• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-03 20:23
jordyc schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:28:
Lang verhaal kort: even de aankoopprijs delen door 6000 cycli en de kWh van de batterij is veels te kort door de bocht.
In België heb je nog geen terugleverboete, maar die zal er ongetwijfeld wel komen. Maar dan zie ik gewoon veel mensen dat hun zonnepanelen gaan wegdoen, althans dat is de tendens toch als je dit ter sprake brengt. Krijg je antwoorden alla 'dan gooi ik dienen rommel van mijn dak'. Echter tot een maand geleden ging ik er nog vanuit dat 1kwh -> +- 1000 euro was. De stekker batterijen zijn in dat opzicht veel gemakkelijker, uiteraard is het niet 100% hetzelfde. Maar het helpt wel. Maar hoe ik het bekijk ... Een groot deel van het jaar is het sluipverbruik in de nacht quasi nihil. Wij zitten op zo een 200w sluipverbruik. Wij zitten zo een +-50-60 dagen per jaar op ons buitenverblijf. Daar is geen digitale meter (appartement) dus kan ik niet stroomdelen. Maar die 50-60 dagen hebben we wel verbruik, niet veel. Als daar het grootste deel al van quasi op 0 komt en dan de andere dagen. Hier gaat de btw op de gas omhoog en als de gas omhoog gaat stijgt de electriciteitsprijs ook. Dus zowieso doe je er voordeel aan. Ik heb zonnepanelen sinds 2018, die zijn eigenlijk al lang terugbetaald.
Uiteraard is er een verschil qua prijs met zonnepanelen van 2010 bijvoorbeeld. Dan zat je voor hetzelfde aan 25k. De prijs zal goedkoper worden en het voordeel zal alsmaar groter worden. Ik ben er zeker van dat met de huidige prijzen je binnen 5-6 jaar je batterij terugbetaald is. Als de prijs van electriciteit nog stijgt, dan zal het zelfs eerder zijn. En de kans dat deze niet zal stijgen is evengroot als ik vanavond Euromillions win (en ik koop geen ticket).D an is er nog de de factor (zoals de meeste hier), het is wel leuk om met die dingen te spelen :)

pvoutput

bilgy_no1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:10:
[...]

Ja dat klopt. Maar die €0,84 is dan wel de echte winst, want ook de afschrijving is er dan al vanaf... Enige is nog de opportunity cost van €3100 wat rendement op kan leveren als je het belegt...
Kijk uit dat je een afschrijving niet 2x telt. Bij aanschaf schrijf je hem bv af. Dan heb je de eerste 1.30 terug verdiend in het voorbeeld. De 3 dagen die de pieken even best leuk waren recent heeft mij een 6 euro opgeleverd. Puur in en verkoop geen NOM meegenomen. 3 cycli. Neem hierbij mee dat 1 dag de laagste tarieven niet onder de 30 ct kwamen.

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 28-11-2025 09:11 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44
Zendure10 bij Techpunt werkt niet meer sinds 9.00

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-03 15:50
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:54:
[...]

Ja, check voor de zekerheid wel even max A/V van de panelen, maar zou normaal gesproken inderdaad moeten kunnen met de SF800 op de off-grid uitgang.

[...]

Dat is prima, gebruik wel kabels met voldoende dikte, bijv. 4mm2.
Ja komt goed 5x4mm en een onderverdeler of 5x6 maar dat is wel over kill voor 20 meter kabel

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-03 19:22
Acidrain schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:23:
Ook niet meer op de zendure site zelf zo te zien

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Acidrain schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:23:
Inderdaad, ik had gisterenavond mijn bestelling nog niet afgerekend en wil het nu doen (ze stuurden een mailtje ivm het winkelwagentje) en die korting werkt niet meer.
Simpel voor mij, dan wacht ik nog wat langer met bestellen.

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 14:12
samvdheijden schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:33:
[...]

Ook niet meer op de zendure site zelf zo te zien
Wel een beetje raar om op Black Friday de korting te verwijderen
Ik heb ze een mail gestuurd. Als ik wat hoor, laat ik het weten

• JSven
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:07
Volgende code werkt wel nog op zendure.nl
PRBF5OFF

Al is het maar 5% korting

• wallieweb
Nieuwe code voor techpunt: Zendure10Extra
Ik heb ook gemaild

[ Voor 24% gewijzigd door wallieweb op 28-11-2025 09:52 ]

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:44
wallieweb schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:50:
Ik heb ook gemaild
Heb je in die mail gevraagd of de P1-meter er wel degelijk bij zit in de set met 3?

Een adres in Duitsland zou handig zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txR1COtWQiXoLclMVE1mXHY3xd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lapXokJYfn2CgeIvFtlRyD5G.png?f=fotoalbum_large

https://www.toneart-shop.de/zendure-solarflow-2400-ac-2.html
https://www.toneart-shop.de/zendure-batterie-ab3000x-2.html

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• casper4253
wallieweb schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:50:
Ik heb ook gemaild
Top,
Ik heb Zendure gemaild., Had net een offerte gekregen van ze voor een gratis P1 meter bij 3 accu's.
Maar zonder de 10% korting is dat niet interessant

• wallieweb
De aanbieding bij techpunt vermeldt overal de P1 meter inbegrepen.
Ik zie ook dat ze deze zelf op voorraad hebben.

Aangezien de bestelling duidelijk is:
SolarFlow 2400 AC + 3x AB3000X + gratis P1 meter , is er geen misverstand mogelijk, de P1 meter zit in de aankoop.

• wallieweb
@Th1x4nG Mijn voorkeur ging eerst ook uit naar Duitsland, maar nu heb ik deze deal bij Techpunt gekocht, omdat ik anders nog een P1 meter diende extra aan te schaffen. Ik koop zakelijk dus kijk naar de prijs ex BTW. Techpunt was met deze korting 50 euro duurder, maar daar zat de P1 dan wel bij.

• casper4253
Ik heb vanmorgen even lopen spelen met wat prijzen.
Helaas veranderd het nu door de korting die wegvalt.
Maar misschien helpt het iemnand om een keuze te maken.

PS als je 2 setjes wilt kijk even naar andere combies met de controller bij Electramat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-tXtvh7Bsu-kDTIhky-VIzCF1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YvF7sROfkUntpMIwsvrMMsVi.png?f=fotoalbum_large

• samvdheijden
Net bij Techpunt (met de nieuwe kortingscode, want dat maakt het interessant) 2x de 2400 AC met 3 batterijen besteld. Ben benieuwd! Zou rond 3 december worden geleverd als ik ze mag geloven.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:58
hjw-001 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:52:
Voor de mensen die de aanschaf overwegen Reichelt Elektronik biedt de AB3000X nu voor €609.07 aan. Solarflows ook in de aanbieding. Goedkoper dan de officiele webshop..
Zou je niet nog beter bij Marcmax.de kunnen kijken? € 616 inclusief 19% btw en zelfs € 518 zonder btw (geen idee of Nederlanders daar voor in aanmerking komen, heb op dit forum nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden). Gratis bezorging.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• casper4253
Pr088 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:30:
[...]

Zou je niet nog beter bij Marcmax.de kunnen kijken? € 616 inclusief 19% btw en zelfs € 518 zonder btw (geen idee of Nederlanders daar voor in aanmerking komen, heb op dit forum nog geen duidelijk antwoord kunnen vinden). Gratis bezorging.
Gratis bezorging is alleen in duitsland.
Je komt al snel richting de 100,- voor verzending naar NL

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:05
casper4253 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:37:
[...]

Gratis bezorging is alleen in duitsland.
Je komt al snel richting de 100,- voor verzending naar NL
45 euro, ik kom op 685,09 totaal voor een ab3000x accu. Ik zag van de week dat reichelt ze nu ook heeft en verstuurt naar Nederland, maar nu is de voorraad helaas op dus kan de prijs niet meer checken. Maar met de beroerde "aanbiedingen" in NL komt mijn volgende exemplaar uit Duitsland denk ik. Heb alleen met dit weer ff niks nodig.

• samvdheijden
[...]

Ik had het bij marcmax.de nagevraagd. Als Nederlander kan je alleen zonder btw bestellen als je zakelijk bestelt met een geldig BTW nummer. Als je het in Nederland wil laten bezorgen iig.

En als ik daar bijvoorbeeld mijn bestelling (2x de 2400 ac met 3 accu's) als uitgangspunt neem dan kom ik bij MarcMax.de op 4594,30 euro inc 19% btw uit (79 euro verzendkosten en inc de aanschaf van een losse P1 meter). En momenteel bij Techpunt op 4674,60 inc 21% btw (gratis verzending en inclusief 2x P1 meters).
JSven schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:48:
Volgende code werkt wel nog op zendure.nl
PRBF5OFF

Al is het maar 5% korting
Die is idd tot 4 januari geldig.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Feedback van Zendure op de vraag of je een stekkerblok + micro-omvormer + verbruikers mag mixen op de off-grid uitgang van een 2400AC/SF800Pro en het antwoord is:
At present, we do not recommend the following setup: connecting a power strip to the off‑grid port and then mixing both a micro‑inverter and loads on the same strip. Currently, only one type of device should be connected, either a microinverter or loads, but not both simultaneously. Future plans include enhancing the off‑grid port functionality to support the scenario you described. The specific solution and timeline are still under consideration.
Kortom: Ik ga het niet nogmaals testen, het zou dus technisch gezien waarschijnlijk nog steeds werken, maar of het aan te raden is moet je zelf bepalen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-03 18:44
Gisteren een mail naar Techpunt mbt de P1 meter, vanmorgen het antwoord:

"Deze zit er inderdaad gratis bij.
De levering hiervan is echter wat vertraagd, dus mocht u de bestelling doen, zullen wij deze later gratis naleveren!

Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen,

Ruben"

Inmiddels is alles preorder geworden.
Tjah... besluit is nog niet genomen. Ook het energiecontract gaat per 1 januari aflopen en kan we kunnen een dynamisch contract (zonneplan?) afsluiten op naam van partner waarbij we de BTW kunnen terug vragen(?).

[ Voor 29% gewijzigd door mpx200_05 op 28-11-2025 12:20 ]

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-03 22:42
MikeyMan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:45:
[...]

Eerste indruk: weinig feedback juist over deze vragen...

Had iets meer informatie verwacht eerlijk gezegd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie een prognose. Klopt die een beetje? Ik zie in elk geval een vlakke tarieflijn terwijl je volgens mij een dynamisch contract hebt. En nog belangrijker; neemt Zenki op basis daarvan de juiste laad- en ontlaadacties?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:39
[...]

daar ben je voor 3 AB3000X + de Solarflow 2400AC nog geen 1850 euro kwijt, maar je moet wel een adres in Duitsland hebben ivm de 0% BTW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1Q8KcPIQQGrIm9vEoZCocgfIOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vGZa0xIOiSMYZp8lCcYrjmPG.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KaEs schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:24:
[...]

Ik zie een prognose. Klopt die een beetje? Ik zie in elk geval een vlakke tarieflijn terwijl je volgens mij een dynamisch contract hebt. En nog belangrijker; neemt Zenki op basis daarvan de juiste laad- en ontlaadacties?
Nope, heb vast tarief. Ben nog niet overtuigd dat dynamisch in mijn situatie goedkoper is (Warmtepomp, aircos, phev, zwembadje, zonnepanelen).

• Jan-tweak
mpx200_05 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:15:
Gisteren een mail naar Techpunt mbt de P1 meter, vanmorgen het antwoord:

"Deze zit er inderdaad gratis bij.
De levering hiervan is echter wat vertraagd, dus mocht u de bestelling doen, zullen wij deze later gratis naleveren!

Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen,

Ruben"

Inmiddels is alles preorder geworden.
Tjah... besluit is nog niet genomen. Ook het energiecontract gaat per 1 januari aflopen en kan we kunnen een dynamisch contract (zonneplan?) afsluiten op naam van partner waarbij we de BTW kunnen terug vragen(?).
hou wel rekening mee dat de naam van de koper van de batterij het zelfde moet zijn als van je energiecontract en uiteraard aan alle andere voorwaarden voldoen. :)

• Remcooo87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:13
Na al enige weken me te verdiepen in thuisaccu's, nu eindelijk op het punt gekomen om voor Zendure te gaan (overige opties waren de Marstek Venus of de Anker Solix Solarbank).

Op het punt gestaan de (nieuwe) Zendure Solarflow 800 plus te bestellen, maar deze heeft geen noodstroom output, wat ik wel graag zou willen. Enige 2 opties op mijn lijstje zijn nu de Zendure Solarflow 800 Pro of de Zendure SolarFlow 2400 AC. Echter is dat waar ik vastloop.

A- ) Zendure 800 pro + AB2000X (4 kwh) voor een prijs van 1304 euro
B- ) Zendure SolarFlow 2400 AC + 2x AB3000X (6 kwh) voor een prijs van 1843 euro

Voor nu zou de voornaamste reden zijn om een 'backup' te hebben bij stroomuitval.
We hebben verder een vast energiecontract (t/m in ieder geval juni volgend jaar). Daarnaast hebben we 9 zonnepanelen met een capaciteit van 3.5kWp
Voor beiden de opslag + ontlaadvermorgen lijkt in ieder geval prima (waarbij de 2400 iets hoger kan natuurlijk).
Naast het prijsverschil (door ook capaciteit), wat zijn andere grote verschillen waar ik echt rekening mee moet houden? Heb zelf veel gezocht, maar het begint een beetje te duizelen haha

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:34:
NOM maakt mij voor het komende jaar nog niet veel uit [..]
En nu maakt het opeens wel uit, of een klein beetje in ieder geval :P Want Tibber betaalt vanaf 2026 de inkoopvergoeding niet meer uit bij teruglevering. Dat is een verschil van € 0,0248 per kWh round-trip.

Komende maand maar eens uitzoeken hoe ik de Day Ahead Optimizer kan laten kijken naar de historische verbruiksgegevens. Maar voor nu bewonder ik deze mooie platte lijn, want met redelijk stabiele kwartierprijzen vandaag en morgen is al het andere niet optimaal :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLexThijA8r5jve4HjExXTTNawA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YI4FUI73wadQ5nwGBbBqdgDc.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 28-11-2025 15:45 ]

• Jan-tweak
Remcooo87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:43:
Na al enige weken me te verdiepen in thuisaccu's, nu eindelijk op het punt gekomen om voor Zendure te gaan (overige opties waren de Marstek Venus of de Anker Solix Solarbank).

Op het punt gestaan de (nieuwe) Zendure Solarflow 800 plus te bestellen, maar deze heeft geen noodstroom output, wat ik wel graag zou willen. Enige 2 opties op mijn lijstje zijn nu de Zendure Solarflow 800 Pro of de Zendure SolarFlow 2400 AC. Echter is dat waar ik vastloop.

B- ) Zendure SolarFlow 2400 AC + 2x AB3000X (6 kwh) voor een prijs van 1843 euro

Voor nu zou de voornaamste reden zijn om een 'backup' te hebben bij stroomuitval.
We hebben verder een vast energiecontract (t/m in ieder geval juni volgend jaar). Daarnaast hebben we 9 zonnepanelen met een capaciteit van 3.5kWp
Voor beiden de opslag + ontlaadvermorgen lijkt in ieder geval prima (waarbij de 2400 iets hoger kan natuurlijk).
Naast het prijsverschil (door ook capaciteit), wat zijn andere grote verschillen waar ik echt rekening mee moet houden? Heb zelf veel gezocht, maar het begint een beetje te duizelen haha
hou wel rekening mee dat je voor de capaciteit noodstroom deze dus NIET voor normale capaciteit beschikbaar hebt.
kijk dus mn wat je denkt voor noodstroom nodig te hebben ( bv mijn nieuwe vriezer verbruikt per dag gemiddeld 300Wh, de oude koelkast/vriescombinatie die in nood beschikbaar is verbruikt ruim het dubbele per dag, dus ik zou voor die twee en eventueel nog de CV circa 1,5 kWh (per dag) nodig hebben. daar zit dus ook nog het opladen voor de mobieljes bij in.
als ik dat van je zo zie zou ik eerder voor de 2400 AC gaan, mede ook omdat indien je later nog een batterij er bij wilt hebben deze dan met een handige ,288 kWh capaciteit komt.
Jammer dat je niet verteld wat je sluipverbruik is.
hier een voorbeeld van mij zelf, het sluipverbruik is hier dus alles wat hier niet door de PV wordt afgedekt en met de juiste capaciteit kan ik dus hier volledig op NOM komen. Op deze dag (je moet dus echt kijken naar je gemiddelde waarden) was dit dus 3,3, dit betekend dat je dit met min 1,2 moet vermenigvuldigen, kom je op 4 kWh uit. 90% van max 2*2,88 kWh (per unit) is 5,2 kWh, dit zou betekenen dat je indien deze dag je gemiddeld zou zijn dus ook nog 1,2 kWh aan noodstroom over zou kunnen houden. dit dan met de solarflow 2400 AC.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE_8z417n8rRT3IwTkO4O9NEdPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Pat1qVZcUxCZgqa8S0FKbiL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 28-11-2025 16:01 ]

• Remcooo87
Jan-tweak schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:55:
[...]

hou wel rekening mee dat je voor de capaciteit noodstroom deze dus NIET voor normale capaciteit beschikbaar hebt.
kijk dus mn wat je denkt voor noodstroom nodig te hebben ( bv mijn nieuwe vriezer verbruikt per dag gemiddeld 300Wh, de oude koelkast/vriescombinatie die in nood beschikbaar is verbruikt ruim het dubbele per dag, dus ik zou voor die twee en eventueel nog de CV circa 1,5 kWh (per dag) nodig hebben. daar zit dus ook nog het opladen voor de mobieljes bij in.
als ik dat van je zo zie zou ik eerder voor de 2400 AC gaan, mede ook omdat indien je later nog een batterij er bij wilt hebben deze dan met een handige ,288 kWh capaciteit komt.
Jammer dat je niet verteld wat je sluipverbruik is.
hier een voorbeeld van mij zelf, het sluipverbruik is hier dus alles wat hier niet door de PV wordt afgedekt en met de juiste capaciteit kan ik dus hier volledig op NOM komen. Op deze dag (je moet dus echt kijken naar je gemiddelde waarden) was dit dus 3,3, dit betekend dat je dit met min 1,2 moet vermenigvuldigen, kom je op 4 kWh uit. 90% van max 2*2,88 kWh (per unit) is 5,2 kWh, dit zou betekenen dat je indien deze dag je gemiddeld zou zijn dus ook nog 1,2 kWh aan noodstroom over zou kunnen houden. dit dan met de solarflow 2400 AC.
[Afbeelding]
Helder!

