• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@peterbier maar dan heb je het offgrid stopcontact continu aan staan al?

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21
Bikkelreal schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:54:
[...]

20% blijft 20% of je nou 2,88KW hebt of 21KW of meer units.
20% blijft 20% maar je RTE zal iets lager zijn omdat de omvormers allemaal stroom gebruiken. T.o.v. andere systemen is Zendure vaak goedkoper, met batterijverwarming en ingebouwd blussysteem.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

Begrijp dat de HomeWizard P1-meter ondersteuning inderdaad onderweg is. De huidige Zendure App versie ondersteunt het blijkbaar al, maar de devices hebben eerst nog een nieuwe firmware nodig. Echter raden ze die beta versie firmware op dit moment af omdat het geheugen daarmee vol kan lopen. Ik zie er daarom zelf van af dit te testen.

Afijn: HomeWizard P1-meter ondersteuning komt er spoedig en eindelijk aan!

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15:04
Taro schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:43:
Mooi! Kan mijn net nieuw aangeschafte P1-splitter er weer tussenuit... Maar het ruimt dan wel netjes op, én het laat weer zien dat R&D van Zendure echt wel bezig is met de juiste dingen voor de Nederlandse markt.
Begrijp dat de HomeWizard P1-meter ondersteuning inderdaad onderweg is. De huidige Zendure App versie ondersteunt het blijkbaar al, maar de devices hebben eerst nog een nieuwe firmware nodig. Echter raden ze die beta versie firmware op dit moment af omdat het geheugen daarmee vol kan lopen. Ik zie er daarom zelf van af dit te testen.

Zonet even gekeken, maar ik zie hem zelf niet in de lijst staan bij zendure app -> devices -> +.
Hoe bedoel je dat de huidige app versie het al ondersteund?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Gezien alle commotie rondom het off-grid stopcontact van de afgelopen dagen, ben ik zelf ook even wat andere zaken gaan testen.
Ik heb mijn 2400AC volledig van internet losgekoppeld door hem in UniFi te blokkeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW2V6Oj_0I3dqjUjsOaQ_5zeHtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v04jYBySwwffxeDqDOkvqBPF.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op mijn telefoon gekeken onder welke naam de 2400AC in mijn Bluetooth lijst verschijnt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOoUtOdaubma7S5UBhqQE8sJNbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7OusumNyLD860XFwhlCT5gAo.png?f=fotoalbum_large
Dit heb ik gedaan om specifiek de Bluetooth Home Assistant verbinding te testen, zonder verbinding naar buiten.

Wat mij daarbij opvalt, is het volgende:

In Home Assistant zie ik de verbindingsstatus niet veranderen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWRHD_wTYKheEnR1TGEe2fq_DQg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mjuVoKBnZxwpD9UYJWPF8a4I.png?f=user_large
In het overzicht van Bluetooth-apparaten binnen HA zie ik het apparaat wél correct verschijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwrMj8d_o9wwZUe-xcn_Ocw126g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/msneOVYP0Zs1D9j7T5v3E0zb.png?f=fotoalbum_large

Helaas lukt het mij niet om het apparaat aan te sturen via Home Assistant zodra de internetverbinding ontbreekt. Ik heb onder andere geprobeerd om het minimum en maximum State of Charge aan te passen. Ook heb ik handmatig geprobeerd te laden/ontladen. Helaas hebben deze triggers geen enkel effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulzegIqfDPVGi9FnQ8BO6Y2Tr9U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vr4zNUQpDL5XsY4Sid86JLII.png?f=user_large

Geen van deze acties lijkt effect te hebben; de commando’s worden simpelweg niet uitgevoerd, ondanks dat het apparaat zichtbaar is via Bluetooth.

Mis ik iets? Dit werkte voorheen met de Hyper wel.

Ook het offgrid stopcontact kon ik niet aansturen :+ .

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
geert1992 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:09:
Gezien alle commotie rondom het off-grid stopcontact van de afgelopen dagen, ben ik zelf ook even wat andere zaken gaan testen.
Ik heb mijn 2400AC volledig van internet losgekoppeld door hem in UniFi te blokkeren:
[Afbeelding]

Ik heb op mijn telefoon gekeken onder welke naam de 2400AC in mijn Bluetooth lijst verschijnt:
[Afbeelding]
Dit heb ik gedaan om specifiek de Bluetooth Home Assistant verbinding te testen, zonder verbinding naar buiten.

