energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Deels snap ik dat maar de prijs van de AB3000X maakt het wel een stukje zuurder. Ik had die AB2000S via Amazon moeten kopen toen die er nog was 😅mrme12345 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:19:
[...]
Ja dat is natuurlijk omdat ze je eerst binnen hun ecosysteem proberen te krijgen met relatief lage prijzen en als je dan uit wil breiden moet je wel de hogere prijzen betalen.
Voor de 2400+ heb ik niet gekeken. Vond het prijsverschil tussen de pro en de gewoon ac2400 best veel. Was nu 1510 euro kwijt voor de sf ac2400 met 2 accus. Vond ik een hele scherpe prijs die ik niet wou laten lopen.Martijnvdb schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:20:
[...]
Techpunt heeft inderdaad een scherpe prijs. Ik wacht nog even op de prijzen van de AC2400+. Puur om te vergelijken. Deze worden binnen een paar weken verwacht. Welke combinatie heb je?
Mijn bestaande omvormer voor mijn zonnepanelen is nu 11 jaar oud.
Is het verstandig/interessant om de 2 strengen van zonnepanelen direct op een zendure set aan te sluiten? Ze leveren ~3000Wp.
Hoe ik het begrijp zijn er 4 mpptpoorten, betekent dit dat er 750watt per poort max wordt ondersteunt? Of kan er inderdaad 1 poort waar 3000wp overgaat op aangesloten worden? En wat gebeurt er bij overbelasting, laten we zeggen tijdelijk 3.500wp?jbbrans schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:47:
Is het verstandig/interessant om de 2 strengen van zonnepanelen direct op een zendure set aan te sluiten? Ze leveren ~3000Wp.
--edit--
Bij energienerds.nl lees ik:
Let bij het aansluiten wel op de ingangsspanning per MPPT (14-55 V) en de maximale stroomsterkte van 22,5 A (on-grid) of 18 A (off-grid) per ingang. (https://energienerds.nl/i...rflow-2400-pro-review#zon)
De rekensom 22,5A * 55v = 1237,5w. Als ik het goed begrijp is het maximaal toevoer vermogen van 1 mttp poort dus 1237,5w. Kan iemand dat verifiëren?
[ Voor 30% gewijzigd door SenkZ op 09-03-2026 11:04 ]
Volgens mij adviseert Zendure maximaal 1000 w per mppt.SenkZ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:58:
[...]
Hoe ik het begrijp zijn er 4 mpptpoorten, betekent dit dat er 750watt per poort max wordt ondersteunt? Of kan er inderdaad 1 poort waar 3000wp overgaat op aangesloten worden? En wat gebeurt er bij overbelasting, laten we zeggen tijdelijk 3.500wp?
--edit--
Bij energienerds.nl lees ik:
Let bij het aansluiten wel op de ingangsspanning per MPPT (14-55 V) en de maximale stroomsterkte van 22,5 A (on-grid) of 18 A (off-grid) per ingang. (https://energienerds.nl/i...rflow-2400-pro-review#zon)
De rekensom 22,5A * 55v = 1237,5w. Als ik het goed begrijp is het maximaal toevoer vermogen van 1 mttp poort dus 1237,5w. Kan iemand dat verifiëren?
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
9 maanden op weg met Zendure, een terugblik
Thuisbatterijen. Veel mensen zijn ermee bezig, zeker nu de zon zich weer vaker laat zien en we iedere dag een stapje dichter bij het einde van salderen komen. Daarnaast is het voor mij een leuke hobby en heb ik er een sport van gemaakt om de elektriciteitsrekening te drukken.Een ruim jaar geleden stapte ik nog redelijk onbekend in de wereld van de thuisbatterij. De sloffen werden verruild voor stoute schoenen. HomeWizard kwam op de markt met zijn Plug-in Battery (PIB) en de bestelknop was snel gevonden. Het meest vervelende was het wachten. Maanden wachten op iets wat je graag wilt hebben doet wel een beroep op je geduld. Hoe ziet het er in de praktijk uit? Hoe werkt het? Is het inderdaad zo simpel als aansluiten en klaar?
In januari was het dan zover. De mail over de levering zat in de mailbox en de transporteur stond de volgende dag al op de stoep. Het feest kon beginnen.
