Het is een aparte groep met eigen zekering, 2 hypers is net zoveel als een 2400AC.Jan-tweak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:40:
[...]
zelfde groep, dat is dus zelfs met 800W limiet aan de hoge kant, kan wel als je niet veel anders op hebt staan. of bedoel je op dezelfde Fase?
[...]
Ha, ha, komen niet binnen zonder dat ik het merk. Moeten dan via het water komen
Zeker! Maar ook tussen groepen
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Dat is een ladderbakje dat aan een sport kan worden gehangen.Oude werktrui kon daar mooi in. De grote tuinparasol heeft in de beugels daarboven een mooi winter onderkomen.Jan-tweak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:13:
[...]
waar dient die ëmmer"boven de batterijen voor?
Natuurlijk moeten die niet aangesloten zijn op dat stopcontact.igix schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:54:
Met het Zendure plug-in accusysteem: kan ik 's nachts al mijn elektriciteit in huis gebruiken, bijvoorbeeld tv kijken, koken en wassen? Eerst de accu gebruiken en als die leeg is, dan weer stroom van het net? Moeten deze apparaten fysiek aangesloten zijn op het Zendure stopcontact?
Je batterij laadt van het net of de zon en ontlaadt aan je huis totdat hij leeg is.
Daarna schakel je gewoon automatisch over op netstroom, zoals bij iedere batterij.
Lees de eerste pagina even of de website van Zendure bij de productinfo waar je interesse in hebt.
ik snap het, helemaal goedPolvo176 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:35:
[...]
Het is een aparte groep met eigen zekering, 2 hypers is net zoveel als een 2400AC.
De status was 2 weken lang dat er geen pakket was om te versturen, toen ze dat eenmaal snapten duurde het 3 dagen om van Parijs naar Vianen te brengen en is het daar ook nog 4 dagen gebleven.Jan-tweak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:18:
[...]
vergeet niet dat batterijen mbt vervoer onder ADR vallen, dus als die geen ADR-vrachtwagen vol hebben blijft deze dus gewoon staan. volgens mij puur een dingetje van GLS, die van mijn ging ook eerst dwars door Frankrijk, Belgie, dan naar den bosch ( dan verwacht je omdat deze naar het zuiden moet ), nee we gaan eerst nog naar utrecht en dan richting nijmegen en dan pas omlaag. in mijn ogen onnodige verspilling.
Geen idee wie de vervoerder nu uiteindelijk was want het werd uiteindelijk weer in Vianen aan een andere overgedragen waarbij ik alleen wist dat ze op dag x zouden komen. (en ook die info moest ik zelf maar opzoeken op 17-track, Ze hebben inmiddels hun leermoment gehad zullen we maar denken.
Welke instellingen in de Zendure app laten toe dat twee Hyper 2000's, elk op een afzonderlijke groep, gelijktijdig 800W kunnen leveren (dus 1600W in totaal). Nu geldt de 800W beperking in de 'veiligheidsinstellingen' voor beide samen. Dus als beiden tegelijk terug leveren, levert elke Hyper maar 400W. Zodra één van beide leeg is, levert de andere Hyper 2000 plots wel 800W.
Ik heb de Zendure HA Integration en ik zie dat de instelling 'Device Fusegroup' op 'Unused, device has no fusegroup' staat. Ik kan dit op 'FuseGroup 800W/max 1200W discharge' zetten, maar zal dit het gewenste effect hebben? Kan dit in de app zelf ook worden ingesteld?
Ik heb de Zendure HA Integration en ik zie dat de instelling 'Device Fusegroup' op 'Unused, device has no fusegroup' staat. Ik kan dit op 'FuseGroup 800W/max 1200W discharge' zetten, maar zal dit het gewenste effect hebben? Kan dit in de app zelf ook worden ingesteld?
Dat zou gewoon standaard moeten kunnen in de app. Ik heb het verhoogd naar 2 X 1200 en dan moet je digitaal ondertekenen. Ik mijn herinnering kom je dat automatisch tegen als je verhoogt naar 1200W. Bij mij zitten ze uiteraard wel op een separate groep zonder andere apparatuur.TomDZ1979 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:04:
Welke instellingen in de Zendure app laten toe dat twee Hyper 2000's, elk op een afzonderlijke groep, gelijktijdig 800W kunnen leveren (dus 1600W in totaal). Nu geldt de 800W beperking in de 'veiligheidsinstellingen' voor beide samen. Dus als beiden tegelijk terug leveren, levert elke Hyper maar 400W. Zodra één van beide leeg is, levert de andere Hyper 2000 plots wel 800W.
Je kunt het instellen bij Batterij *| Instellingen | AC invoer en uitvoer instellingen.
[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 27-01-2026 17:58 ]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Zijn er meer mensen die een supportticket hebben lopen voor de HomeWizard P1 koppeling? Wat een bedroevend niveau van tech-support. De oorzaak is naar mijn idee vrij eenvoudig; de app volgt niet de stappen/protocol van de v2-api versie (indrukken van de knop etc). Bij het opvragen van de lokale data zie je ook dat er geen user is aangemaakt voor Zendure. Hebben andere mensen meer succes met dit issue duidelijk weten te maken aan de mensen in China?
Weheat Flint
Ze gebruiken de V1 api.n.smits schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:42:
Zijn er meer mensen die een supportticket hebben lopen voor de HomeWizard P1 koppeling? Wat een bedroevend niveau van tech-support. De oorzaak is naar mijn idee vrij eenvoudig; de app volgt niet de stappen/protocol van de v2-api versie (indrukken van de knop etc). Bij het opvragen van de lokale data zie je ook dat er geen user is aangemaakt voor Zendure. Hebben andere mensen meer succes met dit issue duidelijk weten te maken aan de mensen in China?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Nope, hier al 2x een support ticket ingeschoten maar helaas geen antwoord gehad.n.smits schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:42:
Ik verwacht, dat ze vanzelf met een update komen.n.smits schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:42:
Zelf een x aantal keer met ze gesproken, zonder resultaat.
Het probleem hier is, dat ze hem handmatig opnieuw proberen te koppelen, en hij daarna aangeeft offline te zijn.
Ze vragen mij hem weer online te brengen, proberen hem dan weer opnieuw te koppelen, met als resultaat dat hij weer offline is.
Had het wachtwoord maar weer terug gezet, maar blijkbaar hebben ze wel een trucje om deze weer terug te zetten, naar zoiets als test123.
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Dat LoRa slaat ook nergens op.
Als test de Zendure P1 hangt uiteraard in de meterkast.
De bridge had ik er naast hangen en werkt prima.
Als test de bridge bij de Zendure (s) in de kelder en nope niks werkt.
De bridge heb ik nu in een onderverdeling kast.
Dit werkt wel.
Ik dacht om deze test te doen om de P1 van HomeWizard aan de gang te krijgen.
Dit alles met de gedachte dat alleen de 2400AC een update had gehad en niet de Zendure app om dit werkend te krijgen.
Dit werkt wel.
Dit alles met de gedachte dat alleen de 2400AC een update had gehad en niet de Zendure app om dit werkend te krijgen.
gek, bij mij werkt het juist wel perfect, de P1 Zendure dongle via een active splitter (HW) in de meterkast.peterbier schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:36:
Dat LoRa slaat ook nergens op.
Dit werkt wel.
De bridge is in de kelder direct naast de Zendure 2400 aangesloten en dit werkte direct al bij de eerste installatie goed en nog steeds.
vergeet niet dat LoRa eigenlijk ook binnenhuis een veel groter berijk heeft dan de Wifi, plus hij verbruikt ook geen onnodigde brandbreedte op je wifi netwerk.
Ik heb geen probleem.Jan-tweak schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:58:
[...]
gek, bij mij werkt het juist wel perfect, de P1 Zendure dongle via een active splitter (HW) in de meterkast.
De bridge is in de kelder direct naast de Zendure 2400 aangesloten en dit werkte direct al bij de eerste installatie goed en nog steeds.
vergeet niet dat LoRa eigenlijk ook binnenhuis een veel groter berijk heeft dan de Wifi, plus hij verbruikt ook geen onnodigde brandbreedte op je wifi netwerk.
Ik geef alleen aan de test dat LoRa signaal niet over komt.
De Zendure P1 werkt verder prima. (Bridge in de buurt)
Mijn Shelly ook.
De HomeWizard niet.
In de app lijkt dit niet te gaan. Ik heb beide Hyper 2000's uit HEMS gehaald en in de instellingen van beide 'Zenlink Cluster' opgezet.bert pit schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:53:
[...]
Dat zou gewoon standaard moeten kunnen in de app. Ik heb het verhoogd naar 2 X 1200 en dan moet je digitaal ondertekenen. Ik mijn herinnering kom je dat automatisch tegen als je verhoogt naar 1200W. Bij mij zitten ze uiteraard wel op een separate groep zonder andere apparatuur.
