• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-04 09:50
Knip, daarvoor zijn Marktplaats of Vraag en Aanbod overig

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 27-02-2026 08:24 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:08
koboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:09:
[...]
Voordeel van de HW P1 meter is dat die direct een enkele entiteit levert met afname positief en teruglevering negatief.
De (USB) DSMR integratie heeft aparte entiteiten voor afname en teruglevering. In elk geval de integratie die ik gebruik voor mijn 2400AC (Gielz) verwacht een enkele entiteit, en moet je dus een eigen entiteit aanmaken die de berekening doet.
Voor mijzelf was dat even wennen hoe dat werkt; kan prima programmeren, maar de syntax in HA was voor mij erg vreemd.

30 euro geeft je dan wat gemak, maar ook de mogelijkheid om op de HW een parallel administratie te draaien met bijvoorbeeld dynamische tarieven om later deze makkelijk te kunnen vergelijken met de jaaropgaaf van vast.
Bedankt voor de info. Heb nu 2 jaar HA draaien en al doende word ik steeds wijzer.
Ik heb al een entitiet gemaakt die kijkt of ik van het grid pak / teruglever, dat is geen probleem.
Wellicht dat ik die 30 euro (of 100 euro in geval van Zendure P1) nog wel uitgeef om HEMS uiteindelijk zelfstandig te draaien... eerst even zonder proberen.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:57
wallieweb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:48:
In de app van Zendure staat een enquête om in te vullen over een eventuele LAN netwerkpoort.
Beschikbaar onder het knopje 'Profiel'
de vraagstelling is een beetje knullig gesteld, maar zover goed te doen.
maar laten we eerlijk zijn, er wordt gesproken over meerkosten, die zijn echter voor een dergelijke toevoeging extreem laag. in mijn ogen minder dan 10 euro.

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:21
Ik heb nu àlles geïnstalleerd en in de App een Huis aangemaakt. Batterij en P1 meter alles up to date en zichtbaar.

Ik wil graag NOM draaien met de batterij, ik zie alleen niet hoe ik dat moet instellen in de App.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen ?

Het staat nu op automodus ingesteld.
En terug leveren op verbieden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jetro op 27-02-2026 11:05 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:54
Jetro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:48:
Ik heb nu àlles geïnstalleerd en in de App een Huis aangemaakt. Batterij en P1 meter alles up to date en zichtbaar.

Ik wil graag NOM draaien met de batterij, ik zie alleen niet hoe ik dat moet instellen in de App.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen ?

Het staat nu op automodus ingesteld.
En terug leveren op verbieden.
Je moet terugleveren weer terug aanzetten. En dan voor 'slimme meter modus' kiezen.

Dat is NOM via de app.

Je batterij zit op 1 fase aangesloten. Indien nodig moet hij kunnen terugleveren om NOM mogelijk te maken. Als je bijvoorbeeld via andere fase gebruik hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Panzer_V op 27-02-2026 11:27 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Jetro
Panzer_V schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Je moet terugleveren weer terug aanzetten. En dan voor 'slimme meter modus' kiezen.

Dat is NOM via de app.

Je batterij zit op 1 fase aangesloten. Indien nodig moet hij kunnen terugleveren om NOM mogelijk te maken. Als je bijvoorbeeld via andere fase gebruik hebt.
Ik heb maar 1 fase thuis, is het dan ook nodig om terugleveren aan te zetten ?

Ik zou denken dat je dan het terugleveren vanuit de batterij verbied, ik wil immers de stroom van de batterij zelf gebruiken en niet het net in pompen.
Of begrijp ik dit verkeerd?

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:54
Jetro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:35:
[...]

Ik zou denken dat je dan het terugleveren vanuit de batterij verbied, ik wil immers de stroom van de batterij zelf gebruiken en niet het net in pompen.
In mijn optiek over-micro-manage je nu de boel. Gewoon op standaard laten staan, ding op slimme meter modus zetten en door..... ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:58
Jetro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:35:
[...]

Door hem op slimme meter modus te zetten volgt die je slimme meter: meer dan 50 watt terugleveren dan gaat die het in de batterij opslaan. Komt je verbruik boven 0 dan zal die proberen om het verbruik om 0 te houden.

De optie terugleveren is alleen van belang als je ook zonnepanelen er op aangesloten hebt. Als je panelen meer opwekken dan je huis verbruikt en de batterij is vol, dan zal die gaan terugleveren aan het net.

• Jetro
Heb in de App “Slimme meter modus” geselecteerd, alleen dan levert alle zonne energie terug aan het net.

Even verder zoeken, bij voorkeuren van de slimme meter modus, heb ik “AC laden” aangezet (stond uit) en dan optie “Volg het overschot aan Energie”

Nu gaat het goed 👍
Er gaat inderdaad minder dan 50 watt het net in en de rest naar de batterij.

Dank

[ Voor 12% gewijzigd door Jetro op 27-02-2026 11:59 ]

• Jan-tweak
AWEF schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Door hem op slimme meter modus te zetten volgt die je slimme meter: meer dan 50 watt terugleveren dan gaat die het in de batterij opslaan. Komt je verbruik boven 0 dan zal die proberen om het verbruik om 0 te houden.

De optie terugleveren is alleen van belang als je ook zonnepanelen er op aangesloten hebt. Als je panelen meer opwekken dan je huis verbruikt en de batterij is vol, dan zal die gaan terugleveren aan het net.
bovenstaande vragen geeft eigenlijk weer duidelijk aan dat Zendure hier echt nog iets moet verbeteren, om te beginnen met een duidelijke handleiding van de app van Zendure (de uitleg in de app is gewoon voor veel mensen te summier) Mogelijk dat @Taro dat eens aan Zendure kan meegeven.

dan nog iets waar ik me zelf aan erger is dat ik steeds (tenminste op mijn iphone of ipad) steeds opnieuw moet gaan inloggen, eigenlijk als je met de app al eens ingelogt bent zou je heel eenvoudig via de face-id kunnen inloggen, iets wat bv bij de app van HomeWizard prima werkt en vrijwel bij alle andere apps ook.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:51
is het mogelijk om de Zendure in NOM modus te draaien, waarbij ik deze modus via de API uitzet zodra mijn EV gaat laden en dan ook weer via de API terugzet in NOM Modus? ik kanin de API niet echt vinden hoe ik deze nl. weer terug krijg in NOM modus.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

koboy

Heb een idee voor een icon

CappieL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 08:58:
[...]

