All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
477,5×320×194 mm ab3000xBen(V) schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Aha ze zijn dus smaller?
Dat is op de foto's heel slecht te zien.
Ja mijn 2400AC plus 4 stuks AB3000X staan ook heel stabiel.
388×224×292mm ab2000s
326 ×294×251 mm ab3000l
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
als ik dat plaatje zie vraag ik me wel af hoe stevig dat geheel wel staat, kans om omvallen cq zou je dit in de echte wereld niet beter toch tegen omvallen vast moeten maken ( ik snap dat dit nu een test opstelling is, maar meer als je iets dergelijks meer permament wil gan opzetten.)?mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:46:
Nou als het een beetje meezit met de zon gaan we het vandaag testen.
De testopstelling is compleet: de 2400 Pro gecombineerd met 5 x AB2000S. Als je overigens de AB2000S combineert met de 2400 Pro moet je direct een firmware update doorvoeren op de AB2000S. Dus lijkt specifieke aangepaste firmware voor de 2400 Pro. We hebben er 4 zonnepanelen op aangesloten met 4 x 440Wp. Dus hopelijk gaat de zon vanmiddag beetje schijnen en dan kunnen we bepalen wat de max is van AC+DC laden. We gaan het zien :-)
[Afbeelding]
succes overigens met je testopstelling, hopelijk worden we daar iets wijzer van.
overigens als ik dat zie vind ik het raar dat men niet het format van de AB3000X heeft gebruikt, lijkt me namelijk veel stabieler te staan door de duidelijke stuk grotere bodemplaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 18-02-2026 10:32 ]
We hebben nog veel meer Zendure devices ;-), ik heb er 5 in huis (2 x 2400 AC en 3 x SF 800 Pro). Dus dit is slechts een test opstelling voor de review.Martijnvdb schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:21:
[...]
Ziet er indrukwekkend uit:) Bewust deze opstelling en niet 2 towers met 2x omvormer bijvoorbeeld?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ja dit staat op zichzelf niet stevig en moet je daarom ook zeker vastzetten met de bijgeleverde montagebeugels aan de muur. Maar voor nu is het enkel een testopstelling.Jan-tweak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:30:
[...]
als ik dat plaatje zie vraag ik me wel af hoe stevig dat geheel wel staat, kans om omvallen cq zou je dit in de echte wereld niet beter toch tegen omvallen vast moeten maken ( ik snap dat dit nu een test opstelling is, maar meer als je iets dergelijks meer permament wil gan opzetten.)?
succes overigens met je testopstelling, hopelijk worden we daar iets wijzer van.
overigens als ik dat zie vind ik het raar dat men niet het format van de AB3000X heeft gebruikt, lijkt me namelijk veel stabieler te staan door de duidelijke stuk grotere bodemplaat.
/f/image/5SLjk1W7D8MBrzcyQEldx2Mi.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door mrme12345 op 18-02-2026 11:03 ]
Dit is in lijn met de spec van de batterijen zoals vermeld in de handleiding, enkel zou je als gevolg van de marketing iets anders verwachten.mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:36:
Nou het is al vrij snel duidelijk geworden, de max is 2400W laden met combinatie DC laden en AC laden. Zie plaatje. We hadden de SolarFlow 2400 Pro op de max laden gezet van 2400W en tegelijkertijd waren de zonnepanelen de batterij aan het laden met 241W en je ziet dat dan het AC laden wordt teruggeschroefd naar 2.126W en daarmee kom je in totaal op 2.370W. Dus in tegenstelling tot de Hyper (die kan 1.600W doen uit combinatie DC en AC en 1200W max AC), is het bij de Pro begrensd op max ca. 2.400W laden via direct aangesloten zonnepanelen en AC via net.
[Afbeelding][Afbeelding]
Welke API gebruik jij op je 2400 AC? nextCalibration komt namelijk niet voor in https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.mdBen(V) schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:43:
[...]
