De voorlopige RTE van de Zendure SolarFlow 800 Plus zit ook in de range van 83-85%. Dit hebben we nu met 3 volledige cycles getest waarbij we van 10% naar 100% gaan met 1000w en van 100% naar 10% gaan met 800w. Uitslagen zijn redelijk constant. Dus, conform onze verwachting, in lijn met SF 800 Pro en 2400 AC.

Het is gemeten met een HW plug en in verleden is gebleken dat daar kleine afwijkingen in kunnen ontstaan tov MID HW meting. Dus uiteindelijk RTE zal wellicht licht lager zijn. Maar wel volledig in lijn met resultaten 2400 AC en Pro.

Eigenlijk moet je het over langere tijd meten om het echt goed vast te stellen, maar dit is al wel een goede indicatie dat het gewoon op zelfde niveau zit als de andere devices.

Overigens is dit in de ideale situatie. Gebruik je de Plus voor Nul-op-de-Meter met een lage load dan zal dit percentage eerder richting de 75% afhankelijk van hoogte load.

[ Voor 15% gewijzigd door mrme12345 op 08-12-2025 15:48 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-12 21:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Clock schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:07:
[...]
Wel een beetje spijt dat ik geen HomeWizard kWh meter op de groep heb gezet. Nu kan ik enkel in de Zendure app zien wat de "netto delta" is tussen de zonnepanelen opbrengst en basisverbruik woning. Toch nog ff over nadenken.
Deze is achteraf best makkelijk toe te voegen: https://www.shelly.com/products/shelly-3em-63t-gen3. Er is er ook een met draadjes ipv onderin inprikken. Wel is hij aardig nieuw, en daardoor (meen ik) in de app van Zendure niet beschikbaar. Maar voor Homeassistant of vergelijkbare pakketten is hij prima bruikbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 08-12-2025 14:30 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09:19
Beste Lezers,

Sinds kort heb ik een 2400AC met twee AB3000X batterijen en een P1-Meter in gebruik genomen.
De installatie is soepel verlopen en de 'voorlopige' instellingen binnen de App (dacht ik) ook.

Mijn bedoeling is om in deze periode van het jaar m.b.v. de P1-Meter overdag zoveel mogelijk gebruik te maken van thuisaccu en 's avonds in de daluren de thuisaccu weer te laden om dit de volgende dag samen met de (minimale) opbrengst van mijn 8 zonnepanelen weer te gebruiken.

Mijn instellingen:
- Keuze 'Slimme Meter Modus'
- 2400AC en P1-Meter door HEMS
- Tijdvak instelling binnen de slimme meter

Over de Tijdvak instelling heb ik een vraag;

Afgelopen nacht was het de bedoeling om volgens de tijdvak instelling van 00.00u tot 07.00u met 800W de accu te laden.
Het systeem is wel gaan laden maar is hiermee pas begonnen vanaf 01.30u tot 07.00u.
De accu was al iets eerder 'vol' (90%) maar tot 07.00u heeft het systeem dit op het 90% niveau gehouden.

Mijn vraag is of HEMS zo 'slim' is om 'vooruit' te denken en berekent hoeveel tijd er nodig is om met 800W de accu tot 'vol' te laden, waardoor het systeem iets later kan beginnen met laden ?

Eerder had ik overigens het tijdvak ingesteld van 21.00u tot 07.00u maar met deze instelling gebeurde er niets, het systeem ging met deze tijd instelling niet laden.

Nu heb ik 2 schema's gemaakt:
1) 21.00u tot 23.50u
- half uurtje niets
2) 00.00u tot 07.00u

Met deze schema's wordt de accu, zoals mijn bedoeling is, netjes opgeladen alleen begrijp ik nog niet het gevraagde 'later beginnen met laden' binnen het 2e schema.

Bij voorbaat dank voor de reacties....

Grt. Henk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDpMPImuoIPy4C6jKPGPj3rvXxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMjh69xOWFlSDLdryJc8aZqZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeFuhARHmwn4Zbl_qCo_DdVKpuo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGF1yqAyj9zdfkWRqRYWCHLd.jpg?f=fotoalbum_tile
@hschuurhof Je kunt ipv 00:00 beter bijv. 00:15 als starttijd pakken, 0:00 werkt helaas niet altijd goed. En in laden conform een schema zit verder geen slimmigheid ingebouwd.

[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 08-12-2025 15:19 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• hschuurhof
Taro schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:19:
@hschuurhof Je kunt ipv 00:00 beter bijv. 00:15 als starttijd pakken, 0:00 werkt helaas niet altijd goed. En in laden conform een schema zit verder geen slimmigheid ingebouwd.
Taro,

Ok, weer bedankt voor de reactie;
Ik ga het 2e Schema aanpassen en instellen van 00.30u tot 07.00u
Even afwachten of het systeem met deze instelling wel de begintijd oppakt.

Grt. Henk

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:22
Ik ben nieuwsgierig wat je hier mee wilt bereiken.
Zou het niet beter zijn om naar de dynamische prijzen te kijken en dan laden bij goedkope stroom?

Ik ben geen expert maar zoek alvast naar de beste instellingen.
hschuurhof schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:28:
[...]

Taro,

Ok, weer bedankt voor de reactie;
Ik ga het 2e Schema aanpassen en instellen van 00.30u tot 07.00u
Even afwachten of het systeem met deze instelling wel de begintijd oppakt.

Grt. Henk

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-12 16:12

Fremske

and change the world

@Clock Mag ik vragen of je dan achteraf nog btw moet betalen? Of levert MarcMax voor 79 euro extra gewoon bij je aan de deur in Nederland zonder btw verplichting?
Clock schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:36:
Dit weekend de AC2400 + 2 batterypacks + P1-meter geïnstalleerd bij mijn moeder thuis. Deze set gekocht voor 1.399 (MarcMax) en P1-meter voor 75 (Marktplaats). Installatie was een piece-of-cake en alles werkte out-of-the-box - gemak & eenvoud heeft mij verbaasd. In 30 minuten was ik klaar en stond het te snorren.

Nu de instellingen even goed tweaken. Kan het gelukkig goed op afstand volgen met Homewizard + Zendure HEMS app. Doelstelling is NOM, aangevuld met AC-laden op goedkope momenten in de donkere maanden. Heb het HEMS nu ingesteld op "automodus" en dat werkt ogenschijnlijk prima. Lastige vind ik daarbij wel dat je AC-laden treshold enkel kan instellen op een absolute energieprijs ipv een relatieve "goedkoopste 4 uren per dag". Dat maakt het minder robuust en moet je eigenlijk dagelijks nog ff inchecken en bijstellen - onwenselijk.

Wil de aansturing (nog) niet overnemen in Homey / HA en het zo simpel mogelijk houden. Iemand een idee hoe je dit beter gedaan kan worden? Doet die ZENKI mode hier iets slimmers?

[Afbeelding]
Works like a charm! Temeer omdat hier de warmtepomp dwars doorheen loopt te blazen met deze temperaturen.