Je kunt het instellen bij Batterij *| Instellingen | AC invoer en uitvoer instellingen.
Beide batterijen hebben elkaar gevonden en zitten nu in een 'Hyper Cluster'. de optie voor AC invoer en uitvoer instellingen laat mij helemaal niet toe om een fusegroup te kiezen. Ik kan enkel de limiet van 800W instellen maar dit is voor de hele cluster, dus beide batterijen samen.
Ik kan de hyper Cluster verwijderen, maar om één of andere reden blijven de Hyper 2000's denken dat ze in een Hyper Cluster zitten nadien, waardoor ik geen fusegroup kan wijzigen, en ze ook niet aan een energy system kan toevoegen, omdat ze reeds door de hyper cluster worden beheerd.
@TomDZ1979 Door de overload aan mogelijkheden, instellingen, gelaagdheid, sliders, etc. is het lastig. Maar ik zou in de app beginnen bij Apparatuur (onderin) dan naar een van de hypers, daarna tandwieltje (rechtsboven), dan Zenlink Cluster. Hier moet je even goed opletten: toets op 'toestaan' en zet dat op 'niet toestaan'. Kan even duren, geef het een paar minuten.
Daarna de stappen uit de vorige post opvolgen.
[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 28-01-2026 12:02 ]
bert pit schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:01:
@TomDZ1979 Door de overload aan mogelijkheden, instellingen, gelaagdheid, sliders, etc. is het lastig. Maar ik zou in de app beginnen bij Apparatuur (onderin) dan naar een van de hypers, daarna tandwieltje (rechtsboven), dan Zenlink Cluster. Hier moet je even goed opletten: toets op 'toestaan' en zet dat op 'niet toestaan'. Kan even duren, geef het een paar minuten.
:strip_exif()/f/image/x2i7PaydW1zC003lVDXiJ9fl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het nodige menu-item ontbreekt. Ziet u hetzelfde bij u?
@TomDZ1979 Ik heb hetzelfde menu. op dual life wire na. Het Zenlink cluster staat uit, wat is nu het probleem?
Ik vind niet terug waar ik kan instellen dat de twee Hyper 2000's in een aparte zekeringgroep zitten en dat ze 2x 800W mogen terugleveren. De cluster staat nu op 800W. Maar ik kan niet apparte batterijen aan een aparte zekeringsgroep toevoegen.bert pit schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:49:
@TomDZ1979 Ik heb hetzelfde menu. op dual life wire na. Het Zenlink cluster staat uit, wat is nu het probleem?
Vroeger gebruikte ik ook de cluster functie, nu staan ze onder HEMS in slimme modus. In hems krijg je de vraag voor de output maar ik dacht bij cluster moet je eerst de batterijen even los van elkaar de output op 800 zetten dacht ik en dan het cluster maken. Ik leverde ook in cluster mode gewoon 1200 terug per hyper.TomDZ1979 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:04:
[...]
Ik vind niet terug waar ik kan instellen dat de twee Hyper 2000's in een aparte zekeringgroep zitten en dat ze 2x 800W mogen terugleveren. De cluster staat nu op 800W. Maar ik kan niet apparte batterijen aan een aparte zekeringsgroep toevoegen.
[Afbeelding]
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
Ik krijg nu de fantastische reactie, dat ik HomeWizard maar moet vragen om een nieuwe firmware versie die compatible is met Zenduren.smits schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:42:
Zijn er meer mensen die een supportticket hebben lopen voor de HomeWizard P1 koppeling? Wat een bedroevend niveau van tech-support. (..)
Weheat Flint
Tsjah... Er valt nog wat voor te zeggen ook... Waarom zou Zendure zich moeten aanpassen?n.smits schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Ik krijg nu de fantastische reactie, dat ik HomeWizard maar moet vragen om een nieuwe firmware versie die compatible is met Zendure
Ik heb al 2 nieuwe 6.0 versie updates van Homewizard gehad en beide werken niet (een 5.X versie ook niet). Daarnaast werkt Homewizard P1 prima met andere integraties. Lijkt me toch echt een Zendure issue..n.smits schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Ik krijg nu de fantastische reactie, dat ik HomeWizard maar moet vragen om een nieuwe firmware versie die compatible is met Zendure
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
DPD stond vanochtend onverwachts voor de deur met een Zendure doos met daarin een nieuw product. Is nog niet te koppelen via de Zendure App en zit nog embargo op, maar had verwacht hem pas in China voor het eerst te zien
Stay tuned vanaf 10 februari !
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Weekend projectje:
Bij calibratie testen vol laden en ontladen werd het mij toch gevoelsmatig te warm (ir temp : 48-50 °) bij een ruimte temp van 21°
Van:
Fuse groep beperking 2400w laden/2000w ontladen
Recente en correct aangesloten Niko shuko
Hwplug
:strip_exif()/f/image/oyfpoSFsoGQfHKvR4gLt4tUD.jpg?f=fotoalbum_large)
naar:
:strip_exif()/f/image/jGhrlavAiIlVUoZySHW0VN5M.jpg?f=fotoalbum_large)
Opmerking: deze shuko had al een eigen groep.
Bij calibratie testen vol laden en ontladen werd het mij toch gevoelsmatig te warm (ir temp : 48-50 °) bij een ruimte temp van 21°
Van:
Hwplug
:strip_exif()/f/image/oyfpoSFsoGQfHKvR4gLt4tUD.jpg?f=fotoalbum_large)
naar:
:strip_exif()/f/image/jGhrlavAiIlVUoZySHW0VN5M.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door blahenazo op 29-01-2026 12:42 ]
Interessante verandering. Kun je ook een fotootje plaatsen van de aanpassing naar de HW meter? Centrale meterkast of een zgn PV verdeler?blahenazo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:39:
Weekend projectje:
Van:
Hwplug
[Afbeelding]
naar:
[Afbeelding]
Dit is allemaal zeer onduidelijk in de app, ook al ben ik heel positief over wat Zendure nu levert.therobber schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:03:
[...]
Vroeger gebruikte ik ook de cluster functie, nu staan ze onder HEMS in slimme modus. In hems krijg je de vraag voor de output maar ik dacht bij cluster moet je eerst de batterijen even los van elkaar de output op 800 zetten dacht ik en dan het cluster maken. Ik leverde ook in cluster mode gewoon 1200 terug per hyper.
Welke vraag krijg je dan bij het opzetten in HEMS?
- Kan je specifiek de output per batterij instellen?
- Kan je specifiek aangeven dat ze op aparte zekeringgroep zitten?
- Of zet je gewoon de output voor beide hyper's samen op 1600W ?
Ik heb het idee om het extra kastje op de plaats van de shuko te plaatsen. Dan moet ik niet aan de centrale kast komen. Er is nog veel plaats vrij, maar toch moeilijk genoeg -voor the war factor dan om het over te laten als er ooit nog eens een elektrieker aan de kast moet komen, dan kan het nog rap verplaatst worden ( de module)Skipperhenk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:29:
[...]
Interessante verandering. Kun je ook een fotootje plaatsen van de aanpassing naar de HW meter? Centrale meterkast of een zgn PV verdeler?
[ Voor 4% gewijzigd door blahenazo op 29-01-2026 14:46 ]
Wow! Heb je elke lamp/stopcontact op een eigen groep?blahenazo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Ik heb het idee om het extra kastje op de plaats van de shuko te plaatsen. Dan moet ik niet aan de centrale kast komen. Er is nog veel plaats vrij, maar toch moeilijk genoeg -voor the war factor dan om het over te laten als er ooit nog eens een elektrieker aan de kast moet komen, dan kan het nog rap verplaatst worden ( de module)
[Afbeelding]
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Vraagje: mijn accu staat ingesteld op ‘slimme meter modus’. Ik dacht dat overtollige energie eerst naar de huishoudapparaten gaat en is er dan nog zonne-energie over, deze naar de accu gaat. Bij mij gebeurt dit niet: de overtollige energie gaat eerst naar de apparaten (goed), maar vervolgens gaat de resterende energie niet naar de accu maar wordt hij geïnjecteerd naar het net (niet goed dus).
Wat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd?
En vanaf welk minimaal vermogen wordt dit naarde accu gestuurd (minimaal 50 W bv.?)
En vanaf welk minimaal vermogen wordt dit naarde accu gestuurd (minimaal 50 W bv.?)
Scheelt weinigcrbnnw schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:14:
[...]
Wow! Heb je elke lamp/stopcontact op een eigen groep?
Daarom had ik ook gemakkelijk een eigen groep
Maar langs de andere kant zie je wel dat de elektrieker ook hoeken heeft afgesneden bij het plaatsen van stop contacten. Bvb: stopcontacten zitten alleen of met 2 (max) , maar dan andere bvb dubbele shuko's aan beide kanten van de muur zitten dan weer samen. Dus 4 shuko's samen over 2 ruimtes.
