• TheAnT
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:55
c0mplex1 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:45:
@Taro , @a2aan , @TheAnT
Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven.
Ik gebruik geen HEMS, maar stuur mijn SF2400AC via een eigen automatisering aan.

Het maakt niet uit waar het max SoC niveau op ingesteld staat, ergens tussen de 70% en 100%, maar op het moment dat dit niveau bereikt wordt, kun je de batterij (AC2400AC) niet ontladen krijgen.
Bij elk niveau is het reproduceerbaar.

Ik heb geen apparaten aan de Off-grid poort hangen. De poort staat voor alle zekerheid aan, want bij stroom/internet problemen kun je de Off-grid poort niet activeren.

Dus bij een niet geactiveerde Off-grid poort heb ik geen problemen, maar bij een geactiveerde Off-grid poort wel en alleen maar als de max SoC bereikt wordt.
zodra ik de off grid poort activeer doet hij geen NOM. Ik gebruik zendure integration in HA.
Of zou dit enkel werken met HEMS?

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-01 09:05
klump4u schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Ik laat hem eens lopen tot hij leeg is, ales in HA uitzetten dan.
[Afbeelding]
Ik gebruik geen HA.
Getest, maar zolang de HW P1 0W aangeeft gebeurt er hier niks.
Overigens betwijfel ik of het later als de HW P1 goed meet wel werkt, ik heb een mix van Hypers en SF800Pro en de Hypers werken niet met de HW P1.
Ik blijf dus op de Zendure P1 zitten.
Ook geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Polvo176 op 02-01-2026 23:35 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

De HW P1 heeft hem toch goed op 0 gehouden, pieken zijn defrost momenten van de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHX1o37C1PhwsMwfbm0DAep24CU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/p2zsMtk21vtzfvMssXmOBNdZ.png?f=user_large

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• c0mplex1
  • Laatst online: 04-01 13:53
TheAnT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:08:
[...]

zodra ik de off grid poort activeer doet hij geen NOM. Ik gebruik zendure integration in HA.
Of zou dit enkel werken met HEMS?
Geen idee of het enkel werkt met HEMS. Zou ik wel een beetje raar vinden als dat wel zo is.
Wat ik zie, is dat mijn automatisering blijft werken, omdat die de (P1)data naar de outputLimit blijft sturen, maar de SF2400AC daar niets mee doet. Zowel in de NOM als slim/handmatig ontlaad mode.
Als ik de Off-grid poort via de app uit zet, gaat de SF2400AC direct de outputLimit data verwerken. Ik blijf van de automatisering af.
Zet ik de poort daarna weer aan, ook weer via de app, dan blijft alles werken alsof er niets gebeurd is.

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• lars1986
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-01 11:22
Binnenkort de AC2400 binnen... Zit even te twijfelen waar deze te plaatsen!
Liefst zou ik hem in de schuur zetten ivm veiligheid! Zou dan een extra groep kunnen laten maken over bestaande bekabling is dat zo veilig genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b0XCyKc-ayJm5t9aU6Czo7bE2c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wQoegXmd5vzKGtOKZyGPPwPQ.png?f=user_large

En anders zou een optie zijn de trapkast met een hele nieuwe groep.
lars1986 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:12:
Liefst zou ik hem in de schuur zetten ivm veiligheid! Zou dan een extra groep kunnen laten maken over bestaande bekabling is dat zo veilig genoeg?
[Afbeelding]

Een eigen groep over bestaande bekabeling waar vervolgens andere verbruikers opzitten is geen eigen groep. Een eigen groep bevindt zich in de meterkast en heeft directe kabels naar de eindbestemming zonder aftakkingen.

Zitten er op de bestaande kabels dus al andere eindpunten en verbruikers? Of is het bestaande bekabeling, direct naar een eigen groep in de meterkast zonder iets anders erop? Want dan kan het, mits de kabeldikte passend is voor het vermogen en de groep in de meterkast een B16 is.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 03-01-2026 17:01 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• lars1986
@Taro enige wat er nu in de schuur zit is verlichting van de schuur en de poort dat zal er dus ook overheen lopen! zou dit een probleem zijn? anders niet tot de max opschroeven?

beste zou dan nieuwe kabels zijn en dan wel binnen plaatsen?

vind binnen plaatsen toch iets minder veilig idee met accu’s
lars1986 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:59:
@Taro enige wat er nu in de schuur zit is verlichting van de schuur en de poort dat zal er dus ook overheen lopen! zou dit een probleem zijn? anders niet tot de max opschroeven?

beste zou dan nieuwe kabels zijn en dan wel binnen plaatsen?

vind binnen plaatsen toch iets minder veilig idee met accu’s
Dat is dus een gedeelde groep, daarmee altijd minder veilig dan een eigen groep omdat het niet alleen om vermogen, maar bijv. ook kortsluiting kan gaan. Dat er maar kleine verbruikers opzitten maakt het nog steeds een gedeelde ipv dedicated groep met bijbehorende risico's. Dat is altijd minder veilig, maar, persoonlijk zou ik dat in dit geval wel aandurven als de afnemers minder dan 1200 Watt gezamenlijk kunnen afnemen, dan voorkom je dat je 2400+1200-> 3600+ op een B16 gaat zetten en de kabels over hun max heen gaan.

Dus: Je neemt een risico, maar in de ogen van veel mensen (niet iedereen) acceptabel.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-01 18:27
lars1986 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:59:
Je kunt hier een PV-verdeler tussen zetten. En dan in plaats van de PV, sluit je de batterij erop aan. Op de andere automaat van de PV-verdeler komt dan je schuur te zitten.

De PV-verdeler hoofdschakelaar moet dan wel rechtstreeks op de groep in de meterkast (idealiter een aadlekautomaat) zitten, zonder aftakkingen ertussen.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

Hmmm. Dit gaat wel heel erg snel. Gister van 100% SoC naar rond de 40% ontladen, vandaag de rest. SoC inschatting is lastig maar dit soort drops vind ik eigenlijk wel erg gortig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-orM4H2uTocx8nFU4F0S1_KGk8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6fngA6QFhlkxSGNP74rl47ck.png?f=fotoalbum_large

Ook merk ik dat het soms een dagje rust geven (lees : geen voldoende spread) de RTE ook aardig onderuit haalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbOTSvtpMSONjLfewLw4X3iBKfo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vdWIgNHfrCuTS8mU5f7CmwcF.png?f=user_large

Edit: Ik heb nu maar eens een ticket ingschoten. To be continued.