Back to the future

• hschuurhof
casper4253 schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:42:
Ik ben nieuwsgierig wat je hier mee wilt bereiken.
Zou het niet beter zijn om naar de dynamische prijzen te kijken en dan laden bij goedkope stroom?

Ik ben geen expert maar zoek alvast naar de beste instellingen.

[...]
Hallo Casper4253,

Ben nog even aan 't kijken hoe e.e.a. werkt, dynamische prijzen wordt misschien een volgende stap.....

Grt. Henk

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:41
Nou, vanmiddag zijn de laatste twee puzzelstukjes van mijn 2400AC geleverd, en het systeem draait, soort van. Omdat de P1-meter initieel vreemde waarden aangaf heb ik de batterij maar even uit het stopcontact gehaald.

Het lijkt er alleen op dat de minimale SoC instelling niet hoger kan dan 50%. Dat is wel een beetje een tegenvaller (ik wil graag 75%). Of zou het ook afhangen van de huidige SoC? De accu's werden geleverd met 66% (nu 65%).

En die P1-meter ging/gaat ook niet helemaal soepel. Op het Devices tabje geeft hij het huidige vermogen weer, maar als ik erop doorklik kom ik op een initialisatiescherm, waar ik een land moet kiezen (Netherlands), maar bij Next blijft 'ie hangen, en krijg ik na een tijdje "Authorization failed". Ik zocht naar een optie om device te verwijderen en opnieuw toe te voegen, maar heb dat nog niet gevonden. Edit: gevonden!

Via Home > Settings > Device Management > Smart Meter P1 kom ik wél op een soort statusscherm, maar daar lijken Power, Current en Voltage niet altijd synchroon te lopen (updaten niet allemaal gelijktijdig, waardoor I×V niet altijd klopt met P).

Nu maar weer de stekker erin stoppen, en kijken of 'ie NOM gaat doen, tot een SoC van 50%. En dan morgen maar eens uitvogelen wat de handigste manier is om hem eenmalig naar 100% te laden, t.b.v. kalibdatie.

• a2aan
Ook na het opnieuw toevoegen van de P1 meter krijg ik nog steeds Autorization failed als ik er vanuit het Devices tabje op klik, en de wizard probeer te volgen. Geen idee of dat erg is; zal het af en toe nog eens proberen, en wie weet dat het ooit gwel lukt.

Maar NOM werkt gewoon, en dat is waar het om gaat. Alleen loopt 'ie wel een paar seconden achter de feiten aan, wat bij korte consumptiepieken leidt tot (systematisch) terugleveren naar het net.

Toevallig is de droger net klaar, en dan draait 'ie iedere minuut een rondje, wat gedurende een paar seconden 175W vraagt. Mijn 2400AC start met opschakelen als de droger alweer gestopt is, waardoor 'ie precies in tegenfase is, en teruglevert. Nou doet de droger dit niet zo heel vaak en ook niet lang, maar de Quooker vraagt wel 24×7×365 een paar keer 2000W gedurende 5sec...

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:42
a2aan schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:22:

Toevallig is de droger net klaar, en dan draait 'ie iedere minuut een rondje, wat gedurende een paar seconden 175W vraagt. Mijn 2400AC start met opschakelen als de droger alweer gestopt is, waardoor 'ie precies in tegenfase is, en teruglevert. Nou doet de droger dit niet zo heel vaak en ook niet lang, maar de Quooker vraagt wel 24×7×365 een paar keer 2000W gedurende 5sec...
Dit is niet te voorkomen zonder hier actief de Quooker aan en uit te gaan schakelen. De batterij is natuurlijk altijd aan het corrigeren op basis van een waarde die 1 seconde geleden de waarheid was. Voor wat betreft de Quooker, ik heb de batterij al in de zomer draaien. Toen was er in de nacht een verbruik van het net van 0.06 kWh per nacht. Dat is nog wel te overzien.
a2aan schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:22:
Hier op het koffiezetapparaat een smart plug zitten die ik in mindering breng op het totaalverbruik, via een fake/nep meter in Home Assistant. Daardoor wordt ie niet gecorrigeerd :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

a2aan schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:10:
Het lijkt er alleen op dat de minimale SoC instelling niet hoger kan dan 50%. Dat is wel een beetje een tegenvaller (ik wil graag 75%). Of zou het ook afhangen van de huidige SoC? De accu's werden geleverd met 66% (nu 65%).
Nee, hangt niet af van huidige SOC.
En die P1-meter ging/gaat ook niet helemaal soepel. Op het Devices tabje geeft hij het huidige vermogen weer, maar als ik erop doorklik kom ik op een initialisatiescherm, waar ik een land moet kiezen (Netherlands), maar bij Next blijft 'ie hangen, en krijg ik na een tijdje "Authorization failed". Ik zocht naar een optie om device te verwijderen en opnieuw toe te voegen, maar heb dat nog niet gevonden. Edit: gevonden!

Via Home > Settings > Device Management > Smart Meter P1 kom ik wél op een soort statusscherm, maar daar lijken Power, Current en Voltage niet altijd synchroon te lopen (updaten niet allemaal gelijktijdig, waardoor I×V niet altijd klopt met P).
Gebruik je extra USB-C voeding? Mogelijk krijgt ie onvoldoende voeding om goed het werk te kunnen doen.

En een DSMR 5 meter?
Nu maar weer de stekker erin stoppen, en kijken of 'ie NOM gaat doen, tot een SoC van 50%. En dan morgen maar eens uitvogelen wat de handigste manier is om hem eenmalig naar 100% te laden, t.b.v. kalibdatie.
Kan in HEMS via Slimme meter -> AC Voeden en dan bijv. een tijdsperiode. Buiten HEMS om bij Instellingen -> Instelling voor netaansluiting -> AC in + vermogen instellen.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Fremske schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:51:
@Clock Mag ik vragen of je dan achteraf nog btw moet betalen? Of levert MarcMax voor 79 euro extra gewoon bij je aan de deur in Nederland zonder btw verplichting?

[...]
Levering gedaan op ons Duitse adres zonder meerkosten. Dat maakte het tot een no-brainer.

• a2aan
Taro schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:09:
Nee, hangt niet af van huidige SOC.
Jammer. :( Hoe dien ik een feature request in, en wat is dan de kans/doorlooptijd? Qua change lijkt het me maar een paar minuten werk, om een beperking die nu 50 is, in ieder geval op te rekken tot 65 (bovengrens is nu hard minimaal 70%). Nog liever zou ik helemaal vrij willen zijn, maar logica die borgt dat er een minimale marge tussen onder- en bovengrens zit is wel ietsje complexer om te bouwen.
Gebruik je extra USB-C voeding? Mogelijk krijgt ie onvoldoende voeding om goed het werk te kunnen doen.

