mrme12345 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:04:
[...]

Volgens mij zit de verwarring in wat er in de omvormer zit en wat er in de batterij zit. In de batterijen zitten aerosol (want zijn ab2000x batterijen) en in de omvormer de brandwerende gel. Zo staat het ook op de site bij de specificaties van Zendure. Ik zal het nog eens een x checken bij Zendure, hebben we dit helemaal duidelijk ;-)
Inderdaad, het is wat lastig. Zeker omdat een SF800 Plus zowel een omvormer als een batterij is.

Wat in mijn ogen niet klopt, is dat een tweede batterij automatisch voorzien moet zijn van een aerosolblusser. Een AB2000 valt hier namelijk ook onder, en die heeft geen aerosol vertrager aan boord.
Tenminste, zo lees ik het in je review.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

geert1992 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:44:
[...]

Inderdaad, het is wat lastig. Zeker omdat een SF800 Plus zowel een omvormer als een batterij is.

Wat in mijn ogen niet klopt, is dat een tweede batterij automatisch voorzien moet zijn van een aerosolblusser. Een AB2000 valt hier namelijk ook onder, en die heeft geen aerosol vertrager aan boord.
Tenminste, zo lees ik het in je review.
Alleen de AB2000S en de AB2000X zijn nog te koop op de site van Zendure en die hebben beiden aerosol aan boord. Dus alle batterijen die nu nog gekocht kunnen worden hebben per definitie aerosol.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• jeremyotten
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-12 08:36
Iemand al weet of Tibber Zendure gaat ondersteunen met die nieuwe bridge van ze.
mrme12345 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:26:
[...]

Alleen de AB2000S en de AB2000X zijn nog te koop op de site van Zendure en die hebben beiden aerosol aan boord. Dus alle batterijen die nu nog gekocht kunnen worden hebben per definitie aerosol.
Zelf heb ik nog nooit wat rechtstreeks bij Zendure besteld, en mocht iemand nog een oude accu ergens hebben staan;)...

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

mrme12345 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:26:
[...]

De AB2000S batterij (met uitklapbaar handvat) is niet meer tekoop bij Zendure.
Eigenlijk wel jammer. (Als je al een set hebt en wil het uiterlijk gelijk houden)
peterbier schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:57:
[...]

De AB2000S batterij (met uitklapbaar handvat) is niet meer tekoop bij Zendure.
Eigenlijk wel jammer. (Als je al een set hebt en wil het uiterlijk gelijk houden)
Ik zie het inderdaad, staat ook al streepje doorheen. Ze gaan hard door hun voorraad. Dus alleen nog de AB2000X met lekker aerosol er in ;-)

• lars1986
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:40
Goedemorgen! ik twijfel tussen de zendure 2400ac met 2x de accu's en de anker solarbank 3...
prijs en kwh zijn redelijk gelijk! Hier toevallig advies?
waarom hebben jullie de keuze gemaakt voor Zendure.
en hoe is de ai functie van zendure met een dynamisch contract werkt dat goed?
Heb zelf Hegg Energy als leverancier kan je deze ook rechtstreeks vanuit de app kiezen?
lars1986 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:37:
Goedemorgen! ik twijfel tussen de zendure 2400ac met 2x de accu's en de anker solarbank 3...
prijs en kwh zijn redelijk gelijk! Hier toevallig advies?
waarom hebben jullie de keuze gemaakt voor Zendure.
en hoe is de ai functie van zendure met een dynamisch contract werkt dat goed?
Heb zelf Hegg Energy als leverancier kan je deze ook rechtstreeks vanuit de app kiezen?
We hebben ze beide gereviewed en Anker Solix kan op dit moment nog niet tippen aan de Zendure. Wellicht met de volgend jaar uit te brengen nieuwe serie van Anker Solix (daar hoor ik goede berichten over). De Zendure 2400 AC is echt wel de beste AC batterij van dit moment (Solarbank is hybride) en de app software ook de beste in de markt tot nu toe.

Hegg Energy staat in de lijst met ondersteunde leveranciers in de app van Zendure!

• YoMarK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-12 13:43
@lars1986 bij mij is de keuze gevallen op Zendure omdat deze vooralsnog veel beter lokaal(LAN) aan te sturen is en niet afhankelijk is van internet/Cloud diensten om volledig te kunnen werken.

