• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-04 20:48

HHF

Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Eens, ik was "bang" dat ik urgentie zou voelen om over te stappen, maar ik heb geen betere connectiviteit (externe Wifi-antenne) nodig, of +800 Watt grid assisted noodstroom en de lagere kosten zijn voor mij geen voordeel omdat ik al een set heb. Vind de 2400 AC met AB3000X mooier en beter gedimensioneerd.

Zou ik nu echter nog iets nieuws moeten kopen, de hoogte geen probleem zijn, en die 480 Wh minder voor een hele stapel geen issue zijn, dan zou ik wel voor de 2400 AC+ gaan ivm lagere kosten.
Ik had verwacht dat al je 2400 torentjes al op MP zouden staan :) :)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

HHF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Had maar zo gekund, heb er wel een paar keer over nagedacht :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

HHF schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Zelf hoop ik op een upgrade op de basis van de ab3000x.
Hoger vermogen, betere rte, en misschien iets met een offgrid box, waarmee meerdere omvormers met elkaar kunt laten samen werken.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:41
geert1992 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Het liefst de bestaande connector naar beneden laten wijzen, minder kans op water/vocht in de connector als het systeem buiten staat.
Ja, dat is nóg beter, maar daar heb je pas wat aan bij een nieuwe (generatie) omvormers. Nieuwe netsnoeren (laten) maken is goedkoper, en ik zou er zo eentje bestellen, als de prijs niet al te hoog is.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:59
@Taro of @mrme12345 weten jullie of de stekker van de 2400+ hetzelfde is als de 2400? Ik wil namelijk gaan upgraden, maar de huidige stekker heb ik afgeknipt. Als ze hetzelfde zijn maakt dat het doorverkopen van de huidige setup een stuk gemakkelijker.
jordyc schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:46:
@Taro of @mrme12345 weten jullie of de stekker van de 2400+ hetzelfde is als de 2400? Ik wil namelijk gaan upgraden, maar de huidige stekker heb ik afgeknipt. Als ze hetzelfde zijn maakt dat het doorverkopen van de huidige setup een stuk gemakkelijker.
Zoals ik op fotos kon zien, zijn het identieke aansluitingen.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Ik vind de 2400 pro ook wel interessant aangezien we 8x 335w panelen op het garagedak hebben liggen. Die zouden paralel op de ingangen zodat ik net onder de max blijf.

Vooral omdat het wat efficienter is om rechtstreeks te vullen, maar daar zit ook een hoger prijskaartje aan. Het verschil is 240 euro.

Hoeveel efficienter is pv laden vs AC?
Ben ook wel benieuwd hoeveel vermogen via de bypass wordt doorgezet als de batterij vol is.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-04 17:06

m-vw

Dus?

Heb ruimte genoeg, maar de wijziging in form-factor is echt onbegrijpelijk. Waarom bewust iets groter maken? De die onzin over de deurmaat gelooft toch niemand?
Ik denk dat de nieuwe form factor door de cylindrische cellen komt. Heb gezien hoe ze die er in de fabriek in zetten en die zijn relatief hoog vs liggende pouch cellen.

De AB3000X v1 is opgebouwd met pouch cellen, AB3000X v2 bevat ook cylindrische cellen, maar waarschijnlijk een andere maat.

Vermoedelijk hebben ze om 15 cylindrische cellen in een behuizing te krijgen een bepaalde maat moeten kiezen die een bepaalde diameter en hoogte heeft, waardoor je op deze form factor uitkomt. En let op: We hebben het hier over omvormer + accu, een AB3000L is uiteraard minder hoog dan een 2400 AC+ met ingebouwde accu.

Edit: We mochten daar helaas geen foto's maken, anders kon ik het uiteraard laten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 11-02-2026 21:44 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:43:
Ik denk dat de nieuwe form factor door de cylindrische cellen komt. Heb gezien hoe ze die er in de fabriek in zetten en die zijn relatief hoog vs liggende pouch cellen.

De AB3000X v1 is opgebouwd met pouch cellen, AB3000X v2 bevat ook cylindrische cellen, maar waarschijnlijk een andere maat.

Vermoedelijk hebben ze om 15 cylindrische cellen in een behuizing te krijgen een bepaalde maat moeten kiezen die een bepaalde diameter en hoogte heeft, waardoor je op deze form factor uitkomt. En let op: We hebben het hier over omvormer + accu, een AB3000L is uiteraard minder hoog dan een 2400 AC+ met ingebouwde accu.

Edit: We mochten daar helaas geen foto's maken, anders kon ik het uiteraard laten zien.
Over hoe grote cylindrische cellen praten we dan, voor de 3000l? Heb je een idee hoeveel er in een ab3000x v2 accu gaan?

• vermelharosa
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-03 19:27
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:02:
[...]

In de handleiding (die ik niet eerder heb gezien... :( ) staat ook een schema waarbij duidelijk is dat niet alle aders zijn aangesloten.

De vraag ligt daar al in de inbox, zullen morgenochtend vroeg wel antwoord krijgen. Maar ben er bang voor...
Het zou goed kunnen dat de handleiding pas sinds vanochtend op de Zendure website staat. De handleiding van de AB3000L batterij die er ook bij staat, heeft althans een pdf creatie datum van vanochtend. En ik denk dat ze gelijktijdig geplaatst zijn.

11,5 kWh LFP | 4,0 kWh H2O | 1,8 kW IR

geert1992 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:54:
[...]

Over hoe grote pouch cellen praten we dan? Heb je een idee hoeveel er in een 3000 serie accu gaan?
Dat staat er in principe volledig los van, of het er 300 bovenop elkaar zijn of 3, of dat ze naast elkaar rechtop staan, de hoogte van de AB3000X is bekend. Heb weleens foto's gezien, maar durf daar niets over te zeggen.

De cellen in de 2400 AC+ zitten in een zwart kunststof rek dat ze onderling uitlijnt en de connecties & busbars begeleidt. Dat blokje met cellen is relatief ondiep, niet breed en relatief hoog. Hadden ze hem minder hoog moeten maken, dan hadden ze meer kleinere cellen (30 ipv 15?) moeten gaan gebruiken en kom je vermoedelijk automatisch ook op een parallel+serie schakeling uit om op 48V te komen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:01
a2aan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:05:
Die RJ-45-poort intrigeert me wel. Wanneer (hoe vaak) zou je geen WiFi, maar wél grid hebben?
Nou, ik zal wel weer een aparte use-case hebben, maar voor mij was de LAN-poort een mooie toevoeging: schuur die grenst aan meterkast, met (opzettelijk) slechte wifi-coverage, maar wel bedraad internet in de meterkast (router hangt daar, radio's uit).
a2aan schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:25:
[...]
Als ik mijn 2400AC op '0W charge schedule', of '0W base load' heb, blijft de omvormer gewoon lauwwarm.
Ik denk dat er in de verschillende RTE-metingen te weinig rekening wordt gehouden met dit standby-verlies. Zie daarvoor ook: TCMR in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Het zou me niet verbazen als die slechte echte RTE komt door dit standby-verlies.

• ElfElf
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 29-03 17:06
Weet er iemand of de zendure koelventilator ook op de nieuwe toestellen werkt?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:41
TCMR schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:06:
[...]

Nou, ik zal wel weer een aparte use-case hebben, maar voor mij was de LAN-poort een mooie toevoeging: schuur die grenst aan meterkast, met (opzettelijk) slechte wifi-coverage, maar wel bedraad internet in de meterkast (router hangt daar, radio's uit).
Ja, van een Ethernet/LAN poort zie ik nog wel iers van toegevoegde waarde, voor sommigemensen. Maar de poort die ze er nu op hebben is dat dus niet. Enige wat je ermee lijkt te kunnen is er een fysieke (UTP-)kabel op aansluiten die naar hun CT-meter gaat. Maar wie zou dat willen/kunnen/gaan gebruiken?!
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:43:

Ik heb hier zowel de AB3000x en de AB3000x v2.
Deze zijn gewoon dezelfde maat.
Uiteraard is de binnenkant anders ingedeeld i.v.m. de cellen.

• m-vw
  • Laatst online: 05-04 17:06

m-vw

Dus?

ElfElf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:12:
Weet er iemand of de zendure koelventilator ook op de nieuwe toestellen werkt?
Volgens mij zit er geen aansluiting meer op de nieuwe.
Dit zal wel hetzelfde idee zijn.
Het gaat dan om een Zendure op wielen.
Powerbase dacht ik.
YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=NbnpPAnxh38

• marty88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:18
marty88 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:31:
Ik maak mij een beetje zorgen om het snel oplopen can de switchcount / iedere 5 seconden wisselen tussen laden, ontladen en stand-by.

Hallo alle, sinds 10 dagen hebben we thuis 2 Solarflow 800 plus batterijen icm de Zendure smart P1 meter. HEMS is actief en staat nu op slimme meter modus (automodus geeft zelfde beeld).

Voor een totaal overzicht van ons energie verbruik (solar edge omvormer, home wizzard p1 meter) heb ik de Zendure installatie ook aan home Assistant toegevoegd. Zendure stuurt wel zelf de batterijen aan middels HEMS.

