Kun je dit toelichten?Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:13:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat als je 2 omvormers hebt voor circa 10kwh je c-waarde niet heel goed zal zijn
Er wordt aangeraden om de C-rating voor LFP tussen 0.3 en 0.5 te houden. Met 10 kWh (2.4 + 3 +5.4) zit je op een C-rating van 0.44. Dat is nog best ok. En gezien de verwachte levensduur van LFP (>6000 cycles) ook niet zo'n issue. En je moet de batterijen vooral gebruiken. Elke kWh die je nog extra toevoegt verdien je minder makkelijk terug. Dus ik zou een C-rating van 0.44 geen enkel probleem vinden. Waarschijnlijk heb je de batterij al weer vervangen met de nieuwste techniek voordat de technische levensduur er aan is.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Je bedoelt met 2.4 + 3 +5.4, 2400 pro en 3 aanvullende batterijen? Probeer het te begrijpen 😊mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Er wordt aangeraden om de C-rating voor LFP tussen 0.3 en 0.5 te houden. Met 10 kWh (2.4 + 3 +5.4) zit je op een C-rating van 0.44. Dat is nog best ok. En gezien de verwachte levensduur van LFP (>6000 cycles) ook niet zo'n issue. En je moet de batterijen vooral gebruiken. Elke kWh die je nog extra toevoegt verdien je minder makkelijk terug. Dus ik zou een C-rating van 0.44 geen enkel probleem vinden. Waarschijnlijk heb je de batterij al weer vervangen met de nieuwste techniek voordat de technische levensduur er aan is.
Mijn idee was met twee kun je flexibeler keuzes maken.
Ja maar algemeen wordt 0.3 - 0.5 aangehouden in de sector, maar sommige zijn voorzichtiger en dat kan, is eigen keuze. Maar die dingen zijn er om te gebruiken en tot 0.5 C-rating is er niet zoveel aan de hand. Dat kan LFP goed hebben en zoals ik al zei een extra kWh is extra moelijk om terug te verdienen Je kunt beter de kWh die je hebt goed gebruiken ;-)Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:27:
@mrme12345 ik las hier regelmatig een c-rating van rond de 0.25 het beste is. Er is dus nogal een verschil qua wat het beste is voor de levensduur.
Ik bedoel een 2400 AC+ plus extra batterij is 5,3 kWh en als je die volledig belast met 2400 W heb je een C-rating van 0.44 en is er niet zoveel aan de hand. Misschien gaat die dan 14 jaar mee ipv 15 jaar, maar niemand die dat weet en algemeen is de norm 0.3-0.5 dus niet zoveel aan de hand. Extra kWh is alleen maar duur en verlengt je terugverdientijd. Zoals Will Prowse aanbeveelt 'use those 'f*** kWh' ;-)WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Je bedoelt met 2.4 + 3 +5.4, 2400 pro en 3 aanvullende batterijen? Probeer het te begrijpen 😊
C-waarde is vermogen/batterij volume.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Je bedoelt met 2.4 + 3 +5.4, 2400 pro en 3 aanvullende batterijen? Probeer het te begrijpen 😊
Bijv 2x2880 +2400 = 8160
2400/8160 = 0.294
Heb je 1 batterij per omvormer ga je naar 2400/5280 = 0.41
Hoe hoger de waarde, hoe warmer de batterijen worden.
@mrme12345 was me voor
[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 16-02-2026 21:36 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Je kunt ipv met de P1-meter je hele huishouden "compenseren", er voor kiezen alleen 1 of meerdere vermogens die door stekkers worden afgenomen te compenseren.bert pit schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:23:
Ik heb vanmiddag de laaste Zendure app geinstalleerd (6.0.1). Deze geeft ondersteuning voor de Shelly Plug S Gen 3. Deze is inderdaad zichtbaar bij apparatuur.
Kan iemand mij uitleggen wat daar praktisch mee mogelijk is?