Ik besef me inderdaad dat ik sluipverbruik niet heb opgegeven (weet deze ook niet volledig), maar bij een dergelijke situatie zal het voornamelijk verbruik van 1 koelkast/vriezer zijn, enkele (led) lampen, en wellicht wat opladers of iets dergelijks.

Later zou uitbreidbaarheid (zeker na 2027) ook belangrijker zijn. Verder gok ik dat de accu in de schuur komt, en wellicht verplaatsen naar de kelder.

Ik ga me dan iets meer focussen op de 2400. Dank voor het heldere betoog :)

• Jan-tweak
Zr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:45:
[...]

En nu maakt het opeens wel uit, of een klein beetje in ieder geval :P Want Tibber betaalt vanaf 2026 de inkoopvergoeding niet meer uit bij teruglevering. Dat is een verschil van € 0,0248 per kWh round-trip.

Komende maand maar eens uitzoeken hoe ik de Day Ahead Optimizer kan laten kijken naar de historische verbruiksgegevens. Maar voor nu bewonder ik deze mooie platte lijn, want met redelijk stabiele kwartierprijzen vandaag en morgen is al het andere niet optimaal :P

[Afbeelding]
gelukkig kun je bij een dynamisch contract ook zo weer switchen. Maar zo worden het er steeds meer die de inkoopvergoeding bij terugleveren wel nog gewoon in rekening brengen. ik vrees dat dat feest zeker in 2027 dan helemaal afgelopen is.

• Jan-tweak
Remcooo87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:08:
[...]

Helder!

Ik besef me inderdaad dat ik sluipverbruik niet heb opgegeven (weet deze ook niet volledig), maar bij een dergelijke situatie zal het voornamelijk verbruik van 1 koelkast/vriezer zijn, enkele (led) lampen, en wellicht wat opladers of iets dergelijks.

Later zou uitbreidbaarheid (zeker na 2027) ook belangrijker zijn. Verder gok ik dat de accu in de schuur komt, en wellicht verplaatsen naar de kelder.

Ik ga me dan iets meer focussen op de 2400. Dank voor het heldere betoog :)
Graag gedaan, en mogelijk is aanschaf van een HW P1 dongle toch niet eens zo verkeerd, zeker bij dit is meten is weten. succes, en heb je nog meer vragen, kom maar op hier, dat is ook de kracht van dit forum, we zijn er om anderen te helpen. :)

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:01
Zr40 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:45:
[...]

Is toch alweer minstens de helft van het omzetverlies wat je bij NOM hierdoor compenseert. Dan wordt NOM ook sneller rendabel omdat de uurprijzen nog maar een kleine 10% verschil hoeven te hebben.

Als tibber dit doet zal Zonneplan waarschijnlijk ook wel vrij vlot dit gaan afschaffen verwacht ik.

[ Voor 8% gewijzigd door jordyc op 28-11-2025 16:27 ]

Remcooo87 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:43:

Als je geen extra panelen direct op de Zendure wil aansluiten zou ik met je huidige PV vermogen voor een 2400AC gaan, maar let dan wel op de AC aansluiting: 2400 Watt kan je niet op een gemiddeld stopcontact op een gedeelde groep aansluiten...

• Jan-tweak
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:58:
[...]

Als je geen extra panelen direct op de Zendure wil aansluiten zou ik met je huidige PV vermogen voor een 2400AC gaan, maar let dan wel op de AC aansluiting: 2400 Watt kan je niet op een gemiddeld stopcontact op een gedeelde groep aansluiten...
in aanvulling op Taro, ook de 2400AC staat standaard op 880W output, dat is bij PIB ook wettelijk zo bepaald.
Alleen als je deze PIB op een eigen groep zet, waar ook (en dat is heel belangrijk) geen andere verbruikers (maar ook geen andere PIB) op zijn aangesloten, mag je dit naar de bekende 2,4 kW verhogen (in de instellingen).
Deze aparte groep kun je het beste met een Alamat ( dat is een combinatie van een installatieautomaat (IA, zekering) en een aardlek), hiervoor voorkom je dat deze tijdens een aardlek van een andere groep wordt meegetrokken.
bedenk ook, mn bij de noodstroom die je graag wilt, je zult hier dus de bedoelde apparaten moeten ompluggen naar een kabel die dan weer is aangesloten op de noodstroomaansluiting van de zendure ( die je dan ook nog moet omzetten naar noodstroom), dat gaat dus niet automaisch, technisch is e.e.a. wel mogelijk maar niet direct met deze PiB en je groepenkast zal daar ook ingrijpend aangepast moeten worden ( dat is niet bepaald een goedkope actie).

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 28-11-2025 17:45 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:25
Zojuist de knoop doorgehakt en de bestelling bij Techpunt geplaatst, waar de code die @wallieweb eerder plaatste nog steeds 10% korting geeft.

Is wel een "pre-order" maar levering verwacht op 3 december. Volgens mij loopt het flink storm bij Zendure deze dagen...

Ben toch voor de 2400 AC met 4 batterijen gegaan. Ik snap de goede adviezen voor 3 batterijen of 2 keer 3, maar ik heb bij deze prijs ook de gedachte om dan maar meteen die extra batterij te doen. Met flexibiliteit om later nog een aparte basiseenheid en eventueel batterijen toe te voegen.

Nu even afwachten en dan hopelijk ergens volgende week aan de slag ermee.

Heel erg bedankt aan iedereen voor alle input. Ik kom hier vast nog terug voor tips en tricks.

• bilgy_no1
cricque schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:12:
[...]

Ik heb hier ook een airco met 2 buitenunits, 1ntje voor de master bedroom, mijn bureau en beneden en eentje voor 2 slaapkamers van de kids. Wij zetten die airco in de ochtend ergens aan op 24 graden en als de kids slapen zijn gaat deze uit. Zelfde bij ons en in mijn bureau en beneden. Wij hebben een redelijk "passief" huis, dus als je dat kan, kan je de airco in de nacht niet uitzetten ? Bij ons zoals je kan zien staat deze ook niet op standje "vriezer", maar gewoon aangenaam voor ons. Mijn vrouw klaagt in de zomer dat het te warm is, maar in de winter is het bij 23-24 graden "te koud" :). Ik zit met zo een gelijkaardige situatie, ik ga dus gewoon ac2400 met 2 batterijen bestellen. En heb ik er nadien nog eentje extra nodig volgende zomer, dan doen we er nog eentje bij. Dit is volgens mij ook de kracht van het systeem. Je kan het gemakkelijk uitbreiden en kan je nog zien wat je doet. Uiteraard zal de prijs na black friday weer stijgen, maar aangezien er wel weer nieuwere modellen op de wereld zullen komen, zal de prijs denk ik volgend jaar ietsje dalen. En ze zullen vast nog wel eens een promo doen. En anders wachten tot BF volgend jaar :)

De dingen waar ik naar gekeken heb is de zendure ac 2400/marstek venus en de homewizard (maar die valt dus af wegens 2 stopcontacten voor 2 batterijen en prijs). De marstek is goedkoper, maar het is per unit te nemen dus ga je van 5 naar 10, wat misschien teveel is. Hier kan je nog een tussenmaat bijzetten, en ook stel dat er een batterij niet meer werkt, dan hoop ik dat je die gewoon er tussenuit kan halen en je kan verder. All In one dingen zijn leuk, maar als er wat aan is, ben je de hele setup kwijt. Hier kan je misschien nog dingen laten werken.
Ja de airco weet ik nog niet, want die hebben we nog niet. Volgend jaar zal ik ook nog wel terugleveren met salderen of als het lukt met een installateur hebben we dan wel al airco units.

Ons huis is uit 1938 met na-isolatie. Maar bij warm weer loopt de temperatuur toch wel op. En wij slapen liever bij 19 graden ook in de zomer.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:53
Vandaag mijn zendure batterij opgehaald bij IntelliSolaris in Duitsland. De "winkel" is een rommeltje in een oude hal. En ondanks dat ik vanmorgen een mail heb ontvangen dat de order voorbereid was, toch een half uur moeten wachten totdat de alles bij elkaar hadden gevonden. De prijs maakt natuurlijk veel goed :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAGYIhOgkuRaDTkPir5oUC9wyTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlPDzgwSy8E14pw5mNHYlt1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKTYpyPgg1JkLRad0XErdVsleJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGWao1jVBFDVIGieviCroDvk.jpg?f=fotoalbum_large
G-addict schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:18:
Vandaag mijn zendure batterij opgehaald bij IntelliSolaris in Duitsland. De "winkel" is een rommeltje in een oude hal. En ondanks dat ik vanmorgen een mail heb ontvangen dat de order voorbereid was, toch een half uur moeten wachten totdat de alles bij elkaar hadden gevonden. De prijs maakt natuurlijk veel goed :-)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ach jah, ipv een half uur te moeten wachten had je ook die kapotte doos daar links op die pallet aan kunnen treffen ;)

Veel plezier ermee!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-03 22:42
MikeyMan schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:37:
[...]