Wat mij daarbij opvalt, is het volgende:

In Home Assistant zie ik de verbindingsstatus niet veranderen;
[Afbeelding]
In het overzicht van Bluetooth-apparaten binnen HA zie ik het apparaat wél correct verschijnen.
[Afbeelding]

Helaas lukt het mij niet om het apparaat aan te sturen via Home Assistant zodra de internetverbinding ontbreekt. Ik heb onder andere geprobeerd om het minimum en maximum State of Charge aan te passen. Ook heb ik handmatig geprobeerd te laden/ontladen. Helaas hebben deze triggers geen enkel effect.
[Afbeelding]

Geen van deze acties lijkt effect te hebben; de commando’s worden simpelweg niet uitgevoerd, ondanks dat het apparaat zichtbaar is via Bluetooth.

Mis ik iets? Dit werkte voorheen met de Hyper wel.
Mooie test! Ik dacht gisteren namelijk gelukkig hebben we HA nog :/

De Bluetooth variant van de Zendure is dat het zelfde device in HA als de wifi variant of heb je in HA 2 devices en probeer je via de wifi variant wijzigingen te pushen?

Ohw en denk ik ook wel belangrijk om te vermelden, welke integratie gebruik je.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:19:
[...]

Mooie test! Ik dacht gisteren namelijk gelukkig hebben we HA nog :/

De Bluetooth variant van de Zendure is dat het zelfde device in HA als de wifi variant of heb je in HA 2 devices en probeer je via de wifi variant wijzigingen te pushen?

Ohw en denk ik ook wel belangrijk om te vermelden, welke integratie gebruik je.
Bij de Hyper was dat hetzelfde device, maar zag je bij connectie status hoe de verbinding was opgezet; mqtt,bluetooth,cloud... etc etc.
Nu staat Bluetooth bij de 2400AC standaard uit zodra er een wifi-verbinding is, waarschijnlijk om energie te besparen (en daarom is de 2400AC efficiënter 8)7 ). Mogelijk zit daar dus het verschil.

Getest met de officiele -hacs :+ - integratie.

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 16-12-2025 09:36 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:12
Devke schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:35:
[...]

Hoogte 60,5 cm (exclusief koeler)
Breedte 48 cm (exclusief uitstekend netsnoer), reken hier een 10 a 15 cm extra.
Diepte 32 cm
Hoe hoog is het met 4 modules?

[ Voor 192% gewijzigd door Pakhaas op 16-12-2025 09:40 ]

Pakhaas schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:36:
Ik heb op de Zendure site gezocht maar ik kon niet vinden wat het formaat is als je 4 modules op elkaar zet met de omvormer erboven. Wat is de hoogte, breedte en diepte?
Zojuist even naar boven gelopen.
De stapel hier is 78cm hoog, 48cm breed en 32cm diep, niet op de millimeter gemeten.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:12
geert1992 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:39:
[...]

Zojuist even naar boven gelopen.
De stapel hier is 78cm hoog, 48cm breed en 32cm diep, niet op de millimeter gemeten.
Super, dat is voldoende! Valt mij alles mee.

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Helahola! schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:57:
[...]
Het blokje hangt in de garage vlakbij de Zendure en ook vlakbij het (extra) wifi punt in dezelfde garage.
Is er dan een meerwaarde om hem bij de router in huis te houden vlakbij de p1? Zo ja, waardoor zou dat dan een meerwaarde zijn?
In mijn ogen geen meerwaarde, ik heb zelf het blokje en de accu in de kelder staan en de P1 dongle in de meterkast. Ik vroeg het me gewoon af omdat een andere reactie ergens in dit topic aangaf dat het blokje in de buurt van de meterkast moest hangen.
Voor wat het waard is: zojuist nogmaals de firmware update geprobeerd en nu in 1x gelukt.

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Zojuist een +1 vote naar Zendure support gestuurd voor de discussie die hier gaande is over offline werking van de app om de offgrid output van een 2400AC te kunnen activeren zonder internet connectie. Binnen een minuut (dus AI) kreeg ik onderstaande terug (mijn vetgedrukt):

"Thank you for your suggestion regarding offline AC output activation for the Zendure app. Currently, the AC output can be activated either through the Zendure app or by pressing the AC power button on the device. The app requires connectivity to manage certain functions, but your feedback about enabling offline activation in case of grid and cellular network outages is valuable.