Na enkele maanden positieve ervaring werden onze wensen wat bijgesteld. De HW-PIB werd in eerste instantie gekocht om kennis op te doen rondom thuisbatterijen. Tegelijk wilden we onze elektriciteitsrekening verder omlaag krijgen. Met een EV, opgroeiende kids en een huishouden dat steeds meer stroom verbruikt, gaf dit project ineens een extra dimensie.
:strip_exif()/f/image/jSsTpnFE0g3PALciCsFmU3lG.jpg?f=fotoalbum_large)
Project: Zendure
We kochten onze eerste Zendure-set, één omvormer met twee batterijen. Ik twijfelde toen al of het er niet drie moesten worden in verband met de C-factor. Maximaal laden en ontladen was immers de wens. Vrij snel daarna heb ik alsnog een derde batterij toegevoegd.
Per set kom je dan uit op grofweg 8,6 kWh opslagcapaciteit. Met twee sets draaien we hier dus rond de 17,2 kWh aan opslag.
Ook hier was het enorm eenvoudig om alles werkend te krijgen. De ervaring was vergelijkbaar met de HW-PIB. Ik heb er toen voor gekozen om Zendure volledig autonoom te laten handelen. NOM bleef weggelegd voor de HW-PIB’s, die al een goede NOM-regeling kennen. Dat paste ook beter binnen onze strategie om de elektriciteitskosten verder te verlagen.
De Zendure-sets gebruik ik hier voornamelijk voor prijsarbitrage en het verschuiven van verbruik naar goedkopere uren, terwijl de HomeWizard-batterijen vooral bezig zijn waren met het wegwerken van direct verbruik in de nacht bijvoorbeeld.
Al snel sloeg het virus toe. Als handelen met één set kan, waarom dan niet met twee? Dus set nummer twee aangeschaft, direct met drie batterijen eronder.
Vrij snel kwam de conclusie dat dit voor ons gezin eigenlijk perfect is. Verdere uitbreiding is dus eigenlijk niet nodig, al weten de meeste tweakers hoe relatief dat soort uitspraken zijn.
De ervaring
Negen maanden later..... hoe bevalt het systeem? Zou ik opnieuw voor Zendure kiezen?
Het systeem voldoet simpelweg erg goed aan onze wensen. In combinatie met de integratie van @gielz en @gast777 draait het hier heerlijk stabiel. Het is aan te sturen zoals je zelf wilt en ik houd van eigen regie. Dat past dus perfect.
Gemiddeld draaien de batterijen hier ongeveer één cyclus per dag, afhankelijk van prijsverschillen en zonopwek.
De lifetime RTE staat hier voor beide systemen rond de 80%.
:strip_exif()/f/image/BUEr5KUo2JVd3enAkNtHWkOL.png?f=user_large)
Gezien de ervaringscijfers had ik misschien iets meer verwacht, maar ik ben er tevreden mee. Wat ik zelf merk is dat nu de temperatuur op de locatie van de batterijen wat hoger wordt, de RTE daar ook positief op reageert. De metingen zijn gedaan met een HomeWizard kWh MID-meter.
Storingsgevoelig? Nee, daar heb ik niets van gemerkt. Wat wel af en toe gebeurt is dat de batterijen even van mijn Wi-Fi-booster weg ‘hobbelen’ en verbinding zoeken met het verste punt in huis. Al lijkt dat de laatste tijd beter te gaan (klopt af op hout). Meer een wifi dingetje hier in de hut verwacht ik.
Voer ik alle updates die Zendure aanbiedt direct uit? Nee, zeker niet. Misschien niet helemaal tweaker-waardig, maar dat is een bewuste keuze. Het werkt op dit moment heerlijk stabiel en dat wil ik graag zo houden. Er wordt al genoeg door mij getest op andere vlakken.
Binnen Home Assistant maak ik gebruik van de eerder genoemde integratie. Die biedt enorm veel mogelijkheden. Ik heb daarom mijn eigen dashboard gebouwd. Zelf zie ik graag veel informatie, maar ik heb het inmiddels wat teruggebracht tot de essentie. Zoals iemand ooit zei: less is more.
