• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:07
Op deze zonnige dag merk ik toch wat vreemd en ongewenst gedrag. Ik heb een SolarFlow 2400 AC en een SolarFlow 800. Beide zijn AC aangesloten op het net, en hebben eigen batterijen. Alles zit in HEMS. Geen PV direct op deze apparaten.

Safety Setting in HEMS staat op 1200 Terugleveren en 1800 Opladen. Beiden zitten op een eigen aparte groep.

In eerste instantie toen niet beide batterijen vol waren ging het prima, nu de SolarFlow 800 aangesloten batterij vol is, wil de 2400 AC dat vermogen niet overnemen. Deze gaat dan maar 50% van de PV opwek (apart SolarEdge systeem) laden, en de rest laat die terugleveren. 600 watt pakt de 2400 AC en 600 watt het net op. Zodra ik de SolarFlow 800 uit HEMS haal pakt de 2400 AC wel de (zo goed als) 100% beschikbare PV stroom om op te laden, dus zo'n 1200 watt. Zie toch niet wat er fout is qua instellingen, dit lijkt een fout in HEMS te zijn..

🔋 7.68 kWh Zendure 2400 AC + SF800 | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:10

koboy

Heb een idee voor een icon

Jan-tweak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:48:
[...]

oeps, je hebt helemaal gelijk, staat een beetje misleidend in de app, op het hoofdmenu staat namelijk netuitvoermodus, pas als je daar op klikt staat geheel boven netinvoermodus en daaronder net uitvoermodus. maar let wel op als je niet in Hems staat maakt hij dus onderscheid in waar de stroom vandaan komt, zet je deze bv op 200W dan gaat hij direct ook laden, heb je geen of onvoldoende zonnestroom dan gaat dat dus gewoon via het net.
Als je hem echter op hems hebt staan om op NOM te gaan draaien heeft die instelling dus geen effect. of vergis ik me hier nu mee?
Er zijn twee sets instellingen: 1 voor de veiligheid die dus altijd geldt, en 1 voor handbediening (dus buiten HEMS om) van de omvormer.

@Idr548 Het is trouwens wel aan te raden om zodra de omvormer op een eigen groep zit deze ook op 2400W output te zetten. Hier in huis pakt de wasmachine (15 jaar oude Miele) dik 2000W, de magnetron op 900W bijna 2000W.....
De warmtepomp droger pakt er maar 800W...
Met limiteren op 800W ga je nodeloos veel stroom van het net pakken straks.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22
Vraagje: hoe stel je de zendure app in als je graag NOM wil draaien doorheen de dag, maar elke nacht bijvoorbeeld tussen 0 en 1u de batterij wil opladen wanneer de prijzen bijna altijd laag staan (zonder met dynamische tarieven te werken)?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17:13
TomDZ1979 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:03:
Vraagje: hoe stel je de zendure app in als je graag NOM wil draaien doorheen de dag, maar elke nacht bijvoorbeeld tussen 0 en 1u de batterij wil opladen wanneer de prijzen bijna altijd laag staan (zonder met dynamische tarieven te werken)?
Volgens mij is hier geen (automatische) instelling voor.

Ik wissel nu steeds handmatig tussen de modussen 'Base Load 0W' (als ik wil dat de accu niks doet), 'Smart Meter Surplus Power' (als ik wil dat 'ie NOM doet i.c.m. opladen met PV-overschot), en ''Smart Meter Time periods' (als ik uit het net wil opladen).

Eigenlijk zou je één modus willen hebben waarin je de verschillende functionaliteiten in een dagschema (of zelfs weekschema) kan zetten. Maar over een maand of zo is er voor mij denk ik wel structureel genoeg zon is om permanent in 'Smart Meter Surplus Power' te kunnen draaien.

• GoSolarFlow
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:15
Automodus en dan naar stel elektriciteitsprijs in.
Hier kies je dynamische electriciteit prijs en nu komt het.
Kies nu bron handmatig input en maak de tijdblok aan wanneer je wilt laden met lage en ontladen met hoge prijzen.
Daarna nog min en max prijs instellen en voila.

[ Voor 7% gewijzigd door GoSolarFlow op 20-01-2026 15:08 ]

• Idr548
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 15:03
koboy schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:23:
[...]
@Idr548 Het is trouwens wel aan te raden om zodra de omvormer op een eigen groep zit deze ook op 2400W output te zetten. Hier in huis pakt de wasmachine (15 jaar oude Miele) dik 2000W, de magnetron op 900W bijna 2000W.....
De warmtepomp droger pakt er maar 800W...
Met limiteren op 800W ga je nodeloos veel stroom van het net pakken straks.
Bedankt,
Ik vond / vind het vooral heel onduidelijk wat de default mode eigenlijk is?
800/800 of 800/2400.
Voorbeeld op hun site staat er bidirectioneel 800 watt.

Op termijn kan ik idd een aparte zekering in de kast voorzien voor de batterij.
Maar wil vooral zeker zijn dat in de standaard modus laden gaat lukken boven de 800 watt.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:53
GoSolarFlow schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:02:
[...]

