Even zoeken in dit topic naar warmtebeeldcamera.Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:53:
Hoe warm worden de AC 2400 bij 2400 W laden en ontladen? Is dat handwarm of wel iets serieuzer?
Dit onderwerp is veel langs gekomen in dit topic.
Even zoeken in dit topic naar warmtebeeldcamera.Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:53:
Hoe warm worden de AC 2400 bij 2400 W laden en ontladen? Is dat handwarm of wel iets serieuzer?
Ligt aan de omgevingstemperatuur, zelf heb ik een graad of 55-60 voorbij zien komen(zomers).Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:53:
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Bedankt.geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:48:
[...]
Dat kan ook, maar 4mm2 is al een upgrade ten opzichte van 2,5mm2, en je wil het liefst selectiviteit -25a naar 20a naar 16a- houden, dan is 6mm2 overkill.
Wat zou je ervan vinden om weer op zendure te focussen?
[ Voor 11% gewijzigd door Pakhaas op 28-12-2025 21:03 ]
Graag gedaan, geen dank!Pakhaas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:00:
[...]
Bedankt.
Ik vind het prima, maar het aansluiten heeft ook met Zendure te maken. Daar ging de oorspronkelijke vraag over.
[ Voor 20% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 21:04 ]
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
En even zoeken op flir kun je de warmte mooi zien van de set van @TaroBouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:05:
Temperatuur gevonden, en tevens ook gezien dat Geert en Peter allebei zo’n mooie set hebben. Ik ben een klein beetje jaloers.
Hij kan alleen AC laden, als je zonnepanelen erop aan wil sluiten heb je micro-omvormers nodig, welke je vervolgens op de offgrid wcd kan inpluggen.Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:21:
Is overigens voor AC laden de AC2400 nog de juiste keuze? Ik ga hem morgen nog niet aanschaffen maar vast de voorbereidingen treffen. Ik zou de batterijen ook nog op zolder kwijt kunnen, daar kan ik ook makkelijk 5G4 krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 21:28 ]
Nu in de koudere maanden kom ik net tot 40 graden. In de zomer met de Zendure koeler begin 40. Je gaat je echt niet verbranden aan de omvormer temperatuur. Kun je hand gewoon opleggen is mijn ervaring. Boel staat binnen hier. Omgevingstemperatuur 10 graden.Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:53:
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nu de dynamische spread niet zo lekker is staan ze hier soms wat langer stil. Kom dan rond de 73% uit. Vol in operatie bijna 81%. Is wel op max vermogen. Dus dan toch maar vullen en nommen? 😜 leuke is dan wel dat je nu ziet wat stilstand doet. Weer wat geleerd. Kan niet wachten op wat beweging weer in de spread.geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:27:
[...]
Hij kan alleen AC laden, als je zonnepanelen erop aan wil sluiten heb je micro-omvormers nodig, welke je vervolgens op de offgrid wcd kan inpluggen.
En een RTE van +/- 84 procent is niet verkeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 28-12-2025 21:52 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
En waarom wil je de micro’s op de offgrid wcd? Als de batterij dan vol is leveren de micro’s toch niet door? Is dat vast ter voorkoming van een terugleverboete? Niet beter de micro’s op een vaste groep in de hoofdverdeler?geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:27:
[...]
Hij kan alleen AC laden, als je zonnepanelen erop aan wil sluiten heb je micro-omvormers nodig, welke je vervolgens op de offgrid wcd kan inpluggen.
En een RTE van +/- 84 procent is niet verkeerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Bouwertje op 28-12-2025 22:05 ]
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Bij voorkeur wil je beide opties openhouden. Heb hier 6x SF800 in gebruik, waarvan op dit moment 2 stuks bij de 2400AC set, ieder op eigen stopcontact/fase. De 3x 2400AC zit ook ieder op een eigen groep aangesloten. Als de stroom ooit een keer uitvalt was het doel de stekkers van de SF800's op de 2400AC noodstroomuitgang te plaatsen, zodat die gewoon zouden kunnen laden. Helaas bleek enkele weken geleden dat dat nog niet werkt, Zendure werkt eraan, maar ik ben erop voorbereid:Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:04:
[...]
En waarom wil je de micro’s op de offgrid wcd? Als de batterij dan vol is leveren de micro’s toch niet door? Is dat vast ter voorkoming van een terugleverboete? Niet beter de micro’s op een vaste groep in de hoofdverdeler?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Die 800 W is tevens de limiet waarop aanmelden verplicht wordt. Zie Artikel 3.Jan-tweak schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:18:
[...]
klopt, maar dat is dus niet de ACM (die is verantwoordelijk voor de netcode, waar er een apparte groep is met vereenvoudige eisen voor <800W thuis-batterijen) maar de warenwet en de instantie die hier voor toezicht dient te houden (=NVWA).
In de warenwet staat dus de limiet van 800W. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat je als consument gelimiteerd mag terugleveren op een stopcontact. Hiervoor houden wij de Europese (EN/IEC 50549) normering aan die een limiet tot 800 watt toestaat.
ook hier zie je dat de werkelijke limiet niet in een wet is vermeld maar in een verbonden norm (wil je dat dan weer nalezen dan moet je die weer kopen) oeps, is helaas niet bepaald goedkoop.
de NEN heeft overigens eindelijk voor de genoemde normen die door de Bbl ( het oude bouwbesluit) vrijgegeven, die kun je sinds kort gratis (wel aanmelden) inzien, helaas kun je niets selcteren of copieren of printen.