In home Assistant zag ik de switchcount waarde “snel oplopen”. Als ik in de logging kijk zie ik de batterijen om de 5 of 10 seconden wisselen tussen laden, ontladen en/of standby. Dit snel wisselen van modus gebeurd bij laden als zon productie kort bij het huis verbruik zit en wanneer zon productie af neemt in de middag en de batterij begint te ontladen

Is dit normaal / kan dit kwaad ? Iemand hier al meer informatie over gehad van Zendure ?
Dit regelgedrag zal komen omdat de software 0 op de meter probeert te houden. Maar vind dit gedrag vreemd / zenuwachtige regeling. Er had van mij wel meer hysterese in de regeling mogen zitten.

Ter info:
Mijn slimme energie meter stuurt iedere seconde data uit (te zien aan led op de homewizzard splitter). Alle wifi verbindingen zijn goed en stabiel even als de verbinding van P1 meter naar de bridge. De homewizzard splitter heb ik er ook nog tussen uitgehaald en de Zendure smart P1 meter rechtstreeks aangesloten op de slimmemeter. Daar ligt het allemaal niet aan volgens mij.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb nu dit als antwoord gekregen van Zendure, zie hier onder. Het zou toch raar zijn als home assistant de Zendure / HEMS aansturing beïnvloed als van uit HA helemaal geen controlls geschreven worden?

Thank you for your patient explanation.

We need to confirm that even for monitoring purposes only, Home Assistant cannot be connected and used simultaneously with HEMS. Only one control or communication method can take over the system at a time. Even simply reading data can affect the operating logic, so we do not recommend connecting Home Assistant while HEMS is running.

Regarding the issue of the significantly increased switch count you mentioned, our inspection confirmed that there was indeed one charge/discharge state switch. However, this behavior was consistent with the CT reading change at that time, and the device adjusts according to the real-time load. Such switches may occur intermittently under certain load fluctuation scenarios.

The 15-second cycle of discharging to charging and then discharging that you mentioned is a dynamic adjustment behavior following the CT reading change and is not an abnormal malfunction. However, we suggest you continue to observe it. If the frequency increases significantly or affects actual use, please provide the specific time points and screenshots so we can analyze it further.

Thank you for your understanding and cooperation.

Sincerely,
Zendure Support Team
m-vw schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:35:
[...]

Volgens mij zit er geen aansluiting meer op de nieuwe.
@ElfElf Dit is idd correct, de Zendure koeler werkt niet op de nieuwe devices.

marty88 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Heb nu dit als antwoord gekregen van Zendure, zie hier onder. Het zou toch raar zijn als home assistant de Zendure / HEMS aansturing beïnvloed als van uit HA helemaal geen controlls geschreven worden?

Thank you for your patient explanation.

We need to confirm that even for monitoring purposes only, Home Assistant cannot be connected and used simultaneously with HEMS. Only one control or communication method can take over the system at a time. Even simply reading data can affect the operating logic, so we do not recommend connecting Home Assistant while HEMS is running.

Regarding the issue of the significantly increased switch count you mentioned, our inspection confirmed that there was indeed one charge/discharge state switch. However, this behavior was consistent with the CT reading change at that time, and the device adjusts according to the real-time load. Such switches may occur intermittently under certain load fluctuation scenarios.

The 15-second cycle of discharging to charging and then discharging that you mentioned is a dynamic adjustment behavior following the CT reading change and is not an abnormal malfunction. However, we suggest you continue to observe it. If the frequency increases significantly or affects actual use, please provide the specific time points and screenshots so we can analyze it further.

Thank you for your understanding and cooperation.

Sincerely,
Zendure Support Team
Als je HEMS aan hebt staan moet je HA aansturing uit hebben staan, of 100% andersom. Als HA alleen lezen is, dan heeft het geen invloed. Maar als je zowel HA als HEMS laat sturen, dan gaan je switch counts uiteraard enorm snel oplopen en heb je 2 kapiteins op 1 schip.

peterbier schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:31:
[...]

Ik heb hier zowel de AB3000x en de AB3000x v2.
Deze zijn gewoon dezelfde maat.
Uiteraard is de binnenkant anders ingedeeld i.v.m. de cellen.
Klopt, die 2 hebben exact dezelfde maat, maar ik vermoed dat ze in de AB3000X minder hoge cilindrische cellen gebruiken dan in de AB3000L.

• marty88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:18
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:58:
[...]

Als je HEMS aan hebt staan moet je HA aansturing uit hebben staan, of 100% andersom. Als HA alleen lezen is, dan heeft het geen invloed. Maar als je zowel HA als HEMS laat sturen, dan gaan je switch counts uiteraard enorm snel oplopen en heb je 2 kapiteins op 1 schip.
Dat is helder, 2 kapiteins kan niet goed gaan. Maar Zendure zegt: wanneer je alleen maar monitort met HA, dat dit al problemen kan geven / je dit niet moet doen.
marty88 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:04:
[...]

Dat is helder, 2 kapiteins kan niet goed gaan. Maar Zendure zegt: wanneer je alleen maar monitort met HA, dat dit al problemen kan geven / je dit niet moet doen.
Dat zou geen invloed moeten hebben, behalve dat er vaker een request naar een device wordt gestuurd om informatie op te halen. Er wordt niets geschreven, wel gelezen. Dus niet met ze eens :)

• Jan-tweak
  • Laatst online: 23:09
Zag net op de app het volgende, in Duitsland bieden ze nu een dynamische energie contract onder de naam ZenWave aan, andere landen zouden volgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KwXupfSCKMxUZchZIB4Ntj09y0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHVCeump2qSTBKPfudypLr8h.jpg?f=fotoalbum_large

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-04 15:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLPyQEnet7lRqjgAJaMAnG5njv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gk60X8nGxDHo1GFTn9out36D.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan bevestigen met eigen testen dat de poort op de nieuwe batterijen een RJ45 poort is bedoeld voor RS485 communicatie. Sommige pinnen zijn intern ook niet aangesloten. Deze poort is niet bedoeld voor ethernet, switching, PoE e.d. en dient alleen als communicatiepoort. En indd ook met de Zendure smart CT meter.
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:32:
[Afbeelding]

Ik kan bevestigen met eigen testen dat de poort op de nieuwe batterijen een RJ45 poort is bedoeld voor RS485 communicatie. Sommige pinnen zijn intern ook niet aangesloten. Deze poort is niet bedoeld voor ethernet, switching, PoE e.d. en dient alleen als communicatiepoort. En indd ook met de Zendure smart CT meter.
Inderdaad, die conclusie moeten we helaas trekken. Heb mijn review er inmiddels op aangepast. Als ik morgenochtend de officiële bevestiging krijg laat ik het hier nog weten.

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-03 15:59
Ze zullen bij Zendure toch een betere reden moeten geven waarom ze afstappen van de afmetingen van de toch populaire AB3000X en zelfs teruggaan naar uitwisselbaarheid met de AB1000/AB2000 batterijen voor de nieuwe producten.
De oudere batterijen AB1000/AB1000S/AB2000/AB2000S/AB2000X kunnen dus perfect gebruikt worden onder de drie nieuwe producten.

Van de 7 omvormers vanaf de Hyper is enkel de Solarflow 2400 AC geschikt om de AB3000X als additionele batterij te gebruiken en dit omdat de deuren in Nederland niet de juiste afmetingen hebben. Het gebruik van andere, lichtere materialen en het vereenvoudigen van de productie is mogelijk een meer aanneembare reden.
mmarchan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:36:
Ze zullen bij Zendure toch een betere reden moeten geven waarom ze afstappen van de afmetingen van de toch populaire AB3000X en zelfs teruggaan naar uitwisselbaarheid met de AB1000/AB2000 batterijen voor de nieuwe producten.
De oudere batterijen AB1000/AB1000S/AB2000/AB2000S/AB2000X kunnen dus perfect gebruikt worden onder de drie nieuwe producten.

Van de 7 omvormers vanaf de Hyper is enkel de Solarflow 2400 AC geschikt om de AB3000X als additionele batterij te gebruiken en dit omdat de deuren in Nederland niet de juiste afmetingen hebben. Het gebruik van andere, lichtere materialen en het vereenvoudigen van de productie is mogelijk een meer aanneembare reden.
Inderdaad een "betere" omvormer voor de AB3000X.👍

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:14
Martijnvdb schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:31:
[...]

Zit ook aan 11,52 kwh te denken en dan denk ik de nieuwe AC2400+ met 2 omvormers om laden en ontladen te krijgen op 4.800 w. Wat heb jij qua verbruik/apparaten etc?
Niks speciaals denk ik om op te noemen, dus aan 1 heb ik genoeg en verbruik trouwens zo'n 13 kWh per dag.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:14
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:56:
[...]

@ElfElf Dit is idd correct, de Zendure koeler werkt niet op de nieuwe devices.
Is dit geen nadeel van de + versie?

Of wordt de + versie minder heet als je ze vol laat pompen op 2400W in vergelijking met de 1ste versie van de 2400AC?

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-04 20:51
Nu zag ik net in 1 van de reviews het volgende staan:

"Vermogen AC‑uitgang van 0–800 W via een standaard stopcontact en tot 2400 W op een eigen groep met vaste aansluiting."

