• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-03 23:31
mrme12345 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:03:
[...]

Device uit HEMS halen
Tabblad devices
Het juiste device kiezen
Tandwiel rechtsboven
En dan on-grid setting kiezen
En daarna on grid input mode
En met slider waarde kiezen
Dit probeer ik maar maar paar seconden schakelt hems vanzelf weer in

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-03 23:31
peterbier schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:12:
[...]

Je zou dit in HEMS via basislast modus kunnen doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij het berijk kun je weer overschakelen naar een andere modus.
Top dit lijkt te werken idd
geert1992 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:44:
Zoals jullie weten was ik door Zendure benaderd om met hen mee te denken, en dankzij jullie input heb ik een uitgebreide lijst kunnen samenstellen. Ontzettend bedankt aan iedereen die ideeën heeft gedeeld, mee heeft gedacht en ervaringen heeft aangeleverd.

Hierbij de suggesties met de aangeleverde antwoorden:

Voorstel: Voeg een functie toe waarmee de off-grid-aansluiting automatisch inschakelt zodra het Zendure systeem de netverbinding verliest. Hierdoor is handmatige activatie via de app tijdens een stroomuitval niet meer nodig.
Reactie Zendure:
We kunnen deze functie relatief eenvoudig toevoegen. Echter: wanneer een gebruiker de netverbinding per ongeluk of bewust loskoppelt en de off-grid-aansluiting automatisch activeert, blijft deze vervolgens 2 uur ingeschakeld. Dit leidt tot extra energieverlies (de omvormer blijft actief, ook zonder belasting).

Voorstel: Voorzie Zendure omvormers van een directe LAN aansluiting. Om zwakke wifi-signalen voor te zijn; een bekabelde verbinding is stabieler en betrouwbaarder.
Reactie Zendure:
Ja, we zullen in de toekomst een LAN-poort toevoegen voor onze high-power batterijen. We zijn benieuwd: vinden jullie dat apparaten onder 1200W ook een LAN poort nodig hebben?

Voorstel: Introduceer een thermische scheidingsplaat, om hitte overdracht van omvormer naar accu te voorkomen.
Reactie Zendure:
Bij de SolarFlow 800 Pro is zo’n scheidingsplaat al aanwezig.

Voorstel: Onderzoek onverwachte SoC dalingen en voorkom deze. Overweeg logica zoals automatisch bijladen wanneer de SoC onder een ingestelde drempel komt (bijvoorbeeld 2% onder de minimum SoC).
Reactie Zendure:
We brengen een nieuwe logica uit die voorkomt dat de SoC onder de ingestelde minimale waarde zakt, behalve in één geval: wanneer de elektriciteitsprijs extreem hoog is, vermijden we laden om de minimum SoC te behouden.

Voorstel: Onderzoek software-optimalisaties om de round-trip efficiency verder te verhogen.
Reactie Zendure:
We zullen een algoritme uitbrengen om de totale RTE te verbeteren, vooral voor gebruikers met meerdere apparaten.

Voorstel: Sta gebruikers toe om via Home Assistant de ventilatorsnelheden van omvormer en accu’s te regelen of te over rulen..
Reactie Zendure:
Als hier behoefte aan is, kunnen we deze functie aan de HA-featurelijst toevoegen.

Voorstel: Dynamische vermogensaanpassing afhankelijk van de netcondities, met prioriteitsopties (bijvoorbeeld EV laden voorrang geven boven huishoudelijke belastingen).
Reactie Zendure:
De versie die op 1 december is uitgebracht ondersteunt dynamische vermogensaanpassing voor controleerbare belastingen zoals EV’s, warmtepompen en slimme stopcontacten. Gebruikers kunnen prioriteiten instellen. Oncontroleerbare belastingen krijgen geen aanpasbare prioriteit.

Voorstel: Ondersteuning voor automatische fasendetectie en balancering per fase, mogelijk belangrijk als Nederlandse netbeheerders in de toekomst fase-tarieven gaan toepassen.
Reactie Zendure:
Deze functie komt in de eerste helft van volgend jaar.

Voorstel: Zorg voor compatibiliteit met toekomstige Nederlandse marktstructuren, bijvoorbeeld dagelijks blokprijzen in plaats van realtime dynamische tarieven.
Reactie Zendure:
We zijn al verbonden met meerdere derde-partij platforms voor dynamische tarieven, waaronder Flatpeak en Rabot Energy, die een groot deel van Europa dekken. Als hun datastructuren veranderen, passen we ons daarop aan.

Voorstel: Geef duidelijker inzicht in Zendure’s roadmap en lange-termijnvisie voor de Nederlandse en Europese markt.
Reactie Zendure:
Zendure investeert fors in R&D om geavanceerde en betrouwbare ESS oplossingen te bieden. We breiden ons portfolio uit met producten die specifiek zijn afgestemd op de Europese markt, inclusief Nederland.

1. Marktkansen:
• Afschaffing van saldering
• Netcongestie en volatiele energieprijzen
• Versnelling van de energietransitie
2. Uitdagingen:
• Sterke concurrentie van gevestigde merken zoals Sonnen en Enphase
• Groot aantal verschillende, populaire slimme meters en omvormers, vereist uitgebreide compatibiliteitstests
• De markt draait sterk op professionele installateurs; goede lokale partnerschappen zijn essentieel
3. Zendure’s sterktes / unieke waarde:
• Hoge prestaties & efficiëntie: Modellen zoals de SolarFlow 800 Pro en 2400 AC staan bekend om hun hoge RTE.
• Slim energiemanagement (ZENKI): Vooral waardevol bij dynamische tarieven en ‘set-and-forget-gebruik’.
• Plug-and-play: Aantrekkelijk voor Nederlandse doe-het-zelvers en gebruikers die gemak willen.
• Differentiatie door technologie: Focus op performance, betrouwbaarheid, AI innovatie en ondersteuning, niet enkel prijsconcurrentie.
Top Geert. Mooie bijdrage en duidelijkheden vanuit Zendure. Idee om dit in de TS op te nemen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Jheroun schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:41:
[...]

Heb jij dit opgelost gekregen? Ik heb hetzelfde probleem maar ik zie in dit topic bij zoeken op p1 geen antwoord bij deze post

Ik heb een Landis gyr+ e360 waarvan een eerder screenshot zegt dat hij niet met de p1 van zendure zou werken. De p1 dongle gaat echter direct knipperen. App zegt dan de bridge in te pluggen, die knippert meteen. Die gaat echter niet sneller knipperen als ik de knop ingedrukt houdt en de app vindt hem ook niet.

Iemand een idee wat ik kan doen?

Edit: als ik de handleiding kan geloven gaat het meeste goed maar kan de app de bridge niet vinden, ik zie ook geen bluetooth dingen op mijn telefoon ofzo. P1 inpluggen -> knipperende p1, bridge inpluggen -> gaat die gewoon knipperen -> na een paar seconden gaat de p1 dan langzaam knipperen, dus die lijken elkaar te vinden. Bridge er uit -> P1 gaat weer snel knipperen, bridge erin en die gaat weer traag. Als ik op mijn telefoon kijk naar bluetooth apparaten zie ik daar wel een zendure ding overigens. App bugje? Phone ervoor heb ik ook al geprobeerd.
Deleten en opnieuw installeren van de zendure app bleek voor mij een oplossing. De p1 staat nu in mijn app, maar veel heb ik er niet aan. Wellicht moet het ding nog wat inleren maar hij geeft nu 255000W stroom aan bij 0A en 0V, dat lijkt me een bugje. Een minuut of wat later stond hij op 0. Dat klopt zeker niet.

Waarom ze niet gewoon ethernet in die dingen bouwen in plaats van dat gepruts met wifi is mij een raadsel.
Jheroun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:07:
[...]

Deleten en opnieuw installeren van de zendure app bleek voor mij een oplossing. De p1 staat nu in mijn app, maar veel heb ik er niet aan. Wellicht moet het ding nog wat inleren maar hij geeft nu 255000W stroom aan bij 0A en 0V, dat lijkt me een bugje. Een minuut of wat later stond hij op 0. Dat klopt zeker niet.