Hier heb ik met de netbeheerder en monteur van de netbeheerder al eens een gesprek over gehad. Als je niet gaat terugleveren is dat niet nodig. Bij NOM mag dat. De crux zit hem in het feit dat een thuisbatterij bij NOM ook iets naar het net stuurt op het moment dat het niet kan. Denk aan de nacht. De systemen van de netbeheerder reageren hierop waardoor er een monteur eigenlijk voor niets het veld in gaat. Kostenpost. Verplicht is het niet bij NOM wel bij terugleveren. Ik zou ze gewoon registreren. Dat scheelt onnodig kosten voor de netbeheerder en dus direct voor iedere nederlander. Kosten die ook onnodig gemaakt worden krijgen we met zn alle de rekening van........ aldus de netbeheerder hier en monteur.Sonero schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:01:
[...]
Die 800 W is tevens de limiet waarop aanmelden verplicht wordt. Zie Artikel 3.
Dat hulpstuk hielp mij niet. Weet jij hoe je die stekker op de zendure er netjes af krijgt? Ik ben gestopt met proberen omdat ik bang was iets af te breken.peterbier schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:10:
[...]
Of direct op de aardlekautomaat en dan zijn de Zendure (s) ook nog afkoppelbaar doormiddel van de stekker op de Zendure zelf. (Met hulpstuk)
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Aan de bovenkant stekker is een kleine opening. Druk daar platte schroevendraaier in. Daaarna kun je de stekker lostrekken.Jheroun schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:06:
[...]
Dat hulpstuk hielp mij niet. Weet jij hoe je die stekker op de zendure er netjes af krijgt? Ik ben gestopt met proberen omdat ik bang was iets af te breken.
Ik zit nu te puzzelen hoe ik het handigst extra groepen en bekabeling kan laten aanleggen. Dan is het wel handig dat ik ga snappen hoe die stekker er netjes af kan
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Hier ander gedrag met 2x 2400 => 1 vol dan laad de andere nog steeds met max 1500 ipv naar 2400 te gaan ...Taro schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:26:
[...]
Als het 2 van hetzelfde type zijn: 50/50. Als 1 van de 2 leeg is schaalt de ander op naar 100% (wel iets om op te letten!).
[...]
Dat maakt niet uit, de P1-meter of CT-meter geeft het totaal van het huishouden door, de fases zijn daarbij niet relevant.
Nee, zoals in mijn bericht aangegeven zitten de 2x SF800 micro-omvormers op de stopcontacten, en die HW Energy Sockets zitten ertussen om ze een uur na zonsopkomst aan te zetten en een uur voor zonsondergang uit te zetten. Klinkt misschien vaag, maar iedere SF800 vraagt constant 5 Watt, ik heb er 5 = 30 Watt per uur x gemiddeld 14 uur per dag = 150 kWh/jaar. Die stekkers zijn natuurlijk ook niet gratis, maar verdien ik ooit wel terugPakhaas schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
@Taro
Ik zie bij jouw opstelling met HW energieplugs in het stopcontact. Lever je zo 2400w terug via stopcontact?
Ik heb nog 2 HW plugs. Kan dat als alternatief voor de HW kwh meter?
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 29-12-2025 14:07 ]
Maar je hebt wel overal 2400 als max ingesteld en niet 1500? Dan is dat nieuw gedrag, interessant.KloyenZ schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:27:
[...]
Hier ander gedrag met 2x 2400 => 1 vol dan laad de andere nog steeds met max 1500 ipv naar 2400 te gaan ...
die blijft dus maximaal op de heft ...
En de HW plugs op een SF800plus want die geeft minder laad en ontlaadvermogen?Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:03:
[...]
…
Zou geen HW plugs op een 2400AC aansluiten ivm warmte, dan is een kWh-meter een betere veiligere oplossing.
…
De Zendure App en HEMS werken echt prima met de Zendure P1-meter. Er treden echter soms wel problemen op met het uitlezen van bepaalde slimme meters door de Zendure P1-meter en daardoor kan het geheel in de soep lopen. Gebruik vooral even de zoekfunctie, er zijn al vele oplossingen langsgekomen.michielonline schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:50:
Heeft iemand die P1 meter van Zendure al fatsoenlijk aan de praat gekregen met een AC2400?
Zag gisteren de update dat homewizard ondersteund werd, deze blijkt nog niet in mijn app te staan(laatste versie) en ik lees hier sowieso veel problemen met die integratie.
Vervolgens Gielz maar even uitgezet en de P1 nog een keer geprobeerd, maar ook die werkt nu ruim een half jaar later nog steeds niet lekker (niet laden, maar wel 700W terugleveren ipv in de accu stoppen, zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om twee getallen van elkaar af te trekken zou je zeggen...)
Daar zal dat inderdaad tot lagere temperaturen dan bij de 2400AC leiden. Ik durf het met de 800 Watt micro-omvormers zelf prima aan, met een SF800Plus heb ik dat ook een tijdje gedaan en zag ik geen schrikbarende temperaturen.Kapotto schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:07:
[...]
