• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:44
winwiz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Misschien tijd om een "Hoe sluit ik veilig mijn Thuisbatterijen aan" topic te openen en als dan de vraag hier komt dan kunnen we ze daar naar toe verwijzen. Zijn ze toch netjes geholpen!
nee, we worden al vaak genoeg doorverwezen, blijkbaar is dat een dingetje van deze tijd maar ik weiger gewoon om dat spelletje mee te spelen.
laten we hier de vraagde poster nu gewoon eens vriendelijk helpen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Jan-tweak
Refl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:39:
[...]

In 2026 maakt het nog niet uit wanneer je de zonnestroom gebruikt, enkel dat je niet teruglevert aan het net (terugleverboete bij vast contract).
klopt, het algemene probleem zit hem echter in het feit dat je overschot aan zonne-energie in ver uit de meeste gevallen gewoon veel te veel is om dat in een batterij te stoppen, zeker tijdens hartje zomer.

wil je dan geen terugleverboete gaan betalen en de energieboeren met gratis stroom verzorgen heb je eigenlijk maar twee effectieve mogelijkheden.
a) je zet dan je de omvormer voor die tijden stil en dus alleen nog voor je eigen verbruik produceren. Vaak heeft je omvormer hiervoor wel aanvullende apparatuur nodig.
b) je kiest voor een dynamisch energie stroom contract, die kent namelijk geen terugleverboete en deze kan bij negatieve prijzen de omvormer ook uitzetten.
Dus NOM modus ergens zou altijd goed moeten zijn, als de accu's daardoor leeg genoeg raken om de zonnestroom op te vangen.

Maar kans is groot dat er teveel zonnestroom is per dag voor de accucapaciteit en je alsnog teruglevert.

• Jan-tweak
Bart-sss schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:34:
Gisteren de 2400ac binnengekregen vanuit Techpunt.
Past precies is de meterkast van de garage op een extra verstevigde verhoging.
Op aanraden van hier een cee stekker en stopcontact gemaakt samen met een extra b16 groep.
Zelf maar een schematje gemaakt voor het laden en ontladen. Nu wachten tot de zendure p1 meter van de week binnenkomt en dan verder alles uitvogelen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
ben je niet bang dat in die kast, ik neem aan dat normaal de deur dicht is, er onvoldoende ventilatie is en het dus te warm gaat worden ? dus mogelijk dat het handig is dat er verse lucht van onderen wordt aangezogen en warmte lucht aan de bovenkant kan ontsnappen.
ik zelf zou de batterij niet op een brandbaar oppervlak ( hier hout) plaatsen, je zou er wat oude tegels die je nog hebt liggen daar tussen kunnen leggen (kleine tip).

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:12
hemertje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:44:
[...]

Geschikt voor 150kg ;)
De trolleys die ik tegenkom zijn allemaal fors groter dan de accu afmetingen
Een "hondje", even iets groter dan de AB3000x batterijen en een grote draagkracht en geremde wieltjes aan 1 kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Yf5sc75UDPnR45CzHxQC3DCmec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6SVAgmjwPLCmfrCn4DCTFx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykjNmg6pUv2D8W__G1a69kAvIN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaNloIEuhIUBE0tEAknUL2vL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jms8m6NWXWX73boR6pfwjDdbjhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MVutpvkSV9VFlodJiKWhi9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUDGmUPLaIgIQIAT3YtVH5CvyRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEa9XsnM57moMn89C26hQtoY.jpg?f=fotoalbum_large

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:02
Skipperhenk schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Een "hondje", even iets groter dan de AB3000x batterijen en een grote draagkracht en geremde wieltjes aan 1 kant.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ja zoiets had ik in eerste instantie ook in gedachten
maar die zijn ook van hout :P

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Ouwe.73
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Tijdje geleden een Solarflow 2400AC+ met 2 batterijen besteld en al binnen een week geleverd gekregen, dat was mooi snel.
Sinds afgelopen weekend heb ik het systeem draaien maar moet mezelf nog inlezen in de instellingen.