(ook Niko Home Control dus sommige dingen zitten samen om de modules kost te 'optimaliseren' vs de locaties in het huis.)
Ik heb bvb 4 coax en tv analoge aansluitingen in mijn bureau ruimte. En 8 cat5 (2 in elke hoek van de ruimte) ,maar niets van cat naar de technische ruimte boven.
Ik heb de woning niet gebouwd maar gekocht toen het huis er een 5 -tal jaar stond.
[ Voor 22% gewijzigd door blahenazo op 29-01-2026 15:45 ]
Welke accu heb je?EddyF schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:31:
Vraagje: mijn accu staat ingesteld op ‘slimme meter modus’. Ik dacht dat overtollige energie eerst naar de huishoudapparaten gaat en is er dan nog zonne-energie over, deze naar de accu gaat. Bij mij gebeurt dit niet: de overtollige energie gaat eerst naar de apparaten (goed), maar vervolgens gaat de resterende energie niet naar de accu maar wordt hij geïnjecteerd naar het net (niet goed dus).
Ik heb een SF 800 Pro met 2 zonnepanelen en deze staat ingesteld op 'slimme meter modus'. De stroom van de zonnepanelen aan de SF 800 Pro gaat eerst naar de accu en dan naar het huis / net.
Zodra er meer dan 50 watt wordt teruggeleverd van de 9 panelen op het dak dan wordt die overtollige stroom ook naar de accu gestuurd
- Taro
- Niet online
Heb je AC laden wel op aan staan en vervolgens als onderliggende optie gekozen voor: Laden met overschot?EddyF schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:42:
Ik heb een SF 2400 AC.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ofwel kies je AutomodusEddyF schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:31:
Ofwel kies je slimme metermodus - AC laden starten (aanzetten) - Volg het overschot aan energie
De laatse, je geeft het totaal ontlaad vermogen op voor al je apparaten.TomDZ1979 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Dit is allemaal zeer onduidelijk in de app, ook al ben ik heel positief over wat Zendure nu levert.
Welke vraag krijg je dan bij het opzetten in HEMS?
- Kan je specifiek de output per batterij instellen?
- Kan je specifiek aangeven dat ze op aparte zekeringgroep zitten?
- Of zet je gewoon de output voor beide hyper's samen op 1600W ?
Ik heb mijn 2 hypers op 1 apparte groep zitten (1fase) en staat op 2400 watt dus 1200 per hyper.
Via Hems en dan slimme meter modus is stabieler vind ik dan cluster mode zeker omdat ik er ook zonnepanelen aan heb hangen en zo de bypass functie correct werkt.
6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750
Mijn inziens toch wel een beperking van HEMS. Zou veel fijner en logischer zijn als je netjes per device kunt aangeven op welke groep deze zit en hoeveel vermogen je deze wilt laten leveren/afnemen in HEMS. Daarnaast zou 't ook wenselijk zijn dat er een fase detectie inzit zodat Zendure automatisch herkent op welke fase deze zit voor load balancing per fase (extra beveiliging). Daarnaast kun je een enkel limiet in ampère aangeven voor je hoofdaansluiting voor extra beveiliging, maar ik ben vast niet de enige met een 3 fase aansluiting..therobber schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:22:
[...]
De laatse, je geeft het totaal ontlaad vermogen op voor al je apparaten.
Ik heb mijn 2 hypers op 1 apparte groep zitten (1fase) en staat op 2400 watt dus 1200 per hyper.
Via Hems en dan slimme meter modus is stabieler vind ik dan cluster mode zeker omdat ik er ook zonnepanelen aan heb hangen en zo de bypass functie correct werkt.
Goedemorgen,
Ik heb advies nodig en hoop dat ik dat hier kan vinden. Het gaat om het volgende:
Mijn situatie is als volgt: ik heb al zonnepanelen aan de oostelijke kant, 3600 Wp, met een SolarEdge‑omvormer. Nu ben ik van plan om aan de westkant nog 8 zonnepanelen van 450 Wp per stuk te plaatsen, in combinatie met 2 SolarFlow 850 pro ‑units. Ik wil per tracker aansluiten op de 850 Pro, dus in totaal 8 strings. Ik heb begrepen dat het lastig is om 2 panelen op één tracker aan te sluiten vanwege de maximale spanning van 60 V.
Er is veel schaduw op die kant, en ik weet dat het niet echt rendabel is, maar goed. Ik wil ze direct op één groep aansluiten. Wat vinden jullie hiervan? Ik hoor graag jullie mening of een beter voorstel.
Alvast bedankt!
Ik heb advies nodig en hoop dat ik dat hier kan vinden. Het gaat om het volgende:
Mijn situatie is als volgt: ik heb al zonnepanelen aan de oostelijke kant, 3600 Wp, met een SolarEdge‑omvormer. Nu ben ik van plan om aan de westkant nog 8 zonnepanelen van 450 Wp per stuk te plaatsen, in combinatie met 2 SolarFlow 850 pro ‑units. Ik wil per tracker aansluiten op de 850 Pro, dus in totaal 8 strings. Ik heb begrepen dat het lastig is om 2 panelen op één tracker aan te sluiten vanwege de maximale spanning van 60 V.
Er is veel schaduw op die kant, en ik weet dat het niet echt rendabel is, maar goed. Ik wil ze direct op één groep aansluiten. Wat vinden jullie hiervan? Ik hoor graag jullie mening of een beter voorstel.
Alvast bedankt!
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Dit verduidelijkt veel. Echter is er mogelijks volgend probleem. Ik wens 2x800W ontlaadvermogen. Het vermogen instellen op 1600W, zal echter tot gevolg hebben dat zolang beide energie leveren dit aan 1600W totaal zal gebeuren en 800W per batterij. Echter zodra er één van beide leeg is, zal de andere dan aan 1200W ontladen (zijn max), hetgeen dan meer is dan de 800W. Spijtig dat dit niet gewoon in te stellen is. Zo verwarrend allemaal.therobber schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:22:
[...]
De laatse, je geeft het totaal ontlaad vermogen op voor al je apparaten.
Kan prima, ik heb ook allemaal losse panelen op de trackers, ook i.v.m. schaduw.Safe_grut schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:55:
Goedemorgen,
Alvast bedankt!
Dan is een string minder handig.
Ik heb 4 panelen op een SF800 en 4 op een Hyper.
Twee van die panelen parallel of in serie kan niet met de types die jij aangeeft, of het totale vermogen of de spanning is dan te hoog.
DankPolvo176 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:47:
[...]
Kan prima, ik heb ook allemaal losse panelen op de trackers, ook i.v.m. schaduw.
Dan is een string minder handig.
Ik heb 4 panelen op een SF800 en 4 op een Hyper.
Twee van die panelen parallel of in serie kan niet met de types die jij aangeeft, of het totale vermogen of de spanning is dan te hoog.
Weet jij toevallig: als ik twee units op één groep aansluit, is het dan handig om vanuit de meterkast één kabel te trekken naar een werkschakelaar, en daarna beide units op diezelfde werkschakelaar aan te sluiten?
Of is het beter om met een verdeeldoos te werken en per unit een aparte werkschakelaar te plaatsen?
Ik heb binnenkort een gesprek met de installateur en ik wil graag weten wat de voorkeursmethode is — niet wat de installateur het makkelijkst vindt.
Vrijstaande woningen 1901, 160 m2 geïsoleerd gemiddeld rc 4.5, HR+++ Quatt + Remeha Calenta , Tado xa vvw 80 m2 beneden, 5 radiatoren voorheen 750 m3 gas
Ze zitten bij mij samen op een dubbel stopcontact, wel op een eigen groep in de meterkast.Safe_grut schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Dank
Weet jij toevallig: als ik twee units op één groep aansluit, is het dan handig om vanuit de meterkast één kabel te trekken naar een werkschakelaar, en daarna beide units op diezelfde werkschakelaar aan te sluiten?
Of is het beter om met een verdeeldoos te werken en per unit een aparte werkschakelaar te plaatsen?
Ik heb binnenkort een gesprek met de installateur en ik wil graag weten wat de voorkeursmethode is — niet wat de installateur het makkelijkst vindt.
Die 1600 W is geen probleem voor een groep.
Je kunt ze natuurlijk ook elk een eigen groep gaan geven.
Hier precies zo gedaan: 1 eigen groep met een dubbel stopcontact en daar op elk stopcontact een SF800plus. Draait nu een maand en werkt prima. Max laden met 2 x 1000W en max ontladen met 2 x 800W.
