• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

PeaceNlove

Deugleuter

Klopt het trouwens dat als je de losse Solarflow omvormer hebt en een losse AB2000X dat de kabel om die twee te verbinden ontbreekt? De zon schijnt eindelijk en ik wilde niet langer wachten tot mijn Solarflow 800+ binnen zou komen, maar ik denk dat ik toch nog even geduld moet hebben, wel netzoals @Chupachups een mail met tracking gekregen :)
offtopic:
Gelukkig schijnt de zon nog niet heel hard en een Solaredge optimizer is vorige week overleden :(, dus de nood is nog niet heel hoog voor de accu. Leverancier van mijn zonnepanelen is nog altijd actief, konden zo zien dat het idd niet goed ging, dus hopelijk binnenkort opgelost.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:29
PeaceNlove schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:28:
Klopt het trouwens dat als je de losse Solarflow omvormer hebt en een losse AB2000X dat de kabel om die twee te verbinden ontbreekt? De zon schijnt eindelijk en ik wilde niet langer wachten tot mijn Solarflow 800+ binnen zou komen, maar ik denk dat ik toch nog even geduld moet hebben, wel netzoals @Chupachups een mail met tracking gekregen :)
offtopic:
Gelukkig schijnt de zon nog niet heel hard en een Solaredge optimizer is vorige week overleden :(, dus de nood is nog niet heel hoog voor de accu. Leverancier van mijn zonnepanelen is nog altijd actief, konden zo zien dat het idd niet goed ging, dus hopelijk binnenkort opgelost.
Die zit er niet standaard bij. Ik had die 0.7 accukabel van de week los besteld om al met de SolarFlow 800 en AB2000X van de winactie aan de slag te kunnen. Via de DE Zendure shop in de Zendure app besteld want daar was het gratis verzenden en op voorraad (in de NL Zendure shop was er toen geen voorraad). Werkt prima want je kunt daar zowel AC mee laden als terugleveren, zelfs zonder panelen erop.

🔋 7.68 kWh Zendure 2400 AC + SF800 | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
gielz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:10:
Is dit bij andere ook zo? De batterij volgorde in de Zendure APP en in de API kloppen niet met de werkelijkheid?

Hier is de juiste batterij volgorde 1;5;3;4;2 waarbij batterij 5 dus op de 2e plek staat in de API en de Zendure APP maar in werkelijkheid dus de gene is die helemaal onderaan zit in de stapel (op de grond),
Is het niet denkbaar dat het technisch zo is ingericht dat het voor het systeem onmogelijk is om de volgorde vast te stellen? Bijvoorbeeld als de communicatie over een gedeelde kabel loopt (misschien zelfs de DC-kabels)?

Bij mij klopt de volgorde wel, maar met twee modules is die kans 50%. :) En bij mij zijn ze alfabetisch gesorteerd op serienummer, maar ook dat kan toeval zijn, natuurlijk.

• crbnnw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_Ar77xM_pR1k_4aY1fbms-vNL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aT0PbGAQ86040YH5OrYS4jDA.png?f=user_large

Misschien hallucineer ik, maar ik heb het idee dat sinds ik een 2e omvormer heb met batterij, er een 2e stapeltje onder het afdakje staat. Daarbij kloppen de aantallen ook nog eens (1 x 2400 AC met 2 x AB3000X en 1 x SF 800 met 1 x AB2000X). Geinig. :)

🔋 7.68 kWh Zendure 2400 AC + SF800 | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:03
Dat denk ik niet, maar je signature is wel achterhaald...

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:15
crbnnw schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:52:
[Afbeelding]

Misschien hallucineer ik, maar ik heb het idee dat sinds ik een 2e omvormer heb met batterij, er een 2e stapeltje onder het afdakje staat. Daarbij kloppen de aantallen ook nog eens (1 x 2400 AC met 2 x AB3000X en 1 x SF 800 met 1 x AB2000X). Geinig. :)
Bij mij staat er 1 stapeltje, maar de aantallen kloppen niet. Staat 2x batterij maar ik heb er 4.

• crbnnw
a2aan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Dat denk ik niet, maar je signature is wel achterhaald...
Gefixt _/-\o_

• crbnnw
bilgy_no1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:26:
[...]

