Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:52:
[...]

Zo te zien wel :)

Hierbij:

{"timestamp":1765029078,"messageId":1,"sn":"[SN]","version":2,"product":"solarFlow800Plus","properties":{"heatState":0,"packInputPower":799,"outputPackPower":0,"outputHomePower":799,"remainOutTime":89,"packState":2,"electricLevel":62,"gridInputPower":0,"solarInputPower":0,"solarPower1":0,"solarPower2":0,"pass":0,"reverseState":0,"socStatus":0,"hyperTmp":2851,"dcStatus":2,"pvStatus":0,"acStatus":1,"dataReady":1,"gridState":1,"BatVolt":4715,"socLimit":0,"writeRsp":0,"acMode":2,"inputLimit":0,"outputLimit":800,"socSet":1000,"minSoc":100,"gridStandard":4,"gridReverse":2,"inverseMaxPower":800,"lampSwitch":1,"IOTState":2,"factoryModeState":0,"OTAState":0,"LCNState":0,"oldMode":0,"VoltWakeup":0,"ts":1765029071,"bindstate":0,"tsZone":13,"chargeMaxLimit":1000,"smartMode":1,"phaseSwitch":1,"packNum":1,"rssi":-79,"is_error":0},"packData":[{"sn":"[SN]","packType":70,"socLevel":62,"state":2,"power":786,"maxTemp":2821,"totalVol":4710,"batcur":65369,"maxVol":315,"minVol":313,"softVersion":4119,"heatState":0}]}
Ziet er goed uit! Dit model kan dus ook volledig lokaal aangestuurd worden zoals bij de 800 Pro en 2400 AC.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

gielz schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:29:
[...]

Ziet er goed uit! Dit model kan dus ook volledig lokaal aangestuurd worden zoals bij de 800 Pro en 2400 AC.
Ben er ook al fan van, ding weegt echt heel weinig, stukje minder volume dan de Marstek Venus A die wel iets meer mogelijkheden heeft. Iemand in mijn omgeving is binnenkort jarig en zocht een thuisaccu die zo veilig mogelijk is, denk dat we met een paar gezinnen maar wat bij elkaar moeten leggen en hem een 800Plus geven :)

Als ze nou op termijn ook nog met een 800AC uitkomen die bijv. nog 50 Euro goedkoper is door ontbreken MPPT's/MC4's, dan kan Zendure ook mooi de concurrentie met Marstek aan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb al even bij ze nagevraagd waarom ik deze heb ontvangen, want ik kan hem toch niet testen/reviewen.

Mocht dit inderdaad voor de Franse markt zijn en er iemand uit Frankrijk meelezen met interesse: Stuur maar een DM.
Ja wij hebben deze ook ontvangen, maar dan kunnen we er inderdaad niet veel mee ;-) Inclusief de koffiezetter enz ;-)

En inmiddels de SF800 Plus ook ontvangen, veel pakketjes van Zendure vandaag. Maar ben echt benieuwd naar de SF800 Plus, ook al lijkt die veel op de 800 Pro :-)

[ Voor 61% gewijzigd door mrme12345 op 06-12-2025 17:04 ]

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 27 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:22
Nog steeds een metalen behuizing? Oogt iets anders dan de SF800 pro .. maar de koelribben zullen in ieder geval van metaal moeten zijn.
Chupachups schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:43:
[...]

Nog steeds een metalen behuizing? Oogt iets anders dan de SF800 pro .. maar de koelribben zullen in ieder geval van metaal moeten zijn.
Materiaal is identiek aan de SF 800 Pro en de 2400 AC. Dus daar is niet op bezuinigd. Wel lijkt die iets compacter dan de SF800 Pro, wat handzamer. Voor de rest identiek aan Pro met uitzondering van aantal MPPT (2 vs 4) en pv capaciteit zoals bekend, en geen noodstroom, en brandvertragende gel. Maar ziet er mooi compact uit moet ik zeggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2UjACerHaTgJOI6Qw0sQy9el_ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfYKUGFyRHTXfSWPLS3qbLg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B9abrfjRpBrx7VuEIAnidzwJVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kixs0kiwLZKL5gTM8w9W7JMV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPmN6Ef_4SPKjxlFxXETtzPIEXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EZqvPYwbbdDjnRzstitBePy.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:11
Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:10:
Mhm, een onaangekondigd pakje van Zendure met een nieuwe P1-meter, alleen kan ik nog geen handleiding of iets dergelijks vinden. 3 pinnen en de optie om 2 kabeltjes erin te schroeven. Even schakelen hoor... :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit wel voor ons landje bestemd ?
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:56:
[...]

Is dit wel voor ons landje bestemd ?
Nee, helaas.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

mrme12345 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:53:
[...]
en gel om brand te bestrijden ipv aerosol.
Ik had dit al nagevraagd en begrepen dat het zowel gel als aerosol en niet gel ipv aerosol brandvertrager betreft:
Yes, built-in heating. Actually, it has the aerosol besides the gel.

Chupachups schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:43:
[...]

Zie het als een 800 Pro, maar dan compacter, zonder noodstroomuitgang en lager PV/DC vermogen + brandvertragende gel. Verder vergelijkbaar, maar wel een stukje handzamer.

Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:02:
[...]

Ik had dit al nagevraagd en begrepen dat het zowel gel als aerosol en niet gel ipv aerosol brandvertrager betreft:
[...]
Op hun site hebben ze het alleen over brandvertragende gel en wordt earosol niet genoemd, en gezien lagere prijs lijkt me dat ook logischer dan dat ze meer toevoegen dan de duurdere pro. Maar wie weet.

"3. Brandvertragende gel – Ultieme verdediging
Een speciale gel zet uit bij oververhitting, vult interne ruimtes en voorkomt warmteverspreiding."

[ Voor 14% gewijzigd door mrme12345 op 06-12-2025 17:45 ]

mrme12345 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:42:
[...]

Op hun site hebben ze het alleen over brandvertragende gel en wordt earosol niet genoemd, en gezien lagere prijs lijkt me dat ook logischer dan dat ze meer toevoegen dan de duurdere pro. Maar wie weet.

"3. Brandvertragende gel – Ultieme verdediging
Een speciale gel zet uit bij oververhitting, vult interne ruimtes en voorkomt warmteverspreiding."
Was daar voorheen ook geen onduidelijkheid over bij de 800pro?
Volgens mij zit het standaard in hun producten vanaf de ab2000(zonder iets erachter), maar dat is een aanname vanuit mijn kant.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

mrme12345 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:42:
[...]

Eens, vond ik ook vreemd, vandaar dat ik het heb nagevraagd. Er staat ook niets over in het productblad.

Voor de volledigheid meld ik het dus ook niet als feit, maar als input die ik heb ontvangen.

Aan de andere kant: Bij de SF800Pro stond er destijds helemaal niets over op de website, maar zat er dus wel aerosol in.

Mogen ze wel wat duidelijker over zijn, nu blijven het toch aannames. Schroef jij hem open of ik? :)

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze met hun vormgeving blijven hangen in de stapelbare "kratten" met lelijke randen.
Veel van de concurrenten doen het op dat punt gelikter.

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

geert1992 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:47:
[...]

Was daar voorheen ook geen onduidelijkheid over bij de 800pro?
Volgens mij zit het standaard in hun producten vanaf de ab2000(zonder iets erachter), maar dat is een aanname vanuit mijn kant.
Ja de batterijen zullen zeker identiek zijn, want zijn dezelfde, maar het gaat om de hoofdunit en wat daar in zit ook bij de omvormer. Dus wellicht is het zo brandvertragende gel bij de hoofdunit en aerosol bij de ab2000x batterijen (zoals bij SF 800 Pro, en batterijen zijn dezelfde).

Hieke schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:48:
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze met hun vormgeving blijven hangen in de stapelbare "kratten" met lelijke randen.
Wat heb je liever, een lelijk krat die technisch uitstekend in elkaar steekt? Of een mooie accu waarbij het technisch gedeelte minder is. Volgens mij is er in de PIB-markt op dit moment geen ander merk die aan Zendure kan tippen.

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

geert1992 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:50:
[...]

Wat heb je liever, een lelijk krat die technisch uitstekend in elkaar steekt? Of een mooie accu waarbij het technisch gedeelte minder is. Volgens mij is er in de PIB-markt op dit moment geen ander merk die aan Zendure kan tippen.
Het hoeft elkaar natuurlijk niet uit te sluiten. Maar ik vind de 2400 AC niet bepaald lelijk :)
mrme12345 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:49:
[...]

