• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:39
Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:42:
[...]

DSMR5.x meter én laatste firmware update op de P1-meter geïnstalleerd? USB-C voeding erop? Gebruik je HEMS?

Want 200 Watt klinkt als Basislast mode, niet als Slimme meter modus, heb je die wel geselecteerd én de P1-meter aan HEMS toegevoegd?
Meter is Iskra M550 is inderdaad een dsmr5 meter die bij de ondersteunde apparaten staat voor de Smart Meter.

Systeem stond op dynamische prijs modus. Wilde triggeren dat de batterij vannacht goedkoop vol laadt.

Heb de P1 meter zojuist toegevoegd aan Smart Meter modus. Bij die stap kwam pas de melding dat hij geüpdate moest worden... Dat is gelukt. Ik neem aan dat de P1 meter zonder extra voeding moet kunnen werken?

Betekent dat ook dat hij aan HEMS is toegevoegd? Of is dat nog een stap die ik ergens over het hoofd zie?

En als hij op Smart Meter modus staat, hoe kan ik dan verzekeren dat de batterij vannacht op de goedkoopste uren wordt volgeladen?

Of moet ik dan beter Zenki aanzetten? Nog veel te leren...
bilgy_no1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:36:
[...]

Meter is Iskra M550 is inderdaad een dsmr5 meter die bij de ondersteunde apparaten staat voor de Smart Meter.

Systeem stond op dynamische prijs modus. Wilde triggeren dat de batterij vannacht goedkoop vol laadt.

Heb de P1 meter zojuist toegevoegd aan Smart Meter modus. Bij die stap kwam pas de melding dat hij geüpdate moest worden... Dat is gelukt. Ik neem aan dat de P1 meter zonder extra voeding moet kunnen werken?

Betekent dat ook dat hij aan HEMS is toegevoegd? Of is dat nog een stap die ik ergens over het hoofd zie?

En als hij op Smart Meter modus staat, hoe kan ik dan verzekeren dat de batterij vannacht op de goedkoopste uren wordt volgeladen?

Of moet ik dan beter Zenki aanzetten? Nog veel te leren...
Je moet voor Slimme meter mode kiezen, daarna binnen die optie de toggle: AC-laden aanzetten en daarna voor laden met lage dynamische tarieven kiezen.

Binnen HEMS kan je naar apparaatbeheer, dan zie je als het goed is je 2400AC staan en bij de meter de P1-meter. Als je op de afbeelding met de woning ook een net/grid waarde ziet dan is die gekoppeld.

Je moet dus niet dynamische of ZENKI AI mode kiezen, maar slimme meter mode met daarbinnen AC-laden via dynamische lage tarieven. Kies je dynamische mode als mode, ipv AC-laad optie onder Slimme meter mode, dan gaat ie daarbuiten niet op NOM omdat er alleen geladen of ontladen zal worden in de prijsrange die je aangeeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 17-12-2025 23:40 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• bilgy_no1
Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:39:
[...]

Je moet voor Slimme meter mode kiezen, daarna binnen die optie de toggle: AC-laden aanzetten en daarna voor laden met lage dynamische tarieven kiezen.

Binnen HEMS kan je naar apparaatbeheer, dan zie je als het goed is je 2400AC staan en bij de meter de P1-meter. Als je op de afbeelding met de woning ook een net/grid waarde ziet dan is die gekoppeld.

Je moet dus niet dynamische of ZENKI AI mode kiezen, maar slimme meter mode met daarbinnen AC-laden via dynamische lage tarieven. Kies je dynamische mode als mode, ipv AC-laad optie onder Slimme meter mode, dan gaat ie daarbuiten niet op NOM omdat er alleen geladen of ontladen zal worden in de prijsrange die je aangeeft.
OK dank. Maar daar zie ik nog steeds dat je voor AC laden een absolute drempelwaarde moet instellen. Die staat standaard op €0.

Ik wil eigenlijk gewoon iedere dag de batterij vol hebben, mits er een voldoende groot blok is dat minstens €0,05 per kWh goedkoper is dan de piekuren.

Is dat in te stellen of lukt dat alleen met Home Assistant?
bilgy_no1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:44:
[...]

OK dank. Maar daar zie ik nog steeds dat je voor AC laden een absolute drempelwaarde moet instellen. Die staat standaard op €0.

Ik wil eigenlijk gewoon iedere dag de batterij vol hebben, mits er een voldoende groot blok is dat minstens €0,05 per kWh goedkoper is dan de piekuren.

Is dat in te stellen of lukt dat alleen met Home Assistant?
Die feature hebben ik en anderen al vaker gerequest. Met Home Assistant lukt dat gelukkig prima en dat gebruik ik nu dan ook al een groot deel van dit jaar naar volle tevredenheid. Set and forget.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• bilgy_no1
Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:45:
[...]

Die feature hebben ik en anderen al vaker gerequest. Met Home Assistant lukt dat gelukkig prima en dat gebruik ik nu dan ook al een groot deel van dit jaar naar volle tevredenheid. Set and forget.
Dan wordt dat een project voor de Kerstvakantie... Ik moet bekennen dat ik daar nog geen held mee ben. Ik heb ook nog een project voor de warmtepomp liggen... Kan dan misschien ook meteen mee...

• ElfElf
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:51
wallieweb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:36:
[...]

Daartoe is Techpunt verplicht, ik 'ga er van uit' dat zij hun verplichtingen correct nakomen, als consument is dat niet mijn verplichting. Het is de verkoper die instaat voor de heffing te betalen aan Bebat.
[Afbeelding]

@deamonix
[Afbeelding]

Meer informatie over Bebat: https://www.bebat.be/nl/produceren-invoeren/bijdragen
Wie denk je dat de importeur is als jij in het buitenland koopt?
Als ik het goed begrijp worden Serial nummers bijgehouden waarop bebat betaald is. Nu dat is een zorg voor over 20 jaar begrijp ik ook.
Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:49:
[...]