Nope, heb vast tarief. Ben nog niet overtuigd dat dynamisch in mijn situatie goedkoper is (Warmtepomp, aircos, phev, zwembadje, zonnepanelen).
Kun je nog wel iets vertellen over welke laad- en ontlaadacties Zenki doet en of dit goede keuzes zijn?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KaEs schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:50:
[...]

Kun je nog wel iets vertellen over welke laad- en ontlaadacties Zenki doet en of dit goede keuzes zijn?
Valt weinig over te zeggen zo. Afgelopen dagen weinig overproductie gehad. En met vast tarief loont het niet om op andere momenten te gaan laden.

Zie wel dat het nog steeds moeite genoeg kost om het ingestelde minimum van 10% te halen. :X

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-03 09:01
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Garantie gewoon via zendure.
Proud is inderdaad goed

• bilgy_no1
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie en dynamisch is juist wel interessant. Zeker met PV een oplaadbare auto en een batterij. Dit is wel afhankelijk van de hoeveelheid PV en of je daardoor veel terugleverkosten hebt.

Misschien toch even buurten in het grote dynamische tarieven topic... Maar goed, met een batterij verhoog je ook het eigenverbruik van je PV en zouden ook je terugleverkosten moeten dalen.

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:53
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:37:
[...]

Ach jah, ipv een half uur te moeten wachten had je ook die kapotte doos daar links op die pallet aan kunnen treffen ;)

Veel plezier ermee!
Tja die gehavende dozen, daar schrok ik even van toen ik binnen kwam....

Bleken de retouren te zijn :)

• bilgy_no1
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:44:
[...]

Ik zou voor 2x3 gaan, dan heb je meer vermogen beschikbaar om eventueel ook de EV iets uit de accu's te laden. En dan inderdaad op 2 aparte groepen aansluiten.
Heb hier nog even over nagedacht. Maar ik laad de EV meestal op met de laagste tarieven. Dat zou dan tegelijk zijn met het opladen van de batterij. Tenzij ik eens overdag in de zomer weg ben en per se 's nachts moet laden. Maar dan is het vermogen niet echt de beperking.

Maar goed, ik kan altijd later nog uitbreiden.
bilgy_no1 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:00:
[...]

Heb hier nog even over nagedacht. Maar ik laad de EV meestal op met de laagste tarieven. Dat zou dan tegelijk zijn met het opladen van de batterij. Tenzij ik eens overdag in de zomer weg ben en per se 's nachts moet laden. Maar dan is het vermogen niet echt de beperking.

Maar goed, ik kan altijd later nog uitbreiden.
Same here, maar, ik zie bijv. in de winter dat ik de accu's regelmatig laad als de tarieven laag zijn, maar de EV's vol of niet voor de deur staan. Zo heb ik er nu 40 kWh a 20-21 ct/kWh in zitten en wacht ik morgen/overmorgen af. De EV van mijn vrouw zit vol genoeg voor minimaal 3 dagen komende week, die van mij voor 1 dag naar werk, moet er nog 1 aan toevoegen, maar die hoeveelheid zit al in de accu's.

Voor zondag verwacht ik geen heel speciale tarieven, maandag kan goed uitpakken, maar dan zijn veel bedrijven weer open, dus zijn de tarieven weer wat hoger. De tarieven zijn nu dusdanig laag dat laden en daarna ontladen of NOM geen nut hebben, dus staan ze uit. Maar als ik morgen de tarieven voor overmorgen zie dan kan ik besluiten ze te ontladen, te laden, of als ze hoog zijn de auto's vanuit de accu's bij te laden. En dan ben ik blij met 3x 2400AC.

Hoeveel PV wek je op bijv. een goede lente- of zomerdag op?

• jeremyotten
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-02 21:21
Weet iemand wellicht of er al iets bekend is wanneer de grote dynamische jongen Zendure gaan opnemen in slim laden en ontladen voor de onbalans. Met zo een bekendheid moet dat toch wel komen.....
jeremyotten schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:07:
Weet iemand wellicht of er al iets bekend is wanneer de grote dynamische jongen Zendure gaan opnemen in slim laden en ontladen voor de onbalans. Met zo een bekendheid moet dat toch wel komen.....
Onbalansmarkt? Vlgs mij is die tijd van verdiensten wel voorbij. Zie nexus zonneplan topic.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren, want vanaf 2027 kan je niet meer salderen en ik zie niet hoe onbalanshandel dan nog rendabel kan zijn.
Zr40 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:19:
[...]

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren, want vanaf 2027 kan je niet meer salderen en ik zie niet hoe onbalanshandel dan nog rendabel kan zijn.
Is nu al geen feestje meer. Nexus gebruikers gaan steeds meer naar NOM toe. Dikke omvormer van 10 kW aan je muur hangen om in de nacht je koelkast en vriezer van een paar honderd Watt op te laten draaien. Benieuwd naar die RTE 😬. Maar goed ...... zal niet te ver offtopic duiken.

Heb Zendure er zelf nog nooit over gehoord en zou ze ook adviseren er geen ontwikkeltijd en aandacht aan te besteden. Zoals anderen al aangeven is dat tegenwoordig minder interessant, er zitten al (te)veel partijen bovenop.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 07:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Zoals Taro al zegt denk ik ook niet snel dat Zendure allerlei integraties aan gaat. De markt is best al verzadigd op dit vlak en ze hebben een prima Home Assistant integratie waarmee natuurlijk de mogelijkheden eindeloos zijn.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-03 05:05
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goedendag,
Ik ben ook in de markt voor een thuisaccu voor zo gunstig mogelijke prijs!
Hoe heb jij je producten besteld via de site inclusief btw of exclusief btw en dus persoonlijk opgehaald en dat kan gewoon zoals je ook boodschappen doet in Duitsland of komt er bij thuisaccus meer bij kijken met btw opgaaf huisadres invoerkosten oid?
Alvast bedankt.

• Sted74
Weet iemand ook dat als je 2 set ups hebt en je op 1 ervan een aantal bestaande micro omvormers op de backup wcd aansluit, de hoofdschakelaar in de meterkast uitzet je veilig off-grit kunt gaan bij nood als het net storing heeft en niet kan leveren of zie ik dat verkeerd?
Zoals al vaker aangegeven: Het zonder BTW of met lagere BTW tarief accu's shoppen in Duitsland is gebonden aan voorwaarden. Of het mag of niet laat ik in het midden, maar laten we dit verder in dit topic niet bespreken/aanmoedigen.

Sted74 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:25:
Weet iemand ook dat als je 2 set ups hebt en je op 1 ervan een aantal bestaande micro omvormers op de backup wcd aansluit, je de hoofdschakelaar in de meterkast uitzet je veilig off-grit kunt gaan bij voor nood als het net storing heeft en niet kan leveren of zie ik dat verkeerd?
Je kunt in theorie de noodstroomuitgang naar je meterkast omleiden, maar daar zitten heel veel mitsen en maren aan. Gebruik even de zoekfunctie, dat is hier al vaker langsgekomen.

• GoSolarFlow
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-03 00:05
[...]

Nee Zenki is (voorlopig) marketing en werkt van geen meter.
Hij laad op de duurste momenten 8)7 of trekt de AB3000x leeg om de AB2000X te vullen 8)7
Nog een voorbeeld: goedkoop tarief ingesteld van bv 00:00 t/m 10:00 uur
Dan zou je verwachten dat hij gaat laden op deze tijd maar doet niks en laat de batterijen leeg staan om vervolgens 20 minuten voor de dure tarieven te gaan laden met een 20 minuten om dan weer te stoppen.
paar uur later schrikt hij weer wakker en gaat laden op de duurste momenten.
Als je naar de grafiek kijkt van de voorspelling dan klopt dat redelijk en geeft je moed maar wat hij er vervolgens mee doet is AS (Artificial Stupidity i.p.v. AI

Wat aansturing betreft valt Zendure flink tegen en kom niet aan met homeassistant, dit is voor de meeste eindgebruikers echt een stap te ver.
GoSolarFlow schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:31:
[...]
Hij laad op de duurste momenten 8)7 of trekt de AB3000x leeg om de AB2000X te vullen 8)7
Wel benieuwd naar deze: Zitten ze beide in HEMS met dezelfde aansturing? Of 1 van de 2 buiten HEMS? Want dat zou echt niet mogen gebeuren.
Nog een voorbeeld: goedkoop tarief ingesteld van bv 00:00 t/m 10:00 uur
Dan zou je verwachten dat hij gaat laden op deze tijd maar doet niks en laat de batterijen leeg staan om vervolgens 20 minuten voor de dure tarieven te gaan laden met een 20 minuten om dan weer te stoppen.
paar uur later schrikt hij weer wakker en gaat laden op de duurste momenten.
Als je naar de grafiek kijkt van de voorspelling dan klopt dat redelijk en geeft je moed maar wat hij er vervolgens mee doet is AS (Artificial Stupidity i.p.v. AI

Wat aansturing betreft valt Zendure flink tegen en kom niet aan met homeassistant, dit is voor de meeste eindgebruikers echt een stap te ver.
ZENKI is inderdaad niet slim. In de basis voert het een aantal regels uit, maar het is onvoorspelbaar. Daar heeft Zendure echt nog stappen in te zetten. Maar zoals vaker aangegeven, heb ik ze ook tijdens het recente interview verteld: Begin met het stellen van een vraag aan de gebruiker wat zijn doel is.

