We hebben de review van de nieuwe hybride SolarFlow 2400 Pro ook afgerond. En het zal niemand verbazen, maar de conclusies komen bijna 1 op 1 overeen met de 2400 AC:

- Dus een zeer goed werkende NOM (met P1 Zendure zelfs nog beter dan met Shelly CT klemmen).

- Identieke goede RTE van 88% (bij 800 W laden en ontladen)

- Prijs is bij grote configuraties één van de goedkoopste in de markt voor hybride batterijen met veel vermogen (bij 16,8 kWh €289 per kWh). Bijna identiek qua kWh prijs met de Marstek D in maximale configuratie.

Specifiek voor de pro:

Zoals al eerder aangegeven is maximale laadvermogen ca. 2400W. Dus als je direct aangesloten zonnepanelen 500 leveren dan kun je nog maximaal 1900 W laden via AC net.

Ook hebben we wederom getest met micro-omvormer in combinatie met ac laden. Hier komt zelfde beeld naar voren. Dus als je 2400W ac laadt en je micro-omvormers die op noodstroom stopcontact zitten leveren ook stroom dan gaat die stroom naar het net (als je bypass aan hebt staan in de app).

Al met al een zeer mooie en vooral ook veilige (met Zenguard, dubbele BMS, overdrukventiel enz) hybride stekkerbatterij voor mensen die er direct zonnepanelen op aan willen sluiten (nu of in toekomst). Enige nadeel wat we nog zien is dat de P1 van HW niet bij iedereen al goed functioneert, maar dat zullen ze de komende tijd nog wel oplossen.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:35
Pakhaas schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:03:
@gigi64 Klopt. Een vriend zit daar wekelijks voor werk. Daar kon ik het geen sturen en hij neemt het in 1 of 2 ritten mee naar NL.
De vriendin van mijn zoon woont in Dusseldorf
Waar kan ik ze goedkoop bestellen
Kan ik dat vanuit NL of via haar?

BvD

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
ice-T106 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:16:
Als ik het goed begrijp dat is die "3200 Watt off grid vermogen" heel handig als je bijvoorbeeld op zolder al wasmachine of droger groepen hebt. Dan prik je de ac2400+ daar gewoon tussen. Deze mogen dan lekker op 2400W ontladen want goede eigen groep. En de wasmachine en droger draaien prima door op de backup output als de grid actief is. Als de stroom er een keer uitvalt zou ik ze wel even uithalen. Zowel om de backup stroom voor andere doeleinden te gebruiken en om niet over de 2400W te gaan.
Of heb ik het nu helemaal mis?
Ah, ja, dat is use case die me wél valide lijkt (ook in Nederland), maar waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Op die manier kan je de batterij op zijn eigen groep zetten, zonder dat je daarvoor iets in de meterkast hoeft te doen.

Puntje van aandacht is wel dat dicht bij de wasmachine (die je dus in de off-grid poort van de Zendure stopt) niet per se de meest geschikte plek is voor een thuisbatterij...

Edit: de meeste wasmachines van tegenwoordig lijken wel onder de 2400W te blijven. Met een droger erbij kan je eroverheen gaan, maar dan zat je al in een grijs gebied qua 'voorschriften' (als je die samen op een groep hebt), én moet je een stekkerblok aan de off-grid-poort hangen. En voor een oven is 3200W juist weer te weinig (en de keuken is over het algemeen óók geen geschikte locatie voor een thuisbatterij).

[ Voor 16% gewijzigd door a2aan op 19-02-2026 16:41 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56
mrme12345 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:59:
Zoals al eerder aangegeven is maximale laadvermogen ca. 2400W. Dus als je direct aangesloten zonnepanelen 500 leveren dan kun je nog maximaal 1900 W laden via AC net.
Dank hiervoor!

• a2aan
  • Nu online
Mediacj schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:57:
Ja zo gaat het precies als je bypass hebt aanstaan.
Dus 2400W opladen + 2400W grid export = de 4800W PV-doorvoer van het marketingplaatje.

Maar wat nou als de batterijen vol zijn? Wat is dan zijn maximum bypassvermogen, als er daadwerkelijk 1800W+3000W PV-opwek is? En hoe wordt dat verdeeld tussen de off-grid stroom en de MPPT-stroom?

Met de MPPT's is de Zendure denk ik meer zelf in control over de (precieze) hoeveelheid vermogen die het binnenlaat. Dus laat zou 'ie dan de volledige 1800W van de off-grid-poort doorlaten, aangevuld met een nog onbekende hoeveelheid van de MPPT's? Zou het totaal uitkomen op 2400W, 3000W, 3200W of 3600W? Iemand een gokje?

Ben benieuwd of @mrme12345 of @Taro dit ooit nog eens kunnen testen.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-02 20:09
a2aan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:05:
[...]

Dus 2400W opladen + 2400W grid export = de 4800W PV-doorvoer van het marketingplaatje.

Maar wat nou als de batterijen vol zijn? Wat is dan zijn maximum bypassvermogen, als er daadwerkelijk 1800W+3000W PV-opwek is? En hoe wordt dat verdeeld tussen de off-grid stroom en de MPPT-stroom?

Met de MPPT's is de Zendure denk ik meer zelf in control over de (precieze) hoeveelheid vermogen die het binnenlaat. Dus laat zou 'ie dan de volledige 1800W van de off-grid-poort doorlaten, aangevuld met een nog onbekende hoeveelheid van de MPPT's? Zou het totaal uitkomen op 2400W, 3000W, 3200W of 3600W? Iemand een gokje?

Ben benieuwd of @mrme12345 of @Taro dit ooit nog eens kunnen testen.
Max 2400; is de maximale uitvoer van de SF2400**

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

DrNickB schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:08:
[...]