[ Voor 1% gewijzigd door YoMarK op 11-12-2025 10:01 . Reden: typo ]

YoMarK out...

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:46
Heb je toevallig nog een linkje waar je deze kabels hebt besteld?
Alvast bedankt ;)
Taro schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:07:
Zojuist de stekkers van @geert1992 en @TCMR in gebruik genomen. Helaas zijn er splitters met 3x ipv 2x aansluitingen bezorgd vanuit Ali, maar dat valt toch niet op en maakt een toekomstige upgrade naar 3x 140mm mogelijk ;)
[Afbeelding]

Testcase:

2400AC #1 - Nieuwe stekker icm 1x 140mm 12V fan
2400AC #2 - USB stekker icm 1x 140mm 12V fan, op 5V ivm USB
2400AC #3 - Nieuwe stekker icm 2x 140mm 12V fan

Wat opvalt: #1 is een paar graden koeler dan #2, omdat de Zendure ventilator uitgang niet op 5V maar 7V draait en bij hogere temperaturen verder opschaalt. Die paar extra voltjes hebben dus al effect. Ook merk ik dat de dubbele ventilator nu wel echt geluid maakt, maar dat is prima, staat toch in de garage.

Een screenshot nadat ze alle 3 een uur lang op 2400 Watt hebben ontladen met 47 vs 50 vs 40/41:
[Afbeelding]

Ook een testvoetje voor V2 van de dubbele ventilator van Geert mee gekregen ivm kabelmanagement. Als we tevreden zijn volgen er foto's :)

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:34
Toch weer vreemd gedraag van mijn 2400AC. Ondanks dat ik de 'operatie' via de Zendure app goed kan monitoren en besturen (wisselen tussen verschillende laad-/ontlaadmodi, en NOM o.b.v. de Zendure P1 meter gaat allemaal prima), lijkt het alsof ik sommige instellingen niet kan beïnvloeden.
  • Als ik de Light toggle uitzet (via device setting menu) dan gebeurt er niks (op het apparaat), en als ik het menu sluit en weer open staat de toggle weer aan.
  • Als ik in Off-Grid Outlet Control de Smart Mode toggle aan zet, dan krijg ik een paar seconden een spinner, en daarna een foutmelding "Setup failed".
Intussen dacht ik: laat ik het apparaat eerst eens uit en aanzetten voordat ik hier post. Nou weet ik niet precies hoe lang en hoe vaak ik de knop lang ingedrukt heb (3sec doet weer iets anders dan 6sec...), maar op een gegeven moment ging de bliksemschicht (links op de 2400AC) rood knipperen, en kreeg ik in de Zendure app een foutmelding "Battery hot-swapping failure (Error code: 46)".

Die is op e.o.a. manier toch weer weggegaan, en uiteindelijk is het me zelfs gelukt om de Off-Grid uitgang aan te zetten (en die werkt!), terwijl HEMS mopperde dat het systeem disconnected was.

Wat blijkt: mijn WiFi was ontkoppeld geraakt, en via Bluetooth lukt het wél om de Off-Grid poort aan te zetten, maar na connecten van de WiFi kreeg ik die niet meer uit. WiFi weer ontkoppeld (knop 3sec indrukken), en via Bluetooth kon ik de Off-Grid poort weer uitzetten. WiFi weer verbonden, en de toggle werkt wederom niet meer.

Hebben andere mensen hier ook ooit zoiets aan de hand gehad? Denk dat ik anders maar een support ticket inschiet.

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-12 17:29

Fremske

and change the world

In afwachting van mijn bestelling, zou ik op voorhand willen weten of ik SF800 Plus kan aansturen via Home Assistant met mijn bestaande P1 meter (Chargee sparky). Deze P1 meter is gekoppeld aan een DSMR 4.2 meter en beschikbaar in Home Assistant.

Ik vraag dit omdat ik dan geen Zendure P1 meter hoef aan te schaffen. Of bied de Zendure P1 meter extra mogelijkheden t.o.v. mijn bestaande P1 meter? Helaas zal ik wel gelimiteerd zijn dat mijn logging om de 10 seconden plaats vindt en niet direct maar dat zal zijn vanwege de DSMR 4.2 beperking.

Back to the future

Fremske schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:07:
In afwachting van mijn bestelling, zou ik op voorhand willen weten of ik SF800 Plus kan aansturen via Home Assistant met mijn bestaande P1 meter (Chargee sparky). Deze P1 meter is gekoppeld aan een DSMR 4.2 meter en beschikbaar in Home Assistant.

