Btw teruggave is eenmalig.Pakhaas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:53:
Als je later uitbreiding koopt. Kan je dan weer btw terugvragen, of kan dat eenmalig?
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Klopt, de thuisaccu's communiceren direct en lokaal met de P1-meter, daarvoor is HEMS nodig. Haal je apparaten uit HEMS dan werkt de 1 op 1 of 1 op veel lokale communicatie onderling niet meer.lars1986 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:10:
Heb een homewizard P1 met versie 5.1903 "vorige week aangeschaft" en deze krijg ik wel werkend maar alleen als hems aanstaat!
Bij HomeWizard zelf is de P1-meter ook de "loadbalancer", bij Zendure communiceren de omvormers onderling over de afstemming én communiceren de omvormers met de P1-meter. Je hebt dus geen dirigent/regie nodig vanuit een ander apparaat, maar dat werkt alleen binnen HEMS.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ook @pakhaas.....
Weet je dat zeker? Je vraagt toch de btw terug als zijnde een regulier bedrijf? Dan zou het logisch zijn dat zo lang je bereid bent de periodieke BTW aangiftes te doen je nog BTW over investeringen kunt terugvragen. Zodra je de KOR induikt is het ik elk geval over.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
- Taro
- Niet online
Je hoeft geen BTW-aangiftes te doen over de verdiensten met dynamisch handelen aangezien je in de KOR zit.koboy schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:41:
[...]
Ook @pakhaas.....
Weet je dat zeker? Je vraagt toch de btw terug als zijnde een regulier bedrijf? Dan zou het logisch zijn dat zo lang je bereid bent de periodieke BTW aangiftes te doen je nog BTW over investeringen kunt terugvragen. Zodra je de KOR induikt is het ik elk geval over.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Precies, dus zo lang je de aanvraag KOR niet doet en "normaal" ondernemer blijft met de bijbehorende BTW aangiftes kun je een extra accu module kopen en daar de BTW over terugvragen (met je BTW aangifte)Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Je hoeft geen BTW-aangiftes te doen over de verdiensten met dynamisch handelen aangezien je in de KOR zit.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
- Taro
- Niet online
Maar dan zal je ook BTW moeten afdragen over de opbrengsten. En dan heb je gewoon als ondernemer de accu set gekocht en BTW teruggevraagd net als bij iedere andere zakelijke aanschaf, niet als particulier.koboy schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:06:
[...]
Precies, dus zo lang je de aanvraag KOR niet doet en "normaal" ondernemer blijft met de bijbehorende BTW aangiftes kun je een extra accu module kopen en daar de BTW over terugvragen (met je BTW aangifte)
Volgens mij kom je automatisch in de KOR terecht met deze aanvraag. En dat is ook het mooie van die regeling: BTW terug op de aanvraag, daarna geen BTW betalen (Mits binnen de limiet, maar die zal je nooit overschrijden met alleen handelen) of administratieve lasten over het vervolg.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 11-01-2026 23:09 ]
Wat ik niet begrijp is waarom de P1-meter off-line van HW (firmware 6.0.206) blijkt te gaan, dat is tenminste bij mij het geval, als ik HEMS uitzet. Dat vind ik een gemis want nu registreert de Zendure app geen meetgegevens van de slimme meter meer. Ben ik alsnog gebonden aan de P1-meter van Zendure.. Of HA.Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Klopt, de thuisaccu's communiceren direct en lokaal met de P1-meter, daarvoor is HEMS nodig. Haal je apparaten uit HEMS dan werkt de 1 op 1 of 1 op veel lokale communicatie onderling niet meer.
Bij HomeWizard zelf is de P1-meter ook de "loadbalancer", bij Zendure communiceren de omvormers onderling over de afstemming én communiceren de omvormers met de P1-meter. Je hebt dus geen dirigent/regie nodig vanuit een ander apparaat, maar dat werkt alleen binnen HEMS.
Is dat alleen bij mij het geval?
Of is dat nog een feature waar bij Zendure aan gewerkt wordt, de P1-meter van HW gelijk aan die van Shelly of Zendure?
