20% blijft 20% maar je RTE zal iets lager zijn omdat de omvormers allemaal stroom gebruiken. T.o.v. andere systemen is Zendure vaak goedkoper, met batterijverwarming en ingebouwd blussysteem.Bikkelreal schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:54:
[...]
20% blijft 20% of je nou 2,88KW hebt of 21KW of meer units.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Afijn: HomeWizard P1-meter ondersteuning komt er spoedig en eindelijk aan!
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Mooi! Kan mijn net nieuw aangeschafte P1-splitter er weer tussenuit... Maar het ruimt dan wel netjes op, én het laat weer zien dat R&D van Zendure echt wel bezig is met de juiste dingen voor de Nederlandse markt.Taro schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:43:
Zonet even gekeken, maar ik zie hem zelf niet in de lijst staan bij zendure app -> devices -> +.Taro schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:43:
Begrijp dat de HomeWizard P1-meter ondersteuning inderdaad onderweg is. De huidige Zendure App versie ondersteunt het blijkbaar al, maar de devices hebben eerst nog een nieuwe firmware nodig. Echter raden ze die beta versie firmware op dit moment af omdat het geheugen daarmee vol kan lopen. Ik zie er daarom zelf van af dit te testen.
Hoe bedoel je dat de huidige app versie het al ondersteund?
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Ik heb mijn 2400AC volledig van internet losgekoppeld door hem in UniFi te blokkeren:
Ik heb op mijn telefoon gekeken onder welke naam de 2400AC in mijn Bluetooth lijst verschijnt:
/f/image/7OusumNyLD860XFwhlCT5gAo.png?f=fotoalbum_large)
Dit heb ik gedaan om specifiek de Bluetooth Home Assistant verbinding te testen, zonder verbinding naar buiten.
Wat mij daarbij opvalt, is het volgende:
In Home Assistant zie ik de verbindingsstatus niet veranderen;
In het overzicht van Bluetooth-apparaten binnen HA zie ik het apparaat wél correct verschijnen.
Helaas lukt het mij niet om het apparaat aan te sturen via Home Assistant zodra de internetverbinding ontbreekt. Ik heb onder andere geprobeerd om het minimum en maximum State of Charge aan te passen. Ook heb ik handmatig geprobeerd te laden/ontladen. Helaas hebben deze triggers geen enkel effect.
:strip_exif()/f/image/vr4zNUQpDL5XsY4Sid86JLII.png?f=user_large)
Geen van deze acties lijkt effect te hebben; de commando’s worden simpelweg niet uitgevoerd, ondanks dat het apparaat zichtbaar is via Bluetooth.
Mis ik iets? Dit werkte voorheen met de Hyper wel.
Ook het offgrid stopcontact kon ik niet aansturen
5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless
Mooie test! Ik dacht gisteren namelijk gelukkig hebben we HA noggeert1992 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:09:
Gezien alle commotie rondom het off-grid stopcontact van de afgelopen dagen, ben ik zelf ook even wat andere zaken gaan testen.
Ik heb mijn 2400AC volledig van internet losgekoppeld door hem in UniFi te blokkeren:
[Afbeelding]
Ik heb op mijn telefoon gekeken onder welke naam de 2400AC in mijn Bluetooth lijst verschijnt:
[Afbeelding]
Dit heb ik gedaan om specifiek de Bluetooth Home Assistant verbinding te testen, zonder verbinding naar buiten.
Wat mij daarbij opvalt, is het volgende:
In Home Assistant zie ik de verbindingsstatus niet veranderen;
[Afbeelding]
In het overzicht van Bluetooth-apparaten binnen HA zie ik het apparaat wél correct verschijnen.
[Afbeelding]
Helaas lukt het mij niet om het apparaat aan te sturen via Home Assistant zodra de internetverbinding ontbreekt. Ik heb onder andere geprobeerd om het minimum en maximum State of Charge aan te passen. Ook heb ik handmatig geprobeerd te laden/ontladen. Helaas hebben deze triggers geen enkel effect.
[Afbeelding]
Geen van deze acties lijkt effect te hebben; de commando’s worden simpelweg niet uitgevoerd, ondanks dat het apparaat zichtbaar is via Bluetooth.
Mis ik iets? Dit werkte voorheen met de Hyper wel.
De Bluetooth variant van de Zendure is dat het zelfde device in HA als de wifi variant of heb je in HA 2 devices en probeer je via de wifi variant wijzigingen te pushen?
Ohw en denk ik ook wel belangrijk om te vermelden, welke integratie gebruik je.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Bij de Hyper was dat hetzelfde device, maar zag je bij connectie status hoe de verbinding was opgezet; mqtt,bluetooth,cloud... etc etc.Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:19:
[...]
Mooie test! Ik dacht gisteren namelijk gelukkig hebben we HA nog![]()
De Bluetooth variant van de Zendure is dat het zelfde device in HA als de wifi variant of heb je in HA 2 devices en probeer je via de wifi variant wijzigingen te pushen?
Ohw en denk ik ook wel belangrijk om te vermelden, welke integratie gebruik je.
Nu staat Bluetooth bij de 2400AC standaard uit zodra er een wifi-verbinding is, waarschijnlijk om energie te besparen (en daarom is de 2400AC efficiënter
Getest met de officiele -hacs
[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 16-12-2025 09:36 ]
Hoe hoog is het met 4 modules?Devke schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:35:
[...]
Hoogte 60,5 cm (exclusief koeler)
Breedte 48 cm (exclusief uitstekend netsnoer), reken hier een 10 a 15 cm extra.
Diepte 32 cm
[ Voor 192% gewijzigd door Pakhaas op 16-12-2025 09:40 ]
Zojuist even naar boven gelopen.Pakhaas schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:36:
Ik heb op de Zendure site gezocht maar ik kon niet vinden wat het formaat is als je 4 modules op elkaar zet met de omvormer erboven. Wat is de hoogte, breedte en diepte?
De stapel hier is 78cm hoog, 48cm breed en 32cm diep, niet op de millimeter gemeten.
Super, dat is voldoende! Valt mij alles mee.geert1992 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:39:
[...]
Zojuist even naar boven gelopen.
De stapel hier is 78cm hoog, 48cm breed en 32cm diep, niet op de millimeter gemeten.
In mijn ogen geen meerwaarde, ik heb zelf het blokje en de accu in de kelder staan en de P1 dongle in de meterkast. Ik vroeg het me gewoon af omdat een andere reactie ergens in dit topic aangaf dat het blokje in de buurt van de meterkast moest hangen.Helahola! schreef op maandag 15 december 2025 @ 21:57:
[...]
Het blokje hangt in de garage vlakbij de Zendure en ook vlakbij het (extra) wifi punt in dezelfde garage.
Is er dan een meerwaarde om hem bij de router in huis te houden vlakbij de p1? Zo ja, waardoor zou dat dan een meerwaarde zijn?
Voor wat het waard is: zojuist nogmaals de firmware update geprobeerd en nu in 1x gelukt.
"Thank you for your suggestion regarding offline AC output activation for the Zendure app. Currently, the AC output can be activated either through the Zendure app or by pressing the AC power button on the device. The app requires connectivity to manage certain functions, but your feedback about enabling offline activation in case of grid and cellular network outages is valuable.
For now, you can activate the AC output manually by pressing the AC power button on the device."
Ik heb het niet geprobeerd want ik wil niet perongeluk mijn wifi resetten, maar ik geloof hier geen snars van. Is dit niet wat anderen recent gevraagd hebben aan Zendure? Hoe zit dit met die AC power button dan precies om het AC output stopcontact te activeren?
Een week geleden, toen ik het systeem net nieuw had, heb ik voor het laatst tot 100% geladen, dus nu leek me een mooi moment om te kijken of de SoC creep 'echt' is, of niet. Ik zou verwachten dat de werkelijke SoC ergens tussen de 59% en 86% zou zijn.
Niet helemaal verrassend lag de werkelijkheid ver bij 86% vandaan. Er is nu 3,32kWh bij geladen, wat bijna 58% van 5,76kWh is. Als je daar zo'n 10% (een richting) verlies afhaalt, is dat nog steeds zo'n 52%. De werkelijke SoC van de accu's leek dus eerder 48%, terwijl ik 59% 'verwacht' had, en de app 86% aangaf.
Hoe zou het komen dat Zendure 'denkt' dat de SoC oploopt tijdens stand-by, terwijl het in werkelijkheid terugloopt (ondanks de 19-24W netconsumptie)? De 'tellertjes' met Charge/Discharge van de batterij, per dag, geven "--" aan, maar de SoC grafiek loopt toch zichtbaar op. Vreemde bug, maar of het zin heeft om (ook) deze in te dienen...
Op mijn feature request om 75% minimum SoC instelbaar te maken kwam de vraag om verdere onderbouwing (heb ik gegeven).
Op mijn bug report van 0W consumption na het bereiken van de minimaal ingestelde SoC kwam de vraag om een screenshot, en om de gebruikersnaam en wachtwoord van mijn account. Inclusief de suggestie, met uitleg, om een tijdelijk wachtwoord aan te maken, en die weer te veranderen als ze klaar zijn.
Laat ik het positief bekijken: het geeft een veilig gevoel dat niemand, zelfs Zendure Support niet, zonder mijn wachtwoord bij mijn systeem kan. Maar erg professioneel vind ik het niet...
Ik heb ze gevraagd of ze het scenario niet met hun eigen systemen kunnen reproduceren.
Heb ik toch voor niks een p1 splitter en zendure p1 meter gekocht 😂Taro schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:43:
Begrijp dat de HomeWizard P1-meter ondersteuning inderdaad onderweg is. De huidige Zendure App versie ondersteunt het blijkbaar al, maar de devices hebben eerst nog een nieuwe firmware nodig. Echter raden ze die beta versie firmware op dit moment af omdat het geheugen daarmee vol kan lopen. Ik zie er daarom zelf van af dit te testen.
