G-addict schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:10:
De omvormer wordt met 4 beugels aan de bovenste accu bevestigd. De accu's onderling niet?
Verschilt per model.

Bij de Hyper, Ace1500 en 2400AC (=correctie) wordt de omvormer met beugels aan de bovenste accu bevestigd. Bij de andere modellen niet. En de accu's onderling niet, wel evt. aan de muur.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 02-12-2025 21:32 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

G-addict schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:10:
De omvormer wordt met 4 beugels aan de bovenste accu bevestigd. De accu's onderling niet?
De omvormer is relatief licht, slechts 10 kg. Met een klein stootje zou je hem mogelijk al van zijn plaats kunnen duwen. Die beugels helpen dat voorkomen.

De combinatie van omvormer + bovenste batterij is zwaar genoeg (36 kg) dat de batterijen daaronder voldoende op hun plaats blijven.
Taro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:20:
[...]

Verschilt per model.

Bij de Hyper én Ace1500 wordt de omvormer met 2 beugels aan de bovenste accu bevestigd. Bij de andere modellen niet. En de accu's onderling niet, wel evt. aan de muur.
De 2400AC heeft ook die beugels.
Ik gebruik ze zelf niet.
Ook bij de Hyper niet.
Mijn Zendures staan op een veilige plek.
Mijn idee is de omvormer van de 2400AC zwaar genoeg dat het zonder kan maar dat is afhankelijk van de plek waar de Zendure staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LP7NJmc_AGP3KWIb7F3OBnoPZNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XazU4N4z4Fgtpk4LNLvz87dl.jpg?f=fotoalbum_large
peterbier schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:29:
[...]

De 2400AC heeft ook die beugels.
Ik gebruik ze zelf niet.
Ook bij de Hyper niet.
Mijn Zendures staan op een veilige plek.
Mijn idee is de omvormer van de 2400AC zwaar genoeg dat het zonder kan maar dat is afhankelijk van de plek waar de Zendure staat.
[Afbeelding]
Oh, heb die nog nooit uit de verpakking gehaald :D Vond het bij de Hyper 2000 wel nuttig ivm gewicht idd, maar met de 2400AC wat mij betreft minder belangrijk mits je geen kleine kinderen enzo hebt rondlopen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Taro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:31:
[...]

Oh, heb die nog nooit uit de verpakking gehaald :D Vond het bij de Hyper 2000 wel nuttig ivm gewicht idd, maar met de 2400AC wat mij betreft minder belangrijk mits je geen kleine kinderen enzo hebt rondlopen.
Zit bij mij ook nog ongebruikt in de dozen net als de handleidingen.😅

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chupachups schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:14:
Thuisbatterijen steeds populairder, maar wel minder rendabel - https://nos.nl/l/2592957

Nogal.een kort door de bocht artikel, wat betreft de financiële kant, maar ook de inzet voor noodstroom..de zendure kan wel degelijk worden ingezet als het net uitvalt. Bovendien kan deze zichzelf bijladen met daarop aangesloten PV panelen (althans, de SF800pro/plus.
Tsjah... Das ook nogal kort door de bocht... ;)

Als noodstroom voor het hele huis lukt niet. Je moet inderdaad een minimum vulgraad aanhouden die bijr met je tvt. En je hebt in jouw scenario nog aparte panelen nodig.

Voor mij was het ook van toegevoegde waarde. Maar dan vooral om de koelkast en vriezer een tijdje aan de gang te houden. Met een paar verlengsnoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 02-12-2025 21:35 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:18

bert pit

asdasd

MikeyMan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:34:
[...]

Tsjah... Das ook nogal kort door de bocht... ;)

Als noodstroom voor het hele huis lukt niet. Je moet inderdaad een minimum vulgraad aanhouden die bijr met je tvt. En je hebt in jouw scenario nog aparte panelen nodig.

Voor mij was het ook van toegevoegde waarde. Maar dan vooral om de koelkast en vriezer een tijdje aan de gang te houden. Met een paar verlengsnoeren.
Ja dat was ik ook van plan, de verwarming en de vriezer moeten het blijven doen. Misschien is het toch handig om het noodstroom scenario op voorhand eens te testen. Ik ga er van uit dat je dan via blue tooth connectie moet maken, en het is wel handig om van te voren te weten hoe en wat. Want alle kennisbronnen zijn ook uit de lucht.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

bert pit schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:06:
[...]

Ja dat was ik ook van plan, de verwarming en de vriezer moeten het blijven doen. Misschien is het toch handig om het noodstroom scenario op voorhand eens te testen. Ik ga er van uit dat je dan via blue tooth connectie moet maken, en het is wel handig om van te voren te weten hoe en wat. Want alle kennisbronnen zijn ook uit de lucht.
Als je Wifi ermee stopt schakelt de Zendure App automatisch over naar Bluetooth om connectie met de Zendure omvormer te maken.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:36
Thuisbatterijen steeds populairder, maar wel minder rendabel - https://nos.nl/l/2592957

Nogal.een kort door de bocht artikel, wat betreft de financiële kant, maar ook de inzet voor noodstroom..de zendure kan wel degelijk worden ingezet als het net uitvalt. Bovendien kan deze zichzelf bijladen met daarop aangesloten PV panelen (althans, de SF800pro/plus.
Voor Day ahead resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor de toekomst.

Het gaat om een specifieke gebruiks-strategie (price-taker operator), van aangestuurde thuisaccu's door een dienstverlener voor een model rond Day ahead en intraday, met de nodige aannames voor het model met data tot 2023, en minimaal 1MW en 4MWh accu.
Pas in de conclusie wordt er een link met thuisaccu gelegt.
Under the assumption of operating batteries with perfect knowledge
of what future prices would be without the impact of battery operations, and a cost reduction of battery installation costs of 60%, our
analysis shows that around 2515 MWh of 4-hour batteries could have
been added to the Dutch electricity system in 2023 while remaining
profitable. Considering a home battery for households with a capacity
of 6 kWh (Milieu Centraal, 2025), this boils down to almost 420,000
home batteries, such that 14% of the three million Dutch households
with solar panels can own a battery. Given that also other, large-scale
batteries are expected to be added to the Dutch electricity system, there
seems to be relatively little space for additional (household) batteries,
or, the other way around, for many more large-scale battery projects.
The numerical results are, of course, sensitive to the assumptions
made. The results in this study are, for example, based on data from
the Dutch electricity system from 2006–2023 and technological assumptions on battery-storage systems.
bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Taro schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:14:
[...]

Als je Wifi ermee stopt schakelt de Zendure App automatisch over naar Bluetooth om connectie met de Zendure omvormer te maken.
En zoiets zie ik liever automatisch (instelbaar) zodra de netspanning weg is dat de noodstroom WCD actief wordt.

In mijn geval hoef ik dan alleen in de onderverdeling de hoofdschakelaar op noodstroom te draaien.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:03
peterbier schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:45:
[...]

En zoiets zie ik liever automatisch (instelbaar) zodra de netspanning weg is dat de noodstroom WCD actief wordt.

In mijn geval hoef ik dan alleen in de onderverdeling de hoofdschakelaar op noodstroom te draaien.
Voor noodstroom heb je altijd nog een reserve capaciteit nodig en die reserve kun je niet voor je dagelijkse energie behoefte gebruiken.
Net als bij een UPS betaal je voor batterij capaciteit die je feitelijk niet gebruikt en alleen geld kost.
Polvo176 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:00:
[...]