Bij mij staat er 1 stapeltje, maar de aantallen kloppen niet. Staat 2x batterij maar ik heb er 4.
Kan me voorstellen dat er een limiet aan zit. Bij Taro zouden er anders meerdere torens als schoorstenen door het dak heen schieten ;)

PeaceNlove schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:28:
offtopic:
Let op: Je kunt de SF800 Plus/Pro niet met een kabel met de AB2000X verbinden, je moet de omvormer direct op de accu zetten/leggen.

De SF800 (de micro-omvormer dus) kan je alleen met een kabel met een AB2000X verbinden. Hier kan je de verschillende lengtes vinden: https://www.zendure.nl/products/solarflow-batterijkabel0-7m.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50

PeaceNlove

Deugleuter

Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Let op: Je kunt de SF800 Plus/Pro niet met een kabel met de AB2000X verbinden, je moet de omvormer direct op de accu zetten/leggen.

De SF800 (de micro-omvormer dus) kan je alleen met een kabel met een AB2000X verbinden. Hier kan je de verschillende lengtes vinden: https://www.zendure.nl/products/solarflow-batterijkabel0-7m.
Ja, dus gewoon ff wachten tot GLS de 800+ komt brengen, en dan beide mooi stapelen. Maar had ergens verwacht dat met die winactie die AB2000 en de solarflow ook out-of-the-box zonder extra’s zouden werken.
Ik ga die solarflow trouwens elders inzetten met een paar paneeltjes op een vakantiepark, dus die kabel lijkt me dan wat overdreven om nu nog bij te bestellen.
PeaceNlove schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:38:
[...]

Ja, dus gewoon ff wachten tot GLS de 800+ komt brengen, en dan beide mooi stapelen. Maar had ergens verwacht dat met die winactie die AB2000 en de solarflow ook out-of-the-box zonder extra’s zouden werken.
Ik zou de SF800Plus en AB2000X combineren en de SF800 direct op een stopcontact aansluiten zonder accu. Dan kan je de SF800 icm zonnepanelen altijd op max export zetten (800 Watt) en de zonnestroom via de SF800Plus in de accu opslaan.

Heb hier 5x SF800 in gebruik met in totaal 10 panelen en allemaal bewust via AC aangesloten, zodat de zonnestroom over 3x2400AC kan worden verdeeld. Heb je wel wat extra omzetverliezen, maar wel meer gemak.
Ik ga die solarflow trouwens elders inzetten met een paar paneeltjes op een vakantiepark, dus die kabel lijkt me dan wat overdreven om nu nog bij te bestellen.
Idd.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYS33lWJktehfO27z7TSPrB2sic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujJ1jjtHHfPYC2UXyRpdGs25.jpg?f=fotoalbum_large
Ondanks 1sec p1 levert een oven die zichzelf op temperatuur houdt toch een apart beeld op, alsof de Zendure toch telkens te laat is met bijstellen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

martinvdm schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:28:
[Afbeelding]
Ondanks 1sec p1 levert een oven die zichzelf op temperatuur houdt toch een apart beeld op, alsof de Zendure toch telkens te laat is met bijstellen.
Dit zie je helaas ook bij een batterij van bijvoorbeeld Homewizard. Als je kijkt naar het grote plaatje valt het in KWHs erg mee. Het kost iig meer als je bijvoorbeeld de oven niet mee neemt in de aansturing of tijdens het koken 2400 watt gaat terugleveren. (dat laatste is wellicht wel leuk als je veel batterij capaciteit hebt en je zit in het opwekseizoen)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
Andere vraag... hoeveel energie heb je uit het net gehaald tijdens die periode?
Het schakelen van het vermogen duurt ook enkele seconden.
Ik denk dat het opgenomen vermogen uit het net verwaarsloosbaar is.
Doet een andere batterij het beter?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:00
Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Ik zou de SF800Plus en AB2000X combineren en de SF800 direct op een stopcontact aansluiten zonder accu. Dan kan je de SF800 icm zonnepanelen altijd op max export zetten (800 Watt) en de zonnestroom via de SF800Plus in de accu opslaan.
[...].
Qua kennis gaat mij dit nu nog te ver. De SF800 leg ik wel op zolder. En de AB2000X gaat inderdaad onder de SF800Plus.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

martinvdm schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:28:
[Afbeelding]
Ja klopt, je ziet wel duidelijk dat een lager verbruik een mooiere NOM geeft en de batterij, ook ongetwijfeld bij andere merken, soms wat laat is en dus kort verbruik oplevert. Zeker bij het korte schakelen van hoger verbruik, zoals een oven.

