• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:15
jelleeelco schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Oei - is dit de eerste zover je weet of heb je meer berichten hierover gehoord? Nou is deze opzich wel apart want de Venus A zit een beetje tussen de solarflow 800 en de 2400AC in. Heeft de Venus A niet ook al een interne batterij, en laadt die niet met max 1200watt (al geloof ik recentlijk verhoogd naar 1500)?
Moet zeggen dat ik hier ook aan dacht, met mijn sf800pro. De Venus A lijkt soortgelijke vermogens te leveren, of daar erg in de buurt, met een ingebouwde accu. Dat was nou net een van de verklaringen waarom alles muv 2400ac “veilig” leek.

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Vertaling van een Frans artikel:

Zendure HEMS 2.0: gebruikers van zonne‑energie‑batterijen blijven achter met een defect systeem na de update

Sonos, het vervolg?

23/06/2026 • 18:51

Zendure heeft zijn grote HEMS 2.0‑update uitgerold, die zijn zonne‑energie‑batterijen zou moeten veranderen in een door AI aangestuurd energiebrein. Maar in de praktijk zitten sommige eigenaars nu met installaties van duizenden euro’s die niets meer produceren.

Op het officiële Zendure‑forum en in Franstalige gebruikersgroepen loopt de spanning sinds half juni op. Eigenaars van zonne‑energie‑batterijen melden dat hun systeem van de ene op de andere dag defect raakte, precies na de installatie van HEMS 2.0. Het woord dat het meest terugkomt: “catastrofe”.

---

Wanneer een update de hoofdfunctionaliteit breekt

HEMS staat voor Home Energy Management System: de software die bepaalt wanneer je batterij oplaadt, ontlaadt of wacht. Versie 2.0 belooft veel: AI‑gestuurde aansturing (Zenki AI), die het verbruik van de woning leert kennen, en ondersteuning voor dynamische tarieven zoals EDF Tempo, zodat de batterij oplaadt wanneer stroom goedkoop is. Het klinkt als de evolutie van een simpele balkonbatterij naar een volwaardig energiemanagementsysteem. In de praktijk blijkt het ingewikkelder.

Bug 1: de batterij reguleert niet meer naar 0 watt

Een zonne‑energie‑batterij hoort precies de hoeveelheid stroom te leveren die het huis verbruikt, zodat er niets van het net wordt afgenomen. Sinds HEMS 2.0 melden meerdere gebruikers dat deze functie niet meer werkt.

Een klant vraagt zich af: “Waarom reguleert hij niet meer naar bijna 0 watt verbruik op het EDF‑net?”

Het gevolg: de woning haalt betaalde stroom van het net, terwijl de batterij vol zit.

Bug 2: grote installaties vallen volledig uit

Zendure laat toe om meerdere Hyper 2000‑units parallel te koppelen in een cluster. Precies daar gaat het het vaakst mis.

Een gebruiker schrijft: “Sinds de update werken 2 van mijn 3 Hyper 2000’s helemaal niet meer. Slaapstand, geen productie, geen opslag, niets.”

Deze conflicten tussen units worden ook op het officiële Zendure‑forum gemeld, en niet alleen door Franstaligen.

Bug 3: de batterij loopt ’s nachts leeg… in het openbare net

Misschien wel het duurste probleem: sommige batterijen ontladen ’s nachts richting het openbare net, in plaats van de woning te voeden.

Een gebruiker zegt: “Ik heb de indruk dat de batterij zich vannacht heeft ontladen in het net, in plaats van mijn huis te voeden.”

Met andere woorden: je betaalt voor een batterij die je stroom gratis (of bijna gratis) teruggeeft aan EDF.

---

Het slechte déjà‑vu van Sonos

Naast softwareproblemen zijn er ook twee hardwarezwaktes:

• Warmteproblemen: SolarFlow 800‑units beperken hun vermogen bij hoge temperaturen en blijven soms steken rond 800 W in plaats van 1 kW. De community‑oplossing: er een ventilator bovenop zetten.

• BMS‑storingen: meerdere gebruikers melden defecte BMS‑modules in AB2000S‑batterijen. Soms worden ze vervangen door Zendure, maar zelf repareren is onmogelijk.

