hou je wel rekening mee dat dit model in Belgie nog niet over de noodzakelijke goedkeuring beschikt, wil je dat risico (bv zou je brandverzekering geen dekking meer kunnen geven, kosten door storingen van het net enz.) gaan lopen, want ik verwacht deat men daar bij Zendure wel mee bezig is.frankj030 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:42:
[...]
Dit probleem heb ik eerder gelezen. De oplossing was om eerst op ander land te zetten en firmware update te doen. Daarna is de optie die je zoekt wel beschikbaar voor België.
Edit; zie ook frankj030 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Ik gebruik de electricity price mode iedere dag om handmatig de laad- en ontlaad tijden in te stellen (ben nog in overgang naar automatisering met Home Assistant). Bij die planning is het inderdaad erg handig om een dag vooruit te kunnen kijken. Dat kan in principe iedere dag vanaf circa 14:00 uur, wanneer de dynamische prijzen van de volgende dag bekend zijn. Helaas worden ze in de Zendure app niet goed geladen in die "tomorrow" tab. Je kan de prijs informatie wel opzoeken, door op de Source: onder de grafiek te klikken en vervolgens naar "select your energy provider" te gaan (en "edit" te selecteren). Vervolgens krijg je de prijsinformatie van je provider te zien en kan je die ook opslaan / koppelen in de app. Maar dat geeft helaas geen effect op de "tomorrow" tab, enkel op de "today" tab. Pas na 24:00 uur kan je de prijsinformatie van de volgende dag in de app krijgen (en er dus ook op gaan sturen), omdat "tomorrow" dan "today" is geworden :-). Gelukkig ben ik een nacht-uil, dus is dit geen heel groot probleem voor mij.Taro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:10:
[...]
Alleen jammer dat die vervolgens bij de mode zelf niet zichtbaar is
Volgens mij bestaat de "tomorrow" tab al wel een tijdje en heeft het eerder beter gewerkt (meen mij te herinneren dat ik wel eens succesvol geswitched heb tussen twee prijsgrafieken in de Zendure app). De laatste weken werkt het echter zeker niet. Ik had er eigenlijk al een support ticket aan moeten wijden, maar ben een beetje lui geweest. En ik hoop binnenkort ook over te zijn naar Home Assistant. Daar kan je ook werken met bijv. de "cheapest hour" integratie (die de goedkoopste en duurste uren van iedere dag zelf bepaalt en waarbij je een minimale spread kunt instellen) en er zijn zelfs integraties om meerdere dagen vooruit te plannen op basis van voorspellingen ("wattwise").
11,5 kWh LFP | 4,0 kWh H2O | 1,8 kW IR
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Ik keek gisteravond alleen op de eerste pagina van die mode, niet de vervolgpagina om het in te stellen, daar staat het inderdaad ookvermelharosa schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:17:
[...]
Ik gebruik de electricity price mode iedere dag om handmatig de laad- en ontlaad tijden in te stellen (ben nog in overgang naar automatisering met Home Assistant). Bij die planning is het inderdaad erg handig om een dag vooruit te kunnen kijken. Dat kan in principe iedere dag vanaf circa 14:00 uur, wanneer de dynamische prijzen van de volgende dag bekend zijn. Helaas worden ze in de Zendure app niet goed geladen in die "tomorrow" tab. Je kan de prijs informatie wel opzoeken, door op de Source: onder de grafiek te klikken en vervolgens naar "select your energy provider" te gaan (en "edit" te selecteren). Vervolgens krijg je de prijsinformatie van je provider te zien en kan je die ook opslaan / koppelen in de app. Maar dat geeft helaas geen effect op de "tomorrow" tab, enkel op de "today" tab. Pas na 24:00 uur kan je de prijsinformatie van de volgende dag in de app krijgen (en er dus ook op gaan sturen), omdat "tomorrow" dan "today" is geworden :-). Gelukkig ben ik een nacht-uil, dus is dit geen heel groot probleem voor mij.
Volgens mij bestaat de "tomorrow" tab al wel een tijdje en heeft het eerder beter gewerkt (meen mij te herinneren dat ik wel eens succesvol geswitched heb tussen twee prijsgrafieken in de Zendure app). De laatste weken werkt het echter zeker niet. Ik had er eigenlijk al een support ticket aan moeten wijden, maar ben een beetje lui geweest. En ik hoop binnenkort ook over te zijn naar Home Assistant. Daar kan je ook werken met bijv. de "cheapest hour" integratie (die de goedkoopste en duurste uren van iedere dag zelf bepaalt en waarbij je een minimale spread kunt instellen) en er zijn zelfs integraties om meerdere dagen vooruit te plannen op basis van voorspellingen ("wattwise").
