Btw teruggave is eenmalig.Pakhaas schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:53:
Als je later uitbreiding koopt. Kan je dan weer btw terugvragen, of kan dat eenmalig?
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Klopt, de thuisaccu's communiceren direct en lokaal met de P1-meter, daarvoor is HEMS nodig. Haal je apparaten uit HEMS dan werkt de 1 op 1 of 1 op veel lokale communicatie onderling niet meer.lars1986 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:10:
Heb een homewizard P1 met versie 5.1903 "vorige week aangeschaft" en deze krijg ik wel werkend maar alleen als hems aanstaat!
Bij HomeWizard zelf is de P1-meter ook de "loadbalancer", bij Zendure communiceren de omvormers onderling over de afstemming én communiceren de omvormers met de P1-meter. Je hebt dus geen dirigent/regie nodig vanuit een ander apparaat, maar dat werkt alleen binnen HEMS.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Ook @pakhaas.....
Weet je dat zeker? Je vraagt toch de btw terug als zijnde een regulier bedrijf? Dan zou het logisch zijn dat zo lang je bereid bent de periodieke BTW aangiftes te doen je nog BTW over investeringen kunt terugvragen. Zodra je de KOR induikt is het ik elk geval over.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
- Taro
- Niet online
Je hoeft geen BTW-aangiftes te doen over de verdiensten met dynamisch handelen aangezien je in de KOR zit.koboy schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:41:
[...]
Ook @pakhaas.....
Weet je dat zeker? Je vraagt toch de btw terug als zijnde een regulier bedrijf? Dan zou het logisch zijn dat zo lang je bereid bent de periodieke BTW aangiftes te doen je nog BTW over investeringen kunt terugvragen. Zodra je de KOR induikt is het ik elk geval over.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Precies, dus zo lang je de aanvraag KOR niet doet en "normaal" ondernemer blijft met de bijbehorende BTW aangiftes kun je een extra accu module kopen en daar de BTW over terugvragen (met je BTW aangifte)Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:55:
[...]
Je hoeft geen BTW-aangiftes te doen over de verdiensten met dynamisch handelen aangezien je in de KOR zit.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
- Taro
- Niet online
Maar dan zal je ook BTW moeten afdragen over de opbrengsten. En dan heb je gewoon als ondernemer de accu set gekocht en BTW teruggevraagd net als bij iedere andere zakelijke aanschaf, niet als particulier.koboy schreef op zondag 11 januari 2026 @ 23:06:
[...]
Precies, dus zo lang je de aanvraag KOR niet doet en "normaal" ondernemer blijft met de bijbehorende BTW aangiftes kun je een extra accu module kopen en daar de BTW over terugvragen (met je BTW aangifte)
Volgens mij kom je automatisch in de KOR terecht met deze aanvraag. En dat is ook het mooie van die regeling: BTW terug op de aanvraag, daarna geen BTW betalen (Mits binnen de limiet, maar die zal je nooit overschrijden met alleen handelen) of administratieve lasten over het vervolg.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 11-01-2026 23:09 ]
Wat ik niet begrijp is waarom de P1-meter off-line van HW (firmware 6.0.206) blijkt te gaan, dat is tenminste bij mij het geval, als ik HEMS uitzet. Dat vind ik een gemis want nu registreert de Zendure app geen meetgegevens van de slimme meter meer. Ben ik alsnog gebonden aan de P1-meter van Zendure.. Of HA.Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Klopt, de thuisaccu's communiceren direct en lokaal met de P1-meter, daarvoor is HEMS nodig. Haal je apparaten uit HEMS dan werkt de 1 op 1 of 1 op veel lokale communicatie onderling niet meer.
Bij HomeWizard zelf is de P1-meter ook de "loadbalancer", bij Zendure communiceren de omvormers onderling over de afstemming én communiceren de omvormers met de P1-meter. Je hebt dus geen dirigent/regie nodig vanuit een ander apparaat, maar dat werkt alleen binnen HEMS.
Is dat alleen bij mij het geval?
Of is dat nog een feature waar bij Zendure aan gewerkt wordt, de P1-meter van HW gelijk aan die van Shelly of Zendure?
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Volgens mij communiceert de Zendure P1-meter zelfstandig (via de WiFi bridge) met de Zendure cloud, waar de historie/statistieken worden bijgehouden.Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Wat ik niet begrijp is waarom de P1-meter off-line van HW (firmware 6.0.206) blijkt te gaan, dat is tenminste bij mij het geval, als ik HEMS uitzet. Dat vind ik een gemis want nu registreert de Zendure app geen meetgegevens van de slimme meter meer. Ben ik alsnog gebonden aan de P1-meter van Zendure.. Of HA.
Of is dat nog een feature waar bij Zendure aan gewerkt wordt, de P1-meter van HW gelijk aan die van Shelly of Zendure?
De HW-P1-meter doet dit, logischerwijs, niet. De Zendure omvormer leest lokaal de HW-P1-meter uit t.b.v. NOM, en stuurt de data (ook) door naar de Zendure cloud, maar doet dit alleen als de omvormer in HEMS zit, lijkt het. Geen idee of Zendure dit zou kunnen (en willen) aanpassen.
Ik heb geen andere P1-meters in Zendure app beschikbaar en ken de functionaliteit van de P1-meters van Shelly en Zendure niet.a2aan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:53:
[...]
De HW-P1-meter doet dit, logischerwijs, niet. De Zendure omvormer leest lokaal de HW-P1-meter uit t.b.v. NOM, en stuurt de data (ook) door naar de Zendure cloud, maar doet dit alleen als de omvormer in HEMS zit, lijkt het. Geen idee of Zendure dit zou kunnen (en willen) aanpassen.
Maar ook zij registreren niet in de Zendure app als HEMS uitstaat?
En gaan eveneens off-line als HEMS wordt uitgeschakeld?
Zou graag in Zendure app een totaalplaatje zien van laden en ontladen in relatie tot de rest van het elektriciteitsverbruik in het huishouden.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Volgens mij heeft de Zendure cloud/app wel altijd data van de Zendure P1-meter, ook zonder HEMS, en kan/werkt dat omdat de P1-meter van Zendure zelfstandig met hun cloud communiceert (en die van HW logischerwijs niet).Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:10:
[...]
Ik heb geen andere P1-meters in Zendure app beschikbaar en ken de functionaliteit van de P1-meters van Shelly en Zendure niet.
Maar ook zij registreren niet in de Zendure app als HEMS uitstaat?
En gaan eveneens off-line als HEMS wordt uitgeschakeld?
Zou graag in Zendure app een totaalplaatje zien van laden en ontladen in relatie tot de rest van het elektriciteitsverbruik in het huishouden.
Ik gebruik juist HomeWizard voor het totaaloverzicht, met een HW Socket tussen mijn 2400AC en het net.
Je gebruikt steeds de term logischerwijs maar ik beleef dit anders. Daarom benieuwd of de P1-meter van Shelly ook off-line gaat als HEMS uitstaat. Nog niet over gelezen.a2aan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:23:
[...]
Volgens mij heeft de Zendure cloud/app wel altijd data van de Zendure P1-meter, ook zonder HEMS, en kan/werkt dat omdat de P1-meter van Zendure zelfstandig met hun cloud communiceert (en die van HW logischerwijs niet).
Ik gebruik juist HomeWizard voor het totaaloverzicht, met een HW Socket tussen mijn 2400AC en het net.
Heb inderdaad ook 2 Eastron-meters in de groepenkast om de specifieke groepen van de SF 2400's te monitoren. Dan blijven we het maar in HA duwen en via het energiedashboard aldaar bekijken. Had de data ook graag in de Zendure app beschikbaar gehad.
- Taro
- Niet online
Shelly heeft geen P1-meter, alleen CT-meters en die werken wel buiten HEMS om.Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Daarom benieuwd of de P1-meter van Shelly ook off-line gaat als HEMS uitstaat. Nog niet over gelezen.
Dat is de data toch ook op basis van de meter in de SF2400AC? Apparaten lijst - SF2400AC selecteren - knopje statistieken.....Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Je gebruikt steeds de term logischerwijs maar ik beleef dit anders. Daarom benieuwd of de P1-meter van Shelly ook off-line gaat als HEMS uitstaat. Nog niet over gelezen.
Heb inderdaad ook 2 Eastron-meters in de groepenkast om de specifieke groepen van de SF 2400's te monitoren. Dan blijven we het maar in HA duwen en via het energiedashboard aldaar bekijken. Had de data ook graag in de Zendure app beschikbaar gehad.
Iemand vertelde mij dat de SolarFlow 2400AC mechanische relais heeft en daardoor maximaal 50x per dag mag wisselen tussen laden en ontladen.
Weet iemand of dit klopt en wat er achter zit?
Weet iemand of dit klopt en wat er achter zit?
Even een vraag van een leek: waarom zou je geen gebruik maken van HEMS?