Dit alles doet denken aan een eerdere ramp:

In mei 2024 bracht Sonos een grote update uit die sommige systemen onbruikbaar maakte. Het kostte het bedrijf tientallen miljoenen, 460 miljoen euro aan beurswaarde en uiteindelijk de baan van CEO Patrick Spence. De les: een te vroege, ambitieuze update op bestaande hardware kan loyale klanten veranderen in problemen.

---

Een harde klap voor Zendure

Dat is een groot contrast met het positieve onthaal van Zendure’s all‑in‑one oplossingen en de nieuwe SolarFlow Mix‑lijn.

Voor wie een eenvoudige installatie heeft die goed werkt, is het advies duidelijk: wacht op een bugfix voordat je HEMS 2.0 installeert.

Eigenaars van Hyper 2000‑clusters hebben de prijs al betaald: zij zijn de proefkonijnen geworden van een belofte van energie‑onafhankelijkheid die nog erg instabiel blijkt. En het ergste: de update naar HEMS 1.0 verliep een jaar geleden óók al moeizaam.

Blijkbaar heeft Zendure de les niet geleerd.

🔋 2 x Marstek Venus E v3 (V148) - 4,7 kWp panelen

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:09
Omdat ik toch tweaker ben, ben ik aan het testen met een 3d modelletje voor een koelsysteem met thermostaat voor de Zendure Solarflow 2400 AC+. Ik vond de mijne toch net te warm worden (63 graden), waardoor hij begon te throttlen op vermogen.

Benodigdheden:
- onderdelen geprint op de 3d printer. (zie voor modellen https://cdn.speeltuin.net/zendure/ )
- 2x 120mm 12v fan (1800rpm is voldoende, 3000rpm voor meer luchtverplaatsing en geluid) (bijv Arctic P12, 5 euro p/s)
- 1x W1209 bordje voor thermostaatregeling (aliexpress, ~ 2 euro)
- 1x 12v adapter (3 euro, aliexpress)
Ik heb er zelf nog een female barrel jack aan gemaakt zodat ik de adapter met barrel jack in kan steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0XW_lJETm1PTqjvwqxJ5pur0iQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYn3J00SP7t529pfCY433lXj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7I8Rj6WgzZqag4vCkuEcUlXdr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NpRLiiUnSf5gG6suY6UQP01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoSfdnsSB1OC4adJpackShuQtgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTfjUI53MSQpsMLE12S1Xn4g.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem in wit geprint omdat mijn zwarte PETG op was (zwart is wel mooier). De fans gaan aan bij een temperatuur van 40 graden (instelbaar) en als de gewenste temperatuur bereikt is gaan de fans weer uit.

Het is nog niet perfect (in het bijzonder het kastje waar het w1209 bordje gemount wordt), maar is functioneel en goedkoop. Ik kan mijn 2400 AC+ nu uren aaneen op 2400w laten laden of ontladen zonder dat hij in vermogen gaat throttlen vanwege de temperatuur. Mijn 2400AC+ stond vandaag in de volle zon (40 graden buitentemperatuur), maar zelfs in die situatie werd de temperatuur ongeveer op max 50 graden gehouden bij vol vermogen laden en ontladen (2400w) (ipv 63+ graden)

De thermistor wordt tussen de zijbracket en de koelvin geplaatst.

Printen op PETG of ABS heeft de voorkeur. Normaal PLA vind 50-60 graden niet altijd fijn

Note: ik heb het originele model (scad) ook op de webserver staan, mocht je aanpassingen/verbeteringen willen maken (laat het me dan weten! het zou mooi zijn als anderen verbeteringen aanbrengen)
Note2: de connector blokjes onder en boven zijn komen te vervallen.
Note3: ik bied dit helemaal gratis aan en hoef geen donaties oid. Maak liever iemand anders blij, op wat van manier dan ook.

[ Voor 6% gewijzigd door stfn345 op 27-06-2026 01:16 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
doobieters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:46:

Eigenaars van Hyper 2000‑clusters hebben de prijs al betaald: zij zijn de proefkonijnen geworden van een belofte van energie‑onafhankelijkheid die nog erg instabiel blijkt. En het ergste: de update naar HEMS 1.0 verliep een jaar geleden óók al moeizaam.