En een DSMR 5 meter?
Het is een Kaifa SMR5.5 meter, met daaraan een HomeWizard splitter, en daaraan een HW P1 dongel, en de P1 meter van Zendure. Zonder extra voedingen, maar ik kan best wel even met testen, morgen.
Kan in HEMS via Slimme meter -> AC Voeden en dan bijv. een tijdsperiode. Buiten HEMS om bij Instellingen -> Instelling voor netaansluiting -> AC in + vermogen instellen.
Dank! Ik heb HEMS actief, en zo'n tijdslot leek me omslachtig, maar als dat toch de manier is, zal ik het morgen zo doen.
a2aan schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:44:
[...]
Het is een Kaifa SMR5.5 meter, met daaraan een HomeWizard splitter, en daaraan een HW P1 dongel, en de P1 meter van Zendure. Zonder extra voedingen, maar ik kan best wel even met testen, morgen.
Probeer de volgorde van de HW P1-meter en Zendure P1-meter even om te wisselen in de splitter en idd extra USB-C voeding voor de zekerheid. Benieuwd of die combinatie helpt.

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04:17
Fremske schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:51:

[...]
BTW moet je aan Marcmax al voldoen (19% aanvinken op de site), en daarna is voor de verzendkosten de hele set hier tot de voordeur bezorgd.

—-------
Werkt het automatisch 1x per maand naar 100% ook via home assistant NOm?

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Alles binnen en geïnstalleerd, behalve de P1 meter die al meer dan een week in een Pools depot ligt...
Naja vooralsnog draait ie maar op een dynamisch tarief, kan ie in ieder geval het net een beetje ontlasten op de piekmomenten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• a2aan
Het blijft tobben met die Zendure P1-meter in de app. Als ik er via het Devices tabje op klik, kom ik bij "Device Initialization", kan ik uit vier landen kiezen (ik selecteer dan "Netherlands"), en bij Next krijgt ik een spinner die na een behoorlijke poos "Authorization failed" geeft.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • HW P1-splitter van USB-C voeding voorzien
  • Zendure P1 meter loskoppelen van splitter, van USB-C voeding voorzien (overgezet van de splitter), en weer aan splitter koppelen
  • Zendure P1 meter wisselen met HW P1 meter (nu zit die in poort 2, en Zendure in poort 1)
In de tussentijd geeft de Zendure P1 meter wél gewoon het juiste vermogen door, wat te zien is op de verschillende overzichtsschermen (zowel HEMS als Devices), en gisteravond heeft 'ie netjes NOM gedraaid (tot de minimale SoC was bereikt).

Maar ik heb nóg iets geks ontdekt: heel soms, als ik op de Zendure P1 meter klik (vanuit andere plekken dan het Devices tabje), krijg ik een detailpagina met drie fasen, waarbij al het vermogen op fase 1 zit (klopt, want ik heb een 1-fase-aansluiting), maar op datzelfde scherm geeft 'ie dan als totaal vermogen 0W. Maar meestal krijg ik een overzicht zónder fasen, met gewoon een 'kloppend' total Power (wat soms dan wel weer flink afwijkt van Voltage maal Current).

En ik heb inmiddels twee 'routes' gevonden naar die 'werkende' P1-pagina van de app: door in de HEMS-animatie op "Grid" te klikken, en (ook vanaf het HEMS scherm) via het tandwieltje, en dan Device Management. Rechtstreeks vanaf het Devices tabje kom ik dus in die vastlopende Device Initialization.

Schiet mij maar lek...

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:53
a2aan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:43:
Het blijft tobben met die Zendure P1-meter in de app. Als ik er via het Devices tabje op klik, kom ik bij "Device Initialization", kan ik uit vier landen kiezen (ik selecteer dan "Netherlands"), en bij Next krijgt ik een spinner die na een behoorlijke poos "Authorization failed" geeft.

Wat ik al heb geprobeerd:
  • HW P1-splitter van USB-C voeding voorzien
  • Zendure P1 meter loskoppelen van splitter, van USB-C voeding voorzien (overgezet van de splitter), en weer aan splitter koppelen
  • Zendure P1 meter wisselen met HW P1 meter (nu zit die in poort 2, en Zendure in poort 1)
In de tussentijd geeft de Zendure P1 meter wél gewoon het juiste vermogen door, wat te zien is op de verschillende overzichtsschermen (zowel HEMS als Devices), en gisteravond heeft 'ie netjes NOM gedraaid (tot de minimale SoC was bereikt).

Maar ik heb nóg iets geks ontdekt: heel soms, als ik op de Zendure P1 meter klik (vanuit andere plekken dan het Devices tabje), krijg ik een detailpagina met drie fasen, waarbij al het vermogen op fase 1 zit (klopt, want ik heb een 1-fase-aansluiting), maar op datzelfde scherm geeft 'ie dan als totaal vermogen 0W. Maar meestal krijg ik een overzicht zónder fasen, met gewoon een 'kloppend' total Power (wat soms dan wel weer flink afwijkt van Voltage maal Current).

En ik heb inmiddels twee 'routes' gevonden naar die 'werkende' P1-pagina van de app: door in de HEMS-animatie op "Grid" te klikken, en (ook vanaf het HEMS scherm) via het tandwieltje, en dan Device Management. Rechtstreeks vanaf het Devices tabje kom ik dus in die vastlopende Device Initialization.

Schiet mij maar lek...
Ik lees hierboven dat je een Kaifa DSMR 5.5 hebt. Ik heb een Kaifa MA304 E0079 en gebruik al maanden de Ecotracker P1. Zie ervaringen in dit topic van mijzelf en anderen. Mocht je de P1 van Zendure niet werkend krijgen, dan is mijn suggestie de EcoTracker te proberen.
N.b. check ook even welk type Kaifa je hebt en of die bij de apparaten staat die werken met de Zendure P1 (midden op de pagina staat een lijst compatible apparaten).

• a2aan
frankj030 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:14:
Ik lees hierboven dat je een Kaifa DSMR 5.5 hebt. Ik heb een Kaifa MA304 E0079 en gebruik al maanden de Ecotracker P1. Zie ervaringen in dit topic van mijzelf en anderen. Mocht je de P1 van Zendure niet werkend krijgen, dan is mijn suggestie de EcoTracker te proberen.
N.b. check ook even welk type Kaifa je hebt en of die bij de apparaten staat die werken met de Zendure P1 (midden op de pagina staat een lijst compatible apparaten).
De mijne is een Kaifa M105 E0078, en staat op de lijst als compatibel met Zendure. Ik zou eventueel nog kunnen kijken wat 'ie doet zonder de HW-splitter ertussen. Misschien dat initialiseren dan wel lukt, maar liever wil ik de HW-P1 meter niet al te lang losgekoppeld hebben...

• a2aan
Nou, ik denk dat het initialiseren van die P1 meter maar opgeef. NOM werkt goed, dus ik ga me er voorlopig maar niet meer druk over maken.

Intussen zijn mijn twee AB3000X batterijen gevuld, van '50%', tot vol. Volgens de HW socket is er 4,0kWh in gegaan, dus in werkelijkheid waren ze bij levering een stuk lager dan de gerapporteerde 66% (over het gisteren ontladen zijn Zendure en HW het eens dat daar 0,9kWh uit de batterij is gegaan).