Automodus en dan naar stel elektriciteitsprijs in.
Hier kies je dynamische electriciteit prijs en nu komt het.
Kies nu bron handmatig input en maak de tijdblok aan wanneer je wilt laden met lage en ontladen met hoge prijzen.
Daarna nog min en max prijs instellen en voila.
Ben je dan niet degelijks bezig met het instellen van de prijs? Wellicht begrijp ik het niet goed.
Alternatief:
- Slimme meter modus, die laadt overschot op de zonnepanelen in de unit
- Volg te tijdsperiodes, hier kun je een laadschema inzetten (om bijvoorbeeld altijd een uur bij te laden)
Omdat het gunstige laadpatroon vaak weken/maanden ongeveer hetzelfde is, kan dit een goede set en forget optie zijn.

Analoog komt weer helemaal terug

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
ik snap je vraag eigenlijk niet helemaal, je wilt met lage prijzen in de nacht gaan laden zonder dat dit dynamisch is ?
Dat kan dus alleen maar met een normaal/dal tarief (wat voor veel Nederlanders eigenlijk de standaard is, heb je wel stil gestaan bij de verliezen die je daarbij hebt ? RTE van hoog uit 80%, dus al snel 20% verlies.

Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07.00 uur tot 23.00 uur (in een beperkt aantal gemeenten beginnen de daluren om 21.00 uur). Het daltarief geldt voor de overige uren in de week én op officiële feestdagen.
hier een voorbeeld van de tariefen van normaal versu dal stroom (Vattenval variabel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRXw_yzRQ_kVP6yBKRiPoph1J08=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2FqhS6uBu3nxRrJWM2trB87t.jpg?f=user_large
het verschil tussen deze twee is dus 0,034727 euro. Dat is circa 13% van de normaal prijs, je verlies is met circa 20 (of iets meer) hoger.
In mijn ogen ga je dierdoor dus gewoon verleizen, maak deze berekening maar eens met je eigen tarief van normaal en dal stroom.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Idr548 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Bedankt,
800/800 of 800/2400.
dat komt omdat de 800W output standaard de limiet is, volgens mij kun je de input echter volledig tussen 0 - 2400 W zelf kiezen.
Maar wil vooral zeker zijn dat in de standaard modus laden gaat lukken boven de 800 watt.

• koboy

koboy

Idr548 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Bedankt,
800/800 of 800/2400.

Het is alweer een maandje geleden, maar ik weet bijna zeker dat hij standaard op 800/800
staat.
Zelf heb ik de eerste weken via een stopcontact gedraaid (stopcontact in de meterkast op de groep van de magnetron), en heb hem naar 1600W opladen gezet om wat vlotter te kunnen laden zonder de groep te overbelasten.

Nu hij aan een eigen alamat/groep hangt staan de limieten op 2400/2400.

Vandaag de electricien weer over de vloer gehad. Aardlek fout in de kabel naar de schuur door verzakking. Schuur laten loskoppelen want ik ga niet de halve tuin overhoop trekken.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:40
@koboy
Je hebt gelijk, hij staat bij aflevering standaard op 800/800.
Hij kan maximaal 2400/2400 hoger zetten is nutteloos, dat doet ie toch niet.
En als je hem hoger dan 800/800 zet vraagt de app om een handtekening.

En wel of niet via een stopcontact is minder van belang.
Wat van belang is dat je hem op een eigen groep zet en zeker niet op een groep erbij zet waar zware belastingen op voorkomen (oven, wasmachine, koffiezet apparaat, inductieplaat, warmtepomp enz).

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 20-01-2026 16:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• koboy

koboy

Ben(V) schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:23:
@koboy
Je hebt gelijk, hij staat bij aflevering standaard op 800/800.
Hij kan maximaal 2400/2400 hoger zetten is nutteloos, dat doet ie toch niet.
En als je hem hoger dan 800/800 zet vraagt de app om een handtekening.

En wel of niet via een stopcontact is minder van belang.
Wat van belang is dat je hem op een eigen groep zet en zeker niet op een groep erbij zet waar zware belastingen op voorkomen (oven, wasmachine, koffiezet apparaat, inductieplaat, warmtepomp enz).
Als ik me goed herinner kun je zonder handtekening de oplaad limiet verhogen. Deze is ook niet aan regelgeving gebonden. Wel moet je even opletten met andere gebruikers op de groep, daarom had ik hem niet op 2400 gezet maar op 1600 toen hij een groep deelde met de magnetron want dat was de restcapaciteit op die groep.

• TomDZ1979
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:22
Jan-tweak schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:08:
[...]
ik snap je vraag eigenlijk niet helemaal, je wilt met lage prijzen in de nacht gaan laden zonder dat dit dynamisch is ?
Sorry voor de onduidelijkheid. Wel dynamische tarieven in het elektriciteitscontract, maar niet aansturen op basis van een bepaald laag tarief.
Pagina: 1 ... 165 166 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.