• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 20:51
geert1992 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:42:
[...]

Je hebt er goed over nagedacht! Mijn complimenten;).
Ik ben er in m'n hoofd dan ook al 2 jaar mee bezig. Ik doe de dingen liever in 1x goed en wilde geen impuls aankopen doen (het jeukte wel af en toe hoor!). Want alles wat er op de markt verscheen had toch ook wel wat minpunten hier en daar (voor mij dan althans).
Sinds het uitkomen van de 2400 Pro kon ik alle voorwaarden die ik voor mijzelf op een lijstje had staan afvinken. Alle signalen op groen, dus ik ga er nu voor. En nog mooi optijd ook voor de salderingsregeling er af gaat😁

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:47
Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Als ik echter kijk waar mijn gemiddeld sluipvermogen zit, kom ik vaak niet hoger dan 800W of lager uit. De hogere vermogens rond de 2000-2400 zijn veelal slechts korte tijd actief.
….
[...]
Dat is al eens uitgezocht en inderdaad, aan 800 W heb je 97% van de tijd genoeg indien je geen WP of EV hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KvFt-ZnmYFZKNBdAASI1YI71UQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G1J6YIZ2ek1wpLcEEy9kShbd.png?f=fotoalbum_large
(bron)
Let op de logaritmische y-as. De groene lijn laat het effect van een 600 W (2,6 A) balkonsetje zien.

Met een accu van 800 W kom je ruwweg 3% van de tijd vermogen tekort, bijvoorbeeld op de momenten dat je de pieken van de vaatwasser of wasmachine op moet vangen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:58
Sonero schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:17:
[...]

Dat is al eens uitgezocht en inderdaad, aan 800 W heb je 97% van de tijd genoeg indien je geen WP of EV hebt:
[Afbeelding]
(bron)
Let op de logaritmische y-as. De groene lijn laat het effect van een 600 W (2,6 A) balkonsetje zien.

Met een accu van 800 W kom je ruwweg 3% van de tijd vermogen tekort, bijvoorbeeld op de momenten dat je de pieken van de vaatwasser of wasmachine op moet vangen.
dat is wat ik ook in mijn eigen data zie, en ik heb deze per 15 minuten voor een heel jaar in kaart gebracht, incl. prijzen (dynamisch), PV teruglevering, netgebruik ed.
Dat was voor mij ook de reden om ipv een grotere vaste thuis-batterij met 5 kW cq 10 kW omvormer te kiezen voor een kleinere maat (Zendure SF 2400AC) maar met bijna gelijke capaciteit. Qua kosten heeft dat namelijk een behoorlijke impact.

• Jan-tweak
Doggieman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:57:
[...]

Ik ben er in m'n hoofd dan ook al 2 jaar mee bezig. Ik doe de dingen liever in 1x goed en wilde geen impuls aankopen doen (het jeukte wel af en toe hoor!). Want alles wat er op de markt verscheen had toch ook wel wat minpunten hier en daar (voor mij dan althans).
Sinds het uitkomen van de 2400 Pro kon ik alle voorwaarden die ik voor mijzelf op een lijstje had staan afvinken. Alle signalen op groen, dus ik ga er nu voor. En nog mooi optijd ook voor de salderingsregeling er af gaat😁
prima, en heel veel succes en laat aub je ervaringen hier ook even weten. alvast bedankt. :)

• Doggieman
Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:38:
[...]

prima, en heel veel succes en laat aub je ervaringen hier ook even weten. alvast bedankt. :)
Bedankt! Ga ik zeker doen!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Ben(V)
  • Laatst online: 19:26
@geert1992
Je hebt me overtuigd dus ga ik bij nader inzien de schuko wcd voor de zendure vervangen door een cee wcd en stekker.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:05
Dit is wel behoorlijk misleidend. Je zal zo'n ding maar kopen voor een plek zonder goede wifi en niet de kennis van dit forum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrPYWAlYaF_JPCNtXgm_X9zr-9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oo52sGuBzMXFKoa2TTqZtAEV.jpg?f=fotoalbum_large

• Pakhaas
Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:36:
[...]

dat is wat ik ook in mijn eigen data zie, en ik heb deze per 15 minuten voor een heel jaar in kaart gebracht, incl. prijzen (dynamisch), PV teruglevering, netgebruik ed.
Dat was voor mij ook de reden om ipv een grotere vaste thuis-batterij met 5 kW cq 10 kW omvormer te kiezen voor een kleinere maat (Zendure SF 2400AC) maar met bijna gelijke capaciteit. Qua kosten heeft dat namelijk een behoorlijke impact.
Hoe zien jullie dat voor als je wel een EV hebt die staat te laden op 3000w. Je haalt dan 600w uit het net, maar dit is altijd wel op goedkope momenten.

• Ben(V)
Ik weet dat iedereen tegenwoordig alleen naar plaatjes kijkt, maar als je in de documentatie kijkt staat er heel duidelijk in dat die RJ45 aansluiting een seriële RS485 poort is voor verbinding met een P1 opnemer en geen ethernet aansluiting.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pakhaas schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:12:
Dit is wel behoorlijk misleidend. Je zal zo'n ding maar kopen voor een plek zonder goede wifi en niet de kennis van dit forum.

[Afbeelding]
Het plaatje klopt wel want hij gaat zo te zien naar een CT die bijna niemand gebruikt.

Die poort is compleet nutteloos. Maar hé, gelukkig zit er een klepje op, zodat je niet direct ziet hóe nutteloos hij eigenlijk is.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Sonero schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:17:
[...]

Mooie grafiek!

De vaatwasser en wasmachine zijn beide verbruikers die met een beetje goede wil zelfs in te plannen zijn op het meest gunstige moment van de dag. Direct uit het net zonder verlies door RTE of op het piek moment van PV productie. (100% PV of het dempt het benodigde vermogen van de batterij).

• Pakhaas
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:21:
Ik weet dat iedereen tegenwoordig alleen naar plaatjes kijkt, maar als je in de documentatie kijkt staat er heel duidelijk in dat die RJ45 aansluiting een seriële RS485 poort is voor verbinding met een P1 opnemer en geen ethernet aansluiting.
Een leek ziet het plaatje en tekst en denkt mooi, daar kan een ethernet kabel in.

Zoiets moet dusdanig makkelijk zijn dat ook Henk en Ingrid het begrijpen.
Pakhaas schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:12:

[Afbeelding]
Ja terecht punt, ik zal onze contactpersoon direct een mailtje sturen. Ze zouden dit aan moeten passen.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Ben(V)
RTFM geld ook voor Henk en Ingrid.

In de handleiding staat bij die RS485 poort
RS485 communication (for Zendure Smart CT)

[ Voor 139% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2026 09:37 ]

• Pakhaas
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:33:
Eens, maar een leek zal niet weten wat die termen zijn:
RJ45 aansluiting een seriële RS485 poort is voor verbinding met een P1 opnemer en geen ethernet aansluiting.
Als je een plug and play batterij wil aanbieden dan moet je het voor je doelgroep ook begrijpbaar maken.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:21:
Het staat er wel, maar dit snapt de gemiddelde 'normale Nederlander' niet. Heb jij wel eens de buurman het verschil tussen RS485 en Ethernet proberen uit te leggen? Ik wel: hopeloos ingewikkeld. De gemiddelde Nederlander stapt in de valkuil (die waarschijnlijk niet opzettelijk is gegraven).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03 16:00

Fremske

and change the world

Heeft iemand hier ervaring met producten retourneren binnen de 30 dagen niet goed geld terug regeling en komen hier nog (hoge) verbogen kosten bij?

Ik wil namelijk mijn SF800 plus retourneren en een 2400AC+ bestellen.

Back to the future

• Ben(V)
Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:41:
[...]

Het staat er wel, maar dit snapt de gemiddelde 'normale Nederlander' niet. Heb jij wel eens de buurman het verschil tussen RS485 en Ethernet proberen uit te leggen? Ik wel: hopeloos ingewikkeld. De gemiddelde Nederlander stapt in de valkuil (die waarschijnlijk niet opzettelijk is gegraven).
Ach de gemiddelde Nederlander snapt ook niets van wifi en de gebruiksaanwijzingen van een TV zijn tegenwoordig nog veel ingewikkelder.

Maar een discussie over wat de gemiddelde Nederlander wel en niet begrijpt lijkt me zinloos worden dus laten we ons hier gewoon op tweakers richten.

• Ben(V)
Fremske schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:46:
Heeft iemand hier ervaring met producten retourneren binnen de 30 dagen niet goed geld terug regeling en komen hier nog (hoge) verbogen kosten bij?

Ik wil namelijk mijn SF800 plus retourneren en een 2400AC+ bestellen.
https://www.zendure.nl/pa...WstYG_MWI0SoFl99qD38dKx-a

Verzend kosten betalen dus!

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2026 10:24 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:50
geert1992 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:31:
[...]

In mijn bericht ging ik niet in op de rest van de installatie; ik richtte me specifiek op de stekker/bedrading en wandcontactdoos (de bedrading van de wcd, ook die gaat opwarmen bij een slechter wordende contact).
Daarnaast klopt het niet helemaal wat je stelt: een schuko connector is weliswaar genormeerd op 16 ampère, maar niet bedoeld voor langdurige continue belasting op 16 ampère. Daarbij is menig huis met 16A gezekerd, waarbij doorgaans wordt uitgegaan van een veilige continue belasting van ongeveer 80% van de nominale waarde.

