jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:03:
[...]

0,4kWh?? Denk dat je hier een rekenfoutje maakt. 400 watt continue is 9,6kWh voor een hele dag. En ik heb al jaren een P1 meter van Homewizard danwel integratie direct in HA. Plus een HW meter op de groep van de Warmtepomp, dus ik ken het verbruik exact.
ik denk dat Ben hier ook 0,4 kWh (dat dus per uur, bij 24 uur is dat natuurlijk dan 0,4 *24 = 9,6 kWh voor 24 uur, zoals je zelf al mooi aangeeft.
Ik verwacht echter die dat zoontje geen 24 uur achter zijn computer zit, stel hij zit daar gemiddeld 3 uur te gamen dan is dat dus per dag slechts 1,2 kWh. :)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:38
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:12:
Als ik het goed lees bestaat Zendure sinds 2017. Pas sinds 2025 heb en we ervaring met de batterijen van Zendure.

Is Zendure dan al wel een bewezen bedrijf? Of weten we eigenlijk nog niet hoe kwalitatief de hardware van Zendure is?
Ben je er inmiddels al uit of je er een wil of niet? Ik lees een hoop twijfel. HomeWizard bestaat ook niet heel lang, en hun stekkerbatterij nog korter. Toch gaan die ook als warme broodjes.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:53
CappieL schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:18:
[...]

Zit al een tijdje te azen op de AB3000X op Techpunt, deze staat al een tijdje op 669,- maar helaas niet op voorraad (pre-order 9 april). Hun 10% kortingscode doet het nog steeds, dat maakt de eindprijs 602,- per batterij.
Zag de afgelopen weken dat ik nog wel wat capaciteit kon gebruiken, als ze op voorraad waren had ik die vast al gekocht. (Volgens mijn simulatie-berekening, komt extra capaciteit financieel niet uit)
Is het een betrouwbare winkel, en krijg je via hun ook 10 jaar garantie van Zendure?

• jelleeelco
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:33:
[...]

ik denk dat Ben hier ook 0,4 kWh (dat dus per uur, bij 24 uur is dat natuurlijk dan 0,4 *24 = 9,6 kWh voor 24 uur, zoals je zelf al mooi aangeeft.
Ik verwacht echter die dat zoontje geen 24 uur achter zijn computer zit, stel hij zit daar gemiddeld 3 uur te gamen dan is dat dus per dag slechts 1,2 kWh. :)
Ugh....er zijn dagen bij....zeker nu in aanloop naar de vakantie.
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:56:
[...]

Ugh....er zijn dagen bij....zeker nu in aanloop naar de vakantie.
snap ik, maar lijk eens over een lengere tijd, dan zal het toch best mee vallen ? :)

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:47
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:21:
[...]

In Duitsland hebben ze dacht ik al langer ervaring ermee. Maar noem mij 1 merk thuisbatterij dat langer op de markt is... (stekker batterij bedoel ik dan). Het is natuurlijk een relatief nieuw product.
Ik kan geen betere partij noemen. Ben alleen bang bang een miskoop te doen, dus probeer de kwaliteit in te schatten.

Ik vind dit heel moelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Henkoes op 11-04-2026 19:13 ]

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:07:
[...]

Ik kan geen betere partij noemen. Ben alleen bang bang een miskoop te doen, dus probeer de kwaliteit in te schatten
Je hebt sowieso 2 jaar garantie bij de verkoper. Mocht Zendure kopje onder gaan, kun je garantie altijd bij de verkoper halen. Daarnaast, Zendure is volledig lokaal aan te sturen dus je bent juist minder van hun cloud afhankelijk.

maar goed punt...Givenergy is bust en nu zijn mensen best bezorgd (in UK vrij groot).

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:11:
[...]

Je hebt sowieso 2 jaar garantie bij de verkoper. Mocht Zendure kopje onder gaan, kun je garantie altijd bij de verkoper halen. Daarnaast, Zendure is volledig lokaal aan te sturen dus je bent juist minder van hun cloud afhankelijk.

maar goed punt...Givenergy is bust en nu zijn mensen best bezorgd (in UK vrij groot).
Stel je wifi is onbereikbaar/gereset en je weet je wachtwoord niet meer (big if). Kan je dan zonder wifi ook met de batterij verbinden om lokale api toegang te herstellen? Bijv opnieuw met BT pairen?

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:11:
[...]

Ik lees nu het givenergy debacle, holy. Daar schrik je wel van

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:36:
[...]

Stel je wifi is onbereikbaar/gereset en je weet je wachtwoord niet meer (big if). Kan je dan zonder wifi ook met de batterij verbinden om lokale api toegang te herstellen? Bijv opnieuw met BT pairen?
Let op....ik heb nog geen zendure! Maar ik ga ervan uit dat je via de bluetooth connectie tussen app en telefoon je je wifi opnieuw kan instellen

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:37:
[...]

Let op....ik heb nog geen zendure! Maar ik ga ervan uit dat je via de bluetooth connectie tussen app en telefoon je je wifi opnieuw kan instellen
Wel van plan een zendure te kopen?
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:37:
[...]

Dat klopt helemaal.
Naar een Zendure reset moet je ook opnieuw dit proces uitvoeren.

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:45:
[...]

Wel van plan een zendure te kopen?
Ja, ben nu op advies van hier alles aan te bekijken in Jeroen.nl. En verdomd.... een setje met 3 accu's (8.64 kWh) levert de kortse terugverdientijd op! 4.7 jaar met alleen NOM.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:05
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:37:
[...]

Ik lees nu het givenergy debacle, holy. Daar schrik je wel van
Het blijft een gok met nieuwe merken en nieuwe techniek. Je kan naar een gevestigde naam gaan zoals een Jackery of Ecoflow deze bedrijf staan al een tijdje met draagbare batterijen voor op een camping en dergelijke. Zendure is wat jonger maar heeft een lokale API. Mocht Zendure omvallen dan kan je de batterij nog aansturen zonder hun cloud, is het apparaat defect heb je wel een probleem. Maar ook Jackery kan besluiten om zijn cloud niet meer te supporten in de toekomst omdat het aantal verkochte eenheden het niet rendabel maakt.

De techniek moet zich überhaupt nog bewijzen maar dit was ook met de zonnepanelen en hun omvormers en is nu bijvoorbeeld ook met warmtepompen.

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:57:
[...]

Ja, ben nu op advies van hier alles aan te bekijken in Jeroen.nl. En verdomd.... een setje met 3 accu's (8.64 kWh) levert de kortse terugverdientijd op! 4.7 jaar met alleen NOM.
Ik wil best een wat langere terug verdientijd voor lief nemen als ik hier meer zekerheid over mijn energiekosten voor terug krijg. Handelen met energie zou ook deze tijd wat kunnen verkorten.
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:09:
[...]

Ik wil best een wat langere terug verdientijd voor lief nemen als ik hier meer zekerheid over mijn energiekosten voor terug krijg. Handelen met energie zou ook deze tijd wat kunnen verkorten.
Handelen zal vanaf 2027 wel eens veel minder aantrekkelijk kunnen worden, dus of dat nog werkelijk iets kan bijdragen is nog maar de vraag.

• jelleeelco
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:14:
[...]

Handelen zal vanaf 2027 wel eens veel minder aantrekkelijk kunnen worden, dus of dat nog werkelijk iets kan bijdragen is nog maar de vraag.
De Zendure met 3x accu is besteld! Voor 2.193, dinsdag levering.

Allen hartelijk dank voor alle hulp en kennis!

• Henkoes
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb nu een berg zonnestroom die door het putje van lage tarieven of zelfs negatieve tarieven gaat. Door dit op een ander moment te verhandelen zou dit nog wel wat bij kunnen dragen.

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:24:
[...]

Welk model is dat? 2193 klinkt goedkoop!

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:28:
[...]

Welk model is dat? 2193 klinkt goedkoop!
De 2400AC met de AB3000X batterij. 3x 2.88 kWh
AquilaXL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:05:
[...]

Het blijft een gok met nieuwe merken en nieuwe techniek. Je kan naar een gevestigde naam gaan zoals een Jackery of Ecoflow deze bedrijf staan al een tijdje met draagbare batterijen voor op een camping en dergelijke. Zendure is wat jonger maar heeft een lokale API. Mocht Zendure omvallen dan kan je de batterij nog aansturen zonder hun cloud, is het apparaat defect heb je wel een probleem. Maar ook Jackery kan besluiten om zijn cloud niet meer te supporten in de toekomst omdat het aantal verkochte eenheden het niet rendabel maakt.

De techniek moet zich überhaupt nog bewijzen maar dit was ook met de zonnepanelen en hun omvormers en is nu bijvoorbeeld ook met warmtepompen.
Heb hier sinds 2024 ervaring met Zendure, nu ook de Jackery SolarVault 3 Pro Max staan, eerder de Jackery HomePower Ultra 2000 (wat een namen ;) ) en ook de EcoFlow Stream Ultra X getest. Kan oprecht zeggen dat Zendure de App en Home Assistant ondersteuning het beste heeft geregeld. De uitstraling van alle 3 de merken is goed, Jackery doet er ook alles aan de NL markt te veroveren incl. billboards naast de snelweg, waar EcoFlow erg traag op gang komt. Ik vermoed dat de Jackery (vanochtend uitgepakt) op een mooie 2e plaats in mijn rankings tot nu toe komt te staan, maar het net niet lukt de #1 positie in te nemen. Maar wie weet, over enkele dagen/weken kan ik daar meer over zeggen.