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
De Zendure (s) waren aan het laden en de andere ontladen. (Was aan het NOM doen)
Nu kom ik er achter dat de Hyper aan calibratie modus aan het doen is.
Jammer er was vanmiddag genoeg zon. (Om dit proces te doen)
:strip_exif()/f/image/LBgZiOaeunKbICoKfrV2ObiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar gelukkig geen probleem van de installatie.
Als de Hyper klaar is zet ik ze allemaal weer in HEMS zodat NOM door kan gaan.
Nu kom ik er achter dat de Hyper aan calibratie modus aan het doen is.
Jammer er was vanmiddag genoeg zon. (Om dit proces te doen)
:strip_exif()/f/image/LBgZiOaeunKbICoKfrV2ObiX.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar gelukkig geen probleem van de installatie.
Als de Hyper klaar is zet ik ze allemaal weer in HEMS zodat NOM door kan gaan.
[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 01-03-2026 19:40 ]
Scherp, ik had die niet meegenomen in mijn antwoord…Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:27:
[...]
toelating in Belgie is niet per Merk maar echt per model geregeld. Dus dat Zendure een belgische site heeft wil nog niet zeggen dat alle mogelijk Zendure modelen dit ook zijn. Sterker nog op dit moment zijn slechts 3 modelen van Zendure als PiB in Belgie toegelaten.
zie de huidige lijst van Synergrid.
en zoals je zelf kunt zien is het model waar hij het over heeft daar dus niet in opgenomen en dus eigenlijk ilegaal in Belgie.
[Afbeelding]
en volgens de Zendure forum kan dit ook duiden op spanningsverschil tussen nul en aarde.
Mijn antwoord was gebaseerd op een eerder soortgelijk probleem met een al wel goedgekeurd model. Dan zou ik dat zeker even afwachten.Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:45:
[...]
hou je wel rekening mee dat dit model in Belgie nog niet over de noodzakelijke goedkeuring beschikt, wil je dat risico (bv zou je brandverzekering geen dekking meer kunnen geven, kosten door storingen van het net enz.) gaan lopen, want ik verwacht deat men daar bij Zendure wel mee bezig is.
ik was plan een solarflow 1600AC+ met 1 extra batterij aan te gaan schaffen.
Maar nu vraag ik me af of 2x een solarflow 800Plus niet eigenlijk een betere keuze is. 2 van deze batterijen zijn nog steeds een heel stuk goedkoper dan 1x de 1600AC+ met een extra batterij.
Ik wil de batterijen gebruiken met de Home Assistant integratie. En met 2x de solarflow 800Plus dacht ik dat ik beiden op een andere gedeelde groep kan aansluiten zodat ik toch met 1600w kan ontladen zonder hier een aparte groep voor te gebruiken.
Klopt deze aanname of zie ik hier iets over het hoofd?
Andere voordelen die ik dan nog kan bedenken is dat ik hier later ook nog zonnepanelen op zou kunnen aansluiten en in de maanden met amper opbrengst van de zonnepanelen kan ik ook nog 1 van de 2 batterijen alleen maar in standby zetten om verbruik te besparen.
Maar nu vraag ik me af of 2x een solarflow 800Plus niet eigenlijk een betere keuze is. 2 van deze batterijen zijn nog steeds een heel stuk goedkoper dan 1x de 1600AC+ met een extra batterij.
Ik wil de batterijen gebruiken met de Home Assistant integratie. En met 2x de solarflow 800Plus dacht ik dat ik beiden op een andere gedeelde groep kan aansluiten zodat ik toch met 1600w kan ontladen zonder hier een aparte groep voor te gebruiken.
Andere voordelen die ik dan nog kan bedenken is dat ik hier later ook nog zonnepanelen op zou kunnen aansluiten en in de maanden met amper opbrengst van de zonnepanelen kan ik ook nog 1 van de 2 batterijen alleen maar in standby zetten om verbruik te besparen.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Met 2 units heb je waarschijnlijk ook wat extra stand-by verbruik. Maar wat betreft 2 groepen én zonnepanelen aansluiting heb je zeker een punt. Onder beide producten gaan de AB2000X accu's, dus wat dat betreft qua uitbreiding gelijk. Stel dat je in de toekomst naar 5400 Watt of meer vermogen wil upgraden, dan kan je beter naar de 1600 AC+ gaan, anders is 2x de SF800 Plus waarschijnlijk ook een prima keuze.Retb schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:26:
ik was plan een solarflow 1600AC+ met 1 extra batterij aan te gaan schaffen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.