Bij mij idem. Morgen eindelijk tijd om de Zendure P1 meter te installeren.peterbier schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:09:
[...]
Nee nog niet.
Bij mij blijft de HomeWizard op 0 watt staan in de Zendure app.
Die werkt prima.meesje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:33:
[...]
Bij mij idem. Morgen eindelijk tijd om de Zendure P1 meter te installeren.
5x AB200* + 1xsf800pro is voldoende om te "vergelijken" met een 4x AB3000* + 1x omvormer. De sf800pro heeft zelf ook een batterij en is daarmee toch best wat goedkoper per kWh op dit moment (een half jaar geleden was juist de AC2400 goedkoper per kWh volgens mij)Pakhaas schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:09:
[...]
Zo geweldig goedkoop is het niet:
Om een goede vergelijk te maken qua grote moet je 4 AB3000 vergelijken met 6 AB2000.
4 nieuwe + omvormer kost bij Zendure: 3558 euro
6 2000 + omvormer (385 euro Elektramat) kost: 3223 euro.
Een echte vergelijking is eigenlijk niet te maken. De sf800pro heeft ruimte voor ~8 zonnepanelen en bespaart je een PV omvormer + wat verliezen (DC laden). De AC2400 haalt hogere vermogens (ook op de offgrid poort mocht dat belangrijk zijn)
Ik heb hier gekozen voor 3x sf800pro met ieder 2 AB2000X batterijen. Ik verwacht dat enkel NOM nog interessant gaat zijn en kan hiermee dus ontladen op 2.4kW. Dat dekt > 95% van de tijd. Laden kan wel op een hoog vermogen van totaal 6kW (per sf800pro 1kW AC / 2.55kW DC maar max 2kW totaal). We hebben hier veel (38 kWp) PV en dit is voor ons een prima setup. Als de prijzen van AB2000* nog verder dalen stapel ik nog graag een paar extra op elkaar.
Situatie verschilt per persoon uiteraard. Wellicht geeft dit anderen weer wat info om een keuze te maken.
Even wat ander nieuws hier.
Iemand had al eerder voor mij gekeken of de interne meter van de SF2400AC overeenkomt met een homewizzard stekker, wat het geval was.
Heb nu mijn eerste maand er op zitten: 245 kWh geladen en 215 kWh ontladen. Maand wel gestart op 100% en geëindigd op 50%, dus we halen 6 kWh van die 215 af. Kom ik op een RTE van 85%!!!!!!
Dit met een baseload van nog geen 200W, en verder alleen maar (vaat)wassen/drogen en magnetron opvangen.
3x de auto geladen, maar dan zie je dat Zenki na een (half) uur ofzo het terugleveren stopt, en ook nog 2x een handel cyclus gedraaid.
Ik ben onder de indruk, en heel erg blij met het spul. Als @Taro de kudo's kan overbrengen daar in China graag!
Iemand had al eerder voor mij gekeken of de interne meter van de SF2400AC overeenkomt met een homewizzard stekker, wat het geval was.
Heb nu mijn eerste maand er op zitten: 245 kWh geladen en 215 kWh ontladen. Maand wel gestart op 100% en geëindigd op 50%, dus we halen 6 kWh van die 215 af. Kom ik op een RTE van 85%!!!!!!
Dit met een baseload van nog geen 200W, en verder alleen maar (vaat)wassen/drogen en magnetron opvangen.
3x de auto geladen, maar dan zie je dat Zenki na een (half) uur ofzo het terugleveren stopt, en ook nog 2x een handel cyclus gedraaid.
Ik ben onder de indruk, en heel erg blij met het spul. Als @Taro de kudo's kan overbrengen daar in China graag!
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Kennelijk ben ik weer eens de uitzondering op de regel.Polvo176 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:29:
Ik zie sinds een paar dagen volstrekt foute waarden staan bij de statistieken.
Er staan waarden in van een paar honderd Wh terwijl het 3 tot 5 kWh moet zijn.
Zijn er anderen waar dit ook zo is?
Maar ik heb het probleem getackeld.
Nadat ik overgestapt bent van vast naar dynamisch bij Zonneplan kreeg ik ook van hun een mooie P1 meter voor hun eigen app.
Deze blijkt de meting van de Zendure P1 te verstoren, maar alleen bij de Hypers, niet bij de SF800Ppro.
Mogelijk ook niet bij andere nieuwere Zendures zoals de 800Plus en 2400AC, maar dat kan ik niet testen want die heb ik niet.
Dus Zendure P1 + Zonneplan P1 + Hyper werkt niet.
Of het vreemde schakel gedrag van Zenki nu ook over is moet ik nog even afwachten.
De tijd zal het leren.
Mijn ervaring is dat de zonneplan dongle redelijk wat stroom vraagt. Hangen ze aan een actieve splitter? Het zou kunnen dat de hypers gevoeliger zijn voor een continue datastroom dan de SF800pro....Polvo176 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:53:
[...]
Kennelijk ben ik weer eens de uitzondering op de regel.
Maar ik heb het probleem getackeld.
Nadat ik overgestapt bent van vast naar dynamisch bij Zonneplan kreeg ik ook van hun een mooie P1 meter voor hun eigen app.
Deze blijkt de meting van de Zendure P1 te verstoren, maar alleen bij de Hypers, niet bij de SF800Ppro.
Mogelijk ook niet bij andere nieuwere Zendures zoals de 800Plus en 2400AC, maar dat kan ik niet testen want die heb ik niet.
Dus Zendure P1 + Zonneplan P1 + Hyper werkt niet.
Of het vreemde schakel gedrag van Zenki nu ook over is moet ik nog even afwachten.
De tijd zal het leren.
Hier met Zonneplan, Zendure P1, Ratio laadpunt, een een seriële/USB kabel naar HA geen problemen met een SF2400AC.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dat de 2400Ac er geen last van zou hebben lag al in de lijn van de verwachting.koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:59:
[...]
Mijn ervaring is dat de zonneplan dongle redelijk wat stroom vraagt. Hangen ze aan een actieve splitter? Het zou kunnen dat de hypers gevoeliger zijn voor een continue datastroom dan de SF800pro....
Hier met Zonneplan, Zendure P1, Ratio laadpunt, een een seriële/USB kabel naar HA geen problemen met een SF2400AC.
Ik gebruik een HW splitter, usb gevoed.
De homewizard stekker heeft een kleine afwijking. Met een MID KWH meter zal je een iets lagere RTE halen maar alsnog uitstekend.koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:46:
Even wat ander nieuws hier.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
In dat ding van zonneplan zit volgens mij eigen connectiviteit via 4G, dat kost vermoedelijk inderdaad wat extra stroom.koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:59:
[...]
Mijn ervaring is dat de zonneplan dongle redelijk wat stroom vraagt. Hangen ze aan een actieve splitter? Het zou kunnen dat de hypers gevoeliger zijn voor een continue datastroom dan de SF800pro....
