• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:40
nico_09 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:44:
[...]

Dat scheelt weer ruimte, mooiste is dan de HW p1 deze hebben we al.
Houdt de Zendure p1 ook verbinding als het internet uitvalt?
en hoe is het tussen P1 van Zendure en de HW P1?? zit daar nog verschil in voor wat betreft NOM ??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

gielz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Klopt zie ik hier ook maar na enkele dagen zonder prik gaat hij toch dalen. De SOC is maar een schatting, @Devke heeft de omvormer laatst eens los aangesloten om het standby vermogen te bekijken.
En @Ben(V). Gemeten met HW kWh MID meter zonder batterijen onder de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfHriU2IDbkzu2qRZ9NR6r0dfbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk6SEYgWgWPIIXOR80bisfgW.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

gielz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:13:
[...]

Klopt zie ik hier ook maar na enkele dagen zonder prik gaat hij toch dalen. De SOC is maar een schatting, @Devke heeft de omvormer laatst eens los aangesloten om het standby vermogen te bekijken.
Schatting? Een goed BMS kan dit toch nauwkeurig berekenen. Of meten, je bevind je hier immers in de Low Soc section (onderste 0-20%) waar de laadcurve helemaal niet vlak is.
Hansieo schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:50:
[...]

en hoe is het tussen P1 van Zendure en de HW P1?? zit daar nog verschil in voor wat betreft NOM ??
Nee, die geven met dezelfde interval exact dezelfde waarde door.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:07
Taro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:04:
[...]

Nee, die geven met dezelfde interval exact dezelfde waarde door.
Als je HA gebruikt voor sturing misschien wel, maar met HEMS reageerde mijn 2400AC slechts iedere 20sec op wijzigende input van de HW P1-meter, terwijl dat met die van Zendure iedere 5-6 sec is.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:11
Taro schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:44:
[...]

P1-meters zijn sowieso de beste oplossing aangezien ze digitaal de waarde doorkrijgen vanuit de slimme meter ipv die analoog moeten gokken (CT-meters).

De enige reden om een CT-meter te gebruiken:
  1. Oude DSMR 4.x meter die met 10 seconden waardes doorgeeft
  2. Aparte groepen of apparaten meten
Anders is een P1-meter altijd beter.
1. Oude DSMR 4.x meter die met 10 seconden waardes doorgeeft
2. Aparte groepen of apparaten meten
3. Ontbreken van P1 poort op meter
Bij Zendure navraag gedaan over de beschikbaarheid van AB3000X en 2400 AC de komende jaren, dit is het antwoord:

2400AC and AB3000X will continue to be sold and serviced for the years to come

En van wat ik tot nu toe heb gezien werkt Zendure ook inderdaad zo. Vorig jaar op de Solar Solutions beurs werden SF800 Pro en 2400 AC genoemd, iedereen had verwacht dat de Hyper niet meer verkocht zou gaan worden, maar die is ook nog steeds beschikbaar, dus persoonlijk twijfel ik hier ook niet aan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Taro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:56:
Bij Zendure navraag gedaan over de beschikbaarheid van AB3000X en 2400 AC de komende jaren, dit is het antwoord:

2400AC and AB3000X will continue to be sold and serviced for the years to come

En van wat ik tot nu toe heb gezien werkt Zendure ook inderdaad zo. Vorig jaar op de Solar Solutions beurs werden SF800 Pro en 2400 AC genoemd, iedereen had verwacht dat de Hyper niet meer verkocht zou gaan worden, maar die is ook nog steeds beschikbaar, dus persoonlijk twijfel ik hier ook niet aan.
Fijn om te horen.

2x 2400AC en 6x AB3000X zijn onderweg.

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Een extra ab3000x besteld in Duitsland.
Ben benieuwd of die binnen is voor de zon woensdag weer lekker gaat schijnen!
Als je een extra accu bijplaatst moet je handmatig alles laden zodat ze allemaal even vol zijn toch?

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:23

Aardedraadje

Met kabelschoen

wesley2004 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:37:
Als je een extra accu bijplaatst moet je handmatig alles laden zodat ze allemaal even vol zijn toch?
In principe zou de BMS per accupakket stroompieken moeten voorkomen en kun je ze gewoon op elkaar zetten. Op basis van SoC 'gelijk trekken' of zelfs individueel volladen heeft eigenlijk 0 nut, aangezien de SoC een schatting is en je door individuele karakteristieken altijd wat verschil in spanning houdt. Je hebt slechts een paar tienden millivolt verschil nodig hebt om al grote stromen te laten lopen.