Ik was strak voornemens om bij mijn 2400 PRO de stekker er af te knippen en deze te vervangen voor een CEE stekker. Dat is dan nog steeds een stekker, en mag dan dus niet vrij geschakeld worden naar die 2400 Watt uitgangsvermogen (Hij zit overigens wel netjes op z'n eigen groep en gezekerd met een alemat B16)
Ik kan hem natuurlijk ook gewoon vast aansluiten via een lasdoos. Geen punt, maar had er toch liever zo'n CEE stekker aan gehad. Blijft het toch redelijk makkelijk een beetje verplaatsbaar voor onderhoud o.i.d.
Maar goed...het mag dus officieel niet. Vast aansluiten is vast aansluiten 😁.

Maar dan blijf ik het toch een wat vreemd verhaal vinden. Want dan sluit je hem uiteindelijk volgens voorschrift netjes "vast" aan in die lasdoos, maar dan zit er aan de andere kant van die kabel in principe nog steeds een stekker. Ik zie met mijn simpel brein dan daar de logica niet helemaal van in. Of mis ik iets?

[ Voor 46% gewijzigd door Doggieman op 12-02-2026 07:46 . Reden: Spelfoutjes ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Aardedraadje
  • Laatst online: 05-04 21:08

Aardedraadje

Met kabelschoen

peterbier schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 01:56:
[...]

Inderdaad een "betere" omvormer voor de AB3000X.👍
Het is jammer dat de nieuwe omvormers niet uitwisselbaar zijn met de oude. Dan zou je zo even je stapeltje kunnen upgraden. Ondanks de naamgeving zijn het echt andere producten.

Zeker de accu die ingebouwd zit bij de omvormer vind ik zelf een nadeel, het modulaire aspect wordt teniet gedaan. Een slechte accupack vervang je zo. Met de nieuwe producten moet je dan ook je omvormer wisselen.

Afijn, voor ieder wat wils. Ik hoop dat de AC2400 in de huidige vorm, en de AB3000X gevoerd blijven als product zodat mensen voorlopig kunnen blijven genieten van het modulaire systeem.

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:10
Doggieman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 04:01:

"Vermogen AC‑uitgang van 0–800 W via een standaard stopcontact en tot 2400 W op een eigen groep met vaste aansluiting."

Ik was strak voornemens om bij mijn 2400AC-pro de stekker er af te knippen en deze te vervangen voor een CEE stekker. Dat is dan nog steeds een stekker, en mag dan dus niet vrij geschakeld worden naar die 2400 Watt uitgangsvermogen (Hij zit overigens wel netjes op z'n eigen groep en gezekerd met een alemat B16)
Ik kan hem natuurlijk ook gewoon vast aansluiten via een lasdoos. Geen punt, maar had er toch liever zo'n CEE stekker aan gehad. Blijft het toch redelijk makkelijk een beetje verplaatsbaar voor onderhoud o.i.d.

Maar dan blijf ik het toch een wat vreemd verhaal vinden. Want dan sluit je hem uiteindelijk volgens voorschrift netjes "vast" aan in die lasdoos, maar dan zit er aan de andere kant van die kabel in principe nog steeds een stekker. Ik zie met mijn simpel brein dan daar de logica niet helemaal van in. Of mis ik iets?
Een CEE stekker is ook prima, zeker als je de 1 fase 32A versie neemt dan zit je helemaal safe, alhoewel de NEN1010 dit niet toestaat.

Ik neem aan dat de andere kant van de kabel die in de Zendure gaat gedimensioneerd is voor de maximale last die Zendure gebruikt. Bij een stekker/stopcontact is niet zozeer de Zendure stekker het grootste probleem maar de overgang naar het stopcontact. Zeker bij oude of veel gebruikte stopcontacten weet je nooit zeker of dat het goed blijft gaan met langdurig 2400W.

[ Voor 7% gewijzigd door Mediacj op 12-02-2026 08:28 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mmarchan schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 00:36:

Ik ben het op zich wel met je eens... Maar realistisch gezien; hoeveel mensen gaan aan het uitbreiden of mixen en matchen?

Voor de meesten is het een eenmalige aanschaf. Zetten dat ding neer en kijken er niet meer naar.

Ik heb nu een 2400 staan met vier accus. Maar ik zou niet weten waarom ik daar nog meer tijd en moeite aan zou willen spenderen. Komt de businesscase allemaal niet ten goede zeg maar.
Feedback van Zendure mbt de ethernet poort:
Currently, the RJ45port is only designed for specific wired connections with compatible devices. At this time, no other external devices are supported for wired connections.
We will keep you updated if there are any changes in the future.
Dus het betreft inderdaad geen volwaardige netwerkaansluiting.

• Doggieman
Mediacj schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:02:
[...]

Ik neem aan dat de andere kant van de kabel die in de Zendure gaat gedimensioneerd is voor de maximale last die Zendure gebruikt. Bij een stekker/stopcontact is niet zozeer de Zendure stekker het grootste probleem maar de overgang naar het stopcontact. Zeker bij oude of veel gebruikte stopcontacten weet je nooit zeker of dat het goed blijft gaan met langdurig 2400W.
Juist...en vandaar dat ik er graag een CEE aan wil hebben. En een 16A stekker is echt wel genoeg. Ik heb ze met draai/schroef vergrendeling. Die pinnen vallen super strak in de bussen dus echt geen losse contacten oid. En dat mag van de NEN1010, maar dan mag ik officieel niet 2400Watt vrij schakelen, want nogsteeds een stekker. Maar technisch gezien zit er aan de andere kant van dat snoertje ook nog steeds gewoon een stekker. Dan is het toch raar dat als je dat kabeltje vast aansluit het wel mag (die 2400 Watt) maar met een industriële stekker van goede kwaliteit niet.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 7 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:10
Doggieman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:31:
[...]

Juist...en vandaar dat ik er graag een CEE aan wil hebben. En een 16A stekker is echt wel genoeg. Ik heb ze met draai/schroef vergrendeling. Die pinnen vallen super strak in de bussen dus echt geen losse contacten oid. En dat mag van de NEN1010, maar dan mag ik officieel niet 2400Watt vrij schakelen, want nogsteeds een stekker. Maar technisch gezien zit er aan de andere kant van dat snoertje ook nog steeds gewoon een stekker. Dan is het toch raar dat als je dat kabeltje vast aansluit het wel mag (die 2400 Watt) maar met een industriële stekker van goede kwaliteit niet.
Ja het gaat de NEN1010 natuurlijk om de vlamboog (hoe klein ook) die kan ontstaan bij het lostrekken als er nog stroom loopt. De AC-kabels die vanuit alle stekkerbatterijen komen zijn daarom ook "vastgezet" met een soort druksysteem zodat je de kabel nooit zomaar los kunt trekken, bij Zendure heb je zelfs een extra tool nodig om hem aan de batterijkant los te kunnen maken, en in die zin zullen ze ook wel aan de veiligheidseisen voldoen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:44
Doggieman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:31:
[...]

Deze discussie is hier meerdere malen aan de orde geweest. De handleiding vereist niet dat de aansluiting vast is via een lasdoos om 2400W te ontsluiten. Dat staat er wel als optie, maar niet als voorwaarde.

Dus als jij die batterij op een eigen groep hebt, afgezekerd met Alamat en op een degelijke wcd waar die stekker gewoon vast in zit (dwz de wcd wordt niet voor andere apparaten gebruikt en het contact is stevig en betrouwbaar) is er helemaal niets aan de hand.

Als je de standaard stekker eraf knipt en vervangt door CEE kan dat uiteraard. Maar noodzakelijk om 2400W vrij te schakelen is het niet.

• Pakhaas
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:30:
Ik vind de 2400 pro ook wel interessant aangezien we 8x 335w panelen op het garagedak hebben liggen. Die zouden paralel op de ingangen zodat ik net onder de max blijf.

Vooral omdat het wat efficienter is om rechtstreeks te vullen, maar daar zit ook een hoger prijskaartje aan. Het verschil is 240 euro.

Hoeveel efficienter is pv laden vs AC?
Ben ook wel benieuwd hoeveel vermogen via de bypass wordt doorgezet als de batterij vol is.
Ik ben hier vooral benieuwd naar omdat een 2400 pro met 3 batterijen (totaal 11kwh) 3425 euro kost.
2 2400+ omvormers met 2 batterijen (totaal 10.52kwh) kost ook 3425. Dan heb ik 4800w laden en ontladen, maar geen aansluiting op de zonnepanelen. Die 10.52kwh is ruim voldoende voor ons huis, aangezien ik de EV toch zoveel mogelijk probeer te laden op goedkope momenten.