Wat verder opvalt: ik had een laadsnelheid van 1200W ingesteld, en dat heeft 'ie zo'n 3 uur strak gedaan; pas bij de laatste ongeveer 10min is 'ie in vermogen gaan afbouwen. De HW-socket startte op zo'n 1260W, wat opliep naar zo'n 1275W; dat is dus zo'n 5-6% hoger dan wat Zendure aangeeft, wat dan denk ik in de warmte van de omvormer is gaan zitten. Die werd overigens 'handwarm'.

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Ik heb mijn systeem nog niet ontvangen, is voor eind van de week.
Kan je instellen bij meerdere omvormers dat er max 2500 watt van het net gehaald kan worden? Als er zon is, dan mag het systeem volledig laden wat de zonnepanelen injecteren.

In België zitten we met een absurd capaciteitstarief. Het zou interessant zijn om 's nachts goedkoop de batterijen volledig te kunnen bijladen, maar als je dat aan 2400 per omvormer doet, dan haal je dus een capaciteit van 4800 watt, wat een serieuze 'boete' oplevert. Het zou logisch zijn dat in de extreme daluren ('s nachts dus) het capaciteitstarief daarom niet zou toegepast worden om zo de onbalans in het netwerk te optimaliseren.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:34
wallieweb schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:33:
Kan je instellen bij meerdere omvormers dat er max 2500 watt van het net gehaald kan worden? Als er zon is, dan mag het systeem volledig laden wat de zonnepanelen injecteren.

In België zitten we met een absurd capaciteitstarief. Het zou interessant zijn om 's nachts goedkoop de batterijen volledig te kunnen bijladen, maar als je dat aan 2400 per omvormer doet, dan haal je dus een capaciteit van 4800 watt, wat een serieuze 'boete' oplevert. Het zou logisch zijn dat in de extreme daluren ('s nachts dus) het capaciteitstarief daarom niet zou toegepast worden om zo de onbalans in het netwerk te optimaliseren.
Als je 2 omvormers hebt (ook twee keer RTE verlies) kun je ook beiden maximeren op 1200W laden?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-12 21:02
Dit capaciteitstarief en het feit dat de elektriciteitsprijs zelf maar 1/3 van totaalprijs is, maakt dat je batterij laden van het net amper tot niet rendabel is (in BE uiteraard).

• a2aan

Met HA kan je (vast) alles wat je wil; met HEMS (in de Zendure app) zijn de mogelijkheden wat beperkter, maar wat wél mogelijk is, is om ('s nachts) tijdslots te definiëren waarin 'ie 'mag' opladen, waarbij je het streefvermogen voor opladen opgeeft. Buiten de tijdslots om draai je dan gewoon NOM (mits je een P1 of kWh meter gekoppeld hebt). Je moet dan wel zelf rekening houden met wat andere gebruikers 's nachts verbruiken, want dat komt erbij, qua netverbruik. Daarnaast zijn de tijdslots nogal grof, namelijk per half uur (terwijl het vermogen per enkele W in te stellen is), en als de batterijen al voor het eind van het tijdslot vol zijn, dan gebeurt er daarna even niks. Pas als het tijdslot voorbij is gaat 'ie weer NOM draaien.

Je mist hier dus wel wat flexibiliteit (jij zou eigenlijk XOM willen, met X net onder je capaciteitsgrens), maar goed, het is en blijft een plug-en-play product. Al merk ik dat het bij mij wel begint te kriebelen om toch iets van HA in te gaan zetten.

• a2aan
Pr088 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:38:
[...]

Als je 2 omvormers hebt (ook twee keer RTE verlies) kun je ook beiden maximeren op 1200W laden?
Wat @wallieweb volgens mij wil is alleen een begrenzing op het laden vanuit het net (met PV-opwek mag het 'onbeperkt'). Dan wil je de algemene setting gewoon houden op 2400W per omvormer, maar via de 'Smart Meter Mode' kan je in de app dus wel tijdslots instellen, waarin je een specifiek laadvermogen opgeeft.

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-12 17:56
mjjveldt schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:05:
[...]

BTW moet je aan Marcmax al voldoen (19% aanvinken op de site), en daarna is voor de verzendkosten de hele set hier tot de voordeur bezorgd.

—-------
Werkt het automatisch 1x per maand naar 100% ook via home assistant NOm?
Er zijn bedrijven waar je in Duitsland bestelde goederen naar toe kan laten verzenden , in Duitsland dus,en deze sturen het dan door naar je Nederlandse huisadres ( vooral bedoeld voor items die niet naar Nederland worden geleverd), is dit een idee om zo bijvoorbeeld bij Marcmax te bestellen tegen 0 % btw, iemand ervaring?

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-12 20:13
Batterijen gisteren ontvangen

Vandaag gezet, wat een "ervaring" in de goede zin. De p1 meter had ik gisteren al op de splitter van HomeWizard gezet aangezien ik al een p1 meter van hun had. Gisterenavond ook gelijk nieuwe netwerk in gebruik genomen en alles mooi opgesplitst in aparte vlan etc. Anyway de zendure meter even gewoon via bluetooth en werkte direct. De app had ik dus ook al. Daarnet dus even toch maar op wifi gezet dan

Ik heb dus de 2400ac met 2 batterijen. Waren goed verpakt, uit de doos gehaald, mooi en stevig ingepakt. Had de instructie video bekeken en het is nu niet bepaald ingewikkeld. Meteen kreeg ik al lichtjes op de batterij ... mooi in de app effe selecteren ... et voila done.

Het enige minpuntje was switchen van bluetooth naar wifi (hidden ssid vond deze app niet zo fijn om op te connecteren) en 2x moeten uittrekken voordat hij gevonden was en ik netwerk kon toevoegen. Ik heb al erger geweten. Hij staat hier al vrolijk te laden.

Batterijnen stonden beide op 65%. Voorlopig effe op auto laten staan en we zien wel wat er gebeurd. Ik ga gewoon even rustig alles laten gebeuren en van week tot week bekijken. Uiteraard ga ik wel 500x per dag de komende weken die app checken, zoals de meesten hier wel zullen doen. Wat nieuws is altijd leuk om te spelen.

pvoutput

• Kwenie
  • Laatst online: 09-12 17:56
belastingontwijking is offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 09-12-2025 15:02 ]

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:35
Taro schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:21:
[...]

40-60% is het beste voor lange passieve opslag, maar 75% met 1x per maand 100% lijkt mij een prima keuze idd.
Een batterij opslaan met 50% lading gaat prima, ook de automatische kalibratie naar 100% eens per maand in de zomer gaat goed.
Maar de gedachte om de batterijen op 50% te houden en met de winter omstandigheden steeds een paar procent op te laden en te ontladen blijkt dus niet te werken.
Hier kan Zenduren nog een slag slaan in verbetering van de bewaking.
Ik vraag me af hoe andere merken dit doen, doe je niks dan zijn de batterijen in een paar winters kapot.

• a2aan
Polvo176 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:56:
Maar de gedachte om de batterijen op 50% te houden en met de winter omstandigheden steeds een paar procent op te laden en te ontladen blijkt dus niet te werken.
Wat werkt hier niet goed aan? Ik dacht dat Zendure de accu, automatisch, eens per maand naar 100% oplaadt, en dat dat voldoende is om hem 'gezond' te houden.
Ik vraag me af hoe andere merken dit doen, doe je niks dan zijn de batterijen in een paar winters kapot.
Wat gebeurt er dan? En zou het helpen om eens per twee weken (of zelfs iedere week) handmatig naar 100% te laden (en daarna weer een tijdje NOM tot 'ie op 50% staat)?