Bedankt voor de info. Heb nu 2 jaar HA draaien en al doende word ik steeds wijzer.
Ik heb al een entitiet gemaakt die kijkt of ik van het grid pak / teruglever, dat is geen probleem.
Wellicht dat ik die 30 euro (of 100 euro in geval van Zendure P1) nog wel uitgeef om HEMS uiteindelijk zelfstandig te draaien... eerst even zonder proberen.
Gaat zeker lukken! Daarnaast is via HA zoooo veeeeel meer mogelijk dan via HEMS. HEMS biedt nog geen ondersteuning voor dynamische handel, wat wel een voorwaarde is voor BTW teruggave. Door salderen is dat ook het algoritme dat financieel het meest oplevert dit jaar.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• paul123
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-04 22:02
Sinds afgelopen woensdag heb ik een 2400 AC+ met 1 AB3000L in gebruik, in eerste instantie met de Zendure P1 meter op mijn DSMR 4 slimme meter, maar dat werkte echt heel slecht. Ik had wel verwacht dat dat niet optimaal zou zijn maar ik had niet gedacht dat het 10 sec. interval zoveel invloed zou hebben, de batterij stond continu te pendelen tussen laden en ontladen. Inmiddels heb ik HA geconfigureerd met een Enphase "metered" gateway als bron voor de aansturing (zie HA topic) en dat werkt prima.
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:00:
[...]
bovenstaande vragen geeft eigenlijk weer duidelijk aan dat Zendure hier echt nog iets moet verbeteren, om te beginnen met een duidelijke handleiding van de app van Zendure (de uitleg in de app is gewoon voor veel mensen te summier) Mogelijk dat @Taro dat eens aan Zendure kan meegeven.
Graag via de Zendure support zelf aan ze doorgeven. Misschien overbodig om aan te geven, maar ik heb een fulltime baan in een andere branche en doe dit alles in de avonduren en weekenden erbij. Mijn gezin vindt het ook nog weleens fijn als ik wat tijd voor ze over heb :)
dan nog iets waar ik me zelf aan erger is dat ik steeds (tenminste op mijn iphone of ipad) steeds opnieuw moet gaan inloggen, eigenlijk als je met de app al eens ingelogt bent zou je heel eenvoudig via de face-id kunnen inloggen, iets wat bv bij de app van HomeWizard prima werkt en vrijwel bij alle andere apps ook.
Je moet doorgaans alleen opnieuw inloggen als je de login op meerdere devices en/of ook in Home Assistant gebruikt. Inloggen op device 1 of in HA betekent uitloggen op device 2. Gebruik je maar 1 device, dan hoef je niet opnieuw in te loggen. Oplossing: devices of HEMS omgeving met een 2e account delen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

HiBe schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:07:
is het mogelijk om de Zendure in NOM modus te draaien, waarbij ik deze modus via de API uitzet zodra mijn EV gaat laden en dan ook weer via de API terugzet in NOM Modus? ik kanin de API niet echt vinden hoe ik deze nl. weer terug krijg in NOM modus.
Nee, je kunt dan beter de volledige aansturing vanuit HA doen, dan kan je dit prima zo scripten. Hier ook zo gedaan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jan-tweak
Taro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Graag via de Zendure support zelf aan ze doorgeven. Misschien overbodig om aan te geven, maar ik heb een fulltime baan in een andere branche en doe dit alles in de avonduren en weekenden erbij. Mijn gezin vindt het ook nog weleens fijn als ik wat tijd voor ze over heb :)
tuurlijk, geen enkel probleem. ik zal de reactie hier dan ook even posten.
mijn idee was als je toch met hun in gesprek was dat je dat zou willen meenemen, maar zelf melden is natuurlijk een betere weg. :)
[...]

Je moet doorgaans alleen opnieuw inloggen als je de login op meerdere devices en/of ook in Home Assistant gebruikt. Inloggen op device 1 of in HA betekent uitloggen op device 2. Gebruik je maar 1 device, dan hoef je niet opnieuw in te loggen. Oplossing: devices of HEMS omgeving met een 2e account delen.
Jan-tweak schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:20:
[...]
tuurlijk, geen enkel probleem. ik zal de reactie hier dan ook even posten.
mijn idee was als je toch met hun in gesprek was dat je dat zou willen meenemen, maar zelf melden is natuurlijk een betere weg. :)

[...]
Graag :)

Heb overigens volgende week een gesprek met de verantwoordelijke voor de Zendure producten, hij weet ook alles over de Bluetooth functie, knop 6x indrukken voor activeren noodstroomuitgang, micro-omvormer op noodstroomuitgang zonder grid, etc. Evt. vragen zijn welkom en dan neem ik die mee.

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-04 18:07
Weet iemand waar je de steker kan kopen, om een koelfan op de 2400ac aan te sluiten?
2 polig, m12 en lijkt op een LLT, maar die is het niet.
Ik ben flink aan het zoeken, maar kan niets passends vinden.

• Jan-tweak
Ariemaiden schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:53:
Weet iemand waar je de steker kan kopen, om een koelfan op de 2400ac aan te sluiten?
hier kwam de juiste versie al voorbij, even zoeken.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:12
Ariemaiden schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:53:
Bij @Taro

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-04 22:13

HHF

Taro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Heb overigens volgende week een gesprek met de verantwoordelijke voor de Zendure producten, hij weet ook alles over de Bluetooth functie, knop 6x indrukken voor activeren noodstroomuitgang, micro-omvormer op noodstroomuitgang zonder grid, etc. Evt. vragen zijn welkom en dan neem ik die mee.
Hallo Taro, een echte LAN als optie, en dan ook een LAN op de P1 module van Zendure zodat je de optie hebt het geheel bedraad aan te sluiten. Of het echt nodig is weet ik niet maar als ik straks toch een kabel voor krachtstroom ga trekken kan de kabel voor de LAN verbinding er ook nog wel bij. :) :)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• AquilaXL
HHF schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Hallo Taro, een echte LAN als optie, en dan ook een LAN op de P1 module van Zendure zodat je de optie hebt het geheel bedraad aan te sluiten. Of het echt nodig is weet ik niet maar als ik straks toch een kabel voor krachtstroom ga trekken kan de kabel voor de LAN verbinding er ook nog wel bij. :) :)
Ergens snap ik dat LAN verhaal, het geeft enige zekerheid maar mijn batterijen staan in de schuur achterin de tuin en ik heb echt nog geen hikje gehad in de verbinding.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-04 22:13

HHF

AquilaXL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:07:
[...]

Ergens snap ik dat LAN verhaal, het geeft enige zekerheid maar mijn batterijen staan in de schuur achterin de tuin en ik heb echt nog geen hikje gehad in de verbinding.
Ik heb (nog) geen Zendure maar bij andere merken zie je toch regelmatig verhalen over wegvallende verbindingen. Een LAN optie zou niet heel duur hoeven zijn, en geeft je extra opties. (en je bespaard weer X watt aan verbruik van een router in je tuinhuis.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• arjanvdh
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06:00
Ik heb sinds gisteren mijn Zendure 2400AC+ aangesloten en gekoppeld in de zendure app en de HW P1 meter koppelen gaat ook goed maar daarna gaat hij meteen op offline. In de HW app is hij wel gewoon online.
Ik heb ze al alletwee via het zelfde 2.4GH wifi gekoppeld en dit verschillende keren gedaan maar hij blijft steeds offline gaan. en in de HW app staat Lokale API ingeschakeld en het IP adres is ook juist dat heb ik gecontroleerd. Imand enig idee hoe ik hem toch online kan houden.

Ook is nu mijn accu helemaal gaan ontladen naar 10% en gaat hij niet laden. Heeft dit te maken met het ontbreken van de P1 meter ik heb hem nu op de ZENKI modus staan omdat de P! modus nu niet zal werken aangezien de P1 meter offline is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hP6z0y9VNZx0eyq1bq4prker-tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/In4yclhmTrzhQFIUYhJ03VFG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxrI1bBv-Q-L4UsH6FOeDXeiWIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHBFaX9BPhrHcvcAvPCkNV6l.jpg?f=fotoalbum_large
arjanvdh schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:31:
Ik heb sinds gisteren mijn Zendure 2400AC+ aangesloten en gekoppeld in de zendure app en de HW P1 meter koppelen gaat ook goed maar daarna gaat hij meteen op offline. In de HW app is hij wel gewoon online.
Ik heb ze al alletwee via het zelfde 2.4GH wifi gekoppeld en dit verschillende keren gedaan maar hij blijft steeds offline gaan. en in de HW app staat Lokale API ingeschakeld en het IP adres is ook juist dat heb ik gecontroleerd. Imand enig idee hoe ik hem toch online kan houden.

Ook is nu mijn accu helemaal gaan ontladen naar 10% en gaat hij niet laden. Heeft dit te maken met het ontbreken van de P1 meter ik heb hem nu op de ZENKI modus staan omdat de P! modus nu niet zal werken aangezien de P1 meter offline is.[Afbeelding]

[Afbeelding]
De HomeWizard P1-meter werkt op dit moment nog niet. Ik ga ervan uit dat Zendure inmiddels op de hoogte is van dit probleem.