Ik vraag dit omdat ik dan geen Zendure P1 meter hoef aan te schaffen. Of bied de Zendure P1 meter extra mogelijkheden t.o.v. mijn bestaande P1 meter? Helaas zal ik wel gelimiteerd zijn dat mijn logging om de 10 seconden plaats vindt en niet direct maar dat zal zijn vanwege de DSMR 4.2 beperking.
De SF800Plus moet nog aan de HA integratie worden toegevoegd, dan kan die inderdaad via je P1-meter via HA worden aangestuurd.

Via de Gielz integratie of via ZenSDK / RestAPI kan je dit nu al doen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Lees wat onduidelijkheid rondom verwarming + aerosol in de SF800Plus, maar heb dat al eerder nagevraagd en hier gemeld:

Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"

Antwoord was:
Yes, built-in heating. Actually, it has the aerosol besides the gel

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

casper4253 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:00:
Heb je toevallig nog een linkje waar je deze kabels hebt besteld?
Alvast bedankt ;)

[...]
Zoek even op het bericht van TCMR.

En indien gewenst zijn er nog wat kant en klare kabels beschikbaar.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Wat is jullie reden om voor Zendure te kiezen ipv bijv een Victron systeem te bouwen wat vaak wat goedkoper is. Ik ben van mening dat geld niet de enige reden is, daarom ben ik op zoek naar jullie motivatie.
Pakhaas schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:32:
Wat is jullie reden om voor Zendure te kiezen ipv bijv een Victron systeem te bouwen wat vaak wat goedkoper is. Ik ben van mening dat geld niet de enige reden is, daarom ben ik op zoek naar jullie motivatie.
Zelf te plaatsen, zelf modulair uit te breiden, vermogen is voldoende, goed via HA aan te sturen (Victron vast ook wel), maar ook makkelijker te verhuizen indien nodig en minder spartaans om in te stellen.

• Pakhaas
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:01:
[...]

Zelf te plaatsen, zelf modulair uit te breiden, vermogen is voldoende, goed via HA aan te sturen (Victron vast ook wel), maar ook makkelijker te verhuizen indien nodig en minder spartaans om in te stellen.
Bedankt. Kan je ook dynamisch handelen zonder HA of Homey?

Ik denk dat de automatische verwarming ook wel een voordeel is in een koude garage.

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 11-12-2025 21:07 ]

Pakhaas schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:06:
[...]

Bedankt. Kan je ook dynamisch handelen zonder HA of Homey?
Heb je de zoekfunctie al gebruikt?

• Pakhaas
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:07:
[...]

Heb je de zoekfunctie al gebruikt?
Ik heb de OP gelezen, maar wist niet zeker of dit via HA kon.
Pakhaas schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:08:
[...]

Ik heb de OP gelezen, maar wist niet zeker of dit via HA kon.
Op de Zendure website, in dit topic en het Zendure HA topic staat er van alles over. Echt belangrijk zelf even wat tijd te investeren voordat je vragen stelt.

• Pakhaas
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:09:
[...]

Op de Zendure website, in dit topic en het Zendure HA topic staat er van alles over. Echt belangrijk zelf even wat tijd te investeren voordat je vragen stelt.
Bedankt. Via zoeken idd antwoord gevonden. Zal wat meer thuis moeten worden in de zoek mogelijkheden op tweakers.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Victron is heel mooi spul, en erg leuk als je zelf de kennis hebt om zo'n systeem te bouwen. Heb op YouTube bij artisan electric (???) een mega spaghetti draden drama gezien, weet dat het bij mij niet zo ver gaat komen maar dat er wel heel veel tijd in gaat zitten. Ga je de kosten bekijken (via nkon), dan ontloopt het elkaar niet zo veel voor zelfbouw. Wel moet je dus met een Victron systeem alles zelf/laten bouwen, maar alle kleine dingetjes er om heen tellen natuurlijk ook hard op.