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 16-01-2026 19:27 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

martinvdm schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Ja klopt, je ziet wel duidelijk dat een lager verbruik een mooiere NOM geeft en de batterij, ook ongetwijfeld bij andere merken, soms wat laat is en dus kort verbruik oplevert. Zeker bij het korte schakelen van hoger verbruik, zoals een oven.
Dit zie je bij alle merken, het kost paar seconde voor die reageert en dan gaat de oven tussendoor in lagere stand en wordt er heel even over gecompenseerd. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij quooker als die even 10 sec 2000W piekt. Is onvermijdelijk en het verbruik /teruglevering wat er mee gemoeid is, is gelukkig beperkt.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• bilgy_no1
Hmm. Vandaag de batterij opgeladen tot 100% en tijdens de piekuren ontladen tot 10%.

Volgens de app was er 7,76 kWh uitvoer van de batterij. 100% zou dan 8,6 kWh zijn. Ik heb echter een 2400AC met 4 units, bij elkaar 11,52 kWh.

Bij het opladen is er van 71% naar 100% 3,68 kWh in de batterij gegaan. Dat impliceert een totale capaciteit van 12,69 kWh. Inclusief laadverliezen lijkt dat aardig te kloppen.

Maar als bij het ontladen zo'n 3 kWh verloren gaat is het niet echt economisch. Volgens Zonneplan heb ik vandaag 6,1 kWh teruggeleverd, inclusief 2,6 kWh opgewekte zonne-energie. Op zich logisch dat er nog iets aan eigen verbruik af is gegaan: 7,76 + 2,6 = 10,36 en 4,2 kWh eigen verbruik daarvan is wel plausibel.

Maar waar zit dan het verschil bij de batterij tussen de nominale capaciteit en wat er daadwerkelijk uit komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8N3T_o-8SWAuuJ3tmXKIYUeYJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FrlWYhGxDO7tuESlLVAEFvb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook even verder terug gekeken, maar ik zie geen dagen dat er meer dan ongeveer 7,5 kWh is teruggeleverd.

Op 10 januari een 'clean' verloop over de dag: 1x laden van 10-100%: 8,89 kWh erin
1x ontladen van 100-10%: 7,32 kWh eruit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNg0UREGTELNvBbqwGz8TY2syyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yiengxBKUuPttzPjqo2U42Uz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind dit niet stroken met 4 x 2,88 kWh. Dat is in elk geval geen bruikbare capaciteit.
bilgy_no1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:28:
Hmm. Vandaag de batterij opgeladen tot 100% en tijdens de piekuren ontladen tot 10%.

Volgens de app was er 7,76 kWh uitvoer van de batterij. 100% zou dan 8,6 kWh zijn. Ik heb echter een 2400AC met 4 units, bij elkaar 11,52 kWh.

Bij het opladen is er van 71% naar 100% 3,68 kWh in de batterij gegaan. Dat impliceert een totale capaciteit van 12,69 kWh. Inclusief laadverliezen lijkt dat aardig te kloppen.

Maar als bij het ontladen zo'n 3 kWh verloren gaat is het niet echt economisch. Volgens Zonneplan heb ik vandaag 6,1 kWh teruggeleverd, inclusief 2,6 kWh opgewekte zonne-energie. Op zich logisch dat er nog iets aan eigen verbruik af is gegaan: 7,76 + 2,6 = 10,36 en 4,2 kWh eigen verbruik daarvan is wel plausibel.

Maar waar zit dan het verschil bij de batterij tussen de nominale capaciteit en wat er daadwerkelijk uit komt?

[Afbeelding]

Ik heb ook even verder terug gekeken, maar ik zie geen dagen dat er meer dan ongeveer 7,5 kWh is teruggeleverd.

Op 10 januari een 'clean' verloop over de dag: 1x laden van 10-100%: 8,89 kWh erin
1x ontladen van 100-10%: 7,32 kWh eruit

[Afbeelding]

Ik vind dit niet stroken met 4 x 2,88 kWh. Dat is in elk geval geen bruikbare capaciteit.
Er zitten een aantal variabelen in de berekening, maar, een bekend issue is ook de volgorde van de accu's: Heb je die al eens anders opgestapeld? Klinkt mogelijk vreemd, maar zoek maar eens terug. Ik heb 3 stapels van 6 stuks en daar zat wel 2+ kWh verschil tussen afhankelijk van de volgorde van de AB3000X'en onder de 2400AC.