En de HW plugs op een SF800plus want die geeft minder laad en ontlaadvermogen?
Vanaf de eerste minuut werkte de P1 meter van Zendure zoals het hoort. Snel en correcte weergave. Zelf heb ik een youless die niet compatibel was, ik heb een splitter besteld van homewizard om alles te checken de waardes zijn dezelfde.michielonline schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:50:
Heeft iemand die P1 meter van Zendure al fatsoenlijk aan de praat gekregen met een AC2400?
Hopelijk komt er voordat mijn 800 plus in januari wordt geleverd nog een nieuwe update. Ik zou het wel fijn vinden deze batterij goed werkt met de HW P1 meter. Dit scheelt namelijk weer een apparaat. Anders wordt het een P1 splitter kopen en beide P1 meters gebruiken.wallieweb schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:57:
[...]
Vanaf de eerste minuut werkte de P1 meter van Zendure zoals het hoort. Snel en correcte weergave. Zelf heb ik een youless die niet compatibel was, ik heb een splitter besteld van homewizard om alles te checken de waardes zijn dezelfde.
Ik werk momenteel via HEMS op basis van de P1 meter. Hij houdt heel goed de 0 en ik ben zeer tevreden.
Ook heb ik 2 dagen geprobeerd via dynamische tarieven, dat werkte ook prima zoals ik had ingesteld.
Yup.... Werkte direct. Wel met een 5.0 slimme meter...michielonline schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:50:
Zag gisteren de update dat homewizard ondersteund werd, deze blijkt nog niet in mijn app te staan(laatste versie) en ik lees hier sowieso veel problemen met die integratie.
Vervolgens Gielz maar even uitgezet en de P1 nog een keer geprobeerd, maar ook die werkt nu ruim een half jaar later nog steeds niet lekker (niet laden, maar wel 700W terugleveren ipv in de accu stoppen, zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om twee getallen van elkaar af te trekken zou je zeggen...)
Gebruik je een password manager? Probeer het eens door je wachtwoord te kopiëren naar notepad en daarna pas in de Zendure app te plakken. Of als alternatief het wachtwoord volledig handmatig inkloppen.FromRob schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:08:
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om in te loggen via de Zendure app bij ANWB Energie voor dynamische tarieven?
Ik krijg steeds de melding dat mijn usernaam/password niet juist is. Maar dat klopt niet.
[Afbeelding]
Dank voor de opties, maar heb deze allemaal al geprobeerd.Leguan schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:16:
[...]
Gebruik je een password manager? Probeer het eens door je wachtwoord te kopiëren naar notepad en daarna pas in de Zendure app te plakken. Of als alternatief het wachtwoord volledig handmatig inkloppen.
Ik heb dus de beruchte/beroemde Sagemcom T210-D ESMR5. Zie meer problemen op dit forum, maar geen oplossing. Zal ook maar een ticket bij Zendure loggen, is er een specifieke firmware nodig voor deze meter?Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:44:
[...]
De Zendure App en HEMS werken echt prima met de Zendure P1-meter. Er treden echter soms wel problemen op met het uitlezen van bepaalde slimme meters door de Zendure P1-meter en daardoor kan het geheel in de soep lopen. Gebruik vooral even de zoekfunctie, er zijn al vele oplossingen langsgekomen.
Als de meest recente firmware nog niet werkt -> Support ticket inschieten via de link in de topicinfo en geef daarbij direct merk + type van de slimme meter door, serienummer en firmware versie van je P1-meter, dan voorkom je dat je eerst allemaal wedervragen krijgtmichielonline schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:10:
[...]
Ik heb dus de beruchte/beroemde Sagemcom T210-D ESMR5. Zie meer problemen op dit forum, maar geen oplossing. Zal ook maar een ticket bij Zendure loggen, is er een specifieke firmware nodig voor deze meter?
Wat is je AC laadstrategie, ZENKI of overschot van de panelen? Dan lijken ze inderdaad niet tijdig via een andere weg op te laden. ZENKI heeft sowieso niet mijn voorkeur, dat is onvoorspelbaar. Kies dus nu even de Slimme meter optie met een alternatieve AC-laden optie.jakamp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:11:
Zijn er ook mensen die ook Zenki geselecteerd hebben en waarbij de accu’s volledig leeggelopen zijn. Het percentage stond op 1%…. Dit ondanks dat de accu limieten ingesteld staan op 10% tot 100%. Dit wekt weinig vertrouwen. Zo heb je ongemerkt binnen de kortste keren je accu’s naar de mallemoer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 29-12-2025 22:15 ]
Dank je @Taro. Ik heb een tijd lang Zenki actief gehad. Dat ging tot nu toe altid goed wat accu limieten betreft. De Zenki strategie is soms niet te volgen, vandaar dat ik vandaag een tijdje electriciteitstarief modus actief gehad heb. Halverwege de middag terug naar Zenki modus met als gevolg volledig leeggelopen accu’s.Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:14:
[...]
Wat is je AC laadstrategie, ZENKI of overschot van de panelen? Dan lijken ze inderdaad niet tijdig via een andere weg op te laden. ZENKI heeft sowieso niet mijn voorkeur, dat is onvoorspelbaar. Kies dus nu even de Slimme meter optie met een alternatieve AC-laden optie.