Ik heb die meter van zonneplan een paar dagen aan de splitter gehad, ik zag geen problemen met de P1 van zendure volgens mij. Maar aangezien dat zonneplan ding niets anders oplevert dan wat nu het verbruik is heeft hij ook geen toegevoegde waarde, dus die heb ik weggehaald.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Zie https://www.zendure.nl/pages/solarflow-new-gen-evolved voor een sneak preview van de nieuwe Zendure producten.
Ben tot vanavond 23:00 weer onderweg net als gisteren, zal kijken of ik ergens vannacht nog wat toelichting kan geven. Vanaf 10 februari mogen we meer delen.
Gisteren de productlancering meegemaakt. Vanochtend interviews gehad en een aantal vragen van hier gesteld én antwoord gekregen.
Vanochtend (is hier nu 16:10) bij Zendure HQ geweest en ook de R&D afdeling gezien, net bij een fabriek van een investeerder geweest en nu onderweg naar de Zendure accu fabriek. Mogen daar helaas en logischerwijs geen foto’s maken.
Als ik een paar uurtjes op de hotelkamer heb zal ik meer delen, wordt mogelijk pas overmorgen.
Ben tot vanavond 23:00 weer onderweg net als gisteren, zal kijken of ik ergens vannacht nog wat toelichting kan geven. Vanaf 10 februari mogen we meer delen.
Gisteren de productlancering meegemaakt. Vanochtend interviews gehad en een aantal vragen van hier gesteld én antwoord gekregen.
Vanochtend (is hier nu 16:10) bij Zendure HQ geweest en ook de R&D afdeling gezien, net bij een fabriek van een investeerder geweest en nu onderweg naar de Zendure accu fabriek. Mogen daar helaas en logischerwijs geen foto’s maken.
Als ik een paar uurtjes op de hotelkamer heb zal ik meer delen, wordt mogelijk pas overmorgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 04-02-2026 09:23 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Er staan alvast wat nieuwe producten op de Zendure site:
https://www.zendure.nl/pages/solarflow-new-gen-evolved
edit: tegelijk met Taro
edit: tegelijk met Taro
[ Voor 11% gewijzigd door Pakhaas op 04-02-2026 09:13 ]
Scrollen door de nieuwe producten! Jammer dat er geen 1600 PRO komt dus met MPPT.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Zit helaas tot 10 februari nog embargo op alle extra informatieRolfie schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:20:
Volgens mij ook andere batterijen dan die er nu zijn?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Als je vertrouwt op het doorkomen van de uur-data via de netbeheerder kun je dat doen. Als de meterstanden lang genoeg niet doorkomen gaan er dingen gebeuren die je niet wilt.Jheroun schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:06:
[...]
In dat ding van zonneplan zit volgens mij eigen connectiviteit via 4G, dat kost vermoedelijk inderdaad wat extra stroom.
Ik heb die meter van zonneplan een paar dagen aan de splitter gehad, ik zag geen problemen met de P1 van zendure volgens mij. Maar aangezien dat zonneplan ding niets anders oplevert dan wat nu het verbruik is heeft hij ook geen toegevoegde waarde, dus die heb ik weggehaald.
De Zonneplan dongle is ook een backup pad voor de meterstanden, dus hoewel hij weinig toevoegt laat ik hem lekker zitten.
Ziet er mooi uit die nieuwe lijn aan producten. Misschien zit ik er volledig naast, maar met de snelheid van ontwikkeling van nieuwe producten maak ik me toch wel zorgen om de ondersteuning op den duur. Je kunt niet dusdanig veel nieuwe producten ontwikkelen EN daarnaast 'lang' goede ondersteuning bieden en doorontwikkelen met updates van bestaande producten.
Daarnaast is het ook ontzettend verwarrend als er zoveel aanbod is, wat voornamelijk hetzelfde doel dient. Als potentiële klant moet je eerst een studie doen in plaats van zorgeloos aanschaffen.
Daarnaast is het ook ontzettend verwarrend als er zoveel aanbod is, wat voornamelijk hetzelfde doel dient. Als potentiële klant moet je eerst een studie doen in plaats van zorgeloos aanschaffen.
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Zo te zien komt er een pro en een plus versie van de 2400, waar je dan net als de 800 pro zonnepanelen op kan aansluiten. Nieuwe generatie batterijen. Maar je kan nog wel de oudere versie gebruiken.
Frank
Precies, je bent me net voor.FMudde schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:42:
Zo te zien komt er een pro en een plus versie van de 2400, waar je dan net als de 800 pro zonnepanelen op kan aansluiten. Nieuwe generatie batterijen. Maar je kan nog wel de oudere versie gebruiken.
Mijn interpretatie van het plaatje geeft een grotere accu module voor de 2400 serie (de 3000L), en een update van de 800/hyper serie met een 1600W omvormer (grens van de 2000 serie accu module?).
Wat ik interesster vindt zijn de vermeldingen van HEMS 2.0 en dat die samenwerkt met 6 merken PV installatie.
We zullen het over een kleine week zien....
Denk dat de losse accu de zelfde capaciteit blijft houden maar ze hebben een 2,4kwh onder de 2400AC vast geschroefd. Daarmee kom je op een maximale capaciteit van 16.8kwh waar de 'oude' 2400ac met losse accu's tot 17.28kwh ging.koboy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Precies, je bent me net voor.
Mijn interpretatie van het plaatje geeft een grotere accu module voor de 2400 serie (de 3000L), en een update van de 800/hyper serie met een 1600W omvormer (grens van de 2000 serie accu module?).
Wat ik interesster vindt zijn de vermeldingen van HEMS 2.0 en dat die samenwerkt met 6 merken PV installatie.
De offgrid output van de 2400Pro kan mij denk ik wel over de streep halen om mijn Delta Pro te gaan vervangen
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Die 3200W op de off-grid aansluiting is wel grid supported, dus zonder grid maximaal 2400W.Acidrain schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:37:
[...]
Denk dat de losse accu de zelfde capaciteit blijft houden maar ze hebben een 2,4kwh onder de 2400AC vast geschroefd. Daarmee kom je op een maximale capaciteit van 16.8kwh waar de 'oude' 2400ac met losse accu's tot 17.28kwh ging.
De offgrid output van de 2400Pro kan mij denk ik wel over de streep halen om mijn Delta Pro te gaan vervangen
Erg benieuwd naar de prijzen..koboy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:02:
[...]
Precies, je bent me net voor.
Het staat er wel een beetje ongelukkig, want off-grid is off-grid en niet net ondersteunt..koboy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Die 3200W op de off-grid aansluiting is wel grid supported, dus zonder grid maximaal 2400W.
We gaan het straks zien als alle specs er zijn of de eerste reviews afwachten.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Ja, die kunnen weleens gaan dalen, blijven ook prima producten natuurlijk.Pakhaas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Ook benieuwd wat het doet met de prijs van de huidige producten.
Die faseren ze langzaam uit waarschijnlijk.Pakhaas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:16:
[...]
