Kun je dit toelichten?Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:13:
[...]
Je moet er wel rekening mee houden dat als je 2 omvormers hebt voor circa 10kwh je c-waarde niet heel goed zal zijn
Er wordt aangeraden om de C-rating voor LFP tussen 0.3 en 0.5 te houden. Met 10 kWh (2.4 + 3 +5.4) zit je op een C-rating van 0.44. Dat is nog best ok. En gezien de verwachte levensduur van LFP (>6000 cycles) ook niet zo'n issue. En je moet de batterijen vooral gebruiken. Elke kWh die je nog extra toevoegt verdien je minder makkelijk terug. Dus ik zou een C-rating van 0.44 geen enkel probleem vinden. Waarschijnlijk heb je de batterij al weer vervangen met de nieuwste techniek voordat de technische levensduur er aan is.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Je bedoelt met 2.4 + 3 +5.4, 2400 pro en 3 aanvullende batterijen? Probeer het te begrijpen 😊mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:14:
[...]
Er wordt aangeraden om de C-rating voor LFP tussen 0.3 en 0.5 te houden. Met 10 kWh (2.4 + 3 +5.4) zit je op een C-rating van 0.44. Dat is nog best ok. En gezien de verwachte levensduur van LFP (>6000 cycles) ook niet zo'n issue. En je moet de batterijen vooral gebruiken. Elke kWh die je nog extra toevoegt verdien je minder makkelijk terug. Dus ik zou een C-rating van 0.44 geen enkel probleem vinden. Waarschijnlijk heb je de batterij al weer vervangen met de nieuwste techniek voordat de technische levensduur er aan is.
Mijn idee was met twee kun je flexibeler keuzes maken.
Ja maar algemeen wordt 0.3 - 0.5 aangehouden in de sector, maar sommige zijn voorzichtiger en dat kan, is eigen keuze. Maar die dingen zijn er om te gebruiken en tot 0.5 C-rating is er niet zoveel aan de hand. Dat kan LFP goed hebben en zoals ik al zei een extra kWh is extra moelijk om terug te verdienen Je kunt beter de kWh die je hebt goed gebruiken ;-)Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:27:
@mrme12345 ik las hier regelmatig een c-rating van rond de 0.25 het beste is. Er is dus nogal een verschil qua wat het beste is voor de levensduur.
Ik bedoel een 2400 AC+ plus extra batterij is 5,3 kWh en als je die volledig belast met 2400 W heb je een C-rating van 0.44 en is er niet zoveel aan de hand. Misschien gaat die dan 14 jaar mee ipv 15 jaar, maar niemand die dat weet en algemeen is de norm 0.3-0.5 dus niet zoveel aan de hand. Extra kWh is alleen maar duur en verlengt je terugverdientijd. Zoals Will Prowse aanbeveelt 'use those 'f*** kWh' ;-)WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Je bedoelt met 2.4 + 3 +5.4, 2400 pro en 3 aanvullende batterijen? Probeer het te begrijpen 😊
C-waarde is vermogen/batterij volume.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:29:
[...]
Je bedoelt met 2.4 + 3 +5.4, 2400 pro en 3 aanvullende batterijen? Probeer het te begrijpen 😊
Bijv 2x2880 +2400 = 8160
2400/8160 = 0.294
Heb je 1 batterij per omvormer ga je naar 2400/5280 = 0.41
Hoe hoger de waarde, hoe warmer de batterijen worden.
@mrme12345 was me voor
[ Voor 3% gewijzigd door Pakhaas op 16-02-2026 21:36 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Je kunt ipv met de P1-meter je hele huishouden "compenseren", er voor kiezen alleen 1 of meerdere vermogens die door stekkers worden afgenomen te compenseren.bert pit schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:23:
Ik heb vanmiddag de laaste Zendure app geinstalleerd (6.0.1). Deze geeft ondersteuning voor de Shelly Plug S Gen 3. Deze is inderdaad zichtbaar bij apparatuur.
Kan iemand mij uitleggen wat daar praktisch mee mogelijk is?
Stel dat je alleen de wasmachine uit de accu's wil voeden en niet je hele huis, dan plaats je de wasmachine op een Shelly Plug, selecteer je Slimme stekker mode en laat je die stekker compenseren, al dan niet met bijv. 100-200 Watt extra, dat is ook een instelling.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
De vraag is wat er wordt bedoeld met "beste". Op 0.25C zal een accu minder warm worden dan op 0.44C, maar is dat slecht? En was betekent "slecht" dan?Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:27:
@mrme12345 ik las hier regelmatig een c-rating van rond de 0.25 het beste is. Er is dus nogal een verschil qua wat het beste is voor de levensduur.
2400 Watt met de 2400 AC+ doen voelt niet goed, dat is 1C, mag met NOM prima een keer, maar zou dat nooit altijd doen. Maar het is ook geen exacte wetenschap dat 0.4 slecht is en 0.35 goed.
Dus: Doe vooral waar je je zelf ok bij voelt, een accu zal met constant 1C minder lang mee gaan, maar misschien wordt dat dan maar 15.5 ipv 16 jaar, zal je toch niet merken.
Hanteer hier noodgedwongen maar max 0.14C, afijn, zal niet klagen
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Gisteren toevallig nog de zoekfunctie gebruikt hierover en @geert1992 en jij waren er in het verleden nogal wat stelliger inTaro schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:47:
[...]
De vraag is wat er wordt bedoeld met "beste". Op 0.25C zal een accu minder warm worden dan op 0.44C, maar is dat slecht? En was betekent "slecht" dan?
2400 Watt met de 2400 AC+ doen voelt niet goed, dat is 1C, mag met NOM prima een keer, maar zou dat nooit altijd doen. Maar het is ook geen exacte wetenschap dat 0.4 slecht is en 0.35 goed.
Dus: Doe vooral waar je je zelf ok bij voelt, een accu zal met constant 1C minder lang mee gaan, maar misschien wordt dat dan maar 15.5 ipv 16 jaar, zal je toch niet merken.
Hanteer hier noodgedwongen maar max 0.14C, afijn, zal niet klagen
Ik begrijp ook dat het niet zwart wit is en niemand weet wat het op lange termijn doet, zo lang bestaan die batterijen nog niet.
Tesla’s LFP gaan ook al 100.000en km’s mee. En het gaat er om wat algemeen in de sector als leidraad aangenomen wordt wat mij betreft. LFP kan echt veel hebben vandaar ook die hoge C -rating.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Gisteren toevallig nog de zoekfunctie gebruikt hierover en @geert1992 en jij waren er in het verleden nogal wat stelliger in
Ik begrijp ook dat het niet zwart wit is en niemand weet wat het op lange termijn doet, zo lang bestaan die batterijen nog niet.
- Taro
- Niet online
Klopt, de beste temperatuur voor LFP is +-kamertemperatuur en met 0.25C zat ik hier zo rond de 28-32 graden. Met 0.44 worden ze nog een stuk warmer. En volgens mij is 0.25C voor loodaccu's een gangbaar iets en die neem je voor het gemak over, maar LFP kan wel meer hebben. Heb ook van veel Victron partijen altijd gehoord: 0.2-0.33C is het richtgetal. Dus 3-5x accucapaciteit vs vermogen omvormer zodat je in 3-5 uur de accu's helemaal vol of helemaal leeg hebt.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:52:
[...]
Gisteren toevallig nog de zoekfunctie gebruikt hierover en @geert1992 en jij waren er in het verleden nogal wat stelliger in
Maar ik vond de eerste 2 accu's in huis ook spannend, of de eerste keer EV rijden na alle verhalen. En nu staat er vanaf het begin van de oprit t/m begin van de garage 200 kWh aan opslag (2x EV en de thuisaccu's), slaap er geen seconde minder om. Alles went, in het begin ben je erg voorzichtig, maar dan zie je video's van Will Prowse, Andy van Offgridgarage op YouTube en anderen en dan merk je dat het ook allemaal niet zo nauw luistert rondom C-rating, als je de grens maar niet opzoekt én uiteraard veiligheid voorop hebt staan.