Als je 2-3x teveel wil betalen voor minder opslag, minder vermogen, een slechtere RTE, slechtere HA ondersteuning, geen off-grid stopcontact, een hoorbare ventilator, geen optie tot buitenplaatsing, meer kwaliteitsissues, etc. etc. etc. dan moet je vooral voor HomeWizard gaan. Wil je al die mooie extra dingen wél en er daarnaast ook nog veel minder voor betalen, ga dan aub voor Zendure.
Uhhhhh een paar correcties:
- RTE eens
- Hoorbare ventilator? Dan moet je wel hele gevoelige oortjes hebben wil je dat als storend ervaren is mijn beleving. Ik zie die klacht ook eigenlijk ook niet voorbij komen. Is die er wel dan staat de PIB steevast in de woonkamer. Iets met vluchtroutes wellicht.
- Prijs per kWh is gezakt maar kan nog wel wat verder. 1195/2.7 = 442 euro per kWh. 5x teveel betalen? Welke PIB is nu 90 euro per kWh dan?
- De issues zijn er wel een beetje uit is mijn ervaring al lezend. Het waren wel veel E nummers maar lees ik niets meer over. Te strak afgestelde sensoren? HW gaat wel voor max veiligheid is mijn beleving.
- HA aansturing. Kun je gewoon doen. Alles kan behalve vermogensaansturing en volledig leegkiepen. Optimaal? Mogelijkheden zeker wel.
- Offgrip stopcontact nee. Nodig? Hoevaak in NL is er een stroomstoring en hoevaak dan ook precies bij iemand met een PIB? Daarnaast zit hij er bij Zendure op maar in het heetst vd strijd haakt hij ook af (nog) 🤣

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 18-12-2025 08:29 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:15
Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:45:
[...]

Doet hij dit niet al met Auto mode?
Ik heb pas 1 dag kunnen testen, dus ben nog niet 100% zeker,

Zet hem op automode en ga dan naar de homepage en klik op thuisinstellingen rechtsboven
kies dan stel elekticiteitsprijs in en vul dan de doelprijzen in.

Ik heb dat gisterenavond gedaan en heeft vannacht opgeladen met de prijs die ik heb ingesteld.
Dus lijkt tot nu toe te werken.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17:08
@Chielz1 misschien nog even voor de volledigheid: die 19-20W (met Off-Grid uit) en 23-24W (met Off-Grid aan) meet ik met een HomeWizard Socket. Dat is dus energie die van het net de 2400AC in gaat. Vind ik nogal hoog, maar ik zal ermee moeten leven. Misschien dat Zendure dit ooit nog wat kan terugbrengen, en anders kan ik het systeem tot eind februari ook gewoon helemaal uit zetten.

Wat ik 'irritant' vind (en feitelijk ook gewoon een bug), is dat de in de app weergegeven SoC oploopt, met enkele procentpunten per dag, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is. Dit is denk ik de "power" van de batterij die ik in de properties zie? Ik heb Off-Grid even uit gezet (je hoort dan direct een relais klikken), en nu is de "power" 4 i.p.v. de 10 van gisteravond. De SoC is intussen dus opgelopen tot 83% en 85% (t.o.v. 80% en 82% gisteravond).

Nog onduidelijk, voor mij, is of de batterij tijdens stand-by ook energie 'lekt' naar de omvormer, al dan niet (alleen) als Off-Grid aan staat. De vorige keer dat ik tot 100% oplaadde (een week na de keer ervoor) was ik zo'n 10 procentpunt SoC 'kwijt', maar dat kan ook komen door hoger dan verwachte verliezen tijdens NOM draaien.

En tenslotte wat ik echt een kwalijke bug vind: als de 2400AC uit zichzelf in stand-by gaat, na het bereiken van de minimaal ingestelde SoC, dan consumeert 'ie 0W vanaf het net, terwijl die zelfde 19-24W wél worden verbruikt (t.b.v. 'up' zijn, en eventueel Off-Grid aan). Die komen dan uit de batterijen, waardoor deze heel snel en ver onder de ingestelde minimale SoC zakken, en al na enkele dagen helemaal leeg zijn, en opnieuw gekalibreerd moeten worden (hoe lang dit duurt hangt natuurlijk ook af van hoe hoog je stapel batterijen is).
a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:55:
@Chielz1 misschien nog even voor de volledigheid: die 19-20W (met Off-Grid uit) en 23-24W (met Off-Grid aan) meet ik met een HomeWizard Socket. Dat is dus energie die van het net de 2400AC in gaat. Vind ik nogal hoog, maar ik zal ermee moeten leven. Misschien dat Zendure dit ooit nog wat kan terugbrengen, en anders kan ik het systeem tot eind februari ook gewoon helemaal uit zetten.

Wat ik 'irritant' vind (en feitelijk ook gewoon een bug), is dat de in de app weergegeven SoC oploopt, met enkele procentpunten per dag, terwijl dat in werkelijkheid helemaal niet zo is. Dit is denk ik de "power" van de batterij die ik in de properties zie? Ik heb Off-Grid even uit gezet (je hoort dan direct een relais klikken), en nu is de "power" 4 i.p.v. de 10 van gisteravond. De SoC is intussen dus opgelopen tot 83% en 85% (t.o.v. 80% en 82% gisteravond).

Nog onduidelijk, voor mij, is of de batterij tijdens stand-by ook energie 'lekt' naar de omvormer, al dan niet (alleen) als Off-Grid aan staat. De vorige keer dat ik tot 100% oplaadde (een week na de keer ervoor) was ik zo'n 10 procentpunt SoC 'kwijt', maar dat kan ook komen door hoger dan verwachte verliezen tijdens NOM draaien.

En tenslotte wat ik echt een kwalijke bug vind: als de 2400AC uit zichzelf in stand-by gaat, na het bereiken van de minimaal ingestelde SoC, dan consumeert 'ie 0W vanaf het net, terwijl die zelfde 19-24W wél worden verbruikt (t.b.v. 'up' zijn, en eventueel Off-Grid aan). Die komen dan uit de batterijen, waardoor deze heel snel en ver onder de ingestelde minimale SoC zakken, en al na enkele dagen helemaal leeg zijn, en opnieuw gekalibreerd moeten worden (hoe lang dit duurt hangt natuurlijk ook af van hoe hoog je stapel batterijen is).
Werk je met HA? Dan kun je dat "consumeren" stoppen. Ik zoek de post er even bij.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• a2aan
Devke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:10:
[...]

