• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:17

TWKterry

Master Mariner

Eerder in het topic werd er gewaarschuwd voor de goede omgang met de 8 DC-kabels naar een 800pro/2400pro. Maar met slechts 1 paneel per kabel set is het niet zo'n probleem dacht ik.
Was van plan om gewoon de acht draden van circa 3.5m lengte door een 5cm buis te leggen, kan dit?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:27
Op zich kan dat prima zeker met een kabel per paneel, al wordt er wel vaak aangeraden de + kabel in een andere buis dan de - kabel te leggen als extra veiligheid, maar of dat echt nodig is blijft de vraag.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:56

R.K

Ik merk de laatste tijd dat mijn batterijen minder vol laden dan dat ze eerst deden. Ik gebruik een Solarflow 2400 met 4 batterijen die voorheen tot 10.4 kw oplaadden. De laatste tijd kom ik niet boven de 9.4 kw uit. Aan de s.o.c. instellingen is niets veranderd. Iemand een idee?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Ben(V) schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:34:
[...]

Goed dan nogmaals het antwoordt nee daar hebben omvormers geen last van.
Niet die van batterijen, niet die van offline output en niet die van PV systemen.
Ze werken allemaal volgen hetzelfde principe (mpp trackers) en gaan nooit defect door welke belasting dan ook, daar zijn ze op gebouwd.
Het is sowieso alleen een off-grid/island-mode probleem, normaliter komen inrushcurrents van het net en merkt een parallel geschakelde omvormer daar niets van. Ik ben ook niet zo bang voor een defect, maar om overijverige protectiesoftware.

Quote van Gemini:
Off-grid inverters must have high inrush current resilience to handle the temporary, high-power draw of motors, compressors, and pumps, which can be 3 to 7 times their normal running wattage. Without this resilience, simultaneous startup of multiple appliances can exceed the inverter's peak rating, causing protective shutdowns. High-quality off-grid inverters typically feature significant surge capacity (often 200% or more) to manage these, allowing them to handle up to 10X–20X the full-load current for short durations.

Key Aspects of Inrush Resilience
Surge Capacity: A robust off-grid inverter should handle at least 200% of its rated power for a few seconds to accommodate motor startups.
Zendure specificeert voor de AC+ dus "3600W for 200ms" (en voor de oudere modellen helemaal niets), dat is 50% overcapaciteit tov richting de 100% of meer bij de zwaardere "vaste" systemen. Dat is wat me toch enigszins doet twijfelen hoe dit in de praktijk zou functioneren. Vandaar specifiek de vraag naar praktijkervaringen met zware inductieve loads.

All-electric.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:30
R.K schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:13:
Ik merk de laatste tijd dat mijn batterijen minder vol laden dan dat ze eerst deden. Ik gebruik een Solarflow 2400 met 4 batterijen die voorheen tot 10.4 kw oplaadden. De laatste tijd kom ik niet boven de 9.4 kw uit. Aan de s.o.c. instellingen is niets veranderd. Iemand een idee?
Kijk je naar de daadwerkelijke geimporteerde KWHs of naar iets anders? Hier zie ik namelijk nul verschil.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:29

FMudde

Solarflow 800 pro. 3,8 kWh

Ik heb een sf800pro en wil hier binnenkort 2 panelen op aansluiten. Ik probeer er nu achter gekomen of ik daar nog een zekering of een aan/uit knop tussen moet zetten. Het lijkt mij bijvoorbeeld niet verstandig om deze aan te sluiten of los te koppelen terwijl de zonnepanelen stroom opwekken.
Ik heb ook wel eens gelezen dat je dit beter in het donker kan doen, of je panelen moet afdekken.
Maar mij lijkt een schakelaar er tussen een goede optie. Iemand hier ervaring mee?

Frank

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59
Ik heb de P1 meter van Zendure binnen, alleen de handleiding die ik kan vinden is nogal summier.

Er zit een USB C aansluiting op de P1, moet ik hier een extra voeding aan hangen ?
Als ik hem inprik in de HW actieve splitter gaat het lampje al knipperen, is een extra voeding dan overbodig ?