Zelf ervaring met schuko's, welke rond de 12A belast werden, en weg smolten.
Als je de batterij 'vast' installeert op een eigen wcd is er geen reden dat het contact slechter wordt. Je haalt de stekker niet vaak uit het contact en weer erin waardoor deze los zou kunnen worden.

Zoals gezegd, de oorspronkelijke opmerking ging over iemand die een elektriciën vroeg om een nieuwe groep aan te leggen. Dan betreft dat dus moderne en juist gedimensioneerde bekabeling, automaten, goede kwaliteit (keurmerk, Inom 16A) wcd (evt ook een PV-verdeler) etc.

2400W is ook nog lang geen 16A, zelfs niet de 12A van jouw voorbeeld (dat wsl niets zegt over een nieuw aan te leggen groep). We hebben het dus over 10A maximaal. En 10A continu door een 16A nominaal wcd is geen enkel probleem voor de wcd.

De voorwaarde is uiteraard dat alles degelijk is aangesloten en bekabeld. Maar ook die voorwaarde verandert niet met een CEE-contact.

Ik heb de installatie hier na een paar uur op 2400W laden/ontladen even bevoeld en noch de stekker, noch de WCD wordt warm.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:25

koboy

Heb een idee voor een icon

denneappel schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:23:
[...]

Mooie grafiek!

De vaatwasser en wasmachine zijn beide verbruikers die met een beetje goede wil zelfs in te plannen zijn op het meest gunstige moment van de dag. Direct uit het net zonder verlies door RTE of op het piek moment van PV productie. (100% PV of het dempt het benodigde vermogen van de batterij).
Eens, maar een andere factor van een batterij is een stukje comfort (in de winter). Met houtskeletbouw hier is in de nacht een wasje draaien geen optie, en plannen lukt ook niet altijd (met kleine kinderen). Het is wel fijn om dan gewoon een warme/hete was te kunnen draaien zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je nou in een dunkelflaute zit of niet.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Jan-tweak
Pakhaas schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:15:
[...]

Hoe zien jullie dat voor als je wel een EV hebt die staat te laden op 3000w. Je haalt dan 600w uit het net, maar dit is altijd wel op goedkope momenten.
jup, daar heb je wel een punt, ik bekijk dit echter net met een iets andere visie, jullie moeten dan maar zeggen of deze ook in jullie ogen een beetje klopt cq zinvol is. :)
1) met een EV laden wil je veelal toch beduidend meer laden dan de capaciteit van een enigzins normale PIB qua capaciteit zit.
een doorsnee EV heeft toch al rond de 50 tot 60 kWh aan capaciteit, en ja, die zal zeker niet altijd leeg zijn, maar ga je uit van een gemiddelde van 50% leeg dan heb je toch al snel een behoorlijke gap tussen benodigde capaciteit en beschikbbare capaciteit vanuit een batterij.
zelfs een behoorlijke grote vaste thuis-batterij heeft daar nog moeite mee om daar aan te kunnen voldoen.
2) de beschikbare PV stroom gedurende het jaar zal vaak ook onvoldoende zijn, nog sterker, als ik mijn eigen teruglevering bekijk heb ik met de laad/ontlaadverliezen van 20% mee gerekend in feite geen enkele maand in het jaar wat dit mogelijk zou kunnen maken. (en dat met meer dan 6.000 kWh PV opbrengst per jaar), ik zou slechts 2 maanden van het jaar net 20 kWh kunnen laden (en dat niet eens elke dag).
3) een ander aspect wat eigenlijk nog belangerijker is, de laadsnelheid, cq vermogentransfer, en ja, met 1-fase 2400W max kom je niet echt ver om 25 kWh te vullen. Omdat de Zendure ook geen onderscheid tussen laadpaal en overig sluipverbruik kan maken blijft er voor de laadpaal waarschijnlijk slechts gemiddeld 2.000W of zelfs nog beduidend minder over. bij 2.000W heb je al een minimale laadtijd van 12,5 (op vol vermogen), ik verwacht dat eerder richting 15 uur of langer gaat duren. omdat je dan ook nog in een tijdvenster met ander hoog huis-verbruik gaat komen waarbij daar de capciteit van de batterij al volledig verbruikt wordt.
dat in combinatie met 1 lijkt me het echt laden van de EV met circa 50% van de capaciteit van de EV eigenlijk geen effecitieve en doelmatige oplossing.
mij lijkt juist bij een EV de keuze om dat via dynamische contracten met een 3-fase lader met 11 kWh dat een veel effectievere oplossing, zeker als je dus niet tijdens de zonuren kunt laden. de laadtijden zijn dan ook beduidend korter en vallen veelal in juist de goedkoper en mogelijk zelfs bijna gratis stroomprijzen.
verheet hier ook niet wat op dit moment een 30-35 kWh thuis-batterij qua investering gaat kosten. (kostenpost voor een goed merk lig je dan toch al snel tussen 15.000 tot 20.000 euro. Ik heb mijn twijfels of je mede gezien punt 2) deze investering wel ooit kunt terug verdienen.)
Gebruikmaken van juist de goedkope dynamische prijzen lijkt me een veel slimmere manier.

• Jan-tweak
koboy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Eens, maar een andere factor van een batterij is een stukje comfort (in de winter). Met houtskeletbouw hier is in de nacht een wasje draaien geen optie, en plannen lukt ook niet altijd (met kleine kinderen). Het is wel fijn om dan gewoon een warme/hete was te kunnen draaien zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je nou in een dunkelflaute zit of niet.
helemaal mee eens, maar je praat dan wel over comfort, en dat kost in de meeste gevallen gewoon geld, en daar is ook helemaal niets mis mee. maar je bent dan niet aan het besparen. :)

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:46:
[...]

Ach de gemiddelde Nederlander snapt ook niets van wifi en de gebruiksaanwijzingen van een TV zijn tegenwoordig nog veel ingewikkelder.

Maar een discussie over wat de gemiddelde Nederlander wel en niet begrijpt lijkt me zinloos worden dus laten we ons hier gewoon op tweakers richten.
ik denk dat @Pr088 hier wel een punt heeft, onderschat ondertussen niet dat hier ook meer dan genoeg mensen bij tweakers aan het meelezen zijn die eigenlijk niet als echte tweakers met meer dan een gemiddelde kennis van techniek te boek staan.
en dat is eigenlijk prima, dus de boodschap van @Pr088 onderstreep ik volledig, ik denk dat wij hier ook een bepaalde publieke taak hebben om anderen hier te informeren, en dat ook op een zodanige manier te doen, dat ook niet techneuten dat nog kunnen volgen. :)

• Pr088
Mogen ze dat wel in rekening brengen onder Nederlands consumentenrecht? Dacht dat het voor rekening verkoper is als je retourneert binnen 14 dagen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Mogen ze dat wel in rekening brengen onder Nederlands consumentenrecht? Dacht dat het voor rekening verkoper is als je retourneert binnen 14 dagen.
ja, maar hij retoneerd dus niet meer binnen 14 dagen maar binnen 30 dagen, en ik vrees dat hij van de verzendkosten niet blij gaat worden, verzending valt onder ADR, en dat is gewoon duur.

• Ben(V)
Het gaat er niet om of niet tweakers hier meelezen, maar of iemand uit een plaatje moet concluderen dat een RJ45 een ethernet aansluiting is.

Als iemand iets niet begrijpt kan hij het hier vragen en/of de handleiding lezen en zo maken we er echte tweakers van.

Assumption is the mother of all fuckups.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2026 11:03 ]

bilgy_no1 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:28:
[...]

Als je de batterij 'vast' installeert op een eigen wcd is er geen reden dat het contact slechter wordt. Je haalt de stekker niet vaak uit het contact en weer erin waardoor deze los zou kunnen worden.

Zoals gezegd, de oorspronkelijke opmerking ging over iemand die een elektriciën vroeg om een nieuwe groep aan te leggen. Dan betreft dat dus moderne en juist gedimensioneerde bekabeling, automaten, goede kwaliteit (keurmerk, Inom 16A) wcd (evt ook een PV-verdeler) etc.

2400W is ook nog lang geen 16A, zelfs niet de 12A van jouw voorbeeld (dat wsl niets zegt over een nieuw aan te leggen groep). We hebben het dus over 10A maximaal. En 10A continu door een 16A nominaal wcd is geen enkel probleem voor de wcd.

De voorwaarde is uiteraard dat alles degelijk is aangesloten en bekabeld. Maar ook die voorwaarde verandert niet met een CEE-contact.

Ik heb de installatie hier na een paar uur op 2400W laden/ontladen even bevoeld en noch de stekker, noch de WCD wordt warm.
De reden dat ik hier wat anders in sta, is omdat ik het zelf in de praktijk heb meegemaakt met een wasdroger. Dat is net als een thuisaccu een apparaat dat je doorgaans één keer inplugt en daarna jarenlang niet meer losneemt, waardoor er technisch gezien nauwelijks sprake is van mechanische slijtage van de WCD.