Heb hem nu op Zenki draaien maar weet niet of dat het beste is, heb een wat ouder bestaand pv systeem liggen op 1 fase en op Zenki modus gaat het systeem toch laden uit het net! Of kan ik het beste een andere modus kiezen?

• Jan-tweak
hemertje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:23:
[...]

ja zoiets had ik in eerste instantie ook in gedachten
maar die zijn ook van hout :P
een oude tegel(s) die je nog ergens hebt liggen doet wonderen, die zijn niet brandbaar.

• BerryGosie
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:18
Inmiddels een extra accu geplaatst zodat de 2 stapels nu op gelijke hoogte zitten.
Stopcontact zit op een aparte groep in de meterkast, en de 2x Hyper worden aangestuurd door de Shelly.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8757TI9vfKxh4r93yVzJ_8Rnz3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DyZ1LQ8fnyl9FfhJT82h8fU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7MZalx7WKOWiW0nhBaJZTkXEhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfKN6ZycdoKl5tLAYBZZkmN0.jpg?f=fotoalbum_large

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:36
Pakhaas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:31:
Zolang de stekker er in zit kan je hem niet met de knop uitzetten. Gisteren nog getest.
Bij mijn SF800Plus heb ik dezelfde ervaring. Wanneer de stekker er in blijft zitten, krijg je ‘m met geen mogelijkheid uit. Ik meen me te herinneren dat ik dit niet zo specifiek terug heb kunnen vinden in de handleiding.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:59
Pakhaas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Ik heb hier nog een nieuwe in doos liggen.
@geert1992 vertelde me net hoe je de HW P1 kan koppelen aan de Zendure. Zou 50/50 kans op werken zijn en geluk was aan mijn kant, want de HW P1 meter deed het. Dus wilde de Zendure P1 meter verkopen, doosje openmaken blijkt er een Duitse D0 meter in te zitten. Haha zal hem eens aanbieden op de Duitse markt :P

• Jan-tweak
BerryGosie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:46:
Inmiddels een extra accu geplaatst zodat de 2 stapels nu op gelijke hoogte zitten.
Stopcontact zit op een aparte groep in de meterkast, en de 2x Hyper worden aangestuurd door de Shelly.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
zie ik dat goed; zitten die twee op op dezelfde groep ? ik hoop maar dat het een aparte groep is voor alleen de twee thuis-batterijen. EEn kline hit, bij een 800 kun je dat wel doen, maar wil je bv een SF 2400 AC (en vergelijkbaar) zo aansluiten kan dit alleen maar als je deze beperkt qua afgifte vermogen en zeker niet op maximale vermogen van 2.400W.

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:03
Jan-tweak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:45:
[...]

ben je niet bang dat in die kast, ik neem aan dat normaal de deur dicht is, er onvoldoende ventilatie is en het dus te warm gaat worden ? dus mogelijk dat het handig is dat er verse lucht van onderen wordt aangezogen en warmte lucht aan de bovenkant kan ontsnappen.
ik zelf zou de batterij niet op een brandbaar oppervlak ( hier hout) plaatsen, je zou er wat oude tegels die je nog hebt liggen daar tussen kunnen leggen (kleine tip).
Eerlijk gezegd ben ik daar niet bang voor. Onder de deur kan frisse lucht door, het is geen brandwerende deur oid. En boven de deur is een sparing waar een stereo versterker in staat. De warme lucht kan er daar ook uit.
Van die tegel is misschien nog niet zon heel slecht idee. Ik heb anders nog wel een gipsplaat je liggen wat eronder kan, dat is helemaal brandwerend.