Voor noodstroom heb je altijd nog een reserve capaciteit nodig en die reserve kun je niet voor je dagelijkse energie behoefte gebruiken.
Net als bij een UPS betaal je voor batterij capaciteit die je feitelijk niet gebruikt en alleen geld kost.
Nu krijg je met NOM swinters je batterijen niet vol, en kun je beter een hogere minimum SOC aanhouden.
Op zo'n moment heb je wel daadwerkelijk een goede buffer als UPS te gebruiken.

Voor de rest ben ik het met je eens, dat een thuisbatterij niet hiervoor bedoeld is, maar wel leuk dat het kan. :P

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Polvo176 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:00:
[...]

Klopt maar ik wil wel wat overcapaciteit hebben.
Bijvoorbeeld regendag op kunnen vangen.
Bij stroomuitval.
Zendures leeg kan ik altijd de aggregaat aanslingeren.

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Afgelopen weekend toch de Zendure 800 Plus besteld, een mooie betaalbare accu van Zendure om uit te proberen. Volgens mijn simulatie (niet goed gecontroleerd, maar uitkomst lijkt plausibel) heb ik die in 4 jaar terugverdient (als salderen er vanaf 2027 niet meer is), waar dat bij de 800 Pro en 2400 AC toch langer duurt en de reden nu was om die niet te kopen. Ja, de C-waarde komt wat hoog uit (maar ga niet handelen) en de cycli gaan wat sneller, maar dat neem ik voorlief. Huidige netafname 2200 kWh, teruglevering 3300 kWh en 1000 kWh direct zonnestroomgebruik per jaar. Als straks de accuprijzen dalen komt er misschien wel een andere thuisbatterij met noodstroom uitgang. Alleen nog 40-50 dagen wachten, als ze het waarmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8JQQwCueIlmo0Cb64ejsIXezFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZwCo06neBH3UrBHO0mekFEz.jpg?f=fotoalbum_large

Simulatie gedaan op basis van:
  • HomeWizard 5 minuten data en daarover een mediaan filter met een window van 3 (pieken van quooker vallen weg)
  • Verlies 10% heen en 10% terug (RTE 0,8)
  • Beschikbare capaciteit accu 90%
  • Doel NOM
  • Gemiddelde besparing over de jaren 2023 en 2024
  • Vast contract
  • Black Friday aanbiedingen met kortingscode, inclusief P1 meter
Niet rekening gehouden met: (zal negatieve invloed hebben)
  • Schakeltijd laden/ontladen
  • Eigenverbuik thuisbatterij
Met een RTE van 0,7 (mocht die toch tegenvallen met NOM met lage wattage) verlaagt in mijn simulatie de te besparen kWh met 5,5% en verhoogt de terugverdientijd met 6%.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:37

men heeft hiet hier primair over handelen op de onbalansmarkt, ten minste dat lees ik hieruit, en het klopt dat mn de kleine aanbieders daar steeds lagere winstkansen hebben, daarbij ben je dus geen baas meer over je eigen thuis-batterij omdat juist iemand anders bepaald wat er met je batterij gebeurt.

de winst zit hem, tenminste voor de kleinere batterijen, in het draaien op NOM en daarmee een duidelijke verhoging van je eigen gebruik van de opwek van je PV en daarmee ook het direct verlagen van je netverbruik.

noodstroom lijkt leuk, maar je weet nooit waneer het gebeurt en dat kan dus ook net zo makkelijk gebeuren als je batterij nagenoeg leeg is, of je moet een bepaalde reserve hasnteren, maar dat betekend ook weer dat je waarschijnlijk een hogere batterij capaciteit nodig hebt en dat kost dus ook geld.
ik vrees dat het voor de meeste mensen pas na 2026 wat meer interessant gaat worden, echter snel rijk zul je er nooit van worden.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:00
Jan-tweak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:15:
[...]

de winst zit hem, tenminste voor de kleinere batterijen, in het draaien op NOM en daarmee een duidelijke verhoging van je eigen gebruik van de opwek van je PV en daarmee ook het direct verlagen van je netverbruik.
Je tweede alinea heb ik even uitgelicht, die is het meest treffend.

Ik vermoed dat we het komend jaar nog veel meer van dit soort bang-maak artikelen zullen zien. Nu zit de kleine thuisbatterij in de uiteinden van de netwerk-aders dus op onbalans en intraday draagt een 5 kWh batterij inderdaad misschien weinig bij.

In Duitsland heeft inmiddels 5% van de consumenten een thuisbatterij. Data of simulaties heb ik nog niet gezien maar de energiemaatschappijen zullen het effect van de kleine thuisbatterij inmiddels wel in beeld hebben. En ze zullen er niet blij mee zijn. De overheid ook niet want die gaat EB mislopen.

Ik denk dat we de komende jaren aanvullende maatregelen mogen verwachten zoals afrekenen per fase. De stromen worden dan niet meer gesommeerd in de hele slimme meter en jij veroorzaakt “asymmetrie-kosten”. Zo mag je alsnog je portemonnee trekken. Probeer hier rekening mee te houden met de (toekomstige) installatie.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18:54
Jan-tweak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:15:
noodstroom lijkt leuk, maar je weet nooit waneer het gebeurt en dat kan dus ook net zo makkelijk gebeuren als je batterij nagenoeg leeg is, of je moet een bepaalde reserve hasnteren, maar dat betekend ook weer dat je waarschijnlijk een hogere batterij capaciteit nodig hebt en dat kost dus ook geld.
Ik heb een 2400AC met twee batterijen besteld, en was van plan om de minimum SoC in de winter op 75% te zetten, om in geval van nood toch nog even de vriezer en de CV-ketel te kunnen voeden (hopend dat het gas blijft werken, en de zon af en toe schijnt). De afgelopen maand was er maar een handjevol dagen dat ik meer dan 2kWh heb teruggeleverd. Misschien lever ik dan 25-50kWh per winter te veel terug, door die minimale SoC, maar qua geld is dat natuurlijk peanuts.

In de zomer kan de minimale SoC omlaag, misschien wel helemaal naar 0 (of is dat bij Zendure 10?), maar zelfs met 25% denk ik dat de 'kosten' van het voorbereid zijn op stroomuitval erg meevallen. De verwarming hoeft niet te draaien, en de vriezer kan ook wel even zonder stroom, totdat de zon weer gaat schijnen.

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als ze ook de p1 meter van homezwizzard gaan toevoegen of mijn SMA zonnepanelen dan ben ik rond :) tot dit tijd blijft het home assistant of EVCC.
Taro schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:18:
[...]

Je kunt tijdens het koppelen met de Tesla API 4 opties selecteren, ik heb alleen de optie voor locatie en voor laden/ontladen aangevinkt, de andere 2 met de gegevens van je account etc. er in niet. Sowieso vermoed ik dat ik dit vanavond alweer uitschakel aangezien ik er toch (nog) niets aan heb.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

remcoXP schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:05:
Als ze ook de p1 meter van homezwizzard gaan toevoegen of mijn SMA zonnepanelen dan ben ik rond :) tot dit tijd blijft het home assistant of EVCC.