Is er ergens bekend wat het qua RTE voor verschil is tussen PV laden en AC laden?
Klopt het dat als de stroom uitvalt dat je met de 2400PRO met voldoende zon alsnog kunt laden?
En nog als bonusvraag: Is het mogelijk om een 2400+ en 2400Pro naast elkaar te gebruiken? Met of zonder HA.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 12-02-2026 09:39 ]

• TCMR
Taro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 07:31:
Feedback van Zendure mbt de ethernet poort:
[...]
Dus het betreft inderdaad geen volwaardige netwerkaansluiting.
Bummer! De bean counters bij Zendure zijn doorgeslagen. Een ethernet controller chip kost hooguit €0,50... :-(

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04 11:45
Is er dan nergens een kortingscode te vinden voor een AC+?
Zijn de 'intro' prijzen echt zo laag? Denk het wel als je het vergelijkt met de AC 'gewoon'
Wij Hollanders hebben graag nog een minimale besparing bij een aankoop in de vorm van 'nieuwsbrief korting' :>

Jammer maar ik ga vandaag bestellen. AC+ met 1x AB3000L

[ Voor 10% gewijzigd door sysiwan op 12-02-2026 09:33 ]

• Jan-tweak
Doggieman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 04:01:

Ik was strak voornemens om bij mijn 2400 PRO de stekker er af te knippen en deze te vervangen voor een CEE stekker. Dat is dan nog steeds een stekker, en mag dan dus niet vrij geschakeld worden naar die 2400 Watt uitgangsvermogen (Hij zit overigens wel netjes op z'n eigen groep en gezekerd met een alemat B16)

wordt dit niet beinvloed door de nieuwe duitse regelgeving qua stekker batterijen, want volgens mij slaan ze daar een beetje door. Vrees dat daar de lobby groepen van de energiesector beetje te veel invloed hebben (want ze ze hebben echt behoorlijk veel omzetverlies door de opgeslagen PV stroom daar, even los van de lagere energiebelasting), dus proberen ze onder het mom van veiligheid (VDS) het vermogen te verminderen.
Deze regelgeving ontkom je in Duitsland dus om alles maar direct vast aan te sluiten. (wat bv in huurwoningen vrijwel door de verhuurders onmogelijk gemaakt wordt).
Een CEE 3-polige stekker is een prima alternatief voor een vaste aansluiting, vergeet niet dat in de industrie deze stekker (230V versie) mn gebruikt wordt voor de wat grotere apparatuur die in feite een vaste opstelling heeft (bv kolomboormachine) maar die men af en toe wel moet kunnen verplaatsen.
Dus mits op de correcte wijze aangelegd is een CEE stekker een prima alternatief voor een "vaste" aansluiting, zeg maar "semi-vast".

• ElfElf
  • Laatst online: 29-03 17:06
De impact van lange tijd laden (zonnepanelen) en ontladen (auto) aan 2400 watt zou ik toch graag weten voor de nieuwe toestellen nu er geen ventilator kan aangesloten worden.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-04 17:17
Hierbij het antwoord op de vraag aan mijn lokale installateur voor het vast aansluiten van de nieuwe Zendure systemen.
Ik ga niet zelf de meterkast aanpassen.
Welke installateur wil dat wel.

Bedankt voor het doorgeven, wij werken echter niet met plug in batterijen. Of batterijen die zowel plugin als apart aangesloten kunnen worden.
Wij leveren bewust geen thuisbatterijen die je “gewoon in het stopcontact steekt”. Dat klinkt makkelijk, maar in de praktijk is het vaak niet veilig en technisch niet de juiste oplossing.
Niet ontworpen voor dit soort vermogens: een stopcontact en huisgroep zijn niet bedoeld voor langdurig hoge belasting.
Risico op overbelasting / warm wordende bekabeling: zeker in oudere woningen of bij gedeelde groepen.
Geen goede beveiliging in de meterkast: vaak ontbreekt een correcte aparte afzekering en beveiliging zoals bij professionele systemen wél verplicht is.
Beperkte werking en rendement: meestal laag vermogen, weinig slimme aansturing en geen serieuze integratie met PV, dynamische tarieven of noodstroom.
Vermogen meestal max 800 Watt.
-
Als installateur moeten wij ons ook houden aan de NEN-norm. De Zendure SolarFlow 2400 AC+ is in de basis een consumenten “stekkerbatterij”. Ondanks dat deze ook mogelijkheid heeft tot "aparte" aansluiting.

Wij werken daarom alleen met A-merken zoals SolarEdge, die veilig worden aangesloten, voldoen aan de normen en wél echt samenwerken met de bestaande SolarEdge-installatie. Daarnaast ook batterijen die een langere levensduur hebben (naast solaredge) betere cycli maar voornamelijk efficiënter werken.

Wil je een kleinere batterij dan 10 kWh? Daar kan ik wel voor je naar kijken?

• Pakhaas
  • Nu online
florijn11 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:58:
Hierbij het antwoord op de vraag aan mijn lokale installateur voor het vast aansluiten van de nieuwe Zendure systemen.

Bedankt voor het doorgeven, wij werken echter niet met plug in batterijen. Of batterijen die zowel plugin als apart aangesloten kunnen worden.
Wij leveren bewust geen thuisbatterijen die je “gewoon in het stopcontact steekt”. Dat klinkt makkelijk, maar in de praktijk is het vaak niet veilig en technisch niet de juiste oplossing.
Niet ontworpen voor dit soort vermogens: een stopcontact en huisgroep zijn niet bedoeld voor langdurig hoge belasting.
Risico op overbelasting / warm wordende bekabeling: zeker in oudere woningen of bij gedeelde groepen.
Geen goede beveiliging in de meterkast: vaak ontbreekt een correcte aparte afzekering en beveiliging zoals bij professionele systemen wél verplicht is.
Beperkte werking en rendement: meestal laag vermogen, weinig slimme aansturing en geen serieuze integratie met PV, dynamische tarieven of noodstroom.
-
Als installateur moeten wij ons ook houden aan de NEN-norm. De Zendure SolarFlow 2400 AC+ is in de basis een consumenten “stekkerbatterij”. Ondanks dat deze ook mogelijkheid heeft tot "aparte" aansluiting.

Wij werken daarom alleen met A-merken zoals SolarEdge, die veilig worden aangesloten, voldoen aan de normen en wél echt samenwerken met de bestaande SolarEdge-installatie. Daarnaast ook batterijen die een langere levensduur hebben (naast solaredge) betere cycli maar voornamelijk efficiënter werken.

Die wil natuurlijk zijn eigen merken verkopen waar dikke marge op zit.

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:00
Ik ben om, ga er één bestellen.

Nou heb in een laadpaal op de P1 zitten.

Welke splitter adviseren jullie ?
En hoe lang is de 220 V kabel naar de stekker ?

Ik plaats hem naast de meterkast, vandaar is het ongeveer 3 meter naar de groep.
Jetro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:35:

Ik plaats hem naast de meterkast, vandaar is het ongeveer 3 meter naar de groep.
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Beide vragen zijn meerdere keren gesteld.

Edit:
Homewizard p1 splitter is een aanrader.
En het snoer is 3 meter lang.

[ Voor 8% gewijzigd door geert1992 op 12-02-2026 11:45 ]

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 09:13
Is er iemand die weet of je de zendure app logischer kan maken als je gewoon een bestaande solar installatie hebt. Zo zie ik totaal geen correcte "opbrengst" in euro.

Ik zou eigenlijk in de app graag kunnen zeggen dat er enkele geladen word met zonne energie.
En die 'micro invertor' weergave dus uitschakelen.
Ik snap het nut, maar denk dat een groot deel van ons dat niet gebruiken toch?
En dus een verkeerd getal zijn bij de "opbrengst" in euro.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb hier gewoon een passieve RJ11 splitter samen met de HW P1 meter, werkt prima. Wel moet een van de twee via de USP-poort via stroom voorzien worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Erasmo op 12-02-2026 12:18 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Jan-tweak
Idr548 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:04:
Is er iemand die weet of je de zendure app logischer kan maken als je gewoon een bestaande solar installatie hebt. Zo zie ik totaal geen correcte "opbrengst" in euro.

Ik zou eigenlijk in de app graag kunnen zeggen dat er enkele geladen word met zonne energie.
volgens mij is dat hier al vaak voorbij gekomen, en het simpele antwoord op je vraag is op dit moment gewoon nee.
ik heb die zelfde vraag overigens al mee gegeven aan @Taro voor zijn bezoek aan Zendure in china.
mogelijk dat hij hier nog iets nuttig aan kan toevoegen, bv dat men dit bekijkt of dit in hun app toegevoegd kan worden.
op dit moment zie je een reeds bestaande ( maar ook nieuwe PV die niet van Zendure is) dus ook niet terug in de Zendure app, en ja, ik ben het met je eens, dat is wel een gemis en zou volgens mij ook prima te doen zijn (kijk maar hoe HW dit in zijn app doet)..
je opmerking mbt de 'micro invertor' weergave kan ik zelf even niet plaatsen, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij zelf omdat mijn SF 2400 AC die niet heeft en zal ik die waarschijnlijk dan ook niet zien.

• Jan-tweak
Erasmo schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:17:
[...]

Ik heb hier gewoon een passieve RJ11 splitter samen met de HW P1 meter, werkt prima. Wel moet een van de twee via de USP-poort via stroom voorzien worden.
ik zou om gewoon een een goede werking tegaranderen geen passieve splitter gebruiken maar gewoon een active splitter, ik zelf heb de atieve splitter van HomeWizard en die werkt prima. en die kan indien nodig ook via een usb-c prima van een voeding worden voorzien, ik heb zelf gemerkt dat dit zeer afhankelijk is van het merk P1 meter wat je aansluit en je slimme meter.

