• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-04 14:15
Nog een "grappig" log'je:
2 accu's zijn gaan verwarmen want die waren 0 graden, de 3e niet, die was nog boven 0. Vervolgens is het laden begonnen en is de 3e accu toch afgekoeld tot 0, laden gestopt, gaan opwarmen en daarna zijn ze alle 3 weer verder gaan laden. (ac2400 met 3 accu's staat buiten onder een afdak)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEu5aXbnpRS4-qaX0b0nSzRZqtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlfcJz7Udi1PfbPrDOiTC8Px.png?f=fotoalbum_large

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:15
Buiten nu -3, in de schuur geeft de batterij nog 5 graden aan, zal nog wel verder zakken.
Vanochtend bij de Hyper en SF800P duidelijk de opwarm periode gezien als de direct aangesloten zonnepanelen beginnen te werken.

SF800P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RO4rHtSTQRLBgLb0Fgg1eO5UNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DdyvEOqaQk2rM1mb8Lgs8WDH.jpg?f=fotoalbum_large

Hyper
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlI_FEKsxLiHgSkXAvANC5-FMRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKappuDoK0FfC7iwXpCy7mO4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Polvo176 op 26-12-2025 22:53 ]

• MNelectric
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01-04 21:36
Accu's zijn steen koud en krijg de bekende foutmelding
Maar hij verwarmd de accu's niet op.
Gisteren hele mooie zon dag zonder ook maar 1 wat kunnen laden.
Hoe werk dat verwarmingprocces eigenlijk. Zag max 8w via de hw socket afgenomen worden.
Tevens is 1 accu helemaal leeg getrokken terwijl ontladen op 25% staat ingesteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tQ2JS4ciJ6DXdApPg3veOQo2bE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q665hrjYIkf5Wb2r4Xhk32te.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf49qb2n60iTq1sBKlRwtS7VNHA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IScSDGMTf1TcEShwEThERDm6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8iTShVWzvHbhkcYACdLcJ8CLJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28vN9ZWPRAk8NpGqD6eANJQK.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 14:49
bilgy_no1 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:06:
[...]

Nee ik denk toch echt dat je het verkeerd leest.

800W is de limiet om aan te kunnen sluiten via een stopcontact op een gedeelde groep. Als er dus ook andere apparaten op die groep zijn aangesloten.

Om de 2400W te ontgrendelen moet je er in de app voor tekenen dat de batterij deugdelijk is aangesloten op een eigen groep. De voorschriften daarvoor volgen uit NEN1010. Dat wil dus o.a. zeggen dat die groep is aangesloten met 2,5mm2 draad en op een eigen automaat is aangesloten in de groepenkast. Deze moet dan ook zijn gemarkeerd dat er een batterij op is aangesloten en dat restspanning mogelijk is. Zo zijn er nog wat andere vereisten, maar niet met een stopcontact is er daar geen van. Wel moet je een deugdelijk stopcontact gebruiken dat gecertificeerd is voor 16A (240W is 10A) en is voorzien van aarding.

Maar de wijze van aansluiten: rechtstreeks op een automaat, of via een deugdelijk aangesloten stopcontact naar de automaat maakt niet uit. De handleiding stelt dit als optie, niet als verplichting om 2400W te kunnen ontgrendelen.

Sterker nog, er staat letterlijk in:
5.2.3 Connecting to the Grid via a Power Socket
The inverter’s peak power can reach 2400W. To prevent circuit overloads or tripping, connect the inverter to a socket on the dedicated circuit, without any other appliances sharing the same circuit
Tekst van de NVWA:
‘De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat je als consument gelimiteerd mag terugleveren op een stopcontact. Hiervoor houden wij de Europese (EN/IEC 50549) normering aan die een limiet tot 800 watt toestaat.’

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

MNelectric schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:43:
Accu's zijn steen koud en krijg de bekende foutmelding
Maar hij verwarmd de accu's niet op.
Gisteren hele mooie zon dag zonder ook maar 1 wat kunnen laden.
Hoe werk dat verwarmingprocces eigenlijk. Zag max 8w via de hw socket afgenomen worden.
Tevens is 1 accu helemaal leeg getrokken terwijl ontladen op 25% staat ingesteld.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ze zullen alleen opgewarmd worden als ze daadwerkelijk via een energiemode zouden gaan opladen. Als ze idle staan worden ze niet verwarmd. Die stroom komt dan naar mijn weten uit het net, aangezien je die anders uit een té koude accu moet halen. Ontladen kan in principe wel tot bijv. -20, maar beter de accu niet te belasten als die te koud is. LFP laden als de accu onder 0 is moet je eigenlijk nooit doen/willen.

En wat betreft het leegtrekken van de accu: Wanneer is die de laatste keer naar 100% geladen?

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 27-12-2025 09:52 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• MNelectric
Dat was ongeveer maand terug met automatisch opladen

Mbt de koude accu , betekend dat ,dat je nooit zonnestroom kunt opslaan ( overschot) ls he deze foutmelding krijgt. Want ze zeggen dat je de accu's zelf moet gaan verwarmen/ binnen zetten of iets dergelijks om ze weer in een werkend venster te krijgen.
Heb nu een klein vorst kacheltje aangezet in de schuur. Kijken of dat iets doet

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:25
Ik wil in de onderverdeler een homewizard kwh meter. Met 2 Zendure omvormers op 2 fasen. Kies je dan voor een 3 fase meter of 2 van 1 fase zodat je per omvormer kunt aflezen?
Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:58:
Ik wil in de onderverdeler een homewizard kwh meter. Met 2 Zendure omvormers op 2 fasen. Kies je dan voor een 3 fase meter of 2 van 1 fase zodat je per omvormer kunt aflezen?
Het nadeel van een 3-fase kWh meter is dat de getallen per afzonderlijke fase in de historische grafieken verloren gaan. Je hebt dus wel een totaal (opgetelde fases) en geen waarde per fase. Als je dat niet belangrijk vindt, dan zou ik voor een 3-fase kWh meter gaan, dan kan je er in de toekomst gemakkelijk(er) een 3e fase op aansluiten.

Er is idd ook wel iets te zeggen voor 2 losse 1-fase meters, maar je hebt dan ook weer 2 (of later 3) devices in je HW App erbij, meerdere apparaten die stand-by verbruik genereren, etc. Dus persoonlijk zou ik voor de 3-fase versie gaan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

MNelectric schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:57:
Dat was ongeveer maand terug met automatisch opladen
Ok, dat kan de drop wel verklaren. Des te langer het geleden is dat de accu op 100% is gebalanceerd/gekalibreerd, des te onvoorspelbaarder wordt het gedrag bij lage state of charge. Dat zie je vaker bij LFP accu's.
Mbt de koude accu , betekend dat ,dat je nooit zonnestroom kunt opslaan ( overschot) ls he deze foutmelding krijgt. Want ze zeggen dat je de accu's zelf moet gaan verwarmen/ binnen zetten of iets dergelijks om ze weer in een werkend venster te krijgen.
Heb nu een klein vorst kacheltje aangezet in de schuur. Kijken of dat iets doet
De eerste zonnestroom zal het laden triggeren, daardoor wordt het opwarmen getriggerd en dat had hier vorig jaar zo rond de 20-45 minuten nodig. Als daarna de zon nog schijnt zullen de accu's wel geladen worden.

Er staat dat als je dit wil voorkomen, je ze in een warmere ruimte moet zetten, maar ze kunnen zichzelf wel verwarmen. Weegt het aanzetten van een kachel op tegen de stroom die anders niet wordt opgeslagen?

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 27-12-2025 10:10 ]

• MNelectric
Bedoelde dat in die foutmelding staat ( in de tekst. ) dat je ze in een warme ruimte moet zetten .

Alleen dus gisteren met al die zon overschot ging het rechtstreeks het net op, accu's blijven in rust stand staan.

• Pakhaas
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:06:
[...]

Het nadeel van een 3-fase kWh meter is dat de getallen per afzonderlijke fase in de historische grafieken verloren gaan. Je hebt dus wel een totaal (opgetelde fases) en geen waarde per fase. Als je dat niet belangrijk vindt, dan zou ik voor een 3-fase kWh meter gaan, dan kan je er in de toekomst gemakkelijk(er) een 3e fase op aansluiten.

Er is idd ook wel iets te zeggen voor 2 losse 1-fase meters, maar je hebt dan ook weer 2 (of later 3) devices in je HW App erbij, meerdere apparaten die stand-by verbruik genereren, etc. Dus persoonlijk zou ik voor de 3-fase versie gaan.
Ja dat dacht ik dus ook, het gaat dan allemaal op de grote bult zeg maar. Nadeel met 1 fase meter is ook dat mocht ik ooit 3 omvormers willen ik 3 devices moet kopen, terwijl ik met 3 fase in 1x klaar ben.

Bedankt weer voor je hulp in dit topic!
Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:29:
[...]

Ja dat dacht ik dus ook, het gaat dan allemaal op de grote bult zeg maar. Nadeel met 1 fase meter is ook dat mocht ik ooit 3 omvormers willen ik 3 devices moet kopen, terwijl ik met 3 fase in 1x klaar ben.

Bedankt weer voor je hulp in dit topic!
Heb je trouwens wel 3-fase liggen op de plek van de onderverdeler? Want ik denk niet dat je de 3-fase meter werkend gaat krijgen met maar 2-fase stroom.

• Pakhaas
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:31:
[...]

Heb je trouwens wel 3-fase liggen op de plek van de onderverdeler? Want ik denk niet dat je de 3-fase meter werkend gaat krijgen met maar 2-fase stroom.
Ik wil vanuit de meterkast een 5g6 kabel leggen naar de onderverdeler.

• Polvo176
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:50:
[...]

Ze zullen alleen opgewarmd worden als ze daadwerkelijk via een energiemode zouden gaan opladen. Als ze idle staan worden ze niet verwarmd. Die stroom komt dan naar mijn weten uit het net, aangezien je die anders uit een té koude accu moet halen.
Is ook te zien in mijn grafiek, komt inderdaad van het net.

• mmarchan
  • Laatst online: 24-03 15:59
Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:33:
[...]

Ik wil vanuit de meterkast een 6g5 kabel leggen naar de onderverdeler.
Je bedoelt ongetwijfeld 5G6 (5 aders van 6mm2).

• Pakhaas
mmarchan schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:44:
[...]

