Devke schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:29:
[...]
Mocht dit zo zijn, dan verwacht ik dat dit niet alleen bij Zendure voorkomt. Bij HW Pibs gaat het “slimme” stuk sturing straks vlgs hun AI-bot achter Energy+ (€0,99/maand) komen.
Wij Nederlanders zijn nogal van “gratis”, maar firmware-updates om bugs te fixen horen naar mijn idee gewoon bij de basis en zouden een X-periode gratis moeten zijn. Nieuwe features ontwikkelen kost tijd en geld, dus daar een klein bedrag voor vragen is denk ik logisch. Of dit nu leuk is of niet.
Het belangrijkste is dat duidelijk is wat de basis precies inhoudt. Als de core-functionaliteit werkt, mag er gerust een betaalmuurtje voor extra features komen, zolang dat maar duidelijk is.
Met HA heb je het heft zelf in handen. Dit moet je overigens dan wel willen.
Zeker goede punten.
Neem nu mijn Enphase, gewoon een APP die het doet zonder poespas en zit bij het product in.
Neem je de uitgebreide (duurdere oplossing) krijg je natuurlijk méér, prima, kan je voor kiezen.
Zo hoort het naar mijn idee te gaan.
Koop je een auto, kan je altijd nog dingen vragen zonder "deze informatie kost u xx.xx".
Er zijn gewoon dingen die bij het product horen (moet in de prijs zitten..) en ja, technische producten die stevig onderhevig zijn aan bv SW of FM zullen veel "basis" moeten incalculeren, en anders DUIDELIJK (dus géén kleine lettertjes..) ventileren.
Als je bv bij de Anker X1 gelijk va het begin moet gaan dokken... (hún keuze),
dan tel ik het bij het plaatje op en POEK...

liggen ze er zo maar uit.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)