Ook benieuwd wat het doet met de prijs van de huidige producten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Blijft wel een risico, zoals hier eerder aangeven, heb je over bijv 8 jaar nog de support die je mag verwachten van je producten. Je koopt ze niet voor een paar jaar.klump4u schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:31:
[...]
Die faseren ze langzaam uit waarschijnlijk.
Hij ligt bij mij nu ook in de la.Jheroun schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:06:
[...]
In dat ding van zonneplan zit volgens mij eigen connectiviteit via 4G, dat kost vermoedelijk inderdaad wat extra stroom.
Ik heb nog overwogen om te kijken of het met de Shelly pro 3em wel goed gaat, dit zit er nog, maar die is een stuk minder nauwkeuring.
Een ecotracker is ook nog een mogelijkheid, maar zoals je al aangaf de Zonneplan P1 geeft verder geen toegevoegde waarde, dus waarom op de gok weer 100 euro uitgeven.
Volgens mij is de Hyper nog steeds te koop.klump4u schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:31:
[...]
Die faseren ze langzaam uit waarschijnlijk.
Ik vond het juist slim van Zendure dat zij met een aparte omvormer werkten. Dat ze nu hun concurrenten achterna gaan, vind ik persoonlijk een beetje jammer.
Een paar punten op een rij:
Voordelen van een aparte omvormer:
Makkelijkere diagnose bij storingen.
De Hyper kon standalone gebruikt worden, bijvoorbeeld als een soort micro-omvormer.
Mogelijke nadelen van een geïntegreerde oplossing:
Minder flexibel in gebruik (niet meer standalone inzetbaar).
Mogelijk negatieve invloed op de koeling.
Door het extra gewicht verwacht ik dat ze kiezen voor een kleinere accu.
[ Voor 37% gewijzigd door geert1992 op 04-02-2026 12:19 ]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Ik ben vandaag de Zendure P1 meter in gebruik genomen. Natuurlijk weer even 5ghz uitzetten.
Klopt het dat als ik kies voor Auto modus dat de batterij alleen opgeladen wordt middels zonne-energie?
Het lijkt nu dat ie aan het opladen is terwijl er geen zonne-energie is. Moet ik nog iets aanpassen? Ik heb nog geen dynamisch contract. Van mij hoeft zonder zonen-energie niet perse te gaan opladen.
:strip_exif()/f/image/JsBDJs77R9nOWrLAzNKz1KxS.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt het dat als ik kies voor Auto modus dat de batterij alleen opgeladen wordt middels zonne-energie?
Het lijkt nu dat ie aan het opladen is terwijl er geen zonne-energie is. Moet ik nog iets aanpassen? Ik heb nog geen dynamisch contract. Van mij hoeft zonder zonen-energie niet perse te gaan opladen.
:strip_exif()/f/image/JsBDJs77R9nOWrLAzNKz1KxS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik altijd slimme meter modus.meesje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:34:
Ik ben vandaag de Zendure P1 meter in gebruik genomen. Natuurlijk weer even 5ghz uitzetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vast energie contract.
Aangezien je 'net' meter 77w aangeeft lijkt je batterij dus voornamelijk vol te laden met zonnestroom (zie ook screenshot erna waarbij je -74w teruglevert door schommeling in verbruik). De zonnestroom van een dak PV komt niet 'mooi' onder Zonnepanelen te staan, dat kun je beter negeren. Zal alleen relevant zijn wanneer je PV direct op de omvormer aansluit.meesje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door crbnnw op 04-02-2026 13:12 ]
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Bedankt. Ik zie dat slimme meter modus onder Expert valt. Daar had ik nog niet op geklikt. Ik voel me nog lang geen expert (op dit vlak).peterbier schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Ik gebruik altijd slimme meter modus.
Vast energie contract.
[Afbeelding]
Net even op het i-tje geklikt. Ik zie dat wanneer er een slimme meter is geïnstalleerd de auto modus zich gedraagd als slimme meter modus. Dit lijkt me dus prima. Hier ook nog geen dynamisch contract. Dus ZENKI AI modus is voor mij nog niet van toepassing.
Dat laatste bedacht ik me zojuist. Daar dus alleen waarden wanneer zonnepanelen direct aangesloten.crbnnw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:10:
[...]
Aangezien je 'net' meter 77w aangeeft lijkt je batterij dus voornamelijk vol te laden met zonnestroom (zie ook screenshot erna waarbij je -74w teruglevert door schommeling in verbruik). De zonnestroom van een dak PV komt niet 'mooi' onder Zonnepanelen te staan, dat kun je beter negeren. Zal alleen relevant zijn wanneer je PV direct op de omvormer aansluit.
Hier nu een aardig zonnetje. Dus lekker opladen.
Bij een vast contract is slimme meter de beste optie, die kijkt niet naar de kwartierprijzen.
Auto modus doet dat wel en heeft dus bij een vast contract geen toegevoegde waarde.
Auto modus doet dat wel en heeft dus bij een vast contract geen toegevoegde waarde.
Ik vraag me af of dat zo is. Volgens mij wordt er in auto modus pas naar dyn. prijzen gekeken als je dat ingesteld hebt. Zie onderstaand screenshot.Polvo176 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:14:
Bij een vast contract is slimme meter de beste optie, die kijkt niet naar de kwartierprijzen.
Dat je zelf de prijs range in moet stellen veranderd niks aan het functie verschil.meesje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:31:
[...]
Ik vraag me af of dat zo is. Volgens mij wordt er in auto modus pas naar dyn. prijzen gekeken als je dat ingesteld hebt. Zie onderstaand screenshot.
[Afbeelding]
Vandaag is b.v. 5 cent laag e n 10 cent hoog, morgen is 10 cent laag en 15 cent hoog.
Dat moet je wel zelf in de gaten houden, zo auto is auto modus nu ook weer niet.
Slimme meter mode kijkt helemaal niet naar prijzen.
Ik ga hier volledig mee akkoord. Was net van plan wat zaken aan te schaffen ,maar als er de producten al na minder dan een jaar outdated zijn....crbnnw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:32:
Ziet er mooi uit die nieuwe lijn aan producten. Misschien zit ik er volledig naast, maar met de snelheid van ontwikkeling van nieuwe producten maak ik me toch wel zorgen om de ondersteuning op den duur. Je kunt niet dusdanig veel nieuwe producten ontwikkelen EN daarnaast 'lang' goede ondersteuning bieden en doorontwikkelen met updates van bestaande producten.
Mwah. Het is softwarematig allemaal backwards compatible.ElfElf schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Ik ga hier volledig mee akkoord. Was net van plan wat zaken aan te schaffen ,maar als er de producten al na minder dan een jaar outdated zijn....
Dit doen we met andere producten toch ook niet? Ik heb een ID3 van 5 jaar oud. Inmiddels zijn er 2 (of 3?) facelifts of 'nieuwe' modellen op de markt. Ondersteunt VW mijn auto dan niet meer? Integendeel.
Stabiliteit van het bedrijf is veel belangrijker.