Je bedoelt ongetwijfeld 5G6 (5 aders van 6mm2).
Ja foutje. aangepast.

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:22
[b]Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:08:[.

[...]

De eerste zonnestroom zal het laden triggeren, daardoor wordt het opwarmen getriggerd en dat had hier vorig jaar zo rond de 20-45 minuten nodig. Als daarna de zon nog schijnt zullen de accu's wel geladen worden.
Precies, zo gaat het hier vanmorgen ook. De waarschuwing verschijnt. Enige zon -> verwarmen start. Dit is ook te zien in de laad/ontlaad grafiek, al staat er niet bij dat dit geen laden betreft maar verwarmen. Na het verwarmen verdwijnt de waarschuwing en start pv laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl3uw70z6jPMc7LCUL8cqqvA2xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkLfasisL4KJkdmVLupu8gWR.jpg?f=fotoalbum_large

• MNelectric
Ik heb dat dus niet
Zie nergens iets terug , lijkt wel of hij dat verwarming proces niet uitvoerd.

• MNelectric
Okay dus nu met basislast invoer begint de verwarming te lopen is ook te zien in de app
Dat verwarming is gestart.
Dus met NOM modus doet hij niet verwarmen
Dat vindt ik vreemd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrc0QMc2a1WWjJ-2VgfVx3Tc24A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzXkyUzpUODqXi65IqtMdlIK.jpg?f=fotoalbum_large

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-04 15:55
Jan-tweak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:41:
[...]

Nu de tijd om daar gewoon een schrijvende temperatuur meter te plaatsen. Dan weet je het.
Een Zigbee meter gaat zo de schuur in :) .

• Pakhaas

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-04 15:55
Yes, zoiets ligt er nu ook en inderdaad op HA. Staat nu op 2 graden. Even de nacht afwachten. HA intergratie en die verwarming is wel een dikke plus voor de Zendure. Mijn ideaal zou zijn een mix van de 2400 AC en SolarFlow 800 pro. Dus wel zonnepanelen en 2400W ontladen.

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 30-03 17:03
cricque schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:05:
Nu een week of 2 in gebruik (ac2400 en 2 batterijen) en het werkt

Maar ik zie 2 dingen die wel voor verbetering kunnen

- 800w effectief doen. Ik heb nog nooit 800w gezien teruglevering, meestal is dit 720-725 maximaal terwijl ik dit op 800 ingesteld heb (is via stekker gewoon aangesloten). Zoals nu 708w batterij opladen en 720w terugsturen, en dit zowel op auto als zenki modus. Dat kan toch beter volgens mij, uiteraard een buffer overhouden ben ik het helemaal mee eens maar zonnepanelen zijn hier 2.02kw aan het leveren op het moment, wat eigen verbruik en dan schiet er nog zo een +- 1400w over. Daar kan gerust 800 effectief naar de batterij gaan. Die 80w extra over laat ons nemen zo een 4-5u vandaar is toch 400w in totaal mits verlies is dat een uurtje vanavond/vanvond langer gebruiken. Uiteraard bij langere dagen zal da batterij wel vol geraken, maar momenteel zal dat zeker niet lukken
Maar je kunt de 2400 toch instellen hoeveel je max aan huis wil leveren (800W) maar vanaf de zonnepanelen kun je veel hoger ingeven. Ik heb (uit mijn hoofd) de zon opbrengst op 4000W staan. Dus gisteren bijna de volledige opbrengst van tussen 1KW en 1900KW in de 2400 laten lopen.

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40

edwardVdV

I shall say this only once!

Ben(V) schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:45:
[...]

Tekst van de NVWA:
‘De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat je als consument gelimiteerd mag terugleveren op een stopcontact. Hiervoor houden wij de Europese (EN/IEC 50549) normering aan die een limiet tot 800 watt toestaat.’
Dat klopt, maar dat geldt dus voor een situatie waar mogelijk andere verbruikers binnen dezelfde groep actief zijn, zie ook antwoord van @Jan-tweak eerder. Als je een aparte groep aanlegt voor je batterijen hoef je je geen zorgen te maken over die 800W limiet.

Knockwurst.

• edwardVdV

edwardVdV

I shall say this only once!

Gisteren geprobeerd Homewizard P1 te koppelen als meter. Staat binnen 1 IOT VLAN samen met de 2400AC. Met Android app (op Wifi netwerk in datzelfde VLAN) wordt de P1 netjes gevonden met het juiste MAC adres/IP adres. Koppelen lukt maar daarna steeds 0 gemeten. Verwijderen, opnieuw koppelen, etc alle zonder succes. Hopelijk gefixt in nieuwe FW.

Knockwurst.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22

HHF

Op dit moment zijn de Zendure's bij Lion energy in de aanbieding
Voor de 2400 AC met 3 batterijen nu 2176 Euro incl. 19% BTW. (Is bij Zendure zelf 2897 !).
Verder zelf geen ervaring met deze webshop.
https://lion-energy.de/Ze...m-nachruesten-3-x-AB3000X

[ Voor 22% gewijzigd door HHF op 27-12-2025 14:13 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009

..Christiaan..

..zwll..

Verzend alleen binnen Duitsland? Ik kan nl niet aanvinken om verzendkosten te berekenen.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• HHF

HHF

..Christiaan.. schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:19:
Verzend alleen binnen Duitsland? Ik kan nl niet aanvinken om verzendkosten te berekenen.
Ze noemen wel ergens op de site "lieferung ausserhalb DE" dus misschien even bellen/mailen/appen hoe je een Nederlands adres moet invoeren. Net even geprobeerd maar lukt mij ook niet. Je kunt wel een tabel vinden met de leverkosten naar buiten DE.

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37
Skipperhenk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:15:
[...]

Maar je kunt de 2400 toch instellen hoeveel je max aan huis wil leveren (800W) maar vanaf de zonnepanelen kun je veel hoger ingeven. Ik heb (uit mijn hoofd) de zon opbrengst op 4000W staan. Dus gisteren bijna de volledige opbrengst van tussen 1KW en 1900KW in de 2400 laten lopen.
Staat op een stopcontact en is niet apart, dus 800w. Daarom dat ik het raar vind dat er dus met moeite boven de 725 gegaan word. Nu voor die 6u zon is 75w x 6 = 450 watt ... met wat verlies erbij komen dan aan 350w ofzo, maar is een uurtje langer in de avond/nacht ofzo. Vind ik wel zonde. 800w is 800w. net hetzelfde als 40 rijden waar je 50 mag (kromme vergelijking, maar het eerste wat in mijn opkwam)

pvoutput

• Pakhaas
..Christiaan.. schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:19:
Op de pagina voor verzendinformatie staat:

Wir liefern unsere Waren nur innerhalb Deutschlands
Dus alleen binnen Duitsland.

https://lion-energy.de/Versandinformationen

• Pakhaas
Maar dit soort aanbiedingen is een kwestie van tijd dat die ook in NL komen.

• Ben(V)
Je zorgen maken is wat anders dan aan de voorschriften voldoen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Skipperhenk
cricque schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:30:
[...]

Staat op een stopcontact en is niet apart, dus 800w. Daarom dat ik het raar vind dat er dus met moeite boven de 725 gegaan word. Nu voor die 6u zon is 75w x 6 = 450 watt ... met wat verlies erbij komen dan aan 350w ofzo, maar is een uurtje langer in de avond/nacht ofzo. Vind ik wel zonde. 800w is 800w. net hetzelfde als 40 rijden waar je 50 mag (kromme vergelijking, maar het eerste wat in mijn opkwam)
Staat ergens hier in de 600 plus pagina's over dat "verlies"van ongeveer 50watt. Heeft te maken met in/uit schakel relais in de Zendure zodat die niet constant aan/uit gaat en gebruikt daarvoor ongeveer die 50 watt. Als leek hoop ik dat ik die uitleg van hier goed vertaald heb 8)
De meeste staan op een stopcontact, ik heb dan een apart gezekerd stopcontact (C20) dus haal de zonnestroom zo volledig mogelijk de accu's in. Kun je de 2400 niet omzetten naar bijvoorbeeld de wasmachine groep om toch met veel zonnestroom zoveel mogelijk naar binnen te slurpen?

• HHF

HHF

Pakhaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:40:
[...]

Op de pagina voor verzendinformatie staat:

Wir liefern unsere Waren nur innerhalb Deutschlands
Dus alleen binnen Duitsland.

https://lion-energy.de/Versandinformationen
Heb ik overheen gelezen. Maar zoals gezegd, je kunt in geval van belangstelling er altijd een mailtje aan wagen. (Of een tripje naar Dld maken)

• Pakhaas
HHF schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:12:
[...]

Heb ik overheen gelezen. Maar zoals gezegd, je kunt in geval van belangstelling er altijd een mailtje aan wagen. (Of een tripje naar Dld maken)
Ik zou ook wel benieuwd zijn hoe het met garantieafhandeling zit want het kost nogal wat als zo'n batterij retour moet naar Duitsland. Met dergelijke bedragen wil ik zulke zaken goed geregeld hebben.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:11
meesje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:50:
Gelijk maar weer on topic. Zijn er Zendure eigenaren die een de batterij hebben ingeplugd via een HomeWizard Energy socket. Ik zie regelmatig uit screenshots dat men dit bij vreemde merken doet. Wat is daar de toegevoegde waarde van? Puur een eenvoudige manier om deze batterij een beetje geïntegreerd te krijgen in het HW eco systeem? Of zet men de batterij daarmee echt uit en aan? Gevoelsmatig lijkt met dat laatste niet echt wenselijk.
Ja, die van mij is ook via de Home Wizard stekker (wel de 16A nieuwe versie) op een WCD aangesloten. Wacht aleen nog op een tweede batterij, in de winter zelf heeft zonder een dynamisch contract een thuis-batterij weinig zin als je zonnepanelen geen duidelijke overproductie hebben ( de nu aanwezige zonnestroom wordt door de warmtepomp vrijwel direct opgegeten) en dit heeft tot gevolg dat de batterij eigenlijk niet opgeladen kan worden.
Wat @Taro aangeeft zal wel kloppen, weet alleen niet of dat nog bij de oude of ook bij de nieuwe stekkers zo is. Zal er wel op letten.
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:40:
[...]
Wat @Taro aangeeft zal wel kloppen, weet alleen niet of dat nog bij de oude of ook bij de nieuwe stekkers zo is. Zal er wel op letten.
Heb hier alleen de nieuwste variant in gebruik en hier ook weleens eerder wat warmtebeeldfoto's gedeeld van een 2400AC op HW Energy Socket.