Ben ook heel benieuwd naar de Anker SOLIX Solarbank Max AC (eergisteren op de launch party geweest), komt eind april hopelijk binnen ter test. Anker SOLIX is een erg solide merk, zijn wat behoudend, maar hebben nu ook Home Assistant ondersteuning, verwarming, aerosol, etc. net als Jackery en Zendure.

Mooie wedstrijd, denk wel dat dit 3 van de merken zijn die het op de langere termijn gaan redden.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 15:05
Anker/Eufy die vallen inderdaad ook niet zomaar om.

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:31:
[...]

Waar heb je die zo goedkoop gevonden?

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 17:50
Wat eigenlijk best bijzonder is met zonnepanelen en nu ook de thuisbatterij, het fenomeen “terugverdientijd” iets wat ons allen door een slimme marketeer is aangepraat.

Net als de nep kortingen bij de bouwmarkten en supermarkten, of het stempelkaartje bij de broodjeszaak.

Als ze nu ook een NOB (Nul Op de Bankrekening) invoeren als je een auto koopt, is het feest kompleet.

Reden voor mij om een thuisbatterij te kopen is “energiewraak” aangezien ik totaal geen idee heb over hoe de prijzen op mijn rekening elk jaar tot stand komen.
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:24:
[...]

Welkom in de wereld van Zendure, van harte gefeliciteerd met je aankoop. *O* d:)b

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:31:
[...]

Voor die prijs wil ik het ook kopen! Kan alleen nergens voor die prijs dit vinden!

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:55:
[...]

Voor die prijs wil ik het ook kopen! Kan alleen nergens voor die prijs dit vinden!
Techpunt.nl en dan code ZENDURE10 gebruiken voor 10% korting, gratis levering!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:54

Nicap

Tsssk....

Eni idee of die 3-5 dagen leveren bij zendure.nl gehaald wordt? Staat op de website nog steeds "in afwachting van gegevens". Ok, 8 april pas besteld maar toch.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Jetro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:51:
Wat eigenlijk best bijzonder is met zonnepanelen en nu ook de thuisbatterij, het fenomeen “terugverdientijd” iets wat ons allen door een slimme marketeer is aangepraat.

Net als de nep kortingen bij de bouwmarkten en supermarkten, of het stempelkaartje bij de broodjeszaak.

Als ze nu ook een NOB (Nul Op de Bankrekening) invoeren als je een auto koopt, is het feest kompleet.

Reden voor mij om een thuisbatterij te kopen is “energiewraak” aangezien ik totaal geen idee heb over hoe de prijzen op mijn rekening elk jaar tot stand komen.
Tuurlijk wil je de accu en panelen terug verdienen, anders is het een zinloze inverstering.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:59:
[...]

Ik heb geen ervaring met die webshop. Is hij betrouwbaar?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:25:
[...]

Ik heb nu een berg zonnestroom die door het putje van lage tarieven of zelfs negatieve tarieven gaat. Door dit op een ander moment te verhandelen zou dit nog wel wat bij kunnen dragen.
Ja, dat zat ik me vandaag ook te bedenken. We hebben momenteel veel dagen met een grote spreiding tussen de zon-uren en de avond. Zelfs zonder salderen levert een kWh dan €0,17 op ipv niets.

Stel dat er ooit weer gas is tegen lage kosten, dan zou die spread iets lager kunnen worden, maar dan zal het eerder iets van €0,10 per kWh worden. Nog steeds ruim meer dan niets.

De truc met de batterij wordt dan 's avonds zoveel mogelijk terugleveren tegen de hoogste tarieven, maar wel genoeg overhouden om het eigen nachtverbruik af te dekken. Je hebt dus een soort predictive NOM nodig die dat regelt...

Maar in elk geval is het niet erg om wat extra kWh te hebben boven je eigen verbruik.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:42
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:04:
[...]

Ik heb er eind november besteld tijdens black friday en alles is netjes geleverd. Ook toen was er 10 procent korting. Levering duurde iets langer, maar keurig geleverd en een extraatje gekregen omdat er een week vertraging zat op de levering. Ik kreeg van hen automatisch bericht dat er vertraging was.

[ Voor 8% gewijzigd door wallieweb op 11-04-2026 21:25 ]

• jelleeelco
[...]

Goede reviews... verder kende ik ze ook niet.

• D0ekoe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 22:37
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:22:
[...]

Goede reviews... verder kende ik ze ook niet.
Ik weet niet waar jij die vind maar ik lees veel gedoe in reviews van Techpunt. Reeds gebruikte spullen versturen, geen of nauwelijks retourbeleid of actie daarop... ik gun ze die 2000 euro of meer voor een Zendure daarom niet...

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:05
Nicap schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:00:
Eni idee of die 3-5 dagen leveren bij zendure.nl gehaald wordt? Staat op de website nog steeds "in afwachting van gegevens". Ok, 8 april pas besteld maar toch.
Nee dat redden ze niet. Ik zit nu op twee weken, hoop dat het ergens deze week wel binnen komt

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:45

Bjorker

Cadillacs rule!

[...]

Zeker, een maandje geleden nog een 2400AC en batterij besteld. Netjes in 2 delen bezorgd binnen een week.
Nu een extra AB3000X besteld bij MarcMax, want kon het niet laten voor die prijs.

Zendure SolarFlow AB3000X Speicher 2880 Wh für SolarFlow 2400 AC
Zwischensumme 489,00€ , Versand 45,00€ , Gesamt EUR 534,00€

Nope

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-05 12:25
[...]

Heb daar mijn 2400AC + 2 x AB3000X gekocht. Binnen 2 dagen had ik ze binnen.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• CappieL
Bjorker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:32:
[...]

Zeker, een maandje geleden nog een 2400AC en batterij besteld. Netjes in 2 delen bezorgd binnen een week.
Nu een extra AB3000X besteld bij MarcMax, want kon het niet laten voor die prijs.

Kans is groot dat ze die niet gaan opsturen hoor, zonder BTW. (581 incl 19% BTW)
Voor 20 euro meer heb je hem bij een NL-winkel, gewoon volgens het boekje.

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 11-04-2026 21:38 ]

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22
Nicap schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:00:
Waarschijnlijk niet. Ik had 3 april besteld, en 8 april verzendbevestiging gekregen. Batterijen komen maandag waarschijnlijk binnen via GLS. Een 4de pakketje werd via DPD aangekondigd, maar die is nog niet verstuurd. Denk dat dat de P1 meter is. Dus als ik de batterijen krijg kan ik er nog niks mee want heb dan geen P1 meter :|
bilgy_no1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:07:
[...]

Ja, dat zat ik me vandaag ook te bedenken. We hebben momenteel veel dagen met een grote spreiding tussen de zon-uren en de avond. Zelfs zonder salderen levert een kWh dan €0,17 op ipv niets.
Nu nog wel, allen lijkt dat steeds meer op een loterij, echter vanaf 2027 wordt dat een heel ander verhaal, dan krijg je namelijk alleen nog de kale prijs minus de terugleverkosten die ze kunnen heffen.
En kijk dan maar als voorbeeld hoe laag die prijzen dan wel kunnen worden. Dus met deze prijzen kun je nog gaan betalen om je energie kwijt te raken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g-S_0VNgDAJjtK1G3HnoXh33VM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VPw0L8sDh3owT1IKmxNpFjJT.png?f=fotoalbum_large
Stel dat er ooit weer gas is tegen lage kosten, dan zou die spread iets lager kunnen worden, maar dan zal het eerder iets van €0,10 per kWh worden. Nog steeds ruim meer dan niets.

De truc met de batterij wordt dan 's avonds zoveel mogelijk terugleveren tegen de hoogste tarieven, maar wel genoeg overhouden om het eigen nachtverbruik af te dekken. Je hebt dus een soort predictive NOM nodig die dat regelt...

Maar in elk geval is het niet erg om wat extra kWh te hebben boven je eigen verbruik.
Ondertussen ben ik weer eens door de app aan het spitten, en dit pareltje van Zendure wil ik jullie toch niet onthouden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRJAjwuexqcRuAjEAwEbDEA7okg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OAiTBwLOe5NiXLMddvQZv4I2.png?f=fotoalbum_large

Zou er nog een Zendure platen speler aankomen?

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• GHorsie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-05 21:03
Zoomzoom schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:08:
[...]

Het is inderdaad een landje&gyr e350. Dan blijft de vraag uiteraard wat er aan te doen is... want ik vermoed niet dat de netbeheerder daar iets aan.gaat wijzigen tot ze weer aan vervanging toe zijn.

