6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Wat is dat precies? 4.99 is 60 euro per jaar..wordt de terugverdientijd nog wat langer...meesje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:22:
Zojuist de app bijgewerkt. Nieuwe functionaliteit toegevoegd: ZenWave. Voor nu alleen nog beschikbaar in Duitsland. 4,99 euro p/m vind ik best een aanzienlijk bedrag. Ik dacht dat deze functionaliteit al zat in ZENKI. Maar kennelijk niet.
[Afbeelding]
Mijn eerste indruk is dat dit een dynamisch energiecontract is....meesje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:22:
Zojuist de app bijgewerkt. Nieuwe functionaliteit toegevoegd: ZenWave. Voor nu alleen nog beschikbaar in Duitsland. 4,99 euro p/m vind ik best een aanzienlijk bedrag. Ik dacht dat deze functionaliteit al zat in ZENKI. Maar kennelijk niet.
[Afbeelding]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 09-02-2026 14:44 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
En dit wordt in een later stadium ook naar NL gebracht, daarmee wordt Zendure dus ook energieleverancier (zeer waarschijnlijk via een white label, zoals in Duitse markt). Timing is nog niet bekend. Voordeel is dan dat je ook echt ziet wat je energiekosten zijn en je eventuele besparingen.Taro schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:37:
Klopt, in Duitsland kan je nu ZenWave als dynamisch contract afnemen zoals in de afbeelding staat. Het betreft hier dus geen ondersteuning voor dynamische tarieven in het algemeen.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Lijkt mij ook. En dan is 4,99 in lijn met andere dynamische aanbieders. Zelfs wat aan de goedkopere kant.koboy schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:32:
[...]
Mijn eerste indruk is dat dit een dynamisch energiecontract is....
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Prima conclusie als idd alleen de batterij maar aan de socket heeft gehangen. Zal nog een kleine onnauwkeurigheid inzitten van ca. 1%. Eigenschap van de socket.TCMR schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:07:
[...]
Jullie zijn veel handiger in die RTE-berekeningen dan ik, maar ik zat toevallig vanochtend te kijken in Homewizard op "Jaar" en zag over 2025:
[Afbeelding]
M'n SF800Pro hangt (zoals per advies) aan een HW Energysocket en meet dus continu alle in- en uitgaande stroom. Ik vroeg mij af, mag ik hieruit de conclusie trekken dat ik een gemiddelde RTE heb van ± 73%? Of is dat te kort door de bocht?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ok duidelijk.mrme12345 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:43:
[...]
En dit wordt in een later stadium ook naar NL gebracht, daarmee wordt Zendure dus ook energieleverancier (zeer waarschijnlijk via een white label, zoals in Duitse markt). Timing is nog niet bekend. Voordeel is dan dat je ook echt ziet wat je energiekosten zijn en je eventuele besparingen.
Hij staat op "Slimme meter modus" met "AC-laden starten" toegestaan.meesje schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:50:
[...]
Hoe heb jij de SF800Plus ingesteld? Auto modus/slimme meter modus?
Ik heb nog geen HA draaien dus een drempel om er mee te beginnen en mijn systeem te verbeteren.geert1992 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Je zou ook gebruik kunnen maken van home assistant.
Zonnepanelen gaan via Enphase micro-omvormers, maar ik heb geen switch probleem dat hij even laad en dan weer ontlaad.Polvo176 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:40:
Heb je de zonnepanelen er direct op aangesloten?
Mooie discussie van @koboy en @geert1992 over Enphase micro-omvormers (met burst die de golven veroorzaken) en belasting. Met de kennis van nu zijn keuze's in het verleden misschien niet altijd het beste, maar daar verander ik nu niets aan (de Enphase en Bora kookplaat gaan niet vervangen worden want de kosten wegen nu niet op tegen de opbrengst). Om minder relais schakelingen (laden, standby, ontladen) te hebben bij korte piekbelastingen in gebruik (Quooker, Espressso-machine) en levering (Enphase) is een langere 'schakel detectie periode' handig, een middeling/meetinterval vergroting is niet nodig want je wilt dat de output direct wordt aangepast binnen een releais-stand.
Een verduidelijking aan de hand van volgend plaatje:
/f/image/1dTuggRy58Z1Sj2bFcBrEkmA.png?f=fotoalbum_large)
Accu laad
T1 - De accu laad terwijl er meer verbruik is.
S1 - relais schakelt van laden naar ontladen
T2 - Ontlaad stroom neemt toe
T3 - Ontladen terwijl dat niet meer hoeft
T4 - Ontlaadstroom neemt af
S2 - relais schakelt tussen ontladen en laden
Accu laad
T1 - 'schakel detectie periode' zou ik instelbaar willen hebben (kort-midden-lang of een duur), zodat deze na T2 komt te liggen en de accu helemaal niet schakelt. @peterbier had dezelfde vraag/wens. In HA kan je dat natuurlijk voor elkaar krijgen.
De vraag die wel ontstaat: waarom is T3 zo lang en begint hij niet eerder me afbouwen zoals hij pas in T4 doet? Mogelijk een omvormer beveiliging of een implementatie bug.
Naast ons, Tweakers, zijn er heel veel mensen die dergelijke apparaten hebben en ook een accu nemen en nooit tot onze inzichten komen. Wij kunnen die mensen ook helpen, niet door zelf HA te nemen, maar bevindingen te blijven melden zodat een breder publiek er van profiteert.
oeps, voor een goede NOM sturing is dat wel aan de erg lange kant, ik zie nu al met een Zendure P1 en een slimme meter 5 gen. dat HEMS deze niet geheel op 0 krijgt, nu is dat wel spijkers op laag water zoeken, want door dat hij vrijwel per seconde zich aanpast zijn die paar wattjes die dan de verkeerde kant op gaan (en dat selchts een seconde of wat) penuts.
Als hij dat echter slechts ééns per 20 seconden gaat krijgen is dat toch wel een andere zaak, of je dan die ruim 100 euro wat een Zendure P1 dan weer extra kost dan ook snel weer terug kunt verdienen is dan wel de vraag, ik vrees dat dat wel een paar jaartjes gaat duren.
Afgezien van de impact op de totale afname / teruglevering, daar hebben we het al genoeg over gehad....Joove schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:12:
[...]
Hij staat op "Slimme meter modus" met "AC-laden starten" toegestaan.
[...]
Ik heb nog geen HA draaien dus een drempel om er mee te beginnen en mijn systeem te verbeteren.
[...]
Zonnepanelen gaan via Enphase micro-omvormers, maar ik heb geen switch probleem dat hij even laad en dan weer ontlaad.
Mooie discussie van @koboy en @geert1992 over Enphase micro-omvormers (met burst die de golven veroorzaken) en belasting. Met de kennis van nu zijn keuze's in het verleden misschien niet altijd het beste, maar daar verander ik nu niets aan (de Enphase en Bora kookplaat gaan niet vervangen worden want de kosten wegen nu niet op tegen de opbrengst). Om minder relais schakelingen (laden, standby, ontladen) te hebben bij korte piekbelastingen in gebruik (Quooker, Espressso-machine) en levering (Enphase) is een langere 'schakel detectie periode' handig, een middeling/meetinterval vergroting is niet nodig want je wilt dat de output direct wordt aangepast binnen een releais-stand.
Een verduidelijking aan de hand van volgend plaatje:
[Afbeelding]
Accu laad
T1 - De accu laad terwijl er meer verbruik is.
S1 - relais schakelt van laden naar ontladen
T2 - Ontlaad stroom neemt toe
T3 - Ontladen terwijl dat niet meer hoeft
T4 - Ontlaadstroom neemt af
S2 - relais schakelt tussen ontladen en laden
Accu laad
T1 - 'schakel detectie periode' zou ik instelbaar willen hebben (kort-midden-lang of een duur), zodat deze na T2 komt te liggen en de accu helemaal niet schakelt. @peterbier had dezelfde vraag/wens. In HA kan je dat natuurlijk voor elkaar krijgen.