Dat standby verbruik is stiekem best hoog. Als je gemiddeld uitgaat van 20W dan is dat al bijna een halve kWh in een etmaal en 3,5 kWh in een week.a2aan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:45:
Bij mij staat de 2400AC het grootste deel van de tijd in Base Load met 0W ontladen. Wat ik zie is niet alleen 19W consumptie (24W sinds ik Off-Grid continu actief heb), maar ook dat de gerapporteerde SoC langzaam maar gestaag oploopt. Van 69% op zaterdagmiddag, tot 86% vanochtend (17 procentpunt in 64 uur). In de dagen daarvoor was de zichtbare SoC creep iets minder (aangezien ik ook af en toe NOM heb gedraaid, en op schema wat bijgeladen), maar de totale SoC creep schat ik in op zo'n 27 procentpunt.
Een week geleden, toen ik het systeem net nieuw had, heb ik voor het laatst tot 100% geladen, dus nu leek me een mooi moment om te kijken of de SoC creep 'echt' is, of niet. Ik zou verwachten dat de werkelijke SoC ergens tussen de 59% en 86% zou zijn.
Niet helemaal verrassend lag de werkelijkheid ver bij 86% vandaan. Er is nu 3,32kWh bij geladen, wat bijna 58% van 5,76kWh is. Als je daar zo'n 10% (een richting) verlies afhaalt, is dat nog steeds zo'n 52%. De werkelijke SoC van de accu's leek dus eerder 48%, terwijl ik 59% 'verwacht' had, en de app 86% aangaf.
Hoe zou het komen dat Zendure 'denkt' dat de SoC oploopt tijdens stand-by, terwijl het in werkelijkheid terugloopt (ondanks de 19-24W netconsumptie)? De 'tellertjes' met Charge/Discharge van de batterij, per dag, geven "--" aan, maar de SoC grafiek loopt toch zichtbaar op. Vreemde bug, maar of het zin heeft om (ook) deze in te dienen...
Dat komt dan wel overeen met hetgeen je na een week hebt bijgeladen (hoewel je ook aangaf wat NOM te hebben gedaan in die week).
Dit praat uiteraard de grote afwijking in de SOC niet goed.
Maar ik denk dat het wellicht te maken heeft met dagelijks een kleine gedeeltelijke cyclus draaien van een paar procent plus en min. LFP heeft gewoon regelmatig een lading tot 100% nodig en als je 7x 10% bijlaadt en ontlaadt is het BMS de kluts kennelijk snel kwijt.
Is die 1x per maand naar 100% laden, dan laten zakken tot 50% niet een soort winterslaap-modus? Dus bedoeld voor opslag in de winter. Ik denk je bij actief gebruik beter wat vaker tot 100% kunt laden.
Maar goed, dat is mijn idee obv batterijen en ik moet het Zendure systeem en z'n instellingen nog leren kennen...
Waarschijnlijk zijn die 40-70% instellingen voor de SolarFlow zelf wanneer je HEMS uit hebt staan. Maar je kunt dit ook apart in HEMS instellen:G-addict schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:51:
Vraagje... ik heb mijn Solarflow 2400AC ingesteld op opladen tot 70% en ontladen tot 40% in batterij instellingen. Als ik daarna HEMS inschakel om de accu NOM te laten regelen dan gaan deze instellingen direct terug naar 20%-100%. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd? Ik wil de accu niet zover ontladen aangezien hij toch bijna niet wordt bijgeladen, maar ik wil de overtollige energie zoveel mogelijk opslaan in de accu.
- HEMS inschakelen (indien van toepassing)
- Naar het Home tabje
- Tik op het icoon rechtsbovenin
- Batterij instellingen
- Min/Max SoC op 40-70% zetten
- Klik op terug
- Zou nu opgeslagen moeten zijn binnen HEMS
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant
Ik heb de P1 Meter van Zendure nog niet besteld maar begrijp dat dit binnenkort dus ook moet kunnen met de Homewizard P1 Meter... Deze is een stuk goedkoper! Zijn alle functionaliteiten hetzelfde als je de homewizard P1 meter zou gebruiken?Taro schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:43:
Ik zie in de Zendure app nog geen koppeling staan met Homewizard maar wie weet komt dat dus snel?
Thx! Ga ik straks even proberen. Tussen de middag even de omvormer en p1 meter gecontroleerd op beschikbare updates. Voor de p1 meter was er een update welke is mislukt waardoor de gehele p1 meter nu is verdwenen uit de app. Meterkast zit achter een kapstok en schoenenrek dus dat kost wat moeitecrbnnw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:26:
[...]
Waarschijnlijk zijn die 40-70% instellingen voor de SolarFlow zelf wanneer je HEMS uit hebt staan. Maar je kunt dit ook apart in HEMS instellen:
- Naar het Home tabje
- Batterij instellingen
- Klik op terug
Waarom verwacht je problemen? Ik begreep onlangs van iemand dat je de capaciteit het beste rond de 50% kunt houden als je de accu weinig of niet gebruikt. Ik gebruik de zendure voor NOM dus deze maanden komt er niet veel energie van het dak in de accu. Daarom niet lager dan 40%. Ik denk dat ik 90% of 100% ook wel probleemloos in kan stellen aangezien ik dit toch niet ga halen.Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:31:
Ik zou die max soc lekker naar 100% zetten. Als je alleen maar tussen de 40 en de 70 gaat pingelen ga je gegarandeerd problemen krijgen.
Vanaf maart ga ik wel naar 20-90% of 20-100% al zou ik verwachten dat 20-90% beter is voor de levensduur van de accu.
Als je de accu niet gebruikt kun je hem het beste met 50% weg zetten, wel nadat je hem 100% hebt gehad en in een rechte lijn zonder bijladen naar 50% hebt gebracht.G-addict schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:37:
[...]
Waarom verwacht je problemen? Ik begreep onlangs van iemand dat je de capaciteit het beste rond de 50% kunt houden als je de accu weinig of niet gebruikt. Ik gebruik de zendure voor NOM dus deze maanden komt er niet veel energie van het dak in de accu. Daarom niet lager dan 40%. Ik denk dat ik 90% of 100% ook wel probleemloos in kan stellen aangezien ik dit toch niet ga halen.
Vanaf maart ga ik wel naar 20-90% of 20-100% al zou ik verwachten dat 20-90% beter is voor de levensduur van de accu.
De accu rond 50% proberen te houden met laden en ontladen geeft gegarandeerd problemen. Die 50% is namelijk een schatting, dat kan net zo goed 40 of 60% zijn. Of zelfs 10% of misschien zelfs wel helemaal 0% op den duur..
Pas op 100% weet de BMS dat de accu 100% is alles daaronder is een hele grote schatting.
Edit:
Heel mooi uitgelegd in de filmpjes van Will die in de OP staan.
Deze:
YouTube: LiFePO4 Longevity Discussion! Why Charge to 100%?! For Solar??
En deze:
YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...
[ Voor 16% gewijzigd door Acidrain op 16-12-2025 14:45 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 16-12-2025 14:54 ]
Wat zijn de beste opties voor "wegzetten"? Alleen de knop 6sec ingedrukt houden, of beter toch ook de 'bovenkant' fysiek van de accu's afhalen (en de stekker uit het stopcontact)?Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:42:
Als je de accu niet gebruikt kun je hem het beste met 50% weg zetten, wel nadat je hem 100% hebt gehad en in een rechte lijn zonder bijladen naar 50% hebt gebracht.
Ik vraag me hier nu namelijk serieus af of ik het de >0,6kWh per dag stand-by verbruik wel waard vind om af en toe 1-2kWh teruglevering van PV-overschot te voorkomen. Daarnaast moet ik nu handmatig zorgen voor een SoC van ~75% (wil ik graag om voorbereid te zijn op een eventueel rampscenario), én houdt 'ie zijn SoC niet vast tijdens stand-by (zie mijn eerdere bericht van vandaag).
Dus ik neig nu naar nog één keer opladen tot 100%, ontladen tot iets onder de 80%, en dan helemaal uit zetten tot ergens eind februari/begin maart, als er weer structureel PV-overschot is. Maar dan moet 'ie dus wel écht helemaal uit staan.
Moet ik nog wel testen of de Off-Grid poort direct werkt als 'ie van helemaal uit weer aan gaat...
Ok, maar de accu gaat toch maandelijks vanzelf naar 100%? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het ding draait hier nog geen maand haha.Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:42:
[...]
Als je de accu niet gebruikt kun je hem het beste met 50% weg zetten, wel nadat je hem 100% hebt gehad en in een rechte lijn zonder bijladen naar 50% hebt gebracht.
De accu rond 50% proberen te houden met laden en ontladen geeft gegarandeerd problemen. Die 50% is namelijk een schatting, dat kan net zo goed 40 of 60% zijn. Of zelfs 10% of misschien zelfs wel helemaal 0% op den duur..
Pas op 100% weet de BMS dat de accu 100% is alles daaronder is een hele grote schatting.
Edit:
Heel mooi uitgelegd in de filmpjes van Will die in de OP staan.
Deze:
YouTube: LiFePO4 Longevity Discussion! Why Charge to 100%?! For Solar??
En deze:
YouTube: LiFePO4 Charging Guidelines: What is 100%? What is 0%?! How to Balan...
Zr40 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:53:
Dat is waarschijnlijk waarom Zendure automatisch een calibratie (volledige charge/discharge cycle) doet wanneer de 10% en 100% niet recent is aangetikt. Ik meen dat voor 'recent' naar de afgelopen 30 dagen wordt gekeken.
Klopt maar je ziet aan de berichten hier o.a. die van @Polvo176 dat 1 keer in de maand echt niet genoeg is. Die had na 2 weken nom al problemen.G-addict schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:07:
[...]
