De 3000X heeft een andere bouwvorm. De 3000L zou wel passen.raven22 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:09:
[...]
En kun je mixen met een 3000X? Dus bv 1x2000x en 2x3000x? Of de 3000L?
Bosch/Siemens en vele andere fabrikanten denken daar tegenwoordig anders over. De oven is bij ons niet smart maar de rest wel en kan dus allemaal remote aangezet, al dan niet op basis van een smart energy platform.MaPo Monster schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:01:
...
De 2400W laadt hij overigens standaard wel mee, ontladen alleen niet. En zoals @geert1992 ook aangeeft, bij die apparaten ben je erbij wanneer ze vol vermogen draaien. Hierbij niet, dat geeft mij ook extra onzekerheid.
...
2400W laden is overigens ook niet de default, je moet het instellen. Maar goed, laten we inderdaad niet blijven vergelijken; je moet doen waar je je goed bij voelt.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat kan niet; je moet wel de de serie accu's gebruiken die gekoppeld zijn aan de omvormer.raven22 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:09:
[...]
En kun je mixen met een 3000X? Dus bv 1x2000x en 2x3000x? Of de 3000L?
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Wordt niet geadviseerd: als in deze combo wordt niet genoemd in hun marketing, of wordt het afgeraden? Dat maakt best verschilmrme12345 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:02:
[...]
Ja klopt, wordt niet geadviseerd door Zendure. Maar ze passen gewoon, worden herkend en functioneren gewoon.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ja, maar dat geef ik ook aan output ( gezien vanuit de batterij dus ontladen ) voor een instelling voorbij de 800W limiet moet je dat bewust dus akkoord voor geven.Fairy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:24:
[...]
Kleine correctie. Laden tot 2400 watt kan zonder handtekening, maar ontladen niet. Daar zit het verschil.
Voor input (= laden ) is dat natuurlijk niet noodzakelijk omdat de batterij dan als een normaal verbruikstoestel werkt.
Toevallig heeft Zendure vandaag het ticket opnieuw gesloten. Uiteraard zonder ook maar met 1 reactie te zijn gekomen, laat staan met een oplossing: "Since we have not received a new message from you for some time, we are concerned that you may have forgotten about this ticket and that the issue has not yet been resolved."Luuk741 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:45:
[...]
Ben je hier toevallig al verder mee gekomen? Mijn set ontlaadt ook steeds tot 98%, om daarna weer bij te laden tot 100%. Met wisselende wattages, terwijl de zonnepanelen ruim voldoende leveren en er geen (groot) verbruikers draaien
Het ticket beheer is zeer matig, om het maar zacht uit te drukken
Ik wacht dus nog steeds op een oplossing .......
Growatt 3000TL-X + 10xJASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N-FTXM42M-FTXM25M-FTXM20M / Zendure SolarFlow 2400AC (8,64 kWh)
sorry, blijkbaar snap je het niet, we hebben het hier niet over laden ( dat is namelijk input), wat ik aangegeven heb en daar zit ook het echte risico is bij het ontladen (= output) en daarvoor heb je dus wel degelijk een handtekening voor nodig. Zie de post van @Fairy hiefover die dat bevestigt.MaPo Monster schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Inderdaad vreemd. Lijkt dat alleen bij jou voor de 2400W laden een handtekening is gevraagd.
jup, zou handig zijn als ze dat zouden doen, maar daar zijn wel kosten aan verbonden die mogelijk ook kostenverhogend op de thuis-batterij kunnen werken. Je blijkt echter te vergeten dat een type F/E stekker voor deze vermogens/belasting gewoon zijn toegestaan en voor de batterij van jouw formaat is deze type stekker geen enkel probleem. En ja, ik weet waar ik over praat.Nee, je begrijpt me niet goed. Interessante conclusie wel, maar het is niet luiheid. Ik zou het alleen goed vinden als Zendure een CEE stekker al dan niet op bestelling zou leveren omdat dit veiliger is. Het zou een leverancier van dergelijke appartuur sieren als ze ook standaard oplossingen leveren met een hoger veiligheidsniveau dan de schuko stekker, waar wat discussie over de veiligheid is. Maar goed, dat is slechts opbouwende kritiek.
oke, echter hoe zat het met de schaduw, want met afdak maar toch vol in de zon, dan kun je problemen verwachten.Hij stond buiten onder een afdak. En ze adverteren overigens zelf met de accu buitenshuis zonder afdak. Zelfs in de sneeuw.
Ik ben overigens alleen maar blij voor je dat je zelf zo positief bent over het product en het zo sterk verdedigt. Ik wil daar niks aan tekort doen en hoop dat je er veel plezier van zult blijven ervaren
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 01-05-2026 21:57 ]
Hm, hopen dat een update (naar hems 2.0?) het dan verhelpt. Lijkt me niet heel denderend voor de levensduur, het onnodig switchen tussen laden en ontladenhobby_gebruiker schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:41:
[...]
Toevallig heeft Zendure vandaag het ticket opnieuw gesloten. Uiteraard zonder ook maar met 1 reactie te zijn gekomen, laat staan met een oplossing: "Since we have not received a new message from you for some time, we are concerned that you may have forgotten about this ticket and that the issue has not yet been resolved."
Het ticket beheer is zeer matig, om het maar zacht uit te drukken
Ik wacht dus nog steeds op een oplossing .......
uit de Zendure handleiding van de 2400 AC+:Milmoor schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:30:
[...]
Wordt niet geadviseerd: als in deze combo wordt niet genoemd in hun marketing, of wordt het afgeraden? Dat maakt best verschil.
A single SolarFlow 2400 AC+ can be connected up to 5 AB1000/AB2000/AB3000L series batteries, which can maximumly reach to 16.8kWh capacity
Mooizo dan wordt dat voor mij ook de vollgende stap om de 2 hypers uit te faseren.mrme12345 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:53:
[...]
Ja hoor, staan bij mijn broer en ga ik ook zo doen hier binnenkort. Uitfaseren van 3 x SF 800 Pro voor 1 x 2400 Pro en daaronder een aantal AB200S/X batterijen er onder.
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
Klopt, ze gaan niet akkoord met installatiefoto'sMikeyMan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:12:
Foto van de installatie zelf wordt in ieder geval niet geaccepteerd... Wat een gezeik zeg...
[Afbeelding]
Echt van de zotte. Alsof een installateur een document gaat opstellen met vrijwaring.AquilaXL schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Klopt, ze gaan niet akkoord met installatiefoto's
Zou je ze hier niet over kunnen mailen..?MikeyMan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Echt van de zotte. Alsof een installateur een document gaat opstellen met vrijwaring.
Maar weer eens een bericht gestuurd... Maar de support gaat de laatste maanden ook hard achteruit...