Samengevat (voor een 1 fase systeem zoals naar mij onderweg):
- kosten
- tijd/installatie gemak
- afmetingen
- (brand)veiligheid
(- accu-verwarming, niet van toepassing in onze hal)

T.o.v. de stekker concurentie wint Zendure het op alle punten w.b.t. integratie in het electra dan wel domotica systeem.
- open API voor HA en anderen
- 10 jaar AI programma Zenki inclusief
- passieve koeling

N.B. wil je een volledig noodstroom systeem, dan ben je met vitron zelfbouw natuurlijk een stuk goedkoper uit dan met de concurrentie. Het gaat mij primair om het vergroten van de zelf consumptie, daarvoor is 2400W genoeg. Wel wat extra capaciteit gekocht om wat mee te handelen/noodstroom/uitgestelde levering.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-12 21:53
Verzekeringskwesties, betrouwbaarheid technologie en plaatsing.

Zou de schuur vorstvrij zijn in de winter, dan zou ik daar een Victron systeem plaatsen. Fikt de schuur af dankzij zelfbouw geklungel dan valt de schade mee als de verzekering niet uitbetaalt. Die kans is groot want ik heb het eindproduct niet laten certificeren oo veiligheid zoals een fabrikant dat wél doet.

Fikt het zelfbouw Victron systeem binnenshuis af én de verzekering keert niet uit, dan is de schade veel groter dus dat risico neem ik niet.

Terug naar de schuur. Maar de schuur is niet vorstvrij dus dat wordt een Zendure. Alleen verlies je je spaarzame energie daar aan verwarming van de batterijen wanneer het vriest.

Dus moet de Zendure naar binnen. De kans op fik is met dit type cellen is klein en dankzij de ingebouwde blusmiddelen wordt de kans op gevolgschade nog wat kleiner.
Maar als het fout gaat zijn de ontsnappende gassen een even groot probleem want die zijn giftig. Dus in de open keuken plaatsen is geen optie, laat staan in de slaapkamer.

Blijft de zolder over maar daar wordt het loeiheet in de zomer. Bovendien moet ik al die modules dan twee trappen opslepen.

Dan heb je nog de bekende NEN1010. Daar hoef je je als consument niet aan te houden maar komt het met een verzekeraar tot een clash dan zal je merken dat de beroemde uitspraak dat je “800 W op een bestaande groep” mag bijprikken nergens in de NEN1010 staat. Die 800 W limiet komt namelijk uit de Netcode en gaat over het wel of niet aanmelden van je batterij.

Uiteindelijk toch maar een aparte groep naar de schuur en daar een Zendure aan knopen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:03
Ik vond de Black Friday prijs met de extra korting wel erg voordelig worden voor iets dat je niet zelf hoeft te bouwen. Ik kwam nu op €269 per kWh voor de hele set. En na aftrek BTW op €222,50 per kWh. Voor een plug and play oplossing vind ik dat redelijk scherp.

Ook heb ik hiermee (ruim) voldoende capaciteit en met 2400W ook wel voldoende vermogen. Voor mijn doel althans...

Mijn PV wekt in de zomer maximaal ongeveer 3kW op, maar eigenlijk waren er dit jaar maar heel weinig uren dat ik ook daadwerkelijk meer dan 2,4 kWh in een uur terugleverde (er is altijd wel wat eigen verbruik). Het 2400 W vermogen is dus eigenlijk prima voor mij.

Een 3-fase batterij met tot 11 kW is beter om te handelen, maar dat verdienmodel wordt vanaf 2027 toch wel onderuit gehaald door het afschaffen van het salderen.

De Zendure is verder aan te sturen met de App of met Home Assistant voor nog meer controle en integratie met andere apparatuur.

En verder de positieve ervaringen van mensen hier.

• Pakhaas
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:51:
[...]

Ik vond de Black Friday prijs met de extra korting wel erg voordelig worden voor iets dat je niet zelf hoeft te bouwen. Ik kwam nu op €269 per kWh voor de hele set. En na aftrek BTW op €222,50 per kWh. Voor een plug and play oplossing vind ik dat redelijk scherp.

Een 3-fase batterij met tot 11 kW is beter om te handelen, maar dat verdienmodel wordt vanaf 2027 toch wel onderuit gehaald door het afschaffen van het salderen.
Waarom is dat post salderen niet meer intressant? Je kan met 3 fase toch max blijven laden als goedkoop is en verkopen op duur moment?
De Zendure P1 heeft een nieuwe update.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZOEBvFiJrjlDa5IE9hWeg2uMQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqayVs4u7BvREzmVcu6l4xEs.jpg?f=fotoalbum_large

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pakhaas schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:57:
[...]