For now, you can activate the AC output manually by pressing the AC power button on the device.
"

Ik heb het niet geprobeerd want ik wil niet perongeluk mijn wifi resetten, maar ik geloof hier geen snars van. Is dit niet wat anderen recent gevraagd hebben aan Zendure? Hoe zit dit met die AC power button dan precies om het AC output stopcontact te activeren?

• a2aan
Bij mij staat de 2400AC het grootste deel van de tijd in Base Load met 0W ontladen. Wat ik zie is niet alleen 19W consumptie (24W sinds ik Off-Grid continu actief heb), maar ook dat de gerapporteerde SoC langzaam maar gestaag oploopt. Van 69% op zaterdagmiddag, tot 86% vanochtend (17 procentpunt in 64 uur). In de dagen daarvoor was de zichtbare SoC creep iets minder (aangezien ik ook af en toe NOM heb gedraaid, en op schema wat bijgeladen), maar de totale SoC creep schat ik in op zo'n 27 procentpunt.

Een week geleden, toen ik het systeem net nieuw had, heb ik voor het laatst tot 100% geladen, dus nu leek me een mooi moment om te kijken of de SoC creep 'echt' is, of niet. Ik zou verwachten dat de werkelijke SoC ergens tussen de 59% en 86% zou zijn.

Niet helemaal verrassend lag de werkelijkheid ver bij 86% vandaan. Er is nu 3,32kWh bij geladen, wat bijna 58% van 5,76kWh is. Als je daar zo'n 10% (een richting) verlies afhaalt, is dat nog steeds zo'n 52%. De werkelijke SoC van de accu's leek dus eerder 48%, terwijl ik 59% 'verwacht' had, en de app 86% aangaf.

Hoe zou het komen dat Zendure 'denkt' dat de SoC oploopt tijdens stand-by, terwijl het in werkelijkheid terugloopt (ondanks de 19-24W netconsumptie)? De 'tellertjes' met Charge/Discharge van de batterij, per dag, geven "--" aan, maar de SoC grafiek loopt toch zichtbaar op. Vreemde bug, maar of het zin heeft om (ook) deze in te dienen...

• a2aan
Intussen, na enkele dagen stilte, twee nieuwe reacties van weer dezelfde Zendure Support medewerker. Ik vermoed dat het een echt persoon is, en dus niet AI Allice.

Op mijn feature request om 75% minimum SoC instelbaar te maken kwam de vraag om verdere onderbouwing (heb ik gegeven).

Op mijn bug report van 0W consumption na het bereiken van de minimaal ingestelde SoC kwam de vraag om een screenshot, en om de gebruikersnaam en wachtwoord van mijn account. Inclusief de suggestie, met uitleg, om een tijdelijk wachtwoord aan te maken, en die weer te veranderen als ze klaar zijn.

Laat ik het positief bekijken: het geeft een veilig gevoel dat niemand, zelfs Zendure Support niet, zonder mijn wachtwoord bij mijn systeem kan. Maar erg professioneel vind ik het niet...

Ik heb ze gevraagd of ze het scenario niet met hun eigen systemen kunnen reproduceren.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:31

Heb ik toch voor niks een p1 splitter en zendure p1 meter gekocht 😂

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:55
a2aan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:45:
Bij mij staat de 2400AC het grootste deel van de tijd in Base Load met 0W ontladen. Wat ik zie is niet alleen 19W consumptie (24W sinds ik Off-Grid continu actief heb), maar ook dat de gerapporteerde SoC langzaam maar gestaag oploopt. Van 69% op zaterdagmiddag, tot 86% vanochtend (17 procentpunt in 64 uur). In de dagen daarvoor was de zichtbare SoC creep iets minder (aangezien ik ook af en toe NOM heb gedraaid, en op schema wat bijgeladen), maar de totale SoC creep schat ik in op zo'n 27 procentpunt.

Een week geleden, toen ik het systeem net nieuw had, heb ik voor het laatst tot 100% geladen, dus nu leek me een mooi moment om te kijken of de SoC creep 'echt' is, of niet. Ik zou verwachten dat de werkelijke SoC ergens tussen de 59% en 86% zou zijn.

Niet helemaal verrassend lag de werkelijkheid ver bij 86% vandaan. Er is nu 3,32kWh bij geladen, wat bijna 58% van 5,76kWh is. Als je daar zo'n 10% (een richting) verlies afhaalt, is dat nog steeds zo'n 52%. De werkelijke SoC van de accu's leek dus eerder 48%, terwijl ik 59% 'verwacht' had, en de app 86% aangaf.

Hoe zou het komen dat Zendure 'denkt' dat de SoC oploopt tijdens stand-by, terwijl het in werkelijkheid terugloopt (ondanks de 19-24W netconsumptie)? De 'tellertjes' met Charge/Discharge van de batterij, per dag, geven "--" aan, maar de SoC grafiek loopt toch zichtbaar op. Vreemde bug, maar of het zin heeft om (ook) deze in te dienen...
Dat standby verbruik is stiekem best hoog. Als je gemiddeld uitgaat van 20W dan is dat al bijna een halve kWh in een etmaal en 3,5 kWh in een week.

Dat komt dan wel overeen met hetgeen je na een week hebt bijgeladen (hoewel je ook aangaf wat NOM te hebben gedaan in die week).

Dit praat uiteraard de grote afwijking in de SOC niet goed.

Maar ik denk dat het wellicht te maken heeft met dagelijks een kleine gedeeltelijke cyclus draaien van een paar procent plus en min. LFP heeft gewoon regelmatig een lading tot 100% nodig en als je 7x 10% bijlaadt en ontlaadt is het BMS de kluts kennelijk snel kwijt.

Is die 1x per maand naar 100% laden, dan laten zakken tot 50% niet een soort winterslaap-modus? Dus bedoeld voor opslag in de winter. Ik denk je bij actief gebruik beter wat vaker tot 100% kunt laden.

Maar goed, dat is mijn idee obv batterijen en ik moet het Zendure systeem en z'n instellingen nog leren kennen...

• G-addict
Vraagje... ik heb mijn Solarflow 2400AC ingesteld op opladen tot 70% en ontladen tot 40% in batterij instellingen. Als ik daarna HEMS inschakel om de accu NOM te laten regelen dan gaan deze instellingen direct terug naar 20%-100%. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd? Ik wil de accu niet zover ontladen aangezien hij toch bijna niet wordt bijgeladen, maar ik wil de overtollige energie zoveel mogelijk opslaan in de accu.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
G-addict schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:51:
Vraagje... ik heb mijn Solarflow 2400AC ingesteld op opladen tot 70% en ontladen tot 40% in batterij instellingen. Als ik daarna HEMS inschakel om de accu NOM te laten regelen dan gaan deze instellingen direct terug naar 20%-100%. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd? Ik wil de accu niet zover ontladen aangezien hij toch bijna niet wordt bijgeladen, maar ik wil de overtollige energie zoveel mogelijk opslaan in de accu.
Waarschijnlijk zijn die 40-70% instellingen voor de SolarFlow zelf wanneer je HEMS uit hebt staan. Maar je kunt dit ook apart in HEMS instellen:

- HEMS inschakelen (indien van toepassing)
- Naar het Home tabje
- Tik op het icoon rechtsbovenin
- Batterij instellingen
- Min/Max SoC op 40-70% zetten
- Klik op terug
- Zou nu opgeslagen moeten zijn binnen HEMS

🔋 5.76 kWh Zendure 2400 AC | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• Acidrain
  • Nu online
Ik zou die max soc lekker naar 100% zetten. Als je alleen maar tussen de 40 en de 70 gaat pingelen ga je gegarandeerd problemen krijgen.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• lars1986
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Ik heb de P1 Meter van Zendure nog niet besteld maar begrijp dat dit binnenkort dus ook moet kunnen met de Homewizard P1 Meter... Deze is een stuk goedkoper! Zijn alle functionaliteiten hetzelfde als je de homewizard P1 meter zou gebruiken?

Ik zie in de Zendure app nog geen koppeling staan met Homewizard maar wie weet komt dat dus snel?

• G-addict
crbnnw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:26:
[...]