Trouwens op het meterdisplay zelf staat geen 4.0, 4.2 maar 5.0 bij de dsmr keuze.
Ik heb dezelfde meter en moet nog met de netbeheerder bellen. Ondertussen werkt het best goed bij mij door de integratie in HA in combinatie met een HW p1 meter. Ik heb ook de Zendure p1 meter maar de integratie gebruikt standaard de HW p1 meter.

Na wat tweaken draait het ondanks de 10s interval best goed op NoM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMbWA5ZqRT4XxE_VKxgdiljMlyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MZCaxZOAqmrVj5YHrovzlfD.jpg?f=fotoalbum_large

• jelleeelco
D0ekoe schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:28:
[...]

Ik weet niet waar jij die vind maar ik lees veel gedoe in reviews van Techpunt. Reeds gebruikte spullen versturen, geen of nauwelijks retourbeleid of actie daarop... ik gun ze die 2000 euro of meer voor een Zendure daarom niet...
Tja. Als ze al gebruikte spullen leveren gaat het linea recta retour. Heb met Visa betaald dus komt echt wel goed.

• CappieL
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:03:
[...]

Tja. Als ze al gebruikte spullen leveren gaat het linea recta retour. Heb met Visa betaald dus komt echt wel goed.
Spullen die ik kreeg hadden geen tekenen in ieder geval niet...

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:45
GHorsie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:01:
[...]

Ik heb dezelfde meter en moet nog met de netbeheerder bellen. Ondertussen werkt het best goed bij mij door de integratie in HA in combinatie met een HW p1 meter. Ik heb ook de Zendure p1 meter maar de integratie gebruikt standaard de HW p1 meter.

Na wat tweaken draait het ondanks de 10s interval best goed op NoM.

[Afbeelding]
Ik heb een ander type meter, maar ook met een 10sec Interval. En ik moet zeggen dat ik ook niet geheel ontevreden ben, maar die HW grafieken middelen ook wel lekker uit met hun 5min interval. Dus geeft ook geen goed beeld. En ja we moeten alleen de vaatwasser nog leren plannen, want stroom was er genoeg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydSxd3bs2GWatmotsq7VPcOn2E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W62fEi2iN5S4Ocd4LBtiHNbE.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• bilgy_no1
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:44:
[...]

Nu nog wel, allen lijkt dat steeds meer op een loterij, echter vanaf 2027 wordt dat een heel ander verhaal, dan krijg je namelijk alleen nog de kale prijs minus de terugleverkosten die ze kunnen heffen.
En kijk dan maar als voorbeeld hoe laag die prijzen dan wel kunnen worden. Dus met deze prijzen kun je nog gaan betalen om je energie kwijt te raken.
[Afbeelding]

[...]
Ik heb het juist over de situatie na salderen en de verschillen die ik noemde zijn ex EB.

Vandaag zonder EB negatieve prijs om terug te leveren tussen 12:00 en 15:00. Maar 's avonds tussen 19:00 en 23:00 zelfs zonder EB alsnog €0,13-0,17 per kWh als je teruglevert. Dat kan dus ook in de 2027 situatie nog uit om je PV duurder terug te leveren. Morgen krijg je zelfs tot €0,19 kaal terug voor je stroom (dus zonder salderen).

Vandaar dat ik denk dat naast het eigen verbruik afdekken (dat levert immers het meeste op) er ook wel wat ruimte blijft om uit de batterij terug te leveren.

De gedachte is hier vaak gebaseerd op alleen NOM en dat je dan al snel teveel capaciteit overhoudt (batterij niet leeg wanneer de zon weer gaat schijnen). Maar je kunt dan alsnog PV terugleveren in de avond/nacht om de dag weer met een lege batterij te beginnen. En dat levert dus ook nog best wat op.

Moet je alleen daarop een batterij aanschaffen? Dat denk ik niet. Maar het is ook niet erg als je een paar kWh extra hebt.

• Henkoes
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:59:
[...]

Dank voor de tip!! Nu ook zendure ac 2400 met paar batterijen besteld!

Voordeel van de AC is dat deze wat stabieler/minder hoog is! Mooie prijs/kwh verhouding zo!
Conservatief besteld op wat ik opwek 75% van het jaar. Kan altijd batterijen bijbestellen toch? De AB3000x versie.

[ Voor 13% gewijzigd door Henkoes op 11-04-2026 23:06 ]

• Henkoes
CappieL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:32:
[...]

Heb daar mijn 2400AC + 2 x AB3000X gekocht. Binnen 2 dagen had ik ze binnen.
Kwamen ze met de normale pakket post of een speciale vracht?

• CappieL
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:11:
[...]

Kwamen ze met de normale pakket post of een speciale vracht?
De omvormer kwam met de gewone DHL / DPD.
De batterijen kwamen in een andere zending (wel op dezelfde dag).
Had niet op de doos van de batterijen gelet (of de speciale stickers waren afgeplakt, zoals in het topic besproken), maar ik had niet de indruk dat de bezorger doorhad wat er in de dozen zat.

• Henkoes
CappieL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:34:
[...]

De omvormer kwam met de gewone DHL / DPD.
De batterijen kwamen in een andere zending (wel op dezelfde dag).
Had niet op de doos van de batterijen gelet (of de speciale stickers waren afgeplakt, zoals in het topic besproken), maar ik had niet de indruk dat de bezorger doorhad wat er in de dozen zat.
De tweede zending kwam ook per dhl?

Op techpunt lees ik dat ze officiele zendure verkoper zijn. Dat is een voorwaarde voor de 10jaar garantievoorwaarden van Zendure. Nu ik een reverse search doe vind ik nergens een lijst met officiele verkopers van zendure?
bilgy_no1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:02:
[...]

Ik heb het juist over de situatie na salderen en de verschillen die ik noemde zijn ex EB.

Vandaag zonder EB negatieve prijs om terug te leveren tussen 12:00 en 15:00. Maar 's avonds tussen 19:00 en 23:00 zelfs zonder EB alsnog €0,13-0,17 per kWh als je teruglevert. Dat kan dus ook in de 2027 situatie nog uit om je PV duurder terug te leveren. Morgen krijg je zelfs tot €0,19 kaal terug voor je stroom (dus zonder salderen).

Vandaar dat ik denk dat naast het eigen verbruik afdekken (dat levert immers het meeste op) er ook wel wat ruimte blijft om uit de batterij terug te leveren.

De gedachte is hier vaak gebaseerd op alleen NOM en dat je dan al snel teveel capaciteit overhoudt (batterij niet leeg wanneer de zon weer gaat schijnen). Maar je kunt dan alsnog PV terugleveren in de avond/nacht om de dag weer met een lege batterij te beginnen. En dat levert dus ook nog best wat op.

Moet je alleen daarop een batterij aanschaffen? Dat denk ik niet. Maar het is ook niet erg als je een paar kWh extra hebt.
mijn analyse laat eigenlijk zien dat al in 2025 en zeker ook in 2026 de marges steeds kleiner worden, in maart en april wil het nog wel eens interessant lijken, maar als je verder komt zie je toch al redelijk snel dat gemiddeld je zeker geen overdadige winst met een enkele kWh kunt maken, bedenk als je 5ct winst met een kWh kunt maken hoeveel je daarvan al moet leveren om één enkele batterij-modules van Zendure (2,88 kWh a 600 euro) terug te verdienen. dat zijn dus 12.000 kWh je zou moeten leveren, stel dat je 200 dagen hebt om dit te kunnen doen, en dat met 4 kWh per dag, dus net iets meer dan die extra batterij module.
dan ben je dus 15 jaar verder (en dat is eigenlijk al de levensduur van een batterij)
nee, dus om deze rednen lijkt het met niet echt interessant, dan zou de gemiddelde verschil in prijs eigenlijk al rond de 15 ct/kWh moeten zijn om gemiddeld op 5 jaar uit te komen. mn in de zomer maanden haal je zelfs tijdens de piekmomenten niet deze prijs en een Zendure heeft om 4 kWh terug te leveren al 1,7 uur nodig.
Hier een nieuwe YouTube review van een bekende loodgieter die een Zendure SF 2400 AC heeft gemaakt.

• CappieL
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:43:
[...]

Op techpunt lees ik dat ze officiele zendure verkoper zijn. Dat is een voorwaarde voor de 10jaar garantievoorwaarden van Zendure. Nu ik een reverse search doe vind ik nergens een lijst met officiele verkopers van zendure?
Volgens de track en trace wel ja, maar ik kan me niet herinneren of het ook een rood/geel busje was of een generiek wit gebutst busje met knipperlichten en een harde radio.

• CappieL
Met een screenshot van @gielz dashboard :*)

• jelleeelco
Bjorker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:32:
[...]

Waar laten bezorgen?

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:05:
[...]

Voordeel van de AC is dat deze wat stabieler/minder hoog is! Mooie prijs/kwh verhouding zo!
Conservatief besteld op wat ik opwek 75% van het jaar. Kan altijd batterijen bijbestellen toch? De AB3000x versie.
Precies hoe ik erover dacht!

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:43:
[...]