[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 03-01-2026 18:51 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
lars1986 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:12:
[Afbeelding]

Die kabels zijn zo niet goed doorgelust. Je moet degelijke wago lasklemmen gebruiken die geschikt voor 2,5 mm2 draad en 20A. Als het contact niet goed is in die klem, dan neemt de weerstand toe en krijg je bij continu hoge vermogens veel warmte en kans op brand.

Gebruik liever iets zoals dit:
https://www.elektrototaalmarkt.nl/wago-221-lasklem-4154710

Zet de groep uit, test de spanning voordat je ermee begint.

Inderdaad dan in de schuur een PV verdeler gebruiken met de juiste automaten erin. De verlichting achter 1 automaat en de batterij achter een andere.

In de groepenkast moet je de (waarschijnlijk) 16A automaat dan vervangen door een 20A exemplaar.

Als je niet weet wat dit allemaal betekent, bestudeer het dan goed of haal er een elektricien bij.

• lars1986
thanks voor de reacties! er komt binnenkort iemand met kennis hierover om te inventariseren.. maar dan weet ik een beetje wel kant het op zou moeten gaan! nogmaals dank

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 19:40
Ik ben Belg en in Belgiƫ is de energieprijs heel goedkoop, maar krijg je er een berg kosten en belastingen bovenop op je eindafrekening. De prijs vandaag voor 1 kwh stroom fluctueerde tussen 7,353 cent tot 11,07 cent
Ik heb de formule voor dynamische prijs ingesteld en deze werkt tamelijk goed, probleem is dat deze afrond op x,xx € / kwh. 2 cijfers na de komma, waardoor er weinig variatie zit in de tabellen in de app.

Prijzen voor morgen tussen 8,256 en 12,118 cent bij mijn energieleverancier en in de app zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1d6Y0GIlnR5UhDVAg_Qcr5rlp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icRwOPKGZflIwR06A7COK2aP.png?f=fotoalbum_large

Iemand een suggestie om dit voor mekaar te krijgen in de app van zendure?
Nu heb ik voor morgen ingesteld dat het laden onder 10 cent dient te starten, maar ik wil eigenlijk 9 cent instellen. Maar dan gaat er niets gebeuren qua laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCJtfTlcWMnhX8nUcYzDylHb2Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTa8cZ647MaV9CSMKcPCFE3R.jpg?f=fotoalbum_large

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-01 09:05
wallieweb schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:05:
Ik ben Belg en in Belgiƫ is de energieprijs heel goedkoop, maar krijg je er een berg kosten en belastingen bovenop op je eindafrekening. De prijs vandaag voor 1 kwh stroom fluctueerde tussen 7,353 cent tot 11,07 cent
Ik heb de formule voor dynamische prijs ingesteld en deze werkt tamelijk goed, probleem is dat deze afrond op x,xx € / kwh. 2 cijfers na de komma, waardoor er weinig variatie zit in de tabellen in de app.

Prijzen voor morgen tussen 8,256 en 12,118 cent bij mijn energieleverancier en in de app zie ik dit:
[Afbeelding]

Iemand een suggestie om dit voor mekaar te krijgen in de app van zendure?
Nu heb ik voor morgen ingesteld dat het laden onder 10 cent dient te starten, maar ik wil eigenlijk 9 cent instellen. Maar dan gaat er niets gebeuren qua laden.
[Afbeelding]
Regelen op kostprijs is lastig, als het vandaag tussen 10 en 20 cent is dan is 20 het hoge bedrag, maar morgen kan het tussen 20 en 30 cent liggen en is 20 cent de lage prijs.
Omdat hoge en lage prijzen bijna altijd op dezelfde tijdstippen vallen kun je overwegen alleen vaste tijdsblokke in te stellen.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-01 19:40
De batterij heeft wel nog bijgeladen in de late avond. Ik concludeer dus dat de weergegeven prijs afgerond wordt, de effectieve prijs is dus iets hoger of lager en daar reageert de Zendure correct op.

Ik ben momenteel aan het experimenteren. Ik ben nog altijd blij met mijn aankoop

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@Polvo176 @Devke @mjjveldt om nog even terug te komen op mijn bericht over het leeglopen van de batterij. Gisterenmiddag gezet op ā€œalleen slim opladenā€, waarbij er dus niets ontladen en ook niets geladen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A1CSU2h2Guqb519Kd8PTmxq6rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acsTz72KuEA4FnsOM0875k4X.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren om 15:00 was dit nog 40% soc, nu om 09:00 is dit 28% soc.
Hier is dus 12% vanaf.
Als ik even naar de daadwerkelijke kWh kijk, is die teruggelopen van zo’n 2,56kwh naar 1,56kwh, dus 1kwh eraf.
Dit lijkt me toch best veel in 18 uur tijd. Dit zou neer komen op 56w per uur. Offgrid staat uit.

He who laughs last thinks slowest! | ā–¶ļø Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ā˜€ļø 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

wallieweb schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:37:
De batterij heeft wel nog bijgeladen in de late avond. Ik concludeer dus dat de weergegeven prijs afgerond wordt, de effectieve prijs is dus iets hoger of lager en daar reageert de Zendure correct op.

Ik ben momenteel aan het experimenteren. Ik ben nog altijd blij met mijn aankoop
Klopt, hij rond af en daarom voor mij helaas tƩ onvoorspelbaar.

martinvdm schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:04:
@Polvo176 @Devke @mjjveldt om nog even terug te komen op mijn bericht over het leeglopen van de batterij. Gisterenmiddag gezet op ā€œalleen slim opladenā€, waarbij er dus niets ontladen en ook niets geladen is.
[Afbeelding]

Hier is dus 12% vanaf.
Als ik even naar de daadwerkelijke kWh kijk, is die teruggelopen van zo’n 2,56kwh naar 1,56kwh, dus 1kwh eraf.
Dit lijkt me toch best veel in 18 uur tijd. Dit zou neer komen op 56w per uur. Offgrid staat uit.
Goed om te beseffen: Als de SoC waarde daalt betekent het niet dat er bijv. 1 kWh verdwenen is. De weergegeven SoC is een schatting/indicatie op basis van het voltage en bij LFP is dat gewoon nooit correct, behalve op 100%.