[...]
Als je al Home Assistant hebt draaien is de keuze toch eenvoudig? Waarom zou je dan alsnog naar de app via de cloud aansturing gaan en iemand anders verantwoordelijk maken voor de juiste werken van de apparaten thuis? -O-

Ben wel benieuwd waarom je dan toch uiteindelijk weer naar native zou willen. Hier is het juist alles in Home Assistant en dan ook zo liefst mogelijk met zo min mogelijk integraties. Als het dan kapot gaat hoef ik alleen maar even naar de spiegel te lopen om iemand aan te spreken die het moet gaan fixen. (tot nu toe niet voorgekomen)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• remcoXP
  • Nu online
Voor ons tweakers heb je inderdaad gelijk. dat blijf ik ook zeker doen. gielz pazckage+dashboard voor mij :)
gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:15:
[...]

Als je al Home Assistant hebt draaien is de keuze toch eenvoudig? Waarom zou je dan alsnog naar de app via de cloud aansturing gaan en iemand anders verantwoordelijk maken voor de juiste werken van de apparaten thuis? -O-

Ben wel benieuwd waarom je dan toch uiteindelijk weer naar native zou willen. Hier is het juist alles in Home Assistant en dan ook zo liefst mogelijk met zo min mogelijk integraties. Als het dan kapot gaat hoef ik alleen maar even naar de spiegel te lopen om iemand aan te spreken die het moet gaan fixen. (tot nu toe niet voorgekomen)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:15:
[...]

Het spul in home assistant krijgen is simpel.

Vervolgens ook een fatsoenlijke en betrouwbare werking inregelen gaat mij totaal boven de pet. Geen idee waar ik moet beginnen eerlijk gezegd. Daar zal ik niet de enige in zijn.
MikeyMan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:27:
[...]

Het spul in home assistant krijgen is simpel.

Vervolgens ook een fatsoenlijke en betrouwbare werking inregelen gaat mij totaal boven de pet. Geen idee waar ik moet beginnen eerlijk gezegd. Daar zal ik niet de enige in zijn.
In heb in het HA topic al meerdere keren bijv. mijn eigen automatisering gedeeld. Combinatie van Cheapest Hours integratie + Nord Pool integratie.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:54:
[...]

In heb in het HA topic al meerdere keren bijv. mijn eigen automatisering gedeeld. Combinatie van Cheapest Hours integratie + Nord Pool integratie.
Gezien, maar dan heb ik een automatisering die voor jou werkt. Zegt niet dat het voor mij werkt. En evenmin inzicht/begrip van wat er gebeurt.

In die zin weinig anders dan zendure het laten regelen. Want dat was het originele argument. Iets met iemand anders verantwoordelijk maken voor de automatisering in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-12-2025 09:03 ]

• a2aan
MikeyMan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:02:
In die zin weinig anders dan zendure het laten regelen. Want dat was het originele argument. Iets met iemand anders verantwoordelijk maken voor de automatisering in huis.
Er is nog wel een verschil tussen een lokaal draaiende automatisering waarvan de broncode openbaar is (ook als jij hem niet begrijpt, hebben genoeg anderen wel kritisch meegekeken), en een cloudoplossing van een externe partij met commerciële (en mogelijk zelfs politieke) belangen, die op ieder moment de automatisering kan stopzetten of aanpassen in je nadeel. Aanpassen in je voordeel kan natuurlijk ook, en zal hopelijk eerder de 'norm' zijn bij cloudoplossingen, maar als je voor zekerheid en onafhankelijkheid wilt gaan, is HA (of iets vergelijkbaars) natuurlijk de enige optie.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:49
Heeft iemand toevallig de afmetingen van een AB2000X doos? Wil even kijken hoeveel ik in de auto kwijt kan.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Joove schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:33:
Afgelopen weekend toch de Zendure 800 Plus besteld, een mooie betaalbare accu van Zendure om uit te proberen. Volgens mijn simulatie (niet goed gecontroleerd, maar uitkomst lijkt plausibel) heb ik die in 4 jaar terugverdient (als salderen er vanaf 2027 niet meer is), waar dat bij de 800 Pro en 2400 AC toch langer duurt en de reden nu was om die niet te kopen. Ja, de C-waarde komt wat hoog uit (maar ga niet handelen) en de cycli gaan wat sneller, maar dat neem ik voorlief. Huidige netafname 2200 kWh, teruglevering 3300 kWh en 1000 kWh direct zonnestroomgebruik per jaar. Als straks de accuprijzen dalen komt er misschien wel een andere thuisbatterij met noodstroom uitgang. Alleen nog 40-50 dagen wachten, als ze het waarmaken.

[Afbeelding]

Simulatie gedaan op basis van:
  • HomeWizard 5 minuten data en daarover een mediaan filter met een window van 3 (pieken van quooker vallen weg)
  • Verlies 10% heen en 10% terug (RTE 0,8)
  • Beschikbare capaciteit accu 90%
  • Doel NOM
  • Gemiddelde besparing over de jaren 2023 en 2024
  • Vast contract
  • Black Friday aanbiedingen met kortingscode, inclusief P1 meter
Niet rekening gehouden met: (zal negatieve invloed hebben)
  • Schakeltijd laden/ontladen
  • Eigenverbuik thuisbatterij
Met een RTE van 0,7 (mocht die toch tegenvallen met NOM met lage wattage) verlaagt in mijn simulatie de te besparen kWh met 5,5% en verhoogt de terugverdientijd met 6%.
Je geeft aan dat je met de prijzen incl BF en kortingscode hebt gerekend, maar dat lijkt bijvoorbeeld voor de 2400 AC niet te kloppen.

De omvormer met 3 batterijen kost ongeveer 2600 en daar gaat dan nog de 10% korting vanaf, bijvoorbeeld met de Techpunt code die hier eerder werd gedeeld. Dan kwam je op een prijs per kWh van ongeveer EUR 270 en 8,64 kWh in totaal. Niet de 300 in jouw tabel.

Met de Solarflow Plus ben je voor de starter + 3 batterijen (7,68 kWh) EUR 2667 kwijt en en dan staat er bij Zendure al dat de code Zendure10 automatisch is toegepast. De prijs per kWh is dan EUR 347. Deze combi staat niet in je tabel overigens, maar je hebt kennelijk alleen bij de starterkit die hele lage prijs per kWh van EUR 250.

Dus als deze qua vermogen en capaciteit goed bij je situatie past is dat mooi, maar als je bijvoorbeeld toch meer capaciteit nodig hebt en meer batterijen moet toevoegen is dat wellicht niet meer de voordeligste optie. Nu heb je zelf een gedetailleerde simulatie gemaakt dus dat zal wel goed zitten. Maar voor anderen kan het weer net wat anders zijn.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:00
a2aan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:15:
[...]

Er is nog wel een verschil tussen een lokaal draaiende automatisering waarvan de broncode openbaar is (ook als jij hem niet begrijpt, hebben genoeg anderen wel kritisch meegekeken), en een cloudoplossing van een externe partij met commerciële (en mogelijk zelfs politieke) belangen, die op ieder moment de automatisering kan stopzetten of aanpassen in je nadeel. Aanpassen in je voordeel kan natuurlijk ook, en zal hopelijk eerder de 'norm' zijn bij cloudoplossingen, maar als je voor zekerheid en onafhankelijkheid wilt gaan, is HA (of iets vergelijkbaars) natuurlijk de enige optie.
In je voordeel zou de update kunnen zijn, die ondersteunt smart grid (SG) aansturing in combinatie met je warmtepomp.
Nadeel is dat de aansturing van dat SG weer bij een ander ligt.
De balans tussen gemak en autonomie vereist soms wat huiswerk.

