• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:13
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:22:
[...]

geef aub even je type en versie van de app mee aan, dat maakt het voor anderen makkelijker om te kijken wat een mogelijk probleem is.
bv plaats even een screenshot van je instellingen er bij.
Ok, even opnieuw dan. Ik heb een solarflow 2400 ac met 2 batterijen van 2,88 kWh met firmware versie 1.0.15 gekoppeld aan een Zendure P1 meter met firmware versie 1.1.0. Ik gebruik de Zendure app versie 5.12.1, slimme meter modus dus nul op de meter. De batterij is via een stekker in een wcd aan het net gekoppeld en laden/ontladen is daarom begrensd op 800W.
Daarom ben ik verbaast dat gisteren de batterij op >2000W is gaan laden op momenten dat er geen overschot was van de door zonnepanelen opgewekte energie, zie de screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSoZMLBHTL3Bik0UPmFzhe38MzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SW2BS3UvIJUx9LqXZ4RkNlbq.jpg?f=fotoalbum_large

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:16
G-addict schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:09:
[...]

Ok, even opnieuw dan. Ik heb een solarflow 2400 ac met 2 batterijen van 2,88 kWh met firmware versie 1.0.15 gekoppeld aan een Zendure P1 meter met firmware versie 1.1.0. Ik gebruik de Zendure app versie 5.12.1, slimme meter modus dus nul op de meter. De batterij is via een stekker in een wcd aan het net gekoppeld en laden/ontladen is daarom begrensd op 800W.
Daarom ben ik verbaast dat gisteren de batterij op >2000W is gaan laden op momenten dat er geen overschot was van de door zonnepanelen opgewekte energie, zie de screenshot:

[Afbeelding]
Automatische kalibratie?

• G-addict
Dan zou er toch ook met 800W worden geladen?

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:16
m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Dat is toch precies wat de Hyper 2000 is?
Ook de Hyper 2000 kan max 55V DC ontvangen vanuit PV ipv de grofweg 300-500V uit een typische PV string op een NL woning.

• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:02
G-addict schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:43:
[...]

De 2400AC kan gewoon 2400 laden out of the box. De beperking zit in het ontladen dat standaard op 800 staat en kan worden onrgrendeld bij aansluiten op een aparte groep

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

koboy

Heb een idee voor een icon

ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar dat klopt denk ik niet. Of wèl en dat zou heel mooi zijn.
De Zendure zit met het stroomnetwerk van het huis (doorgaans) verbonden met een stekker in een stopcontact van mijn huis. Daardoor laadt hij op of levert terug aan 'het huis'.
Los daarvan heeft ie een stopcontact aande zijkant waar ik bijvoorbeeld m'n diepvries kan inpluggen. Daarop genereert hij een mooie sinus op 50Hz en zo ongeveer 230V (nooit getest). Dat werkt ook als de stekker (zie boven) niet in het stopcontact zit (of de stroom in huis is uitgevallen).
Die Enphase micro-omvormer + zonnepanelen dacht ik aan te sluiten op dat stopcontact aan de zijkant omdat hij alleen daar (is dat wel zo?) zelf 230V bij 50Hz genereert. Via de 'normale' stekker doet hij dat niet en is afhankelijk van de spanning die al op dat stopcontact in de muur staat.
Mis ik hier iets of klopt dit?
Klopt helemaal. De "normale" stekker waarmee je hem aansluit heeft netvoeding nodig, en is dus net-volgend.
Het stopcontact aan de zijkant creërt (bij stroomuitval) zijn eigen sinus en is daarmee net-vormend. Op dat net-vormende stopcontact kun je een (micro) omvormer aansluiten om op te laden. Dat kan gewoon met het reguliere maximale vermogen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:23
koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Klopt helemaal. De "normale" stekker waarmee je hem aansluit heeft netvoeding nodig, en is dus net-volgend.
Het stopcontact aan de zijkant creërt (bij stroomuitval) zijn eigen sinus en is daarmee net-vormend. Op dat net-vormende stopcontact kun je een (micro) omvormer aansluiten om op te laden. Dat kan gewoon met het reguliere maximale vermogen.
Volgens de handleiding kun je op dat stopcontact aan de zijkant van het apparaat alleen gebruikers aansluiten, geen producenten. Staat het ergens beschreven dat opladen via die zijkant überhaupt mogelijk is?