Zet de minimale SOC in de winter een stukje hoger: 15-20% en stel ook een AC-laadplan in, bijv. iedere dag tussen 12:00-12:30 met een paar honderd Watt.
En dien even een supportticket in via de link in de topicinfo, stuur de screenshots mee van 1%, etc. dan zien ze dat er serieus iets aan de hand is zodat het structureel opgelost kan worden.
Persoonlijk hou ik van voorspelbaarheid, ZENKI zorgt daar niet voor. Als je nul op de meter wil behalen zou ik Slimme meter mode kiezen met in de lente/zomer -> AC-laden via Zonnepanelen overschot en in de herfst/winter -> AC-laden via tijdschema en dan de SOC omhoog gooien. Of als je dynamische tarieven hebt AC-laden -> Lage dynamische tarieven en dan af en toe een uurtje bijladen en verder lekker laten idlen.jakamp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:27:
[...]
Dank je @Taro. Ik heb een tijd lang Zenki actief gehad. Dat ging tot nu toe altid goed wat accu limieten betreft.
[...]
Volgens je eerste screenshot staat je systeem in stand-by. Heb je hem verwijderd uit HEMS?jakamp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:11:
Zijn er ook mensen die ook Zenki geselecteerd hebben en waarbij de accu’s volledig leeggelopen zijn. Het percentage stond op 1%…. Dit ondanks dat de accu limieten ingesteld staan op 10% tot 100%. Dit wekt weinig vertrouwen. Zo heb je ongemerkt binnen de kortste keren je accu’s naar de mallemoer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het systeem staat in standby omdat de accu’s leeg zijn en onder de ingestelde 10% SOC zijn gekomen.bilgy_no1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 06:28:
[...]
Volgens je eerste screenshot staat je systeem in stand-by. Heb je hem verwijderd uit HEMS?
Bij mij staat dat er nu namelijk ook. Ik ben een paar dagen weg en wilde de batterij even niet laten laden en ontladen. Heb hem op 49% uit HEMS gehaald en hij staat 4 dagen later op 46%. Dit in een onverwarmde schuur, dus ik vermoed iets van drain door de kou.
Mij viel op dat de individuele batterij instelling overruled werd toen ik HEMS inschakelde. Ik wilde een minimale lading van 40% aanhouden maar deze werd op 10 gezet door HEMS. Volgens mij moet je HEMS aanzetten voordat je ZENKI kan gebruiken dus worden de instellingen dat ook overruled.jakamp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ja, zojuist begrepen dat ze er naar aan het kijken zijn, had nog wat aanvullende info doorgegeven.FPLU schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:59:
Iemand al iets gehoord van Zendure mbt oplossen van het probleem met de HW P1?
Gewoon daarna nog een keer omhoog bijstellen, daarna wordt hij in elk geval door Zenki gerespecteerd. Staat hier op 30%, en komt daar ook niet meer onder. Let wel op dat Zenki niet direct een herberekening doet van de planning, maar een uurtje later zou het aangepast moeten zijn.bert pit schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:41:
[...]
Mij viel op dat de individuele batterij instelling overruled werd toen ik HEMS inschakelde. Ik wilde een minimale lading van 40% aanhouden maar deze werd op 10 gezet door HEMS. Volgens mij moet je HEMS aanzetten voordat je ZENKI kan gebruiken dus worden de instellingen dat ook overruled.
Weet iemand hoe je die minimale SoC ingeeft in combinatie met het laden van overschot zonnepanelen?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ja, is mij ook gebeurt terwijl de batterij in standby modus stond, waarom is mij nog onduidelijk, ga dit nu wat beter in de gaten houden, terwijl de SOC instelling netjes op max 10% stond.jakamp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/ajgkAdOzx2ZvPyN5ols9EaFX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eu2tAAto2R69osc1vkRVKLMx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/k1EMKWcOJ1AGFIzYJ6jBM1WS.png?f=fotoalbum_large)
, ook als ik de app afsluit en opnieuw opstart heb ik het zelfde beeld. ik heb dit gedrag nu al een aantal keren gezien. Stuur ze hier zelf aan met HA. Ook daar zie je dat onder de ingestelde limiet geen actie komt. Dit is vlgs mij al bij Zendure gedropt dacht ik eerder gelezen te hebben. Mijn HW batterijen corrigeren dit zelf. Wij tweakers bedenken er wel wat op maar voor de mensen die "set and forget" kan dit wel een dingetje zijn. Al verwacht ik wel dat ze dit fixen.jakamp schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:11:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je drukt tussendoor niet op de HEMS toggle bij het apparaat zelf? Als ze echt spontaan verdwijnen: Nog nooit eerder van gehoord. Je zou het huishouden even kunnen verwijderen en opnieuw kunnen starten of een supportticket aanmaken.Jan-tweak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:43:
ik loop tegen het probleem aan dat de app regelmatig de opslagapparatuur kwijt is en dus ook niet weergeeft terwijl onder de apparatuur deze gewoon (in stand-by modus) gewoon staat. is dit normaal vanwege de stand-by modus of is dit een of andere vreemde bug.binnen de app (IOS).
Wil je hem dan toevoegen is deze ook eerst niet zichtbaar terwijl de smart meter P1 dat wel is.
[Afbeelding]
hier zie je in apparatuur dat deze er gewoon instaat.