Waarom ze niet gewoon ethernet in die dingen bouwen in plaats van dat gepruts met wifi is mij een raadsel.
Wifi is in alle huizen bereikbaar en dus een grote potentiële klantengroep. Plug and Play. Met alle respect maar niet iedereen trekt een kabel naar de locatie. Vaak moet je met een tang nog aan de slag daar de kabel altijd tekort is en je een op maat gemaakte oplossing moet maken. Bij wifi gaat dit makkelijker en is sneller zichtbaar. Trek je Wifi er thuis maar eens uit. "Ik heb geen Wifi........" bekende kreet? >:)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:15:
[...]
Trek je Wifi er thuis maar eens uit. "Ik heb geen Wifi........" bekende kreet? >:)
Nee, hier klinkt dan "internet doet het niet!" 8)7

Vorige week heb ik de Zendure P1 probleemloos -en dat was tegen verwachting in- in 1 stap kunnen installeren. Eerst de dongle aansluiten, probleem kan zijn dat bij de vraagsteller een splitter is gebruikt die niet 'actief' is. Ik heb zelf zo'n Smart p1 Spitter van Tech4u die als het ware twee P1 meters nabootst in plaats van domweg het signaal te dupliceren naar 2 poortjes toe. Schijnt dat sommige apparaten, misschien dat ding van Zendure ook wel, anders nogal kieskeurig kunnen zijn. Check ook de batterijen in de Zendure P1 dongle, dat kan als je het klepje er met enige kracht vanaf trekt. Daarna heb ik het vierkante blokje ingestoken ergens vlakbij de meterkast, in de app toegevoegd en dáárna verplaatst naar dichter bij de thuisbatterij. Nu werkt het zelfs nog door een dikke betonnen vloer heen.

• Jheroun
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:15:
[...]

Wifi is in alle huizen bereikbaar en dus een grote potentiële klantengroep. Plug and Play. Met alle respect maar niet iedereen trekt een kabel naar de locatie. Vaak moet je met een tang nog aan de slag daar de kabel altijd tekort is en je een op maat gemaakte oplossing moet maken. Bij wifi gaat dit makkelijker en is sneller zichtbaar. Trek je Wifi er thuis maar eens uit. "Ik heb geen Wifi........" bekende kreet? >:)
Voor de plek van de batterij is dat wellicht nog een ding. Maar voor die P1? Die hangt in de meterkast, waar ook voor steeds meer mensen de glasvezel binnenkomt, en dus ook netwerk aanwezig is.

Ik snap de wifigedachte maar ik zou bereid zijn geweest meer te betalen als er gewoon ethernet op had gezeten. Ik heb een nieuwbouwhuis, en daarbij heb ik in iedere ruimte gezorgd voor ethernet. De wifi is ook prima (unify) maar in veel connected devices zitten kennelijk zulke brakke zenders en ontvangers dat dat een uitdaging wordt.

Anyhow mijn P1 meldt nu dat er stroom naar het net gaat, dus hoog tijd om de batterij ergens aan te gaan sluiten :P

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:37
apox schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:42:
Vandaag de P1 meter van zendure binnengekregen. Ik krijg deze echter niet geïnstalleerd, de bridge en de reader beginnen vanzelf al te knipperen als ik deze insteek. Als ik de app volg zou ik op de knop moeten drukken van de bridge voor 3 sec om deze te laten knipperen maar dat doet die al meteen als ik hem insteek (geen continu brandende LED). Via de app dan zoeken naar apparaten maar hij vind er geen. Iemand hier ervaring mee ? Ik heb de P1 meter in een splitter zitten van homewizard, homewizard P1 meter werkt wel perfect (beide zonder externe voeding). Ik heb een sagemcom T211 digitale meter dsrm 5.0. P1 meter rechtstreeks ik digitale meter gestoken gehad maar geen verbetering.
gisteren ook de P1 meter van Zendure geinstalleerd, het enige probleem waar ik tegen aanliep was de scan van de P1 meter die je moest maken, dat lukte eerst niet, waarschijnlijk omdat je de verkeerde code aan het scannen was, er zijn namelijk meerdere codes dicht bij elkaar en voor mij was het onduidelijk welke code hij nu nodig had. Echter na de derde poging ging het goed.
ook bij mij werkt de p1 via een HW splitter in combinatie met een HW p1 meter.

• Jan-tweak
Sjapy Vien schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:08:
[...]

Wel leuk die 5 euro winst, maar wat is je uiteindelijke investering in accu’s en panelen en de rest?
Ik denk dat jij gauw rond de 40-50000 euro zit, consumentenprijs. In hoeverre is zo iets dan rendabel..?😬
ik denk dat Taro het hier aan het juiste eind heeft, juist de combinatie van PV + Dynamisch + thuis-batterij kan zonder meer als een ideale opzet gezien worden. Juist omdat deze elkaar versterken en uit 1 + 1 + 1 = krijg je mogelijk zelf 33.
wat ik echter van jou opmerking van investeren van 40-50 k-euro niet snap, hoe kom je aan die prijzen?
10 zonnepanelen met 460 Wp elk heb je ondertussen al voor 1.500 euro excl. montage, waarschijnlijk met installatie ben je rond de 2.000 euro kwijt. deze hebben meer dan voldoende vermogen om geduurende circa 230 dagen in het jaar je huis op NOM te houden. (gemiddeld huis)
een zendure met 5 kWh effectief kost op dit moment circa 2.000 euro, dus voor een prima werkbare setup om bijna 2/3 van het jaar geen stroom te hoeven betalen en in combinatie met een dynamisch tarief ook geen terugleverkosten hebt, ben je circa 4 k ipv 4-5 k euro kwijt. Besparing per jaar circa 900 euro (alleen vanwege NOM) voordelen dynamisch even buiten beschouwing gelaten, want daar kun je ook nog wel ruim 200-300 euro op bij optellen. , dus gemiddeld 1.000 tot 1.200 euro voordeel per jaar. dus deze installatie heb je binnen 4 jaar al terugverdient, nu in 2026 nog saldering is zelfs nog sneller.

• Jan-tweak
ik heb een vraag die ik zo snel niet kon vinden ; situatie huis met WP en PV (met nu eigenlijk geen opbrengst die niet zelf direct door het huis wordt gebruikt) en een kleine Zendure 2400 (sinds gisteren actief) ; vast contract (dus helaas geen optie om goedkoop te laden).
Ik was eigenlijk op zoek naar een modus in de Zendure app waarbij de batterij eigenlijk automatisch eventueel optredende overschot aan PV stroom opvrangt echter geen levering aan huis (automatisch doet), dus wil eigenlijk de batterij vullen (bv om tijdens bv een stroomuitval nog voldoende capaciteit over te hebben om de ijs en vrieskast aan te kunnen sluiten) deze optie zie ik echter zo snel niet. bedankt voor elke reactie.

• Jan-tweak
Jheroun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:07:
[...]

het eerste probleem wat je met ethernet gaat krijgen is dat je P1 dongle (maakt niet uit welk merk) het daar gewoon niet op doet.
bijzonderheid van de P1 dongle van Zendure is overigens dat deze zelfs niet op WiFi werkt, maar die maakt gebruik van LoRa welke een verbinding met de vierkante brigde met LoRa opbouwd en pas de brigde maakt weer verbinding met de Zendure 2400 AC via het locale WiFi netwerk.
Uit comentaar gisteren blijkt echter dat ook Zendure er over nadenkt om ethernet aansluitmogelijkheden in een nieuwe versie van hun batterijen in te bouwen.
Je blijft echter dan nog steeds met het probleem dat je P1 data niet direct op het ethernet netwerk kan, maar dat dit altijd via WiFi moet.

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:33:
op zoek naar een modus in de Zendure app waarbij de batterij eigenlijk automatisch eventueel optredende overschot aan PV stroom opvrangt echter geen levering aan huis (automatisch doet)
Heb ik ook even naar gezocht omdat ik de Zendure wil gebruiken om de nacht te overbruggen maar ik zag dat mijn inductieplaat elke dag de opgeslagen stroom van die dag al gebruikthad voordat de aardappels halfgaar zijn. Maar als je even nadenkt, dat is niet zo rationeel. Uiteindelijk maakt het voor je rekening bij een vast contract niet uit op welk moment je eigen opwek hergebruikt (en met salderen sowiezo al niet).
Als jij. je wil wapenen tegen stroomuitval kun je beter één keer je installatie handmatig naar 99% brengen en dan uitschakelen; hooguit een keer per week kort aanzetten om bij te laden / hercalibreren / wat dies meer zij.

• Jan-tweak
Jheroun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:21:
[...]

Voor de plek van de batterij is dat wellicht nog een ding. Maar voor die P1? Die hangt in de meterkast, waar ook voor steeds meer mensen de glasvezel binnenkomt, en dus ook netwerk aanwezig is.

Ik snap de wifigedachte maar ik zou bereid zijn geweest meer te betalen als er gewoon ethernet op had gezeten. Ik heb een nieuwbouwhuis, en daarbij heb ik in iedere ruimte gezorgd voor ethernet. De wifi is ook prima (unify) maar in veel connected devices zitten kennelijk zulke brakke zenders en ontvangers dat dat een uitdaging wordt.

Anyhow mijn P1 meldt nu dat er stroom naar het net gaat, dus hoog tijd om de batterij ergens aan te gaan sluiten :P
advies; gebruik voor dit soort zaken eigenlijk een dedicated 2,4 GHz netwerk ipv de standaard gecombineerde, in vrijwel alle routers heb je de mogelijkheid om een apart 2,4 GHz netwerk op te zetten, ik heb zelf ook in het verleden gemekrt dat m.n. IoT apparatuur die soort WiFi niet lust en dan problemen geeft. Voordeel is dat je met 2,4 GHz ook een groter bereik gaat krijgen en je zeker voor IoT meer dan voldoende snelheid overhoud.