Max 2400; is de maximale uitvoer van de SF2400**
Klopt dat heeft het testen al uitgewezen. Dus wat je ook doet, meer dan 2400W gaat niet in batterij en meer dan 2400W gaat niet terug naar het net. Dus max is 4800W (conform plaatje Zendure, maar dan wel 2400W naar batterij en 2400W naar net)

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• a2aan
  • Nu online
mrme12345 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:13:
[...]

Klopt dat heeft het testen al uitgewezen. Dus wat je ook doet, meer dan 2400W gaat niet in batterij en meer dan 2400W gaat niet terug naar het net. Dus max is 4800W (conform plaatje Zendure, maar dan wel 2400W naar batterij en 2400W naar net)
Dan denk dat bij 1800W + 3000W 'aanbod', en volle batterijen, dat de MPPT's zullen afschalen naar 600W?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22
a2aan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 16:36:
[...]

Ah, ja, dat is use case die me wél valide lijkt (ook in Nederland), maar waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Op die manier kan je de batterij op zijn eigen groep zetten, zonder dat je daarvoor iets in de meterkast hoeft te doen.

Puntje van aandacht is wel dat dicht bij de wasmachine (die je dus in de off-grid poort van de Zendure stopt) niet per se de meest geschikte plek is voor een thuisbatterij...

Edit: de meeste wasmachines van tegenwoordig lijken wel onder de 2400W te blijven. Met een droger erbij kan je eroverheen gaan, maar dan zat je al in een grijs gebied qua 'voorschriften' (als je die samen op een groep hebt), én moet je een stekkerblok aan de off-grid-poort hangen. En voor een oven is 3200W juist weer te weinig (en de keuken is over het algemeen óók geen geschikte locatie voor een thuisbatterij).
In ons geval de technische ruimte op zolder waar ik niet zo makkelijk nog meer kabels kan trekken.
En die extra marge boven de 2400W is voor een wasmachine nog wel fijn denk ik? Piek vermogen van warmtepomp droger is zoveel lager dat die eventueel ook nog wel bij de een wasmachine kan.
Maar met de AC2400+ heb je nu voor veel apparaten iig een optie om hem er gewoon tussen te doen als het een dedicated stopcontact is. (in mijn geval dus ook vrij makkelijk om er twee aan te sluiten voor meer vermogen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:00
a2aan schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 17:05:
[...]
Dus laat zou 'ie dan de volledige 1800W van de off-grid-poort doorlaten, aangevuld met een nog onbekende hoeveelheid van de MPPT's?
Ik was daar vanochtend over aan het filosoferen (heb het bericht weer verwijderd, ik was nog niet wakker genoeg). Wat zou de use-case zijn om zoveel extra PV vermogen met micro-inverter via dat off-grid stopcontact op de accu aan te sluiten, i.p.v. gewoon direct op het net? Want het wordt dan al vrij snel een 'doorvoer-apparaat'. En ik vroeg me dus af: waarom?

Het enige dat ik kan bedenken is dat je bij weinig zonlicht toch veel PV kunt aansluiten. Bij veel zonlicht gaat de helft naar het net, bij weinig gaat (mogelijk) alle aangesloten PV je accu in. Maar als via dat offgrid-stopcontact de accu gaat laden, ga je dus van DC (PV) naar AC (MI) naar DC (accu), en zullen de omzettingsverliezen navenant zijn...

• a2aan
  • Nu online
TCMR schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:27:
[...]

Ik was daar vanochtend over aan het filosoferen (heb het bericht weer verwijderd, ik was nog niet wakker genoeg). Wat zou de use-case zijn om zoveel extra PV vermogen met micro-inverter via dat off-grid stopcontact op de accu aan te sluiten, i.p.v. gewoon direct op het net? Want het wordt dan al vrij snel een 'doorvoer-apparaat'. En ik vroeg me dus af: waarom?

Het enige dat ik kan bedenken is dat je bij weinig zonlicht toch veel PV kunt aansluiten. Bij veel zonlicht gaat de helft naar het net, bij weinig gaat (mogelijk) alle aangesloten PV je accu in. Maar als via dat offgrid-stopcontact de accu gaat laden, ga je dus van DC (PV) naar AC (MI) naar DC (accu), en zullen de omzettingsverliezen navenant zijn...
Als, en dat is de grote vraag, als de 2400 AC Pro in eilandmodus (zonder grid) on-the-fly kan schakelen tussen laden en ontladen op de off-grid-aansluiting, dan kan je in de winter álle PV-opwek benutten. Op het net aangesloten (micro) inverters werken niet als het net eruit ligt.

Ik hoop nog steeds dat deze feature ook beschikbaar komt op de 'oude' 2400 AC, want dat was eigenlijk een van de redenen dat ik hem heb gekocht.

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:42
@TCMR
Ik denk dat in geval van nood dit best een use case zou kunnen zijn. Je wilt dan toch het liefst zo snel als mogelijk weer stroom in die batterij zodat je hem weer kan gebruiken als noodstroom voorziening. Als het dan wat slechter weer zou zijn is die extra opbrengst van een losse inverter dan mooi meegenomen.
Misschien kan je wel een bestaande PV set die je al hebt voorzien van een kabel met ECC aansluiting zodat je deze bij net uitval snel kan omzetten en inpluggen op de 2400pro (wel even alvast een verloop maken van ECC naar gewone stekker dan). Zit hij dan vol dan is het een kwestie van even de ECC stekker er uit halen en stekker van de verbruiker er weer in steken. Tja..niet ideaal natuurlijk maar in geval van nood een uitkomst dan toch.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Pagina: 1 ... 178 179 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.