Wat mijn 'onderzoek' opleverde is dat Zendure geen officiële dealerlijst heeft. Maar techpunt heeft al lang de kwalificatie "officieel Zendure dealer " op haar site staan, dat dan wel kloppen

• Henkoes
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 00:15:
[...]

Precies hoe ik erover dacht!
Ik hoop wel dat de batterij ab3000x ook beschikbaar blijft om bij te kopen. Gezien deze alleen compatibiliteit heeft met de 2400 ac. De andere batterijen hebben allemaal meer soorten apparaten die het kunnen gebruiken.

• jelleeelco
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 00:27:
[...]

Ik hoop wel dat de batterij ab3000x ook beschikbaar blijft om bij te kopen. Gezien deze alleen compatibiliteit heeft met de 2400 ac. De andere batterijen hebben allemaal meer soorten apparaten die het kunnen gebruiken.
Ze hebben aangegeven de AB3000X gewoon te blijven leveren...

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:14
Zwartoog schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:22:
[...]

Er is één groot voordeel van meer omvormers ipv meer accu, en dt is dat je meer vermogen beschikbaar hebt. Die 2,4 kW doet het goed voor 1 grootverbruiker, maar als je wasmachine en vaatwasser tegelijk aanspringen heb je tekort. Of een oven van 3 kW, of elektrisch koken in het algemeen. Maar een huis-noodzaak voor meer dan 2 omvormers (4,8 kW) heb ik niet kunnen vinden.

En je kunt sneller laden, wat nuttig is als je voldoende PV hebt met wisselvallig weer (paar zonnige uurtjes, daarna bewolkt).
Dat is inderdaad wel een zinvolle redenering. Ik heb nu in elk geval niet genoeg PV om met meer dan 2400W te laden, en grootverbruik is er niet veel. Alleen de oven misschien als die net aangezet is. De wasmachine en droger zijn smart en dus via HA aan te sturen, en de vaatwasser draait normaliter in de nacht.
Uiteindelijk is ook hier de salderende meter eigenlijk een beetje de redding...
Ik denk dat de toekomst het zal leren, maar dan kan er nog altijd een extra torentje bij komen indien nodig.

Het wordt er in elk geval 1 voor nu heb ik besloten.

Wat ik mij nog afvroeg; op de offgrid uitgang kan je kennelijk een micro omvormer aansluiten. Nu heb ik een klein PV groepje erbij draaien (500W); zou ik dat in een extreme situatie (met wat tweaken natuurlijk) op de offgrid aansluiting kunnen prikken (even los van de praktische bezwaren ;) ) zodat de accu minder belast of zelfs opgeladen wordt?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• jelleeelco
Henkoes schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:05:
[...]

Oh en de P1 meter besteld bij stekker-batterij.nl voor 33 of zo inc verzending.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:40
jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:57:
[...]

Leuk om te lezen dat je er iets aan hebt gehad! Als je echt veel vebruik heb dan is vaak 7-10 kWh max om het rendabel te houden om terug te verdienen maar ook om je batterij überhaupt vaak genoeg vol te krijgen en te onladen
Taro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:34:
[...]

Heb hier sinds 2024 ervaring met Zendure, nu ook de Jackery SolarVault 3 Pro Max staan, eerder de Jackery HomePower Ultra 2000 (wat een namen ;) ) en ook de EcoFlow Stream Ultra X getest. Kan oprecht zeggen dat Zendure de App en Home Assistant ondersteuning het beste heeft geregeld. De uitstraling van alle 3 de merken is goed, Jackery doet er ook alles aan de NL markt te veroveren incl. billboards naast de snelweg, waar EcoFlow erg traag op gang komt. Ik vermoed dat de Jackery (vanochtend uitgepakt) op een mooie 2e plaats in mijn rankings tot nu toe komt te staan, maar het net niet lukt de #1 positie in te nemen. Maar wie weet, over enkele dagen/weken kan ik daar meer over zeggen.

Ben ook heel benieuwd naar de Anker SOLIX Solarbank Max AC (eergisteren op de launch party geweest), komt eind april hopelijk binnen ter test. Anker SOLIX is een erg solide merk, zijn wat behoudend, maar hebben nu ook Home Assistant ondersteuning, verwarming, aerosol, etc. net als Jackery en Zendure.

Mooie wedstrijd, denk wel dat dit 3 van de merken zijn die het op de langere termijn gaan redden.
Vanwaar het idee dat hij op nummer 2 komt? En dan de Zendure AC2400+ op 1? Kan je delen waarom je denkt dat Jackery nu op 2 komt? Ik zelf twijfel namelijk tussen deze twee batterijen en ik neig toch meer naar Zendure maar Jackery ziet er wel gelikt uit, mja, heb t idee dat die een flinke inhaalslag moeten maken met de app enz

[ Voor 59% gewijzigd door Flexiilex op 12-04-2026 00:44 ]

• Henkoes
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 00:28:
[...]

Ze hebben aangegeven de AB3000X gewoon te blijven leveren...
Mooi! Kan je mij linken waar dit aangegeven wordt?

• Henkoes
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 00:38:
[...]

Oh en de P1 meter besteld bij stekker-batterij.nl voor 33 of zo inc verzending.
Is de p1 meter van zendure nodig? Ik heb al
Een HW p1.

• jelleeelco
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 01:10:
[...]

Hmm was een interview met de Chief Marketing Officer, moet het filmpje opzoeken.

Maar hier stond het ook ergens.

• jelleeelco
Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 01:53:
[...]

Is de p1 meter van zendure nodig? Ik heb al
Een HW p1.
Wat ik begrepen heb hier uit het forum is dat de HW P1 weliswaar ondersteund wordt, maar niet goed werkt.

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:18
Gisteren druk bezig geweest met de 5x6mm2 over 20 meter door 4 verschillende kruipruimtes te worstelen, gelukkig stond er in de laatste 2 ook nog lekker wat water. Wat een feest ;(
Maar, dat feest is achter de rug en de opbouw van de onderverdeler kan beginnen plus uiteraard het netjes in de hoofd groepenkast aansluiten. Vandaag wel smiddags wat verplichtingen, dus verwacht nog geen draaiende accu's vandaag ;)

Bij mijn schoonouders had ik ook problemen met de P1 meter van Zendure icm met de Landis E350 meter, nu las ik dat @Zoomzoom daar ook last van heeft. Zelf had ik net voor Pasen een ticket bij Zendure gemaakt, naast wat AI antwoorden van Alice, dat de meter wel compatible was en ik XYZ moest proberen, verder geen "nuttig" antwoord gehad.
Daarna gecheckt of de meter inderdaad 1x per 10seconde een bericht gaf, wat zo was en besloten dan maar een Shelly Pro 3EM te kopen om de hoofdaansluiting te meten. Die is ook te koppelen aan de Zendure app. Werkt nu verder prima met NOM.

Gisteren kreeg ik echter tóch nog antwoord van een persoon bij Zendure:

We can confirm that your smart meter, the Landis Gyr+ E350 model (ZMF110CCtFs2), is fully compatible with the Zendure P1 Reader. You can be assured of this.

Regarding the abnormal reading issues you encountered in the Zendure app (such as excessively high per-phase power readings and abnormal voltage values), upon our investigation, our servers underwent a minor maintenance operation from April 3rd to April 4th. This maintenance may have caused data fluctuations or anomalies for some users during that period. The maintenance is now complete. Please first observe your current usage to see if the issue has been resolved.

Should inaccurate readings occur again in the future, we kindly request your assistance in providing a screenshot of the problematic phenomenon (e.g., the abnormal values), along with the specific time and date when the issue occurred. This will help us submit the information to our technical team for in-depth investigation by correlating it with the specific nodes in the server logs.

Klinkt wat vaag dat de maintenance dit tot gevolg zou hebben gehad, zeker nu ik ook van @Taro lees dat hij ook bij andere dit fenomeen (bizarre waarden) had gezien. Opgelost door een actieve splitter ertussen te zetten, die kan ik dan nog wel proberen, al is dat dan weer extra geld uitgeven voor een mogelijke oplossing.

Wat zou beter werken? De Shelly Pro 3EM of de P1 meter van Zendure (met dan 1x per 10sec een waarde)?

Ik kan de Pro 3EM zelf wel thuis ergens anders tussen zetten...

23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 01:10:
[...]

Je weet dat je ook de zoekfunctie kunt gebruiken?
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 06:42:
[...]

Hmm was een interview met de Chief Marketing Officer, moet het filmpje opzoeken.

Maar hier stond het ook ergens.
Je bedoelt CEO: Ik heb deze vraag aan hun CEO gesteld en die heeft dit naar mij bevestigd.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

x-RaY99 schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:24:
Klinkt wat vaag dat de maintenance dit tot gevolg zou hebben gehad, zeker nu ik ook van @Taro lees dat hij ook bij andere dit fenomeen (bizarre waarden) had gezien. Opgelost door een actieve splitter ertussen te zetten, die kan ik dan nog wel proberen, al is dat dan weer extra geld uitgeven voor een mogelijke oplossing.