• Jan-tweak
roawser schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:21:
[...]

Nee, hier klinkt dan "internet doet het niet!" 8)7

Vorige week heb ik de Zendure P1 probleemloos -en dat was tegen verwachting in- in 1 stap kunnen installeren. Eerst de dongle aansluiten, probleem kan zijn dat bij de vraagsteller een splitter is gebruikt die niet 'actief' is. Ik heb zelf zo'n Smart p1 Spitter van Tech4u die als het ware twee P1 meters nabootst in plaats van domweg het signaal te dupliceren naar 2 poortjes toe. Schijnt dat sommige apparaten, misschien dat ding van Zendure ook wel, anders nogal kieskeurig kunnen zijn. Check ook de batterijen in de Zendure P1 dongle, dat kan als je het klepje er met enige kracht vanaf trekt. Daarna heb ik het vierkante blokje ingestoken ergens vlakbij de meterkast, in de app toegevoegd en dáárna verplaatst naar dichter bij de thuisbatterij. Nu werkt het zelfs nog door een dikke betonnen vloer heen.
blijkbaar heb ik iets gemist, maar de P1 dongle van Zendure heeft toch geen ingebouwde batterij (laat staan die je kunt vervangen)? voeding gebeurt of direct via de P1 poort (DSMR 5.x) of via een USB-C aansluiting. Ik zie ook geen klepje hiervoor.

• Jheroun
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:39:
[...]
Je blijft echter dan nog steeds met het probleem dat je P1 data niet direct op het ethernet netwerk kan, maar dat dit altijd via WiFi moet.
Ik snap dat er een dongle nodig is voor op de P1 poort, maar aan de andere kant van dat ding kan toch gewoon ethernet zitten ipv wifi of LoRa?

De wifi bleek het probleem ook niet bij mij maar de zendure app. Alle iot spulleboel zit op een los wifi netwerk dat op 2.4ghz staat.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-03 15:36
Mediacj schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:05:
[...]

Klopt helemaal – ik ga het uiteindelijk ook nog doen, maar dan geef ik het op als één systeem. Als je een vermogen van bijvoorbeeld 0,8 kW opgeeft, wordt dat niet geaccepteerd. Het moet echt meer zijn dan 0,8 kW, dus daarom maak ik er nu gewoon één geheel van met alle batterijen samen.

Vandaag heb ik de SolarFlow-zijde van de 2400 AC getest. Ik heb een bestaande micro-omvormer met zonnepanelen aangesloten op de off-grid-uitgang van de 2400 AC. Werkt allemaal prima! De batterij wordt keurig opgeladen – zowel zonder netaansluiting als met. Je kunt dus volledig off-grid laden én ontladen, en dat is mooi!

Wat me wél opviel: de flow-weergave van de 2400 AC klopt niet helemaal. In de app staat dat hij aan het ontladen is (discharging), terwijl je de SOC ziet oplopen. De stroomrichting in de flow geeft aan dat de batterij naar de off-grid outlet stroomt, maar in werkelijkheid is hij juist aan het laden. Verwarrend dus!
Goedemiddag Mediacj,

Met welke micro omvormer heb je bovenstaande getest en zou dat ook werken met een Zendure SF800?

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
MacFan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:29:
[...]

Goedemiddag Mediacj,

Met welke micro omvormer heb je bovenstaande getest en zou dat ook werken met een Zendure SF800?
Dit werkt zeker met een SF800, dat had Zendure juist voor ogen met deze oplossing.
In feite kun je elke micro omvormer die binnen de marge van de offgrid poort van de 2400AC blijft hiervoor gebruiken.
Van Ecoflow tot Enphase alles waar je een schuko stekker aan kan krijgen kun je op die poort aansluiten.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-04 22:18
Acidrain schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:27:
[...]

Dit werkt zeker met een SF800, dat had Zendure juist voor ogen met deze oplossing.
In feite kun je elke micro omvormer die binnen de marge van de offgrid poort van de 2400AC blijft hiervoor gebruiken.
Van Ecoflow tot Enphase alles waar je een schuko stekker aan kan krijgen kun je op die poort aansluiten.
Moet je de micro omvormer afkoppelen voordat je de stroom weer kunt gebruiken uit de batterij? Of wordt het een soort micro grid waarbij de batterij 2kW kan laden en 2.4kW kan ontladen om het in balans te houden?

• Acidrain
denneappel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:36:
[...]

Moet je de micro omvormer afkoppelen voordat je de stroom weer kunt gebruiken uit de batterij? Of wordt het een soort micro grid waarbij de batterij 2kW kan laden en 2.4kW kan ontladen om het in balans te houden?
Toen de 2400AC net op de markt was is dit getest, je kon er toen een stekkerblok op doen met daar een micro-omvormer en een verbruiker tegelijk op aangesloten.
Ik weet niet of ze dit softwarematig inmiddels hebben aangepast (lees beveiligd) dat de offgridpoort met een switch nu gestuurd wordt op alleen leveren of alleen opnemen.
Kan het zelf niet testen.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Jheroun
  • Niet online
Ik heb de batterijen en de 2400AC op elkaar gestapeld en het aan een stopcontact gehangen. Toevoegen aan het systeem was verder simpel genoeg.

Maar met al die modi in de app is dit zeker nog niet plug&play voor een gemiddelde consument. Zeker niet door het brakke Nederlands in de app. Wat nou de handigste keuze voor NOM is is mij ook niet duidelijk.

Ik lijk toch wel een probleem met de P1 meter te hebben, die rapporteert regelmatig absurde waardes (>100kW verbruik terwijl ik nu thuiswerk en alleen een PC en een laptop met bijbehoren heb draaien, naast de basis van het huis (geen warmtepomp of auto's die laden). Dus dat klopt niet. Dat corrigeert zichzelf ook wel weer, maar in de app zie ik dan dat de batterij gaat ontladen, terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is. Ik zal het ook even tijd geven maar dit lijkt me niet goed, ik zal het ook aan zendure voorleggen.

• MacFan
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-03 15:36
Acidrain schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:27:
[...]

En dat werkt dan ook nog als de netspanning volledig wegvalt? Want dat is waar ik op wil voorbereiden namelijk.

EV6 Plus RWD - MY23 & Renault Megane E-Tech Optimum Charge Evolution - MY 24

• Acidrain
MacFan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:11:
[...]

En dat werkt dan ook nog als de netspanning volledig wegvalt? Want dat is waar ik op wil voorbereiden namelijk.
De offgrid poort is een losse poort waar een stekker in moet. Dit staat los van de stekker van de 2400AC die je in de muur stopt.

Dus als de netspanning wegvalt dan doet de stekker van de Zendure die in je muur gaat niets meer comform wetgeving zodat je de monteur in de straat die het probleem aan het oplossen is niet onder stroom zet.

De offgrid poort mits je die aan hebt staan of via bluetooth nog aan kan zetten als de stroom is weggevallen zal het dan gewoon doen.
Even voor mij onduidelijk of hij het op dit moment nog automatisch 2 kanten op doet dus zowel opladen middels een micro-omvormer als ontladen naar bijvoorbeeld een vriezer en een koelkast (die je er dan op dat moment wel zelf ff in moet prikken).

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-01 09:05
Jan-tweak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:52:
[...]

ik denk dat Taro het hier aan het juiste eind heeft, juist de combinatie van PV + Dynamisch + thuis-batterij kan zonder meer als een ideale opzet gezien worden. Juist omdat deze elkaar versterken en uit 1 + 1 + 1 = krijg je mogelijk zelf 33.
wat ik echter van jou opmerking van investeren van 40-50 k-euro niet snap, hoe kom je aan die prijzen?
10 zonnepanelen met 460 Wp elk heb je ondertussen al voor 1.500 euro excl. montage, waarschijnlijk met installatie ben je rond de 2.000 euro kwijt. deze hebben meer dan voldoende vermogen om geduurende circa 230 dagen in het jaar je huis op NOM te houden. (gemiddeld huis)
een zendure met 5 kWh effectief kost op dit moment circa 2.000 euro, dus voor een prima werkbare setup om bijna 2/3 van het jaar geen stroom te hoeven betalen en in combinatie met een dynamisch tarief ook geen terugleverkosten hebt, ben je circa 4 k ipv 4-5 k euro kwijt. Besparing per jaar circa 900 euro (alleen vanwege NOM) voordelen dynamisch even buiten beschouwing gelaten, want daar kun je ook nog wel ruim 200-300 euro op bij optellen. , dus gemiddeld 1.000 tot 1.200 euro voordeel per jaar. dus deze installatie heb je binnen 4 jaar al terugverdient, nu in 2026 nog saldering is zelfs nog sneller.
Als ik kijk wat is voor mijn 18 panelen, 2x 4 accu’s heb betaald, en ik vergelijk dat met de configuratie die Taro onderin zijn berichten heeft staan, dan kom ik daar op uit. Er vanuit gaande voor de gemiddelde consument, die niet zelf zijn panelen monteert, meterkast aanpast of accu’s goedkoper kan krijgen.
Zomers kan je wel geld verdienen, maar ik heb ook nog een FE warmtepomp en 2 elektrische auto’s. Als ik zie dat die panelen van 8000 watt bijelkaar nu tussen de 3-4 kWh per dag opleveren en bij Tibbertje de laagste prijs gemiddeld 23-24 cent is, is dat bijna net zoveel als mijn vorig vast contract van 26 cent. In de wintermaanden is dus niet veel te verdienen en komt het voordeel vooral omdat ik nu geen benzine hoef te tanken en geen gas meer verbruik.
Maar alleen de opstelling zonnepanelen, accu’s en dynamisch contract, ben je zeker 7 jaar bezig om het terug te verdienen😬

• Jan-tweak
Jheroun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:18:
[...]