Waarom is dat post salderen niet meer intressant? Je kan met 3 fase toch max blijven laden als goedkoop is en verkopen op duur moment?
Om met handelen verder te gaan dan NOM is het benodigde tariefverschil een heel stuk groter wanneer salderen niet meer mogelijk is. Vandaag gaat het om centen per kWh (om de RTE te overbruggen), maar zonder salderen zal het pas financieel rendabel kunnen zijn vanaf zo'n 15 cent per kWh. Op dagen met een kleiner tariefverschil moet je je beperken tot NOM.

• Pakhaas
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:24:
[...]

Om met handelen verder te gaan dan NOM is het benodigde tariefverschil een heel stuk groter wanneer salderen niet meer mogelijk is. Vandaag gaat het om centen per kWh (om de RTE te overbruggen), maar zonder salderen zal het pas financieel rendabel kunnen zijn vanaf zo'n 15 cent per kWh. Op dagen met een kleiner tariefverschil moet je je beperken tot NOM.
Bedankt! Goed om te weten. Ik ga komende maanden eens hier meelezen en verdiepen voordat ik een keuze maak.

• bilgy_no1
Pakhaas schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:26:
[...]

Bedankt! Goed om te weten. Ik ga komende maanden eens hier meelezen en verdiepen voordat ik een keuze maak.
Er is hier ook al vaak uitgelegd hoe je de benodigde capaciteit kunt bepalen. Het hangt erg van je persoonlijke situatie af wat verstandig is. Als zoekterm in het forum zou ik voorstellen "capaciteit nodig" en "sluipverbruik"... Dan vind je vast een hoop. 😉

Dat was voor mij ook een eye-opener. Ik dacht dat ik veel meer nodig had dan waar ik nu op uit ben gekomen en zelfs dat systeem is mogelijk nog wat te groot...

Maar goed, in 2026 kun je nog wel salderen en nog een jaartje extra winst maken op handelen. Daarom heb ik toch een extra batterij module gekocht onlangs.

Het heeft alleen niet zoveel zin om op die basis nog een 20 kWh 3-fase batterij te kopen. En dan kom je sneller uit bij zoiets als de Zendure systemen.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:55
Ik weet niet of het al gepost is (vanaf mobiel en kan het niet goed vinden) maar:

https://www.reichelt.com/...920_wh-411762?PROVID=2809

AB2000X inclusief verzendkosten voor net iets meer dan 544 euro. Doe er je voordeel mee.

UNOX: The worst operating system

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:34
Misschien is het de nieuwe firmware zelf, of het feit dat de P1-meter nu weer gereset en opnieuw is opgestart, maar het 'initialiseren' is nu eindelijk gelukt!

En ook het in- en uitschakelen van de off-gridpoort werkt nu ook via WiFi. Dus ik ben er blij mee.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:29
Zr40 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:24:
[...]

Je kunt op mindere dagen ook kijken of het rendabel is om op een ander moment je stroom in te kopen en deze in je batterij op te slaan. Als het bijvoorbeeld in de herfst weer eens op de Noordzee lekker gaat waaien in de nacht en overdag is er amper zon. Je moet dan toch stroom inkopen dus dan maar beter zo voordelig mogelijk.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:42

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

jordyc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:57:
[...]

Je kunt op mindere dagen ook kijken of het rendabel is om op een ander moment je stroom in te kopen en deze in je batterij op te slaan. Als het bijvoorbeeld in de herfst weer eens op de Noordzee lekker gaat waaien in de nacht en overdag is er amper zon. Je moet dan toch stroom inkopen dus dan maar beter zo voordelig mogelijk.
Dan nog heb je te maken met verliezen. Het is dus pas rendabel als de spread voldoende.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• bilgy_no1
jordyc schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:57:
[...]

Het ging even expliciet over het handelen met de batterij. En dat begon met een vraag van iemand die zich oriënteert om binnenkort wellicht een batterij te kopen. In die situatie is handelen als verdienmodel nog lastig rond te rekenen.

Dan geldt dus dat je per kWh al een spread moet hebben van €0,15 op de variabele kosten (inkoop/verkoop, verliezen) en dan moet je nog de batterij terugverdienen voordat je winst begint te maken. Met de recente prijzen (11,52 kWh voor € 2563 na teruggaaf BTW) is dat ongeveer €2563 / (6000 cycli * 9 kWh) = €0,05 per kWh. Eigenlijk moet je nog iets meer rekenen voor de opportunity cost van de investering. Je legt dat geld lang vast en zou dan ook wat rente kunnen trekken. Dat moet je dus ook nog verdienen voordat je begint winst te maken.