Ik was wat rond aan het kijken naar de combi stekkerbatterij + 3-fase en kwam via Google deze foto tegen in Zendure Thuisbatterij gebruikers groep:RDDR12 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:30:
Hier precies zo gedaan: 1 eigen groep met een dubbel stopcontact en daar op elk stopcontact een SF800plus. Draait nu een maand en werkt prima. Max laden met 2 x 1000W en max ontladen met 2 x 800W.
:strip_exif()/f/image/Bw5vxjChrBd5XTrbWJV3LCkk.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf geen Facebook dus ik kan niet alles zien, maar dit lijkt mij een mooie oplossing voor een verdeling over de fases. Zou voor mij wel betekenen dat ik vanuit de garage drie kabels moet trekken naar de meterkast, want volgens mij kan je dit niet met een vijfaderige kabel achter één 3-fase automaat steken.
Ik voel me nu even een dummy. Ongetwijfeld zie ik wat over het hoofd.
Zojuist heb ik mijn SF800Plus in gebruik genomen. Via de Zendure app deze succesvol kunnen installeren. Het enige hikje was dat ik even mijn wifi op alleen 2,4ghz moest zetten. Daarna weer op combi 2,4/5ghz. Ook een firmware toegepast. Ik zit nu op V1.0.2.
Echter ik zie nergens de mogelijkheid om mijn HW P1 meter toe te voegen en/of te selecteren. Wat doe ik fout?
Edit: ik was te ongeduldig. Nu kan ik via apparaatbeheer wel mijn P1 meter selecteren. Nu nog even kijken of ie werkt?
Zojuist heb ik mijn SF800Plus in gebruik genomen. Via de Zendure app deze succesvol kunnen installeren. Het enige hikje was dat ik even mijn wifi op alleen 2,4ghz moest zetten. Daarna weer op combi 2,4/5ghz. Ook een firmware toegepast. Ik zit nu op V1.0.2.
Echter ik zie nergens de mogelijkheid om mijn HW P1 meter toe te voegen en/of te selecteren. Wat doe ik fout?
Edit: ik was te ongeduldig. Nu kan ik via apparaatbeheer wel mijn P1 meter selecteren. Nu nog even kijken of ie werkt?
[ Voor 12% gewijzigd door meesje op 30-01-2026 12:13 ]
Off-Grid Outlet Control... Help?
Of ik snap het ff niet, of de app doet het niet goed bij mij. Ik zat even te spelen met de Off-Grid Outlet Control settings in de (Android) app, en wil deze aanpassen. Ik ga naar deze setting in de app, waar staat dat ik een working mode moet kiezen. Er staan 2 plaatjes,
1. Off-Grid Outlet Control
2. AC-coupled Microinverter Input.
Waar ik ook op klik, er gebeurt niets. Ik kan daar enkel Smart Mode activeren, wat ik niet wil.
Hoe zou ik nu de working mode moeten kunnen kiezen hier? Zou ik een van die 2 plaatjes moeten kunnen selecteren?
Of ik snap het ff niet, of de app doet het niet goed bij mij. Ik zat even te spelen met de Off-Grid Outlet Control settings in de (Android) app, en wil deze aanpassen. Ik ga naar deze setting in de app, waar staat dat ik een working mode moet kiezen. Er staan 2 plaatjes,
Waar ik ook op klik, er gebeurt niets. Ik kan daar enkel Smart Mode activeren, wat ik niet wil.
Hoe zou ik nu de working mode moeten kunnen kiezen hier? Zou ik een van die 2 plaatjes moeten kunnen selecteren?
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?
Helaas, de HW P1 meter blijft in de Zendure app op waarde 0 staan terwijl de deze in de HW app wel een waarde heeft. Op dit moment schijnt ook de zon.
Is er wellicht een relatie met dat onder apparaatinfo geen Wi-Fi netwerk naam wordt getoond? Er is wel een ip adres en Mac adres.
Kan/moet ik nog ergens iets doen? Onder apparaten zijn zowel de batterij als de HW P1 meter zichtbaar? Het koppelen van deze twee gaat toch via het apparaatbeheer onder thuisinstellingen? Of moet dit op een andere manier?
Is er wellicht een relatie met dat onder apparaatinfo geen Wi-Fi netwerk naam wordt getoond? Er is wel een ip adres en Mac adres.
Kan/moet ik nog ergens iets doen? Onder apparaten zijn zowel de batterij als de HW P1 meter zichtbaar? Het koppelen van deze twee gaat toch via het apparaatbeheer onder thuisinstellingen? Of moet dit op een andere manier?
[ Voor 14% gewijzigd door meesje op 30-01-2026 12:55 ]
Volgens mij hetzelfde probleem waar de rest van de HW P1 gebruikers hier ook last van heeft. Ik heb het opgelost met de HA integratie van Gielzmeesje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:52:
Helaas, de HW P1 meter blijft in de Zendure app op waarde 0 staan terwijl de deze in de HW app wel een waarde heeft. Op dit moment schijnt ook de zon.
[Afbeelding]
Dat vermoeden had ik al. Voor de zekerheid even een check. Voor mij is Zendure nieuw en ook de instellingen in hun app. Wellicht zag ik wat over het hoofd. Dan straks maar de HW splitter kopen, met voeding, en een Energy stekker. De P1 meter van Zendure heb ik al in huis. Was een meerprijs van 1 euro.PeaceNlove schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:00:
[...]
Volgens mij hetzelfde probleem waar de rest van de HW P1 gebruikers hier ook last van heeft. Ik heb het opgelost met de HA integratie van Gielz
Afkloppen, maar ik ben in ieder geval blij dat de Wifi verbinding stabiel is. Los van dat ik deze initieel op 2,4ghz only moest zetten.
In het begin dacht ik overigens dat het een beetje 50/50 was van wel/niet een verbinding met de HW P1 meter. Nu denk ik dat er meer zijn waarbij ie niet werkt dan wel.
[ Voor 28% gewijzigd door meesje op 30-01-2026 13:14 ]
- Taro
- Niet online
Je kunt een 5-aderige kabel vanaf de meterkast naar je onderverdeler leggen. In de meterkast achter 1x3-fase automaat.m-vw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Ik was wat rond aan het kijken naar de combi stekkerbatterij + 3-fase en kwam via Google deze foto tegen in Zendure Thuisbatterij gebruikers groep:
[Afbeelding]
Zelf geen Facebook dus ik kan niet alles zien, maar dit lijkt mij een mooie oplossing voor een verdeling over de fases. Zou voor mij wel betekenen dat ik vanuit de garage drie kabels moet trekken naar de meterkast, want volgens mij kan je dit niet met een vijfaderige kabel achter één 3-fase automaat steken.
Heb hier eenmaal 5x4mm2 kabel heen lopen en daar de 3x2400AC's op:
- Taro
- Niet online
Gewoon onderin die pagina op de toggle klikken, dan normaal of eco kiezen. Op basis van wat je hebt aangesloten kiest ie zelf voor ingang of uitgang (bovenste 2 afbeeldingen), dat is geen keuze.hapklaar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:45:
Off-Grid Outlet Control... Help?
- Taro
- Niet online
Zendure heeft vanochtend weer mijn account overgenomen nadat ik gisteravond boos op ze ben geworden. Ze zijn er met het engineeringteam naar aan het kijken.meesje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:52:
[Afbeelding]
Fijn om te horen dat ze verder naar kijken. Eerder zag ik hier berichten voorbij komen dat men maar bij HW moet aankloppen.Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:22:
[...]
Zendure heeft vanochtend weer mijn account overgenomen nadat ik gisteravond boos op ze ben geworden. Ze zijn er met het engineeringteam naar aan het kijken.
Eerst dacht ik van ik wacht wel tot de P1 meter van HW werkend is, maar wanneer dat is, is natuurlijk nog onbekend. Dan maar de eerdere genoemde spullen van HW bestellen.
[ Voor 17% gewijzigd door meesje op 30-01-2026 13:43 ]
Dank je. Dat is dan toch een bijzonder onduidelijk scherm waar wordt gesuggereerd dat ik zelf een keuze moet maken. Hoe kan ik de poort aan en uit zetten als ik enkel smart mode aan en uit kan zetten?Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:21:
[...]
Gewoon onderin die pagina op de toggle klikken, dan normaal of eco kiezen. Op basis van wat je hebt aangesloten kiest ie zelf voor ingang of uitgang (bovenste 2 afbeeldingen), dat is geen keuze.
[ Voor 8% gewijzigd door hapklaar op 30-01-2026 13:51 ]
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?
- Taro
- Niet online
Ik kreeg op een gegeven moment te horen dat de engineers hadden gezien dat alles prima bij mij werkte en de vraag of ik wel de laatste firmware had geïnstalleerd. Die vraag heb ik pas 5x eerder beantwoord en ik heb die HW meter al >25x aan HEMS toegevoegd, iedere keer met 0 Watt of Off tot gevolg, nooit werkend gezien. Dus toen ben ik maar even pissig geworden en gevraagd pas te stoppen als ze met een screenshot kunnen bewijzen dat het inderdaad bij mij thuis wel werkt. Screenshot nog niet gezien, ze zijn nog bezigmeesje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:40:
[...]
