• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-03 20:46
Ik heb een Zendure SolarFlow 800 Plus en een Zendure P1 meter. Het koppelen met de HW P1 meter lukte niet. Mijn Zendure SolarFlow 800 Plus ziet niet dat ik momenteel energie aan het opwekken ben via mijn zonnepanelen. De Zendure P1 meter is gekoppeld maar lijkt niet te communiceren met de batterij? enig idee hoe dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWS9pZxQBdZn3NO0WG0lzX2DtDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUyUUR7CzZUUJrYAkxVhFyqs.jpg?f=fotoalbum_large
Martin0672 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Lukt het met Y-kabels dus toch wel om 2x 550 Watt-panelen oost+west aan te sluiten op 1 MPTT tracker?
Dat moet vermoedelijk wel kunnen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

AWEF schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:01:
Ik zie het volgende gedrag bij m'n panelen op m'n 800Pro:
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de paneeltjes 1 voor 1 een reset krijgen. Hebben meer mensen hier last van?
Ik zie soortgelijk gedrag, maar valt hier vaak samen met een SoC +1% of -1% wijziging. Anders mogelijk een communicatie issue.

Kan je eens kijken of het gebeurt wanneer de state of charge ook net verandert?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
Ik heb nu alles binnen, 2400 AC + en een extra batterij.

Nu wil ik de batterij aanmelden bij energieleveren.nl. Iemand deze nieuwe al aangemeld ? Staat die in het lijstje ?
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:54:

Nu wil ik de batterij aanmelden bij energieleveren.nl. Iemand deze nieuwe al aangemeld ? Staat die in het lijstje ?
Staat er vast nog niet in, dus Overig kiezen.

En mooie reminder, zal mijn hoeveelheid kWh's en vermogen even updaten. Denk dat er nog 2x Hyper met 2x AB2000S staat.... ;)

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:10
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:06:
[...]

Geeft dat geen problemen dan ?
Moet de batterij niet zijn goedgekeurd ?
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:06:
[...]

En mooie reminder, zal mijn hoeveelheid kWh's en vermogen even updaten. Denk dat er nog 2x Hyper met 2x AB2000S staat.... ;)
Komt in de buurt :P.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:50
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:54:

Wat is het voordeel van het aanmelden? Mijn zonnepanelen zijn ooit al aangemeld. De overheid zal straks de batterij ook wel weer zien als een verdienmodel om de begroting rond te krijgen.

Anders gezegd, wat gebeurd er als ik de batterijen niet aanmeld?
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:34:
[...]

In België moet die specifiek worden goedgekeurd. In Nederland hoeft de thuisaccu niet specifiek te zijn genoemd, als die maar wel aan de Nederlandse netcodevereisten voldoet, en dat doet Zendure.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:58
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:34:
[...]

We zitten hier niet in Belgie ! Er bestaan geen aparte goedkeuringen zoals je dat in Belgie ziet. CE (en conform EN 50549-1/10 Netaansluitcertificaat) is voldoende en zo hoort het ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 25-02-2026 18:44 ]

Pakhaas schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Wat is het voordeel van het aanmelden? Mijn zonnepanelen zijn ooit al aangemeld. De overheid zal straks de batterij ook wel weer zien als een verdienmodel om de begroting rond te krijgen.

Dit bestaat uit 2 delen:
  1. Aanmelden dat je een accu hebt, zodat men ook weet dat er teruglevering kan plaatsvinden als het donker is of de zon niet schijnt. Dit voorkomt een bezoek van de netbeheerder.
  2. De juistheid van de informatie. Zoals vermogen en opslag.
Aan ieder om zelf te bepalen wat je opgeeft.

• Jan-tweak
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Dit bestaat uit 2 delen:
  1. Aanmelden dat je een accu hebt, zodat men ook weet dat er teruglevering kan plaatsvinden als het donker is of de zon niet schijnt. Dit voorkomt een bezoek van de netbeheerder.
  2. De juistheid van de informatie. Zoals vermogen en opslag.
Aan ieder om zelf te bepalen wat je opgeeft.
formeel heb je natuurlijk gelijk, alleen verwacht ik eigen juist dat die teruglevering met een Zendure zich veelal in zeer lage wattages zal gaan, ik betwijfel of een netbeheerder hier veel aandacht aan gaat schenken.
Aan de andere kant levert het aanmelden zoals het nu is geen merkbare nadelen en wat hier ookal wordt opgemerkt voldoe je aan de wettelijke eisen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 25-02-2026 19:37 ]

Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:47:
[...]

formeel heb je natuurlijk gelijk, alleen verwacht ik eigen juist dat die teruglevering met een Zendure zich veelal in zeer lage wattages zal gaan, ik betwijfel of een netbeheerder hier veel aandacht aan gaat schenken.
Ja, want ook bijv. een HomeWizard PIB levert terug aan het net ondanks dat die alleen NOM doet. En als dat in het donker is staat men in sommige gevallen toch op de stoep, @Devke was dat bij jou?

Maar zoals gezegd: Zelf bepalen of je je accu aanmeldt. Ik heb het wel gedaan.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:22
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Ja, want ook bijv. een HomeWizard PIB levert terug aan het net ondanks dat die alleen NOM doet. En als dat in het donker is staat men in sommige gevallen toch op de stoep, @Devke was dat bij jou?

Zeker als je drie fase hebt kan dit gebeuren gok ik . Dan kan je volle bak op 1 fase terugleveren als een andere fase verbruikt. De meter saldeert dit maar de netbeheerder ziet dit wel.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Pakhaas schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Het voordeel? Het voordeel is dat je aan de wet voldoet. Dat willens en wetens ontduiken?
Je zonnepanelen zijn jarenlang gesubsidieerd via de salderingsregeling. Het afschaffen van een subsidie omdat het doel bereikt is (zonnepanelen zijn goedkoop genoeg) is geen verdienmodel. Het is voorkomen dat jouw en mijn belastinggeld ondoelmatig wordt uitgegeven.

Overigens: batterij aanmelden helpt netbeheerders het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk in te richten. Dus het kan je op termijn nog wel eens geld besparen door minder stijgende nettarieven. Zie hier je voordeel ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
AquilaXL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Zeker als je drie fase hebt kan dit gebeuren gok ik . Dan kan je volle bak op 1 fase terugleveren als een andere fase verbruikt. De meter saldeert dit maar de netbeheerder ziet dit wel.
Is dat zo? Volgens mij krijgt een netbeheerder alleen de totaal data ( alle fases bijelkaar ) via de dataset van de slimme meter door.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Is dat zo? Volgens mij krijgt een netbeheerder alleen de totaal data ( alle fases bijelkaar ) via de dataset van de slimme meter door.
Waarschijnlijk bedoel je de gegevens die de energieleverancier te zien krijgt van de netbeheerder.

De netbeheerder zelf is ook bevoegd om andere gegevens uit te lezen. Hier staat wat precies, hoe en wanneer: https://www.netbeheernede...goedgekeurde_usecases.pdf
Zendure werkt momenteel aan een nieuwe firmwareversie voor de 2400AC, die ergens in maart wordt uitgerold. Ik heb aangegeven dat ik de beta graag wil testen en ben benieuwd of ik hiervoor in aanmerking kom.
Daarnaast ben ik benieuwd of de HomeWizard P1 meter ook gaat werken in combinatie met HEMS.

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 25-02-2026 19:49 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
geert1992 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:46:
Zendure werkt momenteel aan een nieuwe firmwareversie voor de 2400AC, die ergens in maart wordt uitgerold. Ik heb aangegeven dat ik de beta graag wil testen en ben benieuwd of ik hiervoor in aanmerking kom.
Daarnaast ben ik benieuwd of de HomeWizard P1 meter ook gaat werken in combinatie met HEMS.
Hopelijk wordt het probleem verholpen wat ik een paar dagen geleden hier in dit topic heb gemeld...