Stel dat je alleen de wasmachine uit de accu's wil voeden en niet je hele huis, dan plaats je de wasmachine op een Shelly Plug, selecteer je Slimme stekker mode en laat je die stekker compenseren, al dan niet met bijv. 100-200 Watt extra, dat is ook een instelling.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
De vraag is wat er wordt bedoeld met "beste". Op 0.25C zal een accu minder warm worden dan op 0.44C, maar is dat slecht? En was betekent "slecht" dan?Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:27:
@mrme12345 ik las hier regelmatig een c-rating van rond de 0.25 het beste is. Er is dus nogal een verschil qua wat het beste is voor de levensduur.
2400 Watt met de 2400 AC+ doen voelt niet goed, dat is 1C, mag met NOM prima een keer, maar zou dat nooit altijd doen. Maar het is ook geen exacte wetenschap dat 0.4 slecht is en 0.35 goed.
Dus: Doe vooral waar je je zelf ok bij voelt, een accu zal met constant 1C minder lang mee gaan, maar misschien wordt dat dan maar 15.5 ipv 16 jaar, zal je toch niet merken.
Hanteer hier noodgedwongen maar max 0.14C, afijn, zal niet klagen
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Gisteren toevallig nog de zoekfunctie gebruikt hierover en @geert1992 en jij waren er in het verleden nogal wat stelliger inTaro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:47:
[...]
De vraag is wat er wordt bedoeld met "beste". Op 0.25C zal een accu minder warm worden dan op 0.44C, maar is dat slecht? En was betekent "slecht" dan?
2400 Watt met de 2400 AC+ doen voelt niet goed, dat is 1C, mag met NOM prima een keer, maar zou dat nooit altijd doen. Maar het is ook geen exacte wetenschap dat 0.4 slecht is en 0.35 goed.
Dus: Doe vooral waar je je zelf ok bij voelt, een accu zal met constant 1C minder lang mee gaan, maar misschien wordt dat dan maar 15.5 ipv 16 jaar, zal je toch niet merken.
Hanteer hier noodgedwongen maar max 0.14C, afijn, zal niet klagen
Ik begrijp ook dat het niet zwart wit is en niemand weet wat het op lange termijn doet, zo lang bestaan die batterijen nog niet.
Tesla’s LFP gaan ook al 100.000en km’s mee. En het gaat er om wat algemeen in de sector als leidraad aangenomen wordt wat mij betreft. LFP kan echt veel hebben vandaar ook die hoge C -rating.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Gisteren toevallig nog de zoekfunctie gebruikt hierover en @geert1992 en jij waren er in het verleden nogal wat stelliger in
Ik begrijp ook dat het niet zwart wit is en niemand weet wat het op lange termijn doet, zo lang bestaan die batterijen nog niet.
- Taro
- Niet online
Klopt, de beste temperatuur voor LFP is +-kamertemperatuur en met 0.25C zat ik hier zo rond de 28-32 graden. Met 0.44 worden ze nog een stuk warmer. En volgens mij is 0.25C voor loodaccu's een gangbaar iets en die neem je voor het gemak over, maar LFP kan wel meer hebben. Heb ook van veel Victron partijen altijd gehoord: 0.2-0.33C is het richtgetal. Dus 3-5x accucapaciteit vs vermogen omvormer zodat je in 3-5 uur de accu's helemaal vol of helemaal leeg hebt.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Gisteren toevallig nog de zoekfunctie gebruikt hierover en @geert1992 en jij waren er in het verleden nogal wat stelliger in
Maar ik vond de eerste 2 accu's in huis ook spannend, of de eerste keer EV rijden na alle verhalen. En nu staat er vanaf het begin van de oprit t/m begin van de garage 200 kWh aan opslag (2x EV en de thuisaccu's), slaap er geen seconde minder om. Alles went, in het begin ben je erg voorzichtig, maar dan zie je video's van Will Prowse, Andy van Offgridgarage op YouTube en anderen en dan merk je dat het ook allemaal niet zo nauw luistert rondom C-rating, als je de grens maar niet opzoekt én uiteraard veiligheid voorop hebt staan.
Dus voor een goede c waarde zou ik als ik 2 omvormers wil bij beide twee batterijen moeten hebben.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:35:
[...]
C-waarde is vermogen/batterij volume.
Bijv 2x2880 +2400 = 8160
2400/8160 = 0.294
Heb je 1 batterij per omvormer ga je naar 2400/5280 = 0.41
Hoe hoger de waarde, hoe warmer de batterijen worden.