/f/image/gzJ6G8RYOUUU64OuFA6epx4c.png?f=fotoalbum_large)
Waar zijn mijn HW-PIBS op het dashboard? Niet aanwezig. Volgt nog. De PIB is logeren bij mijn vader die ook in de verkenningsfase is beland.
Al met al zeer tevreden over het systeem van Zendure. Als ik de keuze opnieuw moest maken? Dan deed ik het gewoon weer.
Conclusie na 9 maanden? Het werkt goed, stabiel systeem… en de hobby is compleet uit de hand gelopen.
Maar ach, sommige mensen verzamelen postzegels. Ik blijkbaar kWh’s. 😄
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dit is alleen verstandig als de de magische rook uit je Zendure set wilt laten ontsnappen.jbbrans schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:47:
Ik ben aan het kijken voor een thuisbatterij set.
Mijn bestaande omvormer voor mijn zonnepanelen is nu 11 jaar oud.
ALS het al past binnen de specificaties van je panelen, zal er toch iemand het dak op moeten om de strings te splitsen. Minimale wat je nodig hebt is aantal, merk en type van de panelen. Pas dan kun je kijken of het past.
Die omvormer doet het waarschijnlijk nog wel een paar jaar, en als hij er mee stopt is die eenvoudig door een gelijkwaardige te vervangen. Tenzij je 4 panelen bij wilt plaatsen in de buurt van waar je accu wilt plaatsen gewoon voor alleen AC koppeling gaan.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
bedankt voor je prachtig verhaal, ik hoop dat dit voor anderen mogelijk wat koud watervrees kan wegnemen.Devke schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:09:9 maanden op weg met Zendure, een terugblik
Thuisbatterijen. Veel mensen zijn ermee bezig, zeker nu de zon zich weer vaker laat zien en we iedere dag een stapje dichter bij het einde van salderen komen. Daarnaast is het voor mij een leuke hobby en heb ik er een sport van gemaakt om de elektriciteitsrekening te drukken.
Een ruim jaar geleden stapte ik nog redelijk onbekend in de wereld van de thuisbatterij. De sloffen werden verruild voor stoute schoenen. HomeWizard kwam op de markt met zijn Plug-in Battery (PIB) en de bestelknop was snel gevonden. Het meest vervelende was het wachten. Maanden wachten op iets wat je graag wilt hebben doet wel een beroep op je geduld. Hoe ziet het er in de praktijk uit? Hoe werkt het? Is het inderdaad zo simpel als aansluiten en klaar?
In januari was het dan zover. De mail over de levering zat in de mailbox en de transporteur stond de volgende dag al op de stoep. Het feest kon beginnen.
Na enkele maanden positieve ervaring werden onze wensen wat bijgesteld. De HW-PIB werd in eerste instantie gekocht om kennis op te doen rondom thuisbatterijen. Tegelijk wilden we onze elektriciteitsrekening verder omlaag krijgen. Met een EV, opgroeiende kids en een huishouden dat steeds meer stroom verbruikt, gaf dit project ineens een extra dimensie.
[Afbeelding]
We kochten onze eerste Zendure-set, één omvormer met twee batterijen. Ik twijfelde toen al of het er niet drie moesten worden in verband met de C-factor. Maximaal laden en ontladen was immers de wens. Vrij snel daarna heb ik alsnog een derde batterij toegevoegd.
Per set kom je dan uit op grofweg 8,6 kWh opslagcapaciteit. Met twee sets draaien we hier dus rond de 17,2 kWh aan opslag.
Ook hier was het enorm eenvoudig om alles werkend te krijgen. De ervaring was vergelijkbaar met de HW-PIB. Ik heb er toen voor gekozen om Zendure volledig autonoom te laten handelen. NOM bleef weggelegd voor de HW-PIB’s, die al een goede NOM-regeling kennen. Dat paste ook beter binnen onze strategie om de elektriciteitskosten verder te verlagen.
De Zendure-sets gebruik ik hier voornamelijk voor prijsarbitrage en het verschuiven van verbruik naar goedkopere uren, terwijl de HomeWizard-batterijen vooral bezig zijn waren met het wegwerken van direct verbruik in de nacht bijvoorbeeld.
