Taro schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:29:
[...]
Is er daadwerkelijk ergens in een NL of EU wet vastgelegd dat het maximum 800 Watt betreft? Naar mijn weten staat dat nergens als zodanig beschreven in een wet of richtlijn. Ook de EN/IEC 50549, NEN1010 of andere bron zegt niets over 800 Watt. Het enige dat ik hier ooit over heb kunnen vinden is een uitspraak/quote van iemand (oprichter van HomeWizard) die EN/IEC 50549 icm 800 Watt noemt tijdens een interview en dat kwam hier eerder vandaag ook nog als "bron" langs. Volgens mij is dat daarna een eigen leven gaan leiden, maar staat nergens 800 Watt beschreven in een wet of regelgeving.
Het is meer een algemeen geaccepteerde waarde/limiet geworden.
ik snap je argumenten echter is dit aan de eene kant via de netcode (wettelijke regeling waar de aansluitvoorwaarden en technische eisen (= de voorwaarden) als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen a, c, en f tot en met k, van de Elektriciteitswet 1998.) bepaald, zie paragraaf 3.3 die speciaal voor (elektriciteitsproductie-eenheden <800W zijn bepaald) In Hoofdstuk 3. Aansluitvoorwaarden voor elektriciteitsproductie-eenheden, specifiek dus in 3.3 staan de eisen waaraan deze moeten voldoen, voor hogere vermogens gelden uitgebreidere eisen.
daarnaast is e.e.a. via de warenwet geregeld, apparatuur met een stekker valt echter zeker niet onder de NEN1010, deze stopt namelijk bij de WCD.
je leest ook veel (bv bij zonneplan) dat de NEN1010 niet voor consumenten bedoeld is, en eigenlijk is dat onjuist, mn veiligheidsdelen van de NEN1010 zijn via de Bbl ook voor de eigennaren van hun huis van toepassing, zij zijn hiervoor ook aanspakelijk. Pas met de wet wkb gaat dat veranderen, maar niet met terugwerkende kracht, en deze geld voorlopig alleen voor nieuwbouw, verbouwing valt daar dus niet onder.
Bij huur mag je niet eens aan die installatie komen, gebruik van een WCD is echter wel toegestaan.
maar dat valt dus weer niet onder de nen 1010.
door de warenwet ( oa voor apparatuur met een stekker, hier komt dus de stekker om de hoek kijken, overigens valt een vaste thuis-batterij met een vaste aansluiting gewoon onder de NEN 1010 (maakt onderdeel uit van de elektrotechnische installatie voor laagspanning (<1.000V AC)) is oa ook voor een thuis-batterij deze norm van toepassing; EN 50549-1 (Europese netcode voor omvormers) en die staat weer in verbinding met de netcode (in NL), de cirkel is dus weer rond.
ik geef toe men had het ook wat eenvoudiger kunnen maken, maar de hele warenwet is eigenlijk de vertaling van europease wetgeving in Nederland en die materie is helaas heel erg complex en is vaak ook aan verandering onderheftigd.
[
Voor 16% gewijzigd door
Jan-tweak op 28-12-2025 13:24
]