• Polvo176
  • Laatst online: 09:35
a2aan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:08:
[...]

Wat werkt hier niet goed aan? Ik dacht dat Zendure de accu, automatisch, eens per maand naar 100% oplaadt, en dat dat voldoende is om hem 'gezond' te houden.

[...]

Wat gebeurt er dan? En zou het helpen om eens per twee weken (of zelfs iedere week) handmatig naar 100% te laden (en daarna weer een tijdje NOM tot 'ie op 50% staat)?
Het punt is dat hij wel 50% aangeeft, maar in werkelijkheid zo goed als leeg is.
Dat heeft alles te maken met de vlakke ontlaadcurve.
Een batterij die lang achtereen leeg staat gaat stuk, alleen kun je niet zien dat hij leeg is de bms denk dat er nog 50% lading is.
Dat een van mijn batterijen na een korte tijd niet meer naar 100% wou laden gaf mij te denken.

• a2aan
Polvo176 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:12:
[...]

Het punt is dat hij wel 50% aangeeft, maar in werkelijkheid zo goed als leeg is.
Dat heeft alles te maken met de vlakke ontlaadcurve.
Een batterij die lang achtereen leeg staat gaat stuk, alleen kun je niet zien dat hij leeg is de bms denk dat er nog 50% lading is.
Dat een van mijn batterijen na een korte tijd niet meer naar 100% wou laden gaf mij te denken.
Ah, ik lees net je post van eergisteren weer terug. Mijn situatie lijkt dan denk ik het meest op jouw twee Hypers die niet/nauwelijks opladen/ontladen, maar (in principe) constant op 50% blijven staan.

Mijn systeem (5,76kWh) is nog heel nieuw, maar tot nu toe:
  • Gisteren geleverd met een opgegeven SoC van 66%
  • Gisteren ontladen tot een opgegeven SoC van 50%; de 0,9kWh gemeten ontlading komt redelijk overeenkomt met 16% van 5,76kWh
  • Vandaag opgeladen tot 100%; de gemeten lading van 4,0kWh is bijna 70% van 5,76kWh; met een beetje verlies eraf 65%, dus de daadwerkelijke SoC's waren gisteren eerder 50% en 35% (i.p.v. de opgegeven 66% en 50%)
  • De batterijen zijn intussen weer ontladen tot 74%, volgens Zendure door 1,71kWh te leveren (komt overeen met de HW-socket). Dat vind ik dan wel weer optimistisch, aangezien dat bijna 30% van 5,76kWh is, en dan hebben we het verlies nog niet meegerekend. Op basis van de ontlading zou ik nu eerder een SoC van 67% verwachten, dan de 74% die wordt aangegeven
Misschien dat ik dan toch maar iedere nacht ga laden tot 100%, dan heb ik er geen omkijken naar, en is m'n accu in ieder geval het grootste deel van de tijd >75% opgeladen, wat ik sowieso wilde, omdat ik hem ook voor noodstroom 'paraat' wil hebben.

Wat zou dan het beste schema zijn, qua RTE, én levensduur van de batterij? Aan het eind van de middag 1,5 uur met 1200W laden (van 50% naar 75%), en dan 's ochtends weer (van 75% naar 100%)?

• apox
  • Laatst online: 09-12 21:53
Zo net is een geforceerde calibratie gestart van mij solarflow 2400 AC met 4x AB3000X. Wel op een ongelukkig uur want ik moet nog beginnen koken 😥. Ik gebruik de batterij enkel om zonne-energie op te slaan, ik laad dus niet op vanuit het net. Ik denk gevonden te hebben waarom deze nu begint de laden. Als ik in de geschiedenis kijk van mijn batterij is de laatste keer hij tot 100 procent geladen heeft 9/11 geweest om 16u10, vandaag 9/12 is deze geforceerde calibratie dus gestart om 16u10. Ik raad dus iedereen aan zelf eens gecontroleerd op te laden net voor de laatste dag exact een maand nadat je nog eens 100 procent hebt gehaald. Kan voor sommigen misschien nuttig zijn, zeker voor de mensen die enkel willen opladen door de zon en niet vanuit het net (op een ongelukkig moment)

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:27
Kwenie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:53:
[...]

Er zijn bedrijven waar je in Duitsland bestelde goederen naar toe kan laten verzenden , in Duitsland dus,en deze sturen het dan door naar je Nederlandse huisadres ( vooral bedoeld voor items die niet naar Nederland worden geleverd), is dit een idee om zo bijvoorbeeld bij Marcmax te bestellen tegen 0 % btw, iemand ervaring?
hou je wel rekening mee dat mn de battijen onder ADR vallen, dus dat gaat voor de meeste bedrijven die pakketjes bezorgen voor problemen zorgen, die mogen namelijk geen ADR spullen vervoeren.
Bv Post NL maar ook DHL ( was hier pas nog een poster die dat hier gelmeld had) enz.
Daarom zie je ook vaak dat je de spullen vaak door verschillende vervoerders krijgt aangeboden.

• Leguan
  • Laatst online: 08:56
Heeft iemand al eens uitgezocht wat de mogelijkheden zijn om de Zendure 2400 AC in te zetten als noodstroomvoorziening voor het hele huis, door met de off-grid uitgang de gehele meterkast te voorzien van spanning terwijl de hoofdschakelaar uit staat? Ik weet dat het niet helemaal de bedoeling is, maar dat maakt het nog niet technisch onmogelijk...

Stel, je laat de netgekoppelde stekker gewoon in het stopcontact zitten en je sluit de off-grid uitgang aan op de meterkast, dan komt er via de off-grid uitgang dus ook spanning op de netgekoppelde uitgang. Hoe gaat de 2400 AC daarmee om? Is in feite hetzelfde principe als die stekker van de netgekoppelde uitgang direct in de off-grid uitgang pluggen. Geen idee waarom je dat zou doen, maar heeft iemand dat toevallig al eens uitgeprobeerd?