Fijn om te horen dat ze verder naar kijken. Eerder zag ik hier berichten voorbij komen dat men maar bij HW moet aankloppen.
- Taro
- Niet online
Het scherm is inderdaad super onduidelijk, je bent ook niet de eerste die het vraagt. De naam van die toggle hoort niet Smart Mode te zijn maar: Aan/uit en vervolgens is de te kiezen smart mode: Eco of Normal.hapklaar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Dank je. Dat is dan toch een bijzonder onduidelijk scherm waar wordt gesuggereerd dat ik zelf een keuze moet maken. Hoe kan ik de poort aan en uit zetten als ik enkel smart mode aan en uit kan zetten?
Ontkoppelen en opnieuw toevoegen had ik nog niet gedaan. Het staat me bij dat bij een enkeling het na een paar keer wel lukte. Misschien dat nog even een kans geven.Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Ik kreeg op een gegeven moment te horen dat de engineers hadden gezien dat alles prima bij mij werkte en de vraag of ik wel de laatste firmware had geïnstalleerd. Die vraag heb ik pas 5x eerder beantwoord en ik heb die HW meter al >25x aan HEMS toegevoegd, iedere keer met 0 Watt of Off tot gevolg, nooit werkend gezien. Dus toen ben ik maar even pissig geworden en gevraagd pas te stoppen als ze met een screenshot kunnen bewijzen dat het inderdaad bij mij thuis wel werkt. Screenshot nog niet gezien, ze zijn nog bezig
Je moet ook weten dat zodra het lukt dit niet helemaal lekker werkt. De HW P1 aansturing is maar eens in de 20 seconden.meesje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Ontkoppelen en opnieuw toevoegen had ik nog niet gedaan. Het staat me bij dat bij een enkeling het na een paar keer wel lukte. Misschien dat nog even een kans geven.
De beste aansturing is tot nu toe een groen kastje a 139 euro. Kun je ook meer dingen in huis mee aansturen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Voor diegene die Duits kan verstaan, een uitgebreide test van de Solarflow 800 Plus. Rond 50 minuten zie je trouwens een tabel, waarbij de 800 Plus bij lage en hoge SOC% minder snel oplaadt en de laadsnelheid ook afhankelijk is van de temperatuur (informatie komt van Zendure, maar is door de Youtuber omgezet naar een tabel). Dat is wel iets om rekening te houden, de Solarflow 800 Pro heeft hier geen last van, dus in een koele garage kun je dus mogelijk minder snel opladen en ontladen bij de Solarflow 800 Plus, bij dynamische energieprijzen wil je misschien wel met maximale vermogen laden/ontladen. Ook lijkt er ongeveer 200 Wh minder in te zitten dan de Solarflow 800 Pro.Er is ook nog een vervolgvideo:
[ Voor 19% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-01-2026 14:36 ]
‘Fijn’ om te horen dat als het wel werkt met HW dat dit dan nog niet optimaal is. Voor mij een extra reden om de HW splitter en voeding te kopen. En daarnaast nog de Energy stekker (voor de Zendure batterij).gielz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:00:
[...]
Je moet ook weten dat zodra het lukt dit niet helemaal lekker werkt. De HW P1 aansturing is maar eens in de 20 seconden.Hier heb ik het werkend gekregen en ik heb geen idee hoe wellicht omdat het volle maan was.
De beste aansturing is tot nu toe een groen kastje a 139 euro. Kun je ook meer dingen in huis mee aansturen.
HA is voor mij overigens nog even next level, maar zal er ooit wel komen.
Volgens mij kan dat wel. Je trekt een 3 fase kabel van de meterkast naar een onderverdeler en sluit die in de onderverdeler aan op 3 1 fase alamats (met hoofdschakelaar uiteraard). Je hangt dan op elke alamat 1 omvormer. Je moet er wel rekening mee houden dat je met deze setup maar 2 accus per omvormer hebt.m-vw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Ik was wat rond aan het kijken naar de combi stekkerbatterij + 3-fase en kwam via Google deze foto tegen in Zendure Thuisbatterij gebruikers groep:
[Afbeelding]
Edit: @Taro was mij al voor
[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 30-01-2026 15:02 ]
Bij mij werkte de HW-P1-meter ook, maar vanwege die 20sec intervallen heb ik de P1-splitter en Zendure P1-merer weer aangesloten.meesje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:21:
[...]
‘Fijn’ om te horen dat als het wel werkt met HW dat dit dan nog niet optimaal is. Voor mij een extra reden om de HW splitter en voeding te kopen. En daarnaast nog de Energy stekker (voor de Zendure batterij).
HA is voor mij overigens nog even next level, maar zal er ooit wel komen.
Als het met de HW-P1-meter net zo goed gaat werken als met die van Zendure wil ik alsnog wel weer overstappen, want minder apparaten is toch beter.
Dat laatste was ook mijn gedachte. Maar helaas.a2aan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:41:
[...]
Bij mij werkte de HW-P1-meter ook, maar vanwege die 20sec intervallen heb ik de P1-splitter en Zendure P1-merer weer aangesloten.
Als het met de HW-P1-meter net zo goed gaat werken als met die van Zendure wil ik alsnog wel weer overstappen, want minder apparaten is toch beter.
- Taro
- Niet online
Ik kan dit inderdaad bevestigen, zie regelmatig maar rond de 500-550 Watt terwijl ik dan 800 Watt zou verwachten.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:09:
Voor diegene die Duits kan verstaan, een uitgebreide test van de Solarflow 800 Plus. Rond 50 minuten zie je trouwens een tabel, waarbij de 800 Plus bij lage en hoge SOC% minder snel oplaadt en de laadsnelheid ook afhankelijk is van de temperatuur (informatie komt van Zendure, maar is door de Youtuber omgezet naar een tabel). Dat is wel iets om rekening te houden, de Solarflow 800 Pro heeft hier geen last van, dus in een koele garage kun je dus mogelijk minder snel opladen en ontladen bij de Solarflow 800 Plus, bij dynamische energieprijzen wil je misschien wel met maximale vermogen laden/ontladen.
Dat is vreemd, want beide gebruiken een AB2000L accu. Mogelijk een gevalletje kalibratie/balanceren?Ook lijkt er ongeveer 200 Wh minder in te zitten dan de Solarflow 800 Pro.
Nee, in de Plus zitten andere cellen AB2000L en in de Pro AB2000X. De grootte van de Plus en Pro zijn ook zeer verschillend, omdat de energiedichtheid hoger is en ook zijn er 2 cellen serieel geschakeld, tenminste dat wordt in de video vertelt.Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:59:
Dat is vreemd, want beide gebruiken een AB2000L accu. Mogelijk een gevalletje kalibratie/balanceren?
P.S. dat heb jij zelf ook gemeld
- Taro
- Niet online
Ah jah, in de Pro stond voorheen AB2000 voor de ingebouwde accu, maar is inmiddels aangepast naar AB2000X. Maar beide zijn wel 1920 Wh accu's.ZuinigeRijder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:03:
[...]
Nee, in de Plus zitten andere cellen AB2000L en in de Pro AB2000X?. De grootte van de Plus en Pro zijn ook zeer verschillend, omdat de energiedichtheid hoger is en ook zijn er 2 cellen serieel geschakeld, tenminste dat wordt in de video vertelt.
P.S. dat heb jij zelf ook gemeld
Ben geveld door de griep, dat verklaart het
@Taro Volgens de Youtuber:
Zijn verhaal erachter is dat in de AB2000X altijd de minimum capaciteit erin zit en soms dus 10% meer en in de Plus meestal rond de 20 Ah, soms meer, soms minder.Volgens Zendure bevat de Plus AB2000L 15 LiFePO4-cellen van 2 x 20 Ah, terwijl de AB2000X 15 cellen van 40 Ah (meestal 44 Ah) bevatten. Ik heb geen preciezere informatie kunnen vinden; ze doen er nogal geheimzinnig over.
- Taro
- Niet online
Ik zal het dinsdag/woensdag in de fabriek wel even grondig bekijken en navragenZuinigeRijder schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:40:
@Taro Volgens de Youtuber:
[...]
Zijn verhaal erachter is dat in de AB2000X altijd de minimum capaciteit erin zit en soms dus 10% meer en in de Plus meestal rond de 20 Ah, soms meer, soms minder.
Lijkt me niet het beste idee - een passieve koeling vereist vrije luchtstroom rondom het toestel.m-vw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:55:
[...]
