- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Eens hoor, heel goed om te benadrukken.AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:14:
@Taro
Lange levertijden is volgens mij al geen goed teken. Kijk maar naar homewizard (no offence)
Maar enige voorzichtigheid en ingebouwde garantie dat je je geld niet kwijt bent mocht er op geopolitiek terrein (spanningen tussen VS, CH, EU, RU) iets beslist worden.
Ik ben absoluut geen doemdenker, maar iets bestellen via een website zonder enige herleiding behalve een financieel nummer roept bij mij al een rode vlag op.
Zendure heeft bij iedere introductie langere levertijden aangezien de productie nog moet worden opgeschaald en alle voorraad direct wordt verkocht. Als die productie eenmaal op gang komt (Wij waren bij de opening van de nieuwe fabriek, fabriek #4 en daar zochten ze nog extra medewerkers om op het gewenste productievolume te komen), dan krijgen zowel Zendure als de resellers de nieuwe producten ook voldoende op voorraad. Kijk maar naar de bestaande producten, die heb je met een paar dagen al in huis. Tijdje geleden kwamen hier ook foto's langs van een magazijn met daarin pallets vol met AB3000X accu's bij een NL reseller.
Ze zijn daar over het algemeen ook wel redelijk transparant over, destijds stond er 40-50 dagen pre-order, helaas werd dat bij een aantal mensen waaronder ikzelf soms wel 70-80 dagen en werd daar niet over gecommuniceerd. Maar de eerste producten liggen al in o.a. Duitsland in de magazijnen, dus hopelijk duurt het deze keer korter voordat er snel en uit voorraad geleverd kan worden.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ik heb het zelf even in elkaar geprutst om te laten zien wat ik bedoel:mrme12345 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:50:
[...]
Daarom laten we niet alleen de grafiek zien maar ook een tabel met de kWh capaciteit en kWh prijs.
[Afbeelding]
Creditcard is iig altijd handig bij grote bedragen. Zelf heb ik pas betaald (geen aanbetaling) toen ze hier werkend stonden te draaien. Dit was wel via een reseller.AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:14:
@Taro
Lange levertijden is volgens mij al geen goed teken. Kijk maar naar homewizard (no offence)
Maar enige voorzichtigheid en ingebouwde garantie dat je je geld niet kwijt bent mocht er op geopolitiek terrein (spanningen tussen VS, CH, EU, RU) iets beslist worden.
Ik ben absoluut geen doemdenker, maar iets bestellen via een website zonder enige herleiding behalve een financieel nummer roept bij mij al een rode vlag op.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
- Taro
- Niet online
Naar mijn weten zijn de AB3000L's pas per einde februari weer beschikbaar.Pakhaas schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:57:
Ik zie bij de 2400+ met AB3000L levertijd 3-5 dagen. Die zijn dus op voorraad als ik die site mag geloven. Is dat ook zo?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Zendure heeft dit gisteren nog in mailcontact bevestigd: 3-5 werkdagen, conform de website.Pakhaas schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:57:
Ik zie bij de 2400+ met AB3000L levertijd 3-5 dagen. Die zijn dus op voorraad als ik die site mag geloven. Is dat ook zo?
Ze zullen waarschijnlijk onderscheid maken in degene die het nieuwe product kopen incl x aantal batterijen ( op voorraad) en voorrang geven en degene die extra losse batterijen kopen. Lijkt me ook logisch gezien de lancering van een nieuw product. En dan zullen de losse batterijen wel eind feb weer te bestellen zijnRobhond schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:12:
[...]
Zendure heeft dit gisteren nog in mailcontact bevestigd: 3-5 werkdagen, conform de website.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Stel de 3 fase zonnepanelen omvormer levert 1500W (500w per fase) en de Zendure laad 800w op op 1 fase op. Volgens mij wordt er dan 1000W teruggeleverd aan het net, en 300W geïmporteerd van het net. de slimme meter zal hier netto 700w terugleveren van maken door het salderen van de slimme meter.
Begrijp ik dit goed en zou de netbeheerder in de toekomst kunnen beslissen dat de slimme meter niet meer mag salderen op deze manier?
De prijs per Kwh en de eenvoud van de installatie van de Zendure is veel aantrekkelijker dan een 3 fase oplossing van bijvoorbeeld Victron/Pylontech, maar ik twijfel enorm wat de juiste keuze is.
Stel ik heb 3600 watt vermogen op het dak en leg 1000 watt op de schuur en sluit direct aan op de Pro.
- Laad de Pro met 1000 en negeert hij de overige 3600?
- Laad de Pro met 2400, waarbij 1000 + 1400 van de 3600 beschikbaar?
- Laad de Pro met 3400, waarbij 1000 via omvormer en 2400 via de input?