Al snel sloeg het virus toe. Als handelen met één set kan, waarom dan niet met twee? Dus set nummer twee aangeschaft, direct met drie batterijen eronder.
Vrij snel kwam de conclusie dat dit voor ons gezin eigenlijk perfect is. Verdere uitbreiding is dus eigenlijk niet nodig, al weten de meeste tweakers hoe relatief dat soort uitspraken zijn.
De ervaring
Negen maanden later..... hoe bevalt het systeem? Zou ik opnieuw voor Zendure kiezen?
Het systeem voldoet simpelweg erg goed aan onze wensen. In combinatie met de integratie van @gielz en @gast777 draait het hier heerlijk stabiel. Het is aan te sturen zoals je zelf wilt en ik houd van eigen regie. Dat past dus perfect.
Gemiddeld draaien de batterijen hier ongeveer één cyclus per dag, afhankelijk van prijsverschillen en zonopwek.
[Afbeelding]
Gezien de ervaringscijfers had ik misschien iets meer verwacht, maar ik ben er tevreden mee. Wat ik zelf merk is dat nu de temperatuur op de locatie van de batterijen wat hoger wordt, de RTE daar ook positief op reageert. De metingen zijn gedaan met een HomeWizard kWh MID-meter.
[Afbeelding]
Storingsgevoelig? Nee, daar heb ik niets van gemerkt. Wat wel af en toe gebeurt is dat de batterijen even van mijn Wi-Fi-booster weg ‘hobbelen’ en verbinding zoeken met het verste punt in huis. Al lijkt dat de laatste tijd beter te gaan (klopt af op hout). Meer een wifi dingetje hier in de hut verwacht ik.
Voer ik alle updates die Zendure aanbiedt direct uit? Nee, zeker niet. Misschien niet helemaal tweaker-waardig, maar dat is een bewuste keuze. Het werkt op dit moment heerlijk stabiel en dat wil ik graag zo houden. Er wordt al genoeg door mij getest op andere vlakken.
Binnen Home Assistant maak ik gebruik van de eerder genoemde integratie. Die biedt enorm veel mogelijkheden. Ik heb daarom mijn eigen dashboard gebouwd. Zelf zie ik graag veel informatie, maar ik heb het inmiddels wat teruggebracht tot de essentie. Zoals iemand ooit zei: less is more.
[Afbeelding]
Waar zijn mijn HW-PIBS op het dashboard? Niet aanwezig. Volgt nog. De PIB is logeren bij mijn vader die ook in de verkenningsfase is beland.
Al met al zeer tevreden over het systeem van Zendure. Als ik de keuze opnieuw moest maken? Dan deed ik het gewoon weer.
Conclusie na 9 maanden? Het werkt goed, stabiel systeem… en de hobby is compleet uit de hand gelopen.
In ieder geval goed bezig
je laatste opmerking is prachtig, ik doe met je mee dat is zeker.
Het is niet alleen splitsen. Je zal de string parallel moeten aansluiten in plaats van in serie aangezien het max aan te sluiten voltage 55 volt is.koboy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:18:
[...]
Dit is alleen verstandig als de de magische rook uit je Zendure set wilt laten ontsnappen.
ALS het al past binnen de specificaties van je panelen, zal er toch iemand het dak op moeten om de strings te splitsen. Minimale wat je nodig hebt is aantal, merk en type van de panelen. Pas dan kun je kijken of het past.
Die omvormer doet het waarschijnlijk nog wel een paar jaar, en als hij er mee stopt is die eenvoudig door een gelijkwaardige te vervangen. Tenzij je 4 panelen bij wilt plaatsen in de buurt van waar je accu wilt plaatsen gewoon voor alleen AC koppeling gaan.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en denk dat de definitieve opstelling voor mij inclusief een paar panelen op de garage worden. Echter zal hier de vloer en dak nog van vervangen gaan worden (de komende 2-3 jaar, dus nu nog niet praktisch om te plaatsen.
Zijn er nadelen om de 2400 pro nu al aan te schaffen en de komende jaren zonder panelen te laten draaien? (Extra stand-by verliezen, o.i.d.? Even los van de extra kosten). Of zou ik beter nu de 2400+ kunnen aanschaffen en over 3 jaar enkele panelen met een 800 pro?