Gewoon zakelijk houden. Uitleggen en vragen of hij obv jouw foto's een verklaring wil schrijven, en dat je hem daarvoor wilt betalen. Het kost hem namelijk ook tijd, en jou dan misschien 5 tientjes. Dan blijft familiebezoek gewoon familiebezoek.Fairy schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:11:
[...]
Weet je, het lastige is, het is een neef. We zien hem echt maar heel af en toe en áls we hem uitnodigen en ik ga dit vragen dat ligt het er meteen dik op dat we hem uitnodigen hiervoor. Vind ik niet netjes om te doen.
Zo straf heb ik het nog niet gehoord. Een factuur van een elektricien waarin vermeld wordt dat er een extra groep aangelegd is voor thuisbatterijen bleek genoeg bij een collega van me.MikeyMan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:17:
[...]
Echt van de zotte. Alsof een installateur een document gaat opstellen met vrijwaring.
Dit is de hoofdreden voor de meeste om een andere manier van aansturen te gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door AquilaXL op 02-05-2026 09:22 ]
Ik heb de onderverdeler in de garage en aansluiting daarvan met de meterkast door mijn buurman laten doen die voor zijn werk installateur is bij een woningbouwvereniging. Dus geen factuur. Ben blij dat ik het aanstuur met HA, maar vreemd dat dit zo ingewikkeld is. Foto's dat het een deugdelijke installatie is, zou voldoende moeten zijn.AquilaXL schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:13:
[...]
Zo straf heb ik het nog niet gehoord. Een factuur van een elektricien waarin vermeld wordt dat er een extra groep aangelegd is voor thuisbatterijen bleek genoeg bij een collega van me.
Dit is de hoofdreden voor de meeste om een andere manier van aansturen te gebruiken.
Maar hoe weten ze dan dat dat jouw installatie is..? Ik stel voor een filmpje te maken dat begint met een screenshot van jezelf terwijl je je paspoort in beeld hebt waarna je naar je voordeur loopt waarop het huisnummer zichtbaar is (nadat je natuurlijk een ander filmpje van jezelf bij je plaats- en straatnaambord hebt gemaakt), om vervolgens naar de groepenkast te gaan van waaruit je dan weer het kabeltracé volgt om uit te komen bij de vakman die uitleg over de manier waarop het is aangelegd. De Zendures moeten natuurlijk ook in beeld.Pakhaas schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Ik heb de onderverdeler in de garage en aansluiting daarvan met de meterkast door mijn buurman laten doen die voor zijn werk installateur is bij een woningbouwvereniging. Dus geen factuur. Ben blij dat ik het aanstuur met HA, maar vreemd dat dit zo ingewikkeld is. Foto's dat het een deugdelijke installatie is, zou voldoende moeten zijn.
Manmanman. Vertrouwen is goed maar controle is beter..?
Probleem is dat je aan een foto niet kunt zien dat het deugdelijk is en ook niet of het "past" op je aansluiting. Een ingehuurde electricien zou dat moeten doen, en zal bijvoorbeeld naast een PV installatie op een 25A automaat geen thuisaccu willen aansluiten met een 16A automaat op een 1x30A aansluiting.Pakhaas schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Ik heb de onderverdeler in de garage en aansluiting daarvan met de meterkast door mijn buurman laten doen die voor zijn werk installateur is bij een woningbouwvereniging. Dus geen factuur. Ben blij dat ik het aanstuur met HA, maar vreemd dat dit zo ingewikkeld is. Foto's dat het een deugdelijke installatie is, zou voldoende moeten zijn.
Niet aangedraaide schroefjes zijn ook niet te zien op een foto....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Schrijf gewoon een text dat de boel is aangesloten volgens de Nederlandse aansluitvoorwaarden door een bevoegde installateur en dat je Zendure niet aansprakelijk zult stellen voor het correct aansluiten en zet er een handtekening op.MikeyMan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:12:
Foto van de installatie zelf wordt in ieder geval niet geaccepteerd... Wat een gezeik zeg...
[Afbeelding]
Volgens mij is dat alles wat ze willen zien.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
In de facebook Zendure groep gaf iemand aan dat ie daarmee akkoord kreeg voor 3 stuks; zie https://www.facebook.com/...ermalink/942759068730152/AquilaXL schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 07:34:
[...]
Klopt, ze gaan niet akkoord met installatiefoto's
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Een getekende verklaring dat jij de verantwoording neemt zou voldoende moeten zijn.Pakhaas schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:48:
[...]
Als ik, ondertekend, aangeef dat alles door een electricien is aangesloten dan zijn ze niet meer verantwoordelijk als er iets mis gaat dankzij de installatie.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Zojuist een afwijzing ontvangen:
Audit mislukt, zie reden:
"Upon review, the installation contract you submitted does not meet the required standards, Please resubmit a compliant version as soon as possible. The contract must include the following elements: a statement of lawful installation, a signed confirmation, and a clear disclaimer of liability. Thank you for your cooperation."
Intussen heb ik wel de AC+ en de nieuwe Pro aangesloten, maar wel met een cap op 3000w.
"Upon review, the installation contract you submitted does not meet the required standards, Please resubmit a compliant version as soon as possible. The contract must include the following elements: a statement of lawful installation, a signed confirmation, and a clear disclaimer of liability. Thank you for your cooperation."
Intussen heb ik wel de AC+ en de nieuwe Pro aangesloten, maar wel met een cap op 3000w.
[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 02-05-2026 12:38 ]
Vandaag ook de sf2400 pro binnen en direct de gielz integratie er aan! Wat een prachtige oplossing.
Enige waar ik nog mee stoei is de juiste prijs uit Noordpool krijgen. Ik gebruik namelijk entsoe.
Op de een of andere manier krijg ik de formule voor overige kosten niet goed. Iemand die zijn formule kan delen?
Enige waar ik nog mee stoei is de juiste prijs uit Noordpool krijgen. Ik gebruik namelijk entsoe.
Op de een of andere manier krijg ik de formule voor overige kosten niet goed. Iemand die zijn formule kan delen?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Zie hier:Mimiix schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:38:
Vandaag ook de sf2400 pro binnen en direct de gielz integratie er aan! Wat een prachtige oplossing.
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2
Theoretisch vraagje. Stel je hebt 2 of meerdere 'torens' met Zendure SolarFlow 2400 AC. Kan je alle 'off-grid' stopcontacten op de SolarFlows parallel aan elkaar hangen om zo het off-grid vermogen op te krikken? 1 Zendure = 2400, 2 Zendures = 4800, 3 zendures = 7200, enz...
Ik vermoed dat dit niet kan.
Kan je dan hetvolgende doen: Je neemt 1 off-grid van 1 SolarFlow (noem die de master) en hangt daaraan de andere SolarFlows (de slaves dan) met hun gewone stopcontact zodat die 'slaves' hun omvormer synchoniseren met die master off-grid poort...