[Afbeelding]
ga je hem toevoegen kun je hem weer selecteren, maak ik hier een denkfout?
[Afbeelding]
als je hem dan gewoon opnieuw hebt toegevoegd zie je hem ook gewoon weer in de app (beeld huisje)
[Afbeelding], ook als ik de app afsluit en opnieuw opstart heb ik het zelfde beeld. ik heb dit gedrag nu al een aantal keren gezien.
heeft iemand een idee of doe ik gewoon een stomme fout.
nog net even gecontroleerd; blijkbaar gaat hij zelf steeds in de HEMS modus, terwijl deze daar uitgeschakeld was of zit ergens nog eeen andere instelling waardoor deze steeds opnieuw geforceerd naar HEMS springt?Taro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:27:
[...]
Je drukt tussendoor niet op de HEMS toggle bij het apparaat zelf? Als ze echt spontaan verdwijnen: Nog nooit eerder van gehoord. Je zou het huishouden even kunnen verwijderen en opnieuw kunnen starten of een supportticket aanmaken.
Gedaan! :-)Taro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:15:
Zendure verzoekt iedereen die tegen het HW P1 probleem aanloopt een support ticket in te schieten incl. foto's/videos en serienummers.
Heb zojuist een video ervan opgenomen en de serienummers doorgegeven, hopelijk is dat al voldoende
Knockwurst.
Als je hem aan je huishouden toevoegt wordt die dus aan HEMS toegevoegd en wordt die toggle groen/positief. Als je die toggle weer uitzet, wordt hij uit het HEMS huishouden gehaald en moet je hem daar dus weer toevoegen, waardoor die toggle weer positief/groen wordt... Die 2 staan met elkaar in verbinding, daarom stelde ik de vraag ook, want dat is de enige reden die ik ken waardoor je een apparaat weer uit je huishouden kunt verwijderen zonder dat bewust in HEMS zelf te doen.Jan-tweak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:06:
[...]
nog net even gecontroleerd; blijkbaar gaat hij zelf steeds in de HEMS modus, terwijl deze daar uitgeschakeld was of zit ergens nog eeen andere instelling waardoor deze steeds opnieuw geforceerd naar HEMS springt?
ik gat in ieder geval dit even melden. bedankt voor de tip.
Dat heb ik hier nog nooit gezien en kan naar mijn weten ook niet. Homey en Home Assistant kunnen het HEMS vinkje naar mijn weten niet beïnvloeden. Wel is uiteraard het advies een apparaat uit HEMS te halen als je die wil aansturen met HA of Homey aangezien je anders 2 kapiteins op 1 schip krijgt en dan wordt hetzelfde device door 2 verschillende overkoepelende energiesystemen aangestuurd wat geheid pingpongen gaat opleveren.Athome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:35:
Als je de Zendure met HA of Homey (probeert) aan te sturen kan de Zendure uit de HEMS gegooid worden. Tenminste dat is wat ik gemerkt heb.
dat zou dus ook betekenen dat je deze dus niet in je huishouden kunt toevoegen als deze niet naar hems gaat.Taro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:13:
[...]
Als je hem aan je huishouden toevoegt wordt die dus aan HEMS toegevoegd en wordt die toggle groen/positief. Als je die toggle weer uitzet, wordt hij uit het HEMS huishouden gehaald en moet je hem daar dus weer toevoegen, waardoor die toggle weer positief/groen wordt... Die 2 staan met elkaar in verbinding, daarom stelde ik de vraag ook, want dat is de enige reden die ik ken waardoor je een apparaat weer uit je huishouden kunt verwijderen zonder dat bewust in HEMS zelf te doen.
[ Voor 28% gewijzigd door Jan-tweak op 30-12-2025 16:51 ]
HEMS = Home Energy Management System, dus je huishouden. Wil je alles als 1 geheel aansturen, dan moeten alle apparaten daar in. Wil je alleen handmatig laden, dan hoeft het apparaat niet in HEMS en kan je die handmatig op laden of ontladen zetten en het vermogen instellen, buiten het huishouden om.Jan-tweak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:39:
[...]
dat zou dus ook betekenen dat je deze dus niet in je huishouden kunt toevoegen als deze niet naar hems gaat.
het is dus wel zo dat als deze er in staat blijkbaar als deze uit hems wordt gehaald er dan weer uit het huishouden wordt geknikkerd.
waarom zijn deze twee gekoppeld? ik zou graag de batterij gewoon in mijn huishouden willen zien zonder dat deze in hems staat, dus puur manual gebruikt wordt.
of is dat ik deze nu niet in de grafiek van het huis zie omdat deze nu in stand-by staat (en dus nu ook niets doet)
Ben er achter, wil je de Batterij gebruiken moet hij blijkbaar in hems staan, heb net een test gedaan in de basislastmodus; en deze op ontladen gezet.
In modus hems gaat dat prima, echter ik zo snel de hems uitzet stop ook het ontladen (terijl in de basislastmodus dit dus eigenlijk geheel handmatig gebeurt.
de informatie button bij de hems instelling geeft het eigenlijk anders weer, dus daar was ik dus op blijkbaar het verkeerde been gezet (daar staat hems uit namelijk dat alles manueel gebeurt, wat volgens mij den (ten minste zo had ik het begrepen) juist de basislastmodus zou moeten doen (en dat gebeurt blijkbaar alleen in hems aan. vreemd, dus iets doe ik verkeerd of begrijp het verkeerd.
[ Voor 5% gewijzigd door martinvdm op 30-12-2025 18:04 ]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Wat is snel? Ik heb hier even gekeken voor je. Hier in net geen 30 uur stand-by met 1% SoC gezakt.martinvdm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:56:
Ik heb het al eerder gezegd, maar ondanks dat offgrid uit staat vind ik dat de batterij echt snel leegloopt terwijl deze niet gebruikt wordt. Percentage loopt echt snel terug, sneller als dat ik eigenlijk zou verwachten, als de batterij volledig op stand-by staat. Omdat de spread gewoonweg vrij minimaal is op dit moment, ontlaad ik weinig. Toch loopt het dus sneller leeg dan ik zou hopen.
Nee dit gaat vele malen sneller bij mij. Ik zal het eens bijhouden / opzoeken in ha.Devke schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:11:
[...]
Wat is snel? Ik heb hier even gekeken voor je. Hier in net geen 30 uur stand-by met 1% SoC gezakt.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ik weet niet om welke batterij het gaat, maar kan wel zeggen dat bij de Hyper en SF800Pro de SOC 1% per dag daalt en ik heb ze met 2 batterijen op 50% gezet, dus na een dag 49, na 2 dagen 48% enzmartinvdm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:37:
[...]
Nee dit gaat vele malen sneller bij mij. Ik zal het eens bijhouden / opzoeken in ha.
Post editedmeesje schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:00:
In voorgaande berichten lees ik dat er gesproken wordt over ‘de batterij’. Is het wellicht handiger om hierbij aan te geven welke type Zendure batterij het dan betreft? Zelf weet ik niet welke Zendure batterij(en) men allemaal heeft.
Die drops zie ik soms wel bij ontladen. Overigens van 10% SoC ineens naar 2% ofzo nog niet gezien. Gaat overigens om de 2400 met 3 batterijen per set.Polvo176 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:02:
[...]
Ik weet niet om welke batterij het gaat, maar kan wel zeggen dat bij de Hyper en SF800Pro de SOC 1% per dag daalt en ik heb ze met 2 batterijen op 50% gezet, dus na een dag 49, na 2 dagen 48% enz
Maar de werkelijke ontlading is veel groter, met 1 batterij 8% en met 2 batterijen elk 4%.
Van 50% naar 10% zou dus beteken dat de beide batterijen na 10 dagen leeg zijn.
Je ziet na een aantal dagen het percentage in een keer zomaar met 20% dalen.
Een Hyper neemt iets meer dan 6,5 Watt in stand-by (gemeten) is 156 Wh per dag is 1560 Wh in 10 dagen.
Dat is precies 40% van 3840 Wh
De praktijk ervaring komt daarmee overeen.
De SF800Pro kan ik niet los meten maar ik zie weinig verschil met een Hyper wat dit betreft.
Heb je al een ticket ingeschoten?peterbier schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:53:
Batterijen gehusseld.
Maar klopt helaas nog niet.
De bovenste nieuwste batterij klopt in de stapel.
Batterij 2 staat onderop in de stapel.
(Serienummer zijkant batterij)
Wel vreemd hebben meer mensen dit.
Dat de volgorde met de stapel niet overeen komt in de Zendure app.
[Afbeelding]
Ik heb het niet kunnen vinden, maar voor de zekerheid toch een check: is het met de standaard functionaliteit van de app ook mogelijk om AC-laden via Zonnepanelen overschot te doen met op een gezet tijdstippen laden via een tijdschema?Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:48:
[...]
Persoonlijk hou ik van voorspelbaarheid, ZENKI zorgt daar niet voor. Als je nul op de meter wil behalen zou ik Slimme meter mode kiezen met in de lente/zomer -> AC-laden via Zonnepanelen overschot en in de herfst/winter -> AC-laden via tijdschema en dan de SOC omhoog gooien. Of als je dynamische tarieven hebt AC-laden -> Lage dynamische tarieven en dan af en toe een uurtje bijladen en verder lekker laten idlen.
Ik neem aan dat je ook het opgenomen vermogen van een 2400AC in stand-by kunt meten als er geen accu onder zit?Devke schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:08:
[...]
Die drops zie ik soms wel bij ontladen. Overigens van 10% SoC ineens naar 2% ofzo nog niet gezien. Gaat overigens om de 2400 met 3 batterijen per set.
Ik heb precies hetzelfde, maar kan hier niet wakker van liggen.peterbier schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:53:
Batterijen gehusseld.
Maar klopt helaas nog niet.
De bovenste nieuwste batterij klopt in de stapel.
Batterij 2 staat onderop in de stapel.
(Serienummer zijkant batterij)
Wel vreemd hebben meer mensen dit.
Dat de volgorde met de stapel niet overeen komt in de Zendure app.
[Afbeelding]
PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5
Welke automation gebruik je? Met de zendure integratie heb ik daar geen last van, met de gielz implementatie gebeurde dit gedrag wel. Leek niet goed naar standby te gaan.martinvdm schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:37:
[...]