Dus voor een goede c waarde zou ik als ik 2 omvormers wil bij beide twee batterijen moeten hebben.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:35:
[...]
C-waarde is vermogen/batterij volume.
Bijv 2x2880 +2400 = 8160
2400/8160 = 0.294
Heb je 1 batterij per omvormer ga je naar 2400/5280 = 0.41
Hoe hoger de waarde, hoe warmer de batterijen worden.
@mrme12345 was me voor
Zou dat teveel zijn in mijn situatie?
2 x (2.4 + 3 kWh) is prima in jouw situatie, dan heb je 2 batterijen die je ook goed kunt gebruiken. Veel mensen kopen vaak veels te veel kWh, dat verlengt alleen maar de terugverdientijd. En je kunt altijd nog uitbreiden, dus mijn advies zou zijn lekker met de 10 kWh beginnen en als je merkt dat je echt vaak en veel tekort komt kun je altijd nog bijkopen.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Dus voor een goede c waarde zou ik als ik 2 omvormers wil bij beide twee batterijen moeten hebben.
Ik heb hier helemaal geen ervaring met het spul en lees vooral nog mee. @Taro en @mrme12345 of anderen kunnen beter advies geven. Ik wilde je alleen dat van de c-waarde meegeven. Succes met je keuze.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:03:
[...]
Dus voor een goede c waarde zou ik als ik 2 omvormers wil bij beide twee batterijen moeten hebben.
Geen idee, maar ik zou al twee omvormers nemen want wanneer er eentje stuk gaat over vijf jaar (bijv) dan zit je niet met waardeloze accu's en maak je er 1 stapel van.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:03:
[...]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Oke, dan volgt dus de eerdere vraag kun je ze dan beide op verschillende manieren instellen? Zodat wanneer ik besluit de pv aansluiting te gebruiken voor extra panelen (die leg ik dan namelijk op de namiddag/avond zon) er niet teveel het net op gaat. (Totaal Zou dan van 5000wp naar ca 7000wp gaan.)mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:05:
[...]
2 x (2.4 + 3 kWh) is prima in jouw situatie, dan heb je 2 batterijen die je ook goed kunt gebruiken. Veel mensen kopen vaak veels te veel kWh, dat verlengt alleen maar de terugverdientijd. En je kunt altijd nog uitbreiden, dus mijn advies zou zijn lekker met de 10 kWh beginnen en als je merkt dat je echt vaak en veel tekort komt kun je altijd nog bijkopen.
Wat gebeurd er met de c-waarde als je een 2400 pro hebt met 1 batterij en er komt bijv 2500w van de PV en 1800w van het net. Die omvormer kan max 4800w tegelijk leveren.mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:05:
[...]
2 x (2.4 + 3 kWh) is prima in jouw situatie, dan heb je 2 batterijen die je ook goed kunt gebruiken. Veel mensen kopen vaak veels te veel kWh, dat verlengt alleen maar de terugverdientijd. En je kunt altijd nog uitbreiden, dus mijn advies zou zijn lekker met de 10 kWh beginnen en als je merkt dat je echt vaak en veel tekort komt kun je altijd nog bijkopen.
Je kunt dat sowieso via HA doen, zie andere zendure topic over de HA integratie van Zendure. En als je dit via HEMS in de app wil doen, moet je 2 x een HEMS aanmaken. Zo heb ik dat ook in mijn app. De ene HEMS laat ik via P1 van HW besturen en de andere via de P1 van Zendure. Maar meest flexibel is via de HA route.WHF163 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:54:
[...]
Oke, dan volgt dus de eerdere vraag kun je ze dan beide op verschillende manieren instellen? Zodat wanneer ik besluit de pv aansluiting te gebruiken voor extra panelen (die leg ik dan namelijk op de namiddag/avond zon) er niet teveel het net op gaat. (Totaal Zou dan van 5000wp naar ca 7000wp gaan.)
Als je dat vaak gaat doen zou ik daar met de batterijen zeker rekening mee houden, want dan wordt je C-waarde wel te hoog. Dus dan heb je wel meer batterijen nodig. Dus dan zou ik bijvoorbeeld een Pro nemen met minimaal 2 of liever nog 3 extra batterijen erbij.Pakhaas schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:09:
[...]
Wat gebeurd er met de c-waarde als je een 2400 pro hebt met 1 batterij en er komt bijv 2500w van de PV en 1800w van het net. Die omvormer kan max 4800w tegelijk leveren.
- Taro
- Niet online
Edit: Post de berekening morgen nog even opnieuw om zeker te weten dat het klopt
[ Voor 101% gewijzigd door Taro op 16-02-2026 23:39 ]
HA voor mij geen optie, ooit geprobeerd, maar niet mijn ding. Krijg je met de p1 HW de zelfde gegevens en mogelijkheden in de app als P1 Zendure?mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:09:
[...]
Je kunt dat sowieso via HA doen, zie andere zendure topic over de HA integratie van Zendure. En als je dit via HEMS in de app wil doen, moet je 2 x een HEMS aanmaken. Zo heb ik dat ook in mijn app. De ene HEMS laat ik via P1 van HW besturen en de andere via de P1 van Zendure. Maar meest flexibel is via de HA route.
Als je instelt op zelf consumptie gaat niks meer naar het net, als de P1 goed werkt toch.
[ Voor 7% gewijzigd door WHF163 op 17-02-2026 07:18 ]
Of de optie van een 2400+ en een 2400pro beide met 1 batterij. (Of telt dat niet als 2-3 extra)mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:11:
[...]
Als je dat vaak gaat doen zou ik daar met de batterijen zeker rekening mee houden, want dan wordt je C-waarde wel te hoog. Dus dan heb je wel meer batterijen nodig. Dus dan zou ik bijvoorbeeld een Pro nemen met minimaal 2 of liever nog 3 extra batterijen erbij.
Nee, het gaat erom wat je per omvormer er onder hangt. De Pro kan tot 4800w laden, daar moet je met aantal batterijen rekening mee houden.WHF163 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:17:
[...]
Of de optie van een 2400+ en een 2400pro beide met 1 batterij. (Of telt dat niet als 2-3 extra)
Je kan beter eerst de zoekfunctie even gebruiken. Is al heel wat over de HW p1 meter gezegd.WHF163 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 07:09:
[...]
HA voor mij geen optie, ooit geprobeerd, maar niet mijn ding. Krijg je met de p1 HW de zelfde gegevens en mogelijkheden in de app als P1 Zendure?
Dan denk ik dat ik dus voor 1 pro moet gaan met 3 extra batterijen. Dan kan ik later de extra panelen op de pv zijde aansluiten.mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:11:
[...]
Als je dat vaak gaat doen zou ik daar met de batterijen zeker rekening mee houden, want dan wordt je C-waarde wel te hoog. Dus dan heb je wel meer batterijen nodig. Dus dan zou ik bijvoorbeeld een Pro nemen met minimaal 2 of liever nog 3 extra batterijen erbij.
Een beginners vraag. Ik heb een 3-fase aansluiting thuis.
Hoe werkt het als ik op 1-fase een Zendure aansluit en ik ga op een andere fase stroom gebruiken?
Gaat de Zendure dan terugleveren aan het net op de fase waarop die aangesloten zit om zo bij de meter een 0-op-de-meter te krijgen?
Hoe werkt het als ik op 1-fase een Zendure aansluit en ik ga op een andere fase stroom gebruiken?
Gaat de Zendure dan terugleveren aan het net op de fase waarop die aangesloten zit om zo bij de meter een 0-op-de-meter te krijgen?
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dit is correct. Hij zal je totaal verbruik op 0 proberen te houden.Panzer_V schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:49:
Een beginners vraag. Ik heb een 3-fase aansluiting thuis.
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
En ik heb toch correct dat je in dit geval dus niets betaald aan de energieleverancier? Want in NL worden de fasen toch verrekend in de slimme meter?therobber schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:54:
[...]
Dit is correct. Hij zal je totaal verbruik op 0 proberen te houden.