Kreeg vanmiddag trouwens het volgende antwoord terug op mijn epistel aan hun... (komt op mij wel over als een standaard bericht/antwoord)

"Dear Customer,

Thank you for your feedback.

We have carefully recorded the technical issue you raised and forwarded it to our professional technical team immediately. We will notify you as soon as there are any updates or solutions. In the meantime, please feel free to let us know if you require any further assistance.

If you have any further questions, please feel free to contact us. We are happy to assist you.

Sincerely,
Zendure Support Team"

• WHF163
  • Laatst online: 20:08
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:05:
[...]

Het gaat niet om Watt per paneel, maar om max V en A, als je binnen die range blijft kan je zoveel panelen aansluiten als mogelijk, maar met veel nieuwe panelen zal dit max 1 of soms 2 per MPPT ingang zijn.

[...]

Die AC koppeling betreft een micro-omvormer met daarop zonnepanelen die je op de noodstroomuitgang aansluit. Die AC aansluiting is uiteraard aanwezig, de micro-omvormer moet je zelf regelen.
Neem aan dat je dan ook panelen die nu draaien op een Enphase micro omvormers er zo op door kan pluggen? Heb nu 7 panelen op de schuur met micro omvormers 295wp. Deze gaan nu met kabel naar de meterkast. Heb het idee om deze kabel te onderbreken en in te pluggen op de AC nood aansluiting. (6 ivm max 1800w)

• AquilaXL
Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Vorige week viel er een fase weg op me werk, bleek niet lokaal te zijn maar een groter gebied en de netbeheerder kon direct bij het controleren van de melding, zien welke fase eruit lag.

De Netbeheerder meet ook, via tussenmeters in trafostations, of er onbalans op het net zit en of dit binnen de marges gaat.
WHF163 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Neem aan dat je dan ook panelen die nu draaien op een Enphase micro omvormers er zo op door kan pluggen? Heb nu 7 panelen op de schuur met micro omvormers 295wp. Deze gaan nu met kabel naar de meterkast. Heb het idee om deze kabel te onderbreken en in te pluggen op de AC nood aansluiting. (6 ivm max 1800w)
Daar kan ik in ieder geval niet met zekerheid iets over zeggen. Met dergelijke set-ups moet/mag je niets aannemen, dat kan heel verkeerd aflopen. Zie regelmatig langskomen dat Enphase nogal wat problemen heeft met pulserend terugleveren bij weinig opwek. Lijkt mij niet goed voor een accu om die daar 1 op 1 mee te voeden, een relais zal overuren maken en vermoedelijk vroegtijdig overlijden. En geen idee of het slecht is voor de accu.

Technisch kan het als je binnen die 1800 Watt blijft, ook met -10 graden rekening houden, want dan is een paneel koud, ineens volle zon erop en dan wordt er max teruggeleverd conform/boven specs. Je wil er niet ineens 1900+ Watt in jagen.

Zou het persoonlijk niet doen, maar begrijp uiteraard de overweging en het zou kunnen werken.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21

koboy

Heb een idee voor een icon

Martin0672 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Lukt het met Y-kabels dus toch wel om 2x 550 Watt-panelen oost+west aan te sluiten op 1 MPTT tracker?
Als jij de stroom die ze samen leveren (parallel, dus optellen!) onder de 18A kan houden gaat dat lukken.
Ben alleen bang dat je een bak verf op de panelen moet smeren om dat te realiseren.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Jan-tweak
Zr40 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:44:
[...]

Waarschijnlijk bedoel je de gegevens die de energieleverancier te zien krijgt van de netbeheerder.

De netbeheerder zelf is ook bevoegd om andere gegevens uit te lezen. Hier staat wat precies, hoe en wanneer: https://www.netbeheernede...goedgekeurde_usecases.pdf
Bedankt, prima leesvoer.
Echter mij valt een ding op dat m’n men kijkt naar de het spanningsverloop en dan m’n op te hoge of te lage spanningsniveau. (onderspanningsevent cq overspanningsevent )
Overigens worden deze niet continu uitgelezen maar intern in de meter met een teller bijgehouden. Deze teller wordt periodiek (normaal per kwartaal) uitgelezen door de netbeheerder.
Pas bij bijzondere voorvallen mag de netbeheerder verder kijken
“ Extra controle bij opvallende cijfers
Als blijkt dat er opvallend veel spanningsproblemen zijn, mag de netbeheerder tijdelijk meer gegevens
uitlezen uit de slimme meter. Dit gebeurt alleen als dat echt nodig is, en maximaal 10 dagen lang.
Er wordt dan gekeken naar:
• de gemiddelde spanning elke 10 minuten
• en hoeveel stroom er is teruggeleverd via zonnepanelen“

Dus voordat een netbeheerder daadwerkelijk gaat kijken moet er duidelijk al iets aan de hand zijn.
Als je m’n kijkt wat de drempelwaarden van overspanningsevent ligt, afhankelijk per netwerkbeheerder, rond de 248-249 V zul je zien dat dit m’n in de zomer zullen voorkomen, en juist een batterij werkt hierbij eigenlijk als een buffer.
Op basis van deze informatie verwacht ik eigenlijk niet dat een kleine pib een primaire oorzaak voor dit soort problemen zullen zijn.
Dat is echter weer geen reden om je thuis-batterij niet niet te melden.

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 13:25
Sinds gisteren de zendure 2400 AC geinstalleerd en aangesloten met P1 meter van homewizard.
2500W ontladen en opladen ingesteld. Zenki AI geactiveerd. En heb 2 batterijmodules eraan. Dus 5,76kWh.

Gisteren was die uit de doos 62%. En ging hij ontladen. Echter na 30min was die al op en 10%. Ging vrij snel weg die %. Dacht BMS moet is naar 100% zodat die alles gereset heeft.

Vandaag volle zon en rond 12:00 batterij vol. 100%. Rond 17:00 beginnen ontladen. Soms is 2400W dan wat minder etc.. kortom normaal huishouden. Om 20:00 had ik nog 30%. Keek 2min ltr en ineens 18% meer over en dan zakt het als een pudding in elkaar. Warmtepomp was wel warm water aan het maken en moest 2400W ontladen. Maar ging echt als een malle naar beneden.
Is er iets defect of is dit normaal gedrag?

Hier zie je op 1minuut tijd 2% kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSyZjEl93I56pMs6OrCanH9Sqwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4a2mluIoSqnOYyjSYR7eUwa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dbQY2YwYXwSO6R4htCj0aZZ58o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P9XkrYKSxNfRUZhqVpkB6Tn0.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je SoC grafiek die steil naar benden gaat plots bij 40% en 2400W ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCxPqdSEQDlSEIvAy1tc-U92Foo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUgE2OOBn37OGFTVhPxEGF3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flh8E3R_Q9YkDCGTRT86lxo-cks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7r165ypfDb2z5fz4tH5TxK0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door scifoflux op 25-02-2026 20:34 ]

Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:49:
[...]

en @Jan-tweak. Klopt. Ik heb bij het omzetten van 1F naar 3F met de monteur gesproken van de netbeheerder. Hij gaf aan dat aanmelden in principe niet nodig is als je niet terug gaat leveren. Toch kreeg ik wat later een brief dat ze de aansluiting wilde controleren daar ze zagen dat er levering aan het net was op het moment dat niet kon. Ik heb ze gebeld. Situatie uitgelegd. Thuisbatterij. De afspraak werd ook direct gecanceld. De systemen bij hun reageren gelijk in een dergelijke situatie. Ik heb ze netjes aangemeld, nooit meer wat van gehoord.