Zelf heb ik hiervoor ook een ticket aangemaakt. Omdat ik de accu gebruik in combinatie met een eigen aansturing, kan Zendure het echter niet direct bij mij testen. Aangezien ik niet telkens alles opnieuw wil koppelen om dit te reproduceren, heb ik het laten rusten.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 13:25
Iemand hem al werkend gekregen via EVCC?
Met werkend bedoel ik dat hij laadt met de auto. Zoals vandaah tot 50% soc en dan wil ik zonne-energie naar auto. Maar EVCC lijkt hem enkel uit te lezen niet aan te sturen.

Heb hem wel in HEMS draaien met zenki. Ligt het daaraan?

Of ben ik verbannen met HA? :)
De topicstart is uitgebreid met informatie over de 1600 AC+ en 2400 Pro.

Van de 1600 AC+ ontbreken nog details zoals gewicht, afmetingen, etc. die volgen spoedig. Voor de Pro worden de DC gegevens ook nog toegevoegd. Dat combineren we met ankers bovenin naar de verschillende producten om het overzichtelijk te houden. Nu eerst even weekend vieren d:)b

Overigens goed om te vermelden: De 1600 AC+ heeft zonder uitbreidingsaccu een max van 1400 Watt. Je moet dus een extra accu toevoegen om de volledige 1600 Watt te kunnen benutten.

Verder wel een super interessant product, lijkt visueel een 800 Plus met meer vermogen te zijn, maar dan wel met aanvullend een off-grid uitgang.

Mijn vader heeft een 800 Pro met 2x AB2000S en ik zie op afstand dat hij qua PV vermogen per 1-1-2027 prima naar 2x 2400 AC zou kunnen gaan, maar dan moet hij weer van accu's wisselen. De 2400 AC+ past ook op de AB2000S, maar is dieper dan de 1600 AC+ en hij staat niet tegen een muur, dus wordt al snel onstabiel. Daar is de 1600 AC+ zeker het overwegen waard. Vind het wel een mooie productlijn zo met 800 Plus, 800 Pro, 1600 AC+, 2400 AC+ en 2400 Pro. Nu alleen nog even de naamgeving rechttrekken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:01
Even over die potentiële Lan aansluiting.
Als die er ooit komt zal dat in de vorm van een RS485 naar ethernet conversie kastje moeten komen plus een extra software daarvoor, want er zit gewoon geen netwerk chip in de nieuwe Zendure modellen en in de oude geen aansluiting.

Die Rj45 poort die er nu opzit is enkel een RS485 poort.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• AquilaXL
Ben(V) schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:54:
Even over die potentiële Lan aansluiting.
Als die er ooit komt zal dat in de vorm van een RS485 naar ethernet conversie kastje moeten komen plus een extra software daarvoor, want er zit gewoon geen netwerk chip in de nieuwe Zendure modellen en in de oude geen aansluiting.

Die Rj45 poort die er nu opzit is enkel een RS485 poort.
Die bestaan natuurlijk al dus enkel het stukje software. Mooi verdienmodel en volgens mij niet echt een uitdaging voor een bedrijf zoals Zendure.

• Ben(V)
Uiteraard, want je kunt wel voor weinig een RS485 naar Ethernet kopen, maar zonder dat de firmware van de Zendure daar op aangepast is doet dat natuurlijk helemaal niets.

We weten zelfs niet of die RS485 momenteel wel iets doet, misschien is het alleen nog maar hardware.
Zendure zegt dat het voor aansluiting van een Zendure Smart CT-s is maar die is er nog niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-04 21:48
Taro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:02:

Verder wel een super interessant product, lijkt visueel een 800 Plus met meer vermogen te zijn, maar dan wel met aanvullend een off-grid uitgang.
Alleen geen DC PV. Dat heeft de 800 Plus weer wel. Wel een interessante upgrade als je pa de PV niet gebruikt en zo meer vermogen kan krijgen.
denneappel schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:42:
[...]

Alleen geen DC PV. Dat heeft de 800 Plus weer wel. Wel een interessante upgrade als je pa de PV niet gebruikt en zo meer vermogen kan krijgen.
Hij heeft een SolarEdge én Enphase systeem, dus gebruikt de directe DC/PV aansluitingen idd niet.

• vermelharosa
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03 19:27
wallieweb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:48:
In de app van Zendure staat een enquête om in te vullen over een eventuele LAN netwerkpoort.
Beschikbaar onder het knopje 'Profiel'
Super, dank voor de tip. Om de één of andere reden moet je even switchen van Engelse taalinstelling naar Nederlandse taalinstelling van de app om hem zichtbaar te maken. Met taalinstelling Engels is de enquete niet zichtbaar (enkel de link naar het maandelijkse rapport).

Ik heb de enquete meteen ingevuld en verzonden. Fijn dat ze de LAN poort toevoeging serieus nemen. Lijkt mij een kleine moeite om aan toekomstige producten toe te voegen.

Wel weer apart dat ze aan het eind toch vragen om je e-mail adres in te vullen die je gebruikt om in te loggen in de Zendure app. Terwijl ze aan het begin zeggen dat de enquete anoniem is 8)7 . Gelukkig is de vraag niet verplicht.

11,5 kWh LFP | 4,0 kWh H2O | 1,8 kW IR

• vermelharosa
Extra toevoeging: ook met Duits of Frans als taalinstelling krijg je de enquete te zien, maar weer niet met bijvoorbeeld Italiaans of Zweeds als instelling... ze zijn het misschien nog aan het uitrollen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:34
vermelharosa schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:52:
[...]
Super, dank voor de tip. Om de één of andere reden moet je even switchen van Engelse taalinstelling naar Nederlandse taalinstelling van de app om hem zichtbaar te maken.
Goeie tip. Echter, ik zie nu alleen een hele andere enquête: over Shelly integratie?

• jennsen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-03 06:13
Goedemorgen. Heb deze week de solarflow 2400 ac+ en extra batterij ontvangen en geïnstalleerd. De meegeleverde D0 meter heb ik niet werkend gekregen dus die gaat retour. Mijn huidige Homewizard P1 verliest telkens de verbinding maar ook dat wist ik. Heb nu de P1 van Zendure besteld. Tot die tijd heb ik handmatig ingesteld dat de batterij met 200W mag ontladen (zit op een wcd) en tussen bepaalde uren met 800W mag laden van het net. Vanwege de nog niet werkende P1 lijkt me dat nog enigszins logisch. Nu valt mij op dat de batterij wel tot 10% ontladen is en nu in stand-by staat. Hij laadt niet binnen de gestelde uren. Zie ik iets over het hoofd?

• Kaaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:48
Een kwestie die vast wel ergens in de thread wordt behandeld maar kan geen direct antwoord vinden. Dus stel hem hier nu:
Ik heb een schuur met stroom van bestaande groep. Als ik hier een AC2400(+/pro) plaats met losse zonnepanelen van 1200w piek vermogen direct op de mppt of de 230v ingang (met losse omvormer). Topt de afgifte dan af tot 800W en laadt hij met de rest op (indien nog niet vol)? Ik heb (nog) geen zin om een nieuwe kabel naar de schuur te trekken maar wil dan wel extra zonnepanelen op de schuur. Bedankt iig

[ Voor 9% gewijzigd door Kaaf op 28-02-2026 12:19 ]

I don't care if I feel Better as long as you feel worse

• vermelharosa
TCMR schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 07:47:
[...]