Toch bleek in mijn geval dat de wandcontactdoos na verloop van tijd warm werd bij langdurige belasting, terwijl de installatie verder correct en conform de norm was uitgevoerd. Dat heeft mij er in ieder geval bewust van gemaakt dat niet alleen het ‘mag’ of de nominale stroom relevant is, maar ook hoe robuust een aansluiting zich in de praktijk gedraagt bij langdurige belasting.

Daarom kijk ik hier iets voorzichtiger naar, ook al ben ik het met je eens dat 10A continu op een goede 16A WCD in een nieuwe installatie in theorie binnen de specificaties valt.

Dat iets formeel is toegestaan, betekent nog niet dat het in de praktijk altijd de verstandigste of meest robuuste keuze is.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:33:
Dat plaatje dat @Pakhaas over "Always-On connectiviteit" postte is wel echt misleidend: daar staat "Draadloos:" naast "Bekabeld:". Alsof er twee alternatieven zijn voor "Always-On connectiviteit". Ik zie in het plaatje dat de draad in een DIN-rail device gaat, maar zegt me nog niks.

Ik wilde ooit een livestream camera-setup via RJ45 pluggen ombouwen, maar dat werd mij door diverse electronicanerds afgeraden: RJ45-connectors suggereren standaard ethernet, daar moet je geen leuke alternatieven over laten lopen. Die RS485 verbinding had ook met een RJ11 gekund trouwens, was er een stuk minder verwarring geweest... (en had mogelijk weer €0,001 productiekosten gescheeld! ;))

• Pakhaas
Jan-tweak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:55:
[...]

ik denk dat @Pr088 hier wel een punt heeft, onderschat ondertussen niet dat hier ook meer dan genoeg mensen bij tweakers aan het meelezen zijn die eigenlijk niet als echte tweakers met meer dan een gemiddelde kennis van techniek te boek staan.
en dat is eigenlijk prima, dus de boodschap van @Pr088 onderstreep ik volledig, ik denk dat wij hier ook een bepaalde publieke taak hebben om anderen hier te informeren, en dat ook op een zodanige manier te doen, dat ook niet techneuten dat nog kunnen volgen. :)
Dat was precies mijn punt ja

• Ben(V)
Een DIN rail device is geen netwerk aansluiting en zoals ik al zei is een plaatje niets meer dan een plaatje en geen specificatie.

En een RJ45 is gewoon een connector en bepaalt dus helemaal niet waar het voor gebruikt wordt, er zijn genoeg voorbeelden waar het anders ingezet wordt (rs232, rs485, usb, alleen voeding enz enz)

TCMR schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Dat plaatje dat @Pakhaas over "Always-On connectiviteit" postte is wel echt misleidend: daar staat "Draadloos:" naast "Bekabeld:". Alsof er twee alternatieven zijn voor "Always-On connectiviteit". Ik zie in het plaatje dat de draad in een DIN-rail device gaat, maar zegt me nog niks.

Ik wilde ooit een livestream camera-setup via RJ45 pluggen ombouwen, maar dat werd mij door diverse electronicanerds afgeraden: RJ45-connectors suggereren standaard ethernet, daar moet je geen leuke alternatieven over laten lopen. Die RS485 verbinding had ook met een RJ11 gekund trouwens, was er een stuk minder verwarring geweest... (en had mogelijk weer €0,001 productiekosten gescheeld! ;))
Ben wel heel benieuwd welke meter daar is afgebeeld? Is dat de Shelly pro3em?

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Ben(V)
Zou kunnen.
Van de shelly website:
ProEM, Pro3EM, ProEM-400, Pro3EM3CT63 all fully support Modbus

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:56

m-vw

Dus?

[...]

Juist omdat ze dat op voorhand al melden mag het.

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:03:
Het gaat er niet om of niet tweakers hier meelezen, maar of iemand uit een plaatje moet concluderen dat een RJ45 een ethernet aansluiting is.

Als iemand iets niet begrijpt kan hij het hier vragen en/of de handleiding lezen en zo maken we er echte tweakers van.

Assumption is the mother of all fuckups.
mooie uitspraak van een techneut, het probleem zit er in dat de meeste mensen dat juist niet zijn en vooral visueel gefocust zijn.
Die ziet een eend en denkt dat is een eend., dus hij ziet een RJ45 poort en denkt aan ethernet, dat er ook nog andere die dezelfde poort kunnen gebruiken is veelal niet bekend.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-04 08:28
[...]

Ja, mits voldoende transparant gecommuniceerd: https://www.consuwijzer.n...ktijd#product-terugsturen

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:50:
[...]

helemaal mee eens, maar je praat dan wel over comfort, en dat kost in de meeste gevallen gewoon geld, en daar is ook helemaal niets mis mee. maar je bent dan niet aan het besparen. :)
Ik ben dan minder aan het besparen. Als er om wat voor reden dan ook om 5 uur hier een was of droog gedaan wordt gaat dat tegen het tarief waarmee de accu is gevuld plus 20%. Is nog steeds goedkoper dan het piek tarief.
Zo heeft meneer hier het gepresteerd om in de nacht naar een dag dunkelflaute in zijn bed te plassen. Die wil je gewoon meteen de was in doen.

De accu is hier overgedimensioneerd t.o.v. puur eigen gebruik. Kan ik in de zomer een stuk uitgestelde teruglevering doen, maar worden de "als het moet" situaties ook overzichtelijker.
Dat stuk accu heeft naar schatting een 2x zo lange terugverdientijd met de uitgestelde teruglevering, maar levert dus ook comfort op.
Mijn bierviltje heeft het dan over ruim 10 jaar, dus in die zin kun je zeggen dat het comfort onder de streep geen geld heeft gekost.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:31:
Zou kunnen.
Van de shelly website:

[...]
Interessant! Benieuwd wat dat voor mogelijkheden brengt.
Heb jij nog de Shelly @Taro, en zou het misschien mogelijk zijn om dat eens te testen?

• Ben(V)

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-03 15:59
Die Shelly's ondersteunen, denk ik, Modbus TCP (via Ethernet → IP‑netwerk) en de nieuwe Zendure omvormers Modbus RTU (via RS‑485 → seriële kabel).
Op die foto staat wss geen Shelly, maar een 3CT of 1CT meter van Zendure zelf.

• Ben(V)
Het zijn zeker geen van huidige CT modulen(3CT of 1CT) van Zendure want die hebben helemaal geen aansluitingen daarvoor, alleen wireless.

geert1992 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Interessant! Benieuwd wat dat voor mogelijkheden brengt.
Heb jij nog de Shelly @Taro, en zou het misschien mogelijk zijn om dat eens te testen?
Ja, ik heb de Shelly Pro 3EM, zal even een kabel leggen dit weekend.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:33:
Het zijn zeker geen van huidige CT modulen(3CT of 1CT) van Zendure want die hebben helemaal geen aansluitingen daarvoor, alleen wireless.
In de communicatie staat er ook een -S achter de productnamen, mogelijk een vernieuwde versie van de Smart Meter 3CT-> 3CT-S & 1CT-S (die laatste heb ik nog niet eerder gezien).

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Pakhaas
Ik had bij Zendure gevraagd of ik over de max parameters mag als ik 2 panelen parallel aansluit per ingang.
Qua Voltage blijf ik er ruim de de 55V met 41,12V maar qua ampere ga ik met 2 panelen naar 19.5A (9.75A per paneel) terwijl de max 18 is.

Het antwoord van Zendure:
We always advise our customers to adopt a conservative approach when connecting photovoltaic (PV) panels.

With this design, a current of 18A or less is considered very safe.

However, if you use PV panels that exceed our performance limits, this could be dangerous.

We recommend that you choose a PV panel connection scheme where all parameters (power/operating voltage/operating current/short-circuit current) are within the equipment's design performance range.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW9z0jbsuEtg_mbHh4tvPtkAIKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dWQDCukVlZHIVew2FOzg4CFm.avif?f=user_large

Ik ben bang dat ik naar de garantie kan fluiten als ik het toch aansluit met 19.5A.

• Pr088
koboy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Ik ben dan minder aan het besparen. Als er om wat voor reden dan ook om 5 uur hier een was of droog gedaan wordt gaat dat tegen het tarief waarmee de accu is gevuld plus 20%. Is nog steeds goedkoper dan het piek tarief.
Zo heeft meneer hier het gepresteerd om in de nacht naar een dag dunkelflaute in zijn bed te plassen. Die wil je gewoon meteen de was in doen.

De accu is hier overgedimensioneerd t.o.v. puur eigen gebruik. Kan ik in de zomer een stuk uitgestelde teruglevering doen, maar worden de "als het moet" situaties ook overzichtelijker.
Dat stuk accu heeft naar schatting een 2x zo lange terugverdientijd met de uitgestelde teruglevering, maar levert dus ook comfort op.
Mijn bierviltje heeft het dan over ruim 10 jaar, dus in die zin kun je zeggen dat het comfort onder de streep geen geld heeft gekost.
Comfort is heel wat waard, maar ik hoop dat je in 10 jaar tijd quitte speelt. Dit helpt natuurlijk wel om je zelfverbruik te verbeteren. Meer groene stroom ;)

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-04 20:48

HHF

Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:10:
[...]