One cookie a day keeps the doctor away !

• ppaulv
Ander issue. Ik zie steeds maar vreemde dingen langs komen ....
Is het normaal gedrag van een SF2400AC dat, als ik een lamp van 40W aansluit op z'n stopcontact ik in de app het volgende zie:
Input (from grid/etc) : 65W
Battery : 0W
Output (to grid) : 0W
Output (off-grid outlet) : 46W
En dat ik in HA ook zie dat er geen energie geïmporteerd wordt uit het grid ?
Hij kiest er dan automatisch voor stroom uit het net te trekken om die lamp aan te houden en laat de accu met rust. Is wat voor te zeggen maar is dit normaal gedrag? En kan ik dat aanpassen als ik dat zou willen?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

koboy

Heb een idee voor een icon

ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Volgens de handleiding kun je op dat stopcontact aan de zijkant van het apparaat alleen gebruikers aansluiten, geen producenten. Staat het ergens beschreven dat opladen via die zijkant überhaupt mogelijk is?
In de app (en waarschijnlijk ook wel in de HA integraties) kun je het off-grid stopcontact hiervoor omschakelen.
Is ook al door een aantal reviewers getest.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:57
G-addict schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:43:
[...]

nee, laden kan tot 2400W, daar zit eigenlijk geen begrensing op, kun je overigens wel instellen, de bregrenzing zit hem eigenlijk alleen bij het ontladen, omdat dit een wettelijke bepaling is.
laden is eigenlijk het zelfde als ieder andere verbruiker.

• ppaulv
koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:27:
[...]

In de app (en waarschijnlijk ook wel in de HA integraties) kun je het off-grid stopcontact hiervoor omschakelen.
Is ook al door een aantal reviewers getest.
ah, ik zie het nu (weer). klopt inderdaad, maar dan is het òf - òf als ik dat goed zie.
en ik lees in de app dat, vóórdat dit werkt, ik eerst de normale stekker in een wcd van het huis moet steken. Ik neem aan omdat die micro-inverter dat nodig heeft? Maar als de stroom is uitgevallen doet dat niks. Is dat al eens door iemand getest of dat toch werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door ppaulv op 05-02-2026 15:41 ]

• Jan-tweak
ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:25:
Ander issue. Ik zie steeds maar vreemde dingen langs komen ....
Is het normaal gedrag van een SF2400AC dat, als ik een lamp van 40W aansluit op z'n stopcontact ik in de app het volgende zie:
Input (from grid/etc) : 65W
Battery : 0W
Output (to grid) : 0W
Output (off-grid outlet) : 46W
En dat ik in HA ook zie dat er geen energie geïmporteerd wordt uit het grid ?
Hij kiest er dan automatisch voor stroom uit het net te trekken om die lamp aan te houden en laat de accu met rust. Is wat voor te zeggen maar is dit normaal gedrag? En kan ik dat aanpassen als ik dat zou willen?
ik zou verwachten dat deze output net onder die bekende 50W limiet is om niet onnodig de batterij te belasten, dus gaat hij omdat het net ook beschikbaar is deze uit het net trekken ipv uit de batterij.
probeer maar eens een test met een 100-150W verbruiker op de noodstrom poort. als het goed is ga je dan wel (mits er voldoende capaciteit over is) dehet vermogen uit de batterij krijgen.