• R.K

R.K

gielz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Kijk je naar de daadwerkelijke geimporteerde KWHs of naar iets anders? Hier zie ik namelijk nul verschil.
Ik kijk hiernaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgJPpB2hBE6TR_Xf4winVHrzcRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GiyKVDOoXB5rwxMPZF7aUUUL.png?f=user_large

8.68 KW bij 95% lading. Vertaald naar 100% zou dat 9.14 KW zijn. Was altijd 10.4 KW. Maximaal soc staat op 100%.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 21:36
Jetro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:48:
Ik heb de P1 meter van Zendure binnen, alleen de handleiding die ik kan vinden is nogal summier.

Er zit een USB C aansluiting op de P1, moet ik hier een extra voeding aan hangen ?
Als ik hem inprik in de HW actieve splitter gaat het lampje al knipperen, is een extra voeding dan overbodig ?
Deze is overbodig met de actieve splitter. Ik heb een Homey P1 meter die actief gevoed is en daar zit de Zendure P1 zo ingeprikt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
FMudde schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:36:
Het lijkt mij bijvoorbeeld niet verstandig om deze aan te sluiten of los te koppelen terwijl de zonnepanelen stroom opwekken.
Bij een lage DC spanning van <55V zie ik dat niet als probleem. Zo vaak hoef je dat niet te doen.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:30
R.K schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:48:
[...]

Ik kijk hiernaar
[Afbeelding]

8.68 KW bij 95% lading. Vertaald naar 100% zou dat 9.14 KW zijn. Was altijd 10.4 KW. Maximaal soc staat op 100%.
Zo te zien gebruik je gielz binnen Home Assistant. Deze indicatie is in de Maart release aangepast. Wanneer je op deze sensor klikt kun je bij attributen exact zien wat hij berekend heeft.

Voorheen was dit een 100% waarde nu houd hij daadwerkelijk rekening met de efficientie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD_XL-3idjvc0-zFLI3-xzCN1Jc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wrOf2DPX5D2ZxeIPBU4PXYgp.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:49
a2aan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Mijn ervaring met de 2400AC i.c.m. HEMS is dat 'ie zelfs als 'ie niks doet, zo'n 20W verstookt (de omvormer is en blijft voelbaar warmer dan de ruimte). Dat is dus bijna 0,5kWh per dag. In de zomer verwacht ik dat mijn Zenduresysteem 24/7 actief is met NOM is, dus telt dit minder als 'verlies', maar in de winter is de batterij het grootste deel van de tijd stand-by, en zijn dit puur verliezen. Keer twee of zelfs drie zou ik niet aan moeten denken.

Ik hoop dat Zendure dit met software nog gaat oplossen, want het kán volgens mij wel. Ik lees namelijk van mensen die HA gebruiken voor sturing dat ze het systeem wél in een stand-by modus krijgen waar de omvormer helemaal wordt afgeschakeld.
Lees mijn laatst berichten even terug die ik gepost heb, daar heb ik voor in de winter wanneer dit probleem zich voornamelijk voordoet een oplossing voor.

• R.K

R.K

gielz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Zo te zien gebruik je gielz binnen Home Assistant. Deze indicatie is in de Maart release aangepast. Wanneer je op deze sensor klikt kun je bij attributen exact zien wat hij berekend heeft.

Voorheen was dit een 100% waarde nu houd hij daadwerkelijk rekening met de efficientie;

[Afbeelding]
Ah, oke. Duidelijk. Ik dacht dat er iets mis was met het systeem.

Bedankt,

[ Voor 165% gewijzigd door R.K op 23-02-2026 19:16 ]

• Frenkman
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21:18
Flytech schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Yes, twee dagen later stonden de batterijen voor de deur en had de klantendienst ook gereageerd met de track&trace nummers.

Setje (2400AC met 3*AB3000X) uiteindelijk kunnen aankopen voor 1832 EUR, geleverd in België.
Dit is inderdaad een mooie prijs!
Ik woon ook in België, zijn de bebat recyclage kosten er ook bij?
Of hoe worden die kosten betaald en accu's geregistreerd? Dit blijft voor mij nog steeds onduidelijk

• driestje
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:09
hallo medetweakers, ik heb sinds vandaag 2x solarflow 800 pro geinstalleerd met homewizard P1 meter.
nu heb ik het probleem dat mijn P1 meter geen waardes doorgeeft in de app op het moment dat ik beide batterijen heb gekoppeld. als ik een van de twee batterijen koppel werkt alles perfect en regelt zendure netjes NOM, maar als ik de tweede koppel leest zendure geen waardes meer van de P1 meter uit. weet iemand de oplossing of is dit een bekende bug?
driestje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:30:
hallo medetweakers, ik heb sinds vandaag 2x solarflow 800 pro geinstalleerd met homewizard P1 meter.
nu heb ik het probleem dat mijn P1 meter geen waardes doorgeeft in de app op het moment dat ik beide batterijen heb gekoppeld. als ik een van de twee batterijen koppel werkt alles perfect en regelt zendure netjes NOM, maar als ik de tweede koppel leest zendure geen waardes meer van de P1 meter uit. weet iemand de oplossing of is dit een bekende bug?
Hebben ze allebei de meest recente firmware of 1 van de 2 niet?

Verder zijn er helaas nog steeds problemen bij veel gebruikers icm HW P1-meter, in maart komt er een nieuwe App update uit waarmee dat hopelijk wordt opgelost.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• driestje
Taro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Hebben ze allebei de meest recente firmware of 1 van de 2 niet?

Verder zijn er helaas nog steeds problemen bij veel gebruikers icm HW P1-meter, in maart komt er een nieuwe App update uit waarmee dat hopelijk wordt opgelost.
beide hebben de nieuwste firmware en werken dus ook als ik enkel een accu met de P1 meter koppel.

het probleem kwam nadat ik een accu had geupdate, P1 meter had gekoppeld en toen de tweede accu toevoegde terwijl deze de firmware update nog niet had. misschien dat hier iets fout is gegaan, maar na alles te verwijderen en weer toe te voegen blijft het probleem bestaan helaas.

is er los van deze bug nog een meerwaarde om de zendure p1 meter te gebruiken tov de homewizard P1 meter? ik had toevallig die van homewizard al, maar sta open om die van zendure te kopen
driestje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:38:
[...]

beide hebben de nieuwste firmware en werken dus ook als ik enkel een accu met de P1 meter koppel.

het probleem kwam nadat ik een accu had geupdate, P1 meter had gekoppeld en toen de tweede accu toevoegde terwijl deze de firmware update nog niet had. misschien dat hier iets fout is gegaan, maar na alles te verwijderen en weer toe te voegen blijft het probleem bestaan helaas.

is er los van deze bug nog een meerwaarde om de zendure p1 meter te gebruiken tov de homewizard P1 meter? ik had toevallig die van homewizard al, maar sta open om die van zendure te kopen
Je moet de 2 800 Pro's als eerste toevoegen en daarna de HW P1, andersom werkt niet aangezien beide accu's direct met de HW P1 gaan communiceren, buiten de App om.

Dat is bijv. ook de reden dat als je alleen een Hyper 2000 hebt je die niet met de HW P1 kunt gebruiken aangezien de Hyper 2000 die lokale en directe verbinding niet kan opzetten.

In HEMS kan je dus ook geen HW P1 toevoegen als er nog geen geschikt product is toegevoegd, daarom eerst de 800 Pro's toevoegen, vervolgens de HW P1. En ze moeten in HEMS staan, dus niet alleen als apparaat in de App zichtbaar zijn, maar in het huishouden als apparaat zijn toegevoegd.

Als dat niet werkt dan zal je tot de volgende App + vermoedelijk firmware updates moeten wachten. De Zendure P1-meter voegt niet per se iets toe, zou dan eerder voor bijv. de EcoTracker P1-meter gaan, die is breder inzetbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 23-02-2026 21:50 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• driestje
Taro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Je moet de 2 800 Pro's als eerste toevoegen en daarna de HW P1, andersom werkt niet aangezien beide accu's direct met de HW P1 gaan communiceren, buiten de App om.

Dat is bijv. ook de reden dat als je alleen een Hyper 2000 hebt je die niet met de HW P1 kunt gebruiken aangezien de Hyper 2000 die lokale en directe verbinding niet kan opzetten.

In HEMS kan je dus ook geen HW P1 toevoegen als er nog geen geschikt product is toegevoegd, daarom eerst de 800 Pro's toevoegen, vervolgens de HW P1. En ze moeten in HEMS staan, dus niet alleen als apparaat in de App zichtbaar zijn, maar in het huishouden als apparaat zijn toegevoegd.