Er zat echter nog een reden achter voor aanmelden. Nu wordt de netbeheerder aan het werk gezet. Brief sturen en/of een monteur op pad sturen. Deze monteur komt dan ter vergeefs. De kosten zijn dan wel gemaakt. Als belastingbetaler draaien we daar met z'n alle voor op. Voor mij nog een reden om ze maar aan te melden. Hier bleef het bij een brief. Volgens de medewerker aan de telefoon reden de monteurs best veel uit voor niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 25-02-2026 20:56 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

scifoflux schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:32:
Sinds gisteren de zendure 2400 AC geinstalleerd en aangesloten met P1 meter van homewizard.
2500W ontladen en opladen ingesteld. Zenki AI geactiveerd. En heb 2 batterijmodules eraan. Dus 5,76kWh.

Gisteren was die uit de doos 62%. En ging hij ontladen. Echter na 30min was die al op en 10%. Ging vrij snel weg die %. Dacht BMS moet is naar 100% zodat die alles gereset heeft.

Vandaag volle zon en rond 12:00 batterij vol. 100%. Rond 17:00 beginnen ontladen. Soms is 2400W dan wat minder etc.. kortom normaal huishouden. Om 20:00 had ik nog 30%. Keek 2min ltr en ineens 18% meer over en dan zakt het als een pudding in elkaar. Warmtepomp was wel warm water aan het maken en moest 2400W ontladen. Maar ging echt als een malle naar beneden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier zie je SoC grafiek die steil naar benden gaat plots bij 40% en 2400W ontladen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat van de eerste cycle klopt inderdaad, altijd even naar 100% laden. Maar je hebt alleen de ingebouwde accu er onder zie ik door de 1x die er staat? Als een accu 2400 Wh inhoud heeft, je min SOC staat op 10% en max op 100, dan heb je dus maar 90% van 2400 = 2160 Wh beschikbaar. Met 2400 Watt vermogen is je accu dan in 50 minuten leeg. Ja, dat is inderdaad bijna 1,5-2% per minuut... Dus klopt!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:15
AWEF schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:01:
Ik zie het volgende gedrag bij m'n panelen op m'n 800Pro:
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de paneeltjes 1 voor 1 een reset krijgen. Hebben meer mensen hier last van?
Hier ook een SF800pro met 3 panelen, ik zie dit zelfde gebeuren. Weleens eerder gevraagd en/of ergens gelezen dat dit een reset is van de mppt, geen idee hoe,wat,waar,waarom.

@geert1992 ik heb het zelfde en kan bevestigen dat dit geen communicatie fout is. Als je per seconde kijkt, gaat hij van volle bak, naar 0 en dan klimt hij per seconde met zeg maar 10w weer omhoog tot maximaal.

Dit doet hij altijd, laag vermogen, lage temperaturen. Altijd om en om. Nooit (dat ik heb gezien) gelijk tijdig.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:38:
[...]

Dat van de eerste cycle klopt inderdaad, altijd even naar 100% laden. Maar je hebt alleen de ingebouwde accu er onder zie ik door de 1x die er staat? Als een accu 2400 Wh inhoud heeft, je min SOC staat op 10% en max op 100, dan heb je dus maar 90% van 2400 = 2160 Wh beschikbaar. Met 2400 Watt vermogen is je accu dan in 50 minuten leeg. Ja, dat is inderdaad bijna 1,5-2% per minuut... Dus klopt!
Dat zie je verkeerd, hij heeft maar 1 omvormer.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

winwiz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:41:
[...]

Dat zie je verkeerd, hij heeft maar 1 omvormer.
Ah, ik zie idd dat hij 2 accumodules heeft. Dat zou dan grofweg +-1% per minuut moeten zijn. Waarbij dat in het midden bij LFP moeilijker te schatten/bepalen is, dus de foutmarge hoger is.

Het beste is om met een slimme stekker of kWh-meter te meten wat er in en wat er uit gaat aan kWh's, dan kan je goed controleren of het klopt. Tot die tijd betreft het aannames.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:51
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:14:
Technisch kan het als je binnen die 1800 Watt blijft, ook met -10 graden rekening houden, want dan is een paneel koud, ineens volle zon erop en dan wordt er max teruggeleverd conform/boven specs. Je wil er niet ineens 1900+ Watt in jagen.
Tegenwoordig is het met Enphase gebruikelijk om het vermogen van de omvormers (ver) onder het Wp-vermogen van het paneel te houden. Zelf heb ik 330W omvormers onder mijn 425Wp panelen liggen. En voor zover ik weet is de 330W van de omvormer echt de theoretische max (terwijl een 425Wp paneel onder gunstige omstandigheden wél hoger dan 425W kan uitkomen).

Dus ik weet niet wat voor omvormers onder die 295Wp panelen van @WHF163 liggen, maar als het 240W is zou je ze zelfs alle zeven kunnen aansluiten.

Verder kan je sowieso nooit ergens 'zomaar' 1900W in jagen. De omvormer van Zendure kan (en moet) dat voorkomen. Op e.o.a. manier moeten de micro omvormer(s) aan de ene kant, en de omvormer van Zendure aan de andere kant met elkaar 'comnuniceren', via spanning, weerstand, en eventueel frequentie. Sowieso zal een Enphase omvormer nooit van het ene op het andere moment vol vermogen (kunnen) leveren, zelfs niet aan een groot grid, met oneindige absorbsiecapaciteit. Als je, bij wijze van spreken, midden op de dag een deken van je paneel trekt, zal het vermogen 'beheerst' worden opgebouwd.
DrNickB schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:41:
[...]

Hier ook een SF800pro met 3 panelen, ik zie dit zelfde gebeuren. Weleens eerder gevraagd en/of ergens gelezen dat dit een reset is van de mppt, geen idee hoe,wat,waar,waarom.

@geert1992 ik heb het zelfde en kan bevestigen dat dit geen communicatie fout is. Als je per seconde kijkt, gaat hij van volle bak, naar 0 en dan klimt hij per seconde met zeg maar 10w weer omhoog tot maximaal.

Dit doet hij altijd, laag vermogen, lage temperaturen. Altijd om en om. Nooit (dat ik heb gezien) gelijk tijdig.
Zie je dit gedrag alleen bij de MPPT uitgangen, en niet bij andere data?
Ik heb iets soortgelijks eerder gezien bij de SOC, die om de zoveel minuten even terugviel naar 0.

• winwiz
Vandaag 2e batterij er tussen gezet en, zoals hier aanbevolen, het spul op laden gezet. Helaas uit het net, voor de zon was het einde werkdag en hij wilde niet overwerken. De nieuwe accu had meer dan een uur nodig om de laatste 2 procent te laden. Nu mag hij vanavond/vannacht/morgenochtend lekker ontladen en morgen weer een keer naar 100%. Dan zal het wel goed zijn.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• DrNickB
a2aan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:41:
[...]

De situatie is anders dan waar @denneappel gisteren over schreef over zijn 800 Pro, maar het verbaast me dat het gedrag niet vergelijkbaar is.

Bij @denneappel ging er 848W van de MPPT's naar Zendure, 800W van Zendure naar het net, en 48W naar de accu's, en werd er dus niks afgefakkeld.

Bij @Taro ging er eerst 60W naar de accu, 0W naar het net, en werd er ~800W afgefakkeld, en toen de batterij vol was ging er ineens 846W van de MPPT's via de bypass naar het net.

Waarom zou het systeem zich bij @Taro niet hetzelfde (kunnen) gedragen als bij @denneappel? Dus de input van de MPPT's netjes verdeeld tussen opladen en exporteren? Want schijnbaar kán het wel. Of in ieder geval bij de 800 Pro.
Als ik de post kan herinneren was de batterij toen nog niet vol, maar wel max aan het leveren aan het huis.

Hier met sf800pro zelfde als Taro omschrijft.

Tijdens nom/slim ontladen, gaat zeg maar 200w naar huis en 600w naar de batt. Als de batterij op 99% staat duurt dit en tijdje,
Dan wordt (aan het einde) opeens de solar geknepen, steeds iets minder. Tot hij op 100% schiet en dan gaat de bypass volgas aan.

(Zelfde te zien op screens van (naam kwijt) hierboven. )

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• DrNickB
geert1992 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:50:
[...]