Ik snap dat er een dongle nodig is voor op de P1 poort, maar aan de andere kant van dat ding kan toch gewoon ethernet zitten ipv wifi of LoRa?

De wifi bleek het probleem ook niet bij mij maar de zendure app. Alle iot spulleboel zit op een los wifi netwerk dat op 2.4ghz staat.
Dat zou kunnen, alleen wat heeft een ethernetpoort aan energie nodig (in combinatie met de WiFi)? en dan heb ik het nog niet over de mechanische belasting die aan de RJ12 connector hangen, volgens mij is daar deze connector niet voor gebouwd (ik kan me uiteraard hierover vergissen), om een universeel karakter te behouden zou je dus dan ook nog een WiFi deel ook moeten instoppen.

• Acidrain
Jan-tweak schreef op woensdag 26 november 2025 @ 15:46:
[...]

Dat zou kunnen, alleen wat heeft een ethernetpoort aan energie nodig (in combinatie met de WiFi)? en dan heb ik het nog niet over de mechanische belasting die aan de RJ12 connector hangen, volgens mij is daar deze connector niet voor gebouwd (ik kan me uiteraard hierover vergissen), om een universeel karakter te behouden zou je dus dan ook nog een WiFi deel ook moeten instoppen.
Die is natuurlijk makkelijk op te lossen als je de ethernetpoort PoE geeft.
Dat geeft voldoende stroom danwel met een injector danwel direct vanaf de switch/router

• Jan-tweak
Jheroun schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:51:
Ik heb de batterijen en de 2400AC op elkaar gestapeld en het aan een stopcontact gehangen. Toevoegen aan het systeem was verder simpel genoeg.

Maar met al die modi in de app is dit zeker nog niet plug&play voor een gemiddelde consument. Zeker niet door het brakke Nederlands in de app. Wat nou de handigste keuze voor NOM is is mij ook niet duidelijk.
heeft iemand al een uitgebreide handleiding van de Zendure app gevonden ?

nu moet je wel even door alles heen en die kleine i in een rondje lezen om e.e.a. te begrijpen. op zich werkt echter de Zenki cq automodus vrij een voudig ( helaas speelt nu het weer niet echt mee, met gevolg nauwelijks zon en veel verbruik, en in die situatie kan een Zendure nu helaas even wat lastiger scheinen.

wil je echter je meer je eigen situatie hebben betekend dat je je daar gewoon iets meer moeite voor zou moeten doen, op zich denk ik is dat geen probleem toch.
Ik lijk toch wel een probleem met de P1 meter te hebben, die rapporteert regelmatig absurde waardes (>100kW verbruik terwijl ik nu thuiswerk en alleen een PC en een laptop met bijbehoren heb draaien, naast de basis van het huis (geen warmtepomp of auto's die laden). Dus dat klopt niet. Dat corrigeert zichzelf ook wel weer, maar in de app zie ik dan dat de batterij gaat ontladen, terwijl dat volgens mij helemaal niet nodig is. Ik zal het ook even tijd geven maar dit lijkt me niet goed, ik zal het ook aan zendure voorleggen.
meld het anders aan Zendure.
ik zie in ieder geval de door beschreven adpect niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM-6xf8FllWZ7OHivLVDeSpzDbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWttLJq7tzvCsv0XPWu2Xgv3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 26-11-2025 16:10 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vandaag een paar keer gezien dat de accus maar op 1000-1100watt aan het laden waren. Zie op de app nog ongeveer 1kwh aan teruglevering... Eens kijken of dat vaker voor gaat komen.

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 31-03 21:33
[...]

het eerste probleem wat je met ethernet gaat krijgen is dat je P1 dongle (maakt niet uit welk merk) het daar gewoon niet op doet.
. .........
Dat begrijp ik niet.
In verschillende gevestigde winkels kan je een Slimme Meter Kabel USB-P1 voor Home Assistant kopen.
Maximale lengte voor USB is 5 meter.
USB is nog geen UTP.
Desalniettemin bieden mij minder bekende winkels ook een Slimme Meter Kabel UTP-P1 voor Home Assistant aan.
In de recensies heb ik niet gelezen dat dat niet zou werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Leif op 26-11-2025 17:36 ]

• Helahola!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:18
[...]

bijzonderheid van de P1 dongle van Zendure is overigens dat deze zelfs niet op WiFi werkt, maar die maakt gebruik van LoRa welke een verbinding met de vierkante brigde met LoRa opbouwd en pas de brigde maakt weer verbinding met de Zendure 2400 AC via het locale WiFi netwerk.
Uit comentaar gisteren blijkt echter dat ook Zendure er over nadenkt om ethernet aansluitmogelijkheden in een nieuwe versie van hun batterijen in te bouwen.
Ik had ook hikups in de wifi van de bridge. Deze heb ik nu in de garage bij de accu gehangen. Daar heb ik een ander wifi-punt en nu blijft de verbinding al enige dag stabiel (afkloppen). Ik vraag mij echter af of de Bluetooth in de bridge, de verbinding met de accu overneemt als de wifi uitvalt? Want de bridge praat via LoRa met de p1. Zou een mooie backup zijn.

Daarnaast zou ik ook graag een ethernet aansluiting in de p1 zien. In combinatie met een utp in de accu zou dat voor mij zeker een beter alternatief zijn. Alles wat ik bedraad kan aansluiten, doe ik. De p1 kan natuurlijk gewoon een usb c houden om de stroomvoorziening stabiel te houden met daarnaast een utp aansluiting. Als deze P1 ingehaakt kan worden in schroefjes, heb je ook geen trekbelasting op de aansluitingen. Alleen een utp aansluiting op de accu is onvoldoende als de p1 met wifi praat. Of de accu moet rechtstreeks via LoRa met de P1 kunnen praten (zonder wifi).

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Acidrain schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:50:
[...]

Toen de 2400AC net op de markt was is dit getest, je kon er toen een stekkerblok op doen met daar een micro-omvormer en een verbruiker tegelijk op aangesloten.
Ik weet niet of ze dit softwarematig inmiddels hebben aangepast (lees beveiligd) dat de offgridpoort met een switch nu gestuurd wordt op alleen leveren of alleen opnemen.
Zijn er concrete aanwijzingen dat deze 'beveiliging' (lees beperking) geïntroduceerd zou gaan worden, of kan iemand het hier alsjeblieft bevestigen als het al zo ver is?

Voor mij is het bidirectioneel dynamisch kunnen op- en ontladen via de off-grid aansluiting juist een gewilde feature, om tijdens eventuele langdurige stroomstoringen op een relatief eenvoudige manier zelfvoorzienend te kunnen zijn.

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-03 22:42
MikeyMan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:48:
Vandaag een paar keer gezien dat de accus maar op 1000-1100watt aan het laden waren. Zie op de app nog ongeveer 1kwh aan teruglevering... Eens kijken of dat vaker voor gaat komen.
Kun je al wat zeggen over je ervaringen met Zenki? Welke keuzes maakt het systeem? Vind je het de juiste keuzes?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

KaEs schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:44:
[...]

Kun je al wat zeggen over je ervaringen met Zenki? Welke keuzes maakt het systeem? Vind je het de juiste keuzes?
Morgen, schijnbaar... Nog 1 dag te gaan ;)
Sjapy Vien schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:08:
[...]

Wel leuk die 5 euro winst, maar wat is je uiteindelijke investering in accu’s en panelen en de rest?
Ik denk dat jij gauw rond de 40-50000 euro zit, consumentenprijs. In hoeverre is zo iets dan rendabel..?😬
Ik krijg heel vaak dergelijke opmerkingen, ik blijf het antwoord ook dus gewoon maar iedere keer herhalen :)

Hier vanaf half maart t/m vorige week 536 Euro verdiend met de thuisaccu's, excl. afschrijving. Piek was 95 Euro in een enkele maand. De waarde van mijn Zendure set zou nieuw 17079 Euro zijn. Mijn zonnepanelen set heeft destijds 6500 Euro gekost en is al 2-3 jaar terugverdiend, daar sta ik dus al 12.500+ kWh in de winst.