Ok, maar de accu gaat toch maandelijks vanzelf naar 100%? Of heb ik dat verkeerd begrepen? Het ding draait hier nog geen maand haha.
Ik zal het bericht zo linken als ik het bericht gevonden heb.
Polvo176 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Ik heb mijn Delta Pro uit gezet en afgekoppeld rond de 90%a2aan schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:04:
[...]
Wat zijn de beste opties voor "wegzetten"? Alleen de knop 6sec ingedrukt houden, of beter toch ook de 'bovenkant' fysiek van de accu's afhalen (en de stekker uit het stopcontact)?
Ik vraag me hier nu namelijk serieus af of ik het de >0,6kWh per dag stand-by verbruik wel waard vind om af en toe 1-2kWh teruglevering van PV-overschot te voorkomen. Daarnaast moet ik nu handmatig zorgen voor een SoC van ~75% (wil ik graag om voorbereid te zijn op een eventueel rampscenario), én houdt 'ie zijn SoC niet vast tijdens stand-by (zie mijn eerdere bericht van vandaag).
Dus ik neig nu naar nog één keer opladen tot 100%, ontladen tot iets onder de 80%, en dan helemaal uit zetten tot ergens eind februari/begin maart, als er weer structureel PV-overschot is. Maar dan moet 'ie dus wel écht helemaal uit staan.
Moet ik nog wel testen of de Off-Grid poort direct werkt als 'ie van helemaal uit weer aan gaat...
50% wordt aangeraden maar is volgens mij geen harde eis. Ik wil wat calamiteit buffer hebben dus heb besloten voor de ongv. 90% te gaan en ik check soms door hem ff aan te zetten of hij daar nog op staat. Wat natuurlijk schijn veiligheid is want hij hoeft daar helemaal niet meer op te staan dat weet je pas als je weer 100% bent geweest
Voor de rest zou ik inderdaad jou mogelijke scenario die je wil hanteren bij nood (wat voor nood dan ook, van oorlog tot een stroomstoring in de straat..) volledig een keer doorlopen zodat je weet dat dat werkt voor jou.
EVT op papier zetten en in je meterkast hangen zodat je huisgenoten het ook weten/kunnen mocht jou wat overkomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Acidrain op 16-12-2025 15:22 ]
[ Voor 4% gewijzigd door ElfElf op 16-12-2025 15:32 ]
Er is een aantal Tweakers hier die best wel met verschillende setups hebben gewerkt.ElfElf schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:31:
Iemand ervaring met in een setup van 2 * (AC2400 + 2 ABX3000) om 1 van de 2 omvormers af te schakelen en mogelijks 1 batterij tijdelijk te verplaatsen naar de werkende omvormer? Toch niet genoeg vermogen van de zonnepanelen en batterijen gevuld met zonneergie in de periode november - januari en met mijn warmtepomp is alles wat opgeslagen kan worden zowiezo op ook aan 2400 watt maximum ontladen.
Je kunt inderdaad gewoon 1 omvormer uitschakelen en de batterijen toevoegen aan een andere toren, richting een setup van AC2400 + 4 ABX3000.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De waarom je het zou doen kan ik je niet mee helpen maar als je het doet, zorg dat de accu's van beide torens op gelijk niveau zitten voor je gaat overzetten.ElfElf schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:31:
Iemand ervaring met in een setup van 2 * (AC2400 + 2 ABX3000) om 1 van de 2 omvormers af te schakelen en mogelijks 1 batterij tijdelijk te verplaatsen naar de werkende omvormer? Toch niet genoeg vermogen van de zonnepanelen en batterijen gevuld met zonneergie in de periode november - januari en met mijn warmtepomp is alles wat opgeslagen kan worden zowiezo op ook aan 2400 watt maximum ontladen.
Als er een te groot verschil tussen de accu's zit snapt je unit het niet meer en gaat hij wel even bezig zijn alles weer op het zelfde niveau te krijgen.
Toch niet. Met hems ingeschakeld wordt de optie batterij instellingen grijs en kan ik deze niet openen. Als ik erop klik krijg ik de volgende melding:crbnnw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:26:
[...]
Waarschijnlijk zijn die 40-70% instellingen voor de SolarFlow zelf wanneer je HEMS uit hebt staan. Maar je kunt dit ook apart in HEMS instellen:
- Naar het Home tabje
- Batterij instellingen
- Klik op terug
Dat het even duurt lijkt me evident, maar is het iets dat wel, of niet door Zendure wordt ondersteund?Acidrain schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:00:
Als er een te groot verschil tussen de accu's zit snapt je unit het niet meer en gaat hij wel even bezig zijn alles weer op het zelfde niveau te krijgen.
Als je een bestaande set wilt uitbreiden met een batterij die je nieuw bestelt, weet je de SoC vooraf niet eens (en mijn ervaring is dat die nieuw uit de doos ook niet per se 'klopt'), en het lijkt me nogal omslachtig om eerst je oude set naar 100% te brengen, dan je nieuwe batterij in z'n eentje, en het daarna pas allemaal op elkaar te stapelen.
Dus ik zou denken/hopen dat Zendure hier gewoon out-of-the-box (vrij letterlijk) mee om kan gaan, en dan is je eigen sets tussentijds mixen/matchen niet anders, lijkt me.
Dat lijkt erop dat je in de instellingen van de batterij buiten HEMS zit(via Devices/Apparaten tabje). Weet je zeker dat je op de juiste plek, dus via HEMS op de Home/Thuis tab de batterijinstellingen probeert aan te passen?G-addict schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:25:
[...]
Toch niet. Met hems ingeschakeld wordt de optie batterij instellingen grijs en kan ik deze niet openen. Als ik erop klik krijg ik de volgende melding:[Afbeelding]
Zie screenshots waar je moet zijn:
:strip_exif()/f/image/CKhVbFSwfMdCuhFg4JfPYW6I.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door crbnnw op 16-12-2025 18:51 ]
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Installatie binnen 20 min na levering in orde. Heel simpel te kippelen
P1 meter gekoppeld en omvormer zonder problemen.
P1 meter firmware update in orde. Tussen 70 en 98 procent duurde iets langer, maar update ging wel feilloos.
Nu de instellingen eens goed bekijken en over enkele dagen home assistant uittesten
3 batterijen voor 66% geladen.
[ Voor 4% gewijzigd door wallieweb op 16-12-2025 21:39 ]
Redelijk uniek aan de Zendure P1 meter is dat deze via LoRa naar de bridge verbindt. Dat signaal draagt verder dan een standaard WiFi verbinding.lars1986 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:56:
[...]
Ik heb de P1 Meter van Zendure nog niet besteld maar begrijp dat dit binnenkort dus ook moet kunnen met de Homewizard P1 Meter... Deze is een stuk goedkoper! Zijn alle functionaliteiten hetzelfde als je de homewizard P1 meter zou gebruiken?
Ik zie in de Zendure app nog geen koppeling staan met Homewizard maar wie weet komt dat dus snel?
Moet de P1 meter nog wel ontvangen, dus kan er verder nog weinig anders over zeggen...
Bedankt. Om een of andere reden lukte dit eerder niet. Zojuist nog eens geprobeerd en nu wel. Wellicht dat de update van de software van de p1 meter iets heeft gedaan.crbnnw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:42:
[...]
Dat lijkt erop dat je in de instellingen van de batterij buiten HEMS zit(via Devices/Apparaten tabje). Weet je zeker dat je op de juiste plek, dus via HEMS op de Home/Thuis tab de batterijinstellingen probeert aan te passen?
Zie screenshots waar je moet zijn:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ook de set van Techpunt vandaag ontvangen. Alleen is het pakket met de P1 meter niet geleverd. Bezorger dacht dat het misschien morgen komt...wallieweb schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:35:
Vandaag mijn set ontvangen van Techpunt.
Installatie binnen 20 min na levering in orde. Heel simpel te kippelen
P1 meter gekoppeld en omvormer zonder problemen.
P1 meter firmware update in orde. Tussen 70 en 98 procent duurde iets langer, maar update ging wel feilloos.
Nu de instellingen eens goed bekijken en over enkele dagen home assistant uittesten
3 batterijen voor 66% geladen.
Heb de set ook alvast aan gezet, eerst even op 800W. Om te kijken of alles werkt. Dat doet het, dus morgen als ik een momentje kan vinden even naar de schuur brengen. Liefst had ik meteen de P1 meter al kunnen testen.
Wel echt jammer dat de dynamische modus met een absolute onder- en bovengrens werkt. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om het te laten regelen obv een spread? Niet dat die spread nu zo groot is op het moment, maar er komen vast weer dagen met grotere verschillen.
Het viel me ook op dat de Zonneplan prijzen op kwartierbasis worden weergegeven, terwijl die leverancier nog huurprijzen hanteert. Ook jammer dat je na het instellen niet gewoon de prijzen in die app ziet.
Moet toch maar gaan klussen in Home Assistant denk ik...
Voor mij de 2400AC, 4x batterij en een pakket met P1 en het extraatje vanwege de late verzending. Maar dat laatste pakket is er dus nog niet. Hele verzending staat in track en trace nu wel op geleverd. Eventjes aankijken vandaag, maar ik heb Techpunt wel alvast gemaild.wallieweb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 00:27:
@bilgy_no1 ik had 5 trackingcodes.
1 2400AC
3 batterijen
De p1 meter zat apart in een bubbelenvelop
Ik ben wel benieuwd waarom je bij Techpunt hebt besteld en niet bij Zendure zelf? De prijzen lijken gelijk.bilgy_no1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:51:
[...]
Voor mij de 2400AC, 4x batterij en een pakket met P1 en het extraatje vanwege de late verzending. Maar dat laatste pakket is er dus nog niet. Hele verzending staat in track en trace nu wel op geleverd. Eventjes aankijken vandaag, maar ik heb Techpunt wel alvast gemaild.