Goeie tip. Echter, ik zie nu alleen een hele andere enquête: over Shelly integratie?
Inderdaad, nu staat er in de Nederlandstalige versie alleen een enquete over integraties. Ook maar meteen ingevuld :) . Wel jammer dat de interesse voor bedraad aansturen via ethernet poort nu niet meer gepeild wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door vermelharosa op 28-02-2026 13:45 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:19
Vraagje voor de mensen die op dit vlak ervaringen willen delen:

Ik heb een 3F enxis slimme meter met P1 aansluiting, waar een HW-P1 dongel op zit op met Energie+ abbo.

Ik zit al een beetje de toekomst in te kijken, dat ik mogelijk rond/in 2027 een zendure batterij systeem wil nemen.
Nu lees ik verschillende ervaringen met het bij plaatsen van een "aparte" dongel voor de Zendure?
en dat je wel/niet een actieve/passieve splitter moet nemen.

Wat mij niet duidelijk is, of dit systeem afhankelijk is, of dat het gewoon het beste/zekerste is om een:
xxx splitter te nemen voor de minste sorus.

En dan, op dit moment wil mijn HW nog wel eens (lees regelmatig) nukkig doen (zie ik hier óók wel voorbij komen) betreffende de NU weergave (rest gaat meestal goed), en dan blijkt dat ik de dongel weer eens moet uitpluggen en weer in..... grrr.
De afstand dongel naar modem is pakweg 2 mtr en door een houten constructie heen.
Nu wil ik dat P1 punt best verlengen tot náást het modem, maar dat zou storingen geven?
of kan ik dat voorkomen door afgeschermd te nemen?

Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden om straks klaar te zijn voor evt. Zendure?

tia.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-04 20:04
Hansieo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:22:

Ik heb een 3F enxis slimme meter met P1 aansluiting, waar een HW-P1 dongel op zit op met Energie+ abbo.

Ik zit al een beetje de toekomst in te kijken, dat ik mogelijk rond/in 2027 een zendure batterij systeem wil nemen.
Nu lees ik verschillende ervaringen met het bij plaatsen van een "aparte" dongel voor de Zendure?

Wat mij niet duidelijk is, of dit systeem afhankelijk is, of dat het gewoon het beste/zekerste is om een:

En dan, op dit moment wil mijn HW nog wel eens (lees regelmatig) nukkig doen (zie ik hier óók wel voorbij komen) betreffende de NU weergave (rest gaat meestal goed), en dan blijkt dat ik de dongel weer eens moet uitpluggen en weer in..... grrr.
De afstand dongel naar modem is pakweg 2 mtr en door een houten constructie heen.
Nu wil ik dat P1 punt best verlengen tot náást het modem, maar dat zou storingen geven?

Is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden om straks klaar te zijn voor evt. Zendure?

tia.
Een actieve HW splitter kopen. Kost 3 tientjes (website HomeWizard) en je bent van alle gezeik af. Mogelijk gaat je P1 HW ook beter draaien. Je ziet weleens dat de P1 meter uitvalt omdat de P1 poort zelfstandig net te weinig stroom levert aan de P1 meter. Een actieve splitter lost dat ook op.

2 meter afstand voor wifi-signaal is dichtbij genoeg.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

koboy

Heb een idee voor een icon

tia.
In aanvulling op @Pr088 .....

Je kunt die HW P1 toch extern voeden via USB? Helpt misschien ook al tegen je huidige problemen.

Wat betreft Zendure en de HW P1: wat ik lees hier is dat de ondersteuning nu beter is, maar nog niet 100%. Kijk ook of je een DSMR4 meter hebt, daarmee werkt de eigen Zendure software blijkbaar ook niet helemaal lekker.

Mocht je de Zendure echt flexibel in gaan zetten met dynamische tarieven is de Zendure software op dit moment nog niet uitgebreid genoeg. Uitgesteld terugleveren wordt nog niet ondersteund, je kunt alleen een hoog en laag tarief grens opgeven etc. In dat geval kun je het beste kijken naar een home assistant aansturing. Maar dit geldt volgens mij voor elke (plugin) thuisbatterij....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:48
Door de berichten hier omtrent afknippen van de kabel en dat een lasdoos veiliger is, heb ik er ook over zitten nadenken om dit aan te passen, aangezien vandaag het stopcontact best wel warm werd na 5 uur lang de accu vol te kriigen... Wel nog een vraagje erover als dat mag.

Huidige situatie is dat er een vanuit de meterkast (aparte groep) een ymvk 3x2,5 kabel het stopcontact ingaat en daar zit nu dus gewoon de stekker in van de omvormer.

Nu ben ik ook van plan om de stekker dus af te knippen, dan is het toch heel gemakkelijk de afgeknipte stekker de 3 draden in de ene kant van de Wago te doen en aan de andere kant de 3 draden vanuit de meterkast kabel erin te doen en dat in een lasdoos te plaatsen?

Is deze wago daar goed voor of moet ik een andere gebruiken? Zie ik nog wat over het hoofd? https://www.karwei.nl/ass...itbaar-12-stuks/p/B225692

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:50
Catdogsf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:17:
Door de berichten hier omtrent afknippen van de kabel en dat een lasdoos veiliger is, heb ik er ook over zitten nadenken om dit aan te passen, aangezien vandaag het stopcontact best wel warm werd na 5 uur lang de accu vol te kriigen... Wel nog een vraagje erover als dat mag.

Huidige situatie is dat er een vanuit de meterkast (aparte groep) een ymvk 3x2,5 kabel het stopcontact ingaat en daar zit nu dus gewoon de stekker in van de omvormer.

Nu ben ik ook van plan om de stekker dus af te knippen, dan is het toch heel gemakkelijk de afgeknipte stekker de 3 draden in de ene kant van de Wago te doen en aan de andere kant de 3 draden vanuit de meterkast kabel erin te doen en dat in een lasdoos te plaatsen?

Is deze wago daar goed voor of moet ik een andere gebruiken? Zie ik nog wat over het hoofd? https://www.karwei.nl/ass...itbaar-12-stuks/p/B225692
Nee je moet ze niet bij elkaar in 1 wago doen. Per draad moet je een wago gebruiken. Dus een 3x een enkelvoudige wago of een twee wago of hoe je dat ook heet.

• AquilaXL

Neem 3 van dit type Wago: https://www.praxis.nl/ele...max-4mm2-6-stuks/10105408

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:36
@Flytech is het gelukt met jouw order via .de of is er correctie geweest of annulering?

• Catdogsf
Pakhaas schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Nee je moet ze niet bij elkaar in 1 wago doen. Per draad moet je een wago gebruiken. Dus een 3x een enkelvoudige wago of een twee wago of hoe je dat ook heet.
Dankjewel voor de uitleg, had ik de mist ingegaan, met alle 3 in 1 wago, oeps.

• Catdogsf
Zo dat is makkelijk, bedankt voor de tip.
Heb deze erbij gekocht, om alles veilig op te bergen en de accu/stroomkabel vast te kunnen zetten met de wartel.
https://www.praxis.nl/ele...doos-ip65-m20-25/10123235

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:11

Stroom afsluiten in de groepenkast + spanning testen voordat je iets openmaakt.

Omvormer uitschakelen en snoer loshalen voordat je de stekker eraf knipt. Verzeker je ervan dat je niet in het snoer knipt als er nog spanning vanuit de batterij op zou kunnen zitten.

Altijd maar een kleur kabel per lasklem! Bruin bij bruin, blauw bij blauw, Geel/groen bij Geel/groen.

Wago lasklem van de 221-serie is geschikt voor vaste verbinding en hoge stroomsterkte (gebruik bijv voor algemene stopcontacten). Die je linkt en die doorvoerlasklem die ook werd gesuggereerd zijn allebei van die serie.

• Catdogsf
bilgy_no1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:50:
[...]

Stroom afsluiten in de groepenkast + spanning testen voordat je iets openmaakt.