Of neem zonnepanelen? Elk jaar weer een nieuw modelletje die 10 Wp meer kunnen. Ik heb 300Wp van 7 jaar oud op het dak liggen en gloednieuwe 450Wp's. Die 300's draaien gewoon door hoor.
[ Voor 13% gewijzigd door Pr088 op 04-02-2026 14:29 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Er staat toch ‘indien dynamische prijzen ingeschakeld’?Polvo176 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:01:
[...]
Dat je zelf de prijs range in moet stellen veranderd niks aan het functie verschil.
Vandaag is b.v. 5 cent laag e n 10 cent hoog, morgen is 10 cent laag en 15 cent hoog.
Dat moet je wel zelf in de gaten houden, zo auto is auto modus nu ook weer niet.
Slimme meter mode kijkt helemaal niet naar prijzen.
Zoals ik het allemaal lees, is de auto modus (als je niks extra’s instelt) gelijk aan de slimme meter modus. Deze staat in prio bovenaan + geen dyn. prijzen ingesteld.
Zoals al gezegd blijft de app de producten gewoon ondersteunen. Daarnaast in Zendure 1 van de weinigen met een OPEN api waardoor je tot in eeuwigheid de boel via HA ofzo kunt aansturen.ElfElf schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:25:
[...]
Ik ga hier volledig mee akkoord. Was net van plan wat zaken aan te schaffen ,maar als er de producten al na minder dan een jaar outdated zijn....
Dat doen we met andere producten toch ook wel zou ik zeggen. Smartphones vroegen max 3 jaar, nu average 5 jaar, ook bij stabiele bedrijven als Samsung en Apple (daar wat langer). Tesla limiteert de ondersteuning ook bij oudere modellen.
Welke aardlek gebruiken jullie voor de Zendure 2400 op een aparte groep? is een 16 A Type A aardlek afdoende, of moet het Type B zijn vanwege interne DC‑lekstromen?
Wat gebruiken jullie in de praktijk?
Hier gebruik ik een 30 ma aardlek, met daarachter een b16 groep.Gravelist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:37:
Welke aardlek gebruiken jullie voor de Zendure 2400 op een aparte groep? is een 16 A Type A aardlek afdoende, of moet het Type B zijn vanwege interne DC‑lekstromen?
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Hier een 30mA B16 alamat. Neemt dezelfde ruimte in als de aardlek alleen, en heeft het voordeel dat de Zendure zijn eigen aardlek heeft.Gravelist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:37:
voor zover ik weet kan ik op mijn sf2400 zonnepanelen aansluiten. Geen idee hoeveel overigens, heb ik me niet in verdiept. Dus nieuw is dit niet, of bedoel je iets anders?FMudde schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:42:
One cookie a day keeps the doctor away !
Het gaat om DC aansluiten. Dus minder omzet verliezen en geen aparte pv omvormer nodig.ppaulv schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:00:
[...]
voor zover ik weet kan ik op mijn sf2400 zonnepanelen aansluiten. Geen idee hoeveel overigens, heb ik me niet in verdiept. Dus nieuw is dit niet, of bedoel je iets anders?
dat bedoelde ik ook, dc aansluitendenneappel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:01:
[...]
Het gaat om DC aansluiten. Dus minder omzet verliezen en geen aparte pv omvormer nodig.
DC betekend met MC4 stekkers. Als dat op jou Zendure kan dan heb je geen 2400AC, die bestaat namelijk nog niet.
En dat kan dus niet of je Solarflow 2400 AC. Je kunt ze wel AC aansluiten maar dan heb je een kleine / micro grid tied (zeg maar reguliere) PV omvormer nodig.
Een B-kar is wat anders dan type B. Het gaat me aan de aardlek uitschakeling. Heeft een plug in batterij, een type B nodig? Dat is mijn vraag. Om vlakke gelijkstroom lekken te voorkomen. Vraag me af of dat speelt bij een plug in batterij. Omdat je hem ook als 800w laden/ontladen op een normale groep mag hangen.koboy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:51:
[...]
Hier een 30mA B16 alamat. Neemt dezelfde ruimte in als de aardlek alleen, en heeft het voordeel dat de Zendure zijn eigen aardlek heeft.
Met je laatste zin beantwoord je eigenlijk al je eigen vraag toch?Gravelist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Een B-kar is wat anders dan type B. Het gaat me aan de aardlek uitschakeling. Heeft een plug in batterij, een type B nodig? Dat is mijn vraag. Om vlakke gelijkstroom lekken te voorkomen. Vraag me af of dat speelt bij een plug in batterij. Omdat je hem ook als 800w laden/ontladen op een normale groep mag hangen.
Kan gewoon op een B16 groep met een standaard 30ma aardlek.
Of op een B16 30ma alamat.
Een auto kan ik inkomen maar zonnepanelen draaien niet op software, die hoeven niet te worden ondersteunt.Pr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Mwah. Het is softwarematig allemaal backwards compatible.
Dit doen we met andere producten toch ook niet? Ik heb een ID3 van 5 jaar oud. Inmiddels zijn er 2 (of 3?) facelifts of 'nieuwe' modellen op de markt. Ondersteunt VW mijn auto dan niet meer? Integendeel.
Stabiliteit van het bedrijf is veel belangrijker.
Of neem zonnepanelen? Elk jaar weer een nieuw modelletje die 10 Wp meer kunnen. Ik heb 300Wp van 7 jaar oud op het dak liggen en gloednieuwe 450Wp's. Die 300's draaien gewoon door hoor.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Auto's draaien niet op software? Tuurlijk moet dat onderhouden worden!klump4u schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:19:
[...]
Een auto kan ik inkomen maar zonnepanelen draaien niet op software, die hoeven niet te worden ondersteunt.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Lezen waar ik op reageerPr088 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:02:
[...]
Auto's draaien niet op software? Tuurlijk moet dat onderhouden worden!
Mag gewoon een type A zijn een type B in zonnepanelen komt door de lekstroom van de panelen en daar heeft een Plugin batterij geen last van, ook niet als er panelen aan zitten.Gravelist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Een B-kar is wat anders dan type B. Het gaat me aan de aardlek uitschakeling. Heeft een plug in batterij, een type B nodig? Dat is mijn vraag. Om vlakke gelijkstroom lekken te voorkomen. Vraag me af of dat speelt bij een plug in batterij. Omdat je hem ook als 800w laden/ontladen op een normale groep mag hangen.
Nog even nagekeken: de installateur heeft een A klasse alamat geplaatst vorige maand. Ook de PV hangt al een jaar of 7 achter een A klasse (met nog 3 andere groepen).Gravelist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Kan ook gewoon en het is heel afhankelijk van het merk omvormer en het totaal kw op je dak.koboy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Nog even nagekeken: de installateur heeft een A klasse alamat geplaatst vorige maand. Ook de PV hangt al een jaar of 7 achter een A klasse (met nog 3 andere groepen).
Ik wil deze monteren 8720604527582 ?AquilaXL schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:31:
[...]
Kan ook gewoon en het is heel afhankelijk van het merk omvormer en het totaal kw op je dak.