Zie je dit gedrag alleen bij de MPPT uitgangen, en niet bij andere data?
Ik heb iets soortgelijks eerder gezien bij de SOC, die om de zoveel minuten even terugviel naar 0.
Nee echt enkel de MPPT's de rest is solide.

• koboy

koboy

scifoflux schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het accu percentage is een schatting. Komt door de vlakke ontlaad curve van LFP cellen.
Bij mij gaat het vanaf 30 a 25% ook harder naar beneden dan daarvoor bij gelijkblijvense 2400W.

Belangrijker is hoeveel er in en uit is gegaan. Bij 2x AB3000X verwacht ik voor een 10-100-10% cyclus net geen 6kWh in en net geen 5kWh uit.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

winwiz schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:51:
Vandaag 2e batterij er tussen gezet en, zoals hier aanbevolen, het spul op laden gezet. Helaas uit het net, voor de zon was het einde werkdag en hij wilde niet overwerken. De nieuwe accu had meer dan een uur nodig om de laatste 2 procent te laden. Nu mag hij vanavond/vannacht/morgenochtend lekker ontladen en morgen weer een keer naar 100%. Dan zal het wel goed zijn.
Dat de laatste paar procent langer duren blijft. En dat is logisch: de cellen moeten allemaal naar hetzelfde percentage gebracht worden.
Je kunt het zien als een magazijn: zolang er voldoende lege plekken zijn, kan alles netjes worden weggezet. Naarmate het voller raakt, wordt het steeds lastiger om nog ruimte te vinden. En duurt het automatisch langer.

DrNickB schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:54:
[...]

Nee echt enkel de MPPT's de rest is solide.
Zie je het ingaande vermogen van de batterijen ook terugzakken naar 0?

• WHF163
  • Laatst online: 20:08
a2aan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:49:
[...]

Tegenwoordig is het met Enphase gebruikelijk om het vermogen van de omvormers (ver) onder het Wp-vermogen van het paneel te houden. Zelf heb ik 330W omvormers onder mijn 425Wp panelen liggen. En voor zover ik weet is de 330W van de omvormer echt de theoretische max (terwijl een 425Wp paneel onder gunstige omstandigheden wél hoger dan 425W kan uitkomen).

Dus ik weet niet wat voor omvormers onder die 295Wp panelen van @WHF163 liggen, maar als het 240W is zou je ze zelfs alle zeven kunnen aansluiten.

Verder kan je sowieso nooit ergens 'zomaar' 1900W in jagen. De omvormer van Zendure kan (en moet) dat voorkomen. Op e.o.a. manier moeten de micro omvormer(s) aan de ene kant, en de omvormer van Zendure aan de andere kant met elkaar 'comnuniceren', via spanning, weerstand, en eventueel frequentie. Sowieso zal een Enphase omvormer nooit van het ene op het andere moment vol vermogen (kunnen) leveren, zelfs niet aan een groot grid, met oneindige absorbsiecapaciteit. Als je, bij wijze van spreken, midden op de dag een deken van je paneel trekt, zal het vermogen 'beheerst' worden opgebouwd.
Er zitten de M250 onder, 210-350wAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWF8dMqucQIrWXMGFz_LQOUtQ-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4g18WGxI2JQAfYSaWslZkbb.jpg?f=fotoalbum_large

• a2aan
Vreemde specs. Persoonlijk 'geloof' ik meer in de 258W piekvermogen, die ook wordt vermeld, maar dan zit je met zeven panelen nog steeds nét boven de 1800W.

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 13:25
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:38:
[...]

Dus de tweede batterij wordt niet herkend?

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:14:
[...]
Zie regelmatig langskomen dat Enphase nogal wat problemen heeft met pulserend terugleveren bij weinig opwek. Lijkt mij niet goed voor een accu om die daar 1 op 1 mee te voeden, een relais zal overuren maken en vermoedelijk vroegtijdig overlijden. En geen idee of het slecht is voor de accu.
Het pulseren van Enphase is een probleem wanneer je ook stroom gebruikt en door het pulseren de netto stroomafname positief en negatief afwisselt wat het relais doet schakelen. Dit probleem heb je veel minder of niet als je de Enphase omvormers aansluit op de off-grid, want dan is de netto stroom negatief met soms (?) nog 0 (wat het relais zou kunnen triggeren). Wel blijft de vraag hoe de off-grid poort omvormer met dit pulserende aanbod om kan gaan.
@WHF163 dat zou ik eerst maar eens aan Zendure vragen voordat je ze aansluit.

• winwiz
scifoflux schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:40:
[...]

Dus de tweede batterij wordt niet herkend?
Ja hoor, alleen die was veel sneller op 100%. Ik zie ze netjes beiden

• DrNickB
geert1992 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:58:
[...]

Zie je het ingaande vermogen van de batterijen ook terugzakken naar 0?
Ja, nooit echt naar gekeken, maar ja.
Niet 0, want vaak niet tegelijkertijd.

Zie hier beetje het gedrag. Dag overzicht, uur overzicht en minuut overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIYdi6E4E5orINeewwh3uqgNK0E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqWRu648BcgoQni7j6ZBcPL7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6mPyos7bPOCQWABZ8qBBuokOuQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFxKOpquWa5yuftDBhTYpFfj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkbWvi_hDSuRsIBpSXiDiTau5QI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmTdvlImmCtY8QCFvtnyB590.jpg?f=fotoalbum_tile

• Pakhaas
Devke schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:33:
[...]

en @Jan-tweak. Klopt. Ik heb bij het omzetten van 1F naar 3F met de monteur gesproken van de netbeheerder. Hij gaf aan dat aanmelden in principe niet nodig is als je niet terug gaat leveren. Toch kreeg ik wat later een brief dat ze de aansluiting wilde controleren daar ze zagen dat er levering aan het net was op het moment dat niet kon. Ik heb ze gebeld. Situatie uitgelegd. Thuisbatterij. De afspraak werd ook direct gecanceld. De systemen bij hun reageren gelijk in een dergelijke situatie. Ik heb ze netjes aangemeld, nooit meer wat van gehoord.

Er zat echter nog een reden achter voor aanmelden. Nu wordt de netbeheerder aan het werk gezet. Brief sturen en/of een monteur op pad sturen. Deze monteur komt dan ter vergeefs. De kosten zijn dan wel gemaakt. Als belastingbetaler draaien we daar met z'n alle voor op. Voor mij nog een reden om ze maar aan te melden. Hier bleef het bij een brief. Volgens de medewerker aan de telefoon reden de monteurs best veel uit voor niets.
Bedankt voor je bericht. Ik ga ze ook aanmelden.

• DrNickB
a2aan schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:41:
[...]

De situatie is anders dan waar @denneappel gisteren over schreef over zijn 800 Pro, maar het verbaast me dat het gedrag niet vergelijkbaar is.

Bij @denneappel ging er 848W van de MPPT's naar Zendure, 800W van Zendure naar het net, en 48W naar de accu's, en werd er dus niks afgefakkeld.

Bij @Taro ging er eerst 60W naar de accu, 0W naar het net, en werd er ~800W afgefakkeld, en toen de batterij vol was ging er ineens 846W van de MPPT's via de bypass naar het net.

Waarom zou het systeem zich bij @Taro niet hetzelfde (kunnen) gedragen als bij @denneappel? Dus de input van de MPPT's netjes verdeeld tussen opladen en exporteren? Want schijnbaar kán het wel. Of in ieder geval bij de 800 Pro.
Hierbij nog wat screenshots van vandaag, om het effect te laten zien.
Het hele knijpen lijkt ongeveer 15 min te duren, levert op dat moment nog wel terug naar huis.
Echter op 1 moment (max 15/30 sec) schakeld hij even helemaal alles uit, en gaat dan volgas in de bypass naar huis.