Hier gaat mijn 2400AC gewoon elke maand kalibreren en netjes tot 100%.
Als hij binnen die maand al een keer tot 100% geladen wordt dan wordt die maand weer gereset.
Er is een API waarde (nextCalibration) die aangeeft wanneer de 2400 AC weer zelf gaat kalibreren.
Misschien dat Zendure de implementatie niet helemaal goed gedaan heeft en dat hij alleen kalibreert op die datum en dus stopt als je doorschiet naar de volgende dag voor hij klaar is.
PS:
Ik kijk af en toe naar de datum waar hij zelf gaat kalibreren en als die in de buurt komt en er is een dag met wat zon, maar niet genoeg om hem helemaal vol te krijgen dan duw er ik wat extra vanuit het net in om hem geforceerd naar 100% te krijgen en zo de datum weer een maand op te schuiven.
Misschien dat ik er nog wel een keer een HA automatisering van maak.
Heb je een schermafdruk van je API properties?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Kan je testen wanneer je de accu's dan weer onder de Hyper zet of die geen problemen heeft met de nieuwe firmware voor de ab2000s?mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:46:
De testopstelling is compleet: de 2400 Pro gecombineerd met 5 x AB2000S. Als je overigens de AB2000S combineert met de 2400 Pro moet je direct een firmware update doorvoeren op de AB2000S. Dus lijkt specifieke aangepaste firmware voor de 2400 Pro.
6.35wP Solar | 15,36kWH Zendure | Tesla M3H LR 750
Je verwijst dus naar een sensor die een berekening doet en niet in de API zit. nextCalibration gaat tellen zodra je batterij op 100% geweest is. Dit is dus niet van de BMS zelf en ook niet terug te zien in de Zendure APP.Ben(V) schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Ik gebruik de fireson Zendure-HA en daar is hij gewoon als datum beschikbaar.
Maar als jouw batterij nog nooit naar 100% gegaan is dan staat hij nog op "onbekend" vermoed ik.
Gaat waarschijnlijk pas werken als hij eenmaal een keer geset is.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Neemt niet weg dat de 2400ac ook uit zichzelf gaat kalibreren en gezien je eigen post dat bij een 24:00 uur overgang afbreekt.
Die automatisch kalibratie heb ik hier al een paar keer gewoon tot 100% zien gaan gedurende de dag.
[ Voor 56% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2026 11:56 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik heb het vermoeden dat de software hem gewoon afkapt als het 00:00 is en niet bij 100%. De laatste keer dat de batterijen op 100% waren was exact een maand geleden om 20:00. Zal eens kijken of hij in Maart weer gaat kalibreren en het afbreekt. Maar verwacht eerlijk gezegd dat de zon ze dan wel voor die tijd op 100% heeft gekregen.Ben(V) schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 11:52:
Ok misschien heb ik de verkeerde conclusie getrokken en doet de fireson integratie dat zelf.
Neemt niet weg dat de 2400ac ook uit zichzelf gaat kalibreren en gezien je eigen post dat bij een 24:00 uur overgang afbreekt.
Die automatisch kalibratie heb ik hier al een paar keer gewoon tot 100% zien gaan gedurende de dag.