Werk je met HA? Dan kun je dat "consumeren" stoppen. Ik zoek de post er even bij.
Nee, ik werk (nog) niet met HA. Maar kan je er dan ook daadwerkelijk voor zorgen dat de 2400AC minder energie verbruikt, in stand-by? Helemaal 0 zal het nooit worden, want hij is en blijft natuurlijk 'up' (de 'controller' blijft actief, hij heeft continu WiFi-verbinding, etc.).

Als je er via HA voor kan kiezen of de stand-by-energie uit de batterijen moet komen of uit het net is leuk, maar is verder een persoonlijke voorkeur (in de winter heb ik liever netconsumptie, en je hebt sowieso minder op-/ontlaadverlies). En als je een minimale SoC wil handhaven, dan móét de stand-by-energie wat mij betreft uit het net worden gehaald, want anders kom je onder die minimale SoC.

En dat laatste vind ik dus een serieuze bug, met name (of alleen) voor mensen die geen HA gebruiken, maar gewoon de app.

• a2aan
Overigens geloof ik best dat Zendure, op vrijwel alle vlakken, het beste product op de markt heeft, en dat andere thuisbatterijen >30W stand-by verbruik hebben, maar dat wil niet zeggen dat 19W niet 'veel' is. Een HomeWizard Socket kan licht geven, en via WiFi iedere seconde meetwaarden doorgeven, met (ik meen) 1W verbruik.

Zo'n Zendure in stand-by hoeft feitelijk niet meer te doen dan dat, toch? Nou snap ik dat er waarschijnlijk een krachtigere 'computer' in zit, met snellere processor en meer geheugen, en dat de omvormer ook energie nodig heeft, maar in stand-by is dat in principe allemaal niet nodig, en zou je (met een ander hardware- én software-ontwerp) met 1W ook af moeten kunnen (uit stand-by 'wakker' worden duurt dan wellicht wat langer, maar dat lijkt me een acceptabele trade-off). Misschien iets voor een volgende versie, als er écht concurrentie op RTE (en stand-by verbruik) gaat komen.
Devke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:25:
[...]

Deze bug heb ik gemeld bij Zendure. Ze komen hierop terug binnen een paar dagen was de reactie. Het zou onderzocht worden. Toen ik net thuis kwam zag ik hem er weer instaan. Het is altijd op dezelfde momenten dus te reproduceren.

[Afbeelding]

Zendure vroeg me al een screenshot uit de app. Het frappante is dat de app 0W laat zien en de energiesocket en de kWh meter wel.
@a2aan ik denk dat je dit bedoeld. In HA vang ik dit af door te switchen met laden en ontladen commando's op 0Watt. Dan gaat de socket ook naar 0W. Ik kan me herinneren dat ze dit erkend en opgelost hebben.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:24

Aardedraadje

Met kabelschoen

a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:31:
Overigens geloof ik best dat Zendure, op vrijwel alle vlakken, het beste product op de markt heeft, en dat andere thuisbatterijen >30W stand-by verbruik hebben, maar dat wil niet zeggen dat 19W niet 'veel' is. Een HomeWizard Socket kan licht geven, en via WiFi iedere seconde meetwaarden doorgeven, met (ik meen) 1W verbruik.

Zo'n Zendure in stand-by hoeft feitelijk niet meer te doen dan dat, toch? Nou snap ik dat er waarschijnlijk een krachtigere 'computer' in zit, met snellere processor en meer geheugen, en dat de omvormer ook energie nodig heeft, maar in stand-by is dat in principe allemaal niet nodig, en zou je (met een ander hardware- én software-ontwerp) met 1W ook af moeten kunnen (uit stand-by 'wakker' worden duurt dan wellicht wat langer, maar dat lijkt me een acceptabele trade-off). Misschien iets voor een volgende versie, als er écht concurrentie op RTE (en stand-by verbruik) gaat komen.
19W is geen standby verbruik. Als je dit meet dan is de omvormer om wat voor reden nog actief. In standby hoort er 0W de stekker in te gaan en ook aan de DC-kant (ik lees de properties per BMS uit om het DC-vermogen in de gaten te houden) meet ik 0W. Er zal vast standbyverbruik zijn maar dat is dus in een goed werkend, écht standby systeem, onmeetbaar.

• a2aan
Devke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:36:
@a2aan ik denk dat je dit bedoeld. In HA vang ik dit af door te switchen met laden en ontladen commando's op 0Watt. Dan gaat de socket ook naar 0W. Ik kan me herinneren dat ze dit erkend en opgelost hebben.
Waarschijnlijk druk ik me niet duidelijk genoeg uit.
  • Dat er enig stand-by verbruik is, is onvermijdelijk. Bij een Zendure 2400AC lijkt dat 19W te zijn. Vind ik vrij veel, maar het is wat het is. Het apparaat voelt warm aan, dus die energie moet érgens vandaan komen.
  • Of 'normaal' stand-by verbruik (die 19W dus) uit het net moet worden gehaald, of uit de accu's, kan je over twisten, en is deels ook een persoonlijke voorkeur. Ik vind uit het net beter!
  • Als je in de app een minimale SoC hebt ingesteld, en deze is bereikt, wil je dat die 19W NIET uit de accu's moet komen, en juist WEL uit het net. Je hebt immers niet voor niets een minimale SoC ingesteld, als die bereikt is, mag er GEEN energie meer uit de accu's worden gehaald.
Dat laatste gebeurt nu dus wél, en dat vind ik een zeer kwalijke bug.

Maar ik begrijp van jou dat het juist bewust zo is gemaakt/veranderd?!
a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:45:
[...]

Waarschijnlijk druk ik me niet duidelijk genoeg uit.
  • Dat er enig stand-by verbruik is, is onvermijdelijk. Bij een Zendure 2400AC lijkt dat 19W te zijn. Vind ik vrij veel, maar het is wat het is. Het apparaat voelt warm aan, dus die energie moet érgens vandaan komen.
  • Of 'normaal' stand-by verbruik (die 19W dus) uit het net moet worden gehaald, of uit de accu's, kan je over twisten, en is deels ook een persoonlijke voorkeur. Ik vind uit het net beter!
  • Als je in de app een minimale SoC hebt ingesteld, en deze is bereikt, wil je dat die 19W NIET uit de accu's moet komen, en juist WEL uit het net. Je hebt immers niet voor niets een minimale SoC ingesteld, als die bereikt is, mag er GEEN energie meer uit de accu's worden gehaald.
Dat laatste gebeurt nu dus wél, en dat vind ik een zeer kwalijke bug.