Jij zou het logisch vinden dat een apparaat van HomeWizard, zelfstandig, zijn metingen naar de Zendure-cloud stuurt? Dat is namelijk wat de P1-meter van Zendure, volgens mij, wél doet.Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Je gebruikt steeds de term logischerwijs maar ik beleef dit anders.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de P1-meters van HW en Zendure (fundamenteel) anders werken, qua communicatie met Zendure, wat een (logische) reden zou kunnen zijn dat ze qua 'functionaliteit in de app' van elkaar verschillen.
- Taro
- Niet online
HEMS is vrij beperkt en maakt nog weleens fouten. Bijv. de AI-mode doet vaak niet wat je verwacht en dynamisch handelen doet ook weleens wat anders dan je verwacht. Daarom kiezen veel mensen voor aansturen via Home Assistant of Homey.meesje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:45:
Helder! In dat geval (Homey/HA) moet je dus de P1 meter van Zendure gebruiken? Dat was voor mij de achterliggende vraag. Ik las namelijk dat de HW P1 meter offline gaat als je geen HEMS gebruikt.Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:54:
[...]
HEMS is vrij beperkt en maakt nog weleens fouten. Bijv. de AI-mode doet vaak niet wat je verwacht en dynamisch handelen doet ook weleens wat anders dan je verwacht. Daarom kiezen veel mensen voor aansturen via Home Assistant of Homey.
Ik gebruik HEMS met Zenki mode en ben er tevreden over voor mijn situatie. Maar ik moet wel zeggen dat hij er een maand over gedaan heeft om mijn verbruikspatroon aan te leren. Nu houdt ie goed rekening met de voorspelde zon en zonnepanelen opbrengst, en weet ook de dynamische stroomprijzen om op het juiste moment te laden.meesje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:45:
En inderdaad soms zit hij er iets naast, maar in mijn ervaring is dat meer een enkele keer geweest in een half jaar tijd.
- Taro
- Niet online
Via HA/Homey kan je zowel de HW P1-meter als die van Zendure, Ecotracker, etc. gebruiken. En in HEMS ook.meesje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Helder! In dat geval moet je dus de P1 meter van Zendure gebruiken? Dat was voor mij de achterliggende vraag. Ik las namelijk dat de HW P1 meter offline gaat als je geen HEMS gebruikt.
Haal je het apparaat uit HEMS dan heb je maar 1 optie: Handmatig laden of handmatig ontladen en dan heb je niets aan een P1-meter.
Maar geef HEMS vooral een kans en de AI inderdaad voldoende tijd om in te leren. Of kies de nul op de meter mode of dynamisch handelen. Beter een gerichte mode dan een brede mode, tenzij je natuurlijk veel zaken wil combineren.
Bedankt. Dat verklaart dus dat de HW P1 off line gaat; deze heeft dan geen functie. Ik zal HEMS inderdaad een kans geven.Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Via HA/Homey kan je zowel de HW P1-meter als die van Zendure, Ecotracker, etc. gebruiken. En in HEMS ook.
Haal je het apparaat uit HEMS dan heb je maar 1 optie: Handmatig laden of handmatig ontladen en dan heb je niets aan een P1-meter.
Maar geef HEMS vooral een kans en de AI inderdaad voldoende tijd om in te leren. Of kies de nul op de meter mode of dynamisch handelen. Beter een gerichte mode dan een brede mode, tenzij je natuurlijk veel zaken wil combineren.
Met name de AI. Heb jij of ken je iemand die deze echt al een tijd heeft draaien en dus iets kan zeggen over hoe goed het werkt of niet?Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Via HA/Homey kan je zowel de HW P1-meter als die van Zendure, Ecotracker, etc. gebruiken. En in HEMS ook.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zo gisteren is eindelijk de nagestuurde P1 meter binnen gekomen, installatie was echt met 10 seconden geregeld. Ging ook prima met een passieve splitter samen met de HW meter.
Jammer dat ik HW nooit goed aan de praat heb gekregen(minder spul in de meterkast=beter) maar nu kan de setup eindelijk nom gaan draaien zodra het zonnetje doorbreekt hier.
Jammer dat ik HW nooit goed aan de praat heb gekregen(minder spul in de meterkast=beter) maar nu kan de setup eindelijk nom gaan draaien zodra het zonnetje doorbreekt hier.
Is hier nog wat uitgekomen? Zendure vraagt mij nu, met dezelfde situatie, ook om de login op de app. Ze vragen wel of ik er tijdelijk even een specifiek simpeler wachtwoord van wil maken.geert1992 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:25:
[...]
Al een tijdje met hun in gesprek hierover.
Het technische team vroeg om een e-mailadres en wachtwoord om mee te kunnen kijken. Ze hadden wat moeite om het wachtwoord exact over te typen en meldden vervolgens dat de inloggegevens niet correct waren. Voor de zekerheid heb ik de gegevens daarna zelf gekopieerd en geplakt, en ik kon wel inloggen.
Zouden ze hebben geleerd van hun eerdere uitdagingen?
Scherp opgemerkt.Taro schreef op maandag 12 januari 2026 @ 20:38:
[...]
Shelly heeft geen P1-meter, alleen CT-meters en die werken wel buiten HEMS om.
Maar blijft de vraag of Zendure eraan werkt om de data van de HW meter in het menu Thuis weer te geven als HEMS uit staat. Dat zou een vooruitgang zijn.
Wat een 'bijzondere' manier van werken zeg. De klant vragen om eventjes de inloggegevens te mailen...rs24a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:02:
[...]
Is hier nog wat uitgekomen? Zendure vraagt mij nu, met dezelfde situatie, ook om de login op de app. Ze vragen wel of ik er tijdelijk even een specifiek simpeler wachtwoord van wil maken.
Zouden ze hebben geleerd van hun eerdere uitdagingen?
OK lijkt er dus op dat ze nergens bij kunnen zonder die gegevens, maar dan nog is dit wel echt heel knullig.
In de app hebben ze een Share device functie. Ze zouden van een dergelijke structuur gebruik kunnen maken om je systeem/apparaten met hun support te delen, al dan niet tijdelijk. Dan heeft de gebruiker nog steeds het beheer over wie er toegang krijgt tot de data zonder wachtwoorden te e-mailen..bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Wat een 'bijzondere' manier van werken zeg. De klant vragen om eventjes de inloggegevens te mailen...
OK lijkt er dus op dat ze nergens bij kunnen zonder die gegevens, maar dan nog is dit wel echt heel knullig.
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Ja, precies die gedachte heb ik hier een paar weken geleden ook al gedeeld. Kwam bij mij ook een hele instructie bij om tijdelijk een ander wachtwoord te gebruiken. Het verzoek om een simpel wachtwoord was er toen nog niet.bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Wat een 'bijzondere' manier van werken zeg. De klant vragen om eventjes de inloggegevens te mailen...
Nieuw in dit forum en aan het orienteren op een batterij, denk aan de Indevolt Powerflex 2000 of de Zendure AC 2400.. Begrijp dat ik elke situatie anders is, maar uiteraard benieuwd naar de terugverdientijd.
Opbrengst panelen 7324
Verbruik direct panelen 3022
Verbruik net 7101
TOTAAL verbruik 10123 (wp/ev)
Teruggeleverd 4302
Dynamisch energiecontract Tibber
Een aantal algemene vragen:
1. Waarom kiezen voor Indevolt en waarom kiezen voor Zendure?
2. Is er een een grove schatting te maken van de verdiensten ivm tvt?
3. Wat zijn jullie ervaringen mbt Zendure AC 2400? Of zijn er nog alternatieven die relevant zijn?
Erg benieuwd naar jullie reacties.
Alvast bedankt.
Opbrengst panelen 7324
Verbruik net 7101
Teruggeleverd 4302
3. Wat zijn jullie ervaringen mbt Zendure AC 2400? Of zijn er nog alternatieven die relevant zijn?
Alvast bedankt.
Zendure kent een goede bouwkwaliteit, ingebouwde brandbeveiliging en batterijverwarming (handig voor in koude schuren en onverwarmde garages). Daarnaast goed in HA (en recent ook Homey, al weet ik niet hoe goed dat werkt) aan te sturen.Martijnvdb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:34:
Nieuw in dit forum en aan het orienteren op een batterij, denk aan de Indevolt Powerflex 2000 of de Zendure AC 2400.. Begrijp dat ik elke situatie anders is, maar uiteraard benieuwd naar de terugverdientijd.
Opbrengst panelen 7324
Verbruik net 7101
Teruggeleverd 4302
Alvast bedankt.
IndeVolt, geen idee. Al lijkt het mij op een afstandje geen slechte batterij.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Verdiensten: ik ga hier uit van 'natte vinger' prijzen. Dus zie onderstaande niet als absolute getallen, meer als manier om ernaar te kijken vanuit je eigen data.Martijnvdb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:34:
Opbrengst panelen 7324
Verbruik net 7101
Teruggeleverd 4302
Alvast bedankt.
Doel van de batterij is om meer van de PV-opwekking zelf te kunnen verbruiken. Dat hangt dus af van hoeveel verbruik je typisch hebt in de uren waarop de zon niet schijnt. Dat is afhankelijk van je nachtverbruik die je niet kunt verschuiven naar de dag. Als je in dit topic zoekt op 'sluipverbruik' kom je daar veel posts over tegen.