Ja dat kan, en is mooi toekomstbestendig in jouw situatie. En je kunt altijd nog een extra 2400 AC+ aanschaffen mocht je toch met 4800 W AC willen laden. Maar een pro met direct aangesloten panelen is efficienter qua omzettingsverliezen tov via AC net laden.WHF163 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:32:
[...]
Dan denk ik dat ik dus voor 1 pro moet gaan met 3 extra batterijen. Dan kan ik later de extra panelen op de pv zijde aansluiten.
We hebben net de 2400 SolarFlow Pro ook ontvangen en gaan die nu reviewen, dus die komt ook binnenkort online (zal een aantal dagen duren)
Ik hou het in de gaten!mrme12345 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:01:
[...]
Ja dat kan, en is mooi toekomstbestendig in jouw situatie. En je kunt altijd nog een extra 2400 AC+ aanschaffen mocht je toch met 4800 W AC willen laden. Maar een pro met direct aangesloten panelen is efficienter qua omzettingsverliezen tov via AC net laden.
We hebben net de 2400 SolarFlow Pro ook ontvangen en gaan die nu reviewen, dus die komt ook binnenkort online (zal een aantal dagen duren)
Bij een stroomstoring blijven panelen die op de pv zijde en op een omvormer op de ac zitten toch doorladen?
Heb gezocht op het forum, maar is dmv een Ats automatische omschakeling mogelijk via de nood ac? Of moet je altijd handmatig omzetten? Dan kun je makkelijk ook een stekker erin steken 😊
Ik zou me daar niet zo druk over maken, er is al verschil ingebakken als er één of meerdere batterijen onder zitten.mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:11:
[...]
De BMS houd er al rekening mee dat de C waarde niet te hoog wordt.
Mijn SF800Pro kan 1440 W laden met 1 batterij en 2000 W met meerdere batterijen.
Afgelopen week een dag met zon leverde 1000 W van de direct aangesloten zonnepanelen en 800 W van het net, totaal 1800 W
Dan is de C waarde 0,47 en kan prima met LFP batterijen.
Zendure geeft 10 jaar garantie op de batterijen en zijn echt wel tot zover begrenst dat je ze niet over de klink kunt jagen.
Yes in nederland worden de fases intern gesaldeerdPanzer_V schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:57:
[...]
En ik heb toch correct dat je in dit geval dus niets betaald aan de energieleverancier? Want in NL worden de fasen toch verrekend in de slimme meter?
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
Als je veel zonnepanelen aansluit direct op de pro, wil je ook dat de opgewekte stroom geladen wordt in de batterij en dat dit niet begrensd wordt. En dus zul je met de C-waarde rekening moeten houden om optimaal van je Zendure te profiteren. Juist de Pro geeft de mogelijkheid om 4800 W in totaal te laden (3000 DC en 1800 AC), maar als je dat vaak en langdurig wil doen zul je dus ook veel kWh capaciteit moeten hebben om de C-rating acceptabel te houden.Polvo176 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Ik zou me daar niet zo druk over maken, er is al verschil ingebakken als er één of meerdere batterijen onder zitten.
Mijn SF800Pro kan 1440 W laden met 1 batterij en 2000 W met meerdere batterijen.
Afgelopen week een dag met zon leverde 1000 W van de direct aangesloten zonnepanelen en 800 W van het net, totaal 1800 W
Zendure geeft 10 jaar garantie op de batterijen en zijn echt wel tot zover begrenst dat je ze niet over de klink kunt jagen.
Je hebt verschillende opties met betrekking tot de noodstroom, zoals standby en ecomode enz. Maar daar is ook al heel veel over geschreven in dit forum, dus graag zoekfunctie gebruiken.WHF163 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:08:
[...]
Ik hou het in de gaten!
Bij een stroomstoring blijven panelen die op de pv zijde en op een omvormer op de ac zitten toch doorladen?
Heb gezocht op het forum, maar is dmv een Ats automatische omschakeling mogelijk via de nood ac? Of moet je altijd handmatig omzetten? Dan kun je makkelijk ook een stekker erin steken 😊
Ja de PV zijde blijft doorgaan, maar de AC zijde met micro omvormer niet. Dit hebben we ook getest bij onze review van de 2400 AC+ en zullen we ook herhalen bij de review van de 2400 Pro. En heeft iets te maken met de frequentie. Maar DC zijde dus wel, en AC zijde vooralsnog niet blijkt uit onze testen.
Het kan wel, maar of je het ook moet doen is de vraag. Je ziet hier op het forum dat bij hogere c-waardes ook hogere temperaturen optreden in de accu's. Dus een setje van 3 of 4 batterijen om de c richting de 0,25 te sturen lijkt me wel het beste voor de levensduur. Maar iedereen zijn eigen afwegingen.Polvo176 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:10:
[...]
Ik zou me daar niet zo druk over maken, er is al verschil ingebakken als er één of meerdere batterijen onder zitten.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De vraag is of je er wat aan kunt doen, ik kan de stroom van de zonnepanelen niet beperken.Pr088 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:54:
[...]
Het kan wel, maar of je het ook moet doen is de vraag. Je ziet hier op het forum dat bij hogere c-waardes ook hogere temperaturen optreden in de accu's. Dus een setje van 3 of 4 batterijen om de c richting de 0,25 te sturen lijkt me wel het beste voor de levensduur. Maar iedereen zijn eigen afwegingen.
Ik kan er maximaal 4 x 660Wp panelen op aansluiten wat ook zonder stroom van het net al tot 2000 W input kan leiden.
Het is de BMS zelf die dit beperkt als er maar 1 batterij onder hangt.
C-waarde is eigenlijk de verkeerde waarde om rekening mee te houden.
Waar het echt om gaat is de temperatuur van de cellen, zowel aan de onderkant als aan de bovenkant
Die is rond de 20 graden optimaal en om capaciteit verlies te voorkomen is aan te raden tussen 10 en 40 graden te blijven.
Een LiFePO4 batterij kan nog functioneren tussen 50 en 60 graden maar in die range begint zijn levensduur af te nemen net als temperaturen tussen -10 en 10 graden waar de levensduur zelf sterk begint af te nemen.
Kortom het is slimmer om je laad/ontlaad stroom te sturen met de temperatuur van de cellen dan de C-waarde laag te houden.
Waar het echt om gaat is de temperatuur van de cellen, zowel aan de onderkant als aan de bovenkant
Die is rond de 20 graden optimaal en om capaciteit verlies te voorkomen is aan te raden tussen 10 en 40 graden te blijven.
Een LiFePO4 batterij kan nog functioneren tussen 50 en 60 graden maar in die range begint zijn levensduur af te nemen net als temperaturen tussen -10 en 10 graden waar de levensduur zelf sterk begint af te nemen.
Kortom het is slimmer om je laad/ontlaad stroom te sturen met de temperatuur van de cellen dan de C-waarde laag te houden.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Temperatuur en C-waarde zijn geen onafhankelijke parameters maar sterk gekoppeld: de C-waarde bepaalt de warmteproductie in de cel, en de celtemperatuur bepaalt welke C-waarde nog veilig en levensduurvriendelijk is. Alleen bij kortdurende piekbelastingen kun je ze tijdelijk los beschouwen vanwege thermische traagheid.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:33:
C-waarde is eigenlijk de verkeerde waarde om rekening mee te houden.
Bij een lage c-waarde zul je alleen bij extreme gevallen rekening hoeven houden met de temperatuur.
[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 17-02-2026 10:54 ]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
@Taro misschien een vraagje aan jou, en vergeef me als dit onderwerp al eens is langs gekomen, dat heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb 2 diepvriesjes permanent aangesloten op de off-grid aansluiting van m'n SF2400. Die trekken zo ongeveer 10W 'in rust' en 30W als er eentje staat te koelen. En het off-grid gedeelte zelf eet zo'n 20 tot 30 W.
In de Zendure app zie ik dan (zie plaatjes) dat de benodigde energie uit het net gehaald wordt en niets uit de accu.
Echter, als ik naar het laadpercentage in HA kijk, zie ik dat dat gestaag 5% per 12 uur afneemt. Dat is ongeveer 30W continu.