Wat zou beter werken? De Shelly Pro 3EM of de P1 meter van Zendure (met dan 1x per 10sec een waarde)?

10 seconden is te traag voor goede nul op de meter. Dus: Of slimme DSMR 5 meter met 1 seconde interval + Zendure P1 + evt. actieve HW Splitter OF een Shelly Pro 3EM op de hoofdaansluiting.

• jelleeelco
Taro schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:17:
[...]

Je weet dat je ook de zoekfunctie kunt gebruiken?

[...]

Je bedoelt CEO: Ik heb deze vraag aan hun CEO gesteld en die heeft dit naar mij bevestigd.
Oh... ik had het op een filmpje op YouTube gezien
jelleeelco schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:19:
[...]

Oh... ik had het op een filmpje op YouTube gezien
Kan natuurlijk ook, heb haar ook gesproken, maar zou aan iemand van marketing nooit een dergelijke vraag stellen en daar waarde aan hechten :) Marketing en sales zullen altijd ja zeggen.

Hierbij de exacte uitspraak van Zendure CEO Bryan Liu die ik in mijn mailbox heb staan:

2400AC and AB3000X will continue to be sold and serviced for the years to come. They are not “Abandoned”.

• bilgy_no1
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 23:49:
[...]

mijn analyse laat eigenlijk zien dat al in 2025 en zeker ook in 2026 de marges steeds kleiner worden, in maart en april wil het nog wel eens interessant lijken, maar als je verder komt zie je toch al redelijk snel dat gemiddeld je zeker geen overdadige winst met een enkele kWh kunt maken, bedenk als je 5ct winst met een kWh kunt maken hoeveel je daarvan al moet leveren om één enkele batterij-modules van Zendure (2,88 kWh a 600 euro) terug te verdienen. dat zijn dus 12.000 kWh je zou moeten leveren, stel dat je 200 dagen hebt om dit te kunnen doen, en dat met 4 kWh per dag, dus net iets meer dan die extra batterij module.
dan ben je dus 15 jaar verder (en dat is eigenlijk al de levensduur van een batterij)
nee, dus om deze rednen lijkt het met niet echt interessant, dan zou de gemiddelde verschil in prijs eigenlijk al rond de 15 ct/kWh moeten zijn om gemiddeld op 5 jaar uit te komen. mn in de zomer maanden haal je zelfs tijdens de piekmomenten niet deze prijs en een Zendure heeft om 4 kWh terug te leveren al 1,7 uur nodig.
Je haalt dat verschil zelfs in de zomer juist heel vaak. Vanaf 2027:

1 kWh terugleveren direct uit je PV tussen 11:00 en 15:00 levert je niets op of kost je geld.

1 kWh afnemen tussen 20:00-06:00 (grofweg) kost echter bijna altijd wel meer dan €0,20. Dat is dus de voordeligste optie (NOM).

Maar als het all-in tarief dan €0,20 is, dan is kale tarief dat je krijgt voor leveren dus nog steeds €0,09. En heel vaak wel meer ook, dus zeg gemiddeld €0,10. En dan gaat het volgens jouw berekening al naar 7,5 jaar ipv 15 jaar.

Dus als je veel PV hebt en je denkt aan een batterij, dan is stap 1 NOM. Stap 2 is om na te gaan of uitgesteld terugleveren zinvol genoeg is om toch net iets meer capaciteit te nemen.

Traditioneel handelen (inkopen om later te verkopen) wordt te dun. Dat beargumenteer ik ook niet. Maar als je toch al PV hebt die toch wel opwekt tegen €0,00 marginale kosten (of waarvoor je moet gaan betalen om terug te leveren) dan is keuze weer anders.

• Henkoes
bilgy_no1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:13:
[...]

1 kWh terugleveren direct uit je PV tussen 11:00 en 15:00 levert je niets op of kost je geld.

1 kWh afnemen tussen 20:00-06:00 (grofweg) kost echter bijna altijd wel meer dan €0,20. Dat is dus de voordeligste optie (NOM).

Maar als het all-in tarief dan €0,20 is, dan is kale tarief dat je krijgt voor leveren dus nog steeds €0,09. En heel vaak wel meer ook, dus zeg gemiddeld €0,10. En dan gaat het volgens jouw berekening al naar 7,5 jaar ipv 15 jaar.

Dus als je veel PV hebt en je denkt aan een batterij, dan is stap 1 NOM. Stap 2 is om na te gaan of uitgesteld terugleveren zinvol genoeg is om toch net iets meer capaciteit te nemen.

Traditioneel handelen (inkopen om later te verkopen) wordt te dun. Dat beargumenteer ik ook niet. Maar als je toch al PV hebt die toch wel opwekt tegen €0,00 marginale kosten (of waarvoor je moet gaan betalen om terug te leveren) dan is keuze weer anders.
Precies! Zo dacht ik ook. Alleen winter gebruik ik echt de hele batterij. Maar de rest van de seizoenen is uitgesteld terugleveren van meest voorkomende dagopbrengst (dus niet gemiddelde) gekozen

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-05 19:13
x-RaY99 schreef op zondag 12 april 2026 @ 07:24:
Gisteren druk bezig geweest met de 5x6mm2 over 20 meter door 4 verschillende kruipruimtes te worstelen, gelukkig stond er in de laatste 2 ook nog lekker wat water. Wat een feest ;(
Maar, dat feest is achter de rug en de opbouw van de onderverdeler kan beginnen plus uiteraard het netjes in de hoofd groepenkast aansluiten. Vandaag wel smiddags wat verplichtingen, dus verwacht nog geen draaiende accu's vandaag ;)

Bij mijn schoonouders had ik ook problemen met de P1 meter van Zendure icm met de Landis E350 meter, nu las ik dat @Zoomzoom daar ook last van heeft. Zelf had ik net voor Pasen een ticket bij Zendure gemaakt, naast wat AI antwoorden van Alice, dat de meter wel compatible was en ik XYZ moest proberen, verder geen "nuttig" antwoord gehad.
Daarna gecheckt of de meter inderdaad 1x per 10seconde een bericht gaf, wat zo was en besloten dan maar een Shelly Pro 3EM te kopen om de hoofdaansluiting te meten. Die is ook te koppelen aan de Zendure app. Werkt nu verder prima met NOM.

Gisteren kreeg ik echter tóch nog antwoord van een persoon bij Zendure:

We can confirm that your smart meter, the Landis Gyr+ E350 model (ZMF110CCtFs2), is fully compatible with the Zendure P1 Reader. You can be assured of this.

Regarding the abnormal reading issues you encountered in the Zendure app (such as excessively high per-phase power readings and abnormal voltage values), upon our investigation, our servers underwent a minor maintenance operation from April 3rd to April 4th. This maintenance may have caused data fluctuations or anomalies for some users during that period. The maintenance is now complete. Please first observe your current usage to see if the issue has been resolved.

Should inaccurate readings occur again in the future, we kindly request your assistance in providing a screenshot of the problematic phenomenon (e.g., the abnormal values), along with the specific time and date when the issue occurred. This will help us submit the information to our technical team for in-depth investigation by correlating it with the specific nodes in the server logs.

Ik heb gisteren nog wat geprobeerd met die e350. In principe is dat dsmr5.0 en geen 4.0 of lager... maar in de handleiding van de zendure p1 staat dat Landis&gyr meters 4.0 of lager een te lage power delivery geven voor de zendure p1 meter en dat je een USB-c adapter moet aansluiten. Ik dacht eerst niet voor mij van.toepassing... maar toch geprobeerd.

Nu is de power graph plots veel stabieler... dus mogelijk toch een power issue. Daarom werkt bij sommigen de toevoeging van een actieve splitter ook denk ik.

Het gerapporteerde thuisgebruik totaal is nog steeds mesjogge, maar de waardes in de grafiek lijken nu wel veel beter te kloppen.

Ben wel wat jaloers op al de home assistent profs... maar ja. Ik doe het maar met de app...
Vandaag is het dan zo ver. De Zendure (2400AC met 5x 3000X) word precies 1000 KWH import oud. En heeft dat heerlijk NOM volbracht met 160 watt in de nacht en in de avond een verbruik van rond de 400-500 watt.

Eindstand 82,67% RTE (volgens APP/API) en 83,7% RTE volgens de KWH MID Meter. Dit zal uiteraard nog hoger zijn met bijvoorbeeld een 2400AC+.

*APP / API
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sCaz_GB94n86AtWaP6qiS2LJ0I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6zfvoCUPv3XQl80QpEYQsTVK.png?f=user_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:34
[...]

Heb best wat onderzoek gedaan laatste week naar de meerwaarde van extra accu pakketje.
Het is allemaal zeer discutabel, of eigenlijk niet. Het is gewoon niet interessant. Tenzij er zaken veranderen waardoor historische prijzen niet meer representatief zijn.

Stel je hebt structureel 2.8kw overschot, 1 pakketje.
Batterij pakket van 600 euro, 6000 laadcycli garantie.
Dan is je break even punt 10 cent verschil inkoop-verkoop.
10 cent / 2.8 = 3.5 cent per kwh break even.