In totaal moet de spread dus minstens €0,20 zijn en dan heb je na 6000 cycli de batterij terugverdiend... Maar zoveel dagen zijn er niet dat de spread zo groot is.

Er blijven dan eigenlijk 2 verdienmodellen over voor de thuisbatterij:
1. Eigen verbruik van PV optimaliseren
2. Wat jij noemde: de gemiddelde inkoopprijs verlagen icm een dynamisch contract.

Een andere reden voor de batterij kan noodstroom zijn, maar dat is geen verdienmodel. Eerder een soort verzekeringspremie.

• Pakhaas
  • Nu online
Bedankt! Ik ga even goed kijken wat wij nodig hebben, want ik ging eigenlijk uit van een groter systeem. Wij hebben een kleine EV (31kwh) en PHEV (11kwh) en laden nachts (of overdag als de zon schijnt en we thuis zijn) ongeveer 9-15kwh. We laden met 3000w en een Zendure kan maximaal 2400w leveren, dus 600w komt dan alsnog van het net. Dat is 25%. Dus eigenlijk zou 75% van 15kwh (11,25kwh) voldoende voor ons moeten zijn als nachts wil laden van wat we overdag in de batterij hebben gedaan. Toen we nog geen EV's hadden was ons nacht verbruik in de winter ongeveer 5kwh en in de zomer 2-3kwh.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:36
bilgy_no1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:08:
[...]

In totaal moet de spread dus minstens €0,20 zijn en dan heb je na 6000 cycli de batterij terugverdiend... Maar zoveel dagen zijn er niet dat de spread zo groot is.

Er blijven dan eigenlijk 2 verdienmodellen over voor de thuisbatterij:
1. Eigen verbruik van PV optimaliseren
2. Wat jij noemde: de gemiddelde inkoopprijs verlagen icm een dynamisch contract.
.
De prijsverschillen zijn deze herfst/winter maar weinig groot genoeg geweest, daarbij komt dat door grootschalige batterij inzet (niet alleen onze thuisbatterijen) deze verschillen nog kleiner zullen worden.
Opladen met de zon en later op een duurder moment terug leveren is nu ook nog interessant, maar als de lage en hoge tarieven naar elkaar toe gaan bewegen krijg je dus ook minder als je opgeslagen zonne energie wilt terug leveren.
Uiteindelijk zal alleen NOM nog het meest interessant zijn.

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:00
Polvo176 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:56:
[...]

De prijsverschillen zijn deze herfst/winter maar weinig groot genoeg geweest, daarbij komt dat door grootschalige batterij inzet (niet alleen onze thuisbatterijen) deze verschillen nog kleiner zullen worden.
Opladen met de zon en later op een duurder moment terug leveren is nu ook nog interessant, maar als de lage en hoge tarieven naar elkaar toe gaan bewegen krijg je dus ook minder als je opgeslagen zonne energie wilt terug leveren.
ik denk dat dit op basis van wat we nu weten correct is. maar er is ook nog een balletje opgegooid om de netwerk-tarieven tijds(blok) afhankelijk te gaan maken, dan kan het shiften van de load binnen een dag toch interessanter worden dan wat het nu lijkt te zijn.

• bilgy_no1
Pakhaas schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:17:
[...]

Bedankt! Ik ga even goed kijken wat wij nodig hebben, want ik ging eigenlijk uit van een groter systeem. Wij hebben een kleine EV (31kwh) en PHEV (11kwh) en laden nachts (of overdag als de zon schijnt en we thuis zijn) ongeveer 9-15kwh. We laden met 3000w en een Zendure kan maximaal 2400w leveren, dus 600w komt dan alsnog van het net. Dat is 25%. Dus eigenlijk zou 75% van 15kwh (11,25kwh) voldoende voor ons moeten zijn als nachts wil laden van wat we overdag in de batterij hebben gedaan. Toen we nog geen EV's hadden was ons nacht verbruik in de winter ongeveer 5kwh en in de zomer 2-3kwh.
Als je in het PV-seizoen de batterij wilt bufferen voor het laden van de EVs moet je wel rekening houden met het laadverlies. Dat is ongeveer 7,5 tot 10% per richting. Dus 10,8 kWh van je PV energie is 10 kWh opgeslagen in de batterij. Daar komt dan uiteindelijk 9,3 kWh weer uit die naar de EV lader gaat. Die EV lader heeft ook weer een verlies van ongeveer 10-15% (op laag vermogen is wat inefficiënter), dus heb je uiteindelijk ongeveer 8 kWh in je batterij van de 10,8 kWh waar je mee begon.