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Volgens mij communiceert de Zendure P1-meter zelfstandig (via de WiFi bridge) met de Zendure cloud, waar de historie/statistieken worden bijgehouden.Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Wat ik niet begrijp is waarom de P1-meter off-line van HW (firmware 6.0.206) blijkt te gaan, dat is tenminste bij mij het geval, als ik HEMS uitzet. Dat vind ik een gemis want nu registreert de Zendure app geen meetgegevens van de slimme meter meer. Ben ik alsnog gebonden aan de P1-meter van Zendure.. Of HA.
Is dat alleen bij mij het geval?
Of is dat nog een feature waar bij Zendure aan gewerkt wordt, de P1-meter van HW gelijk aan die van Shelly of Zendure?
De HW-P1-meter doet dit, logischerwijs, niet. De Zendure omvormer leest lokaal de HW-P1-meter uit t.b.v. NOM, en stuurt de data (ook) door naar de Zendure cloud, maar doet dit alleen als de omvormer in HEMS zit, lijkt het. Geen idee of Zendure dit zou kunnen (en willen) aanpassen.
Ik heb geen andere P1-meters in Zendure app beschikbaar en ken de functionaliteit van de P1-meters van Shelly en Zendure niet.a2aan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:53:
[...]
De HW-P1-meter doet dit, logischerwijs, niet. De Zendure omvormer leest lokaal de HW-P1-meter uit t.b.v. NOM, en stuurt de data (ook) door naar de Zendure cloud, maar doet dit alleen als de omvormer in HEMS zit, lijkt het. Geen idee of Zendure dit zou kunnen (en willen) aanpassen.
Maar ook zij registreren niet in de Zendure app als HEMS uitstaat?
En gaan eveneens off-line als HEMS wordt uitgeschakeld?
Zou graag in Zendure app een totaalplaatje zien van laden en ontladen in relatie tot de rest van het elektriciteitsverbruik in het huishouden.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Volgens mij heeft de Zendure cloud/app wel altijd data van de Zendure P1-meter, ook zonder HEMS, en kan/werkt dat omdat de P1-meter van Zendure zelfstandig met hun cloud communiceert (en die van HW logischerwijs niet).Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:10:
[...]
Ik heb geen andere P1-meters in Zendure app beschikbaar en ken de functionaliteit van de P1-meters van Shelly en Zendure niet.
Maar ook zij registreren niet in de Zendure app als HEMS uitstaat?
En gaan eveneens off-line als HEMS wordt uitgeschakeld?
Zou graag in Zendure app een totaalplaatje zien van laden en ontladen in relatie tot de rest van het elektriciteitsverbruik in het huishouden.
Ik gebruik juist HomeWizard voor het totaaloverzicht, met een HW Socket tussen mijn 2400AC en het net.
Je gebruikt steeds de term logischerwijs maar ik beleef dit anders. Daarom benieuwd of de P1-meter van Shelly ook off-line gaat als HEMS uitstaat. Nog niet over gelezen.a2aan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Volgens mij heeft de Zendure cloud/app wel altijd data van de Zendure P1-meter, ook zonder HEMS, en kan/werkt dat omdat de P1-meter van Zendure zelfstandig met hun cloud communiceert (en die van HW logischerwijs niet).
Ik gebruik juist HomeWizard voor het totaaloverzicht, met een HW Socket tussen mijn 2400AC en het net.
Heb inderdaad ook 2 Eastron-meters in de groepenkast om de specifieke groepen van de SF 2400's te monitoren. Dan blijven we het maar in HA duwen en via het energiedashboard aldaar bekijken. Had de data ook graag in de Zendure app beschikbaar gehad.
- Taro
- Niet online
Shelly heeft geen P1-meter, alleen CT-meters en die werken wel buiten HEMS om.Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Daarom benieuwd of de P1-meter van Shelly ook off-line gaat als HEMS uitstaat. Nog niet over gelezen.
Dat is de data toch ook op basis van de meter in de SF2400AC? Apparaten lijst - SF2400AC selecteren - knopje statistieken.....Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Je gebruikt steeds de term logischerwijs maar ik beleef dit anders. Daarom benieuwd of de P1-meter van Shelly ook off-line gaat als HEMS uitstaat. Nog niet over gelezen.
