• HenkAB14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:47
Ik heb een Zendure SolarFlow 800 Plus en een Zendure P1 meter. Het koppelen met de HW P1 meter lukte niet. Mijn Zendure SolarFlow 800 Plus ziet niet dat ik momenteel energie aan het opwekken ben via mijn zonnepanelen. De Zendure P1 meter is gekoppeld maar lijkt niet te communiceren met de batterij? enig idee hoe dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWS9pZxQBdZn3NO0WG0lzX2DtDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUyUUR7CzZUUJrYAkxVhFyqs.jpg?f=fotoalbum_large
Martin0672 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Lukt het met Y-kabels dus toch wel om 2x 550 Watt-panelen oost+west aan te sluiten op 1 MPTT tracker?
Dat moet vermoedelijk wel kunnen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

AWEF schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:01:
Ik zie het volgende gedrag bij m'n panelen op m'n 800Pro:
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de paneeltjes 1 voor 1 een reset krijgen. Hebben meer mensen hier last van?
Ik zie soortgelijk gedrag, maar valt hier vaak samen met een SoC +1% of -1% wijziging. Anders mogelijk een communicatie issue.

Kan je eens kijken of het gebeurt wanneer de state of charge ook net verandert?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:11
Ik heb nu alles binnen, 2400 AC + en een extra batterij.

Nu wil ik de batterij aanmelden bij energieleveren.nl. Iemand deze nieuwe al aangemeld ? Staat die in het lijstje ?
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:54:

Nu wil ik de batterij aanmelden bij energieleveren.nl. Iemand deze nieuwe al aangemeld ? Staat die in het lijstje ?
Staat er vast nog niet in, dus Overig kiezen.

En mooie reminder, zal mijn hoeveelheid kWh's en vermogen even updaten. Denk dat er nog 2x Hyper met 2x AB2000S staat.... ;)

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:11
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:06:
[...]

Geeft dat geen problemen dan ?
Moet de batterij niet zijn goedgekeurd ?
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:06:
[...]

En mooie reminder, zal mijn hoeveelheid kWh's en vermogen even updaten. Denk dat er nog 2x Hyper met 2x AB2000S staat.... ;)
Komt in de buurt :P.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:53
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 17:54:

Wat is het voordeel van het aanmelden? Mijn zonnepanelen zijn ooit al aangemeld. De overheid zal straks de batterij ook wel weer zien als een verdienmodel om de begroting rond te krijgen.

Anders gezegd, wat gebeurd er als ik de batterijen niet aanmeld?
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:34:
[...]

In België moet die specifiek worden goedgekeurd. In Nederland hoeft de thuisaccu niet specifiek te zijn genoemd, als die maar wel aan de Nederlandse netcodevereisten voldoet, en dat doet Zendure.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:07
Jetro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:34:
[...]

We zitten hier niet in Belgie ! Er bestaan geen aparte goedkeuringen zoals je dat in Belgie ziet. CE (en conform EN 50549-1/10 Netaansluitcertificaat) is voldoende en zo hoort het ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 25-02-2026 18:44 ]

Pakhaas schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Wat is het voordeel van het aanmelden? Mijn zonnepanelen zijn ooit al aangemeld. De overheid zal straks de batterij ook wel weer zien als een verdienmodel om de begroting rond te krijgen.

Dit bestaat uit 2 delen:
  1. Aanmelden dat je een accu hebt, zodat men ook weet dat er teruglevering kan plaatsvinden als het donker is of de zon niet schijnt. Dit voorkomt een bezoek van de netbeheerder.
  2. De juistheid van de informatie. Zoals vermogen en opslag.
Aan ieder om zelf te bepalen wat je opgeeft.

• Jan-tweak
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Dit bestaat uit 2 delen:
  1. Aanmelden dat je een accu hebt, zodat men ook weet dat er teruglevering kan plaatsvinden als het donker is of de zon niet schijnt. Dit voorkomt een bezoek van de netbeheerder.
  2. De juistheid van de informatie. Zoals vermogen en opslag.
Aan ieder om zelf te bepalen wat je opgeeft.
formeel heb je natuurlijk gelijk, alleen verwacht ik eigen juist dat die teruglevering met een Zendure zich veelal in zeer lage wattages zal gaan, ik betwijfel of een netbeheerder hier veel aandacht aan gaat schenken.
Aan de andere kant levert het aanmelden zoals het nu is geen merkbare nadelen en wat hier ookal wordt opgemerkt voldoe je aan de wettelijke eisen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 25-02-2026 19:37 ]

Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:47:
[...]

formeel heb je natuurlijk gelijk, alleen verwacht ik eigen juist dat die teruglevering met een Zendure zich veelal in zeer lage wattages zal gaan, ik betwijfel of een netbeheerder hier veel aandacht aan gaat schenken.
Ja, want ook bijv. een HomeWizard PIB levert terug aan het net ondanks dat die alleen NOM doet. En als dat in het donker is staat men in sommige gevallen toch op de stoep, @Devke was dat bij jou?

Maar zoals gezegd: Zelf bepalen of je je accu aanmeldt. Ik heb het wel gedaan.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:14
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Ja, want ook bijv. een HomeWizard PIB levert terug aan het net ondanks dat die alleen NOM doet. En als dat in het donker is staat men in sommige gevallen toch op de stoep, @Devke was dat bij jou?