Dit is trouwens de sensor waar jij naar kijkt die Harry in de Zendure HA heeft aangemaakt;
https://github.com/Zendur...5af75ccb649473989275dR215
Ziet er gaaf uit. maar persoonlijk zou ik toch kriebels krijgen over die hoogte.mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:46:
De testopstelling is compleet: de 2400 Pro gecombineerd met 5 x AB2000S. Als je overigens de AB2000S combineert met de 2400 Pro moet je direct een firmware update doorvoeren op de AB2000S. Dus lijkt specifieke aangepaste firmware voor de 2400 Pro. We hebben er 4 zonnepanelen op aangesloten met 4 x 440Wp. Dus hopelijk gaat de zon vanmiddag beetje schijnen en dan kunnen we bepalen wat de max is van AC+DC laden. We gaan het zien :-)
[Afbeelding]
Ik heb een 1-fase Enphase installatie met een metered gateway, deze draait nu in "AI" mode om teruglevering bij negatieve prijzen te voorkomen. Dat werkt goed, ik vraag me alleen af wat er gebeurt als beide systemen onafhankelijk van elkaar "slim" staan te zijn. Ik denk dat dat op zich wel goed moet gaan, vanuit de Enphase gateway is de batterij gewoon een verbruiker dus als die vraagt wordt er geleverd bij negatieve prijzen. De Zendure zal waarschijnlijk op zulke momenten maximaal aan het laden zijn als ie nog niet vol zit, en ook zeker niet terug gaan leveren. Het enige is dat je dan niet profiteert van de negatieve prijzen zolang er voldoende zonnestroom geleverd wordt. Ik draai ook Home Assistant, maar wat betreft energie tot dusver alleen om te monitoren, niet om te sturen. Dat zou ik wel kunnen doen als dat wat oplevert.
ps: op zendure.de besteld word ook in DE geleverd bij moeders.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Een tijdelijke testopstelling is iets anders dan een permanente structurele opstellingRolfie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Ziet er gaaf uit. maar persoonlijk zou ik toch kriebels krijgen over die hoogte.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Correct, er zijn er echter enkele die blijven maar testen en komen dan niet tot een structurele oplossing 😉😊Taro schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Een tijdelijke testopstelling is iets anders dan een permanente structurele opstelling
- Taro
- Niet online
De max output van de noodstroomuitgang is 2400 Watt, tenzij je aan de AC zijde de stekker hebt aangesloten, dan kan je aanvullend 800 Watt extra via de noodstroomuitgang gebruiken.m-vw schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:25:
[...]
Grid-assisted noodstroom? Die moet je eens uitleggen.
Ze gaan er niet per se van uit dat je beide ingangen maximaal benut/belast.Verder zal het allemaal wel werken, maar duidelijk vind ik alle communicatie (commerciële plaatjes en handleiding) niet.
En ik snap dat waar er over maximalen gesproken wordt je altijd naar onder de streep moet kijken, maar echt helder is het niet.
Want hoe kan je 1800W+2400W laden als volgens de handleiding het maximale (ont)laadvermogen van een batterij 2400W is?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Maar laat wel een groot nadeel van deze productserie zien.Taro schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Een tijdelijke testopstelling is iets anders dan een permanente structurele opstelling
Je kunt ze gewoon vast zetten tegen de muur en dat is ook de bedoeling vanuit Zendure. En het klopt wel dat de vorige 2400AC met AB3000X batterijen veel stabieler is dan deze nieuwe serie. Dus zeker goed om het met de meegeleverde steunen tegen de muur vast te zetten. De hoogte op de foto is rond de 1,75 meter schat ik en als je er tegen aan duwt wiebelt die wel. Gelukkig staat die in een kast en wordt die later nog vastgezet met de meegeleverde bevestigingsmiddelen.Rolfie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:20:
[...]
Maar laat wel een groot nadeel van deze productserie zien.
Nu viel mij net (weer) op dat als er plotseling een grote verbruiker wegvalt, dat er een jojo-effect optreedt, van enkele tientallen seconden. Net nog even (N=1!) een scenario'tje getest:
- Uitgangssituatie: 250W laden en 50W export (default gedrag van HEMS)
- Na inschakelen 1000W verbruik reageert de 2400AC, met enige vertraging, heel netjes door 700W te gaan leveren (0W export)
- Maar na het uitschakelen van de 1000W verbruiker treedt de volgende jojo op:
- 2400AC schakelt van 700W ontladen naar 300W opladen, dus min of meer het juiste vermogen (so far so good)
- Na enkele seconden NOM, schiet 'ie door naar 1300W opladen (1000W export)
- Dan een paar seconden 700W opladen (400W export)
- Dan schakelt 'ie zelfs weer om naar ontladen, met 200W (500W export)
- Daarna schakelt 'ie weer naar opladen met 300W (NOM)
- En dan stabiliseert het uiteindelijk weer met 250W opladen en 50W export
Hebben meer mensen (die HEMS gebruiken) zoiets gezien?