Kan je dan hetvolgende doen: Je neemt 1 off-grid van 1 SolarFlow (noem die de master) en hangt daaraan de andere SolarFlows (de slaves dan) met hun gewone stopcontact zodat die 'slaves' hun omvormer synchoniseren met die master off-grid poort...
On-Grid: 2x Zendure SF 2400 AC met 5 Zendure AB3000X: 29 kWh, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar met 4 Pylontech US3000C 48V van 3.5kWh: 14kWh - Totaal 43 kWh
Logisch redeneren: Nee, want dan zou je bijv ook met 1 SolarFlow (en wel netstroom) gewoon 25A erdoorheen kunnen jassen en dat kan ook niet ;-)RobTesla schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:50:
Theoretisch vraagje. Stel je hebt 2 of meerdere 'torens' met Zendure SolarFlow 2400 AC. Kan je alle 'off-grid' stopcontacten op de SolarFlows parallel aan elkaar hangen om zo het off-grid vermogen op te krikken? 1 Zendure = 2400, 2 Zendures = 4800, 3 zendures = 7200, enz...
Mimiix schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:38:
code:
Volg ook het aparte HA Zendure topic
1
| {% set p = current_price | float(0) %} {% set opslag = 0.0188 %} {% set vat = 1.21 %} {% set energiebelasting = 0.1108 %} {{ ( ((p + opslag) * vat + energiebelasting) - p ) | float }} |
[ Voor 6% gewijzigd door klmtrf op 02-05-2026 15:44 ]
De oudere batterijen gaan soms in de uitverkoop, dus als we de oudere batterijen kunnen aansluiten dak hebben we goedkopere opslag?mrme12345 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:47:
[...]
uit de Zendure handleiding van de 2400 AC+:
A single SolarFlow 2400 AC+ can be connected up to 5 AB1000/AB2000/AB3000L series batteries, which can maximumly reach to 16.8kWh capacity
Ik heb het topic doorgelezen en niet terug kunnen vinden, en ben een newbie op dit gebied maar waar heb je een afwijzing op gekregen op een bepaalde voorwaarde van zendure?Fairy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:37:
Zojuist een afwijzing ontvangen:
Al gevonden
How bad is it on a scale from one to Spurs
Ok, de master zou wel eens een vraag naar 25 Ampere kunnen krijgen op zijn off-grid poort, maar die ga je volgens mij er toch niet doorheen jassen? Is die off-grid poort zowiezo niet de uitgang van een omvormer? Of kan de Zendure ook gewoon de stroom 'doorgeven' van het net naar de off-grid poort?Sander schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Logisch redeneren: Nee, want dan zou je bijv ook met 1 SolarFlow (en wel netstroom) gewoon 25A erdoorheen kunnen jassen en dat kan ook niet ;-)
Nu ja, het gaat inderdaad nog niet gaan want -zelfs als je de sturing van de slaves met eigen scripting doet, op basis van een meting in het off-grid gedeelte- kan je 'pieken' krijgen die gevraagd worden nog voor de slaves beginnen te leveren. De omvormer van de Master gaat dit of niet overleven, of uitvallen, of ...?
On-Grid: 2x Zendure SF 2400 AC met 5 Zendure AB3000X: 29 kWh, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar met 4 Pylontech US3000C 48V van 3.5kWh: 14kWh - Totaal 43 kWh
even een vraagSander schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Logisch redeneren: Nee, want dan zou je bijv ook met 1 SolarFlow (en wel netstroom) gewoon 25A erdoorheen kunnen jassen en dat kan ook niet ;-)
ten opzichte van een on-grid connectie waar je diverse bewakingsystemen hebt lopen ontbreken deze volgens mij op de off-grid uitgang.
dus als je op een enkele (bv verdeeldoos (waar zich ook geen enkele beveiliging bevind) selchts 1 verbruiker aansluit dan zal de Zendure (vermoed ik, ik heb dat zelf nog niet getest) tot max. 2.400W kunnen leveren.
stel je wilt nu twee (of drie) stroombronnen (in dit geval dus 2 of 3 off-grid Zendures) aan elkaar schakelen.
dan heb je eigenlijk twee mogelijkheden; doe dit in serie of parallel schakeling, de uitkomst hierbij is verschillend.
Doel is dat je de spanning gelijk wilt houden en de stroomsterkte dus gaat verhogen (andere mogelijkeden zijn er niet). dan zul je deze dus in een parallelschakeling moeten plaatsen.
Het probleem zit hem echter in een mogelijke faseverschil van de 2 bronnen tenslotte is het geen gelijkspanning maar wisselspanning, dat kan tot (mogelijk zelfs grote) kringstromen leiden, tussen de twee spanningsbronnen, wat weer tot een bijna kortsluiting (de interne weerstand zal hier laaag zijn) en dus tot hoge stromen tussen de bronnen kan leiden.
je krijgt dan het effect van dat de ene bron gaat de andere “voeden” of tegenwerken, maw de energie wordt direct tussen de bronnen uitgewisseld. en daar is de Zendure niet op berekend. Met grote kans dat je beide zendures gaat mollen en even los van mogelijke brandrisico's.
[ Voor 41% gewijzigd door Jan-tweak op 02-05-2026 17:40 ]
Ik heb ook drie 2400 AC op drie groepen elk op een eigen fase en eigen alamat. Technische omschrijving van de installatie gemaakt met ééndraadschema. Vermelding type automaten, selectiviteit kabel diktes etc. Dit samen met een kopie van mijn diploma electrotechniek ingestuurd. Nu vrijgegeven voor 7.200 laden en ontladen.Henkoes schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:52:
Mijn huis heeft al 3 dedicated groepen aangesloten ieder op een aparte fase..
Heb ik nu een probleem dat Zendure mijn situatie niet wil goedkeuren? Hoe doen anderen dit?
Tuurlijk, mijn vraag stond daar nog los van. Maar ik denk dat je de 'off-grid'-poorten van 2 of meer Zendures zomaar niet parallel kunt schakelen want die genereren hun eigen sinus die niet op elkaar gesynched is. Als je 1 off-grid zou gebruiken en de extra's aansluiten via hun 'net-stopcontact' dan gaan die extra SF's hun sinus wel synchen met het signaal van de 'off-grid' master...Jan-tweak schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:17:
[...]
het probleem bij 2 sanningsbronnen met elk 2.400 max betekend echter dat je maximaal dus 4.800W op een leiding kunt gaan zetten, dat is dus bijna 21A, voor een 2,5 mm2 draad is dat al veel, maar voor een standaard verlengkabel waar vaak maar 1,5mm2 in zit is dat echt te veel, zeker voor langere tijd. Bij 3 units wordt dat ruim 31 A, en dat wordt zelfs voor een 2,5mm2 te veel.
dus het is gewoon niet veilig omdat te doen, mede ook omdat je in deze situatie ook over geen enkele beveiliging meer beschikt, iets wat je eigenlijk niet wil.