Er is dus geen sprake van 40-50k investering, maar van 23k consumentenwaarde, waarvan inmiddels 6500 aan PV al is terugverdiend + 3.125 Euro aan kWh is terugverdiend + vanaf vorig jaar oktober +-750 Euro aan accu's is terugverdiend. Resteert nog 12k terug te verdienen. Nou heb ik door slim in te kopen geen 17k voor de set betaald, maar 40-50k hebben we het bij lange na niet over.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

a2aan schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:17:
[...]

Zijn er concrete aanwijzingen dat deze 'beveiliging' (lees beperking) geïntroduceerd zou gaan worden, of kan iemand het hier alsjeblieft bevestigen als het al zo ver is?

Voor mij is het bidirectioneel dynamisch kunnen op- en ontladen via de off-grid aansluiting juist een gewilde feature, om tijdens eventuele langdurige stroomstoringen op een relatief eenvoudige manier zelfvoorzienend te kunnen zijn.
Ik heb dit destijds getest met een stekkerblok op de noodstroomuitgang en op dat stekkerblok een micro-omvormer. Weet niet of ik dat nogmaals durf te testen voor iemand anders ivm de nieuwe firmware waarin je voor + of - moet kiezen, maar je hebt natuurlijk ook de optie om voor 2x 2400AC te gaan. Kan je er altijd 1 opladen en de ander gebruiken/ontladen.

Wil het risico niet lopen een 2400 AC te beschadigen, maar ik vermoed dat het nog steeds kan.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

[...]

Welke factoren spelen er bij jou mee? EV? Dynamische tarieven? PV? Grote verbruikers?

En wat is je doel met ZENKI? Geld verdienen, nul op de meter, etc?

Taro schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:12:
[...]

Ik heb dit destijds getest met een stekkerblok op de noodstroomuitgang en op dat stekkerblok een micro-omvormer. Weet niet of ik dat nogmaals durf te testen voor iemand anders ivm de nieuwe firmware waarin je voor + of - moet kiezen, maar je hebt natuurlijk ook de optie om voor 2x 2400AC te gaan. Kan je er altijd 1 opladen en de ander gebruiken/ontladen.

Wil het risico niet lopen een 2400 AC te beschadigen, maar ik vermoed dat het nog steeds kan.
Volgens mij valt er eigenlijk niets actief te kiezen. Je kunt naar mijn weten alleen de smart modus inschakelen. En volgens mij volgt de micro omvormer vervolgens simpelweg wat hem wordt aangeboden(frequentie). De accu heeft daarbij geen inzicht in het feit dat er zowel een verbruiker als een micro-omvormer op is aangesloten. Alleen of je gebruikt of teruglevert.

Het enige waar je volgens mij op hoeft te letten, is de spanning. Maar daar bestaan netnormen voor: als de spanning te veel afwijkt, schakelt de micro-omvormer vanzelf uit.

Maar wat @Taro ook zegt, pas op, je wil geen dingen stuk maken.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 26-11-2025 22:26 ]

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hij is binnen! Alles aangesloten, batterijen kwamen met 66% SoC uit de doos. Firmware ook gelijk netjes bijgewerkt :)

Alleen de automatisering valt mij wel een beetje tegen. Dat NOM niet goed werkt met mijn DSMR 4.2 meter, dat kan ik nu ook uit eigen ervaring bevestigen, het schommelt alle kanten op. :P Maar NOM maakt mij voor het komende jaar nog niet veel uit dus dat is voor nu prima.

Waar ik nu vooral geïnteresseerd in ben is aansturing op basis van dynamische tarieven. Dus ik heb HEMS geactiveerd, gekoppeld aan de tarieven van mijn elektriciteitsleverancier, Energy Price Mode geselecteerd, en wat doet 'ie? Ontladen, terwijl de prijs op dit moment juist laag is :+

Doe ik iets verkeerd met de instellingen, of is dit een bekend probleem?

Ik ben geneigd om zelf maar een aansturing te schrijven die optimaliseert op basis van kwartiertarieven, capaciteit, SoC en max laad/ontlaadvermogen... Lijkt mij wel een leuk hobbyprojectje :P

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:39
Hopelijk ben ik hier in het juiste topic...

Ik zie de BF aanbieding van Zendure en daarmee komt een thuisbatterij onder €300 per kWh. En met nog een jaar salderen (en dus nog een jaar kunnen handelen op dynamische tarieven) zou dat interessant kunnen zijn.

Mijn situatie:
Huis met warmtepomp, rijden in een EV.
totaalverbruik per jaar ongeveer 6350-7000 kWh (afhankelijk van hoe streng de winter is en hoeveel ik rijd voor werk).
PV 4,8 kWp OZO-WNW. Opwekking totaal 3750 (2024) tot 4150 (schatting 2025) kWh. Teruglevering ongeveer 2500 kWh.
Maximaal vermogen van opwekking: ongeveer 3 kW. Maximale opbrengst per dag ongeveer 30 kWh op enkele dagen per jaar.

Dynamische stroom bij Zonneplan, panelen zijn ook van Zonneplan en kunnen worden uitgeschakeld bij negatieve tarieven.

Die maximale opbrengst is typisch in de zomer terwijl het verbruik per dag dan gemiddeld 5-10 kWh is, uiteraard veel meer als ik de EV oplaad. We overwegen om airco's te laten installeren wat nog een paar kWh extra verbruik geeft op de warmste dagen.

In de winter als de warmtepomp vlop draait hebben we dagen met 20-30 kWh verbruik en amper PV opbrengst.

Het doel van de batterij is om een flink deel van die 2500 kWh teruglevering op te vangen en tijdens de duurdere uren zelf te verbruiken. En om in de winter de duurste uren te kunnen vermijden door de batterij dan in te zetten.

De vraag is nu of de Zendure AC2400 een goede oplossing is. Ik kan in de hal vlak bij de meterkast een torentje kwijt en kan hem dan makkelijk vast aansluiten op een aparte groep. Ik zou eventueel een tweede torentje in de schuur kwijt kunnen. Daar is ook een aparte groep met weinig verbruikers. Deze ligt wel wat verder weg van de meterkast dus zal iets meer verlies opleveren.

Maar idee is beginnen met 1 torentje van 4 batterijen voor in totaal 11,58 kWh nominaal en 2,4 kW vermogen om te laden/ontladen. Daarmee kan zo'n set dus iets meer dan 4 uur van de PV pieken opvangen voor later verbruik of teruglevering.

Dit is misschien een beetje 'underpowered' voor de piekdagen, maar zou op veel dagen wellicht voldoende zijn. Of is het dan toch beter om meteen met twee torens te werken voor bijvoorbeeld 2 x 3 batterijen voor 4,8 kW gezamenlijk vermogen en 17,28 kWh totaal. Klopt het dat dit gewoon op twee aparte groepen kan, of moet er dan meer werk gebeuren in de meterkast?

En wellicht is het dan verstandiger om naar een enkele batterij te gaan die direct op 3 fasen wordt aangesloten voor nog meer vermogen qua laden en ontladen.

Is Zendure voor mijn situatie aan te raden? En zo ja, welke optie is dan beter: 1x4 of 2x3?

Alvast bedankt voor alle input!

• Sjapy Vien
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-01 09:05
[...]

Dan doe je dat goed👍🏻
Als ik zie dat ik bij Zendure voor 2x 4 accu,s = 24 kWh al 8000 euro hebt betaald en jij hebt 76 kWh dan is dat 3x zoveel. Zo kwam ik op 24000 euro. Nog wat panelen erbij, laten aansluiten en meterkast laten aanpassen, dan ga je al gauw richting de 40k. Ik weet dat jij een hoop zelf doet, maar voor de gewone consument die niks zelf kan ben je dit wel kwijt. Of ik heb teveel betaald voor die accu’s, dat kan natuurlijk ook. Ik heb ze ondertussen een jaar bijna en de prijzen zullen ook wel steeds verder zakken…😅
Zr40 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:34:
Hij is binnen! Alles aangesloten, batterijen kwamen met 66% SoC uit de doos. Firmware ook gelijk netjes bijgewerkt :)

Alleen de automatisering valt mij wel een beetje tegen. Dat NOM niet goed werkt met mijn DSMR 4.2 meter, dat kan ik nu ook uit eigen ervaring bevestigen, het schommelt alle kanten op. :P Maar NOM maakt mij voor het komende jaar nog niet veel uit dus dat is voor nu prima.

Waar ik nu vooral geïnteresseerd in ben is aansturing op basis van dynamische tarieven. Dus ik heb HEMS geactiveerd, gekoppeld aan de tarieven van mijn elektriciteitsleverancier, Energy Price Mode geselecteerd, en wat doet 'ie? Ontladen, terwijl de prijs op dit moment juist laag is :+

Ik ben geneigd om zelf maar een aansturing te schrijven die optimaliseert op basis van kwartiertarieven, capaciteit, SoC en max laad/ontlaadvermogen... Lijkt mij wel een leuk hobbyprojectje :P
Day Ahead Optimizer. Is een topic voor. Daarnaast is er een NOM regeling geschreven door @gielz. Die staat in het Zendure Homeassistant topic. Linkje staat in de topic warning. Wellicht kun je zo weer een stapje verder.

• Acidrain

Dank voor de bevestiging van DSMR 4.2 icm NOM!

Wat dynamische logica betreft. Er zijn jou al wat Tweakers voor geweest dus zelf schrijven hoeft niet meer. Zelf aanpassen misschien wel. ;)
Hele mooie HA oplossing hier te vinden:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2302108

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wanneer heb je deze besteld? Ik heb er afgelopen weekend toch maar een besteld maar Zendure is nogal zuinig met de updates mbt levering.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Erasmo schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:06:
[...]

Wanneer heb je deze besteld? Ik heb er afgelopen weekend toch maar een besteld maar Zendure is nogal zuinig met de updates mbt levering.
Mijn tijdlijn:

Donderdag laat (23 uur) besteld
Vrijdag: track&trace van Poolse DPD voor de P1 meter
Zaterdag: shipping email van Zendure met DPD en 4 GLS tracking nummers
Maandag: Losse bezorgaankondigingen van GLS per pakket, en bezorgaankondiging van Nederlandse DPD
Dinsdag: DPD heeft bezorgd
Woensdag: "Vandaag komen we" van GLS, 's avonds daadwerkelijk bezorgd

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zr40 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:12:
[...]

Mijn tijdlijn:

Donderdag laat (23 uur) besteld
Vrijdag: track&trace van Poolse DPD voor de P1 meter
Zaterdag: shipping email van Zendure met DPD en 4 GLS tracking nummers
Maandag: Losse bezorgaankondigingen van GLS per pakket, en bezorgaankondiging van Nederlandse DPD
Dinsdag: DPD heeft bezorgd
Woensdag: "Vandaag komen we" van GLS, 's avonds daadwerkelijk bezorgd
Top dank je wel. Die P1 meter geloof ik wel dat soort spulletjes leggen ze meestal toch onder de carport hier maar het zou me niks verbazen als de rest op een pallet komt dan kan ik de weg alvast vrij maken.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-04 22:27

Zie mijn post van een paar dagen geleden. Bij mij lijkt het te komen doordat Zenki (wellicht alle modi) een uur afwijkt met de tarieven van de energieleverancier. Zal waarschijnlijk een tijdzone/wintertijd issue zijn, omdat ze hier niet op de goede manier rekening mee houden. Je kunt dit checken door de tarieven in de Zenki voorspelling te vergelijken met de tarieven in de app van de leverancier.

Edit:
Heb net maar even een ticket naar Zendure verstuurd met deze melding en verzoek te checken/fixen.

[ Voor 6% gewijzigd door crbnnw op 27-11-2025 11:05 ]

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• Jan-tweak
Leif schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:21:
[...]

Dat begrijp ik niet.
In verschillende gevestigde winkels kan je een Slimme Meter Kabel USB-P1 voor Home Assistant kopen.
Maximale lengte voor USB is 5 meter.
USB is nog geen UTP.
Desalniettemin bieden mij minder bekende winkels ook een Slimme Meter Kabel UTP-P1 voor Home Assistant aan.
In de recensies heb ik niet gelezen dat dat niet zou werken.
dat kan, dan heb je echter het probleem dat aan de ene kant de data beschikbaar is op poort x (rthernet) terwijl de software (app) deze verwacht op poort y (wifi) waarbij op dit moment (tenminste de solarflow 2400 AC) niet eens over de poort x beschikt.
Bij Home Assistant is dat natuurlijk anders, door de aard van dat platform kun je daar vrijwel alles wel aan elkaar knopen, desnoods zul je daar dan de benodigde software indien deze niet al beschikbaar is zelf schrijven.
Alleen zit je dan niet meer op het niveau van de gemiddelde consument die juist zoekt naar een eenvoudige plug and play thuis-batterij, voor die is namelijk de stap richting Home Assistant echt niet één maar meerdere bruggen te ver.
Echter het zou me niet verwonderen als Zendure zijn thuis-batterij systemen ook met een ethernet-poort uitrust dat ze dan ook een ethernet-oplossing aan de kant van de P1-poort zullen aanbieden.
overigens hier op tweakers heeft iemand een P1-> ethernet gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOLbNnNieC5GFIT2ZFxPFcbggpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9eeTtHQd0nhDlYgjvI90siD.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Eerste indruk: weinig feedback juist over deze vragen...

Had iets meer informatie verwacht eerlijk gezegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Desu48Db-YZRjVQKtRoYGhGz51Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FRe6X3w7LA25LqCR4Iq2KLG8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_HhRlm-SYNnHh8sddeX3LWzz6w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HRDjZResBiaKXNOqaiTOZ8Ti.png?f=fotoalbum_large

• a2aan
  • Nu online
Weet niet of ik dat nogmaals durf te testen voor iemand anders ivm de nieuwe firmware waarin je voor + of - moet kiezen
[...]
Via de zoekfunctie van het topic kan ik niet zo snel vinden wat je hier mee bedoelt. Heb je misschien een direct linkje?

En gaat het er dan om dat je op de 2400AC moet kiezen weke pool van de noodstroomuitgang de fase is? Want plus en min wisselen toch steeds, met wisselspanning?

• Jan-tweak
bilgy_no1 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:38:
....
Mijn situatie:
totaalverbruik per jaar ongeveer 6350-7000 kWh (afhankelijk van hoe streng de winter is en hoeveel ik rijd voor werk).
PV 4,8 kWp OZO-WNW. Opwekking totaal 3750 (2024) tot 4150 (schatting 2025) kWh. Teruglevering ongeveer 2500 kWh.
Maximaal vermogen van opwekking: ongeveer 3 kW. Maximale opbrengst per dag ongeveer 30 kWh op enkele dagen per jaar.
wat ik eigenlijk mis, sorry als ik het verkeerd heb gelezen, is hoe zit je dagelijks sluipverbruik (dat is de tijd dat je geen of onvoldoende PV opbrengst hebt (avond, nacht)) er uit, en dan eigenlijk mn op het begin en eind van het zonnige seizoen (dus maart-april en augustus-spetember en mogelijk zelfs oktober), wat dat sluipverbruik is dan eigenlijk ook direct je ideale capaciteit waardoor je tussen 200-250 dagen in het jaar op NOM kunt komen. en ja, in mid-zomer heb je dan natuurlijk al te veel.
De tweede factor is dan hoeveel verbruik heb je tijdens de dure tijdstippen in de winter, tus tussen 7:00 - 10:00 en van 16:00 tot circa 22:00 uur. mogelijk dat je daardoor net één module hoger kunt gaan zitten.
Dynamische stroom bij Zonneplan, panelen zijn ook van Zonneplan en kunnen worden uitgeschakeld bij negatieve tarieven.

....
Het doel van de batterij is om een flink deel van die 2500 kWh teruglevering op te vangen en tijdens de duurdere uren zelf te verbruiken. En om in de winter de duurste uren te kunnen vermijden door de batterij dan in te zetten.

De vraag is nu of de Zendure AC2400 een goede oplossing is. Ik kan in de hal vlak bij de meterkast een torentje kwijt en kan hem dan makkelijk vast aansluiten op een aparte groep. Ik zou eventueel een tweede torentje in de schuur kwijt kunnen. Daar is ook een aparte groep met weinig verbruikers. Deze ligt wel wat verder weg van de meterkast dus zal iets meer verlies opleveren.
Ik verwacht dat de HAL ( dat is dus een vluchtweg) geen goede plaats is voor een Zendure of welke ander PiB dan ook, deze dingen moet je uit een vluchtweg, woonkamer en of slaapkamer houden. Daarbij heb moet deze dus ook een redelijke ventilatie hebben, dus ook de meterkast is hiervoor ongeschikt.
Maar idee is beginnen met 1 torentje van 4 batterijen voor in totaal 11,58 kWh nominaal en 2,4 kW vermogen om te laden/ontladen. Daarmee kan zo'n set dus iets meer dan 4 uur van de PV pieken opvangen voor later verbruik of teruglevering.
komt dat overeen met het eerder hierboven door mij aangehaalde capaciteitsberekening?
Dit is misschien een beetje 'underpowered' voor de piekdagen, maar zou op veel dagen wellicht voldoende zijn. Of is het dan toch beter om meteen met twee torens te werken voor bijvoorbeeld 2 x 3 batterijen voor 4,8 kW gezamenlijk vermogen en 17,28 kWh totaal. Klopt het dat dit gewoon op twee aparte groepen kan, of moet er dan meer werk gebeuren in de meterkast?
wil je twee Zendures plaatsen dan heb je dus eigenlijk ook twee apparte goepen (ik zou hier dus ook alamats gebruiken ipv IA, vooral om deze onafhankelijk van andere groepen te houden).
ik zou echt eerst eens kijken naar je echt benodigde capaciteit anders loop je al heel snel de kans dat een groot deel van je batterijen geduurende het jaar helemaal niets kunnen doen (bedenk dat handelen na 2026 er helemaal anders gaat uitzien en je mogelijk daar geen grote winsten meer uit kunt gaan halen)
Mijn idee van Zendure (tenminste dat is mijn beeld) is juist dat je klein kunt beginnen en dan kijkend wat je echt nodig gaat hebben de PiB met en met naar je echte behoefte kunt uitbreiden.
En wellicht is het dan verstandiger om naar een enkele batterij te gaan die direct op 3 fasen wordt aangesloten voor nog meer vermogen qua laden en ontladen.
lijkt me andere prijsklasse, kijk maar bv bij Quatt, daar zie je wat de installatie (bij hun zie je een all-in prijs) kost, en die moet je dus ook kunnen plaatsen.
Is Zendure voor mijn situatie aan te raden? En zo ja, welke optie is dan beter: 1x4 of 2x3?

• Jan-tweak
a2aan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:48:
[...]

Via de zoekfunctie van het topic kan ik niet zo snel vinden wat je hier mee bedoelt. Heb je misschien een direct linkje?

En gaat het er dan om dat je op de 2400AC moet kiezen weke pool van de noodstroomuitgang de fase is? Want plus en min wisselen toch steeds, met wisselspanning?
met AC heb je geen + en -, je hebt een fase en die beweegt met een sinus-curve op en neer en je hebt een nul (N, is de blauwe draad) die infeite de baseline (nul) aangeeft.
Als je spanning gaat meten is dat dus steeds tussen Fase en de Nul, en die is 230V, waarbij je in 1 seconde 50 volledige sinusgolven hebt doorlopen. afhankelijk van de tijd is de spanning of plus of min, gemiddeld echter is deze dus 230V. sorry verdere uitleg kan mogelijk hier als off-topic worden uitgelegd.
echter je kunt de polen F en N gewoon omwisselen, maakt voor apparatuur namelijk niets uit, dat doe je namelijk ookal dagelijks als je een stekker in een stopcontact duwd, ook daar kun je deze steker op twee manieren aansluiten, sterker nog er is in de NEN1010 niets vastgelegd aan welke kant de Fase cq N geplaatst dient te worden. grote kans dat in je huis dat dus verschillend is geplaatst. Dus bij de noodstroom-out van de Zendure maakt het dus ook niets uit, je kunt ook hier de stekker op twee manieren plaatsen.

• Acidrain
Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:49:
[...]

met AC heb je geen + en -, je hebt een fase en die beweegt met een sinus-curve op en neer en je hebt een nul (N, is de blauwe draad) die infeite de baseline (nul) aangeeft.
Als je spanning gaat meten is dat dus steeds tussen Fase en de Nul, en die is 230V, waarbij je in 1 seconde 50 volledige sinusgolven hebt doorlopen. afhankelijk van de tijd is de spanning of plus of min, gemiddeld echter is deze dus 230V. sorry verdere uitleg kan mogelijk hier als off-topic worden uitgelegd.
echter je kunt de polen F en N gewoon omwisselen, maakt voor apparatuur namelijk niets uit, dat doe je namelijk ookal dagelijks als je een stekker in een stopcontact duwd, ook daar kun je deze steker op twee manieren aansluiten, sterker nog er is in de NEN1010 niets vastgelegd aan welke kant de Fase cq N geplaatst dient te worden. grote kans dat in je huis dat dus verschillend is geplaatst. Dus bij de noodstroom-out van de Zendure maakt het dus ook niets uit, je kunt ook hier de stekker op twee manieren plaatsen.
Wel behoorlijk offtopic inderdaad, maar ook geen antwoord op de vraag van @a2aan :+

Wat @Taro bedoelt met + en - is laden danwel ontladen. Eerder hoefde je dit niet aan te geven, de poort accepteerde gewoon wat je er in deed.
Tegenwoordig kan/moet je in de software aangeven wat je met de poort wil doen, laden of ontladen.

Geen idee wat er gebeurd als je ontladen aangeeft in de software en er dan vervolgens een micro omvormer met zonnepaneel en een koelkast tegelijk op aansluit.

Ik vermoed het zelfde als voorheen want de hardware is niet gewijzigt maar het kan zijn dat ze softwarematig een check hebben ingebouwd die de poort uitzet als hij verkeerde waardes leest.

• a2aan
  • Nu online
Acidrain schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:58:
[...]

Wel behoorlijk offtopic inderdaad, maar ook geen antwoord op de vraag van @a2aan :+

Wat @Taro bedoelt met + en - is laden danwel ontladen. Eerder hoefde je dit niet aan te geven, de poort accepteerde gewoon wat je er in deed.
Tegenwoordig kan/moet je in de software aangeven wat je met de poort wil doen, laden of ontladen.

Geen idee wat er gebeurd als je ontladen aangeeft in de software en er dan vervolgens een micro omvormer met zonnepaneel en een koelkast tegelijk op aansluit.

Ik vermoed het zelfde als voorheen want de hardware is niet gewijzigt maar het kan zijn dat ze softwarematig een check hebben ingebouwd die de poort uitzet als hij verkeerde waardes leest.
Ah, duidelijk verhaal! Maar @geert1992 schrijft in deze post het tegenovergestelde. Is het een relatief nieuwe versie (van smartphone app, 2400AC firmware, of zelfs een specifieke combinatie) waarin je voor de noodstroomuitgang expliciet moet kiezen tussen opladen of ontladen?

Ik zou dat wel een teleurstellende beperking vinden, en ben dan wel nieuwsgierig of de reden technisch/fysiek is of bureaucratisch. En ook of het wel of niet alsnog werkt bij de 'verkeerde' instelling.

Maar ik snap dat @Taro daar niet (meer) zomaar mee wil experimenteren.

• Jan-tweak
Acidrain schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:58:
[...]

oeps, sorry, je hebt helemaal gelijk. :? 8)7 _/-\o_

in de zendure app staat echter dat je slechts één van de twee opties tegelijk kunt kiezen voor de functie van het off-grid WCD.
dat is dus of 1) een off-grid WCD waarbij stroom vanuit de batterij richting de aangesloten verbruiker(s) gaat.
of
2) dat je aan het off-grid WCD een AC gekoppelde mocroomvormer plaatst en dan dus stroom richting de batterij laat gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U-EzMPbTAIfZws5_j5PYCTnPdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKKnRfyyzkSTQJKWmq45RXbj.jpg?f=fotoalbum_large
De vraag is echter of een micro-omvormer in eiland modus kan werken of dat deze eigenlijk wel een werkende netaanbinding moet hebben, dat zal waarschijnlijk per micro-omvormer anders zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 27-11-2025 12:44 ]

• Acidrain
Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:39:
[...]

[...]

in de zendure app staat echter dat je slechts één van de twee opties tegelijk kunt kiezen voor de functie van het off-grid WCD.
dat is dus of 1) een off-grid WCD waarbij stroom vanuit de batterij richting de aangesloten verbruiker(s) gaat.
of
2) dat je aan het off-grid WCD een AC gekoppelde mocroomvormer plaatst en dan dus stroom richting de batterij laat gaan.
[Afbeelding]
En wat staat er bij de i van slimme modus, dat is de modus waar @geert1992 het over heeft. Kun je dan wel beide doen?

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 11:15
Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:07:
[...]
wat ik eigenlijk mis, sorry als ik het verkeerd heb gelezen, is hoe zit je dagelijks sluipverbruik (dat is de tijd dat je geen of onvoldoende PV opbrengst hebt (avond, nacht)) er uit, en dan eigenlijk mn op het begin en eind van het zonnige seizoen (dus maart-april en augustus-spetember en mogelijk zelfs oktober), wat dat sluipverbruik is dan eigenlijk ook direct je ideale capaciteit waardoor je tussen 200-250 dagen in het jaar op NOM kunt komen. en ja, in mid-zomer heb je dan natuurlijk al te veel.
De tweede factor is dan hoeveel verbruik heb je tijdens de dure tijdstippen in de winter, tus tussen 7:00 - 10:00 en van 16:00 tot circa 22:00 uur. mogelijk dat je daardoor net één module hoger kunt gaan zitten.
Wat betreft 'energie' is misschien handig om het verschil van de dagelijkse kWh waardes te nemen als basis van de berekening, en te vermenigvuldigen met 1,3 voor het rendement en minimaal 10% SOC. (data van de <mijn.energie> pagina van de leverancier?).
Voor 'vermogen' (800W 'plug-in' of 3600W 'vaste aansluiting', en het aantal batterijen in parallel, moet je minuten waardes hebben).