Ik heb op dit moment 2 Hypers met een 800Pro2 en een 1600AC+ en nog een sf800 zonder batterij .
Als ik me goed herinner mogen de Hypers niet in cluster mode staan als je ze in hems zet.
Als ze met Hems 2.0 dan de mist in gaan verbaast dan niks.
Ik heb de cluster mode dan ook alleen tijdelijk aan gehad toen ik alleen nog Hypers had.
Toen de de andere batterijen allemaal samen moesten werken heb ik de clustermode uitgezet.

Het gedrag is wel anders dan in de vorige Hems versie en ik moest ook even zoeken wat mij het beste paste.
Op dit moment gebruik in overdag de eigen verbruiksmodus om de batterijen met zonne energie op te laden, en 's avonds en 's nachts de aangepaste modes om te ontladen, het meeste in de dure uren.
Ze werken tot nu toe vlekkeloos samen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:37

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik heb mogelijk ontdekt dat minimum SOC-bescherming is toegevoegd aan de firmware van de 2400AC;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4M7mHxBhubj7zYMCMo90BKiWBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNHq4dWDxLsoquF9Vjg2jIfb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik draai nog 1.0.23 i.c.m. Gielz. Gielz' SOC correctie doet echter 1200W en is niet terug te vinden in m'n logboek. Lijkt erop dat het echt vanuit de firmware komt dit.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03:37

Aardedraadje

Met kabelschoen

Zojuist bevestigd. Gielz op standby gezet en automatisering uitgeschakeld. Min SOC naar 10% gezet en voila:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNfrNsuKFXIXZgJVTnDSoJclQq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CdZPw8ZWjzCJBomN6UjLWvh1.png?f=fotoalbum_large

Firmware 1.0.23 heeft ingebouwde SOC-bescherming.

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

...

Het minste wat je kunt doen is de link er bij steken. Iedereen kan wel wat schrijven.

Verder vind ik het wat bijzonder dat je dit als marstek gebruiker in het zendure forum komt plakken.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:40
Is Marstek de vijand?

• doobieters
  • Nu online
7o9 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 04:47:
[...]

Het minste wat je kunt doen is de link er bij steken. Iedereen kan wel wat schrijven.

Verder vind ik het wat bijzonder dat je dit als marstek gebruiker in het zendure forum komt plakken.
Ik vond het wel een interessant artikel om hier te delen, maar goed, dat deelt blijkbaar niet iedereen.

overigens heb ik zelf inmiddels een Zendure setup en ben oud Marstek gebruiker, dat moet ik nog even aanpassen. Bedankt in ieder geval voor het warme welkom…

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:50

StarWing

Huh ?!?

Aardedraadje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 04:19:
Ik heb mogelijk ontdekt dat minimum SOC-bescherming is toegevoegd aan de firmware van de 2400AC;
Heb ik ook al gemerkt, buiten de andere issues dan om.

Het rare is dat de SoC tijdens de nacht ook ver terugvalt onder de minimum waarde, en dan begint geforceerd te laden aan het max ingestelde laadvermogen. Haal je het max laadvermogen naar beneden, via Giels of HEMS, dan volgt de batterij, maar da's ook niet de bedoeling.

Page intentionally left blank.

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

doobieters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 06:14:
[...]

Ik vond het wel een interessant artikel om hier te delen, maar goed, dat deelt blijkbaar niet iedereen.
Het is mogelijk een interessant artikel, maar zonder bron kan het van iedereen zijn. In het bijzonder omdat het vol met sterke meningen staat (dat Sonos verhaal bijvoorbeeld).

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:07
Eerste nacht lijkt op basis van de grafieken niet echt een succes. Ingesteld op eigen gebruik dan zou hij toch alleen op zonnepanelen moeten laden?

Ipv gewoon stand-by te gaan zit hij de hele tijd op 12%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxpTEi2YEUrmnr5u2AAsti3Pxio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uD17CnXx4DwmKcL8BVKMHuyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swCFt5k4q03eP4hCopV6HjBsJlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKgZpzCEEsAz4EZd5aF551Zt.jpg?f=fotoalbum_large

• doobieters
  • Nu online
lothar schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:15:
Eerste nacht lijkt op basis van de grafieken niet echt een succes. Ingesteld op eigen gebruik dan zou hij toch alleen op zonnepanelen moeten laden?