Hopelijk komt de ondergrens bescherming snel erbij. Die staat hier op 10% ingesteld maar daar zakt hij vrolijk onder zonder actie. Ik zit dynamisch dus er wordt wel vrij snel weer andere waarden opgezocht.Zr40 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:53:
Dat is waarschijnlijk waarom Zendure automatisch een calibratie (volledige charge/discharge cycle) doet wanneer de 10% en 100% niet recent is aangetikt. Ik meen dat voor 'recent' naar de afgelopen 30 dagen wordt gekeken.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Techpunt gaf 10% extra korting rond Black Friday en had voorraad.Pakhaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:55:
[...]
Ik ben wel benieuwd waarom je bij Techpunt hebt besteld en niet bij Zendure zelf? De prijzen lijken gelijk.
Zendure heeft daar wat reputatie schade opgelopen denk ik. Sommige mensen hebben maanden moeten wachten in het verleden.
Ook hier de set ontvangen maar zonder de P1 meter. Wacht nog op reactie van Techpunt.bilgy_no1 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 23:45:
[...]
Hier ook de set van Techpunt vandaag ontvangen. Alleen is het pakket met de P1 meter niet geleverd. Bezorger dacht dat het misschien morgen komt...
Heb de set ook alvast aan gezet, eerst even op 800W. Om te kijken of alles werkt. Dat doet het, dus morgen als ik een momentje kan vinden even naar de schuur brengen. Liefst had ik meteen de P1 meter al kunnen testen.
Wel echt jammer dat de dynamische modus met een absolute onder- en bovengrens werkt. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om het te laten regelen obv een spread? Niet dat die spread nu zo groot is op het moment, maar er komen vast weer dagen met grotere verschillen.
Het viel me ook op dat de Zonneplan prijzen op kwartierbasis worden weergegeven, terwijl die leverancier nog huurprijzen hanteert. Ook jammer dat je na het instellen niet gewoon de prijzen in die app ziet.
Moet toch maar gaan klussen in Home Assistant denk ik...
Ik probeerde deze bevestiging ook te krijgen van zendure support. Maar de persoon die ik had, wist er weinig vanaf. Was wel presales en technische support.Taro schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:43:
Begrijp dat de HomeWizard P1-meter ondersteuning inderdaad onderweg is. De huidige Zendure App versie ondersteunt het blijkbaar al, maar de devices hebben eerst nog een nieuwe firmware nodig.
Nu probeerde ik ook aan te geven van de offgrid, dat deze functie niet aan te passen is/was zonder internet voor de app. Maar dat begreep ze ook niet echt.
Mijn support ervaring is nog niet optimaal.
Ik wil alleen wel straks de 2400AC met 3 batterijen bestellen en deze in duitsland gaan halen, zolang deze scherpe aanbiedingen duren. Zit nu alleen in mijn maag over die P1 meter of ik die er bij moet nemen, want hiervoor heb ik juist de homewizard voor besteld. Al heb ik ook niet direct haast om hem aan te sluiten.
Techpunt had geen voorraad want het was een pre-order, maar gaf 10% korting. Heeft ook de levering minimaal 1x uitgesteld. Vanwege de slechte reviews in geval het om grotere dingen ging niet bij Techpunt besteld. Betaal liever die 10% meer dan dat ik via een advocaat mijn geld mogelijk moet terughalen.Acidrain schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:19:
[...]
Techpunt gaf 10% extra korting rond Black Friday en had voorraad.
Zendure heeft daar wat reputatie schade opgelopen denk ik. Sommige mensen hebben maanden moeten wachten in het verleden.
Vlak het moment dat hier de berichten kwamen dat Techpunt niet leverde op het beloofde moment besteld bij Zendure zelf. Heb nu 3 tracking codes, dus het spul komt de komende dagen wel binnen vanuit o.a. Frankrijk en Polen.
Als er iets niet goed gaat zal het aan die klojo's van GLS hier liggen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Techpunt had wel voorraad en het was in eerste instantie geen pre-order totdat de voorraad op was.koboy schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:35:
[...]
Techpunt had geen voorraad want het was een pre-order, maar gaf 10% korting. Heeft ook de levering minimaal 1x uitgesteld. Vanwege de slechte reviews in geval het om grotere dingen ging niet bij Techpunt besteld. Betaal liever die 10% meer dan dat ik via een advocaat mijn geld mogelijk moet terughalen.
Vlak het moment dat hier de berichten kwamen dat Techpunt niet leverde op het beloofde moment besteld bij Zendure zelf. Heb nu 3 tracking codes, dus het spul komt de komende dagen wel binnen vanuit o.a. Frankrijk en Polen.
Als er iets niet goed gaat zal het aan die klojo's van GLS hier liggen.
Pas daarna werd het een pre-order met verwachte levering 11 dec die dus werd uitgesteld.
Maar dat is nog steeds beter dan de 60 dagen die je bij zendure om de oren kreeg die vervolgens opliepen tot over de 80 dagen voor sommigen.
Los daarvan had ik ook mijn twijfels over Techpunt, die heb ik ook geuit in dit topic toen. Maar iedereen kreeg alles gewoon netjes geleverd toen er nog voorraad was.
Je hebt hem toch pas in feb echt nodig als de zon weer gaat schijnen. Dus zou lekker afwachten tot HW P1 support in de komende maanden uitgerold wordt (is confirmed). Als dat niet op tijd komt kan je altijd nog een Zendure P1 meter van Marktplaats plukken voor 70 euro. Komt er elke dag wel eentje op.Rolfie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:56:
[...]
Ik probeerde deze bevestiging ook te krijgen van zendure support. Maar de persoon die ik had, wist er weinig vanaf. Was wel presales en technische support.
Nu probeerde ik ook aan te geven van de offgrid, dat deze functie niet aan te passen is/was zonder internet voor de app. Maar dat begreep ze ook niet echt.
Ik wil alleen wel straks de 2400AC met 3 batterijen bestellen en deze in duitsland gaan halen, zolang deze scherpe aanbiedingen duren. Zit nu alleen in mijn maag over die P1 meter of ik die er bij moet nemen, want hiervoor heb ik juist de homewizard voor besteld. Al heb ik ook niet direct haast om hem aan te sluiten.
- Taro
- Niet online
Dergelijke kennis volgt pas later breder in de organisatie nadat het product daadwerkelijk beschikbaar is. Voor die tijd zit het vooral bij productontwikkeling, marketing en PR-teams. Supportmedewerkers horen dat pas later.Rolfie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:56:
[...]
Ik probeerde deze bevestiging ook te krijgen van zendure support. Maar de persoon die ik had, wist er weinig vanaf. Was wel presales en technische support.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
In mijn geval stond er ten tijde van bestellen wel degelijk Pre-order verwachte leverdatum rond 3 december. Dat is later aangepast naar 11 december en uiteindelijk is het maandag 15 december verzonden.Acidrain schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:41:
[...]
Techpunt had wel voorraad en het was in eerste instantie geen pre-order totdat de voorraad op was.
Pas daarna werd het een pre-order met verwachte levering 11 dec die dus werd uitgesteld.
Maar dat is nog steeds beter dan de 60 dagen die je bij zendure om de oren kreeg die vervolgens opliepen tot over de 80 dagen voor sommigen.
Los daarvan had ik ook mijn twijfels over Techpunt, die heb ik ook geuit in dit topic toen. Maar iedereen kreeg alles gewoon netjes geleverd toen er nog voorraad was.
Ze reageren eigenlijk steeds snel op mails met vragen. En vanwege de vertraging boden ze ook een extraatje aan.
Mijn vrouw vroeg zondag met die vertragingen of ik wel de beoordelingen had gecheckt... Nou nee, want ik kreeg de link via dit forum door en Tweakers vertrouw ik dus zeer... Maar bij Trustpilot schrok ik wel even... Bij Kiyoh staan ze wel goed.
Maar goed, gelukkig kreeg ik maandag de verzendbewijzen.
Dat de levering vanaf Zendure vertraagd was kan ik wel geloven gezien de waarschijnlijk grote aantallen verkopen rondom BF.
@casper4253 he zojuist bevestiging gekregen van Techpunt dat het laatste deel van de verzending inderdaad nog onderweg is. Zou er binnen 2 dagen moeten zijn.
@Pakhaas De 10% extra korting werkte niet meer bij Zendure, maar Techpunt had hem nog wel. Dat scheelde dus €330 in mijn geval. Even later had Zendure wel weer 5% korting geloof ik, maar toen had ik al besteld en nog steeds €165 verschil.
Ok, er was dus voorraad.....Acidrain schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:41:
[...]
Techpunt had wel voorraad en het was in eerste instantie geen pre-order totdat de voorraad op was.
Maar waarom je voor 10% gaat bestellen bij een bedrijf met een twijfelachtige reputatie die ook nog eens afhankelijk is van de importeur die ook leveringsproblemen kende....
Zendure komt op dit moment zijn leverings belofte na. Denk dat mijn accu's op dezelfde boot hebben gestaan als die van Techpunt, maar dat die van mij eerst naar een distributiecentrum in Frankrijk gesleept moesten worden.
N.B. 60+ dagen levertijd is voor zee vervoer uit China niet vreemd. Die boot doet er al een maandje over, en afhankelijk van hoe er ingekocht is kun je zomaar naar een volgende boot geduwd worden.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
In het voorjaar kwam ik tot de conclusie dat een Hyper een AB2000 in 2 weken leeg kon trekken.
Het blijkt nog iets korter te zijn, na een week is een AB2000 voor 75% leeg.
Het steeds weer moeten bijladen uit het net schiet ook niet op.
De andere Hyper en SF800Pro die direct op zonnepanelen zitten worden wel steeds met enkele procenten bij geladen, maar daar raakt de BMS na 2 weken de kluts kwijt wat de werkelijke lading is.