Overigens heb ik gisteren ook nog even getest of de versie van de HW P1-meter uitmaakt voor de werking in HEMS en weergave van vermogen, had nog een nieuwe versie liggen. Maar ook de nieuwste P1-meter van HomeWizard geeft hier 0 Watt weer.

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Taro schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:08:
[...]

Ok, dat kan de drop wel verklaren. Des te langer het geleden is dat de accu op 100% is gebalanceerd/gekalibreerd, des te onvoorspelbaarder wordt het gedrag bij lage state of charge. Dat zie je vaker bij LFP.
Is het niet gewoon het eigen verbruik voor de omvormer? Want op de foto zag ik het alleen voor de bovenste accu.
Wat ik zelf zie is dat de SF800pro z’n eigen ingebouwde accu leeg trekt tot onder de minimaal ingestelde waarde (bij mij minimaal 20%), de extra accu onderaan de stapel blijft wel op 20%. De ingebouwde accu gebruikt hij voor de eigen voeding, en dus zie ik bij weinig zon elke dag 1-2% afname beneden de ingestelde drempel. Zou mooi zijn als hij ook de tweede / extra accu gebruikt en/of bij gaat laden uit het net om op >20% te blijven. Zo heb je weinig aan de minimale soc.

• Jan-tweak
Skipperhenk schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:41:
[...]

Staat ergens hier in de 600 plus pagina's over dat "verlies"van ongeveer 50watt. Heeft te maken met in/uit schakel relais in de Zendure zodat die niet constant aan/uit gaat en gebruikt daarvoor ongeveer die 50 watt. Als leek hoop ik dat ik die uitleg van hier goed vertaald heb 8)
De meeste staan op een stopcontact, ik heb dan een apart gezekerd stopcontact (C20) dus haal de zonnestroom zo volledig mogelijk de accu's in. Kun je de 2400 niet omzetten naar bijvoorbeeld de wasmachine groep om toch met veel zonnestroom zoveel mogelijk naar binnen te slurpen?
mag ik vragen wat je bedoeld met gezekerd met C20 ?
het laden met bv 2400W is hierbij geen probleem, omdat een IA dit gewoon ziet en bij overbelasting van de groep (meer verbruikers die gelijktijdig ook stroom trekken op die groep) deze conform de karakteristiek (Uitschakelcurven volgens IEC/EN60898).
het problem kan ontstaan als je ook nog boven de 800W op een normaal WCD (waar dus ook andere verbruikers op aangesloten zijn en daardoor loop je dus wel kans dat je de aanwezige leidingen dus gaat overbelasten. de stroom telt dan namelijk op, max 16A vanuit de IA en dan nog circa 10,5A (max) van de Zendure, dat is dus dan ruim 26A en dat kan dus te veel zijn (waarbij de IA (die alleen die 16A ziet, niet zal uitschakelen). wil je dus niet.
Zit de zendure achter zijn eigen groep is dus niets aan de hand, doordat de zendure ook nog eens max 10,5A kan leveren komt deze dus niet eens in de buurt van de maximale 16A van die groep, zit je dus altijd save.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wkw3il8K2pnzQEEbnK-dUxPPBE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qG8Bp2VlFBdAQ2PUuPw5leCk.png?f=user_large
bron:
hier kun je ook zien dat bv een 16A niet direct net iets boven de 16A afschakeld, hoe snel is ook heel duidelijk afhankelijk van de hoeveelheid stroom. standaard worden in Nederland verbruiksgroepen conform de B karakteristiek gebruikt, bedenk dat C en D karakteristiek een duidelijk langere uitschakeltijd hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan-tweak op 27-12-2025 18:42 ]

Voor de Zendure 2400AC is een b16 prima.
C is voor apparaten met hoge inschakelstroom.
Met name bij elektromotoren.
Bijvoorbeeld een grote haakse slijper,

• buurmann
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 13:05
Heb hier sinds de black friday actie een setje 2400AC + 4x accu staan. Voorlopig nog op de app in HEMS; later in HA. Nu viel mij, na de laatste firmware update, op dat hij in de app niet goed 'luisterde' naar omschakelen van modus; bv van Smart Meter Mode naar Base Load Mode. Hij bleef ontladen volgens Smart Meter Mode profiel terwijl de inschakelde Base Load Mode op '0 Watt ontladen' stond. Na wat heen en weer schakelen (o.a. via Zenki) stopte het ontladen. Vannacht nog gekker: modus ingesteld op Electricity Price; laden onder 25 cent met 1800W. Volgende ochtend in de grafiek: geladen vanaf 02:00 op 2400W.; enkele keren onderbroken door laden op 1800W. Blijkt instelling van de (niet actieve!) Base Load Mode stond op laden 2400W. van 02:00-06:00. Hij heeft beide modi blijkbaar gecombineerd. Iemand vergelijkbare ervaringen met de nieuwe firmware? Hoe dit op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f10XEVbSFYouiFcCgQibAc5BsjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTWyrM3aPy9BI09zbwJZSRrs.jpg?f=fotoalbum_large

• Skipperhenk
Jan-tweak schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:06:
[...]

mag ik vragen wat je bedoeld met gezekerd met C20 ?

Ik heb in de meterkast een C20 automaat als aparte groep om de plug in te laden. Daar staat ook de 2400 op maar gebruik ze niet tegelijk op deze groep. Hiervoor moet nog voor het zon seizoen begint een verdeelkastje gemaakt worden in de garage. Daarom heb ik de Zendure zo ingesteld dat deze 4000W rechtstreeks vanaf de panelen via de meterkast de Zendure in kan laten lopen.

het laden met bv 2400W is hierbij geen probleem, omdat een IA dit gewoon ziet en bij overbelasting van de groep (meer verbruikers die gelijktijdig ook stroom trekken op die groep) deze conform de karakteristiek (Uitschakelcurven volgens IEC/EN60898).
het problem kan ontstaan als je ook nog boven de 800W op een normaal WCD (waar dus ook andere verbruikers op aangesloten zijn en daardoor loop je dus wel kans dat je de aanwezige leidingen dus gaat overbelasten. de stroom telt dan namelijk op, max 16A vanuit de IA en dan nog circa 10,5A (max) van de Zendure, dat is dus dan ruim 26A en dat kan dus te veel zijn (waarbij de IA (die alleen die 16A ziet, niet zal uitschakelen). wil je dus niet.

Nee, dat wil je zeker niet, vandaar dat ik het via de speciaal aangelegde WCD doe die dus afgezekerd is op een C20 automaat.

Zit de zendure achter zijn eigen groep is dus niets aan de hand, doordat de zendure ook nog eens max 10,5A kan leveren komt deze dus niet eens in de buurt van de maximale 16A van die groep, zit je dus altijd save.
[Afbeelding]
bron:
hier kun je ook zien dat bv een 16A niet direct net iets boven de 16A afschakeld, hoe snel is ook heel duidelijk afhankelijk van de hoeveelheid stroom. standaard worden in Nederland verbruiksgroepen conform de B karakteristiek gebruikt, bedenk dat C en D karakteristiek een duidelijk langere uitschakeltijd hebben.
Dus zitten we wat dit betreft op de zelfde golflengte. :*)

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-04 08:46
buurmann schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:49:
Heb hier sinds de black friday actie een setje 2400AC + 4x accu staan. Voorlopig nog op de app in HEMS; later in HA. Nu viel mij, na de laatste firmware update, op dat hij in de app niet goed 'luisterde' naar omschakelen van modus; bv van Smart Meter Mode naar Base Load Mode. Hij bleef ontladen volgens Smart Meter Mode profiel terwijl de inschakelde Base Load Mode op '0 Watt ontladen' stond. Na wat heen en weer schakelen (o.a. via Zenki) stopte het ontladen. Vannacht nog gekker: modus ingesteld op Electricity Price; laden onder 25 cent met 1800W. Volgende ochtend in de grafiek: geladen vanaf 02:00 op 2400W.; enkele keren onderbroken door laden op 1800W. Blijkt instelling van de (niet actieve!) Base Load Mode stond op laden 2400W. van 02:00-06:00. Hij heeft beide modi blijkbaar gecombineerd. Iemand vergelijkbare ervaringen met de nieuwe firmware? Hoe dit op te lossen?
[Afbeelding]
hier vergelijkaar probleem. batterij is via HEMS nu niet meer fatsoenlijk aan te sturen. vooral schakelen en schema's aanpassen gaat niet goed.

heb zendure hierover gecontact met diverse timestamps en screenshots, ben benieuwd of het snel opgelost kan worden.

staat nu in auto modus te NOM'en. dat werkt nog wel. maar ik werk liever met smart meter modus met een programma om ook uren de accu gewoon standby te zetten.

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-03 21:28
the plug and play varianten kunnen maar met 800 wat via het stopcontact ontladen. is dat een heel groot nadeel ?

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-04 08:46
whiner schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:24:
the plug and play varianten kunnen maar met 800 wat via het stopcontact ontladen. is dat een heel groot nadeel ?
dat kun je eenvoudig aanpassen in de app naar de rated power an de omvormer. In het geval van de AC2400 kan je die naar 2400W zetten als je tekent dat de installatie correct geïnstalleerd is. In dat geval een eigen groep. Maar die kan je alsnog zelf plug and play dus wel installeren en alsnog 2400W unlocken.

• Jan-tweak
whiner schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:24:
Nee, dat voldoet gewoon aan de NL wetgeving (EU eigenlijk), tenminste als je deze op een willekeurige WCD in je woning wilt gaan aansluiten (met de stekker uiteraard).
de reden waarom deze limiet is ingesteld is uit veiligheidsoverweging om te voormkomen dat je bedrading in je huis overbelast ( dus brandgevaar) wordt. Specifiek is dat hier al best vaak aangegeven, dus zoek maar een op 800W limiet.

Voor normaal nacht NOM gebruik is die 800W voor de meeste gevallen wel al voldoende, mits je geen grote verbruikers hebt aangesloten zoals een oven, inductiekookplaat, zware hifi installatie met enkel honderden watt vermogen, maar bv ook geen zware gaming pc, want ook die kunnen alleen al tegen de 800W verbruiken.