Dus een conclusie trekken dat er x kWh's verbruikt zijn is eigenlijk niet mogelijk.

Ik merk dat dit regelmatig opnieuw een hot item is in dit topic, maar trek er niet tƩ snel verkeerde conclusies uit, het gaat maar zo weer een eigen leven leiden.

Ontwikkelteam van Zendure is nu overigens met mijn account naar de HW P1-meter issues aan het kijken, hopelijk is de oorzaak snel gevonden :)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 04-01 19:10
bilgy_no1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:50:
[...]

Die kabels zijn zo niet goed doorgelust. Je moet degelijke wago lasklemmen gebruiken die geschikt voor 2,5 mm2 draad en 20A. Als het contact niet goed is in die klem, dan neemt de weerstand toe en krijg je bij continu hoge vermogens veel warmte en kans op brand.

Gebruik liever iets zoals dit:
https://www.elektrototaalmarkt.nl/wago-221-lasklem-4154710
sorry, maar dat is gewoon een fabel, zeker bij twee kabels is een hier gebruikte conex draailasdop eigenlijk net zo goed en mogelijk zelfs nog beter dan de bekende wago klemmen (bv serie 221), mits deskundig gemonteerd. Wat wel is dat infeite de conex bedoeld zijn voor eenmalig gebruik (wat redelijk normaal is)>
voordeel van wago klemmen is dat hier de deskundigheid een wat mindere rol in gaat spelen, dus als hij hier de klemmen moet gaan vervangen dan kan hij hier deze mogelijk toch beter wago klemmen gebruiken.
echter om nu te zeggen dat deze slecht zijn, nee, is eerder een bewijs van je eigen onkunde.
Zet de groep uit, test de spanning voordat je ermee begint.
ja, prima dat je dat vermeld, een installatie voer je namelijk altijd spanningslvrij (en niet -los) uit.
Inderdaad dan in de schuur een PV verdeler gebruiken met de juiste automaten erin. De verlichting achter 1 automaat en de batterij achter een andere.
uit de foto van @lars1986 blijkt dat deze leiding een aardkabel ontbreekt, de vraag is echter of de Zedure wel gebruikt mag worden op een niet geaard stopcontact, helaas geeft de handleiding daar geen uitsluitsel over. @Taro heeft zelfs bij zijn installatie een extra aardrail geplaatst. het lijkt me dus wel belangrijk. Mogelijk dat @Taro aro hier nog om wat opheldering in kan geven.
weet ook niet of het hier mogelijk is om een extra aarddraad erbij te trekken (vanuit de groepenkast).
In de groepenkast moet je de (waarschijnlijk) 16A automaat dan vervangen door een 20A exemplaar.
Waarom ?, weet je de aansluitwaarde van zijn huis, bij 25A hoofdaansluiting is een 20A installatieautomaat eigenlijk geen juiste keuze (selectivieit weet je nog ?), dus eerder de verbruikers beter verdelen over meerdere groepen lijkt mij een betere en vooral veiligere strategie dan domweg het vermogen van je beveiliging maar omhoog schroeven.
Als je niet weet wat dit allemaal betekent, bestudeer het dan goed of haal er een elektricien bij.
nee, als je niet heel goed weet wat je doet laat dit dan door een echte deskundige uitvoeren. prima als je zelf hier over wat meer wilt weten maar bij het uitvoeren zijn echter wel wat meer kennis en kunde noodzaakelijk dan we hier met een paar regels kunnen uitleggen.

Edit: uit twee reacties blijkt dat de zendure dus wel een aardkabel nodig heeft. dus @lars1986 je zult hier naast een uitbreiding dus ook nog een aardleiding moeten gaan trekken, dus voor je verder gaat kijk eerst of dat daar wel mogelijk is en zo niet zul je dus naar een andere oplossing moeten zoeken, bv een geheel nieuwe 3-aderige 2,5mm2 kabel trekken van je groepenkast naar de plek waar je de Zendure graag zou willen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 04-01-2026 13:16 ]

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:42
Taro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Klopt, hij rond af en daarom voor mij helaas tƩ onvoorspelbaar.
Heb je al eens een suggestie gestuurd naar Zendure om een extra cijfer achter de komma te gebruiken ipv afronden? Het komt nu simpelweg niet overeen met hoe energieleveranciers de tarieven opstellen (doorgaans 3 cijfers achter komma ipv 2). Heb het ook al eens gestuurd en lijkt me een simpele en snelle fix voor ze om aan te passen.

Het vreemde is dan ook dat ze dus wel 3 cijfers achter de komma tonen maar afronden op 2 cijfers achter de komma..

šŸ”‹ 5.76 kWh Zendure 2400 AC | ā˜€ļø 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | š–£˜ 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | šŸ”Œ Peblar Home | šŸš™ 14 kWh PHEV

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:43:
[...]

Goed om te beseffen: Als de SoC waarde daalt betekent het niet dat er bijv. 1 kWh verdwenen is. De weergegeven SoC is een schatting/indicatie op basis van het voltage en bij LFP is dat gewoon nooit correct, behalve op 100%.

Dus een conclusie trekken dat er x kWh's verbruikt zijn is eigenlijk niet mogelijk.