• Jan-tweak
Sonero schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:01:
[...]

Je tweede alinea heb ik even uitgelicht, die is het meest treffend.

Ik vermoed dat we het komend jaar nog veel meer van dit soort bang-maak artikelen zullen zien. Nu zit de kleine thuisbatterij in de uiteinden van de netwerk-aders dus op onbalans en intraday draagt een 5 kWh batterij inderdaad misschien weinig bij.

In Duitsland heeft inmiddels 5% van de consumenten een thuisbatterij. Data of simulaties heb ik nog niet gezien maar de energiemaatschappijen zullen het effect van de kleine thuisbatterij inmiddels wel in beeld hebben. En ze zullen er niet blij mee zijn. De overheid ook niet want die gaat EB mislopen.
overigens is in Duitsland een bepaalde groep helemaal niet blij met deze trend, dat zijn namelijk de energieleveranciers, want daar gaat het ondertussen om echt veel geld wat ze qua omzet gaan missen..
Ik denk dat we de komende jaren aanvullende maatregelen mogen verwachten zoals afrekenen per fase. De stromen worden dan niet meer gesommeerd in de hele slimme meter en jij veroorzaakt “asymmetrie-kosten”. Zo mag je alsnog je portemonnee trekken. Probeer hier rekening mee te houden met de (toekomstige) installatie.
dat kan, alleen kunnen onze huidige slimme meters en ook de digitale (domme) meters dit dus niet, gewoon omdat ze hiervoor de benodigde telwerken niet hebben. plus als je nog een 1-fase aansluiting hebt, weet je zelf nooit welke van de 3-fases je hebt.
wil niet uitsluiten dat dit er ooit komt, maar ik verwacht veel meer dat men het eerder zoekt in meer opdelen van de tijden in blokken en vandaaruit er een prijs op legt, eigenlijk een verkapte dynamisch tarief, iets wat men nu al met de netwerkkosten van plan is te doen. Bedenk echter dat netwerkkosten maar een klein deel van je totaale stroomkosten zijn. Ik verwacht eigenlijk veel meer dat men de energiebelasting (+ BTW) afhankelijk maakt qua belasting cq dat in blokken verdeeld (gelijk wat men nu met de netwerktarieven wil doen).

• Jan-tweak
a2aan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:35:
[...]

Ik heb een 2400AC met twee batterijen besteld, en was van plan om de minimum SoC in de winter op 75% te zetten, om in geval van nood toch nog even de vriezer en de CV-ketel te kunnen voeden (hopend dat het gas blijft werken, en de zon af en toe schijnt). De afgelopen maand was er maar een handjevol dagen dat ik meer dan 2kWh heb teruggeleverd. Misschien lever ik dan 25-50kWh per winter te veel terug, door die minimale SoC, maar qua geld is dat natuurlijk peanuts.

In de zomer kan de minimale SoC omlaag, misschien wel helemaal naar 0 (of is dat bij Zendure 10?), maar zelfs met 25% denk ik dat de 'kosten' van het voorbereid zijn op stroomuitval erg meevallen. De verwarming hoeft niet te draaien, en de vriezer kan ook wel even zonder stroom, totdat de zon weer gaat schijnen.
bedenk wel wat je werkelijke essentieel stroomverbruik is (denk hier aan koel en vrieskast, in de winter je CV (en VV verdeler) en oplaadmogelijkheden voor je telefoon/laptop ed., en ja dat is in de zomer dus anders dan in de winter, waarbij mn in de zomer je meer nodig hebt qua koel en vrieskast, dus daar zou je wel rekening mee kunnen houden. als voorbeeld, mijn nieuwe vrieskast heeft slechts 0,3 kWh per dag nodig terwijl een oudere koel/vries combinatie wel 1 kWh nodig heeft.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Jan-tweak of je hem op 20 of 80% zet, in de winter krijg je hem toch niet teveel voller. Ik heb hem ook net van 10 naar 50% gezet om dezelfde reden :)

Zou beter zijn voor de cellen ook.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 03-12-2025 11:39 ]

• remcoXP
  • Nu online
heeft iemand zijn ac24500 toevallig in EVCC gezet en kan deze yaml delen ?

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:03
denneappel schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:06:
Heeft iemand toevallig de afmetingen van een AB2000X doos? Wil even kijken hoeveel ik in de auto kwijt kan.
32x38x49 cm

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:25

Fremske

and change the world

Hallo, dank voor de reacties.

Wat ik nog wil weten.
In het scenario dat er een stroom uitval is (net niet beschikbaar) en de 2400AC met 2000w teruglevert op fase 2, blijven dan de apparaten op die fase 2 (airco, cv, koelkast) draaien zolang het binnen de 2000w verbruik blijft? Kortom, dan is er geen noodzaak om de off-grid uitgang te gebruiken want de 2400AC is die fase 2 aan het voeden via het stopcontact?

Totslot, alle andere apparaten op fase 1 en 3 hebben geen stroom omdat alleen fase 2 wordt gevoed door de 2400 AC.

Kan ik dit zo zien?
Jan-tweak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:37:
[...]
in aanvulling van eerder gegeven antwoorden

[...]

Je moet helemaal niets, sterker nog, afhankelijk van je wensen en benodigde capciteit kun je soms beter alles op 1-fase laten (als dat voldoende kan, omdat je namelijk bij 3 Zendures ( dus op elke fase er eentje) je ook 3 keer verliezen gaat krijgen, want die wordt mn tijdens de omzetting DC -> AC (of anders om) bepaald.
dus kijk mn naar hoeveel vermogen je nodig hebt want de capaciteit tot 17 kWh kun je ook prima met één unit aan ( heb je dan 6 batterij-modules)

[...]

Zeker niet, dat is een veelvoorkomend misverstand. Ook in een 3-fase huis wordt uiteindelijk door je slimme meter alle fase gesaldeerd (bij elkaar op tellen dus), dan kun je prima zien op je energienota, daar zie je alleen je verbruik cq teruglevering van alle fases bijelkaar opgeteld.
klein voorbeeld: verbruik fase 1 en 2 staan elk met 1000 W en je Fase 3 waar de zendure is aangesloten heb je een verbruiker van 300W en de zendure levert 2.300, totaal van alle fases is hierbij dus NUL.
(1000 + 1000 + 300 - 2300)

[...]

Volgens mij heeft Taro die vraag al beantwoord in een post afgelopen dagen, binnen HA kun je ook prima gebruik maken van de HW P1 dongle, bezef echter wel dat binnen de Zendure app dat dus niet werkt. wil je beide gebruiken (is het mogelijk gewoon handiger om naast de HW P1 ook een Zendure P! te gebruiken ( heb ik zelf ook zo werkend).

[...]
lijkt me niet zinvol, bedenk dat je max 2.4 kW aan vermogen (AC) kunt aansluiten, de door jou genoemde omvormer kan een veelvoud hiervan leveren, dus als dat te veel wordt vrees ik dat je dan je zendure gaat opblazen.

[...]

Back to the future

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:41
Fremske schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:19:

Wat ik nog wil weten.
In het scenario dat er een stroom uitval is (net niet beschikbaar) en de 2400AC met 2000w teruglevert op fase 2, blijven dan de apparaten op die fase 2 (airco, cv, koelkast) draaien zolang het binnen de 2000w verbruik blijft? Kortom, dan is er geen noodzaak om de off-grid uitgang te gebruiken want de 2400AC is die fase 2 aan het voeden via het stopcontact?