Zie screenshots. Iets groter tijd bereik met batterij percentage en klein bereik om de dip goed te kunnen zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q-XD0sDsSnzAr7knRCqWkkeAK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXUKn1Sxum3QySL4dBBhErNu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHzBs_taXmgJVouo_Phlzxbains=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Zs1gIomjXnLcbzvYPoL9J2E.jpg?f=fotoalbum_tile

• Bakker87
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:46
Robhond schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:14:
Vraagje (voor sommigen misschien een open deur). Ik kom net een meter te kort om mijn 2400AC+ lekker aan te sluiten op het stopcontact. Kan ik deze verlengkabel van 2m gebruiken?

Hij krijgt een eigen groep, dus wel bedoeld om op 2400w te gebruiken.
De stekker van de Zendure lijkt een LY01-kabel te zijn maar ben niet 100% zeker. Als dit het type is, vind je nog wel langere kabels op internet
Bakker87 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:25:
[...]

De stekker van de Zendure lijkt een LY01-kabel te zijn maar ben niet 100% zeker. Als dit het type is, vind je nog wel langere kabels op internet
Volgens mij clippen die aan de zijkant, terwijl die van zendure alleen aan de boven/onderkant 1 clip heeft.

• Jan-tweak
Robhond schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:14:
Vraagje (voor sommigen misschien een open deur). Ik kom net een meter te kort om mijn 2400AC+ lekker aan te sluiten op het stopcontact. Kan ik deze verlengkabel van 2m gebruiken?

Hij krijgt een eigen groep, dus wel bedoeld om op 2400w te gebruiken.
Heeft dan de 2400AC+ een andere powercord dan de 2400AC, want die is 3m lang? En is dat ook een andere connector (kant Zendure)?
Overigens zou ik zeker geen verlengkabel gebruiken, maar kijken of je of de aparte WCD dichter bij de Zendure kunt plaatsen cq de Zendure dichter naar de WCD brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 26-02-2026 09:46 ]

• crosseel
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09-04 13:02
Flytech schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Yes, twee dagen later stonden de batterijen voor de deur en had de klantendienst ook gereageerd met de track&trace nummers.

Setje (2400AC met 3*AB3000X) uiteindelijk kunnen aankopen voor 1832 EUR, geleverd in België.
Via welke Amazon heb je deze deal kunnen sluiten? .de?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
Bakker87 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 22:25:
[...]

Het is zeker geen LY01 connector.
Die klikken met twee lippen aan beide kanten vast terwijl de Zendure met een klip aan de bovenkant vast klikt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-04 15:28
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:23:
[...]

Ik zie soortgelijk gedrag, maar valt hier vaak samen met een SoC +1% of -1% wijziging. Anders mogelijk een communicatie issue.

Kan je eens kijken of het gebeurt wanneer de state of charge ook net verandert?
Het zit idd redelijk rond een SOC wijziging, maar niet elke SOC wijziging "reset" de panelen.
En ik heb 2 panelen, het is niet dat de panelen gelijktijdig een "reset krijgen"

• Refl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:55
Waarschijnlijk is deze vraag al 500x beantwoord, maar is plug en play continue op 2400w (ont)laden met de bijgeleverde stekker op een A-merk stopcontact (ABB) een goede optie bij een exclusieve groep in de meterkast en een directe verbinding van MK naar stopcontact?

Of wordt er geadviseerd om de kabel te knippen? En hoe zit het dan met garantie?

Ik heb de site van Taro doorgelezen maar check check dubbelcheck. Brandgevaar is wel iets wat me nog een beetje huiverig maakt bij zulke installaties (continue 2400w in/uit pompen).

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
Refl schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:23:
Waarschijnlijk is deze vraag al 500x beantwoord, maar is plug en play continue op 2400w (ont)laden met de bijgeleverde stekker op een A-merk stopcontact (ABB) een goede optie bij een exclusieve groep in de meterkast en een directe verbinding van MK naar stopcontact?

Of wordt er geadviseerd om de kabel te knippen? En hoe zit het dan met garantie?

Ik heb de site van Taro doorgelezen maar check check dubbelcheck. Brandgevaar is wel iets wat me nog een beetje huiverig maakt bij zulke installaties (continue 2400w in/uit pompen).
Ja

Ja, garantie raak je niet kwijt.

• Jan-tweak
Refl schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:23:

Ik zelf heb met ABB over dit thema gesproken en kreeg eigenlijk de boodschap dat een langdurige belasting van circa 2400W over meerdere uren en over een langere tijd (bv zomer) aan de limieten van dit type aansluiting zit en mogelijk zelfs daarover.
800W is echter geen probleem.
dit heeft me zelf doen besluiten om te kijken naar alternatieven, zoals @Taro hier ook al diverse keren heeft aangegeven heeft een vaste aansluiting hier de voorkeur.
Een andere in mijn ogen gelijkwaardige oplossing (zeker als je toch wat flexibiliteit in je opstelling wilt, wat uitleindelijk ook mijn eigen keuze is geworden) is het toepassen van een blauwe CEE 16A H6 WCD en Stekker, deze type stekkers zijn echter niet compitabel met de bekende Type F/E stekkers die we in onze normale WCD gebruiken. De CEE stekkers zijn juist bedoeld voor (industrie) ttoepassingen met continue hogere vermogens dus eigenlijk perfect voor dit doel geschikt.

qua garantie hoef je geen zorgen te maken, want dit wordt zelfs in de handleiding van Zendure beschreven en is dus ook door Zendure toegestaan.

brandgevaar is gelukkig bij dit type batterijcellen een heel stuk kleiner, echter je moet je wel aan een aantal spelregels houden om het risico op een aanvaardbaar niveau te houden (dus ook de plaats waar je deze opsteld is hier medebepalend). De zendure batterijmodules hebben zelfs een intern blussysteem ingebouwd voor aanvullende zekerheid.

plaats de thuis-batterij niet direct in of bij een vluchtweg, dus bv onder een trap is geen goed idee, zorg voor goede ventilatie (koeling) dus niet in een kast (bv de meterkast), ook in een woon of slaapkamer heeft een thuis-batterij niets te zoeken. Zolder, garage cq kelder is een prima plek, zolang die plek niet te koud of te warm wordt.
en vergeet niet dat je boven de thuis-batterij een (liefst) gekoppelde rookmelder cq rook/CO melder gaat opstellen.
:)

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 26-02-2026 12:10 ]

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:42:
[...]
Zolder, garage cq kelder is een prima plek, zolang die plek niet te koud of te warm wordt.
en vergeet niet dat je boven de thuis-batterij een (liefst) gekoppelde rookmelder cq rook/CO melder gaat opstellen.
:)
Beter te koud dan te warm zou ik zeggen, de zendures hebben toch de optie om te verwarmen indien nodig? Ok, je verliest dan natuurlijk energie om de batterij warm te houden.
En een rookmelder is meer dan voldoende, combinatie met CO is hier echt niet nodig. Tenzij je misschien een oude gasbrander hebt staan in hetzelfde lokaal.

• Jan-tweak
Kaickul schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:59:
[...]

Beter te koud dan te warm zou ik zeggen, de zendures hebben toch de optie om te verwarmen indien nodig? Ok, je verliest dan natuurlijk energie om de batterij warm te houden.
En een rookmelder is meer dan voldoende, combinatie met CO is hier echt niet nodig. Tenzij je misschien een oude gasbrander hebt staan in hetzelfde lokaal.
Een rookmelder is het minimum, voor meer zekerheid, mn omdat bij een mogelijke (redelijk onwaarschijnlijke) ontgassing ook CO vrijkomt die mogelijk dan ook eerder dan de rook wordt waargenomen en dus eerder gealarmeerd gaat worden, je moet het zien als extra stukje veiligheid. Waarbij ik de gekoppeldheid in ver uit de meeste situaties belangrijker vind.

• Spike2100
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:56
Ik heb gisteren een AC2400 met 3 batterijen geïnstalleerd en geupdate. Na 15 pogingen vond hij eindelijk mijn Homewizard P1 dongle. Echter verliest deze constant connectie in de zendure app.