- Laad de Pro met 2800, waarbij 1000 via omvormer en 1800 via de input?
Iemand een idee? @mrme12345 toevallig dit getest?
[ Voor 14% gewijzigd door Cardinal op 14-02-2026 12:10 ]
De huidige meters kunnen geen fase‑specifieke saldering doen. Ze meten alleen totaal import/export van de fases getotaliseerd.Brack schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:43:
Ik heb al gezocht op het forum, maar tot nu toe nog niet echt een antwoord kunnen vinden. Is het denkbaar dat in de toekomst de slimme meter niet meer saldeert op de verschillende fases?
Stel de 3 fase zonnepanelen omvormer levert 1500W (500w per fase) en de Zendure laad 800w op op 1 fase op. Volgens mij wordt er dan 1000W teruggeleverd aan het net, en 300W geïmporteerd van het net. de slimme meter zal hier netto 700w terugleveren van maken door het salderen van de slimme meter.
Begrijp ik dit goed en zou de netbeheerder in de toekomst kunnen beslissen dat de slimme meter niet meer mag salderen op deze manier?
De prijs per Kwh en de eenvoud van de installatie van de Zendure is veel aantrekkelijker dan een 3 fase oplossing van bijvoorbeeld Victron/Pylontech, maar ik twijfel enorm wat de juiste keuze is.
Om dit te veranderen moeten:
- alle meters worden vervangen
- alle protocollen worden aangepast
- alle energieleveranciers hun systemen aanpassen
- wetgeving worden gewijzigd
We hebben de Pro nog niet binnen. Dus kan nu nog geen antwoord geven. Maar de SolarFlow 800 Pro werkt ook zo, als grid uitvalt blijven de zonnepanelen de batterij voeden. Dus zal bij de Pro ook zijn is mijn verwachting. Maar als we hem binnen hebben zullen we dit meenemen in de test.Cardinal schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:59:
Hoe werkt het laden van een Zendure 2400 Pro? Ik heb al zonnepanelen op het dak en de Zendure komt in de schuur, maar wil mogelijk extra panelen op de schuur leggen en de Pro daarvoor gebruiken.
Stel ik heb 3600 watt vermogen op het dak en leg 1000 watt op de schuur en sluit direct aan op de Pro.Daarnaast op het moment dat er geen grid is, blijven de zonnepanelen functioneren en de Pro laden?
- Laad de Pro met 1000 en negeert hij de overige 3600?
- Laad de Pro met 2400, waarbij 1000 + 1400 van de 3600 beschikbaar?
- Laad de Pro met 3400, waarbij 1000 via omvormer en 2400 via de input?
- Laad de Pro met 2800, waarbij 1000 via omvormer en 1800 via de input?
Iemand een idee? @mrme12345 toevallig dit getest?
De Pro werkt zo volgens de website van Zendure, dus combineert AC (net) en DC (PV) tot een max totaal van 4800WCardinal schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:18:
@mrme12345 Hoe werkt de 800 Pro qua laden, gezien mijn voorbeelden?
[ Voor 6% gewijzigd door Cardinal op 14-02-2026 12:31 ]
snap ik, alleen daar had ik het helemaal niet over, mijn opsomming betrof alleen wat zich in een onderverdeling zou moeten bevinden.peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 02:10:
[...]
Dit heeft met veel factoren te maken.
Inpandig hoeft geen aardlekschakelaar naar een onderverdeling.
Als er een kabel naar (buiten) gaat moet deze wel achter een aardlekschakelaar.
Voor zonnepanelen als thuisbatterij hou ik altijd een aardlek beveiliging van 30mA aan.
je aanname voor een PV met 30mA vind ik nogal vreemd, kijk jij dan niet eerst wat de fabrikant van een omvormer hiervoor noodzakelijk acht. kijk maar in je handleiding.
Bij heel veel merken is minimaal 100mA de standaard, zo ook bij SolarEgde. daar heb je de keuze uit 100mA of 300mA.
het probleem in Nederland is dat 100mA aardlek vrij lastig te krijgen is en vaak extreem duur is, in dit geval is een 300mA een prima alternatief en door de fabrikant vaak ook toegestaan.
Veiligheid vindt ik belangrijker dan wat er in de handleiding staat.Jan-tweak schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:46:
[...]
snap ik, alleen daar had ik het helemaal niet over, mijn opsomming betrof alleen wat zich in een onderverdeling zou moeten bevinden.
je aanname voor een PV met 30mA vind ik nogal vreemd, kijk jij dan niet eerst wat de fabrikant van een omvormer hiervoor noodzakelijk acht. kijk maar in je handleiding.