Maar ik begrijp van jou dat het juist bewust zo is gemaakt/veranderd?!
Op die fiets. My bad. Nee ik kan niet bepalen waar het verbruik vandaan komt. Of hard op denkend zou ik er HA technisch voor kunnen kiezen om bij minimale soc met 19W plus RTE verlies te gaan laden uit het net? Dan zou er een keus te maken kunnen zijn. Voor jouw geen optie voor nu de min SoC wat hoger in te stellen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klinkt voor mij als een bug als ik eerlijk ben...

Als je opgeeft dat er een minimum percentage moet worden vastgehouden, en er is verbruik van het apparaat zelf, zou dat niet de minimum SOC moeten doorkruisen.

• a2aan
Aardedraadje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:40:
19W is geen standby verbruik. Als je dit meet dan is de omvormer om wat voor reden nog actief.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Maar dan ben ik wel benieuwd of/hoe je het systeem, via de app, helemaal in stand-by kan krijgen.

Zijn er hier mensen die via HA hun 2400AC voor langere tijd in stand-by hebben/houden, en willen voelen/meten hoe warm de bovenkant van het apparaat is? Als dat (significant) warmer dan kamertemperatuur is (zoals bij mij), dan weet je dat er toch echt gewoon energie wordt 'verbruikt'.
Er zal vast standbyverbruik zijn maar dat is dus in een goed werkend, écht standby systeem, onmeetbaar.
Als je het over échte stand-by hebt, ben ik het met je eens. Maar de 2400AC is altijd 'up', want hij heeft bijvoorbeeld continu een WiFi-verbinding actief, om aangestuurd te kunnen worden (en om zijn 'live' status weer te kunnen geven in de app). Of dat helemaal onmeetbaar is (of zou moeten zijn) durf ik niet te zeggen. Ik meen dat een Home Wizard Socket dit kan met zo'n 1W verbruik, maar die is daar dan ook echt voor gemaakt/geoptimaliseerd.

Ik ben benieuwd of 'we' (of Zendure) die 19W nog (ver) naar beneden zou kunnen krijgen. Zou wel mooi zijn!

Overigens accepteer ik dat er altijd een omvormer 'actief' zal zijn, t.b.v. de Off-Grid aansluiting, maar ook daar zou het mooi zijn als de >24W verbruik naar beneden zou kunnen.
Devke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:27:
[...]

- RTE eens
- Hoorbare ventilator? Dan moet je wel hele gevoelige oortjes hebben wil je dat als storend ervaren is mijn beleving. Ik zie die klacht ook eigenlijk ook niet voorbij komen. Is die er wel dan staat de PIB steevast in de woonkamer. Iets met vluchtroutes wellicht.
- Prijs per kWh is gezakt maar kan nog wel wat verder. 1195/2.7 = 442 euro per kWh. 5x teveel betalen? Welke PIB is nu 90 euro per kWh dan?
- De issues zijn er wel een beetje uit is mijn ervaring al lezend. Het waren wel veel E nummers maar lees ik niets meer over. Te strak afgestelde sensoren? HW gaat wel voor max veiligheid is mijn beleving.
- HA aansturing. Kun je gewoon doen. Alles kan behalve vermogensaansturing en volledig leegkiepen. Optimaal? Mogelijkheden zeker wel.
- Offgrip stopcontact nee. Nodig? Hoevaak in NL is er een stroomstoring en hoevaak dan ook precies bij iemand met een PIB? Daarnaast zit hij er bij Zendure op maar in het heetst vd strijd haakt hij ook af (nog) 🤣
-Toch heb ik wel eens klachten over geluid gelezen in het HW topic.
-De prijs is op dit moment lager, maar is dat een nieuwe vaste prijs?
-Zelf zou ik het stopcontact wel meenemen in de keuze van een thuisbatterij, vooral nu het toch wel genormaliseerd is.
-Mag je de HW batterij ook volledig lokaal aansturen? Zonder garantie problemen?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

geert1992 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:05:
[...]

-Toch heb ik wel eens klachten over geluid gelezen in het HW topic.
-De prijs is op dit moment lager, maar is dat een nieuwe vaste prijs?
-Zelf zou ik het stopcontact wel meenemen in de keuze van een thuisbatterij, vooral nu het toch wel genormaliseerd is.
-Mag je de HW batterij ook volledig lokaal aansturen? Zonder garantie problemen?
- Klopt. Heb ik ook gelezen maar mn dan stond PIB vaak in woonkamer.
- Prijs is 1195 geworden.
- noodstroom is idd een persoonlijke keuze. 20 jaar hier al geen stroomuitval gehad. Voor hier voelt het nutteloos.
- Ja batterij mag je zelf aansturen. Ze hebben zelfs hun eigen integratie in HA en gaan nieuwe modi toevoegen daar. Voor betagroep al beschikbaar. Dan zal het met de garantie ook snor zitten anders doe je dit niet neem ik aan.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:00:
[...]

Overigens accepteer ik dat er altijd een omvormer 'actief' zal zijn, t.b.v. de Off-Grid aansluiting, maar ook daar zou het mooi zijn als de >24W verbruik naar beneden zou kunnen.
Moet je nog wel een manier vinden om die SOC naar beneden te krijgen bij stroomuitval :P

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Devke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:12:
[...]

- noodstroom is idd een persoonlijke keuze. 20 jaar hier al geen stroomuitval gehad. Voor hier voelt het nutteloos.
De berichtgevingen over het stroomnet gemist toevallig? ;)
MikeyMan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:14:
[...]

De berichtgevingen over het stroomnet gemist toevallig? ;)
Vlgs mij maken ze ons al ff bang toch..... dan nog. Geen wifi of internet is noodstroomvoorziening niet kunnen inschakelen (nog).

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:00:
[...]