Uiteraard is dit enkel een theoretische vraag, kabeldiktes (zoals jij hier aanhaalt), veiligheden, enz... allemaal no-go's.
Tuurlijk, mijn vraag stond daar nog los van. Maar ik denk dat je de 'off-grid'-poorten van 2 of meer Zendures zomaar niet parallel kunt schakelen want die genereren hun eigen sinus die niet op elkaar gesynched is. Als je 1 off-grid zou gebruiken en de extra's aansluiten via hun 'net-stopcontact' dan gaan die extra SF's hun sinus wel synchen met het signaal van de 'off-grid' master...
Uiteraard is dit enkel een theoretische vraag, kabeldiktes (zoals jij hier aanhaalt), veiligheden, enz... allemaal no-go's.
[/quote]
jup, zie mijn aanpassing, juist omdat je de syngronisatie mist kan dit dus niet, ik denk ook dat dit vrijwel direct behoorlijk mis gaat en de Zendures kapot raken, dus zeker niet proberen.
[/quote]
jup, zie mijn aanpassing, juist omdat je de syngronisatie mist kan dit dus niet, ik denk ook dat dit vrijwel direct behoorlijk mis gaat en de Zendures kapot raken, dus zeker niet proberen.
Nee, anders dan dat de man aan de telefoon aangaf half mei.m-vw schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:20:
@Mimiix en @vDorst Hebben jullie al bericht gehad over de beugels, want ook ik heb ze niet ontvangen.
Zojuist wel al een bericht naar support gestuurd.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Mijn probleem is door Zendure goed opgepakt. Afgelopen weekend een ticket aangemaakt. Reactie terug gekregen dat de beide onderdelen vervangen worden. Verzendlabels voor de beide onderdelen zijn toegestuurd en vandaag heb ik de beide dozen op de post gedaan.
Van meerdere systemen de off-grid poorten parallel aansluiten lijkt me lastig, maar je kan ze natuurlijk wél los van elkaar gebruiken. Dus niet samen voor de oven van 3600W, maar wel eentje voor je wasmachine, en de andere voor je droger, mocht je dat willen
Wie kan mij helpen, mijn accu houd niet de 0 op de meter. Hij schommelt heel erg tussen + 1kw en -1kwh. En dit komt waarschijnlijk omdat in het overzicht het verbruik steeds wegvalt en komt dan --W te staan. Een paar seconden later valt de Accu naar 0W of gaat hij in een keer opladen inplaats van ontladen. Zie Screenshot.
Soms staat er 10/20sec niks en dan komt er weer verbruik te staan. En dan blijft er 30/40 wel verbruik te staan en lijkt die inderdaad goed te doen.
Ik heb een ac2400+ met een zendure P1 meter, goed wifi ontvangst. Bridge 2m verderop. De Zendure Batterij staat 50m verder in een schuur met goed wifi ontvangst. Ik heb een "oude" slimme meter met dsmr 4.2
Soms staat er 10/20sec niks en dan komt er weer verbruik te staan. En dan blijft er 30/40 wel verbruik te staan en lijkt die inderdaad goed te doen.
Ik heb een ac2400+ met een zendure P1 meter, goed wifi ontvangst. Bridge 2m verderop. De Zendure Batterij staat 50m verder in een schuur met goed wifi ontvangst. Ik heb een "oude" slimme meter met dsmr 4.2
Gebruik even de zoekfunctie van dit topic.Vinnied88 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:45:
Wie kan mij helpen, mijn accu houd niet de 0 op de meter. Hij schommelt heel erg tussen + 1kw en -1kwh. En dit komt waarschijnlijk omdat in het overzicht het verbruik steeds wegvalt en komt dan --W te staan. Een paar seconden later valt de Accu naar 0W of gaat hij in een keer opladen inplaats van ontladen. Zie Screenshot.
[Afbeelding]
Dan zal je zien dan een dsmr 4.2 niet vaak genoeg de data doorgeeft (1/10sec ipv 1/1sec)
Kan je oplossen door gebruik te maken van een shelly met ct klemmen.
DSMR 4.2 is te traag. Dat gaat ping ponten en loopt de omvormer achter op de geiten.Vinnied88 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:45:
[Afbeelding]
Andere oplossing kan zijn om HA te gaan draaien met Gielz, als je dan de update frequentie op 20 seconden zet is het ook min of meer NOM. Mocht je al Home Assistant draaien kan dat een goedkope en snelle oplossing zijnTBird484 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Gebruik even de zoekfunctie van dit topic.
Dan zal je zien dan een dsmr 4.2 niet vaak genoeg de data doorgeeft (1/10sec ipv 1/1sec)
Heeft iemand al eens Zendure verzocht om 1x per 10sec P1 ook 'gewoon' te ondersteunen? Natuurlijk wordt het nooit zo strak als met iedere seconde een update, maar dat gepingpong is echt het gevolg van een suboptimaal algoritme.
Of zou dit met HEMS 2.0 worden opgelost?!
Of zou dit met HEMS 2.0 worden opgelost?!
Ik snap dat het niet optimaal is maar dat er soms meerdere seconden soms ook 20/30 seconden geen data bij verbruik staat lijkt dan ook niet te kloppen. Zijn hier nog andere mensen met een dmsr 4.2 die dit wellicht ook hebben of juist niet.TBird484 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Toen ik nog een dmsr 4.2 had, gaf mijn HW P1 ook niet altijd een update per 10sec in HA. Ik had het idee dat dat kwam omdat de gemeten waarde niet was veranderd(bijv. 50sec 0W). Geen idee of dat door de slimmemeter, HW of HA kwam.Vinnied88 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Ik snap dat het niet optimaal is maar dat er soms meerdere seconden soms ook 20/30 seconden geen data bij verbruik staat lijkt dan ook niet te kloppen. Zijn hier nog andere mensen met een dmsr 4.2 die dit wellicht ook hebben of juist niet.
Zo, de technische installatie is zo goed als gereed! Nu nog batterijen 😅 moet nog steeds keuze maken...
Wat heb ik allemaal gedaan,
Nieuwe drie fasen aansluiting met 3*25C met 5.1 meter.
Alle groepen herverdeeld.
10mm2 kabel naar mijn schuur ca 40m van de meterkast
In de schuur een meterkast met op elke fase een aardlek met twee groepen ( voor een batterij en een lampjes/stopcontact/kleinverbruikers.)
Vrije kracht groep welke in op dit moment nog niet gebruik.
Eventuele CEE16 amp wand aansluiting nog te maken bij keuze batterij.