De één wil geld verdienen met handelen, de ander wil nul op de meter, de ander wil X en de ander wil Y. Zonder dat voor de gebruiker helder te hebben kan je de regels ten opzichte van elkaar niet prioriteren en wordt het lastig om voorrang aan het juiste te geven. En dus komt dat er regelmatig op neer dat ZENKI maar gewoon wat lijkt te doen. Heb het destijds even de kans gegeven, maar had al snel door dat dat hem voor mij niet ging worden. Mogelijk in de toekomst wel, maar dan heeft Zendure nog wel flink wat stappen op dat vlak te maken.

• GoSolarFlow
Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:39:
[...]

Wel benieuwd naar deze: Zitten ze beide in HEMS met dezelfde aansturing? Of 1 van de 2 buiten HEMS? Want dat zou echt niet mogen gebeuren.
Ja beide in HEMS en wat mij opviel is dat hij beide resterende percentages naar elkaar wilde brengen.
Dus bv ab3000 60% en ab2000 25% Zenki regelde ze naar bv 40%

• GoSolarFlow
ZENKI is inderdaad niet slim. In de basis voert het een aantal regels uit, maar het is onvoorspelbaar. Daar heeft Zendure echt nog stappen in te zetten. Maar zoals vaker aangegeven, heb ik ze ook tijdens het recente interview verteld: Begin met het stellen van een vraag aan de gebruiker wat zijn doel is.

De één wil geld verdienen met handelen, de ander wil nul op de meter, de ander wil X en de ander wil Y. Zonder dat voor de gebruiker helder te hebben kan je de regels ten opzichte van elkaar niet prioriteren en wordt het lastig om voorrang aan het juiste te geven. En dus komt dat er regelmatig op neer dat ZENKI maar gewoon wat lijkt te doen. Heb het destijds even de kans gegeven, maar had al snel door dat dat hem voor mij niet ging worden. Mogelijk in de toekomst wel, maar dan heeft Zendure nog wel flink wat stappen op dat vlak te maken.
Dat zou inderdaad een hele stap vooruit zijn en goed opgemerkt (y)
GoSolarFlow schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:56:
[...]

Ja beide in HEMS en wat mij opviel is dat hij beide resterende percentages naar elkaar wilde brengen.
Dus bv ab3000 60% en ab2000 25% Zenki regelde ze naar bv 40%
De enige reden die ik kan bedenken om zo'n actie uit te voeren is ze beide klaar te maken voor een prijspiek van >50 cent om in bijv. 1 uur tijd beide devices maximaal te kunnen ontladen. Stel dat 1 van de 2 dan leeg is mis je veel opbrengsten.

Maar zo slim zal ie wel niet zijn :) Zal wel een bug ipv feature betreffen.

• GoSolarFlow
Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:02:
[...]

De enige reden die ik kan bedenken om zo'n actie uit te voeren is ze beide klaar te maken voor een prijspiek van >50 cent om in bijv. 1 uur tijd beide devices maximaal te kunnen ontladen. Stel dat 1 van de 2 dan leeg is mis je veel opbrengsten.

Maar zo slim zal ie wel niet zijn :) Zal wel een bug ipv feature betreffen.
Nee hoor geen prijspiek van >50 cent (werkelijke prijspiek 4 cent) en uren ervoor.
Dus ga maar van een bug uit tenzij Zenki sadistische trekjes heeft en mij wil laten betalen >:)

Batterijen zou hij samen moeten zien, dat geven de % ook aan dus zou ook niet mogen dat als 1 batterij leeg is dan de volgende niet meer gebruikt.
Dit ben ik in de auto modus en slimme meter modus ook nog niet tegen gekomen en is echt iets van Zenki

[ Voor 16% gewijzigd door GoSolarFlow op 29-11-2025 12:11 ]

• Jan-tweak
Sted74 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:18:
[...]

Goedendag,
Ik ben ook in de markt voor een thuisaccu voor zo gunstig mogelijke prijs!
Hoe heb jij je producten besteld via de site inclusief btw of exclusief btw en dus persoonlijk opgehaald en dat kan gewoon zoals je ook boodschappen doet in Duitsland of komt er bij thuisaccus meer bij kijken met btw opgaaf huisadres invoerkosten oid?
Alvast bedankt.
als je hoofdzaak het aspect "zo gunstig mogelijke prijs!" is kan ik je maar één ding adviseren, en dat is WACHTEN, je hebt zeker nog één jaar salderen.
In feite is dat al één grote gratis batterij en pas in april 2027 gaan je PV weer volop draaien, mogelijk zelfs iets eerder waarbij je voldoende overproductie hebt om vanaf die tijd tot ergens in oktober volledig op NOM te gaan (natuurlijk een beetje afhankelijk van je PV installatie, met twee panelen zal dat wat lastiger gaan vrees ik.
mijn verwachting is dat in die tijd je mogelijk wel eens een heel ander prijsrange voor dit soort PIB gaat krijgen. dus hou gewoon de prijs in de gaten.
Het meest belangrijke is dat je capaciteit niet te groot maar ook niet te klein gaat kiezen, door de RTE kun je beter een factor 1,2 aanhouden, kijk mn naar je sluipverbruik (= verbruik tijdens de tijd tussen de opwek van je PV installatie (zie hiervoor mijn hier eerder getoonde grafiek), dus in deavond/nacht en vroiege ochtend. kijk dan met name naar de maanden april en spetember als gemiddelde waarde. tijdens de zomer is dat namelijk op zijn laagst.
voordeel bij Zendure is dat je eerder laager kunt inzetten en blijkt het toch te weinig te zijn kun je er een batterijmodule erbij nemen.
Kies he te veel voor jou situatie dan gooi je eigenlijk geld weg omdat je de batterij deels dan niet kunt gebruiken. tijdens de winter waar je geen tot nauwelijks pv overschot hebt kun je wel mbt een dynamisch contract nog tijdens de lage prijzen je energie inkopen, die is dan wel niet gratis maar toch kan dit effect hebben. :)
m.b.t. je vraag tot invoerrechten en BTW is dat voor invoerrechten geen probleem, die hebben we binnen de EU namelijk niet, vrije handel binnen de EU, voor consumenten geld dat je dan de BTW betaald van dat land. laat je het bij je thuis komen geld weer de BTW von Nederland, dat is allenmaal prima geregeld.
BTW vrij in duitsland is eigenlijk een meer grijs gebied, de voorwaarden voor 0% duitse BTW (MwST) eist namelijk "Gemäß deutschem Steuerrecht (§12 Abs. 3 UStG) gilt für Photovoltaik-Produkte (Solarmodule, wesentliche Komponenten und Speicher) der ermäßigte Steuersatz von 0% MwSt, wenn:
- die Anlage auf oder in der Nähe von privaten Wohnhäusern, öffentlichen Gebäuden oder gemeinnützigen Einrichtungen installiert wird (volgens mij dus alleen in Duitsland)
- die Bruttoleistung der PV-Anlage 30 kWp nicht überschreitet (laut Marktstammdatenregister), dat is zeker alleen voor duitse PV installaties van toepassing, formeel voldoet je eigen nederlandse PV installatie namelijk hieraan niet omdat deze namelijk geen verwijzing naar het Marktstammdatenregister heeft, dat is de duitse variant van hoe je dat in Nederland moet registeren.
echter zijn blijkbaar handelaren die daar wat minder op controleren, ik ken daar ook de eisen niet van. De vraag is of de duitse belastingsdienst dat uberhaupt kan terugvervolgen, waarschijnlijk hoef je namelijk gewoon een geldig duits adres op te geven.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-tweak op 29-11-2025 13:10 ]

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hebben meer mensen hier een Landis+Gyr E360 in combinatie met de Zendure P1 meter?

Bij mij werkt dat namelijk niet. Ik heb deze meter Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xzeSaNXZ74vfit_q0RKCUhlHk4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7B5b72YIkQKjYICRFBq4DoO0.png?f=fotoalbum_large.

Contact met zendure levert een hoop standaardreacties op maar nog geen hulp. Ik ga nu de details van mijn meter aan ze doorgeven, maar ben uiteraard benieuwd of mensen hier ervaringen hebben met de combo.

Googlen leverde op dat de P1 poort wellicht geactiveerd moest worden via mijn Stedin, maar daar heb ik net in zitten kijken en daar kan ik niets over vinden. Ook de handleidig van die meter bij Stedin beschrijft wel de P1 poort maar zegt niets over activeren daarvan.