Waarschijnlijk heb je gelijk. Maar dan ben ik wel benieuwd of/hoe je het systeem, via de app, helemaal in stand-by kan krijgen.

Zijn er hier mensen die via HA hun 2400AC voor langere tijd in stand-by hebben/houden, en willen voelen/meten hoe warm de bovenkant van het apparaat is? Als dat (significant) warmer dan kamertemperatuur is (zoals bij mij), dan weet je dat er toch echt gewoon energie wordt 'verbruikt'.

[...]

Als je het over échte stand-by hebt, ben ik het met je eens. Maar de 2400AC is altijd 'up', want hij heeft bijvoorbeeld continu een WiFi-verbinding actief, om aangestuurd te kunnen worden (en om zijn 'live' status weer te kunnen geven in de app). Of dat helemaal onmeetbaar is (of zou moeten zijn) durf ik niet te zeggen. Ik meen dat een Home Wizard Socket dit kan met zo'n 1W verbruik, maar die is daar dan ook echt voor gemaakt/geoptimaliseerd.

Ik ben benieuwd of 'we' (of Zendure) die 19W nog (ver) naar beneden zou kunnen krijgen. Zou wel mooi zijn!

Ik weet van de HW PiB dat het opgegeven standbyverbruik van 1W goed klopte. In standby daalde de SOC met ongeveer 1% per etmaal. Van de ~2,5 kWh bruikbaar (0%-100%) komt dat dus neer op ongeveer 25 Wh per 24 uur. Dus 1W verbruik. Dat klopte dus precies.

Bij de Zendure heb ik er niet zo op gelet. Maar bij 19W zou dat echt wel merkbaar moeten zijn. Ik ga er eens op letten.
Devke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:15:
[...]

Vlgs mij maken ze ons al ff bang toch..... dan nog. Geen wifi of internet is noodstroomvoorziening niet kunnen inschakelen (nog).
Voordeel is dat c2000 en de telefoonmasten voorrang hebben. Dus waarschijnlijk heb je nog geen problemen met het offgrid stopcontact op de 2400AC.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

geert1992 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:24:
[...]

Voordeel is dat c2000 en de telefoonmasten voorrang hebben. Dus waarschijnlijk heb je nog geen problemen met het offgrid stopcontact op de 2400AC.
Dat zou mooi zijn. Een betere oplossing vind ik volledig inbakken dan in je product maar goed dat loopt. Althans er zijn verzoeken gedaan.

• a2aan
MikeyMan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:13:
Moet je nog wel een manier vinden om die SOC naar beneden te krijgen bij stroomuitval :P
Die heb ik nu op 10% gezet. Ik zorg er 'handmatig' (via de app) voor dat de SoC niet te lang/vaak onder de 75% zakt, door het systeem standaard in 0W Base Load Mode te hebbben, op dagen dat de zon schijnt tijdelijk te switchen naar Smart Metered Mode i.c.m. Follow the Surplus Power, en daarna nog even via Time Periods met 1200W bijladen indien nodig.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:27:
[...]

Die heb ik nu op 10% gezet. Ik zorg er 'handmatig' (via de app) voor dat de SoC niet te lang/vaak onder de 75% zakt, door het systeem standaard in 0W Base Load Mode te hebbben, op dagen dat de zon schijnt tijdelijk te switchen naar Smart Metered Mode i.c.m. Follow the Surplus Power, en daarna nog even via Time Periods met 1200W bijladen indien nodig.
Ja das ook een optie. Ben je dan niet veel aan het laden/ontladen dan?

Ben trouwens toch benieuwd of die off grid zich uberhaupt aan de minimale SOC houdt.

Kan de zendure twee wifi netwerken "onthouden"? Misschien toch ff hotspot op telefoon aanmelden op het ding.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-12-2025 10:29 ]

• a2aan
Aardedraadje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:16:
Bij de Zendure heb ik er niet zo op gelet. Maar bij 19W zou dat echt wel merkbaar moeten zijn. Ik ga er eens op letten.
Het vervelende is dat er nogal snel een grote discrepantie kan ontstaan tussen we gerapporteerde SoC, en de werkelijke SoC. Je kan eigenlijk alleen iets zinnigs zeggen over de (liefst extern) gemeten in- en uitgaande energie tussen twee momenten van 100% SoC.

Zie mijn post van eerder deze week: de door Zendure gerapporteerde SoC was 86%, de SoC die ik had verwacht (door te compenseren voor de SoC-creep van enkele procentpunten per dag) was 59%, maar op basis van de hoeveelheid energie die er nog in ging, leek het eerder rond de 50% te zijn geweest.

• a2aan
MikeyMan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:29:
Ja das ook een optie. Ben je dan niet veel aan het laden/ontladen dan?
Volgens mij juist niet. Het grootste deel van de tijd is mijn 2400AC idle. Op een dag dat de zon schijnt (niet zo vaak de laatste tijd) draai ik een paar uurtjes NOM, en laad ik daarna nog even bij.

Ik ben er nog niet uit of het zo laat, en hoe vaak ik dan naar de 100% wil (of zelfs 10%), of dat ik een dezer dagen de boel helemaal loskoppel, en het ergens eind februari weer aansluit. Waarscijnlijk als de nieuwigheid, en het plezier van het 'spelen' voorbij is. Want >0,6kWh stand-by verbruik per dag is lastig te verantwoorden om 1-2x per week 0,5-1,5kWh zonne-energie op te vangen.

Moet ik nog wel even testen of Off-Grid werkt, als het systeem helemaal uit (en van de batterij losgekoppeld) is geweest. Anders heb ik er nog niks aan als morgen het transformatorhuisje affikt.
Ik heb hier de offgrid standby getest omdat er nog wat verhalen rond gingen over hoog standby vermogen. Wanneer ik de batterij in standby zet met een SOC van 61% en ik zet de offgrid op mode "Normal" dan zie je in de app het onderstaande;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DvT7qbz_BwLVQANzCe_yxUXiY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLuibARtjkmGFcI9ChdrMLYR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is vervolgens nergens anders terug te zien. Niet aan de KWH MID meter kant en ook niet via de API aan de batterij kant overal staat een niet meetbaar vermogen van <1 watt.