De vraag die wel ontstaat: waarom is T3 zo lang en begint hij niet eerder me afbouwen zoals hij pas in T4 doet? Mogelijk een omvormer beveiliging of een implementatie bug.
Naast ons, Tweakers, zijn er heel veel mensen die dergelijke apparaten hebben en ook een accu nemen en nooit tot onze inzichten komen. Wij kunnen die mensen ook helpen, niet door zelf HA te nemen, maar bevindingen te blijven melden zodat een breder publiek er van profiteert.
Ik kan me voorstellen dat een klapperende belasting tussen laden en ontladen niet bevorderlijk is voor de levensduur van de accu, maat wellicht is daar bij het ontwerp rekening mee gehouden zeker als dit "redelijk normaal gedrag" is van een flinke bak apparatuur. Niet iedereen is immers tweaker en gaat op detail niveau zitten monitoren. De vraag ten aanzien van het vele schakelen zul je bij Zendure neer moeten leggen.
Edit: ten aanzien van het verschil tussen de reactie tijden T1 en T3: als je goed kijkt zie de de last waarschijnlijk al voor T1 starten, maar vooral de omschakeling van T2 naar T3 ligt te vroeg, deze heb je op het door de nul gaan gelegd ipv op de knik met iets later. Ook zit je natuurlijk met het punt dat dit een 1 seconde resolutie heeft, terwijl de schakelmomenten natuurlijk nooit gelijk vallen met de meet momenten.
T4 is in elk geval korter dan T2 omdat er teruggeteld wordt in teruglevering, maar lang niet volledig naar de stand van voor T1.
[ Voor 8% gewijzigd door koboy op 09-02-2026 16:48 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Zou dit in de praktijk echt slecht zijn voor een omvormer, als het vermogen gecontroleerd op- en afbouwt en de relais niet onder belasting schakelen?koboy schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:33:
[...]
Afgezien van de impact op de totale afname / teruglevering, daar hebben we het al genoeg over gehad....
Ik kan me voorstellen dat een klapperende belasting tussen laden en ontladen niet bevorderlijk is voor de levensduur van de accu, maat wellicht is daar bij het ontwerp rekening mee gehouden zeker als dit "redelijk normaal gedrag" is van een flinke bak apparatuur. Niet iedereen is immers tweaker en gaat op detail niveau zitten monitoren. De vraag ten aanzien van het vele schakelen zul je bij Zendure neer moeten leggen.
Ter vergelijking: ik heb laatst de relais in mijn Quooker vervangen; die schakelen dag in dag uit continu op ~1500 W, wat volgens mij echte belasting is, en die hebben het alsnog zo’n 5+ jaar volgehouden.
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 09-02-2026 16:59 ]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Het relais tussen laden en ontladen zou er best nog wel eens op geselecteerd kunnen zijn. Je bent niet de enige met Enphase of een Quooker....geert1992 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:49:
[...]
Zou dit in de praktijk echt slecht zijn voor een omvormer, als het vermogen gecontroleerd op- en afbouwt en de relais niet onder belasting schakelen?
Ter vergelijking: ik heb laatst de relais in mijn Quooker vervangen; die schakelen dag in dag uit continu op ~1500 W, wat volgens mij echte belasting is, en die hebben het alsnog zo’n 5+ jaar volgehouden.
Het slechte voor een omvormer is vooral het schakelen onder last. De vermogens electronica krijgt op dat moment een opdonder.
Maar, schakelen ze volgens jou onder last?koboy schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:17:
[...]
Het relais tussen laden en ontladen zou er best nog wel eens op geselecteerd kunnen zijn. Je bent niet de enige met Enphase of een Quooker....
Het slechte voor een omvormer is vooral het schakelen onder last. De vermogens electronica krijgt op dat moment een opdonder.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Als dat zo is mag de designer ...... (Onaardige dingen).geert1992 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Maar, schakelen ze volgens jou onder last?
Volgens mij niet, maar volg maar eens een waterkoker aan/uit als de zon een klein beetje schijnt. Ik heb alleen baseload naar (vrijwel) vollast gezien hier, en dat gaat netjes in stapjes ophoog en omlaag
In de Zendure App zie ik, ook met de HW-P1-meter wel iedere 3-5sec updates op het Home scherm, maar als ik in de App van HomeWizard kijk zie ik weldegelijk ander gedrag tussen aansturing met de Zendure P1-meter, en die van HW.mrme12345 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:38:
[...]
Ik merk niet tot nauwelijks verschil tussen aansturing P1 Zendure of P1 Homewizard.
Met die van Zendure zie ik iedere 5-6sec een verandering (bij continu variërende belasting), en met die van HW iedere 20sec.
De Quooker vraagt in 'stand-by' steeds gedurende 5sec 2000W, en als dat net is tijdens het 'meetpunt', dan gaat mijn 2400AC vrolijk 20sec lang 2000W leveren, waarvan het grootste deel (of door de schakelvertraging zelfs alles) op een moment dat de Quooker alweer klaar is. Tel uit je verlies...
Met de Zendure P1-meter gaat dit bij mij minder slecht.
/f/image/rEPh1EYcJMXrpjbjEYSL2VGf.png?f=fotoalbum_large)
Zou dit al beter zijn, @koboy?
Hij filtert nu alleen de kleine hobbels uit de kookplaat en wisselt tussen de onderkant van de spikes en de bovenkant.
Geel is de "anti enphase en kookplaatlijn", blauw is de oorspronkelijke P1-meting met een interval van 1 seconde.
De hobbels tussen 21:05 en 21:06 zijn van de kookplaat; iemand heeft toen expres even een pan op het “vuur” gezet.
Die enorme maar korte spike kun je negeren, die komt uit een of andere meter.....
[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 09-02-2026 21:19 ]
Je hebt de P1 meter gestaffeld?geert1992 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:15:
[Afbeelding]
Zou dit al beter zijn, @koboy?
Hij filtert nu alleen de kleine hobbels uit de kookplaat en wisselt tussen de onderkant van de spikes en de bovenkant.
Geel is de "anti enphase en kookplaatlijn", blauw is de oorspronkelijke P1-meting met een interval van 1 seconde.
De hobbels tussen 21:05 en 21:06 zijn van de kookplaat; iemand heeft toen expres even een pan op het “vuur” gezet.
Die enorme maar korte spike kun je negeren, die komt uit een of andere meter.....
Ik snap je zorg, maar nu ben je echt het kind met het badwater aan het weggooien. Ik zie een base-load met daaroverheen een paar belastingen. Waarbij bij het kookplaat deel een stuk flink te weinig uit de accu gevraagd gaat worden en en ander stuk te veel. Je ontneemt de omvormer om op de watt precies NOM te draaien.
Als je iets wilt doen aan de pulsen, dan zou ik alleen iets aan die van de Enphase doen. Kan makkelijk door opladen pas toe te staan wanneer de Enphase omvormers niet meer pulseren. Zoals ik het begreep pulseren ze alleen maar bij minimale lichtinval, en dat zijn niet de momenten dat je qua opbrengst veel weggooit, maar ook het teruglevertarief nog best in orde is.
De kookplaat zou ik lekker laten voor wat hij is, en accepteren dat je verbruik en teruglevering een fractie hoger is. Kan afhankelijk van de dimensionering van de accu ook geen kwaad.
