Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:53:
Hoe warm worden de AC 2400 bij 2400 W laden en ontladen? Is dat handwarm of wel iets serieuzer?
Even zoeken in dit topic naar warmtebeeldcamera.
Dit onderwerp is veel langs gekomen in dit topic.
Hoe warm worden de AC 2400 bij 2400 W laden en ontladen? Is dat handwarm of wel iets serieuzer?
Ligt aan de omgevingstemperatuur, zelf heb ik een graad of 55-60 voorbij zien komen(zomers).
Kan je sowieso een koeler adviseren, scheelt ook temperatuur in de bovenste accu.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:57
geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:48:
[...]

Dat kan ook, maar 4mm2 is al een upgrade ten opzichte van 2,5mm2, en je wil het liefst selectiviteit -25a naar 20a naar 16a- houden, dan is 6mm2 overkill.
Wat zou je ervan vinden om weer op zendure te focussen?
Bedankt.

Ik vind het prima, maar hierboven vragen ze ook over wel/niet hoofdschakelaar in onderverdeler etc. Hoort er allemaal bij.

[ Voor 11% gewijzigd door Pakhaas op 28-12-2025 21:03 ]

Pakhaas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:00:
[...]

Bedankt.

Ik vind het prima, maar het aansluiten heeft ook met Zendure te maken. Daar ging de oorspronkelijke vraag over.
Graag gedaan, geen dank! :) :) :)

Meer voordat we heel uitgebreid over installaties gaan praten, want dat hoor in een ander topic, zie ook de waarschuwing bij de quick reply. :)

[ Voor 20% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 21:04 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:53
Temperatuur gevonden, en tevens ook gezien dat Geert en Peter allebei zo’n mooie set hebben. Ik ben een klein beetje jaloers.
Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:05:
Temperatuur gevonden, en tevens ook gezien dat Geert en Peter allebei zo’n mooie set hebben. Ik ben een klein beetje jaloers.
En even zoeken op flir kun je de warmte mooi zien van de set van @Taro
2e pagina dacht ik.

• Bouwertje
Is overigens voor AC laden de AC2400 nog de juiste keuze? Ik ga hem morgen nog niet aanschaffen maar vast de voorbereidingen treffen. Ik zou de batterijen ook nog op zolder kwijt kunnen, daar kan ik ook makkelijk 5G4 krijgen.
Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:21:
Is overigens voor AC laden de AC2400 nog de juiste keuze? Ik ga hem morgen nog niet aanschaffen maar vast de voorbereidingen treffen. Ik zou de batterijen ook nog op zolder kwijt kunnen, daar kan ik ook makkelijk 5G4 krijgen.
Hij kan alleen AC laden, als je zonnepanelen erop aan wil sluiten heb je micro-omvormers nodig, welke je vervolgens op de offgrid wcd kan inpluggen.
En een RTE van +/- 84 procent is niet verkeerd. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 21:28 ]

Nu in de koudere maanden kom ik net tot 40 graden. In de zomer met de Zendure koeler begin 40. Je gaat je echt niet verbranden aan de omvormer temperatuur. Kun je hand gewoon opleggen is mijn ervaring. Boel staat binnen hier. Omgevingstemperatuur 10 graden.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:27:
[...]

Hij kan alleen AC laden, als je zonnepanelen erop aan wil sluiten heb je micro-omvormers nodig, welke je vervolgens op de offgrid wcd kan inpluggen.
Nu de dynamische spread niet zo lekker is staan ze hier soms wat langer stil. Kom dan rond de 73% uit. Vol in operatie bijna 81%. Is wel op max vermogen. Dus dan toch maar vullen en nommen? 😜 leuke is dan wel dat je nu ziet wat stilstand doet. Weer wat geleerd. Kan niet wachten op wat beweging weer in de spread.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 28-12-2025 21:52 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Bouwertje
geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:27:
[...]

En waarom wil je de micro’s op de offgrid wcd? Als de batterij dan vol is leveren de micro’s toch niet door? Is dat vast ter voorkoming van een terugleverboete? Niet beter de micro’s op een vaste groep in de hoofdverdeler?

[ Voor 6% gewijzigd door Bouwertje op 28-12-2025 22:05 ]

Heb hier de 2400AC's maximaal een keer rond 62 graden gezien, vol in de zomer, enkele uren op 2400 Watt. Dan kan je ze nog wel met de hand aanraken, maar niet té lang.

Nu in de winter tikken ze regelmatig nog de 40 graden aan omdat de koelers dan ingrijpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNXZokNvWeCvKRUkDV4xpwnN0Ic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NY08IP60XakbivKVCI8CUPtM.png?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:04:
[...]
En waarom wil je de micro’s op de offgrid wcd? Als de batterij dan vol is leveren de micro’s toch niet door? Is dat vast ter voorkoming van een terugleverboete? Niet beter de micro’s op een vaste groep in de hoofdverdeler?
Bij voorkeur wil je beide opties openhouden. Heb hier 6x SF800 in gebruik, waarvan op dit moment 2 stuks bij de 2400AC set, ieder op eigen stopcontact/fase. De 3x 2400AC zit ook ieder op een eigen groep aangesloten. Als de stroom ooit een keer uitvalt was het doel de stekkers van de SF800's op de 2400AC noodstroomuitgang te plaatsen, zodat die gewoon zouden kunnen laden. Helaas bleek enkele weken geleden dat dat nog niet werkt, Zendure werkt eraan, maar ik ben erop voorbereid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghSQk8tX9OSFs9rGVSHlwo6hPLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29oOt8cZJbcjyHTzs1xBsug2.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:49
Jan-tweak schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:18:
[...]

klopt, maar dat is dus niet de ACM (die is verantwoordelijk voor de netcode, waar er een apparte groep is met vereenvoudige eisen voor <800W thuis-batterijen) maar de warenwet en de instantie die hier voor toezicht dient te houden (=NVWA).
In de warenwet staat dus de limiet van 800W. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat je als consument gelimiteerd mag terugleveren op een stopcontact. Hiervoor houden wij de Europese (EN/IEC 50549) normering aan die een limiet tot 800 watt toestaat.
ook hier zie je dat de werkelijke limiet niet in een wet is vermeld maar in een verbonden norm (wil je dat dan weer nalezen dan moet je die weer kopen) oeps, is helaas niet bepaald goedkoop.
de NEN heeft overigens eindelijk voor de genoemde normen die door de Bbl ( het oude bouwbesluit) vrijgegeven, die kun je sinds kort gratis (wel aanmelden) inzien, helaas kun je niets selcteren of copieren of printen.
Die 800 W is tevens de limiet waarop aanmelden verplicht wordt. Zie Artikel 3.
Sonero schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:01:
[...]

Die 800 W is tevens de limiet waarop aanmelden verplicht wordt. Zie Artikel 3.
Hier heb ik met de netbeheerder en monteur van de netbeheerder al eens een gesprek over gehad. Als je niet gaat terugleveren is dat niet nodig. Bij NOM mag dat. De crux zit hem in het feit dat een thuisbatterij bij NOM ook iets naar het net stuurt op het moment dat het niet kan. Denk aan de nacht. De systemen van de netbeheerder reageren hierop waardoor er een monteur eigenlijk voor niets het veld in gaat. Kostenpost. Verplicht is het niet bij NOM wel bij terugleveren. Ik zou ze gewoon registreren. Dat scheelt onnodig kosten voor de netbeheerder en dus direct voor iedere nederlander. Kosten die ook onnodig gemaakt worden krijgen we met zn alle de rekening van........ aldus de netbeheerder hier en monteur.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
peterbier schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:10:
[...]
Of direct op de aardlekautomaat en dan zijn de Zendure (s) ook nog afkoppelbaar doormiddel van de stekker op de Zendure zelf. (Met hulpstuk)
Dat hulpstuk hielp mij niet. Weet jij hoe je die stekker op de zendure er netjes af krijgt? Ik ben gestopt met proberen omdat ik bang was iets af te breken.

Ik zit nu te puzzelen hoe ik het handigst extra groepen en bekabeling kan laten aanleggen. Dan is het wel handig dat ik ga snappen hoe die stekker er netjes af kan :X

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:04
Ik zou zeggen gebruik gewoon de stekker, maar zorg ervoor dat je hem alleen in een wcd stopt die aangesloten is op een eigen groep en een eigen beveling automaat.
Het is een prima steker die geschikt is voor het vermogen dat je Zendure kan leveren.

Wil je dat niet knip dan de steker er gewoon af.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Jheroun schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:06:
[...]

Dat hulpstuk hielp mij niet. Weet jij hoe je die stekker op de zendure er netjes af krijgt? Ik ben gestopt met proberen omdat ik bang was iets af te breken.

Ik zit nu te puzzelen hoe ik het handigst extra groepen en bekabeling kan laten aanleggen. Dan is het wel handig dat ik ga snappen hoe die stekker er netjes af kan :X
Aan de bovenkant stekker is een kleine opening. Druk daar platte schroevendraaier in. Daaarna kun je de stekker lostrekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY5ygUv0aTAWaUdFCD0UAVIEB00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhY7KSuksVXNOQAiDnTt0IcO.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:57
@Taro

Ik zie bij jouw opstelling met HW energieplugs in het stopcontact. Lever je zo 2400w terug via stopcontact?

Ik heb nog 2 HW plugs. Kan dat als alternatief voor de HW kwh meter?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:22
@Hieke @Taro
Ik heb het gisteravond uiteindelijk werkend gekregen voor mijn Zendure 2400AC en Homewizard P1 meter.

De oplossing was uiteindelijk eerste alleen mijn batterij toevoegen aan HEMS, en daarna kon ik de HW p1 meter toevoegen. Moest ik wel 2 keer doen, en mijn app crashte hierbij een keer.
Maar uiteindelijk zag de Zendure App de HW P1 meter, en kon ik hem configureren voor NOM.

Nu eens de spullen bestellen om alles op een eigen groep aan te gaan sluiten en eens nadenken voor een noodstroom oplossing verder te bouwen.

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:07
Taro schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:26:
[...]

Als het 2 van hetzelfde type zijn: 50/50. Als 1 van de 2 leeg is schaalt de ander op naar 100% (wel iets om op te letten!).

[...]

Dat maakt niet uit, de P1-meter of CT-meter geeft het totaal van het huishouden door, de fases zijn daarbij niet relevant.
Hier ander gedrag met 2x 2400 => 1 vol dan laad de andere nog steeds met max 1500 ipv naar 2400 te gaan ...
die blijft dus maximaal op de heft ...
Pakhaas schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:15:
@Taro

Ik zie bij jouw opstelling met HW energieplugs in het stopcontact. Lever je zo 2400w terug via stopcontact?

Ik heb nog 2 HW plugs. Kan dat als alternatief voor de HW kwh meter?
Nee, zoals in mijn bericht aangegeven zitten de 2x SF800 micro-omvormers op de stopcontacten, en die HW Energy Sockets zitten ertussen om ze een uur na zonsopkomst aan te zetten en een uur voor zonsondergang uit te zetten. Klinkt misschien vaag, maar iedere SF800 vraagt constant 5 Watt, ik heb er 5 = 30 Watt per uur x gemiddeld 14 uur per dag = 150 kWh/jaar. Die stekkers zijn natuurlijk ook niet gratis, maar verdien ik ooit wel terug :)

Zou geen HW plugs op een 2400AC aansluiten ivm warmte, dan is een kWh-meter een betere veiligere oplossing.

Voor de volledigheid, de set-up is als volgt met 6 groepen verdeeld over 3 fases:

Fase A
- 1x B16 Automaat met 1x2400AC, direct aangesloten
- 1x B16 Automaat met 4xABB stopcontact
Fase B
- 1x B16 Automaat met 4xABB stopcontact -> HW Energy Socket -> SF800 Micro-omvormer
Fase C
- 1x B16 Automaat met 4xABB stopcontact -> HW Energy Socket -> SF800 Micro-omvormer

Zo heeft alles netjes zijn eigen groep. En waarom ik dit zo heb? Ik heb hier nu bijv. een Indevolt thuisaccu ernaast staan, laatst 2 Anker sets, vandaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC6g4RQb-40MhM7ywj2_t-XgFq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sca4b24OGfEW35iWnsenUFEO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 29-12-2025 14:07 ]

KloyenZ schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:27:
[...]

Hier ander gedrag met 2x 2400 => 1 vol dan laad de andere nog steeds met max 1500 ipv naar 2400 te gaan ...
die blijft dus maximaal op de heft ...
Maar je hebt wel overal 2400 als max ingesteld en niet 1500? Dan is dat nieuw gedrag, interessant.

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:50
Heeft iemand die P1 meter van Zendure al fatsoenlijk aan de praat gekregen met een AC2400?
Zag gisteren de update dat homewizard ondersteund werd, deze blijkt nog niet in mijn app te staan(laatste versie) en ik lees hier sowieso veel problemen met die integratie.
Vervolgens Gielz maar even uitgezet en de P1 nog een keer geprobeerd, maar ook die werkt nu ruim een half jaar later nog steeds niet lekker (niet laden, maar wel 700W terugleveren ipv in de accu stoppen, zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om twee getallen van elkaar af te trekken zou je zeggen...)

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:31
Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:03:
[...]

Zou geen HW plugs op een 2400AC aansluiten ivm warmte, dan is een kWh-meter een betere veiligere oplossing.
En de HW plugs op een SF800plus want die geeft minder laad en ontlaadvermogen?
michielonline schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:50:
Heeft iemand die P1 meter van Zendure al fatsoenlijk aan de praat gekregen met een AC2400?
Zag gisteren de update dat homewizard ondersteund werd, deze blijkt nog niet in mijn app te staan(laatste versie) en ik lees hier sowieso veel problemen met die integratie.
Vervolgens Gielz maar even uitgezet en de P1 nog een keer geprobeerd, maar ook die werkt nu ruim een half jaar later nog steeds niet lekker (niet laden, maar wel 700W terugleveren ipv in de accu stoppen, zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om twee getallen van elkaar af te trekken zou je zeggen...)
De Zendure App en HEMS werken echt prima met de Zendure P1-meter. Er treden echter soms wel problemen op met het uitlezen van bepaalde slimme meters door de Zendure P1-meter en daardoor kan het geheel in de soep lopen. Gebruik vooral even de zoekfunctie, er zijn al vele oplossingen langsgekomen.

Kapotto schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:07:
[...]

En de HW plugs op een SF800plus want die geeft minder laad en ontlaadvermogen?
Daar zal dat inderdaad tot lagere temperaturen dan bij de 2400AC leiden. Ik durf het met de 800 Watt micro-omvormers zelf prima aan, met een SF800Plus heb ik dat ook een tijdje gedaan en zag ik geen schrikbarende temperaturen.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11
Vanaf de eerste minuut werkte de P1 meter van Zendure zoals het hoort. Snel en correcte weergave. Zelf heb ik een youless die niet compatibel was, ik heb een splitter besteld van homewizard om alles te checken de waardes zijn dezelfde.
Ik werk momenteel via HEMS op basis van de P1 meter. Hij houdt heel goed de 0 en ik ben zeer tevreden.
Ook heb ik 2 dagen geprobeerd via dynamische tarieven, dat werkte ook prima zoals ik had ingesteld.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
wallieweb schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:57:
[...]

Vanaf de eerste minuut werkte de P1 meter van Zendure zoals het hoort. Snel en correcte weergave. Zelf heb ik een youless die niet compatibel was, ik heb een splitter besteld van homewizard om alles te checken de waardes zijn dezelfde.
Ik werk momenteel via HEMS op basis van de P1 meter. Hij houdt heel goed de 0 en ik ben zeer tevreden.
Ook heb ik 2 dagen geprobeerd via dynamische tarieven, dat werkte ook prima zoals ik had ingesteld.
Hopelijk komt er voordat mijn 800 plus in januari wordt geleverd nog een nieuwe update. Ik zou het wel fijn vinden deze batterij goed werkt met de HW P1 meter. Dit scheelt namelijk weer een apparaat. Anders wordt het een P1 splitter kopen en beide P1 meters gebruiken.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup.... Werkte direct. Wel met een 5.0 slimme meter...

Maatje van me had een firmware update nodig maar werkte toen ook goed.

• FromRob
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om in te loggen via de Zendure app bij ANWB Energie voor dynamische tarieven?
Ik krijg steeds de melding dat mijn usernaam/password niet juist is. Maar dat klopt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7rmp74q1ujpeiNKdsS_eOPTIIs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cdLHQOS5bEpXVIMUi7VpemI9.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 158 159 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.