Na de nacht is de SOC nog steeds 61%. Sluit ik een lamp aan van 6 watt op de offgrid dan zie ik ook 6 watt. Schakel ik deze weer uit dan is het <1 watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hh3Ir-jenxNnSzoPHglwTcrtfTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gl3gXSpiLoAyyeWxRChzVWzC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2mQsk_DHlZoGZRhEgK4u5libic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ywsMyr3SwpAyPwHumJMNmTl.jpg?f=fotoalbum_large

Aankomende 2 weken laat ik de offgrid aan staan op mode "Normal".

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gielz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:49:
Ik heb hier de offgrid standby getest omdat er nog wat verhalen rond gingen over hoog standby vermogen. Wanneer ik de batterij in standby zet met een SOC van 61% en ik zet de offgrid op mode "Normal" dan zie je in de app het onderstaande;

[Afbeelding]

Dit is vervolgens nergens anders terug te zien. Niet aan de KWH MID meter kant en ook niet via de API aan de batterij kant overal staat een niet meetbaar vermogen van <1 watt.

Na de nacht is de SOC nog steeds 61%. Sluit ik een lamp aan van 6 watt op de offgrid dan zie ik ook 6 watt. Schakel ik deze weer uit dan is het <1 watt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben ik toch benieuwd of de offgrid uitschakelt als de minimale SOC in beeld komt.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

gielz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie je in de properties nog dat PackPower iets doet? Of bedoel je dat met 'via de API aan de batterijkant'? :)

Eventueel kijken of de BMS'en nog wat aangeven?

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:20

Fremske

and change the world

Kan iemand mij vertellen hoeveel watt je meet als de SF800 Pro in stand-by staat?

Back to the future

Aardedraadje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:09:
[...]

Zie je in de properties nog dat PackPower iets doet? Of bedoel je dat met 'via de API aan de batterijkant'? :)

Eventueel kijken of de BMS'en nog wat aangeven?
Alles is 0, vind het daarom vreemd dat @a2aan dan wel standby vermogen ziet ook in de afname van de SOC.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• a2aan
gielz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:55:
Alles is 0, vind het daarom vreemd dat @a2aan dan wel standby vermogen ziet ook in de afname van de SOC.
De consumptie van mijn 2400AC meet ik met een HomeWizard Socket.

Afname van de SoC ZIE ik niet. Sterker nog: Zendure geeft een toename van de SoC aan, die er in werkelijkheid helemaal niet is. In het beste geval blijft de werkelijke SoC gelijk, maar ik vermoed dat de accu's toch ook nog wel wat energie verliezen, tijdens stand-by.

Verder heb ik even de infraroodthermometer erbij gepakt, en bij een vloertemperatuur van 20,5 graden, meet ik aan de zijkant van de onderste batterij 22 graden, en bovenop de 2400AC module 31,5 graden. Die 24W die ik op de socket meet, wordt dus voornamelijk door de omvormer omgezet in warmte, lijkt het.

Als ik Off-Grid uit zet zal dit waarschijnlijk minder zijn, maar nog steeds significant meer dan 0.

Aan alle mensen met HA die 0W meten op de socket (of met MID in de meterkast), én denken dat de accu's tijdens stand-by óók 0W leveren de vraag: is de omvormer dan ook 'koud' (omgevingstemperatuur)? Als dat zo is, zou ik wensen dat ik mijn systeem via de Zendure app ook in zo'n staat zou kunnen krijgen (maar dan wel met Off-Grid actief, waar ik best 6W verbruik voor over heb).

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

Fremske schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:20:
Vandaag ben ik deze aanbieding tegen gekomen, https://www.reichelt.com/..._x_ab2000x_1920_wh-420397. Een Hyper 2000 met 2kwh batterij voor 534 euro.

Nu vraag ik me af wat jullie zouden adviseren een Hyper 2000 met 2kwh of een SF 800 plus?
Volgens mij is de hyper op alle fronten beter, echter vraag ik me af of deze qua software gelijk is aan de SF800 Plus/Pro?
Ik heb het antwoord niet voor je, maar dat is een mooie aanbieding. Zeker als je vooral wat wilt spelen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• bilgy_no1
casper4253 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:40:
[...]

Doet hij dit niet al met Auto mode?
Ik heb pas 1 dag kunnen testen, dus ben nog niet 100% zeker,

Zet hem op automode en ga dan naar de homepage en klik op thuisinstellingen rechtsboven
kies dan stel elekticiteitsprijs in en vul dan de doelprijzen in.

Ik heb dat gisterenavond gedaan en heeft vannacht opgeladen met de prijs die ik heb ingesteld.
Dus lijkt tot nu toe te werken.
Ja dat werkt dus met absolute grenswaarden. En voor dynamische tarieven is dat dus eigenlijk nutteloos. Want vandaag is €0,26 per kWh hoog (want 's nachts is het €0,15) en wil je dan ontladen, maar op een andere dag kan €0,26 juist laag zijn als het die dag ook €0,47 is in de piek. En dan wil je dus juist gaan laden bij €0,26.

Het systeem heeft wel de data voorhanden van de tarieven van de leverancier en het verbruik. Maar die vaste grenzen passen daar niet bij.

Er zou eigenlijk een Trading Modus moeten komen: instellen hoeveel cycli maximaal per dag en wat de minimaal te realiseren spread tussen inkoop en teruglevering moet zijn.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01
bilgy_no1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:04:
[...]

Ja dat werkt dus met absolute grenswaarden. En voor dynamische tarieven is dat dus eigenlijk nutteloos. Want vandaag is €0,26 per kWh hoog (want 's nachts is het €0,15) en wil je dan ontladen, maar op een andere dag kan €0,26 juist laag zijn als het die dag ook €0,47 is in de piek. En dan wil je dus juist gaan laden bij €0,26.

Het systeem heeft wel de data voorhanden van de tarieven van de leverancier en het verbruik. Maar die vaste grenzen passen daar niet bij.

Er zou eigenlijk een Trading Modus moeten komen: instellen hoeveel cycli maximaal per dag en wat de minimaal te realiseren spread tussen inkoop en teruglevering moet zijn.
Helemaal eens - loop hier zelf ook tegenaan. Je kan dit zo makkelijk en moeilijk maken als maar kan om het optimaal te krijgen, en dat raakt zaken als spread, verbruiks forecast, opwek forecast, aansturing warmtepomp, aansturing EV charger, etc.