(Ik reken met dynamisch contract zonneplan per 2027.)

Laten we er vanuit gaan dat je 14 cent terug wilt krijgen als het doel is om het terug te verdienen.
Moet je straks ruwweg bij 27 cent inkoop ontladen.
Wat onderzoek op jeroen.nl leert dat je dat stiekum best vaak haalt. Niet altijd. Maar soms ook een stuk hoger. Vaak maar een kwartier oid.

Maar zijn dit de momenten dat iedereen (en je zelf waarschijnlijk ook) stroom verbruikt. Ga je volle bak kunnen ontladen met 1 unit als ook je inductie plaat aan staat?
Overgangsperiodes maart en oktober zijn de gouden maanden voor de batterij met overschot want dan heb je zon en je warmtepomp draait langzaam mee.

Laat ik voor het gemak even uitgaan van een inkoop prijs van gemiddeld '0' ( soms betaal je voor teruglevering, soms levert het een paar cent op)
En laat ik er vanuit gaan dat je 9 maanden lang , elke dag in staat bent, je accupakketje van 2.8 kw tegen 10 cent winst te ontladen.
270 dagen * 10 cent * 2.8 = 75 euro per jaar. 8-10 jaar terug verdientijd.
En dan begint het financieel voordeel pas...

Ik denk dat je het op comfort moet gooien. Fijn dat je savonds de wasmachine of droger nog eens kunt laten draaien, of dat je je boiler snachts een keer extra kunt opwarmen (minder risico op koud water) , dat soort dingen ;)
En gewoon een soort investering met waardeloos rendement om je maandlasten wat te drukken. ;)

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:18
Zoomzoom schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:47:
[...]

Ik heb gisteren nog wat geprobeerd met die e350. In principe is dat dsmr5.0 en geen 4.0 of lager... maar in de handleiding van de zendure p1 staat dat Landis&gyr meters 4.0 of lager een te lage power delivery geven voor de zendure p1 meter en dat je een USB-c adapter moet aansluiten. Ik dacht eerst niet voor mij van.toepassing... maar toch geprobeerd.

Nu is de power graph plots veel stabieler... dus mogelijk toch een power issue. Daarom werkt bij sommigen de toevoeging van een actieve splitter ook denk ik.

Het gerapporteerde thuisgebruik totaal is nog steeds mesjogge, maar de waardes in de grafiek lijken nu wel veel beter te kloppen.

Ben wel wat jaloers op al de home assistent profs... maar ja. Ik doe het maar met de app...
Een USB-C adapter toevoegen heb ik toen ook geprobeerd, ook nog opnieuw de P1 meter toegevoegd, gaf hetzelfde resultaat.

Ik zal komende week eens de P1 opnieuw proberen en de screenshots/filmpje van de resultaten naar Zendure Support sturen, maar ik vermoed dat in mijn schoonouders hun situatie ze ofwel de meter vervanging moeten afwachten of mijn geplaatste Shelly Pro 3EM moeten blijven gebruiken zoals @Taro ook aangaf. Dan zal ik de P1 meter terug moeten sturen, hopelijk zonder al teveel moeite, vooral ook omdat de E350 gewoon genoemd word op de Zendure site.

23kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:21
Gisteren de 2400 AC+ met extra batterij module met kortingscode besteld bij Smart Charged. Hadden een betere deal dan rechtstreeks bij Zendure en het voordeel van een fysiek verkooppunt. Hopelijk ook nog de btw terug.
Bij stekker-batterij.nl een losse P1 voor 30 euro + verzending erbij gedaan. Ik kijk er naar uit om alles te installeren!

Batterij komt buiten droog tegen de noordgevel aan te staan. Benieuwd naar het rendement in de winter. Wellicht haal ik hem in dat seizoen naar binnen om op 800 Watt te draaien.

Lang getwijfeld maar o.a. het actieve forum hier gaf de doorslag. Dank daarvoor!

• ctrl-tab
Is het mogelijk 2 zendure 2400ac te combineren, eentje op 2400 watt en eentje op 800 watt ontladen?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze beide op dezelfde waarde moeten staan als ze samen moeten werken?

WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:51:
[...]
Laat ik voor het gemak even uitgaan van een inkoop prijs van gemiddeld '0' ( soms betaal je voor teruglevering, soms levert het een paar cent op)
En laat ik er vanuit gaan dat je 9 maanden lang , elke dag in staat bent, je accupakketje van 2.8 kw tegen 10 cent winst te ontladen.
In 2027 is er geen saldering meer en is de energiebelasting+belasting al 12 eurocent dat je terugverdient, wanneer je de zonnestroom opslaat en later zelf gebruikt. Plus je hoeft deze stroom niet in te kopen, wanneer de zonnepanelen niets opwekken (lees in de dure avonduren én 's nachts). Soms zal er ook een negatieve energieprijs zijn, alhoewel 2.8 kWh maar een druppel op de gloeiende plaat is.

• Henkoes
ZuinigeRijder schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:06:
[...]

In 2027 is er geen saldering meer en is de energiebelasting+belasting al 12 eurocent dat je terugverdient, wanneer je de zonnestroom opslaat en later zelf gebruikt. Plus je hoeft deze stroom niet in te kopen, wanneer de zonnepanelen niets opwekken (lees in de dure avonduren én 's nachts). Soms zal er ook een negatieve energieprijs zijn, alhoewel 2.8 kWh maar een druppel op de gloeiende plaat is.
Met een extra batterij verlaag je wel weer je C-usage en dus wear and tear.

Dat gezegd hebbende heb ik afgestemd op de modaal productie per dag. Ik zal een extra module kopen als deze wat in prijs dalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Henkoes op 12-04-2026 10:08 ]

• ctrl-tab
[...]

[...]

Winst adhv energiebelasting bestaat niet als het alternatief is om de stroom gratis of betaald te dumpen of je panelen te knijpen?
Ik ga uit van een verdienmodel waar je inkoop en verkoop prijzen gebruikt van je overschot.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Klopt helemaal, maar @ctrl-tab heeft het over het overschot deel, dus na zelfconsumptie.
Die 8-10 jaar die hij noemt komt ongeveer overeen met wat er op mijn bierviltje staat (iets meer). Valt binnen de garantie periode, maar is wel lang. Comfort is dan een grote factor, maar ook zaken als minder afhankelijk zijn van overheidsbeleid en andere externe factoren (energiewraak noemt @Jetro dat).

Het is gewoon jammer dat voor velen alles snel en direct moet renderen. Zorgt er voor dat er minder gebeurt dan fijn zou zijn.

Toen ik mijn PV liet leggen was de terugverdientijd een jaar of 7. Werd uiteindelijk 5, en toen Putin Oekraïne binnen viel was ik direct een stuk minder afhankelijk van de extreme prijzen op dat moment. Maar een grote reden om de PV te laten leggen was ook comfort: alle energie die stroom wordt gaat niet mijn dak/huis is, en levert een minder warm huis op.

Zo ook 3 jaar geleden een EV nieuw gekocht, niet om hem na 4 jaar weer in te ruilen, maar om op te rijden tot de laatste druppel. Lach me nu de ballen uit de broek als ik langs de pomp rij.

Hypotheek is ook versneld afgelost, want geen rente betalen is beter dan een deel van de belasting terugkrijgen. Rente is nu gestegen, maar heeft geen invloed meer op mij.

Ik investeer niet primair voor het rendement, maar voor onafhankelijkheid. Uiteraard met een schuin oog op rendement, maar wel over een veel langere periode.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

[...]

met NOM, dus met je thuis-batterij je eigen stroom verbruiken is een prima idee, ik zeg eigenlijk niets anders, volledig mee eens.
hier de gemiddelde cijfers van 2025 voor terugleveren dynamisch netto prijs ( dus excl. EB en BTW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQs32kTEg4lXJM0PCUJjRnAvPp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suxY73sPGmY4Fxz0DEv21V93.png?f=fotoalbum_large
hoogste prijs in februari (heb je nog onvoldoende zonneenergie dus die kun je niet laten meetellen, dus kijk mn even vanaf april t/n september, dan heb je gem. circa 7 a 8 ct kWh (vergeet niet de mogelijk terugleverkosten die daar dus nog van af gaan).
Echter als je dan op dag niveau gaat kijken is dat veelal tussen 20 uur en 21 uur, dus de in mijn vorig voorbeeld genoemde 4 kWh zou je dan wel kwijt kunnen worden, mits je verbruik in de late avond en nacht niet te hoog is, dus regelmatig je airfryer om 22 uur nog even aanzetten voor een late night snack zit er dan waarschijnlijk niet meer in, tenslotte wil je wel zo veel mogelijk op NOM bijven zitten. dus zul je op circa 7 tot 8 jaar terugverdien tijd zitten, zal niet veel dus uitmaken met NOM, een echte game changer zou ik dat dus niet noemen,, maar met een beetje geluk en in 2027 een beetje gelijke prijzen als in 2025 zou het wel kunnen. Echt rijk ga je echter daar niet van worden (rond de 60-70 euro per jaar) Vergeet echter niet dat je hiervoor dus wel een dynamisch contract nodig hebt, bij een vast energie contract krijg je maar rond de 0,25 ct/kWH terug, dus daar zal de vlieger dus zeker niet opgaan.
ja, dat is ook mijn idee, waarbij ik echter eerder naar het moto zo veel als nodig en zo weinig als mogelijk ga, hou dus die extra zo klein mogelijk, bij Zendure zou bv een extra 2,88 kWh wel kunnen, ook omdat je daardoor mogelijk je gebruik in het voor en nakjaar mogelijk nog iets kunt uitbreiden en je dus wat extra zonnestroom tijdens de piekuren kunt terugleveren. maar om daar nu 10 kWh extra capaciteit voor te nemen, ik vrees dat die rekening een stuk slechter zal worden. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 12-04-2026 10:38 ]

Henkoes schreef op zondag 12 april 2026 @ 00:27:
[...]