Nice! Wil je je dashboard hier delen?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Ik heb de yaml gedeeld in het HA topic van Zendure.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dank voor het delen van je ervaringen @Devke ! Mooi en herkenbaar verhaal, en inderdaad ook de laatste opmerking :-) . Maar het is ook gewoon een leuke hobby en sport om de kosten zo laag mogelijk te houden en/of zoveel mogelijk te NOMMEN.Devke schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:09:9 maanden op weg met Zendure, een terugblik
Thuisbatterijen. Veel mensen zijn ermee bezig, zeker nu de zon zich weer vaker laat zien en we iedere dag een stapje dichter bij het einde van salderen komen. Daarnaast is het voor mij een leuke hobby en heb ik er een sport van gemaakt om de elektriciteitsrekening te drukken.
Een ruim jaar geleden stapte ik nog redelijk onbekend in de wereld van de thuisbatterij. De sloffen werden verruild voor stoute schoenen. HomeWizard kwam op de markt met zijn Plug-in Battery (PIB) en de bestelknop was snel gevonden. Het meest vervelende was het wachten. Maanden wachten op iets wat je graag wilt hebben doet wel een beroep op je geduld. Hoe ziet het er in de praktijk uit? Hoe werkt het? Is het inderdaad zo simpel als aansluiten en klaar?
[Afbeelding]
De ervaring
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
in mijn ogen niet, je koopt dit soort dingen met het oog op de langere duur, dus vind ik het juist slim om daar nu al mee rekening te gaan houden. Dus je idee over de 2400 pro is zeker een prima (perfect) idee.SjorsC schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:03:
Nog even een vraagje voor de kenners onder ons
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en denk dat de definitieve opstelling voor mij inclusief een paar panelen op de garage worden. Echter zal hier de vloer en dak nog van vervangen gaan worden (de komende 2-3 jaar, dus nu nog niet praktisch om te plaatsen.
Zijn er nadelen om de 2400 pro nu al aan te schaffen en de komende jaren zonder panelen te laten draaien? (Extra stand-by verliezen, o.i.d.? Even los van de extra kosten). Of zou ik beter nu de 2400+ kunnen aanschaffen en over 3 jaar enkele panelen met een 800 pro?
Een prima alternatief is nu een 2400 plus of zelfs een 2400 AC en later een tweede 2400 Pro als tweede te kopen, mogelijk koop je dan deze tegen een lagere prijs of een nieuwer model (tenslotte staan ze bij Zendure ook niet stil) met mogelijk zelfs meer opties en mogelijkheden.
De 800 zou ik echter niet overwegen voor later, kijk dan dus eerder welke opties je over twee of 3 jaar hebt.
Voor de duidelijkheid: je hebt nu nog geen zonnepanelen?SjorsC schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:03:
Nog even een vraagje voor de kenners onder ons
Wat is dan de 'business case' voor de thuisbatterij? Met dynamische prijzen handelen werkt dit jaar nog wel, maar vanaf volgend jaar veel minder. OK deze weken draait de batterij hier overuren, maar wel door bijzondere omstandigheden. Hoe lang dat nog duurt???
In januari en februari heeft de batterij hier niet zoveel gedraaid, omdat de dynamische verschillen gewoon niet groot genoeg waren een flink deel van de tijd.
Dus als je nog een paar jaar wacht met de PV, dan kun je ook met de batterij wachten. Die zullen over twee jaar waarschijnlijk alleen maar goedkoper en beter zijn geworden.
En persoonlijk verwacht ik dat over een paar jaar de Li-Ion/LifePo technology vervangen zal zijn door nieuwere technologieën met hoge opslag dichtheid en snellere laad/ontlaad capaciteit.
Er is erg veel ontwikkeling op dat gebied gaande.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Op het moment heb ik ook al zonnepanelen, (2,36 KWp, zuidoost). Zonder panelen zou ik de batterij idd niet overwegen.
Idee is om nog enkele panelen op de garage neer te leggen (westen, noordwest). Zodat de opwekking over de dag wat verdeeld is, en m.n. in de slechtere maanden genoeg om de batterij ook te kunnen laden. (Prijs van panelen is toch "niks" meer). Dit gaat echter nog enkele jaren duren i.v.m. dak en vloer aanpassingen.