[Afbeelding]
Ja en ik zou zowiezo meer ruimte vrijhouden voor fans op de omvormers. Bij vol vermogen laden/ontladen in de zomer zijn die gewoon nodig om niet te throttlen (tenzij de ruimte sterk gekoeld is misschien).Jerryvh schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:17:
[...]
Lijkt me niet het beste idee - een passieve koeling vereist vrije luchtstroom rondom het toestel.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
- Taro
- Niet online
Dinsdag een interview met de CEO en CMO van Zendure en nog ruimte voor +-3 vragen, suggesties die ik mee kan nemen? Rondom de nieuwe producten hebben en ontvangen we nog veel informatie, daarvan mag je verwachten dat ik/we die al verzamelen en delen
Tof hoor!Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:30:
Dinsdag een interview met de CEO en CMO van Zendure en nog ruimte voor +-3 vragen, suggesties die ik mee kan nemen? Rondom de nieuwe producten hebben en ontvangen we nog veel informatie, daarvan mag je verwachten dat ik/we die al verzamelen en delen
Ik ben benieuwd of Zendure meer duidelijkheid kan geven over de duurzaamheid van de cellen die ze in hun producten verwerken: voldoen hun leveranciers aan best practices op gebied van duurzaamheid en goede behandeling van arbeiders.
Aan de technische kant ben ik vooral benieuwd of er meer focus kan komen op de app om deze veel gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en nuttiger te maken... Bijvoorbeeld de instelling van dynamische tarieven wil je ook dynamisch maken. Dat moet zoiets zijn als:
doe een cycle als het prijsverschil >€0,10 is en laadt dan op in de goedkoopste x uren en ontlaadt in de duurste y uren. Pas het vermogen daarop aan.
Dynamische prijzen met een toggle om kwartierprijzen om te rekenen naar gemiddelde uurprijzen.
Dit soort instellingen niet 8 lagen diep doorklikken en terug opslaan na instellen.
Knop: Nu opladen en Nu ontladen
Dat soort veelgevraagde zaken. Zou goed zijn als die hele app een make-over krijgt...
Kan het ontladen van de 800pro evt. Geupgrade worden naar 1000W? Als dat kan bij opladen waarom dan niet bij ontladen zou je zeggen. De omvormer wordt gewoon omgedraaid toch?Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:30:
kan de app ook rekening houden met verschillende prijzen tussen verkopen van energie en inkopen van energie (voor als salderen weg valt)Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:30:
Moet het systeem nog aansluiten. Maar een vraag.
Ik heb beide. Zowel een Homewizard P1 als een Zendure P1.
De meter die ik heb is een 5.5 (dacht ik, of moet 5.2 zijn, zeker 5.x).
Welke P1 zouden jullie gebruiken?
Het viel me ook op dat de 2 batterijen sn° hebben die wat uit elkaar liggen.
De prefix is wel gelijk, maar het nummer ligt wel wat uit elkaar.
Al weet ik niet hoe het nummer opgebouwd word natuurlijk.
Maar dit wellicht niet uitzonderlijk of iets om zorgen over te maken?
- Taro
- Niet online
Zou op dit moment de Zendure P1 gebruiken, die werkt doorgaans goed, er zijn nog issues met de HW ondersteuning.Idr548 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:22:
Moet het systeem nog aansluiten. Maar een vraag.
En no worries over 2 SN's van de batterijen. Kijk vanuit interesse even naar het type, je hebt een type 1 en type 2, die kan je ook prima door elkaar heen gebruiken hoor, maar de ene heeft pouchcellen en de andere heeft prismatische cellen.
- Taro
- Niet online
Goede vraag, maar wel echt voor een productmanager/owner en minder voor een directeur/eigenaar en chief marketing. Zal wel kijken of ik een paar vragen tussendoor bij anderen kan droppen.denneappel schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Kan het ontladen van de 800pro evt. Geupgrade worden naar 1000W? Als dat kan bij opladen waarom dan niet bij ontladen zou je zeggen. De omvormer wordt gewoon omgedraaid toch?
Hoe kijken ze aan tegen het produceren van batterijen in Europa? Dit kan ook een marketing voordeel opleveren en banden versterken.Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:30:
@Taro
Nog een leuk ideetje.
Is het mogelijk om zonnestroom, dus wanneer de P1-meter in de min staat op te tellen als zonne-energie? Nu staat deze teller altijd op 0 kwh.
De teller werkt enkel als je rechtstreeks zonnepanelen aansluit op je Zendure.
Als het mogelijk zou zijn kan je indicatief zien stroom je van je zonnepanelen in je batterij hebt geladen.
Nog een leuk ideetje.
Is het mogelijk om zonnestroom, dus wanneer de P1-meter in de min staat op te tellen als zonne-energie? Nu staat deze teller altijd op 0 kwh.
De teller werkt enkel als je rechtstreeks zonnepanelen aansluit op je Zendure.
Als het mogelijk zou zijn kan je indicatief zien stroom je van je zonnepanelen in je batterij hebt geladen.
Ik ben wel benieuwd of er plannen zijn om via HEMS (of op een andere manier) het mogelijk te maken de Zendure producten ook in te zetten voor de onbalansmarkt (naast de EPEX markt). Hetzij met Zendure als aggregator of hetzij door de producten aanstuurbaar te maken voor externe partijen als aggregator (bijvoorbeeld Frank Energie die nu ook plug-in batterijen van Zinvolt kan aansturen via hun Slim Handelen aansturing).Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:30:
Door te kunnen handelen op de onbalansmarkt zou de terugverdientijd van de Zendure producten wel eens flink verkort kunnen worden.
Ik denk dat de ze er wel open voor staan, want in dit blog van september 2025 (https://zendure.com/blogs...erything-you-need-to-know) lees ik helemaal onderaan:
Larger use cases - HEMS is the building block that enables larger-scale future energy use cases such as smart districts (energy is connected and optimized across a larger area), virtual power plants (the flexibility of multiple energy assets is aggregated and monetized by participating in wholesale markets) or energy communities (energy is shared via peer-to-peer trading)
Ben benieuwd!
11,5 kWh LFP | 4,0 kWh H2O | 1,8 kW IR
Dynamisch handelen is na einde salderen niet meer te doen. De spread moet dan veel groter zijn.vermelharosa schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 00:42:
[...]
Ik ben wel benieuwd of er plannen zijn om via HEMS (of op een andere manier) het mogelijk te maken de Zendure producten ook in te zetten voor de onbalansmarkt (naast de EPEX markt). Hetzij met Zendure als aggregator of hetzij door de producten aanstuurbaar te maken voor externe partijen als aggregator (bijvoorbeeld Frank Energie die nu ook plug-in batterijen van Zinvolt kan aansturen via hun Slim Handelen aansturing).
Door te kunnen handelen op de onbalansmarkt zou de terugverdientijd van de Zendure producten wel eens flink verkort kunnen worden.
Ik denk dat de ze er wel open voor staan, want in dit blog van september 2025 (https://zendure.com/blogs...erything-you-need-to-know) lees ik helemaal onderaan:
Larger use cases - HEMS is the building block that enables larger-scale future energy use cases such as smart districts (energy is connected and optimized across a larger area), virtual power plants (the flexibility of multiple energy assets is aggregated and monetized by participating in wholesale markets) or energy communities (energy is shared via peer-to-peer trading)
Ben benieuwd!
- Taro
- Niet online
Je hebt het over dynamisch handelen, onbalanshandel is iets heel anders.Pakhaas schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 06:14:
[...]
Onbalans handelen is na einde salderen niet meer te doen. De spread moet dan veel groter zijn.
Dat bedoelde ik 🫡Taro schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:33:
[...]
Je hebt het over dynamisch handelen, onbalanshandel is iets heel anders.
[ Voor 13% gewijzigd door Pakhaas op 31-01-2026 08:56 ]
Onbalans handel wordt ook flink gecastreerd. De meter registreert gewoon de stroom die er doorheen loopt.Taro schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:33:
[...]
Je hebt het over dynamisch handelen, onbalanshandel is iets heel anders.
Uitgaande stroom had ik wellicht later zelf willen gebruiken en moet ik dus later afnemen en belasting over betalen.
Dit naast de vraag OF een accu met beperkte capaciteit van de omvormer geschikt is. Ingaande stroom als de zon lekker schijnt kan ik niet opvangen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Hallo TaroTaro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:30:
Allereerst goede reis en veel plezier in China gewenst.
Een vraagje voor Zendure, zijn er ook plannen om de nieuw uit te brengen units met een LAN poort te voorzien? Met batterijen in een schuur of zomerhuisje is het betrouwbaarder een kabel te trekken ipv. alles via WiFI te doen.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
- Taro
- Niet online
Met het volume dat Zendure inmiddels heeft kunnen ze het mogelijk maken om met een vinkje mee te doen met onbalanshandel. Dat is niet meer zo lucratief als het eens was, maar waar bijv. een Zonneplan overal bovenop moet springen zou Zendure alleen op de enorme uitschieters kunnen handelen als extraatje. Als je accu's leeg zijn, maar in je spaarpot zit een paar Euro extra dan was dat de moeite waard. Maar dat vereist meer dan dat vinkje, men zal zich in het systeem moeten verdiepen, er medewerkers voor alloceren en wie gaat dat betalen? Voor Zonneplan, Frank Energie, etc. is dat te verantwoorden.