De Zendure 2400 AC ( net als vele andere merken) kan echter ook meer leveren, tot maximaal 2.400W, dit mag echter alleen als deze op een WCD groep speciaal voor deze Zendure is aangesloten met een eigen zekering (Installatieautomaat van 16A B kat.) let op je mag dus hier ook geen tweede Zendure op gaan aansluiten, ook die heeft zijn eigen groep nodig met zijn eigen zekering.
Voor beide geld overigens dat op deze groep ook geen andere verbruikers aangesloten mogen worden, maar ook geen PV installatie.
Jan-tweak schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:22:
[...]

Nee, dat voldoet gewoon aan de NL wetgeving (EU eigenlijk), tenminste als je deze op een willekeurige WCD in je woning wilt gaan aansluiten (met de stekker uiteraard).
de reden waarom deze limiet is ingesteld is uit veiligheidsoverweging om te voormkomen dat je bedrading in je huis overbelast ( dus brandgevaar) wordt. Specifiek is dat hier al best vaak aangegeven, dus zoek maar een op 800W limiet.

Voor normaal nacht NOM gebruik is die 800W voor de meeste gevallen wel al voldoende, mits je geen grote verbruikers hebt aangesloten zoals een oven, inductiekookplaat, zware hifi installatie met enkel honderden watt vermogen, maar bv ook geen zware gaming pc, want ook die kunnen alleen al tegen de 800W verbruiken.

De Zendure 2400 AC ( net als vele andere merken) kan echter ook meer leveren, tot maximaal 2.400W, dit mag echter alleen als deze op een WCD groep speciaal voor deze Zendure is aangesloten met een eigen zekering (Installatieautomaat van 16A B kat.) let op je mag dus hier ook geen tweede Zendure op gaan aansluiten, ook die heeft zijn eigen groep nodig met zijn eigen zekering.
Voor beide geld overigens dat op deze groep ook geen andere verbruikers aangesloten mogen worden, maar ook geen PV installatie.
Is er daadwerkelijk ergens in een NL of EU wet vastgelegd dat het maximum 800 Watt betreft? Naar mijn weten staat dat nergens als zodanig beschreven in een wet of richtlijn. Ook de EN/IEC 50549, NEN1010 of andere bron zegt niets over 800 Watt. Het enige dat ik hier ooit over heb kunnen vinden is een uitspraak/quote van iemand (oprichter van HomeWizard) die EN/IEC 50549 icm 800 Watt noemt tijdens een interview en dat kwam hier eerder vandaag ook nog als "bron" langs. Volgens mij is dat daarna een eigen leven gaan leiden, maar staat nergens 800 Watt beschreven in een wet of regelgeving.

Het is meer een algemeen geaccepteerde waarde/limiet geworden.

• Polvo176
Taro schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:29:
[...]

Is er daadwerkelijk ergens in een NL of EU wet vastgelegd dat het maximum 800 Watt betreft? Naar mijn weten staat dat nergens als zodanig beschreven in een wet of richtlijn. Ook de EN/IEC 50549, NEN1010 of andere bron zegt niets over 800 Watt. Het enige dat ik hier ooit over heb kunnen vinden is een uitspraak/quote van iemand (oprichter van HomeWizard) die EN/IEC 50549 icm 800 Watt noemt tijdens een interview en dat kwam hier eerder vandaag ook nog als "bron" langs. Volgens mij is dat daarna een eigen leven gaan leiden, maar staat nergens 800 Watt beschreven in een wet of regelgeving.

Duitsland heeft voor zonnepanelen met stekker wel die 800 Watt vastgelegd en binnen kort komt er iets vergelijkbaars voor batterijen.
Het heeft met toleranties te maken waar het binnen moet vallen, maar het fijne weet ik daar niet van.
Polvo176 schreef op zondag 28 december 2025 @ 01:28:
[...]

Duitsland heeft voor zonnepanelen met stekker wel die 800 Watt vastgelegd en binnen kort komt er iets vergelijkbaars voor batterijen.
Het heeft met toleranties te maken waar het binnen moet vallen, maar het fijne weet ik daar niet van.
Duitsland had volgens mij eerst 600-650 Watt vastgelegd als grens, vandaar dat de EcoFlow micro-omvormer dat ook als vermogen had, wat je later naar 800 Watt kon upgraden toen die regels werden versoepeld. In Nederland en Europa is er echter nergens 800 Watt als maximum, limiet of grens vastgelegd. Het uitgangspunt is: Het moet veilig zijn. De toleranties zijn bedoeld voor het niet laten ontbranden van bijv. bekabeling, maar dat verschilt per groep per huishouden afhankelijk van de verbruikers die er op zitten én de gebruikte componenten. Dus daar kan je nooit een enkel en eenduidig antwoord op geven en daarmee limiet voor benoemen. 600 is beter dan 700, 700 beter dan 800, zo min mogelijk is het beste, bij voorkeur 0 en altijd een eigen groep. Maar als compromis tussen veiligheid en iets dat alsnog zoden aan de dijk zet wordt door veel fabrikanten 800 Watt aangehouden wat naar mijn weten gewoon een willekeurig getal is dat gaandeweg als richtgetal is gaan fungeren, maar niet keihard ergens is vastgelegd.

Daarom is volgens mij met 801 Watt of meer terugleveren ook niet "strafbaar" of vervalt de dekking van je verzekering ineens, tenzij het expliciet in de voorwaarden is opgenomen dat 800 Watt de bovengrens is.

Mocht iemand wel een echte bron hebben dan hoor ik dat graag.

[...]

Eens een hele discussie met ChatGPT hierover gevoerd. De conclusie daar is ook dat het nergens vast ligt maar dat het een "norm" stelling is. M.a.w. we moeten er iets over roepen maar lekker verdedigbaar is het niet. De 800 W-grens is:
geen natuurwet
geen harde NEN-eis
maar een beleidskeuze verpakt als veiligheid al dus ChatGPT.

Echter wil ik wel de disclaimer meegeven aan iedereen gewoon het lekker veilig te houden en dat het wel om een AI tool gaat nog. Dat het zweeft en dit soort discussies over verschillende topics steeds ontstaat is daarom denk ik ook wel begrijpelijk.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Polvo176
Taro schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:15:
[...]

Duitsland had volgens mij eerst 600-650 Watt vastgelegd als grens, vandaar dat de EcoFlow micro-omvormer dat ook als vermogen had, wat je later naar 800 Watt kon upgraden toen die regels werden versoepeld. In Nederland en Europa is er echter nergens 800 Watt als maximum, limiet of grens vastgelegd. Het uitgangspunt is: Het moet veilig zijn. De toleranties zijn bedoeld voor het niet laten ontbranden van bijv. bekabeling, maar dat verschilt per groep per huishouden afhankelijk van de verbruikers die er op zitten én de gebruikte componenten. Dus daar kan je nooit een enkel en eenduidig antwoord op geven en daarmee limiet voor benoemen. 600 is beter dan 700, 700 beter dan 800, zo min mogelijk is het beste, bij voorkeur 0 en altijd een eigen groep. Maar als compromis tussen veiligheid en iets dat alsnog zoden aan de dijk zet wordt door veel fabrikanten 800 Watt aangehouden wat naar mijn weten gewoon een willekeurig getal is dat gaandeweg als richtgetal is gaan fungeren, maar niet keihard ergens is vastgelegd.

Daarom is volgens mij met 801 Watt of meer terugleveren ook niet "strafbaar" of vervalt de dekking van je verzekering ineens, tenzij het expliciet in de voorwaarden is opgenomen dat 800 Watt de bovengrens is.

Mocht iemand wel een echte bron hebben dan hoor ik dat graag.
Ik heb nog even opgezocht waar ik dat was tegen gekomen:
https://solarmagazine.nl/...m-voor-balkonzonnepanelen
Devke schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:37:
[...]
Echter wil ik wel de disclaimer meegeven aan iedereen gewoon het lekker veilig te houden en dat het wel om een AI tool gaat nog. Dat het zweeft en dit soort discussies over verschillende topics steeds ontstaat is daarom denk ik ook wel begrijpelijk.
Eens, heb hier op LinkedIn ook weleens een gesprek over gevoerd met een aantal mensen uit het wereldje, conclusie was daar ook: Staat nergens expliciet 800 Watt.

Maar dat betekent vervolgens idd niet dat je dan maar lekker 1200/2200/2400/2500 Watt moet gaan aansluiten, nee, liever 700 of 0 Watt op een gedeelde groep :)

Ja idd, daar is men er wel mee bezig. In Nederland zijn we vooralsnog wat makkelijker dan men in België en Duitsland is, dat voelt vrijer, maar daar zijn de regels er niet voor niets. Als je af en toe ziet wat mensen veilig achten dan moet het in de toekomst wel steeds vaker verkeerd gaan. Maar vooralsnog vind ik de toename in aantal nieuwsberichten niet aanwezig of opvallend.

Waar ik ook nog weleens van schrik zijn fouten in software. Heb nog een ander merk staan en ondanks dat die op max 800 Watt laden en ontladen stond én de laadtaak op 800 Watt stond ingesteld zag ik gisteren ineens dat er 2080 Watt door de Energy Socket heen ging... Gelukkig kan de set-up dat hier wel aan, maar dat is dus ook iets om rekening mee te houden.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Devke schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:37:
[...]

Eens een hele discussie met ChatGPT hierover gevoerd. De conclusie daar is ook dat het nergens vast ligt maar dat het een "norm" stelling is. M.a.w. we moeten er iets over roepen maar lekker verdedigbaar is het niet. De 800 W-grens is:
geen natuurwet
geen harde NEN-eis
maar een beleidskeuze verpakt als veiligheid al dus ChatGPT.

Tsjah... Nen wil überhaupt niet dat je teruglevert. En de formulering van alles waarin ik die 800watt ben tegengekomen lijkt er vanuit te gaan dat het geen aparte groep is.

Dat maakt nogal verschil.

Aansluitmateriaal is normaal gesproken geschikt voor 2000/2400/3600 watt. Althans dat zijn de waardes die ik bij een rondje bouwmarkt tegenkom. Upstream of downstream maakt daarin geen technisch verschil.
MikeyMan schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:08:
[...]

Tsjah... Nen wil überhaupt niet dat je teruglevert. En de formulering van alles waarin ik die 800watt ben tegengekomen lijkt er vanuit te gaan dat het geen aparte groep is.

Dat maakt nogal verschil.

Aansluitmateriaal is normaal gesproken geschikt voor 2000/2400/3600 watt. Althans dat zijn de waardes die ik bij een rondje bouwmarkt tegenkom. Upstream of downstream maakt daarin geen technisch verschil.
Dat laatste heb ik ook tegen ChatGPT aangehouden. Dan blijft het cirkels draaien met dezelfde uitkomst steeds. Heb zelfs continue afname en invoeding erbij gebruikt nog i.p.v. kortstondig. Duidelijke bevestigingen of links naar websites komen niet ter bevestiging. Ik houd me er gewoon aan. Alles zit op een eigen groep zonder andere meuk erop. Mocht het mis gaan dan heb ik de verzekering daar ook niets uit te leggen. Better safe than sorry.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 28-12-2025 10:20 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Ben(V)
Die 800W max is een uitspraak van de ACM en dus bindend.
Zie hun quote hier in deze post:
Ben(V) in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Het belangrijkste hierin is niet de stekker maar het feit dat je de Zendure gewoon op een eigen groep met een eigen automat moet aansluiten wil je meer dan 800W mogen terugleveren.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 28-12-2025 10:29 ]

Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:27:

Het belangrijkste hierin is niet de stekker maar het feit dat je de Zendure gewoon op een eigen groep met een eigen automat moet aansluiten wil je meer dan 800W mogen terugleveren.
Nee, dat is een uitspraak van de oprichter van HomeWizard die een norm over veiligheid combineert met uitleg waarom zij voor 800 Watt hebben gekozen. Waar staat op de website van de ACM specifiek 800 Watt genoemd? Je verwijst nu naar een quote uit een interview.

• Ben(V)
Nee het is gewoon een uitsprak van de NVWA.
En je kunt de logica zelf bedenken.

Als je ergens in huis op een groep een overbelasting ontstaat (je sluit een straalkachel op dezelfde groep aan als de oven) dan zal normaal gesproken de automaat aanspreken.
Maar dat gebeurt niet als een deel van die belasting van de batterij komt.
Immers de automaat ziet alleen het verschil, maar de stroom naar die zware belasting is wel veel te hoog.
Daarom is die 800W gedefinieerd

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
Nee het is gewoon een uitsprak van de ACM.

Als je ergens in huis op een groep een overbelasting ontstaat (je sluit een straalkachel op dezelfde groep aan als de oven) dan zal normaal gesproken de automaat aanspreken.
Immers de automaat ziet alleen het verschil, maar de stroom naar die zware belasting is wel veel te hoog.
Eerst was het nog de NVWA. En de discussie ging hier ook wel degelijk over de stekker.

De logica zal wel iets zijn in de trant van: 'stopcontact heeft geen eigen groep dus risico dat er meerdere apparaten worden aangesloten'.

Ik heb hem nu in de schuur staan, op een eigen groep zonder ander spul erop. Maar wel in een stopcontact.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-12-2025 11:07 ]

• Ben(V)
Denk dat je gelijk hebt en de stekker op zich niet het probleem en dat ze dat zeggen omdat je hem dan willekeurig ergens in kunt steken.
Maar een eigen groep is gewoon het echt belangrijke in mijn ogen.

[ Voor 28% gewijzigd door Ben(V) op 28-12-2025 11:17 ]

Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:55:
Nee het is gewoon een uitsprak van de ACM.
Ik wil je graag geloven, maar niemand kan die uitspraak van de ACM tonen, dus vooralsnog ga ik er van uit dat die er niet is.
Jawel, maar dat is een heel ander iets. Ik sta helemaal achter een limiet en van mij zou die zelfs nog wel lager dan 800 Watt mogen zijn.
Ik begrijp de achterliggende reden waarom een limiet goed is om te hebben, maar daar gaat het nu niet over, die 800 Watt is nergens als bindende waarde vastgelegd.

Maar als je zegt: De ACM heeft dat gezegd én die uitspraak is bindend, dan moet je wel met de juiste en een goede bronvermelding kunnen komen. Het enige dat nu als bewijs wordt aangedragen is een interview met daarin de uitspraak van de oprichter van een commercieel bedrijf dat een norm in 1 zin noemt met een producteigenschap. Dat is geen bindend advies van de ACM.

Dat het goed is een limiet te hanteren dat begrijpt iedereen, daar gaat het hier niet over.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 28-12-2025 11:29 ]

• Athome
  • Laatst online: 01-04 22:47
Ik heb net Gemini, op basis van de info hier, gevraagd hoe zit met de 800 watt grens. Gemini verwijst naar EN 50549-1. Maar waar in deze norm? Het volgende antwoord kreeg ik terug:

Het antwoord klinkt aannemelijk en komt wel overeen met wat @Taro blijft zeggen in laatste posts. Het is geen harde grens. Iemand (Homewizard) heeft er een harde grens van gemaakt. Gemini verwijst ook naar deze uitspraak.
In de norm EN 50549-1 zelf staat de 800 watt-grens niet als een "verbod op meer", maar als de grens voor wat wordt gedefinieerd als Type A-generatoren (micro-opwekking).

De 800 watt-grens is een directe afgeleide van de Europese verordening RfG (Requirements for Generators - Verordening EU 2016/631). Hieronder leg ik uit waar dit precies staat en hoe de NVWA dit gebruikt:

1. Waar staat de 800 watt precies?
EU Verordening 2016/631 (RfG), Artikel 5: Hierin wordt bepaald dat de technische eisen voor elektriciteitsproductie-eenheden beginnen bij een vermogen van 0,8 kW (800 watt). Alles onder de 800 watt wordt beschouwd als 'niet-significant' voor het netbeheer.

EN 50549-1 (De technische norm): Deze norm vertaalt die Europese wetgeving naar technische eisen voor apparatuur. In de inleiding en het toepassingsgebied (Scope) van EN 50549-1 wordt verwezen naar deze 800 watt-grens om onderscheid te maken tussen kleine consumentenapparaten en grotere installaties.

2. De link met de NVWA en de wandcontactdoos
De NVWA vermeldt de 800 watt-grens niet als een eigen 'wet', maar hanteert deze grens bij hun markttoezicht:

Productveiligheid: Een apparaat met een stekker moet voldoen aan de Laagspanningsrichtlijn. Voor apparaten die stroom terugleveren via de stekker, is 800 watt de internationaal geaccepteerde grens waarbij de bestaande huisbedrading (mits in goede staat) niet oververhit raakt.

Handhaving: Als een fabrikant een thuisbatterij verkoopt die 2000 watt via een gewone stekker levert, kan de NVWA dit product als onveilig bestempelen. Dit komt doordat de NEN 1010 (de Nederlandse installatienorm) voorschrijft dat voor vermogens boven de 800 watt (officieel zelfs boven de 600 watt in oudere versies van de norm) een vaste aansluiting op een eigen groep verplicht is.

3. Waarom zie je dit getal overal bij thuisbatterijen?
Fabrikanten van plug-in thuisbatterijen (zoals die van HomeWizard of EcoFlow) adverteren specifiek met 800W omdat ze daarmee voldoen aan:

De RfG-vrijstelling: Ze hoeven niet aan de complexe eisen voor grote centrales te voldoen.

De CE-certificering: Ze kunnen aantonen dat het apparaat veilig is voor gebruik in een standaard stopcontact zonder dat de consument de meterkast hoeft aan te passen.

Kortom: Je zult in de tekst van EN 50549-1 de 800 watt vinden als de drempelwaarde voor "Type A" installaties. De NVWA gebruikt diezelfde grens om te bepalen of een apparaat met een stekker wel veilig genoeg is voor de Nederlandse markt. Boven die 800 watt wordt een apparaat niet meer als 'plug-and-play' consumentenelektronica gezien, maar als een vaste elektrische installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Athome op 28-12-2025 11:38 ]

• Ben(V)
Ja en volgens de NEN101 is het gewoon helemaal verboden.

Concreet stelt NEN 1010:2015 in 551.7.2 sub b: “de opwekeenheid mag niet met een contactstop en contactdoos op de eindgroep zijn aangesloten.”. Daarnaast eist de norm dat een opwekeenheid bij voorkeur voor alle eindgroep-beveiligingen wordt geïnstalleerd (d.w.z. direct in de meterkast) – als dat niet gebeurt, moeten aanvullende maatregelen worden genomen. Een belangrijke voorwaarde is dat de opwekeenheid een eigen eindgroep met aangepaste afzekering krijgt. Met andere woorden: een thuisaccu of omvormer moet op een aparte installatiegroep met eigen zekering worden aangesloten, waarop verder géén andere verbruikers zitten. Dit garandeert dat de bescherming tegen overstroom in alle omstandigheden effectief blijft (de zekering kan dan correct zijn werk doen).

Deze normatieve eis maakt duidelijk dat het simpelweg inpluggen van een batterij in een bestaande wandcontactdoos in strijd is met de veiligheidsvoorschriften. Tot 2015 gold in Nederland een beperkte uitzondering: kleine omvormers ≤2,25 A (ca. 500 W) mochten op een gedeelde groep worden aangesloten. Die vrijstelling is in de nieuwe NEN 1010 geschrapt. Elke generator (hoe klein ook) moet sindsdien achter een eigen zekering en groep worden geplaatst. De reden is duidelijk: zelfs enkele honderden watts teruglevering kunnen de groepsstroom optellen tot gevaarlijke waardes – vroeger werd gedoogd dat ~18,25 A door één groep kon lopen (16 A verbruik + 2,25 A teruglevering), maar die tijd is voorbij.

Kortom, NEN 1010 verbiedt plug-and-play aansluiting van opwekapparatuur op een standaard wandcontactdoos. In plaats daarvan is een vaste aansluiting op een aparte groep verplicht. Deze norm heeft wettelijke status: het Bouwbesluit schrijft naleving van NEN 1010 voor, waardoor hier niet aan voldoen feitelijk neerkomt op het hebben van een niet-conforme (illegale) elektrische installatie.

Taro schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:22:
[...]

Ik wil je graag geloven, maar niemand kan die uitspraak van de ACM tonen, dus vooralsnog ga ik er van uit dat die er niet is.

[...]

Jawel, maar dat is een heel ander iets. Ik sta helemaal achter een limiet en van mij zou die zelfs nog wel lager dan 800 Watt mogen zijn.

[...]

Ik begrijp de achterliggende reden waarom een limiet goed is om te hebben, maar daar gaat het nu niet over, die 800 Watt is nergens als bindende waarde vastgelegd.

Maar als je zegt: De ACM heeft dat gezegd én die uitspraak is bindend, dan moet je wel met de juiste en een goede bronvermelding kunnen komen. Het enige dat nu als bewijs wordt aangedragen is een interview met daarin de uitspraak van de oprichter van een commercieel bedrijf dat een norm in 1 zin noemt met een producteigenschap. Dat is geen bindend advies van de ACM.

Dat het goed is een limiet te hanteren dat begrijpt iedereen, daar gaat het hier niet over.
Terrecht dat je bronvermelding vraagt. Anders wordt het een hoog luchtfietserij geval. Die linkjes ga je ook niet vinden. Half uurtje verder gestoeid met chatGPT. Links of rechtsom komt er geen duidelijkheid anders dan..... ik quote ChatGPT:

Maar: officiële wet‑ of overheidsbron met 800 W vind je niet
Tot nu toe is er geen NVWA‑pagina, NEN‑document of wetstekst die letterlijk zegt:
“Via een normaal stopcontact mag je maximaal 800 W terugleveren.”
Bronnen die dit noemen zijn vooral:
forums
commerciële blogs
commerciële productwebsites
Dat betekent dat er geen link is naar een officiële regel of overheidstekst die het daadwerkelijk vastlegt.

Hij geeft een aantal linkjes maar dan zijn het verwijzingen naar idd hetgeen zelf benoemd wordt door schrijvers op topics, bloggers zonder bronvermelding. Laat ik AI zoeken bij ACM, NVWA, Netbeheerder...... resultaat 0.

• mmarchan
  • Laatst online: 24-03 15:59
Het is inderdaad goed dat er een limiet wordt 'opgelegd'.

Anderzijds is dit relatief, vergelijk het vermogen van 800W van de PIB even met een fonduestel, gourmet of elektrische convector om nog maar te zwijgen van de fri-fri frietpot van 3200W die ook op elk vrij stopcontact kan worden ingeplugd.
mmarchan schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:52:
Anderzijds is dit relatief, vergelijk het vermogen van 800W van de PIB even met een fonduestel, gourmet of elektrische convector om nog maar te zwijgen van de fri-fri frietpot van 3200W die ook op elk vrij stopcontact kan worden ingeplugd.
Dat betreft afname ipv teruglevering, dat kan je niet vergelijken, zie ook: Taro in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij"

• FromRob
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-03 19:21
Net voor de kerst heb ik mijn thuis accu's van Zendure binnen gekregen.
Mijn configuratie is 3 x SolarFlow 2400AC met ieder 3 accu's.

Nu lijkt het er op set 2 (Fase 2) dat 1 accu een probleem geeft en op -125°C blijft staan.
De andere accu's werken wel goed. Indien ik deze accu er tussen uit haal dan werk de set goed.
Ik heb meer het gevoel dat de sensor niet goed is of niet is aangesloten.

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? Heb Zendure ook al een bericht gezonden maar door de kerstdagen laat een antwoord denk ik nog even op zich wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJX6nIEndRxnLsLCNWYdQQTYTUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUkWttcpctlUF3h4VpS1xMIL.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:54:
[...]

Dat betreft afname ipv teruglevering, dat kan je niet vergelijken, zie ook: Taro in "Hame Marstek Venus A & D - plug and play solar batterij"
Die vlieger gaat niet op als er maar 1 apparaat aangesloten is. Afnemen of leveren maakt technisch voor de installatie zelf geen verschil.
MikeyMan schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:08:
[...]

Die vlieger gaat niet op als er maar 1 apparaat aangesloten is. Afnemen of leveren maakt technisch voor de installatie zelf geen verschil.
Bij een eigen groep inderdaad niet, daarom is dat ook zo'n belangrijke nuance. Voor een gedeelde groep begrijpen veel mensen niet waar het gevaar van terugleveren ipv afnemen uit voortkomt. Als men een tosti-ijzer of gourmetset gaat vergelijken met het ontladen van een thuisaccu dan is het goed om het verschil tussen laden en ontladen te benadrukken.

• Jan-tweak
[...]

ik snap je argumenten echter is dit aan de eene kant via de netcode (wettelijke regeling waar de aansluitvoorwaarden en technische eisen (= de voorwaarden) als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen a, c, en f tot en met k, van de Elektriciteitswet 1998.) bepaald, zie paragraaf 3.3 die speciaal voor (elektriciteitsproductie-eenheden <800W zijn bepaald) In Hoofdstuk 3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden, specifiek dus in 3.3 staan de eisen waaraan deze moeten voldoen, voor hogere vermogens gelden uitgebreidere eisen.
daarnaast is e.e.a. via de warenwet geregeld, apparatuur met een stekker valt echter zeker niet onder de NEN1010, deze stopt namelijk bij de WCD.
je leest ook veel (bv bij zonneplan) dat de NEN1010 niet voor consumenten bedoeld is, en eigenlijk is dat onjuist, mn veiligheidsdelen van de NEN1010 zijn via de Bbl ook voor de eigennaren van hun huis van toepassing, zij zijn hiervoor ook aanspakelijk. Pas met de wet wkb gaat dat veranderen, maar niet met terugwerkende kracht, en deze geld voorlopig alleen voor nieuwbouw, verbouwing valt daar dus niet onder.
Bij huur mag je niet eens aan die installatie komen, gebruik van een WCD is echter wel toegestaan.
maar dat valt dus weer niet onder de nen 1010.

door de warenwet ( oa voor apparatuur met een stekker, hier komt dus de stekker om de hoek kijken, overigens valt een vaste thuis-batterij met een vaste aansluiting gewoon onder de NEN 1010 (maakt onderdeel uit van de elektrotechnische installatie voor laagspanning (<1.000V AC)) is oa ook voor een thuis-batterij deze norm van toepassing; EN 50549-1 (Europese netcode voor omvormers) en die staat weer in verbinding met de netcode (in NL), de cirkel is dus weer rond.
ik geef toe men had het ook wat eenvoudiger kunnen maken, maar de hele warenwet is eigenlijk de vertaling van europease wetgeving in Nederland en die materie is helaas heel erg complex en is vaak ook aan verandering onderheftigd. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-tweak op 28-12-2025 13:24 ]

• ElfElf
  • Laatst online: 29-03 17:06
Mijn neef heeft op het dossier van plug in batterijen gewerkt bij de vreg. Voor Vlaanderen is de 800 Watt geen verplichting. De vraag die je wel dient te stellen is welke discussies er ontstaan met de verzekering als er iets gebeurd.

[ Voor 8% gewijzigd door ElfElf op 28-12-2025 13:41 ]

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:37
ElfElf schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:40:
Mijn neef heeft op het dossier van plug in batterijen gewerkt bij de vreg. Voor Vlaanderen is de 800 Watt geen verplichting. De vraag die je wel dient te stellen is welke discussies er ontstaan met de verzekering als er iets gebeurd.
Ik dacht dat het hier ook 800 watt was. Maar als je neef bij de vreg gewerkt heeft, dan zal ie het wel weten.

Nuja er is nog plaats in de kast en ga electricien een nieuwe groep laten zetten met dan 1 stopcontact en daar de batterij opzetten. Nu 2400 zou wel leuk zijn om de batterij vlugger te laden, aangezien ik momenteel zo een 2.5kwh opbrengst heb van de panelen. Maar de vrouw haar droogkast en wasmachine staat bijna constant op overdag, dus we verbruiken zelf best aardig wat. In de winter haalt het niet veel uit (in mijn setup 3.5kw omvormer met 5200w aan panelen). Maar het zou wel eventuel toelaten om een 3de batterij bij te zetten ipv de huidige 2. Daarmee komen we de avond normaliter dan wel door. Nog even op wat langere dagen wachten om te beslissen of we nog voor 1 of 2 gaan. Maar ipv 2400w zou ik dan gewoon bijvoorbeeld liever 2000w hebben, dat is nog altijd best wel wat.

pvoutput

• Jan-tweak
het probleem met Duitsland is dat deze VDE normen gemaakt zijn door een infeite comerciele instelling is die zelfs wereldwijd opereerd. (VDE (Association for Electrical, Electronic & Information Technologies)

maw hebben VDE geen directe wettelijke status. In Duitsland worden deze echter vaak verplicht gesteld door bv verhuurders en verzekeraars (bv voor de bekende bakon kraftwerke) of indirect via een aanwijzing binnen wettelijke regels (net zoals dat bij ons met bv de NEN1010 (en anderen) in de Bbl gebeurt.

• Ben(V)
Die 800W doet er niet meer toe,
Volgens deze post zegt de NEN1010 dat het helemaal niet meer mag sinds 2015 en moet alles met een vaste aansluiting en een eigen groep aangesloten worden.

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:27:

klopt, maar dat is dus niet de ACM (die is verantwoordelijk voor de netcode, waar er een apparte groep is met vereenvoudige eisen voor <800W thuis-batterijen) maar de warenwet en de instantie die hier voor toezicht dient te houden (=NVWA).
In de warenwet staat dus de limiet van 800W. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft vastgesteld dat je als consument gelimiteerd mag terugleveren op een stopcontact. Hiervoor houden wij de Europese (EN/IEC 50549) normering aan die een limiet tot 800 watt toestaat.
ook hier zie je dat de werkelijke limiet niet in een wet is vermeld maar in een verbonden norm (wil je dat dan weer nalezen dan moet je die weer kopen) oeps, is helaas niet bepaald goedkoop.
de NEN heeft overigens eindelijk voor de genoemde normen die door de Bbl ( het oude bouwbesluit) vrijgegeven, die kun je sinds kort gratis (wel aanmelden) inzien, helaas kun je niets selcteren of copieren of printen.

• Ben(V)
En volgens de NEN1010 mag het niet.
Kies maar welke je wilt volgen.

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:37:
Ja en volgens de NEN101 is het gewoon helemaal verboden.