Dus is mijn voorzichtige conclusie is dat de grafiek in de Zendure app op het onderdeel 'Battery' , waar ik een flatliner van 0W zie, niet klopt. Dat gaat dan zo te zien alleen over de energie die aan het grid geleverd wordt, maar daarvoor bestaat het grafiekje dat eronder staat : 'Output (to home)'.
Zie ik dit correct of moet ik dit anders interpreteren?
:strip_exif()/f/image/njVhXLTUB4cH2Xmo6kiENV2t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w4yEDJYYXrhte71a5xZSwRld.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 2 diepvriesjes permanent aangesloten op de off-grid aansluiting van m'n SF2400. Die trekken zo ongeveer 10W 'in rust' en 30W als er eentje staat te koelen. En het off-grid gedeelte zelf eet zo'n 20 tot 30 W.
In de Zendure app zie ik dan (zie plaatjes) dat de benodigde energie uit het net gehaald wordt en niets uit de accu.
Echter, als ik naar het laadpercentage in HA kijk, zie ik dat dat gestaag 5% per 12 uur afneemt. Dat is ongeveer 30W continu.
Dus is mijn voorzichtige conclusie is dat de grafiek in de Zendure app op het onderdeel 'Battery' , waar ik een flatliner van 0W zie, niet klopt. Dat gaat dan zo te zien alleen over de energie die aan het grid geleverd wordt, maar daarvoor bestaat het grafiekje dat eronder staat : 'Output (to home)'.
:strip_exif()/f/image/njVhXLTUB4cH2Xmo6kiENV2t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w4yEDJYYXrhte71a5xZSwRld.jpg?f=fotoalbum_large)
One cookie a day keeps the doctor away !
Een hoge c-waarde zal de temperatuur sneller doen oplopen, maar op zich betekent een c-waarde niets.geert1992 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:52:
[...]
Temperatuur en C-waarde zijn geen onafhankelijke parameters maar sterk gekoppeld: de C-waarde bepaalt de warmteproductie in de cel, en de celtemperatuur bepaalt welke C-waarde nog veilig en levensduurvriendelijk is. Alleen bij kortdurende piekbelastingen kun je ze tijdelijk los beschouwen vanwege thermische traagheid.
Bij een lage c-waarde zul je alleen bij extreme gevallen rekening hoeven houden met de temperatuur.
Die c-waarde is alleen maar een versimpeling om iets eenvoudig weer te kunnen geven.
Als je met hoge stromen oplaad, maar stopt (of verlaagt) als je in de buurt van de 40 graden komt is er helemaal niets aan de hand.
Maar als bijvoorbeeld de omgeving temperatuur al 35 graden is dan loop je zelfs met een heel lage c-waarde al heel snel de kans op oververhitting en dus degradatie van je batterijen.
De temperatuur en de maximale laad/ontlaad stroom zijn de echt belangrijk zaken.
En die maximale stromen worden al door Zendure zelf beperkt dus hoeven wij ons enkel druk te maken over de temperatuur.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
even los van de "C" diskussie, volgens mij hangt de capaciteit van je benodigde batterij capaciteit toch echt van je verbruik tijdens de sluipperiode af en je overschot aan PV stroom.mrme12345 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:05:
[...]
Pas dan komt secundair de "c" factor om de hoek kijken, waarbij je bij zendure gelukkig alleen je batterij-capaciteit kunt uitbreiden, bij veel andere PIB koop je gewoon weer een eigen omvormer met batterij er bij.
maw, de zolder is dus vaak helemaal niet zo's goede plek, wat zomers kan het daar vaak dus (ook hier in Nederland) best wel erg warm worden.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:08:
[...]
Een hoge c-waarde zal de temperatuur sneller doen oplopen, maar op zich betekent een c-waarde niets.
Die c-waarde is alleen maar een versimpeling om iets eenvoudig weer te kunnen geven.
Als je met hoge stromen oplaad, maar stopt (of verlaagt) als je in de buurt van de 40 graden komt is er helemaal niets aan de hand.
Maar als bijvoorbeeld de omgeving temperatuur al 35 graden is dan loop je zelfs met een heel lage c-waarde al heel snel de kans op oververhitting en dus degradatie van je batterijen.
ik vrees dat veel thuis-batterij bezitters daar helemaal bij stil stonden toen ze de de plek van hun thuis-batterij hadden uitgezocht.
De temperatuur en de maximale laad/ontlaad stroom zijn de echt belangrijk zaken.
En die maximale stromen worden al door Zendure zelf beperkt dus hoeven wij ons enkel druk te maken over de temperatuur.
@Jan-tweak
Goed of slecht is relatief in dit verband.
In een schuurtje buiten is in de winter weer slechter, ook als je bedenkt dat temperaturen onder 10 graden veel slechter zijn dan temperaturen boven de 40 graden.
En als je in de winter plotseling zon krijgt produceren je zonnepanelen ineens heel veel vermogen want die doen het veel beter bij koud weer.
Het beste is gewoon via bijvoorbeeld een home Assistant integratie zelf de controle te houden en de laad/ontlaad stromen te beperken als je in de buurt van de slechte temperaturen komt.
In een schuurtje buiten is in de winter weer slechter, ook als je bedenkt dat temperaturen onder 10 graden veel slechter zijn dan temperaturen boven de 40 graden.
En als je in de winter plotseling zon krijgt produceren je zonnepanelen ineens heel veel vermogen want die doen het veel beter bij koud weer.
Het beste is gewoon via bijvoorbeeld een home Assistant integratie zelf de controle te houden en de laad/ontlaad stromen te beperken als je in de buurt van de slechte temperaturen komt.
Heeft iemand ervaringen met de levertijden van Zendure.nl ?
Ik heb zaterdag een 2400 AC + met een extra batterij gekocht , levertijd staat op de website op 3 a 5 werkdagen.
Ik had eigenlijk al een bericht verwacht dat er iets onderweg zou zijn. Echter nog niets vernomen.
Ik heb zaterdag een 2400 AC + met een extra batterij gekocht , levertijd staat op de website op 3 a 5 werkdagen.
Ik had eigenlijk al een bericht verwacht dat er iets onderweg zou zijn. Echter nog niets vernomen.
Ik denk dat je hier de thermische traagheid onderschat. In de meeste systemen wordt de temperatuur niet ín de cel gemeten, maar aan de buitenkant of tegen de cel aan.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:08:
[...]
Een hoge c-waarde zal de temperatuur sneller doen oplopen, maar op zich betekent een c-waarde niets.
Bij hogere laad-/ontlaadstromen kan de kern van de cel daardoor al duidelijk warmer zijn dan wat de sensor laat zien. Door die thermische vertraging loopt de gemeten temperatuur vaak achter op wat er intern gebeurt.
Daarom ben ik van mening dat het fundamenteel gunstiger is om met een lagere C-rating te werken: je beperkt daarmee de interne warmteontwikkeling, nog vóórdat de temperatuursensor “alarm” slaat.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Zendure geeft de temperatuur van de cel in de batterij die het hoogst is via hun Api.
Dat doen de bms sensors van de batterij.
Dus dat is niet een probleem.
En enige traagheid ook niet als je wat marges inbouwt bij het terugregelen van je laad/ontlaad stromen.
En enige traagheid ook niet als je wat marges inbouwt bij het terugregelen van je laad/ontlaad stromen.
klopt, het enige bij de PV is dat de zon erg laag staat, en daarbij dus ook de opbrengst, ondanks het koudere weer.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:26:
@Jan-tweak
tevens heb ik tenminste in de winter een veel hoger stroomverbruik, dus de kans dat ik PV stroom over heb om in mijn batterij te stoppen is verwaarsloos klein en ja, dat is afhankelijk van je PV, maar met ruim 6.000 kWh is deze nu ook niet bepaald klein.
ik denk dat dit ook voor heel veel mensen geld dat een PIB mn in de winterperiode prima even in zijn verdiende winterslaap gezet kan worden, vanaf medio maart mag deze dan weer in zijn stal en lekker actief worden. In maart zijn de temperaturen vaak al heel wat batterij vriendelijker.
leuk, en ja, dat kan, alleen HA is nu niet iets wat toegankelijk is voor een normale consument. Tenslotte is niet iedereen een tweakers, en ook voor veel lezers hier is dat vaak een brug te ver.Het beste is gewoon via bijvoorbeeld een home Assistant integratie zelf de controle te houden en de laad/ontlaad stromen te beperken als je in de buurt van de slechte temperaturen komt.