Totslot, alle andere apparaten op fase 1 en 3 hebben geen stroom omdat alleen fase 2 wordt gevoed door de 2400 AC.

Kan ik dit zo zien?

[...]
Nee, zodra het grid wegvalt, schakelt de Zendure van wege veiligheid af.
Zou niet zo mooi zijn als je de hoofdschakelaar omzet en er stroom blijft komen van de andere kant.
Pak je een draad, sta je alsnog onder stroom.

Het is een grid-following systeem.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Wat ik nog wil weten.

Kan ik dit zo zien?
Nee, als er stroomuitval is levert de 2400 AC niets terug via de reguliere netaansluiting. Hij ziet geen spanning meer op het net en schakelt af. Anders zou er toch spanning zijn wanneer je je hoofdschakelaar bijvoorbeeld uit zou zetten. Niet veilig. Hij kan dan nog wel leveren op de off-grid uitgang.

[ Voor 5% gewijzigd door samvdheijden op 03-12-2025 12:26 ]

remcoXP schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:43:
Zou dit even in het juiste (HA) topic posten.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat ik nog wil weten.
Nee, je moet de off-grid uitgang gebruiken voor deze apparaten, want die werkt onafhankelijk van het net. De teruglevering op de fase stopt direct bij het wegvallen van netspanning.

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:29
Ik lees hier dikwijls, om zeker te zijn mijn diepvries op aansluiten. Een beetje diepvriezer kan 24u met gemak doorkomen zonder stroom te gebruiken. Tenzij je hem dan gaat openen ofzo. Een diepvries (als hij quasi volledig gevuld is zou +- zo een 48u moeten kunnen halen, half gevuld +- 24u). Ik heb hier zelf nog nooit een stroomstoring geweten die langer dan 15 minuten duurde. Het zou kunnen uiteraard, maar zelfs als het een uur of 2-3 is. Dan zou die diepvriezer dat toch moeten aankunnen. De gewone koelkast is een andere zaak. Die gaat het echt niet zolang halen. Ik zeg uiteraard niet dat het niet kan, maar een storing van meer dan 24u lijkt me zeer uitzonderlijk en dan zullen er wel grotere problemen zijn volgens mij dan die diepvriezer. Uiteraard kan het nooit kwaad. Hier zie ik het niet als een optie omdat deze in de berging zouden staan en ik dan een serieuze verlengkabel moet gebruiken en wij hebben in de berging een 2de koelskast /vriezer combi staan + een grote diepvriezer. Dus zijn al 2 toestellen.

Waar je wel enig baat bij kunt hebben is als je niet thuis bent. Bij mijn ouders en we spreken van +- 30 jaar geleden, als wij op vakantie waren, dan moet er een blikseminslag geweest zijn, waardoor de electriciteit is uitgegaan. En dat was geen fraai zicht (en geur) als we thuiskwamen. Maar ik heb hier thuis zo van die thermometers hagen en network monitoring etc. Dus hier zou ik wel vlug van de op hoogte zijn. En als ik in het buitenland zou zitten dan geef ik wel de sleutel aan iemand om te gaan checken. Als ik gewoon op +- 150km zit dan ben je er snel met de wagen (als er hier in België geen file is)

Geen idee hoe het zit in NL, maar ik kan me niet inbeelden dat jullie dikwijls zonder stroom zitten. In het huis waar we nu wonen is sinds 2017 1x electriciteit weggevallen en was zo een 5 a 10 minuten. En 1x dat ze hier in de straat aan het werken waren en dat was ook amper 15-30 minuten die dag.

pvoutput

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:19
cricque schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:25:
Ik lees hier dikwijls, om zeker te zijn mijn diepvries op aansluiten. Een beetje diepvriezer kan 24u met gemak doorkomen zonder stroom te gebruiken. Tenzij je hem dan gaat openen ofzo. Een diepvries (als hij quasi volledig gevuld is zou +- zo een 48u moeten kunnen halen, half gevuld +- 24u). Ik heb hier zelf nog nooit een stroomstoring geweten die langer dan 15 minuten duurde. Het zou kunnen uiteraard, maar zelfs als het een uur of 2-3 is. Dan zou die diepvriezer dat toch moeten aankunnen. De gewone koelkast is een andere zaak. Die gaat het echt niet zolang halen. Ik zeg uiteraard niet dat het niet kan, maar een storing van meer dan 24u lijkt me zeer uitzonderlijk en dan zullen er wel grotere problemen zijn volgens mij dan die diepvriezer. Uiteraard kan het nooit kwaad. Hier zie ik het niet als een optie omdat deze in de berging zouden staan en ik dan een serieuze verlengkabel moet gebruiken en wij hebben in de berging een 2de koelskast /vriezer combi staan + een grote diepvriezer. Dus zijn al 2 toestellen.

Waar je wel enig baat bij kunt hebben is als je niet thuis bent. Bij mijn ouders en we spreken van +- 30 jaar geleden, als wij op vakantie waren, dan moet er een blikseminslag geweest zijn, waardoor de electriciteit is uitgegaan. En dat was geen fraai zicht (en geur) als we thuiskwamen. Maar ik heb hier thuis zo van die thermometers hagen en network monitoring etc. Dus hier zou ik wel vlug van de op hoogte zijn. En als ik in het buitenland zou zitten dan geef ik wel de sleutel aan iemand om te gaan checken. Als ik gewoon op +- 150km zit dan ben je er snel met de wagen (als er hier in België geen file is)

Geen idee hoe het zit in NL, maar ik kan me niet inbeelden dat jullie dikwijls zonder stroom zitten. In het huis waar we nu wonen is sinds 2017 1x electriciteit weggevallen en was zo een 5 a 10 minuten. En 1x dat ze hier in de straat aan het werken waren en dat was ook amper 15-30 minuten die dag.
Ik ben geen doomdenker maar ik kijk wel met enige zorg naar de nabije toekomst. Het stroomnetwerk kraakt en piept. De regering zelf notabene waarschuwt dat we rekening moeten houden met stroomuitval (van 48 uur uit mijn hoofd) en een noodpakket moeten aanleggen. Dreiging door oorlog, cyberaanval op het stroomnet wat al wankel is is natuurlijk best reeel.

Dat we al 50 jaar een stabiel netwerk hebben wil niet zeggen dat het nog 50 jaar stabiel is..
Hier in de buurt zijn ze de middenspanning huisjes aan het vernieuwen en de spanning is er al een aantal keer uit geklapt met een oops sorry..

Elke keer als ik een Enexis busje richting dat huisje zie rijden krijg ik alweer de neiging om het accu peil te checken..

Je hoeft daar niets mee te doen maar je kan je er wel op voorbereiden en ondertussen ook gewoon genieten van wat je allemaal nog meer met die accu kan doen. (Nul op de meter, handelen, etc).

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• a2aan
Jan-tweak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:25:
bedenk wel wat je werkelijke essentieel stroomverbruik is (denk hier aan koel en vrieskast, in de winter je CV (en VV verdeler) en oplaadmogelijkheden voor je telefoon/laptop ed., en ja dat is in de zomer dus anders dan in de winter, waarbij mn in de zomer je meer nodig hebt qua koel en vrieskast, dus daar zou je wel rekening mee kunnen houden. als voorbeeld, mijn nieuwe vrieskast heeft slechts 0,3 kWh per dag nodig terwijl een oudere koel/vries combinatie wel 1 kWh nodig heeft.
De winter is, qua noodstroom, veel 'spannender' dan de zomer, omdat ik in de zomer bijna iedere dag wel (netto) teruglever. Vanaf ongeveer eind maart tot en met half september denk ik dat ik met 5kWh 'buffer' mijn hele huishouden 'off grid' zou kunnen krijgen. Vermogen (2400W ontladen en 2000W opladen) zijn dan eerder een beperkende factor.