Ik merk dat dit regelmatig opnieuw een hot item is in dit topic, maar trek er niet tƩ snel verkeerde conclusies uit, het gaat maar zo weer een eigen leven leiden.
Eens, daarom kijk ik ook naar de daadwerkelijke kWh en niet alleen naar percentage. Dat het bewogen onderwerp is snap ik, immers wil je dit gedrag liever niet zien en elke kWh in je batterij houden :)

He who laughs last thinks slowest! | ā–¶ļø Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ā˜€ļø 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Jan-tweak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:51:
[...]
@Taro heeft zelfs bij zijn installatie een extra aardrail geplaatst. het lijkt me dus wel belangrijk. Mogelijk dat @taro hier nog om wat opheldering in kan geven.
weet ook niet of het hier mogelijk is om een extra aarddraad erbij te trekken (vanuit de groepenkast).
Heb er inderdaad een extra aarderail bij zitten. Voor alle devices een 6mm2 aardekabel liggen waarmee ik ze kan aarden zonder dat de stekker in het stopcontact zit. Is wel aangesloten op hetzelfde punt in de meterkast, dus voegt standaard niets toe. Maar gebruik ik bijv. een SF800+panelen om een AB2000X op te laden, dan kan ik hem aarden zonder stekker in het stopcontact te hebben. Toegevoegde waarde is dus standaard niet zoveel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAC9UDQKcZW4cOfwTV21Y1NexBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rf17sltpdQlZhYeSt3z3N4gS.jpg?f=fotoalbum_large

crbnnw schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Heb je al eens een suggestie gestuurd naar Zendure om een extra cijfer achter de komma te gebruiken ipv afronden? Het komt nu simpelweg niet overeen met hoe energieleveranciers de tarieven opstellen (doorgaans 3 cijfers achter komma ipv 2). Heb het ook al eens gestuurd en lijkt me een simpele en snelle fix voor ze om aan te passen.

Het vreemde is dan ook dat ze dus wel 3 cijfers achter de komma tonen maar afronden op 2 cijfers achter de komma..
Ja, meerdere keren. Ze hebben destijds ook veel van mijn andere suggesties doorgevoerd, maar dat afronden... Dat is toen ook de reden geweest dat ik naar Home Assistant ben overgestapt, was er wel klaar mee.

martinvdm schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Eens, daarom kijk ik ook naar de daadwerkelijke kWh en niet alleen naar percentage. Dat het bewogen onderwerp is snap ik, immers wil je dit gedrag liever niet zien en elke kWh in je batterij houden :)
Yes, alleen de weergegeven hoeveelheid beschikbare kWh's betreft vaak: Totale capaciteit alle accu's maal % verschil tussen HUIDIGESOC en MINSOC. Dus verandert de huidigesoc 1%, dan wordt het beschikbare aantal kWh's ook automatisch 1% lager, terwijl dat niet het geval hoeft te zijn.

• TheAnT
c0mplex1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Geen idee of het enkel werkt met HEMS. Zou ik wel een beetje raar vinden als dat wel zo is.
Wat ik zie, is dat mijn automatisering blijft werken, omdat die de (P1)data naar de outputLimit blijft sturen, maar de SF2400AC daar niets mee doet. Zowel in de NOM als slim/handmatig ontlaad mode.
Als ik de Off-grid poort via de app uit zet, gaat de SF2400AC direct de outputLimit data verwerken. Ik blijf van de automatisering af.
Zet ik de poort daarna weer aan, ook weer via de app, dan blijft alles werken alsof er niets gebeurd is.
heb een ticket aangemaakt bij zendure. Hou je op de hoogte....

• Jan-tweak
Taro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Heb er inderdaad een extra aarderail bij zitten. Voor alle devices een 6mm2 aardekabel liggen waarmee ik ze kan aarden zonder dat de stekker in het stopcontact zit. Is wel aangesloten op hetzelfde punt in de meterkast, dus voegt standaard niets toe. Maar gebruik ik bijv. een SF800+panelen om een AB2000X op te laden, dan kan ik hem aarden zonder stekker in het stopcontact te hebben. Toegevoegde waarde is dus standaard niet zoveel :)
[Afbeelding]
oke, maar de eigenlijke vraag was of je de Zendure SF2400AC ook op een niet-geaard stopcontact mag gebruiken, kon zo snel in de handleiding niets vinden, of kan het wel maar kun je beter niet doen?
Jan-tweak schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:23:
[...]

oke, maar de eigenlijke vraag was of je de Zendure SF2400AC ook op een niet-geaard stopcontact mag gebruiken, kon zo snel in de handleiding niets vinden, of kan het wel maar kun je beter niet doen?
Volgens mij moet die wel geaard zijn inderdaad. Edit: Hieronder al bevestigd.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 04-01-2026 11:28 ]

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]
uit de foto van @lars1986 blijkt dat deze leiding een aardkabel ontbreekt, de vraag is echter of de Zedure wel gebruikt mag worden op een niet geaard stopcontact, helaas geeft de handleiding daar geen uitsluitsel over.
De 2400AC weigert uberhaupt te werken op een niet-geaarde wandcontactdoos. Niet mijn plaatje, wel deze error gezien toen ik mijn 2400AC in de gang in een niet-geaarde WCD stak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OQmXzvL70KRsSBHdLdey4QwPWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gwu1fDpj0i9w6tNAg6G2kN0u.png?f=fotoalbum_large
[Afbeelding]

Hier is dus 12% vanaf.
Wat @Taro aangeeft heeft dit soort batterij een bepaalde SoC inschatting en die kan er wel eens naast zitten. Persoonlijk vind ik de drop van hier gisteravond "fors". Bij Zendure ingeschoten. Vragen kan altijd en brengt het iets aan het licht wat gewoon gefixed kan worden. Ik zie het maar als hulp bij productonwikkeling.

Ik vind de drops bij jou wel fors ook, zeker omdat het nog eens stand-by is. Bij mij was het bij volgas ontladen, dus actie. Je meet geen verbruik tussen net en batterij toch? Dat is/was een bug. Dan sta je altijd 25 Watt weg te snoepen. Per uur. Als je dit wel meet zou je als het goed is met rest commando's de batterij naar 0W kunnen zetten. Ik heb dat standaard in mijn automatisering zitten. Als ik nu de batterij naar 100% SoC zou laden dan zakt hij een procentje in een tijdsbestek van vele uren. Heb je 2 sets? Vergelijkingsmateriaal.

Zendure ticket inschieten? Kunnen ze meekijken.

Edit : Om dat onnauwkeurige gedrag van dit type batterij te laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMQCW7Z_a_t7CgTu2Lnrfna7Iuw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MYAztW5xobJERUR03yh4YAAK.png?f=user_large

Je laad de batterijen bij 10% SoC 10 min op. Dan direct ontladen. Leuke RTE geeft 1 er dan he :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TvWFQnEvVsWWTtCfJQKj_hojz0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9FxhB8IsRY8uOKuNH7Lwf7YK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUkTSywzAi-oWJKoKGEgS-6MSEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hBv1BdAjkhXeSayv8INIDrwW.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 04-01-2026 11:49 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Wat betreft #2 van de laatste releasenotes, hierbij een verduidelijking:

Added one-click Bluetooth OTA (Over-the-Air) update feature
-> The SF2400AC can be paired with the app via Bluetooth for one-click firmware updates, no WiFi setup required

Dus mocht bijv. de 2400AC geen Wifi verbinding meer kunnen maken of er is iets bricked, dan kan je lokaal de firmware updaten.