Omvormer uitschakelen en snoer loshalen voordat je de stekker eraf knipt. Verzeker je ervan dat je niet in het snoer knipt als er nog spanning vanuit de batterij op zou kunnen zitten.

Altijd maar een kleur kabel per lasklem! Bruin bij bruin, blauw bij blauw, Geel/groen bij Geel/groen.

Wago lasklem van de 221-serie is geschikt voor vaste verbinding en hoge stroomsterkte (gebruik bijv voor algemene stopcontacten). Die je linkt en die doorvoerlasklem die ook werd gesuggereerd zijn allebei van die serie.
Ook jij bedankt voor je uitleg, met name omtrent het stukje veiligheid, maar als de kabel uit het stopcontact is en uit de omvormer, kan er toch geen spanning meer opstaan?

Zal degene die Aquila vertelde kopen, is wel erg handig zo'n enkele, scheelt ook weer qua ruimte om het in de lasdoos te krijgen.
Catdogsf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Had je mooie kortsluiting gemaakt. Als het goed is doen de automaten in de meterkast dan hun werk.

• bilgy_no1
Taro schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:16:
[...]

Mooi zo!

In elk geval even een complimentje voor Zendure: ik zag vandaag opeens in de app dat er een Today/Tomorrow toggle bij is gekomen in de app waar je de dynamische prijzen kunt zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Khz0lyBY7JcRv-M3TSNNUTw3AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5GYsE8S2aP5n90g2i9RnY77.jpg?f=fotoalbum_large

Dit maakt het al een stuk handiger om voor de nacht te plannen.

Ik heb nog niet een optie gezien om een gemiddeld uurtarief te gebruiken voor leveranciers die dat nog hanteren. Misschien toch nog even naar vragen en ook de optie om te sturen op basis van een minimale spread in plaats van vaste grenswaarden.
bilgy_no1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:08:
[...]

Mooi zo!

In elk geval even een complimentje voor Zendure: ik zag vandaag opeens in de app dat er een Today/Tomorrow toggle bij is gekomen in de app waar je de dynamische prijzen kunt zien:

[Afbeelding]
Alleen jammer dat die vervolgens bij de mode zelf niet zichtbaar is :(

• bilgy_no1
Catdogsf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:57:
[...]

Ook jij bedankt voor je uitleg, met name omtrent het stukje veiligheid, maar als de kabel uit het stopcontact is en uit de omvormer, kan er toch geen spanning meer opstaan?

Zal degene die Aquila vertelde kopen, is wel erg handig zo'n enkele, scheelt ook weer qua ruimte om het in de lasdoos te krijgen.
Ja dat klopt. Ik had die twee zinnen andersom kunnen schrijven: verzeker je ervan dat het snoer niet onder spanning uit de batterij kan staan. Schakel de omvormer uit en haal het snoer uit de omvormer.

Nog een laatste tip: strip de kabels op de juiste lengte (het stukje blote kabel moet niet te kort zijn, maar ook niet te lang). Verzeker je ervan dat ze diep genoeg in de klem zitten en dat de kabels ook goed vastklemmen. Losse contacten zijn een potentiële oorzaak van hoge weerstand en hitteontwikkeling.

Waar plaats je de lasdoos? Je noemde grondkabel, dus als deze buiten is en in de volle zon kan er onder omstandigheden condensvocht in ophopen. Is te voorkomen door klein drainagegat te boren onderin de lasdoos.

Succes!

• bilgy_no1
Taro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Alleen jammer dat die vervolgens bij de mode zelf niet zichtbaar is :(
Ik zie het schuifje ook bij Elektriciteitsprijs Modus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1krs0d9uDOWjQIsScW-4l7cuamw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVkpCfao2l38OpBRpqKicHvA.jpg?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
Catdogsf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:46:
[...]

Heel eerlijk zou ik dit wel door iemand laten doen die weet wat hij doet als je daadwerkelijk alle 3 draden in dezelfde wago zou drukken..

• Stefanri
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:51

tia.
bij mij werkt HW p1 heel goed. draai nu nog Hems en dit gaat erg goed.

• Catdogsf
Pakhaas schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:42:
[...]

Heel eerlijk zou ik dit wel door iemand laten doen die weet wat hij doet als je daadwerkelijk alle 3 draden in dezelfde wago zou drukken..
Ik doe het niet zelf hoor, stopcontact aanleggen wat nu in gebruik is, is ook aangelegd door een ander, maar wil zelf ook wat leren, ook al doe ik het niet zelf.

• Catdogsf
bilgy_no1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:22:
[...]

Ja dat klopt. Ik had die twee zinnen andersom kunnen schrijven: verzeker je ervan dat het snoer niet onder spanning uit de batterij kan staan. Schakel de omvormer uit en haal het snoer uit de omvormer.

Nog een laatste tip: strip de kabels op de juiste lengte (het stukje blote kabel moet niet te kort zijn, maar ook niet te lang). Verzeker je ervan dat ze diep genoeg in de klem zitten en dat de kabels ook goed vastklemmen. Losse contacten zijn een potentiële oorzaak van hoge weerstand en hitteontwikkeling.

Waar plaats je de lasdoos? Je noemde grondkabel, dus als deze buiten is en in de volle zon kan er onder omstandigheden condensvocht in ophopen. Is te voorkomen door klein drainagegat te boren onderin de lasdoos.

Succes!
Klopt gaat goed komen, gewoon zorgen dat ik de kabel volledig los hebt, rond kan lopen ermee, dan nog even de kabel op zijn kop houden en de overtollige stroom eruit valt. ;)

Ik zag 11mm staan, dus dat zal dan aan beide uiteindes moeten denk ik zo.

Bedankt voor de tip, gaat goed komen, zal het doorgeven als het gefixt gaat worden.

• Jetro
Panzer_V schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 11:26:
[...]

Dat is NOM via de app.

Ik zie toch raar gedrag als ik op slimme meter zet en als ik dit aan Chat GPT vraag dan moet ik op Automodus zetten.

Wat is het nu ?

Lijkt me toch een redelijk algemeen iets dat men NOM wil draaien, waarom is dat geen optie in de App ?

• Catdogsf
Jetro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:12:
[...]

Ik zie toch raar gedrag als ik op slimme meter zet en als ik dit aan Chat GPT vraag dan moet ik op Automodus zetten.

Wat is het nu ?

Lijkt me toch een redelijk algemeen iets dat men NOM wil draaien, waarom is dat geen optie in de App ?
In de app bij "Energieplan" slimme meter modus aanklikken, klik ook even op "voorkeur" scroll naar beneden zet "AC-laden starten" aan en "volg het overschot aan energie".

Klaar, je draait nu op NOM.
bilgy_no1 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Ik zie het schuifje ook bij Elektriciteitsprijs Modus:

[Afbeelding]
Ah, ik gebruik een beta versie van de app, moet ik blijkbaar handmatig updaten, want daar zie ik die optie niet.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-04 10:36
Catdogsf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:51:
[...]

In de app bij "Energieplan" slimme meter modus aanklikken, klik ook even op "voorkeur" scroll naar beneden zet "AC-laden starten" aan en "volg het overschot aan energie".

Klaar, je draait nu op NOM.
@Jetro Mijn ervaring is dat Automodus afdoende is.

• Jetro
meesje schreef op zondag 1 maart 2026 @ 00:00:
[...]

@Jetro Mijn ervaring is dat Automodus afdoende is.
Officieel dus Slimme meter modus. Daar laat ik het dan voorlopig op staan.

Dan heb ik nog een vraag.