Comfort is heel wat waard, maar ik hoop dat je in 10 jaar tijd quitte speelt. Dit helpt natuurlijk wel om je zelfverbruik te verbeteren. Meer groene stroom ;)
Wat precies de terugverdientijd is zal ook afhangen van de (mogelijk) wettelijke terugleververgoeding vanaf 1-1-2027, de variabele nettarieven die eraan komen en wat we de komende tijd nog meer voor maatregelen krijgen. Zeker is dat vanaf 1-1-2027 er veel gaat veranderen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• ElfElf
  • Laatst online: 29-03 17:06
@Pakhaas Voor een ev, best werken in deze volgorde als het gaat over NOM: 1) laden als de zon schijnt met een laadpaal die enkel laden bij zonne-ennergie supporteert 2) een stuk via batterij als dat niet voldoende is maar je batterijopslag is typisch peanuts ten opzichte van wat je wagen nodig heeft. Van mid maart tot mid september laad ik zowat enkel op zonneenergie. 1800 km per maand en werk wel van thuis. Maar zou ook gaan met 2 thuiswerkdahen per week.

• koboy

koboy

HHF schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:32:
[...]

Wat precies de terugverdientijd is zal ook afhangen van de (mogelijk) wettelijke terugleververgoeding vanaf 1-1-2027, de variabele nettarieven die eraan komen en wat we de komende tijd nog meer voor maatregelen krijgen. Zeker is dat vanaf 1-1-2027 er veel gaat veranderen.
Ik heb voorlopig de verdienste van het verhogen zelf verbruik op 25 cent/kWh gezet, voor (uitgestelde) teruglevering de helft.
Daarmee kom ik met 1000kWh extra zelf gebruik op 250 euro, en de resterende 1000 kWh opwek op 125 euro. Die 125 euro is deels directe teruglevering, deels uitgesteld. Bij elkaar 375 euro, met een investering van ongeveer 3500 euro (SF2400AC, 4x AB3000X, kosten electricien en kosten administratiekantoor) zou dat er in een jaar of 9 a 10 uit moeten zijn.

Zeker met dynamische net tarieven wordt de opbrengst alleen maar groter, die zijn namelijk alleen nog maar voor afname.

Wat betreft de wettelijke terugleververgoeding vanaf 2027: wat er nu bekend is houden de vaste contracten zich hier keurig aan. Er mogen alleen nog steeds terugleverkosten op waardoor er eigenlijk niets overblijft, en je bij een enkele leverancier zelfs moet betalen.

Nu nog even afwachten hoe het gaat met de regels voor ERE. Als een losse MID meter ook mag kan de electricien weer langskomen.

• Pr088
koboy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:04:
[...]

Ik heb voorlopig de verdienste van het verhogen zelf verbruik op 25 cent/kWh gezet, voor (uitgestelde) teruglevering de helft.
Daarmee kom ik met 1000kWh extra zelf gebruik op 250 euro, en de resterende 1000 kWh opwek op 125 euro. Die 125 euro is deels directe teruglevering, deels uitgesteld. Bij elkaar 375 euro, met een investering van ongeveer 3500 euro (SF2400AC, 4x AB3000X, kosten electricien en kosten administratiekantoor) zou dat er in een jaar of 9 a 10 uit moeten zijn.

Zeker met dynamische net tarieven wordt de opbrengst alleen maar groter, die zijn namelijk alleen nog maar voor afname.

Wat betreft de wettelijke terugleververgoeding vanaf 2027: wat er nu bekend is houden de vaste contracten zich hier keurig aan. Er mogen alleen nog steeds terugleverkosten op waardoor er eigenlijk niets overblijft, en je bij een enkele leverancier zelfs moet betalen.

Nu nog even afwachten hoe het gaat met de regels voor ERE. Als een losse MID meter ook mag kan de electricien weer langskomen.
Voorwaarde is wel dat je je vaste contract houdt. In veel gevallen is dynamisch voordeliger qua teruglevering. Reken dan met 5-7 ct per kWh opbrengst. Maar de spread is 's zomers echt geen 25 cent.
Als je met een vast contract blijft zitten staat je batterij 's winters stil en kan dus maar de helft van de tijd aan het werk. Dynamisch zomers mogeljik lagere opbrengst, maar je kunt wel in de winter strategisch inkopen en ontladen. Dus elk nadeel heb z'n voordeel.

25 cent rekenen per eigen opgewekte, opgeslagen kWh vind ik echt te hoog. Als je uitgaat van een 80% RTE en een zomerspread van misschien 15 cent, dan levert het verplaatsen van een kWh effectief 12 cent. Dus wordt jouw terugverdientijd 2x langer.

• TCMR
Pakhaas schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:00:
Ik ben bang dat ik naar de garantie kan fluiten als ik het toch aansluit met 19.5A.
Ik wist dat ik het ergens had zien staan, maar het staat idd in de FAQ onderaan deze pagina:

Hoe selecteer je PV-panelen?
Elke onafhankelijke MPPT-ingang ondersteunt:- Module nominaal vermogen ≤ 660 W- Kortsluitstroom (Isc) < 22,5 A- Open-circuit spanning (Voc) ≤ 55 VHet wordt aanbevolen dat het totale vermogen van de PV-modules aangesloten op elk MPPT niet meer dan 1,5 keer het nominale vermogen bedraagt (ongeveer 1 kW), om de energieopbrengst en systeembetrouwbaarheid onder verschillende weersomstandigheden in balans te houden.

Zelf zou ik er totaal geen probleem in zien (je zit op 800W, er mag dus 1000W aangesloten worden, schreef ik je ook al in een PM), maar als ik jou was, zou ik het er niet op wagen. Dit is duidelijk te spannend voor je (letterlijk ;)), dus: niet doen.

• koboy

koboy

ElfElf schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:56:
@Pakhaas Voor een ev, best werken in deze volgorde als het gaat over NOM: 1) laden als de zon schijnt met een laadpaal die enkel laden bij zonne-ennergie supporteert 2) een stuk via batterij als dat niet voldoende is maar je batterijopslag is typisch peanuts ten opzichte van wat je wagen nodig heeft. Van mid maart tot mid september laad ik zowat enkel op zonneenergie. 1800 km per maand en werk wel van thuis. Maar zou ook gaan met 2 thuiswerkdahen per week.
Hoe langzamer je laadt hoe groter het laadverlies. Je gaat dan van een paar procent bij 11kW naar mogelijk 10%.....
Afgezien van het lang en vaak moeten laden, en situatie zonder salderen: als je in de zomer voor 10 cent of minder overdag kunt laden dan kun je dat beter volle bak doen als je een accu hebt met de accu op standby. Stroom uit de accu levert je namelijk in de avond/nacht veel meer op, en via uitgestelde teruglevering ook al snel meer.

Met salderen heeft stroom op een bepaald moment een bepaalde waarde. Hoef je niet op te letten of dat nou van je eigen PV komt of van het net. Al dat ge*** over gratis laden van je eigen PV is momenteel precies wat het is: ge***. Vanaf 2027 gaan er andere dingen meetellen, maar zoals ik hierboven voorreken: met een accu is stroom die vanaf je PV direct de auto ingaat ook niet gratis. Dat gratis geldt alleen zonder accu met vast contract of bij dynamische prijzen van (onder) nul.

• Pakhaas
ElfElf schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:56:
Ja hier kan overdag bijna alle dagen een EV aan de lader behalve maandag en dinsdag. Wij hebben een EV en PHEV en die kunnen er niet tegelijk aan. De EV is maar 31kwh en laden nachts (nu met weinig zon) +/- 15kwh.

Dus als overdag een auto staat te laden moet de ander nachts.

• Pr088
Pakhaas schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Ja hier kan overdag bijna alle dagen een EV aan de lader behalve maandag en dinsdag. Wij hebben een EV en PHEV en die kunnen er niet tegelijk aan. De EV is maar 31kwh en laden nachts (nu met weinig zon) +/- 15kwh.

Dus als overdag een auto staat te laden moet de ander nachts.
Afhankelijk van je zonnepanelenopstelling (grootte) zou ik dan je EV opladen met circa 5kw, 3 uur lang.

https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Als je hier kijkt zie je dat voor een ID3 die ik heb, het qua laadverliezen nauwelijks uitmaakt of ik met 5,5kW of met 11kW laad.

• Pakhaas
Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:25:
[...]

Afhankelijk van je zonnepanelenopstelling (grootte) zou ik dan je EV opladen met circa 5kw, 3 uur lang.

https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto
Als je hier kijkt zie je dat voor een ID3 die ik heb, het qua laadverliezen nauwelijks uitmaakt of ik met 5,5kW of met 11kW laad.
We laden met 3000w (13A). Dat kan de phev ook max aan. Maar we gaan best wel offtopic alhoewel ik het meedenken erg waardeer.

• koboy

koboy

Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:16:
[...]