Wat is de meest stabiele oplossing om Zendure via hun eigen app te koppelen aan de slimme elektriciteitsmeter. Hun eigen meter, een CT klem, Shelly...?
Spike2100 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:43:
Ik heb gisteren een AC2400 met 3 batterijen geïnstalleerd en geupdate. Na 15 pogingen vond hij eindelijk mijn Homewizard P1 dongle. Echter verliest deze constant connectie in de zendure app.

Wat is de meest stabiele oplossing om Zendure via hun eigen app te koppelen aan de slimme elektriciteitsmeter. Hun eigen meter, een CT klem, Shelly...?
Veel hebben goed resultaat met de Zendure P1. Maar mocht je Home Assistant draaien zou ik gewoon direct die weg bewandelen ook voor de toekomst.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-04 15:28

Ik heb de Zendure P1 en laat alles via HEMS regelen. Dit werkt tot nog toe eigenlijk perfect.

• Jan-tweak

De meest eenvoudige manier is de eigen Zendure P1 meter, werkt perfect, echter je hebt daarnaast wel ook nog een actieve splitter nodig, tenminste als je beide wilt gebruiken, wat ik verwacht. De HW splitter werkt hierbij perfect.
Ik zelf had in de 800W modus de stekker van de Zendure in een HW Energy socket zitten, bij de eigen groep is dit echter vervangen door een HW kWh meter in de groepenkast.
Op die manier heb ik de Zendure ook in mijn overzichten binnen HW zichtbaar gemaakt.

• Stefanri
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:38

Het koppelen ging bij mij ook moeizaam gisteren maar draait tot nu toe als een zonnetje.
Hen nu ook home.assistant green maar moet eerst uitvogelen hoe dit werkt.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-04 11:48
Stefanri schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:18:
[...]

Het koppelen ging bij mij ook moeizaam gisteren maar draait tot nu toe als een zonnetje.
Hen nu ook home.assistant green maar moet eerst uitvogelen hoe dit werkt.
Nice, ben benieuwd naar die HA Green. Ook in het verdiepen, maar geen idee nog. Info op internet is ook magertjes.

• Jan-tweak
Martijnvdb schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Nice, ben benieuwd naar die HA Green. Ook in het verdiepen, maar geen idee nog. Info op internet is ook magertjes.
Voor HA en Zendure is er een speciale topic, ga vooral ook daar even kijken,
Een HA green is eigenlijk een dedicated mini pc annex rasp. Pi met daarop HA geïnstalleerd, vaak is een mini pc met een Intel N100 / N150 met Linux of Windows is mogelijk een beter alternatief. Op Ali krijg je die voor ongeveer de zelfde prijs.

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:17
is er via de app een gemakkelijke manier om de batterij op "stand-by" te zetten.
Kan dit door HEMS af te zetten? Of zal er dan een continue output zijn?

• a2aan
Idr548 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:18:
is er via de app een gemakkelijke manier om de batterij op "stand-by" te zetten.
Kan dit door HEMS af te zetten? Of zal er dan een continue output zijn?
Binnen HEMS gebruik ik zelf de Base Load modus, die ik op 0W heb staan. Maar 'stiekem' gebruikt het systeem dan alsnog best veel energie (zon 20W). Hopelijk wordt dit binnenkort met een software-update opgelost. Uit HEMS halen kan volgens mij ook, en werkt geloof ik zelfs beter, al las ik dat 'ie om 00:00 toch weer 'aanspringt'.

In de donkerste winterweken zette ik het system met de fysieke knop uit, en haalde ik de stekker uit het stopcontact...

• Ben(V)

Het meest waarschijnlijke is dat je wifi netwerk niet in orde is en dan helpt een ander device dat via wifi werkt ook niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• a2aan
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Het meest waarschijnlijke is dat je wifi netwerk niet in orde is en dan helpt een ander device dat via wifi werkt ook niet.
Ervan uitgaande dat de HW P1-meter van @Spike2100 wél goede WiFi heeft, dan zou het dus in de WiFi-verbinding van de 2400AC zitten. Die een (klein stukje) verplaatsen zou misschien al kunnen helpen, of inderdaad het WiFi-netwerk verbeteren ter plaatse van de 2400AC.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:40
Middels de Zendure P1 meter kun je hier dus een beetje mee spelen, omdat deze uit 2 delen bestaat. De thuisbatterij verplaatsen is vaak niet zo eenvoudig omdat je een specifieke plek hebt gekozen, en je slimme meter verplaatsen is ook niet mogelijk. Bij de Zendure P1 meter kun je het blokje waar de WiFi in zit dichter bij je thuisbatterij plaatsen, die dan weer onderling communiceert met het deel dat aan je slimme meter zit. Biedt toch weer wat extra flexibiliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door crbnnw op 26-02-2026 14:01 ]

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• Ben(V)
Het kan in een van beiden of in beiden zitten.
De meterkast is meestal ook geen beste plek voor wifi bereik.
Vaak zit daar een brandwerende deur voor die veel wifi tegenhoud en waar de Zendure staat weten we niet.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spul draait nu op zich prima. Snap alleen de grafieken niet helemaal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2qFJ1OzMLuxY7qGTNTde_YK1RM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6V0GlEZQjEYSlpVvXbafDS4Q.png?f=fotoalbum_large

Dit zou wel een hele belabberde efficientie zijn?

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:43
MikeyMan schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:27:
Dit zou wel een hele belabberde efficientie zijn?
Maar was het accu start percentage gelijk aan het huidige percentage? In het beste geval zit er nu 11,5 kWh meer in de accu’s en is RTE zomaar 10% hoger. Kijk of je kan achterhalen wanneer de accu voor het eerst leeg waren en trek de geladen en ontladen kWh van deze totalen af en bereken een nieuwe RTE.
Het ‘standby’ gebruik van de 2400 is best wel wat als er niets gebeurd, dus met donkere dagen ligt de RTE altijd lager dan in de zonnige maanden.
Uit eerdere post blijkt dat de waardes die je hier ziet rooskleuriger zijn dan met een energieplug of MID-meter.

[ Voor 14% gewijzigd door Joove op 26-02-2026 14:42 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joove schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:39:
[...]

Maar was het accu start percentage gelijk aan het huidige percentage? In het beste geval zit er nu 11,5 kWh meer in de accu’s en is RTE zomaar 10% hoger. Kijk of je kan achterhalen wanneer de accu voor het eerst leeg was en terug de geladen en ontladen kWh van deze totalen af. Uit eerdere post blijkt dat de waardes die je hier ziet rooskleuriger zijn dan met een energieplug of MID-meter.
Nee sterker nog... Ik heb hem omlaag gezet, omdat ik in de winter een wat grotere buffer wil houden...

Even in de gaten houden over langere tijd.

• Ben(V)
Met zulke lage waarden is de invloed van de status van de batterij erg groot.
Als je jouw getallen op elkaar deelt kom je op een rendement van 72% uit als je er een volle batterij lading bijkomt dan is je rendement ineens 84%
Het zal ergens daartussen liggen.

Als ik bij mijzelf kijk (3 maanden accumulatie) dan kom ik op een rendement van 80% uit.

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:42
SolarFlow 800pro zie ik nu voor iets meer dan 500euro. Jammer dat de uitbreidingen stukje duurder zijn. Hoef niet meer dan 800watt. Werkt deze ook helemaal goed in HA?

• a2aan
crbnnw schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:00:
Middels de Zendure P1 meter kun je hier dus een beetje mee spelen, omdat deze uit 2 delen bestaat. De thuisbatterij verplaatsen is vaak niet zo eenvoudig omdat je een specifieke plek hebt gekozen, en je slimme meter verplaatsen is ook niet mogelijk. Bij de Zendure P1 meter kun je het blokje waar de WiFi in zit dichter bij je thuisbatterij plaatsen, die dan weer onderling communiceert met het deel dat aan je slimme meter zit. Biedt toch weer wat extra flexibiliteit.
Ja, en nee. Als je in de meterkast geen goede WiFi hebt dan is de Zendure-P1-meter in het voordeel t.o.v. die van HW (al zou je ze met een verlengkabel ook nog wel buiten de meterkast kunnen plaatsen).