Concreet stelt NEN 1010:2015 in 551.7.2 sub b: “de opwekeenheid mag niet met een contactstop en contactdoos op de eindgroep zijn aangesloten.”. Daarnaast eist de norm dat een opwekeenheid bij voorkeur voor alle eindgroep-beveiligingen wordt geïnstalleerd (d.w.z. direct in de meterkast) – als dat niet gebeurt, moeten aanvullende maatregelen worden genomen. Een belangrijke voorwaarde is dat de opwekeenheid een eigen eindgroep met aangepaste afzekering krijgt. Met andere woorden: een thuisaccu of omvormer moet op een aparte installatiegroep met eigen zekering worden aangesloten, waarop verder géén andere verbruikers zitten. Dit garandeert dat de bescherming tegen overstroom in alle omstandigheden effectief blijft (de zekering kan dan correct zijn werk doen).

Deze normatieve eis maakt duidelijk dat het simpelweg inpluggen van een batterij in een bestaande wandcontactdoos in strijd is met de veiligheidsvoorschriften. Tot 2015 gold in Nederland een beperkte uitzondering: kleine omvormers ≤2,25 A (ca. 500 W) mochten op een gedeelde groep worden aangesloten. Die vrijstelling is in de nieuwe NEN 1010 geschrapt. Elke generator (hoe klein ook) moet sindsdien achter een eigen zekering en groep worden geplaatst. De reden is duidelijk: zelfs enkele honderden watts teruglevering kunnen de groepsstroom optellen tot gevaarlijke waardes – vroeger werd gedoogd dat ~18,25 A door één groep kon lopen (16 A verbruik + 2,25 A teruglevering), maar die tijd is voorbij.

Kortom, NEN 1010 verbiedt plug-and-play aansluiting van opwekapparatuur op een standaard wandcontactdoos. In plaats daarvan is een vaste aansluiting op een aparte groep verplicht. Deze norm heeft wettelijke status: het Bouwbesluit schrijft naleving van NEN 1010 voor, waardoor hier niet aan voldoen feitelijk neerkomt op het hebben van een niet-conforme (illegale) elektrische installatie.
heel belangrijk, dit artikel (NEN 1010:2015 in 551.7.2 sub b:) is in de nieuwe 2020 versie niet meer opgenomen en dus vervallen.
daarbij vergeet echter niet dat elke stekker-apparaat niet aan de NEN1010 hoeft te voldoen omdat deze norm hier helemaal niet over gaat, het werkingsgebied is voor de NEN1010 heel duidelijk afgekaderd en deze stopt bij een WCD, dat is de daadwerkelijke fysieke grens voor deze norm.
overigens worden in de NEN1010:2020 onder 551.8 de eisen voor de installatie van vast opgestelde batterijen beschreven.

de netcode bepaald dit echter wel omdat hier in hdst 3 de aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden worden bepaald.

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:23:
En volgens de NEN1010 mag het niet.
Kies maar welke je wilt volgen.
kijk eens waar de NEN1010 van toepassing is; 11.1 geeft dit duidelijk aan, de elektrische installatie houd gewoon op bij de WCD, een aangesloten apparaat via een stekker maakt formeel geen deel uit van de elekrische installatie van een woning cq gebouw (of terrein), dit tot tegenstelling van vast opgestelde apparatuur die vast verbonden zijn en dus wel binnen de werkingsveer van de norm vallen, daarom heb je bv ook met 551.8 eisen voor vast opgestelde batterijen. (die dingen zonder stekker dus). :)

• Athome
  • Laatst online: 01-04 22:47
Wederom Gemini nog eens gevraagd.
NEN 1010 gaat tegen de Europese verordening in. NEN 1010 zou vooral van toepassing zijn voor installatie bedrijven. Als je daarom een installatiebedrijf vraagt voor je stekker-accu zal deze, als het goed is, de thuisaccu niet voor je aansluiten via de stekker. Maar wel via een vaste verbinding op een aparte groep.

De NVWA volgt de Europese verordening stelt daarom dat een thuisaccu met een laag uitgangsvermogen prima op een WCD aangesloten mag worden. Die 800 watt is blijkbaar uit deze Europese verordening als bovengrens aangemerkt.

Gemini:
In de wereld van de elektrotechniek is de verhouding tussen de NEN 1010 en de "800 watt-stekkerregel" een beetje paradoxaal. Formeel gezien is de NEN 1010 namelijk strenger dan de praktijk die we nu zien bij plug-in batterijen.

Dit is wat de NEN 1010 specifiek zegt en hoe de markt hiermee omgaat:

1. De hoofdregel in NEN 1010 (Rubriek 551.7)
De NEN 1010 is de Nederlandse norm voor vaste installaties. In de meest recente versies (zoals NEN 1010:2020) staat in principe:
- Eigen eindgroep verplicht: Apparaten die stroom opwekken of terugleveren (zoals zonnepanelen en batterijen) moeten op een eigen, aparte eindgroep worden aangesloten.
- Geen stekker in stopcontact: Volgens de letter van de norm mag je een terugleverapparaat dus niet zomaar in een willekeurig stopcontact steken waar ook andere apparaten (zoals een tv of lamp) op zitten.

2. Het conflict: NEN 1010 vs. Europese regelgeving
Hier ontstaat de verwarring. De Europese verordening RfG (Requirements for Generators) stelt dat apparaten tot 800 watt "niet-significant" zijn.
- De NVWA volgt deze Europese lijn en staat de verkoop van deze 800W plug-in apparaten toe.
- De NEN 1010 is echter een installatienorm voor vakmensen. Een erkende installateur zal daarom nooit een plug-in batterij in een gedeeld stopcontact installeren, omdat hij zich aan de NEN 1010 moet houden.

3. Waarom die 800 watt (voorheen 600 watt) toch wordt gebruikt?
In oudere Nederlandse praktijkrichtlijnen (zoals de NPR 5310) werd een uitzondering gemaakt voor kleine PV-systemen tot 600 watt (ongeveer 2,25 Ampère). Men stelde dat dit vermogen zo laag is dat de bedrading in huis niet gevaarlijk overbelast raakt, zelfs als er andere apparaten op dezelfde groep zitten. Onder druk van Europese harmonisatie is dit getal in de praktijk naar 800 watt verschoven.

Samenvattend: Wat betekent dit voor jou?
- Volgens de NEN 1010: Het mag eigenlijk niet op een gedeelde groep; alles wat teruglevert moet een eigen kabel naar de meterkast hebben.
- Volgens de NVWA/EU: Het is veilig genoeg bevonden voor consumentengebruik tot 800 watt, mits het apparaat zelf aan alle productveiligheidseisen voldoet.
- Verzekering: Omdat de NEN 1010 geen "wet" is maar een "norm", is het voor consumenten een grijs gebied. Fabrikanten van plug-in batterijen schermen met de 800 watt-grens om aan te tonen dat hun product voldoet aan de Europese veiligheidsnormen (EN 50549-1), wat voor de meeste verzekeraars volstaat.

Tip: Heb je een erg oud huis met nog stoffen bedrading of zekeringen (draaistoppen)? Dan is het verstandig om zelfs die 800 watt niet via een willekeurig stopcontact te laten lopen en toch een vakman te raadplegen.

• Jan-tweak
Athome schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:49:
Wederom Gemini nog eens gevraagd.
NEN 1010 gaat tegen de Europese verordening in. NEN 1010 zou vooral van toepassing zijn voor installatie bedrijven. Als je daarom een installatiebedrijf vraagt voor je stekker-accu zal deze, als het goed is, de thuisaccu niet voor je aansluiten via de stekker. Maar wel via een vaste verbinding op een aparte groep.

De NVWA volgt de Europese verordening stelt daarom dat een thuisaccu met een laag uitgangsvermogen prima op een WCD aangesloten mag worden. Die 800 watt is blijkbaar uit deze Europese verordening als bovengrens aangemerkt.

Gemini:

[...]
hier zie je direct het gevaar van AI;
sorry, in NEN 1010:2020 is de artikel 551.7.2 vervallen (kompleet), in 551.8 worden voor vast opgestelde batterijen de eisen benoemd.
dus de eerder in de versie 1010:2015 nog opgenomen eisen in 551.7.2 zijn in de nieuwe versie niet meer opgenomen en dus ook vervallen (ik vermoed dat dit juist komt omdat dit mogelijk tegenstrijdig is met EU normen en regels, vergeet hierbij niet dat heel veel binnen de NEN1010 ondertussen niets anders is als een copy paste vanuit EU normen.
ook de claim dat de NEN1010 alleen voor bedrijven geld is eigenlijk fout, de in 11.1 opgenomen toepassingsgebied maakt dit duidelijk, daarbij is in de Bbl (bouwbesluit) de norm dwindend opgenomen en eigennaren van woningen zijn dus hierbij dus ook voor verantwoordelijk voor de bepalingen van deze norm. Niets voor niets zijn deze normen nu eindelijk vrijgegeven door de NEN.

• Polvo176
Volgens mij was alleen 551.7.2b vervallen wat bepaalde dat er helemaal niet op een stopcontact ingevoerd mocht worden.
Hoeveel dan wel mag staat er niet in.
Die 800 Watt zal ongetwijfeld ergens vast gelegd gaan worden.

• Jan-tweak
Polvo176 schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:57:
Volgens mij was alleen 551.7.2b vervallen wat bepaalde dat er helemaal niet op een stopcontact ingevoerd mocht worden.
Hoeveel dan wel mag staat er niet in.
Die 800 Watt zal ongetwijfeld ergens vast gelegd gaan worden.
Nee, net nog even gecontroleerd, heel 551.7.2 is weg, niet alleen 2b. helaas mag ik hier geen screenshot plaatsen ivm de copyright, geen zin om de NEN achter de broek te krijgen. maar je kunt het nu zelf ook zien (gratis) bij NEN connect.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik heb dit weekend ook een Zendure 2400AC met 3 batterijen, gewoon nu even aangesloten op een normale WCD, dus nog gelimiteerd in vermogen.

Ik probeer echter mijn SmartHome P1 meter te koppelen, maar ik krijg hem niet te zien.

Firmware is de benodigde versie, V 1.0.15, die hij geïnstalleerd heeft.
Mijn P1 meter en Zendure zitten in hetzelfde VLAN dat ik op mijn Unifi wifi heb aangemaakt. IP technisch zijn ze ook beide bereikbaar.
API staat aan in HomeWizard App.
Vanuit de Zendure App, zie ik ook dat de homewizard P1 ondersteund zou moeten zijn vanuit ondersteunde apparaten.

Ik krijg echter de homewizard P1 niet te zien in mijn App. Ook de KWH meters ziet de Zendure ook niet, die ook in het zelfde VLAN zitten. Als ik hem wil toevoegen, krijg ik niets te zien als ondersteunde meter.

Ik heb de zendure net al verwijderd en weer toegevoegd in de app, maar hij blijft niets zien.
App is ook al verwijderd en weer opnieuw geinstalleerd. iPAD geeft hetzelfde issue.

Iemand enige idee?

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Rolfie
Je bent niet de enige die dit euvel ervaart. Kijk even paar dagen terug in dit topic.. Een enkele gebruiker schijnt het werkend te hebben. De rest wacht op een nieuwe release, of patch.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

@Rolfie Er wordt lokaal verbinding gemaakt tussen de devices, voorwaarde is dat er minimaal 1 2400AC in HEMS moet staan en de laatste firmware moet hebben. Klik daarna even uit HEMS weg, ga opnieuw naar HEMS en voeg in HEMS een nieuw apparaat toe, dus niet in de normale Apparatenlijst, maar bij Apparaatbeheer in HEMS zelf. Dan zou je de HW P1-meter moeten kunnen koppelen.

Edit: kWh-meters van HomeWizard worden sowieso (nog) niet ondersteund. Je zult alle HW meters en stekkers zien, dus check even wat het juiste IP-adres is en klik in de lijst dat specifieke apparaat aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 28-12-2025 17:39 ]

• Pakhaas
Wat is HEMS?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:33
Home Energy Management System.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-03 18:44
Een voordeel van Zendure. Modulair. Nog net te tillen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdeTpQx1hiPBCreoYB2GBsY__2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hsDM8iASQMg1NGwJdElF0rx.jpg?f=fotoalbum_large
Een derde batterij erbij vraagt wel om een betere oplossing...

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-04 06:44
Zonder discussie over kosten, ik denk erover om een 3 fasegroep naar mijn bijkeuken te trekken en daar 3 werkschakelaars te zetten. Vervolgens 1 (uitbreidbaar naar 3) set(jes) AC 2400 neer te zetten waar ik de stekker afknip en ze dan aansluit op de werkschakelaar. Zijn hier nadelen aan? Dan kan ik een 3 fasen automaat plaatsen en met 3 x 2400 W ontladen. Toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Bouwertje op 28-12-2025 19:59 ]

Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:58:
Zonder discussie over kosten, ik denk erover om een 3 fasegroep naar mijn bijkeuken te trekken en daar 3 werkschakelaars te zetten. Vervolgens 1 (uitbreidbaar naar 3) set(jes) AC 2400 neer te zetten waar ik de stekker afknip en ze dan aansluit op de werkschakelaar. Zijn hier nadelen aan? Dan kan ik een 3 fasen automaat plaatsen en met 3 x 2400 W ontladen. Toch?
Zou het in een onderverdeler stoppen, en geen 3 losse werkschakelaars;
Stel je hebt 3*25 hoofdzekering, dan zou ik een b20 3-fase groep nemen in de hoofdmeterkast.
Als kabel zou ik een 5x4mm2 adviseren, 2,5mm2 volstaat ook maar ik zou standaard 4mm2 pakken.

Onderverdeler;
Een hoofdschakelaar, en daarachter 3* b16 aardlekautomaat. En daar rechtstreeks de apparatuur op aansluiten.

Lees ook;
https://iotdomotica.nl/tu...ontacten-groepen-en-fases

Nog een leuk voordeel van een onderverdeler, dat je een meter kan installeren, je zou bijvoorbeeld een 3fase homewizard meter kunnen plaatsen. Let daarbij wel op, dat je de 3-fase meter voor de 3 aardlekautomaten plaats, anders krijg je niet alle 3 de aardlekautomaten aan.

[ Voor 15% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 20:18 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 19:58:
Gewoon een onderverdeling (laten) plaatsen.
Daarin een hoofdschakelaar 4p en daar achter 3x b16 aardlekautomaten.
Daar kun je eventueel 3x 2400AC achter doen.
Eventueel met CEE WCD,s als je de aangegoten Zendure stekker niet vertrouwd.
Dan zijn de Zendure (s) nog af te koppelen.

Of direct op de aardlekautomaat en dan zijn de Zendure (s) ook nog afkoppelbaar doormiddel van de stekker op de Zendure zelf. (Met hulpstuk)
Ieder zijn voorkeur maar een werkschakelaar lijkt mij zinloos.
Dit kan dan met de aardlekautomaat.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 15:44
Even een sanity check en of ik het juiste beeld heb voordat ik verder ga.

Ik zit te kijken om een SolarFlow 800 pro aan te schaffen voor gebruik in Italië. Doel is om een off-grid backup te hebben voor als de stroom uitvalt en om de stroom van de 3 panelen die ik wil leggen te gebruiken. De 800 pro wil ik op een eigen groep aansluiten in het huis. Ik heb een 3 fase meter / aansluiting, maar de zekeringenkast is nog aangesloten op 1 fase (recentelijk nieuwe meter gekregen) en ben er nog niet over uit of ik de drie fases ga gebruiken.
Ik zal voor nu niets terugleveren naar het net.
Hiermee kan ik voorlopig in ieder geval op de energiekosten besparen door bij lage prijs te laten en bij hoge te ontladen. Als ik de drie panelen toevoeg kan ik die gebruiken om te laden.

• Bouwertje
peterbier schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:10:
[...]

Gewoon een onderverdeling (laten) plaatsen.
Daarin een hoofdschakelaar 4p en daar achter 3x b16 aardlekautomaten.
Daar kun je eventueel 3x 2400AC achter doen.
Eventueel met CEE WCD,s als je de aangegoten Zendure stekker niet vertrouwd.
Dan zijn de Zendure (s) nog af te koppelen.

Of direct op de aardlekautomaat en dan zijn de Zendure (s) ook nog afkoppelbaar doormiddel van de stekker op de Zendure zelf. (Met hulpstuk)
Ieder zijn voorkeur maar een werkschakelaar lijkt mij zinloos.
Dit kan dan met de aardlekautomaat.
En wat is dan de toegevoegde waarde van de hoofdschakelaar in de onderverdeler? Is dat een verplichting? Anders heb ik een hoofdschakelaar in mijn hoofdverdeling, een 3 fase groep in de hoofdverdeler en een hoofdschakelaar in de onderverdeler? Luisteren 3 zendure’s netjes naar 1 HEMS? En is er dan een voorkeur voor laden of allemaal een beetje?
Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:27:
[...]

En wat is dan de toegevoegde waarde van de hoofdschakelaar in de onderverdeler? Is dat een verplichting? Anders heb ik een hoofdschakelaar in mijn hoofdverdeling, een 3 fase groep in de hoofdverdeler en een hoofdschakelaar in de onderverdeler? Luisteren 3 zendure netjes naar 1 HEMS? En is er dan een voorkeur voor laden of allemaal een beetje?
Je hoort de kast eenvoudig uit te kunnen schakelen.

HEMS verdeelt het beschikbare vermogen over drie omvormers.
Wanneer HA is geïnstalleerd en de Fireson integratie wordt gebruikt, schaalt het systeem automatisch op of af naarmate het vermogen toeneemt of afneemt.

Bij 2000watt 1 omvormer, bij 4000watt 2 omvormers, etc etc.
Nog een voordeel is dat je elke p1 meter eraan kan hangen, zolang je een positief getal hebt bij gebruik, en negatief bij teruglevering.

[ Voor 14% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 20:37 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:27:
[...]

En wat is dan de toegevoegde waarde van de hoofdschakelaar in de onderverdeler? Is dat een verplichting? Anders heb ik een hoofdschakelaar in mijn hoofdverdeling, een 3 fase groep in de hoofdverdeler en een hoofdschakelaar in de onderverdeler? Luisteren 3 zendure’s netjes naar 1 HEMS? En is er dan een voorkeur voor laden of allemaal een beetje?
In een onderverdeling is een hoofdschakelaar verplicht.

• Bouwertje
geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:08:
[...]

Stel je hebt 3*25 hoofdzekering, dan zou ik een b20 3-fase groep nemen in de hoofdmeterkast.
Als kabel zou ik een 5x4mm2 adviseren, 2,5mm2 volstaat ook maar ik zou standaard 4mm2 pakken.

Onderverdeler;
Een hoofdschakelaar, en daarachter 3* b16 aardlekautomaat. En daar rechtstreeks de apparatuur op aansluiten.

Lees ook;

Nog een leuk voordeel van een onderverdeler, dat je een meter kan installeren, je zou bijvoorbeeld een 3fase homewizard meter kunnen plaatsen. Let daarbij wel op, dat je de 3-fase meter voor de 3 aardlekautomaten plaats, anders krijg je niet alle 3 de aardlekautomaten aan.
Mooi project !! Zijn er nog dingen die je nu anders zou doen? Waarom 1 3 fasemeter en geen 3 losse? Behalve dan de kosten.
Bouwertje schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:36:
[...]

Mooi project !! Zijn er nog dingen die je nu anders zou doen? Waarom 1 3 fasemeter en geen 3 losse? Behalve dan de kosten.
Inderdaad voordeliger, en had mijne gekregen.
Het scheelt naar alle waarschijnlijkheid ook standby verbruik, en ruimte in de onderverdeler.

Het enige nadeel is dat hij alles op 1 hoop gooit, je kan niet echt de standen per omvormer zien.

Goed om te weten, dat is niet mijn project;).
Ik heb ongeveer hetzelfde hangen.
Wel heeft degene de kabel tussen de onderverdeler, en de hoofdkast vervangen voor 4mm2(kuch kuch @Taro).

[ Voor 16% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 20:43 ]

• Pakhaas
geert1992 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:08:
[...]

Onderverdeler;

Lees ook;

Waarom niet direct een 5x6 als je toch bezig bent een kabel te trekken?
Pakhaas schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:41:
[...]

Waarom niet direct een 5x6 als je toch bezig bent een kabel te trekken?
Dat kan ook, maar 4mm2 is al een upgrade ten opzichte van 2,5mm2, en je wil het liefst selectiviteit -25a naar 20a naar 16a- houden, dan is 6mm2 overkill.
Wat zou je ervan vinden om weer op zendure te focussen?

[ Voor 3% gewijzigd door geert1992 op 28-12-2025 20:49 ]

• Bouwertje
Hoe warm worden de AC 2400 bij 2400 W laden en ontladen? Is dat handwarm of wel iets serieuzer?
Pagina: 1 ... 158 ... 212 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.