6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Wat is dat precies? 4.99 is 60 euro per jaar..wordt de terugverdientijd nog wat langer...meesje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:22:
Zojuist de app bijgewerkt. Nieuwe functionaliteit toegevoegd: ZenWave. Voor nu alleen nog beschikbaar in Duitsland. 4,99 euro p/m vind ik best een aanzienlijk bedrag. Ik dacht dat deze functionaliteit al zat in ZENKI. Maar kennelijk niet.
[Afbeelding]
Mijn eerste indruk is dat dit een dynamisch energiecontract is....meesje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:22:
Zojuist de app bijgewerkt. Nieuwe functionaliteit toegevoegd: ZenWave. Voor nu alleen nog beschikbaar in Duitsland. 4,99 euro p/m vind ik best een aanzienlijk bedrag. Ik dacht dat deze functionaliteit al zat in ZENKI. Maar kennelijk niet.
[Afbeelding]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 09-02-2026 14:44 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
En dit wordt in een later stadium ook naar NL gebracht, daarmee wordt Zendure dus ook energieleverancier (zeer waarschijnlijk via een white label, zoals in Duitse markt). Timing is nog niet bekend. Voordeel is dan dat je ook echt ziet wat je energiekosten zijn en je eventuele besparingen.Taro schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:37:
Klopt, in Duitsland kan je nu ZenWave als dynamisch contract afnemen zoals in de afbeelding staat. Het betreft hier dus geen ondersteuning voor dynamische tarieven in het algemeen.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Lijkt mij ook. En dan is 4,99 in lijn met andere dynamische aanbieders. Zelfs wat aan de goedkopere kant.koboy schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:32:
[...]
Mijn eerste indruk is dat dit een dynamisch energiecontract is....
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Prima conclusie als idd alleen de batterij maar aan de socket heeft gehangen. Zal nog een kleine onnauwkeurigheid inzitten van ca. 1%. Eigenschap van de socket.TCMR schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:07:
[...]
Jullie zijn veel handiger in die RTE-berekeningen dan ik, maar ik zat toevallig vanochtend te kijken in Homewizard op "Jaar" en zag over 2025:
[Afbeelding]
M'n SF800Pro hangt (zoals per advies) aan een HW Energysocket en meet dus continu alle in- en uitgaande stroom. Ik vroeg mij af, mag ik hieruit de conclusie trekken dat ik een gemiddelde RTE heb van ± 73%? Of is dat te kort door de bocht?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ok duidelijk.mrme12345 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:43:
[...]
En dit wordt in een later stadium ook naar NL gebracht, daarmee wordt Zendure dus ook energieleverancier (zeer waarschijnlijk via een white label, zoals in Duitse markt). Timing is nog niet bekend. Voordeel is dan dat je ook echt ziet wat je energiekosten zijn en je eventuele besparingen.
Hij staat op "Slimme meter modus" met "AC-laden starten" toegestaan.meesje schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:50:
[...]
Hoe heb jij de SF800Plus ingesteld? Auto modus/slimme meter modus?
Ik heb nog geen HA draaien dus een drempel om er mee te beginnen en mijn systeem te verbeteren.geert1992 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:58:
[...]
Je zou ook gebruik kunnen maken van home assistant.
Zonnepanelen gaan via Enphase micro-omvormers, maar ik heb geen switch probleem dat hij even laad en dan weer ontlaad.Polvo176 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:40:
Heb je de zonnepanelen er direct op aangesloten?
Mooie discussie van @koboy en @geert1992 over Enphase micro-omvormers (met burst die de golven veroorzaken) en belasting. Met de kennis van nu zijn keuze's in het verleden misschien niet altijd het beste, maar daar verander ik nu niets aan (de Enphase en Bora kookplaat gaan niet vervangen worden want de kosten wegen nu niet op tegen de opbrengst). Om minder relais schakelingen (laden, standby, ontladen) te hebben bij korte piekbelastingen in gebruik (Quooker, Espressso-machine) en levering (Enphase) is een langere 'schakel detectie periode' handig, een middeling/meetinterval vergroting is niet nodig want je wilt dat de output direct wordt aangepast binnen een releais-stand.
Een verduidelijking aan de hand van volgend plaatje:
/f/image/1dTuggRy58Z1Sj2bFcBrEkmA.png?f=fotoalbum_large)
Accu laad
T1 - De accu laad terwijl er meer verbruik is.
S1 - relais schakelt van laden naar ontladen
T2 - Ontlaad stroom neemt toe
T3 - Ontladen terwijl dat niet meer hoeft
T4 - Ontlaadstroom neemt af
S2 - relais schakelt tussen ontladen en laden
Accu laad
T1 - 'schakel detectie periode' zou ik instelbaar willen hebben (kort-midden-lang of een duur), zodat deze na T2 komt te liggen en de accu helemaal niet schakelt. @peterbier had dezelfde vraag/wens. In HA kan je dat natuurlijk voor elkaar krijgen.
De vraag die wel ontstaat: waarom is T3 zo lang en begint hij niet eerder me afbouwen zoals hij pas in T4 doet? Mogelijk een omvormer beveiliging of een implementatie bug.
Naast ons, Tweakers, zijn er heel veel mensen die dergelijke apparaten hebben en ook een accu nemen en nooit tot onze inzichten komen. Wij kunnen die mensen ook helpen, niet door zelf HA te nemen, maar bevindingen te blijven melden zodat een breder publiek er van profiteert.
oeps, voor een goede NOM sturing is dat wel aan de erg lange kant, ik zie nu al met een Zendure P1 en een slimme meter 5 gen. dat HEMS deze niet geheel op 0 krijgt, nu is dat wel spijkers op laag water zoeken, want door dat hij vrijwel per seconde zich aanpast zijn die paar wattjes die dan de verkeerde kant op gaan (en dat selchts een seconde of wat) penuts.
Als hij dat echter slechts ééns per 20 seconden gaat krijgen is dat toch wel een andere zaak, of je dan die ruim 100 euro wat een Zendure P1 dan weer extra kost dan ook snel weer terug kunt verdienen is dan wel de vraag, ik vrees dat dat wel een paar jaartjes gaat duren.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/oVFniAw2XCfwyVxHXeFBPuWj.gif?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gj8Dh4e7eOF7mtms9X2Qt3IE.jpg?f=fotoalbum_large)