• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:58
Nog een "grappig" log'je:
2 accu's zijn gaan verwarmen want die waren 0 graden, de 3e niet, die was nog boven 0. Vervolgens is het laden begonnen en is de 3e accu toch afgekoeld tot 0, laden gestopt, gaan opwarmen en daarna zijn ze alle 3 weer verder gaan laden. (ac2400 met 3 accu's staat buiten onder een afdak)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEu5aXbnpRS4-qaX0b0nSzRZqtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlfcJz7Udi1PfbPrDOiTC8Px.png?f=fotoalbum_large

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:53
Buiten nu -3, in de schuur geeft de batterij nog 5 graden aan, zal nog wel verder zakken.
Vanochtend bij de Hyper en SF800P duidelijk de opwarm periode gezien als de direct aangesloten zonnepanelen beginnen te werken.

SF800P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RO4rHtSTQRLBgLb0Fgg1eO5UNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdyvEOqaQk2rM1mb8Lgs8WDH.jpg?f=fotoalbum_large

Hyper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlI_FEKsxLiHgSkXAvANC5-FMRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKappuDoK0FfC7iwXpCy7mO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Polvo176 op 26-12-2025 22:53 ]

• MNelectric
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16:29
Accu's zijn steen koud en krijg de bekende foutmelding
Maar hij verwarmd de accu's niet op.
Gisteren hele mooie zon dag zonder ook maar 1 wat kunnen laden.
Hoe werk dat verwarmingprocces eigenlijk. Zag max 8w via de hw socket afgenomen worden.
Tevens is 1 accu helemaal leeg getrokken terwijl ontladen op 25% staat ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tQ2JS4ciJ6DXdApPg3veOQo2bE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q665hrjYIkf5Wb2r4Xhk32te.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf49qb2n60iTq1sBKlRwtS7VNHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IScSDGMTf1TcEShwEThERDm6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8iTShVWzvHbhkcYACdLcJ8CLJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28vN9ZWPRAk8NpGqD6eANJQK.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:06:
[...]

Nee ik denk toch echt dat je het verkeerd leest.

800W is de limiet om aan te kunnen sluiten via een stopcontact op een gedeelde groep. Als er dus ook andere apparaten op die groep zijn aangesloten.

Om de 2400W te ontgrendelen moet je er in de app voor tekenen dat de batterij deugdelijk is aangesloten op een eigen groep. De voorschriften daarvoor volgen uit NEN1010. Dat wil dus o.a. zeggen dat die groep is aangesloten met 2,5mm2 draad en op een eigen automaat is aangesloten in de groepenkast. Deze moet dan ook zijn gemarkeerd dat er een batterij op is aangesloten en dat restspanning mogelijk is. Zo zijn er nog wat andere vereisten, maar niet met een stopcontact is er daar geen van. Wel moet je een deugdelijk stopcontact gebruiken dat gecertificeerd is voor 16A (240W is 10A) en is voorzien van aarding.

Maar de wijze van aansluiten: rechtstreeks op een automaat, of via een deugdelijk aangesloten stopcontact naar de automaat maakt niet uit. De handleiding stelt dit als optie, niet als verplichting om 2400W te kunnen ontgrendelen.

Sterker nog, er staat letterlijk in:
5.2.3 Connecting to the Grid via a Power Socket
The inverter’s peak power can reach 2400W. To prevent circuit overloads or tripping, connect the inverter to a socket on the dedicated circuit, without any other appliances sharing the same circuit
Tekst van de NVWA:
‘De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat je als consument gelimiteerd mag terugleveren op een stopcontact. Hiervoor houden wij de Europese (EN/IEC 50549) normering aan die een limiet tot 800 watt toestaat.’

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

MNelectric schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:43:
Accu's zijn steen koud en krijg de bekende foutmelding
Maar hij verwarmd de accu's niet op.
Gisteren hele mooie zon dag zonder ook maar 1 wat kunnen laden.
Hoe werk dat verwarmingprocces eigenlijk. Zag max 8w via de hw socket afgenomen worden.
Tevens is 1 accu helemaal leeg getrokken terwijl ontladen op 25% staat ingesteld.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ze zullen alleen opgewarmd worden als ze daadwerkelijk via een energiemode zouden gaan opladen. Als ze idle staan worden ze niet verwarmd. Die stroom komt dan naar mijn weten uit het net, aangezien je die anders uit een té koude accu moet halen. Ontladen kan in principe wel tot bijv. -20, maar beter de accu niet te belasten als die te koud is. LFP laden als de accu onder 0 is moet je eigenlijk nooit doen/willen.