Die verwachten dat dit gewoon door de app wordt gedaan, de enige invloed die ze zelf wel hebben is de juiste plaatsing, en daar is bv een zolder of schuur zeker niet altijd een ideale locatie, terwijl uit veiligheidsoverwegingen mogelijk die schuur juist een prima plek is. soms zijn de belangen dus tegenstrijdig.
Geen idee. Ik heb vanmorgen een bestelling geplaatst. Ben benieuwd wanneer hij binnenkomt....Jetro schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:30:
Eergisteren gewoon 11,55 KWH in de batterijen gestopt terwijl de warmtepomp vol stond te draaien en toen leverde ik nog terug naar het net.Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:06:
[...]
klopt, het enige bij de PV is dat de zon erg laag staat, en daarbij dus ook de opbrengst, ondanks het koudere weer.
tevens heb ik tenminste in de winter een veel hoger stroomverbruik, dus de kans dat ik PV stroom over heb om in mijn batterij te stoppen is verwaarsloos klein en ja, dat is afhankelijk van je PV, maar met ruim 6.000 kWh is deze nu ook niet bepaald klein.
ik denk dat dit ook voor heel veel mensen geld dat een PIB mn in de winterperiode prima even in zijn verdiende winterslaap gezet kan worden, vanaf medio maart mag deze dan weer in zijn stal en lekker actief worden. In maart zijn de temperaturen vaak al heel wat batterij vriendelijker.
[...]
leuk, en ja, dat kan, alleen HA is nu niet iets wat toegankelijk is voor een normale consument. Tenslotte is niet iedereen een tweakers, en ook voor veel lezers hier is dat vaak een brug te ver.
Die verwachten dat dit gewoon door de app wordt gedaan, de enige invloed die ze zelf wel hebben is de juiste plaatsing, en daar is bv een zolder of schuur zeker niet altijd een ideale locatie, terwijl uit veiligheidsoverwegingen mogelijk die schuur juist een prima plek is. soms zijn de belangen dus tegenstrijdig.
Dat met 12 panelen op het dak.
Dus uitzetten in de winter is in mijn ogen zonde.
Het idee dat HA alleen weggelegd is voor techneuten klopt steeds minder. HA is veel gebruiksvriendelijker en visueel “te programmeren”, automatiseringen kun je vaak opzetten via drag-and-drop interfaces, blokken of grafische flows, zonder dat je code hoeft te schrijven. Bovendien is er een grote, actieve community met tutorials, voorbeelden en kant-en-klare setups die het instappen laagdrempelig maken. Voor de gemiddelde gebruiker is HA daardoor veel toegankelijker dan vaak wordt gedacht.Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:06:=
leuk, en ja, dat kan, alleen HA is nu niet iets wat toegankelijk is voor een normale consument. Tenslotte is niet iedereen een tweakers, en ook voor veel lezers hier is dat vaak een brug te ver.
Vandaag zou mijn bestelling van de 2400+ worden geleverd door zendure.
Krijg ik alleen de p1 meter
Zendure klantenservice onbereikbaar, enige bericht is Sorry we zijn onbereikbaar per telefoon.
per mail, en per chat gewoon geen enkele reactie
Iemand dezelfde ervaring? Moet ik me al zorgen gaan maken. Bestelling staat nu op geleverd
Dat is een p1 voor 9500 euro.
Zendure klantenservice onbereikbaar, enige bericht is Sorry we zijn onbereikbaar per telefoon.
Iemand dezelfde ervaring? Moet ik me al zorgen gaan maken. Bestelling staat nu op geleverd
Nee hoor komt zeker goed, ik zou gewoon mail sturen. Het was gisteren Chinees nieuwjaar, zal er wel mee te maken hebben dat ze nu niet of slecht bereikbaar zijn. Maar de rest zal wel onderweg zijn. Ik zou me geen zorgen morgen, komt zeker goed.zorgeloosict schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
P1 meter komt via een ander magazijn, is reeds eerder beschreven.zorgeloosict schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
Soms heb je eerst je batterijen, soms eerst je P1 meter, even geduld
Bij mij was de P1 meter toevallig als laatste, deze kwam uit Polen. De batterijen werden als eerste geleverd uit Frankrijk en de omvormer uit kwam Duitsland.zorgeloosict schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
Interessant punt. Heb je hier een bron of technische documentatie van Zendure voor?Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:03:
Zendure geeft de temperatuur van de cel in de batterij die het hoogst is via hun Api.
Ik heb zelf geen informatie kunnen vinden over de fysieke plaatsing van de BMS-temperatuursensoren, of over het thermisch ontwerp en de derating-curves.
Even als voorbeeld: Bij de hyper zit de temperatuur sensor van de omvormer tegen de zijkant van de behuizing.
dat kan, alleen is Nederland toch wel groter dan alleen maar jouw plekje, en dus ook ander weer. die 11,5 kWh (let even op de juiste schrijfwijze) heb ik nog niet eens deze maand totaal gehad.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:30:
[...]
Eergisteren gewoon 11,55 KWH in de batterijen gestopt terwijl de warmtepomp vol stond te draaien en toen leverde ik nog terug naar het net.
maar zeker in jouw geval prima gedaan en ja, als je deze opbrengst hebt zou ik dat ook mooi in de batterijen stoppen.
dat kan, alleen heb je a) daarvoor toch wel een eigen PC voor nodig en die moet zo weinig mogelijk stroom verbruiken, dus een oude laptop daarvoor gebruiken lijkt me toch niet zo'n goed idee.Gravelist schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:19:
[...]
Het idee dat HA alleen weggelegd is voor techneuten klopt steeds minder. HA is veel gebruiksvriendelijker en visueel “te programmeren”, automatiseringen kun je vaak opzetten via drag-and-drop interfaces, blokken of grafische flows, zonder dat je code hoeft te schrijven. Bovendien is er een grote, actieve community met tutorials, voorbeelden en kant-en-klare setups die het instappen laagdrempelig maken. Voor de gemiddelde gebruiker is HA daardoor veel toegankelijker dan vaak wordt gedacht.
en veruit de meeste consumenten willen hooguit een appje hebben en zeker geen zin is dat soort dingen die je wel leuk hebt benoemd. In mijn ogen blijft het meer een ding voor techneurten en mensen die daar zelf wat meer werk in willen steken.
Zie hun Api:geert1992 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:21:
[...]
Interessant punt. Heb je hier een bron of technische documentatie van Zendure voor?
Ik heb zelf geen informatie kunnen vinden over de fysieke plaatsing van de BMS-temperatuursensoren, of over het thermisch ontwerp en de derating-curves.
Even als voorbeeld: Bij de hyper zit de temperatuur sensor van de omvormer tegen de zijkant van de behuizing.
https://github.com/Zendure/developer-device-data-report
En elke batterij heeft zo'n value dus je kun de hoogste cel temperatuur van elke batterij aflezen.maxTemp:
The maximum temperature, which represents the highest temperature value among all battery cells at the current (real-time) moment, unit: Kelvi
En de temperatuur van de omvormer is natuurlijk niet van belang voor de temperatuur van de batterijen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 17-02-2026 16:50 ]
Duidelijk! Het ging mij inderdaad niet zozeer om de temperatuur van de omvormer zelf, maar vooral om de traagheid van warmteoverdracht; Het voorbeeld van de omvormer was bedoeld om te illustreren hee en waar temperatuur in de praktijk gemeten wordt.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:40:
[...]
Zie hun Api:
https://github.com/Zendure/developer-device-data-report
[...]
En elke batterij heeft zo'n value dus je kun de hoogste cel temperatuur van elke batterij aflezen.
En de temperatuur van de omvormer is natuurlijk niet van belang voor de temperatuur van de batterijen.
De enige vraag die voor mij overblijft, is waar de temperatuur van de cellen precies wordt gemeten.