• Jetro
  • Registratie: November 2009
Nog even checken, want ik vind het winkelmandje bij Zendure niet echt duidelijk.
De hoofdunit komt toch met een 2,4 kW batterij ?

Als ik 5 kW wil bestel ik 1 hoofdunit en 1 extra batterij.

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-04 20:00
Tip voor de mensen die bij zendure willen bestellen; ik had nog een ab3000x unit nodig die van 850 naar 729 zijn gezakt. De code welkom5 werkt altijd voor een extra 5%, maar welkom8 kreeg ik niet aan de praat; was niet geldig voor mijn situatie oid. Maar even laten zitten en een dag later kreeg ik een mail met een persoonlijke code voor 8% "we zagen dat er nog iets in uw mandje zat". Dus nu voor 670 een nieuwe ab3000x geregeld, vind ik acceptabel tov richting Duitsland rijden. Dus gooi eerst de shopping cart vol en wacht dan even een dag.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:15
Pakhaas schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:30:

Ik vind het bijzonder dat de 2400pro mppt's heeft van 750 watt. De 800pro heeft mppt's van 665 watt maar dezelfde max spanning en stroom. Het voordel dat je kunt halen uit de 85 watt extra is denk ik verwaarloosbaar. Jouw 8 panelen kun je sowieso ook aansluiten op de 800pro.

De verbetering zit hem in het laad vermogen van de batterij (2.4kW ipv 2kW) en het laad/ontlaad vermogen over AC (2.4kW ipv 1/0.8kW)

In mijn situatie was meer PV aansluiten wenselijk en heb ik gekozen voor 3x sf800pro. Dat is met de kennis van nu denk ik nogsteeds de beste optie geweest. Als jij het bij deze 8 panelen houdt en graag de hogere AC vermogens hebt dan is de 2400pro inderdaad een vooruitgang.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:55

koboy

Heb een idee voor een icon

Hier een actieve 4 weg splitter van powerbaas. Levert P1 data aan: zonneplan dongle, Zemdure P1, Home Assistant en laadpunt.
Er wordt geen voeding meegeleverd, maar heb de voedingskabel in de USB poort van de router gestopt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07:15
Ultimate-Dennus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:32:
[Afbeelding]

(oa) Pin 3 is niet aangesloten. Dat betekent dat er nooit ethernet mogelijk is. Voor de mensen die hopen op een software update geeft dit dus een duidelijk antwoord.

• TCMR
denneappel schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:45:
[...]
Jouw 8 panelen kun je sowieso ook aansluiten op de 800pro.
Grootste nadeel van de SF800Pro is het beperkte vermogen dat in bypass mode wordt doorgegeven (800W). Dat probleem heb jij opgelost door er drie neer te zetten ;)
denneappel schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:16:
[...]
(oa) Pin 3 is niet aangesloten. Dat betekent dat er nooit ethernet mogelijk is. Voor de mensen die hopen op een software update geeft dit dus een duidelijk antwoord.
Dat wordt dan toch weer zelf solderen... :+

[ Voor 32% gewijzigd door TCMR op 12-02-2026 14:24 ]

• koboy

koboy

Idr548 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:04:

Ik haak even aan op al gegeven antwoorden:
De nieuwe versie van HEMS gaat ook een aantal PV omvormer merken ondersteunen. Die komt in april begreep ik hier in het forum, de info van HEMS 2.0 stond dacht ik ook hier, maar kan ook zijn dat ik het op de website had gezien. Het gaat een beetje hard de laatste dagen .

Wat betreft de opbrengst die aangegeven wordt in euro: zo lang je mag salderen heeft een kWh gewoon een bepaalde waarde op een bepaald moment, of die nou van je PV of van het net komt, en gaat het puur om de delta in prijs tussen opslag en verbruik.
Hoe het volgend jaar gaat is even afwachten. In elk geval zorgen dat het teruglevertarief goed staat, en dan hopen dat Zendure zo slim is om bij 2400W laden met 600W net afname te weten/berekenen dat die overige 1800W dus tegen teruglevertarief moet worden gerekend.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• 3j3ct
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-04 19:32
Zou een Solarflow 2400 Pro inclusief panelen niet onder de 0% btw moeten vallen?

https://kleinezonnepanele...w-voor-zonnepanelen/c-111

MPPT-laadregelaar
Een MPPT-laadregelaar kan onder het 0% btw-tarief vallen wanneer deze functioneel noodzakelijk is voor het zonnepanelensysteem.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij:
Off-grid of semi-off-grid systemen;
Systemen waarbij zonnepanelen via een MPPT-laadregelaar een accu laden;
Situaties waarin geen string- of micro-omvormer wordt gebruikt.

In deze opstelling vormt de MPPT-laadregelaar een essentieel onderdeel van het PV-systeem en vervult deze een vergelijkbare rol als een zonne-omvormer. Wordt een MPPT-laadregelaar los aangeschaft of voor andere toepassingen gebruikt, dan geldt het reguliere 21% btw-tarief.

• bilgy_no1

-

Tja. Dat is een typisch antwoord van een installateur die liever zelf een batterij aan je verkoopt met goede marge op de batterij en de installatie dan wanneer hij alleen een extra groep voor je aanlegt.

Uit zijn antwoord blijkt ook dat hij het product Zendure en de mogelijkheden niet kent. En ook niet dat zijn veiligheidsbezwaren juist worden ondervangen door de aparte groep die je hem vraagt om aan te leggen.

Als jij hebt bepaald dat een Zendure de beste oplossing voor jou is en je daarvoor alleen een extra groep nodig hebt, dan moet je gewoon even door zoeken naar een elektriciën die de groep voor je aanlegt zoals jij het wil.

Voor hem tien anderen...

• Ben(V)
  • Laatst online: 05-04 19:33
TCMR schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:23:
[...]

Grootste nadeel van de SF800Pro is het beperkte vermogen dat in bypass mode wordt doorgegeven (800W). Dat probleem heb jij opgelost door er drie neer te zetten ;)

[...]

Dat wordt dan toch weer zelf solderen... :+
Nee ook solderen helpt niet.
Het is geen ethernet aansluiting maar RS485 serial aansluiting op een RJ45 connector poort.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pakhaas
  • Nu online
3j3ct schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:39:
Zou een Solarflow 2400 Pro inclusief panelen niet onder de 0% btw moeten vallen?

https://kleinezonnepanele...w-voor-zonnepanelen/c-111

MPPT-laadregelaar
Een MPPT-laadregelaar kan onder het 0% btw-tarief vallen wanneer deze functioneel noodzakelijk is voor het zonnepanelensysteem.

Dit is bijvoorbeeld het geval bij:
Off-grid of semi-off-grid systemen;
Systemen waarbij zonnepanelen via een MPPT-laadregelaar een accu laden;
Situaties waarin geen string- of micro-omvormer wordt gebruikt.

In deze opstelling vormt de MPPT-laadregelaar een essentieel onderdeel van het PV-systeem en vervult deze een vergelijkbare rol als een zonne-omvormer. Wordt een MPPT-laadregelaar los aangeschaft of voor andere toepassingen gebruikt, dan geldt het reguliere 21% btw-tarief.
Goed punt. Ik weet dat bij Victron een omvormer waar ook pv rechtstreeks op kan worden aangesloten ook 0% btw is.

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:30
AWEF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:37:
Is er trouwens iemand die de prijzen van de AB2000x batterijen bijhoud? Ik zie dat ze nu op de zendure site voor 609 euro weg gaan. Als ik me goed herinner waren ze niet al te lang geleden nog iets van 900...

Is het verstandig om nu toe te slaan of toch nog even te wachten (ik krijg op dit moment m'n 800Pro toch niet vol)
Ja ik houd de prijzen bij sinds begin vorig jaar zo'n beetje in mijn Airtable.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NITUU8e6-qMxbNFovdVsdIwBYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0YDfgPBnN9HatlQjd7F8SfB.png?f=fotoalbum_large
In de tabel 'prijzenoverzicht' kun je per shop de productprijzen zien (Shopview), of andersom, per product de prijzen in de shops (Productview). Hij toont altijd de laatste prijs die ik (handmatig) heb toegevoegd. In de 'bang for buck' view zie je de prijzen per kWh zodat je kunt bepalen wat de beste deal is, voornamelijk voor losse accu's.

In de tabel Prijsupdates/Historische prijzen zie je het prijsverloop van de producten bij de verschillende winkels.

Ik heb het overzicht inmiddels uitgebreid met de nieuwe Zendure producten

[ Voor 12% gewijzigd door wautah91 op 12-02-2026 15:52 ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27
Hebben ze eindelijk een Ethernet poort toegevoegd maken ze hem kreupel... Die actie begrijp ik dus echt niet. Gedachte is denk ik dat ze hiermee de smartmeter willen pushen.

Ik wacht wel een jaartje in de hoop dat het dan een volwassen bedrijf is met volwassen producten en anders toch maar Victron/Pylontech overwegen...