• Jan-tweak
vermelharosa schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:18:
Op de Franse Amazon is (mogelijk ongewild) al wat extra informatie over de SF2400AC+ te vinden. Zie https://www.amazon.fr/dp/B0GHF4RNJB.
op deze site staat voor de SF 2400+ het volgende:
- AC in/uitgang 2.400W (dat is het zelfde als bij de SF 2400AC)
- 2400VA Back-up Power Function. Bij een netstoring schakelt het systeem automatisch over naar eilandmodus om stabiele, continue stroom te leveren aan uw essentiële apparaten via het speciale stopcontact, zonder onderbreking.
probleem is hierbij dat je alsnog handmatig je toestellen die je wilt aansluiten op de noodstroom moet gaan ompluggen.
wat nieuw is zijn de volgende punten:
- de omvormer heeft nu al een geintergreerde batterij van 2,4 kWh ( de SF2400AC mist een batterij, omvormer only), je kunt uitbreiden met AB3000L batterijen toe, deze zijn NIET compitable met de bestaande AB3000X types. De capaciteit is echt net als de AB3000X 2,88 kWh).
- je kunt de uitgang van een PV omvormer direct op de omvormer van de Zendure SF 2400+ aansluiten ( let op dit is dus nog steeds AC, helaas staat er niet bij tot hoeveel vermogen dit kan, gezien dat echter de omvormer in en output ook tot max 2.400W gaat verwacht ik dat dit ook de grens is voor de PV omvormer, dit betekend dat dit minder tot niet geschikt is voor de wat grotere PV omvormers die vaak tot max 3680W mogen gaan. ook 3-fase omvormers kunnen dus niet aangesloten worden.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:35
Zodra je de stekker van de 2400AC in een actieve wcd doet gaat het offgrid wcd van de 2400ac (als hij aan staat) automatisch in bypass en levert je huis wcd de sinus.
Ook worden de aangesloten apparaten dan gevoed uit het net.
Trek je de stekker van de 2400AC uit het stopcontact dan gaat de offgrid wcd automatisch uit. Je moet hem dan met de app zelf weer aanzetten en op dat moment fungeert hij als een offgrid stopcontact.

Dat is tenminste wat ik begreep van de testen die Taro heeft uitgevoerd en de documentatie die ik op de Zendure site bij elkaar hebt gesprokkeld en de screenshots die ik hier voorbij heb zien komen van de instellingen in de app.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:11

m-vw

Dus?

Acidrain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:00:
...
Trek je de stekker van de 2400AC uit het stopcontact dan gaat de offgrid wcd automatisch uit.
..
Je zou juist denken dat deze dan direct over zou gaan in de offgrid modus..

• ppaulv
m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:04:
[...]

iig hopen. Maar aan de andere kant heb ik één keer een PC laten sterven door te snel achter elkaar de stroom uit en aan te schakelen. Veel electronica vindt dat niet erg fijn. Dus ik snap dit wel.
Het is dus cruciaal hoe snel die omschakeling zou plaatsvinden.

[ Voor 7% gewijzigd door ppaulv op 05-02-2026 16:06 ]

• Acidrain
m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:04:
[...]

De test was met een microomvormer aangesloten. Dus geen verbruiker. Het zou kunnen dat hij met een verbruiker aangesloten wel in offgrid/UPS modus springt. Dat is niet getest voor zover ik weet.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• ppaulv
Acidrain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:13:
[...]

De test was met een microomvormer aangesloten. Dus geen verbruiker. Het zou kunnen dat hij met een verbruiker aangesloten wel in offgrid/UPS modus springt. Dat is niet getest voor zover ik weet.
Net getest. Heb m'n stofzuiger eraan gehangen (600W), helemaal niet maatgevend of electronica dit ook zou overleven, maar ok.
Energie blijft uit het grid komen.
Bij stekker uit wcd trekken gaat stofzuiger gewoon door op batterij-energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qr6UqFPm9Tu3nO-9q92HaxI2dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP81piaeiEOEVWg5U9ZyAV5k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfKMeNfmjJrPunB5SRE0g3a-Eak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WR6ptE3t18rvmd9Xe916CS7N.jpg?f=fotoalbum_large

• Acidrain
ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Net getest. Heb m'n stofzuiger eraan gehangen (600W), helemaal niet maatgevend of electronica dit ook zou overleven, maar ok.
Energie blijft uit het grid komen.
Bij stekker uit wcd trekken gaat stofzuiger gewoon door op batterij-energie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
check, met een micro omvormer aangesloten ging de wcd uit. Er zit dus verschil in de keuzes die de 2400ac maakt op basis van wat er is aangesloten.