Zoals het er bij mij uit gaat zien (2 a 3x nachtverbruik aan opslag) wordt de minimale opbrengst in de vroege ochtend teruggeleverd, het grote dal van 4 a 5 uur opgeladen en dan tot ongeveer 40 a 50% ontladen tijdens de avond/kookpiek. Een pulserende kookplaat zou bij mij geen enkel effect hebben omdat de accu rond die tijd toch volle bak aan het terugleveren is.
Het is niet mijn zorg, ik probeer alleen mee te denken. Dit zou het Enphase geschommel er ook uit kunnen halen. Terwijl het wel de grote schommelingen meeneemt. Anders reageert hij wel erg traag, en loop je meer mis, anders dan de paar watts van nu. Het zou je wel wat schakelingen kunnen schelen.koboy schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:47:
[...]
Je hebt de P1 meter gestaffeld?
Ik snap je zorg, maar nu ben je echt het kind met het badwater aan het weggooien. Ik zie een base-load met daaroverheen een paar belastingen. Waarbij bij het kookplaat deel een stuk flink te weinig uit de accu gevraagd gaat worden en en ander stuk te veel. Je ontneemt de omvormer om op de watt precies NOM te draaien.
Als je iets wilt doen aan de pulsen, dan zou ik alleen iets aan die van de Enphase doen. Kan makkelijk door opladen pas toe te staan wanneer de Enphase omvormers niet meer pulseren. Zoals ik het begreep pulseren ze alleen maar bij minimale lichtinval, en dat zijn niet de momenten dat je qua opbrengst veel weggooit, maar ook het teruglevertarief nog best in orde is.
De kookplaat zou ik lekker laten voor wat hij is, en accepteren dat je verbruik en teruglevering een fractie hoger is. Kan afhankelijk van de dimensionering van de accu ook geen kwaad.
Zoals het er bij mij uit gaat zien (2 a 3x nachtverbruik aan opslag) wordt de minimale opbrengst in de vroege ochtend teruggeleverd, het grote dal van 4 a 5 uur opgeladen en dan tot ongeveer 40 a 50% ontladen tijdens de avond/kookpiek. Een pulserende kookplaat zou bij mij geen enkel effect hebben omdat de accu rond die tijd toch volle bak aan het terugleveren is.
Anders kom je toch bij een ander type batterij uit, met nom heb je simpelweg vertragingen.
Btw; gezien het om marges gaat, denk ik eerder aan een kopjeswater, ipv badwater.
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 09-02-2026 22:32 ]
Heb zojuist een gewone 2400AC+ +1 3000L besteld.
Kijken of ze de levertijden halen dit keer
Qua pricing is deze net iets goedkoper dan de ac1600+ per kWH en bied meer uitbreiding in zijn totale capaciteit. Ik kwam nog zo een 8. tot 10 kWH tekort om al mn zonne overschot in de zomer op te slaan en savonds in de auto te stoppen.
Overigens werkt de kortingscode nog steeds.
[ Voor 78% gewijzigd door therobber op 10-02-2026 09:22 ]
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
Wat ons opvalt:
RTE: 88,15%. Dat is de hoogste score die we tot nu toe gezien hebben in de markt. We hebben dit getest door 4 x van 10% naar 100% te laden en vice versa met ontladen. De uitslagen lagen tussen 87,3 en 88,7%. We doen de test op 800 W om het vergelijkbaar te maken met de andere batterijen en merken die we reviewen. Als we later meer batterijen toe kunnen voegen zullen we de test herhalen op 2400 W. Nu is dat niet verstandig ivm de C-rating. Met zo'n hoge RTE is dit wel een plus qua duuzaamheid.
NOM: ook de NOM werkt zeer goed, dit was al bij 2400 AC en hier ook. We hebben dit zowel met Shelly klemmen als met de P1 van Zendure getest en dan in de nacht. Dan is de load wel stabieler, dus makkelijker om NOM te realiseren. Maar we doen dit bij elke review en zo krijg je een goede benchmark over de batterijen heen.
HEMS 2.0: dit is een upgrade van huidige HEMS en zal 30 april live gaan. Hierbij wordt de connectiviteit met EV, warmtepompen en andere apparatuur verder uitgebreid waardoor het Zendure HEMS echt de centrale unit van het energiehuishouden wordt.
ZenWave: Zendure gaat ook dynamische contracten aanbieden via de app, om ook qua kosten alles in de app te krijgen. DIt is al live in Duitsland en komt dit jaar ook naar Nederland.
ZenGuard: verdere upgrade van de veiligheid van de stekkerbatterij met een dubbele BMS (cloud en fysiek), verder geoptimaliseerde onderhoud en beveliging, en toepassing overdrukventiel.
Standby-verbruik: zeer laag met ca 3 W
Prijs: prijs ligt natuurlijk hoger dan bij Marstek, maar dan krijg je ook wel echt een goed apparaat, met goede software en die zeer veilig is. Hoe meer batterijen je toevoegt, hoe goedkoper het per kWh wordt. Bij de grootste configuratie met 16,8 komt de prijs op €273 per kWh.
P1 meter Homewizard: dit is iets waar veel gebruikers nog van zeggen dat het niet werkt of niet voldoende snel. Dus hier heeft Zendure nog echt werk aan de winkel om dat op te lossen.
Al met al een zeer goede batterij en inderdaad een mooie doorontwikkeling van de 2400 AC.
[ Voor 29% gewijzigd door Martijnvdb op 10-02-2026 09:14 ]
Je bedoelt dat het ingesteld staat op 2400 Watt standaard en niet op 800 Watt?Martijnvdb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:11:
Mooie product lancering. Even goed opletten dat de omvormer in de nieuwe AC2400+ al 2,4 kwh capaciteit heeft en dat is niet bij de "oude" AC 2400. Als ik het verolgens doorreken is de nieuwe AC2400+ goedkoper dan de AC2400....
Nee de basis unit heeft in de AC2400+ al ingebouwd 2.4 kwh, dit is niet zo bij de AC2400.ElfElf schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:14:
[...]
Je bedoelt dat het ingesteld staat op 2400 Watt standaard en niet op 800 Watt?
Je start dus in de nieuwe serie al met 2.4 kwh als basis.
Minder omzettingsverliezen: De PRO neem je omdat hij zonne‑energie rechtstreeks als DC‑DC‑AC verwerkt met veel minder verlies, terwijl de 2400 AC altijd de inefficiënte DC‑AC‑DC‑AC route neemt en dus meer omzettingsverliezen heeft. Maar dan moet je wel in de. gelegenheid zijn om zonnepanelen aan te sluiten (en dat is niet hetzelfde als de string omvormer, die heeft maar 2 of 4 kabels naar binnen, terwijl je hier 4 mppt hebt, meer micro omvormers en dus meer kabels naar binnen moet trekken)Martijnvdb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:33:
Kan iemand mij uitleggen waarom je de Pro zal nemen ipv de 2400 AC? Ik zie dat je bij de PRO direct zonnepanelen kunt aansluiten (MPPT). Wat heeft dit voor voordeel t.o.v. de 2400 AC waarbij dit niet mogelijk is?
Ah oke, helder dankjewel. Het zijn dus geen plug en play panelen. Je moet hier ook nog kabels trekken en micro omvormers etc aanschaffen?mrme12345 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:37:
[...]
Minder omzettingsverliezen: De PRO neem je omdat hij zonne‑energie rechtstreeks als DC‑DC‑AC verwerkt met veel minder verlies, terwijl de 2400 AC altijd de inefficiënte DC‑AC‑DC‑AC route neemt en dus meer omzettingsverliezen heeft. Maar dan moet je wel in de. gelegenheid zijn om zonnepanelen aan te sluiten (en dat is niet hetzelfde als de string omvormer, die heeft maar 2 of 4 kabels naar binnen, terwijl je hier 4 mppt hebt, meer micro omvormers en dus meer kabels naar binnen moet trekken)
<too slow>Martijnvdb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:33:
Kan iemand mij uitleggen waarom je de Pro zal nemen ipv de 2400 AC? Ik zie dat je bij de PRO direct zonnepanelen kunt aansluiten (MPPT). Wat heeft dit voor voordeel t.o.v. de 2400 AC waarbij dit niet mogelijk is?