Maar zoals gezegd: Zelf bepalen of je je accu aanmeldt. Ik heb het wel gedaan.
Zeker als je drie fase hebt kan dit gebeuren gok ik . Dan kan je volle bak op 1 fase terugleveren als een andere fase verbruikt. De meter saldeert dit maar de netbeheerder ziet dit wel.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:43
Pakhaas schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Het voordeel? Het voordeel is dat je aan de wet voldoet. Dat willens en wetens ontduiken?
Je zonnepanelen zijn jarenlang gesubsidieerd via de salderingsregeling. Het afschaffen van een subsidie omdat het doel bereikt is (zonnepanelen zijn goedkoop genoeg) is geen verdienmodel. Het is voorkomen dat jouw en mijn belastinggeld ondoelmatig wordt uitgegeven.

Overigens: batterij aanmelden helpt netbeheerders het elektriciteitsnet zo efficiënt mogelijk in te richten. Dus het kan je op termijn nog wel eens geld besparen door minder stijgende nettarieven. Zie hier je voordeel ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
AquilaXL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:04:
[...]

Zeker als je drie fase hebt kan dit gebeuren gok ik . Dan kan je volle bak op 1 fase terugleveren als een andere fase verbruikt. De meter saldeert dit maar de netbeheerder ziet dit wel.
Is dat zo? Volgens mij krijgt een netbeheerder alleen de totaal data ( alle fases bijelkaar ) via de dataset van de slimme meter door.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Is dat zo? Volgens mij krijgt een netbeheerder alleen de totaal data ( alle fases bijelkaar ) via de dataset van de slimme meter door.
Waarschijnlijk bedoel je de gegevens die de energieleverancier te zien krijgt van de netbeheerder.

De netbeheerder zelf is ook bevoegd om andere gegevens uit te lezen. Hier staat wat precies, hoe en wanneer: https://www.netbeheernede...goedgekeurde_usecases.pdf
Zendure werkt momenteel aan een nieuwe firmwareversie voor de 2400AC, die ergens in maart wordt uitgerold. Ik heb aangegeven dat ik de beta graag wil testen en ben benieuwd of ik hiervoor in aanmerking kom.
Daarnaast ben ik benieuwd of de HomeWizard P1 meter ook gaat werken in combinatie met HEMS.

[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 25-02-2026 19:49 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:53
geert1992 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:46:
Zendure werkt momenteel aan een nieuwe firmwareversie voor de 2400AC, die ergens in maart wordt uitgerold. Ik heb aangegeven dat ik de beta graag wil testen en ben benieuwd of ik hiervoor in aanmerking kom.
Daarnaast ben ik benieuwd of de HomeWizard P1 meter ook gaat werken in combinatie met HEMS.
Hopelijk wordt het probleem verholpen wat ik een paar dagen geleden hier in dit topic heb gemeld...

Kreeg vanmiddag trouwens het volgende antwoord terug op mijn epistel aan hun... (komt op mij wel over als een standaard bericht/antwoord)

"Dear Customer,

Thank you for your feedback.

We have carefully recorded the technical issue you raised and forwarded it to our professional technical team immediately. We will notify you as soon as there are any updates or solutions. In the meantime, please feel free to let us know if you require any further assistance.

If you have any further questions, please feel free to contact us. We are happy to assist you.

Sincerely,
Zendure Support Team"

• WHF163
  • Laatst online: 20:08
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:05:
[...]

Het gaat niet om Watt per paneel, maar om max V en A, als je binnen die range blijft kan je zoveel panelen aansluiten als mogelijk, maar met veel nieuwe panelen zal dit max 1 of soms 2 per MPPT ingang zijn.

[...]

Die AC koppeling betreft een micro-omvormer met daarop zonnepanelen die je op de noodstroomuitgang aansluit. Die AC aansluiting is uiteraard aanwezig, de micro-omvormer moet je zelf regelen.
Neem aan dat je dan ook panelen die nu draaien op een Enphase micro omvormers er zo op door kan pluggen? Heb nu 7 panelen op de schuur met micro omvormers 295wp. Deze gaan nu met kabel naar de meterkast. Heb het idee om deze kabel te onderbreken en in te pluggen op de AC nood aansluiting. (6 ivm max 1800w)

• AquilaXL
  • Laatst online: 20:14
Jan-tweak schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Vorige week viel er een fase weg op me werk, bleek niet lokaal te zijn maar een groter gebied en de netbeheerder kon direct bij het controleren van de melding, zien welke fase eruit lag.

De Netbeheerder meet ook, via tussenmeters in trafostations, of er onbalans op het net zit en of dit binnen de marges gaat.
WHF163 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Neem aan dat je dan ook panelen die nu draaien op een Enphase micro omvormers er zo op door kan pluggen? Heb nu 7 panelen op de schuur met micro omvormers 295wp. Deze gaan nu met kabel naar de meterkast. Heb het idee om deze kabel te onderbreken en in te pluggen op de AC nood aansluiting. (6 ivm max 1800w)
Daar kan ik in ieder geval niet met zekerheid iets over zeggen. Met dergelijke set-ups moet/mag je niets aannemen, dat kan heel verkeerd aflopen. Zie regelmatig langskomen dat Enphase nogal wat problemen heeft met pulserend terugleveren bij weinig opwek. Lijkt mij niet goed voor een accu om die daar 1 op 1 mee te voeden, een relais zal overuren maken en vermoedelijk vroegtijdig overlijden. En geen idee of het slecht is voor de accu.

Technisch kan het als je binnen die 1800 Watt blijft, ook met -10 graden rekening houden, want dan is een paneel koud, ineens volle zon erop en dan wordt er max teruggeleverd conform/boven specs. Je wil er niet ineens 1900+ Watt in jagen.

Zou het persoonlijk niet doen, maar begrijp uiteraard de overweging en het zou kunnen werken.

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.