Voorwaarde is wel dat je je vaste contract houdt. In veel gevallen is dynamisch voordeliger qua teruglevering. Reken dan met 5-7 ct per kWh opbrengst. Maar de spread is 's zomers echt geen 25 cent.
Als je met een vast contract blijft zitten staat je batterij 's winters stil en kan dus maar de helft van de tijd aan het werk. Dynamisch zomers mogeljik lagere opbrengst, maar je kunt wel in de winter strategisch inkopen en ontladen. Dus elk nadeel heb z'n voordeel.

25 cent rekenen per eigen opgewekte, opgeslagen kWh vind ik echt te hoog. Als je uitgaat van een 80% RTE en een zomerspread van misschien 15 cent, dan levert het verplaatsen van een kWh effectief 12 cent. Dus wordt jouw terugverdientijd 2x langer.
Jij rekent handel in de huidige situatie. Ik reken al met salderen er af. Dan gaat een kWh in de zomer tegen een waarde van hooguit een paar cent er in vanaf de PV, en is de waarde daarvan in de avond/nacht al snel een 25 cent gemiddeld inclusief energiebelasting. Vandaar dat ik ook verschil maak tussen zelf gebruik a 25 cent en uitgestelde teruglevering voor de helft (want geen bespaarde energiebelasting)

Maar al zal de terugverdientijd naar 12 jaar gaan EN hij gaat direct na de garantieperiode van 10 jaar kapot: dan is er 600 euro niet terugverdiend, dus 5 euro per maand voor gemak en comfort....

• Ben(V)
@Pakhaas
Je moet twee dingen uit elkaar halen.
Je hebt de DC koppeling richting de te laden batterijen en je hebt de MPP die de DC van de panelen/ batterij omzet naar AC voor het net.
Voor die MPP hoef je alleen rekening te houden met de maximale ingang spanning, hoeveel stroom hij trekt bepaalt de MPP namelijk zelf.

Verder zit er in die nieuwe systemen een DC koppeling richting de batterijen, waarbij de DC van de panelen rechtstreeks via de BMS naar de batterijen ingaan zonder DC-AC-DC conversie.
Dit kan dus wel gevoelig zijn voor te hoge stromen, al vermoed ik dat daar echt wel een regelaar tussen zal zitten die de boel limiteert.

Persoonlijk zou ik me niet zoveel zorgen maken over die over dimensionering van je panelen en bij defect denk ik niet dat er iemand uit China gaat komen om te zien of jij niets verkeerd hebt aangesloten.

• ElfElf
Het extra laadverlies auto door enkel te laden met zonneenergie (fluctuatie wordt onder 6A bijgevuld met netstroom/batteristroom) is bij mij gemiddeld gezien kleiner aan het rendementsverlies om het eerst nog eens in een plug in batterij te pompen. Gemiddeld laad ik aan een 14A tussen maart en september. Zowiezo is een Nederlandse case anders door nog salderen + capaciteitstarief + bedrijfswagens.

• Pakhaas
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:43:
@Pakhaas
Je moet twee dingen uit elkaar halen.
Je hebt de DC koppeling richting de te laden batterijen en je hebt de MPP die de DC van de panelen/ batterij omzet naar AC voor het net.
Voor die MPP hoef je alleen rekening te houden met de maximale ingang spanning, hoeveel stroom hij trekt bepaalt de MPP namelijk zelf.

Verder zit er in die nieuwe systemen een DC koppeling richting de batterijen, waarbij de DC van de panelen rechtstreeks via de BMS naar de batterijen ingaan zonder DC-AC-DC conversie.
Dit kan dus wel gevoelig zijn voor te hoge stromen, al vermoed ik dat daar echt wel een regelaar tussen zal zitten die de boel limiteert.

Persoonlijk zou ik me niet zoveel zorgen maken over die over dimensionering van je panelen en bij defect denk ik niet dat er iemand uit China gaat komen om te zien of jij niets verkeerd hebt aangesloten.
Bedankt. Ik dacht meer dat ze het software matig wel kunnen uitlezen als er teveel ampere door de mppt gaat.

Normaal bij een omvormer topt die dan gewoon af.

De panelen liggen ook op een schans van 10% dus ik vermoed dat die 19.5A niet eens wordt gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 13-02-2026 14:47 ]

• Ben(V)
Klopt en hij topt meestal af op z'n maximaal te leveren vermogen en dat ligt ver onder het punt waar hij op z'n maximale stroom zou komen.

En ik heb nog nooit een paneel gezien die echt z'n theoretische max haalt.
Als de hoek optimaal is, dan is er alleen zomers voldoende zon om dat te halen, maar dan loopt de temperatuur zover op dat efficiëntie van de panelen weer terugloopt en kom je er nog niet.
In de winter kan er heel soms veel zon zijn, maar dan die de hoek weer erg slecht door de laagstaande zon.

[ Voor 57% gewijzigd door Ben(V) op 13-02-2026 14:56 ]

• Pr088
koboy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:37:
[...]

Jij rekent handel in de huidige situatie. Ik reken al met salderen er af. Dan gaat een kWh in de zomer tegen een waarde van hooguit een paar cent er in vanaf de PV, en is de waarde daarvan in de avond/nacht al snel een 25 cent gemiddeld inclusief energiebelasting. Vandaar dat ik ook verschil maak tussen zelf gebruik a 25 cent en uitgestelde teruglevering voor de helft (want geen bespaarde energiebelasting)

Maar al zal de terugverdientijd naar 12 jaar gaan EN hij gaat direct na de garantieperiode van 10 jaar kapot: dan is er 600 euro niet terugverdiend, dus 5 euro per maand voor gemak en comfort....
Ik reken niet met handel. 6-7 cent per kWh is zonder salderen de huidige opbrengst van een 'gemiddelde kWh teruggeleverde zonnestroom'. Als je dynamisch inkoopt is 25 cent nog best fors gerekend, ik haalde afgelopen januari 24 cent gemiddeld, in een hele koude maand, warmtepomp continu aan. In december was het zelfs 21 cent.
Met een RTE van 80% moet je dus 1,25x zoveel stroom opwekken als terugleveren. Een kWh stroom die op de markt 25 cent kost en uit je batterij wordt geleverd is dus 25 - (1,25 x 6 cent) = 17,5 cent waard. En in de zomer is stroom waarschijnlijk in avonduren goedkoper. Een kWh die je niet hoeft in te kopen door je NOM met batterij betekent dus maar 12-15 cent winst. Immers je kon voor 20 cent inkopen én 125% zonnestroom terugleveren.

Dit gaat niet over handel, maar ik ben van mening dat je met een te dure inkoop rekent en je zonnestroom te weinig waarde toekent (in een dynamisch contract situatie).

• ElfElf
Ik kan van een vriend in Duitsland een setup kopen met 2400AC + 2 batterijen. Hij gaat voor de nieuwe als ik zijn oude koop aan een prijsje. Zijn er problemen die kunnen opduiken?

• Ben(V)
Garantie is dan niet overdraagbaar vermoed ik.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:02
Vandaag een 2400 AC met, voor nu, 1 accu opgehaald bij Off Grid Power Station in Vught. Werd goed geholpen, goeie koffie en terwijl ik van dat bakkie leut genoot werd alles netjes in de auto geladen. :)

Ik had al 2 HW accu's dus moet nu eens goed gaan kijken hoe dat gaat samenwerken.
Reden voor de Zendure? Ik zat verleden week door de data van verleden jaar te kijken en kwam tot de conclusie dat 1 misschien 2 batterijen extra voor het hoogseizoen wel prettig zou zijn. Logische conclusie zou een extra HW erbij te nemen maar omdat er de laatste maanden erg veel nieuw spul op de markt is gekomen toch eerst maar eens wat verder onderzocht.
  • Een noodstroom voorziening stond toch wel hoog op het verlanglijstje
  • Makkelijk en relatief goedkope uitbreidbaarheid
    • bij HW koop je er toch weer een lader/inverter bij
    • idem bij Venus 3 maar heeft meer capaciteit
  • Ruime instel mogelijkheden liefst via API (dit laatste is wel een dingetje daar de integratie voor HA alleen read only is. Hopelijk veranderd dit nog)
Ik zie dat dit een heel actief topic is dus genoeg te lezen .

