geert1992 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:10:
[...]
Enphase maakt gebruik van een techniek om meer rendement uit zonnepanelen te halen. Naar mijn mening is het relatief eenvoudig om hier in de aansturing of regeling op in te spelen, bijvoorbeeld via Home Assistant. Ik zie dit dan ook als een pluspunt van Enphase, en niet als een tekortkoming. Het is eerder aan de tweaker of eindgebruiker om hier slim gebruik van te maken.
Als Enphase dat vlak had kunnen maken, zonder efficiëntie daarop in te leveren hadden ze dat naar mijn verwachting wel gedaan.
Inmiddels zijn er al een paar mooie integraties, die je eenvoudig kan opzetten. Iets wat je binnen afzienbare tijd draaiend kan hebben, zelfs voor een leek. En anders zitten hier mensen die graag meedenken.
Maar je hebt altijd te maken met reactietijd, minimaal 1 seconde vanuit de meter, daarna heeft een accu ook tijd nodig om te reageren. Snel aan/uit kan wel, maar dan krijgt de omvormer van de accu elke keer een klap en kan je hem na een jaar in de prullenbak gooien. Je PV omvormer wil je ook netjes uitzetten om die reden.
Dat een accu altijd achter de feiten aanloopt is niet erg wanneer het om langere belastingen gaat. Je start een belasting dan met heel even afnemen en aan het eind even terugleveren (of andersom bij invoer), maar dat is niet erg omdat de bulk van de afname/invoer wel netjes wordt opgevangen.
Bij pulserende lasten zit je dus continu in de start en eind fase. Je kunt de meetperiode kunstmatig verhogen, maar dan krijg je twee effecten: de accu loopt qua starten/stoppen nog meer achter de feiten aan, en staat gedurende de dalen/pieken nog steeds in de foute stand door te draaien, wat betekent dat je het kind met het badwater hebt weggegooid.
Enphase zorgt voor een verhoging van de efficiëntie door op paneel niveau te regelen. Hierdoor haalt niet een enkel slechter presterend paneel (door schaduw of gewoon een slechter exemplaar) de efficiëntie van de hele set omlaag. SolarEdge doet iets vergelijkbaars met hun optimizers, maar die pulseert niet.
Het kan zijn dat dit alleen optreedt bij lage belasting, maar dan nog blijft het iets wat Enphase moet aanpakken of misschien al een instelling voor heeft. Zoals de situatie nu is loop je door het pulseren altijd extra af te nemen en terug te leveren in combinatie met een accu van welk merk dan ook. Is met salderen nu de schade beperkt, volgend jaar gaat dit je gewoon geld kosten.
Bottom line: pulserende lasten zijn met alle accu's een probleem, of je moet stevige buffer condensatoren inzetten in de omvormer die dan ook weer ten koste gaan van de aanschafprijs en efficiëntie.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!