Minimale in de Zendure app zou wat mij betreft moeten zijn het "laden op 4 goedkoopste uren van de dag" en keuze om wel/geen aaneengesloten periodes te hanteren. Zoals Homewizard dit (simpel) integreerde heeft in hun HW+ sturing.

De complexe variant moet je echt batterij overstijgend oppakken met HA, Homey of zoals iets EVCC. Daar kan je het zo gek maken als je wil of gewoon een standaard script pakken (zie dit topic).

https://evcc.io/en/
a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:09:
[...]

De consumptie van mijn 2400AC meet ik met een HomeWizard Socket.

Afname van de SoC ZIE ik niet. Sterker nog: Zendure geeft een toename van de SoC aan, die er in werkelijkheid helemaal niet is. In het beste geval blijft de werkelijke SoC gelijk, maar ik vermoed dat de accu's toch ook nog wel wat energie verliezen, tijdens stand-by.

Verder heb ik even de infraroodthermometer erbij gepakt, en bij een vloertemperatuur van 20,5 graden, meet ik aan de zijkant van de onderste batterij 22 graden, en bovenop de 2400AC module 31,5 graden. Die 24W die ik op de socket meet, wordt dus voornamelijk door de omvormer omgezet in warmte, lijkt het.

Als ik Off-Grid uit zet zal dit waarschijnlijk minder zijn, maar nog steeds significant meer dan 0.

Aan alle mensen met HA die 0W meten op de socket (of met MID in de meterkast), én denken dat de accu's tijdens stand-by óók 0W leveren de vraag: is de omvormer dan ook 'koud' (omgevingstemperatuur)? Als dat zo is, zou ik wensen dat ik mijn systeem via de Zendure app ook in zo'n staat zou kunnen krijgen (maar dan wel met Off-Grid actief, waar ik best 6W verbruik voor over heb).
In stand-by voel ik gewoon de omgevingstemperatuur. Als het 31 graden was geweest (omvormer) dan had ik dit zeker gevoeld. Dit is de temperatuur na 1,5 uur inactiviteit van 1 van de sets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TK4iCnfiukq7ISU33b5Yp8x-2Qk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bE1g0YMG6KXvttIUBgaM6nuy.png?f=user_large

• casper4253
bilgy_no1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:04:
[...]

Daar heb je idd een punt, Als het teveel afwijkt dan gaat het niet werken,
Heb ook naar het schema van Taro gekeken door de slimme meter modus te gebruiken met volg de elektriciteitprijs.
Maar snap de wanneer Elektriciteitprijs lager is dan *** pre KWh nog niet :-(
Wat doet dat dan precies?

Ben ook nog aan het zoeken en testen wat het beste zal werken voor mij,

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, is een dag dan wel voldoende prijshorizon?

Als je vannacht bij wijze van spreken 26ct pakt, en morgenmiddag 46 cent zeg maar...?

Haast niet dicht te redeneren hoe je dat optimaal zou uitnutten.

Alles boven de 20% verschil zou in theorie geld moeten opleveren.

• bilgy_no1
MikeyMan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:59:
Maar, is een dag dan wel voldoende prijshorizon?

Als je vannacht bij wijze van spreken 26ct pakt, en morgenmiddag 46 cent zeg maar...?

Haast niet dicht te redeneren hoe je dat optimaal zou uitnutten.

Alles boven de 20% verschil zou in theorie geld moeten opleveren.
Ja dat is een beperking van het systeem van de marktprijzen. Maar daar valt best mee te sturen. Om 1300 uur weet je de prijzen tot middernacht de volgende dag. Er is nu bij het dynamische prijzen topic een heel project gaande om te kijken of er een simpel model is voor een paar dagen vooruit. NB dat blijft altijd lastig, net als de weersvoorspellingen.

• bilgy_no1
casper4253 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:26:
[...]

Daar heb je idd een punt, Als het teveel afwijkt dan gaat het niet werken,
Heb ook naar het schema van Taro gekeken door de slimme meter modus te gebruiken met volg de elektriciteitprijs.
Maar snap de wanneer Elektriciteitprijs lager is dan *** pre KWh nog niet :-(
Wat doet dat dan precies?

Ben ook nog aan het zoeken en testen wat het beste zal werken voor mij,
In het grijze vlakje onder de prijsinstelling ("AC-laadvermogen") stel je in met welk vermogen er moet worden geladen wanneer de prijs laag genoeg is.

• casper4253
bilgy_no1 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:14:
[...]

In het grijze vlakje onder de prijsinstelling ("AC-laadvermogen") stel je in met welk vermogen er moet worden geladen wanneer de prijs laag genoeg is.
OK, Zoiets dus: (Ik zal hier ook eens mee gaan testen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiQHx8AxTZFraW9NwPVSqF_2Npc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qGs3hF6Pl1sYkHT0QpktTiYy.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af heeft dat niet hetzelfde effect als de optie die ik gebruikte? Met de auto modus en de elektriciteit prijs ingesteld in het instellingen menu?

• a2aan
Devke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:24:
In stand-by voel ik gewoon de omgevingstemperatuur. Als het 31 graden was geweest (omvormer) dan had ik dit zeker gevoeld. Dit is de temperatuur na 1,5 uur inactiviteit van 1 van de sets.

[Afbeelding]
Waarmee meet je die omvormertemperatuur? En wat is bij jou de omgevingstemperatuur?

Ik zal Off-Grid wel weer even uit zetten, en kijken hoever de omvormer afkoelt, maar ik denk nu al te weten dat die 19W echt wel 'verbruikt' wordt. Zou mooi zijn als we kunnen bevestigen dat het met HA-aansturing mogelijk is om een 2400AC écht in stand-by te draaien, en nog mooier als we kunnen ontdekken hoe je via de app hetzelfde zou kunnen bereiken!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:01
Clock schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:18:
[...]

Helemaal eens - loop hier zelf ook tegenaan. Je kan dit zo makkelijk en moeilijk maken als maar kan om het optimaal te krijgen, en dat raakt zaken als spread, verbruiks forecast, opwek forecast, aansturing warmtepomp, aansturing EV charger, etc.