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

winwiz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:12:
Vandaag een 2400 AC met, voor nu, 1 accu opgehaald bij Off Grid Power Station in Vught. Werd goed geholpen, goeie koffie en terwijl ik van dat bakkie leut genoot werd alles netjes in de auto geladen. :)

Ik had al 2 HW accu's dus moet nu eens goed gaan kijken hoe dat gaat samenwerken.
Reden voor de Zendure? Ik zat verleden week door de data van verleden jaar te kijken en kwam tot de conclusie dat 1 misschien 2 batterijen extra voor het hoogseizoen wel prettig zou zijn. Logische conclusie zou een extra HW erbij te nemen maar omdat er de laatste maanden erg veel nieuw spul op de markt is gekomen toch eerst maar eens wat verder onderzocht.
  • Een noodstroom voorziening stond toch wel hoog op het verlanglijstje
  • Makkelijk en relatief goedkope uitbreidbaarheid
    • bij HW koop je er toch weer een lader/inverter bij
    • idem bij Venus 3 maar heeft meer capaciteit
  • Ruime instel mogelijkheden liefst via API (dit laatste is wel een dingetje daar de integratie voor HA alleen read only is. Hopelijk veranderd dit nog)
Ik zie dat dit een heel actief topic is dus genoeg te lezen .
Lees ook even Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2 de TS door. Want je hebt geloof ik ook Home Assistant. Dan heb je meteen een nieuwe Zendure hobby ;)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

Ook de review van de nieuwe Zendure SolarFlow 1600 AC+ afgerond. Lijkt toch wel twee druppels water op de 2400 AC+. Met als belangrijkste verschillen:

- natuurlijk 1600 W max (bij 2 batterijen) laden en ontladen versus 2400 W

- geen overdrukventiel zoals wel bij de 2400 AC+

- €240 goedkoper in standaardversie (maar ook 0,5 kWh minder capaciteit dan)

- 1,92 kWh in standaard versie versus 2,4 kWh bij 2400 AC+

- bruikbaar met AB1000 / AB1000S / AB2000 / AB2000S / AB2000X

En qua resultaten komt het ook heel erg overeen:

- RTE 87,4 vs 88,1% bij 2400 AC+, dus beide erg hoge RTE (beide op 800 W gemeten met vier volledige cycles)

- NOM werkt prima

- zelfde app/software/mogelijkheden natuurlijk

Wat wel opvallend is, is dat de prijs per kWh bij de 2400 AC+ al snel lager is dan bij de 1600 AC+. Dus als je meerdere batterijen nodig hebt is de 2400 AC+ een no brainer ten opzichte van de 1600 AC+. Ik verwacht dat de 2400 AC+ voor veel gebruikers de beste optie is qua mogelijkheden en prijzen of je moet genoeg hebben aan een kWh of 4 en 1600 W (meer een soort instap AC batterij)

[ Voor 4% gewijzigd door mrme12345 op 13-02-2026 15:37 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:02
gielz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:20:
[...]

Lees ook even Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2 de TS door. Want je hebt geloof ik ook Home Assistant. Dan heb je meteen een nieuwe Zendure hobby ;)
Goeie tip thx

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06-04 08:28
Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:16:
[...]

Alleen de energiebelasting incl. btw is al 11 cent in 2026. Als je de teruglevertijd wilt berekenen lijkt het me handiger om de situatie na 2027 te gebruiken. Zonder salderen, dus altijd met energiebelasting en BTW.

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• Steven4444
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16:15
Hoeveel is het stand-by verbruik van de noodstroompoort bij de AC1600+ en AC2400+ indien je deze permanent aan laat staan omdat je er iets aan gekoppeld hebt (bijv. een quooker)?

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 02-04 15:47
mrme12345 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:22:
Ook de review van de nieuwe Zendure SolarFlow 1600 AC+ afgerond. Lijkt toch wel twee druppels water op de 2400 AC+. Met als belangrijkste verschillen:

- RTE 87,4 vs 88,1% bij 2400 AC+, dus beide erg hoge RTE (beide op 800 W gemeten met vier volledige cycles)

- NOM werkt prima

Wat wel opvallend is, is dat de prijs per kWh bij de 2400 AC+ al snel lager is dan bij de 1600 AC+. Dus als je meerdere batterijen nodig hebt is de 2400 AC+ een no brainer ten opzichte van de 1600 AC+. Ik verwacht dat de 2400 AC+ voor veel gebruikers de beste optie is qua mogelijkheden en prijzen.
Duidelijk, en al je wilt dat laden/ontladen gaat met 4.800 W, zijn 2 towers aan te raden. Dan heb je 2 omvormers. Scheelt zo'n 300 euro volgens mij.

• koboy

koboy

Pr088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:52:
[...]

Ik reken niet met handel. 6-7 cent per kWh is zonder salderen de huidige opbrengst van een 'gemiddelde kWh teruggeleverde zonnestroom'. Als je dynamisch inkoopt is 25 cent nog best fors gerekend, ik haalde afgelopen januari 24 cent gemiddeld, in een hele koude maand, warmtepomp continu aan. In december was het zelfs 21 cent.
Met een RTE van 80% moet je dus 1,25x zoveel stroom opwekken als terugleveren. Een kWh stroom die op de markt 25 cent kost en uit je batterij wordt geleverd is dus 25 - (1,25 x 6 cent) = 17,5 cent waard. En in de zomer is stroom waarschijnlijk in avonduren goedkoper. Een kWh die je niet hoeft in te kopen door je NOM met batterij betekent dus maar 12-15 cent winst. Immers je kon voor 20 cent inkopen én 125% zonnestroom terugleveren.

Dit gaat niet over handel, maar ik ben van mening dat je met een te dure inkoop rekent en je zonnestroom te weinig waarde toekent (in een dynamisch contract situatie).
Maar je gaat hier ook uit van gemiddelden en niet sturen. Zodra vanaf april de zon flink gaat schijnen gaat het dynamische tarief op de piek uren (stuk of 4) al gauw naar een paar cent of negatief zonder energiebelasting. Die uren daarvoor en daarna maken dat ruimschoots goed, net als de uren in het voor/naseizoen.

In de avondpiek zit je al snel op 25 tot 30 cent en rond de 20 tot 25 cent in de nacht inclusief energiebelasting. Voor eigen gebruik kijk je dus naar de avond/nacht tarieven op een dag PLUS die 11 cent energiebelasting. Voor uitgestelde teruglevering alleen naar eigen gebruik.

December en januari waren voor mij allebei 23 cent. Voornamelijk gedrukt door het plannen van het opladen van de EV, en december nog zonder accu. Vorig jaar januari, zonder EV was het 28 cent.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:50
Ben(V) schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:58:
Waarom niet? Gewoon de originele aankoopbon vragen bij overname. Of staat er ergens dat de 10 jaar garantie alleen voor de eerste kapper geldt en niet overdraagbaar is?

• Jan-tweak
die vraag kan denk ik @Taro prima beantwoorden.
wat ik in de duitse garantie voorwaarden lees staat wel het volgende als uitsluiting van de garantie;
· Von nicht autorisierten Händlern / Wiederverkäufern gekauft.
de vraag is echter of dit ook toepasbaar is bij particuliere verkoop.
de term Wiederverkäufer in het engels: Reseller, in het nederlands is de wederverkoper dus duidelijk wat anders (want comercieel) dan een prive verkoop.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30
Ik heb dit nagevraagd bij Zendure NL voordat ik 'm kocht en zij vertelden dat die garantie gewoon meegaat naar de nieuwe eigenaar. Voor wat he waard is. Zelf schriftelijk navragen is veiliger denk ik.

One cookie a day keeps the doctor away !

ppaulv schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Ik heb dit nagevraagd bij Zendure NL voordat ik 'm kocht en zij vertelden dat die garantie gewoon meegaat naar de nieuwe eigenaar. Voor wat he waard is. Zelf schriftelijk navragen is veiliger denk ik.
Klopt, je moet gewoon de factuur kunnen overhandigen bij een eventuele garantie.

• Robhond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30
Ik ben eruit en bestel een 2400AC+ met 2 AB3000L batterijen en een Zendure P1 meter. Totaal dus 8,16kwh opslag.
Het wordt mijn eerste thuisbatterij set. Heb al een tijd 10 zonnepanelen met Enphase IQ7 micro-omvormers liggen en laad een hybride auto op (2-3x per week à 8kwh).

Meest interessant vind ik de NOM-functie en wat noodstroom bij uitval. Wat groter gezin, dus zal niet al het gebruik goed kunnen plannen.
Toegevoegd: wil op korte termijn ook een elektricien vragen voor een aparte groep om meer te kunnen (ont)laden.

Tot november nog een vast contract, maar door terugleverkosten kan ik nu toch al gaan terugverdienen. Vanaf 2027 met einde salderen nog meer hoop ik.

Iemand voor mijn situatie nog tips qua gebruik/functies?

Ik bestel overigens bij Ematic. Heb toch een beter gevoel bij een NL bedrijf dat ik kan bellen bij vragen of voor garantie. Heb al vaker contact gehad en altijd vriendelijk en snel reactie. En Ematic kan over 2 weken leveren. Das mij prima op tijd.

Nog meer die overwegen 'lokaal' i.p.v. bij Zendure te kopen?

[ Voor 5% gewijzigd door Robhond op 13-02-2026 16:21 ]

Robhond schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:04:
Ik ben eruit en bestel een 2400AC+ met 2 AB3000L batterijen en een Zendure P1 meter. Totaal dus 8,16kwh opslag.
Het wordt mijn eerste thuisbatterij set. Heb al een tijd 10 zonnepanelen met Enphase IQ7 micro-omvormers liggen en laad een hybride auto op (2-3x per week à 8kwh).

Meest interessant vind ik de NOM-functie en wat noodstroom bij uitval. Wat groter gezin, dus zal niet al het gebruik goed kunnen plannen.

Tot november nog een vast contract, maar door terugleverkosten kan ik nu toch al gaan terugverdienen. Vanaf 2027 met einde salderen nog meer hoop ik.

Iemand voor mijn situatie nog tips qua gebruik/functies?

Ik bestel overigens bij Ematic. Heb toch een beter gevoel bij een NL bedrijf dat ik kan bellen bij vragen of voor garantie. Heb al vaker contact gehad en altijd vriendelijk en snel reactie. En Ematic kan over 2 weken leveren. Das mij prima op tijd.

Nog meer die overwegen 'lokaal' i.p.v. bij Zendure te kopen?
Het grote voordeel wat ik vond bij het kopen bij een reseller is dat het contact wat vlotter loopt dan met Zendure. En bij Ematic en een andere reseller Stekker-batterij kun je ook direct zelf ophalen op afspraak.

Wel altijd even opletten dat 2 weken ook echt 2 weken is. Kan zo maar wat langer duren zoals de zon....

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-04 20:48

HHF

mrme12345 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:22:

- NOM werkt prima

Wat wel opvallend is, is dat de prijs per kWh bij de 2400 AC+ al snel lager is dan bij de 1600 AC+. Dus als je meerdere batterijen nodig hebt is de 2400 AC+ een no brainer ten opzichte van de 1600 AC+. Ik verwacht dat de 2400 AC+ voor veel gebruikers de beste optie is qua mogelijkheden en prijzen of je moet genoeg hebben aan een kWh of 4 en 1600 W (meer een soort instap AC batterij)
Zou leuk zijn om de 1600 en 2400 in prijs/kwh in 1 grafiek toe te voegen. Dan zie je hoe snel de 2400+ voordeliger is. Zodra je richting de 5 kWh gaat kun je de 1600+ vergeten en beter de 2400+ kiezen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

HHF schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Zou leuk zijn om de 1600 en 2400 in prijs/kwh in 1 grafiek toe te voegen. Dan zie je hoe snel de 2400+ voordeliger is.
Dat heb ik nu toegevoegd, maakt het wel inzichtelijker inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp7wjb5g0-4MxhN4H9-uTwiWyE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RNe1NwwsB7mVVhg4d2fb5N38.png?f=fotoalbum_large

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:30
en de stappen zijn het aantal accu's ?

One cookie a day keeps the doctor away !

ppaulv schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:06:
en de stappen zijn het aantal accu's ?
Ja de capaciteit komt niet overeen natuurlijk, dus de stap bij de 1600 AC+ is 1,92 kWh per stap (max totaal 11,5 kWh) en bij de 2400 AC+ 2,9 kWh (max totaal 16,8 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHCzwLS_ZP_gOg6oYuPJl9JDAVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igy7prrCDFUzZyqXdA6JFMBJ.png?f=fotoalbum_large

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:19
Is het al mogelijk om een Zendure 2400ac of zijn opvolger de + in te stellen op een ontlading tussen de 800 en 2400 watt, dus niet of 800 of 240p
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:07:
Is het al mogelijk om een Zendure 2400ac of zijn opvolger de + in te stellen op een ontlading tussen de 800 en 2400 watt, dus niet of 800 of 240p
Hoezo "al"? Je kunt dit in HEMS inderdaad instellen met een interval van 100 vanaf 600 Watt.

• Jan-tweak
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:07:
mijn SF 2400 AC kan ik gewoon tussen de door mij gewenste ontlading instellen. Dat kan in stappen van 100W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOUxhZXTmY07wCYLvTz3tYu-u-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y54PYWQOSLiGjIw3sr7J8hSH.png?f=fotoalbum_large
waardes boven 800W kunnen alleen nadat je hebt aangegeven dat de batterij op een eigen groep conform de eisen is aangesloten.
sorry, zag nu dat @Taro de vraag al heeft beantwoord. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 13-02-2026 19:21 ]

• nico_09
Taro schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:18:
[...]

Hoezo "al"? Je kunt dit in HEMS inderdaad instellen met een interval van 100 vanaf 600 Watt.
Omdat ik ooit gelezen had dat het of 800 of 2400 zou zijn. Ga kijken wat hems allemaal kan, ik wil enkel laden van pv overschot en dit gebruiken wanneer er te weinig pv stroom is, nom
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Omdat ik ooit gelezen had dat het of 800 of 2400 zou zijn. Ga kijken wat hems allemaal kan, ik wil enkel laden van pv overschot en dit gebruiken wanneer er te weinig pv stroom is, nom
Wat je beschrijft heb ik iig al werkend gezien vanaf Mei 2025 bij mijn 2400AC.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:47
Taro schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Ja, ik heb de Shelly Pro 3EM, zal even een kabel leggen dit weekend.
Tof dat je dit uit wil zoeken.
Even voor de beeldvorming. Essentieel voor NOM-functie is de benodigde P1-data naar de batterij krijgen.

Dat dat nu via een apart RJ11 kabeltje gaat i.p.v. via Wifi of je bekabelde LAN wil toch niet zeggen dat je (bijvoorbeeld) via Home Assistent geen controle meer hebt? Het lijkt me een snellere en betrouwbare communicatie. En dezelfde data zijn toch nog steeds beschikbaar via WiFi?

Sommigen hier leggen een ethernetkabel tussen router en de schuur - wie had 10 jaar geleden gedacht dat je dat ooit nodig zou hebben? - dus wat is dan het probleem met een extra touwtje tussen meterkast en thuisbatterij? Wat zie ik over het hoofd?
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:22:
[...]

Dat is wel een issue: Zonnestroom overschot laden is in het verleden niet beperkt door deze limieten. Durf even niet te zeggen of HEMS dat beperkt tot de opgegeven input limiet, of PV overschot maximaal zal laden en vanaf het net laden alleen beperkt tot de opgegeven limiet, of beide.

• nico_09
Taro schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:25:
[...]

Dat is wel een issue: Zonnestroom overschot laden is in het verleden niet beperkt door deze limieten. Durf even niet te zeggen of HEMS dat beperkt tot de opgegeven input limiet, of PV overschot maximaal zal laden en vanaf het net laden alleen beperkt tot de opgegeven limiet, of beide.
Heb nog een kleine omvormer welke max 1500 levert, hier komt dan de Zendure op de pv verdeler op, zet ik de Zendure op max 2000 watt vangt hij en de pv opbrengst en kunnen ze nooit boven het max vermogen van de groep uitkomen.
Mocht hij wel max opladen bij een ontlaad restrictie is dat alleen maar mooi zodat er ook van de andere omvormer nog een deel wordt opgeslagen.

Is er iemand die weet of hij wel op max laad wanneer ontladen is beperkt op een x aantal vermogen?

Ps met pv laden bedoel ik via ac, ik sluit geen panelen aan op de Zendure

[ Voor 4% gewijzigd door nico_09 op 13-02-2026 19:33 ]

• Jan-tweak
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Heb nog een kleine omvormer welke max 1500 levert, hier komt dan de Zendure op de pv verdeler op, zet ik de Zendure op max 2000 watt vangt hij en de pv opbrengst en kunnen ze nooit boven het max vermogen van de groep uitkomen.
Als ik jou juist begrijp wil je de zendure op de zelfde groep als je PV omvormer zetten.
Dat is niet toegestaan.
Een PV omvormer moet een eigen groep hebben waar ook geen ander apparaat op deze eigen groep is aangesloten. Daarbij zullen de meeste PV omvormers ook nog een hogere aardlekschakelaar van 100mA cq 300 mA hebben, ook dat is voor een WCD niet toegestaan.
Wil je echter een Zendure ( of een andere PIB ) gebruiken met een output vanaf 800W heeft deze (net als een PV omvormer) een eigen groep nodig waar dus ook geen ander apparaat op mag aangesloten zijn.
Dus beide hebben in dat geval elk een eigen groep nodig.
Mocht hij wel max opladen bij een ontlaad restrictie is dat alleen maar mooi zodat er ook van de andere omvormer nog een deel wordt opgeslagen.

Is er iemand die weet of hij wel op max laad wanneer ontladen is beperkt op een x aantal vermogen?
volgens mij kun je de SF2400AC zowel input als output tot max. 2400W instellen.
Ps met pv laden bedoel ik via ac, ik sluit geen panelen aan op de Zendure

• nico_09
Jan-tweak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:22:
[...]

Als ik jou juist begrijp wil je de zendure op de zelfde groep als je PV omvormer zetten.
Dat is niet toegestaan.
Een PV omvormer moet een eigen groep hebben waar ook geen ander apparaat op deze eigen groep is aangesloten. Daarbij zullen de meeste PV omvormers ook nog een hogere aardlekschakelaar van 100mA cq 300 mA hebben, ook dat is voor een WCD niet toegestaan.
Wil je echter een Zendure ( of een andere PIB ) gebruiken met een output vanaf 800W heeft deze (net als een PV omvormer) een eigen groep nodig waar dus ook geen ander apparaat op mag aangesloten zijn.
Dus beide hebben in dat geval elk een eigen groep nodig.

[...]
volgens mij kun je de SF2400AC zowel input als output tot max. 2400W instellen.

[...]
Bedankt voor de reactie, kun je aangeven waar staat dat het niet mag?
De huidige omvormer zit op een eigen groep via een pv verdeler. Deze verdeeld de rechtstreekse verbinding naar de meterkast tussen de omvormer en wasmachine. (Alamat 30mA)
Er mag 3680 belast worden, waarom zou er dan niet 1500pv en 2000 accu op de pv verdeler mogen?
De wasmachine gaat dan uiteraard van de pv verdeler af

• Jan-tweak
nico_09 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:38:
[...]

Bedankt voor de reactie, kun je aangeven waar staat dat het niet mag?
De huidige omvormer zit op een eigen groep via een pv verdeler. Deze verdeeld de rechtstreekse verbinding naar de meterkast tussen de omvormer en wasmachine. (Alamat 30mA)
Er mag 3680 belast worden, waarom zou er dan niet 1500pv en 2000 accu op de pv verdeler mogen?
De wasmachine gaat dan uiteraard van de pv verdeler af
Als de PV verdeler juist is geconfigureerd heeft deze een hoofdschakelaar, een alamat voor de PV (waarbij ik een sterk vermoeden heb dat de omvormer specs een 100mA cq 300mA voorschrijft), dat is dus een eigen groep, een of meer zekeringen die dus weer een andere groep cq groepen zijn.
Je kunt dus mits er plaats voor is, je hebt al een alamat met slechts 1 din breed, ABB of Siemens hebben deze (deze zijn ook spanningsonafhankelijk, nieuwe eis NEN1010) toevoegen (dus een eigen groep) voor je Zendure ( die dan ook tot 2400W output mag geven).
Echter zoals ik al aangaf mag je de PV en de PIB niet in een groep plaatsen.
De eis van een eigen groep voor de PV staat in de NEN 1010.

• Doggieman
Ik heb vandaag m'n spaarvarken kapot geslagen en mezelf getrakteerd op een Zendure 2400 Pro, 4 batterijen AB3000L en een Zendure P1 meter.
Alles besteld bij zendure.nl. 50 tot 60 dagen levertijd. We gaan het meemaken? Heb er nog geen zonnepanelen bij gekocht. Ik moet nog even goed nadenken waar ik die ga plaatsen. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Heeft voor mij ook nog geen haast want heb genoeg PV liggen om vanaf maart/april zo'n batterij vol te krijgen. En voorlopig duurt het ook nog wel even voor ze geleverd worden.

Mijn plan voor straks is eerst maar eens installeren en NoM draaien er mee. En er een beetje mee spelen en vertrouwd raken met de diverse functies en bediening. Dan ondertussen ook maar eens nadenken en gaan beslissen wat voor soort contract ik na Mei 2027 zou willen.
Ik ben veel van huis, dus kan er niet alle dagen tijd aan spenderen. Ik wil er dus als het even kan een beetje een "set and forget" systeem van maken. Verdienen hoef ik er niet mee. Terugverdientijd is voor nu voor mezelf (nog) niet interessant.Wil in eerste instantie gewoon m'n eigen PV verbruik verhogen en dus opslaan. Daarna zie ik dan wel weer verder.

• Pr088
koboy schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Maar je gaat hier ook uit van gemiddelden en niet sturen. Zodra vanaf april de zon flink gaat schijnen gaat het dynamische tarief op de piek uren (stuk of 4) al gauw naar een paar cent of negatief zonder energiebelasting. Die uren daarvoor en daarna maken dat ruimschoots goed, net als de uren in het voor/naseizoen.

In de avondpiek zit je al snel op 25 tot 30 cent en rond de 20 tot 25 cent in de nacht inclusief energiebelasting. Voor eigen gebruik kijk je dus naar de avond/nacht tarieven op een dag PLUS die 11 cent energiebelasting. Voor uitgestelde teruglevering alleen naar eigen gebruik.

December en januari waren voor mij allebei 23 cent. Voornamelijk gedrukt door het plannen van het opladen van de EV, en december nog zonder accu. Vorig jaar januari, zonder EV was het 28 cent.
Ik rekende inderdaad met gemiddelden voor de opbrengst. Maar het overgrote deel is dus op ongunstige momenten. Dat klopt.
Ik wens je veel succes, je gaat niet zomaar een spread halen van 14 cent (nog extra nodig om je RTE te compenseren) + de 11 cent om die 25 cent te halen?

Ik kijk ook serieus naar een accu, maar volgens mij reken jij je echt te rijk.

Jan-tweak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:20:
[...]

Als de PV verdeler juist is geconfigureerd heeft deze een hoofdschakelaar, een alamat voor de PV (waarbij ik een sterk vermoeden heb dat de omvormer specs een 100mA cq 300mA voorschrijft), dat is dus een eigen groep, een of meer zekeringen die dus weer een andere groep cq groepen zijn.
Je kunt dus mits er plaats voor is, je hebt al een alamat met slechts 1 din breed, ABB of Siemens hebben deze (deze zijn ook spanningsonafhankelijk, nieuwe eis NEN1010) toevoegen (dus een eigen groep) voor je Zendure ( die dan ook tot 2400W output mag geven).
Echter zoals ik al aangaf mag je de PV en de PIB niet in een groep plaatsen.
De eis van een eigen groep voor de PV staat in de NEN 1010.
Dit heeft met veel factoren te maken.
Inpandig hoeft geen aardlekschakelaar naar een onderverdeling.
Als er een kabel naar (buiten) gaat moet deze wel achter een aardlekschakelaar.
Voor zonnepanelen als thuisbatterij hou ik altijd een aardlek beveiliging van 30mA aan.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-04 19:09
mrme12345 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Dat heb ik nu toegevoegd, maakt het wel inzichtelijker inderdaad.

[Afbeelding]
Grappig. Maar je kan natuurlijk ook de kWh op de horizontale as gebruiken. Dan zitten de punten niet gelijk van de twee modellen, maar zie je wel beter wat de beperkingen zijn en bij welk aantal kWh het omslagpunt ligt.
@Doggieman
Heb je dan een aanbetaling gedaan of het hele bedrag al afgerekend?
Lijkt me nogal risicovol om dat twee maanden van tevoren te doen?

Welk bedrijf zit er eigenlijk achter zendure.nl?
Ik zie alleen een Fiscaal Identificatienummer als ik "over ons" linkje klik?

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2026 07:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TCMR
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:27:
@Doggieman
Heb je dan een aanbetaling gedaan of het hele bedrag al afgerekend?
Lijkt me nogal risicovol om dat twee maanden van tevoren te doen?
Dat is gewoon Zendure zelf. Heb op lanceerdag ook een 2400 AC Pro met extra batterijen besteld. Vorig jaar ook bij Zendure zelf besteld, en vervolgens eindeloos moeten wachten op m'n 800 Pro. Ik hou er rekening mee dat het weleens langer dan 60 dagen kan gaan duren, dan valt het altijd mee ;)
netappie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 06:57:
[...]

Grappig. Maar je kan natuurlijk ook de kWh op de horizontale as gebruiken. Dan zitten de punten niet gelijk van de twee modellen, maar zie je wel beter wat de beperkingen zijn en bij welk aantal kWh het omslagpunt ligt.
Daarom laten we niet alleen de grafiek zien maar ook een tabel met de kWh capaciteit en kWh prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DHCzwLS_ZP_gOg6oYuPJl9JDAVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igy7prrCDFUzZyqXdA6JFMBJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door mrme12345 op 14-02-2026 08:52 ]

TCMR schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 08:29:
[...]

Dat is gewoon Zendure zelf. Heb op lanceerdag ook een 2400 AC Pro met extra batterijen besteld. Vorig jaar ook bij Zendure zelf besteld, en vervolgens eindeloos moeten wachten op m'n 800 Pro. Ik hou er rekening mee dat het weleens langer dan 60 dagen kan gaan duren, dan valt het altijd mee ;)
Je betaald dan wel via een creditcard neem ik aan? Zodat er nog enige vorm van financiele bescherming is bij niet geleverde goederen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 09:01:
[...]

Je betaald dan wel via een creditcard neem ik aan? Zodat er nog enige vorm van financiele bescherming is bij niet geleverde goederen?
Mag ik vragen of je hier specifiek bij Zendure twijfels over hebt of je dit in het algemeen adviseert? Want het is natuurlijk sowieso een goede tip, maar in je eerdere bericht vroeg je welk bedrijf er achter Zendure zit. Twijfel je ergens specifiek over?

Tijdens de trip in China hebben wij bijv. HAN's Laser bezocht, een grote partij die o.a. CNC laser machines maakt waar heel veel van onze producten (Auto onderdelen, zonnepanelen, drankblikjes, etc.) mee worden geproduceerd. Zij hebben een deelneming in Zendure genomen, groot genoeg om van betekenis te zijn, maar te klein om de koers te kunnen bepalen. Op basis van de locatie die wij hebben bezichtigd kreeg ik persoonlijk het gevoel dat het geld er tegen de marmeren plinten opklotste, niet normaal wat een enorme grote en luxe gebouwen. Voelde als een solide investeerder.

Van wat ik verder heb gezien hebben ze de zaakjes netjes op orde, mooie nieuwe headquarters, goed verzorgde reis, aardige en tevreden medewerkers, etc. Ik had niet het gevoel dat dit bedrijf op korte termijn op omvallen staat. Maar goed, het kunnen natuurlijk net zo goed de laatste stuiptrekkingen van een bedrijf zijn dat aan het infuus van een grote nieuwe investeerder ligt, daar moet je nooit blind voor zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 14-02-2026 10:11 ]

Pagina: 1 ... 175 ... 215 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.