Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Op die gedachtenlijn zit ik ook. 'Automatische 10ms full home backup' is alleen zinvol als je zeer regelmatig korte stroomuitval hebt. Regelmatig lijkt me onwaarschijnlijk, en voor korte stroomuitval heb ik genoeg aan 1 backup stopcontact.onlinaius schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:36:
[...]
Interessante casus, want ik wil naast mijn 2x Solarflow 800 plus (komen als het goed is binnen enkele dagen aan) nog een 'als de pleuris uitbreekt' batterij met noodstroompoort.
Deze moet in geval van nood de electriciteit van de 4 zonnepanelen op de garage kunnen opnemen en weer afgeven.
Bij 'normaal' gebruik had dit dus een Pro versie moeten worden met MPPT's. Als dit werkt (en je wat sketchy aansluiten accepteert, wat ik bij noodgevallen op zich wel wil doen), zou ik met deze informatie dus ook bijv een simpele 1600AC kunnen pakken, en deze bij normaal gebruik gewoon aan het net laten staan. Dan mis ik alleen een klein beetje opwek omdat de Solarflow 800's gelimiteerd zijn op 800 watt per stuk (met 1200 WP aan zonnepanelen per stuk aangesloten), maar daar lig ik niet wakker van, dat was met mijn voormalige Venus A (6 kWh met 2400WP) ook al het geval.
Voor zover ik kan zien is bij Zendure de backup poort bidirectioneel, er kan zowel stroom in als uit. Hij genereert een netspanning en een sinus, waarmee de omvormer ook kan opstarten.
En als de Russen komen en de stroomvoorziening ligt voor weken plat, dan:
1. Hoofdschakelaar uit
2. Omvormer uit
3. Meterkast open en uitgang hoofdschakelaar loshalen
4. Via Bluetooth de backup poort aanzetten op de Zendure
5. De backup poort aansluiten op de uitgaande draden van de hoofdschakelaar
6. Voilà: full home noodbackup (met beperkt vermogen).
7. Hé, we hebben weer wifi! 🥳
8. Omvormer inschakelen en (via de dan weer actieve wifi) het vermogen van de omvormer beperken tot het vermogen van de thuisbatterij.
9. De omvormer handmatig afschakelen als de batterij bijna vol is. Misschien dat het automatisch kan via frequentiesturing op de backup poort. Dat ga ik tegen die tijd wel uitvinden, ik heb dan toch de hele dag de tijd 😆.
Sorry, ik ben je nu even kwijt?onlinaius schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:36:
[...]
Interessante casus, want ik wil naast mijn 2x Solarflow 800 plus (komen als het goed is binnen enkele dagen aan) nog een 'als de pleuris uitbreekt' batterij met noodstroompoort.
Deze moet in geval van nood de electriciteit van de 4 zonnepanelen op de garage kunnen opnemen en weer afgeven.
Bij 'normaal' gebruik had dit dus een Pro versie moeten worden met MPPT's. Als dit werkt (en je wat sketchy aansluiten accepteert, wat ik bij noodgevallen op zich wel wil doen), zou ik met deze informatie dus ook bijv een simpele 1600AC kunnen pakken, en deze bij normaal gebruik gewoon aan het net laten staan. Dan mis ik alleen een klein beetje opwek omdat de Solarflow 800's gelimiteerd zijn op 800 watt per stuk (met 1200 WP aan zonnepanelen per stuk aangesloten), maar daar lig ik niet wakker van, dat was met mijn voormalige Venus A (6 kWh met 2400WP) ook al het geval.
Je hebt het toch over een situatie waarbij er geen netstroom meer is? Klopt dat?
Als dat namelijk klopt is jouw normale verbinding AC tussen de batterij en je huis-installatie gewoon dood.
Wat overblijft is een stekkerdoos van meerdere stopcontacten ( even er vanuitgaande dat je geen Zendure model hebt met MPPT mogelijkheden.