Gebeurt dit, net als bij de omvormer, op enige afstand van de warmtebron, of zit de sensor direct tegen de cellen aan?
[ Voor 27% gewijzigd door geert1992 op 17-02-2026 17:29 ]
We zijn al bijna 2 maand over de kortste dag heen, in december hield ik geen kW over voor de batterijen.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:30:
[...]
Eergisteren gewoon 11,55 KWH in de batterijen gestopt terwijl de warmtepomp vol stond te draaien en toen leverde ik nog terug naar het net.
Alles wat de zon opbracht werd direct gebruikt, met name door de WarmtePomp en ik 8000 Wp liggen.
Ik moest de batterijen zelf steeds uit het net opladen omdat de stand-by stroom hem in ruim een week leeg trok.
Dus toen gewoon afgekoppeld.
Dat kan helaas niet met een SF800Pro, omdat de batterij geïntegreerd is., maar wel met mijn Hypers.
Ik overweeg om een extra uitbreiding te kopen voor mijn SF800Plus met één AB2000X. Klopt het dat er, behalve het uiterlijk, geen verschil is tussen de AB2000X en AB2000S?
Edit: Gemini geeft aan dat behalve het uiterlijk ook het gewicht een klein beetje verschilt, maar ook dat de X tot max 6 stapelbaar is en de S tot max 4.
Edit: Gemini geeft aan dat behalve het uiterlijk ook het gewicht een klein beetje verschilt, maar ook dat de X tot max 6 stapelbaar is en de S tot max 4.
[ Voor 31% gewijzigd door meesje op 17-02-2026 18:03 ]
Hoe wordt je op de hoogte gehouden ? Gaat dat via die Shop App of krijg je een mail ? Ik zit hier namelijk ook te wachten.zorgeloosict schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
Die track en trace link van zendure is een beetje brak. Je komt op een pagina en alle deelzendingen linken naar de eerste deelzending. Bij mij ook de P1, kwam geloof ik uit Polen.zorgeloosict schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
Het deel met accu komt in een speciale gevaarlijke stoffen zending, en als je de code die daarbij hoort invoert op de website van de vervoerder zelf kun je hem keurig volgen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Bij mij is vandaag de omvormer geleverd vanuit Frankrijk. Maar heb uiteindelijk besteld via Amazon dus ik zie maar 1 link en heb dus geen idee wanneer mijn batterijen aankomen.zorgeloosict schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 15:32:
Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l
Uiteraard zit die sensor in de cel of groep van cellen, anders zou het geen zin hebben om temperatuur van de warmste cel te spreken.geert1992 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:26:
[...]
Duidelijk! Het ging mij inderdaad niet zozeer om de temperatuur van de omvormer zelf, maar vooral om de traagheid van warmteoverdracht; Het voorbeeld van de omvormer was bedoeld om te illustreren hee en waar temperatuur in de praktijk gemeten wordt.
De enige vraag die voor mij overblijft, is waar de temperatuur van de cellen precies wordt gemeten.
Gebeurt dit, net als bij de omvormer, op enige afstand van de warmtebron, of zit de sensor direct tegen de cellen aan?
Dan zouden ze gewoon van de batterij temperatuur spreken.
Voor een BMS is de temperatuur ook een belangrijk criteria om goed te functioneren.
Of dat per cel of per groep van cellen gaat is afhankelijk hoe Zendure hun batterijen en BMS hebben opgebouwd.
Als ik kijk naar hoe de temperatuur van de omvormer wordt gemeten (sensor aan de zijkant van de behuizing), lijkt het erop dat we hier aannames doen over hoe en waar er gemeten wordt. Zonder concrete documentatie over de plaatsing van de temperatuursensoren in de batterij blijft het speculatief om te stellen dat de gerapporteerde waarde de daadwerkelijke (kern)temperatuur van de cellen representeert.Ben(V) schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:50:
[...]
Uiteraard zit die sensor in de cel of groep van cellen, anders zou het geen zin hebben om temperatuur van de warmste cel te spreken.
Dan zouden ze gewoon van de batterij temperatuur spreken.
Voor een BMS is de temperatuur ook een belangrijk criteria om goed te functioneren.
Of dat per cel of per groep van cellen gaat is afhankelijk hoe Zendure hun batterijen en BMS hebben opgebouwd.
Mijn advies is daarom om, los van wat de API rapporteert, te kiezen voor een conservatieve en veilige C-rating. Dat biedt een extra veiligheidsmarge tegen thermische traagheid, meetonzekerheden en variërende omgevingscondities, en is in de praktijk gunstig voor de levensduur van de batterij.
ik ook nog niet, 10 feb besteldJetro schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:30:
Een betere C-rating zorgt ook voor een verlaging van verliezen in de accupacks zelf.geert1992 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:22:
[...]
Als ik kijk naar hoe de temperatuur van de omvormer wordt gemeten (sensor aan de zijkant van de behuizing), lijkt het erop dat we hier aannames doen over hoe en waar er gemeten wordt. Zonder concrete documentatie over de plaatsing van de temperatuursensoren in de batterij blijft het speculatief om te stellen dat de gerapporteerde waarde de daadwerkelijke (kern)temperatuur van de cellen representeert.
Mijn advies is daarom om, los van wat de API rapporteert, te kiezen voor een conservatieve en veilige C-rating. Dat biedt een extra veiligheidsmarge tegen thermische traagheid, meetonzekerheden en variërende omgevingscondities, en is in de praktijk gunstig voor de levensduur van de batterij.
P = U * I en U = I * R
dus: P = I²R.
De verliezen in een accupack nemen kwadratisch af naarmate de stroom afneemt.
Dus neem je 1000W af uit één accupack @50V en de interne weerstand van dat pack is (bij voorbeeld, ik ken de weerstand niet) 10 mΩ, dan verlies je 20²A * 10mΩ = 4W alleen al omdat die stroom er loopt.
Ik denk dat 10 mΩ heel mooi is als ze dat kunnen halen.
Stel dat je twee accupacks hebt en je neemt diezelfde 1000W af. Dan verdeel je die 20A over twee packs dus 10A per pack.
Ineens zijn je verliezen per pack afgenomen tot 10²A * 10mΩ afwel 1W. Omdat je twee packs hebt, is het totale verlies 2W. Een halvering van het verlies tov één pack.
Ik weet niet of iemand ooit gemeten heeft aan de interne weerstand van de accu's, in feite zou spanningsval rust -> bekende belasting al genoeg moeten zijn om dit uit te rekenen, met kanttekening dat de meting van de API niet nauwkeurig genoeg is.
- Taro
- Niet online
Ik zie bij een familielid van mij hetzelfde met een SF800Pro. Vermoedelijk haalt ie de stroom voor het apparaat op het noodstroomstopcontact direct uit het net en voedt ie de uitgang zelf direct vanuit de accu en wordt dat niet getoond.ppaulv schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:53:
@Taro misschien een vraagje aan jou, en vergeef me als dit onderwerp al eens is langs gekomen, dat heb ik niet kunnen vinden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je zou kunnen testen met de 2400AC . Door de omvormer los te koppelen en te controleren of het off-grid stopcontact kan worden ingeschakeld, mogelijk krijg je, door gebruik van een homewizard meter, een indicatie waar de stroom vandaan komt om de off-grid wcd in te schakelen.Taro schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:03:
[...]
Ik zie bij een familielid van mij hetzelfde met een SF800Pro. Vermoedelijk haalt ie de stroom voor het apparaat op het noodstroomstopcontact direct uit het net en voedt ie de uitgang zelf direct vanuit de accu en wordt dat niet getoond.
Ik kwam nog ergens een kortingscode tegen vam Zendure HQNZYM5GNT7Y 5%.
Helaas vorige week zelf.al besteld, wil toch nog een extra accu maar nig niet los te koop.
Helaas vorige week zelf.al besteld, wil toch nog een extra accu maar nig niet los te koop.
Zou ze even berichten, als ik mij goed herinner zijn ze niet zo moeilijk.... Misschien levert je dat alsnog 5 procent korting op.Stefanri schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:59:
Ik kwam nog ergens een kortingscode tegen vam Zendure HQNZYM5GNT7Y 5%.