Ja de batterijen zullen zeker identiek zijn, want zijn dezelfde, maar het gaat om de hoofdunit en wat daar in zit ook bij de omvormer. Dus wellicht is het zo brandvertragende gel bij de hoofdunit en aerosol bij de ab2000x batterijen (zoals bij SF 800 Pro, en batterijen zijn dezelfde).
Bij de 800 Plus betreft het een AB2000L ipv AB2000X bij de 800 Pro.

Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:15:
[...]

Ik refereerde ook aan de mogelijke uitbreidingsbatterijen die je er aan toevoegt, niet aan de geintegreerde want dat is 1 apparaat met de omvormer.

Ecoflow en Marstek maken wat mij betreft wel mooiere thuisaccu's, maar het gaat om gebruiksgemak, functionaliteit, software en hardware en dan steekt Zendure vooralsnog toch echt wel boven die andere merken uit.

Dan maar iets minder mooi, maar qua specs wel veel beter.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ding moet doen waar het voor is, wat boeit het hoe hij eruit ziet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

klump4u schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:17:
[...]

Ding moet doen waar het voor is, wat boeit het hoe hij eruit ziet.
Precies en het is zo persoonlijk. Ik vind de 2400 AC best mooi, de Marstek is net een audio installatie en dat ziet er ook prachtig uit, maar de Ecoflow Stream Ultra X vind ik lelijk. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur, maar je stopt ze toch weg en uit het zicht, en zet ze niet in de woonkamer.

mrme12345 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:19:
[...]

Precies en het is zo persoonlijk. Ik vind de 2400 AC best mooi, de Marstek is net een audio installatie en dat ziet er ook prachtig uit, maar de Ecoflow Stream Ultra X vind ik lelijk. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur, maar je stopt ze toch weg en uit het zicht, en zet ze niet in de woonkamer.
Toch zie ik geregeld verschillende berichten in het HW pib topic waarbij mensen hun batterij wel in de woonkamer zetten. Vraag mijzelf dan ook sterk af hoeveel die mensen hebben ingelezen.
En dan zitten ze te klagen over een -hoog- frequent geluid, die sinus moet toch ergens vandaan komen, en omvormers kunnen dat geluid nu eenmaal maken.

Homewizard die dan ook helemaal niets loslaten over de veiligheid, alleen zeggen dat je hem ook ergens anders neer kan zetten :+ .

[ Voor 9% gewijzigd door geert1992 op 06-12-2025 18:29 ]

Zr40 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:07:
[...]

Het hoeft elkaar natuurlijk niet uit te sluiten. Maar ik vind de 2400 AC niet bepaald lelijk :)
Mee eens, ik probeerde te beredeneren vanuit zijn perspectief.
Zendure maakt in mijn optiek stoere batterijen, en de mensen die mijn oude batterijen kwamen ophalen waren het met mij eens, die vonden voornamelijk de "legerkistjes"(ab2000s) een stoer product.

• Hieke
  • Niet online
geert1992 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:50:
[...]

Ik was me van reactie bewust.🤔
Ik heb gisteren een tweede SF 2400 bijbesteld. Dus dat zegt genoeg! Maandag dus weer wat leuks in het vooruitzicht.

Zoals ik aangaf is vormgeving een kwestie van smaak. Maar de gadget staat hier op een niet te missen plek in de garage. Oog wil wat. Mag toch?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh

• Chupachups
Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:15:
[...]

Weet je evt. wat die "L" anders maakt dan de "X" ? De uitvoering van de cellen?
Chupachups schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:40:
[...]

Weet je evt. wat die "L" anders maakt dan de "X" ? De uitvoering van de cellen?
Gel & compacter. Verder wel gewoon weer 48V, 15 cellen, waar bijv. de Marstek Venus A 13 cellen en +-43 Volt hanteert.

• Chupachups
Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:44:
[...]

Gel & compacter. Verder wel gewoon weer 48V, 15 cellen, waar bijv. de Marstek Venus A 13 cellen en +-43 Volt hanteert.
Type cel evt? Geen pouch maar cilindrisch?
Chupachups schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:48:
[...]

Type cel evt? Geen pouch maar cilindrisch?
Dat weet ik niet, in lijn met AB2000X/AB3000X en SF800Pro: Pouch, waarbij de AB3000X V2 cilindrisch is. Zal ik even navragen.

Weet overigens niet of @FireSon tegenwoordig de productcodes van Zendure doorkrijgt, maar heb hem ook het SF800Plus product ID doorgegeven zodat die spoedig door de Zendure HA integratie aangestuurd kan worden d:)b

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hieke schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:39:
[...]

Ik was me van reactie bewust.🤔
Ik heb gisteren een tweede SF 2400 bijbesteld. Dus dat zegt genoeg! Maandag dus weer wat leuks in het vooruitzicht.

Zoals ik aangaf is vormgeving een kwestie van smaak. Maar de gadget staat hier op een niet te missen plek in de garage. Oog wil wat. Mag toch?
Zeker mag dat, mijn aanhanger staat ook niet te missen in de garage maar die zet ik echt niet ieder week in de wax ;) (ik ben al wat ouder misschien en voor mij hoeft het allemaal niet zo fancy)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:13
bilgy_no1 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:59:
[...]

De informatie blijft toch verwarrend. Op die site van de Belastingdienst staat bijv.

Btw terugbetalen als u de batterij ook privé gebruikt
Rekent u de batterij tot uw bedrijfsvermogen én vraagt u alle btw terug? Als u de thuisbatterij daarna ook privé gebruikt, dan moet u btw betalen over dit privégebruik. In de laatste btw-aangifte van het jaar geeft u deze btw aan. Het privégebruik berekent u zelf aan de hand van de informatie uit het EMS, eventueel in combinatie met de energienota's.

Dit staat na het punt van je aanmelden als startende ondernemer. Maar dat wordt dan dus ondervangen doordat de omzet onder €2200 per jaar blijft, waardoor je geen BTW-aangifte hoeft te doen.

Kortom, de Belastingdienst heeft het erg onduidelijk opgeschreven.

Ikzelf zit nu niet in de KOR. Contract met Zonneplan en aankoopfactuur staan op mijn naam, dus dan zou het goed moeten gaan.
OK nog even nagezocht en dit zijn de stappen:

1. Koop de batterij. Zorg dat je een dynamisch contract hebt. Factuur van de batterij en het energiecontract staan op dezelfde naam. NB je zit nog niet in de KOR, bijv ivm teruggaaf BTW op zonnepanelen voor 2023.
2. Meld je aan als startende ondernemer bij de Belastingdienst. Uiterlijk 6 maanden na het jaar waarin je de batterij aanschafte.
3. Van de Belastingdienst krijg je een BTW-nummer. Je wordt dus BTW-plichtig op dat moment. Je doet een eerste aangifte waarmee je de betaalde BTW op de batterij terugvraagt.
4. Direct na het doen van die aangifte vraag je de KOR regeling aan (omzet <€20.000 per jaar) en word je vrijgesteld van BTW-heffing en aangifte.

Zou fijn zijn als een subsidieregeling gewoon makkelijk wordt gemaakt ipv legaal de mazen van de wet te gebruiken...

Maar goed, zo is het mij nu duidelijk; wellicht ook handig voor anderen.

Bron:
https://www.eigenhuis.nl/...isbatterij-wanneer-en-hoe
Was even doorwerken, gezin verwaarloosd, had al een preview geschreven en voorbereidingen getroffen dus kon de SF800Plus review relatief snel schrijven en is inmiddels al gepubliceerd. Kan alleen nog niets over de RTE van de SF 800 Plus zeggen, dat doe ik bij voorkeur pas na enkele weken om er een goed beeld van te hebben en meetfouten uit te sluiten.
  • Mooi laagdrempelig product, relatief klein en goedkoop, doet gewoon wat het moet doen.
  • Passieve koeling doet goed zijn werk, al is het nu natuurlijk wel winter
  • Nul op de meter werkt prima, maar helaas wel te weinig vermogen voor ons huishouden
  • Max temp op 1000 Watt laden: 42 graden
  • Bij 1000 Watt laden wordt er 1028-1032 Watt bij de HW Energy Socket gemeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g2tAfqd3UiazBl61Blf9D0C_Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOnw5cRW2jECy8dSDVwCeB1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCkOJc4nN7k0oi0EUgrkFeShlu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3VSdmOmwYbOABeRK3nNnmo9F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSSdF8Ki4e-10Fmvd8cNLJktXwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yo05O81pKQKDMMM5MD2qu4i5.jpg?f=fotoalbum_large

Ben eigenlijk wel fan :) Geef zelf wel de voorkeur aan de 2400 AC met meer vermogen en noodstroomuitgang, maar wil je 2 tot max 11.5 kWh met laag vermogen opslaan vanuit de panelen en voor NOM gebruiken? Prima product!