Je sluit dus op een of twee van die stekkerdoos een micro-omvormer aan en je nood stroom voorziening aan. Mogelijk dat je e.e.a. met een slimme stekker van Zendure ( zowel voor ingaand als uitgaand )hier ook nog in de automatisering iets kunt doen. Ik krijg binnenkort ook nog eentje, dus leuk om daar eens mee te gaan stoeien en mogelijk zelfs dat je dan het eerder geziene probleempje via een stekker kunt oplossen.
Tip; gebruik wel een heavy duty stekkerlijst die met een belasting van de aangesloten vermogen ruim kan omgaan.
Nadeel; de noodstroomvoorziening als deze continu aan is verbruikt best veel stroom, hou daar rekening mee.
verhip... ik dacht dat via CT klemmen een snellere reactie zou geven. En dan kost de shelley 3 pro EM best nog wat geld.... dank voor de testPolvo176 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:14:
[...]
De nauwkeurigheid is niet het zelfde, de P1 meer de exacte waarde, de CT van de Shelly meet via spoelen en is daardoor minder naukeurig.
Test vorig jaar een maand met Shelly en met de P1 werd bij NOM de P1 nog 18 kWh uit het net gehaald, met de CT ruim het dubbele, 40 kWh per maand
(ps: Ik leun nog steeds naar 3x Marstek Venus E, maar de wifi problemen die ik lees, duwt mij langzaam maar zeker naar Zendure. 2400AC of de AC2400+, ik kan nog een paar nachtjes wakker liggen, het is nog geen 31dec 2026
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Het gaat niet om snelheid, maar omdat de spoelen inductief meten en de P1 meter de exacte waarde.Hansieo schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:44:
[...]
verhip... ik dacht dat via CT klemmen een snellere reactie zou geven. En dan kost de shelley 3 pro EM best nog wat geld.... dank voor de test![]()
(ps: Ik leun nog steeds naar 3x Marstek Venus E, maar de wifi problemen die ik lees, duwt mij langzaam maar zeker naar Zendure. 2400AC of de AC2400+, ik kan nog een paar nachtjes wakker liggen, het is nog geen 31dec 2026))
En waarom zou inductief minder nauwkeurig zijn?
Of je nu meet door de spanning over een seriële weerstand te meten of door de geïnduceerde stroom in een spoel te meten heeft niet zo veel met de nauwkeurigheid te maken.
Beiden kunnen even nauwkeurig zijn.
Ik heb hier bij toeval beiden en ik zie geen noemenswaardig verschil in HA.
Dat gezegd hebbende is bij een DSMR 5 meter is altijd de P1 uitgang te verkiezen boven iets anders simpelweg omdat dat dezelfde waarden afgeeft als waarover je energiebedrijf de rekening bepaalt.
Maar als je een DSMR 4 meter hebt krijg je maar een keer per 10 seconden een update en dat werkt niet echt lekker en dan heeft een spoelenmeter de voorkeur.
Of je nu meet door de spanning over een seriële weerstand te meten of door de geïnduceerde stroom in een spoel te meten heeft niet zo veel met de nauwkeurigheid te maken.
Beiden kunnen even nauwkeurig zijn.
Ik heb hier bij toeval beiden en ik zie geen noemenswaardig verschil in HA.
Dat gezegd hebbende is bij een DSMR 5 meter is altijd de P1 uitgang te verkiezen boven iets anders simpelweg omdat dat dezelfde waarden afgeeft als waarover je energiebedrijf de rekening bepaalt.
Maar als je een DSMR 4 meter hebt krijg je maar een keer per 10 seconden een update en dat werkt niet echt lekker en dan heeft een spoelenmeter de voorkeur.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb dat dus zelf waargenomen en het is ook wel logisch.Ben(V) schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:35:
En waarom zou inductief minder nauwkeurig zijn?
Inductief is een indirecte meting, P1 een directe meting die bovendien geijkt is.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4. Het aansluiten van de Zendure mag besproken worden maar eigen inzet wordt verwacht! Dus zoek eerst even.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4. Het aansluiten van de Zendure mag besproken worden maar eigen inzet wordt verwacht! Dus zoek eerst even.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren