• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

TWKterry

Master Mariner

Eerder in het topic werd er gewaarschuwd voor de goede omgang met de 8 DC-kabels naar een 800pro/2400pro. Maar met slechts 1 paneel per kabel set is het niet zo'n probleem dacht ik.
Was van plan om gewoon de acht draden van circa 3.5m lengte door een 5cm buis te leggen, kan dit?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:16
Op zich kan dat prima zeker met een kabel per paneel, al wordt er wel vaak aangeraden de + kabel in een andere buis dan de - kabel te leggen als extra veiligheid, maar of dat echt nodig is blijft de vraag.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:46

R.K

Ik merk de laatste tijd dat mijn batterijen minder vol laden dan dat ze eerst deden. Ik gebruik een Solarflow 2400 met 4 batterijen die voorheen tot 10.4 kw oplaadden. De laatste tijd kom ik niet boven de 9.4 kw uit. Aan de s.o.c. instellingen is niets veranderd. Iemand een idee?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:23
Ben(V) schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:34:
[...]

Goed dan nogmaals het antwoordt nee daar hebben omvormers geen last van.
Niet die van batterijen, niet die van offline output en niet die van PV systemen.
Ze werken allemaal volgen hetzelfde principe (mpp trackers) en gaan nooit defect door welke belasting dan ook, daar zijn ze op gebouwd.
Het is sowieso alleen een off-grid/island-mode probleem, normaliter komen inrushcurrents van het net en merkt een parallel geschakelde omvormer daar niets van. Ik ben ook niet zo bang voor een defect, maar om overijverige protectiesoftware.

Quote van Gemini:
Off-grid inverters must have high inrush current resilience to handle the temporary, high-power draw of motors, compressors, and pumps, which can be 3 to 7 times their normal running wattage. Without this resilience, simultaneous startup of multiple appliances can exceed the inverter's peak rating, causing protective shutdowns. High-quality off-grid inverters typically feature significant surge capacity (often 200% or more) to manage these, allowing them to handle up to 10X–20X the full-load current for short durations.

Key Aspects of Inrush Resilience
Surge Capacity: A robust off-grid inverter should handle at least 200% of its rated power for a few seconds to accommodate motor startups.
Zendure specificeert voor de AC+ dus "3600W for 200ms" (en voor de oudere modellen helemaal niets), dat is 50% overcapaciteit tov richting de 100% of meer bij de zwaardere "vaste" systemen. Dat is wat me toch enigszins doet twijfelen hoe dit in de praktijk zou functioneren. Vandaar specifiek de vraag naar praktijkervaringen met zware inductieve loads.

All-electric.

R.K schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:13:
Ik merk de laatste tijd dat mijn batterijen minder vol laden dan dat ze eerst deden. Ik gebruik een Solarflow 2400 met 4 batterijen die voorheen tot 10.4 kw oplaadden. De laatste tijd kom ik niet boven de 9.4 kw uit. Aan de s.o.c. instellingen is niets veranderd. Iemand een idee?
Kijk je naar de daadwerkelijke geimporteerde KWHs of naar iets anders? Hier zie ik namelijk nul verschil.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Nu online

FMudde

Solarflow 800 pro. 3,8 kWh

Ik heb een sf800pro en wil hier binnenkort 2 panelen op aansluiten. Ik probeer er nu achter gekomen of ik daar nog een zekering of een aan/uit knop tussen moet zetten. Het lijkt mij bijvoorbeeld niet verstandig om deze aan te sluiten of los te koppelen terwijl de zonnepanelen stroom opwekken.
Ik heb ook wel eens gelezen dat je dit beter in het donker kan doen, of je panelen moet afdekken.
Maar mij lijkt een schakelaar er tussen een goede optie. Iemand hier ervaring mee?

Frank

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik heb de P1 meter van Zendure binnen, alleen de handleiding die ik kan vinden is nogal summier.

Er zit een USB C aansluiting op de P1, moet ik hier een extra voeding aan hangen ?
Als ik hem inprik in de HW actieve splitter gaat het lampje al knipperen, is een extra voeding dan overbodig ?

• R.K

R.K

gielz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Kijk je naar de daadwerkelijke geimporteerde KWHs of naar iets anders? Hier zie ik namelijk nul verschil.
Ik kijk hiernaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgJPpB2hBE6TR_Xf4winVHrzcRE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GiyKVDOoXB5rwxMPZF7aUUUL.png?f=user_large

8.68 KW bij 95% lading. Vertaald naar 100% zou dat 9.14 KW zijn. Was altijd 10.4 KW. Maximaal soc staat op 100%.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20:42
Jetro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:48:
Ik heb de P1 meter van Zendure binnen, alleen de handleiding die ik kan vinden is nogal summier.

Er zit een USB C aansluiting op de P1, moet ik hier een extra voeding aan hangen ?
Als ik hem inprik in de HW actieve splitter gaat het lampje al knipperen, is een extra voeding dan overbodig ?
Deze is overbodig met de actieve splitter. Ik heb een Homey P1 meter die actief gevoed is en daar zit de Zendure P1 zo ingeprikt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:48
FMudde schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:36:
Het lijkt mij bijvoorbeeld niet verstandig om deze aan te sluiten of los te koppelen terwijl de zonnepanelen stroom opwekken.
Bij een lage DC spanning van <55V zie ik dat niet als probleem. Zo vaak hoef je dat niet te doen.
R.K schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:48:
[...]

Ik kijk hiernaar
[Afbeelding]

8.68 KW bij 95% lading. Vertaald naar 100% zou dat 9.14 KW zijn. Was altijd 10.4 KW. Maximaal soc staat op 100%.
Zo te zien gebruik je gielz binnen Home Assistant. Deze indicatie is in de Maart release aangepast. Wanneer je op deze sensor klikt kun je bij attributen exact zien wat hij berekend heeft.

Voorheen was dit een 100% waarde nu houd hij daadwerkelijk rekening met de efficientie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD_XL-3idjvc0-zFLI3-xzCN1Jc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wrOf2DPX5D2ZxeIPBU4PXYgp.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:16
a2aan schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:13:
[...]

Mijn ervaring met de 2400AC i.c.m. HEMS is dat 'ie zelfs als 'ie niks doet, zo'n 20W verstookt (de omvormer is en blijft voelbaar warmer dan de ruimte). Dat is dus bijna 0,5kWh per dag. In de zomer verwacht ik dat mijn Zenduresysteem 24/7 actief is met NOM is, dus telt dit minder als 'verlies', maar in de winter is de batterij het grootste deel van de tijd stand-by, en zijn dit puur verliezen. Keer twee of zelfs drie zou ik niet aan moeten denken.

Ik hoop dat Zendure dit met software nog gaat oplossen, want het kán volgens mij wel. Ik lees namelijk van mensen die HA gebruiken voor sturing dat ze het systeem wél in een stand-by modus krijgen waar de omvormer helemaal wordt afgeschakeld.
Lees mijn laatst berichten even terug die ik gepost heb, daar heb ik voor in de winter wanneer dit probleem zich voornamelijk voordoet een oplossing voor.

• R.K

R.K

gielz schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Zo te zien gebruik je gielz binnen Home Assistant. Deze indicatie is in de Maart release aangepast. Wanneer je op deze sensor klikt kun je bij attributen exact zien wat hij berekend heeft.

Voorheen was dit een 100% waarde nu houd hij daadwerkelijk rekening met de efficientie;

[Afbeelding]
Ah, oke. Duidelijk. Ik dacht dat er iets mis was met het systeem.

Bedankt,

[ Voor 165% gewijzigd door R.K op 23-02-2026 19:16 ]

• Frenkman
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 07-04 20:32
Flytech schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:54:
[...]

Yes, twee dagen later stonden de batterijen voor de deur en had de klantendienst ook gereageerd met de track&trace nummers.

Setje (2400AC met 3*AB3000X) uiteindelijk kunnen aankopen voor 1832 EUR, geleverd in België.
Dit is inderdaad een mooie prijs!
Ik woon ook in België, zijn de bebat recyclage kosten er ook bij?
Of hoe worden die kosten betaald en accu's geregistreerd? Dit blijft voor mij nog steeds onduidelijk

• driestje
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-03 20:36
hallo medetweakers, ik heb sinds vandaag 2x solarflow 800 pro geinstalleerd met homewizard P1 meter.
nu heb ik het probleem dat mijn P1 meter geen waardes doorgeeft in de app op het moment dat ik beide batterijen heb gekoppeld. als ik een van de twee batterijen koppel werkt alles perfect en regelt zendure netjes NOM, maar als ik de tweede koppel leest zendure geen waardes meer van de P1 meter uit. weet iemand de oplossing of is dit een bekende bug?
driestje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:30:
hallo medetweakers, ik heb sinds vandaag 2x solarflow 800 pro geinstalleerd met homewizard P1 meter.
nu heb ik het probleem dat mijn P1 meter geen waardes doorgeeft in de app op het moment dat ik beide batterijen heb gekoppeld. als ik een van de twee batterijen koppel werkt alles perfect en regelt zendure netjes NOM, maar als ik de tweede koppel leest zendure geen waardes meer van de P1 meter uit. weet iemand de oplossing of is dit een bekende bug?
Hebben ze allebei de meest recente firmware of 1 van de 2 niet?

Verder zijn er helaas nog steeds problemen bij veel gebruikers icm HW P1-meter, in maart komt er een nieuwe App update uit waarmee dat hopelijk wordt opgelost.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• driestje
Taro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Hebben ze allebei de meest recente firmware of 1 van de 2 niet?

Verder zijn er helaas nog steeds problemen bij veel gebruikers icm HW P1-meter, in maart komt er een nieuwe App update uit waarmee dat hopelijk wordt opgelost.
beide hebben de nieuwste firmware en werken dus ook als ik enkel een accu met de P1 meter koppel.

het probleem kwam nadat ik een accu had geupdate, P1 meter had gekoppeld en toen de tweede accu toevoegde terwijl deze de firmware update nog niet had. misschien dat hier iets fout is gegaan, maar na alles te verwijderen en weer toe te voegen blijft het probleem bestaan helaas.

is er los van deze bug nog een meerwaarde om de zendure p1 meter te gebruiken tov de homewizard P1 meter? ik had toevallig die van homewizard al, maar sta open om die van zendure te kopen
driestje schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:38:
[...]

beide hebben de nieuwste firmware en werken dus ook als ik enkel een accu met de P1 meter koppel.

het probleem kwam nadat ik een accu had geupdate, P1 meter had gekoppeld en toen de tweede accu toevoegde terwijl deze de firmware update nog niet had. misschien dat hier iets fout is gegaan, maar na alles te verwijderen en weer toe te voegen blijft het probleem bestaan helaas.

is er los van deze bug nog een meerwaarde om de zendure p1 meter te gebruiken tov de homewizard P1 meter? ik had toevallig die van homewizard al, maar sta open om die van zendure te kopen
Je moet de 2 800 Pro's als eerste toevoegen en daarna de HW P1, andersom werkt niet aangezien beide accu's direct met de HW P1 gaan communiceren, buiten de App om.

Dat is bijv. ook de reden dat als je alleen een Hyper 2000 hebt je die niet met de HW P1 kunt gebruiken aangezien de Hyper 2000 die lokale en directe verbinding niet kan opzetten.

In HEMS kan je dus ook geen HW P1 toevoegen als er nog geen geschikt product is toegevoegd, daarom eerst de 800 Pro's toevoegen, vervolgens de HW P1. En ze moeten in HEMS staan, dus niet alleen als apparaat in de App zichtbaar zijn, maar in het huishouden als apparaat zijn toegevoegd.

Als dat niet werkt dan zal je tot de volgende App + vermoedelijk firmware updates moeten wachten. De Zendure P1-meter voegt niet per se iets toe, zou dan eerder voor bijv. de EcoTracker P1-meter gaan, die is breder inzetbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 23-02-2026 21:50 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• driestje
Taro schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:49:
[...]

Je moet de 2 800 Pro's als eerste toevoegen en daarna de HW P1, andersom werkt niet aangezien beide accu's direct met de HW P1 gaan communiceren, buiten de App om.

Dat is bijv. ook de reden dat als je alleen een Hyper 2000 hebt je die niet met de HW P1 kunt gebruiken aangezien de Hyper 2000 die lokale en directe verbinding niet kan opzetten.

In HEMS kan je dus ook geen HW P1 toevoegen als er nog geen geschikt product is toegevoegd, daarom eerst de 800 Pro's toevoegen, vervolgens de HW P1. En ze moeten in HEMS staan, dus niet alleen als apparaat in de App zichtbaar zijn, maar in het huishouden als apparaat zijn toegevoegd.

Als dat niet werkt dan zal je tot de volgende App + vermoedelijk firmware updates moeten wachten. De Zendure P1-meter voegt niet per se iets toe, zou dan eerder voor bijv. de EcoTracker P1-meter gaan, die is breder inzetbaar.
ik heb even mijn hele huishouden uit de app verwijderd en alles opnieuw aangemaakt, de P1 meter als laatste toegevoegd en jawel hoor het werkt! thanks voor de reacties allemaal, ik ga genieten van mijn NOM :)

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
TWKterry schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:35:
Eerder in het topic werd er gewaarschuwd voor de goede omgang met de 8 DC-kabels naar een 800pro/2400pro. Maar met slechts 1 paneel per kabel set is het niet zo'n probleem dacht ik.
Was van plan om gewoon de acht draden van circa 3.5m lengte door een 5cm buis te leggen, kan dit?
Heb hier thuis 3 panelen, dus 6 kabels; door een 40mm pvc buis lopen, ben wel voor 6mm kabels ipv 4mm gegaan. Was wel lastig om ze door de bochten te krijgen, rest verder geen probleem.
Warmte ontwikkeling ben ik zelf niet bang voor, gezien het maar enkele panelen per kabelpaar zijn, is wel wat anders dan stromen die door een string omvormer lopen.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• denneappel
DrNickB schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:14:
[...]

Heb hier thuis 3 panelen, dus 6 kabels; door een 40mm pvc buis lopen, ben wel voor 6mm kabels ipv 4mm gegaan. Was wel lastig om ze door de bochten te krijgen, rest verder geen probleem.
Warmte ontwikkeling ben ik zelf niet bang voor, gezien het maar enkele panelen per kabelpaar zijn, is wel wat anders dan stromen die door een string omvormer lopen.
De stroom door een string omvormer is even hoog als met 1 paneel per Zendure mppt.
Juist de spanning is hoger (vermenigvuldigd met het aantal panelen in de string)

Ik heb zelf 2 panelen parellel per mppt aangesloten. De stroom is dan 2x zo hoog. Dat gaat hier met 20A nog steeds prima met 4mm2.

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-02 22:25
Vraagje medetweakers

Vandaag is bij mij thuis geleverd
2x 2400+
Ze zitten nu nog aangesloten op het stopcontact beide op een andere groep, maar de elektricien moet nog langskomen voor 1 automaat vanaf de meterkast zonder verbruikers rechtstreeks naar een eigen batterij en dit per batterij

Alleen ontladen ze nu via HEMS aan op 400w per stuk ipv 800w als ik er maar 1 had gehad
Hoe kan ik ze beide op 800w per stopcontact laten ontladen
En als ik straks 2 automaten heb laten bijplaatsen
Hoe kan ik dan op 4800w ontladen verdeeld op 2 batterijen
Zet ik hem dan op 4800w en snap HEMS dat als er 1 leeg is dat hij op 2400w door moet gaan?

Ander vraagje, ik heb ook de HomeWizard p1 naast de zendure p1
Moet ik om storing te voorkomen de HomeWizard verwijderen? Ze zitten nu beide in een actieve spitter

[ Voor 20% gewijzigd door zorgeloosict op 23-02-2026 22:45 ]

zorgeloosict schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:43:
Vraagje medetweakers

2x 2400+
Ze zitten nu nog aangesloten op het stopcontact beide op een andere groep, maar de elektricien moet nog langskomen voor 1 automaat vanaf de meterkast zonder verbruikers rechtstreeks naar een eigen batterij en dit per batterij

Alleen ontladen ze nu via HEMS aan op 400w per stuk ipv 800w als ik er maar 1 had gehad
Hoe kan ik ze beide op 800w per stopcontact laten ontladen
Als je op 1 stopcontact met max 800 mag ontladen moet je HEMS nu helaas op 800 Watt ipv 1600 Watt zetten. Als 1 van de 2 leeg is zal de ander het maximale totale vermogen pakken en dat moet dan 800 zijn.
Zet ik hem dan op 4800w en snap HEMS dat als er 1 leeg is dat hij op 2400w door moet gaan?
Ja, voor 4800 moet je wel documenten uploaden, dus vraag je elektricien om een duidelijke factuur met daarop de specs van je installatie, maximaal vermogen, etc. Anders wordt die afgekeurd.
Ander vraagje, ik heb ook de HomeWizard p1 naast de zendure p1
Moet ik om storing te voorkomen de HomeWizard verwijderen? Ze zitten nu beide in een actieve spitter
Kan beide naast elkaar, soms wel even qua volgorde wisselen als het problemen oplevert.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:02
De levering is niet heel snel vind ik. Verleden week dinsdag besteld, sinds vrijdag ligt ie op het depot van GLS bij Parijs. En afgelopen nacht is de status bijgewerkt naar een depot in Lille. Nog steeds geen NL.

Ik had gehoopt dat hij begin deze week geleverd zou worden daar ik einde van de week veel van huis ben. Kak is dat…..

Ondertussen hier maar alvast kennis opdoen. Ik lees net dat ik bij de installatie eerst de 2400AC+ moet koppelen en daarna pas de Zendure P1 meter moet inprikken en koppelen?

[ Voor 21% gewijzigd door Panzer_V op 24-02-2026 07:26 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Jetro
  • Nu online
Panzer_V schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:25:
De levering is niet heel snel vind ik. Verleden week dinsdag besteld, sinds vrijdag ligt ie op het depot van GLS bij Parijs. En afgelopen nacht is de status bijgewerkt naar een depot in Lille. Nog steeds geen NL.

Ik had gehoopt dat hij begin deze week geleverd zou worden daar ik einde van de week veel van huis ben. Kak is dat…..
Dan staat die van jouw naast die van mij in Lille 😀

• denneappel
zorgeloosict schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:43:
2x 2400+
...
Lees je ook even in op de C waarde. De verhouding tussen opslag en vermogen. Wellicht wil je het maximale vermogen wat verlagen of toch een extra batterij aansluiten.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:15
Misschien een stomme vraag. Maar hoe zet je de noodstroom aan bij een 2400 AC als de gridpower is weggevallen, dus je hebt geen netwerk en dus geen internet meer. Het kan via de app, of desnoods Home Assistent, maar daar heb je weinig aan als je geen netwerk meer hebt. Zomaar een gedachte spinsel waar zo in mij opkwam. In de handleiding staat niets of dit via de fysieke knop zou kunnen. Ik vond wel zoiets over de oudere modellen.

[ Voor 3% gewijzigd door winwiz op 24-02-2026 08:20 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
winwiz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:18:
Misschien een stomme vraag. Maar hoe zet je de noodstroom aan bij een 2400 AC als de gridpower is weggevallen, dus je hebt geen netwerk en dus geen internet meer. Het kan via de app, maar daar heb je weinig aan als je geen netwerk meer hebt. Zomaar een gedachte spinsel waar zo in mij opkwam. In de handleiding staat niets of dit via de fysieke knop zou kunnen. Ik vond wel zoiets over de oudere modellen.
Even de zoekfunctie gebruiken. Dit is recent uitvoerig besproken.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:02
Jetro schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:32:
[...]

Dan staat die van jouw naast die van mij in Lille 😀
Gezellig 8)

Wanneer had jij je order ingevoerd?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-04 13:25
Ga vandaag mijn zendure solarflow 2400AC ontvangen.
Met 2 batterij modules.
Zijn er zaken waar ik moet opletten of dat jullie aanraden dat ik anders zou doen vertel maar!
Ga de P1 meter van homewizard gebruiken en NoM ga doen.

De batterij gaat in mijn gemetst tuinhuis staan dewelke 6cm isolatie heeft rondom rond. (oorspronkelijk ging hier waterteller staan vandaar)
Hangt zelf rookdetector aangesloten op ons alarm systeem.
Dus vriezen of heel koud wordt het daar nooit, denk 5graden is het koudste ooit gemeten.
Ik heb ook door de elektricien een drie-fasige CEE steker laten voorzien met 6mm2 kabel sectie.
Rechtsreeks naar het bord in het tuinhuis en vandaar driefasig terug naar mijn hoofdbord met zelfde sectie.
Dit alles is gekeurd en geïnstalleerd door erkend elektricien.

Ik heb dit verdeelbord gekocht op amazon om op de driefasige CEE stekker in te pluggen.
https://amzn.eu/d/04KnDDgx
Dan op de schuko de zendure rechtsreeks in te pluggen & dan op 2400W opladen en ontladen.
Denk niet dat er ergens een veiligheidsrisico of brandgevaar zit.
Of mis ik iets?

Idee is om binnen half jaar nog 1 zendure aan te schaffen en deze op de tweede of derde fase aan te sluiten via dit bord. Want heb 9kW aan omvormers dus die 2400W is druppel op hete plaat. :)

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-04 12:03
Even een vraagje voor de ervaren gebruikers.
Wat zouden jullie aanraden?

Momenteel 8 panelen op zuidoost liggen (2,36 KWp).
Hiermee kan ik mijn verbruik van April t/m September (grotendeels) NOM maken i.c.m. een accu.
Afgelopen najaar wel nog airco's laten plaatsen, maar hier nog weinig inzicht op het verbruik van.
Aangezien deze de warmste dagen draaien zal dit denk ik wel goedkomen.
Verder geen Elektrische auto of warmtepomp o.i.d.

Ben echter aan het twijfelen of ik de 2400 AC+ of de Pro zal aanschaffen.
de Pro zal (incl. 4 panelen op zuidwest) in de garage komen te staan (groen vlak).
Hier vriest het niet, maar verder niet verwarmd of gekoeld.
De 2400 AC+. zal in huis kunnen staan, dus standaard op kamertemperatuur.

Maakt dit verschil in temperatuur nog veel uit voor het rendement?
Of zou het verstandiger zijn (met het oog op de toekomst) om de pro incl. panelen in de garage te plaatsen?
Beide locaties is het mogelijk om een eigen groep te creëren (al is de garage wat omslachtiger)

Momenteel neig ik naar de 2400 AC+ (+2 accupakketten), maar twijfel of dit de verstandige keus is.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZqvMuqxj-5X2kMXYIr8iyJhAXg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/sTTdkx7ykrbSJZtSAxRx22mt.jpg?f=user_large

• Jetro
  • Nu online
Panzer_V schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Gezellig 8)

Wanneer had jij je order ingevoerd?
14 feb. Zal wel grote partij zijn die ze in een keer vervoeren.
SjorsC schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:42:

Hiermee kan ik mijn verbruik van April t/m September (grotendeels) NOM maken i.c.m. een accu.
Afgelopen najaar wel nog airco's laten plaatsen, maar hier nog weinig inzicht op het verbruik van.

de Pro zal (incl. 4 panelen op zuidwest) in de garage komen te staan (groen vlak).

Of zou het verstandiger zijn (met het oog op de toekomst) om de pro incl. panelen in de garage te plaatsen?
Beide locaties is het mogelijk om een eigen groep te creëren (al is de garage wat omslachtiger)

Momenteel neig ik naar de 2400 AC+ (+2 accupakketten), maar twijfel of dit de verstandige keus is.

Situatie:
[Afbeelding]
In jouw geval zou ik extra panelen op het platte dak leggen. Dat is niet ingewikkeld en zeer goedkoop op dit moment en dat dan mooi combineren met een 2400 Pro. De extra opbrengst komt dan zoveel mogelijk in je batterij en in de winter heb je er ook extra profijt van (de meest dure uren). En qua rendement natuurlijk veel beter dan via AC net laden. Ik heb ook elk leeg plekje op mijn dak gekoppeld aan extra pv panelen en die aangesloten op zendure 800 Pro's. Succes met je afwegingen.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:49

koboy

Heb een idee voor een icon

Panzer_V schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 07:25:

Ondertussen hier maar alvast kennis opdoen. Ik lees net dat ik bij de installatie eerst de 2400AC+ moet koppelen en daarna pas de Zendure P1 meter moet inprikken en koppelen?
De Zendure P1 meter kun je gewoon vast installeren en zelfs aan HEMS toevoegen. Het eerst aan HEMS toevoegen van de homewizard P1 meter is een truc om die (soms) werkend te krijgen, want de ondersteuning van de homewizard P1 meter is nog niet wat hij zou moeten zijn.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• photovoltaic
  • Laatst online: 14:35

Situatie:
[Afbeelding]
Direct dc laden i.c.m. zonnepanelen is wel het beste.
Als je die pro neemt i.c.m. zonnepanelen dan is de voorkeur om de verlengkabels tussen de panelen zo kort mogelijk te houden om verliezen te beperken en ook dat je dan niet 4x2 hele lange PV-kabels hebt lopen. Ook dit wordt door Zendure aanbevolen. Dus dan zou je de PRO het beste in de garage plaatsen. Zolang het daar boven 0 blijft zit je wel goed en zit ook niet met verliezen doordat hij de accu's moet verwarmen.

Zendure 11 kWh | HW 2,7 kWh | EV 79 kWh | PV 6535 Wp

• koboy

koboy

Situatie:
[Afbeelding]
Aangezien de garage lastiger (en dus kostbaarder) is voor een eigen groep zou ik in eerste instantie gaan voor de quick win: een 2400AC+ (of een gewone 2400 bij goede deal). Je pakt hiermee de grootste winst tegen de minste moeite. Geeft je ook de rust om te kijken wat je nou wil met de omvang van je PV en het verbruik van je airco's. Kan goed zijn dat je meer uitbreiding nodig hebt dan de via een 2400pro kan verwerken.

Qua rendement zou ik me niet te veel zorgen maken, zit ook een afhankelijkheid in van het aantal accu packs. Met een gewone 2400 met 4 accu packs draai ik rond de 85%. Met direct aangesloten PV kun je dit misschien naar de 90% trekken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Ik zie hier best veel posts voorbij komen over een hoger rendement met direct aangesloten pv.

In theorie waar, maar er is nog niemand die hierdoor een hogere RTE heeft weten te behalen. Of althans dit hier gepost heeft.

Iemand met betrouwbare data?

• Stefan98
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-04 16:11
Ik heb proberen terug te lezen, maar kom het zo snel niet vinden.
Ik kan voor 1678 een 2400ac+ kopen met 1 extra accu module (5,28kwh).
Ik kan voor hetzelfde geld een 2400ac met 2 modules kopen (5,76kwh).

Wat raden jullie aan en waarom?

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:00
gielz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:44:
Ik zie hier best veel posts voorbij komen over een hoger rendement met direct aangesloten pv.

In theorie waar, maar er is nog niemand die hierdoor een hogere RTE heeft weten te behalen. Of althans dit hier gepost heeft.

Iemand met betrouwbare data?
Je hebt minder omzet verliezen maar niet perse een hogere RTE.
Het zijn twee verschillende dingen.
Het punt is dat je niet constant met een vast vermogen laad, tenzij er een strak blauwe lucht is.
Zelf heb ik behalve direct aangesloten PV ook nog een string op het dak liggen.
Die levert ook stroom, dus wordt er van 2 walletjes geladen.

Ik heb 2 Hypers zonder direct aangesloten panelen.
Die zitten deze maand tot nu op 78 en 80% (zou gelijk moeten zijn)
Daarnaast een Hyper en SF800 met zonnepanelen en die zitten resp. op 77,3% en 80,5%
De SF800Pro doet het dus iets beter dan de Hyper, maar ik zie geen verschil vanwege de aangesloten panelen.

• koboy

koboy

Stefan98 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:53:
Ik heb proberen terug te lezen, maar kom het zo snel niet vinden.
Ik kan voor 1678 een 2400ac+ kopen met 1 extra accu module (5,28kwh).
Ik kan voor hetzelfde geld een 2400ac met 2 modules kopen (5,76kwh).

Wat raden jullie aan en waarom?
Qua prestaties zijn de verschillen minimaal (als ze er al zijn).
Dan kom je op andere criteria:
- stabiliteit: non-plus is wat stabieler door grotere footprint
- waar ga je hem plaatsen, en is de WAF van invloed
- heb je genoeg aan ruim 5 kWh, en wat doen losse accu packs qua prijs (stukje koffiedik kijken)
- verschillende leveranciers, reviews....

De non-plus regelt na een uur voluit terugleveren terug naar ongeveer 2200W bij mij. Hier ga ik waarschijnlijk nog de fan-unit op zetten. De plus heeft geen fan aansluiting, hoe goed is de koeling?

Polvo176 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:08:
[...]

Je hebt minder omzet verliezen maar niet perse een hogere RTE.
Het zijn twee verschillende dingen.
Het punt is dat je niet constant met een vast vermogen laad, tenzij er een strak blauwe lucht is.
Zelf heb ik behalve direct aangesloten PV ook nog een string op het dak liggen.
Die levert ook stroom, dus wordt er van 2 walletjes geladen.

Ik heb 2 Hypers zonder direct aangesloten panelen.
Die zitten deze maand tot nu op 78 en 80% (zou gelijk moeten zijn)
Daarnaast een Hyper en SF800 met zonnepanelen en die zitten resp. op 77,3% en 80,5%
De SF800Pro doet het dus iets beter dan de Hyper, maar ik zie geen verschil vanwege de aangesloten panelen.
Waar zit dan de exacte winst in bij deze opstelling (is dat überhaupt te berekenen)? Hier haal ik 83,4% RTE (levensduur) in een puur NOM opstelling met een 2400 AC. En dan is het nachtverbruik 160 watt.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20:51
gielz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:26:
Waar zit dan de exacte winst in bij deze opstelling (is dat überhaupt te berekenen)? Hier haal ik 83,4% RTE (levensduur) in een puur NOM opstelling met een 2400 AC. En dan is het nachtverbruik 160 watt.
Een deel van de winst zit hem in de verliezen van de omvormer, als je AC laadt. Hoeveel dat verlies is, is lastig te 'meten', zonder een uitgebreide testopstelling met:
  1. Panelen aangesloten op string/micro omvormer(s), waarvan (alle) opwek naar een Zendure systreem gaat
  2. Panelen rechtstreeks aangesloten op een Zendure systeem
Idealiter zijn zowel de panelen (ook de ligging i.r.t. zon/schaduw!) als het Zendure systeem van 1 en 2 identiek, om echt goed te kunnen vaststellen wat het verschil is.

Veel zal denk ik ook afhangen van de kwaliteit van de MPPT's van Zendure, niet alleen qua 'verlies', maar ook of ze écht het maximaal mogelijke uit je panelen halen. Dat zou nog kunnen verschillen per type paneel, lijkt me.

• Polvo176
gielz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:26:
[...]

De RTE speelt bij zonne-energie geen rol meer.
Die is alleen van belang als je stroom inkoopt.

Voorbeeld, accu's van de SF800Pro zijn nu vol, dus wordt overbodig opgewekte energie terug geleverd.
PV input is 515 Watt, output 475 Watt naar het net, de grote string omvormer doet het zelfde, alleen kan ik bij die niet zien hoeveel PV vermogen er in gaat.
Als de batterijen niet vol zijn dan wordt alles in de batterij geladen, er zit dan geen verschil tussen pv input en output naar de batterij.
Dat zou dan de extra efficiëntie moeten zijn, maar 100% lijkt mij een beetje te fantastisch.
Waar meet je dat precies?
De omvormer heeft verliezen, het BMS heeft verliezen maar de batterij zelf ook, door het chemisch proces wordt er ook energie in warmte omgezet.
Ook zonder omvormer direct DC van de panelen in de accu blijf je BMS en batterij omzet verliezen houden.

• photovoltaic
Het is ook wel lastig om te bepalen wat de beste RTE oplevert. Als je 4 panelen direct PV hebt aangesloten hebt die niet heel gunstig liggen, zullen ze gedurende de hele dag gemiddeld niet meer dan 800 watt gaan opbrengen.

Als je daartegenover een bestaand PV systeem hebt die eenvoudig 10-20 kwh op een dag haalt en NOM instelt dan zul je een beter rendement halen dan het eerste geval.

Maar als je toch van plan bent een paar panelen te leggen en je wilt een thuisbatterij is het beter om deze direct aan te sluiten op een zendure i.p.v. nog een losse omvormer te kopen natuurlijk.

• koboy

koboy

@Polvo176 ook bij direct aangesloten PV is efficiëntie belangrijk. Meer in/uit de accu is immers meer in het donker op eigen stroom kunnen draaien en dus minder energiebelasting betalen. Wel moet je je natuurlijk afvragen in hoeverre investeringen opwegen tegen de daadwerkelijke winst, en aan de andere kant natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel overproductie je hebt op een dag en wanneer je die "laat doorlopen" ipv opslaan.

Het is gewoon erg lastig om de vergelijking daadwerkelijk te kunnen maken. Je kunt dat alleen doen als je volledig identieke apparatuur hebt met maar 1 variabele. In de praktijk is dat alleen te doen met een heleboel exemplaren en middelen om de individuele afwijkingen weg te middelen. Niet iets wat voor ons stervelingen haalbaar is.

Wat ik wel merk is dat de one-way efficientie zoals opgegeven voor de 2400AC door Zendure vrij goed klopt. Helaas zie ik die niet op de website voor de 2400pro

Mijn onderbuik zegt dat het niet veel uit gaat maken. De MPPT's doen een DC - DC conversie naar uiteindelijk de laadspanning van de accu, maar zijn hiervoor ook afhankelijk van de daadwerkelijke individuele prestaties van het aangesloten paneel. Bij een reguliere omvormer middel je de individuele prestaties van een paneel veel meer weg door de grotere aantallen en Zit je wellicht ook door de grotere aantallen makkelijker op een beter punt van de efficiëntie curve.
Als je gaat vergelijken met je reguliere omvormer lijkt het verschil in efficiëntie kleiner doordat de omvormer het uitgaande AC vermogen rapporteert. De ongeveer 3% verlies die je hierbij al hebt genomen.
Bottom line heb je met direct aangesloten PV wat winst in efficiëntie, aan de andere kant heb je met indirect aangesloten PV de winst van de grote aantallen.

• koboy

koboy

photovoltaic schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:00:
Het is ook wel lastig om te bepalen wat de beste RTE oplevert. Als je 4 panelen direct PV hebt aangesloten hebt die niet heel gunstig liggen, zullen ze gedurende de hele dag gemiddeld niet meer dan 800 watt gaan opbrengen.

Als je daartegenover een bestaand PV systeem hebt die eenvoudig 10-20 kwh op een dag haalt en NOM instelt dan zul je een beter rendement halen dan het eerste geval.

Maar als je toch van plan bent een paar panelen te leggen en je wilt een thuisbatterij is het beter om deze direct aan te sluiten op een zendure i.p.v. nog een losse omvormer te kopen natuurlijk.
Eens, maar vergeet niet dat je in de praktijk door de 750W / 18A / 55V limiet per MPPT de 3000Wp niet gaat halen (1x 450/550 Wp per MPPT). Met een reguliere omvormer installatie kun je dus makkelijker hetzelfde of een hogere opbrengst realiseren simpelweg doordat je meer panelen kunt aansluiten.

• Polvo176
@koboy De winst is die 40 Watt van de omvormer, die is er bij direct pv laden niet meer.

Even een grafiekje van vandaag. (Hyper + SF800Pro)
Tot half vier wordt goedkope stroom geladen.
Vanaf half zes is het tarief hoger en wordt stroom uit de batterij gebruikt, op een goedkoop kwartiertje na.
Na 9 uur wordt er afwisselend een beetje geladen van zon en ontladen naar huis.
Na 11 uur zijn de batterijen weer vol en wordt alles met omzeilen terug geleverd.
Het lijkt dus ontladen, maar is het niet.
Daarbij is één aspect nog niet genoemd, als de batterij bijna vol is wordt er b.v. maar 100 Watt geladen, als de zonnepanelen op dat moment 800 Watt kunnen leveren wordt er met de resterende 700 Watt niks gedaan.
Omzeilen van zonne energie gebeurd pas nadat de batterij vol is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANiyauznWGg-_BNRWS7bJCF02A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rs3ZLlgFCG9upxKrVQZ6JDZh.jpg?f=fotoalbum_large

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:41
Polvo176 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:57:
Daarbij is één aspect nog niet genoemd, als de batterij bijna vol is wordt er b.v. maar 100 Watt geladen, als de zonnepanelen op dat moment 800 Watt kunnen leveren wordt er met de resterende 700 Watt niks gedaan.
Die wordt dan dus ook niet gebruikt om de rest van het huis van energie te voorzien?

[ Voor 38% gewijzigd door Jojan265 op 24-02-2026 14:09 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• photovoltaic
@koboy De winst is die 40 Watt van de omvormer, die is er bij direct pv laden niet meer.

Vanaf half zes is het tarief hoger en wordt stroom uit de batterij gebruikt, op een goedkoop kwartiertje na.
Na 11 uur zijn de batterijen weer vol en wordt alles met omzeilen terug geleverd.

[Afbeelding]
Is dat ook nog zo met de nieuwe SolarFlow 2400 Pro ook als je de bypass-functie hebt aan staan? Bij meer PV opwek dan de batterij kan laden (2370Watt) wordt de rest toch ook AC omgezet.

• Polvo176
Jojan265 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Die wordt dan dus ook niet gebruikt om de rest van het huis van energie te voorzien?
Nee, die wordt dan niet gebruikt.
photovoltaic schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:12:
[...]

Is dat ook nog zo met de nieuwe SolarFlow 2400 Pro ook als je de bypass-functie hebt aan staan? Bij meer PV opwek dan de batterij kan laden (2370Watt) wordt de rest toch ook AC omgezet.
Geen idee, ik heb geen batterij uit de 2400 serie, misschien kan @Taro daar wat van zeggen.

• TCMR
  • Laatst online: 21:12
@koboy
Hmmm, dat klinkt wel een beetje als een nadeel. Het wonderbaarlijke schemaatje suggereert toch dat er tegelijkertijd overtollige stroom aan het huis/net geleverd wordt als de accu het niet volledig kwijtkan (meer dan 2400W, of minder aan het einde van de laadcurve?). Ik zou denken: "dat is niet logisch, de omvormer kan hiet deels in bypass-mode staan", maar toch zie ik het zo in de tekening.

Andere voordelen van direct aangesloten PV lijken me:

1. 4 losse MPPT's, dus ze gaan onafhankelijk proberen zo'n optimaal mogelijk punt te vinden (zal in sommige gevallen niet veel uitmaken)
2. Lage opstartspanning (zijn hier specs van?), dus ze beginnen al vroeg met produceren (wishful thinking?)

Heb zelf twee omvormers hangen met panelen op dezelfde oriëntatie, en ik zie dat de kleine omvormer daadwerkelijk een stuk vroeger begint dan de grote.

Nou ja, we gaan het zien. Ik vind het idee van een autonoom systeem wel mooi, daarom mijn keuze voor een Pro. Maar of het echt efficiënter is... (financieel in ieder geval niet :))

• koboy

koboy

[Afbeelding]
Ik weet niet waar die 40W vandaan komt. Maar ook een DC gekoppelde batterij gaat door een DC - DC omvormer om op de laad-spanning van de accu te komen. Hier heb je ook wat verlies. Wel minder dan vanaf AC.

Laten we aannemen dat de omzet verliezen na elkaar genomen worden, dus AC - DC - laadspanning DC, en gelijk zijn beide richtingen op. Vanuit een reguliere omvormer weten we dat dit totaal op ongeveer 3% ligt. Met een one way efficiëntie van 93% heeft een Zendure 2400AC dus ongeveer 4% laadverlies in de accu zelf. Die pak je dus altijd, ook bij DC koppeling van de PV. De maximale efficiëntie winst is dus 6 % t.o.v. een AC gekoppelde PV installatie. Ga ik naar mezelf kijken, met op top dagen 20kWh productie vanaf 2700Wp, dan gaat er dus 1,2 kWh verloren mits ik ruimte zou hebben om alles op te slaan (spoiler: heb ik niet met 11,5kWh opslag, dus het gaat om de helft).

Die 1,2 kWh zet alles wel in perspectief. Dit is de moeite niet om een 2x zo duur accu systeem van SolarEdge ofzo te plaatsten wat de installateurs graag willen. Hoeveel van die 1,2 kWh nog overblijft is maar de vraag als je efficiëntie voordelen van meerdere panelen op een omvormer poort gaat meenemen....

Ja PV direct gekoppeld aan een 2400pro biedt voordelen mits allemaal past in de systeem eisen. Vergeet dan ook niet dat je voldoende opslag moet hebben, anders sta je een flink deel van de opwek alsnog tegen weinig het net op te duwen.

Edit: komma fout door hoofdrekenen met te weinig slaap....

• 3j3ct
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-04 19:32
Ik heb een bovenwoning en wil 4 panelen direct aansluiten op een 2400 pro. Ivm brandveiligheid leek het me praktisch om de unit op het dak te plaatsen, heeft iemand ervaring met een goede behuizing hiervoor? Als ik het goed begrijp gaat de unit zichzelf warmhouden?

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

3j3ct schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:50:
Ik heb een bovenwoning en wil 4 panelen direct aansluiten op een 2400 pro. Ivm brandveiligheid leek het me praktisch om de unit op het dak te plaatsen, heeft iemand ervaring met een goede behuizing hiervoor? Als ik het goed begrijp gaat de unit zichzelf warmhouden?
Warmhouden zal niet het grootste probleem zijn maar vocht wel. Dat zal de levensduur van de elektronica niet ten goede komen, zelfs als je hem in een behuizing plaatst.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:00
3j3ct schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:50:
hou je wel rekening mee als je dit op het dak wilt plaatsen dat je dat bij koop wel aan je VvE moet vragen en hier dus ook een schriftelijke toestemming voor moet vragen (vergeet hierbij niet dat het dak bij een gemeenschapelijke koop (= je had het over een bovenwoning) geen eigendom van jou is maar gemeenschappelijk eigendom. Dat zelfde is ook van toepassing bij plaatsing van zonnepanelen op een gemeenschappelijk dak.)
overigens ook voor de plaatsing van de aparte stroomleiding AC zul je een dergelijke toeststemming moeten vragen.
Bij huur moet je dat aan de verhuurder vragen, weinig kans dat je daar toestemming voor krijgt.
ik verwacht echter dat het risico met brandveiligheid wel mee zal vallen, het is eerder de vraag of je a) een geschikte plaats voor je thuis-batterij in je woning kunt vinden. b) vergeet niet dat de DC kabels ( totaal 8 stuks) je ook nog veilig moet kunnen plaatsen, waarbij deze ooknog niet te lang zouden moeten worden, Zendure spreekt in zijn handleiding van circa 3m.
staan die zonnepanelen al op het dak of wil je gelijk met de Zendure plaatsen?

[ Voor 24% gewijzigd door Jan-tweak op 24-02-2026 16:47 ]

• zorgeloosict
Ik heb sinds kort 2x een 2400ac+
Zitten nu nog aangesloten op een gedeeld stopcontact
Nu is brein 1 met 400w aan het opladen en het andere brein met 400w aan het ontladen

Is HEMS wel geschikt voor 2x een 2400ac+
Om op deze manier bij grote energievraag met 4800w te ontladen
Of werken ze elkaar alleen tegen?

• Stefanri
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:45
Ik moet ook het pakket ophalen bij GLS,.ze willem het niet vervoeren ivm ADR. Ik heb al een klacht gemaakt bij Zendure.
ze hebben nu ook de losse batterij op de website gezet op mijn verzoek.

• Stefanri
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21:45
Als die nog werkt

Als u een extra batterij nodig heeft, kunnen we u 5% korting aanbieden: A67800BYJWF8

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:50
Martijnvdb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:55:
Ik twijfel nog steeds over 1x AC2400+ met 3 batterijen of 2x tower AC2400+ met 1 batterij.
Totale kWh is nagenoeg gelijk, 2x tower is paar honderd euro duurder. Groot voordeel hiervan is laden/ontladen met 2400 w x 2. Heb full electric warmtepomp en inductie koken. Af en toe EV laden.
Plaats heb ik voldoende. Wat zijn voor-en nadelen bij beide varianten? Wat zouden jullie doen? Thx!
Zelf wil ik een vierde batterij aanschaffen en denk dan ook aan een extra AC2400 omvormer. Dan heb ik twee stapels met twee batterijen en dan gaat het laden een stukje sneller. Met drie batterijen, die laden op de goedkoopste momenten (dynamisch contract), merk ik al dat het minimaal 3 uren duurt voordat ze vol zijn. M’n EV wil ook laden op de goedkoopste momenten dus die beginnen elkaar ‘s nachts, zeker als ik een vierde batterij bijplaats, een beetje in de weg te zitten.
Maar ja, twee omvormers geeft wel weer twee keer stand-by verlies.
zorgeloosict schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:18:
Ik heb sinds kort 2x een 2400ac+
Zitten nu nog aangesloten op een gedeeld stopcontact
Nu is brein 1 met 400w aan het opladen en het andere brein met 400w aan het ontladen

Is HEMS wel geschikt voor 2x een 2400ac+
Om op deze manier bij grote energievraag met 4800w te ontladen
Of werken ze elkaar alleen tegen?
Ja HEMS werkt samen, als je de beide devices in 1 HEMS in de app verwerkt (dit kan tot max 6 devices).

Maar ontladen met 4800 W op 1 groep is zeer onveilig, ik hoop niet dat je dat bedoelt. Het is max 2400W op een vrije, volledige dedicated groep anders riskeer je brandgevaar. Dus als je met 2 devices 4800 Wwil ontladen zul je dit op 2 afzonderlijke vrije groepen moeten doen waarop niets anders zit dan de afzonderlijke devices. Ik ga er maar van uit dat je als je met 4800W wil ontladen je ze dan ook op 2 afzonderlijke groepen zet.

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:59
Ja die werkt! Dank, net besteld

• zorgeloosict
mrme12345 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Ja HEMS werkt samen, als je de beide devices in 1 HEMS in de app verwerkt (dit kan tot max 6 devices).

Maar ontladen met 4800 W op 1 groep is zeer onveilig, ik hoop niet dat je dat bedoelt. Het is max 2400W op een vrije, volledige dedicated groep anders riskeer je brandgevaar. Dus als je met 2 devices 4800 Wwil ontladen zul je dit op 2 afzonderlijke vrije groepen moeten doen waarop niets anders zit dan de afzonderlijke devices. Ik ga er maar van uit dat je als je met 4800W wil ontladen je ze dan ook op 2 afzonderlijke groepen zet.
De 2400+ units krijgen allebei een eigen automaat en worden allebei gekoppeld aan een eigen fase
Dus op L1 komt er 1 en 1 op L2

Alleen wat ik niet snap binnen de HEMS is dat ze elkaar aan het opladen zijn terwijl het huis stroom te kort komt.
1 was netje aan het ontladen met 400w en de andere was ondanks het opladen van de auto aan het bijladen :-(
Polvo176 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:59:
[...]

De RTE speelt bij zonne-energie geen rol meer.
Die is alleen van belang als je stroom inkoopt.

Voorbeeld, accu's van de SF800Pro zijn nu vol, dus wordt overbodig opgewekte energie terug geleverd.
PV input is 515 Watt, output 475 Watt naar het net, de grote string omvormer doet het zelfde, alleen kan ik bij die niet zien hoeveel PV vermogen er in gaat.
Als de batterijen niet vol zijn dan wordt alles in de batterij geladen, er zit dan geen verschil tussen pv input en output naar de batterij.
Dat zou dan de extra efficiëntie moeten zijn, maar 100% lijkt mij een beetje te fantastisch.
Waar meet je dat precies?
De omvormer heeft verliezen, het BMS heeft verliezen maar de batterij zelf ook, door het chemisch proces wordt er ook energie in warmte omgezet.
Ook zonder omvormer direct DC van de panelen in de accu blijf je BMS en batterij omzet verliezen houden.
Wellicht bij jou maar elke watt die van de panelen afkomt kan ik goed gebruiken in het huis. Een zon efficiënt mogelijke batterij is dan wel handig. Alles wat ik kan behouden hoef ik later niet alsnog in te kopen.

Aangezien jij een fanatiek gebruiker bent van panelen op een Zendure toch de vraag. Heb je al naar de data gekeken om te zien of te achterhalen is hoeveel efficiënter het is met zonnepanelen direct op de Zendure?

Nu denk ik wel dat de extra behaalde efficiëntie verdampt als je batterij bijna vol is en hij de PV panelen tijdelijk gaat knijpen. Vraag is of dit bij de 2400AC pro ook zo is.

zorgeloosict schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:35:
[...]

De 2400+ units krijgen allebei een eigen automaat en worden allebei gekoppeld aan een eigen fase

Alleen wat ik niet snap binnen de HEMS is dat ze elkaar aan het opladen zijn terwijl het huis stroom te kort komt.
1 was netje aan het ontladen met 400w en de andere was ondanks het opladen van de auto aan het bijladen :-(
En je had ze wel beiden in 1 HEMS zitten? Met welke functie stond die in HEMS?

• a2aan
gielz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:43:
Nu denk ik wel dat de extra behaalde efficiëntie verdampt als je batterij bijna vol is en hij de PV panelen tijdelijk gaat knijpen. Vraag is of dit bij de 2400AC pro ook zo is.
Eerder vandaag vroeg iemand zich hier af of 'halve bypass' mogelijk is, en ik zou haast denken van wel, als de marketingvlaim van 4800W PV-verwerking klopt. Want de 2400W (opladen) + 2400W (export) is 4800W, en 1800W (AC invoer via off-grid) + 3000W (MPPT's) is ook 4800W, maar om dat voor elkaar te krijgen zullen die MPPT's hun energie toch moeten verdelen over opladen en exporteren.

Of de martetingclaim van 4800W blijkt toch niet helemaal zuiver te zijn...
Eerst de omvormer uit hems halen.
Dan op 0 zetten.
Zo heb ik dit bij mijn 3 Zendure omvormers.
Hierna in hems opnemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bhc7cmDbqpbP2XpIsJI_V5-jVVs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGhEUJtrLJBAUCnewWeX7k35.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zaz3y_CwtRK7F6fdANCtRb4ylB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0q3ygoAfnkelTCtchd4KJYZ.jpg?f=fotoalbum_large

• a2aan
Misschien dat @mrme12345 of @Taro, als er weer meer zon is, kan testen wat er gebeurt als de MPPT's >2400W aangeboden krijgen? Dat zou zich dan moeten verdelen tussen opladen en exporteren.
a2aan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:58:
Misschien dat @mrme12345 of @Taro, als er weer meer zon is, kan testen wat er gebeurt als de MPPT's >2400W aangeboden krijgen? Dat zou zich dan moeten verdelen tussen opladen en exporteren.
Morgenmiddag wordt het zonnig, heb er 3 x 440 Wp en 3 x 505 Wp panelen op aangesloten. Zal even monitoren wat er gebeurt, maar vermoed dat ik de >2400 Watt er nog niet mee ga halen in februari.

• RonaldBe
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Zijn er medetweakers die kunnen aangeven of het nog mogelijk is om een set Zendure Solarflow 2400 AC icm AB3000X batterij vanuit Duitsland naar Nederland te krijgen.

Zie in Duitsland namelijk prijzen die veel lager zijn, maar merk ook op dat men niet verzend naar Nederland.
Wij hebben er 4 x 440Wp aan zitten, dus dat gaan we ook niet redden voor zo'n test. Zelfs morgen niet ;-)

• a2aan
Taro schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Morgenmiddag wordt het zonnig, heb er 3 x 440 Wp en 3 x 505 Wp panelen op aangesloten. Zal even monitoren wat er gebeurt, maar vermoed dat ik de >2400 Watt er nog niet mee ga halen in februari.
Nee, met "meer zon" bedoelde ik ook dat de zon ook weer wat hoger aan de hemel staat, en er dus ook voldoende zoninstraling is. Want met zes panelen van gemiddeld 472,5Wp, haal je niet 'zomaar' >400W per paneel. Daar heb je, als mijn hoofdrekensommetje klopt, bijna 800W/m2 zoninstraling voor nodig, en dat komt in Nederland niet zo heel vaak voor (al helpt het wel mee dat het nu nog niet zo warm is).

Edit: met acht panelen zou je morgen misschien al wel >300W per paneel kunnen redden, maar ik snap dat jullie dat niet zomaar even hebben liggen!

[ Voor 9% gewijzigd door a2aan op 24-02-2026 20:12 ]

• koboy

koboy

zorgeloosict schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Lijkt op een instelling in de P1 data ergens.... Welke gebruik je? Levert die totalen of data per fase?

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:01
@RonaldBe marcmax.de zonder probleem.

• denneappel
Omdat ik vermoed dat de 800 pro en 2400 pro dezelfde logica delen en enkel de vermogens van elkaar verschillen deel ik ik hier even wat er op mijn 800 pro te zien is. Onderstaand is de situatie waar ik 800W AC vraag van de Zendure terwijl er 848W PV input is. Het restant gaat netjes de batterij in. Jij wilt denk ik weten wat er gebeurt als de max batterij input bereikt wordt door PV? Dat zou ik je over een paar weken kunnen vertellen. Bij de 800 pro is dat max 2000W naar de batterij en de rest moet dan geexporteerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s1mGwjmgbITo75D8Cq-fcaIbB0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rDR0qDKEyJgWlI5Vg2QFSBkq.png?f=user_large

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Is het niet zo dat het laadvermogen flink omlaag gaat als de accu bijna vol is? Dan is het met relatief weinig zonopbrengst al te testen.
Basket Kees schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Is het niet zo dat het laadvermogen flink omlaag gaat als de accu bijna vol is? Dan is het met relatief weinig zonopbrengst al te testen.
Ja. Bij de Hyper 2000 zag ik destijds dat de bypass pas actief werd als de accu 100% vol was, tot die tijd werd het overtollige vermogen gewoon weggegooid.

Maar volgens mij willen we meerdere dingen testen, waaronder: bij >2400 Watt, hoeveel gaat er dan naar de accu en naar het net. Wat gebeurt er bij een bijna volle accu. Etc.

Zal het morgen delen.

• zorgeloosict
koboy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Lijkt op een instelling in de P1 data ergens.... Welke gebruik je? Levert die totalen of data per fase?
Ik gebruik de p1 meter van zendure zelf
Maar heb ook buiten de zendure app ook een p1 meter van homewizard. Die is alleen gekoppeld. Aan de app van HomeWizard.

• zorgeloosict
Weet iemand hoe streng die controle is van je installatie
Is een factuur noodzakelijk bij aanpassing van 800 naar 2400 / 4800w bij 2x 2400+
Of zijn een paar foto’s voldoende
In heb een elektricien die het in de avonduren komt aanpassen. Is die factuur dan nodig?
Iemand ervaring mee?
zorgeloosict schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:18:
Weet iemand hoe streng die controle is van je installatie
Is een factuur noodzakelijk bij aanpassing van 800 naar 2400 / 4800w bij 2x 2400+
Of zijn een paar foto’s voldoende
In heb een elektricien die het in de avonduren komt aanpassen. Is die factuur dan nodig?
Iemand ervaring mee?
Ja, boven de 3200 moet je wel met serieus bewijs komen. Factuur + technische beschrijving, door de elektricien ondertekend. Of een bewijs van certificering / passende opleiding.

• koboy

koboy

zorgeloosict schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:16:
[...]

Ik gebruik de p1 meter van zendure zelf
Maar heb ook buiten de zendure app ook een p1 meter van homewizard. Die is alleen gekoppeld. Aan de app van HomeWizard.
Helaas, dan kan ik het niet op een bug in de homewizard ondersteuning gooien.
Firmware van de Zendure P1 bijgewerkt neem ik aan.....
Ik kan me ergens vaag een instelling in HEMS herinneren om per fase NOM te doen. Nazoeken wordt even lastig voor mij omdat ik de 2400AC uit HEMS heb gehaald omdat die nu via HA wordt aangestuurd, em zonder accu in HEMS is alles qua instellingen geblokkeerd.

koboy schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:45:
[...]

Helaas, dan kan ik het niet op een bug in de homewizard ondersteuning gooien.
Firmware van de Zendure P1 bijgewerkt neem ik aan.....
Ik kan me ergens vaag een instelling in HEMS herinneren om per fase NOM te doen. Nazoeken wordt even lastig voor mij omdat ik de 2400AC uit HEMS heb gehaald omdat die nu via HA wordt aangestuurd, em zonder accu in HEMS is alles qua instellingen geblokkeerd.
Je kon voorheen met bijv. een Shelly Pro 3EM iedere accu aan een eigen fase van die meter koppelen, daarmee kon je iedere fase op nul houden. Dat kan naar mijn weten met HEMS niet meer.

Mogelijk komt er op termijn wel zoiets voor een Home Assistant integratie.

• bigalf
  • Laatst online: 06-04 13:40
Een vraag. Ik heb twee Solarflow's 2400AC's omvormers met accu's. Een omvormer op een gedeelde groep en een omvormer op een eigen groep. Ik kan het niet zo snel ontdekken, maar kan ik de omvormer op de eigen groep instellen dat deze laadt en ontlaadt met 2400W terwijl de andere omvormer op 800W laden en ontladen staat ingesteld?
bigalf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:56:
Een vraag. Ik heb twee Solarflow's 2400AC's omvormers met accu's. Een omvormer op een gedeelde groep en een omvormer op een eigen groep. Ik kan het niet zo snel ontdekken, maar kan ik de omvormer op de eigen groep instellen dat deze laadt en ontlaadt met 2400W terwijl de andere omvormer op 800W laden en ontladen staat ingesteld?
In HEMS niet, wel als je ze via Home Assistant of 1 van de 2 via HEMS en de ander handmatig aanstuurt.

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:48
Even een vraagje over de Solarflow 2400 Pro. Ik lees in de reviews dat er totaal 4800 W totale zonne-input mogelijk is. 3.000 van de panelen en 1800 W via AC-koppeling. Hierover heb ik de volgende vragen:

1. Kan er in totaal dus 750 W per paneel worden aangesloten? Is dat hetzelfde als 750 WP? Of haal ik nu dingen door elkaar. Op de site van Zendure staat bijvoorbeeld een set van 4x515 w, totaal 2.600 WP.
2. Kunnen er dus max 4 panelen direct op worden aangesloten?
3. Hoe moet ik die AC-koppeling zien van 1800 W? Is dat standaard aanwezig of moet dit apart worden aangeschaft?
Thx!
Martijnvdb schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:00:
Even een vraagje over de Solarflow 2400 Pro. Ik lees in de reviews dat er totaal 4800 W totale zonne-input mogelijk is. 3.000 van de panelen en 1800 W via AC-koppeling. Hierover heb ik de volgende vragen:

1. Kan er in totaal dus 750 W per paneel worden aangesloten? Is dat hetzelfde als 750 WP? Of haal ik nu dingen door elkaar. Op de site van Zendure staat bijvoorbeeld een set van 4x515 w, totaal 2.600 WP.
2. Kunnen er dus max 4 panelen direct op worden aangesloten?
Het gaat niet om Watt per paneel, maar om max V en A, als je binnen die range blijft kan je zoveel panelen aansluiten als mogelijk, maar met veel nieuwe panelen zal dit max 1 of soms 2 per MPPT ingang zijn.
3. Hoe moet ik die AC-koppeling zien van 1800 W? Is dat standaard aanwezig of moet dit apart worden aangeschaft?
Thx!
Die AC koppeling betreft een micro-omvormer met daarop zonnepanelen die je op de noodstroomuitgang aansluit. Die AC aansluiting is uiteraard aanwezig, de micro-omvormer moet je zelf regelen.

Heb vanochtend vroeg de panelen op de 2400 Pro aangesloten, maar kwam er achter dat ik de splitter kabels niet meer heb. Met dit weer durf ik het nog wel aan om 2 flinke panelen op 1 MPPT aan te sluiten, maar dat kan dus niet. Ik heb 2 sets lange PV kabels en paar sets korte, maar ik kan dus vandaag maximaal 3-4 panelen aansluiten om te monitoren. Heb wel 2x SF800 via een stekkerblok aan de AC ingang gekoppeld, benieuwd hoe het er rond het middaguur uitziet.

Het werkt, ziet netjes dat de Noodstroomaansluiting een Micro-omvormer is geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKU4vty09-U-vmz_xlcac6TimMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ7miDLtxXDT9gsVEi7HCF2a.jpg?f=fotoalbum_large

Moet wel goed opletten wat er gebeurt als de accu vol is en de micro's nog door blijven gaan... Vermoedelijk stopt de omvormer dan met 50Hz op die poort zetten en schakelen ze uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 25-02-2026 09:46 ]

• bigalf
  • Laatst online: 06-04 13:40
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:12:
[...]

In HEMS niet, wel als je ze via Home Assistant of 1 van de 2 via HEMS en de ander handmatig aanstuurt.
Als je 1 in HEMS hebt en de andere niet dan weten ze van elkaar toch niet wat ze doen?

• xrobert19
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-04 10:53
Hi ik kan niet echt een keuze maken. Ik neig op het moment naar de SolarFlow 2400 AC+ maar wat zou efficiënter kunnen draaien in mijn situatie?
2x Zendure SolarFlow 800 Plus mischien met 1 extra losse accu er bij.
(Als ik het goed gelezen heb kunnen ze samen werken maar niet zo als je zou willen voor nom. Ze delen altijd de last? En met nom zou je liever een voor 1 leeg trekken? Mits het vermogen dat toelaat natuurlijk. Leuk HA project? Geen ervaring mee maar lijkt me heel interessant) (zijn hier eventueel voorbeelden van?)

Of 1x SolarFlow 2400 AC+ plus 1x ab3000L
Avond verbruik tot 22:00 ca 275 tot 350w (los van pieken, wasmachine,waterkoker etc) - Nacht verbruik ca 160w
Doel is NOM en later misschien op goedkopere momenten inkopen en daarna nom draaien. Heb huidig nog een vast contract.

2700 Wp Enphase IQ8 | 54 Kwh EV | Zaptec go 2

bigalf schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Als je 1 in HEMS hebt en de andere niet dan weten ze van elkaar toch niet wat ze doen?
Klopt, daarom zou ik dat ook niet doen :)

Enige optie: Home Assistant.

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-04 21:49
Beste allemaal,
Volg deze pagina al geruime tijd. Vanwege mijn dynamische contract bij Tibber en een electrische auto sinds september verdiep ik mij nu in een thuisaccu. Zendure komt bij mij dan toch echt het beste uit de bus.
Ik denk dat ik wil gaan voor de SF 2400 pro samen met 4 zonnepanelen en de p1 meter.
De accu komt in de schuur te staan welke vorstvrij is en de panelen daar op het dak.
Kan ik gewoon een b16 automaat erbij plaatsen in de meterkast in de garage met daar 1 wcd op voor de accu?
Vanaf de straat komt er 1 fase 40a binnen.
Er loopt een kabel 3x4mm, ongeveer 25 meter, van binnen meterkast naar de meterkast in de schuur welke 40a is afgezekerd. Daarop zitten al 2 b16 automaten. Daar zitten geen grote verbruikers op.

Alvast bedankt.
Bart-sss schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:16:
Beste allemaal,
Volg deze pagina al geruime tijd. Vanwege mijn dynamische contract bij Tibber en een electrische auto sinds september verdiep ik mij nu in een thuisaccu. Zendure komt bij mij dan toch echt het beste uit de bus.
Ik denk dat ik wil gaan voor de SF 2400 pro samen met 4 zonnepanelen en de p1 meter.
De accu komt in de schuur te staan welke vorstvrij is en de panelen daar op het dak.
Kan ik gewoon een b16 automaat erbij plaatsen in de meterkast in de garage met daar 1 wcd op voor de accu?
Er loopt een kabel 3x4mm, ongeveer 25 meter, van binnen meterkast naar de meterkast in de schuur welke 40a is afgezekerd. Daarop zitten al 2 b16 automaten. Daar zitten geen grote verbruikers op.

Alvast bedankt.
Ja, 1x B16 automaat met 1 WCD kan. Of beter: 1x B16 automaat, stekker van de omvormer knippen en via lasdoos aansluiten.

Ps. Hou rekening met dat je ooit naar 3-fase gaat, je zou bijv. een 5-aderige 4mm2 kabel kunnen trekken ipv 3-aderige 2,5mm2. Kost nu iets extra, maar heb je het direct beter geregeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 25-02-2026 13:47 ]

• Bart-sss
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-04 21:49
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:46:
[...]

Ja, 1x B16 automaat met 1 WCD kan. Of beter: 1x B16 automaat, stekker van de omvormer knippen en via lasdoos aansluiten.

Ps. Hou rekening met dat je ooit naar 3-fase gaat, je zou bijv. een 5-aderige 4mm2 kabel kunnen trekken ipv 3-aderige 2,5mm2. Kost nu iets extra, maar heb je het direct beter geregeld.
Dank voor voor het antwoord!
Met de lasdoos is misschien dan een nog beter idee, bedankt voor de tip.
Op dit moment zal ik nog geen 5x4mm kabel gaan trekken naar de de garage.
Toekomst willen we een keer het huis flink verbouwen waardoor de vloer eruit moet, deze wil er dan in trekken en meteen alles aan laten passen.
Update:
  • ~920 Watt uit zonnepanelen. Niets uit micro's via noodstroomuitgang aangezien die nu volledig uit de zon liggen.
  • Wordt afgeknepen richting 100%
  • Uiteindelijk gaat er nog maar +-60 Watt naar de accu, rest wordt afgefakkeld.
  • Accu springt naar 100%
  • Omzeilen/bypass start direct en de panelen schieten naar 846 Watt (inmiddels iets minder volle zon erop), stroom direct richting het net.
Testen met >2400 Watt lukt hier helaas niet, ik moet dan 2 panelen per MPPT aansluiten en zal dit weekend even de specs checken of dat kan/past en zo ja, dan Y-kabels bestellen om dat te realiseren. Of ze in serie te zetten als dat kan, dan heb ik geen kabels nodig.

• TCMR
  • Laatst online: 21:12
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:20:
Update:
:(

Dat is echt niet wat het schemaatje suggereert.
Of ze in serie te zetten als dat kan, dan heb ik geen kabels nodig.
Dat gaat waarschijnlijk niet lukken: V wordt snel te hoog. Y-splitters lijkt mij de enige optie.

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik zie het volgende gedrag bij m'n panelen op m'n 800Pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ABJpNoh8nloI-vWwCU2X29PaGU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GjOikdP6EQuU3Erqh3OzkPJP.png?f=user_large

Het lijkt erop dat de paneeltjes 1 voor 1 een reset krijgen. Hebben meer mensen hier last van?
AWEF schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:01:
Ik zie het volgende gedrag bij m'n panelen op m'n 800Pro:
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de paneeltjes 1 voor 1 een reset krijgen. Hebben meer mensen hier last van?
Het lijkt erop dat de verbinding elke keer weg valt, en daardoor 0 rapporteert

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• a2aan
Taro schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:20:
Update:
  • ~920 Watt uit zonnepanelen. Niets uit micro's via noodstroomuitgang aangezien die nu volledig uit de zon liggen.
  • Wordt afgeknepen richting 100%
  • Accu springt naar 100%
  • Omzeilen/bypass start direct en de panelen schieten naar 846 Watt (inmiddels iets minder volle zon erop), stroom direct richting het net.
De situatie is anders dan waar @denneappel gisteren over schreef over zijn 800 Pro, maar het verbaast me dat het gedrag niet vergelijkbaar is.

Bij @denneappel ging er 848W van de MPPT's naar Zendure, 800W van Zendure naar het net, en 48W naar de accu's, en werd er dus niks afgefakkeld.

Bij @Taro ging er eerst 60W naar de accu, 0W naar het net, en werd er ~800W afgefakkeld, en toen de batterij vol was ging er ineens 846W van de MPPT's via de bypass naar het net.

Waarom zou het systeem zich bij @Taro niet hetzelfde (kunnen) gedragen als bij @denneappel? Dus de input van de MPPT's netjes verdeeld tussen opladen en exporteren? Want schijnbaar kán het wel. Of in ieder geval bij de 800 Pro.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:00
Bart-sss schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:16:
Beste allemaal,

Alvast bedankt.
even een vraag, hoe heb je de aardlekbeveiliging gedaan, met alleen een B16 IA ben je er namelijk nog niet.
Kleine tip ; plaats een thuis-batterij zo veel mogelijk niet op een gezamelijke aardlekbeveiliging maar doe dit afzondelijk via een aardlekautomaat (alamat). ben je een stuk meer bedrijfszekerder.
En de tip van @Taro is ook een goede, in een dergelijke situatie zou ik deze ook vast aansluiten of anders zoals ik het zelf gedaan heb (omdat ik toch nog wat meer mobiel wil blijven) gebruik een blauwe CEE Stekker en WCD van16A. Dat zijn namelijk stekkers die ook langdurig hogere vermogens aan kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebWRBxLCLwr7RY1aa7SwqoNyXrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhpSGgvotxIOHubnCSUgoDzo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGi1TlCgzEGKzRtFZfNxnwWOh60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzedp11Rb6Vo8RistnNr8N1c.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 39% gewijzigd door Jan-tweak op 25-02-2026 15:46 ]

• Martin0672
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:06
Testen met >2400 Watt lukt hier helaas niet, ik moet dan 2 panelen per MPPT aansluiten en zal dit weekend even de specs checken of dat kan/past en zo ja, dan Y-kabels bestellen om dat te realiseren. Of ze in serie te zetten als dat kan, dan heb ik geen kabels nodig.
Lukt het met Y-kabels dus toch wel om 2x 550 Watt-panelen oost+west aan te sluiten op 1 MPTT tracker?

Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.

Pagina: 1 ... 181 ... 218 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.