Ik wil 8 panelen van circa 450Wp (max lengte 1800), dus 3600Wp totaal dus daarom dacht ik aan 2x SolarFlow800pro.
Kwa maximum zou ook kunnen met 1x SF2400pro en 6 panelen (6x 450 = 2700) maar dan kom ik over de max van de MPTT per string, ik kan ze niet gelijkmatig verdelen over de MPTT ingangen.
Ik ben dus beter af met een goede aanbieding voor de SF800pro lijkt me?
Iemand hierboven (@denneappel ) had het over 8 panelen op de SF800pro, maar dan moeten het wel kleine panelen zijn van max 300Wp of zo.
Kwa maximum zou ook kunnen met 1x SF2400pro en 6 panelen (6x 450 = 2700) maar dan kom ik over de max van de MPTT per string, ik kan ze niet gelijkmatig verdelen over de MPTT ingangen.
Iemand hierboven (@denneappel ) had het over 8 panelen op de SF800pro, maar dan moeten het wel kleine panelen zijn van max 300Wp of zo.
Er gaan een 3tal nieuwe producten over 1 week uitgebracht worden. Daar zit ook een omvormer bij die 3kW van de zonnepanelen kan laden direct de batterij in volgens de aankondiging. Ik zou de details daar an even afwachten icm de prijs.TWKterry schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:36:
Ik wil 8 panelen van circa 450Wp (max lengte 1800), dus 3600Wp totaal dus daarom dacht ik aan 2x SolarFlow800pro.
Op de Franse Amazon is (mogelijk ongewild) al wat extra informatie over de SF2400AC+ te vinden. Zie https://www.amazon.fr/dp/B0GHF4RNJB.
11,5 kWh LFP | 4,0 kWh H2O | 1,8 kW IR
Ik heb vandaag ook een e-mail gekregen over 3 nieuwe producten sf2400ac+, sf2400 plus en een en een sf1600ac+.
Hier op een Duitse site staan al wat plaatjes en extra informatie.
https://akkurat-gsv.de/sh...lifepo4-2400w-ac-ausgang/
Frank
In het Nederlands ook gewoon beschikbaar, iig als ik de link in nieuwsbrief volg - ook al gewoon button op de pagina zelf zie ik
[ Voor 73% gewijzigd door Kees_frl op 04-02-2026 21:53 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden
Vraagje, ik heb vandaag wat eigenaardigs. Mooie zonnige dag, accu start met laden. Laad niet door ondanks voldoende overschot en op het moment dat de teruglevering van de zonnepanelen zo ongeveer stopt rond 16.30 begint de accu op vol vermogen te laden terwijl ik dit in de software heb begrenst op 800W. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Om de omvormer achter een type A aardlek te mogen plaatsen moet de fabrikant moet een verklaring hebben afgegeven dat de lekstroom <6mA DC is. Heeft verder niet met het aantal kWp van doen.AquilaXL schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 18:31:
[...]
Kan ook gewoon en het is heel afhankelijk van het merk omvormer en het totaal kw op je dak.
Helemaal eens gebruik goed spul.G-addict schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:37:
Vraagje, ik heb vandaag wat eigenaardigs. Mooie zonnige dag, accu start met laden. Laad niet door ondanks voldoende overschot en op het moment dat de teruglevering van de zonnepanelen zo ongeveer stopt rond 16.30 begint de accu op vol vermogen te laden terwijl ik dit in de software heb begrenst op 800W. Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
[Afbeelding]
Niet echt het topic onderwerp dit.
De Zendure hoeft niet achter een type B aardlekschakelaar.
Bij string omvormers is het wel verstandig om een type B aardlekschakelaar toe te passen.
Aangezien je aan de DC kant een lekstroom kan ontstaan. (Dit is bij sommige omvormers ingebouwd zodat type A mag)
Maar dit hoort in een ander topic.
Dank, zeer nuttige aanvulling. Ethernet aansluiting zichtbaar en kan in island mode functioneren voor off-grid locaties of als noodbatterij. Backward compatible met AB2000X batterij. Nice.FMudde schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 21:25:
11,5 kWh LFP | 4,0 kWh H2O | 1,8 kW IR
De kans dat het piek vermogen van PV panelen in NL langdurig wordt gehaald is vrij klein. Daarvoor heb je een juiste orientatie, temperatuur, weinig vervuiling in de lucht en op het paneel en ook nog weinig transport verliezen nodig.TWKterry schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:36:
Ik heb 2x 405Wp op West onder 45° helling aangesloten op 1 mppt tracker. Ik ga het in de gaten houden maar verwacht geen problemen.
Zoals ik ook in een ander topic geschreven vind ik het nog steeds jammer dat de vermogens van de MPPT's zo laag zijn.
Ja het totaal van 3000wP is leuk, maar ik heb maar één string op mijn dak liggen en niet vier.
Dus oude omvormer vervangen door een SF2400ac Pro is niet zo eenvoudig.
Als ik de Zendure weg insla dan worden het waarschijnlijk drie aparte units (eén voor elke fase.)
Bij de link van @vermelharosa is trouwens ook een nieuwe type batterij te zien, ten minste ik heb nog nergens een AB3000L gezien.
Ja het totaal van 3000wP is leuk, maar ik heb maar één string op mijn dak liggen en niet vier.
Als ik de Zendure weg insla dan worden het waarschijnlijk drie aparte units (eén voor elke fase.)
Bij de link van @vermelharosa is trouwens ook een nieuwe type batterij te zien, ten minste ik heb nog nergens een AB3000L gezien.
Ik had ook graag de mogelijkheid om een string van 300-500v te kunnen aansluiten. Dan is het een hele makkelijke vervanging voor de gemiddelde particuliere PV setup post salderen.m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:54:
Zoals ik ook in een ander topic geschreven vind ik het nog steeds jammer dat de vermogens van de MPPT's zo laag zijn.
Waarschijnlijk zorgt het gevaar dat dat met zich meebrengt ervoor dat het dan geen plugin batterij meer is ;-)
Tja, Als je de 2400 serie ten volle wil benutten is het ook niet echt meer een plugin. Vandaar dat ook die nieuwe standaard op 800W is ingesteld . Voor de volle 2400W moet je volgens mij gewoon een aparte groep hebben. Dat heeft dus niets te maken met de panelen.denneappel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:12:
[...]
Ik had ook graag de mogelijkheid om een string van 300-500v te kunnen aansluiten. Dan is het een hele makkelijke vervanging voor de gemiddelde particuliere PV setup post salderen.
Waarschijnlijk zorgt het gevaar dat dat met zich meebrengt ervoor dat het dan geen plugin batterij meer is ;-)
500V DC ongezekerd is erg gevaarlijk als je niet weet waf je doet en heeft alles te maken met de panelen. Je kunt dat vanuit de Zendure niet veiliger maken zoals de beperking van 800 Watt aan de AC zijde.m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:24:
[...]