Vroeg me vooral af of er nog nadelen zijn om de pro zonder directe opwek te laten draaien, kon die info helaas niet vinden.
Hangt helemaal af van wat voor panelen er 11 jaar geleden zijn gelegd. Misschien passen er 2 parallel per MPPT, misschien 2 serieel, misschien zelfs r in een combi parallel/serieel.AquilaXL schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Het is niet alleen splitsen. Je zal de string parallel moeten aansluiten in plaats van in serie aangezien het max aan te sluiten voltage 55 volt is.
Mijn "splitsen" moet je hier niet te letterlijk nemen, maar onderverdelen was waarschijnlijk een betere term geweest.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Serieel kun je wel uitsluiten denk ik.koboy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:50:
[...]
Hangt helemaal af van wat voor panelen er 11 jaar geleden zijn gelegd. Misschien passen er 2 parallel per MPPT, misschien 2 serieel, misschien zelfs r in een combi parallel/serieel.
Mijn "splitsen" moet je hier niet te letterlijk nemen, maar onderverdelen was waarschijnlijk een betere term geweest.
Ik ken eigenlijk geen panelen met een vmax kleiner dan 27.5V. Zeker die oudere panelen hadden vaak een hoger voltage met lagere amperes.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant
Ik heb zo'n 7kWp aan panelen liggen op oost-west (6 panelen met een micro omvormer denk ik, 14 met een Solax omvormer). De set is pas een paar jaar oud.
Nou zie ik dat er sets zijn mét en zonder MPPT trackers om panelen rechtstreeks aan te sluiten. Waarschijnlijk een domme vraag maar waarom zou je panelen rechtstreeks aansluiten als je al panelen hebt liggen? Heeft dat nog voordelen?
Als ik voor mijzelf spreek (oost/west 6k+ wp) weinig voordelen. Leuk als je nog geen panelen hebt of ergens nog een schuurtje kunt vullen. Maar aangezien je al een mooie opstelling hebt en zelfs nog oost/west zou ik gewoon voor een direct AC aangesloten batterij kiezen.duderuud schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:27:
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisaccu en Zendure lijkt me een mooie oplossing.
Ik heb zo'n 7kWp aan panelen liggen op oost-west (6 panelen met een micro omvormer denk ik, 14 met een Solax omvormer). De set is pas een paar jaar oud.
Nou zie ik dat er sets zijn mét en zonder MPPT trackers om panelen rechtstreeks aan te sluiten. Waarschijnlijk een domme vraag maar waarom zou je panelen rechtstreeks aansluiten als je al panelen hebt liggen? Heeft dat nog voordelen?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Hoe werkt dat bij Zendure? Dat vond ik zou gauw niet terug. Moet ik voor het basisstation en elke stapelbatterij (ik kijk naar Solarflow 2400AC+) een aparte groep met WCD aanleggen? Hoe doen jullie dat?
Voor elke 'stapel' die 2400W kan opladen / ontladen, heb je een eigen groep nodig.Gramser schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:23:
Mag ik hier ook een vraagje stellen? Ik ben mij aan het oriënteren op een thuisbatterij, en ik heb vooral veel gelezen over Marstek de afgelopen dagen. Als ik daarvoor zou kiezen, zou ik er twee kopen om op 10kWh opslag uit te komen. Ik zou dan ook twee groepen aanleggen met elk een eigen WCD, om het ontladen per batterij op maximaal (2500W) te kunnen zetten.
Hoe werkt dat bij Zendure? Dat vond ik zou gauw niet terug. Moet ik voor het basisstation en elke stapelbatterij (ik kijk naar Solarflow 2400AC+) een aparte groep met WCD aanleggen? Hoe doen jullie dat?
Ik denk dat ik het snap. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een basisstation plus één extra accu samen softwarematig te maximeren op 2400W, en bijvoorbeeld nog twee extra accu's samen ook op 2400W? Maar dan heb je wel twee dubbele WCD's nodig, ééntje op elke groep? Kom je in totaal op ook zo'n 11kWh.CappieL schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:25:
[...]
Voor elke 'stapel' die 2400W kan opladen / ontladen, heb je een eigen groep nodig.