In de winter is het gebrek aan PV-opwek de beperkende factor, en moet ik kritisch zijn welke apparaten echt essentieel zijn (in ieder geval CV en vriezer). Een grotere accucapaciteit kan dan helpen om langere periodes van veel bewolking te overbruggen, maar ergens maak ik wel ook een financiële afweging. Met 75% (effectief 65%) van 5kWh denk ik dat de CV en vriezer wel 2-3 dagen in de lucht kan houden, en als er in de tussentijd te weinig zonneschijn is, dan zal de verwarming misschien af en toe een dagdeel uit moeten.

Voor mij zit de kracht van de Zendure 2400AC in de combinatie van wensen/requirements die voor mij redelijk persoonlijk zijn, en soms misschien wat arbitrair:
  • Plug-in
  • NOM-functionaliteit
  • Noodstroomvoorziening, inclusief kunnen opladen tijdens stroomstoring
  • RTE >80%
  • Prijs <€2000

• a2aan
@cricque een stroomstoring van een paar uurtjes ben ik niet zo 'bang' voor, die 'overleef' ik wel, ook zonder thuisbatterij. Maar juist als er, om wat voor reden dan ook, een noodsituatie/ramp komt, waardoor de stroom meerdere dagen uitvalt, dan zorgt de vriezer ervoor dat we nog (onbedorven) eten hebben, mits dat er voor de ramp zich voltrok al in zat.

• bilgy_no1
  • Nu online
Acidrain schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:56:
[...]

Ik ben geen doomdenker maar ik kijk wel met enige zorg naar de nabije toekomst. Het stroomnetwerk kraakt en piept. De regering zelf notabene waarschuwt dat we rekening moeten houden met stroomuitval (van 48 uur uit mijn hoofd) en een noodpakket moeten aanleggen. Dreiging door oorlog, cyberaanval op het stroomnet wat al wankel is is natuurlijk best reeel.

Dat we al 50 jaar een stabiel netwerk hebben wil niet zeggen dat het nog 50 jaar stabiel is..
Hier in de buurt zijn ze de middenspanning huisjes aan het vernieuwen en de spanning is er al een aantal keer uit geklapt met een oops sorry..

Elke keer als ik een Enexis busje richting dat huisje zie rijden krijg ik alweer de neiging om het accu peil te checken..

Je hoeft daar niets mee te doen maar je kan je er wel op voorbereiden en ondertussen ook gewoon genieten van wat je allemaal nog meer met die accu kan doen. (Nul op de meter, handelen, etc).
Het feit dat Enexis al bezig is die infrastructuur te upgraden is juist een goed teken, toch?

Ja, er is een soort Deltaplan Energieinfrastructuur nodig, maar er is ook nog wel tijd om het geleidelijk op te lossen.

Meer rampzalige gebeurtenissen kunnen zich uiteraard ook voordoen.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:19
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:44:
[...]

Het feit dat Enexis al bezig is die infrastructuur te upgraden is juist een goed teken, toch?

Ja, er is een soort Deltaplan Energieinfrastructuur nodig, maar er is ook nog wel tijd om het geleidelijk op te lossen.

Meer rampzalige gebeurtenissen kunnen zich uiteraard ook voordoen.
Het is een beetje too little too late..
Er kunnen in Nederland huizen/woonwijken niet worden opgeleverd omdat er geen stroomaansluiting is. Vergroting van je meterkast zit rap 18 maanden doorlooptijd op.. En dan moet de echte elektrificatie nog beginnen.. Heel Nederland moet van het gas af en heel Nederland moet elektrisch gaan rijden.... Hoe dan.. Dat is de komende jaren onmogelijk dus er zal hier en daar echt wel een storinkje of 2 plaats vinden..

Of je stopt je kop in het zand en vertrouwd er op dat een ander je probleem wel weer oplost..

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
cricque schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:25:

Op dit moment is de betrouwbaarheid van het Nederlandse net 99,99999%. De verwachting is dat het gaat zakken. (en voor je het vraagt, het is betrouwbaarder dan in Belgie ;))

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Fremske

Fremske

and change the world

Ik zoek wat advies.

Ben heel erg aan het twijfelen of ik moet gaan voor de 2400AC (+ 3xAB3000) of voor twee SF800 Plus.
Ik heb zelf een woning op 3-fasen die volledig all-electric draait (dus WP, EV, PV).

Verbruik: 4500 kWh
Export: 4400 kWh
Zelfverbruik: 1200 kWh
sluipverbruik: 150w (voorjaar/zomer)
sluipverbruik: 650w (najaar/winter WP).

Kosten AC2400 (8,76 kwh) = 2.337,30 euro
Kosten 2x SF800 Plus (3,88 kwh) = 480 + 455 = 935 euro

Doelstelling:
  • NoM draaien
  • Geen zonnepanelen aansluiten
  • Noodstroom (nice to have)

Back to the future

Fremske schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:49:
Ik zoek wat advies.

Ben heel erg aan het twijfelen of ik moet gaan voor de 2400AC (+ 2xAB3000) of voor twee SF800 Plus.
Ik heb zelf een woning op 3-fasen die volledig all-electric draait (dus WP, EV, PV).

Verbruik: 4200 kWh
Export: 4200 kWh
Zelfverbruik: 1200 kWh
sluipverbruik: 150w (voorjaar/zomer)
sluipverbruik: 800w (najaar/winter).

Kosten AC2400 (5,76 kwh) = 2.337,30 euro
Kosten 2x SF800 Plus (3,88 kwh) = 480 + 455 = 935 euro

Doelstelling:
  • NoM draaien
  • Geen zonnepanelen aansluiten
  • Noodstroom (nice to have)
Kies voor een enkele omvormer als het mogelijk is. Dan heb je gewoon een stuk minder verlies. Die 2400 AC krijg je daar een extra doos bonbons bij? Bij Zendure staat deze voor 2.048 euro.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Als je de sf800 pro instelt dat deze overtollige energie exporteert als je batterij vol is en je panelen hebben een grotere capaciteit als 800w wat de uitvoer limiet van de 800 pro is, hoe werkt dit dan? Waar laat de Zendure de energie als zegmaar je 3x450wp aan panelen hebt en de batterij vol is? Als dit je huis in gaat dan moet je hier wellicht ook rekening mee houden op een bestaande groep.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Fremske

Fremske

and change the world

@gielz Er stond een type fout in. Is nu aangepast het ging over de AC2400 met 3x AB3000.

Eigenlijk vind ik het heel moeilijk om te bepalen hoeveel kw ik nodig heb met mijn verbruik.
Ik heb vrij wel geen overschot op jaarbasis. Dus wat zou een goede formule zijn om te berekenen hoeveel capaciteit ik moet hebben?
gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:53:
[...]

Kies voor een enkele omvormer als het mogelijk is. Dan heb je gewoon een stuk minder verlies. Die 2400 AC krijg je daar een extra doos bonbons bij? Bij Zendure staat deze voor 2.048 euro.