Maar stel dat je 's nachts 5 kWh verbruikt (ik zou kijken naar de periode april-september), dan kun je grofweg 180 dagen per jaar * 5 kWh * €0.10 verdienen met het verschuiven. Dat is dus €90 per jaar. Dit is gebaseerd op de aanname dat je bij terugleveren overdag €0,01 kaal krijgt en dat je anders 's nachts €0,11 kaal betaalt. Moet je eigenlijk ook nog rekening houden met laad- en ontlaadverliezen.
NB vanaf 2027 wordt dit interessanter, omdat je dan geen Energiebelasting meer gesaldeerd krijgt. Dan levert je kWh misschien €0,01 op overdag en moet je 's nachts voor €0,22 inkopen. Dan levert het dus bijna €200 op in de zomermaanden.
In de winter kun je besparen door de piekuren te vermijden en zo je gemiddelde kWh-tarief te verlagen. Met een warmtepomp zal je verbruik vooral in de winter hoog zijn, dus stel dat je op 4500 kWh gemiddeld €0.03 per kWh bespaart dan is dat nog eens €135 op.
Vanaf 2027 zou dat dus neerkomen op €335 per jaar. Kanttekening: Het hangt sterk af van de capaciteit. In de zomer ben je beperkt door hoeveel je in de nacht verbruikt. Dan is 5 kWh misschien al voldoende. Maar om in de winter daadwerkelijk een aanzienlijke impact op je gemiddelde tarief te hebben moet je misschien wel een grotere batterij hebben.
De juiste dimensionering hangt dus af van je verbruik. Met een soortgelijk profiel (warmtepomp, EV, PV) maar andere cijfers (4000 kWh opwekking, 6500-7000 kWh afname, 2400 kWh teruglevering voor de batterij) kwam ik uit op 2400AC + 4 batterijen, waarbij 3 batterijen eigenlijk ook wel voldoende waren geweest. Toch voor 4x gegaan om iets langere periode van dure uren te kunnen overbruggen en in 2026 nog meer te kunnen terugleveren in de zomer met volledige saldering.
Tot slot en los van de batterij: Tibber rekent tegenwoordig terugleverkosten (inkoopvergoeding krijg je niet meer terug bij terugleveren), dus dat kost je €0,018 per kWh die je teruglevert. Switchen naar Zonneplan levert je dus al direct ongeveer €80 plus dat je daar een zonnebonus krijgt op teruggeleverde energie (zal ook nog enkele tientjes schelen). Check anders ook even het dynamische prijzen topic.
Dank voor je uitgebreide reactie, fijn! Even buiten dit forum maar inderdaad Zonneplan wordt nu wel interessanter met zonnepanlen. Echter overweeg ik dus een batterij en ga ik als het goed is minder het net opsturen. Dus van wordt het verschil wel wat minder.bilgy_no1 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:24:
[...]
Verdiensten: ik ga hier uit van 'natte vinger' prijzen. Dus zie onderstaande niet als absolute getallen, meer als manier om ernaar te kijken vanuit je eigen data.
Doel van de batterij is om meer van de PV-opwekking zelf te kunnen verbruiken. Dat hangt dus af van hoeveel verbruik je typisch hebt in de uren waarop de zon niet schijnt. Dat is afhankelijk van je nachtverbruik die je niet kunt verschuiven naar de dag. Als je in dit topic zoekt op 'sluipverbruik' kom je daar veel posts over tegen.
Maar stel dat je 's nachts 5 kWh verbruikt (ik zou kijken naar de periode april-september), dan kun je grofweg 180 dagen per jaar * 5 kWh * €0.10 verdienen met het verschuiven. Dat is dus €90 per jaar. Dit is gebaseerd op de aanname dat je bij terugleveren overdag €0,01 kaal krijgt en dat je anders 's nachts €0,11 kaal betaalt. Moet je eigenlijk ook nog rekening houden met laad- en ontlaadverliezen.
NB vanaf 2027 wordt dit interessanter, omdat je dan geen Energiebelasting meer gesaldeerd krijgt. Dan levert je kWh misschien €0,01 op overdag en moet je 's nachts voor €0,22 inkopen. Dan levert het dus bijna €200 op in de zomermaanden.
In de winter kun je besparen door de piekuren te vermijden en zo je gemiddelde kWh-tarief te verlagen. Met een warmtepomp zal je verbruik vooral in de winter hoog zijn, dus stel dat je op 4500 kWh gemiddeld €0.03 per kWh bespaart dan is dat nog eens €135 op.
Vanaf 2027 zou dat dus neerkomen op €335 per jaar. Kanttekening: Het hangt sterk af van de capaciteit. In de zomer ben je beperkt door hoeveel je in de nacht verbruikt. Dan is 5 kWh misschien al voldoende. Maar om in de winter daadwerkelijk een aanzienlijke impact op je gemiddelde tarief te hebben moet je misschien wel een grotere batterij hebben.
De juiste dimensionering hangt dus af van je verbruik. Met een soortgelijk profiel (warmtepomp, EV, PV) maar andere cijfers (4000 kWh opwekking, 6500-7000 kWh afname, 2400 kWh teruglevering voor de batterij) kwam ik uit op 2400AC + 4 batterijen, waarbij 3 batterijen eigenlijk ook wel voldoende waren geweest. Toch voor 4x gegaan om iets langere periode van dure uren te kunnen overbruggen en in 2026 nog meer te kunnen terugleveren in de zomer met volledige saldering.
Tot slot en los van de batterij: Tibber rekent tegenwoordig terugleverkosten (inkoopvergoeding krijg je niet meer terug bij terugleveren), dus dat kost je €0,018 per kWh die je teruglevert. Switchen naar Zonneplan levert je dus al direct ongeveer €80 plus dat je daar een zonnebonus krijgt op teruggeleverde energie (zal ook nog enkele tientjes schelen). Check anders ook even het dynamische prijzen topic.
[ Voor 3% gewijzigd door Martijnvdb op 13-01-2026 15:39 ]
Heb jij een idee waar Zenki slim op stuurt; zoveel mogelijk eigen gebruik of op kosten? Als Zenki stuurt op kosten, en ik vermoed dat je een dynamisch contract hebt omdat je refereert aan dynamische tarieven, dan is slim sturen; volle bak laden op de laagste tarieven en volle bak ontladen op hoogste tarieven. Niet zo ingewikkeld dus.avdl72 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:14:
[...]
Ik gebruik HEMS met Zenki mode en ben er tevreden over voor mijn situatie. Maar ik moet wel zeggen dat hij er een maand over gedaan heeft om mijn verbruikspatroon aan te leren. Nu houdt ie goed rekening met de voorspelde zon en zonnepanelen opbrengst, en weet ook de dynamische stroomprijzen om op het juiste moment te laden.
En inderdaad soms zit hij er iets naast, maar in mijn ervaring is dat meer een enkele keer geweest in een half jaar tijd.
Als de salderingsregeling volgend jaar wegvalt wordt het allemaal wel wat ingewikkelder. Dan scoort eigen opgewekte en gebruikte zonnestroom een bonus van 13 cent per kWh. Dat vraagt dus een andere strategie. Volle bak terugleveren op de duurste uren is dan vaak niet meer de juiste strategie op dagen met veel opwek.
Hoi Taro. Ik zie dat jij een 3 fase kwh meter gebruikt. Kan je daar ook per fase bekijken wat er gebeurd, of heb je daar echt een 1 fase hw kwh meter voor nodig?Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:20:
Vanaf vanochtend vroeg een groot deel van de dag off-grid geweest, gelukkig zijn we daar inmiddels prima op voorbereid dus kon gewoon doorwerken
De 2x Hyper met ieder 3x AB2000S staan niet langer buiten onder de overkapping, maar nu netjes in de garage. In de meterkast een 3-fase 20A automaat en in de garage een onderverdeler met hoofdschakelaar en 3x B16, met daarna op ieder een eigen fase/groep een ABB 4x WCD en aanvullend nog een aarderail zodat ik bijv. de off-grid power strip gemakkelijk kan koppelen. Bij het aansluiten van de ABB 4x WCD's is rekening gehouden met de manier van bedraden waardoor ze beter met hogere vermogens om zouden moeten kunnen gaan. In overleg met de elektricien uiteindelijk niet voor 2x2 WCD's per fase gegaan zoals ook weleens wordt geadviseerd. Afijn, toch niet van plan meer dan 2400 Watt per blok te gaan gebruiken en kan altijd later nog worden aangepast. Waarschijnlijk sluit ik de Zendure AC 2400 in de toekomst toch niet via een stekker, maar via een lasdoos aan, dus zien we dan wel weer.
Kreeg vanmiddag een berichtje van de webshop dat ik waarschijnlijk morgen nog 1x Hyper met 3x AB2000S kan verwachten. Daarnaast ben ik aan het kijken of ik via een andere weg nog een extra Hyper en 3x AB2000S kan krijgen voor een 4e stapeltje, of 3 stapels van 4 stuks
Heb de 1x AB2000 non-S versie nu buiten op de Zendure Hub 2000 + APS Micro-omvormer aangesloten, die wil ik niet binnen hebben ivm ontbreken aerosol brandblusser en heb toch opslag voor die 2 panelen nodig nu ik de Hypers niet meer buiten heb staan.