[ Voor 46% gewijzigd door Basket Kees op 10-02-2026 09:42 ]
Geen micro omvormers, die zitten in de SF 2400 Pro verwerkt, maar wel meer kabels naar binnen trekken. Je kunt geen string aansluiten omdat het vermogen per MPPT beperkt is.Martijnvdb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:40:
[...]
Ah oke, helder dankjewel. Het zijn dus geen plug en play panelen. Je moet hier ook nog kabels trekken en micro omvormers etc aanschaffen?
Wat met een string bedoelt wordt is een aantal zonnepanelen in serie.Martijnvdb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:40:
[...]
Ah oke, helder dankjewel. Het zijn dus geen plug en play panelen. Je moet hier ook nog kabels trekken en micro omvormers etc aanschaffen?
Die kun je hier niet op aansluiten. Het is plug en play maar met maar 1 zonnepaneel per 1 setje mc4 stekkers.
Je kunt hier dus maximaal 4 panelen op aansluiten en per paneel moet je 2 kabels naar binnen trekken.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Dank voor je toelichting. Wel het onderzoeken waard. Heb nu 22 panelen op ZuidWest, misschien goed om deze aan de NO zijde te leggen om de ochtendzon direct te pakken. Het zijn ieg geen dure panelen.Acidrain schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:56:
[...]
Wat met een string bedoelt wordt is een aantal zonnepanelen in serie.
Die kun je hier niet op aansluiten. Het is plug en play maar met maar 1 zonnepaneel per 1 setje mc4 stekkers.
Je kunt hier dus maximaal 4 panelen op aansluiten en per paneel moet je 2 kabels naar binnen trekken.
Mijn advies is je huidige panelen lekker laten liggen tot ze afgeschreven zijn. Anders heb je alleen maar extra monteur kosten.Martijnvdb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:03:
[...]
Dank voor je toelichting. Wel het onderzoeken waard. Heb nu 22 panelen op ZuidWest, misschien goed om deze aan de NO zijde te leggen om de ochtendzon direct te pakken. Het zijn ieg geen dure panelen.
Je kan de Zendure ook opladen met je huidige panelen. Gewoon via het stopcontact. De ingebouwde omvormer(s) in de pro hoef je niet percee te gebruiken.
Ik zie de pro meer voor in een schuurtje of een caravan/vakantiehuisje waar je zelf de kabels het dak op kan trekken. Voor op je huis moet je anders veel te veel en veel te lange kabels trekken.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Ben even benieuwd waarom gekozen voor een 3000L ipv de 3000X?therobber schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:55:
De nieuwe modelletjes staan er op, vind de prijzen reuze meevallen alleen op de PRO toch weer 50-60 dagen levertijd.
Kijken of ze de levertijden halen dit keer.
Qua pricing is deze net iets goedkoper dan de ac1600+ per kWH en bied meer uitbreiding in zijn totale capaciteit. Ik kwam nog zo een 8. tot 10 kWH tekort om al mn zonne overschot in de zomer op te slaan en savonds in de auto te stoppen.
[Afbeelding]
De 3000X past niet onder de nieuwe seriePakhaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:12:
[...]
Ben even benieuwd waarom gekozen voor een 3000L ipv de 3000X?
Dit zijn dus eigenlijk van die balkon systemen die veel in Duitsland gebruikt worden met een paar panelen.
Zie voorlopig nog geen toegevoegde waarde ten opzicht van de "oude" 2400 AC als je panelen op je dak hebt of wilt hebben.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dit dus aan de ene kant wel jammer want wanneer je hem met 5 accu's uitrust heb je best een serieuze toren staan. Dat vind ik nu ook al van de 2 Hypers met ieder 4 accusAcidrain schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:13:
[...]
De 3000X past niet onder de nieuwe serie
Hoe definieer je voordeel?Ben(V) schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:15:
Als ik het zo lees kun je wel een een paar panelen (vier dus) op aansluiten maar voor een normaal aantal panelen is het volkomen ongeschikt en heb je nog steeds een string omvormer nodig.
Dit zijn dus eigenlijk van die balkon systemen die veel in Duitsland gebruikt worden met een paar panelen.
Zie voorlopig nog geen toegevoegde waarde ten opzicht van de "oude" 2400 AC als je panelen op je dak hebt of wilt hebben.
Je zal een hogere RTE behalen doordat je één conversieslag overslaat.
Kijk ik naar mijn eigen situatie dan is ieder paneel extra in de winter meegenomen. Anders komt die batterij nooit vol. En doordat je twee systemen hebt kan je in de zomer eenvoudiger een deel afschakelen om teruglevering te beperken.
Als ik iets soortgelijks met mijn huidige installatie zou willen doen dan moet ik een dure 3 fase hybride omvormer kopen (bijv. Growatt) en dan daar een HV BYD batterij op aansluiten.
Oh hij heeft de nieuwe 2400 pro gekocht?Acidrain schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:13:
[...]
De 3000X past niet onder de nieuwe serie
Met "gewone" dacht ik de 2400AC die er al was.
[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 10-02-2026 10:29 ]
Nee, de nieuwe 2400AC+, tenminste dat staat in zijn post.Pakhaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Oh hij heeft de nieuwe 2400 pro gekocht?
Nee de AC+Pakhaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Oh hij heeft de nieuwe 2400 pro gekocht?
Je hebt dus de
- 2400AC (AB3000X)
- 2400AC+ (plus)(AB3000L)
- 2400ACPro (AB3000L)
- 1600AC+ (AB2000(X/S)
Ik zelf prefereer om ze te noemen als volgt
AC2400 / + / Pro dan zie je imo het verschil beter
Ik denk dat je de 2400AC Pro niet als een upgrade van de 2400AC moet zien maar als een upgrade van de oude Hyper en de 800 Pro.Ben(V) schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:15:
Als ik het zo lees kun je wel een een paar panelen (vier dus) op aansluiten maar voor een normaal aantal panelen is het volkomen ongeschikt en heb je nog steeds een string omvormer nodig.
De 2400AC+ is de upgrade van de 2400AC.
Of die upgrade dusdanig is om te gaan vevangen. Ik denk het niet. Maar als je nog niets hebt zou ik voor de 2400AC+ gaan.
Ik zie het. Had even review van Taro moeten lezen.Acidrain schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:31:
[...]
Nee, de nieuwe 2400AC+, tenminste dat staat in zijn post.
Lijkt me simpel toch?m-vw schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:25:
[...]
Hoe definieer je voordeel?
Je zal een hogere RTE behalen doordat je één conversieslag overslaat.
Kijk ik naar mijn eigen situatie dan is ieder paneel extra in de winter meegenomen. Anders komt die batterij nooit vol. En doordat je twee systemen hebt kan je in de zomer eenvoudiger een deel afschakelen om teruglevering te beperken.
Als ik iets soortgelijks met mijn huidige installatie zou willen doen dan moet ik een dure 3 fase hybride omvormer kopen (bijv. Growatt) en dan daar een HV BYD batterij op aansluiten.
4 panelen op je dak erbij leggen en 8 kabels trekken voor een beetje hoger rendement lijkt veel moeite voor weinig meerwaarde.
Voor de rest van je panelen hebt je toch weer een stringomvormer nodig.