Iemand hier een idee? De P1 meter is nu offline, het lampje is ook uit. Als ik hem uit de P1 poort haal en er weer in stop gaat hij het weer even doen maar de data slaat meestal nergens op. Connectie met de bridge werkt dan ook meteen weer dus daar gaat het niet mis, het is echt de P1 zelf. Het lijkt erop dat de P1 echt in standby gaat omdat hij niks ziet ofzo.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Lampje uit, offline, geen connectie, gekke data, dat suggereert voor mij dat de P1 meter meer stroom nodig heeft dan hij krijgt. Probeer 'm eens stroom via USB te geven, maakt dat verschil?

• CopyCatz
Ik snap niet zo goed waarom iedereen zo blijft hangen op dat ondoorzichtige zenki. Volgens mij zijn er maar twee scenario's bruikbaar: NOM of 'handelen'. Voor NOM werkt de Zendure software of HA prima, voor handelen werkt de DAO (Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO) hier al een tijdje naar tevredenheid. Daar kun je gewoon de source code van bekijken en bijdragen op het forum.

• Jan-tweak
CopyCatz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:48:
Ik snap niet zo goed waarom iedereen zo blijft hangen op dat ondoorzichtige zenki. Volgens mij zijn er maar twee scenario's bruikbaar: NOM of 'handelen'. Voor NOM werkt de Zendure software of HA prima, voor handelen werkt de DAO (Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO) hier al een tijdje naar tevredenheid. Daar kun je gewoon de source code van bekijken en bijdragen op het forum.
zou dat mogelijk een oorzaak hebben dat niet iedereen naar Home Assistant wil, veelal heb je daarvoor een aparte (mini pc) nodig die 24/7 aanstaat, dat wil je niet met een doorsnee laptop op desktop, alleen al niet vanwege het stroomverbruik.
En dan heb ik het nog niet over dat zeker niet iedereen in staat is om met Home Assistant te werken, vergeet niet dat ook hier op tweakers de tijd voorbij is dat je hier alleen maar geeks gaat vinden, maar steeds meer dood normale consumenten die windows al lastig vinden vinden hun weg naar dit soort forums en dit soort producten. Ik snap dus wel waarom fabrikanten hun producten daarop aanpassen, dus voor ieder zit er wel iets bij waar zijn interesse naar uit gaat.
Bij jou is dat dus duidelijk niet Zenki, prima, je hebt blijkbaar de voor jou perfecte match gevonden, bedenk dat dit voor iemand anders wel heel anders kan uitzien en die is mischien met Zenki juist heel blij. :)

• Sted74
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:39:
[...]

als je hoofdzaak het aspect "zo gunstig mogelijke prijs!" is kan ik je maar één ding adviseren, en dat is WACHTEN, je hebt zeker nog één jaar salderen.
In feite is dat al één grote gratis batterij en pas in april 2027 gaan je PV weer volop draaien, mogelijk zelfs iets eerder waarbij je voldoende overproductie hebt om vanaf die tijd tot ergens in oktober volledig op NOM te gaan (natuurlijk een beetje afhankelijk van je PV installatie, met twee panelen zal dat wat lastiger gaan vrees ik.
mijn verwachting is dat in die tijd je mogelijk wel eens een heel ander prijsrange voor dit soort PIB gaat krijgen. dus hou gewoon de prijs in de gaten.
Het meest belangrijke is dat je capaciteit niet te groot maar ook niet te klein gaat kiezen, door de RTE kun je beter een factor 1,2 aanhouden, kijk mn naar je sluipverbruik (= verbruik tijdens de tijd tussen de opwek van je PV installatie (zie hiervoor mijn hier eerder getoonde grafiek), dus in deavond/nacht en vroiege ochtend. kijk dan met name naar de maanden april en spetember als gemiddelde waarde. tijdens de zomer is dat namelijk op zijn laagst.
voordeel bij Zendure is dat je eerder laager kunt inzetten en blijkt het toch te weinig te zijn kun je er een batterijmodule erbij nemen.
Kies he te veel voor jou situatie dan gooi je eigenlijk geld weg omdat je de batterij deels dan niet kunt gebruiken. tijdens de winter waar je geen tot nauwelijks pv overschot hebt kun je wel mbt een dynamisch contract nog tijdens de lage prijzen je energie inkopen, die is dan wel niet gratis maar toch kan dit effect hebben. :)
Dank je wel!
Ik denk dat wachten idd loont gezien de verwachte nieuwe accutechnieken en wellicht sterke daling van de prijzen.
Dit is overigens mijn jaaroverzicht en had dus ruim 6000kwh over! Zal dit jaar wel iets anders zijn ivm aanschaf phev!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2Rd_hNmhXDwUytknK4aINLZXDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXwUt6tAc2QhnnP9ClzRsP78.png?f=fotoalbum_large

• CopyCatz
Jan-tweak schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:58:
[...]

Bij jou is dat dus duidelijk niet Zenki, prima, je hebt blijkbaar de voor jou perfecte match gevonden, bedenk dat dit voor iemand anders wel heel anders kan uitzien en die is mischien met Zenki juist heel blij. :)
Wat kan ik zeggen, username doesn't check out? ;)

Blijf me er over verbazen dat we hier op een tweakers forum zitten en mensen zich blijven vastklampen aan een 'AI' oplossing (die dat waarschijnlijk niet eens is) die draait in een chinese cloud, en onvoorspelbare dingen doet die zelfs gevaarlijk kunnen worden.

• Jheroun
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:43:
Lampje uit, offline, geen connectie, gekke data, dat suggereert voor mij dat de P1 meter meer stroom nodig heeft dan hij krijgt. Probeer 'm eens stroom via USB te geven, maakt dat verschil?
Dat had ik eerder al geprobeerd, maakte toen niet uit. Maar we checken het nog een keer. Heb de P1 eruit gehaald. Gewacht tot hij offline was, voeding aangesloten en toen de p1 weer ingeplugd.

Dat leek iets meer te doen maar ging vrij snel weer mis. App rapporteert niets extras als ik de inductieplaat aanzet. Op een andere pit dan weer wel, maar die bleek 1000w rapporteren ook toen ik de plaat alweer 20 seconden uit had staan. Even later rapporteerde de app doodleuk 69000W verbruik. Dat soort dingen. Volgens mij hallucineert dat ding.

Maar vandaar de vraag of hier iemand zo'n zelfde Zendure P1 meter heeft met dezelfde Landis E360 meter. Dan kan ik uitsluiten of er iets stuk is of dat deze twee gewoon niet lekker samenwerken.

• Jan-tweak
Sted74 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:00:
[...]

Dank je wel!
Ik denk dat wachten idd loont gezien de verwachte nieuwe accutechnieken en wellicht sterke daling van de prijzen.
Dit is overigens mijn jaaroverzicht en had dus ruim 6000kwh over! Zal dit jaar wel iets anders zijn ivm aanschaf phev!
[Afbeelding]
super, leuk, kijk echter naar je dag overhead van je PV, als ik je maand gegevens bekijk heb je al mooi vanaf maart t/m september over.
Mijn advies zou zijn, kijk vooral dan wat je gemiddeld per dag in maart, en in september aan overhead hebt, trek daar ook je verbruik van je auto vanaf (dat zal vrijwel onafhankelijk van het seizoen zijn) en kijk dan welke capaciteit daar het beste bij past, iets naar boven afronden kan dan weer tijdens de winter in combinatie met een dynamisch tarief zinvol zijn, heb je die niet zou ik dat dus ook niet doen. :)

• Jan-tweak
Jheroun schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:12:
[...]

Dat had ik eerder al geprobeerd, maakte toen niet uit. Maar we checken het nog een keer. Heb de P1 eruit gehaald. Gewacht tot hij offline was, voeding aangesloten en toen de p1 weer ingeplugd.

Dat leek iets meer te doen maar ging vrij snel weer mis. App rapporteert niets extras als ik de inductieplaat aanzet. Op een andere pit dan weer wel, maar die bleek 1000w rapporteren ook toen ik de plaat alweer 20 seconden uit had staan. Even later rapporteerde de app doodleuk 69000W verbruik. Dat soort dingen. Volgens mij hallucineert dat ding.
Dat gedrag zou je kunnen melden (bij je netbeheerder), maar laat eerst aub eerst je groepenkast eens goed nakijken, en kijk of je zelf daar niet vreemds ziet (aub niet zelf openmaken, laat dat aub aan deskundigen over, zelfs 230V is gewoon dodelijk)
Maar vandaar de vraag of hier iemand zo'n zelfde Zendure P1 meter heeft met dezelfde Landis E360 meter. Dan kan ik uitsluiten of er iets stuk is of dat deze twee gewoon niet lekker samenwerken.
[...]

Kwam dit tegen. Niet helemaal gelezen. Misschien heb je er iets aan https://www.zendure.nl/pr...p1?variant=46987621466367

• Jan-tweak
CopyCatz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:01:
[...]