@mrme12345 was me voor
Zou dat teveel zijn in mijn situatie?
2 x (2.4 + 3 kWh) is prima in jouw situatie, dan heb je 2 batterijen die je ook goed kunt gebruiken. Veel mensen kopen vaak veels te veel kWh, dat verlengt alleen maar de terugverdientijd. En je kunt altijd nog uitbreiden, dus mijn advies zou zijn lekker met de 10 kWh beginnen en als je merkt dat je echt vaak en veel tekort komt kun je altijd nog bijkopen.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Dus voor een goede c waarde zou ik als ik 2 omvormers wil bij beide twee batterijen moeten hebben.
Ik heb hier helemaal geen ervaring met het spul en lees vooral nog mee. @Taro en @mrme12345 of anderen kunnen beter advies geven. Ik wilde je alleen dat van de c-waarde meegeven. Succes met je keuze.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Dus voor een goede c waarde zou ik als ik 2 omvormers wil bij beide twee batterijen moeten hebben.
Geen idee, maar ik zou al twee omvormers nemen want wanneer er eentje stuk gaat over vijf jaar (bijv) dan zit je niet met waardeloze accu's en maak je er 1 stapel van.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:03:
[...]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Oke, dan volgt dus de eerdere vraag kun je ze dan beide op verschillende manieren instellen? Zodat wanneer ik besluit de pv aansluiting te gebruiken voor extra panelen (die leg ik dan namelijk op de namiddag/avond zon) er niet teveel het net op gaat. (Totaal Zou dan van 5000wp naar ca 7000wp gaan.)mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:05:
[...]
2 x (2.4 + 3 kWh) is prima in jouw situatie, dan heb je 2 batterijen die je ook goed kunt gebruiken. Veel mensen kopen vaak veels te veel kWh, dat verlengt alleen maar de terugverdientijd. En je kunt altijd nog uitbreiden, dus mijn advies zou zijn lekker met de 10 kWh beginnen en als je merkt dat je echt vaak en veel tekort komt kun je altijd nog bijkopen.
Wat gebeurd er met de c-waarde als je een 2400 pro hebt met 1 batterij en er komt bijv 2500w van de PV en 1800w van het net. Die omvormer kan max 4800w tegelijk leveren.mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:05:
[...]
2 x (2.4 + 3 kWh) is prima in jouw situatie, dan heb je 2 batterijen die je ook goed kunt gebruiken. Veel mensen kopen vaak veels te veel kWh, dat verlengt alleen maar de terugverdientijd. En je kunt altijd nog uitbreiden, dus mijn advies zou zijn lekker met de 10 kWh beginnen en als je merkt dat je echt vaak en veel tekort komt kun je altijd nog bijkopen.
Je kunt dat sowieso via HA doen, zie andere zendure topic over de HA integratie van Zendure. En als je dit via HEMS in de app wil doen, moet je 2 x een HEMS aanmaken. Zo heb ik dat ook in mijn app. De ene HEMS laat ik via P1 van HW besturen en de andere via de P1 van Zendure. Maar meest flexibel is via de HA route.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:54:
[...]
Oke, dan volgt dus de eerdere vraag kun je ze dan beide op verschillende manieren instellen? Zodat wanneer ik besluit de pv aansluiting te gebruiken voor extra panelen (die leg ik dan namelijk op de namiddag/avond zon) er niet teveel het net op gaat. (Totaal Zou dan van 5000wp naar ca 7000wp gaan.)
Als je dat vaak gaat doen zou ik daar met de batterijen zeker rekening mee houden, want dan wordt je C-waarde wel te hoog. Dus dan heb je wel meer batterijen nodig. Dus dan zou ik bijvoorbeeld een Pro nemen met minimaal 2 of liever nog 3 extra batterijen erbij.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:09:
[...]
Wat gebeurd er met de c-waarde als je een 2400 pro hebt met 1 batterij en er komt bijv 2500w van de PV en 1800w van het net. Die omvormer kan max 4800w tegelijk leveren.
- Taro
- Niet online
Edit: Post de berekening morgen nog even opnieuw om zeker te weten dat het klopt
[ Voor 101% gewijzigd door Taro op 16-02-2026 23:39 ]
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.