Review is aan de topicstart toegevoegd.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:32

R.K

Hoi hoi, Ik probeer vanavond de app te openen maar krijg de melding 'netwerkuitzondering, probeer het later opnieuw'
Heb het apparaat al opnieuw opgestart, wifi procedure opnieuw doorlopen maar dat helpt niet. Iemand een idee?

In home assistant werkt het wel.
R.K schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:46:
Hoi hoi, Ik probeer vanavond de app te openen maar krijg de melding 'netwerkuitzondering, probeer het later opnieuw'
Heb het apparaat al opnieuw opgestart, wifi procedure opnieuw doorlopen maar dat helpt niet. Iemand een idee?

In home assistant werkt het wel.
Welk product? En ook al even de omvormer eraf gehaald en 10 minuten laten liggen zonder stroom?

• R.K

R.K

Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:49:
[...]

Welk product? En ook al even de omvormer eraf gehaald en 10 minuten laten liggen zonder stroom?
Solarflow 2400
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Wel vreemd dat je op zo'n manier een storing zou moeten oplossen. En waarom functioneert het wel in HA, snap het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door R.K op 06-12-2025 22:01 ]

R.K schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:59:
[...]

Solarflow 2400
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Wel vreemd dat je op zo'n manier een storing zou moeten oplossen.
De storing die je hebt heb ik nog nooit eerder langs zien komen, maar in het verleden heeft het weleens geholpen als je een omvormer minimaal 10 minuten volledig van de stroom afhaalt door de AC-stekker los te koppelen en hem van de accu's af te halen.

• R.K

R.K

Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:01:
[...]

De storing die je hebt heb ik nog nooit eerder langs zien komen, maar in het verleden heeft het weleens geholpen als je een omvormer minimaal 10 minuten volledig van de stroom afhaalt door de AC-stekker los te koppelen en hem van de accu's af te halen.
Heeft niets geholpen :-( ga nu maar eens de app opnieuw installeren. Want het probleem treed alleen bij de homepage, bij apparaten kan ik de solarflow gewoon zien en bv in Hems zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door R.K op 06-12-2025 22:27 ]

R.K schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:24:
[...]

Heeft niets geholpen :-( ga nu maar eens de app opnieuw installeren. Want het probleem treed alleen bij de homepage, bij apparaten kan ik de solarflow gewoon zien en bv in Hems zetten.
Even een gooi, toevallig een dns server? Via wifi en via 5g geprobeerd? Ander device in huis, waar je het op kan testen?

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 06-12-2025 22:30 ]

• R.K

R.K

geert1992 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:29:
[...]

Even een gooi, toevallig een dns server? Via wifi en via 5g geprobeerd? Ander device in huis, waar je het op kan testen?
Dns server??? In 5G werkt het ook niet. Zou niet weten hoe te testen op ander device. Het vreemde is dat ik in de app de solarflow wel kan zien in apparatuur en daar ook kan bedienen. Kan het ook in Hems zetten en dan bedienen. Alles werkt ook gewoon in HA.
Taro schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:01:

Ben eigenlijk wel fan :) Geef zelf wel de voorkeur aan de 2400 AC met meer vermogen en noodstroomuitgang, maar wil je 2 tot max 11.5 kWh met laag vermogen opslaan vanuit de panelen en voor NOM gebruiken? Prima product!

Review is aan de topicstart toegevoegd.
Mooie review @Taro die van ons is ook gereed en toegevoegd aan topicstart. Doordat die qua functionaliteit erg op de SF 800 Pro lijkt was het minder werk deze keer. Nog wel RTE testen verder uitvoeren, maar dat komt komende dagen wel en dan voegen we dat alsnog toe.

Opvallende zaken:
- lage prijs
- app met de update veel overzichtelijker geworden: AI mode (dynamisch), Auto mode (NOM) en expert mode voor de liefhebbers. Veel meer structuur daardoor.
- mooi compact en licht
- zelfde functionaliteit als de duurdere pro behalve noodstroom en wat minder pv
Combinatie van bovenstaande is mooie instapbatterij voor veel mensen.

Moet zeggen Zendure maakt het weer waar. De combinatie veel functionaliteit en best in class app software en dat voor zo'n lage prijs maakt dit wel een no-brainer en mooie concurrentie voor Marstek. De markt gaat weer een stap verder. Terugverdientijden worden zo ook steeds korter. Leuk om te zien en benieuwd wat dit allemaal nog gaat brengen.

• Chupachups
Dank voor de (zeer snelle) reviews!
Goed om te lezen dat jullie @mrme12345 en @Taro enthousiast zijn. Ik had m vooral besteld omdat ik benieuwd ben naar de prestaties tov de SF800 pro. Mogelijk ga ik m doorgeven in de familie en alsnog een AC2400 erbij doen, dat zien we nog wel. De SF800 plus heeft inderdaad een zeer concurrerende prijs, ruim onder de 300 euro per kWh mèt de Zendure kwaliteit zo te lezen, en natuurlijk het prima werkende app ecosysteem. Is er een duidelijke verklaring voor de lagere prijs? Ik kan me voorstellen dat de vermogens electronica voor de off grid aansluiting niet goedkoop is.. geldt ook voor de twee MPPT's.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:15
Even wat (winter) ervaringen van mijn kant.
Half november heb ik de 3 Hypers en SF800P voor het laatst tot 100% geladen.
Voor de volledigheid, onder elk zitten 2 AB2000 batterijen.

Twee Hypers worden geladen van de zonnepanelen op het dak, alleen leveren die panelen vrijwel geen energie meer.
Het beetje wat er van komt wordt direct door de warmtepomp gebruikt.
De hypers werden dus lange tijg niet opgeladen, de minimale SOC had ik op 50% staan en elke dag liep die ongeveer 1% terug door eigen gebruik.
toen die op 45% was beland heb ik de Hypers handmatig opgeladen tot 100%, dus 3 weken na de laatste keer.
De hoeveelheid kWh die er in ging klopte met de SOC.

Maar nu de ander twee, (Hyper en SF800Pro) die worden beide met direct aangesloten panelen geladen.
Wat ze doen is het volgende, laden met zonne energie van 50 tot 52% en dan die 2 % weer afgeven aan het huis.
Ze komen dus nooit onder de 50%.
Tot afgelopen vrijdag de Hyper ineens van het ene op het ander moment dropte naar 30%.
Ik heb die toen hand matig geladen naar 100%.
Aan de hand van de energie die er inging kan de werkelijke SOC nooit veel hoger dan 20% zijn geweest.
Het zelfde gedaan met de SF800Pro, ook al gaf die nog wel 50% aan ook daar was de werkelijke SOC niet veel hoger dan 20%

Helaas wou de SF800 niet meer naar 100% laden, een van de 2 baterijen bleef op 99% hangen en is met 25W blijven laden.
Toen daar na 10 uur nog geen verandering in was gekomen heb ik nog een totale laad cyclus gedaan van 100-10-100%.
Hij is nu wel weer op 100% gekomen.

Batterijen die direct op zonnepanelen zitten hebben dus een andere benadering nodig in de winter.
Je kunt niet wachten op de automatische laadcyclus om de 4 weken, maar moet dat zeker elke 2 weken zelf doen.
Laden naar alleen 100% is niet genoeg, je moet een hele cyclus van 10 tot 100% doen.
Chupachups schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:03:
Dank voor de (zeer snelle) reviews!
Goed om te lezen dat jullie @mrme12345 en @Taro enthousiast zijn. Ik had m vooral besteld omdat ik benieuwd ben naar de prestaties tov de SF800 pro. Mogelijk ga ik m doorgeven in de familie en alsnog een AC2400 erbij doen, dat zien we nog wel. De SF800 plus heeft inderdaad een zeer concurrerende prijs, ruim onder de 300 euro per kWh mèt de Zendure kwaliteit zo te lezen, en natuurlijk het prima werkende app ecosysteem. Is er een duidelijke verklaring voor de lagere prijs? Ik kan me voorstellen dat de vermogens electronica voor de off grid aansluiting niet goedkoop is.. geldt ook voor de twee MPPT's.
Mijn inschatting is de concurrentie met Marstek, en dat dit een tijdelijke introductieprijs is. Ook gezien het feit dat een uitbreidingsbatterij al fors duurder is dan dit apparaat. Zendure zal er ook op richten om na de verkoop van de plus zoveel mogelijk extra batterijen tegen een goede prijs te verkopen. Daarnaast zijn de marges blijkbaar nog goed genoeg om dit soort prijzen te hanteren.....

