Taro schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:26:
[...]

Daar kleven echter ook nadelen aan zoals Zendure heeft aangegeven. Technisch is het prima te realiseren, maar je wil bijv. voorkomen dat als je bewust de stekker er even uithaalt dat altijd de off-grid uitgang aan gaat. En natuurlijk kan dat evt. via een optie worden aangezet zodat het individueel instelbaar is.

Wat als je de accucapaciteit wil bewaren voor noodgevallen en de AC-out gaat terwijl je dat niet wil constant 6 Watt verbruiken?
Het zou potentieel gezien zelfs gevaarlijk kunnen zijn.

Als voorbeeld:
Stel dat je ervan uitgaat dat het systeem is uitgeschakeld en je bouwt een installatie waarmee je je hele huis van stroom kunt voorzien via een off-grid stopcontact. Je trekt vervolgens de stekker van de batterij eruit, in de veronderstelling dat dit voldoende is om het systeem volledig spanningsloos te maken. In werkelijkheid schakelt dat juist het off-grid stopcontact in, waardoor er onverwacht toch spanning op de installatie komt te staan. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.

Daarnaast is er een tweede scenario dat minstens zo risicovol is. Stel dat er een warmtebron (zoals een kachel of verwarmingsapparaat) op het off-grid stopcontact is aangesloten. Je bent niet thuis en gaat ervan uit dat alles uitgeschakeld is. De spanning in de wijk gaat uit, het offgrid stopcontact schakelt in... Dit kan dit leiden tot oververhitting of zelfs brandgevaar.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Fair punt mannen (@geert1992 en @Taro ) Wat ik zei, misschien wat makkelijk gedacht. Stroomstoringen komen hier 1x per 20 jaar voor ofzo. Ik vind wel dat als het erop zit het ook goed zou moeten werken bij verlies van wifi/grid). Dus bereikbaar op de momenten dat het zou moeten. Voor mij was dit niet DE reden voor aanschaf.

[ Voor 72% gewijzigd door Devke op 13-12-2025 20:50 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

hschuurhof schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:35:
[...]

Taro,

Is het nog een optie om het systeem opnieuw te installeren maar dan via Bluetooth en niet via Wifi, je kunt dan niet 'van buiten' het systeem bekijken/wijzigen maar je kan dan denk ik wel de AC Off-Grid aan/uit zetten ?
Of heb ik het mis.... ?

Henk
Via HA kan je met de fireson integratie via bluetooth connectie maken.
Ik neem aan dat je het stopcontact aan wil zetten, technisch gezien zou dit moeten kunnen, moet je wel zorgen dat HA blijft draaien. En er een automatiseren is die zorgt dat hij aan gaat wanneer er geen spanning meer is.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:52
Je zult toch naar een werkbare situatie moeten.
Zoals het nu werkt, werkt het niet. Geen internet, geen Off-grid activatie.
Maak een 4e keuze bij Off-grid mode:
1: Uit
2: Eco
3: Normaal
4: Aan als verbinding met het grid verbroken word/is
Dit is een bewuste keuze die je maakt, dus als je de stekker er uit trekt weet je dat de Off-grid geactiveerd wordt.

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

c0mplex1 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:45:
Je zult toch naar een werkbare situatie moeten.
Zoals het nu werkt, werkt het niet. Geen internet, geen Off-grid activatie.
Maak een 4e keuze bij Off-grid mode:
1: Uit
2: Eco
3: Normaal
4: Aan als verbinding met het grid verbroken word/is
Dit is een bewuste keuze die je maakt, dus als je de stekker er uit trekt weet je dat de Off-grid geactiveerd wordt.
Zo zijn meerdere risicovolle beslissingen bewuste keuzes. Ik denk dat het goed is, dat wanneer de stroom uitvalt, je naar de accu moet gaan om dan bewust een keuze te maken.

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
geert1992 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:16:
[...]