Maar voor je gemoedsrust kan het zeker geen kwaad om de accupacks ongeveer gelijk te trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Aardedraadje op 22-02-2026 16:09 ]

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:19
wesley2004 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:37:
Nee hoor, de BMS synchroniseert ze direct zodat ze allemaal dezelfde SOC krijgen. De energie van de vollere batterijen wordt overgedragen naar die met een lagere SOC, totdat ze allemaal gelijk zijn.

Het is dan wel verstandig om ze, zodra ze op hetzelfde niveau zitten, direct naar 100% door te laden. Zo is het hele systeem weer optimaal uitgebalanceerd.

[ Voor 12% gewijzigd door Mediacj op 22-02-2026 16:46 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
De nieuwe batterijen wordt meestal met een 60% lading geleverd.
Het is best slim je bestaande batterijen eerst even ook naar 60% te brengen voor je de nieuwe aansluit, dat voorkomt gewoon een overbodige overheveling van energie.

Je wilt ze daarna toch even alles naar 100% brengen om ze goed kalibreren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:03
Okay dus toch even volledig laten opladen met z’n allen!?
wesley2004 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:07:
Okay dus toch even volledig laten opladen met z’n allen!?
Het beste van alle werelden:

Nieuwe accu's komen vaak met 55-60% SoC binnen. Wil je niets aan het toeval overlaten, zorg dan dat je bestaande set ook zo rond de 55-60% is. Plaats de nieuwe accu en laad het geheel binnen afzienbare tijd op naar 100% zodat balancering & kalibratie kan plaatsvinden en de accu's vanaf dat moment onderling gelijk presteren.

Een BMS zal doen wat nodig is om problemen te voorkomen, maar voor wat extra zekerheid kan je dus ook de SoC's proberen te matchen.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 22-02-2026 18:35 ]

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:37
Vraagje (voor sommigen misschien een open deur). Ik kom net een meter te kort om mijn 2400AC+ lekker aan te sluiten op het stopcontact. Kan ik deze verlengkabel van 2m gebruiken?

Hij krijgt een eigen groep, dus wel bedoeld om op 2400w te gebruiken.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:49

m-vw

Dus?

Robhond schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:14:
Vraagje (voor sommigen misschien een open deur). Ik kom net een meter te kort om mijn 2400AC+ lekker aan te sluiten op het stopcontact. Kan ik deze verlengkabel van 2m gebruiken?

Hij krijgt een eigen groep, dus wel bedoeld om op 2400w te gebruiken.
Een verlengsnoer verdient nooit de voorkeur, en deze heeft dan ook nog aders van slechts 1,5mm2.

Lijkt mij niet verstandig.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

m-vw schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:33:
[...]

Een verlengsnoer verdient nooit de voorkeur, en deze heeft dan ook nog aders van slechts 1,5mm2.

Lijkt mij niet verstandig.
Waarom niet? mag max 3680Watt door die kabel, hoe dik is de kabel van de 2400AC dan?
Edit, de kabel van Zendure is ook 3x1,5mm2

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 22-02-2026 19:43 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

klump4u schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:39:
[...]

Waarom niet? mag max 3680Watt door die kabel, hoe dik is de kabel van de 2400AC dan
Bijna alle stekkerbatterij merken adviseren om geen verlengsnoeren en dergelijke te gebruiken. Zeker niet als je van plan bent met 2400 W meerdere uren achter elkaar te gaan laden of ontladen. Dit om oververhitting en brandgevaar te voorkomen. Bij 2400 W wordt er zelfs een vaste verbinding geadviseerd vanuit veiligheid, ook door Zendure. En er is niemand die zegt dat het niet mag, maar het is niet verstandig vanuit veiligheidsoogpunt.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:59
Wat mag en wat verstandig is zijn verschillende dingen.
In de zomer wordt er bijna continue die 2400 W erdoor gepompt(heen en terug).
Extra stekkers ertussen is nooit verstandig en ook nog eens verboden.
Formeel moet je zelfs een vaste aansluiting maken als je boven de 800W komt.