Wat kan ik zeggen, username doesn't check out? ;)

Blijf me er over verbazen dat we hier op een tweakers forum zitten en mensen zich blijven vastklampen aan een 'AI' oplossing (die dat waarschijnlijk niet eens is) die draait in een chinese cloud, en onvoorspelbare dingen doet die zelfs gevaarlijk kunnen worden.
nee, dat verbaast me niets, gewoon de gebruikersbase van nu ( ook op tweakers) is niet meer dat wat het ooit is geweest, en ja, dat zijn wat ik al zei, zeker niet alleen maar geeks, ik denk zelfs dat die in de minderheid zitten.
en ja, je hebt met je argumenten wel gelijk, maar ik vrees dat niet iedereen dit ook zo ziet, cq die mogelijkheden heeft om het anders te doen. :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Heb je toevallig een andere P1 meter (niet van Zendure) die je zou kunnen testen? Als die wel goed werkt, dan ligt het waarschijnlijk aan die van Zendure. Als die ook niet goed werkt, dan zou het aan de Landis kunnen liggen.

• Jheroun
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:19:
[...]

Kwam dit tegen. Niet helemaal gelezen. Misschien heb je er iets aan https://www.zendure.nl/pr...p1?variant=46987621466367
Ah, dank. Zou handig zijn als ze dit meenemen in het bestelproces...

Ik heb, inmiddels 3 keer, alle details naar Zendure gestuurd.
Met fotos van alles inclusief de meter, dus hopelijk gaan ze er zelf ook iets over zeggen. Deze info op de nl website is duidelijk niet bekend bij de chatbots.

Vermoedelijk tijd voor een andere P1 meter dus.

Dat maakt de vraag: wie heeft er hier een Landis e360 en met welke P1 meter heb jij het werkend?

@Zr40 Nee heb geen andere liggen, maar ga er zo een bestellen denk ik. Vandaar de vraag welke er wel werkt met deze slimme meter.

[ Voor 8% gewijzigd door Jheroun op 29-11-2025 13:27 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jheroun schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:25:
[...]

Volgens die lijst zou het wel compatible moeten zijn.

Maar verder is het gewoon een normale slimme meter die voldoet aan de SMR 5.0 standaard. Als die niet (meer) aan de standaard zou voldoen dan zou die afgekeurd worden. Defecten uitgesloten natuurlijk zou iedere P1 meter hierop moeten werken. De vraag is alleen, wat is er precies defect, dit exemplaar van je Landis meter of dit exemplaar van de Zendure P1...

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 29-11-2025 13:31 ]

Jheroun schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:25:
[...]

Ik heb, inmiddels 3 keer, alle details naar Zendure gestuurd.
Met fotos van alles inclusief de meter, dus hopelijk gaan ze er zelf ook iets over zeggen. Deze info op de nl website is duidelijk niet bekend bij de chatbots.

Vermoedelijk tijd voor een andere P1 meter dus.

Dat maakt de vraag: wie heeft er hier een Landis e360 en met welke P1 meter heb jij het werkend?

@Zr40 Nee heb geen andere liggen, maar ga er zo een bestellen denk ik. Vandaar de vraag welke er wel werkt met deze slimme meter.
Ik heb de uitdaging met de slimme meter in het topic wel eens vaker gelezen. Soms een push vanuit Zendure met een update, soms het vervangen van de hele slimme meter door de netbeheerder. Eens dat het prettig zou zijn als je even op die check wordt gewezen.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-03 15:50
Ik snap dit even niet waarom is de 800plus goedkoper dan 1 extra accu? Bij de 800plus krijg je toch de omvormer en 1 accu module?
https://www.zendure.nl/pr...us?variant=47571733709055

• Jan-tweak
[...]

Wat @Devke schreef blijkt dat echter jou model niet op die lijst te staan.
Landis+Gyr E360 (CD3D) versus jouw model E360 CM3D.
Echter gezien dat de slimme meter ook raar doet bij bv je kookplaat is dat mogelijk voor de netbeheerder om je slimme meter toch te controleren wat normaal gesproken op een vervanging uitkomt.
Ik zou juist het vreemde gedrag aan je netbeheerder melden en wie weet krijg je dan een andere slimme meter en is daardoor je probleem met de P1 ook opgelost. :)
Jheroun schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:40:
Hebben meer mensen hier een Landis+Gyr E360 in combinatie met de Zendure P1 meter?

Bij mij werkt dat namelijk niet. Ik heb deze meter [Afbeelding].

Contact met zendure levert een hoop standaardreacties op maar nog geen hulp. Ik ga nu de details van mijn meter aan ze doorgeven, maar ben uiteraard benieuwd of mensen hier ervaringen hebben met de combo.

Googlen leverde op dat de P1 poort wellicht geactiveerd moest worden via mijn Stedin, maar daar heb ik net in zitten kijken en daar kan ik niets over vinden. Ook de handleidig van die meter bij Stedin beschrijft wel de P1 poort maar zegt niets over activeren daarvan.

Iemand hier een idee? De P1 meter is nu offline, het lampje is ook uit. Als ik hem uit de P1 poort haal en er weer in stop gaat hij het weer even doen maar de data slaat meestal nergens op. Connectie met de bridge werkt dan ook meteen weer dus daar gaat het niet mis, het is echt de P1 zelf. Het lijkt erop dat de P1 echt in standby gaat omdat hij niks ziet ofzo.
Ik heb exact dezelfde slimme meter, in combinatie met een HomeWizard Actieve splitter werkt de P1 daarmee prima.

• Remcooo87
Taro schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:07:
Hier ook de Landis+Gyr E360 CM3D meter, weliswaar via een HW Actieve Splitter, maar de Zendure P1-meter werkt hier al maanden prima, ook met de originele ipv nieuwe firmware.
-edit- Ah zie idd bovenstaande reactie, net voor mij 😅
Hier zo te zien wel een werkende. Als je in dit topic zoekt op de CM3D zie je meerdere issues helaas. (Zie nu dat ik die ook heb, dus ik houd me ook aanbevolen voor alternatieven)

[ Voor 6% gewijzigd door Remcooo87 op 29-11-2025 13:36 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:35:
[...]

Ik heb exact dezelfde slimme meter, in combinatie met een HomeWizard Actieve splitter werkt de P1 daarmee prima.
Interessant. Ik lees dat de E360 wel eens last kan hebben van CRC errors. (Voor de leken, dat betekent dat de data die uit de P1 poort komt niet overeen komt met de checksum.) Ik weet dat die actieve splitter zelf de checksum verifieert voordat het naar de aangesloten devices gestuurd wordt. Als het met die splitter wel werkt, dan suggereert dat dat de Zendure P1 geen CRC validatie uitvoert.

• samvdheijden
Jessy007 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:30:
Ik snap dit even niet waarom is de 800plus goedkoper dan 1 extra accu? Bij de 800plus krijg je toch de omvormer en 1 accu module?
https://www.zendure.nl/pr...us?variant=47571733709055
Dit is gewoon de aanbieding. De accu zit in dat ding ingebouwd. Dus je krijgt hier geen inverter + losse accu zoals bij bijvoorbeeld een 2400 AC. Het is 1 product waar je dan weer een extra accu op aan kan sluiten (die idd vrij duur is in vergelijking)

• bilgy_no1
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 23:19:
[...]

Same here, maar, ik zie bijv. in de winter dat ik de accu's regelmatig laad als de tarieven laag zijn, maar de EV's vol of niet voor de deur staan. Zo heb ik er nu 40 kWh a 20-21 ct/kWh in zitten en wacht ik morgen/overmorgen af. De EV van mijn vrouw zit vol genoeg voor minimaal 3 dagen komende week, die van mij voor 1 dag naar werk, moet er nog 1 aan toevoegen, maar die hoeveelheid zit al in de accu's.

Voor zondag verwacht ik geen heel speciale tarieven, maandag kan goed uitpakken, maar dan zijn veel bedrijven weer open, dus zijn de tarieven weer wat hoger. De tarieven zijn nu dusdanig laag dat laden en daarna ontladen of NOM geen nut hebben, dus staan ze uit. Maar als ik morgen de tarieven voor overmorgen zie dan kan ik besluiten ze te ontladen, te laden, of als ze hoog zijn de auto's vanuit de accu's bij te laden. En dan ben ik blij met 3x 2400AC.

Hoeveel PV wek je op bijv. een goede lente- of zomerdag op?
Mijn EV heeft maar ongeveer 60 kWh max, dus meestal heb ik laadbeurten van 30-50 kWh. Ik rijd ook niet elke dag, maar heb wel regelmatig dat ik op zondag vol moet laden. Dus met PV is dat eigenlijk al prima en dan pak ik de meeste opwekking al mee. Dan moet ik wel het laden al op een lager vermogen instellen.

Het lijkt me niet zo zinvol om eerst de batterijen vol te pompen en dan later de auto vanuit de batterijen laden, tenzij het niet anders kan. De laadverliezen zullen dan ook aanzienlijk zijn. Beter gooi ik dan de auto overdag direct tegen de lage tarieven aan de lader.

PV vermogen is maximaal (door OZO-WNW) is iets meer 3 kW en op een goede dag levert het tegen de 30 kWh op. Maar met wat bewolking is het al snel minder.

3 kW als max kan ik dus goed opvangen met een 2,4 kW accu en daarnaast de was draaien etc. Met 2,4 kW kan ik dan ruim 4 uur van de goedkoopste uren overbruggen. Mits ik uiteraard de energie 's nachts weer kwijt kan.

In 2026 kan ik nog goed terugleveren als het' s avonds of 's nachts duurder is. Vanaf 2027 is het wellicht wat te groot gedimensioneerd.