• BerryGosie
  • Laatst online: 21:18
Jan-tweak schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:01:
[...]

zie ik dat goed; zitten die twee op op dezelfde groep ? ik hoop maar dat het een aparte groep is voor alleen de twee thuis-batterijen. EEn kline hit, bij een 800 kun je dat wel doen, maar wil je bv een SF 2400 AC (en vergelijkbaar) zo aansluiten kan dit alleen maar als je deze beperkt qua afgifte vermogen en zeker niet op maximale vermogen van 2.400W.
Is inderdaad een aparte groep voor alleen die 2 hypers. Gezamelijk max. 2400 Watt laden/ontladen. Ben wel druk geweest om een aparte groep/ kabel te leggen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIXySi_YyyUPF9L88DzDEbtFI0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r77uuIc7B32aCwykCWlHv03w.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h44Y7gyY2J4ImFRkFYgKAogl9YQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZrrszvsemgiNIQkf2shvBkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door BerryGosie op 11-03-2026 20:15 ]

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:02
Bart-sss schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:03:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik daar niet bang voor. Onder de deur kan frisse lucht door, het is geen brandwerende deur oid. En boven de deur is een sparing waar een stereo versterker in staat. De warme lucht kan er daar ook uit.
Van die tegel is misschien nog niet zon heel slecht idee. Ik heb anders nog wel een gipsplaat je liggen wat eronder kan, dat is helemaal brandwerend.
Waarom zou je dat eigenlijk doen ?
Echt warm wordt die van mij niet, 31 graden is het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien.

En LiFePO4-accu's (lithium-ijzerfosfaat) worden beschouwd als een van de veiligste lithium-ionbatterijen, met een zeer laag brandrisico.

Wat ik wel geregeld lees is dat er met de aansluiting nogal eens wordt afgeweken van wat in de handleiding staat.

Als je de accu volgens de voorschriften plaatst lijkt mij niets aan de hand.
Jetro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Echt warm wordt die van mij niet, 31 graden is het hoogste wat ik tot nu toe heb gezien.

En LiFePO4-accu's (lithium-ijzerfosfaat) worden beschouwd als een van de veiligste lithium-ionbatterijen, met een zeer laag brandrisico.

Wat ik wel geregeld lees is dat er met de aansluiting nogal eens wordt afgeweken van wat in de handleiding staat.

Het is misschien verstandig om even bij de verzekering te informeren welke eisen zij stellen aan de installatie, en of je in deze opstelling nog volledig verzekerd bent bij eventuele brand.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Jan-tweak
Jetro schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:16:
[...]

zeker bij deze capaciteit kan dit zeker tijdens de zomer wel eens kunnen gebeuren, niets voor niets heeft Zendure ook ventilatoren om te koelen.
helemaal juist, LFP cellen hebben een duidelijke lagere brandrisico, dat klopt maar het is zeker geen risico. dus eenvoudige maatregelen zou ik hier toch maar nemen, mn als dat goedkoop en eenvoudig kan.

Zendure Handleiding:
14.Plaats de apparatuur niet in een omgeving met brandbare of explosieve verbindingen, gas of rook. Omdat het product afhankelijk is van de behuizing voor warmteafvoer, zal blootstelling van de behuizing aan overmatige hitte tot schade leiden.
25.Werk bij het opladen van de batterij in een goed geventileerde ruimte en beperk de ventilatie op geen enkele manier, aangezien onvoldoende ventilatie permanente schade aan de apparatuur kan veroorzaken.

• Jan-tweak
Bart-sss schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:03:
[...]

stuk gipsplaat is uiteraard ook een prima idee.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 22:42
BerryGosie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Is inderdaad een aparte groep voor alleen die 2 hypers. Gezamelijk max. 2400 Watt laden/ontladen. Ben wel druk geweest om een aparte groep/ kabel te leggen. [Afbeelding][Afbeelding]
Verkeerd topic voor deze opmerking maar die Emat automaten doen pijn aan de ogen 😅

Voor de goede orde; ik weet het ze voldoen aan alles. Het is een persoonlijk dingetje.