• ppaulv
Acidrain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:33:
[...]

check, met een micro omvormer aangesloten ging de wcd uit. Er zit dus verschil in de keuzes die de 2400ac maakt op basis van wat er is aangesloten.
cq de gekozen modus input/output.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:59
Bij toeval liep ik er vandaag ook tegenaan. Zit al een tijdje te kijken naar de Marstek Venus D, die voor mijn use-case goed uit zou komen (zeker niet voor iedereen). Maar de prijs blijft (te) hoog, en de software-ondersteuning toch wel onder het niveau van Zendure. Ik hoopte dus op een dikkere versie van de SF800Pro die ik nu heb staan (en die te klein is), en warempel: de 2400AC Pro zou alle boxes wel ticken, lijkt me.

Nog een paar nachtjes slapen, en dan weet ik of hoeveel duurder ie gaat zijn dan een Venus D...

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17
Volgend jaar februari maar weer eens kijken naar de opvolgers, mooi moment qua aanschaf voor mij persoonlijk met nog goed contract :) O-)

Moet me steeds inhouden.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Jan-tweak
ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar dat klopt denk ik niet. Of wèl en dat zou heel mooi zijn.
De Zendure zit met het stroomnetwerk van het huis (doorgaans) verbonden met een stekker in een stopcontact van mijn huis. Daardoor laadt hij op of levert terug aan 'het huis'.
Los daarvan heeft ie een stopcontact aande zijkant waar ik bijvoorbeeld m'n diepvries kan inpluggen. Daarop genereert hij een mooie sinus op 50Hz en zo ongeveer 230V (nooit getest). Dat werkt ook als de stekker (zie boven) niet in het stopcontact zit (of de stroom in huis is uitgevallen).
Die Enphase micro-omvormer + zonnepanelen dacht ik aan te sluiten op dat stopcontact aan de zijkant omdat hij alleen daar (is dat wel zo?) zelf 230V bij 50Hz genereert. Via de 'normale' stekker doet hij dat niet en is afhankelijk van de spanning die al op dat stopcontact in de muur staat.
Mis ik hier iets of klopt dit?
volgens mij heb je maar één noodstroom/invoer stopcontact en die kan maar één functie tegelijkertijd hebben, of noodstroom of invoer via een pv micro omvormer. In de app geef je aan welke functie die heeft.
wat hier ook al voorbij is gekomen is dat als je je diepvries aan de noodstroom gaat plaatsen hij zolang je stroom vanuit het net hebt ook van stroom wordt voorzien.
Echter als de spanning van het net uitvalt valt ook de stroom op het noodstroomWCD uit en moet je die handmatig in de app aanzetten.
ik zou het gewoon eens uitproberen.

• ppaulv
Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:40:
[...]

volgens mij heb je maar één noodstroom/invoer stopcontact en die kan maar één functie tegelijkertijd hebben, of noodstroom of invoer via een pv micro omvormer. In de app geef je aan welke functie die heeft.
wat hier ook al voorbij is gekomen is dat als je je diepvries aan de noodstroom gaat plaatsen hij zolang je stroom vanuit het net hebt ook van stroom wordt voorzien.
Echter als de spanning van het net uitvalt valt ook de stroom op het noodstroomWCD uit en moet je die handmatig in de app aanzetten.
ik zou het gewoon eens uitproberen.
Zie hierboven, heb ik getest en wcd blijft gewoon aan.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03
Weer 3 nieuwe itteraties toegevoegd aan de line u

https://www.zendure.nl/pages/solarflow-new-gen-evolved?gad_source=1&gad_campaignid=23525766201&gclid=Cj0KCQiAnJHMBhDAARIsABr7b864QaH1WO9X3LIGcrrFQGBjgkD422tH5YKJAK_sjWbbofMCQjpjh9saAlzYEALw_wcB