Vannacht ook de NOM getest van de SolarFlow 800 Plus. Is toch voor de meeste mensen de belangrijkste optie. In 6 uur was de import maar 0,1 kWh en de export 0,03 kWh. Hele goede resultaten voor deze kleine krachtpatser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3nAcjNHWuiHjwBxNAHCSXS5Pjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1MGgE5aXy00ykxZuas9Ksag.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpSMWQ4uDtQSeVq8CvmZyqeIiNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BsGq2tLhAwlTt5wUS9bqnvv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/080fEaaE4_4PQu7XqgsKOhZfDmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7FOaGo9bhMyIohJ7RF62kl3U.png?f=fotoalbum_large

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:11
Goed resultaat.
Heeft iemand een vergelijkbare grafiek voor de 2400AC?
wallieweb schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
Goed resultaat.
Ik heb er geen geisoleerde grafiek van. Doe de NOM meestal alleen in lente en zomer en dan met combinatie van SF 800 Pro en 2400 AC en in herfst winter zijn de dynamische prijzen zo laag en mijn load ook erg laag dat het geen waarde heeft. Maar de Zendure 2400 AC maakt gebruik van dezelfde app software en dezelfde techniek en de NOM is minstens zo goed als die van de Plus, als het al niet beter is. Maar beter is in de marge want zoveel omlaag kun je niet met de NOM als het al slechts 0,1 kWh is.

Polvo176 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:03:

Twee Hypers worden geladen van de zonnepanelen op het dak, alleen leveren die panelen vrijwel geen energie meer.
De hypers werden dus lange tijg niet opgeladen, de minimale SOC had ik op 50% staan en elke dag liep die ongeveer 1% terug door eigen gebruik.
toen die op 45% was beland heb ik de Hypers handmatig opgeladen tot 100%, dus 3 weken na de laatste keer.

Maar nu de ander twee, (Hyper en SF800Pro) die worden beide met direct aangesloten panelen geladen.
Wat ze doen is het volgende, laden met zonne energie van 50 tot 52% en dan die 2 % weer afgeven aan het huis.
Tot afgelopen vrijdag de Hyper ineens van het ene op het ander moment dropte naar 30%.
Aan de hand van de energie die er inging kan de werkelijke SOC nooit veel hoger dan 20% zijn geweest.
Het zelfde gedaan met de SF800Pro, ook al gaf die nog wel 50% aan ook daar was de werkelijke SOC niet veel hoger dan 20%

Helaas wou de SF800 niet meer naar 100% laden, een van de 2 baterijen bleef op 99% hangen en is met 25W blijven laden.
Toen daar na 10 uur nog geen verandering in was gekomen heb ik nog een totale laad cyclus gedaan van 100-10-100%.

Batterijen die direct op zonnepanelen zitten hebben dus een andere benadering nodig in de winter.
Je kunt niet wachten op de automatische laadcyclus om de 4 weken, maar moet dat zeker elke 2 weken zelf doen.
Laden naar alleen 100% is niet genoeg, je moet een hele cyclus van 10 tot 100% doen.
Zie ik hier ook nu het opwekseizoen voorbij is op de 2400 AC. Omdat ik de aansturing doe via mijn eigen HA automatisering waar een stukje SOC bescherming in zit geen last van een als maar dalende SOC. Nu zal de SOC uiteraard niet kloppen verwacht ik maar mocht hij opeens naar bijvoorbeeld 30% droppen dan laad hij hem weer op naar de minimale SOC.

Laat het maar weer snel Maart worden. 8 maanden per jaar vermaakt de batterij zich gelukkig prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tc3XGKaVl1fsjsi3K_3VP2LfZyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeazhx3P216gCG6hvqr0tHnY.jpg?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | HAOS op DS224+

wallieweb schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:50:
Goed resultaat.
Hierbij overdag met 3x 2400AC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eGbsPRHyJL_aa3UvgHnr0ZqZqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hkljim2GyVs1TY69AoCcw9Z7.png?f=fotoalbum_large

Dat is incl. koffiezetapparaat, oven, kookplaat, afzuigkap, vaatwasser, 3 computers, etc. dus lijkt misschien niet zo netjes, maar komt vaak door het opschalen/downscalen dat heel even nodig heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJOYapwH0pAmoSDofM17wiLiD-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WWlgjVOlq3Tew5NwfEszAlw4.png?f=fotoalbum_large

De 2400AC kan dat zeker net zo netjes als de 800Plus, maar is ook afhankelijk van de aansturing: HEMS, HA, 1 of meerdere units die samenwerken, etc. Mogelijk krijgt 1 unit ook een betere NOM dan 3, aangezien heel helder de opdrachten naar 1 enkel apparaat sturen.

In de nacht is een strakke NOM natuurlijk ook makkelijker als overdag met invloeden van zonnepanelen, verbruikers, etc.

• Hieke
  • Niet online
Taro schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:13:
[...]
In de nacht is een strakke NOM natuurlijk ook lastiger als overdag met invloeden van zonnepanelen, verbruikers, etc.
Mijn ervaring is precies omgekeerd.
In de nacht minimale teruglevering bij NOM door weinig schommeling in energiegebruik.

Hieke schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:35:
[...]

Mijn ervaring is precies omgekeerd.
In de nacht minimale teruglevering bij NOM door weinig schommeling in energiegebruik.
Foutje: Stond lastiger, maar bedoelde makkelijker :)

's Nachts is NOM makkelijker dan overdag.

• Hieke
  • Niet online
Taro schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:56:
[...]

Foutje: Stond lastiger, maar bedoelde makkelijker :)

's Nachts is NOM makkelijker dan overdag.
Oke, dan begrijp ik je weer ;)

• bilgy_no1

Het zijn LFP batterijen. Die hebben een vlakke ontlaadcurve qua spanning en dat maakt het voor het BMS heel lastig om het verschil tussen bijv 50% en 30% goed te bepalen. Bij auto's is daarom vaak het advies om de LFP batterij minstens 1x per week tot 100% te laden. Door tot 100% te laden kan het BMS weer de bovenste limiet vaststellen en ook weer nauwkeuriger de lagere SOCs weergeven.*

Het is dus best mogelijk dat een LFP thuisbatterij die steeds op 50% wordt gehouden daar na verloop van tijd niet meer heel precies op zit.

* NB dit is in tegenstelling tot NMC batterijen die juist beter niet te vaak tot 100% laden.

• R.K

R.K

geert1992 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 22:29:
[...]

Ik heb het opgelost _/-\o_ , de Solarflow2400 communiceerde middels de Ecotracker P1 meter. Toen ik de Solarflow 2400 kocht waren de Zendure p1's niet leverbaar. Op een later moment werd de Zendure p1 nageleverd, maar die heb ik nooit gebruikt.
Gisteren bedacht ik dat het vreemd was dat de batterij wel gewoon in HA werkte (met de homewizzard p1) maar niet in de app. Hoewel de Ecotracker gewoon online was en data doorgaf bleek het toch niet te werken. Vanmorgen de Zendure p1 aangesloten en toen werkte het direct.
Had mij een hoop werk gescheeld als ik dat gelijk bedacht had.
In ieder geval bedankt voor jullie meedenken.

• Polvo176
bilgy_no1 schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:24:
[...]

Het zijn LFP batterijen. Die hebben een vlakke ontlaadcurve qua spanning en dat maakt het voor het BMS heel lastig om het verschil tussen bijv 50% en 30% goed te bepalen. Bij auto's is daarom vaak het advies om de LFP batterij minstens 1x per week tot 100% te laden. Door tot 100% te laden kan het BMS weer de bovenste limiet vaststellen en ook weer nauwkeuriger de lagere SOCs weergeven.*

Het is dus best mogelijk dat een LFP thuisbatterij die steeds op 50% wordt gehouden daar na verloop van tijd niet meer heel precies op zit.

* NB dit is in tegenstelling tot NMC batterijen die juist beter niet te vaak tot 100% laden.
Zendure heeft die laadcyclus eens in de 30 dagen er vast ingebakken.
Kennelijk hoeft dat onder normale omstandigheden niet vaker.
Ik heb dat afgelopen voorjaar getest, werkt prima.

Punt is dat door steeds 2% op en ontladen de SOC er heel snel naast gaat zitten.
Zendure houd daar zelf geen rekening mee, dus vandaar mijn conclusie om in het geval van direct aangesloten panelen het elke 2 weken met de hand te doen.
Als je dat elke week wilt doen moet je natuurlijk zelf beslissen.
R.K schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:26:
[...]