[ Voor 5% gewijzigd door AquilaXL op 11-03-2026 20:43 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:17

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Acidrain schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:18:
[...]
Ik kwam er toen dus op een minder prettige manier achter dat de handleiding wel degelijk klopt en je eerst de stekker moet trekken voor hij echt uit kan..
Is dat apparaat wel gekeurd voor gebruik in NL? Onze regeltjes hier (lees: de NEN1010) zeggen namelijk dat een stekker alleen een spanningsscheider mag zijn en geen stroomscheider. Oftewel: de stroom moet eerst onderbroken kunnen worden met een daarvoor ingericht component (lees:schakelaar). Uitgezonderd zijn apparaten met zeer laag vermogen (laadadapter, ledlampje e.d.). Een broodrooster koffieapparaat en dergelijke hebben daarom als het goed is een schakelaar.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Is dat apparaat wel gekeurd voor gebruik in NL? Onze regeltjes hier (lees: de NEN1010) zeggen namelijk dat een stekker alleen een spanningsscheider mag zijn en geen stroomscheider. Oftewel: de stroom moet eerst onderbroken kunnen worden met een daarvoor ingericht component (lees:schakelaar). Uitgezonderd zijn apparaten met zeer laag vermogen (laadadapter, ledlampje e.d.). Een broodrooster koffieapparaat en dergelijke hebben daarom als het goed is een schakelaar.
Dan stuur je een commando van 0watt naar de omvormer, en trek je de stekker eruit.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:31
Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:48:
[...]

NEN1010 is geen wettelijke verplichting, dus als je de stekker er uit kunt trekken is het voldoende, lijkt me. Zit sowieso, op mijn 2400AC, een knop en ik kan ook nog de groep uitzetten en dat is een schakelaar.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Aziraphale schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:19:
[...]

NEN1010 is geen wettelijke verplichting, dus als je de stekker er uit kunt trekken is het voldoende, lijkt me. Zit sowieso, op mijn 2400AC, een knop en ik kan ook nog de groep uitzetten en dat is een schakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYiDJuYrB7c5SgWayET7Dlcr-_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3P6WWdRuOVRXjuUJfQCrtWh.jpg?f=fotoalbum_large
Zo staat het ook in de handleiding, 6seconden indrukken.

• Hippe Lip

Hippe Lip

geert1992 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:12:
[...]
Dan stuur je een commando van 0watt naar de omvormer, en trek je de stekker eruit.
Das geen knop aan het apparaat. Dat had dus makkelijk wel gemaakt kunnen worden.

<John O`Mill>

• Aziraphale
Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Das geen knop aan het apparaat. Dat had dus makkelijk wel gemaakt kunnen worden.
Echt wel. Ik heb, zoals gezegd, een knop.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Hippe Lip

Hippe Lip

Aziraphale schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:19:
[...]

Nee, het is slechts een voorschrift. Veel verzekeraars stellen dat dan ook als eis, dacht ik.

En je 2400 heeft een vaste aansluiting, neem ik aan? Dan zal die een apparaatschakelaar ernaast hebben, zoals een PV-omvormer en een warmtepomp die ook hebben.

Verder is een groepsschakelaar od een automaat niet hiervoor ingericht, die gaan veel eerder kaduuk dan een daarvoor gemaakte schakelaar.

Het is gewoon maar wat info, hè…

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Wat versta je dan onder "button"?

• Aziraphale
Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Nee, het is slechts een voorschrift. Veel verzekeraars stellen dat dan ook als eis, dacht ik.

En je 2400 heeft een vaste aansluiting, neem ik aan? Dan zal die een apparaatschakelaar ernaast hebben, zoals een PV-omvormer en een warmtepomp die ook hebben.

Verder is een groepsschakelaar od een automaat niet hiervoor ingericht, die gaan veel eerder kaduuk dan een daarvoor gemaakte schakelaar.

Absoluut, maar ik heb een knop op mijn 2400AC zitten. Verder geen werkschakelaar oid naast de omvormer, zie ik ook het nut niet van.

• Hippe Lip

Hippe Lip

geert1992 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:29:
[...]

Wat versta je dan onder "button"?
Dat bericht zag ik niet omdat ik intussen een ander bericht aant tikken was.