Vind het heel mooi dat ze naar de communitie luisteren en software matig bijschaven waar ze kunnen maar zulke hardware keuzes die never nooit niet software matig zijn op te lossen snap ik gewoon niet.
Net als de design overgang van de 2000s/x (smal en hoog) naar de 3000x (breed en laag) en nu weer terug naar small en hoog met de 3000L

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
Acidrain schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:02:
Hebben ze eindelijk een Ethernet poort toegevoegd maken ze hem kreupel...
Bedoel je niet een RJ45 aansluiting ipv een ethernet poort?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:32
@wautah91 Goed idee, maar veel prijzen zijn al lager en kan wel een update gebruiken en de Duitse websites ben je BTW vergeten, die moeten wij wel betalen. (zie knopje 19% Mwst. op marcmax bijv.)

[ Voor 11% gewijzigd door Cardinal op 12-02-2026 16:08 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27
Rolfie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Bedoel je niet een RJ45 aansluiting ipv een ethernet poort?
Een RJ45 aansluiting is in de volksmond een ethernet poort..
RJ45 ansich is puur het stekkertje en de poort niet wat er overheen communiceert.

Iedereen had de logische aanname gedaan dat er gewoon ethernet overheen kon...

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• koboy

koboy

Acidrain schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:10:
[...]

RJ45 ansich is puur het stekkertje en de poort niet wat er overheen communiceert.

Tsja, er is een mooi Engels gezegde: don't assume, because of you do you'll make an ass of you and me.

Ik kom niet in het Marstek forum, maar werd daar ook zo gezeurd over de seriële RJ45 poort die er op zit? De nieuwe modellen hebben nog een extra ethernet poort, kun je ook over zeuren dat het niet werkt als je hem in de verkeerde doet.
Daarbij schijnt bij Marstek (en concurrenten ?) de wifi ontvangst nogal brak te zijn waardoor je wel op bedraad of repeaters bent aangewezen.
Die seriële poort was ook de enige manier om de Marstek alternatief via HA ofzo aan te sturen, mocht je weer een speciale dongle voor (laten) knutselen. Hopelijk hebben ze dat ondertussen ook opgelost.

Maar ga lekker voor Victron, prima spul alleen een totaal andere doelgroep.

Wat form factor van de accu modules heb je een punt. Is even afwachten wat daar verder mee gebeurt, maar persoonlijk boeit het me niet. Als ik ga uitbreiden komt er toch een nieuwe omvormer/stapel bij.

Voorlopig ben ik HEEL ERG BLIJ met mijn SF2400AC stapel. De efficiëntie is echt top of the line, vergelijkbaar met Victron. Daar kunnen heel veel concurrenten wat van leren, ook in het "professionelere" segment (kuch Sessy kuch).

Acidrain schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:10:
[...]

Leuk als er ook nog bijvoorbeeld 3.3v op staat. Zou het niet proberen om hem aan te sluiten op netwerk apparatuur. Ze hadden mijn inziens dit op de omvormer mogen vermelden.

koboy schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:31:
[...]

Tsja, er is een mooi Engels gezegde: don't assume, because of you do you'll make an ass of you and me.

Ik kom niet in het Marstek forum, maar werd daar ook zo gezeurd over de seriële RJ45 poort die er op zit? De nieuwe modellen hebben nog een extra ethernet poort, kun je ook over zeuren dat het niet werkt als je hem in de verkeerde doet.
Daarbij schijnt bij Marstek (en concurrenten ?) de wifi ontvangst nogal brak te zijn waardoor je wel op bedraad of repeaters bent aangewezen.
Die seriële poort was ook de enige manier om de Marstek alternatief via HA ofzo aan te sturen, mocht je weer een speciale dongle voor (laten) knutselen. Hopelijk hebben ze dat ondertussen ook opgelost.

Maar ga lekker voor Victron, prima spul alleen een totaal andere doelgroep.

Wat form factor van de accu modules heb je een punt. Is even afwachten wat daar verder mee gebeurt, maar persoonlijk boeit het me niet. Als ik ga uitbreiden komt er toch een nieuwe omvormer/stapel bij.

Voorlopig ben ik HEEL ERG BLIJ met mijn SF2400AC stapel. De efficiëntie is echt top of the line, vergelijkbaar met Victron. Daar kunnen heel veel concurrenten wat van leren, ook in het "professionelere" segment (kuch Sessy kuch).
Ja Zendure werkt de WiFi zonder problemen (heel incidenteel wel eens gehad dat die verbinding kwijt was, maar dan heb je hem zo weer toegevoegd). Met reviewen van de Marsteks was de WiFi echt een drama, ook in combinatie met P1 meter en ben ik daar uren mee bezig geweest om werkende te krijgen. Niet te vergelijken met de kwaliteit van Zendure. Dus ik mis een netwerkpoort niet op de Zendure eerlijk gezegd.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Pakhaas
  • Nu online
@mrme12345 weet jij of de 18 A van de mppt ingang bij de 2400 pro een harde max is in de zin van dat de omvormer stuk kan gaan als je er boven gaat? Of krijg je dan alleen te maken met aftoppen bij zonnige momenten? Ik heb namelijk panelen die 9.75A per stuk hebben en dus 19.5A bij parallel schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW9z0jbsuEtg_mbHh4tvPtkAIKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/dWQDCukVlZHIVew2FOzg4CFm.avif?f=user_large
Pakhaas schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:11:
@mrme12345 weet jij of de 18 A van de mppt ingang bij de 2400 pro een harde max is in de zin van dat de omvormer stuk kan gaan als je er boven gaat? Of krijg je dan alleen te maken met aftoppen bij zonnige momenten? Ik heb namelijk panelen die 9.75A per stuk hebben en dus 19.5A bij parallel schakelen.

[Afbeelding]
Klopt inderdaad, de opbrengst wordt afgetopt maar vormt geen gevaar voor de omvormer. Dat is normaal gesproken pas als het voltage overschreden wordt. Zo werkt het in de praktijk bij alle omvormers en dus zal de zendure ook wel zo werken.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:15
mrme12345 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:01:
[...]

Met reviewen van de Marsteks was de WiFi echt een drama, ook in combinatie met P1 meter en ben ik daar uren mee bezig geweest om werkende te krijgen. Niet te vergelijken met de kwaliteit van Zendure. Dus ik mis een netwerkpoort niet op de Zendure eerlijk gezegd.
Ik heb andere ervaring. Bij ons wilde mijn vrouw weten hoe dat werkte en heeft zelf de Marstek aangesloten. Binnen 10 minuten gedaan incl wifi en bluetooth.

• Pakhaas
  • Nu online
@mrme12345 Bedankt. Met voltage blijf ik op 41.12, dus dat is prima. Dat aftoppen is niet erg , zo lang de boel er niet door stuk gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 12-02-2026 17:23 ]

WillemD61 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:22:
[...]

Ik heb andere ervaring. Bij ons wilde mijn vrouw weten hoe dat werkte en heeft zelf de Marstek aangesloten. Binnen 10 minuten gedaan incl wifi en bluetooth.
Maar was niet beperkt tot aansluiten, ook daarna verdween regelmatig de verbinding tussen P1 en de Marstek en ook in Marstek forum staat bol van problemen hierover. En als we met webshops praten vertellen ze ook allemaal over de vele klachten die ze van kopers krijgen over dit onderwerp. Dus ik snap wel dat Marstek een netwerkaansluiting heeft toegevoegd bij de laatste producten ;-)

• TCMR
Taro schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 23:37:
[...]
Inderdaad, die conclusie moeten we helaas trekken. Heb mijn review er inmiddels op aangepast. Als ik morgenochtend de officiële bevestiging krijg laat ik het hier nog weten.
Misschien hier ook nog even het ethernet-verhaal aanpassen?

https://iotdomotica.nl/th...tterij-met-3000-watt-mppt

• Jan-tweak

oeps, deze "vakman" heeft blijkbaar nog nooit in zijn leven aansluitingen voor een keuken geplaatst, want mn ovens ed worden volgens mij nog steeds gewoon via een stekker verbonden en die wil je wel ook eens over een langdurige tijd gebruiken. Bij zendure hebben we het over maximaal 65% piekbelasting op een WCD, en ja, die worden ook wel warm, maar daar zijn ze ook echt wel op berekend, we spreken hier over max 10,5A terwijl je een WCD met max. 16A mag belasten. daarbij speelt hier nog een ander aspect mee, deze ééne WCD is ook de engie in die groep, er komt dus geen andere belasting op deze leiding te staan, waarbij in Nederland ook nog standaard 2,5mm2 installatiekabel wordt gebruikt.
ben je daar nog niet helemaal zeker van gebruik dan de 230V 3-pins CEE stekkers, want juist zie zijn mn uitgelegd voor een hooge belasting geduurende een lange tijd.
nee, geen gedeelde groepen, tenslotte gebruik je voor belastingen >800W hiervoor een eigen aparte groep (16A).
volendige onzion, juist daarvoor schakel je toch een vakman in, overigens gelden in Nederland voor algemene groepen een afzekering van 16A, dus meer dan voldoende beveiliging ook voor een thuis-batterij die dan wel met max. 800W kan ontladen, uit uitvoerige onderzoek is namelijk gebleken dat dit in de meeste gevallen meer dan voldoende veiligheid bied. uiteraard moet je kijken of er nog wel voldoende restcapaciteit op deze groep is (dus mn of daar niet al te veel andere apparatuur op is aangesloten ).
ik vrees det bv een zendure meer sliime aansturing heeft dan deze "vakman", die kan bv ook aansturing via dynamische tarieven, eigen PV opwek (NOM bedrijf) en zelfs beperkte noodstroom.
juist, bij een algemene WCD is dat dus vanuit de veiligheid
-
juist, echter de NEN1010 stopt bij de WCD, daarachter gelden namelijk andere normeringen. De Zenduire voldoet hierbij overigens prima aan de hiervoor geldende Netcode, want die is namelijk hier wel op van toepassing.
kijk, hier komt de aap uit de mouw, een ander merk verstuurt hun eigen markt en had eigenlijk helemaal niets met het voorgaande te maken.
mijn advies; ga aub naar een andere vakman, want deze heeft blijkbaar van zijn zogenaamd vak niet al te veel begrepen. :)
Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:18:
[...]

