• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:19
Hoi allemaal,

Ik loop tegen iets aan met mijn SolarFlow 2400 AC+ (14,97 kWh, meerdere AB-batterijpacks) en ben benieuwd of anderen dit ook zien.

Scenario:
  • Het systeem laadde meerdere uren achter elkaar stabiel op het maximum van 2400W.
  • Er was op dat moment ruim voldoende teruglevering/overschot om dat laadvermogen moeiteloos vol te houden — geen tekort aan beschikbaar vermogen.
  • Toch schroefde het systeem zelfstandig terug naar ongeveer 500W laadvermogen, zonder dat ik hier zelf iets aan heb ingesteld of dat de modus is gewijzigd.
  • Batterijtemperatuur op dat moment: max. 29°C.
  • Omvormer-/hoofdunit-temperatuur: 60°C.
Ik vermoed dat dit met temperatuurbeveiliging van de BMS te maken kan hebben (met name de 60°C van de omvormer), maar ik kan nergens officiële drempelwaarden vinden waarbij Zendure begint te deraten. 29°C accutemperatuur lijkt me op zich niet extreem.

Vragen aan jullie:
  1. Heeft iemand dit gedrag ook waargenomen — zelfstandige terugschakeling van het laadvermogen ondanks voldoende overschot?
  2. Is er iemand die weet bij welke temperatuur (accu en/of omvormer) de derating daadwerkelijk begint?
Alvast bedankt voor het meedenken!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:32
Henri2500 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:19:
Hoi allemaal,

Ik loop tegen iets aan met mijn SolarFlow 2400 AC+ (14,97 kWh, meerdere AB-batterijpacks) en ben benieuwd of anderen dit ook zien.

Scenario:
  • Het systeem laadde meerdere uren achter elkaar stabiel op het maximum van 2400W.
  • Er was op dat moment ruim voldoende teruglevering/overschot om dat laadvermogen moeiteloos vol te houden — geen tekort aan beschikbaar vermogen.
  • Toch schroefde het systeem zelfstandig terug naar ongeveer 500W laadvermogen, zonder dat ik hier zelf iets aan heb ingesteld of dat de modus is gewijzigd.
Ik vermoed dat dit met temperatuurbeveiliging van de BMS te maken kan hebben (met name de 60°C van de omvormer), maar ik kan nergens officiële drempelwaarden vinden waarbij Zendure begint te deraten. 29°C accutemperatuur lijkt me op zich niet extreem.

Vragen aan jullie:
  1. Heeft iemand dit gedrag ook waargenomen — zelfstandige terugschakeling van het laadvermogen ondanks voldoende overschot?
  2. Is er iemand die weet bij welke temperatuur (accu en/of omvormer) de derating daadwerkelijk begint?
Dit is je bottleneck, vanaf/boven de 60 gaat hij terugschalen

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Henri2500 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:19:
Hoi allemaal,

Scenario:

Vragen aan jullie:
Even een ventilator van @geert1992 regelen. Dan komt de omvormer niet boven de 38 graden.

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:42:
[...]

Even een ventilator van @geert1992 regelen. Dan komt de omvormer niet boven de 38 graden.
Mwoa, dat is nog wel van meer zaken afhankelijk natuurlijk. Bij mij staat de set op een warme zolder en dan tikt de omvormer ook met ventilator de 48 graden nog weleens aan, maar dat is indd significant lager dan zonder ventilator. En het throttlen in vermogen is verleden tijd
Pagina: 1 ... 301 302 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4. Het aansluiten van de Zendure mag besproken worden maar eigen inzet wordt verwacht! Dus zoek eerst even.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren