• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:49

HHF

Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Eens, ik was "bang" dat ik urgentie zou voelen om over te stappen, maar ik heb geen betere connectiviteit (externe Wifi-antenne) nodig, of +800 Watt grid assisted noodstroom en de lagere kosten zijn voor mij geen voordeel omdat ik al een set heb. Vind de 2400 AC met AB3000X mooier en beter gedimensioneerd.

Zou ik nu echter nog iets nieuws moeten kopen, de hoogte geen probleem zijn, en die 480 Wh minder voor een hele stapel geen issue zijn, dan zou ik wel voor de 2400 AC+ gaan ivm lagere kosten.
Ik had verwacht dat al je 2400 torentjes al op MP zouden staan :) :)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

HHF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Had maar zo gekund, heb er wel een paar keer over nagedacht :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

HHF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Zelf hoop ik op een upgrade op de basis van de ab3000x.
Hoger vermogen, betere rte, en misschien iets met een offgrid box, waarmee meerdere omvormers met elkaar kunt laten samen werken.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:31
geert1992 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Het liefst de bestaande connector naar beneden laten wijzen, minder kans op water/vocht in de connector als het systeem buiten staat.
Ja, dat is nóg beter, maar daar heb je pas wat aan bij een nieuwe (generatie) omvormers. Nieuwe netsnoeren (laten) maken is goedkoper, en ik zou er zo eentje bestellen, als de prijs niet al te hoog is.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:59
@Taro of @mrme12345 weten jullie of de stekker van de 2400+ hetzelfde is als de 2400? Ik wil namelijk gaan upgraden, maar de huidige stekker heb ik afgeknipt. Als ze hetzelfde zijn maakt dat het doorverkopen van de huidige setup een stuk gemakkelijker.
jordyc schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:46:
@Taro of @mrme12345 weten jullie of de stekker van de 2400+ hetzelfde is als de 2400? Ik wil namelijk gaan upgraden, maar de huidige stekker heb ik afgeknipt. Als ze hetzelfde zijn maakt dat het doorverkopen van de huidige setup een stuk gemakkelijker.
Zoals ik op fotos kon zien, zijn het identieke aansluitingen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:10
Ik vind de 2400 pro ook wel interessant aangezien we 8x 335w panelen op het garagedak hebben liggen. Die zouden paralel op de ingangen zodat ik net onder de max blijf.

Vooral omdat het wat efficienter is om rechtstreeks te vullen, maar daar zit ook een hoger prijskaartje aan. Het verschil is 240 euro.

Hoeveel efficienter is pv laden vs AC?
Ben ook wel benieuwd hoeveel vermogen via de bypass wordt doorgezet als de batterij vol is.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:35

m-vw

Dus?

Heb ruimte genoeg, maar de wijziging in form-factor is echt onbegrijpelijk. Waarom bewust iets groter maken? De die onzin over de deurmaat gelooft toch niemand?
Ik denk dat de nieuwe form factor door de cylindrische cellen komt. Heb gezien hoe ze die er in de fabriek in zetten en die zijn relatief hoog vs liggende pouch cellen.

De AB3000X v1 is opgebouwd met pouch cellen, AB3000X v2 bevat ook cylindrische cellen, maar waarschijnlijk een andere maat.

Vermoedelijk hebben ze om 15 cylindrische cellen in een behuizing te krijgen een bepaalde maat moeten kiezen die een bepaalde diameter en hoogte heeft, waardoor je op deze form factor uitkomt. En let op: We hebben het hier over omvormer + accu, een AB3000L is uiteraard minder hoog dan een 2400 AC+ met ingebouwde accu.

Edit: We mochten daar helaas geen foto's maken, anders kon ik het uiteraard laten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 11-02-2026 21:44 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:43:
Ik denk dat de nieuwe form factor door de cylindrische cellen komt. Heb gezien hoe ze die er in de fabriek in zetten en die zijn relatief hoog vs liggende pouch cellen.

De AB3000X v1 is opgebouwd met pouch cellen, AB3000X v2 bevat ook cylindrische cellen, maar waarschijnlijk een andere maat.

Vermoedelijk hebben ze om 15 cylindrische cellen in een behuizing te krijgen een bepaalde maat moeten kiezen die een bepaalde diameter en hoogte heeft, waardoor je op deze form factor uitkomt. En let op: We hebben het hier over omvormer + accu, een AB3000L is uiteraard minder hoog dan een 2400 AC+ met ingebouwde accu.

Edit: We mochten daar helaas geen foto's maken, anders kon ik het uiteraard laten zien.
Over hoe grote cylindrische cellen praten we dan, voor de 3000l? Heb je een idee hoeveel er in een ab3000x v2 accu gaan?

• vermelharosa
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:05
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:02:
[...]

In de handleiding (die ik niet eerder heb gezien... :( ) staat ook een schema waarbij duidelijk is dat niet alle aders zijn aangesloten.

De vraag ligt daar al in de inbox, zullen morgenochtend vroeg wel antwoord krijgen. Maar ben er bang voor...
Het zou goed kunnen dat de handleiding pas sinds vanochtend op de Zendure website staat. De handleiding van de AB3000L batterij die er ook bij staat, heeft althans een pdf creatie datum van vanochtend. En ik denk dat ze gelijktijdig geplaatst zijn.
geert1992 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Over hoe grote pouch cellen praten we dan? Heb je een idee hoeveel er in een 3000 serie accu gaan?
Dat staat er in principe volledig los van, of het er 300 bovenop elkaar zijn of 3, of dat ze naast elkaar rechtop staan, de hoogte van de AB3000X is bekend. Heb weleens foto's gezien, maar durf daar niets over te zeggen.

De cellen in de 2400 AC+ zitten in een zwart kunststof rek dat ze onderling uitlijnt en de connecties & busbars begeleidt. Dat blokje met cellen is relatief ondiep, niet breed en relatief hoog. Hadden ze hem minder hoog moeten maken, dan hadden ze meer kleinere cellen (30 ipv 15?) moeten gaan gebruiken en kom je vermoedelijk automatisch ook op een parallel+serie schakeling uit om op 48V te komen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:38
a2aan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:05:
Die RJ-45-poort intrigeert me wel. Wanneer (hoe vaak) zou je geen WiFi, maar wél grid hebben?
Nou, ik zal wel weer een aparte use-case hebben, maar voor mij was de LAN-poort een mooie toevoeging: schuur die grenst aan meterkast, met (opzettelijk) slechte wifi-coverage, maar wel bedraad internet in de meterkast (router hangt daar, radio's uit).
a2aan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:25:
[...]
Als ik mijn 2400AC op '0W charge schedule', of '0W base load' heb, blijft de omvormer gewoon lauwwarm.
Ik denk dat er in de verschillende RTE-metingen te weinig rekening wordt gehouden met dit standby-verlies. Zie daarvoor ook: TCMR in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Het zou me niet verbazen als die slechte echte RTE komt door dit standby-verlies.

• ElfElf
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:12
Weet er iemand of de zendure koelventilator ook op de nieuwe toestellen werkt?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:31
TCMR schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Nou, ik zal wel weer een aparte use-case hebben, maar voor mij was de LAN-poort een mooie toevoeging: schuur die grenst aan meterkast, met (opzettelijk) slechte wifi-coverage, maar wel bedraad internet in de meterkast (router hangt daar, radio's uit).
Ja, van een Ethernet/LAN poort zie ik nog wel iers van toegevoegde waarde, voor sommigemensen. Maar de poort die ze er nu op hebben is dat dus niet. Enige wat je ermee lijkt te kunnen is er een fysieke (UTP-)kabel op aansluiten die naar hun CT-meter gaat. Maar wie zou dat willen/kunnen/gaan gebruiken?!
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:43:

Ik heb hier zowel de AB3000x en de AB3000x v2.
Deze zijn gewoon dezelfde maat.
Uiteraard is de binnenkant anders ingedeeld i.v.m. de cellen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:35

m-vw

Dus?

ElfElf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:12:
Weet er iemand of de zendure koelventilator ook op de nieuwe toestellen werkt?
Volgens mij zit er geen aansluiting meer op de nieuwe.
Dit zal wel hetzelfde idee zijn.
Het gaat dan om een Zendure op wielen.
Powerbase dacht ik.
YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=NbnpPAnxh38

• marty88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:49
marty88 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:31:
Ik maak mij een beetje zorgen om het snel oplopen can de switchcount / iedere 5 seconden wisselen tussen laden, ontladen en stand-by.

Hallo alle, sinds 10 dagen hebben we thuis 2 Solarflow 800 plus batterijen icm de Zendure smart P1 meter. HEMS is actief en staat nu op slimme meter modus (automodus geeft zelfde beeld).

Voor een totaal overzicht van ons energie verbruik (solar edge omvormer, home wizzard p1 meter) heb ik de Zendure installatie ook aan home Assistant toegevoegd. Zendure stuurt wel zelf de batterijen aan middels HEMS.

In home Assistant zag ik de switchcount waarde “snel oplopen”. Als ik in de logging kijk zie ik de batterijen om de 5 of 10 seconden wisselen tussen laden, ontladen en/of standby. Dit snel wisselen van modus gebeurd bij laden als zon productie kort bij het huis verbruik zit en wanneer zon productie af neemt in de middag en de batterij begint te ontladen

Is dit normaal / kan dit kwaad ? Iemand hier al meer informatie over gehad van Zendure ?
Dit regelgedrag zal komen omdat de software 0 op de meter probeert te houden. Maar vind dit gedrag vreemd / zenuwachtige regeling. Er had van mij wel meer hysterese in de regeling mogen zitten.

Ter info:
Mijn slimme energie meter stuurt iedere seconde data uit (te zien aan led op de homewizzard splitter). Alle wifi verbindingen zijn goed en stabiel even als de verbinding van P1 meter naar de bridge. De homewizzard splitter heb ik er ook nog tussen uitgehaald en de Zendure smart P1 meter rechtstreeks aangesloten op de slimmemeter. Daar ligt het allemaal niet aan volgens mij.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb nu dit als antwoord gekregen van Zendure, zie hier onder. Het zou toch raar zijn als home assistant de Zendure / HEMS aansturing beïnvloed als van uit HA helemaal geen controlls geschreven worden?

Thank you for your patient explanation.

We need to confirm that even for monitoring purposes only, Home Assistant cannot be connected and used simultaneously with HEMS. Only one control or communication method can take over the system at a time. Even simply reading data can affect the operating logic, so we do not recommend connecting Home Assistant while HEMS is running.

Regarding the issue of the significantly increased switch count you mentioned, our inspection confirmed that there was indeed one charge/discharge state switch. However, this behavior was consistent with the CT reading change at that time, and the device adjusts according to the real-time load. Such switches may occur intermittently under certain load fluctuation scenarios.

The 15-second cycle of discharging to charging and then discharging that you mentioned is a dynamic adjustment behavior following the CT reading change and is not an abnormal malfunction. However, we suggest you continue to observe it. If the frequency increases significantly or affects actual use, please provide the specific time points and screenshots so we can analyze it further.

Thank you for your understanding and cooperation.

Sincerely,
Zendure Support Team
m-vw schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:35:
[...]

Volgens mij zit er geen aansluiting meer op de nieuwe.
@ElfElf Dit is idd correct, de Zendure koeler werkt niet op de nieuwe devices.

marty88 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Heb nu dit als antwoord gekregen van Zendure, zie hier onder. Het zou toch raar zijn als home assistant de Zendure / HEMS aansturing beïnvloed als van uit HA helemaal geen controlls geschreven worden?

Thank you for your patient explanation.

We need to confirm that even for monitoring purposes only, Home Assistant cannot be connected and used simultaneously with HEMS. Only one control or communication method can take over the system at a time. Even simply reading data can affect the operating logic, so we do not recommend connecting Home Assistant while HEMS is running.

Regarding the issue of the significantly increased switch count you mentioned, our inspection confirmed that there was indeed one charge/discharge state switch. However, this behavior was consistent with the CT reading change at that time, and the device adjusts according to the real-time load. Such switches may occur intermittently under certain load fluctuation scenarios.