De batterij laad alleen op via de zonnepanelen, althans dat lijkt me de bedoeling bij NOM, alleen zie ik in de de App de zonnepanelen niet maar daarvoor in de plaats het openbaar elektriciteitsnet.
Is dat een instelling die je kunt aanpassen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjD0hnNesskfgc2ITJyisdoDMdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UMuAgdvFcqlWqvjKg6jK0qxV.png?f=fotoalbum_large

Ik zou hier graag de panelen willen zien.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00
Jetro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:23:
[...]
De batterij laad alleen op via de zonnepanelen, althans dat lijkt me de bedoeling bij NOM, alleen zie ik in de de App de zonnepanelen niet maar daarvoor in de plaats het openbaar elektriciteitsnet.
Voor de 2400AC+ accu komt alles via de stekker binnen dus uit het net. Met een P1 meter zou Zendure kunnen weten dat er ergens iets stroom maakt, maar zo ver is de app nog niet. De zonnepanelen die in de app staan zijn voor direct aangesloten zonnepanelen op de accu, wat bij de 2400AC+ niet kan maar bij de 800Plus, 800Pro, 2400Pro wel.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-04 20:04
Jetro schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 23:12:
[...]

Wat is het nu ?
Niet teveel aan ChatGPT vragen. Op instellingenniveau van allerlei apparaten geeft een LLM bagger. Ze kunnen nog geen handleiding lezen...

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:06
Zijn er hier mensen die hun batterij BTW vrij halen vanuit Duitsland, dan wel ophalen of viavia versturen?

Kan je gewoon in de auto stappen en richting Duitsland rijden om deze (btw vrij) in de winkel daar te kopen?

Mensen met ervaring die ze willen delen?
Chimsie78 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:52:
Zijn er hier mensen die hun batterij BTW vrij halen vanuit Duitsland, dan wel ophalen of viavia versturen?

Kan je gewoon in de auto stappen en richting Duitsland rijden om deze (btw vrij) in de winkel daar te kopen?

Mensen met ervaring die ze willen delen?
Zoals hier al vaker verzocht: Dit is een grijs gebied, dus aub niet vragen/bespreken. Het korte antwoord: Die regeling is alleen bedoeld voor mensen die in Duitsland wonen.

Pr088 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Niet teveel aan ChatGPT vragen. Op instellingenniveau van allerlei apparaten geeft een LLM bagger. Ze kunnen nog geen handleiding lezen...
Eens, @Jetro ChatGPT en andere LLM's zijn niet bedoeld voor het krijgen van het juiste antwoord. Stel liever hier je vraag dan aan AI.

Jetro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:23:
[...]

Officieel dus Slimme meter modus. Daar laat ik het dan voorlopig op staan.

Dan heb ik nog een vraag.

[Afbeelding]

In de Zendure App (en bij alle andere merken thuisaccu's) heb je 2 opties:
  1. Direct aangesloten zonnepanelen zijn apart zichtbaar, zoals bij de 2400 Pro, 800 Plus, Hyper 2000, etc.
  2. AC aangesloten zonnepanelen via bijv. Enphase, SolarEdge, GoodWe, Growatt, etc. zal je nooit 1 op 1 zien als "Zonnepanelen", maar als "Grid/net", aangezien Zendure geen idee heeft wat de bron van de opwek is. Is dat een dieselgenerator, een EV met V2X/V2G, een hamster die heel hard op een rad aan het rennen is om stroom te genereren, of zonnepanelen?
Sommige Apps kennen onterecht export naar het net toe aan zonnepanelen en tonen dat ook als zodanig, maar die doen een enorme aanname, want export naar het net kan ook een andere bron hebben dan zonnepanelen. En als je alleen de export toont als PV opbrengst, dan heb je het zelfverbruik/huisverbruik daarop al in mindering gebracht dus geef je het verkeerde vermogen weer.

Zendure zal het in de toekomst waarschijnlijk toestaan/mogelijk maken om 3rd party apps voor HEMS te ontwikkelen en dan kan je bijv. ook net als in de HomeWizard App je externe PV omvormer koppelen.

Of gebruik de Zendure Smart Meter 3 CT met 3 extra CT-klemmen en plaats die om de PV groep, dan kan je het volgens mij ook inzichtelijk maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 01-03-2026 10:08 ]

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:40
Sinds december heb ik de Solarflow 2400AC draaien met 5,76 kWh capaciteit. Volgens mijn verwachtingen zou deze batterij vanaf februari echt kunnen meedraaien in de NOM modus en dat klopt, maar ik had echt niet verwacht dat ik dankzij de batterij in februari al meer verbruik van zelf opgewekte energie zou hebben dan dat ik energie van het net zou verbruiken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwStA1NnxMNi1TRDv0T9v3J9RSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGMVE371rMT2Syjmm9HRJJed.jpg?f=fotoalbum_large

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-04 18:17
Grappig om te zien hoe de zendure sturing steeds achterkomt wanneer er gestreken word met de stoomgenerator. En ik weet dat het deels normaal is.
Maar soms duurt de correct toch net iets te lang naar mijn mening.

Switcht hij tussen 2kwh op het net stoppen of er 2kwh afhalen :-)

• Jan-tweak

een mogelijk andere optie is natuurlijk om ipv een lasdoos (wat een prima oplossing overigens is, waarbij ik wel geen wago klemmen met meer dan 2-voudige aansluitingen zou gebruiken, meer dan 2 heb je toch niet nodig) naar een 230V 16A H6 CEE (die zijn blauw) WCD en stekker te kijken, deze stekkers zijn namelijk wel bedoeld voor hoge continu belastingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebWRBxLCLwr7RY1aa7SwqoNyXrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhpSGgvotxIOHubnCSUgoDzo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGi1TlCgzEGKzRtFZfNxnwWOh60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzedp11Rb6Vo8RistnNr8N1c.jpg?f=fotoalbum_tile
Als je dan ook nog de Zendure kabel niet direct achter de stekker afknipt kun je daar zelfs nog een verloop van type F naar CEE van maken, voor het geval dat je even tijdelijk de batterijen wilt verplaatsen.

• Jan-tweak
Catdogsf schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:57:
[...]

zolang de zendure kabel in de omvormer zit zou uit de omvormer (ondanks dat hier de omvormer tegen beveilgd zou moeten zijn (eis netcode)) nog spanning op kunnen zitten, dus beide connectoren los maken.

• Jetro
Taro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:05:
[...]

In de Zendure App (en bij alle andere merken thuisaccu's) heb je 2 opties:
  1. Direct aangesloten zonnepanelen zijn apart zichtbaar, zoals bij de 2400 Pro, 800 Plus, Hyper 2000, etc.
  2. AC aangesloten zonnepanelen via bijv. Enphase, SolarEdge, GoodWe, Growatt, etc. zal je nooit 1 op 1 zien als "Zonnepanelen", maar als "Grid/net", aangezien Zendure geen idee heeft wat de bron van de opwek is. Is dat een dieselgenerator, een EV met V2X/V2G, een hamster die heel hard op een rad aan het rennen is om stroom te genereren, of zonnepanelen?
Sommige Apps kennen onterecht export naar het net toe aan zonnepanelen en tonen dat ook als zodanig, maar die doen een enorme aanname, want export naar het net kan ook een andere bron hebben dan zonnepanelen. En als je alleen de export toont als PV opbrengst, dan heb je het zelfverbruik/huisverbruik daarop al in mindering gebracht dus geef je het verkeerde vermogen weer.
De App weet dat inderdaad niet, maar ik weet het wel, als je dat zou kunnen aanpassen in de App, zou je het klopend kunnen maken.

