a2aan schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:03:
[...]
Kan je iets uitgebreider opschrijven op welk scenario je hier doelt?
Mijn ervaring is dat op- en ontlaadgedrag via de Smart Meter Mode of Base Load Mode los staan van het wel of niet ingeschakeld zijn van de Off-Grid instelling. Ik had die op Normal, en kon nog prima NOM draaien.
Als ik jou goed begrijp 'stopt' de 2400AC volgens jou a.g.v. de Off-Grid instelling, maar welke stappen/stadia gaan daar dan precies aan vooraf?
Stel: het is nacht, je batterij is 50% gevuld, je max SoC niveau staat op 80% ingesteld en je werkt in NOM mode.
Op een bepaald moment is de inkoopprijs dusdanig laag dat je gaat laden.
Je gaat handmatig laden tot het max SoC niveau bereikt is en schakel hierna over naar NOM, dan zal de batterij weer gaan ontladen... Zoals het hoort.
Nu schakel je de Off-grid mode in op of Eco of Normaal mode.
Stel: het is nacht, je batterij is 50% gevuld, je max SoC niveau staat op 80% ingesteld en je werkt in NOM mode.
Je gaat handmatig laden tot ONDER het max SoC niveau en schakel hierna over naar NOM, dan zal de batterij weer gaan ontladen... Zoals het hoort.
Nu komt het.
Je gaat handmatig laden tot het max SoC niveau bereikt is en schakel hierna over naar NOM, dan zal de batterij NIET gaan ontladen... Niet in de NOM mode, Smart Discharging of Manual Discharging mode. Sterker nog, de batterij zal helemaal niet gaan ontladen, behalve via de Off-grid poort dan.
Wil je kunnen ontladen (NOM, Smart/Manual Discharging mode) zul je eerst de Off-grid mode uit moeten zetten.
PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5