Wat verder meespeelt:
  1. 10% resterend is niet per se 10% resterend
  2. De laatste keer laden naar 100% icm balanceren/kalibreren. Is 6 dagen geleden dus kan iets invloed hebben, maar niet veel
  3. Round Trip Efficiency, deze is met NOM een stuk lager dan de sweet spot van +-2100-2200 Watt.

• bilgy_no1
Taro schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:14:
[...]

Er zitten een aantal variabelen in de berekening, maar, een bekend issue is ook de volgorde van de accu's: Heb je die al eens anders opgestapeld? Klinkt mogelijk vreemd, maar zoek maar eens terug. Ik heb 3 stapels van 6 stuks en daar zat wel 2+ kWh verschil tussen afhankelijk van de volgorde van de AB3000X'en onder de 2400AC.

Wat verder meespeelt:
  1. 10% resterend is niet per se 10% resterend
  2. De laatste keer laden naar 100% icm balanceren/kalibreren. Is 6 dagen geleden dus kan iets invloed hebben, maar niet veel
  3. Round Trip Efficiency, deze is met NOM een stuk lager dan de sweet spot van +-2100-2200 Watt.
De stapel klopt inderdaad niet met de app.

Maar de batterij is op beide dagen steeds tot 100% geladen en dezelfde dag ontladen. Het was ook geen NOM, maar gewoon full power terugleveren met 2400W.

Ik zal eens kijken of het andersom stapelen helpt.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17

koboy

Heb een idee voor een icon

bilgy_no1 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:48:
[...]

De stapel klopt inderdaad niet met de app.

Maar de batterij is op beide dagen steeds tot 100% geladen en dezelfde dag ontladen. Het was ook geen NOM, maar gewoon full power terugleveren met 2400W.

Ik zal eens kijken of het andersom stapelen helpt.
Zou zeker kijken of anders stapelen helpt. Heb vandaag (volgens de 2400AC) 9,99 kWh teruggeleverd, vorige week donderdag 9,7 kWh.
Beide 100-10%, en het opladen naar 100% komende vanaf ongeveer halfvol, ook met een set van 4 accu modules.
Wat me wel opvalt is dat na ongeveer 1,5 uur stampen op 2400 W hij terugzakt naar ongeveer 2200 W. Wellicht thermal throrling, want de koelribben worden goed heet.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

koboy schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:01:
[...]
Wat me wel opvalt is dat na ongeveer 1,5 uur stampen op 2400 W hij terugzakt naar ongeveer 2200 W. Wellicht thermal throrling, want de koelribben worden goed heet.
Daarom hier de koelers erop, max 41-42 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZpfI3IxoygTx5tIk6tVQXkQeFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0ONO497qSXMpvOudTW0yGoh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGakPjolY43S42a5iST9zl-PeS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCVek47LQNEHSkWafWqeDHf5.jpg?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
koboy schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:01:
[...]

Zou zeker kijken of anders stapelen helpt. Heb vandaag (volgens de 2400AC) 9,99 kWh teruggeleverd, vorige week donderdag 9,7 kWh.
Beide 100-10%, en het opladen naar 100% komende vanaf ongeveer halfvol, ook met een set van 4 accu modules.
Ik heb ze gewoon netjes 2400W terug zien leveren de hele tijd (verbruik in huis + terugleveren aan het net). Geen thermal throttling gezien dus. En als ik jouw cijfers zie lijkt het net alsof er bij mij eentje niet meedoet. Maar ik zie ze wel allemaal ongeveer dezelfde soc hebben. Zowel vol als leeg.

Ze staan in een onverwarmde schuur, dus de temperatuur is denk ik wel OK. Ook vorige week bij veel kouder weer was het hetzelfde.

Ik verander morgen de volgorde. Ik zie wel dat er eentje op 10% staat, de rest op 11%. De bovenste stond eerder op 12%.

Als ik naar de temperatuur kijk, zou Batterij 1 - 3 - 2 - 4 (boven naar beneden) de juiste volgorde moeten zijn. Ervan uitgaande dat de koudste batterij onderaan staat.

Of zou ik het hele stapeltje om moeten keren? Eventueel iets isolerends onder de stapel zetten? Het staat nu op de betonnen vloer.

Beetje gek dat de volgorde zo van invloed zou zijn, maar toch even proberen.
Pagina: 1 ... 164 165 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.