Als je ergens makkelijk een paar panelen op een plat dak of zo kunt leggen wordt het misschien anders.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Zeker scherp geprijsd die 2400AC+ omdat je er ook direct 2.4kwh erbij hebt. Met 3x 3000L en korting zit je op 3156 euro voor 11kwh.therobber schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:32:
[...]
Nee de AC+
Je hebt dus de
- 2400AC (AB3000X)
- 2400AC+ (plus)(AB3000L)
- 2400ACPro (AB3000L)
- 1600AC+ (AB2000(X/S)
Ik zelf prefereer om ze te noemen als volgt
AC2400 / + / Pro dan zie je imo het verschil beter
Voor de normale 2400AC + 4 x 3000X betaal je 3558 euro voor 11.5kwh.
Die vierpanelen komen inderdaad niet op mijn dak, maar op mijn garage. Dat is bij de meeste mensen die hier naar kijken zo.Ben(V) schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Lijkt me simpel toch?
4 panelen op je dak erbij leggen en 8 kabels trekken voor een beetje hoger rendement lijkt veel moeite voor weinig meerwaarde.
Voor de rest van je panelen hebt je toch weer een stringomvormer nodig.
Als je ergens makkelijk een paar panelen op een plat dak of zo kunt leggen wordt het misschien anders.
Maar je moet wel onderscheid maken tussen PnP(+) en een volwaardige 3 fase PV installatie met HV batterij.
Denk ik ook, dat geldt trouwens voor de drie nieuwe producten.Acidrain schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Ik denk dat je de 2400AC Pro niet als een upgrade van de 2400AC moet zien maar als een upgrade van de oude Hyper en de 800 Pro.
De 2400AC+ is de upgrade van de 2400AC.
Of die upgrade dusdanig is om te gaan vevangen. Ik denk het niet. Maar als je nog niets hebt zou ik voor de 2400AC+ gaan.
'A single SolarFlow 2400 AC+ can be connected up to 5 AB1000/AB2000/AB3000L series batteries, which can maximumly reach to 16.8kWh capacity.'
Denk wel dat voor het scenario 'de Russen vallen binnen en de stroom valt uit' een accu-systeem met eigen panelen op het dak 'meteen' werkt om iig iets aan energie te hebben (uit het noodstroom stopcontact in de Zendure) plus de voorzieining op te laden uit die paar extra panelen die er rechtstreeks op zijn aangesloten.m-vw schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:49:
[...]
Die vierpanelen komen inderdaad niet op mijn dak, maar op mijn garage. Dat is bij de meeste mensen die hier naar kijken zo.
Maar je moet wel onderscheid maken tussen PnP(+) en een volwaardige 3 fase PV installatie met HV batterij.
In dr situatie dat de normale stroomvoorziening nog werkt, werkt ook je (niet-hybride) omvormer en zijn die paar extra panelen weinig nuttig. Dus voor die situatie zou ik nooit upgraden van de normale 2400 naar de Pro.
Wil je daarentegen ook langdurig (weken) je telefoon kunnen opladen en/of je diepvries draaiend houden (dagen) dan is een onafhankelijke installatie met eigen panelen wel zo leuk.
imho.
One cookie a day keeps the doctor away !
Denk dat er minimaal net zoveel mensen hun bestaande PV installaties met veel dakpanelen willen uitbreiden met een batterij als mensen die ergens een paar paneeltjes willen plaatsen.
@ppaulv
Helemaal mee eens, maar ik vrees is dat zoiets niet in de winter moet gebeuren met die vele dagen bewolking want dan kom je met een paar panelen ook niet ver.
Weet iemand waarom die AB2000X (1,92KWh) en AB3000L(2,88KWh) eigenlijk twee zo groot zijn als de AB3000X (2,88KWh)?
[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 10-02-2026 11:09 ]
Helaas die lijkt niet te werken op de 2400 Protherobber schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:55:
De nieuwe modelletjes staan er op, vind de prijzen reuze meevallen alleen op de PRO toch weer 50-60 dagen levertijd.
Kijken of ze de levertijden halen dit keer.
[Afbeelding]
Signature
Een kleine opmerking over de review, de auto modus die jullie benoemen zou alleen NOM doen. Dit is niet helemaal waar. De Auto-modus zorgt er ook voor als dynamische tarieven ingeschakeld zijn schakelt het systeem over naar AC-oplaadmodus als de dynamische tarieven laag zijn (Deze waarde's moet je zelf instellen bij welke periode's je wilt laden of juist NOM wilt draaien) Dan laad hij ook op bij goedkope uren als er geen zon is of bijvoorbeeld 's-nachts en gaat daarna weer door met NOM. Dit is wel een belangrijk punt om te benoemen.mrme12345 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:00:
We hebben de eerste review afgerond: de SolarFlow 2400 AC+. De komende tijd zullen we ook nog de 1600 AC+ en de 2400 Pro reviewen.
Wat ons opvalt:
RTE: 88,15%. Dat is de hoogste score die we tot nu toe gezien hebben in de markt. We hebben dit getest door 4 x van 10% naar 100% te laden en vice versa met ontladen. De uitslagen lagen tussen 87,3 en 88,7%. We doen de test op 800 W om het vergelijkbaar te maken met de andere batterijen en merken die we reviewen. Als we later meer batterijen toe kunnen voegen zullen we de test herhalen op 2400 W. Nu is dat niet verstandig ivm de C-rating. Met zo'n hoge RTE is dit wel een plus qua duuzaamheid.
NOM: ook de NOM werkt zeer goed, dit was al bij 2400 AC en hier ook. We hebben dit zowel met Shelly klemmen als met de P1 van Zendure getest en dan in de nacht. Dan is de load wel stabieler, dus makkelijker om NOM te realiseren. Maar we doen dit bij elke review en zo krijg je een goede benchmark over de batterijen heen.
HEMS 2.0: dit is een upgrade van huidige HEMS en zal 30 april live gaan. Hierbij wordt de connectiviteit met EV, warmtepompen en andere apparatuur verder uitgebreid waardoor het Zendure HEMS echt de centrale unit van het energiehuishouden wordt.
ZenWave: Zendure gaat ook dynamische contracten aanbieden via de app, om ook qua kosten alles in de app te krijgen. DIt is al live in Duitsland en komt dit jaar ook naar Nederland.
ZenGuard: verdere upgrade van de veiligheid van de stekkerbatterij met een dubbele BMS (cloud en fysiek), verder geoptimaliseerde onderhoud en beveliging, en toepassing overdrukventiel. Op deze wijze wordt het een van de veiligste batterijen in de markt.
Standby-verbruik: zeer laag met ca 3 W
Prijs: prijs ligt natuurlijk hoger dan bij Marstek, maar dan krijg je ook wel echt een mooi apparaat, met zeer goede software en die zeer veilig is. Hoe meer batterijen je toevoegt, hoe goedkoper het per kWh wordt. Bij de grootste configuratie met 16,8 komt de prijs op €273 per kWh.
P1 meter Homewizard: dit is iets waar veel gebruikers nog van zeggen dat het niet werkt of niet voldoende snel. Dus hier heeft Zendure nog echt werk aan de winkel om dat op te lossen.
Al met al een zeer goede batterij en inderdaad een mooie doorontwikkeling van de 2400 AC.
Het gaat op basis van tarieven die je 'hard' instelt in EUR, en er dus geen rekening wordt gehouden met relatieve tarieven op die dag. Wat op zich wel jammer is natuurlijk.MikeyMan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:53:
@Ultimate-Dennus hoe gaat ie dan om met ingestelde spreiding? Als het verschil minder dan 25% is, heeft het weinig zin...
/f/image/ZE3DCnPS0PqhQHhyXV39hL6E.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast ronden ze ook heel vervelend en daardoor soms onjuist af op 2 cijfers na de komma, terwijl ze 3 cijfers na komma tonen.