Als dat niet werkt dan zal je tot de volgende App + vermoedelijk firmware updates moeten wachten. De Zendure P1-meter voegt niet per se iets toe, zou dan eerder voor bijv. de EcoTracker P1-meter gaan, die is breder inzetbaar.
ik heb even mijn hele huishouden uit de app verwijderd en alles opnieuw aangemaakt, de P1 meter als laatste toegevoegd en jawel hoor het werkt! thanks voor de reacties allemaal, ik ga genieten van mijn NOM :)

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:26
TWKterry schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:35:
Eerder in het topic werd er gewaarschuwd voor de goede omgang met de 8 DC-kabels naar een 800pro/2400pro. Maar met slechts 1 paneel per kabel set is het niet zo'n probleem dacht ik.
Was van plan om gewoon de acht draden van circa 3.5m lengte door een 5cm buis te leggen, kan dit?
Heb hier thuis 3 panelen, dus 6 kabels; door een 40mm pvc buis lopen, ben wel voor 6mm kabels ipv 4mm gegaan. Was wel lastig om ze door de bochten te krijgen, rest verder geen probleem.
Warmte ontwikkeling ben ik zelf niet bang voor, gezien het maar enkele panelen per kabelpaar zijn, is wel wat anders dan stromen die door een string omvormer lopen.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
DrNickB schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Heb hier thuis 3 panelen, dus 6 kabels; door een 40mm pvc buis lopen, ben wel voor 6mm kabels ipv 4mm gegaan. Was wel lastig om ze door de bochten te krijgen, rest verder geen probleem.
Warmte ontwikkeling ben ik zelf niet bang voor, gezien het maar enkele panelen per kabelpaar zijn, is wel wat anders dan stromen die door een string omvormer lopen.
De stroom door een string omvormer is even hoog als met 1 paneel per Zendure mppt.
Juist de spanning is hoger (vermenigvuldigd met het aantal panelen in de string)

Ik heb zelf 2 panelen parellel per mppt aangesloten. De stroom is dan 2x zo hoog. Dat gaat hier met 20A nog steeds prima met 4mm2.

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:21
Vraagje medetweakers

Vandaag is bij mij thuis geleverd
2x 2400+
Ze zitten nu nog aangesloten op het stopcontact beide op een andere groep, maar de elektricien moet nog langskomen voor 1 automaat vanaf de meterkast zonder verbruikers rechtstreeks naar een eigen batterij en dit per batterij

Alleen ontladen ze nu via HEMS aan op 400w per stuk ipv 800w als ik er maar 1 had gehad
Hoe kan ik ze beide op 800w per stopcontact laten ontladen
En als ik straks 2 automaten heb laten bijplaatsen
Hoe kan ik dan op 4800w ontladen verdeeld op 2 batterijen
Zet ik hem dan op 4800w en snap HEMS dat als er 1 leeg is dat hij op 2400w door moet gaan?

Ander vraagje, ik heb ook de HomeWizard p1 naast de zendure p1
Moet ik om storing te voorkomen de HomeWizard verwijderen? Ze zitten nu beide in een actieve spitter

[ Voor 20% gewijzigd door zorgeloosict op 23-02-2026 22:45 ]

zorgeloosict schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:43:
Vraagje medetweakers

Vandaag is bij mij thuis geleverd
2x 2400+
Ze zitten nu nog aangesloten op het stopcontact beide op een andere groep, maar de elektricien moet nog langskomen voor 1 automaat vanaf de meterkast zonder verbruikers rechtstreeks naar een eigen batterij en dit per batterij

Alleen ontladen ze nu via HEMS aan op 400w per stuk ipv 800w als ik er maar 1 had gehad
Hoe kan ik ze beide op 800w per stopcontact laten ontladen
En als ik straks 2 automaten heb laten bijplaatsen
Als je op 1 stopcontact met max 800 mag ontladen moet je HEMS nu helaas op 800 Watt ipv 1600 Watt zetten. Als 1 van de 2 leeg is zal de ander het maximale totale vermogen pakken en dat moet dan 800 zijn.
Hoe kan ik dan op 4800w ontladen verdeeld op 2 batterijen
Zet ik hem dan op 4800w en snap HEMS dat als er 1 leeg is dat hij op 2400w door moet gaan?
Ja, voor 4800 moet je wel documenten uploaden, dus vraag je elektricien om een duidelijke factuur met daarop de specs van je installatie, maximaal vermogen, etc. Anders wordt die afgekeurd.
Ander vraagje, ik heb ook de HomeWizard p1 naast de zendure p1
Moet ik om storing te voorkomen de HomeWizard verwijderen? Ze zitten nu beide in een actieve spitter
Kan beide naast elkaar, soms wel even qua volgorde wisselen als het problemen oplevert.

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.