• Pakhaas
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:28:
[...]

een mogelijk andere optie is natuurlijk om ipv een lasdoos (wat een prima oplossing overigens is, waarbij ik wel geen wago klemmen met meer dan 2-voudige aansluitingen zou gebruiken, meer dan 2 heb je toch niet nodig) naar een 230V 16A H6 CEE (die zijn blauw) WCD en stekker te kijken, deze stekkers zijn namelijk wel bedoeld voor hoge continu belastingen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als je dan ook nog de Zendure kabel niet direct achter de stekker afknipt kun je daar zelfs nog een verloop van type F naar CEE van maken, voor het geval dat je even tijdelijk de batterijen wilt verplaatsen.
Met die verloop type F naar CEE heb je nog steeds een zwakke plek waar de stekker in het verloop gaat. Dan kan je net zo goed de stekker in een goed stopcontact steken. Als je toch CEE doet, monteer dan ook de CEE stekker en ga niet met verlopen werken.

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:23
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik lees deze mee. Maar als je dan met verloopstuk werkt, wordt DIE dan niet heet? Hoe is dat anders dan een stopcontact in de muur? (Groetjes, een leek)

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• Jan-tweak
Jetro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:59:
[...]

De App weet dat inderdaad niet, maar ik weet het wel, als je dat zou kunnen aanpassen in de App, zou je het klopend kunnen maken.
Zendure zou net wat je ook bij bv Home Wizard app cq (HA) ziet voor de meest voorkomende merken PV omvormers een api ontwikkelen waarmee ze de (semi)direct de gegevens van deze PV omvormers aangeleverd kunnen krijgen en vandaaruit dus ook een verschil tussen net en PV import/export kunnen zien. zelfs is dan ook het eigenverbruik van de overige huisinstallaties/toestellen zichtbaar.

ik weet natuurlijk niet in hoevere men dit soort api vrij mag gebruiken cq of daar een of andere licentie(kosten) op van toepassing is.

• Jan-tweak
Pakhaas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Met die verloop type F naar CEE heb je nog steeds een zwakke plek waar de stekker in het verloop gaat. Dan kan je net zo goed de stekker in een goed stopcontact steken. Als je toch CEE doet, monteer dan ook de CEE stekker en ga niet met verlopen werken.
ja en nee, bij die verloop F<->CEE zet je de zendure voor dat gebruik op max. 800W, ik ging hier er van uit dat je dan gebruik gaat maken van een wilkeurig (dus geen eigen Zendure groep), bij 800W is er geen enkel probleem met een normale stekker (Type F) cq WCD.
Dit doe je bv omdat je (tijdelijk) door ombouwwerkzaamheden/klussen de batterij even op een andere plek moet gaan zetten, tenslotte de kabel bij een (semi) vaste aansluiting wil je ook niet onnodig lang maken.

• Catdogsf
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:36:
[...]

zolang de zendure kabel in de omvormer zit zou uit de omvormer (ondanks dat hier de omvormer tegen beveilgd zou moeten zijn (eis netcode)) nog spanning op kunnen zitten, dus beide connectoren los maken.
Bedankt voor je uitleg, ik hou het op de enkele aansluiting wago's met lasdoos.

Wel heb ik net zitten kijken om de accukabel van de omvormer (2400 ac) af te krijgen, op de bovenkant van de stekker zit een gaatje, maar met de groene meegeleverde tool van Zendure gaat het niet passen, want hoe je hem ook houdt/draait, met geen mogelijkheid past het in het gaatje.

Dus er zit niets anders op, om het met een platte schroevendraaier los te krijgen, beetje stom van Zendure als je het mij vraagt.

• Jan-tweak
Catdogsf schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:28:
[...]

Bedankt voor je uitleg, ik hou het op de enkele aansluiting wago's met lasdoos.

Wel heb ik net zitten kijken om de accukabel van de omvormer (2400 ac) af te krijgen, op de bovenkant van de stekker zit een gaatje, maar met de groene meegeleverde tool van Zendure gaat het niet passen, want hoe je hem ook houdt/draait, met geen mogelijkheid past het in het gaatje.

Dus er zit niets anders op, om het met een platte schroevendraaier los te krijgen, beetje stom van Zendure als je het mij vraagt.
Je bent niet de enige die met dit probleemtje zit, eigenlijk snap ik die sleutel ook niet echt. mogelijk dat iemand hier daar een prima workaround voor heeft zonder dat je kans loopt om de connector te beschadigen, want helaas verkoopt Zendure ook geen spare powerkabel, vind ik wel een gemis, want ze gebruiken een of ander vreemde connector waar je niet zomaar aan kunt komen.
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Je bent niet de enige die met dit probleemtje zit, eigenlijk snap ik die sleutel ook niet echt. mogelijk dat iemand hier daar een prima workaround voor heeft zonder dat je kans loopt om de connector te beschadigen, want helaas verkoopt Zendure ook geen spare powerkabel, vind ik wel een gemis, want ze gebruiken een of ander vreemde connector waar je niet zomaar aan kunt komen.
Je moet 1 van de 2 vorkuitsteeksels in dat gat drukken, dan klik je hem los.

Voor de Hyper en andere oudere modellen kan je hem plat op de kabel drukken en dan is dat kleine verhoginkje relevant.

En die vork heeft als voordeel dat je er ook direct MC4 PV connectoren mee kunt losmaken.

• Pakhaas
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:26:
[...]

ja en nee, bij die verloop F<->CEE zet je de zendure voor dat gebruik op max. 800W, ik ging hier er van uit dat je dan gebruik gaat maken van een wilkeurig (dus geen eigen Zendure groep), bij 800W is er geen enkel probleem met een normale stekker (Type F) cq WCD.
Dit doe je bv omdat je (tijdelijk) door ombouwwerkzaamheden/klussen de batterij even op een andere plek moet gaan zetten, tenslotte de kabel bij een (semi) vaste aansluiting wil je ook niet onnodig lang maken.
Dan kan je dat er beter bijzetten dat het voor max 800w is om misverstanden te voorkomen.

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-04 11:12
rabe83 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:36:
[...]

@Flytech is het gelukt met jouw order via .de of is er correctie geweest of annulering?
Nog steeds geen correctie geweest. Batterij was trouwens binnen 4 werkdagen geleverd, ondanks Chinees nieuwjaar.

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• Flytech
Ik had voor mijn vader een Solarflow 800 Pro besteld. Hij krijgt foutmelding 40 (grounding error), maar denk dat dit komt omdat ik de batterij niet op België kan zetten qua netstandaard (zie foto). Zou de optie van dual live wiring willen inschakelen, maar iemand een idee hoe ik deze batterij op België kan zetten?

Ik kan ze -via een omweg- wel aan HEMS toevoegen die dan wel op België staat. Maar dit heeft geen impact op error. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKUtVSlKNJglJW3nx-iiTwrGvIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X5OfPrTPdEXmKt5jzovPwG6u.png?f=fotoalbum_large

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Refl schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:19:
[...]

Ik lees deze mee. Maar als je dan met verloopstuk werkt, wordt DIE dan niet heet? Hoe is dat anders dan een stopcontact in de muur? (Groetjes, een leek)
Niet zo moeilijk denken, als jij een prima stopcontact laat monteren is dat goed voor de originele stekker.
Hier wordt de stekker na al 3,5 uur op vol vermogen werken (2400W) niet heter dan 32 graden en de Shelly mini die erboven in een lasdoosje zit ook niet, goed materiaal gebruiken is prima dan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

Jetro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Kloppend zal het niet worden aangezien onbekend is hoeveel de panelen opwekken vs het eigenverbruik. Kan je dus net zo goed naar de export waarde bij grid/net kijken want dat is hetzelfde getal. Als je het goed wil doen dan zou ik de HomeWizard weg volgen: Koppelen van PV systemen en die uitlezen, HEMS is geschikt voor dergelijke zaken, zie ook de Tesla koppeling en warmtepomp ondersteuning, maar dit heeft geen prioriteit voor ze.