Waarschijnlijk zijn die 40-70% instellingen voor de SolarFlow zelf wanneer je HEMS uit hebt staan. Maar je kunt dit ook apart in HEMS instellen:

- HEMS inschakelen (indien van toepassing)
- Naar het Home tabje
- Tik op het icoon rechtsbovenin
- Batterij instellingen
- Min/Max SoC op 40-70% zetten
- Klik op terug
- Zou nu opgeslagen moeten zijn binnen HEMS
Thx! Ga ik straks even proberen. Tussen de middag even de omvormer en p1 meter gecontroleerd op beschikbare updates. Voor de p1 meter was er een update welke is mislukt waardoor de gehele p1 meter nu is verdwenen uit de app. Meterkast zit achter een kapstok en schoenenrek dus dat kost wat moeite ;)

• G-addict
Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:31:
Ik zou die max soc lekker naar 100% zetten. Als je alleen maar tussen de 40 en de 70 gaat pingelen ga je gegarandeerd problemen krijgen.
Waarom verwacht je problemen? Ik begreep onlangs van iemand dat je de capaciteit het beste rond de 50% kunt houden als je de accu weinig of niet gebruikt. Ik gebruik de zendure voor NOM dus deze maanden komt er niet veel energie van het dak in de accu. Daarom niet lager dan 40%. Ik denk dat ik 90% of 100% ook wel probleemloos in kan stellen aangezien ik dit toch niet ga halen.
Vanaf maart ga ik wel naar 20-90% of 20-100% al zou ik verwachten dat 20-90% beter is voor de levensduur van de accu.

• Acidrain
  • Nu online
G-addict schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:37:
[...]

Waarom verwacht je problemen? Ik begreep onlangs van iemand dat je de capaciteit het beste rond de 50% kunt houden als je de accu weinig of niet gebruikt. Ik gebruik de zendure voor NOM dus deze maanden komt er niet veel energie van het dak in de accu. Daarom niet lager dan 40%. Ik denk dat ik 90% of 100% ook wel probleemloos in kan stellen aangezien ik dit toch niet ga halen.
Vanaf maart ga ik wel naar 20-90% of 20-100% al zou ik verwachten dat 20-90% beter is voor de levensduur van de accu.
Als je de accu niet gebruikt kun je hem het beste met 50% weg zetten, wel nadat je hem 100% hebt gehad en in een rechte lijn zonder bijladen naar 50% hebt gebracht.

De accu rond 50% proberen te houden met laden en ontladen geeft gegarandeerd problemen. Die 50% is namelijk een schatting, dat kan net zo goed 40 of 60% zijn. Of zelfs 10% of misschien zelfs wel helemaal 0% op den duur..
Pas op 100% weet de BMS dat de accu 100% is alles daaronder is een hele grote schatting.

Edit:
Heel mooi uitgelegd in de filmpjes van Will die in de OP staan.
Deze:
YouTube: LiFePO4 Longevity Discussion! Why Charge to 100%?! For Solar??
En deze:
YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...

[ Voor 16% gewijzigd door Acidrain op 16-12-2025 14:45 ]

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is waarschijnlijk waarom Zendure automatisch een calibratie (volledige charge/discharge cycle) doet wanneer de 10% en 100% niet recent is aangetikt. Ik meen dat voor 'recent' naar de afgelopen 30 dagen wordt gekeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2025 14:54 ]

• a2aan
Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:42:
Als je de accu niet gebruikt kun je hem het beste met 50% weg zetten, wel nadat je hem 100% hebt gehad en in een rechte lijn zonder bijladen naar 50% hebt gebracht.
Wat zijn de beste opties voor "wegzetten"? Alleen de knop 6sec ingedrukt houden, of beter toch ook de 'bovenkant' fysiek van de accu's afhalen (en de stekker uit het stopcontact)?

Ik vraag me hier nu namelijk serieus af of ik het de >0,6kWh per dag stand-by verbruik wel waard vind om af en toe 1-2kWh teruglevering van PV-overschot te voorkomen. Daarnaast moet ik nu handmatig zorgen voor een SoC van ~75% (wil ik graag om voorbereid te zijn op een eventueel rampscenario), én houdt 'ie zijn SoC niet vast tijdens stand-by (zie mijn eerdere bericht van vandaag).

Dus ik neig nu naar nog één keer opladen tot 100%, ontladen tot iets onder de 80%, en dan helemaal uit zetten tot ergens eind februari/begin maart, als er weer structureel PV-overschot is. Maar dan moet 'ie dus wel écht helemaal uit staan.