Zo zijn meerdere risicovolle beslissingen bewuste keuzes. Ik denk dat het goed is, dat wanneer de stroom uitvalt, je naar de accu moet gaan om dan bewust een keuze te maken.
Het is geen speelgoed.
Ik zie nu het gemis van de noodstroomfunctionaliteit bij calamiteit.

Ik zou me voor kunnen stellen dat je niet aanwezig bent en dan te laat zou kunnen zijn. Ik ben niet gecharmeerd van de afhankelijkheid van beschikbaarheid van smartphone met 4G of fabrikant of dat HA zou moeten draaien.
Het liefst gewoon een fysieke schakelaar op het apparaat bedenk ik me nu... ;)
Met een buzzer die afgaat en je (bewust) uit kunt zetten.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:18
Waarom niet de minst risicovolle en werkzame oplossing, ook zonder wifi of 4g op je telefoon met de bluetooth van de batterij kunnen connecten?

Iets anders, ik had net als test de ac uitgang op slimme aansturing gezet. In de app zie ik dan dat er 37 watt van het net wordt getrokken. Dit gaat niet weg na 2 uur, wanneer de ac uitgang weer uitgeschakeld zou zijn. Zet ik in de app de uitgang helemaal uit, dan stopt de afname ook.

Zijn er anderen die dit ook hebben gemerkt?

[ Voor 54% gewijzigd door jordyc op 13-12-2025 21:35 ]

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:40
Als bij mij de 2400AC 'niks' doet, dan zie ik een consumptie van 19-20W. Met de noodstroomaansluiting permanent actief (maar met niks erop aangesloten) is het nu 23-24W. Dus nog iets minder dan de 6W die hier werd genoemd.

Vervolgens loopt de SoC in deze modus wel een paar procentpunt per dag op, maar of dat 'echt' is, lijkt me lastig vaststellen.

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 21:52
Achteraf is het maar een waardeloos systeem.
Het werkt goed zolang je maar internet en een actief grid heb.
Bij een grote storing (geen grid en internet) kan je niet meer de Off-grid mode inschakelen met alle gevolgen van dien.
Ik heb nu de Off-grid geactiveerd en neem de extra 6W die benodigd is maar voor lief.

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

jordyc schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:32:
Waarom niet de minst risicovolle en werkzame oplossing, ook zonder wifi of 4g op je telefoon met de bluetooth van de batterij kunnen connecten?

Iets anders, ik had net als test de ac uitgang op slimme aansturing gezet. In de app zie ik dan dat er 37 watt van het net wordt getrokken. Dit gaat niet weg na 2 uur, wanneer de ac uitgang weer uitgeschakeld zou zijn. Zet ik in de app de uitgang helemaal uit, dan stopt de afname ook.

Zijn er anderen die dit ook hebben gemerkt?
Ja zie ik hier ook. Mocht er ooit een stroomstoring zijn en ik wil de noodstroom gaan gebruiken. Dan reset ik de omvormer en voeg hem toe via bluetooth. Dit al meerdere keren gedaan in Mei om te ontdekken hoe de lokale aansturing zou moeten werken voordat de zenSDK API gevonden was.

Helaas gaat de bluetooth uit zodra er een WIFI verbinding is.

[ Voor 3% gewijzigd door gielz op 13-12-2025 21:59 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

c0mplex1 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:52:
Bij een grote storing (geen grid en internet) kan je niet meer de Off-grid mode inschakelen met alle gevolgen van dien.
Ik heb nu de Off-grid geactiveerd en neem de extra 6W die benodigd is maar voor lief.
Dat alleen het off-grid stopcontact anders werkt dan je had gehoopt, maakt het systeem niet meteen waardeloos, toch? Zeker in Nederland, waar griduitval zeldzaam is, lijkt de impact in de praktijk beperkt. Misschien helpt het om eerst goed te kijken hoe het systeem is ontworpen en wat de bedoelde werking is, voordat je het als onvoldoende bestempelt. En als het toch niet aansluit bij je verwachtingen, is het logisch om te kijken naar een systeem dat daar beter bij past.