Nee dit gaat vele malen sneller bij mij. Ik zal het eens bijhouden / opzoeken in ha.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Goeie vraag. Met een kWh meter ertussen is het 0 Watt maar dat is tussen omvormer en net. Dus hij haalt het uit de batterij.Polvo176 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:22:
[...]
Ik neem aan dat je ook het opgenomen vermogen van een 2400AC in stand-by kunt meten als er geen accu onder zit?
Ik heb geen 2400AC
Ik gebruik Gielz. Ik zal binnenkort eens meer details delen zodra ik de batterij even op stand-by hebt staan, staat nu op minimale soc namelijk en dat blijft wel stabiel.mjjveldt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:34:
[...]
Welke automation gebruik je? Met de zendure integratie heb ik daar geen last van, met de gielz implementatie gebeurde dit gedrag wel. Leek niet goed naar standby te gaan.
Misschien moet je heel specifiek beschrijven wat je voor ogen hebt.Supahted schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:08:
[...]
Ik heb het niet kunnen vinden, maar voor de zekerheid toch een check: is het met de standaard functionaliteit van de app ook mogelijk om AC-laden via Zonnepanelen overschot te doen met op een gezet tijdstippen laden via een tijdschema?
Daarom moet je ook meten zonder batterij.Devke schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:34:
[...]
Goeie vraag. Met een kWh meter ertussen is het 0 Watt maar dat is tussen omvormer en net. Dus hij haalt het uit de batterij.
Het gaat mij hierbij om de winter periode. Er is af en toe wat zon, die wil ik in de batterij opslaan. En in de winterperiode wil ik de batterij rond de 40-50% vulling houden. Met alleen AC-laden via Zonnepanelen overschot, wordt tot 40% verbruikt (ingestelde minimum waarde voor winter) en daarna loopt de batterij langszaam leeg bij onvoldoende zon. Ik zou dan graag willen dat het vanuit het net wordt bijgevuld.bilgy_no1 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:47:
[...]
Misschien moet je heel specifiek beschrijven wat je voor ogen hebt.
Je wilt de batterij opladen via AC wanneer aan de volgende twee condities wordt voldaan:
1) PV opwekking - direct verbruik in huis > 0
2) t(aanvang) < t(actueel) < t(einde) = WAAR
Ik denk niet dat het via de standaard app kan. Wel 1 of 2, maar niet allebei tegelijk. Maar misschien weten anderen een manier in de standaard app.
Lijkt me ook niet heel zinvol om beide voorwaarden te hanteren. Met 1 vang je de PV opwekking die je niet zelf gebruikt op. Misschien kun je ook aangeven wat je wilt bereiken?
Als je dynamische tarieven hebt en bijvoorbeeld alleen wilt laden op de goedkoopste uren, dan kun je met de Slimme Meter modus het tarief instellen waaronder de batterij moet gaan laden. Enige nadeel (en gelijk een aanzienlijk nadeel) van die modus is echter dat je dan iedere dag het uurtarief moet aanpassen. Maar dat geldt met tijdblokken ook.
Nee, het is OF PV overschot OF een tijdschema, niet tegelijk. Uiteraard kan je wel tussendoor wisselen tussen beide standen via de App.Supahted schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:08:
[...]
Ik heb het niet kunnen vinden, maar voor de zekerheid toch een check: is het met de standaard functionaliteit van de app ook mogelijk om AC-laden via Zonnepanelen overschot te doen met op een gezet tijdstippen laden via een tijdschema?
Ik had al zo'n vermoeden. Dank voor de feedback!Taro schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:02:
[...]
Nee, het is OF PV overschot OF een tijdschema, niet tegelijk. Uiteraard kan je wel tussendoor wisselen tussen beide standen via de App.
En voor de volledigheid: Via Home Assistant kan je uiteraard wel beide combinerenSupahted schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:03:
[...]
Ik had al zo'n vermoeden. Dank voor de feedback!
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Ik heb eerlijk gezegd dezelfde wens om dit voor de 2400ac in hun standaard app te kunnen instellen. Dat heeft te maken met de ontlading via het accu pakket, zoals in deze periode als er weinig overschot via de zonne-energie beschikbaar is. Ook ik ervaar namelijk dat deze accu’s minder stroom bevatten dan wordt gesuggereerd via de minimaal ingestelde ondergrens. Dat vindt ik onwenselijk, want je wilt niet verrast wordt met 0% inhoud. Beetje slecht voor de accu.Supahted schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:02:
[...]
Het gaat mij hierbij om de winter periode. Er is af en toe wat zon, die wil ik in de batterij opslaan. En in de winterperiode wil ik de batterij rond de 40-50% vulling houden. Met alleen AC-laden via Zonnepanelen overschot, wordt tot 40% verbruikt (ingestelde minimum waarde voor winter) en daarna loopt de batterij langszaam leeg bij onvoldoende zon. Ik zou dan graag willen dat het vanuit het net wordt bijgevuld.
Waarom zou deze langzaam leeg lopen?Supahted schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:02:
[...]
Het gaat mij hierbij om de winter periode. Er is af en toe wat zon, die wil ik in de batterij opslaan. En in de winterperiode wil ik de batterij rond de 40-50% vulling houden. Met alleen AC-laden via Zonnepanelen overschot, wordt tot 40% verbruikt (ingestelde minimum waarde voor winter) en daarna loopt de batterij langszaam leeg bij onvoldoende zon. Ik zou dan graag willen dat het vanuit het net wordt bijgevuld.