Als je Zendure omvormer geen goede WiFi heeft, dan is heb je allerlei nadelen. In theorie kan je hem met de app op je telefoon via Bluetooth bedienen, en ik geloof dat het P1-blokje ook via Bluetooth met de omvormer kan communiceren, maar standaard gaat het via WiFi, en daarbij heb je ook gewoon meer mogelijkheden. Zowel in de app, als de mogelijkheid om hem met HA aan te sturen.

• Ben(V)
En uiteraard is de allerbeste oplossing een HA servertje in de meterkast die bekabelt op je netwerk zit en dan de p1 via een serieel naar USB kabel rechtstreeks de HA server in.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:29
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:05:
En uiteraard is de allerbeste oplossing een HA servertje in de meterkast die bekabelt op je netwerk zit en dan de p1 via een serieel naar USB kabel rechtstreeks de HA server in.
Ik heb een P1 naar USB rechtstreeks op de HA server. Heb ik dan nog een Zendure of HW P1-meter nodig?
Of kan ik de waarden van de bestaande P1 via MQTT o.i.d. porten?

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Ben(V)
Nee je hebt dan geen Zendure of HW P1 meter meer nodig.
Je installeert de DSMR integratie en de Zendure integratie.

De DSMR levert de data aan te weten het "geleverde vermogen" en het "terug geleverde vermogen" en die twee trek je van elkaar af en geeft die aan de Zendure integratie die dan bijvoorbeeld NOM voor je doet.

• CappieL
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:16:
Nee je hebt dan geen Zendure of HW P1 meter meer nodig.
Je installeert de DSMR integratie en de Zendure integratie.

De DSMR levert de data aan te weten het "geleverde vermogen" en het "terug geleverde vermogen" en die twee trek je van elkaar af en geeft die aan de Zendure integratie die dan bijvoorbeeld NOM voor je doet.
Thnx, scheelt me weer 30 euro voor de HW P1. (Vond 100 voor de Zendure al zoveel :+ .)

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Ben(V)
Je heb nog wel de juiste kabel nodig om p1 naar usb te converteren.
Deze bijvoorbeeld.
https://www.hashop.nl/P1-...r-voor-Home-Assistant-USB

Bedenk wel dat HEMS dan niet meer gaat werken en je alles via HA moet doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 26-02-2026 15:22 ]

• CappieL
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:20:
Je heb nog wel de juiste kabel nodig om p1 naar usb te converteren.
Deze bijvoorbeeld.
https://www.hashop.nl/P1-...r-voor-Home-Assistant-USB

Bedenk wel dat HEMS dan niet meer gaat werken en je alles via HA moet doen.
Voor nu ga ik het met HA proberen en is mijn doel NOM.
Heb nog steeds een vast energiecontract, dus dynamisch laden heb ik nog niet nodig. Zie daarom de meerwaarde van HEMS nog niet.

CappieL schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Heb nog steeds een vast energiecontract, dus dynamisch laden heb ik nog niet nodig. Zie daarom de meerwaarde van HEMS nog niet.
Wij hebben een apart topic voor HA; Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2
Er zijn 3 verschillende aansturingen daar beschreven waarbij je zelfs ook helemaal vanaf scratch aan de slag kan.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Refl
Zojuist de Zendure AC2400+ besteld met 5 extra accu's. 17kw totaal.

Zal hem aansluiten met lasdoos, via een elektricien. Eerst maar eens wachten tot hij wordt geleverd.

Ben ook overgestapt naar Frank Energie die auto/laadpaal aan kan sturen. Peblar + Homewizard P1.

Mijn hoop is dat wanneer (zon)stroom goedkoop is overdag dat én de laadpaal aanspringt én zendure/zenki zichzelf gaat volladen met zon/netstroom. Iemand ervaring met dit scenario? Mijn vrees is dat de Zendure gaat proberen om NOM te draaien en te ontladen naar de auto, terwijl de stroomprijs laag is.

Ryzen 7600 | 7800XT | Mustang Mach-E & ID.3 | Peblar Business | 4860wp | SolarFlow 2400 AC+ (16,8kWh)

• CappieL
Refl schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:44:

Zal hem aansluiten met lasdoos, via een elektricien. Eerst maar eens wachten tot hij wordt geleverd.

Ben ook overgestapt naar Frank Energie die auto/laadpaal aan kan sturen. Peblar + Homewizard P1.

Mijn hoop is dat wanneer (zon)stroom goedkoop is overdag dat én de laadpaal aanspringt én zendure/zenki zichzelf gaat volladen met zon/netstroom. Iemand ervaring met dit scenario? Mijn vrees is dat de Zendure gaat proberen om NOM te draaien en te ontladen naar de auto, terwijl de stroomprijs laag is.
Ik kan me voorstellen dat je sowieso niet wilt dat je je auto oplaadt vanuit de batterij...

• Pakhaas

Om die reden ben ik nu met HA aan de slag gegaan. Met ChatGPT is het makkelijker dan je denkt. De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt.

Ik gebruik de app niet. In HA lopen automatiseringen die netjes uitvoeren wat ik wenselijk acht. Ik moet er wel even opletten nog dat als ik de batterij vol heb dat ik ze even in een standby stand zet maar ook dat is te automatiseren. Wellicht is dat een optie voor je. Op tweakers genoeg te vinden. Draai de integratie van @gielz met 1 omvormer en je zit al goed. Zit btw geen auto laden vs batterij standby zetten automatisch in. Misschien komt het ooit nog en anders is dat wel snel zelf te fixen verwacht ik.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Refl
Devke schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Ik gebruik de app niet. In HA lopen automatiseringen die netjes uitvoeren wat ik wenselijk acht. Ik moet er wel even opletten nog dat als ik de batterij vol heb dat ik ze even in een standby stand zet maar ook dat is te automatiseren. Wellicht is dat een optie voor je. Op tweakers genoeg te vinden. Draai de integratie van @gielz met 1 omvormer en je zit al goed. Zit btw geen auto laden vs batterij standby zetten automatisch in. Misschien komt het ooit nog en anders is dat wel snel zelf te fixen verwacht ik.
Aan de andere kant, gezien we 17kw hebben, is beetje onladen naar laadpaal niet erg zolang er maar rekening wordt gehouden met uurprijzen. Doel is uiteindelijk vooral zoveel mogelijk zonnestroom opslaan voor NOM, en met Zenki/HA (ont)laden n.a.v. dynamische tarieven.

Het is niet dat een laadsessie meteen die 17kw leegtrekt als de doorvoer maar 2400w is. Of ik moet 6-8A gaan laden oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Refl op 26-02-2026 17:07 ]

• arjanvdh
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-04 06:18
Ik heb mijn 2400ac+ met extra accu al binnen maar mijn p1 meter van zenzure nog niet. Ik heb wel een p1 meter van homewizard al liggen. Ik wil graag de accu alvast testen en instellen als ik hem nu alvast instel met de HW p1 meter kan ik daarna eenvoudig deze ontkoppelen en de zenzure p1 meter koppelen of moet ik dan verschillende instellingen opnieuw doen?

• Jan-tweak
arjanvdh schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:18:
Ik heb mijn 2400ac+ met extra accu al binnen maar mijn p1 meter van zenzure nog niet. Ik heb wel een p1 meter van homewizard al liggen. Ik wil graag de accu alvast testen en instellen als ik hem nu alvast instel met de HW p1 meter kan ik daarna eenvoudig deze ontkoppelen en de zenzure p1 meter koppelen of moet ik dan verschillende instellingen opnieuw doen?
ja, je P1 zul je opnieuw moeten instellen, lijkt me vrij logisch, alleen wens ik je veel succes met de HW P1 dongle wat die geeft bij veel andere gebruikers in combinatie met de zendure de nodige problemen tot vaak opnieuw doen tot totaal niet gelukt.