• a2aan
Wat ik het liefst zou zien is dat de Zendure app volledig lokaal zou (kunnen) werken, hetzij via WiFi, hetzij via Bluetooth.

De cloud heb je feitelijk alleen nodig voor opslag van historische data. Een 'normale' consument (die niet met HA werkt) is nu volledig afhankelijk van een Chinese cloud. Misschien niet voor de dagelijkse werking (status quo), maar wel om aanpassingen in de configuratie te maken.

Dat Zendure nu het beste product op de markt heeft wil niet zeggen dat er niks meer te wensen is! Al vrees ik dat dit voorlopig niet bovenaan hun backlog komt. En het zou ook best nog wel eens een hele ingrijpende architectuurwijziging kunnen zijn.

Misschien iets voor Europese regelgeving: (basale) werking en (basale) configuratie van apparaten zou ik lokaal mogelijk willen hebben. Niet alleen via API's, maar óók via de native app.

• a2aan
gielz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:59:
Mocht er ooit een stroomstoring zijn en ik wil de noodstroom gaan gebruiken. Dan reset ik de omvormer en voeg hem toe via bluetooth. Dit al meerdere keren gedaan
Met de Zendure app?! Bij mij doet die app absoluut niets zonder internet (met telefoon in vliegtuigmodus). Zowel Home als Devices tabje geven een foutmelding, en het menu kan ik niet openen.

Ik hoop niet dat er ooit een grote ramp komt, maar het scenario dat grid én mobiele data gelijktijdig voor langere tijd uitvallen (of zwaar overbelast raken) is niet ondenkbaar. En ik hoop dat mijn leven, al dan niet tijdelijk, een ietsiepietsie minder onaangenaam zal zijn doordat ik een 2400AC heb.

Juist de mogelijkheid om off-grid te kunnen opladen was voor mij een belangrijke feature, alhoewel ik vooraf wist dat dit niet 100% zeker zou gaan werken. Blijft het toch jammer dat er steeds meer hobbels lijken te zijn om het systeem zo te kunnen gebruiken.
a2aan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:11:
[...]

Met de Zendure app?! Bij mij doet die app absoluut niets zonder internet (met telefoon in vliegtuigmodus). Zowel Home als Devices tabje geven een foutmelding, en het menu kan ik niet openen.

Ik hoop niet dat er ooit een grote ramp komt, maar het scenario dat grid én mobiele data gelijktijdig voor langere tijd uitvallen (of zwaar overbelast raken) is niet ondenkbaar. En ik hoop dat mijn leven, al dan niet tijdelijk, een ietsiepietsie minder onaangenaam zal zijn doordat ik een 2400AC heb.

Juist de mogelijkheid om off-grid te kunnen opladen was voor mij een belangrijke feature, alhoewel ik vooraf wist dat dit niet 100% zeker zou gaan werken. Blijft het toch jammer dat er steeds meer hobbels lijken te zijn om het systeem zo te kunnen gebruiken.
Ja volledig met de Zendure APP zonder internet. Blijkbaar moet het zo ook werken als je dat ding mee neemt offgrid. Zal eens kijken wat de exacte stappen waren toen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1xB_ZyzHMr7JIV727-jKP6JZQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp0f3kIuTMPgKl0WqN2LPHTm.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• a2aan
gielz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:16:
Ja volledig met de Zendure APP zonder internet. Blijkbaar moet het zo ook werken als je dat ding mee neemt offgrid.
Zou dat 'offgrid meenemen' nog steeds werken/ondersteund worden?

In de helptekst in de app bij de offgrid instellingen staat (nu) dat de AC-kabel aangesloten moet zijn op een "home socket" om te kunnen opladen via de offgrid aansluiting ("Input Mode").
c0mplex1 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:52:
Beetje kort door de bocht.