Die moeten zeker elke 2 weken een kalibratie doorlopen.
Dus nog veel handwerk en nog ver van set en forget moment af.
Eens. Ik had alleen al gevraagd of ze dit met haar backoffice / backend support wou checken. En met de informatie dat ik al een bevesting had op het Internet, maar dat ik een dubbel check wou hebben.Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:02:
[...]
Dergelijke kennis volgt pas later breder in de organisatie nadat het product daadwerkelijk beschikbaar is. Voor die tijd zit het vooral bij productontwikkeling, marketing en PR-teams. Supportmedewerkers horen dat pas later.
Maar misschien verwacht ik nu iets te veel.....
Klopt. Ik moet ook nog een aparte groep naar boven aansluiten. En zit er aan te denken om er ook direct een 2de kabel bij te trekken en dan een apart stopcontact af te monteren voor de off-grid functie Mocht het ooit nodig zijn, heb ik al gemakkelijk beneden een aansluiten klaar staan. Misschien met een ATS er tussen….Clock schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:53:
[...]
Je hebt hem toch pas in feb echt nodig als de zon weer gaat schijnen. Dus zou lekker afwachten tot HW P1 support in de komende maanden uitgerold wordt (is confirmed). Als dat niet op tijd komt kan je altijd nog een Zendure P1 meter van Marktplaats plukken voor 70 euro. Komt er elke dag wel eentje op.
Maar zodra je hem hebt, want ik verwacht dat volgend jaar de prijzen toch weer stijgen, of dat de huidige aanbiedingen stoppen, en wil je er eigenlijk ook gelijk mee spelen. Beetje hobbyen…
Wil hem daarom volgende week halen denk ik. Ritje Duitsland is zo terugverdient.
.
Ik heb zelf niet bij Techpunt besteld, ik gaf alleen antwoord op de vraag waarom mensen daar besteld hadden.koboy schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:39:
[...]
Ok, er was dus voorraad.....
Maar waarom je voor 10% gaat bestellen bij een bedrijf met een twijfelachtige reputatie die ook nog eens afhankelijk is van de importeur die ook leveringsproblemen kende....
Zendure komt op dit moment zijn leverings belofte na. Denk dat mijn accu's op dezelfde boot hebben gestaan als die van Techpunt, maar dat die van mij eerst naar een distributiecentrum in Frankrijk gesleept moesten worden.
N.B. 60+ dagen levertijd is voor zee vervoer uit China niet vreemd. Die boot doet er al een maandje over, en afhankelijk van hoe er ingekocht is kun je zomaar naar een volgende boot geduwd worden.
Wat de levering vanuit Zendure betreft, toen er wel weer voorraad was besloot Zendure nieuwe bestellingen eerst af te handelen en er waren dus mensen hier in het forum die net besteld hadden en gewoon kregen terwijl andere mensen rap richting de 80 dagen levertijd gingen. Dat is in mijn ogen niet correct.
Dit was overigens niet nu met Black Friday maar eerder net na de lancering van de 2400 AC. Maar ik snap wel dat mensen met dat in het achterhoofd dan elders gaan bestellen, zeker als daar wel voorraad is maar blijkbaar ook als er alleen een verwachte bezorgdatum genoemd wordt.
- Taro
- Niet online
Je verwacht inderdaad teveel, vooral qua doorlooptijd. En mijn contactpersoon zit wel hoog in de boom, wat overigens niet altijd betekent dat zijn informatie 100% correct is zoals laatst rondom de gel en aerosol in de SF800Plus. Maar met dit soort dingen kan je er wel op vertrouwen. Enige is de termijn waarop het beschikbaar komt, er schijnen dus nog wat problemen met de stabiliteit te zijn, kan natuurlijk wel even duren voordat dat volledig is opgelost én enige tijd in de praktijk is getest en stabiel bevonden.Rolfie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:50:
[...]
Eens. Ik had alleen al gevraagd of ze dit met haar backoffice / backend support wou checken. En met de informatie dat ik al een bevesting had op het Internet, maar dat ik een dubbel check wou hebben.
Maar misschien verwacht ik nu iets te veel.....
Ik heb de apparatuur (2400AC, 2 x AB3000X en P1-Meter) zelf afgehaald/gekocht bij "offgridpowerstation" in Vught, je kunt daar gewoon direct pinnen (uitleg, vriendelijke verkopers en hulp bij inladen in auto).
Kost wat tijd maar dan heb je de spullen meteen ter beschikking, P1-Meter was er gratis bij !
Zo te zien hebben ze nog steeds voorraad, wel eerst ff bellen voor een afhaalafspraak.
Henk
Scenario; het is winter dus ga uit van geen zon opwek er zijn drie 2400ACs aanwezig iedere op een aparte groep verdeeld over L1, L2 en L3. Zijn zijn gekoppeld als een groep binnen het HEMS, allemaal hebben ze tussen 50-75% capaciteit. Het sluipverbuik in de nacht is 800w (warmtepomp etc) hoe wordt die 800w opgevangen door het HEMS? 800w
Back to the future
Ik heb verschillende tijdsblokken waar ik de accu op 0W zet. Maar ook blokken waar ik de accu geforceerd wil laden. 's nachts bijvoorbeeld met 1000W laden. En andere niet gespecificeerde tijdsblokken waarin de accu dus automatisch NOM draait.
nu werkte dit prima, maar sinds vorige week kan ik de accu op geen mogelijkheid meer laten laden in de tijdsblokken die ik heb opgegeven. Ik heb 'AC Laden' aangezet. Er staat in het groen 'laadtijd bereikt'. Maar dus geen vermogen die naar de accu gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door dikkiedik op 17-12-2025 13:24 ]
Check de reviews eens hier op tweakers.... Louter positief, maar wel steeds met het vlaggetje "ik krijg er iets voor terug", en allemaal voor kleine dingetjes.bilgy_no1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:22:
[...]
In mijn geval stond er ten tijde van bestellen wel degelijk Pre-order verwachte leverdatum rond 3 december. Dat is later aangepast naar 11 december en uiteindelijk is het maandag 15 december verzonden.
Ze reageren eigenlijk steeds snel op mails met vragen. En vanwege de vertraging boden ze ook een extraatje aan.
Mijn vrouw vroeg zondag met die vertragingen of ik wel de beoordelingen had gecheckt... Nou nee, want ik kreeg de link via dit forum door en Tweakers vertrouw ik dus zeer... Maar bij Trustpilot schrok ik wel even... Bij Kiyoh staan ze wel goed.
[...]
Heb nu ook alle verzendbewijzen en afgaand op gewicht/afmetingen
P1 uit Polen via DPD komt vandaag
2400AC uit Frankrijk via GLS komt morgen
Pallet met 4 accu's uit Frankrijk via Geodis komt vrijdag.
Vermoed dat Techpunt onder de prijs kan duiken door een niet gecertificeerde partij de accu's te laten bezorgen.
Al eens geprobeerd om alle settings eens te wijzigen en te slaan? Wilde bij mij niet laden voordat ik dat gedaan had.dikkiedik schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:23:
zijn er meer mensen die de zendure gebruiken in 'slimme meter modus'?
Ik heb verschillende tijdsblokken waar ik de accu op 0W zet. Maar ook blokken waar ik de accu geforceerd wil laden. 's nachts bijvoorbeeld met 1000W laden. En andere niet gespecificeerde tijdsblokken waarin de accu dus automatisch NOM draait.
nu werkte dit prima, maar sinds vorige week kan ik de accu op geen mogelijkheid meer laten laden in de tijdsblokken die ik heb opgegeven. Ik heb 'AC Laden' aangezet. Er staat in het groen 'laadtijd bereikt'. Maar dus geen vermogen die naar de accu gaat.
Dankje wel,bilgy_no1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:22:
[...]
In mijn geval stond er ten tijde van bestellen wel degelijk Pre-order verwachte leverdatum rond 3 december. Dat is later aangepast naar 11 december en uiteindelijk is het maandag 15 december verzonden.
Dat de levering vanaf Zendure vertraagd was kan ik wel geloven gezien de waarschijnlijk grote aantallen verkopen rondom BF.
@casper4253 he zojuist bevestiging gekregen van Techpunt dat het laatste deel van de verzending inderdaad nog onderweg is. Zou er binnen 2 dagen moeten zijn.
@Pakhaas De 10% extra korting werkte niet meer bij Zendure, maar Techpunt had hem nog wel. Dat scheelde dus €330 in mijn geval. Even later had Zendure wel weer 5% korting geloof ik, maar toen had ik al besteld en nog steeds €165 verschil.
Ik heb ook nu bevestiging dat de P1 meter binnen 1 a 2 dagen komt
ja meerdere keren geschoven met de blokken. ook het blok activeren met laden op de huidige tijd geeft aan dat de laadtijd bereikt is maar de accu doet verder niets.MikeyMan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:36:
[...]
Al eens geprobeerd om alle settings eens te wijzigen en te slaan? Wilde bij mij niet laden voordat ik dat gedaan had.
In andere modus of handmatige modus is de accu prima te laden overigens, dus technisch geen problemen aan die kant.
Ook op advies van zendure de stekker uit het stopcontact gehad. verwijderd uit HEMS en zelfs helemaal uit de app en opnieuw gekoppeld. allemaal geeft geen oplossing.
Voor mij scheelde de aankoop veel om te kopen bij Techpunt ipv op Zendure.Be (ik woon in BE)
Zendure 2867 € zonder P1-meter
Techpunt: 2337 € inclusief P1-meter (er was een korting van 10%)
Deze goede prijs heeft bij mij de doorslag gegeven om nu te kopen en niet meer af te wachten.
