In België heb je nog geen terugleverboete, maar die zal er ongetwijfeld wel komen. Maar dan zie ik gewoon veel mensen dat hun zonnepanelen gaan wegdoen, althans dat is de tendens toch als je dit ter sprake brengt. Krijg je antwoorden alla 'dan gooi ik dienen rommel van mijn dak'. Echter tot een maand geleden ging ik er nog vanuit dat 1kwh -> +- 1000 euro was. De stekker batterijen zijn in dat opzicht veel gemakkelijker, uiteraard is het niet 100% hetzelfde. Maar het helpt wel. Maar hoe ik het bekijk ... Een groot deel van het jaar is het sluipverbruik in de nacht quasi nihil. Wij zitten op zo een 200w sluipverbruik. Wij zitten zo een +-50-60 dagen per jaar op ons buitenverblijf. Daar is geen digitale meter (appartement) dus kan ik niet stroomdelen. Maar die 50-60 dagen hebben we wel verbruik, niet veel. Als daar het grootste deel al van quasi op 0 komt en dan de andere dagen. Hier gaat de btw op de gas omhoog en als de gas omhoog gaat stijgt de electriciteitsprijs ook. Dus zowieso doe je er voordeel aan. Ik heb zonnepanelen sinds 2018, die zijn eigenlijk al lang terugbetaald.jordyc schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:28:
Lang verhaal kort: even de aankoopprijs delen door 6000 cycli en de kWh van de batterij is veels te kort door de bocht.
Uiteraard is er een verschil qua prijs met zonnepanelen van 2010 bijvoorbeeld. Dan zat je voor hetzelfde aan 25k. De prijs zal goedkoper worden en het voordeel zal alsmaar groter worden. Ik ben er zeker van dat met de huidige prijzen je binnen 5-6 jaar je batterij terugbetaald is. Als de prijs van electriciteit nog stijgt, dan zal het zelfs eerder zijn. En de kans dat deze niet zal stijgen is evengroot als ik vanavond Euromillions win (en ik koop geen ticket).D an is er nog de de factor (zoals de meeste hier), het is wel leuk om met die dingen te spelen
/f/image/lapXokJYfn2CgeIvFtlRyD5G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YvF7sROfkUntpMIwsvrMMsVi.png?f=fotoalbum_large)