Heb uiteraard al gevraagd hoe dit dan precies werkt (seconden, etc.) en of het hiermee ook mogelijk wordt andere zaken te bedienen, zoals de off-grid optie.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Devke schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Wat @Taro aangeeft heeft dit soort batterij een bepaalde SoC inschatting en die kan er wel eens naast zitten. Persoonlijk vind ik de drop van hier gisteravond "fors". Bij Zendure ingeschoten. Vragen kan altijd en brengt het iets aan het licht wat gewoon gefixed kan worden. Ik zie het maar als hulp bij productonwikkeling.

Ik vind de drops bij jou wel fors ook, zeker omdat het nog eens stand-by is. Bij mij was het bij volgas ontladen, dus actie. Je meet geen verbruik tussen net en batterij toch? Dat is/was een bug. Dan sta je altijd 25 Watt weg te snoepen. Per uur. Als je dit wel meet zou je als het goed is met rest commando's de batterij naar 0W kunnen zetten. Ik heb dat standaard in mijn automatisering zitten. Als ik nu de batterij naar 100% SoC zou laden dan zakt hij een procentje in een tijdsbestek van vele uren. Heb je 2 sets? Vergelijkingsmateriaal.

Zendure ticket inschieten? Kunnen ze meekijken.

Edit : Om dat onnauwkeurige gedrag van dit type batterij te laten zien:

[Afbeelding]

Je laad de batterijen bij 10% SoC 10 min op. Dan direct ontladen. Leuke RTE geeft 1 er dan he :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nee ik heb 1 set 2400 met 3 batterijen. Zendure ticket loopt al, helaas nog geen actie vernomen.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:50
noo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:25:
[...]

De 2400AC weigert uberhaupt te werken op een niet-geaarde wandcontactdoos. Niet mijn plaatje, wel deze error gezien toen ik mijn 2400AC in de gang in een niet-geaarde WCD stak.

[Afbeelding]
Dat is goed om te weten. In het topic van het bekende NL merk was er een hele discussie over (niet)geaarde wcd. Bij dat merk is het kennelijk niet verplicht. Komt waarschijnlijk ook door de beperkte output. Zelf vind het wel een fijne gedacht als alles geaard is. Niet voor niks is dat het geval bij wat modernere woningen (vanaf eind vorige eeuw).

• Jan-tweak
meesje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Dat is goed om te weten. In het topic van het bekende NL merk was er een hele discussie over (niet)geaarde wcd. Bij dat merk is het kennelijk niet verplicht. Komt waarschijnlijk ook door de beperkte output. Zelf vind het wel een fijne gedacht als alles geaard is. Niet voor niks is dat het geval bij wat modernere woningen (vanaf eind vorige eeuw).
helemaal mee eens, alleen vergeet niet dat er nog genoeg oudere woningen bestaan waar juist de aarde niet zo standaard is (eigen ervaring) en het niet bepaald eenvoudig om daar nog een aaardkabel erbij te trekken, zeker met veelal central dozen systeem.
aan de andere kant wel prima van Zendure dat ze daar ook aandacht aan schenken, mogelijk dat ze dat nog wat duidelijker in hun handleiding kunnen vermelden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 04-01-2026 13:23 ]

• TheAnT
TheAnT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:15:
[...]

heb een ticket aangemaakt bij zendure. Hou je op de hoogte....
antwoord:

Dear customer,

The issue you're experiencing with your SolarFlow 2400 AC, where the battery does not discharge when the Off-Grid Outlet is enabled in Normal or Economic mode, is likely related to the operational logic of the device. Here are some insights and steps to consider:

Operational Logic: The SolarFlow 2400 AC may switch to standby mode due to its current operational logic when the battery reaches full charge or discharges to its lower limit. This behavior is part of the design to optimize battery usage and protect the system.

HEMS Settings: If your device is integrated with a Home Energy Management System (HEMS), check the settings related to "Allow Excess Power Export." If this function is turned off, the device will remain in standby mode even if there is excess power generated. If it's enabled, the device may enter bypass mode, pausing the energy plan temporarily.

Firmware Update: Ensure your device's firmware is up to date. An update addressing optimization issues was scheduled for release, which might improve the operational logic and resolve your issue.

Device Settings: Verify that the Off-Grid Outlet Switch is enabled in your device settings. If the issue persists with the switch enabled, further investigation might be needed.

Troubleshooting Steps:

Disconnect the AC power cable and power off the device completely.
Check the grid connection socket with another appliance to ensure it's operating properly.
Reconnect the device to the grid and attempt to power it on and pair it with the Zendure APP.
Check for any error codes and take screenshots if present. If errors like 203 or 223 arise, it may indicate a faulty battery.
If these steps do not resolve the issue, it may require further investigation or assistance from Zendure support. Please let me know if you need additional help or clarification!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08:36
meesje schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:17:
Bij dat merk is het kennelijk niet verplicht. Komt waarschijnlijk ook door de beperkte output.
Volgens mij heeft het te maken met de behuizing: kunststof versus metaal.

Aardlekbeveiliging is om te voorkomen dat de behuizing onder spanning komt te staan (als gevolg van een defect in het apparaat); bij kunststof is dat risico er niet.

• c0mplex1
  • Laatst online: 04-01 13:53
TheAnT schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:22:
[...]

antwoord:

Dear customer,

The issue you're experiencing with your SolarFlow 2400 AC, where the battery does not discharge when the Off-Grid Outlet is enabled in Normal or Economic mode, is likely related to the operational logic of the device. Here are some insights and steps to consider:

Operational Logic: The SolarFlow 2400 AC may switch to standby mode due to its current operational logic when the battery reaches full charge or discharges to its lower limit. This behavior is part of the design to optimize battery usage and protect the system.

HEMS Settings: If your device is integrated with a Home Energy Management System (HEMS), check the settings related to "Allow Excess Power Export." If this function is turned off, the device will remain in standby mode even if there is excess power generated. If it's enabled, the device may enter bypass mode, pausing the energy plan temporarily.

Firmware Update: Ensure your device's firmware is up to date. An update addressing optimization issues was scheduled for release, which might improve the operational logic and resolve your issue.
Bedankt voor het delen van het antwoord.
Ik denk dat ik op de firmware update wacht, daarna zien we wel verder.
Zoals het nu is kan ik mee leven, omdat ik een workaround heb gemaakt die de Off-grid poort even uitschakelt als de batterij volledig geladen is. Enige tijd later schakel ik de Off-grid poort weer in en dan is alles weer normaal.

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

martinvdm schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Nee ik heb 1 set 2400 met 3 batterijen. Zendure ticket loopt al, helaas nog geen actie vernomen.
Ah das jammer. Goed dat je een ticket inschiet. Loopt de vraag al lang? Soms moet je ze even achter de broek aan zitten. Ik heb 2x een ticket ingediend en kreeg vrij snel een reactie. Meestal paar dagen na het inschieten.

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik geloof best dat er geen precieze meting is.

Maar het is raar dat gielz en zendure anders reageren met Nom. Want deze dalende grafiek qua soc zie ik alleen bij gebruik van gielz en niet de zendure fireson integratie. Maar dat is misschien meer iets voor het andere topic.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

mjjveldt schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:01:
Ik geloof best dat er geen precieze meting is.

Maar het is raar dat gielz en zendure anders reageren met Nom. Want deze dalende grafiek qua soc zie ik alleen bij gebruik van gielz en niet de zendure fireson integratie. Maar dat is misschien meer iets voor het andere topic.
Klopt er zit een verschil tussen beide. De Zendure HA zet de smartmode op 0 bij iedere 0 watt op de batterij. De Gielz HA doet dit niet omdat ik van mening ben dat het niet handig is om constant van smartmode 1 naar 0 en terug te switchen binnen het geheugen. De smartmode zit er in om juist minder opdrachten naar het geheugen te schrijven.

Bij mijn volgende versie is dit opgelost door netjes het smartmode (waakvlam) gedeelte uit te zetten na xx minuten inactiviteit. Daarna zie je op een KWH MID meter ook 0 watt staan.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

[Afbeelding]

Hier is dus 12% vanaf.
Een correct werkend BMS berekent de SOC op basis van in en uitgaande energie en mag slecht marginaal afwijken, na een recente SOC-correctie.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Onderstaand laat het verschil zien tussen aantal schakelingen per dag. Welke 2dagen draaide HEMS met de HW-P1 meter en wanneer een aangepaste versie van @gielz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9X5bOW-Ov473D23CDP5tL3GJOk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MSHmLJ0SRFisTGAsEKbA5jaE.png?f=fotoalbum_medium

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:11
[...]
sorry, maar dat is gewoon een fabel, zeker bij twee kabels is een hier gebruikte conex draailasdop eigenlijk net zo goed en mogelijk zelfs nog beter dan de bekende wago klemmen (bv serie 221), mits deskundig gemonteerd. Wat wel is dat infeite de conex bedoeld zijn voor eenmalig gebruik (wat redelijk normaal is)>
voordeel van wago klemmen is dat hier de deskundigheid een wat mindere rol in gaat spelen, dus als hij hier de klemmen moet gaan vervangen dan kan hij hier deze mogelijk toch beter wago klemmen gebruiken.
echter om nu te zeggen dat deze slecht zijn, nee, is eerder een bewijs van je eigen onkunde.

[...]
ja, prima dat je dat vermeld, een installatie voer je namelijk altijd spanningslvrij (en niet -los) uit.

[...]
uit de foto van @lars1986 blijkt dat deze leiding een aardkabel ontbreekt, de vraag is echter of de Zedure wel gebruikt mag worden op een niet geaard stopcontact, helaas geeft de handleiding daar geen uitsluitsel over. @Taro heeft zelfs bij zijn installatie een extra aardrail geplaatst. het lijkt me dus wel belangrijk. Mogelijk dat @Taro aro hier nog om wat opheldering in kan geven.

[...]
Waarom ?, weet je de aansluitwaarde van zijn huis, bij 25A hoofdaansluiting is een 20A installatieautomaat eigenlijk geen juiste keuze (selectivieit weet je nog ?), dus eerder de verbruikers beter verdelen over meerdere groepen lijkt mij een betere en vooral veiligere strategie dan domweg het vermogen van je beveiliging maar omhoog schroeven.

[...]

nee, als je niet heel goed weet wat je doet laat dit dan door een echte deskundige uitvoeren. prima als je zelf hier over wat meer wilt weten maar bij het uitvoeren zijn echter wel wat meer kennis en kunde noodzaakelijk dan we hier met een paar regels kunnen uitleggen.

Edit: uit twee reacties blijkt dat de zendure dus wel een aardkabel nodig heeft. dus @lars1986 je zult hier naast een uitbreiding dus ook nog een aardleiding moeten gaan trekken, dus voor je verder gaat kijk eerst of dat daar wel mogelijk is en zo niet zul je dus naar een andere oplossing moeten zoeken, bv een geheel nieuwe 3-aderige 2,5mm2 kabel trekken van je groepenkast naar de plek waar je de Zendure graag zou willen hebben.
Het probleem met die draaidoppen is dat je niet kunt zien of de verbinding inderdaad goed is. En je weet ook niet wie het zo heeft geĆÆnstalleerd. En je weet dus ook niet of het wel goed is geĆÆnstalleerd. Zeker gezien het ontbreken van de aarde zoals je zelf aangeeft.

Ik zou er dus niet op vertrouwen en het gewoon vervangen.

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01 18:16
Ik zie twee lasdoppen, een halve kroonsteen en een groen/gele aarde draad. Het lijkt dat er zowel drie kabels naar boven lopen en drie naar beneden, maar controleren is altijd beter. En zonodig vervangen.

• Jan-tweak
mpx200_05 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:54:
Ik zie twee lasdoppen, een halve kroonsteen en een groen/gele aarde draad. Het lijkt dat er zowel drie kabels naar boven lopen en drie naar beneden, maar controleren is altijd beter. En zonodig vervangen.
Klopt, die aardkabel had ik nog niet gezien, mooi opgemerkt, dan blijft het probleem dat hij eigenlijk over deze kabel nog steeds geen eigen groep kan maken omdat daar ook nog een verlichting (zie zwarte draad) op is aangesloten. dus hij is hier gelimiteerd op 800W.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:36
Sinds 2 weken heb ik een Solarflow met 3 batterijen staan. Totale capaciteit van 3 batterijen is 3 x 2,88 kWh =8,64 kWh. Op basis van de energieprijs laad ik de batterij op tot 100% en ontlaad tot 5%.

Gemiddeld gaat er 7 kWh naar binnen bij het laden en gaat er 5,5 kWh naar buiten bij het ontladen. Dat valt me toch wel tegen in relatie tot de totale capaciteit van 8,64 kWh.
Hoe liggen de verhoudingen bij de andere gebruikers? Kan het aan de koude omstandigheden liggen (het systeem staat in een onverwarmde houten schuur)?

Ik heb bij Zendure al een ticket geplaatst. Als reactie kwamen vooral algemeenheden terug. Het meest bruikbare was nog de tip om het systeem een aantal keren achter elkaar maximaal op te laden en te ontladen. Dit heeft alleen niks opgeleverd. Het maximale laad en ontlaad vermogen staat op 1800 W.
Ik heb de batterijen onderling een aantal keren van positie verwisseld maar ook dat verandert niets.
KaEs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:40:
Sinds 2 weken heb ik een Solarflow met 3 batterijen staan. Totale capaciteit van 3 batterijen is 3 x 2,88 kWh =8,64 kWh. Op basis van de energieprijs laad ik de batterij op tot 100% en ontlaad tot 5%.

Gemiddeld gaat er 7 kWh naar binnen bij het laden en gaat er 5,5 kWh naar buiten bij het ontladen. Dat valt me toch wel tegen in relatie tot de totale capaciteit van 8,64 kWh.
Hoe liggen de verhoudingen bij de andere gebruikers? Kan het aan de koude omstandigheden liggen (het systeem staat in een onverwarmde houten schuur)?

Ik heb bij Zendure al een ticket geplaatst. Als reactie kwamen vooral algemeenheden terug. Het meest bruikbare was nog de tip om het systeem een aantal keren achter elkaar maximaal op te laden en te ontladen. Dit heeft alleen niks opgeleverd. Het maximale laad en ontlaad vermogen staat op 1800 W.
Ik heb de batterijen onderling een aantal keren van positie verwisseld maar ook dat verandert niets.
Als ik je getallen even deel op elkaar zit je op een goede 78% RTE. Hier zit ik op 80%. Ik laad altijd met vol vermogen en ontladen ook. Draai geen NOM. Heb 2 sets. Meet al een tijdje dus die 80% is vrij stabiel. Staan in een ruimte waar het een graad of 15 is.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 04-01-2026 19:58 ]

• KaEs
Devke schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Als ik je getallen even deel op elkaar zit je op een goede 78% RTE. Hier zit ik op 80%. Ik laad altijd met vol vermogen en ontladen ook. Draai geen NOM. Heb 2 sets. Meet al een tijdje dus die 80% is vrij stabiel. Staan in een ruimte waar het een graad of 15 is.
Een RTE van 78% is inderdaad niet afwijkend. Wel vind ik dat de totale hoeveel energie die uit het systeem komt erg laag. Er komt 5,5 kWh uit een systeem van 8,8 kWh uur. Ontladen van 100 naar 5 %. Hoe zit dat bij jou?
KaEs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:40:

Waarmee meet je deze waarden? In de Zendure App, of met bijv. slimme stekker of kWh-meter? Volgens mij ligt daarnaast de beste efficiency zo rond de 2100-2200 Watt, op 1800 Watt haal je niet de optimale RTE. Als de schuur daarnaast onder de 2-3 graden is wordt er ook energie ingezet voor het verwarmen, maar als de temperatuur hoger was is daar geen sprake van. Benieuwd waarmee je dit hebt gemeten, dan kunnen we daarna verder kijken.

KaEs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Een RTE van 78% is inderdaad niet afwijkend. Wel vind ik dat de totale hoeveel energie die uit het systeem komt erg laag. Er komt 5,5 kWh uit een systeem van 8,8 kWh uur. Ontladen van 100 naar 5 %. Hoe zit dat bij jou?
Bij mij gaat zeker meer dan 7 kWh geladen worden vanaf 10% SoC naar 100% SoC. Ik heb ook 3 batterijen. Even uit mijn kop.... laden een 9.6 kWh ontladen een 7.5? Tussen vannacht en morgenavond draai ik weer een volledige cyclus. Laat je het weten. Echter 7 laden ga ik zeer zeker overheen.

Wat als je 1 batterij laad en ontlaad? Daarna 2 op de stapel? Als laatste 3?

Ik meet met een HW kWh MID meter.

• KaEs
Taro schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:34:
[...]

Waarmee meet je deze waarden? In de Zendure App, of met bijv. slimme stekker of kWh-meter? Volgens mij ligt daarnaast de beste efficiency zo rond de 2100-2200 Watt, op 1800 Watt haal je niet de optimale RTE. Als de schuur daarnaast onder de 2-3 graden is wordt er ook energie ingezet voor het verwarmen, maar als de temperatuur hoger was is daar geen sprake van. Benieuwd waarmee je dit hebt gemeten, dan kunnen we daarna verder kijken.
Ik meet het met app van Zendure en een HW-socket. Geeft vrijwel dezelfde getallen.

Van Zendure kreeg ik de suggestie om het laad en ontlaadvermogen te verlagen omdat dit de efficiƫntie zou verhogen. Vandaar daar dat ik die had verlaagd van 2400 W naar 1800 W.

In de schuur is het op dit moment rond het vriespunt dus dat zal de RTE geen goed doen maar het zou toch niet zoveel invloed moeten hebben op de hoeveel energie die ik in de batterijen krijg. Op dit moment 7 kWh krijg ik in systeem met een capaciteit van 8,64 kWh. Als ik die 8,64 corrigeer met een maximaal ontlaad percentage zou er nog ruimte moeten zijn voor 0,95 x 8,64 =8,2 kWh.

• KaEs
Devke schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:38:
[...]

Bij mij gaat zeker meer dan 7 kWh geladen worden vanaf 10% SoC naar 100% SoC. Ik heb ook 3 batterijen. Even uit mijn kop.... laden een 9.6 kWh ontladen een 7.5? Tussen vannacht en morgenavond draai ik weer een volledige cyclus. Laat je het weten. Echter 7 laden ga ik zeer zeker overheen.

Wat als je 1 batterij laad en ontlaad? Daarna 2 op de stapel? Als laatste 3?

Ik meet met een HW kWh MID meter.
Dat is een goed idee. In de app zie ik de percentages van verschillende batterijen mooi gezamenlijk omhoog of naar beneden gaan maar door ze afzonderlijk te testen kan ik zien of ze het inderdaad goed doen.

Uit jou reactie merk merk ik op dat ik inderdaad meer capaciteit van 3 batterijen mag verwachten.
KaEs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:44:
[...]

Ik meet het met app van Zendure en een HW-socket. Geeft vrijwel dezelfde getallen.

Van Zendure kreeg ik de suggestie om het laad en ontlaadvermogen te verlagen omdat dit de efficiƫntie zou verhogen. Vandaar daar dat ik die had verlaagd van 2400 W naar 1800 W.

In de schuur is het op dit moment rond het vriespunt dus dat zal de RTE geen goed doen maar het zou toch niet zoveel invloed moeten hebben op de hoeveel energie die ik in de batterijen krijg. Op dit moment 7 kWh krijg ik in systeem met een capaciteit van 8,64 kWh. Als ik die 8,64 corrigeer met een maximaal ontlaad percentage zou er nog ruimte moeten zijn voor 0,95 x 8,64 =8,2 kWh.
Heb je de volgorde van de accu's al een keer gewisseld? Hielp hier in het verleden ook.

Het opwarmen van de accu's vraagt ook energie, maar komt hoogstwaarschijnlijk uit het stopcontact, dus zou niet ten koste van de uitgaande capaciteit mogen gaan. Wel zie ik hier bij de 2 EV's als het kouder is de SOC dalen en als het warmer is de SOC stijgen, accu's presteren het beste rondom kamertemperatuur.

Je zou het zo moeten zien: 8,64-5% = 8,2. Om er 8.2 in te krijgen moet je er 8.2 +((100%-RTE%)/2) heen sturen, laten we zeggen: 9.02 kWh erheen sturen om er 8.2 kWh in te krijgen. En dan zou er 8.2 - ((100%-RTE%)/2) uit moeten komen, is ongeveer: 7.38 kWh. 5.5 is dan inderdaad wel erg weinig, maar heb ik ook gehad met 1 van de stapels totdat ik de volgorde van de accu's wisselde, dus zou dat zeker eens proberen. En nee, dat zou niet nodig moeten zijn...

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:42
Ik ben van plan de Solarflow 800 Pro aan te schaffen (mooie aanbieding nu) en heb dit forum doorgeworsteld.

Ik wil dan 2 zonnepanelen rechtstreeks aansluiten op de DC ingang. Daarnaast heb ik nog 12 andere panelen in mijn huisnetwerk dus AC.

Ik wil:
1) klaar zijn voor maximaal eigen zonnegebruik, vooral als saldering verdwijnt. Dit speelt met name in de zomer (ik kan op basis echte eigen data 100 Euro per jaar terugverdienen met NOM na einde saldering)
2) (beperkte capaciteit) stroom backup via het off-grid stopcontact op de Zendure (230 V powerbank)
3) eventueel extra inkomsten door slim laden/ontladen (lage prioriteit en na einde saldering waarschijnlijk niet veel voorkomend)

Twee concrete vragen:
1) Heb ik naast de 800 Pro nog iets anders nodig? Is de P1 meter noodzakelijk? Ik neem aan van wel, om het totale overschot van alle panelen te kunnen zien. Ik heb al homewizard P1 meter maar die is niet te gebruiken, tenzij ik zelf de aansturing zou doen?
2) Bij stroomuitval, werkt het bijladen via de zonnepanelen die rechtstreeks via DC aangesloten zitten nog? Ik heb begrepen van wel uit een testverslag in dit forum, maar twijfelde later toch weer. Ik snap dat AC bijladen dan niet meer werkt, maar DC denk ik wel?

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 04-01-2026 21:29 ]

• RobTesla
  • Registratie: December 2023
  • Nu online
c0mplex1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:53:
[...]
omdat ik een workaround heb gemaakt die de Off-grid poort even uitschakelt als de batterij volledig geladen is. Enige tijd later schakel ik de Off-grid poort weer in en dan is alles weer normaal.
Ik stuur mijn SolarFlow 2400 ook aan met eigen scripting en dat lukt zeer goed. (Geen HEMS enabled) Ik heb gemerkt dat de Zendure inderdaad moeilijk doet om over te schakelen van standby (of laden) naar ontladen als die de max SOC bereikt heeft. Bij mij staat mijn off-grid stopcontact 'altijd aan', niet op ECO, volgens wat ik hier uit deze draad bijeen gepuzzeld heb van jouw berichten zou dit effectief aan de status van het off-grid stopcontact liggen? Welk commando specifiek stuur je over de API naar de Zendure hiervoor? Ik maak gebruik van de local API waarbij ik commando's POST naar url 'http://ip-van-zendure/properties/write'.

Mijn sturing is heel specifiek waardoor ik mijn eigen scripting gebruik. Ik heb naast de Zendure die op het on-grid thuisnetwerk hangt een volledig off-grid systeem met 6600Wp solar, 15kWh PylonTechs met een Victron EasySolar-systeem. Indien dit off-grid systeem vol zit -en overschot heeft aan solar- wordt er een ATC gebruikt die mijn Zendure van het thuisnetwerk afkoppelt en in het off-grid systeem hangt zodat de Zendure dan bijgeladen wordt op nog goedkopere solar. Nadien wordt de ATC weer omgeschakeld en gaat de volle Zendure dan in het on-grid netwerk NOM draaien in de piekuren.
Pagina: 1 ... 160 161 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder Ʃn meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.