Ik heb het opgelost _/-\o_ , de Solarflow2400 communiceerde middels de Ecotracker P1 meter. Toen ik de Solarflow 2400 kocht waren de Zendure p1's niet leverbaar. Op een later moment werd de Zendure p1 nageleverd, maar die heb ik nooit gebruikt.
Gisteren bedacht ik dat het vreemd was dat de batterij wel gewoon in HA werkte (met de homewizzard p1) maar niet in de app. Hoewel de Ecotracker gewoon online was en data doorgaf bleek het toch niet te werken. Vanmorgen de Zendure p1 aangesloten en toen werkte het direct.
Had mij een hoop werk gescheeld als ik dat gelijk bedacht had.
In ieder geval bedankt voor jullie meedenken.
Dat klinkt logisch! Fijn dat het is opgelost.

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:37
mrme12345 schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:08:
[...]

Mijn inschatting is de concurrentie met Marstek, en dat dit een tijdelijke introductieprijs is. Ook gezien het feit dat een uitbreidingsbatterij al fors duurder is dan dit apparaat. Zendure zal er ook op richten om na de verkoop van de plus zoveel mogelijk extra batterijen tegen een goede prijs te verkopen. Daarnaast zijn de marges blijkbaar nog goed genoeg om dit soort prijzen te hanteren.....
Bij Reichelt.com betaal je voor een Zendure 800pro €591,69 (zonder p1 meter) en de accu ABS2000X €531,19 de omvormer AC2400 is hier ook voordeliger met €412,81. Wel opletten want Reichelt is een Duitse firma die niet bekend staat om hun aftersales.

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:36
AquilaXL schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:21:
[...]

Bij Reichelt.com betaal je voor een Zendure 800pro €591,69 (zonder p1 meter) en de accu ABS2000X €531,19 de omvormer AC2400 is hier ook voordeliger met €412,81. Wel opletten want Reichelt is een Duitse firma die niet bekend staat om hun aftersales.
522 inclusief btc bij marcmax. en de ab2000 voor 487.

We moeten toch iets doen terwijl de zon verstopt zich achter de dikke saaie grijze wolken :+

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• AquilaXL
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:37
Of 1 plus met P1 meter halen voor €480 bij Zendure zelf en dan de accu's los via een andere webwinkel.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:03

Hier zelf ook zo iets gemerkt.
SF800p + 3 direct aangesloten panelen, Instelling in app, 50%-100%, aansturing NOM via gielz/HA, die de heletijd aan stond. Door beetje zon was er wat lading en kon hij ook wel leveren etc. Maar weinig echt omhoog.
Na 1,5 a 2 weken maar eens handmatig vol geladen en toen ging er ook richting de 3kw in vanaf de 50% (max 3,94kw, sf800p+1batt).
Sinds toen deed ik via automatisering gielz uitschakelen bij 50% en inschakelen bij 100% na 30 min.
Maar omdat de efficiëntie daalt op lagere wattages, en er zo weinig zon in komt, schakel ik alleen in bij verbruik boven de 700w (10 sec) en weer uit bij 500w (10sec) of lager.

Je moet toch wat om die 100% zo nu en dan te halen ;)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-03 16:00

Fremske

and change the world

(jarig!)
Vraagje. Ik heb een drie fasen woning, stel dat ik drie stuks SF800 Plus heb en deze per fase heb aangesloten op een wcd. Kan ik dan met 3x1000w opladen en 3x800w ontladen in NoM via HEMA of Home Assistant?

Zoja dan lijkt het me toch nuttig om op iedere fase een SF800 Plus te plaatsen dan 1x een SF2400AC op een enkele fase?

Back to the future

Fremske schreef op zondag 7 december 2025 @ 20:52:
Vraagje. Ik heb een drie fasen woning, stel dat ik drie stuks SF800 Plus heb en deze per fase heb aangesloten op een wcd. Kan ik dan met 3x1000w opladen en 3x800w ontladen in NoM via HEMA of Home Assistant?
Correct.
Zoja dan lijkt het me toch nuttig om op iedere fase een SF800 Plus te plaatsen dan 1x een SF2400AC op een enkele fase?
Dat is afhankelijk van:
  1. PV vermogen dat je wil opvangen en of dat op 1-fase of 3-fase is
  2. Benodigd vermogen in je woning en aanwezigheid van 3-fase verbruikers
In mijn situatie zou bijv.3x800 bij lange na niet toereikend zijn, daarom 3x2400AC. Bij een ander is waarschijnlijk 3x800 weer toereikend. En 1x2400AC is alleen beter bij bijv. 1-fase PV, een 1-fase netaansluiting. Anders beter om het netjes te verdelen. Enige nadeel van 3xSF800Plus is het extra standbyverlies, maar de load netjes verdelen is op de lange termijn altijd beter.

[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 07-12-2025 21:11 ]

• Fremske

Fremske

and change the world

(jarig!)
@Taro ik heb een 3-fasen PV omvormer die ongeveer per fase 1000-1200w levert. Heb ook een 3-fasen kookplaat en een 3-fasen laadpaal.

Dus dan lijkt mij slimmer om te investeren 3 stuks SF800 plus om het mooi te verdelen en later uit te bouwen met extra batterijen.

Back to the future

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:19
Ik dacht dat wanneer je de panelen rechtsreeks aansluit op de omvormer/ accu dat dit veel omzet verliezen zou schelen.
Daarom niet meer gekeken voor de zendure 2400 maar naar een marstek D.

Na wat verder speuren voor een systeem als sma of growatt ( geen pib) blijkt dit ook niet een veel hogere RTe te hebben dan 75/80%. Zou de zendure 2400 dan toch een goede keuze zijn?
Fremske schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:18:
@Taro ik heb een 3-fasen PV omvormer die ongeveer per fase 1000-1200w levert. Heb ook een 3-fasen kookplaat en een 3-fasen laadpaal.

Dus dan lijkt mij slimmer om te investeren 3 stuks SF800 plus om het mooi te verdelen en later uit te bouwen met extra batterijen.
Inderdaad, 3-fase oplossing is dan het beste. Met 1000-1200 Watt per fase zou je ook nog de 2400AC kunnen overwegen, een AB3000X 2880 Wh accu is volgens mij gemiddeld gezien goedkoper dan een AB2000X 1920 Wh accu. Dus wel het overwegen waard, kan je alle PV opvangen én de auto uit de accu's laden.

nico_09 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:19:
Ik dacht dat wanneer je de panelen rechtsreeks aansluit op de omvormer/ accu dat dit veel omzet verliezen zou schelen.
Daarom niet meer gekeken voor de zendure 2400 maar naar een marstek D.

Na wat verder speuren voor een systeem als sma of growatt ( geen pib) blijkt dit ook niet een veel hogere RTe te hebben dan 75/80%. Zou de zendure 2400 dan toch een goede keuze zijn?
Marstek D heeft 4k PV vermogen, maar niet als stringomvormer, maar 4x1000 Watt MPPT. De RTE van de Venus A, D en E is lager dan van de 2400AC. Dus het kan een prima overweging zijn om gewoon een SMA/Grotwatt/etc. stringomvormer te nemen en de accu via AC te laden zoals een 2400AC.

• Fremske

Fremske

and change the world

(jarig!)
@Taro je bedoelt dan als alternatief 3x 2400AC ipv 3x 800Plus of 1x een 2400AC?
Taro schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:20:
[...]

Inderdaad, 3-fase oplossing is dan het beste. Met 1000-1200 Watt per fase zou je ook nog de 2400AC kunnen overwegen, een AB3000X 2880 Wh accu is volgens mij gemiddeld gezien goedkoper dan een AB2000X 1920 Wh accu. Dus wel het overwegen waard, kan je alle PV opvangen én de auto uit de accu's laden.

Back to the future

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:19
Taro schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:22:
[...]

Marstek D heeft 4k PV vermogen, maar niet als stringomvormer, maar 4x1000 Watt MPPT. De RTE van de Venus A, D en E is lager dan van de 2400AC. Dus het kan een prima overweging zijn om gewoon een SMA/Grotwatt/etc. stringomvormer te nemen en de accu via AC te laden zoals een 2400AC.
De huidige omvormer staat op de nominatie voor een nieuwe. Betreft een set van 5 panelen welke ik dan wou aansluiten op de marstek D, en die omvormer ( vrijnieuw) verplaatsen naar de andere set panelen op zolder.

Weet jij de RTE van de marstek D? Als ik de forums wat volg, lijkt de zendure wel kwalitatief beter. Zit ik alleen nog even met de p1 meter en onze slimme meter. GYR LANDIS E360
nico_09 schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:27:
[...]

De huidige omvormer staat op de nominatie voor een nieuwe. Betreft een set van 5 panelen welke ik dan wou aansluiten op de marstek D, en die omvormer ( vrijnieuw) verplaatsen naar de andere set panelen op zolder.

Weet jij de RTE van de marstek D? Als ik de forums wat volg, lijkt de zendure wel kwalitatief beter. Zit ik alleen nog even met de p1 meter en onze slimme meter. GYR LANDIS E360
Met 5 panelen is de D een prima keuze. Of 2400AC met 2-3x SF800 (heb ik hier ook).

De RTE van de Venus D was hier ongeveer 82.5%. De 2400AC's halen meer.

Heb ook de E360 :) Grote kans dat je wel even een HW Actieve P1-splitter moet gebruiken, maar werkt hier al maanden prima.

Fremske schreef op zondag 7 december 2025 @ 21:23:
@Taro je bedoelt dan als alternatief 3x 2400AC ipv 3x 800Plus of 1x een 2400AC?

[...]
Met 3-fase PV en 3-fase laadpaal, bedoel ik: 3x2400AC ook een optie, gezien je 1000-1200 Watt/fase PV levering noemt. Maar de SF800Plus kan met 1000 Watt AC laden, dus bij nader inzien is 3x SF800Plus dan voldoende.

Wel 1 nadeel: Als je een EV wil laden moet je volgens mij 6A * 230V = 1380 = 1.4 kW op 1-fase hebben, of 3x6Ax230V=4.2 kW op 3-fase. Met 3x 800Plus kan je nooit je EV volledig uit de accu's laden, met 3x2400AC wel. Maar weet niet of dat belangrijk is. Heb daar hier persoonlijk wel bewust rekening mee gehouden.

• Fremske

Fremske

and change the world

(jarig!)
@Taro dank voor je antwoord. Ik gebruik 3-fase EV laden alleen als er veel zonnestroom is of als ik weet dat ik perse weg moet. Als de auto gewoon stil staat mag deze prima met 1-fase slow chargen.

Ander voordeel met 3x SF800 plus. Is dat ik geen aparte groepen hoef aan te leggen . Omdat de SF800 plus gewoon in een vrije wcd kan op een bestaande groep.

Totslot, iedereen heeft het over rendement verlies bij 3x SF800 of 3x 2400AC maar ik doe de aanname dat HEMS of Home Assistant de omvormers uitgeschakeld als deze niet nodig zijn, dus stel je hebt een sluimer verbruik van 200w dan hij dan dit uit een SF800 haalt en de overige twee op stand-by om verbruik (dus rendement) te verlagen?

Back to the future

Fremske schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:02:
Totslot, iedereen heeft het over rendement verlies bij 3x SF800 of 3x 2400AC maar ik doe de aanname dat HEMS of Home Assistant de omvormers uitgeschakeld als deze niet nodig zijn, dus stel je hebt een sluimer verbruik van 200w dan hij dan dit uit een SF800 haalt en de overige twee op stand-by om verbruik (dus rendement) te verlagen?
Bij de Fireson/Zendure integratie wordt het verbruik bij laag vermogen gerouleerd en aan zo min mogelijk omvormers gekoppeld. In HEMS wordt dit netjes verdeeld over alle omvormers.

Pin me er niet op vast, maar hier wordt 200 Watt met 1 omvormer gecovered, 1000 Watt met 2x 500, 3000 Watt met 3x1000, etc.

Fremske schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:02:
@Taro dank voor je antwoord. Ik gebruik 3-fase EV laden alleen als er veel zonnestroom is of als ik weet dat ik perse weg moet. Als de auto gewoon stil staat mag deze prima met 1-fase slow chargen.

Ander voordeel met 3x SF800 plus. Is dat ik geen aparte groepen hoef aan te leggen . Omdat de SF800 plus gewoon in een vrije wcd kan op een bestaande groep.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat standby niet volledig standby is. Er zal dus altijd wat stroom verbruikt worden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihisyPIH59wiNZIEr_Q83xCLe5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vHhQVl0DfXL6YIeqE31WxEhl.png?f=user_large

En het mooie is van Zendure dat je ook klein kunt beginnen en dat je alleen de keuze maakt uit 1x 800 pro/plus of 2400 ac. Vervolgens bouw je dit uit tot wat wenselijk is. Zelf uiteindelijk voor 1x 2400 AC gekozen en geen moment spijt van gehad. Het ding is degelijk en de RTE is gewoon echt top. Had ook voor 3x 800 Pro kunnen gaan maar dan heb je dus 3 apparaten wat de 2400 AC in zijn eentje kan (minus de zonnepanelen).

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:34
Beste Lezer,

Kan iemand mij verder helpen ?

Ik ben aan 't zoeken hoe en waar ik mijn onderstaande Zendure apparatuur kan registreren voor eventuele aanspraak op garantie.
- SolarFlow 2400 AC
- twee AB3000X Batterijen
- P1-Meter

Vooralsnog kan ik het op de Zendure site niet vinden....

B.v.d. voor de reacties,
Grt. Henk
hschuurhof schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:34:
Beste Lezer,

Kan iemand mij verder helpen ?

Ik ben aan 't zoeken hoe en waar ik mijn onderstaande Zendure apparatuur kan registreren voor eventuele aanspraak op garantie.
- SolarFlow 2400 AC
- twee AB3000X Batterijen
- P1-Meter

Vooralsnog kan ik het op de Zendure site niet vinden....

B.v.d. voor de reacties,
Grt. Henk
Hallo Henk,

Registreren is niet nodig.

Groeten, Taro

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 26-03 17:11
Hyper met (3x) 4 AB2000S
Laatste 100% lading was half november.
Onderste drempel ingesteld op 30%.

Bij de meest recente zonnedag raakte die opgeladen door zonnestroom tot 80%. Ik dacht: ideaal moment om wat (van het net) bij te laden tot 100%, voor nog eens een calibratie.
Tot mijn verbazing duurde het nog uren om deze vol te laden (aan aan rustige 800w). Volgens de Shelly Plug ging er in totaal 7,3kW in.... wat dus zou betekenen dat die, ondanks de aanduiding van 30% en een vrij recente calibratie, zowat leeg moet geweest zijn.... beetje verontrustend dat je zelfs binnen een weekje of twee dergelijke afwijkingen op de %-aanduidingen hebt.

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-03 18:44
Als de SOC wordt berekend op basis van voltage is dat een bekend verschijnsel bij LFP accu's. Zelfs als er gebruik gemaakt wordt van ampère meting zoals bij een shunt kan het afwijken als er slechts een kleine ontlaad stroom loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWdoNKzNkr7_FJOsdez3oTg5_sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naFKIa62z2aIAZT33kc0GVIp.png?f=fotoalbum_large

• hschuurhof
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:34
Taro schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:38:
[...]

Hallo Henk,

Registreren is niet nodig.

Groeten, Taro
Taro,
Ok, bedankt voor je reactie (y)
Grt. Henk

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:37
mpx200_05 schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:57:
Als de SOC wordt berekend op basis van voltage is dat een bekend verschijnsel bij LFP accu's. Zelfs als er gebruik gemaakt wordt van ampère meting zoals bij een shunt kan het afwijken als er slechts een kleine ontlaad stroom loopt.

[Afbeelding]
Wat betekent dat dan in de praktijk, voor de winterdagen? E.g. meerdere dagen de accu's niet kunnen opladen via PV. Is het dan verstandig om iedere week toch weer de accu's vol te drukken met stroom van het net? Of wat is dan hier een verstandige keuze? Iedere week even tot 30 of 50% opladen?
Ik zat hier net ook over na te denken..
hjw-001 schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:35:
[...]

Wat betekent dat dan in de praktijk, voor de winterdagen? E.g. meerdere dagen de accu's niet kunnen opladen via PV. Is het dan verstandig om iedere week toch weer de accu's vol te drukken met stroom van het net? Of wat is dan hier een verstandige keuze? Iedere week even tot 30 of 50% opladen?
De vraag is wat je ermee wil bereiken.

• Polvo176
Jerryvh schreef op maandag 8 december 2025 @ 07:01:
Hyper met (3x) 4 AB2000S
Laatste 100% lading was half november.
Onderste drempel ingesteld op 30%.