Ik heb zelf al een klein testje uitgevoerd om te ontdekken wat de relatie tussen de netgekoppelde uitgang en de off-grid uitgang is. Waar ik in ieder geval achter ben is dat ze beide tegelijk in bedrijf kunnen zijn. Dat wil zeggen, de accu kan op hetzelfde moment stroom leveren aan het huis via de netgekoppelde uitgang als een op de off-grid stekker aangesloten apparaat voeden. Ik neem aan dat er slechts één omvormer in zit, die kan op hetzelfde moment enkel stroom leveren of stroom ontvangen. Mijn vermoeden is dan ook dat zowel de netgekoppelde uitgang als de offgrid uitgang met elkaar verbonden zijn maar van elkaar gescheiden kunnen worden door middel van relais. De relais mogen zo zijn geschakeld dat ze beide uitgangen met elkaar verbinden. Met twee voorwaarden. Zodra de off-grid uitgang de 2400W overschrijdt wordt deze uitgeschakeld op overbelasting via het relais van de off-grid uitgang. De andere voorwaarde is dat de netgekoppelde uitgang alleen in bedrijf is wanneer er netspanning aanwezig is. Zodra de netspanning wegvalt zal het relais van de netgekoppelde uitgang direct afschakelen. Als deze theorie klopt, dan zitten de netgekoppelde en off-grid uitgangen beide aan dezelfde omvormer, beide met een eigen relais en wat logica er achter om de veiligheid te handhaven.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat er zou gebeuren als je de off-grid uitgang op de meterkast zou aansluiten en daarmee de netgekoppelde uitgang ook weer van spanning voorziet.... En zouden de Enphase micro omvormers van de zonnepanelen ook 'netspanning' zien en weer starten met terugleveren? Want in dat geval kun je zo'n eilandbedrijf in de zomer nog best een tijdje vol houden zolang je de maximale belasting goed in de gaten houdt.

De volgende info komt van de Zendure website, staat niet in de handleiding:

Kan de SolarFlow 2400 AC huishoudelijke apparaten van stroom voorzien tijdens een stroomstoring?

Ja, het heeft één off-grid stopcontact, met een piekvermogen van 3600W (10s) en een stabiel maximaal vermogen van 2400W. De off-grid functie moet eerst worden ingeschakeld in de app. Eenmaal geactiveerd, kan SolarFlow 2400 AC tijdens een stroomstoring naadloos overschakelen naar batterijvoeding (binnen 15 ms), waardoor de continue werking van apparaten die zijn aangesloten op de off-grid interface wordt gegarandeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Leguan op 09-12-2025 21:33 ]

• a2aan
@Leguan daar ben ik ook heel benieuwd naar (heb zelf ook Enphase), behalve dat ik de 'gewone' uitgang zou loskoppelen. Ik zou niet weten waarom je die aangesloten zou willen laten, want volgens mij heeft het alleen (potentiële) nadelen, en geen enkel voordeel.

De 2400AC kan via de noodstroomaansluiting zowel opladen (met maximaal 2000W) als ontladen, dus alleen die aansluiten op je huisinstallatie (met de hoofdschakelaar uit!) zou afdoende moeten zijn.

Alleen lijkt iedereen, mijzelf incluis, wat huiverig om dit te testen...

• Leguan
a2aan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:34:
@Leguan daar ben ik ook heel benieuwd naar (heb zelf ook Enphase), behalve dat ik de 'gewone' uitgang zou loskoppelen. Ik zou niet weten waarom je die aangesloten zou willen laten, want volgens mij heeft het alleen (potentiële) nadelen, en geen enkel voordeel.

De 2400AC kan via de noodstroomaansluiting zowel opladen (met maximaal 2000W) als ontladen, dus alleen die aansluiten op je huisinstallatie (met de hoofdschakelaar uit!) zou afdoende moeten zijn.

Alleen lijkt iedereen, mijzelf incluis, wat huiverig om dit te testen...
Ik heb de netgekoppelde uitgangen (heb 3x de 2400 AC staan) in een kabeldoos verbonden aan de 5 polige kabel die naar de krachtgroep in de meterkast gaat. Voel er weinig voor om dat tijdens een stroomstoring te ontkoppelen. Alternatief zou dan zijn om die stekkers op de omvormer zelf met dat tooltje los te koppelen. Maar ik zat aan een automatisering te denken die actief wordt zodra de 50Hz van de netbeheerder wegvalt (automatisch de hoofdschakelaar uit en via home assistant de off-grid uitgang inschakelen). Is wel handig als alles dan al met elkaar verbonden is op de juiste manier.

[ Voor 12% gewijzigd door Leguan op 09-12-2025 21:40 ]

• a2aan
Leguan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:38:
[...]

Ik heb de netgekoppelde uitgangen (heb 3x de 2400 AC staan) in een kabeldoos verbonden aan de 5 polige kabel die naar de krachtgroep in de meterkast gaat. Voel er weinig voor om dat tijdens een stroomstoring te ontkoppelen. Alternatief zou dan zijn om die stekkers op de omvormer zelf met dat tooltje los te koppelen.
Ah, OK. Met drie fasen vind ik het sowieso nóg spannender, qua experiment, aangezien de fases niet netjes 'in fase' zullen lopen, als de sinussen vanuit de noodstroomaansluitingen van de drie losse 2400AC's komen. Eventuele krachtstroomapparaten zou ik voor de zekerheid ook loskoppelen, en ik vraag me af of Enphase het 'pikt' als de fasen niet 'kloppen'.

Nou kan je het QRelay van Enphase volgens mij wel naar 1 fase dwingen, maar dan heeft 2/3 van je huis alsnog geen stroom (en heb je maar 1/3 van je PV-opwek).

• hschuurhof
Beste Lezers,

Ik ben nog een beginnend gebruiker en heb een vraagje over 'de logica' bij het (bij)laden van de thuisbatterij;

Units en instellingen:
- 2400 AC
- 2 x AB3000X
- P1-Meter
- 8 zonnepanelen

* HEMS
* Slimme Meter Modus
* Volg de tijdvakken
* 2 Schema's: 1) 21.00u-23.30u , 2) 00.30u-06.00u

Mijn verwachting is/was dat de opbrengst van de zonnepanelen minus het verbruik in huis naar de thuisaccu zou gaan, vandaag/vanmiddag bleek dit toch anders te zijn.

Tussen 10u en 15u was het verbruik ik huis beduidend minder dan de opbrengst van de zonnepanelen maar de thuisaccu werd helaas niet bijgeladen !?
Tegen de vewachting in werd de 'meeropbrengst' van de zonnepanelen zelfs teruggeleverd aan het net !?

Was is hierbij 'de locica' van het Systeem/HEMS ?
- de thuisaccu was in die periode 73% is dat soms een reden om niet bij te laden ?
- hebben de laadschema's invloed ?
- iets anders ?

Grt. Henk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJPX_ncTAYTKvUoRy200SLVhI3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsqQCOgOFUNRTPlvj2XneNx3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8MaLm-FlENtbrMdtW_yZO6fMG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uI2QTFDl24yw1XrYcSHMB6C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Df8baJHK8ToW2FCqioL_niwTHkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvkvwnWq1a9AqGQnRitPHZon.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aRi8qhi6s6DyHpmFrGeaRL5e4M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0Whqxd54oigauwmokCOFPEW.jpg?f=fotoalbum_tile

• Leguan
hschuurhof schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:03:
Beste Lezers,

Ik ben nog een beginnend gebruiker en heb een vraagje over 'de logica' bij het (bij)laden van de thuisbatterij;

Units en instellingen:
- 2400 AC
- 2 x AB3000X
- P1-Meter
- 8 zonnepanelen

* HEMS
* Slimme Meter Modus
* Volg de tijdvakken
* 2 Schema's: 1) 21.00u-23.30u , 2) 00.30u-06.00u

Mijn verwachting is/was dat de opbrengst van de zonnepanelen minus het verbruik in huis naar de thuisaccu zou gaan, vandaag/vanmiddag bleek dit toch anders te zijn.