Op de schuur 7 panelen 295wp met Enphase omvormers. Deze zitten nu nog op een eigen kabel naar het huis 3*4mm2
Ik wil de panelen nog op een andere kabel zetten en op de mk in de schuur, zodat de 4mm2 kabel overblijft om op een ats of noodstop contact aan te sluiten
Nog meer suggesties/ aanvullingen?
:strip_exif()/f/image/ehabQenPw1ju41GWg7O4qdNV.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat heb ik allemaal gedaan,
Nieuwe drie fasen aansluiting met 3*25C met 5.1 meter.
Alle groepen herverdeeld.
10mm2 kabel naar mijn schuur ca 40m van de meterkast
In de schuur een meterkast met op elke fase een aardlek met twee groepen ( voor een batterij en een lampjes/stopcontact/kleinverbruikers.)
Vrije kracht groep welke in op dit moment nog niet gebruik.
Eventuele CEE16 amp wand aansluiting nog te maken bij keuze batterij.
Op de schuur 7 panelen 295wp met Enphase omvormers. Deze zitten nu nog op een eigen kabel naar het huis 3*4mm2
Ik wil de panelen nog op een andere kabel zetten en op de mk in de schuur, zodat de 4mm2 kabel overblijft om op een ats of noodstop contact aan te sluiten
Nog meer suggesties/ aanvullingen?
:strip_exif()/f/image/ehabQenPw1ju41GWg7O4qdNV.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je de trigger van giel zijn automation aanpast naar changes op de homewizard sensor , valt het reuze mee met de delay (exact elke 10sec een update)PeaceNlove schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:06:
[...]
Andere oplossing kan zijn om HA te gaan draaien met Gielz, als je dan de update frequentie op 20 seconden zet is het ook min of meer NOM. Mocht je al Home Assistant draaien kan dat een goedkope en snelle oplossing zijn
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Ik heb dsmr4 met een homewizard p1 adapter. Heb de gielz automation aangepast zodat hij triggert op changes op de sensor. Dan heb je elke 10.seconden een update . Ben er zeer tevreden mee.Vinnied88 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Ik snap dat het niet optimaal is maar dat er soms meerdere seconden soms ook 20/30 seconden geen data bij verbruik staat lijkt dan ook niet te kloppen. Zijn hier nog andere mensen met een dmsr 4.2 die dit wellicht ook hebben of juist niet.
WP: Panasonic KIT-WC07L3E5 7kw , buffer PAW-BTANK50L-2, Boiler PAW-TD20C1E5-1 | Solar: Goodwe SDT G2 GW6K-DT 6 kW | Battery: 2x Zendure SF 2400 AC totaal 17.2 kW
Loop je in de praktijk alsnog het risico op stuiteren. Heb het wel geprobeerd, maar je zit alsnog met een tijdverschil waarop Gielz de waarde uitvraagt en het moment dat de waarde beschikbaar komt, met 20 seconden weet je vrij zeker dat de actie van de accu meegenomen wordt in de berekening van Gielz.ctrl-tab schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:37:
[...]
Als je de trigger van giel zijn automation aanpast naar changes op de homewizard sensor , valt het reuze mee met de delay (exact elke 10sec een update)
Wat voor meter? Vooral Landis Gyr meters schijnen nogal problematisch te zijn met het signaal wat je op schijnt te kunnen lossen met een actieve homewizard splitter.Vinnied88 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:45:
[Afbeelding]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja die heb ik er inderdaad tussen. Zowel de active splitter als de zendure P1 aan de voeding. Daarnaast een Homewizard P1 daar ook op aangesloten en geeft wel netjes de data door. Maar ik heb inderdaad de Landis Gyr meterkoboy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:50:
[...]
Wat voor meter? Vooral Landis Gyr meters schijnen nogal problematisch te zijn met het signaal wat je op schijnt te kunnen lossen met een actieve homewizard splitter.
Ook bij mij is verzoek afgewezen om te verhogen naar 4800w op basis van installatiefoto's. Wil ni een nueywe aanvraag doen met factuur en akkoord installateur, maar kan geen nieuwe bestanden uploaden. Iemand een idee wat te doen?
23.4 kWh Zendure (2400 AC & 2400 PRO) | Solar 6.800wp | KIA EV6 Plus 77.4 RWD | Renault Megane E-Tech 60 kWh | Fiat 500e 42 kWh
Moet je helaas teleurstellen. Mijn 4.2 meter zorgde voor enorm stuiter gedrag. Pas na meterwissel door Stedin kon ik via P1 meter NOM draaien.Vinnied88 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:20:
[...]
Ik heb het in het verleden 3x geprobeerd.MacFan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:16:
Ook bij mij is verzoek afgewezen om te verhogen naar 4800w op basis van installatiefoto's. Wil ni een nueywe aanvraag doen met factuur en akkoord installateur, maar kan geen nieuwe bestanden uploaden. Iemand een idee wat te doen?
Ik ben blij dat ik van HEMS af ben en HomeAssistant gebruik.
Ik wil niet meer terug naar HEMS.
Met het x kun je de foto verwijderen.
[ Voor 30% gewijzigd door peterbier op 02-05-2026 22:31 ]
Wat bedoel je met een update van 20 seconden?PeaceNlove schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 21:41:
[...]
Loop je in de praktijk alsnog het risico op stuiteren. Heb het wel geprobeerd, maar je zit alsnog met een tijdverschil waarop Gielz de waarde uitvraagt en het moment dat de waarde beschikbaar komt, met 20 seconden weet je vrij zeker dat de actie van de accu meegenomen wordt in de berekening van Gielz.
De gielz sensor pollt de homewizard api elke seconde. Dus op de seconde wordt de gielz automation gestart.
Tsja, dan heb je 6 keuzes:Vinnied88 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:10:
[...]
Ja die heb ik er inderdaad tussen. Zowel de active splitter als de zendure P1 aan de voeding. Daarnaast een Homewizard P1 daar ook op aangesloten en geeft wel netjes de data door. Maar ik heb inderdaad de Landis Gyr meter
1. Shelly CT klemmen (laten) installeren
2. Home assistant gaan gebruiken
3. De boel accepteren zoals het nu is tot je meter vervangen is
4. De meter al dan niet tegen betaling met voorrang laten vervangen
5. De boel retour sturen
6. De boel met 50% lading op zolder zetten tot de meter vervangen is
Optie 4 kan handig zijn als je nog op een 1 fase aansluiting zit en het nog mogelijk is een upgrade naar 3 fasen in gang te zetten. Nu heb je nog voorrang als particulier, aanvragen vanaf 1 juli komen op dezelfde stapel/wachtlijst als andere aansluitingen. Dit onder het motto: hebben is hebben....