Tja, Als je de 2400 serie ten volle wil benutten is het ook niet echt meer een plugin. Vandaar dat ook die nieuwe standaard op 800W is ingesteld . Voor de volle 2400W moet je volgens mij gewoon een aparte groep hebben. Dat heeft dus niets te maken met de panelen.
Maar dat verschilt niet van een "gewone" hybride omvormer. Maar goed dat gaat OT voor hier.denneappel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:36:
[...]
500V DC ongezekerd is erg gevaarlijk als je niet weet waf je doet en heeft alles te maken met de panelen. Je kunt dat vanuit de Zendure niet veiliger maken zoals de beperking van 800 Watt aan de AC zijde.
Ja, wel met de AB2000X maar niet met de AB3000X die onder de huidige 2400ac's hangen. Dat komt door die rand waar de AB2000X binnen moet vallen. Dus de AB3000L zal wel zelfde capaciteit als de AB3000X zijn maar zo aan de bovenkant gebouwd dat hij met die rand rekening houdt en hier dus wel onder past.vermelharosa schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:12:
[...]
Dank, zeer nuttige aanvulling. Ethernet aansluiting zichtbaar en kan in island mode functioneren voor off-grid locaties of als noodbatterij. Backward compatible met AB2000X batterij. Nice.
Ik blij dat ik me afgelopen jaar in heb kunnen houden en niet alvast wat goedkope AB3000x heb ingeslagen...
Op die Duitse site hierboven gelinked staat:koboy schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Die 3200W op de off-grid aansluiting is wel grid supported, dus zonder grid maximaal 2400W.
True island operation with emergency power function: In off-grid mode, the system provides up to 2400 VA; with grid support, up to 3200 W is possible for short periods. This ensures that essential appliances remain powered even during a power outage or can be operated in garden sheds without a mains connection.
Lijkt dus wel off-grid 3200W te kunnen leveren, kortstondig. Daarnaast is hij grid supported dus kan hij als UPS dienen.
[ Voor 32% gewijzigd door Acidrain op 05-02-2026 08:42 ]
Tijdens uitpakken/installeren heb ik ergens iets voorbij zien komen als 'sluit nog geen panelen aan'. Meen ik me te herinneren.denneappel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:08:
[...]
En dat kan dus niet of je Solarflow 2400 AC. Je kunt ze wel AC aansluiten maar dan heb je een kleine / micro grid tied (zeg maar reguliere) PV omvormer nodig.
En ik heb nog eens gekeken op het apparaat en ik denk dat wat ik dacht dat de aansluiting was voor panelen, de aansluiting voor een ventilator is.
Beetje vreemd, ik was echt in de veronderstelling dat ik rechtstreeks panelen kon aansluiten.
Nu zat ik te filosoferen over situaties waarbij de netspanning 'uit de straat' wegvalt. De Zendure redt zich dan prima verder maar m'n SE omvormer niet en de panelen ompluggen naar de Zendure kan dus niet met dit model. Da's een beetje jammer.
Wat betreft de (niet) uitwisselbaarheid van de 3000X en de 3000L: hier is bij mijn weten nog niets over gecommuniceerd. Tot we hier een bevestiging over hebben is dit alleen maar paniek zaaien.Acidrain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:37:
[...]
Ja, wel met de AB2000X maar niet met de AB3000X die onder de huidige 2400ac's hangen. Dat komt door die rand waar de AB2000X binnen moet vallen. Dus de AB3000L zal wel zelfde capaciteit als de AB3000X zijn maar zo aan de bovenkant gebouwd dat hij met die rand rekening houdt en hier dus wel onder past.
Ik blij dat ik me afgelopen jaar in heb kunnen houden en niet alvast wat goedkope AB3000x heb ingeslagen...
[...]
Op die Duitse site hierboven gelinked staat:
True island operation with emergency power function: In off-grid mode, the system provides up to 2400 VA; with grid support, up to 3200 W is possible for short periods. This ensures that essential appliances remain powered even during a power outage or can be operated in garden sheds without a mains connection.
Lijkt dus wel off-grid 3200W te kunnen leveren, kortstondig. Daarnaast is hij grid supported dus kan hij als UPS dienen.
De huidige 2400AC kan ook al piek 3600W leveren voor 10 seconden, en daar staat niets achter bij de specificaties. De grid supported aanvulling bij de off-grid poort geeft mij hele slechte marketing vibes.
Niet OT hoor. Erg interessant om te bedenken waarom Zendure iets wel / niet maakt.m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:53:
[...]
Maar dat verschilt niet van een "gewone" hybride omvormer. Maar goed dat gaat OT voor hier.
Als tegenhanger van de “gewone” hybride omvormer zou Zendure een plugin hybride omvormer gaan verkopen denk ik. Maar dat kan waarschijnlijk niet verkocht worden als consumenten product met een hoge DC spanning.
Als je off grid poort aanstaat kun je je SE omvormer daar op aansluiten. Wil je dat allemaal veilig doen dan wordt dat best ingewikkeld, maar als de Russen ons energienet plat gooien kan ik altijd nog gaan handige harrie-enppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Tijdens uitpakken/installeren heb ik ergens iets voorbij zien komen als 'sluit nog geen panelen aan'. Meen ik me te herinneren.
En ik heb nog eens gekeken op het apparaat en ik denk dat wat ik dacht dat de aansluiting was voor panelen, de aansluiting voor een ventilator is.
Beetje vreemd, ik was echt in de veronderstelling dat ik rechtstreeks panelen kon aansluiten.
Nu zat ik te filosoferen over situaties waarbij de netspanning 'uit de straat' wegvalt. De Zendure redt zich dan prima verder maar m'n SE omvormer niet en de panelen ompluggen naar de Zendure kan dus niet met dit model. Da's een beetje jammer.
Is geen paniek zaaien. Is gewoon naar de foto's kijken en zien dat dat niet gaat passen..koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:16:
[...]
Wat betreft de (niet) uitwisselbaarheid van de 3000X en de 3000L: hier is bij mijn weten nog niets over gecommuniceerd. Tot we hier een bevestiging over hebben is dit alleen maar paniek zaaien.
De huidige 2400AC kan ook al piek 3600W leveren voor 10 seconden, en daar staat niets achter bij de specificaties. De grid supported aanvulling bij de off-grid poort geeft mij hele slechte marketing vibes.

Daarnaast staat bij de specs:
Up to 16.8 kWh (base unit + extension batteries AB3000L/AB2000X)
Waarom 3? De meter verrekent intern, dus voor extra (ontlaad)vermogen of capaciteit zie ik een use-case. Elke extra omvormer kost en geld en stroomverbruik.m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 06:54:
Wil je 3 fase noodstroom, dan wordt het complex om dat veilig in te richten.
Dat is toch precies wat de Hyper 2000 is?denneappel schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:23:
[...]
Niet OT hoor. Erg interessant om te bedenken waarom Zendure iets wel / niet maakt.
Als tegenhanger van de “gewone” hybride omvormer zou Zendure een plugin hybride omvormer gaan verkopen denk ik. Maar dat kan waarschijnlijk niet verkocht worden als consumenten product met een hoge DC spanning.