Dus als je 11,25 kWh wilt kunnen laden moet je batterij ongeveer 14,2 kWh zijn. Daar gaat dan 15,3 kWh van je PV energie in. Je zou ook nog rekening kunnen houden met een buffer om niet onder de 10% SOC te komen, wat beter is voor je batterij. Dan heb je dus 15,7 kWh nodig en zit je eigenlijk al aan de AC2400 met 6 batterijen voor 17,28 kWh.

MAAR: Met 14,2 kWh moet je in 6 uur laden om met 2400W de batterij weer leeg te hebben. Je geeft aan dat je in 9-15 kWh laadt met 3000W. Dat is dus 3-5 uur. Dan is je batterij nog niet leeg (of tot 10%).

Binnen 3-5 uur zou je maximaal 7,2 - 12 kWh terug kunnen leveren in de tijd dat je normaliter laadt. Dan lijkt een AC2400 met 3 of 4 batterijen dus beter gedimensioneerd.

Voor de winter zou je eigenlijk moeten kijken naar je dagverbruik: hoeveel zou je 's nachts goedkoop kunnen laden om tijdens de piekuren (typisch 17:00—22:00) te gebruiken. Hiervoor heb je wel een dynamisch contract nodig.

De volgende vragen zijn verder belangrijk:
- hoe vaak je die capaciteit nodig hebt? Doe je laden dagelijks door de week, een paar keer per week, of af en toe?
- Hoeveel dagen er per jaar zijn dat je voldoende PV opwekt om de batterij ook weer vol te krijgen. Oftewel, hoe groot is je PV systeem en hoeveel lever je terug?
- Het is efficiënter om de auto's direct op te laden wanneer de zon schijnt. Heb je die mogelijkheid niet of nooit?
- heb of wil je een dynamisch contract? Heb je voldoende verbruik in de winter dat je niet kunt sturen naar een goedkoop moment (bijvoorbeeld elektrisch koken is lastig te verplaatsen buiten de piekuren) om de batterij ook dan zinnig in te zetten?

Zo even wat gedachtes...

• bilgy_no1
Polvo176 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:56:
[...]

Ja de markt zal wel stabieler worden. Maar voor het verdienmodel "goedkope inkoop voor later gebruik" kan de spread al veel kleiner zijn. Je hoeft dan alleen de verliezen goed te maken om de variabele kosten te dekken. Het prijsverschil moet dan zo'n 15% zijn. Oftewel inkopen voor €0,20 en verbruiken op een moment dat de stroom meer dan €0,23 kost is dan al zinvol. Tel je ook de afschrijving mee, dan werkt het vanaf ongeveer €0,08 verschil.

En hoewel de verschillen dit jaar vrij vlak zijn vergeleken met vorig jaar heb ik toch echt wel veel dagen gezien (zeker een meerderheid) met een grotere spread in de tarieven dan €0,08.

• bilgy_no1
Iets anders: heeft iemand al een levering binnen van Techpunt, besteld tijdens de BF actie?

Er staat op de website nog steeds levering rond 11 december. Nu heb ik gemaild en kreeg het antwoord dat ze het nu pas 'begin volgende week' pas verwachten.

Was dus benieuwd of er meer in hetzelfde schuitje zitten...

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:37
bilgy_no1 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:53:
Iets anders: heeft iemand al een levering binnen van Techpunt, besteld tijdens de BF actie?

Er staat op de website nog steeds levering rond 11 december. Nu heb ik gemaild en kreeg het antwoord dat ze het nu pas 'begin volgende week' pas verwachten.

Was dus benieuwd of er meer in hetzelfde schuitje zitten...
Ik wilde net dezelfde vraag stellen aan Techpunt. Ik heb ook besteld aan het voordeeltarief. (de code is niet meer geldig zag ik)
Ze hebben het wel netjes opgelost door een gratis product toe te voegen.
Opzich is er niet direct haast bij de levering, maar ik hoop inderdaad volgende week wel de bestelling te ontvangen. Ik ben bezig met de extra stopcontacten en groepen te plaatsen in de stroomkast, dus ben er helemaal klaar voor.

