Skipperhenk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:41:
[...]
Staat ergens hier in de 600 plus pagina's over dat "verlies"van ongeveer 50watt. Heeft te maken met in/uit schakel relais in de Zendure zodat die niet constant aan/uit gaat en gebruikt daarvoor ongeveer die 50 watt. Als leek hoop ik dat ik die uitleg van hier goed vertaald heb
De meeste staan op een stopcontact, ik heb dan een apart gezekerd stopcontact (C20) dus haal de zonnestroom zo volledig mogelijk de accu's in. Kun je de 2400 niet omzetten naar bijvoorbeeld de wasmachine groep om toch met veel zonnestroom zoveel mogelijk naar binnen te slurpen?
mag ik vragen wat je bedoeld met gezekerd met C20 ?
het laden met bv 2400W is hierbij geen probleem, omdat een IA dit gewoon ziet en bij overbelasting van de groep (meer verbruikers die gelijktijdig ook stroom trekken op die groep) deze conform de karakteristiek (Uitschakelcurven volgens IEC/EN60898).
het problem kan ontstaan als je ook nog boven de 800W op een normaal WCD (waar dus ook andere verbruikers op aangesloten zijn en daardoor loop je dus wel kans dat je de aanwezige leidingen dus gaat overbelasten. de stroom telt dan namelijk op, max 16A vanuit de IA en dan nog circa 10,5A (max) van de Zendure, dat is dus dan ruim 26A en dat kan dus te veel zijn (waarbij de IA (die alleen die 16A ziet, niet zal uitschakelen). wil je dus niet.
Zit de zendure achter zijn eigen groep is dus niets aan de hand, doordat de zendure ook nog eens max 10,5A kan leveren komt deze dus niet eens in de buurt van de maximale 16A van die groep, zit je dus altijd save.
bron:
hier kun je ook zien dat bv een 16A niet direct net iets boven de 16A afschakeld, hoe snel is ook heel duidelijk afhankelijk van de hoeveelheid stroom. standaard worden in Nederland verbruiksgroepen conform de B karakteristiek gebruikt, bedenk dat C en D karakteristiek een duidelijk langere uitschakeltijd hebben.
[
Voor 17% gewijzigd door
Jan-tweak op 27-12-2025 18:42
]