Bij Marcmax.de kan ik de 2400AC met 5x AB3000X (14.4kwh) bestellen voor 2639 euro.
(kan ook 2 omvormers met 4 modules doen voor 2434 euro. Dan heb ik met 11,52kwh ruim voldoende en sneller laden/ontladen)
Bij Zendure.de kost de 2400AC+ met 5x AB3000L (13.92kwh) 3224 euro.
Maar de hoofdvraag zouden jullie liever de nieuwste serie bestellen ook al kost dat 585 euro meer?
@mrme12345 en @Taro jullie hebben beide systemen draaien en getest. Wat zouden jullie op dit moment doen, goedkoper en dan de gewone 2400AC of de + met bijbehorende batterijen.
[ Voor 19% gewijzigd door Pakhaas op 18-02-2026 13:36 ]
Hoeveel batterijen heb je onder je 2400AC? Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat de laatste x% trager wordt geladen dan het maximum, waarbij dat eerder zal optreden als je maar één batterij hebt. Mijn ervaring is dat 'ie pas bij 98% merkbaar gas terug gaat nemen, maar ik heb er wel twee batterijen onder.mpx200_05 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:38:
Waarom gaat er nog een groot deel het net oo terwijl de accu nog niet op 100% staat?
[Afbeelding]
En het wordt overigens veroorzaakt door mijn oude en trage 'slimme' meter, versie 4.2 die om de 10 seconden nieuwe data levert (en er soms een of twee overslaat).
One cookie a day keeps the doctor away !
ik hen ook een email gehadKiberHD schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:01:
Zaterdag een AC2400+ met 1 batterij besteld. Net de tracking ontvangen.
ps: op zendure.de besteld word ook in DE geleverd bij moeders.
- Taro
- Niet online
Ik zou voor die 585 Euro een extra accu halen en voor de 2400 AC gaan.Pakhaas schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:31:Maar de hoofdvraag zouden jullie liever de nieuwste serie bestellen ook al kost dat 585 euro meer?
@mrme12345 en @Taro jullie hebben beide systemen draaien en getest. Wat zouden jullie op dit moment doen, goedkoper en dan de gewone 2400AC of de + met bijbehorende batterijen.
Ik ben dus ook heel benieuwd waar die "grid-assistance" vandaan komt als het grid platligt, en je noodstroom moet aansprekenm-vw schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:25:
[...]
Grid-assisted noodstroom? Die moet je eens uitleggen.
Fijn om te zien dat het in ieder geval tegelijkertijd kan.mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:36:
Nou het is al vrij snel duidelijk geworden, de max is 2400W laden met combinatie DC laden en AC laden.
Jammer, dus dat plaatje met die 4800W is dus complete kul.Taro schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:08:
Ze gaan er niet per se van uit dat je beide ingangen maximaal benut/belast.
En dan 1 omvormer? Ik vind het lastig inschatten wanneer een 2e omvormer aantrekkelijk is. Nu met dynamisch handelen kan snel laden/ontladen nodig zijn, maar dat is 2027 toch gebeurd. Voordeel van 2 modules is wel dat je ze beide op bijv 2000w zet en kosten maar 269 euro per stuk in Duitsland.Taro schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Ik zou voor die 585 Euro een extra accu halen en voor de 2400 AC gaan.
Bedankt.ElfElf schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:58:
@Pakhaas Uw berekening is onduidelijk tussen de ac2400 en ac2400+ opstelling. Ofwel zijn het aantal onderdelen fout ofwel de kwh. De vergelijking die best opgaat is de 2400 ac met 5 batterijen met de 2400 ac+ met 4 batterijen.
