Refl schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:23:
Waarschijnlijk is deze vraag al 500x beantwoord, maar is plug en play continue op 2400w (ont)laden met de bijgeleverde stekker op een A-merk stopcontact (ABB) een goede optie bij een exclusieve groep in de meterkast en een directe verbinding van MK naar stopcontact?
Of wordt er geadviseerd om de kabel te knippen? En hoe zit het dan met garantie?
Ik heb de site van Taro doorgelezen maar check check dubbelcheck. Brandgevaar is wel iets wat me nog een beetje huiverig maakt bij zulke installaties (continue 2400w in/uit pompen).
Ik zelf heb met ABB over dit thema gesproken en kreeg eigenlijk de boodschap dat een langdurige belasting van circa 2400W over meerdere uren en over een langere tijd (bv zomer) aan de limieten van dit type aansluiting zit en mogelijk zelfs daarover.
800W is echter geen probleem.
dit heeft me zelf doen besluiten om te kijken naar alternatieven, zoals @
Taro hier ook al diverse keren heeft aangegeven heeft een vaste aansluiting hier de voorkeur.
Een andere in mijn ogen gelijkwaardige oplossing (zeker als je toch wat flexibiliteit in je opstelling wilt, wat uitleindelijk ook mijn eigen keuze is geworden) is het toepassen van een blauwe CEE 16A H6 WCD en Stekker, deze type stekkers zijn echter niet compitabel met de bekende Type F/E stekkers die we in onze normale WCD gebruiken. De CEE stekkers zijn juist bedoeld voor (industrie) ttoepassingen met continue hogere vermogens dus eigenlijk perfect voor dit doel geschikt.
qua garantie hoef je geen zorgen te maken, want dit wordt zelfs in de handleiding van Zendure beschreven en is dus ook door Zendure toegestaan.
brandgevaar is gelukkig bij dit type batterijcellen een heel stuk kleiner, echter je moet je wel aan een aantal spelregels houden om het risico op een aanvaardbaar niveau te houden (dus ook de plaats waar je deze opsteld is hier medebepalend). De zendure batterijmodules hebben zelfs een intern blussysteem ingebouwd voor aanvullende zekerheid.
plaats de thuis-batterij niet direct in of bij een vluchtweg, dus bv onder een trap is geen goed idee, zorg voor goede ventilatie (koeling) dus niet in een kast (bv de meterkast), ook in een woon of slaapkamer heeft een thuis-batterij niets te zoeken. Zolder, garage cq kelder is een prima plek, zolang die plek niet te koud of te warm wordt.
en vergeet niet dat je boven de thuis-batterij een (liefst) gekoppelde rookmelder cq rook/CO melder gaat opstellen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Jan-tweak op 26-02-2026 12:10
]