Flytech schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:49:
Ik had voor mijn vader een Solarflow 800 Pro besteld. Hij krijgt foutmelding 40 (grounding error), maar denk dat dit komt omdat ik de batterij niet op België kan zetten qua netstandaard (zie foto). Zou de optie van dual live wiring willen inschakelen, maar iemand een idee hoe ik deze batterij op België kan zetten?

Ik kan ze -via een omweg- wel aan HEMS toevoegen die dan wel op België staat. Maar dit heeft geen impact op error. [Afbeelding]
Aangesloten op een geaard WCD? Heb dit zelf ook een keer ervaren en toen was dit de oorzaak.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Flytech
Devke schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Aangesloten op een geaard WCD? Heb dit zelf ook een keer ervaren en toen was dit de oorzaak.
Ja, we hebben via verlengkabel al twee andere stopcontacten geprobeerd. Dan geeft hij geen foutmelding, maar weigert hij nog steeds stroom terug te geven.

• Jan-tweak
Pakhaas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Dan kan je dat er beter bijzetten dat het voor max 800w is om misverstanden te voorkomen.
sorry, maar ik dacht dat dit wel duidelijk zou zijn als je deze naar een willekeurige WCD gaat verhuizen, tenminste heb ik geen verschillende specfieke Zendure groepen verspreid in mijn huis zitten, terwijl ik wel over voldoende WCD heb.

• Jan-tweak

Ik kan ze -via een omweg- wel aan HEMS toevoegen die dan wel op België staat. Maar dit heeft geen impact op error. [Afbeelding]
heb je even gecontroleerd of de stekker van Zendure van het type E/F (CEE 7/7) is en niet per vergissing alleen type F ( zonder penaarde, wat standaard in Nederland en Duitsland is).
deze past namelijk niet in een belgische WCD met penaarde maar wel in een WCD zonder penaarde.
zie de afbelding hieronder, de penaarde aansluiting zie je bij het vinkje. de randaarde (niet in Belgie in gebruik) is wat in Nederland en Duitsland gebruikt wordt in aarde.
Het zou zo maar kunnen dat de stekker van Zendure niet over deze penaarde beschikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyairgI-Knq7lwMJxy6S976cFdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4BEP3jKhaNu3w5EEwrPd4p7q.png?f=user_large
Flytech schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:06:
[...]

Ja, we hebben via verlengkabel al twee andere stopcontacten geprobeerd. Dan geeft hij geen foutmelding, maar weigert hij nog steeds stroom terug te geven.
Het probleem wordt vlgs mij hier besproken https://forum.zendure.com/d/18552

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Jan-tweak
Dat zou er eigenlijk op wijzen dat de Nul geen echte nul is, maar spanningvoerend is, in het ergste geval zijn de fase en nul verwisseld (lijkt in Belgie wel vaker voor te komen, geen idee waarom)

je zou het kunnen meten, fase - aarde en nul - aarde, alleen als je daar niet de juiste middelen voor hebt kun je dit beter door een deskundige laten doen.

Het probleem is echter dat deze batterij in Belgie nog geen toestemming heeft en blijkbaar zijn de netbeheerders in Belgie daar wel zeer alert op.

• Ben(V)
klump4u schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:50:
[...]

Niet zo moeilijk denken, als jij een prima stopcontact laat monteren is dat goed voor de originele stekker.
Hier wordt de stekker na al 3,5 uur op vol vermogen werken (2400W) niet heter dan 32 graden en de Shelly mini die erboven in een lasdoosje zit ook niet, goed materiaal gebruiken is prima dan.
Als die steker bij 21 graden omgevings temperatuur al 32 graden wordt dan zal in de zomer bij een graadjes of 30 zo'n 42 graden of meer worden en dat zal elke wcd op den duur laten verpulveren.
Een gewone wcd is niet gemaakt voor langdurig zoveel vermogen te verwerken.

Sluit de Zendure gewoon vast aan via een lasdoos of gebruik een CEE stekker die daar wel voor gemaakt is.
Heeft niets met moeilijk doen te maken maar gewoon gezond verstand gebruiken.

• Ben(V)
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Dat zou er eigenlijk op wijzen dat de Nul geen echte nul is, maar spanningvoerend is, in het ergste geval zijn de fase en nul verwisseld (lijkt in Belgie wel vaker voor te komen, geen idee waarom)

je zou het kunnen meten, fase - aarde en nul - aarde, alleen als je daar niet de juiste middelen voor hebt kun je dit beter door een deskundige laten doen.

Het probleem is echter dat deze batterij in Belgie nog geen toestemming heeft en blijkbaar zijn de netbeheerders in Belgie daar wel zeer alert op.
Een apparaat met een stekker mag geen verschil merken waar de nul en de fase op zijn aangesloten.
Je kunt bij randaarde namelijk de stekkers er op twee manieren instoppen en beiden moet normaal werken.
Dat kan bij penaarde niet altijd(stekker afhankelijk), maar Zendure maakt echt geen andere apparatuur die alleen voor penaarde zijn.
En Zendure is gewoon toegelaten in Belgie, Zendure heeft zelfs een Belgische website.

En errocode 40 duid echt meestal op een ontbrekende of een slechte aarding.

Het bespreken van stekkers, kabels, etc. is zeker belangrijk, maar krijgt nu inmiddels wel de bovenhand boven de Zendure producten. Daarnaast is het meeste al vaker besproken en kan via de zoekfunctie worden teruggevonden.

Graag weer de focus op de Zendure producten.

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Een apparaat met een stekker mag geen verschil merken waar de nul en de fase op zijn aangesloten.
Je kunt bij randaarde namelijk de stekkers er op twee manieren instoppen en beiden moet normaal werken.
Dat kan bij penaarde niet altijd(stekker afhankelijk), maar Zendure maakt echt geen andere apparatuur die alleen voor penaarde zijn.
En Zendure is gewoon toegelaten in Belgie, Zendure heeft zelfs een Belgische website.

En errocode 40 duid echt meestal op een ontbrekende of een slechte aarding.
toelating in Belgie is niet per Merk maar echt per model geregeld. Dus dat Zendure een belgische site heeft wil nog niet zeggen dat alle mogelijk Zendure modelen dit ook zijn. Sterker nog op dit moment zijn slechts 3 modelen van Zendure als PiB in Belgie toegelaten.
zie de huidige lijst van Synergrid.
en zoals je zelf kunt zien is het model waar hij het over heeft daar dus niet in opgenomen en dus eigenlijk ilegaal in Belgie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt0Sda3hbC0qEZxSwi9XIYiOpNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T3FDr7VD0WXJBtMNHg3a5FtK.png?f=fotoalbum_large
en volgens de Zendure forum kan dit ook duiden op spanningsverschil tussen nul en aarde.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 01-03-2026 14:37 ]

• Jan-tweak
Taro schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:24:
Het bespreken van stekkers, kabels, etc. is zeker belangrijk, maar krijgt nu inmiddels wel de bovenhand boven de Zendure producten. Daarnaast is het meeste al vaker besproken en kan via de zoekfunctie worden teruggevonden.

Graag weer de focus op de Zendure producten.
Weet jij wel de juiste type connector die Zendure in bv de SF 2400 AC gebruikt ? ik kon deze eigenlijk hier ook op het forum niet vinden.
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Weet jij wel de juiste type connector die Zendure in bv de SF 2400 AC gebruikt ? ik kon deze eigenlijk hier ook op het forum niet vinden.
Nee, helaas.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-04 23:24

Dit probleem heb ik eerder gelezen. De oplossing was om eerst op ander land te zetten en firmware update te doen. Daarna is de optie die je zoekt wel beschikbaar voor België.

Edit; zie ook frankj030 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

[ Voor 6% gewijzigd door frankj030 op 01-03-2026 15:24 ]

Pagina: 1 ... 183 ... 219 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.