Het is duidelijk dat het wel met een knop kan.
Dan snap ik alleen niet dat er vlak daarvóór nog gesteld werd dat je het systeem niet uit kon zetten met die knop en dat 6 s indrukken alleen reset naar fabrieksinstellingen, maar niet uitschakelt?

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 11-03-2026 23:14 ]

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Dat bericht zag ik niet omdat ik intussen een ander bericht aant tikken was.

Het is duidelijk dat het wel met een knop kan.
Dan snap ik alleen niet dat er vlak daarvóór nog gesteld werd dat je het systeem niet uit kon zetten met die knop en dat 6 s indrukken alleen reset naar fabrieksinstellingen, maar niet uitschakelt?
Als dit inderdaad zo werkt, dan zou of de handleiding aangepast moeten worden, of de knop anders geprogrammeerd moeten worden.
In ieder geval lijkt het me iets dat een ticket richting Zendure waard is(als hij niet uit kan met de knop). Morgen ga ik er zelf even mee testen.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:11
Toch nog een laatste poging of niemand dit gedrag herkent of weet waar het vandaan kan komen...

Mijn SF 2400AC+ gaat bij ontladen op 2400w, of 1800w (als test) na een paar seconden automatsch terug naar ruim 1500w en dan weer na een paar seconden naar de originele instelling (zoals 2400w). De ingestelde output blijft staan alleen de accu schroeft zichzelf terug.

Dit gebeurt ongeacht de temperatuur. Ook op 30 graden heb ik het getest, zelfde issue. Opladen gaat wel nonstop op 2400w, zelfs met temps boven 55c.

Reset uitgevoerd, alle updates gedaan, tevergeefs.
Iemand met een gouden tip waar ik nog niet aan heb gedacht?

Edit: 1400w blijft staan. 1600w blijft ook staan. Maar 1800w en 2400w vindt hij direct niet leuk en schaalt ie continue naar 1500w....

[ Voor 14% gewijzigd door Refl op 11-03-2026 21:55 ]

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
SenkZ schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:13:
[...]

Ik heb slechts één fase. En ook geen oprit dus ev laden gaat hem op dit adres niet worden. Ook geen warmtepomp. Dus is echt voor eigen gebruik opwek in de avond en sluipvebruik in de nacht.
EV gaat helaas niet lukken (tenzij Max 7,2kW) maar een WP past toch wel? Bij mij i.i.g. wel .

(Sorry, beetje trage reactie. Liep achterbij het lezen 😳)

[ Voor 7% gewijzigd door MrSweety66 op 11-03-2026 22:00 ]

Refl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:47:
Toch nog een laatste poging of niemand dit gedrag herkent of weet waar het vandaan kan komen...

Mijn SF 2400AC+ gaat bij ontladen op 2400w, of 1800w (als test) na een paar seconden automatsch terug naar ruim 1500w en dan weer na een paar seconden naar de originele instelling (zoals 2400w). De ingestelde output blijft staan alleen de accu schroeft zichzelf terug.

Dit gebeurt ongeacht de temperatuur. Ook op 30 graden heb ik het getest, zelfde issue. Opladen gaat wel nonstop op 2400w, zelfs met temps boven 55c.

Kan je ergens de spanning mee meten op het stopcontact? Loopt die op? Kan mij zo 123 niet iets anders bedenken.

Gaat laden wel goed?

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:29
Robhond schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:18:
Heeft er nog iemand tips voor mijn falende P1-meter + Landis Gyr E350 combi? Ik heb weinig vertrouwen in de Zendure helpdesk. Die reageren traag en met de verkeerde informatie tot nu toe (gaan uit van een Hyper terwijl ik duidelijk 2400AC+ vermeld heb). Handmatig het (ont)laden regelen via de app is nu al niet leuk meer ;).
Met de 3CT aan de slag? Elektricien komt nog en kan hem voor me installeren (lijkt me verstandig vanwege mijn technische niveau - stekkers vergeten erin te doen enzo...). Klemmen zijn goedkoper dan de nieuwe meter van Liander naar voren halen (kost 206eu), zeker als er Tweakers zijn die nog iets hebben liggen.
Maar andere tips zijn ook welkom! Bedankt vast!
Hier ook niet werkend gekregen. Heb nu een homewizard p1 meter en stuur alles met home assistant aan.