Maar dat komt van een site die vooraf wat dingen online heeft geplaatst. Zonder de afmetingen van de richel te weten die zowel de 2000 als 3000 serie accu modules hebben kunnen we hier niets over zeggen.Acidrain schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:27:
[...]
Is geen paniek zaaien. Is gewoon naar de foto's kijken en zien dat dat niet gaat passen..
[Afbeelding]
Daarnaast staat bij de specs:
Up to 16.8 kWh (base unit + extension batteries AB3000L/AB2000X)
Laten we de officiële mededelingen vanuit Zendure over een paar dagen afwachten, en geen aannames gaan doen op basis van een webwinkel die op de zaken vooruit loopt. Een tikfout is zo gemaakt....
Dat zie ik niet zo 1-2-3. Die omvormer is een 3-fase ding. En de Zendure is 1-fase. Dat kan dan niet werken denk ik?koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:25:
[...]
Als je off grid poort aanstaat kun je je SE omvormer daar op aansluiten. Wil je dat allemaal veilig doen dan wordt dat best ingewikkeld, maar als de Russen ons energienet plat gooien kan ik altijd nog gaan handige harrie-en
Sorry, dacht te veel uit mijn eigen situatie met een 1 fase omvormer (SE3000nogwat).ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:09:
[...]
Dat zie ik niet zo 1-2-3. Die omvormer is een 3-fase ding. En de Zendure is 1-fase. Dat kan dan niet werken denk ik?
Een 3 fase omvormer aansluiten op 3 Zendure's gaat ook niet lukken omdat de omvormer een bepaalde synchronisatie van de fases verwacht die 3 losse omvormers niet kunnen leveren.
Zelfde geld ook voor 3 fase verbruik apparatuur.
ik denk dat dit een mooie vraag voor @Taro die nu bij Zendure zit in China (mogelijk dat hij deze vraag nog meekrijgt).Gravelist schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:11:
[...]
Zelf verwacht ik dat ivm de technische eisen in de EU (CE) en de hierbij behoorende normen mn omdat deze apparatuur bedoeld zijn te werken op een standaard WCD die in de EU ook standaard met een type A afgezekerd is en derhalve geen type B nodig zou moeten hebben.
ik ga er eigenlijk van uit dat de toegepaste omvormer techniek voorkomt dat er te hoge DC lekken ontstaan en zo de huis-netwerk zou verstoren. (dus niet voldoen aan normen binnen de CE regelgeving).
Voor zover ik weet zijn er dan maar 2 opties : panelen rechtstreeks aansluiten op de Zendure (een nieuwe kopen dus) of de SE omvormer vervangen door een hybride omvormer. Beide opties zijn nogal prijzig en jammer want beide apparaten zijn plm. 1 jaar oud.koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Sorry, dacht te veel uit mijn eigen situatie met een 1 fase omvormer (SE3000nogwat).
Een 3 fase omvormer aansluiten op 3 Zendure's gaat ook niet lukken omdat de omvormer een bepaalde synchronisatie van de fases verwacht die 3 losse omvormers niet kunnen leveren.
het probleem is helaas nog veel complexer, normaal sluit je een 3-fase PV installatie aan direct in je groepenkast, en zit daar dus geen stekker tussen. (zou je technisch wel kunnen doen met een 5-polige CEE stekker), daarnaast zal de gemiddelde 3-fase (bv SE8K) met max. uitgangsvermogen per fase van ruim 2,6 kW al boven de specs van de ingang van de zendure gaat komen (AC).koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:13:
[...]
Sorry, dacht te veel uit mijn eigen situatie met een 1 fase omvormer (SE3000nogwat).
het probleem met de synchronisatie van de fases treed pas op tijdens een off-grid modus, bij een on-grid volgen de zendures gewoon de synchronisatie van de net aangesloten L1 t/m L3.
dus 3 zendures die elk op een andere fase zijn aangesloten zijn volgens mij in staat om ook 3-fase (draaistroom in ster) apparatuur te voeden, zolang dit in on-grid gebeurt.
bedenk je wel dat een hybride omvormer geen oplossing bied bij Zendure PIB, ten slotte kun je deze namelijk niet DC zijdig aansluiten, en volgens mij is dat nu juist de doelstelling van een hybride omvormer, die direct aan de DC zijde via DC een batterij kan voeden en zodoende ook minder verlies zal hebben.ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Voor zover ik weet zijn er dan maar 2 opties : panelen rechtstreeks aansluiten op de Zendure (een nieuwe kopen dus) of de SE omvormer vervangen door een hybride omvormer. Beide opties zijn nogal prijzig en jammer want beide apparaten zijn plm. 1 jaar oud.
volgens mij is mn de doelstelling van de mogelijkheid direct zonnepanelen (dus zonder tussenkomst van een omvormer, want die zit tenslotte al in de Zendure) aan te sluiten om 2 redenen.
1) om (nieuwe) (beperkt aantal) zonnepanelen aan te sluiten om daarmee de batterij op te laden. (bv als de Zendure in de garage staat, een aantal zonnepanelen op de garage direct op de zendure aan te sluiten zonder dat je dus daarbij nog een aparte omvormer bij nodig hebt.
2) om tijdens een stroomstoring (off-grid) de batterij te kunnen opladen en via de noodstroom uitgang deze van voor een beperkt aantal apparaten in huis te gebruiken, via een verlengkabel/doos.
[ Voor 32% gewijzigd door Jan-tweak op 05-02-2026 11:42 ]
Of de zaken laten zoals het is, en lekker doorgaan. Naar mijn mening is het hele noodstroom gebeuren zwaar overtrokken. Het Nederlandse net zit qua stabiliteit nog niet aan zijn grenzen, en als dat zou gebeuren heb je incidenteel een uurtje uitval.ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:24:
[...]
Voor zover ik weet zijn er dan maar 2 opties : panelen rechtstreeks aansluiten op de Zendure (een nieuwe kopen dus) of de SE omvormer vervangen door een hybride omvormer. Beide opties zijn nogal prijzig en jammer want beide apparaten zijn plm. 1 jaar oud.
Bij structurele uitval van meerdere dagen hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan of we stroom van de PV de accu in kunnen krijgen. Volgens mij zitten we dan of in een anarchie of we praten Russisch ofzo.
bedenk dat je in dat geval je benodigde capaciteit behoorlijk kunt opschroeven, dan heb je namelijk wel een reserve capaciteit voor nodig, en dat altijd. vraag me inderdaad af of dat tegen de huidige kosten wel opweegt.koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Of de zaken laten zoals het is, en lekker doorgaan. Naar mijn mening is het hele noodstroom gebeuren zwaar overtrokken. Het Nederlandse net zit qua stabiliteit nog niet aan zijn grenzen, en als dat zou gebeuren heb je incidenteel een uurtje uitval.
Bij structurele uitval van meerdere dagen hebben we wel wat anders aan ons hoofd dan of we stroom van de PV de accu in kunnen krijgen. Volgens mij zitten we dan of in een anarchie of we praten Russisch ofzo.