Vooralsnog ziet het er zo uit, incl. HomeWizard 3-fase kWh-meter:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kabel links is van de PV-omvormer, zal die rode buis nog even netjes wegwerken en jammer dat de kabelgoot ooit beschadigd is, maar verder happy met deze oplossing. Hopelijk morgen 1 extra stapeltje ernaast zetten
Dat ligt er aan het merk: HomeWizard meters zijn qua registratie van data gestripte versies van de Eastron meters. En sommige data wordt door HW wel gemeten maar niet naar buiten gepubliceerd. Daar krijg je dus wel Wifi voor in de plaats.Pakhaas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:37:
[...]
Hoi Taro. Ik zie dat jij een 3 fase kwh meter gebruikt. Kan je daar ook per fase bekijken wat er gebeurd, of heb je daar echt een 1 fase hw kwh meter voor nodig?
Het ligt er maar net aan wat je wilt zien en registreren. Zie https://api-documentation.homewizard.com/docs/v1/measurement voor nadere info.
Vraag ging over HW. Ik wil alle 3 fases apart kunnen aflezen in de app. Als dat kan met een HW 3 fase kwh meter, dan is dat goedkoper dan 3x 1 fase HW kwh meter.Hieke schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:46:
[...]
Dat ligt er aan het merk: HomeWizard meters zijn qua registratie van data gestripte versies van de Eastron meters. En sommige data wordt door HW wel gemeten maar niet naar buiten gepubliceerd. Daar krijg je dus wel Wifi voor in de plaats.
Het ligt er maar net aan wat je wilt zien en registreren. Zie https://api-documentation.homewizard.com/docs/v1/measurement voor nadere info.
Wat schort er aan mijn verwijzing? Die refereert aan de 3-fase meter van Homewizard.. En welke app bedoel je dan?Pakhaas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:49:
[...]
Vraag ging over HW. Ik wil alle 3 fases apart kunnen aflezen in de app. Als dat kan met een HW 3 fase kwh meter, dan is dat goedkoper dan 3x 1 fase HW kwh meter.
Dit het relevante gedeelte in de link dat de 3-fase meter uitspuugt.. Als je aan die data niet genoeg aan hebt dan moet je een alternatief voor de HW 3-fase meter zoeken.
[ Voor 45% gewijzigd door Hieke op 13-01-2026 20:01 . Reden: API ]
Zenki doet niet alleen volle bak laden of ontladen zoals je aangeeft. Hij leet je dagelijkse patroon en houdt ook rekening met de verwachte zon opbrengst vanuit de zonnepanelen. Dat bedoelde ik dus met de opmerking dat het best lang duurt voordat je merkt dat hij effectief goed gaat werken. De eerste weken heb ik ook rare dingen gezien, maar nu zie ik een redelijk patroon die mij wel bevalt.KaEs schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:10:
[...]
Heb jij een idee waar Zenki slim op stuurt; zoveel mogelijk eigen gebruik of op kosten? Als Zenki stuurt op kosten, en ik vermoed dat je een dynamisch contract hebt omdat je refereert aan dynamische tarieven, dan is slim sturen; volle bak laden op de laagste tarieven en volle bak ontladen op hoogste tarieven. Niet zo ingewikkeld dus.
Als de salderingsregeling volgend jaar wegvalt wordt het allemaal wel wat ingewikkelder. Dan scoort eigen opgewekte en gebruikte zonnestroom een bonus van 13 cent per kWh. Dat vraagt dus een andere strategie. Volle bak terugleveren op de duurste uren is dan vaak niet meer de juiste strategie op dagen met veel opwek.
Maar je hebt gelijk dat het volgend jaar anders is en doen moeten we maar zien hoe het dan verloopt en hoe ze verder ontwikkelen.
Ik deelde alleen mijn positieve ervaring over Zenki, maar een ieder moet dat zelf ervaren natuurlijk.
Wat je ook kan proberen is het forceren van een firmware update voor je P1-meter.Hieke schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:05:
[...]
Wat ik niet begrijp is waarom de P1-meter off-line van HW (firmware 6.0.206) blijkt te gaan, dat is tenminste bij mij het geval, als ik HEMS uitzet. Dat vind ik een gemis want nu registreert de Zendure app geen meetgegevens van de slimme meter meer. Ben ik alsnog gebonden aan de P1-meter van Zendure.. Of HA.
In de HW app, klik op het tandwieltje rechtsboven. Dan Apparaten, dan P1 meter. Klik op de 3 puntjes rechtsboven. Vervolgens Controleer op updates. Als er een nieuwere versie is kan je ervoor kiezen die te installeren.
Wellicht helpt het.
- Taro
- Niet online
Hier de Indevolt Powerflex 2000 Hybride en Zendure 2400 AC staan en die laatste wint het wat mij betreft nog steeds op een aantal punten zoals RTE, aerosol, HA integratie en stabiliteit. Indevolt, Marstek en Sunpura gedeelde 2e plaats.Martijnvdb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:34:
Opbrengst panelen 7324
Verbruik net 7101
Teruggeleverd 4302
Alvast bedankt.
Terugverdientijd moet je echt zelf gaan berekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 13-01-2026 20:43 ]
- Taro
- Niet online
Je kunt het live per fase zien, maar niet-live/achteraf alleen het totaal.Pakhaas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:37:
[...]
Hoi Taro. Ik zie dat jij een 3 fase kwh meter gebruikt. Kan je daar ook per fase bekijken wat er gebeurd, of heb je daar echt een 1 fase hw kwh meter voor nodig?
Ik heb 1 omvormer en 3 accu's. In deze tijd geen over capaciteit dus eigenlijk doet het spul nu niets. Ik heb de minimale/maximale SoC op 20%/100% staan.
Als ik naar de grafieken kijken van mijn homewizard tussen meter zie ik ook daadwerkelijk niks gebeuren, niets erin, niets eruit. En toch heb ik in een tijd van een paar uur dat de SoC helemaal wegzakt. Zie ook:
:strip_exif()/f/image/LsWrhUSst8SKxOaMKxUonKC9.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik snap gewoon echt niet waarom dit gebeurd. Er verdwijnt letterlijk 14% SoC in een paar uur. Ook geen heating activiteit terug te zien. Is dit een bekend iets? Of een verklaring voor?
Overigens gebeurd dit vaker, en ik weet niet waarom.
Als ik naar de grafieken kijken van mijn homewizard tussen meter zie ik ook daadwerkelijk niks gebeuren, niets erin, niets eruit. En toch heb ik in een tijd van een paar uur dat de SoC helemaal wegzakt. Zie ook:
:strip_exif()/f/image/LsWrhUSst8SKxOaMKxUonKC9.jpg?f=fotoalbum_large)
En ik snap gewoon echt niet waarom dit gebeurd. Er verdwijnt letterlijk 14% SoC in een paar uur. Ook geen heating activiteit terug te zien. Is dit een bekend iets? Of een verklaring voor?
@g00gle als er niks van het net naar de omvormer gaat, en deze toch 'actief' is, dan wordt de benodigde energie uit de accu's gehaald.
Afhankelijk van de modus, en 'hoe' de omvormer daarin terecht is gekomen, wordt minimaal een beetje, en in sommige gevallen best veel energie verbruikt.
Ik hem mijn 2400AC deze dagen/maanden helemaal uit, want in 'Base Load 0W' voelde de omvormer lauwwarm aan, en werd zo'n 24W verbruikt. Dat vind ik zonde, als er toch geen PV-overschot is.
Afhankelijk van de modus, en 'hoe' de omvormer daarin terecht is gekomen, wordt minimaal een beetje, en in sommige gevallen best veel energie verbruikt.
Ik hem mijn 2400AC deze dagen/maanden helemaal uit, want in 'Base Load 0W' voelde de omvormer lauwwarm aan, en werd zo'n 24W verbruikt. Dat vind ik zonde, als er toch geen PV-overschot is.
Ook een optie, hoe heb jij hem helemaal uitgeschakeld? Omvormer van de accu's afgehaald of de stekker eruit?a2aan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:14:
@g00gle als er niks van het net naar de omvormer gaat, en deze toch 'actief' is, dan wordt de benodigde energie uit de accu's gehaald.
Vind het gewoon vreemd dat er 14% energie weg is sinds vannacht 02:00uur ongeveer. Ik vind het apart dat ik het niet kan verklaren in geen van de grafieken. De cell spanning zie ik ook dalen.
- Taro
- Niet online
Vermoedelijk combinatie van niet recent tot 100% geladen, standby verbruik en karakteristieken LFP chemie. De SOC is 14% lager, maar dat betekent niet per se dat er 14% van de kWh's is verdwenen. Alles onder de 100% is een schatting en die schatting is zeer onnauwkeurig.g00gle schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:55:
Ik heb 1 omvormer en 3 accu's. In deze tijd geen over capaciteit dus eigenlijk doet het spul nu niets. Ik heb de minimale/maximale SoC op 20%/100% staan.