Edit: Of wacht, elke stapel onder de omvormer/batterij kan maar via één WCD worden aangesloten begrijp ik? Dan is per stapel inderdaad 2400W de max. Er gaat per stapel maar één stekker naar een WCD.
[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 09-03-2026 15:38 ]
De 2400 AC+ is inderdaad een omvormer met batterij in 1. Daaronder kun je nog extra batterijen stapelen.Gramser schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:30:
[...]
Ik denk dat ik het snap. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een basisstation plus één extra accu samen softwarematig te maximeren op 2400W, en bijvoorbeeld nog twee extra accu's samen ook op 2400W? Maar dan heb je wel twee dubbele WCD's nodig, ééntje op elke groep? Kom je in totaal op ook zo'n 11kWh.
Edit: Of wacht, elke stapel onder de omvormer/batterij kan maar via één WCD worden aangesloten begrijp ik? Dan is per stapel inderdaad 2400W de max. Er gaat per stapel maar één stekker naar een WCD.
Er is maar 1 stekker: Van de omvormer naar de WCD. Per omvormer (=stapel) 2400W
En ik neem aan dat je, als je besluit nog een omvormer/batterij toe te voegen, deze connectie maakt met dezelfde P1-meter? Om ook weer met de andere omvormertoren te kunnen communiceren?
[ Voor 84% gewijzigd door Gramser op 09-03-2026 15:50 ]
Woon in een appartement en heb nu 1 AB3000X accu. Het lijkt er op dat in de zomer periode
ruimte is voor een 2de accu echter in de winterperiode is 1 accu meer dan voldoende.
Is het mogelijk gewoon 1 accu softwarematig uit te schakelen in de winterperiode, zodat
in die periode met 1 accu geladen kan worden?
Itho WPU_5G. 3.5
Ik zou hem lekker laten zitten, maken beide batterijen de helft minder cycles.Chip2710 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:47:
Misschien een domme vraag, maar toch.
Woon in een appartement en heb nu 1 AB3000X accu. Het lijkt er op dat in de zomer periode
ruimte is voor een 2de accu echter in de winterperiode is 1 accu meer dan voldoende.
Is het mogelijk gewoon 1 accu softwarematig uit te schakelen in de winterperiode, zodat
in die periode met 1 accu geladen kan worden?
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ben(V)CappieL schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Ik zou hem lekker laten zitten, maken beide batterijen de helft minder cycles.
OK, duidelijk.
Bedankt voor jullie reactie,
Itho WPU_5G. 3.5
Als eerste: als je besluit nog een omvormer/batterij toe te voegen, maakt deze connectie met dezelfde P1-meter? Om ook weer met de andere omvormertoren te kunnen communiceren?
En: wat zijn de formaten van die Solarflow 2400AC+ met twee AB300L's eronder? Ik ben even nieuwsgierig want ik zou twee Marsteks onder de keldertrap willen plaatsen, dat zou wel gaan. Maar ik weet niet hoe breed en hoog de Zendurecomponenten zijn? Ik vind die op de site niet eens terug.
Voor 11Kwh:
Een Solarflow 2400AC met vier batterijen is 86,4 cm hoog.
Of een Solarflow 2400AC+ met drie batterijen is 112,7 cm hoog
Waarom wil je twee torens?
[ Voor 69% gewijzigd door Ben(V) op 09-03-2026 16:18 ]
Excuses, ik keek met m'n neus. Inmiddels gevonden. Een torentje van 8,xx kWh is zo'n meter hoog, even snel gerekend. Met een aan de zijkant uitstekende stekker zal er per toren in de breedte wel een cm of 15 bijkomen. Zit je ook op een metertje voor twee torens.
Ik wil nu nog geen twee torens. Maar als ik mijn zonneoverschot beter/sneller wil wegwerken dan met 2400W, of (in de winter met de warmtepomp) met meer dan 2400W wil ontladen, moet ik dat met twee omvormers doen. En dan liggen twee torens al gauw voor de hand omdat je dan ook wat noemenswaardige opslagcapaciteit kunt benutten.Ben(V) schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:03:
https://www.zendure.nl/pages/download-center
Voor 11Kwh:
Een Solarflow 2400AC met vier batterijen is 86,4 cm hoog.