En wat betreft het leegtrekken van de accu: Wanneer is die de laatste keer naar 100% geladen?

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 27-12-2025 09:52 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• MNelectric
Dat was ongeveer maand terug met automatisch opladen

Mbt de koude accu , betekend dat ,dat je nooit zonnestroom kunt opslaan ( overschot) ls he deze foutmelding krijgt. Want ze zeggen dat je de accu's zelf moet gaan verwarmen/ binnen zetten of iets dergelijks om ze weer in een werkend venster te krijgen.
Heb nu een klein vorst kacheltje aangezet in de schuur. Kijken of dat iets doet

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:11
Ik wil in de onderverdeler een homewizard kwh meter. Met 2 Zendure omvormers op 2 fasen. Kies je dan voor een 3 fase meter of 2 van 1 fase zodat je per omvormer kunt aflezen?
Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:58:
Ik wil in de onderverdeler een homewizard kwh meter. Met 2 Zendure omvormers op 2 fasen. Kies je dan voor een 3 fase meter of 2 van 1 fase zodat je per omvormer kunt aflezen?
Het nadeel van een 3-fase kWh meter is dat de getallen per afzonderlijke fase in de historische grafieken verloren gaan. Je hebt dus wel een totaal (opgetelde fases) en geen waarde per fase. Als je dat niet belangrijk vindt, dan zou ik voor een 3-fase kWh meter gaan, dan kan je er in de toekomst gemakkelijk(er) een 3e fase op aansluiten.

Er is idd ook wel iets te zeggen voor 2 losse 1-fase meters, maar je hebt dan ook weer 2 (of later 3) devices in je HW App erbij, meerdere apparaten die stand-by verbruik genereren, etc. Dus persoonlijk zou ik voor de 3-fase versie gaan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

MNelectric schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:57:
Dat was ongeveer maand terug met automatisch opladen
Ok, dat kan de drop wel verklaren. Des te langer het geleden is dat de accu op 100% is gebalanceerd/gekalibreerd, des te onvoorspelbaarder wordt het gedrag bij lage state of charge. Dat zie je vaker bij LFP accu's.
Mbt de koude accu , betekend dat ,dat je nooit zonnestroom kunt opslaan ( overschot) ls he deze foutmelding krijgt. Want ze zeggen dat je de accu's zelf moet gaan verwarmen/ binnen zetten of iets dergelijks om ze weer in een werkend venster te krijgen.
Heb nu een klein vorst kacheltje aangezet in de schuur. Kijken of dat iets doet
De eerste zonnestroom zal het laden triggeren, daardoor wordt het opwarmen getriggerd en dat had hier vorig jaar zo rond de 20-45 minuten nodig. Als daarna de zon nog schijnt zullen de accu's wel geladen worden.

Er staat dat als je dit wil voorkomen, je ze in een warmere ruimte moet zetten, maar ze kunnen zichzelf wel verwarmen. Weegt het aanzetten van een kachel op tegen de stroom die anders niet wordt opgeslagen?

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 27-12-2025 10:10 ]

• MNelectric
Bedoelde dat in die foutmelding staat ( in de tekst. ) dat je ze in een warme ruimte moet zetten .

Alleen dus gisteren met al die zon overschot ging het rechtstreeks het net op, accu's blijven in rust stand staan.

• Pakhaas
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:06:
[...]

Het nadeel van een 3-fase kWh meter is dat de getallen per afzonderlijke fase in de historische grafieken verloren gaan. Je hebt dus wel een totaal (opgetelde fases) en geen waarde per fase. Als je dat niet belangrijk vindt, dan zou ik voor een 3-fase kWh meter gaan, dan kan je er in de toekomst gemakkelijk(er) een 3e fase op aansluiten.

Er is idd ook wel iets te zeggen voor 2 losse 1-fase meters, maar je hebt dan ook weer 2 (of later 3) devices in je HW App erbij, meerdere apparaten die stand-by verbruik genereren, etc. Dus persoonlijk zou ik voor de 3-fase versie gaan.
Ja dat dacht ik dus ook, het gaat dan allemaal op de grote bult zeg maar. Nadeel met 1 fase meter is ook dat mocht ik ooit 3 omvormers willen ik 3 devices moet kopen, terwijl ik met 3 fase in 1x klaar ben.