Tussen 10u en 15u was het verbruik ik huis beduidend minder dan de opbrengst van de zonnepanelen maar de thuisaccu werd helaas niet bijgeladen !?
Tegen de vewachting in werd de 'meeropbrengst' van de zonnepanelen zelfs teruggeleverd aan het net !?

Was is hierbij 'de locica' van het Systeem/HEMS ?
- de thuisaccu was in die periode 73% is dat soms een reden om niet bij te laden ?
- hebben de laadschema's invloed ?
- iets anders ?

Grt. Henk
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Probeer in plaats van ‘volg de tijdvakken’ eens de instelling ‘volg het overschot aan energie’.

Ikzelf stond vandaag op ZENKI en het overschot werd netjes opgeslagen ipv teruggeleverd. Dus dat kun je ook nog proberen.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:26
@hschuurhof Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met ik volg de tijdvakken. Maar wat ik toepas voor overschot bij zon is in de app:

via Energieplan | Slim | Slimme CT, dit opslaan, daarna terug en op HEMS zetten.

Bij mij werkt het dan correct met het overschot wat automatisch naar de accu's gaat. Is er tekort aan zon dan levert de accu. De slimme meter modus werkte bij introductie bij mij niet goed.

[ Voor 8% gewijzigd door bert pit op 09-12-2025 22:36 ]

Analoog komt weer helemaal terug

Leguan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:21:
Heeft iemand al eens uitgezocht wat de mogelijkheden zijn om de Zendure 2400 AC in te zetten als noodstroomvoorziening voor het hele huis, door met de off-grid uitgang de gehele meterkast te voorzien van spanning terwijl de hoofdschakelaar uit staat? Ik weet dat het niet helemaal de bedoeling is, maar dat maakt het nog niet technisch onmogelijk...

Stel, je laat de netgekoppelde stekker gewoon in het stopcontact zitten en je sluit de off-grid uitgang aan op de meterkast, dan komt er via de off-grid uitgang dus ook spanning op de netgekoppelde uitgang. Hoe gaat de 2400 AC daarmee om? Is in feite hetzelfde principe als die stekker van de netgekoppelde uitgang direct in de off-grid uitgang pluggen. Geen idee waarom je dat zou doen, maar heeft iemand dat toevallig al eens uitgeprobeerd?

Ik heb zelf al een klein testje uitgevoerd om te ontdekken wat de relatie tussen de netgekoppelde uitgang en de off-grid uitgang is. Waar ik in ieder geval achter ben is dat ze beide tegelijk in bedrijf kunnen zijn. Dat wil zeggen, de accu kan op hetzelfde moment stroom leveren aan het huis via de netgekoppelde uitgang als een op de off-grid stekker aangesloten apparaat voeden. Ik neem aan dat er slechts één omvormer in zit, die kan op hetzelfde moment enkel stroom leveren of stroom ontvangen. Mijn vermoeden is dan ook dat zowel de netgekoppelde uitgang als de offgrid uitgang met elkaar verbonden zijn maar van elkaar gescheiden kunnen worden door middel van relais. De relais mogen zo zijn geschakeld dat ze beide uitgangen met elkaar verbinden. Met twee voorwaarden. Zodra de off-grid uitgang de 2400W overschrijdt wordt deze uitgeschakeld op overbelasting via het relais van de off-grid uitgang. De andere voorwaarde is dat de netgekoppelde uitgang alleen in bedrijf is wanneer er netspanning aanwezig is. Zodra de netspanning wegvalt zal het relais van de netgekoppelde uitgang direct afschakelen. Als deze theorie klopt, dan zitten de netgekoppelde en off-grid uitgangen beide aan dezelfde omvormer, beide met een eigen relais en wat logica er achter om de veiligheid te handhaven.

Ik ben dan ook heel benieuwd wat er zou gebeuren als je de off-grid uitgang op de meterkast zou aansluiten en daarmee de netgekoppelde uitgang ook weer van spanning voorziet.... En zouden de Enphase micro omvormers van de zonnepanelen ook 'netspanning' zien en weer starten met terugleveren? Want in dat geval kun je zo'n eilandbedrijf in de zomer nog best een tijdje vol houden zolang je de maximale belasting goed in de gaten houdt.

De volgende info komt van de Zendure website, staat niet in de handleiding:

Kan de SolarFlow 2400 AC huishoudelijke apparaten van stroom voorzien tijdens een stroomstoring?

Ja, het heeft één off-grid stopcontact, met een piekvermogen van 3600W (10s) en een stabiel maximaal vermogen van 2400W. De off-grid functie moet eerst worden ingeschakeld in de app. Eenmaal geactiveerd, kan SolarFlow 2400 AC tijdens een stroomstoring naadloos overschakelen naar batterijvoeding (binnen 15 ms), waardoor de continue werking van apparaten die zijn aangesloten op de off-grid interface wordt gegarandeerd.
Gebruik even de zoekfunctie, dan hoeven we deze vraag niet wekelijks te beantwoorden :)

@hschuurhof Bij AC laden geef je aan hoe/wanneer die moet AC-laden, dus inderdaad Volg het overschot kiezen zoals @Leguan aangeeft. Anders gaat ie niet met overschot laden, maar alleen op de instelde tijd laden en buiten die tijdschema's ontladen.

• hschuurhof
Leguan schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:13:
[...]

Probeer in plaats van ‘volg de tijdvakken’ eens de instelling ‘volg het overschot aan energie’.

Ikzelf stond vandaag op ZENKI en het overschot werd netjes opgeslagen ipv teruggeleverd. Dus dat kun je ook nog proberen.
Hallo Leguan,
Bedankt voor je reactie;
Voorstel kan ik ook eens proberen, ben alleen bang dat ik dan de 2 laadschema's kwijt ben waarmee ik accu's in deze periode graag in de daluren wil opladen.
Morgen ga ik dat eens uitzoeken.....
Grt. Henk

• hschuurhof
bert pit schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:22:
@hschuurhof Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met ik volg de tijdvakken. Maar wat ik toepas voor overschot bij zon is in de app:

via Energieplan | Slim | Slimme CT, dit opslaan, daarna terug en op HEMS zetten.

Bij mij werkt het dan correct met het overschot wat automatisch naar de accu's gaat. Is er tekort aan zon dan levert de accu. De slimme meter modus werkte bij introductie bij mij niet goed.
Hallo Bert Pit,
De 2 tijdschema's gebruik ik om in de daluren de accu's op te laden om 'ze' de dag daarna samen met de kleine opbrengst van de zonnepanelen te gebruiken.
Ik ben bang dat de tijdschema's in mijn geval de 'boosdoener' is, en de accu's hierdoor overdag niet worden bijgeladen.
In 1e instantie had ik nog geen tijdschema's en toen werkte het zoals jij het beschrijft.
Conclusie ik heb weer iets om uit te zoeken......
Nog bedankt voor je reactie,
Grt. Henk
@hschuurhof Je wil eigenlijk een combinatie voor de winter van goedkoop tijdens daluren EN met PV overschot, volgens mij kan dat niet, tenzij je bij het kiezen van een vast tarief ook piek/dal kan opgeven en dan de ZENKI AI mode kiest.