2400 AC met 5 batterijen: 2639 euro (14.4kwh) 183 euro p/kwh
2400 AC+ met 4 batterijen: 3224 (13.92kwh) 231 euro p/kwh
Dit dus.TCMR schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:59:
[...]
Jammer, dus dat plaatje met die 4800W is dus complete kul.
Volgens mij is de 2400 Pro nog steeds de beste oplossing voor mij, maar de marketing en (gebrek aan) juiste communicatie zijn wel een dingetje.
Ik heb vandaag hetzelfde voor, het viel me net ook op toen ik in de app keek.mpx200_05 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:38:
Waarom gaat er nog een groot deel het net oo terwijl de accu nog niet op 100% staat?
[Afbeelding]
Ik heb sinds enkele dagen Zenki draaien en ben wat aan het spelen geweest met de prijzen, hierdoor heb ik voor vandaag te veel mijn batterij volgeladen met nachtstroom helaas, terwijl de zon super schijnt vandaag. Achja, al doende leer ik bij.
Sinds dat mijn batterij op 90% staat vloeit er meer naar het net dan ik gewoon ben, ik zag de SOC wel veel sneller stijgen dan normaal, dus ik vermoed dat het systeem aan het kalibreren is en langzamer aan het laden is.
Ik heb 4 batterijen onder mijn 2400AC staan, momenteel laadt het systeem tegen 360W op en staat de SOC op 99%.
Ik heb voorlopig een 2400ac gekocht met vier batterijen.
Afhankelijk hoe dit gaat uitwerken kan ik altijd nog een tweede omvormer unit erbij kopen en de batterijen opsplitsen en/of bijkopen.
Zie geen voordeel van een 2400 AC+ ten opzichte van een 2400 AC niet.
Er zijn maar een paar verbruikers in huis die meer dan 2400W (wasmachine, droger, kookplaat, oven) pakken en dan moet je dus vanuit het net bijtrekken.
Maar in de zomer kun je die grootverbruikers vaak wel inplannen op tijden dat er veel zon is en in de winter heb je toch al te weinig zon.
Dynamische tarieven ga ik niet aan beginnen, dat zal toch wel gaan verdwijnen/verminderen vermoed ik.
Wat wel interessant is zijn de "Tijd Prijs" contracten die met prijsblokken werken.
Op dit moment gebruik ik de 800 pro in combinatie met de 3CT nog zonder zonnepanelen. Deze komen in de nabije toekomst. Ik wil graag niet terugleveren naar het net aangezien ik de accu in Italië gebruik en Zendure dit niet formeel ondersteund. Dus mijn idee is dat de accu zich laad op een goedkoop moment en naar het huis leveren op een duur moment. Maar ik kom er niet uit welke optie ik in de app moet hebben hiervoor.
Bij zon prijsverschil en ook nog 0,5 kWh meer zou ik voor de 2400 AC gaan. Het enige verschil is drukventiel bij nieuwe serie en hogere efficiency. Hogere efficiency zou nog reden kunnen zijn, maar bij dit prijsverschil en meer kWh zou ik de 2400 AC van vorig jaar kopenPakhaas schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:31:
Ik heb een kameraard die veel in Duitsland werkt en daar een vast verblijf adres heeft. Hij geeft aan dat ik het daar wel heen mag versturen.
Bij Marcmax.de kan ik de 2400AC met 5x AB3000X (14.4kwh) bestellen voor 2639 euro.
(kan ook 2 omvormers met 4 modules doen voor 2434 euro. Dan heb ik met 11,52kwh ruim voldoende en sneller laden/ontladen)
Bij Zendure.de kost de 2400AC+ met 5x AB3000L (13.92kwh) 3224 euro.
Maar de hoofdvraag zouden jullie liever de nieuwste serie bestellen ook al kost dat 585 euro meer?
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
/f/image/OvRAEtAZ9AfXYZGuV5hYJciv.png?f=fotoalbum_large)