Minimale in de Zendure app zou wat mij betreft moeten zijn het "laden op 4 goedkoopste uren van de dag" en keuze om wel/geen aaneengesloten periodes te hanteren. Zoals Homewizard dit (simpel) integreerde heeft in hun HW+ sturing.

De complexe variant moet je echt batterij overstijgend oppakken met HA, Homey of zoals iets EVCC. Daar kan je het zo gek maken als je wil of gewoon een standaard script pakken (zie dit topic).

https://evcc.io/en/
Heb nog even gekeken naar EVCC omdat dit een simpel, laagdrempelig en platform-overstijgend EMS biedt. En ze ondersteunen aansturing van Zendure accu's en HW P1 meters. Tot mijn verbazing werken ook zij nog met een absolute prijs voor AC-charging ipv een relatieve benadering "goedkoopste x uren van de dag". Dus ook geen out-of-the-box oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VPggdwDB2jU-XQdATqUr5RX-kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPUVxgcvYYyvfvVPCDu3BNXz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle andere features zoals opwerk forecast, dynamic price en rule-based charging / discharging wordt wel netjes ondersteund. Zal het binnenkort eens installeren en proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WiRZdawlZaqtse2DMcCJ4zjgzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHHiWRzA9pVnIGfzDE0zgXT5.jpg?f=fotoalbum_large

• Sieggy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:06
Dan65 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:08:
[...]

[...]

Is jouw probleem opgelost? Heb hetzelfde probleem hier ook 3x 230 volt zonder 0 (Neuter) code 40, grounding exception.
Het is opgelost!
Je moet de "grid connected standards" op Belgium zetten.
Vervolgens wordt deze optie beschikbaar: "Dual live wire compatible switch".
Deze zet je aan.
Succes!
Devke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:27:
[...]

- RTE eens
5x teveel heb ik niet gezegd, 2-3x staat er. En ik heb het off-grid stopcontact al een aantal keer gebruikt, komend jaar weet ik al van 2 dagen dat Liander weer onderhoud heeft gepland en dan werkt hij prima hoor, want 4G/5G is dan aanwezig én omdat het gepland onderhoud is kan je de uitgang tijdig aanzetten.

• Sieggy
Sieggy schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:47:
[...]

Het is opgelost!
Je moet de "grid connected standards" op Belgium zetten.
Vervolgens wordt deze optie beschikbaar: "Dual live wire compatible switch".
Deze zet je aan.
Succes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrcuWRt_dMCFtJ0UvsmX9oui8bI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XmViIkiEBeYSzl9ltUe62CF.jpg?f=fotoalbum_large

• Sieggy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYS1R16qiAMYANYloXS6Bdz7q-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cRuPUJZH7ttqweJSvrooaNO0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQGvG7covg-Ik7A2p61T0ol-Ow4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU6UySgpcmVaUAq5jMv70Uun.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand hoe dit mogelijk is?

• a2aan
Gokje: als de minimum SoC is bereikt, wordt het stand-by verbruik (wat kan oplopen tot 19W zonder Off-Grid actief tot 23W met Off-Grid actief), alsnog uit de accu's gehaald, waardoor deze verder leeg lopen.
Taro schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:49:
[...]

5x teveel heb ik niet gezegd, 2-3x staat er. En ik heb het off-grid stopcontact al een aantal keer gebruikt, komend jaar weet ik al van 2 dagen dat Liander weer onderhoud heeft gepland en dan werkt hij prima hoor, want 4G/5G is dan aanwezig én omdat het gepland onderhoud is kan je de uitgang tijdig aanzetten.
m.b.t 5x my bad. Het was nog te vroeg denk ik.

• a2aan
Net even wat testjes gedaan met mijn 2400AC, en ik zie de gekste dingen gebeuren, waarbij de weergave in de Zendure app en de HW Socket elkaar soms meer tegenspreken dan anders. In welke 'staat' het systeem terecht komt lijkt onder andere afhankelijk te zijn van de volgorde waarin je dingen doet, zoals de knop lang indrukken, de stekker uit het stopcontact halen, opladen via een schema, en weer in Base Load 0W zetten.

Wat ik in ieder geval heb zien werken, is dat de Off-Grid poort actief werd nadat het systeem 'uit' is geweest. Dus: knop lang indrukken, stekker eruit halen (LEDjes gaan dan ook allemaal uit), knop weer lang indrukken, en zo'n 30sec daarna ging de Off-Grid poort weer leveren. Dat is mooi.

Het laatst heb ik gedaan: vanuit Base Load Mode 0W (23W op de HW socket), de knop lang indrukken. Resultaat was eerst 8W consumptie op de HW Socket, maar dat is inmiddels gedaald tot 0W. Niet helemaal wat ik wil, maar als het echt 6-8W is wat er nu wordt verbruikt, dan kan/mag dat van mij wel uit de accu komen. Is minder dan 0,2kWh per dag, dus moet dan alsnog iedere week bijladen, maar beter dan continu 23W verbruik.

Ik ga nu kijken of de omvormer ook echt goed afkoelt. Als dat zo is laat ik hem denk ik een week zo staan, om te zien hoeveel energie 'ie in de tussentijd daadwerkelijk verliest. Als 'ie warm blijft, met 0W op de Socket, dan ga ik hem toch maar weer 'gewoon' aan zetten. Of de omvormer van de batterijen afhalen, om helemaal 0W energie te verbruiken.
a2aan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:35:
[...]

Waarmee meet je die omvormertemperatuur? En wat is bij jou de omgevingstemperatuur?

Ik zal Off-Grid wel weer even uit zetten, en kijken hoever de omvormer afkoelt, maar ik denk nu al te weten dat die 19W echt wel 'verbruikt' wordt. Zou mooi zijn als we kunnen bevestigen dat het met HA-aansturing mogelijk is om een 2400AC écht in stand-by te draaien, en nog mooier als we kunnen ontdekken hoe je via de app hetzelfde zou kunnen bereiken!
Omgevingstemperatuur 17 graden. Omvormertemperatuur meet ik in HA. De batterij properties kun je uitlezen. Batterij temperatuur zie je ook in de app.

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.