The 15-second cycle of discharging to charging and then discharging that you mentioned is a dynamic adjustment behavior following the CT reading change and is not an abnormal malfunction. However, we suggest you continue to observe it. If the frequency increases significantly or affects actual use, please provide the specific time points and screenshots so we can analyze it further.

Thank you for your understanding and cooperation.

Sincerely,
Zendure Support Team
Als je HEMS aan hebt staan moet je HA aansturing uit hebben staan, of 100% andersom. Als HA alleen lezen is, dan heeft het geen invloed. Maar als je zowel HA als HEMS laat sturen, dan gaan je switch counts uiteraard enorm snel oplopen en heb je 2 kapiteins op 1 schip.

peterbier schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Ik heb hier zowel de AB3000x en de AB3000x v2.
Deze zijn gewoon dezelfde maat.
Uiteraard is de binnenkant anders ingedeeld i.v.m. de cellen.
Klopt, die 2 hebben exact dezelfde maat, maar ik vermoed dat ze in de AB3000X minder hoge cilindrische cellen gebruiken dan in de AB3000L.

• marty88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:49
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:58:
[...]

Als je HEMS aan hebt staan moet je HA aansturing uit hebben staan, of 100% andersom. Als HA alleen lezen is, dan heeft het geen invloed. Maar als je zowel HA als HEMS laat sturen, dan gaan je switch counts uiteraard enorm snel oplopen en heb je 2 kapiteins op 1 schip.
Dat is helder, 2 kapiteins kan niet goed gaan. Maar Zendure zegt: wanneer je alleen maar monitort met HA, dat dit al problemen kan geven / je dit niet moet doen.
marty88 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Dat is helder, 2 kapiteins kan niet goed gaan. Maar Zendure zegt: wanneer je alleen maar monitort met HA, dat dit al problemen kan geven / je dit niet moet doen.
Dat zou geen invloed moeten hebben, behalve dat er vaker een request naar een device wordt gestuurd om informatie op te halen. Er wordt niets geschreven, wel gelezen. Dus niet met ze eens :)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:43
Zag net op de app het volgende, in Duitsland bieden ze nu een dynamische energie contract onder de naam ZenWave aan, andere landen zouden volgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KwXupfSCKMxUZchZIB4Ntj09y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHVCeump2qSTBKPfudypLr8h.jpg?f=fotoalbum_large

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLPyQEnet7lRqjgAJaMAnG5njv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk60X8nGxDHo1GFTn9out36D.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan bevestigen met eigen testen dat de poort op de nieuwe batterijen een RJ45 poort is bedoeld voor RS485 communicatie. Sommige pinnen zijn intern ook niet aangesloten. Deze poort is niet bedoeld voor ethernet, switching, PoE e.d. en dient alleen als communicatiepoort. En indd ook met de Zendure smart CT meter.
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:32:
[Afbeelding]

Ik kan bevestigen met eigen testen dat de poort op de nieuwe batterijen een RJ45 poort is bedoeld voor RS485 communicatie. Sommige pinnen zijn intern ook niet aangesloten. Deze poort is niet bedoeld voor ethernet, switching, PoE e.d. en dient alleen als communicatiepoort. En indd ook met de Zendure smart CT meter.
Inderdaad, die conclusie moeten we helaas trekken. Heb mijn review er inmiddels op aangepast. Als ik morgenochtend de officiële bevestiging krijg laat ik het hier nog weten.

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 00:36
Ze zullen bij Zendure toch een betere reden moeten geven waarom ze afstappen van de afmetingen van de toch populaire AB3000X en zelfs teruggaan naar uitwisselbaarheid met de AB1000/AB2000 batterijen voor de nieuwe producten.
De oudere batterijen AB1000/AB1000S/AB2000/AB2000S/AB2000X kunnen dus perfect gebruikt worden onder de drie nieuwe producten.

Van de 7 omvormers vanaf de Hyper is enkel de Solarflow 2400 AC geschikt om de AB3000X als additionele batterij te gebruiken en dit omdat de deuren in Nederland niet de juiste afmetingen hebben. Het gebruik van andere, lichtere materialen en het vereenvoudigen van de productie is mogelijk een meer aanneembare reden.
Pagina: 1 ... 173 174 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.