Het is ieders vrije keuze om bij bedrijf A , B of C iets te kopen. Dat er commentaar is op Techpunt begrijp ik, maar ik koos voor de extra korting, toch goed voor 500 euro en een mogelijks langere levertermijn wegens preorder. Voor mij geen probleem, ik ben blij dat ik een systeem heb gekocht dat momenteel voldoet aan mijn eisen. De llevertijd viel voor mij binnen de grenzen, normaal gesproken had ik gekocht bij Marcmax.de, maar omwille van het feit dat bij techpunt de P1 meter in de prijs zat en hierdoor de prijs dezelfde was als bij Marcmax is het Techpunt geworden.
Dus: laden via stopcontact en alleen noodstroom gebruiken bij stroomuitval. Is dan de P1 meter nodig?
Let wel dat wanneer je hem enkel als noodstroomvoorziening gebruikt, je waarschijnlijk niet regelmatig een volledige discharge-charge cycle uitvoert. In die situatie doet Zendure dat periodiek vanzelf, en dan heb je mogelijk ongewenste teruglevering.
Nee, dan is de P1 niet nodig. Sterker nog: een P1 meter werkt niet op een terugdraaimeterArnieNFW schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:03:
Vraagje: heb je de P1 meter nodig om hem te laten werken? Ik heb nu nog een terugdraaimeter, en wil de accu voorlopig alleen gebruiken als noodstroom (pelletkachel/cv).
Dus: laden via stopcontact en alleen noodstroom gebruiken bij stroomuitval. Is dan de P1 meter nodig?
6.6 kWp SolarEdge O/W, Zendure SF 2400AC 2.88 kWh, Alpha Innotec w/w warmtepomp, HomeAssistant, all electric
Dat is logisch, maar daarom vroeg ik ook of het Zendure systeem werkt zonder de P1.Akki schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:10:
[...]
Nee, dan is de P1 niet nodig. Sterker nog: een P1 meter werkt niet op een terugdraaimeter
Interessant, bedankt voor de info. De Anker heeft de mogelijkheid voor een inbouw (spoel) meter, wellicht ook mogelijk met de Zendure, maar dat vergt wat meer werk.Zr40 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:09:
Let wel dat wanneer je hem enkel als noodstroomvoorziening gebruikt, je waarschijnlijk niet regelmatig een volledige cycle uitvoert. In die situatie doet Zendure dat periodiek vanzelf, en dan heb je mogelijk ongewenste teruglevering.
inmiddels heb ik het hele energy systeem verwijderd in de zendure app. een nieuwe gestart. het lijkt nu weer te werken.MikeyMan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:36:
[...]
Al eens geprobeerd om alle settings eens te wijzigen en te slaan? Wilde bij mij niet laden voordat ik dat gedaan had.
hopelijk geen wekelijks probleem
Daarmee bedoel ik : ik lees me wel al 1,5 jaar in op dit forum maar ik heb echt geen technische achtergrond.
Ik kon gisteren net op een veilige manier een schakelaar vervangen in mijn woning en ja ,de lamp brandde nadien zonder dat mijn huis in lichterlaaie stond ;-)
Als ik begin volgend jaar een setje Zendure aankoop en me wat houdt aan alle veiligheidsregels ...
Kan ik als leek dan redelijk weinig problemen verwachten met Zendure systeem ?
Ik heb 42 zonnepanelen en tegen dan een digitale meter.
Ik denk dat mijn vraag wel ja zal zijn maar ze zal wel echt ja moeten klinken.
Ik snap best dat jullie graag spelenderwijze dit product analyseren tot op het bod.
Maar soms (vaak) schrikt de technische uitleg me danig af.
Concreet : is zendure ook erg gebruiksvriendelijk voor een echte leek ?
Ik las je bericht enkele dagen terug al. Hoe bepaal je de 19W verbruik in stand-by? Ik heb mijn batterij tijdelijk in een wcd gestoken met een homewizard smartplug ertussen en ik meet een verbruik van 0W in stand-by.a2aan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:47:
Als bij mij de 2400AC 'niks' doet, dan zie ik een consumptie van 19-20W. Met de noodstroomaansluiting permanent actief (maar met niks erop aangesloten) is het nu 23-24W. Dus nog iets minder dan de 6W die hier werd genoemd.
Vervolgens loopt de SoC in deze modus wel een paar procentpunt per dag op, maar of dat 'echt' is, lijkt me lastig vaststellen.
In dat geval adviseer ik mijn kennisen om dan de HomeWizard Batterij te bekijken en daar eventueel meerdere units van te kopen. Maar zowel bij Zendure en HomeWizard moet je dan gewoon werken met de standaard instellingen en de 800W laden/ontladen vermogen niet aanpassen.Piddybull schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:24:
De Zendure App is bijvoorbeeld behoorlijk slecht vertaald naar het Nederlands en niet super intuatief, maargoed ze werken wel aan verbeteringen. Dat taal-issue heb je bij Homewizard weer niet. En zo komen na deze post vast nog meer tegen en voor argumenten.
[ Voor 22% gewijzigd door hjw-001 op 17-12-2025 16:26 ]
Ieder zijn eigen keuze. Ik wilde de boel voor het zon-seizoen hebben staan, en met BF was de prijs goed. Die 10% extra van Techpunt (340 wil inclusief BTW) was voor mij het risico op gedonder niet waard. Gaat me gewoonte veel tijd kosten, en dan duurt het maar een jaar langer voordat het "terugverdiend" is.wallieweb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:54:
@koboy mijn volledige set is geleverd via DPD.
Voor mij scheelde de aankoop veel om te kopen bij Techpunt ipv op Zendure.Be (ik woon in BE)
Deze goede prijs heeft bij mij de doorslag gegeven om nu te kopen en niet meer af te wachten.
Het is ieders vrije keuze om bij bedrijf A , B of C iets te kopen. Dat er commentaar is op Techpunt begrijp ik, maar ik koos voor de extra korting, toch goed voor 500 euro en een mogelijks langere levertermijn wegens preorder. Voor mij geen probleem, ik ben blij dat ik een systeem heb gekocht dat momenteel voldoet aan mijn eisen. De llevertijd viel voor mij binnen de grenzen, normaal gesproken had ik gekocht bij Marcmax.de, maar omwille van het feit dat bij techpunt de P1 meter in de prijs zat en hierdoor de prijs dezelfde was als bij Marcmax is het Techpunt geworden.
Als Techpunt voorraad had gehad op dat moment en afhalen en ter plekke betalen mogelijk was geweest was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest.
Zie trouwens ook dat Techpunt maar 2 jaar garantie geeft ipv 10 via Zendure....
Op Zendure wordt gewoon 10 jaar garantie gegeven, net zoals bij iedere aanbieder.
/f/image/8hBM9UJ91AGCZvdJcDWDKhNz.png?f=fotoalbum_large)
Jij refereert naar de 2 jaar garantie en vanaf 75 euro geen verzendkosten, die van toepassing is op ieder product op hun website. Dit is een standaard tekst die bij ieder product staat.
Voor de garantie maakt het geen verschil. Zie de website van Zendure.nl:koboy schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:53:
[...]
Ieder zijn eigen keuze. Ik wilde de boel voor het zon-seizoen hebben staan, en met BF was de prijs goed. Die 10% extra van Techpunt (340 wil inclusief BTW) was voor mij het risico op gedonder niet waard. Gaat me gewoonte veel tijd kosten, en dan duurt het maar een jaar langer voordat het "terugverdiend" is.
Als Techpunt voorraad had gehad op dat moment en afhalen en ter plekke betalen mogelijk was geweest was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest.
Zie trouwens ook dat Techpunt maar 2 jaar garantie geeft ipv 10 via Zendure....
Deze garantie is alleen van toepassing op klanten die hebben gekocht op de officiële website van Zendure, in Zendure Amazon Stores of bij geautoriseerde Zendure-detailhandelaren.
https://www.zendure.nl/pages/garantievoorwaarden
- Taro
- Niet online
Als je 2-3x teveel wil betalen voor minder opslag, minder vermogen, een slechtere RTE, slechtere HA ondersteuning, geen off-grid stopcontact, een hoorbare ventilator, geen optie tot buitenplaatsing, meer kwaliteitsissues, etc. etc. etc. dan moet je vooral voor HomeWizard gaan. Wil je al die mooie extra dingen wél en er daarnaast ook nog veel minder voor betalen, ga dan aub voor Zendure.hjw-001 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:25:
[...]
In dat geval adviseer ik mijn kennisen om dan de HomeWizard Batterij te bekijken en daar eventueel meerdere units van te kopen. Maar zowel bij Zendure en HomeWizard moet je dan gewoon werken met de standaard instellingen en de 800W laden/ontladen vermogen niet aanpassen.
De Zendure App is bijvoorbeeld behoorlijk slecht vertaald naar het Nederlands en niet super intuatief, maargoed ze werken wel aan verbeteringen. Dat taal-issue heb je bij Homewizard weer niet. En zo komen na deze post vast nog meer tegen en voor argumenten.
Juridisch gezien maakt het wel verschil. In Nederland is de verkoper het aanspreekpunt voor de garantie, niet de fabrikant. De fabrikant kan uit eigen beweging ook wel garantie bieden, maar daar zijn ze juridisch niet toe verplicht.bilgy_no1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:03:
[...]
Voor de garantie maakt het geen verschil. Zie de website van Zendure.nl:
Deze garantie is alleen van toepassing op klanten die hebben gekocht op de officiële website van Zendure, in Zendure Amazon Stores of bij geautoriseerde Zendure-detailhandelaren.
https://www.zendure.nl/pages/garantievoorwaarden
Wat doe je met de Bebat dat wettelijk veeplicht is als ik mij niet vergis?wallieweb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:54:
@koboy mijn volledige set is geleverd via DPD.
Wat is dat?ElfElf schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:31:
[...]