• gielz
  • Laatst online: 22:48
De magische aan/uit knop
Om nog even terug te komen op het uitzetten van de batterij via de knop aan de voorkant.

1) 6s knop ingedrukt houden
2) Lange piep
3) Rood energie lampje gaat knipperen (alles gaat naar 0 watt)
4) Stekker uit het stopcontact lampje is uit, alles is uit
5) Stekker er in alles gaat weer aan en hij gaat weer NOMen na enige tijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k3gVLZzGO9hEp9wtjTAQk8TLFU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NejFSgm3fNrGZ9mcH4HdnDaK.png?f=user_large

Mooi spul Zendure, het werkt gewoon. *O*

[ Voor 4% gewijzigd door gielz op 11-03-2026 22:13 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:11
geert1992 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:54:
[...]

Kan je ergens de spanning mee meten op het stopcontact? Loopt die op? Kan mij zo 123 niet iets anders bedenken.

Gaat laden wel goed?
Laden geen probleem. Ander stopcontact op andere groep idem, boven grofweg 1800w klapt ie terug naar 1500w.

Ryzen 7600 | 7800XT | MY Juniper Premium AWD LR | ID.3 1st Max | Peblar Business | SolarFlow 2400 AC+ (17kWh)

gielz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:11:
Om nog even terug te komen op het uitzetten van de batterij via de knop aan de voorkant (meen je niet).

2) Lange piep

[Afbeelding]

Was al bang dat ik wederom een ticket moest inschieten. :+

Refl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:11:
[...]

Laden geen probleem. Ander stopcontact op andere groep idem, boven grofweg 1800w klapt ie terug naar 1500w.
Vreemd, misschien toch een voltage probleem? Laden zorgt voor een lager voltage, terugleveren in theorie een hoger voltage. Toevallig een slimme stekker liggen?
Wat je nog kan testen:
Wat gebeurt er als je 2000watt uit je offgrid stopcontact trekt?

Toevallig iets van HA draaien? Kan je grafiek posten?

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 11-03-2026 22:19 ]

• gielz
  • Laatst online: 22:48
Refl schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:47:

Edit: 1400w blijft staan. 1600w blijft ook staan. Maar 1800w en 2400w vindt hij direct niet leuk en schaalt ie continue naar 1500w....
Vast een verklaring te vinden. Post hier eerst even je properties wanneer je dit terugschroeven ziet. Dan is dat het begin punt voor het troubleshooten.
http://<IP-Zendure>/properties/report

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

gielz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Vast een verklaring te vinden. Post hier eerst even je properties wanneer je dit terugschroeven ziet. Dan is dat het begin punt voor het troubleshooten.
http://<IP-Zendure>/properties/report
Werkt de api request ook voor de 3600 pro?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYI6ER2CHSfHlDaz6vxBPUyd3fY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bUBVjDXqCLZyT7RvTeU0JTry.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYKQIPJ_s9OWbPYy6W4KgQi7wws=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EWJjBfpHUGDLV0YLvqFHDCpj.jpg?f=user_large
Zou hij ook uitgaan met de knop?

[ Voor 39% gewijzigd door geert1992 op 11-03-2026 22:34 ]

• SenkZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:01
MrSweety66 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:52:
[...]

EV gaat helaas niet lukken (tenzij Max 7,2kW) maar een WP past toch wel? Bij mij i.i.g. wel .
Qua stroom aansluiting wel. Qua budget voorlopig niet. We hebben fors geinvesteerd in vloerisolatie, spouwmuur isolatie, dak isolatie, zonnepanelen. Toen ervoor gekozen cv-ketel te vervangen CW4. Nu jaarlijks 800m2 gas voor een 120m2 hoekwoning met drie verdiepingen.