Bij heel veel merken is minimaal 100mA de standaard, zo ook bij SolarEgde. daar heb je de keuze uit 100mA of 300mA.
het probleem in Nederland is dat 100mA aardlek vrij lastig te krijgen is en vaak extreem duur is, in dit geval is een 300mA een prima alternatief en door de fabrikant vaak ook toegestaan.
Daarom pak ik 30mA aardlekschakelaar.
Dat deze vaak groter gebruikt wordt dat er vaak een grotere lekstroom ontstaat. (Bij zonnepanelen installatie)
Bij mijn installatie ruim 3 jaar is de 30mA nog nooit getript.
Zoja, dan geeft het dus geen problemen om te mixen met AB2000S en AB3000L?
Back to the future
dat veiligheid zeer belangrijk is ben ik het volledig met je eens, alleen bestaat er juist voor een normale gebruiker geen kans dat je bij een PV omvormer onder spanning kunt komen te staan.peterbier schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:53:
[...]
Veiligheid vindt ik belangrijker dan wat er in de handleiding staat.
Daarom pak ik 30mA aardlekschakelaar.
er is geen WCD tussen de omvormer en je groepenkast, je omvormer zelf is geaard.
dus de noodzaak voor die 30mA is hier dus niet gegeven, je verhoogd hierdoor ook niet je eigen veiligheid hiermee. het enige wat kan gebeuren is dat de kans voor onbedoeld trippen van je aardlek onnodig hoger is, dat dit bij jou nog nooit is gebeurt is echter geen garantie dat dit kan gebeuren.
dat is het zelfde als ik ben nog nooit van een ladder gevallen, maar wat blijkt dat in Nederland jaarlijks mensen zwaar en zelfs met dodelijk letsel worden getroffen omdat ze van de ladder zijn gevallen. Dus ook jou risico op een ladder is aanzienlijk, daarvoor zijn er ook regels voor veilig gebruik van ladders.
Dat deze vaak groter gebruikt wordt dat er vaak een grotere lekstroom ontstaat. (Bij zonnepanelen installatie)
Bij mijn installatie ruim 3 jaar is de 30mA nog nooit getript.
ik dacht bij een opmerking van @Taro gelezen te hebben dat Zendure eigenlijk aangaf dat men alleen bij de nieuwe modelen ook alleen de nieuwe AB3000L zou moeten gebruiken, als advies.Fremske schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:16:
Heeft Zendure reeds bevestigd dat alle AB2000.. batterijen backwards compatibel zijn met de AC2400+?
Ik heb een zonnepanelen grond (weiland) opstelling.Jan-tweak schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:17:
[...]
dat veiligheid zeer belangrijk is ben ik het volledig met je eens, alleen bestaat er juist voor een normale gebruiker geen kans dat je bij een PV omvormer onder spanning kunt komen te staan.
er is geen WCD tussen de omvormer en je groepenkast, je omvormer zelf is geaard.
dus de noodzaak voor die 30mA is hier dus niet gegeven, je verhoogd hierdoor ook niet je eigen veiligheid hiermee. het enige wat kan gebeuren is dat de kans voor onbedoeld trippen van je aardlek onnodig hoger is, dat dit bij jou nog nooit is gebeurt is echter geen garantie dat dit kan gebeuren.
dat is het zelfde als ik ben nog nooit van een ladder gevallen, maar wat blijkt dat in Nederland jaarlijks mensen zwaar en zelfs met dodelijk letsel worden getroffen omdat ze van de ladder zijn gevallen. Dus ook jou risico op een ladder is aanzienlijk, daarvoor zijn er ook regels voor veilig gebruik van ladders.
[...]
Vandaar de 30mA aardlek.
Maar dit is geheel offtopic en nu weer naar Zendure.
ik vrees dat ze voorlopig hun handen al vol hebben met de huidige deels verouderde slimme meters te vervangen plus nu als eerste prio de hoop van oude nog steeds in omloop zijnde draaischijfmeters te gaan vervangen.mrme12345 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:11:
[...]
De huidige meters kunnen geen fase‑specifieke saldering doen. Ze meten alleen totaal import/export van de fases getotaliseerd.
Om dit te veranderen moeten:Dat is een traject van 8–12 jaar, minimaal. Als ze dit door willen voeren, waar geen enkele sprake van is, ben je zo 10 jaar verder om alle slimme meters te vervangen. En je kunt natuurlijk altijd 1 device per fase installeren. Een netbeheerder vindt het wel prettig als verbruik en teruglevering beetje gebalanceerd is, maar niet verplicht of zo. In de wijk gaat het toch weer op de grote hoop.
- alle meters worden vervangen
- alle protocollen worden aangepast
- alle energieleveranciers hun systemen aanpassen
- wetgeving worden gewijzigd
dus ik denk dat je aanname hier helemaal niet verkeerd is, mede ook gezien de andere problemen bij de netbeheerders en de veranderingen die op stapel staan (zie het nieuws van gisteren).