De Hyper 2000 is de hybride omvormer van Zendure zelf, die past wel op de batterijen.Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:35:
[...]
bedenk je wel dat een hybride omvormer geen oplossing bied bij Zendure PIB, ten slotte kun je deze namelijk niet DC zijdig aansluiten, en volgens mij is dat nu juist de doelstelling van een hybride omvormer, die direct aan de DC zijde via DC een batterij kan voeden en zodoende ook minder verlies zal hebben.
volgens mij is mn de doelstelling van de mogelijkheid direct zonnepanelen (dus zonder tussenkomst van een omvormer, want die zit tenslotte al in de Zendure) aan te sluiten om 2 redenen.
1) om (nieuwe) (beperkt aantal) zonnepanelen aan te sluiten om daarmee de batterij op te laden. (bv als de Zendure in de garage staat, een aantal zonnepanelen op de garage direct op de zendure aan te sluiten zonder dat je dus daarbij nog een aparte omvormer bij nodig hebt.
2) om tijdens een stroomstoring (off-grid) de batterij te kunnen opladen en via de noodstroom uitgang deze van voor een beperkt aantal apparaten in huis te gebruiken, via een verlengkabel/doos.
Eigenlijk is de SolarFlow serie gewoon een Hyper 2000+ batterij.
Niemand een idee???G-addict schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:37:
[Afbeelding]
geef aub even je type en versie van de app mee aan, dat maakt het voor anderen makkelijker om te kijken wat een mogelijk probleem is.
bv plaats even een screenshot van je instellingen er bij.
juist, alleen heb je daar dus ook direct een batterij bij (en ja, ik weet je kunt ook de hyper 2000 omvormer los kopen) maar wat voor zin heeft deze zonder opslag mogelijkheid. dan is het gewoon een micro-omvormer, en volgens mij een dure ook nog.m-vw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:02:
[...]
De Hyper 2000 is de hybride omvormer van Zendure zelf, die past wel op de batterijen.
Eigenlijk is de SolarFlow serie gewoon een Hyper 2000+ batterij.
wat ik bedoelde is een echte PV hybride omvormer waar je bv 16 panelen op aan kunt sluiten, gaat je met een hyper 2000 niet lukken.
echter die DC uitgang van die hybride omvormer (van bv SE) kun je dus niet aan een Zendure koppelen, dat gaat gewoon niet. dus het nut van die hybride is er dan ook gewoon niet in die configuratie.
Voorlopig gewoon doorgaan. Als nu de stroom uitvalt heb ik een (redelijk) volle accu met stopcontact. Daarmee kan ik dan wat kleingebruikers (diepvries, telefoonopladers) een aantal dagen voeden. En als het wat langer duurt ook de diepvries eraf. Je telefoon gebruiken kun je dan eigenlijk ook nog nauwelijks, dus dan wordt het overleven op BBQ, camping-gasstel en houtkachel. Water wordt dan al snel het grootste probleem. Maar nu gaan we echt OT.koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:41:
[...]
Of de zaken laten zoals het is, en lekker doorgaan. Naar mijn mening is het hele noodstroom gebeuren zwaar overtrokken. Het Nederlandse net zit qua stabiliteit nog niet aan zijn grenzen, en als dat zou gebeuren heb je incidenteel een uurtje uitval.
Kleine, redelijk betaalbare verbeteringen zie ik nu niet zo snel, misschien een 2e accu (heb er nu 1) in de SF2400 prikken.
En op het vlak van zonnepanelen aansluiten : als ik off-grid ben, met mijn SF2400 werkend, kan ik op het stopcontact van de Zendure in principe een Enphase micro-omvormer + paneel erop aansluiten maar blaas ik dan m'n Zendure stopcontact op?
Daar heb je gelijk in. Een collega heeft een 3-fase Solaredge omvormer met een Dyness batterij.Jan-tweak schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:35:
[...]
juist, alleen heb je daar dus ook direct een batterij bij (en ja, ik weet je kunt ook de hyper 2000 omvormer los kopen) maar wat voor zin heeft deze zonder opslag mogelijkheid. dan is het gewoon een micro-omvormer, en volgens mij een dure ook nog.
wat ik bedoelde is een echte PV hybride omvormer waar je bv 16 panelen op aan kunt sluiten, gaat je met een hyper 2000 niet lukken.
echter die DC uitgang van die hybride omvormer (van bv SE) kun je dus niet aan een Zendure koppelen, dat gaat gewoon niet. dus het nut van die hybride is er dan ook gewoon niet in die configuratie.
Dat stopcontact op de SF2400 kan 2400W inkomend aan, daar heb je toch wel een paneel of 5 voor nodig. En dan nog kun je natuurlijk altijd voor de piek in productie de micro-omvormer limiteren.ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:39:
[...]
Voorlopig gewoon doorgaan. Als nu de stroom uitvalt heb ik een (redelijk) volle accu met stopcontact. Daarmee kan ik dan wat kleingebruikers (diepvries, telefoonopladers) een aantal dagen voeden. En als het wat langer duurt ook de diepvries eraf. Je telefoon gebruiken kun je dan eigenlijk ook nog nauwelijks, dus dan wordt het overleven op BBQ, camping-gasstel en houtkachel. Water wordt dan al snel het grootste probleem. Maar nu gaan we echt OT.
Kleine, redelijk betaalbare verbeteringen zie ik nu niet zo snel, misschien een 2e accu (heb er nu 1) in de SF2400 prikken.
En op het vlak van zonnepanelen aansluiten : als ik off-grid ben, met mijn SF2400 werkend, kan ik op het stopcontact van de Zendure in principe een Enphase micro-omvormer + paneel erop aansluiten maar blaas ik dan m'n Zendure stopcontact op?
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar dat klopt denk ik niet. Of wèl en dat zou heel mooi zijn.koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:11:
[...]
Dat stopcontact op de SF2400 kan 2400W inkomend aan, daar heb je toch wel een paneel of 5 voor nodig. En dan nog kun je natuurlijk altijd voor de piek in productie de micro-omvormer limiteren.
De Zendure zit met het stroomnetwerk van het huis (doorgaans) verbonden met een stekker in een stopcontact van mijn huis. Daardoor laadt hij op of levert terug aan 'het huis'.
Los daarvan heeft ie een stopcontact aande zijkant waar ik bijvoorbeeld m'n diepvries kan inpluggen. Daarop genereert hij een mooie sinus op 50Hz en zo ongeveer 230V (nooit getest). Dat werkt ook als de stekker (zie boven) niet in het stopcontact zit (of de stroom in huis is uitgevallen).
Die Enphase micro-omvormer + zonnepanelen dacht ik aan te sluiten op dat stopcontact aan de zijkant omdat hij alleen daar (is dat wel zo?) zelf 230V bij 50Hz genereert. Via de 'normale' stekker doet hij dat niet en is afhankelijk van de spanning die al op dat stopcontact in de muur staat.
Mis ik hier iets of klopt dit?
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.