Bij de meest recente zonnedag raakte die opgeladen door zonnestroom tot 80%. Ik dacht: ideaal moment om wat (van het net) bij te laden tot 100%, voor nog eens een calibratie.
Tot mijn verbazing duurde het nog uren om deze vol te laden (aan aan rustige 800w). Volgens de Shelly Plug ging er in totaal 7,3kW in.... wat dus zou betekenen dat die, ondanks de aanduiding van 30% en een vrij recente calibratie, zowat leeg moet geweest zijn.... beetje verontrustend dat je zelfs binnen een weekje of twee dergelijke afwijkingen op de %-aanduidingen hebt.
Ja, dat klopt, dat schreef ik gisteren ook al. Polvo176 in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Vaker kalibreren dus.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 11:15
[...]

Iedere week even tot 30 of 50% opladen?
Dat lijkt me geen goed idee.
Door de (minimale) verschillen in capaciteit kan de minst goede cell dan een (veel) lagere lading krijgen dan de rest waardoor mogelijk het "absoluut minimaal voltage" bereikt wordt.

Het lijkt me beter om te 'calibreren' op 100% (hetgeen afhankelijk van de BMS best lang kan duren), en dan even op de KNMI app te kijken of 'helemaal uit op 70-80%' voor de komende weken niet slimmer is, om ontlading door 'eigen gebruik' te voorkomen.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 07:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

martinvdm schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:16:
Als je de sf800 pro instelt dat deze overtollige energie exporteert als je batterij vol is en je panelen hebben een grotere capaciteit als 800w wat de uitvoer limiet van de 800 pro is, hoe werkt dit dan? Waar laat de Zendure de energie als zegmaar je 3x450wp aan panelen hebt en de batterij vol is? Als dit je huis in gaat dan moet je hier wellicht ook rekening mee houden op een bestaande groep.
Iemand die deze vraag nog kan beantwoorden?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 11:15
martinvdm schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:30:
[...]
Waar laat de Zendure de energie als zegmaar je 3x450wp aan panelen hebt en de batterij vol is?
Wordt (hoogstwaarschijnlijk) niet gebruikt.
Normaal probeert de mppt het maximale eruit te halen, maar als er geen vraag is dan verschuift het instelpunt waardoor er minder PV energie 'omgezet' wordt.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

koboy

Heb een idee voor een icon

hschuurhof schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:05:
[...]

Taro,
Ok, bedankt voor je reactie (y)
Grt. Henk
offtopic:
registreren is nooit nodig geweest. In Nederland is de verkoper aansprakelijk voor de garantie afhandeling, en een aankoopnota is daarbij voldoende bewijs.
Wat er mogelijk ook nog speelt is dat dat hele registreren verhaal een verkapte klanten/marketing administratie was in de meeste gevallen. Sinds de invoering van de AVG zitten hier forse drempels op.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:03
[...]

Ik kan het niet hard maken, maar vermoed dat hij schakeld tot max 800.
Met extra levering uit, volle batterij, volle zon en levering via HA, deed hij netjes leveren wat hij kon en niet teveel.
Daarna instelling op extra levering aan gezet en levering schoot toen omhoog.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

[...]

Er blijft maximaal 800 Watt over van de PV capaciteit en die kan als bypass aan staat naar het huis vloeien, maar wel tot de max van 800.

Wekken de panelen 1350 Watt op en is de accu vol, dan gaat er 550 Watt verloren en 800 Watt naar het huis.

Daarom kan je bijv. de export ook al eerder aanzetten, dan is de accu pas later 100% vol en hoef je minder stroom af te fakkelen: 550 -> accu & 800 -> stopcontact, dus accu later op 100%.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 08-12-2025 11:56 ]

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17:30
Taro schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:48:
[...]

De vraag is wat je ermee wil bereiken.
Volgens mij ging het om het verlengen van de levensduur van de accu's.

Ikzelf wil de thuisbatterij inzetten voor NOM, én als eventuele noodstroomvoorziening. Door de warmtepomp komt het in de winter maar zeer sporadisch voor dat er een PV-overschot is, maar áls dat er is, wil ik wel dat het de accu in gaat. Verder was ik van plan om de minimale SoC gedurende de winter op 75% te zetten, en ik lees hier dat het apparaat dan uit zichzelf 1x per maand naar 100% gaat om te kalibreren. Dat lijkt mij prima, tenzij het beter is (dus voor de levensduur van de cellen) om dit vaker te doen. Dan zou ik dat misschien ook wel willen.

De 'verliezen' (t.o.v. de batterij helemaal uitschakelen in de winter) neem ik voor lief, en zie ik als verwarming van mijn zolder-/werkkamer (COP 1 is niet ideaal, maar helemaal verloren is de energie dus ook niet).

En die 75% (voor in de winter), is denk ik wel zo'n beetje de sweetspot als je rekening houdt met wat goed is voor de accu (niet te lang een te hoge SoC), wat ik beschikbaar wil hebben in geval van stroomuitval (liefst zo veel mogelijk), wat ik beschikbaar wil hebben in geval van PV-overschot (komt niet/nauwelijks voor), én zo min mogelijk 'onnodig' laden uit het net t.b.v. periodieke kalibratie.

Maar als er mensen zijn die denken dat een min of meer continue SoC 65% véél beter is voor de cellen, of dat 85% nauwelijks slechter is, dan ben ik wel benieuwd naar de argumentatie!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
mjjveldt schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:53:
[...]

522 inclusief btc bij marcmax. en de ab2000 voor 487.

We moeten toch iets doen terwijl de zon verstopt zich achter de dikke saaie grijze wolken :+
Dit maakt het wel heel erg interessant.

Als ik dit doorbreken, is deze zelfs goedkoper dan als ik voor een ander merk ga, voor 3 batterijen en de 2400AC. Al zou ik nog kunnen starten met 2 batterijen.

Mijn hoofddoel is NOM, maar twijfel erg tussen Marstek Venus 3 E 3 en zendure. Maar ik lees te veel problemen met Marstek setup, waar ik gewoon geen zin in heb, maar hij is prijstechnisch gewoon zeer scherp. Zendure zou kwalitatief toch beter moeten zijn, en redement is hoger, zoals ik het lees en het brandonderdrukkingssysteem is een positief pluspunt.
Al is dit een duitse shop, dus ondersteuning en garantie misschien weer wat lastiger. Of kan ik dit ook gewoon direct bij Zendure Nederland krijgen? Ik weet niet hoe Zendure hierin precies zit?

Blijft lastig om op het juist moment in te stappen.....

[ Voor 9% gewijzigd door Rolfie op 08-12-2025 12:19 ]

a2aan schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:04:
[...]

Volgens mij ging het om het verlengen van de levensduur van de accu's.

Ikzelf wil de thuisbatterij inzetten voor NOM, én als eventuele noodstroomvoorziening. Door de warmtepomp komt het in de winter maar zeer sporadisch voor dat er een PV-overschot is, maar áls dat er is, wil ik wel dat het de accu in gaat. Verder was ik van plan om de minimale SoC gedurende de winter op 75% te zetten, en ik lees hier dat het apparaat dan uit zichzelf 1x per maand naar 100% gaat om te kalibreren. Dat lijkt mij prima, tenzij het beter is (dus voor de levensduur van de cellen) om dit vaker te doen. Dan zou ik dat misschien ook wel willen.

De 'verliezen' (t.o.v. de batterij helemaal uitschakelen in de winter) neem ik voor lief, en zie ik als verwarming van mijn zolder-/werkkamer (COP 1 is niet ideaal, maar helemaal verloren is de energie dus ook niet).

En die 75% (voor in de winter), is denk ik wel zo'n beetje de sweetspot als je rekening houdt met wat goed is voor de accu (niet te lang een te hoge SoC), wat ik beschikbaar wil hebben in geval van stroomuitval (liefst zo veel mogelijk), wat ik beschikbaar wil hebben in geval van PV-overschot (komt niet/nauwelijks voor), én zo min mogelijk 'onnodig' laden uit het net t.b.v. periodieke kalibratie.

Maar als er mensen zijn die denken dat een min of meer continue SoC 65% véél beter is voor de cellen, of dat 85% nauwelijks slechter is, dan ben ik wel benieuwd naar de argumentatie!
40-60% is het beste voor lange passieve opslag, maar 75% met 1x per maand 100% lijkt mij een prima keuze idd.

• mpx200_05
@Taro Weet je of kan je navragen op welke wijze het BMS van de Zendure de SOC berekent?

[ Voor 7% gewijzigd door mpx200_05 op 08-12-2025 12:25 ]

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 07:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Taro schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:53:
[...]

Er blijft maximaal 800 Watt over van de PV capaciteit en die kan als bypass aan staat naar het huis vloeien, maar wel tot de max van 800.