Dat hoeven ze niet te bevestigen want dat staat gewoon in de handleiding op pagina 11 van de 2400AC+ en wij hebben al een AB2000S gekoppeld aan de 2400AC+ werkt prima, en komt ook gewoon in de app naar voren als AB2000SFremske schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:16:
Heeft Zendure reeds bevestigd dat alle AB2000.. batterijen backwards compatibel zijn met de AC2400+?
Dat je batterij typen kunt mixen en de hogere RTE zijn dan eigenlijk de enige twee plus punten van de AC2400+ tov AC2400. Want qua software functies kunnen ze ook hetzelfde.
Op Amazon is de Ab2000s al te krijgen voor 479 euro.
[ Voor 11% gewijzigd door Fremske op 14-02-2026 13:42 ]
Back to the future
- Taro
- Niet online
Het advies is voor de 2400 AC+ & Pro de AB3000L te gebruiken en voor de 1600 AC+ de AB2000X/S. Maar ze zijn compatibel en kunnen onderling gebruikt worden. Wel goed om te beseffen dat een grotere accu met dezelfde load minder stress ervaart. Ga je met de Pro volle bak vanuit panelen en het net laden, dan wil je dat niet met bijv. 1x AB2000X eronder doen, dan kan je beter naar de AB3000L gaan. En als je later verder wil uitbreiden kan je beter alleen AB3000L's gebruiken om de maximale totaalcapaciteit te kunnen bereiken. Maar wil je maar 2 kWh extra opslag of heb je een AB2000X van een andere set staan, dan kan je die dus inzetten.Jan-tweak schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:19:
[...]
ik dacht bij een opmerking van @Taro gelezen te hebben dat Zendure eigenlijk aangaf dat men alleen bij de nieuwe modelen ook alleen de nieuwe AB3000L zou moeten gebruiken, als advies.
- Taro
- Niet online
Er gaan op social media ook regelmatig berichten rond dat de overheid het interne salderen in de meter zal gaan opheffen en dat dat "de zoveelste stap van de overheid is om iedereen te naaien". In de praktijk is dit afkomstig van mensen die er goed op gaan om overal tegenin te gaan, tegen elektrische auto's, zonnepanelen, etc. te zijn puur omdat er een groot publiek voor is.Brack schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:43:
Ik heb al gezocht op het forum, maar tot nu toe nog niet echt een antwoord kunnen vinden. Is het denkbaar dat in de toekomst de slimme meter niet meer saldeert op de verschillende fases?
In de praktijk zijn de overheid en de netbeheerders met heel andere dingen bezig en zijn hier helemaal geen officiële uitspraken over. Dus nee, dat is geen issue. Wel is het een best practise om alles in huis gewoon netjes over de fases te verdelen. Hier laadt de EV regelmatig trager omdat de accu's maximaal laden en iemand de oven aanzet, de loadbalancer grijpt dan in. Dus verdeel het gewoon zo netjes mogelijk en niet druk maken over het interne salderen.
480 Euro voor de AB-2000 is dezelfde prijs als 719 voor de AB-3000 per kWh (~250 Euro/kWh). Als je naar de prijzen op Zendure kijkt is de 2400+ een flink stuk goedkoper dan de 2400.Fremske schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:40:
@Mediacj dank voor de bevestiging.
Dat je batterij typen kunt mixen en de hogere RTE zijn dan eigenlijk de enige twee plus punten van de AC2400+ tov AC2400. Want qua software functies kunnen ze ook hetzelfde.
Op Amazon is de Ab2000s al te krijgen voor 479 euro.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Back to the future
Toch zie ik het nog wel gebeuren.Taro schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:42:
[...]
Het advies is voor de 2400 AC+ & Pro de AB3000L te gebruiken en voor de 1600 AC+ de AB2000X/S. Maar ze zijn compatibel en kunnen onderling gebruikt worden. Wel goed om te beseffen dat een grotere accu met dezelfde load minder stress ervaart. Ga je met de Pro volle bak vanuit panelen en het net laden, dan wil je dat niet met bijv. 1x AB2000X eronder doen, dan kan je beter naar de AB3000L gaan. En als je later verder wil uitbreiden kan je beter alleen AB3000L's gebruiken om de maximale totaalcapaciteit te kunnen bereiken. Maar wil je maar 2 kWh extra opslag of heb je een AB2000X van een andere set staan, dan kan je die dus inzetten.
Dat de slimme meter nu nog als som werkt.
Het zal wel jaren duren maar wordt je per fase belast. (Afgerekend)
We worden op alle kanten gepakt (geplukt).
Zie ook weer deze op Tweakers.
https://tweakers.net/nieu...tijdens-piekmomenten.html
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.