volgens mij is dat hier al vaak voorbij gekomen, en het simpele antwoord op je vraag is op dit moment gewoon nee.
ik heb die zelfde vraag overigens al mee gegeven aan @Taro voor zijn bezoek aan Zendure in china.
mogelijk dat hij hier nog iets nuttig aan kan toevoegen, bv dat men dit bekijkt of dit in hun app toegevoegd kan worden.
op dit moment zie je een reeds bestaande ( maar ook nieuwe PV die niet van Zendure is) dus ook niet terug in de Zendure app, en ja, ik ben het met je eens, dat is wel een gemis en zou volgens mij ook prima te doen zijn (kijk maar hoe HW dit in zijn app doet)..
je opmerking mbt de 'micro invertor' weergave kan ik zelf even niet plaatsen, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij zelf omdat mijn SF 2400 AC die niet heeft en zal ik die waarschijnlijk dan ook niet zien.
Ik heb die vraag tijdens het interview gesteld, ze denken erover na om een 3rd party marketplace voor HEMS te gaan introduceren, maar zelf zijn ze vooralsnog niet van plan koppelingen met andere zonnepaneelsystemen te ontwikkelen. Heb het interview inmiddels gepubliceerd en binnenkort 3 vervolg interviews. Eventuele extra vragen zijn welkom.

Jetro schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:58:
Nog even checken, want ik vind het winkelmandje bij Zendure niet echt duidelijk.
De hoofdunit komt toch met een 2,4 kW batterij ?

Als ik 5 kW wil bestel ik 1 hoofdunit en 1 extra batterij.
Ja, 2.4 kWh voor de 2400 AC+/Pro, 1.92 kWh voor de 1600 AC+.

Jan-tweak schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:50:
[...]

oeps, deze "vakman" heeft blijkbaar nog nooit in zijn leven aansluitingen voor een keuken geplaatst, want mn ovens ed worden volgens mij nog steeds gewoon via een stekker verbonden en die wil je wel ook eens over een langdurige tijd gebruiken. Bij zendure hebben we het over maximaal 65% piekbelasting op een WCD, en ja, die worden ook wel warm, maar daar zijn ze ook echt wel op berekend, we spreken hier over max 10,5A terwijl je een WCD met max. 16A mag belasten. daarbij speelt hier nog een ander aspect mee, deze ééne WCD is ook de engie in die groep, er komt dus geen andere belasting op deze leiding te staan, waarbij in Nederland ook nog standaard 2,5mm2 installatiekabel wordt gebruikt.
ben je daar nog niet helemaal zeker van gebruik dan de 230V 3-pins CEE stekkers, want juist zie zijn mn uitgelegd voor een hooge belasting geduurende een lange tijd.
Die vergelijking met een oven (of andere keukenapparatuur) slaat net zo de plank mis als de redenering van de installateur. Een oven is een cyclische verbruiker met een thermostaat: hij trekt niet continu maximaal vermogen, maar schakelt in en uit.

Een thuisbatterij is daarentegen een apparaat dat langdurig en structureel belast kan worden, en bovendien in twee richtingen werkt (laden en ontladen). Dat betekent dat er over langere tijd meer energie door dezelfde stekker/WCD en bedrading loopt. Juist bij dit soort langdurige belastingen speelt opwarming en veroudering van contacten een grotere rol.

Dat maakt de vergelijking met keukenapparatuur technisch gezien niet heel sterk; de gebruiksprofielen zijn fundamenteel anders en vragen om een andere afweging in de installatiekeuze.

Ben het volledig met je eens: CEE stekker op een plugin batterij, en je neemt alle risico's weg.

Ah, scherp, aangepast, thx.

• martijn_van_eck
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:06
Ben heel benieuwd naar de RTE waarde van de 1600+. Zou maar zo hoger kunnen liggen aangezien sluipverbruik in een veel optimaler werkgebied zit van de omvormer. Of zie ik dat verkeerd?
martijn_van_eck schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:40:
Ben heel benieuwd naar de RTE waarde van de 1600+. Zou maar zo hoger kunnen liggen aangezien sluipverbruik in een veel optimaler werkgezien zit van de omvormer. Of zie ik dat verkeerd?
Niet automatisch, de HomeWizard PiB zit met zijn 800 Watt nog dichterbij en heeft een veel slechtere RTE, al komt dat ook door andere keuzes.

Denk dat het pas in de praktijk te bepalen is.

martijn_van_eck schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:40:
Ben heel benieuwd naar de RTE waarde van de 1600+. Zou maar zo hoger kunnen liggen aangezien sluipverbruik in een veel optimaler werkgebied zit van de omvormer. Of zie ik dat verkeerd?
Wij zijn bezig met de eerste testen met de 1600 AC+ en ziet er ook weer goed uit, maar nog aantal x herhalen om stabiel resultaat te bepalen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-04 19:17
vermelharosa schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:12:
[...]

Het helpt wel als je erbij zet om welke Zendure het gaat :) . Uit je eerdere posts maak ik op dat het hier een Solarflow 800 plus met een extra batterij betreft. Die heb ik zelf ook. Ik gebruik hem zonder zonnepanelen, enkel voor laden en ontladen. De minimale charge die je kunt instellen in de battery setting wordt bij het ontladen gerespecteerd, als die bereikt wordt stopt het ontladen en gaat het apparaat in standby. Daarna gebruikt het apparaat nog wel wat energie (voor het BMS en communicatie), waardoor de SOC nog iets verder kan teruglopen als je hem lang niet gebruikt of oplaadt. Maar als je hem met een minimale charge van 10% hebt ingesteld, zou ik mij daar niet druk over maken. Ik heb de minimale SOC op 5% staan, soms zakt dit daarna naar 4%. Volgens mij wordt er niet automatisch bijgeladen via het net om de SOC op 5% te houden, misschien hebben anderen daar meer kennis over.
Ja sorry. Inderdaad een SF800Plus. Ik denk dat ik deze week niet goed gekeken had. De accu was aan het laden, maar later zag ik dat er rond die dag en tijd wel iets van zonne-energie was.

• sunnybeam
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-04 11:58
zorgeloosict schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Maar als ik de bestelling kan afronden op basis van 0% in de webshop
Dan kunnen ze niet achteraf de btw in rekening brengen?
Ik had me vergist bij MarcMax en ook op 0% btw geklikt bij mijn bestelling. Ze hebben me via mail nog een aparte factuur gestuurd om de BTW te betalen.

Sunnybeam

• Jan-tweak
geert1992 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:19:
[...]

Die vergelijking met een oven (of andere keukenapparatuur) slaat net zo de plank mis als de redenering van de installateur. Een oven is een cyclische verbruiker met een thermostaat: hij trekt niet continu maximaal vermogen, maar schakelt in en uit.

Een thuisbatterij is daarentegen een apparaat dat langdurig en structureel belast kan worden, en bovendien in twee richtingen werkt (laden en ontladen). Dat betekent dat er over langere tijd meer energie door dezelfde stekker/WCD en bedrading loopt. Juist bij dit soort langdurige belastingen speelt opwarming en veroudering van contacten een grotere rol.
oke, snap ik en ga daar ook wel met je mee, echter net als bij een oven (ingebouwd) gaat de stekker slecht een keer in het WCD, en juist het veelvuldig gebruik verhoogt de slijtage van de contacten, plus dat er ook nog geen andere verbruikers op die groep zijn aangesloten en de bekabeling met 2,5 mm2 in feite meer dan voldoende veiligheidsreserve bezit die tevens geen piekbelasting te verduren krijgt, de maximale belasting blijft eigenlijk onder de 65%.
Als ik echter kijk waar mijn gemiddeld sluipvermogen zit, kom ik vaak niet hoger dan 800W of lager uit. De hogere vermogens rond de 2000-2400 zijn veelal slechts korte tijd actief.
Echter zeker als je 4 of meer batterijmodules hebt is denk ik een CEE stekkerverbinding toch de meest veilige of je zet de maximale output gewoon onder de 2000W ( ook bij minder modules, voordeel ga je langer met batterij doen.
En ja, kies dus wel een goed A-merk WCD of kies voor een CEE WCD.
Dat maakt de vergelijking met keukenapparatuur technisch gezien niet heel sterk; de gebruiksprofielen zijn fundamenteel anders en vragen om een andere afweging in de installatiekeuze.

Ben het volledig met je eens: CEE stekker op een plugin batterij, en je neemt alle risico's weg.