Om de accu de tijd te geven te reageren wacht de Gielz integratie 4 (of 5?) seconden voor er een nieuw commando gegeven wordt. Door deze interval naar 20 seconden te zetten voorkom je pingpong gedrag door de 10 seconde P1 waarde verandering.ctrl-tab schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:04:
[...]
Wat bedoel je met een update van 20 seconden?
De gielz sensor pollt de homewizard api elke seconde. Dus op de seconde wordt de gielz automation gestart.
De NOM wordt niet zo strak, maar het verschil is heel klein.
Wat hij nu doet is wellicht wel de beste oplossing voor DSMR4. Elke 10 sec stuurt de P1 een change, hier op triggert hij de batterij die dan 4-5 sec nodig heeft.koboy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:07:
[...]
Om de accu de tijd te geven te reageren wacht de Gielz integratie 4 (of 5?) seconden voor er een nieuw commando gegeven wordt. Door deze interval naar 20 seconden te zetten voorkom je pingpong gedrag door de 10 seconde P1 waarde verandering.
Gaat uiteraard niet werken met een 1 seconden meter.
Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant
Als je de automation gebruikt zoals hij door gielz is gebouwd klopt dat.koboy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:07:
[...]
Om de accu de tijd te geven te reageren wacht de Gielz integratie 4 (of 5?) seconden voor er een nieuw commando gegeven wordt. Door deze interval naar 20 seconden te zetten voorkom je pingpong gedrag door de 10 seconde P1 waarde verandering.
Maar als je de trigger aanpast naar een trigger op de p1 sensor update ga je betere resultaten krijgen . Dan loop je dichter op de bal. En veel consistentere intervals.
Denk dat het correct is om naar het reële rendement te kijken, dus na inflatie. Dat geld op de spaarrekening kan wel rente vangen, maar je saldo heeft na 15 jaar door inflatie nauwelijks meer koopkracht dan nu.bilgy_no1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:54:
[...]
Kortom:
- €3000 vastzetten tegen 3,25% tien jaar vast + 5 jaar vast. Na 15 jaar is het aangegroeid tot €4850.
- €3000 investeren in batterij. Opbrengst €400 per jaar. Inleg op spaarrekening tegen 1,9% per jaar (rente op rente). Na 15 jaar is dat aangegroeid tot €7500.
Gezien het redelijk gelijke risicoprofiel heeft op langere termijn die batterij wel een beter rendement.
Maar als we ervan uitgaan dat die inflatie óók de stroomprijzen en belastingen opdrijft, zal je Zendure-batterij juist steeds meer gaan renderen omdat je de energiekosten in 2040 uitspaart met een Zendure-batterij die je met euro's uit 2026 hebt aangeschaft
20x400wp O-Z-W | Enphase Envoy Met. | IQ7+ | Pana 12kW T-Cap J Mono | 300L SWW | HA+Heishamon L | Zendure 2400AC+ | Gasloos 4-10-22
Dankje, ik heb een aanvraag gedaan bij Enexis. Gaan zien hoe snel ze dit fixen.koboy schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 23:04:
[...]
Tsja, dan heb je 6 keuzes:
1. Shelly CT klemmen (laten) installeren
2. Home assistant gaan gebruiken
3. De boel accepteren zoals het nu is tot je meter vervangen is
4. De meter al dan niet tegen betaling met voorrang laten vervangen
5. De boel retour sturen
6. De boel met 50% lading op zolder zetten tot de meter vervangen is
Optie 4 kan handig zijn als je nog op een 1 fase aansluiting zit en het nog mogelijk is een upgrade naar 3 fasen in gang te zetten. Nu heb je nog voorrang als particulier, aanvragen vanaf 1 juli komen op dezelfde stapel/wachtlijst als andere aansluitingen. Dit onder het motto: hebben is hebben....
Heb hem voor nu op basis modus gezet met een schema. Heb 34 panelen ( zonnige dag 70kwh) dus over het algemeen komt die wel vol en laat hem snachts ontladen zodat in de ochtend op 10/20% uit komt. Nog een beetje finetunen.
Met slimme meter/Auto modus heb ik sochtends nog 70/80% over. Bij 11kw opslag en verbruik van 6/10kwh snachts.
Precies. Het kan ook zijn dat je P1 meter te weinig stroom krijgt. Een extra voeding via USB kabel kan de verbinding ook stabieler maken. Maar je blijft zitten met de 1x per 10 sec update. Dus strak NOM wordt het nooit.TBird484 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Is toch raar dat Zendure een product verkoopt wat niet doet wat geadverteerd wordt.MacFan schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:16:
Is dat wel een goed idee dat zilver schroefje op dat beugeltje?R.K schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naar aanleiding van die verbrande connector berichten toch maar eens de omvormer van de batterij afgehaald, hier ziet alles er prima uit. Het systeem draait sinds augustus verleden jaar en altijd op 2400watt laden en ontladen. Met mijn door HA gestuurde ventilator wordt de omvormer niet warmer dan 26 graden.
Heb dit nergens in de beschijving gezien.
Mooi, vraagje: HA gestuurde ventilator: aangesloten op de Zendure en dan via HA aangestuurd, of een losse ventilator door HA aangestuurd?R.K schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:23:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naar aanleiding van die verbrande connector berichten toch maar eens de omvormer van de batterij afgehaald, hier ziet alles er prima uit. Het systeem draait sinds augustus verleden jaar en altijd op 2400watt laden en ontladen. Met mijn door HA gestuurde ventilator wordt de omvormer niet warmer dan 26 graden.
Welke unit? Als het de "oude" 2400 AC of een 800Pro dan direct op de omvormer. Bij de nieuwere modellen zou ik los voeden en middels HA of Homey aansturenKeida schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:55:
[...]
Mooi, vraagje: HA gestuurde ventilator: aangesloten op de Zendure en dan via HA aangestuurd, of een losse ventilator door HA aangestuurd?
De unit wordt al gevoed met een actieve HW P1 splitter. Daarnaast las ik zelfs dat er ook nog een (overbodige) voeding extern op de zendure P1 zit.Pr088 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:41:
[...]
Precies. Het kan ook zijn dat je P1 meter te weinig stroom krijgt. Een extra voeding via USB kabel kan de verbinding ook stabieler maken. Maar je blijft zitten met de 1x per 10 sec update. Dus strak NOM wordt het nooit.
de 2400AC inderdaad - zou graag setpoint willen controleren waarop ventilatoren gaan draaien - die direct op de 2400AC zijn aangeslotenAquilaXL schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:14:
[...]
Welke unit? Als het de "oude" 2400 AC of een 800Pro dan direct op de omvormer. Bij de nieuwere modellen zou ik los voeden en middels HA of Homey aansturen
Dat gaat niet helaas.Keida schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:28:
[...]
de 2400AC inderdaad - zou graag setpoint willen controleren waarop ventilatoren gaan draaien - die direct op de 2400AC zijn aangesloten
Zou hem ook liever altijd hebben draaien bij activiteit. Direct op de unit zit je vast aan 40 graden streeftemperatuir.