Ipv gewoon stand-by te gaan zit hij de hele tijd op 12%

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je de p1 wel goed gekoppeld?

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:10
Interessant.. net als vele anderen draai ik normaal op Home Assistant. Onderandere omdat de Homewizard P1 niet werkt met Hems. Nu zat ik gister even te rommelen in de app. Daarbij heb ik mijn een van mijn accus tijdelijk in Hems gezet zodat ik wat instellingen kon opzoeken voor mijn schoonvader. Nu zie ik toevallig dat de Homewizard precies in dat half uurtje toch data heeft gelogd in de Zendure app. In de grafiek netjes de waardes voor de 3 fasen. Ik probeer dat nu te reproduceren maar helaas ..
edit:
Ik was te ongeduldig. In het tabblad "vandaag" wordt de data inderdaad gewoon gelogd. Alleen het overzicht staat alles op nul. Onder water stuurt hij de waardes wel door en wordt de accu nu geladen op basis van de Homewizard P1 data. Dit werkt echter zo lang er maar 1 accu in Hems zit. Zodra ik de tweede erbij zet geeft de P1 geen waardes meer in de grafiek en gaan de accus op standby

[ Voor 30% gewijzigd door ijhas op 27-06-2026 12:00 ]

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:07
doobieters schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Heb je de p1 wel goed gekoppeld?
Ik zie geen gekke dingen in de koppeling. Het is een 4.2 meter maar dan nog zou het alleen op zonnepanelen moeten laden dacht ik.

Volgende week gaat de meter gewisseld worden.

• doobieters
  • Nu online
lothar schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Ik zie geen gekke dingen in de koppeling. Het is een 4.2 meter maar dan nog zou het alleen op zonnepanelen moeten laden dacht ik.

Volgende week gaat de meter gewisseld worden.
Zou volgens mij geen probleem moeten zijn. En als je opnieuw de modus selecteert? Of even wisselt van modus en dan weer terug.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:01
Nee hoor. Het is voor mijn tijd, maar wat ik begrepen is dat in het verleden wel eens discussies uit de hand zijn gelopen als het gaat over het vergelijken van verschillende merken.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
meesje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Nee hoor. Het is voor mijn tijd, maar wat ik begrepen is dat in het verleden wel eens discussies uit de hand zijn gelopen als het gaat over het vergelijken van verschillende merken.
Dat klinkt al wat genuanceerder en is zeker wat om op te letten.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:29
Kan ik de Zendure smartplug pro koppelen aan de app en bv de warmtepompboiler inschakelen als er voldoende teruglevering/opwek is?
Ik lees wat tegenstrijdige berichten op internet. Iemand met handson ervaring?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:17
raven22 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:48:
Kan ik de Zendure smartplug pro koppelen aan de app en bv de warmtepompboiler inschakelen als er voldoende teruglevering/opwek is?
Ik lees wat tegenstrijdige berichten op internet. Iemand met handson ervaring?
Maar dan start je elke keer je warmtepompboiler in zijn volledigheid op?! Weet niet of dat de bedoeling is van zo'n apparaat, ze zijn gemaakt om continu aan te staan en te starten op bepaalde voorwaarden zoals temperatuur of drukval. Die smartplug zal er niet zoveel van hebben. Je moet wel je PV kunnen uitlezen of wachten tot de batterijen vol zitten.

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-06 18:07
stfn345 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:06:
Omdat ik toch tweaker ben, ben ik aan het testen met een 3d modelletje voor een koelsysteem met thermostaat voor de Zendure Solarflow 2400 AC+. Ik vond de mijne toch net te warm worden (63 graden), waardoor hij begon te throttlen op vermogen.

Benodigdheden:
- onderdelen geprint op de 3d printer. (zie voor modellen https://cdn.speeltuin.net/zendure/ )
- 2x 120mm 12v fan (1800rpm is voldoende, 3000rpm voor meer luchtverplaatsing en geluid) (bijv Arctic P12, 5 euro p/s)
- 1x W1209 bordje voor thermostaatregeling (aliexpress, ~ 2 euro)
- 1x 12v adapter (3 euro, aliexpress)
Ik heb er zelf nog een female barrel jack aan gemaakt zodat ik de adapter met barrel jack in kan steken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hem in wit geprint omdat mijn zwarte PETG op was (zwart is wel mooier). De fans gaan aan bij een temperatuur van 40 graden (instelbaar) en als de gewenste temperatuur bereikt is gaan de fans weer uit.