@Taro heeft dat eigenlijk al bevestigd, ik had namelijk dezelfde gedachte maar dat bleek gelukkig dat Zendure dit dus al had bevestigd dat ook de AB3000x gewoon in het assortiment bijft.

• Kartmans1
  • Laatst online: 12:43
Maar waarom wordt hier steeds over het handelen gesproken met een batterij? Ik zou hem veel liever gebruiken in de wintermaanden om op goedkope momenten in te kopen en op dure momenten dan de accu voor eigen gebruik te gebruiken. RTE is toch ongeveer 85%? Hier met een warmtepomp heb je dan met een redelijke spread toch gewoon keihard voordeel waardoor je sneller de batterijen terugverdiend? Stel ik koop in de winter in met 10 cent en kan dan tijdens duurdere uren van 20 cent de warmtepomp op de accu laten verwarmen, dan levert dat toch ook gewoon op?

In de zonnige maanden ga je dan zoveel mogelijk voor NOM.

Dus ik snap niet waarom het hier steeds over handelen (kopen en terugleveren) gaat.

• jelleeelco
koboy schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:22:
[...]

Klopt helemaal, maar @ctrl-tab heeft het over het overschot deel, dus na zelfconsumptie.
Die 8-10 jaar die hij noemt komt ongeveer overeen met wat er op mijn bierviltje staat (iets meer). Valt binnen de garantie periode, maar is wel lang. Comfort is dan een grote factor, maar ook zaken als minder afhankelijk zijn van overheidsbeleid en andere externe factoren (energiewraak noemt @Jetro dat).

Het is gewoon jammer dat voor velen alles snel en direct moet renderen. Zorgt er voor dat er minder gebeurt dan fijn zou zijn.

Toen ik mijn PV liet leggen was de terugverdientijd een jaar of 7. Werd uiteindelijk 5, en toen Putin Oekraïne binnen viel was ik direct een stuk minder afhankelijk van de extreme prijzen op dat moment. Maar een grote reden om de PV te laten leggen was ook comfort: alle energie die stroom wordt gaat niet mijn dak/huis is, en levert een minder warm huis op.

Zo ook 3 jaar geleden een EV nieuw gekocht, niet om hem na 4 jaar weer in te ruilen, maar om op te rijden tot de laatste druppel. Lach me nu de ballen uit de broek als ik langs de pomp rij.

Hypotheek is ook versneld afgelost, want geen rente betalen is beter dan een deel van de belasting terugkrijgen. Rente is nu gestegen, maar heeft geen invloed meer op mij.

Ik investeer niet primair voor het rendement, maar voor onafhankelijkheid. Uiteraard met een schuin oog op rendement, maar wel over een veel langere periode.
Wat bij mij altijd het geval was dat ik eerst enorm aan het kijken was naar terugverdientijd (panelen, warmtepomp). Voor de aanschaf.

Zodra het er eenmaal ligt /geïnstalleerd is, kijk er niet eens meer naar.

• ctrl-tab
Kartmans1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:38:
Maar waarom wordt hier steeds over het handelen gesproken met een batterij? Ik zou hem veel liever gebruiken in de wintermaanden om op goedkope momenten in te kopen en op dure momenten dan de accu voor eigen gebruik te gebruiken. RTE is toch ongeveer 85%? Hier met een warmtepomp heb je dan met een redelijke spread toch gewoon keihard voordeel waardoor je sneller de batterijen terugverdiend? Stel ik koop in de winter in met 10 cent en kan dan tijdens duurdere uren van 20 cent de warmtepomp op de accu laten verwarmen, dan levert dat toch ook gewoon op?

In de zonnige maanden ga je dan zoveel mogelijk voor NOM.

Dus ik snap niet waarom het hier steeds over handelen (kopen en terugleveren) gaat.
De statistieken zijn er niet naar. Weinig zonuren, en vaak weinig verschil nacht vs dag.
Als je dan je max laadcycli van 6000 in acht neemt (wear van je unit) , zijn er maar weinig uren waar het zinnig is?

Als je die laadycli even buiten beschouwing houdt, is het een ander verhaal. (in het kader van ' je hebt hem toch' en waarschijnlijk zal het maximaal aantal laadcycli niet hetgeen zijn dat hem de das om doet)

Kartmans1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:38:
Omdat niet iedere situatie en huishouden hetzelfde is/zijn.

Met dynamische tarieven handel je dit jaar nog, met een vast contract niet.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:40
klmtrf schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:55:
Gisteren de 2400 AC+ met extra batterij module met kortingscode besteld bij Smart Charged. Hadden een betere deal dan rechtstreeks bij Zendure en het voordeel van een fysiek verkooppunt. Hopelijk ook nog de btw terug.
Bij stekker-batterij.nl een losse P1 voor 30 euro + verzending erbij gedaan. Ik kijk er naar uit om alles te installeren!

Batterij komt buiten droog tegen de noordgevel aan te staan. Benieuwd naar het rendement in de winter. Wellicht haal ik hem in dat seizoen naar binnen om op 800 Watt te draaien.

Lang getwijfeld maar o.a. het actieve forum hier gaf de doorslag. Dank daarvoor!
Welke kortingscode heb je precies gebruikt?

• Henkoes
Een vraag over RTE.

Klopt het dat deze naarmate je dichterbij de max van het apparaat komt, deze hoger wordt?

Dus stel je trekt 100w uit de solar 2400 ac, dan krijg je bagger RTE, maar de solarflow 800 plus/pro geeft dan een beter RTE?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Maken hier veel mensen gebruik van de ZENKI modus? Heb het idee dat hij niet slim gebruik maakt van je eigen zonnepanelen op deze manier en puur laad via goedkoop stroom inkopen. Best irritant dat de app niet weet dat je zelf zonnepanelen hebt omdat je die niet kunt registeren in de app.

Lijkt me dat je de Zenki modus vooral in de winter gebruikt als je panelen toch niks doen, en de rest van de tijd gewoon op auto zet?

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:00
gielz schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:49:
Vandaag is het dan zo ver. De Zendure (2400AC met 5x 3000X) word precies 1000 KWH import oud. En heeft dat heerlijk NOM volbracht met 160 watt in de nacht en in de avond een verbruik van rond de 400-500 watt.

Eindstand 82,67% RTE (volgens APP/API) en 83,7% RTE volgens de KWH MID Meter. Dit zal uiteraard nog hoger zijn met bijvoorbeeld een 2400AC+.

*APP / API
[Afbeelding]
Mooie mijlpaal! En vergelijkbare waardes met de SF800pro en alleen ook NOM (sinds mijn DSMR5.0 meter wissel in juli 2025): 745,29 uit, 911,09 in = 81,8% (volgens de Zendure app, lifetime gegevens). Heb er echt al maanden geen omkijken naar en hem op slimme meter modus gezet en dat was het. Gelukkig lekker saai.

• bilgy_no1
  • Nu online
Jan-tweak schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:31:
[...]
met NOM, dus met je thuis-batterij je eigen stroom verbruiken is een prima idee, ik zeg eigenlijk niets anders, volledig mee eens.

[...]
hier de gemiddelde cijfers van 2025 voor terugleveren dynamisch netto prijs ( dus excl. EB en BTW)
[Afbeelding]
hoogste prijs in februari (heb je nog onvoldoende zonneenergie dus die kun je niet laten meetellen, dus kijk mn even vanaf april t/n september, dan heb je gem. circa 7 a 8 ct kWh (vergeet niet de mogelijk terugleverkosten die daar dus nog van af gaan).
Echter als je dan op dag niveau gaat kijken is dat veelal tussen 20 uur en 21 uur, dus de in mijn vorig voorbeeld genoemde 4 kWh zou je dan wel kwijt kunnen worden, mits je verbruik in de late avond en nacht niet te hoog is, dus regelmatig je airfryer om 22 uur nog even aanzetten voor een late night snack zit er dan waarschijnlijk niet meer in, tenslotte wil je wel zo veel mogelijk op NOM bijven zitten. dus zul je op circa 7 tot 8 jaar terugverdien tijd zitten, zal niet veel dus uitmaken met NOM, een echte game changer zou ik dat dus niet noemen,, maar met een beetje geluk en in 2027 een beetje gelijke prijzen als in 2025 zou het wel kunnen. Echt rijk ga je echter daar niet van worden (rond de 60-70 euro per jaar) Vergeet echter niet dat je hiervoor dus wel een dynamisch contract nodig hebt, bij een vast energie contract krijg je maar rond de 0,25 ct/kWH terug, dus daar zal de vlieger dus zeker niet opgaan.