[Afbeelding]
Knop op de voorkant extra lang ingedrukt houden (eerste piepjes zijn van de WiFi, na de tweede gaat 'ie uit), én daarna de stekker eruit.g00gle schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:18:
[...]
Ook een optie, hoe heb jij hem helemaal uitgeschakeld? Omvormer van de accu's afgehaald of de stekker eruit?
Ik lees in je sig dat je homey pro hebt. Stuur je de batterij niet liever daarmee aan? Kan me voorstellen dat je dan ook beter hybride kunt werken (zoveel mogelijk nom, en als er goede spread is, laden en ontladen)avdl72 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:58:
[...]
Zenki doet niet alleen volle bak laden of ontladen zoals je aangeeft. Hij leet je dagelijkse patroon en houdt ook rekening met de verwachte zon opbrengst vanuit de zonnepanelen. Dat bedoelde ik dus met de opmerking dat het best lang duurt voordat je merkt dat hij effectief goed gaat werken. De eerste weken heb ik ook rare dingen gezien, maar nu zie ik een redelijk patroon die mij wel bevalt.
Maar je hebt gelijk dat het volgend jaar anders is en doen moeten we maar zien hoe het dan verloopt en hoe ze verder ontwikkelen.
Ik deelde alleen mijn positieve ervaring over Zenki, maar een ieder moet dat zelf ervaren natuurlijk.
Kun je ook aangeven wat je dan aan het patroon bevalt? Waar stuurt Zenki bij jou op?avdl72 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:58:
[...]
Zenki doet niet alleen volle bak laden of ontladen zoals je aangeeft. Hij leet je dagelijkse patroon en houdt ook rekening met de verwachte zon opbrengst vanuit de zonnepanelen. Dat bedoelde ik dus met de opmerking dat het best lang duurt voordat je merkt dat hij effectief goed gaat werken. De eerste weken heb ik ook rare dingen gezien, maar nu zie ik een redelijk patroon die mij wel bevalt.
Dat zal niet op maximale financiële opbrengst zijn, en dat hoeft natuurlijk ook niet je doel te zijn.
Ik heb een SF800plus en ik heb in de Zendure app al aan het zoeken geweest maar ik kan de instelling voor het manueel opladen tot 100% dus niet vinden. Kan iemand me even op weg helpen?
- Taro
- Niet online
Bij apparaatbeheer -> Instelling voor netaansluiting -> Netinvoermodus en dan vermogen instellen.Kapotto schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:13:
Ik heb een SF800plus en ik heb in de Zendure app al aan het zoeken geweest maar ik kan de instelling voor het manueel opladen tot 100% dus niet vinden. Kan iemand me even op weg helpen?
Zo weet hij inmiddels dat ik vroeg opsta en ervoor zorgt dat de SF voldoende capaciteit om mijn ochtend start te kunnen faciliteren. En dat soort dingen de hele dag door.Pakhaas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:35:
[...]
Ik lees in je sig dat je homey pro hebt. Stuur je de batterij niet liever daarmee aan? Kan me voorstellen dat je dan ook beter hybride kunt werken (zoveel mogelijk nom, en als er goede spread is, laden en ontladen)
Met bijvoorbeeld plotselinge afwijkingen in je patroon, zoals kerst, dan snapt hij het ook niet en zit er dan wel wat naast.
In de grafiek zie je het laden met pieken om vervolgens de opvolgende dure uren op te kunnen vangen.
:strip_exif()/f/image/9DGrtXgTrlYmRFZjQ9LVuv0C.jpg?f=fotoalbum_large)
@Pakhaas ja ik zou liever met Homey aansturen, en ben op het Homey forum met iemand bezig om te kijken dat het in zijn app kan. Je loopt dan vrij snel tegen de beperkte API mogelijkheden aan, en de afhankelijkheid van de Zendure cloud.
Ik kwam op facebook in de "Zendure Thuisbatterij Gebruikers Groep" het volgende bericht tegen. Volgens mij werd dat hier laatst ook besproken. Wellicht hebben jullie hier iets aan:
"NOODSTROOM STOPCONTACT ISSUE
Beste Zendure freaks.... wou even wat delen. Weet niet of jullie dit ook al live hebben ondervonden.
Vrijdag stroomuitval geweest... ik dacht schakel de Noodstroom stopcontacten in en ga in-voeden op het huis nadat ik offgrid geschakeld had, en dus een eilandje had gecreëerd.
Mooi niet dus. Wat was het probleem.....
De AC2400 omvormers stonden op 50-100% op het moment van de stroomuitval laden en ontladen. Er zat dus nog 50% in, maar dan is nog 0% beschikbaar zowel voor terug levering aan het huis als leveren aan de noodstroom stopcontact. Is gelijk!
Dit is op zich logisch, maar nu komt het.
Je zou zeggen, in de app op 10-100% zetten, en ik heb 40% tot mijn beschikking wat in de accu's zit.
De noodstroom stopcontacten staan gewoon op leveren en in normale modus. Zichtbaar in de 3 AC2400 via Bluetooth.
Nu komt het, er gebeurt niks... Noodstroom stopcontacten krijgen geen stroom...maar waarom niet.....
In het huis is alles uit, ook het wifi netwerk. De omvormers zijn dus verbonden via Bluetooth als je erbij staat via je telefoon. Je kunt ze daarmee bedienen..maar!
De omvormers missen de communicatie met de cloud van Zendure, waarin hun verteld wordt dat ze van 50-100% naar 10-100% worden omgeschakeld en het noodstroom stopcontact mogen voorzien van stroom..
Deze communicatie gebeurt namelijk niet via Bluetooth omdat de omvormers dan geen internet hebben, en dus niet met de Zendure cloud kunnen communiceren (App instellingen). Alleen lokale communicatie dus.
Oplossing:
Heb op mijn telefoon de hotspot aangezet, en precies genoemd als het wifi netwerk thuis, waarmee de AC2400 omvormers normaal verbonden zijn.
Dus zelfde SSID en wachtwoord. De omvormers verbinden dan met je hotspot van je telefoon, en hebben dan internet. Nu het laad en ontlaad percentage van 50-100% naar 10-100% zetten.
De omvormers krijgen nu het commando van de cloud, en schakelen de noodstroom stopcontacten in 😀
En ja hoor, huis draait op noodstroom.
DENK WEL DAT HIER NIET OVER NAGEDACHT IS BIJ ZENDURE....
Erg omslachtig, maar het werkt.
@Pakhaas om die reden staat 'ie bij mij standaard op 10-100%, en zorg ik 'met de hand' dat de SoC rond de 75-80% blijft (in de winter).
Door het systeem het grootste deel van de winter helemaal uit te hebben hoop ik ook geen last te hebben van onbetrouwbare SoC, want dat is ook nog een issue.
Vandaag belooft zonnig te worden, dus ik heb 'm vanochtend weer ingeplugd. Ben benieuwd hoeveel PV-overschot ik vandaag kan afvangen!
Door het systeem het grootste deel van de winter helemaal uit te hebben hoop ik ook geen last te hebben van onbetrouwbare SoC, want dat is ook nog een issue.
Vandaag belooft zonnig te worden, dus ik heb 'm vanochtend weer ingeplugd. Ben benieuwd hoeveel PV-overschot ik vandaag kan afvangen!
Het ging mij met name om het stukje wifi hotspot maken met dezelfde naam als je thuisnetwerk waar de batterij op zit. Die was ik hier nog niet voorbij gekomen.a2aan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:24:
@Pakhaas om die reden staat 'ie bij mij standaard op 10-100%, en zorg ik 'met de hand' dat de SoC rond de 75-80% blijft (in de winter).
Zou dat nog kunnen verbeteren door betere meting, AI oid?Taro schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:19:
[...]
Vermoedelijk combinatie van niet recent tot 100% geladen, standby verbruik en karakteristieken LFP chemie. De SOC is 14% lager, maar dat betekent niet per se dat er 14% van de kWh's is verdwenen. Alles onder de 100% is een schatting en die schatting is zeer onnauwkeurig.
- Taro
- Niet online
Heeft met LFP chemie te maken. Enige wat ze zouden kunnen doen is een shunt toevoegen, maar dat werkt weer kostenverhogend en geeft ook geen 100% garantie op 100% correctheid.Chupachups schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Zou dat nog kunnen verbeteren door betere meting, AI oid?
En AI maakt dingen doorgaans niet beter, maar kunstmatig mooier.
Nu het vandaag zonnig belooft te worden heb ik mijn 2400AC weer opgestart. Hij draait nu in HEMS Smart Meter Mode en Follow the Surplus Power. Vlak nadat het ondersteund werd heb ik de HW P1-meter gekoppeld en toen even snel/kort getest, en NOM leek toen goed te werken.
Nu ik er wat langer/beter naar kijk ervaar ik wel dat Zendure maar 1x per 20sec de actuele (!) waarde uitleest, en daarop reageert. Zit je dan, met je DSMR-5-meter, die netjes iedere seconde rapporteert, en ga je terug in de tijd naar iets dat nog 2x zo lang is als de 10sec van DSMR-4!
