AquilaXL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:05:
[...]
Het blijft een gok met nieuwe merken en nieuwe techniek. Je kan naar een gevestigde naam gaan zoals een Jackery of Ecoflow deze bedrijf staan al een tijdje met draagbare batterijen voor op een camping en dergelijke. Zendure is wat jonger maar heeft een lokale API. Mocht Zendure omvallen dan kan je de batterij nog aansturen zonder hun cloud, is het apparaat defect heb je wel een probleem. Maar ook Jackery kan besluiten om zijn cloud niet meer te supporten in de toekomst omdat het aantal verkochte eenheden het niet rendabel maakt.
De techniek moet zich überhaupt nog bewijzen maar dit was ook met de zonnepanelen en hun omvormers en is nu bijvoorbeeld ook met warmtepompen.
Heb hier sinds 2024 ervaring met Zendure, nu ook de Jackery SolarVault 3 Pro Max staan, eerder de Jackery HomePower Ultra 2000 (wat een namen

) en ook de EcoFlow Stream Ultra X getest. Kan oprecht zeggen dat Zendure de App en Home Assistant ondersteuning het beste heeft geregeld. De uitstraling van alle 3 de merken is goed, Jackery doet er ook alles aan de NL markt te veroveren incl. billboards naast de snelweg, waar EcoFlow erg traag op gang komt. Ik vermoed dat de Jackery (vanochtend uitgepakt) op een mooie 2e plaats in mijn rankings tot nu toe komt te staan, maar het net niet lukt de #1 positie in te nemen. Maar wie weet, over enkele dagen/weken kan ik daar meer over zeggen.
Ben ook heel benieuwd naar de Anker SOLIX Solarbank Max AC (eergisteren op de launch party geweest), komt eind april hopelijk binnen ter test. Anker SOLIX is een erg solide merk, zijn wat behoudend, maar hebben nu ook Home Assistant ondersteuning, verwarming, aerosol, etc. net als Jackery en Zendure.
Mooie wedstrijd, denk wel dat dit 3 van de merken zijn die het op de langere termijn gaan redden.