• Ben(V)
Aansluiten via een wcd is gewoon toegestaan mits je hem wel op een eigen groep aansluit.
wcd's en stekkers met een keurmerk zijn gewoon goedgekeurd voor 16A continue (er zijn ook stekkers met lagere stroomsterkte keurmerk)
En vlambogen zijn bij wisselspanning van 230V nooit een probleem, dat is alleen bij gelijkspanning van belang.

Bij delen op dezelfde groep met een andere grote belasting is er een risico dat er te veel stroom gaat lopen zonder dat de automaat (of smeltzekering) dat waar neemt, dus dat voldoet niet aan de veiligheid eisen.

Persoonlijk heb ik hem op eigen groep met een alamat automaat gezet, maar wel met een stekker aangesloten.

Houd ook rekening met de verzekering.
Bij de meeste verzekeringen valt een batterij met vaste aansluiting alleen onder de opstalverzekering en sommige verzekeringen eisen dat zoiets door een installateur gedaan is.
De stekker versie valt onder de inboedel verzekering.
Als je beiden hebt maakt het niet uit maar als je maar een hebt natuurlijk wel.

PS.
Heb recent een AB3000X erbij bestelt, even een paar dagen in m'n winkelmandje laten staan en toen kreeg ik een aanbod van 8 % korting in m'n mailbox.
Mooi meegenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 12-02-2026 21:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• bilgy_no1
geert1992 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:19:
[...]

Je hebt wel gelijk over de vergelijking met keukenapparatuur. Maar wat je verder zegt is tegenstrijdig... Je verwijst naar de risico's door langdurig hoog vermogen door de bedrading en wcd's. Vervolgens stel je dat een CEE stekker alles oplost. Maar dat is dus niet zo. Als je op de plaats van een wcd een CEE stekker plaatst is er niets opgelost voor de bedrading vanaf daar naar de groepenkast, eventueel nog via een lasdoos ergens, gebruikte automaat etc.

Maar goed, de opmerking van die 'vakman' ging over het aanleggen van een nieuwe groep vanuit de groepenkast om daarop de batterij aan te sluiten. Het is dus duidelijk de vraag van de klant om dan nieuwe bedrading (van juiste dikte), automaten en aansluitmateriaal te plaatsen. Zou eventueel zelfs met een nieuw CEE contact kunnen... Dus als de betreffende vakman dan alsnog met die bezwaren komt heeft hij kennelijk geen vertrouwen in zijn eigen kundigheid. Of hij probeert gewoon om een nog duurdere batterij en installatie te verkopen waar hij zelf meer aan overhoudt...

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03 16:00

Fremske

and change the world

Door de Black Friday druk ben ik te snel overstag gegaan en heb de SF800 plus gekocht. Nu heb ik daar toch spijt van en wil het product terugsturen naar Zendure en voor de SF2400 AC + gaan (of iemand op de forum heeft interesse?)

Heeft iemand hier ervaring met producten retourneren binnen de 30dagen niet goed geld terug regeling en komen hier nog verbogen kosten bij?

Back to the future

bilgy_no1 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Je hebt wel gelijk over de vergelijking met keukenapparatuur. Maar wat je verder zegt is tegenstrijdig... Je verwijst naar de risico's door langdurig hoog vermogen door de bedrading en wcd's. Vervolgens stel je dat een CEE stekker alles oplost. Maar dat is dus niet zo. Als je op de plaats van een wcd een CEE stekker plaatst is er niets opgelost voor de bedrading vanaf daar naar de groepenkast, eventueel nog via een lasdoos ergens, gebruikte automaat etc.

Maar goed, de opmerking van die 'vakman' ging over het aanleggen van een nieuwe groep vanuit de groepenkast om daarop de batterij aan te sluiten. Het is dus duidelijk de vraag van de klant om dan nieuwe bedrading (van juiste dikte), automaten en aansluitmateriaal te plaatsen. Zou eventueel zelfs met een nieuw CEE contact kunnen... Dus als de betreffende vakman dan alsnog met die bezwaren komt heeft hij kennelijk geen vertrouwen in zijn eigen kundigheid. Of hij probeert gewoon om een nog duurdere batterij en installatie te verkopen waar hij zelf meer aan overhoudt...
In mijn bericht ging ik niet in op de rest van de installatie; ik richtte me specifiek op de stekker/bedrading en wandcontactdoos (de bedrading van de wcd, ook die gaat opwarmen bij een slechter wordende contact).
Daarnaast klopt het niet helemaal wat je stelt: een schuko connector is weliswaar genormeerd op 16 ampère, maar niet bedoeld voor langdurige continue belasting op 16 ampère. Daarbij is menig huis met 16A gezekerd, waarbij doorgaans wordt uitgegaan van een veilige continue belasting van ongeveer 80% van de nominale waarde.

Zelf ervaring met schuko's, welke rond de 12A belast werden, en weg smolten.

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 12-02-2026 21:36 ]

• Ben(V)
En een 2400AC trekt/levert maximaal 2400W (10,43A) dus dat kan prima op een normale wcd met schuko.

Ben(V) schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:16:
Aansluiten via een wcd is gewoon toegestaan mits je hem wel op een eigen groep aansluit.
wcd's en stekkers met een keurmerk zijn gewoon goedgekeurd voor 16A continue (er zijn ook stekkers met lagere stroomsterkte keurmerk)
En vlambogen zijn bij wisselspanning van 230V nooit een probleem, dat is alleen bij gelijkspanning van belang.
Misschien reageerde je op mijn bericht; maar volgens mij stelt hier niemand dat aansluiten via een WCD “niet mag”. Dat het formeel is toegestaan, betekent echter niet automatisch dat het in alle situaties ook de meest verstandige of robuuste keuze is.

@Ben(V)
Het is een beetje te vergelijken met met 130 km/u rijden waar 130 is toegestaan: het mág, en zal 99 procent van de tijd prima gaan. De auto is ervoor goedgekeurd, maar afhankelijk van omstandigheden (weer, verkeer, staat van de weg) is het niet altijd de slimste keuze. Het kan prima gaan, maar de marges worden kleiner en de gevolgen bij tegenvallers groter.

Zo kijk ik er ook naar bij langdurige hoge belasting op stekkers en WCD’s: technisch toegestaan, vaak gaat het goed, maar het brengt wel extra risico’s met zich mee ten opzichte van een robuustere aansluitwijze. Uiteindelijk is het ieders eigen afweging welke keuze je daarin maakt.

• Ben(V)
@geert1992
Ik reageerde niet specifiek op jouw post maar gewoon in de algemene discussie.

Neemt niet weg dat 2400W maar een gemiddelde belasting voor een wcd is en dus makkelijk continue moet kunnen, maar als iemand een CEE of voor mijn part een perilex gebruikt dat helemaal prima is.

Ben(V) schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:51:
@geert1992
Ik reageerde niet specifiek op jouw post maar gewoon in de algemene discussie.

Neemt niet weg dat 2400W maar een gemiddelde belasting voor een wcd is en dus makkelijk continue moet kunnen, maar als iemand een CEE of voor mijn part een perilex gebruikt dat helemaal prima is.
Helder! 2400 watt zie ik zelf niet als gemiddeld vermogen van een schuko, eerder de bovenkant.
Mijn gemiddeld vermogen in huis zal ergens rond de 200 watt zijn, waarvan merendeels via een schuko verbruikt wordt.

• Doggieman
Nou...ben er voor mezelf wel uit. Als m'n 2400 pro straks geleverd is dan gaat die stekker er gewoon af en komt er een CEE stekker op.
Hij zit op z'n eigen groep, en is netjes afgezekerd met een B16 alemat. De voedingskabel vanaf de onderverdeler loopt zonder onderbrekingen rechtstreeks naar het CEE stopcontact en is een 3x2,5mm² Vult. De flexibele kabel waar de stekker vanaf geknipt is wordt tevens voorzien van aan geperste aderhulsjes alvorens de CEE stekker wordt gemonteerd.
Dan vind ik het wel best verder!

Doggieman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:57:
Nou...ben er voor mezelf wel uit. Als m'n 2400 pro straks geleverd is dan gaat die stekker er gewoon af en komt er een CEE stekker op.
Hij zit op z'n eigen groep, en is netjes afgezekerd met een B16 alemat. De voedingskabel vanaf de onderverdeler loopt zonder onderbrekingen rechtstreeks naar het CEE stopcontact en is een 3x2,5mm² Vult. De flexibele kabel waar de stekker vanaf geknipt is wordt tevens voorzien van aan geperste aderhulsjes alvorens de CEE stekker wordt gemonteerd.
Klinkt als een prima oplossing en dan doe je het al veel beter dan 95% van de mensen die er helemaal niet mee bezig is dit naar een hoger niveau te tillen d:)b

Dit werkt prima.
Maar je moet gewoon oppassen bij gammele wcd,s.
Abb is een prima merk en continu geschikt voor die 2400 watt. (Die ik hier gebruik)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J76-zeJP0gCVEs-fdoKnwusHGEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlWSVmi1rJ3iI2GdoKcLgAZQ.jpg?f=fotoalbum_large
Doggieman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:57:
Je hebt er goed over nagedacht! Mijn complimenten;).

Pagina: 1 ... 174 ... 215 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.