• koboy

koboy

CappieL schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:39:
[...]

Voordeel van de HW P1 meter is dat die direct een enkele entiteit levert met afname positief en teruglevering negatief.
De (USB) DSMR integratie heeft aparte entiteiten voor afname en teruglevering. In elk geval de integratie die ik gebruik voor mijn 2400AC (Gielz) verwacht een enkele entiteit, en moet je dus een eigen entiteit aanmaken die de berekening doet.
Voor mijzelf was dat even wennen hoe dat werkt; kan prima programmeren, maar de syntax in HA was voor mij erg vreemd.

30 euro geeft je dan wat gemak, maar ook de mogelijkheid om op de HW een parallel administratie te draaien met bijvoorbeeld dynamische tarieven om later deze makkelijk te kunnen vergelijken met de jaaropgaaf van vast.

• Jan-tweak
koboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Voordeel van de HW P1 meter is dat die direct een enkele entiteit levert met afname positief en teruglevering negatief.
De (USB) DSMR integratie heeft aparte entiteiten voor afname en teruglevering. In elk geval de integratie die ik gebruik voor mijn 2400AC (Gielz) verwacht een enkele entiteit, en moet je dus een eigen entiteit aanmaken die de berekening doet.
Voor mijzelf was dat even wennen hoe dat werkt; kan prima programmeren, maar de syntax in HA was voor mij erg vreemd.

30 euro geeft je dan wat gemak, maar ook de mogelijkheid om op de HW een parallel administratie te draaien met bijvoorbeeld dynamische tarieven om later deze makkelijk te kunnen vergelijken met de jaaropgaaf van vast.
wil je naast de HA en de Zendure P1 die ook gewoon in HA kan, echter je verbruik binnen de HW cloud (als backup bv) hebben lopen dan kun je ook een kWh socket (800W) of een aparte kWh meter van HW aan je zendure-groep koppelen. (die overigens beide ook heel eenvoudig in de HA kunnen).

• koboy

koboy

Vanwege de BTW teruggave zit je voor nu even een jaar aan Frank vast. Maar besef wel dat ze inkoopkosten in rekening brengen bij terugleveren. Kun je omheen werken door ze toegang tot je PV omvormer aan te bieden.
Enige echte casus voor Frank is handel op de onbalans markt, maar daarvoor ondersteunen ze zendure niet.

Auto plannen doe ik gewoon met de hand. Geeft me ook de mogelijkheid om even naar het weer te kijken en verwachtingen op langere termijn. Gaat hier prima met ongeveer 1x per week laden.

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:18:
[...]

wil je naast de HA en de Zendure P1 die ook gewoon in HA kan, echter je verbruik binnen de HW cloud (als backup bv) hebben lopen dan kun je ook een kWh socket (800W) of een aparte kWh meter van HW aan je zendure-groep koppelen. (die overigens beide ook heel eenvoudig in de HA kunnen).
Maar dan heb je toch niet het verbruik van je hele huis?
Anyway: maakt voor mij niet uit, draait hier nu prima met een kabeltje dat er al zat, en scheelt weer extra geklooi om de Zendure P1 in HA te krijgen.

Mooie van de HW P1 is de goede ondersteuning overal (behalve bij zendure op dit moment), en is daarom mijn eerste advies voor iedereen die "iets" met een accu of dynamisch wil doen.
Voor 30 euro heb je een apparaatje waarmee je tijdens je vaste contract te weten kunt komen wat een dynamisch contract voor jou had kunnen doen. Geeft je ook de data om daarna beslissingen te kunnen nemen.

• Jan-tweak
koboy schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:33:
[...]

Maar dan heb je toch niet het verbruik van je hele huis?
Anyway: maakt voor mij niet uit, draait hier nu prima met een kabeltje dat er al zat, en scheelt weer extra geklooi om de Zendure P1 in HA te krijgen.

Mooie van de HW P1 is de goede ondersteuning overal (behalve bij zendure op dit moment), en is daarom mijn eerste advies voor iedereen die "iets" met een accu of dynamisch wil doen.
Voor 30 euro heb je een apparaatje waarmee je tijdens je vaste contract te weten kunt komen wat een dynamisch contract voor jou had kunnen doen. Geeft je ook de data om daarna beslissingen te kunnen nemen.
klopt, maar die heb ik al met de P1 dongle van HW, ik heb dus beide P1 dongles via een actieve splitter op mijn slimme meter aangesloten. via die P1 zie ik dus het hele huis, ook mijn PV is hierop aangelsoten.
Daar is zelfs nog ruimte voor bv een dongel voor een Ev laadpaal (zover noodzakelijk).

• AquilaXL
DJ-Promo schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:56:
SolarFlow 800pro zie ik nu voor iets meer dan 500euro. Jammer dat de uitbreidingen stukje duurder zijn. Hoef niet meer dan 800watt. Werkt deze ook helemaal goed in HA?
Simpele antwoord is ja.

• Flytech
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-04 11:12
crosseel schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:42:
[...]

Via welke Amazon heb je deze deal kunnen sluiten? .de?
Yes!

Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l

• Spike2100
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:56
gielz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:45:
[...]

Veel hebben goed resultaat met de Zendure P1. Maar mocht je Home Assistant draaien zou ik gewoon direct die weg bewandelen ook voor de toekomst.
Mijn installatie thuis kan ik aan Home Assistant koppelen, die bij mijn ouders (70+) echter niet :) .

Indien Zendure gekoppeld met Home Assistant, wat is de update time voor de p1 meter? Want rechtstreeks via de HomeWizard app is dit 1 seconde....via Home Assistant denk ik ongeveer 5 seconden. (Als de zendure connectie maakt met de P1 dongle van HomeWizard zag ik ongeveer elke 3 seconden een update in de zendure app).
Ben(V) schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Minst waarschijnlijk. De Zendure installatie, meterkast met P1 meter en een Unifi AC LR (wifi beest :D ) bevinden zich in een straal van 1.5 meter (zonder muren).
Dedicated netwerk op 2.4 GHZ voor alle toestellen betreffende energie. Toestellen zijn ook gelocked aan het access Point. Wifi is nooit het probleem hier :)

[ Voor 6% gewijzigd door Spike2100 op 26-02-2026 22:33 ]

Spike2100 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:24:
[...]

Mijn installatie thuis kan ik aan Home Assistant koppelen, die bij mijn ouders (70+) echter niet :) .

Indien Zendure gekoppeld met Home Assistant, wat is de update time voor de p1 meter? Want rechtstreeks via de HomeWizard app is dit 1 seconde....via Home Assistant denk ik ongeveer 5 seconden. (Als de zendure connectie maakt met de P1 dongle van HomeWizard zag ik ongeveer elke 3 seconden een update in de zendure app).
Beide kunnen per seconden uitgelezen worden in Home Assistant via de API (Rest:). In mijn gielz aansturing (https://github.com/Gielz1...elz1986-April-2026-Update) heb je alleen het IP nodig van de Homewizard P1 en hij doet de rest. Voor de Zendure HA (https://github.com/Zendure/Zendure-HA) zal je de sensor moeten aanmaken in een package of de configuration.yaml. Beide is zeer weinig werk.

Gebruik je HEMS dan is de Zendure P1 sneller. Ik had met mijn Homewizard P1 in HEMS een interval van 20 seconden op de daadwerkelijke aansturing.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:17
In de app van Zendure staat een enquête om in te vullen over een eventuele LAN netwerkpoort.
Beschikbaar onder het knopje 'Profiel'

[ Voor 18% gewijzigd door wallieweb op 27-02-2026 07:49 ]

Pagina: 1 ... 182 ... 218 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.