Wat doe je met de Bebat dat wettelijk veeplicht is als ik mij niet vergis?
[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 17-12-2025 18:44 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dat doet er niet meer toe nu Zendure die garantie dus heeft aangeboden, expliciet ook voor systemen die via dealers zijn aangeschaft.Zr40 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:01:
[...]
Juridisch gezien maakt het wel verschil. In Nederland is de verkoper het aanspreekpunt voor de garantie, niet de fabrikant. De fabrikant kan uit eigen beweging ook wel garantie bieden, maar daar zijn ze juridisch niet toe verplicht.
Daartoe is Techpunt verplicht, ik 'ga er van uit' dat zij hun verplichtingen correct nakomen, als consument is dat niet mijn verplichting. Het is de verkoper die instaat voor de heffing te betalen aan Bebat.ElfElf schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:31:
[...]
Wat doe je met de Bebat dat wettelijk veeplicht is als ik mij niet vergis?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Nh3qxA8lUevSK5BShrcri1y4.jpg?f=user_large)
@deamonix
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4c2aNOPCEkL3sErLAuo0m4C3.jpg?f=user_large)
Meer informatie over Bebat: https://www.bebat.be/nl/produceren-invoeren/bijdragen
Die 0W heb ik ook gezien, toen mijn 2400AC 'zelf' in stand-by was gegaan nadat de minimaal ingestelde SoC was bereikt.G-addict schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:39:
[...]
Ik las je bericht enkele dagen terug al. Hoe bepaal je de 19W verbruik in stand-by? Ik heb mijn batterij tijdelijk in een wcd gestoken met een homewizard smartplug ertussen en ik meet een verbruik van 0W in stand-by.
[Afbeelding]
Ik heb dit als bug bij Zendure aangemeld, want in stand-by is het apparaat nog steeds 'up' (je kan hem nog steeds uitlezen, en bedienen). De daarvoor benodigde energie trekt 'ie dan uit de accu, waardoor die ongemerkt en onbedoeld (vrij snel en ver) onder de minimaal ingestelde SoC raakt.
Als ik mijn systeem handmatig op 0W zet, via Base Load Mode, of met Charging Schedules in Smart Metered Mode, dan zie ik die 19W (24 sinds ik Off-Grid permanent actief heb). En zelfs dan lijkt het erop dat de accu nog een klein beetje energie verliest, maar daar heb ik nog geen 'hard' bewijs voor.
Ik zie weinig geks met de app, behoudens af en toe een ongelukkige vertaling. Ik heb weinig spul aangeschaft dat zo snel geïnstalleerd was als ik eerlijk ben.hjw-001 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:25:
[...]
In dat geval adviseer ik mijn kennisen om dan de HomeWizard Batterij te bekijken en daar eventueel meerdere units van te kopen. Maar zowel bij Zendure en HomeWizard moet je dan gewoon werken met de standaard instellingen en de 800W laden/ontladen vermogen niet aanpassen.
Ben nog steeds benieuwd, waar staat Smartmode op als je kijkt via http://<IPZENDURE>/properties/report wanneer je de wattage ziet?a2aan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:42:
[...]
Die 0W heb ik ook gezien, toen mijn 2400AC 'zelf' in stand-by was gegaan nadat de minimaal ingestelde SoC was bereikt.
Ik heb dit als bug bij Zendure aangemeld, want in stand-by is het apparaat nog steeds 'up' (je kan hem nog steeds uitlezen, en bedienen). De daarvoor benodigde energie trekt 'ie dan uit de accu, waardoor die ongemerkt en onbedoeld (vrij snel en ver) onder de minimaal ingestelde SoC raakt.
Als ik mijn systeem handmatig op 0W zet, via Base Load Mode, of met Charging Schedules in Smart Metered Mode, dan zie ik die 19W (24 sinds ik Off-Grid permanent actief heb). En zelfs dan lijkt het erop dat de accu nog een klein beetje energie verliest, maar daar heb ik nog geen 'hard' bewijs voor.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Ik heb het net even terug gezocht, maar toch ter controle. Als de batterij echt in standby gaat zou de smartMode naar 0 gezet moeten worden? En als de batterij weer uit standby gehaald wordt de smartMode weer naar 1 zetten?gielz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:48:
[...]
Ben nog steeds benieuwd, waar staat Smartmode op als je kijkt via http://<IPZENDURE>/properties/report wanneer je de wattage ziet?
Geldt dit dan ook voor een standby in HA met jou automation?
gielz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:48:
[...]
Ben nog steeds benieuwd, waar staat Smartmode op als je kijkt via http://<IPZENDURE>/properties/report wanneer je de wattage ziet?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
| {
"timestamp": 1765999489,
"messageId": 1,
"sn": "HOA1NANxxxxxxx",
"version": 2,
"product": "solarFlow2400AC",
"properties": {
"heatState": 0,
"packInputPower": 0,
"outputPackPower": 0,
"outputHomePower": 0,
"remainOutTime": 872,
"packState": 1,
"electricLevel": 81,
"gridInputPower": 0,
"solarInputPower": 0,
"solarPower1": 0,
"solarPower2": 0,
"solarPower3": 0,
"solarPower4": 0,
"solarPower5": 0,
"solarPower6": 0,
"pass": 0,
"reverseState": 0,
"socStatus": 0,
"hyperTmp": 3031,
"gridOffPower": 0,
"dcStatus": 1,
"pvStatus": 0,
"acStatus": 1,
"dataReady": 1,
"gridState": 1,
"BatVolt": 5004,
"socLimit": 0,
"writeRsp": 0,
"acMode": 2,
"inputLimit": 0,
"outputLimit": 0,
"socSet": 1000,
"minSoc": 100,
"gridStandard": 4,
"gridReverse": 1,
"inverseMaxPower": 2400,
"lampSwitch": 1,
"gridOffMode": 0,
"IOTState": 2,
"fanSwitch": 1,
"fanSpeed": 0,
"bindstate": 0,
"VoltWakeup": 0,
"OldMode": 0,
"OTAState": 0,
"LCNState": 0,
"factoryModeState": 0,
"ts": 1765999485,
"tsZone": 13,
"smartMode": 0,
"chargeMaxLimit": 2400,
"phaseSwitch": 1,
"packNum": 2,
"rssi": -68,
"is_error": 0
},
"packData": [
{
"sn": "FO4NHN4Nxxxxxxx",
"packType": 5,
"socLevel": 82,
"state": 1,
"power": 10,
"maxTemp": 2991,
"totalVol": 5000,
"batcur": 2,
"maxVol": 333,
"minVol": 333,
"softVersion": 4106,
"heatState": 0
},
{
"sn": "FO4NHN4Nxxxxxxc",
"packType": 5,
"socLevel": 80,
"state": 1,
"power": 10,
"maxTemp": 2961,
"totalVol": 5000,
"batcur": 2,
"maxVol": 333,
"minVol": 333,
"softVersion": 4106,
"heatState": 0
}
]
} |
[ Voor 25% gewijzigd door a2aan op 17-12-2025 20:33 ]
Onder andere omstandigheden zou je kunnen discussiëren of het verbruik uit de accu's of het net zou moeten komen, maar bij de ondergrens SoC is het wat mij betreft niet acceptabel dat er actief energie uit de accu wordt onttrokken.
Ik krijg een signaal door en dat zegt bij Apparaten nu ongeveer 130W. Dat springt heen en weer tussen 100 en 150 dus dat lijkt Live data.
De batterij ontlaadt met 200W (nog standaard ingesteld). Dus volgens Zendure is er 300-350W verbruik in huis in totaal.
Als ik naar het "energie stroom" overzicht ga zie ik alleen maar 200W uit de batterij gaan en 200W naar het huis. Er komt niets van het net. Daar zou dus eigenlijk die 100-150W moeten staan?
Volgens de Zonneplan app (gevoed met de P1 meter op dezelfde splitter) is er Live ongeveer 500W verbruik.
Er klopt iets niet aan de cijfers die de Zendure app weergeeft...
Voor de installatie: de batterij gaat naar de schuur. Moet de Bridge daar dan ook worden aangesloten? Of maakt het niet uit en gaat alle verbinding tussen de bridge en de Batterij via de wifi naar Chinese servers en wordt het daar dan gecombineerd?
Mijn indruk was eigenlijk dat de P1 meter vanuit de meterkast naar de bridge communiceert en de bridge vervolgens via WiFi rechtstreeks naar de batterij (en dat die bridge dus dichtbij de batterij moest worden geplaatst).
Edit: er zit geloof ik wel een vertraging op de Zonneplan P1. Die geeft een paar minuten later ook 150W aan. En de Zendure app 90-100W.
Ik denk dus niet dat Zonneplan en Zendure ooit gelijk gaan lopen als de ene vaker bijwerkt dan de ander.
Maar het gekke blijft dat volgens het energiestroom overzicht niets uit het net komt. En volgens beide P1 meters wel.
Sowieso onhandig dat er op de homepage van de app heel veel ruimte is voor PV wat nu niets doet. Ik weet ook niet of daar voor mij ooit iets zichtbaar wordt, aangezien de PV niet via de batterij loopt.
Ook irritant dat er niet gewoon wat snelle schuifjes zijn om bijvoorbeeld de output naar het huis snel om te kunnen zetten. Je moet best vaak doorklikken voor je ergens bent waar je kunt wijzigen wat je wilt wijzigen.
De dynamische prijzen die werken met vaste onder en bovengrenzen zijn natuurlijk ook totaal nutteloos. Dat moet echt op basis van een spread en dagelijks veranderende goedkope en dure blokken.
De instellingen zijn mij nog niet duidelijk wat nou het handigst is. Ik heb niet het gevoel dat er met de app een set and forget optie is.
Wat mij betreft heeft Zendure echt nog wel wat iteraties te gaan met die app.