Ik heb de beschrijving niet gelezen, maar heb er aan elke kant van de omvormer wel eentje ingedraaid. Dit ter voorkomen dat wanneer een zijdelingse kracht tegen de omvormer aandrukt deze op de connector komt.Bikkelreal schreef op zondag 3 mei 2026 @ 09:42:
[...]
Is dat wel een goed idee dat zilver schroefje op dat beugeltje?
Heb dit nergens in de beschijving gezien.
Nu vangt een schroefje dat op.
Niet knalvaat proberen te draaien, maar gewoon tot de aanslag rand van de batterij.
Wij zijn ons aan het oriënteren op een kleine thuisbatterij omdat de salderingsregeling gaat stoppen.
Dit is de eerste keer dat wij hiermee in aanraking komen dus dit is compleet nieuw voor ons.
Nu lijkt ons de Zendure SolarFlow 800 Plus de beste optie voor onze thuissituatie.
Nu heb ik al een P1 meter van HomeWizard hangen.
Ik kan alleen niet vinden of dat werkt met de Zendure SolarFlow 800 Plus.
Ik zie 1 review op de Zendure site dat iemand het niet werkend heeft gekregen maar dat het wel zou moeten werken. Nu kan ik wel een P1 splitter kopen en daar dan een eigen P1 meter voor de Zendure SolarFlow 800 Plus bij plaatsen maar het is zonde als het niet nodig is.
Er is nu een actie dat ik voor 29 euro een P1 meter van Zendure erbij kan kopen. Normaal zijn deze zover ik kan vinden een stuk duurder. Echter kan ik het van tevoren niet testen dus ik twijfel of ik met de P1 meter of zonder moet kopen.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Dit is de eerste keer dat wij hiermee in aanraking komen dus dit is compleet nieuw voor ons.
Nu lijkt ons de Zendure SolarFlow 800 Plus de beste optie voor onze thuissituatie.
Nu heb ik al een P1 meter van HomeWizard hangen.
Ik kan alleen niet vinden of dat werkt met de Zendure SolarFlow 800 Plus.
Ik zie 1 review op de Zendure site dat iemand het niet werkend heeft gekregen maar dat het wel zou moeten werken. Nu kan ik wel een P1 splitter kopen en daar dan een eigen P1 meter voor de Zendure SolarFlow 800 Plus bij plaatsen maar het is zonde als het niet nodig is.
Er is nu een actie dat ik voor 29 euro een P1 meter van Zendure erbij kan kopen. Normaal zijn deze zover ik kan vinden een stuk duurder. Echter kan ik het van tevoren niet testen dus ik twijfel of ik met de P1 meter of zonder moet kopen.
Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl
Al eens op ‘HomeWizard’ gezocht in dit topic? Het werkt vaker niet dan wel lijkt het.knorde schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:24:

Ik zie dat de Zendure P1 meter offline is, want je ziet niet dat m'n overschot het net in gaat.
Heeft dat te maken met de verbinding tussen de P1 meter en de bridge? Hij heeft een paar dagen goed gefunctioneerd en zo ineens geen verbinding. Meter is krijgt stroom van een usb-c kabel.
Ben een aantal dagen van huis en vraag me af of de 'slimme meter modus' nu wel goed werkt. Anders is het zonde als dit niet stabiel draait.
De Youless kan ik op afstand nog wel uitlezen. Het ligt dus niet aan de actieve P1 splitter.
Ja alleen niet specifiek met de Zendure SolarFlow 800 Plus.7o9 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:37:
[...]
Al eens op ‘HomeWizard’ gezocht in dit topic? Het werkt vaker niet dan wel lijkt het.
Ik dacht omdat deze vrij nieuw is dat het probleem misschien al verholpen zou zijn.
Zit er verder nog verschil tussen de P1 meter van HomeWizard en die van Zendure?
Werkt de ene bijvoorbeeld nog secuurder dan de andere voor de thuisbatterij?
Ook daarover zijn eerder dingen gecommuniceerd.knorde schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Ja alleen niet specifiek met de Zendure SolarFlow 800 Plus.
Ik dacht omdat deze vrij nieuw is dat het probleem misschien al verholpen zou zijn.
Zit er verder nog verschil tussen de P1 meter van HomeWizard en die van Zendure?
Via HEMS werkt alles sowieso met grotere vertragingen(hw p1/zendure p1 zit volgens mij weinig verschil in), via home assistant heb je de netste NOM.
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Hoe is de rssi van de omvormer? Ziet er uit als verbindings problemen.ojawel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:37:
Hoi hoi, na weken stabiel te hebben gedraag met 2400pro vandaag rare kuren dat hij soms ff online gaat, zowel in gielz als in de zendure app, anderen ook dit problem vandaag?[Afbeelding]
[Afbeelding]
5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Vanwege de vele problemen met de HW P1 is Zendure juiste gestopt met het ondersteunenknorde schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Ja alleen niet specifiek met de Zendure SolarFlow 800 Plus.
De reden kan ik uiteraard niet vertellen maar als je P1 offline staat kan de batterij niets meer en staat in standby. Ik zou eerst kijken of je bridge nog wel werkt. Zover ik begrijp doet de P1 middels LoRa contact houden met de bridge en die staat in verbinding met de wifi. Het is dus belangrijk dat die beide een goede verbinding hebben.PindaRots schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:49:
[Afbeelding]
Ik zie dat de Zendure P1 meter offline is, want je ziet niet dat m'n overschot het net in gaat.
Heeft dat te maken met de verbinding tussen de P1 meter en de bridge? Hij heeft een paar dagen goed gefunctioneerd en zo ineens geen verbinding. Meter is krijgt stroom van een usb-c kabel.
Ben een aantal dagen van huis en vraag me af of de 'slimme meter modus' nu wel goed werkt. Anders is het zonde als dit niet stabiel draait.
De Youless kan ik op afstand nog wel uitlezen. Het ligt dus niet aan de actieve P1 splitter.
Misschien een hardwarematige oplossing met instelbare temperatuur?ctrl-tab schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:46:
[...]
Dat gaat niet helaas.
Zou hem ook liever altijd hebben draaien bij activiteit. Direct op de unit zit je vast aan 40 graden streeftemperatuir.
Hier vandaag ook dat de 1600ac+ offline gaat terwijl de 800pro netjes online blijft. Deze staan naast elkaar. Dacht eerst dat het aan de app lag maar in HA zie je dat die even geen verbinding heeft. Het is echt jammer dat je dit soort omvormers niet bedraad kan aansluiten, gemiste kans van Zendure.ojawel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:37:
Hoi hoi, na weken stabiel te hebben gedraag met 2400pro vandaag rare kuren dat hij soms ff online gaat, zowel in gielz als in de zendure app, anderen ook dit problem vandaag?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ligt er ook aan hoe de antenne situeert is in/aan de omvormer. Ik heb gemerkt dat de 800 plus een beter bereik heeft dan de proTuro schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:10:
[...]
