jelleeelco schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:53:
Nou de kogel is door de kerk. Het worden twee torentjes van Zendure, de 2400AC. Aantal accu's per torentje zit ik nog over te twijfelen: 2, 3 of een combinatie van 2 en 3.
Heeft iemand een hele goede reden om toch voor de 2400AC+ te gaan? Ik heb prima wifi in de schuur dus de ethernet is niet echt een must. Wat ik fijn vind aan de 2400AC is dat hij stabieler staat, en dat er een fan op kan worden aangesloten.
even voor de duidelijkheid, de 2400AC+ heeft dus GEEN ethernet, dat is een RS485 poort die ook gebruikt maakt van een RJ45 (UTP) plug, maar dat is dus geen ethernet en bedoeld voor toekomstige smart meters (voor in je groepenkast), die zijn er echter nog niet op de Nederlandse markt.
dus dit argument vervalt.
Dan een vraagje over de RTE. Als ik die op 84% bereken. Ga ik er dan van uit dat als er 17,28kWh helemaal vol is, er 17,28 x 0.84 uit gehaald kan worden? Of (gezien het Round Trip is) moet ik het splitsen in laden en ontladen. M.a.w. voor een volle accu van 17,28kWh is er 17,28 x 1.08 ingegaan, en komt er 17,28 x 0.92 uit?
je RTE is met name afhankelijk van het vermogen waarmee de omvormers moeten laden cq gaan ontladen, veelal zul je vaker wel op redelijk vol vermogen gaan laden dus een optimale RTE behalen, voor het ontladen ga je echter beduidend (bij mij tenminste) een stuk lager zitten, dus helaas ook met iets meer verlies. zelf zit ik rond nu de 83%, en dat vind ik eem prima score.
Ik denk overigens dat ik met 14,4kWh echt mooi toekom. Kan ik dan torentje van 2 maken en een torentje van 3?
hou je er mee rekening dat je met twee dus ook iets meer verlies gaat krijgen. De vraag die je dus moet stellen is heb je die vermogensafgifte ook echt nodig of wil je daarmee eigenlijk alleen maar kortstondige pieken afvangen? Dat laatste kan, maar daarvoor betaal je dan wel ook een behoorlijke prijs.
Een tweede vraag is heb je die 14,4 kWh ook echt nodig, want die zou je wel ook zo veel mogelijk elke dag leeg moeten krijgen. Heb je een EV dan kan dat natuurlijk.
als ik echter bij me zelf kijk krijg ik mijn huidige 8,64 in de laatste week nog niet eens voor de helft leeg, en dat was voor mij ook best verrassend.
En ik ga voor de 'Duitse Route' maar wel met netjes de 19% BTW betalen en laten bezorgen in NL (ik heb helaas niet de tijd om op een werkdag naar DE te rijden, en een vakantiedag kost me ook 500e). Dat scheelt al onwijs veel met de NL webshops. Is daar nog iets waar ik rekening mee moet houden als ik bv bij MarcMax bestel? Iemand daar ervaring mee?
lijkt me geen verkeerde keuze, je zou ook nog naar bv
toms-car-hifi.de (ik ken mensen die daar ook goede ervaringen mee hadden) kunnen kijken, die twee zie je ook vaak bij gunstiger.de.
[
Voor 7% gewijzigd door
Jan-tweak op 11-04-2026 15:42
]