Tenzij je het natuurlijk als marketingkosten ziet: Maar hoeveel mensen zouden specifiek ineens wel een Zendure kopen omdat die onbalanshandel ondersteunt? Vanuit de doelgroep weten maar weinig mensen wat dat is, al bereik je dan natuurlijk een bredere doelgroep. En je krijgt al snel de argumenten dat de omvormers niet krachtig genoeg zijn. Maar heel veel omvormers en heel veel capaciteit samen kunnen alsnog een erg mooi vermogen leveren, netjes verspreid over wijken, regio's en het land.
Voor Zendure zijn Frankrijk en Duitsland belangrijkere markten dan Nederland, al ligt in 2026 de focus wel op Nederland ivm afschaffen salderingsregeling.
Ondertussen vandaag de accu's in HEMS laten zitten, zij hebben hem gisteren op Auto mode gezet en nu zie ik een 100% volle toren, 1 met 26% en 1 met 19%, heel benieuwd wat daar nou weer de gedachtegang achter is, ben zo blij met HA
Tenzij je het natuurlijk als marketingkosten ziet: Maar hoeveel mensen zouden specifiek ineens wel een Zendure kopen omdat die onbalanshandel ondersteunt? Vanuit de doelgroep weten maar weinig mensen wat dat is, al bereik je dan natuurlijk een bredere doelgroep. En je krijgt al snel de argumenten dat de omvormers niet krachtig genoeg zijn. Maar heel veel omvormers en heel veel capaciteit samen kunnen alsnog een erg mooi vermogen leveren, netjes verspreid over wijken, regio's en het land.
Voor Zendure zijn Frankrijk en Duitsland belangrijkere markten dan Nederland, al ligt in 2026 de focus wel op Nederland ivm afschaffen salderingsregeling.
Ondertussen vandaag de accu's in HEMS laten zitten, zij hebben hem gisteren op Auto mode gezet en nu zie ik een 100% volle toren, 1 met 26% en 1 met 19%, heel benieuwd wat daar nou weer de gedachtegang achter is, ben zo blij met HA
- Taro
- Niet online
Thx! Ik kan die vraag wel voor je beantwoorden, maar pas na 10 februari ivm embargoHHF schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:38:
[...]
Hallo Taro
Allereerst goede reis en veel plezier in China gewenst.
Een vraagje voor Zendure, zijn er ook plannen om de nieuw uit te brengen units met een LAN poort te voorzien? Met batterijen in een schuur of zomerhuisje is het betrouwbaarder een kabel te trekken ipv. alles via WiFI te doen.
Bedankt,Taro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Zou op dit moment de Zendure P1 gebruiken, die werkt doorgaans goed, er zijn nog issues met de HW ondersteuning.
En no worries over 2 SN's van de batterijen. Kijk vanuit interesse even naar het type, je hebt een type 1 en type 2, die kan je ook prima door elkaar heen gebruiken hoor, maar de ene heeft pouchcellen en de andere heeft prismatische cellen.
Dat leek idd helaas de beste optie.
Mijn HW p1 kan de app zelf niet vinden. Van alles geprobeerd, maar zonder succes dus.
Dan maar de Zendure P1 gebruikt. Ik vond het hier een beetje vreemd dat ik die bridge moet gebruiken.
Kan de omvormer niet connecteren zonder die bridge?
Ook zegt de app de ganse tijd dat ik een update moet doen voor de P1 meter, maar die faalt de ganse tijd.
Stellen jullie de batterij in dat die kan laden tussen 10-100% of toch aanpassen naar een lager niveau voor de conditie te behouden? Of kan je dit niet vergelijken met het advies van een elek auto?
- Taro
- Niet online
Voeg eerst een 2400AC/SF800Pro/SF800Plus aan HEMS toe (met een Hyper 2000 werkt dit niet), daarna kan je in HEMS een nieuwe meter toevoegen en dan zou de HW P1 als optie beschikbaar moeten komen.Idr548 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Bedankt,
Dat leek idd helaas de beste optie.
Mijn HW p1 kan de app zelf niet vinden. Van alles geprobeerd, maar zonder succes dus.
Dat is hier al heel vaak behandeld, maar nee, je hebt beide nodig. Er wordt gebruikgemaakt van LoRa tussen de producten om te communiceren.Dan maar de Zendure P1 gebruikt. Ik vond het hier een beetje vreemd dat ik die bridge moet gebruiken.
Kan de omvormer niet connecteren zonder die bridge?
Beide producten even van de stroom halen, app geforceerd opnieuw starten en opnieuw proberen.Ook zegt de app de ganse tijd dat ik een update moet doen voor de P1 meter, maar die faalt de ganse tijd.
Dat is hier ook al heel vaak besproken en terug te vinden. Ikzelf hanteer in de zomer doordeweeks: 10-98% en op zondag 5-100%. In de winter 15-100%.Stellen jullie de batterij in dat die kan laden tussen 10-100% of toch aanpassen naar een lager niveau voor de conditie te behouden? Of kan je dit niet vergelijken met het advies van een elek auto?
Advies bij LFP accu's: Gebruik ze zoveel mogelijk. Laat ze niet te lang op 100% staan, maar laad ze wel regelmatig even naar 100% op om te balanceren/kalibreren voor een beter gebruik van de volledige capaciteit en betere weergave van het SoC percentage tussen 5-99%.
Ik denk dat Zendure ver weg moet blijven van de onbalansmarkt. Ik volg het topic daarover ook. Een jaar geleden viel iedereen over elkaar heen daar dit het ei van columbus wel was. "Slapend rijk worden". Een 2000 euro opbrengst van de batterij door handel op onbalansmarkt. Een wijs man vertelde mij ooit...... als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook.Taro schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:39:
Met het volume dat Zendure inmiddels heeft kunnen ze het mogelijk maken om met een vinkje mee te doen met onbalanshandel. Dat is niet meer zo lucratief als het eens was, maar waar bijv. een Zonneplan overal bovenop moet springen zou Zendure alleen op de enorme uitschieters kunnen handelen als extraatje. Als je accu's leeg zijn, maar in je spaarpot zit een paar Euro extra dan was dat de moeite waard. Maar dat vereist meer dan dat vinkje, men zal zich in het systeem moeten verdiepen, er medewerkers voor alloceren en wie gaat dat betalen? Voor Zonneplan, Frank Energie, etc. is dat te verantwoorden.
Ik heb toen een hele excel spreadsheet gebouwd. Alle onduidelijkheden Zonneplan voorgelegd. De berekening klopte aldus Zonneplan. Dat was voor mij de reden precies om niet hiervoor te gaan. Wat vergeten werd door kopers is o.a wie betaald de omzettingsverliezen? Zonneplan dus niet. Dat gaat dan direct om een paar duizend kWh per jaar. Je hoort ze er ook niet meer over. Geen reclame spots. En het topic? Daar zijn ze met zn alle druk bezig hoe ze hem toch op overschot goed kunnen laten werken. Regeren is vooruit kijken. Mijn tip ook aan iedereen die daar nog twijfel heeft....... focus je op eigenverbruik en pak evt wat mee op de dayahead. Laat je niet een mooi zonnig marketing verhaal aanpraten over onbalansmarkt (algemeen bedoeld).
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
- Taro
- Niet online
Inderdaad, Zonneplan heeft er een verdienmodel omheen gebouwd waardoor ze ook alle kruimels moeten pakken, maar nu ook naar alternatieven moeten zoeken.Devke schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:49:
[...]
Ik denk dat Zendure ver weg moet blijven van de onbalansmarkt. Ik volg het topic daarover ook. Een jaar geleden viel iedereen over elkaar heen daar dit het ei van columbus wel was. "Slapend rijk worden". Een 2000 euro opbrengst van de batterij door handel op onbalansmarkt. Een wijs man vertelde mij ooit...... als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook.
Ik heb toen een hele excel spreadsheet gebouwd. Alle onduidelijkheden Zonneplan voorgelegd. De berekening klopte aldus Zonneplan. Dat was voor mij de reden precies om niet hiervoor te gaan. Wat vergeten werd door kopers is o.a wie betaald de omzettingsverliezen? Zonneplan dus niet. Dat gaat dan direct om een paar duizend kWh per jaar. Je hoort ze er ook niet meer over. Geen reclame spots. En het topic? Daar zijn ze met zn alle druk bezig hoe ze hem toch op overschot goed kunnen laten werken. Regeren is vooruit kijken. Mijn tip ook aan iedereen die daar nog twijfel heeft....... focus je op eigenverbruik en pak evt wat mee op de dayahead. Laat je niet een mooi zonnig marketing verhaal aanpraten over onbalansmarkt (algemeen bedoeld).