[ Voor 34% gewijzigd door bilgy_no1 op 17-12-2025 21:05 ]
wat ik van kennissen begrijp met de homewizard accu is dat dat ding op dit moment alleen NOM kan draaien. Prijs per kwh is aanzienlijk duurder.hjw-001 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:25:
[...]
Zendure installatie is echt niet ingewikkeld en instellen op NOM gaat volgens mij bij zendure foutloos. in een kwartier draait alles. wat complexere setups met dynamische tarieven en andere eisen behoeft nog wat software aandacht, maar lijkt wel geïntegreerd te gaan worden of met workarounds kan je het benaderen.
dus een zendure systeem set and forget op NOM kan volgens mij prima. Lijkt me een betere en flexibelere investering als een homewizard setup.
Dat offgrid stopcontact is gewoon een vreemde eend. Als ik deze uit zet is het ook echt 0 watt op alle meters. Zet je vervolgens het offgrid op "normal" dan zie ik in de app 29 watt verbruik maar dit is niet terug te zien op de KWH MID meter en ook niet aan de batterij kant via de properties.a2aan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:30:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94{ "timestamp": 1765999489, "messageId": 1, "sn": "HOA1NANxxxxxxx", "version": 2, "product": "solarFlow2400AC", "properties": { "heatState": 0, "packInputPower": 0, "outputPackPower": 0, "outputHomePower": 0, "remainOutTime": 872, "packState": 1, "electricLevel": 81, "gridInputPower": 0, "solarInputPower": 0, "solarPower1": 0, "solarPower2": 0, "solarPower3": 0, "solarPower4": 0, "solarPower5": 0, "solarPower6": 0, "pass": 0, "reverseState": 0, "socStatus": 0, "hyperTmp": 3031, "gridOffPower": 0, "dcStatus": 1, "pvStatus": 0, "acStatus": 1, "dataReady": 1, "gridState": 1, "BatVolt": 5004, "socLimit": 0, "writeRsp": 0, "acMode": 2, "inputLimit": 0, "outputLimit": 0, "socSet": 1000, "minSoc": 100, "gridStandard": 4, "gridReverse": 1, "inverseMaxPower": 2400, "lampSwitch": 1, "gridOffMode": 0, "IOTState": 2, "fanSwitch": 1, "fanSpeed": 0, "bindstate": 0, "VoltWakeup": 0, "OldMode": 0, "OTAState": 0, "LCNState": 0, "factoryModeState": 0, "ts": 1765999485, "tsZone": 13, "smartMode": 0, "chargeMaxLimit": 2400, "phaseSwitch": 1, "packNum": 2, "rssi": -68, "is_error": 0 }, "packData": [ { "sn": "FO4NHN4Nxxxxxxx", "packType": 5, "socLevel": 82, "state": 1, "power": 10, "maxTemp": 2991, "totalVol": 5000, "batcur": 2, "maxVol": 333, "minVol": 333, "softVersion": 4106, "heatState": 0 }, { "sn": "FO4NHN4Nxxxxxxc", "packType": 5, "socLevel": 80, "state": 1, "power": 10, "maxTemp": 2961, "totalVol": 5000, "batcur": 2, "maxVol": 333, "minVol": 333, "softVersion": 4106, "heatState": 0 } ] }
Wanneer jij de offgrid volledig uit zet verwacht ik bij jou ook dat alles naar 0 watt gaat.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+
Standby is echt 100% standby. Omdat de automation smartmode op 0 zet en alle standen naar 0 watt zet.jordyc schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:23:
[...]
Ik heb het net even terug gezocht, maar toch ter controle. Als de batterij echt in standby gaat zou de smartMode naar 0 gezet moeten worden? En als de batterij weer uit standby gehaald wordt de smartMode weer naar 1 zetten?
Geldt dit dan ook voor een standby in HA met jou automation?
Maar, loopt ie ook daadwerkelijk leeg dan?gielz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:12:
[...]
Dat offgrid stopcontact is gewoon een vreemde eend. Als ik deze uit zet is het ook echt 0 watt op alle meters. Zet je vervolgens het offgrid op "normal" dan zie ik in de app 29 watt verbruik maar dit is niet terug te zien op de KWH MID meter en ook niet aan de batterij kant via de properties.
Wanneer jij de offgrid volledig uit zet verwacht ik bij jou ook dat alles naar 0 watt gaat.
Ik heb hem nu even geforceerd opgeladen en zal de offgrid op "normal" laten staan vannacht. Eens kijken of de app de werkelijkheid spreekt maar dat het niet terug te zien is op de API of of als het uit het net zou moeten komen de KWH meter.MikeyMan schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:18:
[...]
Maar, loopt ie ook daadwerkelijk leeg dan?
Maar wat @a2aan ziet met watt via de api staat dit bij mij allemaal op 0 en ook de packState staat op standby in de api.
Als het je doel is om zoveel mogelijk zonne energie op te slaan om dit later te gebruiken, en zo de kosten voor het energieverbruik laag te houden, ja. Het mooie van Zendure is dat je klein kunt beginnen. Waardoor je tegen een lage investering eens kunt kijken of het wat voor je is. Daarna zijn er weinig beperkingen om uit te breiden.Piddybull schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:24:
Opnieuw een vraagje van een niet sterke Tweaker.
Daarmee bedoel ik : ik lees me wel al 1,5 jaar in op dit forum maar ik heb echt geen technische achtergrond.
Ik kon gisteren net op een veilige manier een schakelaar vervangen in mijn woning en ja ,de lamp brandde nadien zonder dat mijn huis in lichterlaaie stond ;-)
Als ik begin volgend jaar een setje Zendure aankoop en me wat houdt aan alle veiligheidsregels ...
Ik snap best dat jullie graag spelenderwijze dit product analyseren tot op het bod.
Hoewel de app veel mogelijkheden biedt, kun je met een beetje doorzettingsvermogen en wat vragen hier de zaken correct instellen om in 2027 toch nog wat geld uit je zonnepanelen te persen.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Ik zou wel je meterkast laten checken door een elektricien. Er kan met 42 zonnepanelen + de stroom van je batterij heel wat stroom door je meterkast gaan. Daar moet de boel wel op berekend zijn.Piddybull schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:24:
Opnieuw een vraagje van een niet sterke Tweaker.
- Taro
- Niet online
DSMR5.x meter én laatste firmware update op de P1-meter geïnstalleerd? USB-C voeding erop? Gebruik je HEMS?bilgy_no1 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:52:
De P1 meter zojuist ontvangen en geïnstalleerd.
Ik krijg een signaal door en dat zegt bij Apparaten nu ongeveer 130W. Dat springt heen en weer tussen 100 en 150 dus dat lijkt Live data.
De batterij ontlaadt met 200W (nog standaard ingesteld). Dus volgens Zendure is er 300-350W verbruik in huis in totaal.
Als ik naar het "energie stroom" overzicht ga zie ik alleen maar 200W uit de batterij gaan en 200W naar het huis. Er komt niets van het net. Daar zou dus eigenlijk die 100-150W moeten staan?
Volgens de Zonneplan app (gevoed met de P1 meter op dezelfde splitter) is er Live ongeveer 500W verbruik.
Er klopt iets niet aan de cijfers die de Zendure app weergeeft...
Voor de installatie: de batterij gaat naar de schuur. Moet de Bridge daar dan ook worden aangesloten? Of maakt het niet uit en gaat alle verbinding tussen de bridge en de Batterij via de wifi naar Chinese servers en wordt het daar dan gecombineerd?
Mijn indruk was eigenlijk dat de P1 meter vanuit de meterkast naar de bridge communiceert en de bridge vervolgens via WiFi rechtstreeks naar de batterij (en dat die bridge dus dichtbij de batterij moest worden geplaatst).
Edit: er zit geloof ik wel een vertraging op de Zonneplan P1. Die geeft een paar minuten later ook 150W aan. En de Zendure app 90-100W.
Ik denk dus niet dat Zonneplan en Zendure ooit gelijk gaan lopen als de ene vaker bijwerkt dan de ander.
Maar het gekke blijft dat volgens het energiestroom overzicht niets uit het net komt. En volgens beide P1 meters wel.
Sowieso onhandig dat er op de homepage van de app heel veel ruimte is voor PV wat nu niets doet. Ik weet ook niet of daar voor mij ooit iets zichtbaar wordt, aangezien de PV niet via de batterij loopt.
Ook irritant dat er niet gewoon wat snelle schuifjes zijn om bijvoorbeeld de output naar het huis snel om te kunnen zetten. Je moet best vaak doorklikken voor je ergens bent waar je kunt wijzigen wat je wilt wijzigen.
De dynamische prijzen die werken met vaste onder en bovengrenzen zijn natuurlijk ook totaal nutteloos. Dat moet echt op basis van een spread en dagelijks veranderende goedkope en dure blokken.
De instellingen zijn mij nog niet duidelijk wat nou het handigst is. Ik heb niet het gevoel dat er met de app een set and forget optie is.
Wat mij betreft heeft Zendure echt nog wel wat iteraties te gaan met die app.
Want 200 Watt klinkt als Basislast mode, niet als Slimme meter modus, heb je die wel geselecteerd én de P1-meter aan HEMS toegevoegd?
Ik heb bij Techpunt navraag gedaan via e-mail of zij in orde zijn met BeBat en dat hebben ze bevestigd.wallieweb schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:36:
[...]
Daartoe is Techpunt verplicht, ik 'ga er van uit' dat zij hun verplichtingen correct nakomen, als consument is dat niet mijn verplichting. Het is de verkoper die instaat voor de heffing te betalen aan Bebat.
[Afbeelding]
@deamonix
[Afbeelding]
Meer informatie over Bebat: https://www.bebat.be/nl/produceren-invoeren/bijdragen
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/E4uhSP1ml6p556SHXUMfbMxt.jpg?f=fotoalbum_large)