Back to the future

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:42
Koopjes wegens end-of-life? Hyper <EUR 190, AB2000x <EUR 480. Regelmatig kijken naar Reichelt en Kaufland.

• Jan-tweak

Wat ik nog wil weten.

Kan ik dit zo zien?

[...]
in aanvulling eerdere reacties;
bij uitval stroom (net) valt ook je kabel WCD welke of wat voor fase die WCD staat natuurlijk ook gewoon uit. De Zendure (is ook verplicht) zal dus uitgaan en ook niets meer kunnen terugleveren via dat WCD (stopcontact), zoals gezegt mag dat dus ook niet.
De noodstroomfunctie van de Zendure, die hiervoor een eigen apart WCD heeft, kan echter gebruikt worden om bij een stroomuit (net) een apparaat cq meerdere apparaten via een verdeeldoos / verlangkabel nog een bepaalde tijd van stroom te voorzien.
Bedenk echter dat dit dus zeker niet automatisch gaat en ook zeker niet via de normale huisaansluiting en WCD'en war je apparatuur normaal op is aangesloten.
1) je moet een verlengkabel annex verdeeldoos van het noodstroom-WCD zedure naar de desbetreffende apparatuur brengen en de stekker van die apparatuur in de verdeeldoos stoppen.
2) je moet dan de noodstroom-WCD in je app ook aanzetten.
maximaal mag je daar 2400W op aansluiten, en bedenk hoe meer je daar op aansluit hoe sneller je nog aanwezige lading van je batterij leeg zal zijn. om je een idee te geven mijn kleinere vrieskist verbruikt circa 300Wh en een oudere koel/vrieskast verbruik al snel 1 kWh. stel dat je nog 2 kWh lading over hebt, kun je de koelkast nog 2 uur laten draaien en de vieskist zal circa 6 uur nog kunnen draaien. alle twee dan wordt het na 1,7 uur al stil.
in je huis zijn alle Fases echter volledig dood en hebben geen spanning.
Fremske schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:31:
@gielz Er stond een type fout in. Is nu aangepast het ging over de AC2400 met 3x AB3000.

Eigenlijk vind ik het heel moeilijk om te bepalen hoeveel kw ik nodig heb met mijn verbruik.
Ik heb vrij wel geen overschot op jaarbasis. Dus wat zou een goede formule zijn om te berekenen hoeveel capaciteit ik moet hebben?

[...]
Zelf heb ik hier geen ingewikkelde berekening op losgelaten. Wanneer ik kijk naar ons verbruik in het opwekseizoen dan zie ik dat er alsnog 4-5 kwh nodig was om naar zonopkomst te raken. Hierbij vonden wij het ook wel prettig om bij een bewolkte start nog door te kunnen NOMen en bij een hittegolf de airco's op de batterij te kunnen laten draaien.

Uiteindelijk was de conclusie 4x 3000x. En als impuls er maar 5 van gemaakt want het was een mooie prijs. Hiervoor met 2x HW PiB gedraaid sinds Februari dus wij hadden al ervaring met 5 kwh.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:59
Taro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:47:
[...]

Ja, Zendure loopt wat dat betreft voorop mbt:
  1. Home Assistant ondersteuning
  2. Lokale aansturing
  3. RTE
  4. En nog wat andere dingen
De Marstek Venus E 3.0 is ook echt wel een leuk apparaat, mijn vrouw en kinderen vinden die ook veel mooier dan de Zendure's, maar daar gaat het niet om. En de NextEnergy (Merk: Fox, 2 kWh uitbreiding komt nog binnen en ook stapelbaar) is ook gewoon erg toegankelijk. Volgende week komt er nog een ander merk binnen, dit weekend dus druk met reviews schrijven :)

Voor mijn situatie blijft echter Zendure voorop lopen, maar, voor heel veel andere huishoudens kan dat net zo goed 1 van de andere 2 merken zijn. Mbt bijv. NOM doen die gewoon prima wat ze moeten doen, wil je geavanceerdere aansturing dan blijven ze vooralsnog achter.
Beetje “ver weg quote”, maar…
Al iets van ervaring met de FOX?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
a2aan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:22:
[...]

De winter is, qua noodstroom, veel 'spannender' dan de zomer, omdat ik in de zomer bijna iedere dag wel (netto) teruglever. Vanaf ongeveer eind maart tot en met half september denk ik dat ik met 5kWh 'buffer' mijn hele huishouden 'off grid' zou kunnen krijgen. Vermogen (2400W ontladen en 2000W opladen) zijn dan eerder een beperkende factor.

In de winter is het gebrek aan PV-opwek de beperkende factor, en moet ik kritisch zijn welke apparaten echt essentieel zijn (in ieder geval CV en vriezer). Een grotere accucapaciteit kan dan helpen om langere periodes van veel bewolking te overbruggen, maar ergens maak ik wel ook een financiële afweging. Met 75% (effectief 65%) van 5kWh denk ik dat de CV en vriezer wel 2-3 dagen in de lucht kan houden, en als er in de tussentijd te weinig zonneschijn is, dan zal de verwarming misschien af en toe een dagdeel uit moeten.

Voor mij zit de kracht van de Zendure 2400AC in de combinatie van wensen/requirements die voor mij redelijk persoonlijk zijn, en soms misschien wat arbitrair:
  • Plug-in
  • NOM-functionaliteit
  • Noodstroomvoorziening, inclusief kunnen opladen tijdens stroomstoring
  • RTE >80%
  • Prijs <€2000
Zonder extra maatregelen zal een PV systeem er zonder grid mee ophouden. Ook als je een thuisbatterij hebt. Een gecombineerd batterij/PV systeem (bijvoorbeeld Solaredge hybride omvormer) blijft wel werken.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

remcoXP schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:43:
Ja ik. Ik meet de ac2400 met een shelly.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
meters
- name: zendure
  type: custom
  power:
    source: http
    uri: http://192.168.178.xxx:poort/api/states/sensor.shellypmminig3_34b7da8a3500_power
    method: GET
    headers:
      - Authorization: Bearer xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    insecure: true
    jq: .state|tonumber
    scale: -1
  soc:
    source: http
    uri: http://192.168.178.xxx:poort/api/states/sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage
    method: GET
    headers:
      - Authorization: Bearer xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    insecure: true
    jq: .state|tonumber

site:
- title: Peblar
  meters:
   grid: p1
   pv: panelen
   battery: zendure

Dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR5ehPIy8FYDk4nWZgARob6oaAI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/n1rQJ3oSetDtPEzwlDiC40Hn.png?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:26
De accu had vanuit de doos een vulgraad van 26%. Vandaag dus maar opgeladen tot 100%. Is de accu nu direct gekalibreerd of doet de accu dat uit zichzelf? Of kan ik het in de app handmatig activeren? Ik kan er zo geen knop voor vinden in de app.

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:56
Hier 62%.
Wel jammer dat er nog een accu ontbreekt en dat het meneertje van DPD liever bij een parcelshop afleverde dan bij mij voor de deur. Maar dat is voor een ander forum.
In afwachting van de tweede accu en P1 meter zetten we hem maar uit.

• a2aan
Jan-tweak schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:41:
en om je een idee te geven mijn kleinere vrieskist verbruikt circa 300Wh en een oudere koel/vrieskast verbruik al snel 1 kWh. stel dat je nog 2 kWh lading over hebt, kun je de koelkast nog 2 uur laten draaien en de vieskist zal circa 6 uur nog kunnen draaien. alle twee dan wordt het na 1,7 uur al stil.
Waar je uur schrijft moet het dagen zijn, en in de winter zorg ik dat ik met een minimum SoC van 75% altijd zo'n 4kWh in de accu zit. En hopelijk schijnt gedurende die 2-3 dagen de zon een beetje.