Het maximale laad- en ontlaadvermogen is nu alleen voor het totale systeem in HEMS in te stellen. Vervolgens wordt dit door HEMS door twee gedeeld. Ik zou dat willen differentieren naar mijn twee omvormers, de SF800 pto en SF800 plus. Dit omdat de batterij capaciteit (nu nog) verschilt, de ene heeft 4 kWh en de andere 2. Gezien de c waarde is het niet wenselijk om het AC laad-en ontlaadvermogen gelijk te verdelen.
- Taro
- Niet online
Heb ik al een aantal keren aan ze voorgesteld, hopelijk volgt dat ooit.Chupachups schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:11:
Het maximale laad- en ontlaadvermogen is nu alleen voor het totale systeem in HEMS in te stellen. Vervolgens wordt dit door HEMS door twee gedeeld. Ik zou dat willen differentieren naar mijn twee omvormers, de SF800 pto en SF800 plus. Dit omdat de batterij capaciteit (nu nog) verschilt, de ene heeft 4 kWh en de andere 2. Gezien de c waarde is het niet wenselijk om het AC laad-en ontlaadvermogen gelijk te verdelen.
Daarvoor heb je geen pc nodig hoor. Hier draait HA op een raspberry 5Jan-tweak schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:35:
[...]
dat kan, alleen heb je a) daarvoor toch wel een eigen PC voor nodig en die moet zo weinig mogelijk stroom verbruiken, dus een oude laptop daarvoor gebruiken lijkt me toch niet zo'n goed idee.
en veruit de meeste consumenten willen hooguit een appje hebben en zeker geen zin is dat soort dingen die je wel leuk hebt benoemd. In mijn ogen blijft het meer een ding voor techneurten en mensen die daar zelf wat meer werk in willen steken.
Mooi! Kun je hier dan even een seintje geven? Ik heb al besteld, maar toch wel benieuwd. Ik zou graag ook antwoord krijgen op de volgende twee vragen:mrme12345 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:01:
[...]
1. Wat is het vermogen dat via op PV-inputs aangesloten panelen nog aan het net kan worden teruggeleverd als de accu's vol zijn, dus in bypass-modus? Geen idee of je in de gelegenheid bent om in dit seizoen dat te testen, maar misschien kun je je contact bij Zendure vragen?
2. Kan de Pro ook tegelijkertijd AC en DC via PV laden, en zo ja, hoeveel AC? (ik bedoel dus niet de extra 1800W PV via de off-grid socket). Ik geloof dat de EcoFlows dit kunnen, maar eigenlijk nooit gecheckt of mijn SF800Pro dit kan. Ik heb nog een set zonnepanelen die AC-coupled zijn (en blijven), zou leuk zijn als die ook mee konden doen bij ofwel: weinig zon, ofwel bij haast om de accu's vol te krijgen.
Ja prima, geef wel sein als de review van de 2400 Pro online staat.TCMR schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:02:
[...]
Mooi! Kun je hier dan even een seintje geven? Ik heb al besteld, maar toch wel benieuwd. Ik zou graag ook antwoord krijgen op de volgende twee vragen:
1. Wat is het vermogen dat via op PV-inputs aangesloten panelen nog aan het net kan worden teruggeleverd als de accu's vol zijn, dus in bypass-modus? Geen idee of je in de gelegenheid bent om in dit seizoen dat te testen, maar misschien kun je je contact bij Zendure vragen?
2. Kan de Pro ook tegelijkertijd AC en DC via PV laden, en zo ja, hoeveel AC? (ik bedoel dus niet de extra 1800W PV via de off-grid socket). Ik geloof dat de EcoFlows dit kunnen, maar eigenlijk nooit gecheckt of mijn SF800Pro dit kan. Ik heb nog een set zonnepanelen die AC-coupled zijn (en blijven), zou leuk zijn als die ook mee konden doen bij ofwel: weinig zon, ofwel bij haast om de accu's vol te krijgen.
Mbt 1 ga ik er vanuit dat dit maximaal de 2400 W is die de Pro kan ontladen naar het net. Dat werkt zo ook bij de Hyper (1200W) en de 800 Pro (800 W). Dus dat zal 2400 W zijn bij de Pro.
Mbt 2, ja dat zal sowieso kunnen alleen begrensd zijn tot een x W. Bij de hyper is dat 1600 W uit mijn hoofd. Als het weer het toelaat kunnen we dat wel testen, zie het zo snel niet in de specs.
dit is het zendure topic, niet het Home Assistant topic.
[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 17-02-2026 22:47 ]
- Taro
- Niet online
@TCMR & @mrme12345
#1: Correct, 2400 Watt
#2: Helpt deze afbeelding?
:strip_exif()/f/image/esLjhICilwQNM2V07s8jm935.png?f=user_large)
Je kunt DC laden met 3000 Watt via de MPPT's, 1800 Watt via micro-omvormers op de noodstroomuitgang en 2400 Watt via AC. Maar er kan zo te zien maximaal 2400 Watt naar de accu, dus met 3000 Watt PV gaat er dan altijd 600 naar het huis. En met aanvullend 1800 Watt micro-omvormers gaat er dan 600+1800=2400 naar het huis en 2400 Watt in de accu. Je kunt bij PV input dat dan max met 2400 Watt AC aanvullen om de accu te laden. Dus: 500 Watt PV input, dan max 1900 Watt AC laden.
:strip_exif()/f/image/esLjhICilwQNM2V07s8jm935.png?f=user_large)
Je kunt DC laden met 3000 Watt via de MPPT's, 1800 Watt via micro-omvormers op de noodstroomuitgang en 2400 Watt via AC. Maar er kan zo te zien maximaal 2400 Watt naar de accu, dus met 3000 Watt PV gaat er dan altijd 600 naar het huis. En met aanvullend 1800 Watt micro-omvormers gaat er dan 600+1800=2400 naar het huis en 2400 Watt in de accu. Je kunt bij PV input dat dan max met 2400 Watt AC aanvullen om de accu te laden. Dus: 500 Watt PV input, dan max 1900 Watt AC laden.
Zou me wel verbazen want met micro omvormer (= ook AC) kun je in combinatie met panelen 4800W laden in de batterij en bij de hyper is dat laden in combinatie tussen AC en DC ook hoger dan de normale laadgrens van AC (1600 vs 1200). Dus zou eerder verwachten dat het bij de pro minimaal 3000 of 3200 W is de combinatie van AC laden direct en DC laden. Maar wel verhelderend plaatje, maar dat moeten we dan in de praktijk ook maar even testen.Taro schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:09:
@TCMR & @mrme12345
[Afbeelding]
En deze 4800 W zie ik ook niet in het overzicht en wel op site van zendure:
[ Voor 13% gewijzigd door mrme12345 op 17-02-2026 23:29 ]
dit is het zendure topic, niet het Home Assistant topic.
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 17-02-2026 23:40 ]
ook dit is offtopic.
[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 17-02-2026 23:40 ]
Zodra die door de mallemolen is krijg je een link naar in mijn geval track17, dat moet je echt zelf in de gaten houden want hier valt voor Zendure nog wel wat te verbeteren. In mijn geval kwam het uit Frankrijk maar wel pas 3 weken na de bestelling. En wie het uiteindelijk is komen bezorgen weet ik nog steeds niet, ook hierover ontving ik geen informatie.Jetro schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:30:
Inhakend op vraag 2 van @TCMR , mis ik in het plaatje/de uitleg het gewoon laden via het stopcontact zoals iedere andere thuisbatterij. @Taro schrijft dat wel, maar dat is niet te zien op het plaatje dat hij deelt.
Aan de andere kant kan ik het mij niet voorstellen dat het zo is.
Aan de andere kant kan ik het mij niet voorstellen dat het zo is.
[ Voor 13% gewijzigd door m-vw op 18-02-2026 08:03 ]
Gisteren begon de batterij voor het eerst te kalibreren sinds 10 maanden in gebruik. Moet dat niet tot 100%? Want hij ging maar tot 60% en stopte exact om 24:00.