En dat 'ie de momentopname neemt (en niet een gemiddelde) heeft dus nóg een nadeel: als zijn meting toevallig valt in de 5sec dat de Quooker aan het bijverwarmen is (de kans is 25%), dan levert de Zendure vrolijk gedurende 20sec lang 2000W te veel. Per dag heb je het dan over 0,2kWh onnodige teruglevering...
Ik denk dat ik vanavond toch maar weer de Zendure P1-meter en HW splitter ga aansluiten.
Nu ik er wat langer/beter naar kijk ervaar ik wel dat Zendure maar 1x per 20sec de actuele (!) waarde uitleest, en daarop reageert. Zit je dan, met je DSMR-5-meter, die netjes iedere seconde rapporteert, en ga je terug in de tijd naar iets dat nog 2x zo lang is als de 10sec van DSMR-4!
En dat 'ie de momentopname neemt (en niet een gemiddelde) heeft dus nóg een nadeel: als zijn meting toevallig valt in de 5sec dat de Quooker aan het bijverwarmen is (de kans is 25%), dan levert de Zendure vrolijk gedurende 20sec lang 2000W te veel. Per dag heb je het dan over 0,2kWh onnodige teruglevering...
Ik denk dat ik vanavond toch maar weer de Zendure P1-meter en HW splitter ga aansluiten.
In genoemde menu Controleer op updates staat Geen update beschikbaar.Sonero schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:04:
[...]
Wat je ook kan proberen is het forceren van een firmware update voor je P1-meter.
In de HW app, klik op het tandwieltje rechtsboven. Dan Apparaten, dan P1 meter. Klik op de 3 puntjes rechtsboven. Vervolgens Controleer op updates. Als er een nieuwere versie is kan je ervoor kiezen die te installeren.
Wellicht helpt het.
Heb via de Chatbox verzocht om de Beta V 6.0304 en dat verzoek is gisteren gehonoreerd.
- Taro
- Niet online
Laten we dit aub gescheiden houden, want alles wat daar al is gezegd wordt hier dan weer herhaald incl. reacties.Pakhaas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:15:
Ik kwam op facebook in de "Zendure Thuisbatterij Gebruikers Groep" het volgende bericht tegen. Volgens mij werd dat hier laatst ook besproken. Wellicht hebben jullie hier iets aan:
[...]
Dat was niet mijn bedoeling, maar puur het idee delen van de wifi hotspot. Niet meer, niet minder. Fijne dag!Taro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Laten we dit aub gescheiden houden, want alles wat daar al is gezegd wordt hier dan weer herhaald incl. reacties.
Ik had het ook op Facebook gelezen. Maar vind het wel een goed idee dat je het hier ook deelt.Pakhaas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Dat was niet mijn bedoeling, maar puur het idee delen van de wifi hotspot. Niet meer, niet minder. Fijne dag!
Maar dat ik mijn idee
Yes! Gisteren een ticket ingeschoten bij Zendure en gevraagd naar een status update. Vanochtend bericht ontvangen met track&trace voor de P1 meter (via DPD) en voor de SF800 Plus (via GLS). Nu hopelijk snel binnen. Kan ik mooi gelijk gebruik maken van de gewonnen AB2000X welke ik al in huis heb.
Voor de SF800pro gebruikers: zijn er al wat ervaringen met firmware 1.0.23 in positieve of negatieve zin te melden? Zelf ben ik wat terughoudend om van de goed werkende 1.0.7 naar 1.0.23 te gaan n.a.v. enkele ervaringen op het Zendure forum, maar hecht meer waarde aan ervaringen hier ;-)
De ervaringen die ik tegen kwam (en waarvan ik me afvroeg of mensen het herkennen):
800 Pro Off-Grid Probleme seit Update auf 1.0.23 (met een vertaalde reactie van een gebruiker):
Enige reden dat ik nu zou updaten is de HW P1 toevoeging, maar mijn ecotracker P1 werkt goed en ik lees hier nog gemengde ervaringen met de HW P1 optie.
De ervaringen die ik tegen kwam (en waarvan ik me afvroeg of mensen het herkennen):
800 Pro Off-Grid Probleme seit Update auf 1.0.23 (met een vertaalde reactie van een gebruiker):
Wann wird geheizt? Vertaalde en samengevatte quote:Ik zie hetzelfde probleem na de update naar versie 1.0.23: instabiele werking, verbinding valt weg, er wordt gezegd dat er geen apparaat is, maar ik zie dat het 400 watt aan het netwerk levert!
Er zitten veel problemen in de update.
Unplanned charge & discharge Vertaalde en samengevatte quote:Na de recente firmware-update laadt de SolarFlow 800 Pro onder winterse omstandigheden in HEMS-modus niet via AC, ondanks een ingesteld tijdsvenster, waarbij een waarschuwingsmelding verschijnt en de batterij afkoelt zonder zichtbare zelfverwarming.
Zodra HEMS wordt uitgeschakeld en netvoeding wordt geactiveerd, start de zelfverwarming wel, met een vermogen van circa 80 tot 90 watt en een oplopende batterijtemperatuur, terwijl de ontladingslimiet op 50% staat en het systeem in slimme meter-modus draait.
Dit soort problemen heb ik hier niet gelezen, klopt dat?De SF800 Pro wordt aangestuurd door een eigen HEMS en werkt normaal correct op basis van PV-overschot en dynamische tarieven, maar vertoont sinds ongeveer een week onverwacht laad- en ontlaadgedrag buiten de HEMS-aansturing.
Het systeem laadt daarbij ongewenst met circa 1000 W, reageert niet op ingestelde laadlimieten en lijkt dit gedrag te vertonen sinds firmwareversie 1.0.23
Enige reden dat ik nu zou updaten is de HW P1 toevoeging, maar mijn ecotracker P1 werkt goed en ik lees hier nog gemengde ervaringen met de HW P1 optie.
[ Voor 5% gewijzigd door frankj030 op 14-01-2026 13:59 ]
Ik heb gelijkaardige problemen met de SF 2400 met eigen scripting en gebruik van de local REST api: SF begint te laden, terwijl de SOC ongeveer 97% is en er een commando om te ontladen verzonden werd. De SF reageert niet direct op een nieuw commando om te ontladen. Het duurt soms tot 10 minuten eer die terug begint te ontladen.Dit soort problemen heb ik hier niet gelezen, klopt dat?
Ik heb op de SF2400 firmware 1.0.8 en heb al lang een FW update klaar staan in de Zendure app: 1.0.15 maar durf niet goed te upgraden, "van de regen in de drup", weet je wel...
On-Grid: Zendure SF 2400 AC + 14,5 kWh: 5x Zendure AB3000X, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar + 14kWh: 4x Pylontech US3000C 48V 3.5kWh
Hier weliswaar een 2400AC, maar ik ga de Zendure P1 weer aansluiten. De HW P1-meter 'doet' het bij mij wel (wat ook lang niet bij iedereen lijkt te lukken), maar veel minder goed dan de Zendure P1-meter, omdat die van HW maar 1x per 20sec wordt uitgelezen.frankj030 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:57:
Voor mij weegt een nettere meterkast en minder stand-by verbruik niet op tegen de nadelen van de integratie tussen Zendure en HW.
Kan ik me voorstellen idd.Taro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:46:
[...]
Heeft met LFP chemie te maken. Enige wat ze zouden kunnen doen is een shunt toevoegen, maar dat werkt weer kostenverhogend en geeft ook geen 100% garantie op 100% correctheid.
En AI maakt dingen doorgaans niet beter, maar kunstmatig mooier.
Waar ik aan dacht: naast de gemeten spanning zijn er wellicht nog andere parameters waar je (gecombineerd) op kunt letten, zoals batterijtemperatuur. De opgeslagen elektrische energie in de vorm van chemische energie gaat niet zomaar verloren, er moeten meetbare indicatoren zijn waarmee de celchemie kan worden gemonitord.
Dan zou met AI een inschatting naast de black box van de SOC puur op basis van de gemeten spanning gezet kunnen worden.
Anyway, gaan wij niet doen maar zal vanuit batterij leveranciers komen
Bij mij heb ik in Base Load 0W gezien dat de SoC volgens de Zendure app met enkele procentpunten per dag opliep, terwijl dat in werkelijkheid niet zo was.
Mijn hypothese, die ikzelf tegelijkertijd onwaarschijnlijk vind, maar toch de enige 'logische' verklaring, is dat 'ie de 19-24W die hij van het net haalde (wat verloren ging als warmte in de omvormers), telde als bijladen.
Andersom wordt hier vaker over gesproken: dat de SoC 'plotseling' heel laag is. Zou volgens mij dezelfde oorzaak kunnen hebben: energieverlies van de omvormers wordt niet gemeten/meegeteld als dat uit de accus wordt onttrokken.
Mijn ervaring met het bespreken en (laten) onderzoeken om dit soort gedrag te gaan begrijpen, via de mail met Zendure (echt persoon, dus niet Alice AI) is niet heel positief, dus ik ben er maar mee gestopt.