Mijn Home Assistant thin client wordt ook volgende week geleverd. Ik weet nog niet als ik via de Zendure App ga aansturen of via Home Assistant.

[ Voor 8% gewijzigd door wallieweb op 12-12-2025 13:07 ]

• Bakker87
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13:14
Ik lees al enkele weken mee in dit topic en heb sinds 3 weken een eigen SF2400AC met 2 batterijen. Tot op heden super content van de batterij en al veel info vergaard van jullie.
Helaas deze week mijn eerste negatieve ervaring. Ik heb tijdens blackfriday/de cyberweek een gewone SF800 omvormer besteld en men had als actie er een Zendure P1-meter bij geplaatst. Gisteren de SF800 aangekregen en de support gecontacteerd omdat ik geen track&trace ontvangen had voor de P1 en deze niet bij in het pakket zat. Vandaag antwoord gekregen van de support dat dit een fout was op hun webpagina en dat ze het aangepast hebben op hun webpagina. Ze willen me 20 Euro korting geven bij aankoop van een P1.
Lijkt me volledig onterecht dat ze dit wijzigen na aankoop. Ik heb hun geantwoord dat ik niet akkoord ben met hun voorgestelde oplossing. Ik ben benieuwd wat ze gaan antwoorden.

• casper4253
Ze hebben bij mij ook aangeven dat de voorraad volgende week weer aangevuld wordt en dan gaan ze versturen. Denk denk nog even wachten :)
wallieweb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:05:
[...]

Ik wilde net dezelfde vraag stellen aan Techpunt. Ik heb ook besteld aan het voordeeltarief. (de code is niet meer geldig zag ik)
Ze hebben het wel netjes opgelost door een gratis product toe te voegen.
Opzich is er niet direct haast bij de levering, maar ik hoop inderdaad volgende week wel de bestelling te ontvangen. Ik ben bezig met de extra stopcontacten en groepen te plaatsen in de stroomkast, dus ben er helemaal klaar voor.

Mijn Home Assistant thin client wordt ook volgende week geleverd. Ik weet nog niet als ik via de Zendure App ga aansturen of via Home Assistant.

• casper4253
Bakker87 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:14:
Ik lees al enkele weken mee in dit topic en heb sinds 3 weken een eigen SF2400AC met 2 batterijen. Tot op heden super content van de batterij en al veel info vergaard van jullie.
Helaas deze week mijn eerste negatieve ervaring. Ik heb tijdens blackfriday/de cyberweek een gewone SF800 omvormer besteld en men had als actie er een Zendure P1-meter bij geplaatst. Gisteren de SF800 aangekregen en de support gecontacteerd omdat ik geen track&trace ontvangen had voor de P1 en deze niet bij in het pakket zat. Vandaag antwoord gekregen van de support dat dit een fout was op hun webpagina en dat ze het aangepast hebben op hun webpagina. Ze willen me 20 Euro korting geven bij aankoop van een P1.
Lijkt me volledig onterecht dat ze dit wijzigen na aankoop. Ik heb hun geantwoord dat ik niet akkoord ben met hun voorgestelde oplossing. Ik ben benieuwd wat ze gaan antwoorden.
Waar heb je dit besteld?

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
a2aan schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 07:43:
[...]

Misschien is het de nieuwe firmware zelf, of het feit dat de P1-meter nu weer gereset en opnieuw is opgestart, maar het 'initialiseren' is nu eindelijk gelukt!

En ook het in- en uitschakelen van de off-gridpoort werkt nu ook via WiFi. Dus ik ben er blij mee.
Ik heb gisteren de 2400 geïnstalleerd + de p1 meter en de p1 meter wil ook niet initialiseren maar lijkt wel te meten in de setup. Heb al wel de nieuwe firmware, zal eens kijken of ik nog een keer kan herstarten.

• Focus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Focus schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:40:
[...]

Ik heb gisteren de 2400 geïnstalleerd + de p1 meter en de p1 meter wil ook niet initialiseren maar lijkt wel te meten in de setup. Heb al wel de nieuwe firmware, zal eens kijken of ik nog een keer kan herstarten.
Oke ik probeer het vandaag nog een keer en het gaat meteen goed haha
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.