Kijk even elders in dit topic dan vind je warmtebeelden van wcd's die al warmer worden.
Zelf ben ik door de hier gegeven adviezen nog eens gaan nadenken en heb je standaard stekker vervangen door een CEE versie.
Ik heb namelijk in het verleden ook wel eens volkomen verpulverde wcd's(vergaan) gezien waar een oude wasmachine jaren op aangesloten was geweest en die draaien niet eens continu.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Robhond
Dank voor de reacties. Wat zouden alternatieven zijn voor een verlengkabel? Kabel met 2.5mm lees ik elders in dit forum terug bijv.
Ik moet erbij vermelden dat ik niet handig ben met elektriciteit ;).

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ben(V) schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:51:

Kijk even elders in dit topic dan vind je warmtebeelden van wcd's die al warmer worden.
Zelf ben ik door de hier gegeven adviezen nog eens gaan nadenken en heb je standaard stekker vervangen door een CEE versie.
Ik heb namelijk in het verleden ook wel eens volkomen verpulverde wcd's(vergaan) gezien waar een oude wasmachine jaren op aangesloten was geweest en die draaien niet eens continu.
Volgens mij mag je hem gewoon met stekker 2400W laten trekken en geven, is geen verplichting dat dat niet mag, zijn er genoeg hier die dat hebben.
Een verpulverde wcd kan ook gewoon slechte kwaliteit zijn.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Robhond schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:09:
Dank voor de reacties. Wat zouden alternatieven zijn voor een verlengkabel? Kabel met 2.5mm lees ik elders in dit forum terug bijv.
Ik moet erbij vermelden dat ik niet handig ben met elektriciteit ;).
Stopcontact laten verleggen door een persoon met verstand ervan.

klump4u schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:20:
[...]

Stopcontact laten verleggen door een persoon met verstand ervan.
Of de kabel met stekker afknippen en met 2,5mm2 verlengen richting een lasdoos, bijv. door het stopcontact te verwijderen en er een lasdoos van te maken.

Van Zendure begrepen dat er in de App update die over enkele weken uitkomt waarschijnlijk ook een verbetering voor de HW P1-meter zit. Geen garanties en toezeggingen dat het werkt, maar wel benieuwd.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Taro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:35:
[...]

Of de kabel met stekker afknippen en met 2,5mm2 verlengen richting een lasdoos, bijv. door het stopcontact te verwijderen en er een lasdoos van te maken.
Krijg je dus 2 lassen

Klopt, maar lijkt mij alsnog veiliger dan stekker+stopcontact. En een stopcontact verleggen kan je netjes of cheap uitvoeren, als die verlegd wordt door vanaf de oude plek door te lussen dan is dat nog minder fraai.

Dus als er iets verlegd wordt zou ik adviseren ook vanuit de meterkast een nieuwe kabel te trekken, dan dichterbij een lasdoos te plaatsen, de stekker af te knippen en dan heb je maar 1 las. Wel wat duurdere oplossing, maar altijd nog goedkoper dan een nieuw huis als het mis gaat.

• Robhond
Taro schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:12:
[...]

Klopt, maar lijkt mij alsnog veiliger dan stekker+stopcontact. En een stopcontact verleggen kan je netjes of cheap uitvoeren, als die verlegd wordt door vanaf de oude plek door te lussen dan is dat nog minder fraai.

Dus als er iets verlegd wordt zou ik adviseren ook vanuit de meterkast een nieuwe kabel te trekken, dan dichterbij een lasdoos te plaatsen, de stekker af te knippen en dan heb je maar 1 las. Wel wat duurdere oplossing, maar altijd nog goedkoper dan een nieuw huis als het mis gaat.
Bedankt. Betreffende stopcontact heeft een aparte groep, was van de wasmachine (die zit nu met de droger op de PV-verdeler). Genoemde oplossingen ga ik niet zelf kunnen aanbrengen, behalve een verlengkabel prikken ;). Dat zal dan ook de voorlopige oplossing worden.
Ik ga me nog wel even beraden en een elektricien vragen even mee te kijken.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:36
Ben(V) schreef op zondag 22 februari 2026 @ 19:51:
Op welke wet is dit verboden ? Heb je een bron ?
Een CEE is hier wel een goed alternatief.
Pagina: 1 ... 179 180 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.