[ Voor 8% gewijzigd door crbnnw op 10-02-2026 12:00 ]
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Klopt is zeker waar, maar technisch gezien kijkt hij wel op de achtergrond naar de dynamische tarieven 24 uur per dag. Met de door jou ingestelde voorwaarden indd. Dat dan weer wel... Dus je zult zeker zelf nog een afweging moeten maken wat in je eigen situatie het prettigst is met je goedkope/normale/duren momenten.crbnnw schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Het gaat op basis van tarieven die je 'hard' instelt in EUR, en er dus geen rekening wordt gehouden met relatieve tarieven op die dag. Wat op zich wel jammer is natuurlijk.
[Afbeelding]
Heb je ook concrete maten?
Dat is dus de vraag die ik al heb vanaf de eerste keer dat ik Zendure batterijen zag.Ben(V) schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:02:
...
Weet iemand waarom die AB2000X (1,92KWh) en AB3000L(2,88KWh) eigenlijk twee zo groot zijn als de AB3000X (2,88KWh)?
Ik zou denken als volgt.Pakhaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:27:
@Taro ik lees in jouw review "Form factor is hoog, bij opstapelen 5 extra accu’s wordt de toren een stuk hoger dan bij de 2400 AC + 6x AB3000X."
Heb je ook concrete maten?
Basis: 294mm
Batterij: 257
Samen een toren van 158cm hoog.
Weet niet of dit zo stabiel zal zijn
Dan is de basis + 3 batterijen 1065mm. Valt me nog mee.Idr548 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Ik zou denken als volgt.
Gezien het gewicht lijkt mij 5 ook prima stabiel trouwens, dat heb je niet zomaar om.
Daarom zitten er (bij de 2400AC) 6 beugeltjes bij. 4 om de omvormer bovenop aan de bovenste module vast te maken, en 2 om aan de achtermuur vast te maken.Idr548 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:42:
[...]
Ik zou denken als volgt.
@Ultimate-Dennus terechte toevoeging, ik verwerk het in de review!Ultimate-Dennus schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:36:
[...]
Een kleine opmerking over de review, de auto modus die jullie benoemen zou alleen NOM doen. Dit is niet helemaal waar. De Auto-modus zorgt er ook voor als dynamische tarieven ingeschakeld zijn schakelt het systeem over naar AC-oplaadmodus als de dynamische tarieven laag zijn (Deze waarde's moet je zelf instellen bij welke periode's je wilt laden of juist NOM wilt draaien) Dan laad hij ook op bij goedkope uren als er geen zon is of bijvoorbeeld 's-nachts en gaat daarna weer door met NOM. Dit is wel een belangrijk punt om te benoemen.Als je op het kleine informatie icoontje klikt bij de auto-modus staat dit ook netjes vermeld. Bij het kopje Extra functie. Verder weer een mooie nette review!
![]()
[Afbeelding]
Nu ben ik best een leek te noemen maar alle inspanningen mbt alle soorten Zendure batterijen met of zonder aansluiting van zonnepanelen, het blijft een beste investering en de zon is ook niet altijd betrouwbaar.ppaulv schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:00:
[...]
Denk wel dat voor het scenario 'de Russen vallen binnen en de stroom valt uit' een accu-systeem met eigen panelen op het dak 'meteen' werkt om iig iets aan energie te hebben (uit het noodstroom stopcontact in de Zendure) plus de voorzieining op te laden uit die paar extra panelen die er rechtstreeks op zijn aangesloten.
In dr situatie dat de normale stroomvoorziening nog werkt, werkt ook je (niet-hybride) omvormer en zijn die paar extra panelen weinig nuttig. Dus voor die situatie zou ik nooit upgraden van de normale 2400 naar de Pro.
Wil je daarentegen ook langdurig (weken) je telefoon kunnen opladen en/of je diepvries draaiend houden (dagen) dan is een onafhankelijke installatie met eigen panelen wel zo leuk.
imho.
Zeg ik iets geks dat een kleine diesel generator (5KW) misschien wel goedkoper is en zelfs 's nachts stroom kan opwekken.(of wanneer het maar nodig is)
Oké, je zit met geluid maar als dan welke grootmacht ook hier binnenvalt, dan valt het geluid van zo'n generator wel mee denk ik.
Daarmee zeg je op zich niets geks als het puur om een noodstroomvoorziening gaat. Alleen deze accus worden voornamelijk gebruikt om het percentage eigengebruik van de zonnepanelen om hoog te krijgen en daarbjj is de noodstroom voorzien mooi mee genomen.Skipperhenk schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Nu ben ik best een leek te noemen maar alle inspanningen mbt alle soorten Zendure batterijen met of zonder aansluiting van zonnepanelen, het blijft een beste investering en de zon is ook niet altijd betrouwbaar.
Zeg ik iets geks dat een kleine diesel generator (5KW) misschien wel goedkoper is en zelfs 's nachts stroom kan opwekken.(of wanneer het maar nodig is)
Oké, je zit met geluid maar als dan welke grootmacht ook hier binnenvalt, dan valt het geluid van zo'n generator wel mee denk ik.
Aangezien ik al 2 paneeltjes op de schuur had liggen op een Ecoflow stekker omvormer, wilde ik een accu waar ik ook zonnepanelen op aan kon sluiten en dat was toen of de Hyper-2000 of de SF800 Pro.
Als ik nu een nieuwe keus zou moeten maken dan zou ik sowieso weer een accu willen waar ik zonnepanelen op aan kan sluiten. Of dat nu een 800 xx, 1600 xx of een 2400 xx zou worden zou ook afhangen van de prijs.
Even een andere vraag voor de meer ervaren mensen hier: Zou je de Zendures ook met een generator op kunnen laden? Ik zou me dan voor stellen om de stekker die normaal in het stopcontact gaat in de generator te stoppen en dan stroom via de noodstroom uitgang te gebruiken
Als je niet handelt en dus puur voor NOM gaat is het volgens mij niet/moeilijk dicht te rekenen.Skipperhenk schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Nu ben ik best een leek te noemen maar alle inspanningen mbt alle soorten Zendure batterijen met of zonder aansluiting van zonnepanelen, het blijft een beste investering en de zon is ook niet altijd betrouwbaar.
Een volledige off-grid voorziening voor veel van ons financieel een stap te ver, dit is gewoon een eerste, laagdrempelige, stap.
Zeer goede vraag, leuk om te weten.AWEF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Daarmee zeg je op zich niets geks als het puur om een noodstroomvoorziening gaat. Alleen deze accus worden voornamelijk gebruikt om het percentage eigengebruik van de zonnepanelen om hoog te krijgen en daarbjj is de noodstroom voorzien mooi mee genomen.
.
Even een andere vraag voor de meer ervaren mensen hier: Zou je de Zendures ook met een generator op kunnen laden? Ik zou me dan voor stellen om de stekker die normaal in het stopcontact gaat in de generator te stoppen en dan stroom via de noodstroom uitgang te gebruiken
Overigens heb ik de2400 AC met 4 modules en doe inderdaad niets met handel en wandel, straks proberen zoveel mogelijk zelf op te souperen. (als de zon tenminste weer eens wat gaat doen)
Komt toch wel leuke generatoren tegen tussen €1000-1500. Stroomstoring, aanzwengelen en je kunt aardig aftappen.m-vw schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Als je niet handelt en dus puur voor NOM gaat is het volgens mij niet/moeilijk dicht te rekenen.
Een volledige off-grid voorziening voor veel van ons financieel een stap te ver, dit is gewoon een eerste, laagdrempelige, stap.
Als de batterijen vol zitten kom je dan een aardig tijdje door.