Moet ik nog wel testen of de Off-Grid poort direct werkt als 'ie van helemaal uit weer aan gaat...

• G-addict
Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:42:
[...]

De accu rond 50% proberen te houden met laden en ontladen geeft gegarandeerd problemen. Die 50% is namelijk een schatting, dat kan net zo goed 40 of 60% zijn. Of zelfs 10% of misschien zelfs wel helemaal 0% op den duur..
Pas op 100% weet de BMS dat de accu 100% is alles daaronder is een hele grote schatting.

Edit:
Heel mooi uitgelegd in de filmpjes van Will die in de OP staan.
Deze:
YouTube: LiFePO4 Longevity Discussion! Why Charge to 100%?! For Solar??
En deze:
YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...
Ok, maar de accu gaat toch maandelijks vanzelf naar 100%? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het ding draait hier nog geen maand haha.

• Acidrain
  • Nu online
Zr40 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:53:
Dat is waarschijnlijk waarom Zendure automatisch een calibratie (volledige charge/discharge cycle) doet wanneer de 10% en 100% niet recent is aangetikt. Ik meen dat voor 'recent' naar de afgelopen 30 dagen wordt gekeken.
G-addict schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:07:
[...]

Ok, maar de accu gaat toch maandelijks vanzelf naar 100%? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het ding draait hier nog geen maand haha.
Klopt maar je ziet aan de berichten hier o.a. die van @Polvo176 dat 1 keer in de maand echt niet genoeg is. Die had na 2 weken nom al problemen.
Ik zal het bericht zo linken als ik het bericht gevonden heb.
Polvo176 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
a2aan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:04:
[...]

Wat zijn de beste opties voor "wegzetten"? Alleen de knop 6sec ingedrukt houden, of beter toch ook de 'bovenkant' fysiek van de accu's afhalen (en de stekker uit het stopcontact)?

Ik vraag me hier nu namelijk serieus af of ik het de >0,6kWh per dag stand-by verbruik wel waard vind om af en toe 1-2kWh teruglevering van PV-overschot te voorkomen. Daarnaast moet ik nu handmatig zorgen voor een SoC van ~75% (wil ik graag om voorbereid te zijn op een eventueel rampscenario), én houdt 'ie zijn SoC niet vast tijdens stand-by (zie mijn eerdere bericht van vandaag).

Dus ik neig nu naar nog één keer opladen tot 100%, ontladen tot iets onder de 80%, en dan helemaal uit zetten tot ergens eind februari/begin maart, als er weer structureel PV-overschot is. Maar dan moet 'ie dus wel écht helemaal uit staan.

Moet ik nog wel testen of de Off-Grid poort direct werkt als 'ie van helemaal uit weer aan gaat...
Ik heb mijn Delta Pro uit gezet en afgekoppeld rond de 90%
50% wordt aangeraden maar is volgens mij geen harde eis. Ik wil wat calamiteit buffer hebben dus heb besloten voor de ongv. 90% te gaan en ik check soms door hem ff aan te zetten of hij daar nog op staat. Wat natuurlijk schijn veiligheid is want hij hoeft daar helemaal niet meer op te staan dat weet je pas als je weer 100% bent geweest |:(

Voor de rest zou ik inderdaad jou mogelijke scenario die je wil hanteren bij nood (wat voor nood dan ook, van oorlog tot een stroomstoring in de straat..) volledig een keer doorlopen zodat je weet dat dat werkt voor jou.
EVT op papier zetten en in je meterkast hangen zodat je huisgenoten het ook weten/kunnen mocht jou wat overkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Acidrain op 16-12-2025 15:22 ]

• ElfElf
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Iemand ervaring met in een setup van 2 * (AC2400 + 2 ABX3000) om 1 van de 2 omvormers af te schakelen en mogelijks 1 batterij tijdelijk te verplaatsen naar de werkende omvormer? Toch niet genoeg vermogen van de zonnepanelen en batterijen gevuld met zonneergie in de periode november - januari en met mijn warmtepomp is alles wat opgeslagen kan worden zowiezo op ook aan 2400 watt maximum ontladen.

[ Voor 4% gewijzigd door ElfElf op 16-12-2025 15:32 ]

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.