Wekken de panelen 1350 Watt op en is de accu vol, dan gaat er 550 Watt verloren en 800 Watt naar het huis.

Daarom kan je bijv. de export ook al eerder aanzetten, dan is de accu pas later 100% vol en hoef je minder stroom af te fakkelen: 550 -> accu & 800 -> stopcontact, dus accu later op 100%.
Top thanks, dan kan ik het nog steeds op een bestaande groep voeren. Die 800 plus met 2x mppt is dan wel een mooie deal.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Rolfie schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:17:
[...]

Dit maakt het wel heel erg interessant.

Als ik dit doorbreken, is deze zelfs goedkoper dan als ik voor een ander merk ga, voor 3 batterijen en de 2400AC. Al zou ik nog kunnen starten met 2 batterijen.

Mijn hoofddoel is NOM, maar twijfel erg tussen Marstek Venus 3 E 3 en zendure. Maar ik lees te veel problemen met Marstek setup, waar ik gewoon geen zin in heb, maar hij is prijstechnisch gewoon zeer scherp. Zendure zou kwalitatief toch beter moeten zijn, en redement is hoger, zoals ik het lees en het brandonderdrukkingssysteem is een positief pluspunt.
Al is dit een duitse shop, dus ondersteuning en garantie misschien weer wat lastiger. Of kan ik dit ook gewoon direct bij Zendure Nederland krijgen? Ik weet niet hoe Zendure hierin precies zit?

Blijft lastig om op het juist moment in te stappen.....
Marstek is prijstechnisch interessanter, maar ik heb ooit geleerd dat je een lagere aankoopprijs al snel weer bent vergeten als je regelmatig zit te kloten met software, Wifi, etc.

In de eerste maanden heb ik ook iedere dag zitten pielen en debuggen met de alpha/beta versies van de Zendure HA integratie. Iedere dag wel een paar keer de omvormer eraf tillen, 10x per dag HA opnieuw opstarten, etc. En inmiddels is het zo stabiel dat ik er geen omkijken meer naar heb, wat een rust. Geloof mij, dat is de iets hogere aanschafprijs wel waard.

mpx200_05 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:25:
@Taro Weet je of kan je navragen op welke wijze het BMS van de Zendure de SOC berekent?
Naar mijn weten zonder shunt, dus op basis van het voltage van de LFP cellen.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

Taro schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:22:
[...]

Naar mijn weten zonder shunt, dus op basis van het voltage van de LFP cellen.
Volgens mij doen ze ook iets met de SoC van de andere packs. Tijdens het laden merkte ik voorheen dat een pack dat heel slecht presteerde (ongeveer een derde vermogen van de rest) toch met de SoC van de rest meeliep.

Wellicht zitten er nog wat andere softwaretruukjes in.

• bilgy_no1
[...]

Wekelijks tot 30 of 50% laden is juist wat je het niet doen vanuit het oogpunt van kalibreren. "Iedere week even tot 30% opladen" suggereert ook dat je de batterij vaak/lang op een lage SOC hebt en dat is voor de levensduur ook niet goed bij LFP.

Als je wilt kalibreren moet je bij een LFP batterij dus helemaal tot 100% laden. Bij mijn auto moet ik dat wekelijks doen. Andere auto's hebben het advies dat 1x per maand te doen. Bij Zendure gebeurt het dus kennelijk ook 1x per maand automatisch.

Je kunt het volgende bijvoorbeeld doen: 1x per maand/week/twee weken de batterij kalibreren. Daarna ontladen tot 50-75% en op die spanning laten rusten.

Zelf ga ik de batterij gewoon gebruiken tijdens de winter. Met dynamische tarieven valt er vast wel wat te besparen door goedkoop laden en gebruiken op duurdere tijden. Dan komen de kalibraties vanzelf wel vaak genoeg voor.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-03 22:25
Dit weekend de AC2400 + 2 batterypacks + P1-meter geïnstalleerd bij mijn moeder thuis. Deze set gekocht voor 1.399 (MarcMax) en P1-meter voor 75 (Marktplaats). Installatie was een piece-of-cake en alles werkte out-of-the-box - gemak & eenvoud heeft mij verbaasd. In 30 minuten was ik klaar en stond het te snorren.

Nu de instellingen even goed tweaken. Kan het gelukkig goed op afstand volgen met Homewizard + Zendure HEMS app. Doelstelling is NOM, aangevuld met AC-laden op goedkope momenten in de donkere maanden. Heb het HEMS nu ingesteld op "automodus" en dat werkt ogenschijnlijk prima. Lastige vind ik daarbij wel dat je AC-laden treshold enkel kan instellen op een absolute energieprijs ipv een relatieve "goedkoopste 4 uren per dag". Dat maakt het minder robuust en moet je eigenlijk dagelijks nog ff inchecken en bijstellen - onwenselijk.

Wil de aansturing (nog) niet overnemen in Homey / HA en het zo simpel mogelijk houden. Iemand een idee hoe je dit beter gedaan kan worden? Doet die ZENKI mode hier iets slimmers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiIu1X-4HVo7SBiH3b60Nfw5lI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTsIgi7oOimrGAPSfrCsMZgM.jpg?f=fotoalbum_large
Works like a charm! Temeer omdat hier de warmtepomp dwars doorheen loopt te blazen met deze temperaturen.

• mpx200_05
Bij een 'gewone' LFP accu balanceert het BMS de cellen boven een bepaald voltage (bijna 100%) passief of actief. Dus regelmatig 100% bereiken is belang om de aparte cellen met elkaar te laten balanceren.
bilgy_no1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:29:
[...]
Wekelijks tot 30 of 50% laden is juist wat je het niet doen vanuit het oogpunt van kalibreren. "Iedere week even tot 30% opladen" suggereert ook dat je de batterij vaak/lang op een lage SOC hebt en dat is voor de levensduur ook niet goed bij LFP.
Eens, zie ook dit voorbeeld van een tijdje geleden: Taro in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
Als je wilt kalibreren moet je bij een LFP batterij dus helemaal tot 100% laden. Bij mijn auto moet ik dat wekelijks doen. Andere auto's hebben het advies dat 1x per maand te doen. Bij Zendure gebeurt het dus kennelijk ook 1x per maand automatisch.

Je kunt het volgende bijvoorbeeld doen: 1x per maand/week/twee weken de batterij kalibreren. Daarna ontladen tot 50-75% en op die spanning laten rusten.

Zelf ga ik de batterij gewoon gebruiken tijdens de winter. Met dynamische tarieven valt er vast wel wat te besparen door goedkoop laden en gebruiken op duurdere tijden. Dan komen de kalibraties vanzelf wel vaak genoeg voor.
Klopt, hier bijv. vanaf gisteravond 23:00 tot 06:00 vanochtend geladen, daarna NOM. Ik zie dat morgenavond 23:00 alweer laag is, dus mogelijk dinsdag op woensdagnacht ook weer goedkoop laden en dan tik je de 100% aan op moment waarop stroom goedkoop is, ipv een gedwongen kalibratie op een moment waarop de stroom duur is of het niet goed uitkomt.

Helaas wel minder vaak laag dan in de zomer en op andere momenten, maar toch wel interessant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6T1rGo7L2jvfZOD7KwawgfjQWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2NiDiXcY1ebMIUru7muvPYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Mti61B2vYZZ-54n74zgf_n0Iws=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O1X6LETyfAaeHCXt5zckp0AY.png?f=user_large

Clock schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:36:
Wil de aansturing (nog) niet overnemen in Homey / HA en het zo simpel mogelijk houden. Iemand een idee hoe je dit beter gedaan kan worden? Doet die ZENKI mode hier iets slimmers?
Nee, dat is helaas nog niet mogelijk en bij HEMS vaak een gok of dat wel/niet gebeurt. Met HA wel erg gemakkelijk te realiseren.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-03 22:25
Taro schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:44:
[...]

Nee, dat is helaas nog niet mogelijk en bij HEMS vaak een gok of dat wel/niet gebeurt. Met HA wel erg gemakkelijk te realiseren.
Jammer, gemiste kans. Klinkt als een relatief kleine change voor Zendure waardoor de "automode" veel robuuster wordt. Kan jij die een keer stiekem influisteren bij jouw connecties daar?

Wel een beetje spijt dat ik geen HomeWizard kWh meter op de groep heb gezet. Nu kan ik enkel in de Zendure app zien wat de "netto delta" is tussen de zonnepanelen opbrengst en basisverbruik woning. Toch nog ff over nadenken.
Pagina: 1 ... 150 ... 212 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.