Nou .... ik heb de simpelste uitvoering van de sf2400 (1 accu) en heb daaraan net genoeg om de nacht door te komen (zonder wasmachine gebruik etc.). Er vanuit gaande dat ik m'n accu elke dag vol krijg met zonnestroom (is niet zo, maar laten we het even aannemen) levert me dat zo'n 2kWh 'gratis' stroom, rekening houdend met een efficiëntie van 85%, met m'n huidige contract zo'n 0,50 euro. Iedere dag. Dus zo'n 180,- per jaar. De sf2400+ (die oude is niet meer te koop lijkt het wel) kost 1000,- Dus een terugverdientijd van 6 jaar. Dat is korter dan het is voor m'n panelen ....m-vw schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:19:
[...]
Als je niet handelt en dus puur voor NOM gaat is het volgens mij niet/moeilijk dicht te rekenen.
En tja, als de Russen binnen vallen ..... kun je dan nog lang tanken voor je generatortje?
[ Voor 4% gewijzigd door ppaulv op 10-02-2026 14:30 ]
Een kleine (diesel)generator kos je ook al zo 1500 euro, zeker als je er 1 wilt met een mooie sinus die niet je apparatuur sloopt.Skipperhenk schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:05:
[...]
Maar dan ben je er nog niet: jaarlijks onderhoud, ook als je hem niet gebruikt, en hoe kom je aan brandstof als de stroom is uitgevallen? Diesel/benzine heeft een beperkte houdbaarheid tenzij je extra dure speciale houdbare brandstof gebruikt. Reken dan uit dat die dingen zo 1 liter of meer per uur verstoken......
Helaas (tja) heb ik al een sf2400.
Dat levert een interesante vraag op : de nieuwe sf1600+ inclusief 2,4kWh accu kost 730,-
Een extra accu (2,4kWh) voor m'n sf2400 kost 850,-
Ik wil meer accu van zo'n 2,4kWh .... dus waarom zou k dan nog een losse accu kopen ipv een 1600+ ?
Wat zijn de argumenten voor en tegen? (de 1600+ levert genoeg vermogen want ik (ont)laad met 800W).
[ Voor 55% gewijzigd door ppaulv op 10-02-2026 14:40 ]
Nee, maar gek genoeg krijg je dan te zien dat de code niet klopt. Bij andere codes krijg je te zien dat de code niet geldig is voor het betreffende product. Dus: als iemand een kortingscode weet voor de 2400 Pro, we horen het graag!Eboman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:26:
[...]
Helaas die lijkt niet te werken op de 2400 Pro
De SF1600 AC+ heeft een accu met capaciteit van 1,92kWh!ppaulv schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:35:
E
Dat levert een interesante vraag op : de nieuwe sf1600+ inclusief 2,4kWh accu kost 730,-
Een extra accu (2,4kWh) voor m'n sf2400 kost 850,-
Ik wil meer accu van zo'n 2,4kWh .... dus waarom zou k dan nog een losse accu kopen ipv een 1600+ ?
Wat zijn de argumenten voor en tegen? (de 1600+ levert genoeg vermogen want ik (ont)laad met 800W).
Is het verstandig om nu toe te slaan of toch nog even te wachten (ik krijg op dit moment m'n 800Pro toch niet vol)
Bij Zendure BE momenteel AB2000S voor €549 alles inbegrepen. https://be.zendure.com/pr...olarflow-batterij-ab2000sAWEF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:37:
Is er trouwens iemand die de prijzen van de AB2000x batterijen bijhoud? Ik zie dat ze nu op de zendure site voor 609 euro weg gaan. Als ik me goed herinner waren ze niet al te lang geleden nog iets van 900...
Is het verstandig om nu toe te slaan of toch nog even te wachten (ik krijg op dit moment m'n 800Pro toch niet vol)
Dat is de "oude" S, ik wil de Xmmarchan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:39:
[...]
Bij Zendure BE momenteel AB2000S voor €549 alles inbegrepen. https://be.zendure.com/pr...olarflow-batterij-ab2000s
De S is in NL al niet meer te bestellen. Ik zie trouwens dat de X in BE 799 is...
Neem jij maar de X :-)AWEF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Dat is de "oude" S, ik wil de X
De S is in NL al niet meer te bestellen. Ik zie trouwens dat de X in BE 799 is...
Ja hoor, je kunt tot 6 SolarFlows gezamenlijk managen via HEMS/App en aansturen als 1 grote batterijMalleEppie71 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:12:
Wat ik nog niet heb kunnen vinden: kan je met HEMS de ‘oude’ en ‘nieuwe’ 2400 gezamenlijk managen, zeg maar als 1 systeem?
Wat ik wel merk is dat het instellen uitdagend is als je zowel een 2400AC als 800 Pro hebt. Als ik in HEMS onder veiligheidsinstellingen de maximale output op 3.000 watt zet dan gaat hij maar maximaal 2.400 watt als output geven (1.500 watt uit de 2400AC en 800 watt uit de 800 Pro). Zodra de Pro op is gaat de 2400AC in z’n eentje wel verder op output van 2.400 watt.mrme12345 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:46:
[...]
Ja hoor, je kunt tot 6 SolarFlows gezamenlijk managen via HEMS/App en aansturen als 1 grote batterij
Ik had verwacht dat de maximale output 2.400+800 watt zou zijn en dat hij met 2 vingers in z’n neus die 3.000 watt gezamenlijk zou kunnen uitpersen.
HEMS draait nu op electriciteitsmodus en ook daar vraagt hij 3.000 output.
Ja dat herken ik wel, en heeft ook met veiligheid te maken. Met de Zendure HA integratie (die ik gebruik), heb je daar geen last van want daar kun je aangeven dat het op afzonderlijke groep of fase zit. En wil je in de app hoger dan de 2.400W dan zul je aan moeten tonen dat het op verschillende vrije groepen is, met documentatie installateur enz. Erg omslachtig dus, maar gaat natuurlijk wel over veiligheid. Overigens dacht ik dat de grens op 3000W ontladen zat zonder documentatie, maar kan me vergissen want is al tijdje geleden dat ik dit in de app uitgeprobeerd heb.Swenn schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:17:
[...]
Wat ik wel merk is dat het instellen uitdagend is als je zowel een 2400AC als 800 Pro hebt. Als ik in HEMS onder veiligheidsinstellingen de maximale output op 3.000 watt zet dan gaat hij maar maximaal 2.400 watt als output geven (1.500 watt uit de 2400AC en 800 watt uit de 800 Pro). Zodra de Pro op is gaat de 2400AC in z’n eentje wel verder op output van 2.400 watt.
Ik had verwacht dat de maximale output 2.400+800 watt zou zijn en dat hij met 2 vingers in z’n neus die 3.000 watt gezamenlijk zou kunnen uitpersen.
HEMS draait nu op electriciteitsmodus en ook daar vraagt hij 3.000 output.
Op de website van Zendure staat 2.4 kWhmmarchan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:22:
[...]
De SF1600 AC+ heeft een accu met capaciteit van 1,92kWh!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/mrt8Pmjr3yVwoNkpAPQI9Xu8.png?f=user_large)
Alle extra toe te voegen accu's zijn 1.92 kWh
[ Voor 3% gewijzigd door ppaulv op 10-02-2026 16:49 ]
Het is denk ik meer een programeer fout, als je 3000 watt wil uit 2 apparaten dan verdeelt Zendure het 50/50 over 2 apparaten dus 1500 uit de 1 en 1500 uit de ander. Alleen 1 van de 2 kan maar tot 800 leveren dus is het 1500 + 800 totaal.mrme12345 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:38:
[...]