Bedankt weer voor je hulp in dit topic!
Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:29:
[...]

Ja dat dacht ik dus ook, het gaat dan allemaal op de grote bult zeg maar. Nadeel met 1 fase meter is ook dat mocht ik ooit 3 omvormers willen ik 3 devices moet kopen, terwijl ik met 3 fase in 1x klaar ben.

Bedankt weer voor je hulp in dit topic!
Heb je trouwens wel 3-fase liggen op de plek van de onderverdeler? Want ik denk niet dat je de 3-fase meter werkend gaat krijgen met maar 2-fase stroom.

• Pakhaas
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:31:
[...]

Heb je trouwens wel 3-fase liggen op de plek van de onderverdeler? Want ik denk niet dat je de 3-fase meter werkend gaat krijgen met maar 2-fase stroom.
Ik wil vanuit de meterkast een 5g6 kabel leggen naar de onderverdeler.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:53
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:50:
[...]

Ze zullen alleen opgewarmd worden als ze daadwerkelijk via een energiemode zouden gaan opladen. Als ze idle staan worden ze niet verwarmd. Die stroom komt dan naar mijn weten uit het net, aangezien je die anders uit een té koude accu moet halen.
Is ook te zien in mijn grafiek, komt inderdaad van het net.

• mmarchan
  • Laatst online: 10:44
Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:33:
[...]

Ik wil vanuit de meterkast een 6g5 kabel leggen naar de onderverdeler.
Je bedoelt ongetwijfeld 5G6 (5 aders van 6mm2).

• Pakhaas
mmarchan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:44:
[...]

Je bedoelt ongetwijfeld 5G6 (5 aders van 6mm2).
Ja foutje. aangepast.

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:48
[b]Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:08:[.

[...]

De eerste zonnestroom zal het laden triggeren, daardoor wordt het opwarmen getriggerd en dat had hier vorig jaar zo rond de 20-45 minuten nodig. Als daarna de zon nog schijnt zullen de accu's wel geladen worden.
Precies, zo gaat het hier vanmorgen ook. De waarschuwing verschijnt. Enige zon -> verwarmen start. Dit is ook te zien in de laad/ontlaad grafiek, al staat er niet bij dat dit geen laden betreft maar verwarmen. Na het verwarmen verdwijnt de waarschuwing en start pv laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl3uw70z6jPMc7LCUL8cqqvA2xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkLfasisL4KJkdmVLupu8gWR.jpg?f=fotoalbum_large

• MNelectric
Ik heb dat dus niet
Zie nergens iets terug , lijkt wel of hij dat verwarming proces niet uitvoerd.

• MNelectric
Okay dus nu met basislast invoer begint de verwarming te lopen is ook te zien in de app
Dat verwarming is gestart.
Dus met NOM modus doet hij niet verwarmen
Dat vindt ik vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrc0QMc2a1WWjJ-2VgfVx3Tc24A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzXkyUzpUODqXi65IqtMdlIK.jpg?f=fotoalbum_large

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:41
Jan-tweak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:41:
[...]

Nu de tijd om daar gewoon een schrijvende temperatuur meter te plaatsen. Dan weet je het.
Een Zigbee meter gaat zo de schuur in :) .

• Pakhaas

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:41
Yes, zoiets ligt er nu ook en inderdaad op HA. Staat nu op 2 graden. Even de nacht afwachten. HA intergratie en die verwarming is wel een dikke plus voor de Zendure. Mijn ideaal zou zijn een mix van de 2400 AC en SolarFlow 800 pro. Dus wel zonnepanelen en 2400W ontladen.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:41
cricque schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:05:
Nu een week of 2 in gebruik (ac2400 en 2 batterijen) en het werkt

Maar ik zie 2 dingen die wel voor verbetering kunnen

- 800w effectief doen. Ik heb nog nooit 800w gezien teruglevering, meestal is dit 720-725 maximaal terwijl ik dit op 800 ingesteld heb (is via stekker gewoon aangesloten). Zoals nu 708w batterij opladen en 720w terugsturen, en dit zowel op auto als zenki modus. Dat kan toch beter volgens mij, uiteraard een buffer overhouden ben ik het helemaal mee eens maar zonnepanelen zijn hier 2.02kw aan het leveren op het moment, wat eigen verbruik en dan schiet er nog zo een +- 1400w over. Daar kan gerust 800 effectief naar de batterij gaan. Die 80w extra over laat ons nemen zo een 4-5u vandaar is toch 400w in totaal mits verlies is dat een uurtje vanavond/vanvond langer gebruiken. Uiteraard bij langere dagen zal da batterij wel vol geraken, maar momenteel zal dat zeker niet lukken
Maar je kunt de 2400 toch instellen hoeveel je max aan huis wil leveren (800W) maar vanaf de zonnepanelen kun je veel hoger ingeven. Ik heb (uit mijn hoofd) de zon opbrengst op 4000W staan. Dus gisteren bijna de volledige opbrengst van tussen 1KW en 1900KW in de 2400 laten lopen.

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09

edwardVdV

I shall say this only once!

Ben(V) schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:45:
[...]

Tekst van de NVWA:
‘De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat je als consument gelimiteerd mag terugleveren op een stopcontact. Hiervoor houden wij de Europese (EN/IEC 50549) normering aan die een limiet tot 800 watt toestaat.’
Dat klopt, maar dat geldt dus voor een situatie waar mogelijk andere verbruikers binnen dezelfde groep actief zijn, zie ook antwoord van @Jan-tweak eerder. Als je een aparte groep aanlegt voor je batterijen hoef je je geen zorgen te maken over die 800W limiet.

Knockwurst.

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:09

edwardVdV

I shall say this only once!

Gisteren geprobeerd Homewizard P1 te koppelen als meter. Staat binnen 1 IOT VLAN samen met de 2400AC. Met Android app (op Wifi netwerk in datzelfde VLAN) wordt de P1 netjes gevonden met het juiste MAC adres/IP adres. Koppelen lukt maar daarna steeds 0 gemeten. Verwijderen, opnieuw koppelen, etc alle zonder succes. Hopelijk gefixt in nieuwe FW.

Knockwurst.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:35

HHF

Op dit moment zijn de Zendure's bij Lion energy in de aanbieding
Voor de 2400 AC met 3 batterijen nu 2176 Euro incl. 19% BTW. (Is bij Zendure zelf 2897 !).
Verder zelf geen ervaring met deze webshop.
https://lion-energy.de/Ze...m-nachruesten-3-x-AB3000X

[ Voor 22% gewijzigd door HHF op 27-12-2025 14:13 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43

..Christiaan..

..zwll..

Verzend alleen binnen Duitsland? Ik kan nl niet aanvinken om verzendkosten te berekenen.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• HHF

HHF

..Christiaan.. schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:19:
Verzend alleen binnen Duitsland? Ik kan nl niet aanvinken om verzendkosten te berekenen.
Ze noemen wel ergens op de site "lieferung ausserhalb DE" dus misschien even bellen/mailen/appen hoe je een Nederlands adres moet invoeren. Net even geprobeerd maar lukt mij ook niet. Je kunt wel een tabel vinden met de leverkosten naar buiten DE.

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:30
Skipperhenk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:15:
[...]

Maar je kunt de 2400 toch instellen hoeveel je max aan huis wil leveren (800W) maar vanaf de zonnepanelen kun je veel hoger ingeven. Ik heb (uit mijn hoofd) de zon opbrengst op 4000W staan. Dus gisteren bijna de volledige opbrengst van tussen 1KW en 1900KW in de 2400 laten lopen.
Staat op een stopcontact en is niet apart, dus 800w. Daarom dat ik het raar vind dat er dus met moeite boven de 725 gegaan word. Nu voor die 6u zon is 75w x 6 = 450 watt ... met wat verlies erbij komen dan aan 350w ofzo, maar is een uurtje langer in de avond/nacht ofzo. Vind ik wel zonde. 800w is 800w. net hetzelfde als 40 rijden waar je 50 mag (kromme vergelijking, maar het eerste wat in mijn opkwam)

pvoutput

• Pakhaas
..Christiaan.. schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:19:
Op de pagina voor verzendinformatie staat:

Wir liefern unsere Waren nur innerhalb Deutschlands
Dus alleen binnen Duitsland.

https://lion-energy.de/Versandinformationen

• Pakhaas
Maar dit soort aanbiedingen is een kwestie van tijd dat die ook in NL komen.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:02
Je zorgen maken is wat anders dan aan de voorschriften voldoen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:41
cricque schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:30:
[...]

Staat op een stopcontact en is niet apart, dus 800w. Daarom dat ik het raar vind dat er dus met moeite boven de 725 gegaan word. Nu voor die 6u zon is 75w x 6 = 450 watt ... met wat verlies erbij komen dan aan 350w ofzo, maar is een uurtje langer in de avond/nacht ofzo. Vind ik wel zonde. 800w is 800w. net hetzelfde als 40 rijden waar je 50 mag (kromme vergelijking, maar het eerste wat in mijn opkwam)
Staat ergens hier in de 600 plus pagina's over dat "verlies"van ongeveer 50watt. Heeft te maken met in/uit schakel relais in de Zendure zodat die niet constant aan/uit gaat en gebruikt daarvoor ongeveer die 50 watt. Als leek hoop ik dat ik die uitleg van hier goed vertaald heb 8)
De meeste staan op een stopcontact, ik heb dan een apart gezekerd stopcontact (C20) dus haal de zonnestroom zo volledig mogelijk de accu's in. Kun je de 2400 niet omzetten naar bijvoorbeeld de wasmachine groep om toch met veel zonnestroom zoveel mogelijk naar binnen te slurpen?

• HHF

HHF

Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:40:
[...]

Op de pagina voor verzendinformatie staat:

Wir liefern unsere Waren nur innerhalb Deutschlands
Dus alleen binnen Duitsland.

https://lion-energy.de/Versandinformationen
Heb ik overheen gelezen. Maar zoals gezegd, je kunt in geval van belangstelling er altijd een mailtje aan wagen. (Of een tripje naar Dld maken)

• Pakhaas
HHF schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:12:
[...]

Heb ik overheen gelezen. Maar zoals gezegd, je kunt in geval van belangstelling er altijd een mailtje aan wagen. (Of een tripje naar Dld maken)
Ik zou ook wel benieuwd zijn hoe het met garantieafhandeling zit want het kost nogal wat als zo'n batterij retour moet naar Duitsland. Met dergelijke bedragen wil ik zulke zaken goed geregeld hebben.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:01
meesje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:50:
Gelijk maar weer on topic. Zijn er Zendure eigenaren die een de batterij hebben ingeplugd via een HomeWizard Energy socket. Ik zie regelmatig uit screenshots dat men dit bij vreemde merken doet. Wat is daar de toegevoegde waarde van? Puur een eenvoudige manier om deze batterij een beetje geïntegreerd te krijgen in het HW eco systeem? Of zet men de batterij daarmee echt uit en aan? Gevoelsmatig lijkt met dat laatste niet echt wenselijk.
Ja, die van mij is ook via de Home Wizard stekker (wel de 16A nieuwe versie) op een WCD aangesloten. Wacht aleen nog op een tweede batterij, in de winter zelf heeft zonder een dynamisch contract een thuis-batterij weinig zin als je zonnepanelen geen duidelijke overproductie hebben ( de nu aanwezige zonnestroom wordt door de warmtepomp vrijwel direct opgegeten) en dit heeft tot gevolg dat de batterij eigenlijk niet opgeladen kan worden.
Wat @Taro aangeeft zal wel kloppen, weet alleen niet of dat nog bij de oude of ook bij de nieuwe stekkers zo is. Zal er wel op letten.
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:40:
[...]
Wat @Taro aangeeft zal wel kloppen, weet alleen niet of dat nog bij de oude of ook bij de nieuwe stekkers zo is. Zal er wel op letten.
Heb hier alleen de nieuwste variant in gebruik en hier ook weleens eerder wat warmtebeeldfoto's gedeeld van een 2400AC op HW Energy Socket.

Overigens heb ik gisteren ook nog even getest of de versie van de HW P1-meter uitmaakt voor de werking in HEMS en weergave van vermogen, had nog een nieuwe versie liggen. Maar ook de nieuwste P1-meter van HomeWizard geeft hier 0 Watt weer.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:34
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:08:
[...]

Ok, dat kan de drop wel verklaren. Des te langer het geleden is dat de accu op 100% is gebalanceerd/gekalibreerd, des te onvoorspelbaarder wordt het gedrag bij lage state of charge. Dat zie je vaker bij LFP.
Is het niet gewoon het eigen verbruik voor de omvormer? Want op de foto zag ik het alleen voor de bovenste accu.
Wat ik zelf zie is dat de SF800pro z’n eigen ingebouwde accu leeg trekt tot onder de minimaal ingestelde waarde (bij mij minimaal 20%), de extra accu onderaan de stapel blijft wel op 20%. De ingebouwde accu gebruikt hij voor de eigen voeding, en dus zie ik bij weinig zon elke dag 1-2% afname beneden de ingestelde drempel. Zou mooi zijn als hij ook de tweede / extra accu gebruikt en/of bij gaat laden uit het net om op >20% te blijven. Zo heb je weinig aan de minimale soc.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:01
Skipperhenk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:41:
[...]

Staat ergens hier in de 600 plus pagina's over dat "verlies"van ongeveer 50watt. Heeft te maken met in/uit schakel relais in de Zendure zodat die niet constant aan/uit gaat en gebruikt daarvoor ongeveer die 50 watt. Als leek hoop ik dat ik die uitleg van hier goed vertaald heb 8)
De meeste staan op een stopcontact, ik heb dan een apart gezekerd stopcontact (C20) dus haal de zonnestroom zo volledig mogelijk de accu's in. Kun je de 2400 niet omzetten naar bijvoorbeeld de wasmachine groep om toch met veel zonnestroom zoveel mogelijk naar binnen te slurpen?
mag ik vragen wat je bedoeld met gezekerd met C20 ?
het laden met bv 2400W is hierbij geen probleem, omdat een IA dit gewoon ziet en bij overbelasting van de groep (meer verbruikers die gelijktijdig ook stroom trekken op die groep) deze conform de karakteristiek (Uitschakelcurven volgens IEC/EN60898).
het problem kan ontstaan als je ook nog boven de 800W op een normaal WCD (waar dus ook andere verbruikers op aangesloten zijn en daardoor loop je dus wel kans dat je de aanwezige leidingen dus gaat overbelasten. de stroom telt dan namelijk op, max 16A vanuit de IA en dan nog circa 10,5A (max) van de Zendure, dat is dus dan ruim 26A en dat kan dus te veel zijn (waarbij de IA (die alleen die 16A ziet, niet zal uitschakelen). wil je dus niet.
Zit de zendure achter zijn eigen groep is dus niets aan de hand, doordat de zendure ook nog eens max 10,5A kan leveren komt deze dus niet eens in de buurt van de maximale 16A van die groep, zit je dus altijd save.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wkw3il8K2pnzQEEbnK-dUxPPBE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qG8Bp2VlFBdAQ2PUuPw5leCk.png?f=user_large
bron:
hier kun je ook zien dat bv een 16A niet direct net iets boven de 16A afschakeld, hoe snel is ook heel duidelijk afhankelijk van de hoeveelheid stroom. standaard worden in Nederland verbruiksgroepen conform de B karakteristiek gebruikt, bedenk dat C en D karakteristiek een duidelijk langere uitschakeltijd hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-tweak op 27-12-2025 18:42 ]

Voor de Zendure 2400AC is een b16 prima.
C is voor apparaten met hoge inschakelstroom.
Met name bij elektromotoren.
Bijvoorbeeld een grote haakse slijper,

• buurmann
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:13
Heb hier sinds de black friday actie een setje 2400AC + 4x accu staan. Voorlopig nog op de app in HEMS; later in HA. Nu viel mij, na de laatste firmware update, op dat hij in de app niet goed 'luisterde' naar omschakelen van modus; bv van Smart Meter Mode naar Base Load Mode. Hij bleef ontladen volgens Smart Meter Mode profiel terwijl de inschakelde Base Load Mode op '0 Watt ontladen' stond. Na wat heen en weer schakelen (o.a. via Zenki) stopte het ontladen. Vannacht nog gekker: modus ingesteld op Electricity Price; laden onder 25 cent met 1800W. Volgende ochtend in de grafiek: geladen vanaf 02:00 op 2400W.; enkele keren onderbroken door laden op 1800W. Blijkt instelling van de (niet actieve!) Base Load Mode stond op laden 2400W. van 02:00-06:00. Hij heeft beide modi blijkbaar gecombineerd. Iemand vergelijkbare ervaringen met de nieuwe firmware? Hoe dit op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f10XEVbSFYouiFcCgQibAc5BsjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTWyrM3aPy9BI09zbwJZSRrs.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 157 158 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.