Het is nog niet perfect (in het bijzonder het kastje waar het w1209 bordje gemount wordt), maar is functioneel en goedkoop. Ik kan mijn 2400 AC+ nu uren aaneen op 2400w laten laden of ontladen zonder dat hij in vermogen gaat throttlen vanwege de temperatuur. Mijn 2400AC+ stond vandaag in de volle zon (40 graden buitentemperatuur), maar zelfs in die situatie werd de temperatuur ongeveer op max 50 graden gehouden bij vol vermogen laden en ontladen (2400w) (ipv 63+ graden)

De thermistor wordt tussen de zijbracket en de koelvin geplaatst.

Printen op PETG of ABS heeft de voorkeur. Normaal PLA vind 50-60 graden niet altijd fijn

Note: ik heb het originele model (scad) ook op de webserver staan, mocht je aanpassingen/verbeteringen willen maken (laat het me dan weten! het zou mooi zijn als anderen verbeteringen aanbrengen)
Note2: de connector blokjes onder en boven zijn komen te vervallen.
Note3: ik bied dit helemaal gratis aan en hoef geen donaties oid. Maak liever iemand anders blij, op wat van manier dan ook.
Ziet er goed en functioneel uit. Verkoop je deze ook?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 17:07

databeestje

Von PrutsHausen

AquilaXL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Maar dan start je elke keer je warmtepompboiler in zijn volledigheid op?! Weet niet of dat de bedoeling is van zo'n apparaat, ze zijn gemaakt om continu aan te staan en te starten op bepaalde voorwaarden zoals temperatuur of drukval. Die smartplug zal er niet zoveel van hebben. Je moet wel je PV kunnen uitlezen of wachten tot de batterijen vol zitten.
Atlantic heeft een PV contact voor het legionella programma, die doe ik op eenzelfde manier. Je schakelt niet de gehele boiler.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gaat er nog een code rond van techpunt?

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:23
Sander schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:41:
Gaat er nog een code rond van techpunt?
Zendure10 (niet geldig op de 2400ac+)

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:17
databeestje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Atlantic heeft een PV contact voor het legionella programma, die doe ik op eenzelfde manier. Je schakelt niet de gehele boiler.
Ja maar dat schakel je niet via een smartplug van Zendure

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06 17:07

databeestje

Von PrutsHausen

AquilaXL schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Ja maar dat schakel je niet via een smartplug van Zendure
"Dat hangt er vanaf"

Ze verwachten bij Atlantic 230 volt op dat contact, dus dat schakel je met een Smart plug, of in mijn geval een Sonoff mini, maar dat is praktisch hetzelfde.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:47
wallieweb schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Zendure10 (niet geldig op de 2400ac+)
Gewoon even wachten want ze zijn ook regelmatig wel geldig voor de AC+
Aardedraadje schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 04:19:
[Afbeelding]

Ik draai nog 1.0.23 i.c.m. Gielz. Gielz' SOC correctie doet echter 1200W en is niet terug te vinden in m'n logboek. Lijkt erop dat het echt vanuit de firmware komt dit.
Nu bij de 2400 AC+ nog Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8obKIZ2P9M96tpHUIS-16WCmTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6IZry41YChM6WBEsrM3cvle.jpg?f=fotoalbum_large

Testje aan het doen. Zendure heeft al aangeven of de set of de batterij te swappen. Vroegen of ik deze test kon doen, swap naar andere set. Bij swap naar andere set ook direct een drop naar 2%. Wil wel even een x netjes naar 100% SoC en terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 27-06-2026 16:48 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:01
jelleeelco schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:33:
[...]

Gewoon even wachten want ze zijn ook regelmatig wel geldig voor de AC+
En anders eentje kopen bij marcmax.de. Deze leveren naar NL (gewoon met btw dus niks ‘illegaals’).

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:09
Mausssie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Ziet er goed en functioneel uit. Verkoop je deze ook?
Nee, deze is voor zelfbouw, ik heb geen intentie deze te gaan produceren en wil ook niet dat iemand anders hier geld aan gaat verdienen.