Mijn hypothese, die ikzelf tegelijkertijd onwaarschijnlijk vind, maar toch de enige 'logische' verklaring, is dat 'ie de 19-24W die hij van het net haalde (wat verloren ging als warmte in de omvormers), telde als bijladen.
Andersom wordt hier vaker over gesproken: dat de SoC 'plotseling' heel laag is. Zou volgens mij dezelfde oorzaak kunnen hebben: energieverlies van de omvormers wordt niet gemeten/meegeteld als dat uit de accus wordt onttrokken.
Mijn ervaring met het bespreken en (laten) onderzoeken om dit soort gedrag te gaan begrijpen, via de mail met Zendure (echt persoon, dus niet Alice AI) is niet heel positief, dus ik ben er maar mee gestopt.
Zo, ik heb de Zendure P1-meter weer aangesloten, en de NOM-sturing gaat nu een stuk vloeiender.a2aan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:05:
[...]
Hier weliswaar een 2400AC, maar ik ga de Zendure P1 weer aansluiten. De HW P1-meter 'doet' het bij mij wel (wat ook lang niet bij iedereen lijkt te lukken), maar veel minder goed dan de Zendure P1-meter, omdat die van HW maar 1x per 20sec wordt uitgelezen.
Voor mij weegt een nettere meterkast en minder stand-by verbruik niet op tegen de nadelen van de integratie tussen Zendure en HW.
Wat me wel nog opviel: in de Zendure app wordt de data van de HW-P1-meter wél (veel) vaker dan eens per 20sec ververst! Heel bijzonder...
Een DSMR-5 meter geeft eens per 10 sec data, dus vaker dan dat heeft geen zin.a2aan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:29:
[...]
Zo, ik heb de Zendure P1-meter weer aangesloten, en de NOM-sturing gaat nu een stuk vloeiender.
Wat me wel nog opviel: in de Zendure app wordt de data van de HW-P1-meter wél (veel) vaker dan eens per 20sec ververst! Heel bijzonder...
ElectraWillemD61 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:47:
[...]
Een DSMR-5 meter geeft eens per 10 sec data, dus vaker dan dat heeft geen zin.
DSMR 4.x
→ Elke 10 seconden een telegram
DSMR 5.x
→ Elke 1 seconde een telegram
Gas
Beide 1x per uur een telegram
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Elektra komt overeen met mijn ervaring.mjjveldt schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:15:
[...]
Electra
DSMR 4.x
→ Elke 10 seconden een telegram
DSMR 5.x
→ Elke 1 seconde een telegram
Gas
Beide 1x per uur een telegram
Van gas krijg ik iedere vijf minuten een update via de P1-poort!
- Taro
- Niet online
Er wordt een update voor de HW P1-meter breed uitgerold waardoor je van firmware 5.x naar 6.x gaat. Ik had goede hoop dat die daardoor hier ook in HEMS zou gaan werken, maar helaas...
Hier met mijn automatisering voor de Februari release 1001 tests zelf uitgevoerd en door mede-tweakers. Dit probleem is iig nog nooit gemeld sinds Mei 2025.RobTesla schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Ik heb gelijkaardige problemen met de SF 2400 met eigen scripting en gebruik van de local REST api: SF begint te laden, terwijl de SOC ongeveer 97% is en er een commando om te ontladen verzonden werd. De SF reageert niet direct op een nieuw commando om te ontladen. Het duurt soms tot 10 minuten eer die terug begint te ontladen.
Ik heb op de SF2400 firmware 1.0.8 en heb al lang een FW update klaar staan in de Zendure app: 1.0.15 maar durf niet goed te upgraden, "van de regen in de drup", weet je wel...
Heb je dit probleem ook met Zendure APP handmatig, Zendure HEMS, Zendure HA HACS of de Gielz?
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij :-). Woonachtig in België.
Hij moet enkel op het stopcontact, op een dedicated kring. (In België ok om 2400w terug te leveren).
Ik ben begonnen met de Marstek Venus E te bekijken... Prijstechnisch is die top! Hij weegt echter 60 a 70kg.. Deze krijg ik niet mijn zolder binnen.. Daarna ben ik naar Indevolt beginnen kijken, voor de prijs krijg je ook veel.. Echter is deze in België nog niet gehomologeerd.. De Zendure SolarFlow2400 echter wel..
Hij is een stukje duurder, maar ik zag op een duitse webshop dat de batterijmodules wel een stukje goedkoper staan. Dus ben ik deze toch aan het overwegen... Echter maak ik me zorgen over garantie.. Op de officiele site van zendure lees ik dat de garantie geldt als die is aangekocht via een authorized reseller. Mensen met ervaring?
Hij moet enkel op het stopcontact, op een dedicated kring. (In België ok om 2400w terug te leveren).
Ik ben begonnen met de Marstek Venus E te bekijken... Prijstechnisch is die top! Hij weegt echter 60 a 70kg.. Deze krijg ik niet mijn zolder binnen.. Daarna ben ik naar Indevolt beginnen kijken, voor de prijs krijg je ook veel.. Echter is deze in België nog niet gehomologeerd.. De Zendure SolarFlow2400 echter wel..
Hij is een stukje duurder, maar ik zag op een duitse webshop dat de batterijmodules wel een stukje goedkoper staan. Dus ben ik deze toch aan het overwegen... Echter maak ik me zorgen over garantie.. Op de officiele site van zendure lees ik dat de garantie geldt als die is aangekocht via een authorized reseller. Mensen met ervaring?
Ik zou je bevindingen vooral melden bij Zendure zelf. Ik gok dat ze daar wel wat mee doen. Over het algemeen pakken ze gebruikers feedback goed op (zodra je door hun ai helpdesk heen bent tenminste).a2aan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:29:
[...]
Zo, ik heb de Zendure P1-meter weer aangesloten, en de NOM-sturing gaat nu een stuk vloeiender.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
2x Hypers en 4x AB2000s aangekocht bij Wallbox Discounter (NL).Nexoez schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:04:
Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij :-). Woonachtig in België.
Enkele maanden terug werd één van de batterijen in garantie vervangen na aanmaak van een ticket en aantonen van het probleem, rechtstreeks via Zendure.
Woon ook in België.
Ik kan niet echt zeggen dat de Zendure APP helpt, als ik het daar probeer gebeurt er ook niet heel veel... ik gebruik geen HEMS, wil dat ook niet. Ik wil bepalen wanneer ik laad van het net en wanneer ik ontlaad, meer niet. Ik heb geen HA, maar OpenHAB. Vandaar mijn eigen scripting, die samenwerkt met mijn OpenHAB-setup.gielz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:16:
[...]
Heb je dit probleem ook met Zendure APP handmatig, Zendure HEMS, Zendure HA HACS of de Gielz?
Welke FW heb jij op je SF2400?
On-Grid: Zendure SF 2400 AC + 14,5 kWh: 5x Zendure AB3000X, Off-Grid: Victron EasySolar-II GX 48V/5000VA + 6600wP Solar + 14kWh: 4x Pylontech US3000C 48V 3.5kWh
Zelf gebruik ik FW 1.0.15 maar ook met de vorige firmware werkt het prima. Je zou even ter test in HEMS een handmatig laad actie kunnen starten en daarna ontladen zoals je ook in je script doet. Dan weet je iig daarna dat het wel of niet aan de omvormer ligt.RobTesla schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Ik kan niet echt zeggen dat de Zendure APP helpt, als ik het daar probeer gebeurt er ook niet heel veel... ik gebruik geen HEMS, wil dat ook niet. Ik wil bepalen wanneer ik laad van het net en wanneer ik ontlaad, meer niet. Ik heb geen HA, maar OpenHAB. Vandaar mijn eigen scripting, die samenwerkt met mijn OpenHAB-setup.
Welke FW heb jij op je SF2400?
Werkt het dan wel dan zit het toch ergens in de OpenHAB aansturing ondanks dat het een makkelijk command is.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Vage klachtomschrijving. Kun je jouw issue wat toelichten?Taro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:49:
Er wordt een update voor de HW P1-meter breed uitgerold waardoor je van firmware 5.x naar 6.x gaat. Ik had goede hoop dat die daardoor hier ook in HEMS zou gaan werken, maar helaas...
Hier met HW V 6.0304 in de P1-meter het euvel dat in de Zendure app na enige tijd het Home-venster bevriest en de app vervolgens crasht.
Betreft Android.
Ik heb 'm dan nu toch maar geupdate naar 1.0.15.gielz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:51:
[...]
Zelf gebruik ik FW 1.0.15 maar ook met de vorige firmware werkt het prima.
...
Werkt het dan wel dan zit het toch ergens in de OpenHAB aansturing ondanks dat het een makkelijk command is.