Of toch net zo goed geimplementeerd als de netwerk aansluiting op de nieuwe serie?
Of toch net zo goed geimplementeerd als de netwerk aansluiting op de nieuwe serie?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Ja, volgens het prachtige schemaatje dat @Taro postte kan er max 2400W in de accu's. Dus waarom zou je dan nog 1800W AC via het off-grid stopcontact aansluiten? Je komt dan sowieso niet op 4800W laadvermogen, en dan zou het gaan om te kunnen laden bij weinig zon. Maar wat is dan het voordeel om die panelen via eigen omvormer op het AC off-grid stopcontact aan te sluiten, en niet gewoon direct op het net? Want ik meen te hebben gelezen dat dat alleen werkt als je AC-verbonden bent. Ik zie het niet zo...mrme12345 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 23:27:
[...]
En deze 4800 W zie ik ook niet in het overzicht en wel op site van zendure:
Die aansluiting staat er wel, maar er staat geen wattage bij en/of welke kant het op gaat. Het is een prachtig plaatje waar iemand zich kwaad op heeft gemaakt om iets uit te leggen, maar uiteindelijk alleen maar meer vragen oproeptm-vw schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:34:
mis ik in het plaatje/de uitleg het gewoon laden via het stopcontact zoals iedere andere thuisbatterij.
Kortom: misschien een mooie kwestie voor @mrme12345 om in de review antwoorden op (proberen) te vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door TCMR op 18-02-2026 08:09 ]
Tot die tijd druk ik niet op betalen. 
En de handleiding maakt het er, voor mij ten minste, niet duidelijker op:
[ Voor 77% gewijzigd door m-vw op 18-02-2026 08:24 ]
Haha! Goed gespot. The plot thickens...m-vw schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:19:
Ik denk dat ze bij Zendure zelf ook niet precies weten hoe het zit. Daarom sturen ze test-units uit, en passen ze daarna de handleiding en specificaties aan
- Taro
- Niet online
Bij Zendure vieren ze op dit moment ook nog Chinese New Year met een vakantie van een week, dus we moeten ook nog even op antwoorden wachtenTCMR schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:27:
[...]
Haha! Goed gespot. The plot thickens...
Ik denk dat ze bij Zendure zelf ook niet precies weten hoe het zit. Daarom sturen ze test-units uit, en passen ze daarna de handleiding en specificaties aan
- Taro
- Niet online
Er is sprake van 3200 Watt (2400 Watt uit de accu en 800 Watt uit het grid) voor Grid Assisted noodstroomuitgang. Je kunt dus 3200 Watt uit de AC noodstroomuitgang halen.m-vw schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:19:
Tot die tijd druk ik niet op betalen.
[Afbeelding]
Daarnaast wordt dit genoemd: Highest bi-directional AC output — 2400W (premium), covers nearly all household appliances and peak loads (~3000W evenings) without grid draw. Die 3000 Watt kan ik dan weer niet plaatsen, alle andere waardes tot nu toe wel.
Grid-assisted noodstroom? Die moet je eens uitleggen.Taro schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:54:
[...]
Er is sprake van 3200 Watt (2400 Watt uit de accu en 800 Watt uit het grid) voor Grid Assisted noodstroomuitgang. Je kunt dus 3200 Watt uit de AC noodstroomuitgang halen.
Daarnaast wordt dit genoemd: Highest bi-directional AC output — 2400W (premium), covers nearly all household appliances and peak loads (~3000W evenings) without grid draw. Die 3000 Watt kan ik dan weer niet plaatsen, alle andere waardes tot nu toe wel.
Verder zal het allemaal wel werken, maar duidelijk vind ik alle communicatie (commerciële plaatjes en handleiding) niet.
En ik snap dat waar er over maximalen gesproken wordt je altijd naar onder de streep moet kijken, maar echt helder is het niet.
Want hoe kan je 1800W+2400W laden als volgens de handleiding het maximale (ont)laadvermogen van een batterij 2400W is? Die 1800W is sowieso een raar getal als je kijkt naar de specs van de off-grid klem daar staat Max. 2400W. Stroom is stroom, of het nu uit het net komt of van een andere omvormer. Wellicht dat ze, net als bij de net-ingang, een veiligheidsmarge aanhouden.
Hier gaat mijn 2400AC gewoon elke maand kalibreren en netjes tot 100%.gielz schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 06:54:
Gisteren begon de batterij voor het eerst te kalibreren sinds 10 maanden in gebruik. Moet dat niet tot 100%? Want hij ging maar tot 60% en stopte exact om 24:00.
Of toch net zo goed geimplementeerd als de netwerk aansluiting op de nieuwe serie?![]()
[Afbeelding]
Als hij binnen die maand al een keer tot 100% geladen wordt dan wordt die maand weer gereset.
Er is een API waarde (nextCalibration) die aangeeft wanneer de 2400 AC weer zelf gaat kalibreren.
Misschien dat Zendure de implementatie niet helemaal goed gedaan heeft en dat hij alleen kalibreert op die datum en dus stopt als je doorschiet naar de volgende dag voor hij klaar is.
PS:
Ik kijk af en toe naar de datum waar hij zelf gaat kalibreren en als die in de buurt komt en er is een dag met wat zon, maar niet genoeg om hem helemaal vol te krijgen dan duw er ik wat extra vanuit het net in om hem geforceerd naar 100% te krijgen en zo de datum weer een maand op te schuiven.
Misschien dat ik er nog wel een keer een HA automatisering van maak.
Nou als het een beetje meezit met de zon gaan we het vandaag testen.
De testopstelling is compleet: de 2400 Pro gecombineerd met 5 x AB2000S. Als je overigens de AB2000S combineert met de 2400 Pro moet je direct een firmware update doorvoeren op de AB2000S. Dus lijkt specifieke aangepaste firmware voor de 2400 Pro. We hebben er 4 zonnepanelen op aangesloten met 4 x 440Wp. Dus hopelijk gaat de zon vanmiddag beetje schijnen en dan kunnen we bepalen wat de max is van AC+DC laden. We gaan het zien :-)
De testopstelling is compleet: de 2400 Pro gecombineerd met 5 x AB2000S. Als je overigens de AB2000S combineert met de 2400 Pro moet je direct een firmware update doorvoeren op de AB2000S. Dus lijkt specifieke aangepaste firmware voor de 2400 Pro. We hebben er 4 zonnepanelen op aangesloten met 4 x 440Wp. Dus hopelijk gaat de zon vanmiddag beetje schijnen en dan kunnen we bepalen wat de max is van AC+DC laden. We gaan het zien :-)
@Ben(V) Bij mij staat die nextCalibration in Home Assistant op onbekend. SOC status heeft zo te zien niet anders gestaan dan OK.
Ik gebruik de fireson Zendure-HA en daar is hij gewoon als datum beschikbaar.MikeyMan schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:50:
@Ben(V) Bij mij staat die nextCalibration in Home Assistant op onbekend. SOC status heeft zo te zien niet anders gestaan dan OK.
Maar als jouw batterij nog nooit naar 100% gegaan is dan staat hij nog op "onbekend" vermoed ik.
Gaat waarschijnlijk pas werken als hij eenmaal een keer geset is.
[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 18-02-2026 09:58 ]
Indrukwekkende toren.mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]
Blijf me nog steeds afvragen waarom die AB2000S zoveel groter zijn dan de AB3000X
En laadt hij vanuit het net?mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]
Groter? Alleen hoger toch? Heb ze beide gehad, en vond de ab2000s niet echt groot. Mijn stapel nu(4*ab3000x) staat wel aanzienlijk stabieler.Ben(V) schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Indrukwekkende toren.
Blijf me nog steeds afvragen waarom die AB2000S zoveel groter zijn dan de AB3000X
Ik ben benieuwd hoe de verhouding is tussen de ab3000l en een ab3000x
[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 18-02-2026 10:20 ]
Ziet er indrukwekkend uit:) Bewust deze opstelling en niet 2 towers met 2x omvormer bijvoorbeeld?mrme12345 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:46:
[Afbeelding]
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.