In de winter is het simpel: laden in de goedkope blokken, ontladen bij duurdere blokken. Dat laatste is met 4 uur en 2,4 kW vaak ook wel te overbruggen denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 29-11-2025 14:42 ]

• Jheroun
  • Niet online
Dank voor het meedenken. Wellicht is het dialect van mijn slimme meter net anders. Wellicht kan Zendure dat fixen aan hun kant.

@Taro Heb jij inderdaad exact ook de CM3D variant van de E360? Dan bestel ik nu zo'n splitter :)

Die support bij zendure is wel vrij irritant. Die reageert instant, maar wel altijd met dezelfde lijst aan dingen om te controleren en/of op te sturen. Ook als je dat allang gedaan hebt. Behulpzaam voor een eerste reactie, maar blijven vragen om een screenshot terwijl die al gestuurd is, en ik al 3 x heb gemeld dat die gestuurd is is wel het toonbeeld van domme AI. Anyhow, ik hoop dat ze het ook doorsturen naar R&D. Als ik weer reactie krijg zal ik de CRC check vernoedens delen. Maar ik hoop vooral dat Taro exact dezelfde meter heeft, dan gaat de hw splitter misschien helpen.
Jheroun schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:48:
Dank voor het meedenken. Wellicht is het dialect van mijn slimme meter net anders. Wellicht kan Zendure dat fixen aan hun kant.

@Taro Heb jij inderdaad exact ook de CM3D variant van de E360? Dan bestel ik nu zo'n splitter :)

Die support bij zendure is wel vrij irritant. Die reageert instant, maar wel altijd met dezelfde lijst aan dingen om te controleren en/of op te sturen. Ook als je dat allang gedaan hebt. Behulpzaam voor een eerste reactie, maar blijven vragen om een screenshot terwijl die al gestuurd is, en ik al 3 x heb gemeld dat die gestuurd is is wel het toonbeeld van domme AI. Anyhow, ik hoop dat ze het ook doorsturen naar R&D. Als ik weer reactie krijg zal ik de CRC check vernoedens delen. Maar ik hoop vooral dat Taro exact dezelfde meter heeft, dan gaat de hw splitter misschien helpen.
Ja, E360 CM3D A3D........

En bij de support moet je heel erg duidelijk en volledig zijn:

Probleem: X
Serienummer: Y
Wat je al hebt gedaan, wat het probleem niet is en waarom, wat je van ze verwacht, etc. Beetje alsof je een klein kind of ChatGPT aanstuurt zeg maar.

• hobby_gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 21:22
Ik werk met dezelfde meter (Landys + Gear E360 CM3D A3D).
De optocoupler in dat apparaat heeft me heel wat hoofdbrekens gekost, toen ik zelf een ESP8266 in elkaar zette om de koppeling met Domoticz te maken. Pas bij de derde ESP opstelling kreeg ik er betrouwbare telegrammen uit, waar de CRC van klopte.

Uit ervaring kan ik melden dat de combinatie HomeWizard P1 splitter en Zendure P1 meter direct goed werkt. Wel moest eerst de laatste software update in de Zendure P1 meter geactiveerd worden, daarvoor *zag* de Zendure P1 meter mijn hele Landys + Gear niet eens ;-)

Growatt 3000TL-X + 10xJASolar 320Wp / Daikin 3MXM68N-FTXM42M-FTXM25M-FTXM20M / Zendure SolarFlow 2400AC (5,76 kWh)

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:19
Taro schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:50:
De Solarflow 800 Plus is ook al gelist, nu 479 Euro voor 1.92 kWh, netjes: https://www.zendure.nl/pr...us?variant=47571741802751.
Zonet aangeschaft, ook om eens te kunnen vergelijken met de SF800 pro die ik nu een half jaar naar tevredenheid heb draaien.

• samvdheijden
Chupachups schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:51:
[...]

Zonet aangeschaft, ook om eens te kunnen vergelijken met de SF800 pro die ik nu een half jaar naar tevredenheid heb draaien.
Best goede deal wel, inclusief een zendure P1 meter 480 euro. Alleen wel 40-50 dagen levertijd voorspeld.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:46

HHF

samvdheijden schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:50:
[...]

Best goede deal wel, inclusief een zendure P1 meter 480 euro. Alleen wel 40-50 dagen levertijd voorspeld.
Inderdaad. Jammer dat ze het noodstopcontact weggelaten hebben. Naar mijn mening een gemis. Zal wel gedaan zijn om het verschil met de Pro groter te maken in specificaties.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• mpx200_05
@Jan-tweak Wat kan je van onderstaande grafiek maken?
PHEV wordt van ma-do overdag gebruikt en kan dan alleen na 17:00 laden. Doet daar ongeveer een uur of 7 over. 17 kWh. Bij zon overdag gaat het grotendeels dus terug het net op. Standby verbruik ongeveer 250W.
Gaat een accu hierbij helpen en zo ja welk formaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zza0ahh-oZ0H-RKJs8hmsLpR0BM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUYsI6xGlIwEcstKwi6bAtEK.jpg?f=fotoalbum_large

• samvdheijden
mpx200_05 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:45:
Als je je P1 data kan exporteren is hier wel wat info te halen en simuleren gebaseerd op je persoonlijke informatie: https://mijn-thuisbatterij.nl/

• Jan-tweak
mpx200_05 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:45:
@Jan-tweak Wat kan je van onderstaande grafiek maken?
PHEV wordt van ma-do overdag gebruikt en kan dan alleen na 17:00 laden. Doet daar ongeveer een uur of 7 over. 17 kWh. Bij zon overdag gaat het grotendeels dus terug het net op. Standby verbruik ongeveer 250W.

[Afbeelding]
oke, ik zie in ieder geval dat je vanaf maart t/m september een mooie opbrengst en retour net hebt, alleen zou ik graag van je één of twee dag uitdraai van de maanden maart en september willen zien (graag eentje die een goed beeld van het gemiddelde van die maanden laat zien. en graag ook ééntje mid zomer. (je mag me die ook via een DM sturen. en eentje hier als replay (om vervuiling zo veel mogelijk te vermeiden).
hoe vaak ga je die auto opladen, elke dag of om de hoeveel dagen?
alvast bedankt :)

• mpx200_05
@samvdheijden
Helaas werkte dit goed met de gegevens die ik destijds via p1-monitor kan laden, maar toen was er nog geen PHEV. De CSV gegevens vanuit de Homewizard P1 meter geeft foutmeldingen.
@Jan-tweak
De PHEV wordt ma t/m donderdag opgeladen. In het weekend gemiddeld 1 keer.
Oh ja... de auto heeft net als zijn bazin 6 weken zomer vakantie ;)
Ik had je plaatjes van april en september al vergeleken met die van mij, maar zal delen via een DM.
Ook jij alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door mpx200_05 op 29-11-2025 19:23 ]

• Chupachups
samvdheijden schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:50:
[...]

De P1 heb ik al, dus ik heb alleen de unit. De 40 tot 50 dagen komen me bekend voor van de eerdere bestelling. Maar even afwachten, ik heb met deze zonloze dagen geen haast

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:27
[...]

Wat ik tot nu gedaan heb is met de slimme meter NOM te draaien.
Dat werkt prima, alleen heb ik dan in de hele zomer aan 6 kWh batterijen meer dan genoeg, in mijn geval 3 keer een AB2000.
Maar ik heb er meer, ik heb er nog 5, met een vast contract kan ik daar niks mee.
Wil ik daar wel wat mee doen dan moet het een dynamisch contract worden
Opladen op zonne energie is geen punt, zonnepanelen genoeg.
Als ze mij vragen wat ik zou willen is alles laden met zonne energie, inkopen is bijna altijd duurder.
Drie batterijen alleen voor NOM gebruiken in bv Hems slimme mode zoals nu en de resterende vijf alleen op dure tijden ontladen.
Lukt dat met Zenki of ga ik dan de 3 NOM batterijen opladen met de 5 anderen?
De 3 NOM batterijen kunnen dan even pauzeren
Met de hand kan alles natuurlijk, maar je wilt het liefst geautomatiseerd hebben.
HHF schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:28:
[...]

Inderdaad. Jammer dat ze het noodstopcontact weggelaten hebben. Naar mijn mening een gemis. Zal wel gedaan zijn om het verschil met de Pro groter te maken in specificaties.
Allemaal een kwestie van kosten verlagen om de concurrentie aan te kunnen.

• Chupachups
Vreemde is wel dat de SF800 plus nog niet kan worden toegevoegd in de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VyITxWRqTSDbyYAjK3kyPp08Hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FjOGuR09olurtNiBkuusErrO.jpg?f=fotoalbum_large

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:23

FMudde

Solarflow 800 pro. 3,8 kWh

Bij mij werkt dat namelijk niet. Ik heb deze meter [Afbeelding].

Ik heb ook zo’n meter en mijn P1 meter doet het. Maar deze zit wel op een homewizard splitter. Die zit namelijk aangesloten op de P1 ingang van de meter. Is zie ik nu eenCD2D. Die komt voor op de lijst zie ik.

Frank

Pagina: 1 ... 146 ... 210 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.