WP betekent voor ons -> wp installatie, radiatoren aanpassen (of eigenlijk ook vloerverwarming aanleggen), elektrisch koken om vastrecht gas te verliezen. Gaat het niet worden voorlopig. (en kan de boiler van bv een quatt ook niet makkelijk kwijt in de ruimte)

Maar dus wel batterij om teneinde van de saldering straks toch extra rendement op zonnepanelen te pakken. Mikken op lage capaciteit zodat we zoveel mogelijk maanden van het jaar de batterij optimaal benutten.

• Turo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:05
Toevallig iemand geprobeerd om van een Zendure D0 een P1 te maken door er een RJ12 op te knijpen?
Turo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:38:
Toevallig iemand geprobeerd om van een Zendure D0 een P1 te maken door er een RJ12 op te knijpen?
Zou die niet werken op een Nederlandse meter? Daar zit ook een oog op toch?

• Turo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:05
Nee werkt niet op een Sagecom MS 212 SMR5.5, heeft wel dat oog

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
Herkenbaar. Zit hier ook in een hoekwoning (142m2) en heb ong. dezelfde maatregelen uitgevoerd. Alleen 21j oude cv+boilerketel laten hangen en Quatt Duo toegevoegd op bestaande radiatoren (geen vloerverwarming). Zit nu alleen voor SWW op 344m3/j gas. PV van 5800Wp (2670kWh teruglevering) moet nu met de Zendure 2400 Pro +3xbatterij naar NOM terug. Ben benieuwd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

De magische aan/uit knop
Om nog even terug te komen op het uitzetten van de batterij via de knop aan de voorkant.

2) Lange piep

[Afbeelding]

Heel mooi, maar dan weer even terug naar wat @Acidrain schreef. Wat gebeurde er daar en waarom ging dat dan niet goed?
Acidrain schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:18:
Ik vind het ook raar, ik wilde hem laatst uitzetten omdat met het huidige weer nom niet te doen is (icm met mijn Eddi voor de boiler). Blijkt 6 seconden gewoon een harde reset te zijn en stond hij daarna gewoon vrolijk op 200 W terug leveren wat de default setting bleek te zijn..?
Ik kwam er toen dus op een minder prettige manier achter dat de handleiding wel degelijk klopt en je eerst de stekker moet trekken voor hij echt uit kan..

<John O`Mill>

• Jan-tweak
geert1992 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:24:
[...]

Het is misschien verstandig om even bij de verzekering te informeren welke eisen zij stellen aan de installatie, en of je in deze opstelling nog volledig verzekerd bent bij eventuele brand.
kijk mn even je eigen polis-voorwaarden (FBTO) even naar, als ik in mijn eigen voorwaarden kijk vind ik geen enkel verwijzing naar een thuis-batterij of accu.
wat blijkbaar niet verzekerd is bij je inboedel is schade door kortsluiting, oververhitting of doorbranden:
• in elektrische installaties en apparaten zelf. Bijvoorbeeld u heeft kortsluiting door een storing in uw smart-tv;
dus de schade in de batterij zelf niet, wel de schade die buiten het toestel is ontstaan.
zie ook bij je opstal:
Wat is verzekerd via de opstal verzering ? : Alles wat in of aan de woning vastzit
Dit zijn bijvoorbeeld (rol)luiken of een AED. Ook de (cv-)installaties en ingebouwde keukenapparatuur horen bij uw woning als ze in of aan de woning vastzitten.
Dus het is raadzaam om de thuis-batterij op een of andere manier vast te zetten aan het huis zodat deze ook onder de opstalverzekering valt.
bij het aspect elektriciteit staat het volgende; Schade door te hoge spanning van de elektriciteit of kortsluiting in het elektriciteitsnetwerk van de woning is verzekerd.
Niet verzekerd is schade door kortsluiting, oververhitting of doorbranden:
• in elektrische installaties en apparaten zelf. Bijvoorbeeld u heeft kortsluiting door een storing in uw inbouwvaatwasser.
dat is dus in lijn met de inboedel verzekering.
maar bv ook aan het elektriciteitsnetwerk van de netwerkbeheerder is niet bij jou verzekerd, lijkt me duidelijk omdat deel ook niet tot jouw eigendom behoord. hiervoor is de netbeheerder dus zelf voor verantwoordelijk.
Bij mijn verzekering is onderstaande de enige verwijzing die ik heb kunnen vinden en geeft eigenlijk ook direct aan dat deze spullen dus gewoon via he opstalverzkering zijn verzekerd.
"Verzeker je duurzame woning met FBTO Heb je je huis verduurzaamd met zonnepanelen, een zonneboiler, warmtepomp, laadpaal of thuisaccu? Met de FBTO Opstalverzekering zijn al deze duurzame verbeteringen verzekerd. "