Modellen in de SolarFlow New Gen serie
SolarFlow 2400 AC+
• 2400 W bidirectioneel AC-vermogen
• Tot ca. 16,8 kWh opslag • 3200 W off-grid-vermogen (ondersteund met net)
• Ideaal voor bestaande dak-PV retrofit. �
Zendure Netherlands
SolarFlow 2400 Pro
• Ook 2400 W AC maar met 4-kanaals MPPT-tracking voor DC-invoer tot 3000 W
• Flexibele uitbreiding tot dezelfde ~16,8 kWh
• Rijker uitgerust en geschikt voor grotere of intensieve installaties. �
Zendure Netherlands
SolarFlow 1600 AC+
• 1600 W AC-vermogen • Tot ~11,52 kWh opslag
• Goedkopere instapoptie voor normale huishoudelijke energiebehoeften. �
Zendure Netherlands

• Bart1977
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:34
Ok vandaag mijn zendure 2400 ac geïnstalleerd. Express niet de p1 meter erbij gekocht omdat ik zag dat de homewizard ook werd ondersteund maar die blijft offline of heel af en toe online maar geeft dan niks door in de Zendure app. Enig idee hoe ik dit oplos?

• Jan-tweak
Bart1977 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:02:
Ok vandaag mijn zendure 2400 ac geïnstalleerd. Express niet de p1 meter erbij gekocht omdat ik zag dat de homewizard ook werd ondersteund maar die blijft offline of heel af en toe online maar geeft dan niks door in de Zendure app. Enig idee hoe ik dit oplos?
Gewoon de P1 van zendure nemen, nu weet nog niemand of de HW P1 ooit goed zal werken cq hoelang dat gaat duren.

• sunnybeam
  • Registratie: Februari 2025
Ik ben hier sinds 1 week ook eigenaar van een Zendure Solar Flow AC2400 met 1 AB300X batterij. Maar ik krijg er maar na een volle lading 1,6 a 1,7 KWh uit. Is dat niet aan de lage kant? Laden 100% ontladen 10% .

Sunnybeam

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03
sunnybeam schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:06:
Ik ben hier sinds 1 week ook eigenaar van een Zendure Solar Flow AC2400 met 1 AB300X batterij. Maar ik krijg er maar na een volle lading 1,6 a 1,7 KWh uit. Is dat niet aan de lage kant? Laden 100% ontladen 10% .

Sunnybeam
Dat is wel laag rte

Maar rond de 2,1 zou wat normaler zijn

Wellicht even aankijken

Ik heb nu ongeveer 75% op mijn 800 pro's
sunnybeam schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:06:

Sunnybeam
Welk vermogen hanteer je? Sowieso is het aan te raden meer accu's eronder te zetten, komt ten goede van de c-rating, en ook je rte.

[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 05-02-2026 22:16 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• G-addict
Daar lijkt het nu wel op, al is het enkele dagen eerder dan vorige maand.

• G-addict
arieh schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:56:
[...]

De 2400AC kan gewoon 2400 laden out of the box. De beperking zit in het ontladen dat standaard op 800 staat en kan worden onrgrendeld bij aansluiten op een aparte groep
In de app staan zowel laden als ontladen op 800W, dus ik vind het vreemd dat hij met deze piek gaat laden. Stel dat dit de periodieke calibratie betreft, dat deed de batterij de vorige (en ook eerste) keer op 800W.

• sunnybeam
geert1992 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:15:
[...]

Welk vermogen hanteer je? Sowieso is het aan te raden meer accu's eronder te zetten, komt ten goede van de c-rating, en ook je rte.
Vandaag was de 2e accu aangekomen na beide volledig op te laden kom ik nu uit op op 4.5 KWh . Laden 100% en ontladen 10%.
Wat doe ik nu best om uit te sluiten dat er geen probleem is met de eerste batterij? Nog eens de 2e batterij er vantussen halen en nog enkele dagen laden en ontladen met de eerste batterij?

Het vermogen bij het ontladen staat nu op max 2400W.

Sunnybeam
sunnybeam schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:32:
[...]

Vandaag was de 2e accu aangekomen na beide volledig op te laden kom ik nu uit op op 4.5 KWh . Laden 100% en ontladen 10%.
Wat doe ik nu best om uit te sluiten dat er geen probleem is met de eerste batterij? Nog eens de 2e batterij er vantussen halen en nog enkele dagen laden en ontladen met de eerste batterij?

Het vermogen bij het ontladen staat nu op max 2400W.