Ja dat herken ik wel, en heeft ook met veiligheid te maken. Met de Zendure HA integratie (die ik gebruik), heb je daar geen last van want daar kun je aangeven dat het op afzonderlijke groep of fase zit. En wil je in de app hoger dan de 2.400W dan zul je aan moeten tonen dat het op verschillende vrije groepen is, met documentatie installateur enz. Erg omslachtig dus, maar gaat natuurlijk wel over veiligheid. Overigens dacht ik dat de grens op 3000W zat zonder documentatie, maar kan me vergissen want is al tijdje geleden dat ik dit in de app uitgeprobeerd heb.
Die 50/50 lijkt hardcoded en er is geen rekening gehouden met of het 1ne device voller is dan het ander of uberhaubt de capaciteit heeft om zoveel te leveren.
Ja en nee, 3 hypers en een SF800Pro wordt de 3000 W netjes verdeeld over 4 x 750 W.Acidrain schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:50:
[...]
Het is denk ik meer een programeer fout, als je 3000 watt wil uit 2 apparaten dan verdeelt Zendure het 50/50 over 2 apparaten dus 1500 uit de 1 en 1500 uit de ander. Alleen 1 van de 2 kan maar tot 800 leveren dus is het 1500 + 800 totaal.
Die 50/50 lijkt hardcoded en er is geen rekening gehouden met of het 1ne device voller is dan het ander of uberhaubt de capaciteit heeft om zoveel te leveren.
Is een batterij vol, dan blijft het 750 watt voor de rest, dan gaat niet omhoog.
Haal ik 1 Hyper uit Hems dan wordt het wel 3 x 1000 W laden (ontladen zal wel 800 zijn voor de 800Pro, niet getest.)
Dit uitgeprobeerd met Zenki.
In Hems slimme mode werkte dit weer anders, 2 Hypers + SF800Pro samen goed voor 3200 W wordt beperkt tot 2800 W, (2x1000+800)
Moet mij niet vragen waarom.
En 7200 watt laden.
In mijn geval 2400,1200,1000 watt (2400AC, Hyper, sf800pro)
Met 50/50 bedoel ik eigenlijk evenredig. Dus alles wordt evenredig over de apparaten verdeeld zonder rekening te houden met of de 1 voller is dan de ander of dat het apparaat het deel wat hij toebedeeld kan überhaupt wel aan kan.Polvo176 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:14:
[...]
Ja en nee, 3 hypers en een SF800Pro wordt de 3000 W netjes verdeeld over 4 x 750 W.
Is een batterij vol, dan blijft het 750 watt voor de rest, dan gaat niet omhoog.
Haal ik 1 Hyper uit Hems dan wordt het wel 3 x 1000 W laden (ontladen zal wel 800 zijn voor de 800Pro, niet getest.)
Dit uitgeprobeerd met Zenki.
In Hems slimme mode werkte dit weer anders, 2 Hypers + SF800Pro samen goed voor 3200 W wordt beperkt tot 2800 W, (2x1000+800)
Moet mij niet vragen waarom.
En dan heb ik het over de max capaciteit van de omvormer en nog niet eens over de C rating met betrekking tot hoeveel capaciteit er achter die omvormer zit.
(Als voorbeeld wil je een 2400ac met maar 1 accu minder hard belasten als een 800 pro met 4 of 5 accus. Accu technisch gezien, niet omvormer technisch)
Ik heb beide laden en ontladen op 3000 gezet, maar laden kan inderdaad hoger.peterbier schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:16:
Hier kan ik tot 3000 watt ontladen.
En 7200 watt laden.
In mijn geval 2400,1200,1000 watt (2400AC, Hyper, sf800pro)
Maar of het ook werkt in slimme mode is maar de vraag.
Ik gebruik alleen slimme meter modus.Polvo176 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:43:
[...]
Ik heb beide laden en ontladen op 3000 gezet, maar laden kan inderdaad hoger.
Maar of het ook werkt in slimme mode is maar de vraag.
Ook omdat ik vast energie contract heb.
Misschien in de toekomst HomeAssistant gebruiken.
Maar voorlopig is 3000 watt ontladen voldoende.
Maar in mijn geval kan ik van zonnepanelen stroom 4600 watt opslaan piek. (Naar mijn Zendures)
[ Voor 9% gewijzigd door peterbier op 10-02-2026 17:58 ]
Denk dat die 2,4 kWh een foutje is, kijk ook eens naar de grootte van de batterij tov die AB2000X.ppaulv schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:48:
[...]
Op de website van Zendure staat 2.4 kWh
[Afbeelding]
Alle extra toe te voegen accu's zijn 1.92 kWh
[ Voor 4% gewijzigd door mmarchan op 10-02-2026 18:17 ]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84598198mmarchan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:11:
[...]
Denk dat die 2,4 kWh een foutje is, kijk ook eens naar de grootte van de batterij tov die AB2000X.
[Afbeelding]
Was mij ook al opgevallen, moet 1,92kwh zijn:
[ Voor 16% gewijzigd door geert1992 op 10-02-2026 18:22 ]
De S is via Amazon NL nog voor 479 euro te koop (verkoper Zendure Europe). En bij Zendure NL de X voor 609 euro. Deze was een lange tijd 719 euro.AWEF schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Dat is de "oude" S, ik wil de X
https://marcmax.de/produc...wh?variant=54382519157004meesje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:23:
[...]
De S is via Amazon NL nog voor 479 euro te koop (verkoper Zendure Europe). En bij Zendure NL de X voor 609 euro. Deze was een lange tijd 719 euro.
Hier nog een stukje goedkoper, let wel op dat je belasting moet betalen als je wil verzenden naar nederland.
Inclusief btw en verzenden 491,49 euro. Een mooie prijs. Op dit moment weet ik nog niet of ik voor NOM meer dan 3,84kwh opslag nodig heb. Eerst maar eens een jaartje uitproberen.geert1992 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:26:
[...]
https://marcmax.de/produc...wh?variant=54382519157004
Hier nog een stukje goedkoper, let wel op dat je belasting moet betalen als je wil verzenden naar nederland.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Hangt ervan af welke maximale C-waarde je wil gebruiken. Met 5.4 kWh opslag en 2400 Watt is dat 0.44, dat kan op zich prima. Persoonlijk streef ik een iets lagere waarde na ivm warmteontwikkeling.MGZ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:00:
Kun je met de nieuwe solarflow 2400ac + nu stellen dat je met 1 extra batterij voldoet aan de C rating? Aangezien de omvormer al een capaciteit heeft t.o.v. de "oude" sf 2400ac?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Zoals ik het begrijp werkt het ongeveer zo, de 2400 AC fungeert als primaire ontlader. HEMS kijkt elke seconde naar het actuele netto verbruik en bepaalt hoeveel vermogen er nodig is om richting nul te sturen. Zolang de 2400 AC dat vermogen alleen kan leveren, doet hij dat ook volledig. De 800 Pro wordt pas bijgeplaatst als extra vermogen nodig is, bijvoorbeeld wanneer het huis meer vraagt dan de 2400 AC kan leveren of wanneer er piekverbruik optreedt. In dat geval vult de 800 Pro het verschil aan zodat de P1-meting zo dicht mogelijk bij 0 W blijft.
In de praktijk betekent dat dus dat de 11 kWh batterij vrijwel altijd de basislast opvangt, terwijl de 2 kWh van de 800 Pro vooral wordt gebruikt als piekbuffer of als de 2400 AC tijdelijk beperkt is.
Klopt deze uitleg, of mis ik nog iets in de manier waarop Zendure deze twee systemen laat samenwerken?
[ Voor 5% gewijzigd door Gravelist op 10-02-2026 20:00 ]
Weten jullie nog die code?
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/oVFniAw2XCfwyVxHXeFBPuWj.gif?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gj8Dh4e7eOF7mtms9X2Qt3IE.jpg?f=fotoalbum_large)