Ik betwijfel het dat het aan mijn aansturing ligt, zoals je zegt: het is zeer eenvoudig met de REST API. (Programmeur van opleiding en meer dan 20 jaar ervaring in software-ontwikkeling, ik ben wel vrij zeker van wat mijn code betreft)
Klinkt alsof je netwerk/wifi connectiviteit naar de Zendure niet altijd goed werkt.RobTesla schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Ik heb gelijkaardige problemen met de SF 2400 met eigen scripting en gebruik van de local REST api: SF begint te laden, terwijl de SOC ongeveer 97% is en er een commando om te ontladen verzonden werd. De SF reageert niet direct op een nieuw commando om te ontladen. Het duurt soms tot 10 minuten eer die terug begint te ontladen.
In HA zou je gemakkelijk een pingtest kunnen toevoegen (wellicht ook mogelijk in openHAB) om te monitoren of de ping werkt wanneer je dit probleem hebt. Je kunt tegelijk ook bijv het wifi AP en andere devices pingen om zo te zien waar op de route precies het probleem zit.
Voorbeeldje in HA:
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Nope, zeker niet. De scripting (die elke 5 seconden report opvraagt van de zendure) logt problemen. Nog nooit netwerk-problemen gehad. Zou me ook verbazen. De SF staat op 1,5 meter van 1 van de 5 WIFI-access points hier in huis. (TP-Link Omada)gast777 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:27:
[...]Klinkt alsof je netwerk/wifi connectiviteit naar de Zendure niet altijd goed werkt.
@gast777 en @gielz
Eerste test gedaan met 1.0.15: Mijn script vraagt ontladen (bij SOC 100%): Nu reageerde de SF bijna onmiddellijk. Laten ontladen tot 96%, dan gestopt en mijn script 'laad'-commando laten versturen: SF reageerde onmiddellijk. Dit is wel veelbelovend. Ik hoop dat dit 'm was... want ik heb nu 2 AB3000X batterijen en morgen komen er nog 2 toe :-)
Eerste test gedaan met 1.0.15: Mijn script vraagt ontladen (bij SOC 100%): Nu reageerde de SF bijna onmiddellijk. Laten ontladen tot 96%, dan gestopt en mijn script 'laad'-commando laten versturen: SF reageerde onmiddellijk. Dit is wel veelbelovend. Ik hoop dat dit 'm was... want ik heb nu 2 AB3000X batterijen en morgen komen er nog 2 toe :-)
[ Voor 10% gewijzigd door RobTesla op 15-01-2026 14:36 ]
Het zou ook zo maar de herstart van de firmware kunnen zijn. Ik heb 1x in Mei gehad dat alleen een herstart de omvormer weer tot leven bracht.RobTesla schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:35:
@gast777 en @gielz
Yep. Dacht ik ook al aan. Heb jij weet van een REST API call om 'm vanop afstand te rebooten? Zou wel super handig zijn...gielz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Het zou ook zo maar de herstart van de firmware kunnen zijn. Ik heb 1x in Mei gehad dat alleen een herstart de omvormer weer tot leven bracht.
Goedzo en wat heb je van dit korte avontuur geleerd? Inderdaad als iets goed werkt, niet zomaar veranderen.a2aan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:29:
[...]
Zit er niet in, iig niemand heeft het nog gevonden.RobTesla schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Yep. Dacht ik ook al aan. Heb jij weet van een REST API call om 'm vanop afstand te rebooten? Zou wel super handig zijn...
- Taro
- Niet online
Ik zag dat een aantal mensen wel een werkende HW P1-meter binnen HEMS hadden en die hadden vaak HW P1 firmware 6.x. Had dus goede hoop dat die nieuwe HW firmware het probleem zou oplossen. Maar ik heb nog steeds een HW P1-meter die 0 Watt / Offline rapporteert ipv een waarde in de Zendure App.Hieke schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Vage klachtomschrijving. Kun je jouw issue wat toelichten?
Hier met HW V 6.0304 in de P1-meter het euvel dat in de Zendure app na enige tijd het Home-venster bevriest en de app vervolgens crasht.
Betreft Android.
Welke HW producten raden jullie aan bij een SF800 Plus?
Ik kom uit op een Energy Socket om de batterij op te nemen in de HW app. Niet perse nodig natuurlijk maar wel handig om inzichten te krijgen in 1 app (van HW).
Verder denk ik aan een HW splitter. Voornamelijk omdat ik wisselende resultaten voorbij zie komen van Zendure icm de HW P1 meter.
Ik kom uit op een Energy Socket om de batterij op te nemen in de HW app. Niet perse nodig natuurlijk maar wel handig om inzichten te krijgen in 1 app (van HW).
Verder denk ik aan een HW splitter. Voornamelijk omdat ik wisselende resultaten voorbij zie komen van Zendure icm de HW P1 meter.
Bij mij wordt, als ik via Apparaten info van P1 meter opvraag wel realtime data getoond en om de 3 seconden ververst.Taro schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:20:
[...]
Ik zag dat een aantal mensen wel een werkende HW P1-meter binnen HEMS hadden en die hadden vaak HW P1 firmware 6.x. Had dus goede hoop dat die nieuwe HW firmware het probleem zou oplossen. Maar ik heb nog steeds een HW P1-meter die 0 Watt / Offline rapporteert ipv een waarde in de Zendure App.
:strip_exif()/f/image/qbBl820P1V4oVsLPeRjvTHex.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zodra ik naar Thuis venster ga dan loopt de app vast..
Vraag is wanneer Zendure dit oplost..
Vanochtend daarover opnieuw contact gehad met Zoe Zhang van Zendure support en video aangeleverd. Maar communicatie verloopt traag.
- Taro
- Niet online
HW Energy Socket, idd splitter voor Zendure P1 en ook nodig als je ook de HW P1 hebt.meesje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:51:
Welke HW producten raden jullie aan bij een SF800 Plus?
Heeft de splitter nog een voeding nodig als je zowel de Zendure als de HW P1 meters wil aansluiten? Krijgt de splitter genoeg stroom vanuit de slimme meter (ik heb versie 5.0)?Taro schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:19:
[...]
HW Energy Socket, idd splitter voor Zendure P1 en ook nodig als je ook de HW P1 hebt.
- Taro
- Niet online
Dat is op afstand niet te zeggen en afhankelijk van de slimme meter, verschilt per merk/type. Maar er gaat een standaard USB-C voeding in.meesje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:24:
[...]
Heeft de splitter nog een voeding nodig als je zowel de Zendure als de HW P1 meters wil aansluiten? Krijgt de splitter genoeg stroom vanuit de slimme meter (ik heb versie 5.0)?
Hier heeft Zendure P1 en Youless geen extra voeding nodig in de P1 splitter. Beiden werken zoals het hoort
De 800 plus komt eraan! Uiteraard wel net weer als ik een weekend weg ben... Dat ruiken ze gewoon 😉
Die tracking site 17 track heb je ook weinig aan. Er staat nu al drie dagen:
"Data was entered into the .. IT system. Not yet handed over .. bla bla "
Is dit bij andere ook zo? De batterij volgorde in de Zendure APP en in de API kloppen niet met de werkelijkheid?
Hier is de juiste batterij volgorde 1;5;3;4;2 waarbij batterij 5 dus op de 2e plek staat in de API en de Zendure APP maar in werkelijkheid dus de gene is die helemaal onderaan zit in de stapel (op de grond),
Hier is de juiste batterij volgorde 1;5;3;4;2 waarbij batterij 5 dus op de 2e plek staat in de API en de Zendure APP maar in werkelijkheid dus de gene is die helemaal onderaan zit in de stapel (op de grond),
@peterbier had daar ook last van dacht ik.gielz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:10:
Is dit bij andere ook zo? De batterij volgorde in de Zendure APP en in de API kloppen niet met de werkelijkheid?
https://gathering.tweaker...message/84260544#84260544
[ Voor 8% gewijzigd door Acidrain op 16-01-2026 08:59 ]
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Ik heb zowel Zendure P1 als HW met een passieve splitter en die doen het niet allebei tegelijk zonder voeding. Maar inderdaad USB C in de Zendure en de HW komt tot leven zonder externe voeding.meesje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:24:
[...]
Heeft de splitter nog een voeding nodig als je zowel de Zendure als de HW P1 meters wil aansluiten? Krijgt de splitter genoeg stroom vanuit de slimme meter (ik heb versie 5.0)?
Hier ook al dezelfde ervaring. Ik heb er twee besteld afgelopen black friday.Chupachups schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:35:
De 800 plus komt eraan! Uiteraard wel net weer als ik een weekend weg ben... Dat ruiken ze gewoon 😉
Ik heb het idee dat de accu's uit Frankrijk komen en de p1 dongle uit Polen.
Het zal volgende week wel binnen komen en dan lekker spelen
Die tracking site in de mail is redelijk waardeloos, zeker als (zoals bij mij) dingen uit 3 verschillende depots komen.Chupachups schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:35:
Als het goed is kun je de transporteur ook zien. Het tracking nummer op de website van de transporteur zelf invoeren geeft betere info.
Mijn accu modules kwamen via een speciale transporteur die gevaarlijke goederen mag doen. Die bezorgt alleen op werkdagen, dus denk niet dat je je druk hoeft te maken over je weekend weg.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.