bilgy_no1 schreef op zondag 12 april 2026 @ 09:13:
[...]
Je haalt dat verschil zelfs in de zomer juist heel vaak. Vanaf 2027:
1 kWh terugleveren direct uit je PV tussen 11:00 en 15:00 levert je niets op of kost je geld.
1 kWh afnemen tussen 20:00-06:00 (grofweg) kost echter bijna altijd wel meer dan €0,20. Dat is dus de voordeligste optie (NOM).
Maar als het all-in tarief dan €0,20 is, dan is kale tarief dat je krijgt voor leveren dus nog steeds €0,09. En heel vaak wel meer ook, dus zeg gemiddeld €0,10. En dan gaat het volgens jouw berekening al naar 7,5 jaar ipv 15 jaar.
Dus als je veel PV hebt en je denkt aan een batterij, dan is stap 1 NOM. Stap 2 is om na te gaan of uitgesteld terugleveren zinvol genoeg is om toch net iets meer capaciteit te nemen.
Traditioneel handelen (inkopen om later te verkopen) wordt te dun. Dat beargumenteer ik ook niet. Maar als je toch al PV hebt die toch wel opwekt tegen €0,00 marginale kosten (of waarvoor je moet gaan betalen om terug te leveren) dan is keuze weer anders.
Heb best wat onderzoek gedaan laatste week naar de meerwaarde van extra accu pakketje.
Het is allemaal zeer discutabel, of eigenlijk niet. Het is gewoon niet interessant. Tenzij er zaken veranderen waardoor historische prijzen niet meer representatief zijn.
Stel je hebt structureel 2.8kw overschot, 1 pakketje.
Batterij pakket van 600 euro, 6000 laadcycli garantie.
Dan is je break even punt 10 cent verschil inkoop-verkoop.
10 cent / 2.8 = 3.5 cent per kwh break even.
(Ik reken met dynamisch contract zonneplan per 2027.)
Laten we er vanuit gaan dat je 14 cent terug wilt krijgen als het doel is om het terug te verdienen.
Moet je straks ruwweg bij 27 cent inkoop ontladen.
Wat onderzoek op jeroen.nl leert dat je dat stiekum best vaak haalt. Niet altijd. Maar soms ook een stuk hoger. Vaak maar een kwartier oid.
Maar zijn dit de momenten dat iedereen (en je zelf waarschijnlijk ook) stroom verbruikt. Ga je volle bak kunnen ontladen met 1 unit als ook je inductie plaat aan staat?
Overgangsperiodes maart en oktober zijn de gouden maanden voor de batterij met overschot want dan heb je zon en je warmtepomp draait langzaam mee.
Laat ik voor het gemak even uitgaan van een inkoop prijs van gemiddeld '0' ( soms betaal je voor teruglevering, soms levert het een paar cent op)
En laat ik er vanuit gaan dat je 9 maanden lang , elke dag in staat bent, je accupakketje van 2.8 kw tegen 10 cent winst te ontladen.
270 dagen * 10 cent * 2.8 = 75 euro per jaar. 8-10 jaar terug verdientijd.
En dan begint het financieel voordeel pas...
Ik denk dat je het op comfort moet gooien. Fijn dat je savonds de wasmachine of droger nog eens kunt laten draaien, of dat je je boiler snachts een keer extra kunt opwarmen (minder risico op koud water) , dat soort dingen

En gewoon een soort investering met waardeloos rendement om je maandlasten wat te drukken.
WP: Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Panasonic 50 liter buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1 Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW