🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Er zijn twee sets instellingen: 1 voor de veiligheid die dus altijd geldt, en 1 voor handbediening (dus buiten HEMS om) van de omvormer.Jan-tweak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:48:
[...]
oeps, je hebt helemaal gelijk, staat een beetje misleidend in de app, op het hoofdmenu staat namelijk netuitvoermodus, pas als je daar op klikt staat geheel boven netinvoermodus en daaronder net uitvoermodus. maar let wel op als je niet in Hems staat maakt hij dus onderscheid in waar de stroom vandaan komt, zet je deze bv op 200W dan gaat hij direct ook laden, heb je geen of onvoldoende zonnestroom dan gaat dat dus gewoon via het net.
Als je hem echter op hems hebt staan om op NOM te gaan draaien heeft die instelling dus geen effect. of vergis ik me hier nu mee?
@Idr548 Het is trouwens wel aan te raden om zodra de omvormer op een eigen groep zit deze ook op 2400W output te zetten. Hier in huis pakt de wasmachine (15 jaar oude Miele) dik 2000W, de magnetron op 900W bijna 2000W.....
De warmtepomp droger pakt er maar 800W...
Met limiteren op 800W ga je nodeloos veel stroom van het net pakken straks.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Volgens mij is hier geen (automatische) instelling voor.TomDZ1979 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:03:
Vraagje: hoe stel je de zendure app in als je graag NOM wil draaien doorheen de dag, maar elke nacht bijvoorbeeld tussen 0 en 1u de batterij wil opladen wanneer de prijzen bijna altijd laag staan (zonder met dynamische tarieven te werken)?
Ik wissel nu steeds handmatig tussen de modussen 'Base Load 0W' (als ik wil dat de accu niks doet), 'Smart Meter Surplus Power' (als ik wil dat 'ie NOM doet i.c.m. opladen met PV-overschot), en ''Smart Meter Time periods' (als ik uit het net wil opladen).
Eigenlijk zou je één modus willen hebben waarin je de verschillende functionaliteiten in een dagschema (of zelfs weekschema) kan zetten. Maar over een maand of zo is er voor mij denk ik wel structureel genoeg zon is om permanent in 'Smart Meter Surplus Power' te kunnen draaien.
Automodus en dan naar stel elektriciteitsprijs in.TomDZ1979 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:03:
Vraagje: hoe stel je de zendure app in als je graag NOM wil draaien doorheen de dag, maar elke nacht bijvoorbeeld tussen 0 en 1u de batterij wil opladen wanneer de prijzen bijna altijd laag staan (zonder met dynamische tarieven te werken)?
Hier kies je dynamische electriciteit prijs en nu komt het.
Kies nu bron handmatig input en maak de tijdblok aan wanneer je wilt laden met lage en ontladen met hoge prijzen.
Daarna nog min en max prijs instellen en voila.
[ Voor 7% gewijzigd door GoSolarFlow op 20-01-2026 15:08 ]
Bedankt,koboy schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:23:
[...]
@Idr548 Het is trouwens wel aan te raden om zodra de omvormer op een eigen groep zit deze ook op 2400W output te zetten. Hier in huis pakt de wasmachine (15 jaar oude Miele) dik 2000W, de magnetron op 900W bijna 2000W.....
De warmtepomp droger pakt er maar 800W...
Met limiteren op 800W ga je nodeloos veel stroom van het net pakken straks.
Ik vond / vind het vooral heel onduidelijk wat de default mode eigenlijk is?
800/800 of 800/2400.
Voorbeeld op hun site staat er bidirectioneel 800 watt.
Op termijn kan ik idd een aparte zekering in de kast voorzien voor de batterij.
Maar wil vooral zeker zijn dat in de standaard modus laden gaat lukken boven de 800 watt.
Ben je dan niet dagelijks bezig met het instellen van de prijs? Wellicht begrijp ik het niet goed.GoSolarFlow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Automodus en dan naar stel elektriciteitsprijs in.
Hier kies je dynamische electriciteit prijs en nu komt het.
Kies nu bron handmatig input en maak de tijdblok aan wanneer je wilt laden met lage en ontladen met hoge prijzen.
Daarna nog min en max prijs instellen en voila.
Alternatief:
- Slimme meter modus, die laadt overschot op de zonnepanelen in de unit
- Volg te tijdsperiodes, hier kun je een laadschema inzetten (om bijvoorbeeld altijd een uur bij te laden)
Omdat het gunstige laadpatroon vaak weken/maanden ongeveer hetzelfde is, kan dit een goede set en forget optie zijn.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
ik snap je vraag eigenlijk niet helemaal, je wilt met lage prijzen in de nacht gaan laden zonder dat dit dynamisch is ?TomDZ1979 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:03:
Dat kan dus alleen maar met een normaal/dal tarief (wat voor veel Nederlanders eigenlijk de standaard is, heb je wel stil gestaan bij de verliezen die je daarbij hebt ? RTE van hoog uit 80%, dus al snel 20% verlies.
Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07.00 uur tot 23.00 uur (in een beperkt aantal gemeenten beginnen de daluren om 21.00 uur). Het daltarief geldt voor de overige uren in de week én op officiële feestdagen.
hier een voorbeeld van de tariefen van normaal versu dal stroom (Vattenval variabel)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2FqhS6uBu3nxRrJWM2trB87t.jpg?f=user_large)
het verschil tussen deze twee is dus 0,034727 euro. Dat is circa 13% van de normaal prijs, je verlies is met circa 20 (of iets meer) hoger.
In mijn ogen ga je dierdoor dus gewoon verleizen, maak deze berekening maar eens met je eigen tarief van normaal en dal stroom.
dat komt omdat de 800W output standaard de limiet is, volgens mij kun je de input echter volledig tussen 0 - 2400 W zelf kiezen.Idr548 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:03:
[...]
Bedankt,
800/800 of 800/2400.
Maar wil vooral zeker zijn dat in de standaard modus laden gaat lukken boven de 800 watt.
Het is alweer een maandje geleden, maar ik weet bijna zeker dat hij standaard op 800/800Idr548 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:03:
[...]
Bedankt,
800/800 of 800/2400.
staat.
Zelf heb ik de eerste weken via een stopcontact gedraaid (stopcontact in de meterkast op de groep van de magnetron), en heb hem naar 1600W opladen gezet om wat vlotter te kunnen laden zonder de groep te overbelasten.
Nu hij aan een eigen alamat/groep hangt staan de limieten op 2400/2400.
Vandaag de electricien weer over de vloer gehad. Aardlek fout in de kabel naar de schuur door verzakking. Schuur laten loskoppelen want ik ga niet de halve tuin overhoop trekken.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Je hebt gelijk, hij staat bij aflevering standaard op 800/800.
Hij kan maximaal 2400/2400 hoger zetten is nutteloos, dat doet ie toch niet.
En als je hem hoger dan 800/800 zet vraagt de app om een handtekening.
En wel of niet via een stopcontact is minder van belang.
Wat van belang is dat je hem op een eigen groep zet en zeker niet op een groep erbij zet waar zware belastingen op voorkomen (oven, wasmachine, koffiezet apparaat, inductieplaat, warmtepomp enz).
[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 20-01-2026 16:25 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Als ik me goed herinner kun je zonder handtekening de oplaad limiet verhogen. Deze is ook niet aan regelgeving gebonden. Wel moet je even opletten met andere gebruikers op de groep, daarom had ik hem niet op 2400 gezet maar op 1600 toen hij een groep deelde met de magnetron want dat was de restcapaciteit op die groep.Ben(V) schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:23:
@koboy
Je hebt gelijk, hij staat bij aflevering standaard op 800/800.
Hij kan maximaal 2400/2400 hoger zetten is nutteloos, dat doet ie toch niet.
En als je hem hoger dan 800/800 zet vraagt de app om een handtekening.
En wel of niet via een stopcontact is minder van belang.
Wat van belang is dat je hem op een eigen groep zet en zeker niet op een groep erbij zet waar zware belastingen op voorkomen (oven, wasmachine, koffiezet apparaat, inductieplaat, warmtepomp enz).
Sorry voor de onduidelijkheid. Wel dynamische tarieven in het elektriciteitscontract, maar niet aansturen op basis van een bepaald laag tarief.Jan-tweak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:08:
[...]
ik snap je vraag eigenlijk niet helemaal, je wilt met lage prijzen in de nacht gaan laden zonder dat dit dynamisch is ?
oke, maar vergeet je dan juist niet dat je nog voldoende afstand tussen de dag ( en dan mn de twee pieken in de ochtend en avond) versus de prijzen in de nacht nodig hebt om mn je laadverliezen op te vangen. in het onderstaande voorbeeld heb ik deze op een 20% gezet, in de werkelijkheid zal die zlefs iets hoger liggen.TomDZ1979 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:05:
[...]
Sorry voor de onduidelijkheid. Wel dynamische tarieven in het elektriciteitscontract, maar niet aansturen op basis van een bepaald laag tarief.
kijk maar eens wat dat doethier de grafiek voor de prijs van vandaag ( bron; jeroen.nl )
:strip_exif()/f/image/1sQ2jvagN2gU71946BVgu8Xj.jpg?f=fotoalbum_large)
hieruit zie je dat als je nachts gaat opladen eigenlijk alleen enkele uurtjes in de piek (groen gebied) interessant is, in de rode gebied ga je verlies lijden door de laad en omzet verliezen van de omvormer, zeker 20+%.
je moet dus al ruim boven de 30ct zitten wil je daarmee nog iets willen, in het rode gebied (tussen 11:00 en 15:00 uur en later na 19:00 kun je beter gewoon vanuit het net trekken, is onder de streep goedkoper. Daarom gebruik je die twee limieten, de één om goedkoop te laden en de ander om tijdens duure tijden te ontladen, wil je dat dus niet slim doen zul je zelf handmatig die slimigheid moeten toevoegen en dat elke dag weer, ik vrees dat je dat snel moe gaat worden.
ik zou dus eerder in jouw geval laden tijdens de nacht en ontladen tijdens de pieken tussen 7:00 en 10:00 en daarna nog eens tussen 16:00 en 19:00 deze pieken staan redelijk stabiel hoog. .
[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 20-01-2026 17:59 ]
Het manueel hoger instellen is geen optie, want dan zou één van beide ook hoger terug kunnen leveren zodra de andere batterij leeg is, hetgeen natuurlijk niet veilig is.
Ja, dat is wat ik zocht idd.koboy schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:30:
[...]
Als ik me goed herinner kun je zonder handtekening de oplaad limiet verhogen. Deze is ook niet aan regelgeving gebonden. Wel moet je even opletten met andere gebruikers op de groep, daarom had ik hem niet op 2400 gezet maar op 1600 toen hij een groep deelde met de magnetron want dat was de restcapaciteit op die groep.
Ik heb in de garage 2 aparte stopcontacten liggen met een aparte zekering.
We wisten namelijk niet waar welke welke machine gingen zetten in de garage, dus hebben we enkele aparte zekeringen teveel gestoken toen. Maar dan nog dacht ik dat de batterij misschien minder afziet op 800 watt output limit.
Hoe hebben jullie nagedacht ivm brandveiligheid van een batterij in huis eigenlijk?
Dat doet me nog steeds wel een beetje twijfelen. Ik zou deze wel in de garage kunnen zetten, maar wel niet aan de poort / uitgang.
Zou eerder een beetje onder de trap helling moeten zijn.
Ik ben wat terughoudend ivm brand veiligheid om een batterij in huis te halen voel ik.
@Taro er zit zo’n papiertje in de doos met een QR code voor de handleiding. Als ik die scan kom ik op een 404 op de zendure site uit, wellicht kan je ze op je China-trip nog even daarover informeren…
Verder de handleiding niet nodig, 800 plus op de uitbreiding gezet, stekker in stopcontact en verder configuratie via de app.
HW p1 met de 6 firmware er op toegevoegd, maar ook in mijn geval 0W. Voor nu maar even een handmatig schema er op. Van het weekend wellicht even aan de slag met de HA integratie van @gielz
kijk eerst maar hoeveel vermogen je in die periode van NOM nu echt verbruikt, het zou zo maar kunnen dat dit mogelijk zelfs onder die 800W blijft.Idr548 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:17:
[...]
Ja, dat is wat ik zocht idd.
We wisten namelijk niet waar welke welke machine gingen zetten in de garage, dus hebben we enkele aparte zekeringen teveel gestoken toen. Maar dan nog dacht ik dat de batterij misschien minder afziet op 800 watt output limit.
Ja, daar is hier al best veel over gepost, kijk bv mijn eigen Posts de afgelopen dagen.Hoe hebben jullie nagedacht ivm brandveiligheid van een batterij in huis eigenlijk?
De garage is vaak juist een prima plek, m’n omdat een garage normaal gezien geen vluchtweg is en de muur naar het huis ook een verhoogde brandwerendheid bezit. Vergeet wel niet daar ook een brandmelder, liefst die ook gekoppeld is met je andere brandmelders re plaatsen.Dat doet me nog steeds wel een beetje twijfelen. Ik zou deze wel in de garage kunnen zetten, maar wel niet aan de poort / uitgang.
een trap is een onderdeel van je vluchtweg, dus dat juist een heel slecht idee.Zou eerder een beetje onder de trap helling moeten zijn.
Snap ik, maar als je aan een aantal zaken houd is het risico niet al te groot, waarschijnlijk is je fietsaccu een stuk hoger risico.Ik ben wat terughoudend ivm brand veiligheid om een batterij in huis te halen voel ik.
Begin dan maar weer over de basale ontwerpfout als je de batterij als backup in wilt zetten.
Dit is gewoon iets dat afhangt van hoe je jezelf er bij voelt.Idr548 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:17:
[...]
Hoe hebben jullie nagedacht ivm brandveiligheid van een batterij in huis eigenlijk?
Dat doet me nog steeds wel een beetje twijfelen. Ik zou deze wel in de garage kunnen zetten, maar wel niet aan de poort / uitgang.
Ik ben wat terughoudend ivm brand veiligheid om een batterij in huis te halen voel ik.
Je kunt heel panisch doen over een grote LFP accu binnen, maar ondertussen ligt er een NMC accu de hele nacht naast je oor aan de oplader, net als bij je partner, een laptop ergens etc....
Qua verzekering mag hij alleen niet in het pad van de vluchtweg staan (net als de fiets, kinderwagen etc).
Hier staat hij direct tegen de meterkast aan in de hal (wel 2m²). Ik maak me (houtskeletbouw) meer druk om de 35 jaar oude meterkast met smeltzekering van de buren aan beide kanten waar elk moment iets flink mis kan gaan omdat de kabel naar de schuur door verzakking wordt losgetrokken dan om de accu. Vluchtweg kan hier ook prima uit de ramen van de 1e verdieping.
Accu's van de RC auto's gaan wel in een speciale zak op het aanrecht aan de lader....
Het zijn LFP batterijen met brandwerende voorzieningen. Deze gaan echt niet snel spontaan ontbranden en zelfs als er elders een brand ontstaat zijn deze batterijen relatief veilig.Idr548 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:17:
[...]
Ja, dat is wat ik zocht idd.
Maar: als een batterij faalt kunnen er giftige dampen vrijkomen. Dit zou kunnen gebeuren bij interne kortsluiting, doorboring van de batterij. De kans is heel klein (ik zie bijv niet in hoe die metalen behuizing doorboord kan raken in een huiselijke setting), maar beter kies je een plek waar de gevolgen van een eventueel falen niet zo groot zijn.
Ja, dat is inderdaad onhandig, maar in het onderwerp van de mail staat wél het onderwerp waarmee je de case hebt ingeschoten. Bij mij waren die vrij specifiek, dus wist ik wel steeds over welke het ging.MikeyMan schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:01:
Begin wel een beetje moe te worden van de zendure support. Elke paar weken krijg ik weer een vraag om meer details. Zonder enige referentie naar de originele vraag. Wat handig is, want ik heb meerdere cases ingeschoten.
Maar het blijft vervelend dat de hele 'conversatie' niet netjes wordt bijgehouden/weergegeven in de mail.
Meer algemeen; iemand nog iets concreets vernomen over de backupfunctionaliteit?
Nu lees ik dat de HW P1 niet vlekkeloos werk, toevallig iemand in de omgeving Brabant een Zendure P1 over die aan het verstoffen is in een la? 😁
Papierwerk? Ff digitaal krabbeltje zetten was bij mij voldoende...HiBe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:31:
@Taro misschien kun je in China ook aangeven dat de huidige bewijsvoering voor installatie om grotere vermogen te kunnen unlocken in NL. wettelijk niet nodig is... scheelt iedereen die dit wil een hoop papierwerk.
Nice, erg benieuwd waarom je deze uiteindelijk hebt gekozen t.o.v. bijvoorbeeld de Indevolt. Kan je ook aangeven obv welk gebruik / teruglevering etc. je deze combinatie met 3 extra batterijen hebt gekozen?ShooterWes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:02:
Na veel gelezen te hebben op dit forum, heel veel dank daarvoor, komt van de week ook mijn installatie binnen: Zendure SolarFlow 2400 AC + 3x AB3000X.
Nu lees ik dat de HW P1 niet vlekkeloos werk, toevallig iemand in de omgeving Brabant een Zendure P1 over die aan het verstoffen is in een la? 😁
En heb je nog overwogen om bijvoorbeeld 2 torens te maken met bijvoorbeeld 1 extra batterij om zo meer (4800 w) te kunnen laden/ontladen? Uiteraard beide op aparte groep. Besteld via Zendure rechtstreeks? Alvast veel plezier met installeren.
Hij kan ook gewoon wel goed werken. HIer werkte hij na een klein truckje eigenlijk zonder problemen.ShooterWes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:02:
Na veel gelezen te hebben op dit forum, heel veel dank daarvoor, komt van de week ook mijn installatie binnen: Zendure SolarFlow 2400 AC + 3x AB3000X.
Bij mij deed hij het, toen ik eerst gewoon een HEMS configueerde met de 2400AC en zonder HW P1. En daarna in HEMS de HW P1 toegevoegen. Dit was bij mij de oplossing. Direct met de HEMS configuratie, werkte het niet.
Het wil alleen niet zeggen, dat dit natuurlijk ook bij jou zo werkte.
Bij mij ook probleemloos, ik verwacht dat problemen bij anderen ook binnenkort wel voorbij zijn.MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:33:
@Rolfie Hier deed ie het binnen een paar minuten zonder enig probleem.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Daarvoor hoef ik niet in China te zijnHiBe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:31:
@Taro misschien kun je in China ook aangeven dat de huidige bewijsvoering voor installatie om grotere vermogen te kunnen unlocken in NL. wettelijk niet nodig is... scheelt iedereen die dit wil een hoop papierwerk.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
- Taro
- Niet online
Voor bijv. 7200/7200 Watt kom je niet weg met een digitaal krabbeltje, maar moet je daadwerkelijk papierwerk aanleveren.MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Papierwerk? Ff digitaal krabbeltje zetten was bij mij voldoende...
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Maar werkt bij jullie de HW P1-meter ook 'net zo goed' als die van Zendure?mrme12345 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:44:
[...]
Bij mij ook probleemloos, ik verwacht dat problemen bij anderen ook binnenkort wel voorbij zijn.
Bij mij reageert Zendure maar 1x per 20sec op de input van HW, terwijl de sturing met de Zendure P1-meter vloeiender/sneller/strakker is
Ja ik zie geen verschil tussen de P1 van HW en de Zendure P1. Ik heb ze in 2 HEMS systemen zitten (ieder systeem combi 2400AC en 800 Pro) en merk er geen verschil in snelheid. Ook als ik naar APP kijk en de standen die daar doorkomen komen die voor beide meters met ongeveer dezelfde frequentie binnen.a2aan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Maar werkt bij jullie de HW P1-meter ook 'net zo goed' als die van Zendure?
Bij mij reageert Zendure maar 1x per 20sec op de input van HW, terwijl de sturing met de Zendure P1-meter vloeiender/sneller/strakker is
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Bij mij is de weergave in de Zendure app wel hetzelfde (iedere paar seconden een update), maar als ik in de HW app naar de live weergave ga, dan ziet het beeld er met de Zendure P1-meter er toch een stuk vloeiender uit.mrme12345 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:26:
[...]
Ja ik zie geen verschil tussen de P1 van HW en de Zendure P1. Ik heb ze in 2 HEMS systemen zitten (ieder systeem combi 2400AC en 800 Pro) en merk er geen verschil in snelheid. Ook als ik naar APP kijk en de standen die daar doorkomen komen die voor beide meters met ongeveer dezelfde frequentie binnen.
Zijn er meer mensen die dit herkennen?
ik hoop dat daar nog een mooie oplossing voor komt...
hoe kom je aan een hoop papierwerk, zoals ik het interpreteer wijzen ze alleen op de eigen verantwoordelijk van de gebruiker en je kunt dat met eenvoudige bevestiging in de app afsluiten.HiBe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:31:
In Belgie ligt dat weer anders, want daar is een keuring na een wijzing van de huisinstallatie namelijk via het AREI verplicht. daar mag je dus ook niet zo maar zelf dat doen cq je moet je werk achteraf laten keuren.
Overigens mag je dat conform de NEN1010 (en die is wettelijk verplicht via het Bbl en de NEN 3140 (en daar begint de discussie.
even een kort door de bocht genomen omschrijving van beide normen. NEN 3140 is gericht op het veilig gebruik en beheer van bestaande installaties, en stelt eisen aan onderhoud en inspectie om aanrakingsgevaar en brandgevaar te voorkomen.
Beide normen zijn complementair en volgen elkaar op, waarbij NEN 1010 de basis vormt voor het ontwerp en NEN 3140 de veiligheid van bestaande installaties waarborgt. NEN 3140 zich richt op de gebruikers.
simpelweg kun je biede normen gewoon niet los van elkaar zien.
Aangezien ook 230V AC gewoon dodelijk kan zijn, het risico wordt helaas nog steeds behoorlijk onderschat is dhet dus ook in het belang van de gebruiker dat hij ook echt weet (dus deskundig is op dit gebied) en dat zowel qua kennis en vooral kunde. Mijn advies is laat dit soort uitbreidingen gewoon door een vakman uitvoeren, wel zo veilig. Dat je een hoop niet electrische aspecten zoals kabel trekken, boren ed prima zelf kunt doen en het de vakman dan eenvoudiger kan maken is alleen maar een voordeel.
tip van mij is gebruik hiervoor als groepzekering een spanningsonafhankelijke alamat (aardelekautomaat) want die zijn met de nieuwe norm NEN1010:2021 namelijk verplicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 22-01-2026 10:55 ]
is dat als je meerdere omvormers in qasie 3-fase gaat aansluiten, dus (2 of) 3 omvoermers elk op een eigen groep met een andere fase?Taro schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:28:
[...]
Voor bijv. 7200/7200 Watt kom je niet weg met een digitaal krabbeltje, maar moet je daadwerkelijk papierwerk aanleveren.
Dit staat los van hoe je het aansluit, als je 3 omvormers in de app tot de max van 2400 wil zetten heb je dit.Jan-tweak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:31:
[...]
is dat als je meerdere omvormers in qasie 3-fase gaat aansluiten, dus (2 of) 3 omvoermers elk op een eigen groep met een andere fase?
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
In Auto mode laadt hij wél gewoon op, met 150W (200 minus die 50W buffer).
Ik de accu al eens uit HEMS gehaald, en de meter opnieuw toegevoegd, maar niets lijkt te helpen.
Iemand nog suggesties, al dan niet gebaseerd op eigen ervaringen?
Oprechte vraag: Is het werkelijk zo voor België dat je je installatie opnieuw moet laten keuren als je een nieuwe groep aanlegt in de kast met daarop 1 stopcontact?Jan-tweak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:54:
[...]
hoe kom je aan een hoop papierwerk, zoals ik het interpreteer wijzen ze alleen op de eigen verantwoordelijk van de gebruiker en je kunt dat met eenvoudige bevestiging in de app afsluiten.
In Belgie ligt dat weer anders, want daar is een keuring na een wijzing van de huisinstallatie namelijk via het AREI verplicht. daar mag je dus ook niet zo maar zelf dat doen cq je moet je werk achteraf laten keuren.
Overigens mag je dat conform de NEN1010 (en die is wettelijk verplicht via het Bbl en de NEN 3140 (en daar begint de discussie.
even een kort door de bocht genomen omschrijving van beide normen. NEN 3140 is gericht op het veilig gebruik en beheer van bestaande installaties, en stelt eisen aan onderhoud en inspectie om aanrakingsgevaar en brandgevaar te voorkomen.
Beide normen zijn complementair en volgen elkaar op, waarbij NEN 1010 de basis vormt voor het ontwerp en NEN 3140 de veiligheid van bestaande installaties waarborgt. NEN 3140 zich richt op de gebruikers.
simpelweg kun je biede normen gewoon niet los van elkaar zien.
Aangezien ook 230V AC gewoon dodelijk kan zijn, het risico wordt helaas nog steeds behoorlijk onderschat is dhet dus ook in het belang van de gebruiker dat hij ook echt weet (dus deskundig is op dit gebied) en dat zowel qua kennis en vooral kunde. Mijn advies is laat dit soort uitbreidingen gewoon door een vakman uitvoeren, wel zo veilig. Dat je een hoop niet electrische aspecten zoals kabel trekken, boren ed prima zelf kunt doen en het de vakman dan eenvoudiger kan maken is alleen maar een voordeel.
tip van mij is gebruik hiervoor als groepzekering een spanningsonafhankelijke alamat (aardelekautomaat) want die zijn met de nieuwe norm NEN1010:2021 namelijk verplicht.
Ik ben momenteel aan het kijken om zo mijn eerste installatie te doen via een lokale elektricien en dus gewoon een stopcontact te laten zetten.
Daikin 5MXM90N icm 2x FTXA35B, FTXA25B & FTXA20B | ME MSZ-FT25VGK-E2 met MUZ-FT25VGHZ-E2 | e-boiler 200l
In Nederland is er alleen een eis dat de uitbreiding aan de normen moet voldoen en hoeft er niet gekeurd te worden.
[ Voor 37% gewijzigd door Ben(V) op 22-01-2026 12:17 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
ik heb dit aan de hand gehad en is inmiddels opgelost. Bleek iets in de server te zitten waardoor de laadblokken niet geactiveerd werden of soms veel te laat. Het lijkt bij mij nu oke te werken.a2aan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:43:
Mijn 2400AC wil ineens niet meer opladen in Smart Meter Mode. Niet met een tijdschema, en niet met Follow Surplus Power. HEMS laat dan zien dat er 0W naar de accu gaat, en 200W export naar het net.
In Auto mode laadt hij wél gewoon op, met 150W (200 minus die 50W buffer).
Ik de accu al eens uit HEMS gehaald, en de meter opnieuw toegevoegd, maar niets lijkt te helpen.
Iemand nog suggesties, al dan niet gebaseerd op eigen ervaringen?
Of bedoel jij smart meter modus en op basis van stroomoverschot laden?
Beide werkt bij mij nu niet.dikkiedik schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:44:
[...]
ik heb dit aan de hand gehad en is inmiddels opgelost. Bleek iets in de server te zitten waardoor de laadblokken niet geactiveerd werden of soms veel te laat. Het lijkt bij mij nu oke te werken.
Of bedoel jij smart meter modus en op basis van stroomoverschot laden?
Soms, als ik nieuwe instellingen opsla, zie ik heel even wat stroom naar de accu gaan, maar daarna gaat 'ie weer naar 0W, dus ook in de stroomoverschot modus.
Auto Mode werkt wél, en handmatig laden buiten HEMS (wel via de app) wél.
Bij dat laatste viel mij op dat er bij 150W laden 200W AC werd afgenomen (door de lage RTE?), terwijl in HEMS het ingestelde vermogen altijd (nagenoeg) overeenkomt met wat mij HW Socket meet.
wellicht is het alleen voor mij individueel op de server gefixt?a2aan schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 12:49:
[...]
Beide werkt bij mij nu niet.
Soms, als ik nieuwe instellingen opsla, zie ik heel even wat stroom naar de accu gaan, maar daarna gaat 'ie weer naar 0W, dus ook in de stroomoverschot modus.
Auto Mode werkt wél, en handmatig laden buiten HEMS (wel via de app) wél.
Bij dat laatste viel mij op dat er bij 150W laden 200W AC werd afgenomen (door de lage RTE?), terwijl in HEMS het ingestelde vermogen altijd (nagenoeg) overeenkomt met wat mij HW Socket meet.
vreemd, als ik in de app de omvormer (ik heb er slechts 1) de waarde van nu van 800W naar bv 2400W (meer gaat niet) kies ik voor aanpassing.Acidrain schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:41:
[...]
Dit staat los van hoe je het aansluit, als je 3 omvormers in de app tot de max van 2400 wil zetten heb je dit.
ik krijg dan het hieronder te zien, als ik dan in het handtekensvak mijn handtekening plaats is het gedaan en kan ik de omvormer output boven de 800W aanpassen.
geen extra papierwerk.
Bij 2 of 3 heb je te maken met meer papierwerkJan-tweak schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:25:
[...]
vreemd, als ik in de app de omvormer (ik heb er slechts 1) de waarde van nu van 800W naar bv 2400W (meer gaat niet) kies ik voor aanpassing.
ik krijg dan het hieronder te zien, als ik dan in het handtekensvak mijn handtekening plaats is het gedaan en kan ik de omvormer output boven de 800W aanpassen.
geen extra papierwerk.
[Afbeelding]
@Jan-tweak 2 gaat ook. @Taro schreef eerder vandaag 7200 W / 7200 W. Dan kom je er niet meer mee weg.Pakhaas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:46:
[...]
Bij 2 of 3 heb te maken met meer papierwerk
[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 22-01-2026 19:49 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dus 2 a 4800 kan niet met eigen handtekening?peterbier schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:03:
Dit is de max met eigen handtekening.
Wil je ontladen tot 7200 watt is er meer nodig.
[Afbeelding]
Nee dan heb je van een installateur (bedrijf) of wat dan ook nodig.Pakhaas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Dus 2 a 4800 kan niet met eigen handtekening?
Moet je papieren opsturen in de app via een foto.
En handtekening van een bedrijf.
Als je even zoekt in dit topic wordt er aangegeven wat je nodig hebt.
Of je gaat de Zendure (s) met HomeAssistant aansturen.
Dan bepaal je dit zelf.
Dat had ik ook begrepen, maar vroeg even door omdat @Devke zei dat 2 ook ging met handtekening.peterbier schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:42:
[...]
Nee dan heb je van een installateur (bedrijf) of wat dan ook nodig.
Moet je papieren opsturen in de app via een foto.
En handtekening van een bedrijf.
Als je even zoekt in dit topic wordt er aangegeven wat je nodig hebt.
Of je gaat de Zendure (s) met HomeAssistant aansturen.
Dan bepaal je dit zelf.
Als ik even zoek op installatiecontract kom ik hierop.Pakhaas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Dat had ik ook begrepen, maar vroeg even door omdat @Devke zei dat 2 ook ging met handtekening.
Persoonlijk vindt ik het maar een rare manier van vrijgeven.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82774554
Ik kan 2x 2400 Watt laden en 2x 2400 Watt ontladen. Doe dat via HA. In de app moest ik een kriebel zetten en dat ging goed. Nou heb ik geen HEMS draaien. Staat uit ivm HA sturing.Pakhaas schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Dat had ik ook begrepen, maar vroeg even door omdat @Devke zei dat 2 ook ging met handtekening.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als je meer dat 3000 watt wil ontladen via de Zendure app heb je meer nodig dan die kriebel.Devke schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:17:
[...]
Ik kan 2x 2400 Watt laden en 2x 2400 Watt ontladen. Doe dat via HA. In de app moest ik een kriebel zetten en dat ging goed. Nou heb ik geen HEMS draaien. Staat uit ivm HA sturing.
Heb jij nog geprobeerd om hem te laten unlocken door alles aan te leveren? Of gebruik je inmiddels je Home Assistant voor de aansturing?peterbier schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:10:
[...]
Als ik even zoek op installatiecontract kom ik hierop.
Persoonlijk vindt ik het maar een rare manier van vrijgeven.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82774554
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Kunnen we ondertussen concluderen dat HEMS misschien wat te veel kaders heeft? En is het niet zo dat dit onderwerp inmiddels al héél vaak is aangesneden?gielz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:40:
[...]
Heb jij nog geprobeerd om hem te laten unlocken door alles aan te leveren? Of gebruik je inmiddels je Home Assistant voor de aansturing?
Home Assistant = de oplossing voor alle problemen.
Betere NOM
Geen restricties zoals in HEMS.
Meer inzichten
Etc etc etc
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Nee nog niks mee gedaan.gielz schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:40:
[...]
Heb jij nog geprobeerd om hem te laten unlocken door alles aan te leveren? Of gebruik je inmiddels je Home Assistant voor de aansturing?
3000 watt ontladen vindt ik prima. (Tot nu toe)
Even voor de duidelijkheid ik doe alleen NOM.
(Vast contract)
Ik kan wel 2400+1000+1200 watt laden.
(2400AC, sf800pro en Hyper)
Ik ga het ontgrendelen nog wel een keer doen.
Maar ach ja HA heb ik draaien en komt meer en meer in.
Misschien ook nog wel de Zendure (s).
Kan je met homey hetzelfde bereiken als met HA?geert1992 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
[...]
Kunnen we ondertussen concluderen dat HEMS misschien wat te veel kaders heeft? En is het niet zo dat dit onderwerp inmiddels al héél vaak is aangesneden?
Betere NOM
Meer inzichten
Etc etc etc
Ik sta zelf op het punt om een SF2400-set aan te schaffen. In de toekomst wil ik dit waarschijnlijk uitbreiden met een tweede set vanwege een warmtepomp. Daarmee kom ik dus ook ruim boven de 3000W uit.geert1992 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:45:
[...]
Kunnen we ondertussen concluderen dat HEMS misschien wat te veel kaders heeft? En is het niet zo dat dit onderwerp inmiddels al héél vaak is aangesneden?
Betere NOM
Meer inzichten
Etc etc etc
Kan ik een combinatie van twee omvormers via HA alleen aansturen middels directe laadcommando's? Of kan ik zo'n combinatie ook NOM laten draaien?
Lees even de TS van Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2 daar staat alles in wat je wilt weten.Morgion schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:25:
[...]
Ik sta zelf op het punt om een SF2400-set aan te schaffen. In de toekomst wil ik dit waarschijnlijk uitbreiden met een tweede set vanwege een warmtepomp. Daarmee kom ik dus ook ruim boven de 3000W uit.
Kan ik een combinatie van twee omvormers via HA alleen aansturen middels directe laadcommando's? Of kan ik zo'n combinatie ook NOM laten draaien?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Je kunt de Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey en Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2 TS doorlezen. Dan weet je binnen 30 minuten wel welke richting je op wilt gaan en of Homey dus voldoende is.Pakhaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:06:
[...]
Kan je met homey hetzelfde bereiken als met HA?
Ik heb ook een warmtepomp en voldoende aan 2400W. Je moet even nagaan wat de meerwaarde is van dat dubbele vermogen vs de meerprijs.Morgion schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:25:
[...]
Ik sta zelf op het punt om een SF2400-set aan te schaffen. In de toekomst wil ik dit waarschijnlijk uitbreiden met een tweede set vanwege een warmtepomp. Daarmee kom ik dus ook ruim boven de 3000W uit.
Je zegt dat je NOM wilt draaien. Dat betreft dan hoofdzakelijk de periode maart-september, afhankelijk van je PV capaciteit.
Maar je warmtepomp verbruikt juist buiten die maanden het meest voor verwarming.
In de zomer blijven dan je SWW runs over. Die kun je beter programmeren om overdag te doen als de zon volop schijnt dan eerst in de batterij en daarna 's nachts naar de warmtepomp. Daar zit gewoon 20% verlies in.
Dus eigenlijk moet je voor NOM kijken naar je verbruik buiten de uren dat de zon een overschot oplevert. Bijv wat je tussen maart en april typisch verbruikt tussen 19:00 uur en 7:00 uur. Dan stem je daarop je batterijcapaciteit af. En zeer waarschijnlijk heb je dan (ruim) voldoende aan 2400W vermogen.
Als er af en toe een (korte) piek is van 3000W of iets daarboven, dan is dat maar zo... Want waarschijnlijk is een extra omvormer + batterijen economisch gezien niet interessant om dat laatste beetje op te vangen.
meer mensen dit recent nog gehad?
leest nog eens goed terug mmm geduld heb je er dus blijkbaar wel bij nodig wat ik zo zie
[ Voor 22% gewijzigd door luke22 op 23-01-2026 12:32 ]
hoe vaak kom je dan boven die 3000W uit en hoe lang zijn die periodes, heb je HW P1 dongel ? dan kun je dat eigenlijk prima zien.Morgion schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:25:
[...]
je kunt wat hier al heel vaak voorbij is gekomen ook gewoon ipv HEMS naar HA gaan, dan jeb je ook nog alles zelf onder controle, en dan heb je niets met die limiets te maken, kun je met twee dus vol naar 4.800 W gaan, bedenk wel dat je dan ook meer dan voldoende batterij capaciteit nodig hebt anders is het in een zucht voorbij.
ik ga er maar vanuit dat je NOM wilt gaan draaien, volgens mij heb je dan wel een dynamisch contract nodig, want in een normale NOM zul je als de warmtepomp vol gaat draaien geen overtollige PV stroom hebben.Dus je wilt dan vermoed ik nacht's gaan laden met relatiefe goedkope stroom, vergeet dan ook niet rekening te houden met de verliezen.
:strip_exif()/f/image/1sQ2jvagN2gU71946BVgu8Xj.jpg?f=fotoalbum_large)
hierboven zijn de prijzen van stroom een paar dagen geleden, hier zie je dat het eigenlijk maar in de groene dagdelen het interessant is om stroom vanuit de batterij te voorzien, buiten die uren is het eigenlijk goedkoper om netstroom te gebruiken.(bron grafiek van jeroen.nl, aanrader als je meer over dynamische contracten wilt weten)
In de warme periode van het jaar zal het simpelweg NOM zijn. In de koude periode wordt het een kwestie van de overtollige zonne-energie opslaan én laden op gunstige tijdstippen om zo de dure perioden te overbruggen in balansmodus. Ik wil in eerste instantie kijken hoe ver ik kom met 2400W.Jan-tweak schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Ik ga er maar vanuit dat je NOM wilt gaan draaien, volgens mij heb je dan wel een dynamisch contract nodig, want in een normale NOM zul je als de warmtepomp vol gaat draaien geen overtollige PV stroom hebben.Dus je wilt dan vermoed ik nacht's gaan laden met relatiefe goedkope stroom, vergeet dan ook niet rekening te houden met de verliezen.
Maar als ik jullie goed begrijp, dan is het combineren van meerdere omvormers dus ook mogelijk i.c.m. de balansmodi. Dank voor jullie reacties.
2de vraag, ik mijn SF800 nu uitgezet via Home Assistant, zie screenshots. Maar tocht loopt mijn SoC iedere dag met 5% terug, hoe kan dit?
:strip_exif()/f/image/9Mqi5NVdUbajEBUweYKJEEPW.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/HLrVXqz5XCA3PpB3jCkOthaW.png?f=user_large)
Back to the future
[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 23-01-2026 18:12 ]
- Taro
- Niet online
Een P1-meter geeft de waarde bij de slimme meter weer: -500 Watt voor 500 Watt teruglevering en +500 Watt voor 500 Watt afname. Door 1 sensor weet je dus al of je exporteert, nul op de meter draait of importeert.Fremske schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:40:
Hoe kan de SF800 null op de meter draaien als het alleen maar verbruik data ontvangt?
- Taro
- Niet online
Hangt er ook heel erg vanaf wanneer de omvormer voor het laatst actief is geweest. In alle Zendure accu's zit verwarming ingebouwd. Dus laden én ontladen kan altijd tot -20 graden Celsius, maar soms moet er wel eerst even opgewarmd worden.Pakhaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:53:
Wat is jullie ervaring met de temperatuur van de accu's als de garage rond 0 graden is. Kunnen ze de accu's dan warm genoeg houden om te kunnen laden?
3 dagen geleden voor het laatst geladen/ontladen -> Accu's 0 graden -> Eerst opwarmen.
2 uur geleden voor het laatst geladen/ontladen -> Accu's 8 graden -> Direct aan de bak
een kleine aanvulling op wat @Taro al mooi heeft aangegeven.Fremske schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:40:
Hallo, ik heb mijn SF800 plus deze week geïnstalleerd en gekoppeld met Home Assistant via de cloud api. Tijdens de installatie moest ik mijn P1 sensor invoeren voor het verbruik maar er werd niet gevraagd om een sensor op te voeren voor de opwek. Hoe kan de SF800 null op de meter draaien via HA als het alleen maar verbruik data ontvangt?
De P1 geeft de 4 telwerken van je slimme meter door, daardoor weet de batterij als hij moet laden cq moet ontladen of even niets hoeft te doen.
Ben je aan het net terugleveren, dus je PV produceert meer dan je huis op dat moment verbruikt dan moet die energie wel ergens naar toe, dus richting net. Nu kan de batterij dan die zelfde hoeveelheid gaan laden ( dus verbruiken) en wordt het resultaat bij de meter dus weer nul. ( plus min kleine afwijkingen )
Omgekeerd het zelfde alleen zal dan de batterij de tekorten aan energie door te ontladen aanvullen, ook nu weer dat bij de meter het resultaat op nul uitkomt.
De P1 kan dus de benodigde informatie om NOM prima aan de batterij leveren, hoeveel je PV daadwerkelijk levert is eigenlijk helemaal niet interessant en nodig voor NOM.
ik had met mijn 2400AC ongeveer het zelfde, alleen dan niet met HA maar onder HEMS, toen ik HEMS uitzette was het constante verbruik van net iets boven 20W weg, terwijl alles op stand-by stond.2de vraag, ik mijn SF800 nu uitgezet via Home Assistant, zie screenshots. Maar tocht loopt mijn SoC iedere dag met 5% terug, hoe kan dit?
Kortom, ik moet dus zelf een sensor maken (consumptie - productie) om null op de meter te kunnen draaien met de officiële Zendure HA integratie?
Back to the future
ik vrees dat hier sprake is van een comunictie fout, van welk merk P1 maak je gebruik.Fremske schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:15:
@Taro @Jan-tweak mijn P1 geeft twee entiteiten, voor productie (zonnepanelen) en consumptie (afname). Ik heb dus geen sensor die in de min gaat.
Kortom, ik moet dus zelf een sensor maken (consumptie - productie) om null op de meter te kunnen draaien met de officiële Zendure HA integratie?
Bv de Zendure P1 meter geeft hier volgende beeld.
/f/image/MCGkE2d46jim5sVQGdqaIfuk.png?f=fotoalbum_large)
onder totaal zie je links wat je input is (dat is hier met de tekst Net naar huis aangegeven) telwerk 1 en 2 (let hierbij op dat bij een slimme meter de verschillende fase bij elkaar opgeteld gaan worden en als totaal in telwerk 1 (normaal) of telwerk 2 (dal) geregisteerd worden. De netbehherder heeft dus ook geen enkele inzicht wat jij per fase doet.)
rechts staan de export (Huis naar net) deze worden in telwerk 3 (normaal) en telwerk 4 (dal) opgeslagen. Heb je alleen één dagtarief is dat dus de som van telwerk 1+2 en telwerk 3+4.
ik denk wat jij aanziet voor productie is eigenlijk het export deel van overbodige PV productie is, een slimme meter is namelijk niet in staat om alleen je PV te meten, je eigenbverbruik van je huis is daar namelijk al vanaf.
kan kun je bv hier prima zien, waarbij bij mij er wel productie is (en die informatie komt NIET van de P1 meter maar krijgt HW appart van de PV zelf door via een API.
hier het beeld wat ik met uitsluitend de P1 dongel van HW kijg van de slimme meter.
:strip_exif()/f/image/sqllSlJcQvbluMCjpfT8N3yt.jpg?f=fotoalbum_large)
je ziet hier duidelijk het verschil tussen import vanuit het en de teruglevering (export) naar het net in terug.
Kijk je echter naar het volgende plaatje, waar de zonnepanelen levering in worden weergegeven, en die komen dus via een aparte api binnen (dus niet via de p1) zie je een heel ander beeld.
, de groene pieken komen overeen met die van de export op de vorige grafiek maar het grooste deel van de opbrengst van pv wordt (licht blauwe gebied) wordt door het huis zelf verbruikt en hoeft dus niet uit het net worden gehaald.
Die accu's worden wel warm bij (ont)laden, maar wellicht deels ook door verbruik van de ingebouwde verwarming. Ik merkte laatst dus dat er uit mijn 11,5 kWh maar een krappe 7,5 kWh wordt teruggeleverd (100-10%) als het koud is.Pakhaas schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 18:53:
Wat is jullie ervaring met de temperatuur van de accu's als de garage rond 0 graden is. Kunnen ze de accu's dan warm genoeg houden om te kunnen laden?
ik zag net dat iemand een Zendure P1 op marktplaats heeft gezet, dus mogelijk dat dat een optie voor je is.ShooterWes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:02:
- Taro
- Niet online
Ah, dat kan ook. Ik heb hier ook een Esp32Home versie die 2 aparte entiteiten heeft, heel irritant. Zal je dan inderdaad tot 1 moeten combineren via een helper en die als sensor aan de Zendure integratie als input geven.Fremske schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:15:
@Taro @Jan-tweak mijn P1 geeft twee entiteiten, voor productie (zonnepanelen) en consumptie (afname). Ik heb dus geen sensor die in de min gaat.
Vanaf nu graag weer verder in het HA topic als het over HA gaat.
Je kunt in ESPhome die sensor ook gelijk definiëren en dan krijg je dat wel netjes binnenTaro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Ah, dat kan ook. Ik heb hier ook een Esp32Home versie die 2 aparte entiteiten heeft, heel irritant. Zal je dan inderdaad tot 1 moeten combineren via een helper en die als sensor aan de Zendure integratie als input geven.
Vanaf nu graag weer verder in het HA topic als het over HA gaat.
Ik zie niet zoveel foto's passeren. Maar ben benieuws hoe en waar jullie de batterij plaatsen.
Vraag me bv ook af of deze in een stevig rek mag staan?
Op de grond wellicht het beste. Maar dat wil zeggen dat je de ganse oppervlakte kwijt bent dan.
- Taro
- Niet online
Zie regelmatig foto's van mensen die 3 omvormers boven elkaar met 2 accu's/stuk in een sterk metalen rek plaatsen. Je mag dit nooit in een rek van brandbaar materiaal doen.Idr548 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:52:
Even een vraagje ivm plaatsing.
Ik zie niet zoveel foto's passeren. Maar ben benieuws hoe en waar jullie de batterij plaatsen.
Vraag me bv ook af of deze in een stevig rek mag staan?
Op de grond wellicht het beste. Maar dat wil zeggen dat je de ganse oppervlakte kwijt bent dan.
Zo lang het sterk en stabiel genoeg is kan dat volgens mij prima. Maar onderschat uiteraard het gewicht niet...
Die verwarming wordt overigens geheel uit het net gevoed.
De hyper doet dit echter niet en doet ook niks met de stroom die van de aangesloten zonnepanelen komt.
Plekje in de garage, op een"hondje" dus makkelijk verrijdbaar indien nodig. Tevens niet op de koude vloer.Taro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:02:
[...]
Zie regelmatig foto's van mensen die 3 omvormers boven elkaar met 2 accu's/stuk in een sterk metalen rek plaatsen. Je mag dit nooit in een rek van brandbaar materiaal doen.
Zo lang het sterk en stabiel genoeg is kan dat volgens mij prima. Maar onderschat uiteraard het gewicht niet...
Ik heb ook twee hypers en wordt vaak verrast door de actie die wordt ondernomen. Gisteren stond de een te laden en de ander te ontladen, op hetzelfde moment. Ze staan naast elkaar op dezelfde groep met dezelfde instellingen.Polvo176 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:34:
Wat mij al eerder was opgevallen, nu de temperaturen weer onder nul zijn en de batterijen temperatuur ook onder het vriespunt zakt, alleen de SF800Pro de verwarming aanzet als er weer zonne energie binnen komt.
Die verwarming wordt overigens geheel uit het net gevoed.
De hyper doet dit echter niet en doet ook niks met de stroom die van de aangesloten zonnepanelen komt.
Ik denk er over om toch eens naar HA te gaan kijken. Nu lees ik alleen uit en stuur de ventilatoren aan met HA. Dat lukt me net.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ik gebruik de Zendure HA configuratie, en die werkt vrij goed voor NOM, zonder al te veel "tweakers" configuratie. Je moet alleen het vermogen van je P1 meter selecteren, en daarna kiezen wat je exact wilt hebben. Dit is vrij simpel te configureren moet ik zeggen.bert pit schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:32:
[...]
Ik heb ook twee hypers en wordt vaak verrast door de actie die wordt ondernomen. Gisteren stond de een te laden en de ander te ontladen, op hetzelfde moment. Ze staan naast elkaar op dezelfde groep met dezelfde instellingen.
Ik denk er over om toch eens naar HA te gaan kijken. Nu lees ik alleen uit en stuur de ventilatoren aan met HA. Dat lukt me net.
Alleen heeft dat niks met temperatuur te maken.bert pit schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:32:
[...]
Ik heb ook twee hypers en wordt vaak verrast door de actie die wordt ondernomen. Gisteren stond de een te laden en de ander te ontladen, op hetzelfde moment. Ze staan naast elkaar op dezelfde groep met dezelfde instellingen.
Ik zie dat ook wel, meestal als er plotseling stroomvraag is of wegvalt, plotseling veel zon of wolkje kan dit ook veroorzaken.
Dan moet het nul punt weer gezocht worden en dat kan soms wel even duren.
Laden en ontladen wisselen elkaar af en reageert de ene sneller dan de andere.
Bij mij staan ze ook bij elkaar op de zelfde groep.
Bijgaande een plaatje als gevolg van 10 seconden stroomvraag van de Quooker.
Soms gaat het ook in een keer goed.
OP gelezen?igix schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:54:
Met het Zendure plug-in accusysteem: kan ik 's nachts al mijn elektriciteit in huis gebruiken, bijvoorbeeld tv kijken, koken en wassen? Eerst de accu gebruiken en als die leeg is, dan weer stroom van het net? Moeten deze apparaten fysiek aangesloten zijn op het Zendure stopcontact?
Hier ook met de kerst een bestelling geplaatst, je krijgt heel snel een bevestiging en de eerste werkdag ook meteen een link naar waar je je bestelling kan volgen. De link werkt maar de vervoerders snapten het niet of er was iets anders aan de hand maar van enige beweging was na 3 dagen nog geen sprake. Aan de bel getrokken en na 5 pogingen kwam er eindelijk schot in de zaak, het vervelende was wel dat ik degene was die Zendure moest vertellen wat zij zouden moeten weten. Uiteindeijk heeft het tot half januari geduurd voor alles vanuit Frankrijk werd bezorgd. Men ging zo lijkt het pas wat doen ik het verzoek de bestelling te annuleren deed. 1000 excuses en 100 euro retour, maar natuurlijk geen goede eerste indruk.luke22 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:29:
mmm... de 12de een solarpower 800 pro besteld direct bij zendure.nl maar het blijft daarna stil terwijl ze stellen 3-5 dagen levertijd te hebben. ook op een mailtje met : heee enig idee wanneer het verstuurd wordt? geen reactie.
meer mensen dit recent nog gehad?
leest nog eens goed terug mmm geduld heb je er dus blijkbaar wel bij nodig wat ik zo ziestom dat er dan 3-5 wordt gezegd
Je bent veel te lief voor de inbrekers.Skipperhenk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:36:
[...]
Plekje in de garage, op een"hondje" dus makkelijk verrijdbaar indien nodig. Tevens niet op de koude vloer.
[Afbeelding]
waar dient die ëmmer"boven de batterijen voor?Skipperhenk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:36:
[...]
Plekje in de garage, op een"hondje" dus makkelijk verrijdbaar indien nodig. Tevens niet op de koude vloer.
[Afbeelding]
vergeet niet dat batterijen mbt vervoer onder ADR vallen, dus als die geen ADR-vrachtwagen vol hebben blijft deze dus gewoon staan. volgens mij puur een dingetje van GLS, die van mijn ging ook eerst dwars door Frankrijk, Belgie, dan naar den bosch ( dan verwacht je omdat deze naar het zuiden moet ), nee we gaan eerst nog naar utrecht en dan richting nijmegen en dan pas omlaag. in mijn ogen onnodige verspilling.pman63 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 01:08:
[...]
Hier ook met de kerst een bestelling geplaatst, je krijgt heel snel een bevestiging en de eerste werkdag ook meteen een link naar waar je je bestelling kan volgen. De link werkt maar de vervoerders snapten het niet of er was iets anders aan de hand maar van enige beweging was na 3 dagen nog geen sprake. Aan de bel getrokken en na 5 pogingen kwam er eindelijk schot in de zaak, het vervelende was wel dat ik degene was die Zendure moest vertellen wat zij zouden moeten weten. Uiteindeijk heeft het tot half januari geduurd voor alles vanuit Frankrijk werd bezorgd. Men ging zo lijkt het pas wat doen ik het verzoek de bestelling te annuleren deed. 1000 excuses en 100 euro retour, maar natuurlijk geen goede eerste indruk.
Dat is de automatische blusfunctie 🧯Jan-tweak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:13:
[...]
waar dient die ëmmer"boven de batterijen voor?
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
oke, en wat zit daar dan in? en je weet hopelijk dat de batterijen zelf over een blusfunctie bezitten en die zit binnen de batterijkast en niet er buiten.
[ Voor 24% gewijzigd door Jan-tweak op 26-01-2026 12:36 ]
zelfde groep, dat is dus zelfs met 800W limiet aan de hoge kant, kan wel als je niet veel anders op hebt staan. of bedoel je op dezelfde Fase?Polvo176 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:17:
[...]
Alleen heeft dat niks met temperatuur te maken.
Ik zie dat ook wel, meestal als er plotseling stroomvraag is of wegvalt, plotseling veel zon of wolkje kan dit ook veroorzaken.
Dan moet het nul punt weer gezocht worden en dat kan soms wel even duren.
Laden en ontladen wisselen elkaar af en reageert de ene sneller dan de andere.
Bij mij staan ze ook bij elkaar op de zelfde groep.
Bijgaande een plaatje als gevolg van 10 seconden stroomvraag van de Quooker.
Soms gaat het ook in een keer goed.
[Afbeelding]
Ja dat kan. Je meter saldeert verbruik over verschillende groepen. Dus het hoeft niet fysiek op dezelfde groep of stopcontact. Houd wel rekening met laad-/ontlaadverliezen. Opladen ontladen is meestal maar 70-85% efficiënt.igix schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:54:
Met het Zendure plug-in accusysteem: kan ik 's nachts al mijn elektriciteit in huis gebruiken, bijvoorbeeld tv kijken, koken en wassen? Eerst de accu gebruiken en als die leeg is, dan weer stroom van het net? Moeten deze apparaten fysiek aangesloten zijn op het Zendure stopcontact?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Excuses. Was een grapje 🤡Jan-tweak schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:35:
[...]
oke, en wat zit daar dan in? en je weet hopelijk dat de batterijen zelf over een blusfunctie bezitten en die zit binnen de batterijkast en niet er buiten.
- Taro
- Niet online
FasesPr088 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:00:
[...]
Je meter saldeert verbruik over verschillende groepen. [..]
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 26-01-2026 13:31 ]
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/Ja8d8ywvPQZtMfYxc3xpOryY.jpg?f=fotoalbum_large)