Of een Solarflow 2400AC+ met drie batterijen is 112,7 cm hoog
Waarom wil je twee torens?
Meestal kan zo'n kelder prima, de constante temperatuur die daar heerst is zelfs goed voor de batterij.Gramser schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
Ik snap wat je bedoelt. De kelder is niet bepaald een verblijfsruimte bij ons en we zijn er nagenoeg nooit (behalve voor opgeslagen levensmiddelen). Ik schat in dat het zo'n beetje de veiligste plek in huis is voor die dingen, maar ik zal er nog eens goed naar kijken.
In de app voeg je één P1 meter toe en vervolgens kan je meerdere (6 uit mijn hoofd) omvormers/stapels toevoegen die dan allemaal middels HEMS samen kunnen werken.
In de zomer staat de warmtepomp uit en in de winter heb je te weinig zon om twee torens vol te laden(en dat lukt al meestal nauwelijks als je een hele dag zon hebt).Gramser schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:23:
[...]
Ik wil nu nog geen twee torens. Maar als ik mijn zonneoverschot beter/sneller wil wegwerken dan met 2400W, of (in de winter met de warmtepomp) met meer dan 2400W wil ontladen, moet ik dat met twee omvormers doen. En dan liggen twee torens al gauw voor de hand omdat je dan ook wat noemenswaardige opslagcapaciteit kunt benutten.
Als je niet gaat handelen, dan is 11 kWh meer dan je nodig hebt voor Nom.
Voor Nom kun je met een capaciteit rekenen die voldoende is om de nacht door te komen plus wat reserve.
Wij hebben verder in huis alleen een wasmachine die heel even meer dan 2,4kW trekt en de inductieplaat kan er met de booster aan er boven komen, voor de rest kunnen we prima af met 2,4kW.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 09-03-2026 16:31 ]
Er is meer dan alleen de zon, zeker in de winter lopen de dynamische tarieven best uiteen en is in de nacht opladen en op de dure uren gebruiken een strategie die op veel momenten een goede besparing oplevert (ook met omrekenverliezen).Ben(V) schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:29:
[...]
In de zomer staat de warmtepomp uit en in de winter heb je te weinig zon om twee torens vol te laden(en dat lukt al meestal nauwelijks als je een hele dag zon hebt).
Als je niet gaat handelen, dan is 11 kWh meer dan je nodig hebt voor Nom.
Voor Nom kun je met een capaciteit rekenen die voldoende is om de nacht door te komen plus wat reserve.
Wij hebben verder in huis alleen een wasmachine die heel even meer dan 2,4kW trekt en de inductieplaat kan er met de booster aan er boven komen, voor de rest kunnen we prima af met 2,4kW.
Denk dat ik best een use-case heb hier, zeker als ik ook de PHEV nog even meereken. Maar één toren is dan op zich zat om mee te beginnen hoor.
Leuk project en mooi dat het voor je werkt. Tegelijk vraag ik me wel af hoe toekomstbestendig dit in jouw situatie is.Devke schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:09:9 maanden op weg met Zendure, een terugblik
[Afbeelding]
De ervaring
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met 3330 Wp op het dak ga je in de praktijk nooit structureel 17,2 kWh aan batterijen gevuld krijgen, zeker niet als salderen in 2027 stopt. In Nederland levert 3,3 kwp gemiddeld ongeveer 2800–3000 kwh per jaar op. Dat is gemiddeld zo’n 7–8 kWh per dag, en dat is nog vóór direct huishoudelijk verbruik.
Als je huishouden overdag ook stroom gebruikt (wat bij de meeste gezinnen zo is), blijft er vaak maar een paar kwh over om daadwerkelijk in een batterij te stoppen. Dan heb je dus een opslag die op veel dagen simpelweg niet benut wordt.
Ik snap de hobbyfactor heel goed, daar is niets mis mee, maar puur technisch gezien voelt 17 kWh opslag bij 3,3 kWp PV nogal uit verhouding. In veel situaties zou je eerder het omgekeerde verwachten: meer panelen en minder batterij.
Ben dus wel benieuwd:
is dit vooral hobby/experiment, of verwacht je hier ook echt structureel financieel voordeel uit te halen richting 2027?
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.