In de zomer Is dit een non-issue, vanwege structureel PV-overschot.

• a2aan
Stefannn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:07:
Zonder extra maatregelen zal een PV systeem er zonder grid mee ophouden. Ook als je een thuisbatterij hebt. Een gecombineerd batterij/PV systeem (bijvoorbeeld Solaredge hybride omvormer) blijft wel werken.
De noodstroomuitgang van de Zendure 2400AC kan zowel ontladen als opladen, zonder netspanning. En ja, ik ben me ervan bewust dat ik daarvoor, als een langdurige stroomstoring zich voordoet, met (verleng)kabels in de weer moet. Korte stroomstoringen hoeven voor mij niet automatisch opgevangen te worden.

• jeremyotten
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
Devke schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:18:
[...]

Onbalansmarkt? Vlgs mij is die tijd van verdiensten wel voorbij. Zie nexus zonneplan topic.
Verdien anders met slim laden en grid rewards ook prima extra geld via Tibber. En grid rewards gaan via de onbalans.

• jeremyotten
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
Zr40 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:19:
[...]

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren, want vanaf 2027 kan je niet meer salderen en ik zie niet hoe onbalanshandel dan nog rendabel kan zijn.
Onbalans heeft totaal 0,0 niks te maken met salderen. Je verward het met de EPEX markt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:49
jeremyotten schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:55:
[...]

Onbalans heeft totaal 0,0 niks te maken met salderen. Je verward het met de EPEX markt.
Je betaald na salderen toch opeens wel energiebelasting over afgenomen kWhs voor onbalans handel?

• Stefannn
a2aan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:38:
[...]

De noodstroomuitgang van de Zendure 2400AC kan zowel ontladen als opladen, zonder netspanning. En ja, ik ben me ervan bewust dat ik daarvoor, als een langdurige stroomstoring zich voordoet, met (verleng)kabels in de weer moet. Korte stroomstoringen hoeven voor mij niet automatisch opgevangen te worden.
Klopt,
Maar in voorgaande post suggereer je (als ik het goed heb) dat je zomers een kleiner probleem hebt omdat je dan de PV installatie nog hebt. Dat betwijfel ik. Zonder grid zal die het niet doen.

Stefannn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:01:
[...]

Beetje “ver weg quote”, maar…
Al iets van ervaring met de FOX?
Ja, die van NextEnergy bedoel je? Geen fan. Na alle merken die ik heb getest staat Zendure nog steeds op #1. Marstek is een goede 2e, maar die heeft voor mij nog wat nadelen waardoor ik niet overstap, daarna Anker. NextEnergy is gewoon echt te beperkt in mogelijkheden.

G-addict schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:43:
De accu had vanuit de doos een vulgraad van 26%. Vandaag dus maar opgeladen tot 100%. Is de accu nu direct gekalibreerd of doet de accu dat uit zichzelf? Of kan ik het in de app handmatig activeren? Ik kan er zo geen knop voor vinden in de app.
Op 100% is de accu, of zijn de accu's, gebalanceerd en gekalibreerd. Dat staat dus niet los van 100% en is geen aparte actie ofzo, dat heeft met elkaar te maken.

Stefannn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:34:
[...]

Klopt,
Maar in voorgaande post suggereer je (als ik het goed heb) dat je zomers een kleiner probleem hebt omdat je dan de PV installatie nog hebt. Dat betwijfel ik. Zonder grid zal die het niet doen.
De PV installatie zal inderdaad alleen aan de noodstroomuitgang kant iets doen als het grid is uitgevallen en een stringomvormer kan je natuurlijk niet even met stekker op dat noodstroomstopcontact aansluiten. Kortom: In noodgevallen heb je alleen iets aan micro-omvormers mét stekker. Of je moet je hele huis off-grid halen, maar dan loop je weer tegen andere uitdagingen aan.

• bilgy_no1
  • Nu online

[...]
Je moet een schatting maken van hoeveel kWh je nuttig kunt gebruiken op momenten dat je PV niet/onvoldoende opwekt.

Waar hier vaak sluipverbruik wordt genoemd gaat het dus om het totale verbruik tussen ergens in de avond en de volgende ochtend wanneer de zonnepanelen weer beginnen op te leveren.

Dat is niet echt exact te bepalen, want de duur van het daglicht varieert door het jaar heen. Ook zijn er natuurlijk wel eens dagen die minder opbrengen.

Je schrijft export 4400 kWh en eigen verbruik 1200 kWh. Dat suggereert een totale opwekking van 5600 kWh.

Je eigen verbruik van 4500 kWh. Dat is op jaarbasis met een warmtepomp en EV best wel laag. Ik vermoed op die basis dat je in de zomer 's nachts weinig verbruik hebt. Als je uitgaat van een nacht (geen opwekking) van 10 uur en een verbruik van 150 W wat je opgeeft, dan zou je alles met 1,5 kW kunnen dekken. Reken dan met verliezen van 15% en dat je de batterij liefst niet te ver ontlaadt, dan zou je met 1,92 net wat krap zitten.

Maart-april en augustus-september zijn de dagen natuurlijk aanzienlijk korter. Ook zie je vaak in die periode dat de stroom overdag negatief/gratis is en rond de piekuren juist best wel duur. Met een dynamisch tarief en een batterij kun je dus flink wat besparen op die piekuren. Dan moet je iets ruimer zitten qua opslag, bijvoorbeeld om verbruik van de inductiekookplaat en/of oven te dekken. Of als de warmtepomp gaat draaien dan ook wat op te kunnen vangen.

NB in de wintermaanden heb je zeer weinig PV opwekking wat je waarschijnlijk direct verbruikt met de warmtepomp. Met dynamische tarieven en een batterij kun je dan nog steeds je inkoopkosten wat afvlakken, hoewel je die 15% verliezen ook terug moet verdienen.

Stel dat je uitgaat van 2 kWh per cyclus en dat op zo'n 150 dagen, dan verhoog je het verbruik van je PV opbrengst met 300 kWh. Dat scheelt ook niet heel veel geld.

Als je dan ook in de wintermaanden nog wat op je inkoop kunt besparen is dat mooi en wordt investering nog wat beter.

Maar het systeem is in jouw geval (doel NOM) eerder te groot dan te klein. Kijk vooral ook welk verbruik je nuttig naar de uren met opwekking kunt verschuiven.

Volgend jaar kun je nog wat meer terugleveren, maar dat voordeel verdwijnt waarschijnlijk voor een belangrijk deel na 2027.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

[...]
In de winter is er te weinig zon en in de zomer te weing afname, een goed begin lijkt me waar afname en teruglevering ongeveer gelijk zijn, ergens in maart en oktober, zie plaatje.
met een extra 10% voor "min. SOC" en nog eens 20% voor de (ont)laad verliezen, en je hebt een mikpunt voor de batterij grootte (in dit geval iets van 3,5-4,0 kWh), iets kleiner verkort de terugverdientijd, groter wordt minder gebruikt en duurt dus langer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWr3CLMR83MdKSI3pzAMDsVPLIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkW8zGn0tI8qC93AdU88aZYd.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 147 148 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.