Sunnybeam
Is je Zendure voorzien van de laatste firmware update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYhprjAd9w1qTGheLpyD3qPQRfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpdLAG2P4yhHW9NULoc5Hx5H.jpg?f=fotoalbum_large

• sunnybeam
peterbier schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:36:
[...]

Is je Zendure voorzien van de laatste firmware update.
[Afbeelding]
Ja versie V1.0.15 is hier ook de nieuwste versie.

Sunnybeam
sunnybeam schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Ja versie V1.0.15 is hier ook de nieuwste versie.

Sunnybeam
0,42c is wel aan de hoge kant. Wat deed je eerder met 1 batterij? Hoe meer cellen je hebt, hoe meer je het vermogen verdeeld, hoe minder warmte.
Probeer het eens met 2 batterijen op een vermogen van 1440watt(0,25c).

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• sunnybeam
geert1992 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:53:
[...]

0,42c is wel aan de hoge kant. Wat deed je eerder met 1 batterij? Hoe meer cellen je hebt, hoe meer je het vermogen verdeeld, hoe minder warmte.
Probeer het eens met 2 batterijen op een vermogen van 1440watt(0,25c).
Met 1 batterij had ik hem op ontladen 2000W gezet. Ik laat ze vannacht rustig opladen aan 1200W dus rond de 600W per batterij en zal ze morgen eens ontladen aan max 1400W.

Bedankt voor de tip.

Sunnybeam
sunnybeam schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:00:
[...]

Met 1 batterij had ik hem op ontladen 2000W gezet. Ik laat ze vannacht rustig opladen aan 1200W dus rond de 600W per batterij en zal ze morgen eens ontladen aan max 1400W.

Bedankt voor de tip.

Sunnybeam
Oeh, dat is wel fors, 0,69c gaat op den duur wel effect hebben op de levensduur van je batterij. Gelukkig heb je nu al een 2e, nog verdere plannen? Zelf heb ik inmiddels 4 batterijen, wat in mijn ogen optimaal is voor je levensduur, en de stress op de accu's.

Zou persoonlijk ook net iets boven de 1200 watt gaan zitten, zie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83337268

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 05-02-2026 23:10 ]

• marty88
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik maak mij een beetje zorgen om het snel oplopen can de switchcount / iedere 5 seconden wisselen tussen laden, ontladen en stand-by.

Hallo alle, sinds 10 dagen hebben we thuis 2 Solarflow 800 plus batterijen icm de Zendure smart P1 meter. HEMS is actief en staat nu op slimme meter modus (automodus geeft zelfde beeld).

Voor een totaal overzicht van ons energie verbruik (solar edge omvormer, home wizzard p1 meter) heb ik de Zendure installatie ook aan home Assistant toegevoegd. Zendure stuurt wel zelf de batterijen aan middels HEMS.

In home Assistant zag ik de switchcount waarde “snel oplopen”. Als ik in de logging kijk zie ik de batterijen om de 5 of 10 seconden wisselen tussen laden, ontladen en/of standby. Dit snel wisselen van modus gebeurd bij laden als zon productie kort bij het huis verbruik zit en wanneer zon productie af neemt in de middag en de batterij begint te ontladen

Is dit normaal / kan dit kwaad ? Iemand hier al meer informatie over gehad van Zendure ?
Dit regelgedrag zal komen omdat de software 0 op de meter probeert te houden. Maar vind dit gedrag vreemd / zenuwachtige regeling. Er had van mij wel meer hysterese in de regeling mogen zitten.

Ter info:
Mijn slimme energie meter stuurt iedere seconde data uit (te zien aan led op de homewizzard splitter). Alle wifi verbindingen zijn goed en stabiel even als de verbinding van P1 meter naar de bridge. De homewizzard splitter heb ik er ook nog tussen uitgehaald en de Zendure smart P1 meter rechtstreeks aangesloten op de slimmemeter. Daar ligt het allemaal niet aan volgens mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbjygaVH9dfzVZWVFXjVq_8PBxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGsIRMP5i79vPDRlEPpFpjET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JxvMi8ydNzi5mBQHreUe-xGxgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amNimo2SvNngspbTuXGpmtxQ.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 169 170 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.