Hier vandaag ook dat de 1600ac+ offline gaat terwijl de 800pro netjes online blijft. Deze staan naast elkaar. Dacht eerst dat het aan de app lag maar in HA zie je dat die even geen verbinding heeft. Het is echt jammer dat je dit soort omvormers niet bedraad kan aansluiten, gemiste kans van Zendure.
Je zou even sensor.zendure_wifi_signal_strength kunnen bekijken wat die doet. Ook kan het problemen geven wanneer je meerdere connecties maakt van uit Home Assistant. (Bijvoorbeeld meerdere integraties).ojawel schreef op zondag 3 mei 2026 @ 12:37:
[Afbeelding]
Heb jij alleen een indicatie gemaakt? Of kan je ook daadwerkelijk het aantal dBm?gielz schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:42:
[...]
Je zou even sensor.zendure_wifi_signal_strength kunnen bekijken wat die doet. Ook kan het problemen geven wanneer je meerdere connecties maakt van uit Home Assistant. (Bijvoorbeeld meerdere integraties).
Indicatie, maar uit de praktijk is gebleken dat de verbinding iig goed of uitstekend moet zijn om geen verstoringen te krijgen.geert1992 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:49:
[...]
Heb jij alleen een indicatie gemaakt? Of kan je ook daadwerkelijk het aantal dBm?
Het is een zwakke schakel maar gelukkig wel gewoon goed op te lossen met goede wifi.
Staat dat ergens officieel?AquilaXL schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:21:
[...]
Vanwege de vele problemen met de HW P1 is Zendure juiste gestopt met het ondersteunen
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Zendure is inderdaad gestopt met het verkondigen dat het werkt. Dus als het werkt is het mooi meegenomen, anders is het advies bijv. een Zendure P1-meter te gebruiken. En als je tegen dit probleem aanloopt en er een HW P1 voor hebt gekocht gaan ze volgens mij ook coulant om met je korting geven op een Zendure P1-meter.
Naar mijn weten is dit nergens officieel gepubliceerd, maar ik weet wel dat dit de huidige status is.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp
Iemand al HEMS 2.0 draaien?
Ben benieuwd of de hw p1 meter daar nog steeds in het lijstje staat met 'ondersteunde meters'
Het draait nu stabiel bij mij met hw p1 en de beruchte e350.
Als de hw p1 uit de lijst is gehaald dan zou het voor mij een goede reden zijn om niet te updaten als de optie zich voor doet.
Hmm alles draait in de meterkast. Daar zit ook de de wifi router. Ik zal eens kijken of ik iets qua signaalsterkte kan vinden op de controller. Mogelijk dat een apparaat naar een andere access point is gegaan.AquilaXL schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:24:
[...]
De reden kan ik uiteraard niet vertellen maar als je P1 offline staat kan de batterij niets meer en staat in standby. Ik zou eerst kijken of je bridge nog wel werkt. Zover ik begrijp doet de P1 middels LoRa contact houden met de bridge en die staat in verbinding met de wifi. Het is dus belangrijk dat die beide een goede verbinding hebben.
Ik heb de beta app, en daar staat hij nog tussen, nog steeds zonder succes.Treur schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:24:
[...]
Iemand al HEMS 2.0 draaien?
Ben benieuwd of de hw p1 meter daar nog steeds in het lijstje staat met 'ondersteunde meters'
Het draait nu stabiel bij mij met hw p1 en de beruchte e350.
Als de hw p1 uit de lijst is gehaald dan zou het voor mij een goede reden zijn om niet te updaten als de optie zich voor doet.
Soms crasht de bridge, is bij mij ook al een keer gebeurd. Even uit het stopcontact en er is weer verbinding.PindaRots schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Hmm alles draait in de meterkast. Daar zit ook de de wifi router. Ik zal eens kijken of ik iets qua signaalsterkte kan vinden op de controller. Mogelijk dat een apparaat naar een andere access point is gegaan.
Had op mijn aansturing geen invloed omdat die (bedraad) via HA loopt. De Zendure P1 hangt er voornamelijk legacy te wezen en als backup voor het geval ik om wat voor reden dan ook HEMS weer moet inschakelen.
Ik heb dit van de week ook gehad, ik heb dit opgelost door de betreffende Zendure clients hard te koppelen aan een specifiek access point.PindaRots schreef op zondag 3 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Hmm alles draait in de meterkast. Daar zit ook de de wifi router. Ik zal eens kijken of ik iets qua signaalsterkte kan vinden op de controller. Mogelijk dat een apparaat naar een andere access point is gegaan.
Deze week word mijn zendure solardlow 2400ac+ bezorgd, heb al een HW p1 meter maar als ik het goed bergrijp werkt dat niet? Moet dus snel een zendure p1 meter kopen met een HW splitter erbij? Beetje jammer wel.
Bij sommigen wel, bij sommigen niet. Dus even proberen. Shelly 3CT's werken ookArchibaltus schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:08:
Deze week word mijn zendure solardlow 2400ac+ bezorgd, heb al een HW p1 meter maar als ik het goed bergrijp werkt dat niet? Moet dus snel een zendure p1 meter kopen met een HW splitter erbij? Beetje jammer wel.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Omdat het vrijwel elke 25 posts over het overbelasten van schuko-stopcontacten gaat, gooi ik deze er nog even in:
https://www.amazon.nl/LEG...&pd_rd_i=B0D3LQBDBM&psc=1
Ik heb 'm niet, maar ben stiekem wel benieuwd. Hij is gemaakt om continu 16A aan te kunnen.
Ik heb 'm niet, maar ben stiekem wel benieuwd. Hij is gemaakt om continu 16A aan te kunnen.
TCMR schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:10:
Omdat het vrijwel elke 25 posts over het overbelasten van schuko-stopcontacten gaat, gooi ik deze er nog even in:
Als een wcd een aanduiding heeft voor 16A nominaal is deze gewoon geschikt voor langdurige 16A last. De Zendures in dit topic blijven daar ruim onder. Ik zie niet in wat er zo bijzonder is aan dit product. Voor een stuk minder geld heb je een IP56 wcd van een degelijk merk en 16A nominaal.TCMR schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:10:
Deugdelijke aansluiting van de wcd met de juiste bedrading en automaten is eerder een probleem.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.
Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
/f/image/NdtxmyCph3tMNQLytzyOKvHf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TCen3Cq9DKzy3Nv7tWe6JmCG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Dn0B7vl6yalQbXHJNBCHlBXj.png?f=fotoalbum_large)