[...]
ja, dat is ook mijn idee, waarbij ik echter eerder naar het moto zo veel als nodig en zo weinig als mogelijk ga, hou dus die extra zo klein mogelijk, bij Zendure zou bv een extra 2,88 kWh wel kunnen, ook omdat je daardoor mogelijk je gebruik in het voor en nakjaar mogelijk nog iets kunt uitbreiden en je dus wat extra zonnestroom tijdens de piekuren kunt terugleveren. maar om daar nu 10 kWh extra capaciteit voor te nemen, ik vrees dat die rekening een stuk slechter zal worden. :)

[...]
Ik denk dat we nu wel op 1 lijn zitten. Mijn enige nuance bij die grafiek is dat in de gemiddelde tarieven per maand ook de hele goedkope uren zitten. Door de batterij kun je die teruglevering voorkomen en uitstellen tot de hoogste tarieven. Je gemiddelde opbrengst van de PV opwekking zal dan aanzienlijk hoger zijn.

Dat wordt wel een interessante aansturing. Je wilt immers de hele nacht NOM kunnen draaien, maar wat je over hebt moet waarschijnlijk tussen 19:00 en 22:00 worden teruggeleverd.

Je hebt dus een voorspelling nodig van je basisverbruik in de nacht om dit aan te sturen zodat je precies op 10% bent wanneer de PV weer voldoende begint op te wekken.

Het voordeel van iets ruimere capaciteit is:
- overbruggen van langere dure periodes in voorjaar/najaar
- afhankelijk van de plaatsing in een koude ruimte kan de capaciteit in maanden als oktober en maart kleiner zijn dan je verwacht.
- impact van degradatie over enkele jaren opvangen.

Edit:
Ik sla een heel belangrijke reden over...

Hierdoor stel je meer mensen in staat om op groene energie door de avond te komen. Dat betekent dat er minder hoeft te worden gestookt met gas.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 12-04-2026 12:44 ]

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-05 19:13
Basekid schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:28:
Maken hier veel mensen gebruik van de ZENKI modus? Heb het idee dat hij niet slim gebruik maakt van je eigen zonnepanelen op deze manier en puur laad via goedkoop stroom inkopen. Best irritant dat de app niet weet dat je zelf zonnepanelen hebt omdat je die niet kunt registeren in de app.

Lijkt me dat je de Zenki modus vooral in de winter gebruikt als je panelen toch niks doen, en de rest van de tijd gewoon op auto zet?
Ja dat vind ik ook een vreemde. Ik snap dat niet met alle merken integratie is, maar als je zelf kan invoeren wat je op het dak hebt liggen dan zou daar toch vanuit verwachte opbrengst en verwachte zonuren in AI rekening mee moeten gehouden kunnen worden. Ik zit zelf met het probleem dat een 3CT p1 meter
vereist dat mijn hele stoppenkast moet aangepakt worden... en die kost neem ik er liever nu niet bij... zitten volgens mijn elektricien heel wat uren in.
bilgy_no1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:33:
[...]

Ik denk dat we nu wel op 1 lijn zitten. Mijn enige nuance bij die grafiek is dat in de gemiddelde tarieven per maand ook de hele goedkope uren zitten. Door de batterij kun je die teruglevering voorkomen en uitstellen tot de hoogste tarieven. Je gemiddelde opbrengst van de PV opwekking zal dan aanzienlijk hoger zijn.

Dat wordt wel een interessante aansturing. Je wilt immers de hele nacht NOM kunnen draaien, maar wat je over hebt moet waarschijnlijk tussen 19:00 en 22:00 worden teruggeleverd.
volledig mee eens, en als ik eerlijk ben, heb ik daar nu geen direct andwoord op, ik vrees dat je dan heel snel richting HA gaat komen.
Mogelijk dat Zenki dit ook zou kunnen doen, helaas kan ik dat nu nog niet testen, heb nog geen dynamisch contract.
Je hebt dus een voorspelling nodig van je basisverbruik in de nacht om dit aan te sturen zodat je precies op 10% bent wanneer de PV weer voldoende begint op te wekken.

Het voordeel van iets ruimere capaciteit is:
- overbruggen van langere dure periodes in voorjaar/najaar
- afhankelijk van de plaatsing in een koude ruimte kan de capaciteit in maanden als oktober en maart kleiner zijn dan je verwacht.
- impact van degradatie over enkele jaren opvangen.

• bilgy_no1
  • Nu online
ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:51:
[...]

Heb best wat onderzoek gedaan laatste week naar de meerwaarde van extra accu pakketje.
Het is allemaal zeer discutabel, of eigenlijk niet. Het is gewoon niet interessant. Tenzij er zaken veranderen waardoor historische prijzen niet meer representatief zijn.

Stel je hebt structureel 2.8kw overschot, 1 pakketje.
Batterij pakket van 600 euro, 6000 laadcycli garantie.
Dan is je break even punt 10 cent verschil inkoop-verkoop.
10 cent / 2.8 = 3.5 cent per kwh break even.

(Ik reken met dynamisch contract zonneplan per 2027.)

Laten we er vanuit gaan dat je 14 cent terug wilt krijgen als het doel is om het terug te verdienen.
Moet je straks ruwweg bij 27 cent inkoop ontladen.
Wat onderzoek op jeroen.nl leert dat je dat stiekum best vaak haalt. Niet altijd. Maar soms ook een stuk hoger. Vaak maar een kwartier oid.

Maar zijn dit de momenten dat iedereen (en je zelf waarschijnlijk ook) stroom verbruikt. Ga je volle bak kunnen ontladen met 1 unit als ook je inductie plaat aan staat?
Overgangsperiodes maart en oktober zijn de gouden maanden voor de batterij met overschot want dan heb je zon en je warmtepomp draait langzaam mee.

Ik denk dat je het op comfort moet gooien. Fijn dat je savonds de wasmachine of droger nog eens kunt laten draaien, of dat je je boiler snachts een keer extra kunt opwarmen (minder risico op koud water) , dat soort dingen ;)
En gewoon een soort investering met waardeloos rendement om je maandlasten wat te drukken. ;)
Als je €0,035 per kWh nodig hebt om je afschrijving terug te verdienen, dan is een gemiddelde opbrengst van €0,10 per kWh toch wel interessant.

Let wel, ik heb het niet over handelen, maar over het PV overschot. Dus wat je anders weggeeft tegen €0,00 of waarvoor je moet betalen, of waarop je de PV gaat curtailen (en dus €0,00 opbrengst hebt).
Basekid schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:28:

klopt, de enige manier hoe je dat nu kunt is via de Zendure Smart Meter (die met de CT klemmen), je hebt overigns dan wel de aanvullende 50A CT klemmen nodig, die zitten er niet standaard bij (de Zendure Shop op AliExpress heeft deze overigens nu in de aanbieding voor 15 euro.)

• Kartmans1
  • Laatst online: 12:43
ctrl-tab schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:50:
[...]

De statistieken zijn er niet naar. Weinig zonuren, en vaak weinig verschil nacht vs dag.
Als je dan je max laadcycli van 6000 in acht neemt (wear van je unit) , zijn er maar weinig uren waar het zinnig is?

Als je die laadycli even buiten beschouwing houdt, is het een ander verhaal. (in het kader van ' je hebt hem toch' en waarschijnlijk zal het maximaal aantal laadcycli niet hetgeen zijn dat hem de das om doet)
Het is al een tijdje terug dat ik dynamisch zat (nu ook nog geen accu, gebruik het elektriciteitsnet als accu aangezien we nog kunnen salderen :P), maar ik dacht dat toen er best wel vaak verschil was in tarieven, ook in de winter. Maar wellicht is dat de afgelopen vier jaar anders geworden. Dan heeft het inderdaad minder zin.

En inderdaad wat betreft laadcycli denk ik dat dat in de praktijk wel losloopt. Wellicht minder capaciteit, maar niet direct stuk.

• ctrl-tab
bilgy_no1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:33:
[...]

Precies hierover zat ik net te denken.

Ok je weet dmv.homeassistant wat totale zonopbrengst gaat worden de dag erop.
Je kent je baseload.
In mijn geval:
- ik weet of ik boiler verwarm
- als de droger of wasmachine ingesteld zijn voor de nacht weet ik dat ook (paar watt standby en droger zit in ha) . Vaatwasser kan ws ook zo.

Dan is het een kwestie van een automation die een soort power budget voor de nacht berekent in een aparte sensor.
En vervolgens weet je wat je kan dumpen om dat over te houden.

Moet ik alleen de vrouw instrueren dat ze een en ander op tijd instelt 😂

Pagina: 1 ... 221 ... 241 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.