Heb inderdaad ook 2 Eastron-meters in de groepenkast om de specifieke groepen van de SF 2400's te monitoren. Dan blijven we het maar in HA duwen en via het energiedashboard aldaar bekijken. Had de data ook graag in de Zendure app beschikbaar gehad.
Iemand vertelde mij dat de SolarFlow 2400AC mechanische relais heeft en daardoor maximaal 50x per dag mag wisselen tussen laden en ontladen.
Weet iemand of dit klopt en wat er achter zit?
Weet iemand of dit klopt en wat er achter zit?
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Jij zou het logisch vinden dat een apparaat van HomeWizard, zelfstandig, zijn metingen naar de Zendure-cloud stuurt? Dat is namelijk wat de P1-meter van Zendure, volgens mij, wél doet.Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Je gebruikt steeds de term logischerwijs maar ik beleef dit anders.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de P1-meters van HW en Zendure (fundamenteel) anders werken, qua communicatie met Zendure, wat een (logische) reden zou kunnen zijn dat ze qua 'functionaliteit in de app' van elkaar verschillen.
- Taro
- Niet online
HEMS is vrij beperkt en maakt nog weleens fouten. Bijv. de AI-mode doet vaak niet wat je verwacht en dynamisch handelen doet ook weleens wat anders dan je verwacht. Daarom kiezen veel mensen voor aansturen via Home Assistant of Homey.meesje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:45:
Even een vraag van een leek: waarom zou je geen gebruik maken van HEMS?
Helder! In dat geval (Homey/HA) moet je dus de P1 meter van Zendure gebruiken? Dat was voor mij de achterliggende vraag. Ik las namelijk dat de HW P1 meter offline gaat als je geen HEMS gebruikt.Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:54:
[...]
HEMS is vrij beperkt en maakt nog weleens fouten. Bijv. de AI-mode doet vaak niet wat je verwacht en dynamisch handelen doet ook weleens wat anders dan je verwacht. Daarom kiezen veel mensen voor aansturen via Home Assistant of Homey.
Ik gebruik HEMS met Zenki mode en ben er tevreden over voor mijn situatie. Maar ik moet wel zeggen dat hij er een maand over gedaan heeft om mijn verbruikspatroon aan te leren. Nu houdt ie goed rekening met de voorspelde zon en zonnepanelen opbrengst, en weet ook de dynamische stroomprijzen om op het juiste moment te laden.meesje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:45:
Even een vraag van een leek: waarom zou je geen gebruik maken van HEMS?
En inderdaad soms zit hij er iets naast, maar in mijn ervaring is dat meer een enkele keer geweest in een half jaar tijd.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
- Taro
- Niet online
Via HA/Homey kan je zowel de HW P1-meter als die van Zendure, Ecotracker, etc. gebruiken. En in HEMS ook.meesje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Helder! In dat geval moet je dus de P1 meter van Zendure gebruiken? Dat was voor mij de achterliggende vraag. Ik las namelijk dat de HW P1 meter offline gaat als je geen HEMS gebruikt.
Haal je het apparaat uit HEMS dan heb je maar 1 optie: Handmatig laden of handmatig ontladen en dan heb je niets aan een P1-meter.
Maar geef HEMS vooral een kans en de AI inderdaad voldoende tijd om in te leren. Of kies de nul op de meter mode of dynamisch handelen. Beter een gerichte mode dan een brede mode, tenzij je natuurlijk veel zaken wil combineren.
Bedankt. Dat verklaart dus dat de HW P1 off line gaat; deze heeft dan geen functie. Ik zal HEMS inderdaad een kans geven.Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Via HA/Homey kan je zowel de HW P1-meter als die van Zendure, Ecotracker, etc. gebruiken. En in HEMS ook.
Haal je het apparaat uit HEMS dan heb je maar 1 optie: Handmatig laden of handmatig ontladen en dan heb je niets aan een P1-meter.
Maar geef HEMS vooral een kans en de AI inderdaad voldoende tijd om in te leren. Of kies de nul op de meter mode of dynamisch handelen. Beter een gerichte mode dan een brede mode, tenzij je natuurlijk veel zaken wil combineren.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.