het lijkt me dus vooral zaak om even naar je eigen voorwaarden te kijken en of de verzekeraar speciale eisen heeft gesteld, die moeten dus wel in je voorwaarden zijn opgenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 11-03-2026 23:37 ]

• Jan-tweak
Hippe Lip schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:29:
[...]

een PIB zoals de Zendure SF 2400 AC en vergelijkbare modelen ook gewoon zijn zijn gewoonlijk via een stekker aan de installatie aangesloten en vallen derhalve niet onder de NEN1010.
dus ook de eis voor een werkschakelaar is daardoor niet verplicht.
deze discussie is ondertussen al zo vaak voorgekomen dus aub niet meer hierop reageren. _/-\o_

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:14
zijn er meer mensen bij wie de elektriciteitsprijs van morgen nooit goed wordt weergegeven in de app? En ook het moment dat de prijzen van de dag geladen worden is pas rond 8-9u smorgens.

Tenzij ik dit elke dag handmatig doe. via edit tariff en dan weer opslaan. Dan pakt deze wel direct de goede prijs.

Helemaal opnieuw koppelen heb ik al geprobeerd.

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:19
Robhond schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:18:
Heeft er nog iemand tips voor mijn falende P1-meter + Landis Gyr E350 combi? Ik heb weinig vertrouwen in de Zendure helpdesk. Die reageren traag en met de verkeerde informatie tot nu toe (gaan uit van een Hyper terwijl ik duidelijk 2400AC+ vermeld heb). Handmatig het (ont)laden regelen via de app is nu al niet leuk meer ;).
Met de 3CT aan de slag? Elektricien komt nog en kan hem voor me installeren (lijkt me verstandig vanwege mijn technische niveau - stekkers vergeten erin te doen enzo...). Klemmen zijn goedkoper dan de nieuwe meter van Liander naar voren halen (kost 206eu), zeker als er Tweakers zijn die nog iets hebben liggen.
Maar andere tips zijn ook welkom! Bedankt vast!
De Zendure klantenservice is 4 dagen later tot dezelfde conclusie als ik gekomen. Bijna dan, want nu vragen ze dit: "Het zou nog nuttiger zijn als u ook uw e-mailadres en wachtwoord van de app zou vermelden voor de probleemanalyse."
Ik vind dit best ver gaan en ben niet geneigd dit te doen. Wat vinden jullie?
Zoals vaker gezegd is de taal van de klantenservice professioneel, maar de inhoud wat minder. Temeer omdat ze vóór mijn aankoop sneller waren en aangaven dat mijn meter compatibel zou zijn. Ook nemen ze goed de tijd en gaat het proces stapje voor stapje voor stapje.
Nou ja, ik hoop dat ze uiteindelijk tot een oplossing zullen komen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:45
De magische aan/uit knop

2) Lange piep

[Afbeelding]

Geinig. Nog zonder zo’n ding ooit gezien of gehad te hebben, zei ik dit al. Maar ik hoop wel dat dit dan bij iedereen zo werkt, want dit issue begon toch met een of twee andere ervaringen…

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 12-03-2026 05:45 ]

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.