Maar het mooie is dat als iets een luxe ipv een must is, dat je de krenten uit de pap kunt pakken en niet overal bovenop hoeft te springen. Dus Zendure zou het kunnen ondersteunen en bijv. alleen de hoogste prijspieken meepakken. Maar persoonlijk zou ik er ook ver van wegblijven en die investering en ontwikkelcapaciteit op mooie andere dingen inzetten.
Hoe werkt dit dan straks in 2027 zonder salderen? Kun je dan uberhaupt nog gaan "handelen dynamisch/onbalansmarkt" of is dit alleen nog maar mogelijk bij windkracht 10 in de zomer om 13:00 en dat het daarna in één keer windstil is en de zon is weg?
Volgens mij is het dan alleen maar Dynamisch en als NOM gebruiken of puur NOM
Ik denk dat mensen zich het te mooi laten voorspiegelen. Zonneplan is natuurlijk wel een bedrijf dat Marketing ontzettend goed beheerst. Ik ben ook een tevreden klant daar maar alleen voor stroom. Die hoge prijs pieken pakken is een kunst. Het heeft allemaal een voorspellend karakter maar daar zitten ze ook nog wel eens naast met als gevolg een negatieve trade. Ook daar probeerde Zonneplan iets op te bedenken. Afspraken met netbeheerders dat ze een vergoeding zouden krijgen als ze insprongen op onbalans. Of is dit van 2 walletjes snoepen of wil je een vergoedig voor iets wat je zelf veroorzaakt? Invoeden bijvoorbeeld gebeurde altijd met vol vermogen, nooit gefaseerd. Ik denk wat je zelf al aangeeft het budget binnen Zendure beter voor andere ontwikkelingen kan worden ingezet.Taro schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:52:
[...]
Inderdaad, Zonneplan heeft er een verdienmodel omheen gebouwd waardoor ze ook alle kruimels moeten pakken, maar nu ook naar alternatieven moeten zoeken.
Maar het mooie is dat als iets een luxe ipv een must is, dat je de krenten uit de pap kunt pakken en niet overal bovenop hoeft te springen. Dus Zendure zou het kunnen ondersteunen en bijv. alleen de hoogste prijspieken meepakken. Maar persoonlijk zou ik er ook ver van wegblijven en die investering en ontwikkelcapaciteit op mooie andere dingen inzetten.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zoals het er nu uitziet wordt dat gewoon eigen opwek opvangen en is de batterij vol? Panelen uit of alleen woning voorzien van prik. Het is even de vraag wat ze met de tijdsgebonden nettarieven gaan doen. Al is stroomverkoop imo wel klaar. Echter het is NL, je weet nooit wat er nog uit de hoge hoed gaat komen.gielz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:56:
Hoe werkt dit dan straks in 2027 zonder salderen? Kun je dan uberhaupt nog gaan "handelen dynamisch/onbalansmarkt" of is dit alleen nog maar mogelijk bij windkracht 10 in de zomer om 13:00 en dat het daarna in één keer windstil is en de zon is weg?
Zonder salderen heb je ook nog de mogelijkheid om je overschot zo duur mogelijk te verkopen. Dus ipv tegen nul/negatief midden op de dag voor 15-20 cent in de avondpiek. Mooie is dat je (ont)laadverlies dan eigenlijk niet meetelt omdat de prijs tijdens opladen nihil is.gielz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:56:
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
@Taro als aanvulling dat in de app de mogelijkheid bestaat om via api ook andere merken PV installatie zichtbaar maken in de app en opwek en verbruikscijfers (vergelijkbaar met hoe je dit in HW kunt doen). voor de meeste merken van omvormers van de PV installatie zoals solaregde, sma ed bieden deze merken dit via een api ook gewoon aan.bilgy_no1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:04:
[...]
Tof hoor!
Ik ben benieuwd of Zendure meer duidelijkheid kan geven over de duurzaamheid van de cellen die ze in hun producten verwerken: voldoen hun leveranciers aan best practices op gebied van duurzaamheid en goede behandeling van arbeiders.
Aan de technische kant ben ik vooral benieuwd of er meer focus kan komen op de app om deze veel gebruiksvriendelijker, overzichtelijker en nuttiger te maken... Bijvoorbeeld de instelling van dynamische tarieven wil je ook dynamisch maken. Dat moet zoiets zijn als:
doe een cycle als het prijsverschil >€0,10 is en laadt dan op in de goedkoopste x uren en ontlaadt in de duurste y uren. Pas het vermogen daarop aan.
Dynamische prijzen met een toggle om kwartierprijzen om te rekenen naar gemiddelde uurprijzen.
Dit soort instellingen niet 8 lagen diep doorklikken en terug opslaan na instellen.
Knop: Nu opladen en Nu ontladen
Dat soort veelgevraagde zaken. Zou goed zijn als die hele app een make-over krijgt...
en op mogelijke aanvulling van @bilgy_no1 niet alleen dat het verschil tussen laag en hoog op een dag in de dynamische prijs ook in % (verschil) van elkaar zou kunnen laten bepalen en daarop dan een actie op zetten.
qua tijdvakken als aanvulling van 7/24 ook een mogelijkheid om in het weekend een andere instelling te kunnen laten lopen t.o.v van de werkdagen. (Zat-Zo als blok of mogelijk zelfs Zat en Zo apart)
[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 31-01-2026 11:00 ]
Helemaal eens. Zonneplan prijst de onbalans handel ook lang niet meer zo agressief aan, en dat zegt ook wat over de nu (nog) mogelijke opbrengsten.Devke schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:14:
[...]
Ik denk dat mensen zich het te mooi laten voorspiegelen. Zonneplan is natuurlijk wel een bedrijf dat Marketing ontzettend goed beheerst. Ik ben ook een tevreden klant daar maar alleen voor stroom. Die hoge prijs pieken pakken is een kunst. Het heeft allemaal een voorspellend karakter maar daar zitten ze ook nog wel eens naast met als gevolg een negatieve trade. Ook daar probeerde Zonneplan iets op te bedenken. Afspraken met netbeheerders dat ze een vergoeding zouden krijgen als ze insprongen op onbalans. Of is dit van 2 walletjes snoepen of wil je een vergoedig voor iets wat je zelf veroorzaakt? Invoeden bijvoorbeeld gebeurde altijd met vol vermogen, nooit gefaseerd. Ik denk wat je zelf al aangeeft het budget binnen Zendure beter voor andere ontwikkelingen kan worden ingezet.
De onbalans handel is volwassen aan het worden en gaat meer naar een bid systeem toe. Een jaar geleden sprong de onbalans handel nog van tekort naar overschot naar tekort (etc) door een gigantische bak accu's die niet de balans herstelden maar hem lieten doorslaan naar de andere kant. Dit is met publicatie vertragingen ondertussen onderdrukt.
De samenwerking van Zonneplan met netbeheerders is niet van twee walletjes eten. Daar gaat het om het opvangen van met congestie dus transport capaciteit ipv het opvangen van een landelijk electronen overschot/tekort.
Er is nog veel te doen in het Nederlandse electriciteitsnet. Zo moet ook opgevangen worden dat het volstrekt idioot is dat een centrale in de Eemshaven tegen dezelfde voorwaarden kan leveren aan de Groningse haven als aan DSM in Limburg.
Ik heb liever dat Zendure zijn energie steekt in het ontwikkelen van nog mooiere producten/apps dan in onbalans handel plugins. De enigen die daar echt beter van worden zijn de tussenpersonen die de facturatie moeten doen (Frank, Zonneplan etc) die flink en niet transparant! afromen maar ondertussen door het ontbreken van grote investeringen een zeer beperkt risico lopen.
volgens mij werkt het zo niet, je verliezen zijn tussen laden en ontladen redelijk gelijk verdeeld, uit gemak worden deze vaak op één hoop gegooit omdat verliezen gaan over hoeveelheden en niet over prijs.koboy schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Zonder salderen heb je ook nog de mogelijkheid om je overschot zo duur mogelijk te verkopen. Dus ipv tegen nul/negatief midden op de dag voor 15-20 cent in de avondpiek. Mooie is dat je (ont)laadverlies dan eigenlijk niet meetelt omdat de prijs tijdens opladen nihil is.
het klopt dat bij een laadprijs van nagenoeg nihil de prijs van het verlies ook nagenoeg nihil is, alleen bij het ontladen dus niet, als op dat moment de kWh prijs 30ct is (netto) en je 1 kWh verlies bij het ontladen hebt, is je verlies dus toch die 30ct.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.