@geert1992 biedt een alternatief aan dat je kunt kopen

https://link.marktplaats.nl/m2384749126?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Zendure HEMS 2.0: gebruikers van zonne‑energie‑batterijen blijven achter met een defect systeem na de update

Sonos, het vervolg?

23/06/2026 • 18:51

Zendure heeft zijn grote HEMS 2.0‑update uitgerold, die zijn zonne‑energie‑batterijen zou moeten veranderen in een door AI aangestuurd energiebrein. Maar in de praktijk zitten sommige eigenaars nu met installaties van duizenden euro’s die niets meer produceren.

Op het officiële Zendure‑forum en in Franstalige gebruikersgroepen loopt de spanning sinds half juni op. Eigenaars van zonne‑energie‑batterijen melden dat hun systeem van de ene op de andere dag defect raakte, precies na de installatie van HEMS 2.0. Het woord dat het meest terugkomt: “catastrofe”.

---

Wanneer een update de hoofdfunctionaliteit breekt

HEMS staat voor Home Energy Management System: de software die bepaalt wanneer je batterij oplaadt, ontlaadt of wacht. Versie 2.0 belooft veel: AI‑gestuurde aansturing (Zenki AI), die het verbruik van de woning leert kennen, en ondersteuning voor dynamische tarieven zoals EDF Tempo, zodat de batterij oplaadt wanneer stroom goedkoop is. Het klinkt als de evolutie van een simpele balkonbatterij naar een volwaardig energiemanagementsysteem. In de praktijk blijkt het ingewikkelder.

Bug 1: de batterij reguleert niet meer naar 0 watt

Een zonne‑energie‑batterij hoort precies de hoeveelheid stroom te leveren die het huis verbruikt, zodat er niets van het net wordt afgenomen. Sinds HEMS 2.0 melden meerdere gebruikers dat deze functie niet meer werkt.

Een klant vraagt zich af: “Waarom reguleert hij niet meer naar bijna 0 watt verbruik op het EDF‑net?”

Het gevolg: de woning haalt betaalde stroom van het net, terwijl de batterij vol zit.

Bug 2: grote installaties vallen volledig uit

Zendure laat toe om meerdere Hyper 2000‑units parallel te koppelen in een cluster. Precies daar gaat het het vaakst mis.

Een gebruiker schrijft: “Sinds de update werken 2 van mijn 3 Hyper 2000’s helemaal niet meer. Slaapstand, geen productie, geen opslag, niets.”

Deze conflicten tussen units worden ook op het officiële Zendure‑forum gemeld, en niet alleen door Franstaligen.

Bug 3: de batterij loopt ’s nachts leeg… in het openbare net

Misschien wel het duurste probleem: sommige batterijen ontladen ’s nachts richting het openbare net, in plaats van de woning te voeden.

Een gebruiker zegt: “Ik heb de indruk dat de batterij zich vannacht heeft ontladen in het net, in plaats van mijn huis te voeden.”

Met andere woorden: je betaalt voor een batterij die je stroom gratis (of bijna gratis) teruggeeft aan EDF.

---

Het slechte déjà‑vu van Sonos

Naast softwareproblemen zijn er ook twee hardwarezwaktes:

• Warmteproblemen: SolarFlow 800‑units beperken hun vermogen bij hoge temperaturen en blijven soms steken rond 800 W in plaats van 1 kW. De community‑oplossing: er een ventilator bovenop zetten.

• BMS‑storingen: meerdere gebruikers melden defecte BMS‑modules in AB2000S‑batterijen. Soms worden ze vervangen door Zendure, maar zelf repareren is onmogelijk.

Dit alles doet denken aan een eerdere ramp:

In mei 2024 bracht Sonos een grote update uit die sommige systemen onbruikbaar maakte. Het kostte het bedrijf tientallen miljoenen, 460 miljoen euro aan beurswaarde en uiteindelijk de baan van CEO Patrick Spence. De les: een te vroege, ambitieuze update op bestaande hardware kan loyale klanten veranderen in problemen.

---

Een harde klap voor Zendure

Dat is een groot contrast met het positieve onthaal van Zendure’s all‑in‑one oplossingen en de nieuwe SolarFlow Mix‑lijn.