Omdat dit gebeurd.
Dan zou ik die sf800 vervangen door micro omvormers van Apsystems.Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:03:
[...]
Nee, zoals in mijn bericht aangegeven zitten de 2x SF800 micro-omvormers op de stopcontacten, en die HW Energy Sockets zitten ertussen om ze een uur na zonsopkomst aan te zetten en een uur voor zonsondergang uit te zetten. Klinkt misschien vaag, maar iedere SF800 vraagt constant 5 Watt, ik heb er 5 = 30 Watt per uur x gemiddeld 14 uur per dag = 150 kWh/jaar. Die stekkers zijn natuurlijk ook niet gratis, maar verdien ik ooit wel terug
Een LFP-accu loopt in de praktijk om twee redenen langzaam leeg.
[ Voor 20% gewijzigd door Gyrolion op 31-12-2025 09:08 ]
:strip_exif()/f/image/eS3kwPExuAcM8q5VpdgHLquq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 31-12-2025 09:39 ]
:strip_exif()/f/image/r9cm4HSzkV7Q4IApmJdIPwan.jpg?f=fotoalbum_large)
Na de update en verwijderen en opnieuw toevoegen doet de P1 van HW het nu wel :-)Taro schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:34:
App update beschikbaar:
[Afbeelding]
Ik zie bij het koppelen van de HW P1 in ieder geval niet meer die enorme lijst HW producten, maar alleen nog de P1-meter zelf. Die doet het helaas nog niet.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Voor de SF800pro nog niet beschikbaar, dus ik kan niet testen. Maar wat ik me af vraag: wat heeft een app update voor invloed op het wel of niet werken van de HW P1 meter? Ik zou verwacht hebben dat zoiets in firmware van de 2400AC aangepast moest worden, de app is toch gewoon een weergave van iets wat de HW P1 en 2400AC met een lokale en onderlinge verbinding moeten oplossen?mrme12345 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:02:
[...]
Na de update en verwijderen en opnieuw toevoegen doet de P1 van HW het nu wel :-)
Helaas, hier na de update ook nog steeds 0w. Ook het opnieuw toevoegen had niet het gewenste effect.mrme12345 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:02:
[...]
Na de update en verwijderen en opnieuw toevoegen doet de P1 van HW het nu wel :-)
Probleem zal dan wel in communicatie tussen 2400ac en de app hebben gezeten mbt de P1 van HW. In ieder geval werkt het nu, mooie toevoeging aan mogelijkheden Zendure. Heb nu ook 2 x een HEMS die ik apart aan kan sturen (1 x met HW P1 en andere met Zendure P1)frankj030 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:10:
[...]
Voor de SF800pro nog niet beschikbaar, dus ik kan niet testen. Maar wat ik me af vraag: wat heeft een app update voor invloed op het wel of niet werken van de HW P1 meter? Ik zou verwacht hebben dat zoiets in firmware van de 2400AC aangepast moest worden, de app is toch gewoon een weergave van iets wat de HW P1 en 2400AC met een lokale en onderlinge verbinding moeten oplossen?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ik heb hetzelfde probleem, zowel voor ac2400 als voor de p1 meter.roawser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:03:
[...]
Zojuist geprobeerd te updaten maar is tot 5 keer toe mislukt. Een paar keer vlakbij de P1 in de meterkast gestaan, de P1 rechtstreeks op mijn slimme meterpoort aangesloten, een keer via de (actieve, gevoede) splitter, een keer vlakbij mijn AC2400 gestaan waar ook dat wifi-blokje in de buurt hangt, maar niks. Iedere keer hetzzelfde patroon: download loopt tot 44%, dan een paar minuten niks, dan ineens 'Restarting, please wait", dan weer een paar minuten niks en vervolgens "Upgrade failed" uit het niets.
Nu heb ik die firmware niet direct nodig want de P1 meter i.c.m Zendure AC2400 werkt goed, maar op termijn kan ik toch niet steeds verder gaan achterlopen met de firmware.
Zelfde hier. App geupdate, HomeWizard P1 toegevoegd, maar nog steeds 0W. Zal een melding maken.geert1992 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:11:
[...]
Helaas, hier na de update ook nog steeds 0w. Ook het opnieuw toevoegen had niet het gewenste effect.
Had al wel bericht van de support, ze wilde het nummer hebben van de meter.
Ik verlies zo’n 3% per dag in standby stand. Zie voorbeeld:MikeyMan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:39:
Nouja laat ik het anders stellen...
Ik heb minimaal 50% ingesteld en daar heb ik hem niet meer onder gezien.
Maar eens, als dat wel gebeurt zou ie moeten bijladen.
Gebruik je geen HA oid? Ik weet dat er een 25 Watt bleef lopen altijd. Door wat commando's erin te gooien heb ik dat naar 0 gebracht en is het nu alleen de omvormer nog met 9 Watt. Ik dacht dat dit in de integratie van bv @FireSon / Zendure al opgelost was. Niet dus? Je kunt dit wel meten door even een socket tussen je Zendure en net te hangen.Supahted schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:16:
[...]
Ik verlies zo’n 3% per dag in standby stand. Zie voorbeeld:
[Afbeelding]