Anders zal je in de winter 2 tijdvakken moeten selecteren en dat aan het begin van de lente aanpassen naar: Laden met PV overschot.

Of met Home Assistant aan de slag gaan.

Ps.: Lees even Algemene gedragsregels (Netiquette) #reageren ivm het groeten van anderen :)

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
[...]

(...) doe je niks dan zijn de batterijen in een paar winters kapot.
Waarom zou dat niet werken? Ik heb mijn AC2400 op 50%-97% staan en neem een dag als gisteren, toen leverde mijn PV een dikke kWh erbij en smeerde de batterij dat later netjes uit over een paar uur sluipverbruik. Gaat het daardoor kapot?

• a2aan
Hm, nu vind ik het extra jammer dat de in te stellen ondergrens voor SoC zo laag is (50%), én dat die in werkelijkheid eerder 40% lijkt.

Ik dacht hier met oplaadschema's omheen te kunnen werken, maar als 'ie dan tussendoor niet óók oplaadt met PV-overschot dan doet het nog steeds maar de helft van wat ik wil.

Wat mij verder opvalt: als ik in het laadschema 0W zet, staat er na opslaan "Standby" bij het tijdvak, maar intussen verbruikt 'ie nog steeds 19W, en dar vind ik nogal fors.

Weet iemand wat er zou gebeuren als ik de 2400AC tijdens deze stand-by van het net zou koppelen (via HW socket)? Is dat schadelijk voor de omvormer? Of gaat 'ie dan alsnog 19W uit de accu's trekken?!

Edit: als de accu 'leeg' is (in mijn geval 50% als ingestelde minimale SoC) dan gaat de netafname wél naar 0W. Ik ben zeer benieuwd wat de verklaring is van de 19W stand-by tijdens een laadschema.

[ Voor 12% gewijzigd door a2aan op 10-12-2025 08:47 ]

a2aan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:20:
Hm, nu vind ik het extra jammer dat de in te stellen ondergrens voor SoC zo laag is (50%), én dat die in werkelijkheid eerder 40% lijkt.

Ik dacht hier met oplaadschema's omheen te kunnen werken, maar als 'ie dan tussendoor niet óók oplaadt met PV-overschot dan doet het nog steeds maar de helft van wat ik wil.

Wat mij verder opvalt: als ik in het laadschema 0W zet, staat er na opslaan "Standby" bij het tijdvak, maar intussen verbruikt 'ie nog steeds 19W, en dar vind ik nogal fors.

Weet iemand wat er zou gebeuren als ik de 2400AC tijdens deze stand-by van het net zou koppelen (via HW socket)? Is dat schadelijk voor de omvormer? Of gaat 'ie dan alsnog 19W uit de accu's trekken?!

Edit: als de accu 'leeg' is (in mijn geval 50% als ingestelde minimale SoC) dan gaat de netafname wél naar 0W. Ik ben zeer benieuwd wat de verklaring is van de 19W stand-by tijdens een laadschema.
Ben wel benieuwd als hij in standby staat wat zegt het onderdeel Smartmode via
http://<IP-ZENDURE>/properties/report

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

a2aan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:20:
Ik zou me daar niet zo druk over maken. De accu's staan hier soms wel 3 dagen op 4-5%, daarna laad ik ze weer flink op en dat werkt prima. Wat minder goed is is maandenlang tussen 40-50% heen en weer gaan, want dan heb je grote kans dat de daadwerkelijke soc inmiddels nog maar 10% is ofzo. Dus 1x per maand tot 100% laden. In de zomer doe ik dat iedere zondag met lage dynamische tarieven. Nu 1x per 2-3 weken als de tarieven echt heel laag zijn. Heb inmiddels meer dan 7 uur nodig om ze hier van 5% op 100% te krijgen, dus is ook vannacht en eergisternacht niet gelukt, maar, er is wel van 5% naar 75-80% geladen dus echt een flinke lading toegevoegd. En daar gaat het om. Wat je zou kunnen doen is 1x per week tot 100% laden en dan is de rest van de week rond 50% bungelen echt geen probleem.

Heb je de off-grid socket uit staan? Die vraagt namelijk ook continu 6 Watt.

En als de omvormer aan staat moet het verbruik ervan ergens vandaan komen: Accu of stopcontact. Wel vreet hij wat extra vermogen als die in NOM niets staat te doen vs echt Idle/pauze.

Heb bij andere merken zelfs wel 35 Watt standby verbruik langs zien komen, Zendure doet dat nog relatief netjes.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

Aardedraadje

Met kabelschoen

[...]

Hier kan Zenduren nog een slag slaan in verbetering van de bewaking.
Ik denk dat dit te kort door de bocht is. Ja tussen 30 of 80% zie je weinig verschil en is het dus een gok. Maar gaat de batterij richting de 10% SoC dan daalt de spanning weer duidelijk (naar ca. 3.2V) en zal dit echt wel opgemerkt worden. Ik neem aan dat je dan de SoC omlaag ziet vallen en de batterij voorkomt dat je hem verder leegtrekt.
Heb even navraag bij Zendure gedaan nav een vraag hier: De SF800Plus heeft pouch cellen, geen cilindrische cellen.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:43
Even paar noobvraagjes

Ik heb een krachtstroom kookplaat. Maar de Zendure kan ik in een gewone 2400 W stopcontact pluggen. Echter heb ik in mijn garage een gedeelde stopcontact (dus laat ik die op 800W). Bij nood, kan ik dan nog mijn kookplaat gebruiken? Lijkt mij niet toch?

In de zomer heb ik uiteraard enorm veel overschot van de zonnepanelen, maar ik neem aan dat ik alles in kan stellen dat het naar de zendure gaat, maar idem als bij vraag 1, hoe gaat die vervolgens naar de auto met een 800w? Dat is toch enorm traag? Ben ik dan niet heel lang bezig om eerst de batterij te ontladen naar auto....en vervolgens van de rest van het net te pakken met 11kWh?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

kx22 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:43:
Even paar noobvraagjes

Ik heb een krachtstroom kookplaat. Maar de Zendure kan ik in een gewone 2400 W stopcontact pluggen. Echter heb ik in mijn garage een gedeelde stopcontact (dus laat ik die op 800W). Bij nood, kan ik dan nog mijn kookplaat gebruiken? Lijkt mij niet toch?
Nee. Maar met een inductieplaat op stekker of een campinggaspitje kom je een heel eind.
In de zomer heb ik uiteraard enorm veel overschot van de zonnepanelen, maar ik neem aan dat ik alles in kan stellen dat het naar de zendure gaat, maar idem als bij vraag 1, hoe gaat die vervolgens naar de auto met een 800w? Dat is toch enorm traag? Ben ik dan niet heel lang bezig om eerst de batterij te ontladen naar auto....en vervolgens van de rest van het net te pakken met 11kWh?
Jup. Het meest efficiënt is uiteraard om de heleboel in de auto te wapperen terwijl de zon schijnt, die kan een beetje PV opbrengst in z'n eentje stofzuigeren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.