Voor wie een eenvoudige installatie heeft die goed werkt, is het advies duidelijk: wacht op een bugfix voordat je HEMS 2.0 installeert.

@doobieters
Laat je nou niet door één opmerking meteen de mond snoeren, maar geef ons nou wel de link naar dat artikel. Dan kunnen we zelf oordelen (in plaats van de boodschapper veroordelen).

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:33
Zijn er meer mensen bij wie de Zendure P1 meter van tijd tot tijd stopt?

Hier rond 15 mei, dan 5 weken later nog een keer. Vervolgens de meter aan een USB-lader gehangen, toen stopte hij na een dag.

Enige remedie lijkt om de P1 meter te ontkoppelen en weer terug te steken.

Meer mensen met dit probleem?

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
Doggieman schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:59:
Hallo,

Ik heb m'n 2400 pro met 4 extra batterijen nu 2 dagen en ben een beetje aan het spelen met de verschillende instellingen. Hij staat momenteel op slimme modus (nul op de meter). Werkt opzich prima, maar de omvormer wil op dit moment niet meer dan ongeveer 2000 Watt aan vermogen leveren. Vraag m'n huis meer dan doet hij even het maximum van 2400 Watt en schakelt weer terug naar ongeveer 1500 Watt. Na een tijdje gaat dit weer omhoog en kakt dan weer in. Temperatuur van de omvormer is 31 graden en de batterijen zijn tussen de 15 en 20. De ruimte waar de stapel staat is nu wat frisjes (graad of 16 schat ik)

Mijn vraag is: is dit normaal gedrag? Is de boel te koud om vol vermogen te kunnen/mogen leveren?

Als ik zoek op throttling in dit forum kom ik 1 persoon tegen die iets vergelijkbaars had/heeft. Maar het wordt me niet duidelijk wat nu echt de oorzaak of oplossing is. Iemand die me wat wijzer kan maken? Lijkt me toch dat met dit soort temperaturen de omvormer gewoon max moet kunnen leveren toch?
Wilde toch nog even melden dat m'n probleem met het niet op vol vermogen willen laden/ontladen van m'n SF2400 pro is opgelost na de laatste firmware update (V2.0.0). Het heeft helaas wel dik 4 maanden geduurd eer deze beschikbaar was. Ik gebruik alleen de nul op de meter instelling en kan dus niet zeggen of andere instellingen nog steeds goed werken met deze firmware.

Ik blijf de Zendure een fijn apparaat vinden en ook de support van hun is gewoon eigenlijk best wel goed. Daar geen klagen over. Wel jammer dat er heel lang omheen gedraaid is. Ik heb tig testjes moeten uitvoeren en deze meerdere keren moeten herhalen. Diverse videos gemaakt om het probleem te laten zien. Met en zonder extra batterijen geprobeerd en ook de stack volgorde veranderd. Dat was altijd best een probleem want werk offshore. 4 weken op en af. In die periode kan ik dus niets testen, proberen of video's maken.

Maar uiteindelijk dan nu toch een firmware update gekregen die het probleem oplost. Ik ben er ondanks alles blij mee want kan nu eindelijk mijn set ten volle benutten.

12946Wp aan PV van Oost naar West.. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. SF2400pro 13.9 kWh PIB.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Zwartoog schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:33:
Zijn er meer mensen bij wie de Zendure P1 meter van tijd tot tijd stopt?

Hier rond 15 mei, dan 5 weken later nog een keer. Vervolgens de meter aan een USB-lader gehangen, toen stopte hij na een dag.

Enige remedie lijkt om de P1 meter te ontkoppelen en weer terug te steken.

Meer mensen met dit probleem?
Als je een inhoudelijk antwoord wilt hebben, dan zul je wel aan moeten geven over welke meter je het hebt.
De slimme meter zal het niet zijn …

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 273 274 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord. Dit betreft daarnaast geen slowchat topic. Overweeg eerst of je bericht ook voor anderen relevant is voordat je deze plaatst. Adviseren over, hinten op of vragen naar shoppen zonder BTW in het buitenland is niet toegestaan. En blijf on-topic.

Voor de nieuwe SolarFlow Mix Serie is er een eigen topic: Het grote Zendure Mix Serie thuisaccu systemen topic.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.

Heb je een 2400? Check dan even Zendure 2400 AC Gesmolten connectoren