Heb hier regelmatig een SF800/Hyper/etc. via BT aangestuurd en als je de 2400AC off-grid uitgang echt nodig hebt lukt dat volgens mij ook door hem even opnieuw te starten.

Ook kan je de offgrid mode via de volgende RestAPI command aanzetten als je nog lokale Wifi hebt omdat je daar bijv. een UPS op hebt. Of je zorgt voor een Wifi hotspot op een laptop waar je de omvormer mee verbindt. Geen internet of App voor nodig. Kan evt. ook via de Windows Commandline met CURL.

Daarvoor gebruik ik de volgende code/actie in HA:
YAML:
1
2
3
4
  zendure_2400ac_3_offgrid_aan:
    url: http://192.168.1.X/properties/write
    method: POST
    payload: '{"sn":"DeviceSNHier","properties":{"gridOffMode": 0 }}'

Edit:

gridOffMode -> 0 = Aan, Normaal
gridOffMode -> 1 = Aan, Eco
gridOffMode -> 2 = Uit

En ja, bovenstaande is allemaal niet nodig als ze er een optie voor in de App inbouwen. Maar in echte noodgevallen zijn er dus wel workarounds al moet je er misschien wel even de omvormer voor van de accu's tillen.

[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 13-12-2025 23:02 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Volgende werkt natuurlijk wel alleen als je Wifi nog werkt wat bij griduitval niet logisch of vanzelfsprekend is, maar dan zou je 1x off-grid altijd aan kunnen houden met daarop je HA-server & Wifi als je meerdere devices hebt.

Je zou dan bijv. een automatisering kunnen schrijven:

Als gridState 0 wordt Then payload naar de andere devices: '{"sn":"DeviceSNHier","properties":{"gridOffMode": 0 }}'

Kan lokaal met Home Assistant of andere tools.

Zou je zelfs nog de state of charge in mee kunnen nemen.

Misschien toch maar eens overwegen om hier de HA-server en wat Wifi devices standaard op 1 van de 2400AC off-grid uitgangen te zetten.

[ Voor 59% gewijzigd door Taro op 13-12-2025 22:53 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Zendure heeft de multi knop bediening.
Zoveel seconden de knop ingedrukt houden voor een bepaalde funcie.
Kunnen ze niet toevoegen 8 seconden (voorbeeld) knop ingedrukt houden offgrid wcd aan.
Dit kan in de Firmware aangepast/toegevoegd worden neem ik aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEBXPPz2cuKCyjZk5kxIMHcI5z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNIdqmcisVcfnhJgwBqbw1C3.jpg?f=fotoalbum_large
peterbier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:36:
Kunnen ze niet toevoegen 8 seconden (voorbeeld) knop ingedrukt houden offgrid wcd aan.
[Afbeelding]
Goede suggestie. Bij eerdere producten hebben ze ook wel knoppen gebruikt voor aanzetten van de functie, zoals bij de ACE1500. Bij de EcoFlow Stream Ultra X en anderen zijn er ook knoppen voor aanwezig. Maar vermoed dat het toch ook onderdeel is van een strategie waarbij kosten worden verlaagd om de concurrentie aan te kunnen blijven gaan en een extra knop kost toch weer een paar Euro extra, een extra supply chain, voorraad, risico op garantie, aansturing, etc.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:36
peterbier schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:36:
[Afbeelding]
Bijna. Nog eenvoudiger zou zijn een fysieke schakelaar naast de socket. Geen nieuwe firmware of app update nodig. (Uiteraard pas toe te passen in het volgende model.)

[ Voor 3% gewijzigd door Sonero op 14-12-2025 00:34 ]

Sonero schreef op zondag 14 december 2025 @ 00:10:
[...]

Bijna. Nog eenvoudiger zou zijn een fysieke schakelaar naast de socket. Geen nieuwe firmware of app update nodig. (Uiteraard pas toe te passen in het volgende model.)
Nog mooier zou zijn, dat je de stekker erin steekt, en hij daarop aangaat.

Pagina: 1 ... 152 153 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.