Zit je net op het randje van de grootte van een batterij module dan is de vraag of die €600/batterij de moeite waard is voor een extra 50 kWh/jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWr3CLMR83MdKSI3pzAMDsVPLIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkW8zGn0tI8qC93AdU88aZYd.png?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
Acidrain schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:44:
[...]

En wat staat er bij de i van slimme modus, dat is de modus waar @geert1992 het over heeft. Kun je dan wel beide doen?
volgens mij niet, want daar staat alleen dat als je de modus micro-omvormer gebruikt de WCD niet automatisch wordt uitgeschakeld, terwijl in de off-grid modus je twee opties hebt, continu aan of automatisch uit na 2 uur er geen belasting is geconstateerd door de Zendure.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFb6o8RmifIomDjigl7q39Ooq3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJum6Wh99EtHuqClLO3BIv7I.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
HenkS_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:44:
[...]

Wat betreft 'energie' is misschien handig om het verschil van de dagelijkse kWh waardes te nemen als basis van de berekening, en te vermenigvuldigen met 1,3 voor het rendement en minimaal 10% SOC. (data van de <mijn.energie> pagina van de leverancier?).
Voor 'vermogen' (800W 'plug-in' of 3600W 'vaste aansluiting', en het aantal batterijen in parallel, moet je minuten waardes hebben).
klopt, ik was vergeten de RTE hierin te betrekken, bedankt voor de nuttige aanvulling. wat ik hier lees zou je van een gem. RTE van 83% uit kunnen gaan.
Zit je net op het randje van de grootte van een batterij module dan is de vraag of die €600/batterij de moeite waard is voor een extra 50 kWh/jaar.
[Afbeelding]

• Jan-tweak
a2aan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:09:
[...]

Ah, duidelijk verhaal! Maar @geert1992 schrijft in deze post het tegenovergestelde. Is het een relatief nieuwe versie (van smartphone app, 2400AC firmware, of zelfs een specifieke combinatie) waarin je voor de noodstroomuitgang expliciet moet kiezen tussen opladen of ontladen?
juist, maar juist dat zie ik dus bij mijn nieuwe Zendure dus wel, je moet kiezen tussen deze twee opties, waarbij je de eerder omschreven optie blijkbaar niet meer werkt. Ik vraag me zo wie zo af als je geen net meer hebt of je micro-omvormer dan ook nog wel kan werken, daarvoor heb je namelijk een speciale eiland modus nodig, geen idee of dat bij elke micro-omvormer ook aanwezig is.
Ik zou dat wel een teleurstellende beperking vinden, en ben dan wel nieuwsgierig of de reden technisch/fysiek is of bureaucratisch. En ook of het wel of niet alsnog werkt bij de 'verkeerde' instelling.

Maar ik snap dat @Taro daar niet (meer) zomaar mee wil experimenteren.

• Acidrain
Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:54:
[...]
juist, maar juist dat zie ik dus bij mijn nieuwe Zendure dus wel, je moet kiezen tussen deze twee opties, waarbij je de eerder omschreven optie blijkbaar niet meer werkt. Ik vraag me zo wie zo af als je geen net meer hebt of je micro-omvormer dan ook nog wel kan werken, daarvoor heb je namelijk een speciale eiland modus nodig, geen idee of dat bij elke micro-omvormer ook aanwezig is.

[...]
Check, hoe ik de plaatjes interpreteer. Optie 1 is off-grid en hier kun je dus een koelkast/lamp/whatever mee voeden maar sluit niet uit dat je micro omvormer gewoon werkt want de offgrid poort maakt zelf een sinus waar je micro-omvormer mee kan syncen.

Optie 2 is voor micro-omvormer die ook kan terugleveren naar het net. Dus de AC-kabel van de 2400AC moet in de wcd en de offgrid poort maakt zelf geen sinus maar geeft de sinus van de wcd (het net) door waar de micro-omvormer mee kan syncen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:49:
[...]

volgens mij niet, want daar staat alleen dat als je de modus micro-omvormer gebruikt de WCD niet automatisch wordt uitgeschakeld, terwijl in de off-grid modus je twee opties hebt, continu aan of automatisch uit na 2 uur er geen belasting is geconstateerd door de Zendure.
[Afbeelding]
Deze schermen zijn verre van consistent. Er wordt gesproken over een eco modus die je zou kunnen selecteren, maar vervolgens heb ik alleen een toggle om slimme modus aan of uit te zetten.

Het off grid stopcontact aan laten staan kost overigens ook enkele watts.

• Acidrain
MikeyMan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:59:
[...]

Deze schermen zijn verre van consistent. Er wordt gesproken over een eco modus die je zou kunnen selecteren, maar vervolgens heb ik alleen een toggle om slimme modus aan of uit te zetten.

Het off grid stopcontact aan laten staan kost overigens ook enkele watts.
ik gok dat slimme modus de eco modus is en die zet de poort dus uit als hij niets detecteert. Maar inderdaad Zendure is hierin heel verwarrend. Misschien als je hem in het Engels zet is het beter vertaald door ze.

• a2aan
  • Nu online
Acidrain schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:59:
Optie 2 is voor micro-omvormer die ook kan terugleveren naar het net. Dus de AC-kabel van de 2400AC moet in de wcd en de offgrid poort maakt zelf geen sinus maar geeft de sinus van de wcd (het net) door waar de micro-omvormer mee kan syncen.
Dit klinkt aannemelijk, maar zou ik wel héél jammer vinden, want het zou betekenen dat je de batterij niet meer kan opladen met een micro-omvormer tijdens een stroomstoring. Tenzij je een tweede AC-2400 gebruikt om de sinus te maken.

Dit haalt, als het nu inderdaad zo werkt, een van de (voor mij) aantrekkelijkste features weg, terwijl het eerst wel leek te kunnen.

Of was netspanning altijd al een voorwaarde om via de noodstroomuitgang te kunnen laden? @Taro Weet jij dat nog van je eerdere tests?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acidrain schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:03:
[...]

ik gok dat slimme modus de eco modus is en die zet de poort dus uit als hij niets detecteert. Maar inderdaad Zendure is hierin heel verwarrend. Misschien als je hem in het Engels zet is het beter vertaald door ze.
Volgens mij gaat ie na twee uur niet uit. Nog eens proberen.

Had me handiger geleken als ie gewoon een hardware button had om als backup te functioneren.
a2aan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:06:
[...]

Dit klinkt aannemelijk, maar zou ik wel héél jammer vinden, want het zou betekenen dat je de batterij niet meer kan opladen met een micro-omvormer tijdens een stroomstoring. Tenzij je een tweede AC-2400 gebruikt om de sinus te maken.

Dit haalt, als het nu inderdaad zo werkt, een van de (voor mij) aantrekkelijkste features weg, terwijl het eerst wel leek te kunnen.

Of was netspanning altijd al een voorwaarde om via de noodstroomuitgang te kunnen laden? @Taro Weet jij dat nog van je eerdere tests?
De 2400AC genereert zelf een 50Hz sinus voor de noodstroomuitgang, als je daar een micro-omvormer op aansluit zal die denken dat er net/grid is en dus gewoon werken.

Ik overweeg de 3x4 stopcontacten op de off-grid uitgangen te plaatsen, dan kan ik daar in noodgevallen de SF800's en andere apparaten op aansluiten. Ik weet 99.9% zeker dat dit nog gewoon werkt.

• Acidrain
a2aan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat optie 1 kan wat jij (en ik) wil.
Voorwaarde is denk ik wel dat de ac kabel van de zendure is losgekoppeld van de wcd.

Maar ik snap ook dat eigenlijk niemand de garantie van Zendure wil testen om dit voor ons te bevestigen :>

• Acidrain
Taro schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:28:
[...]

De 2400AC genereert zelf een 50Hz sinus voor de noodstroomuitgang, als je daar een micro-omvormer op aansluit zal die denken dat er net/grid is en dus gewoon werken.

Ik overweeg de 3x4 stopcontacten op de off-grid uitgangen te plaatsen, dan kan ik daar in noodgevallen de SF800's en andere apparaten op aansluiten. Ik weet 99.9% zeker dat dit nog gewoon werkt.
En zou je dan optie 1 voor gebruiken gok ik? Want optie 2 vereist dat de ac kabel van de zendure in een actieve wcd zit.

• a2aan
  • Nu online
De grote vraag is dus: als je voor 'optie 1' kiest, de gewone AC-aansluiting loskoppelt, en via de noodstroomuitgang met een micro-omvormer gaat leveren, of de batterij dan oplaadt, of niet.

Optie 1 lijk je nodig te hebben om een sinus te genereren, die de micro-omvormer nodig heeft om te kunnen produceren, maar vervolgens wil je de batterij gebruiken om de mismatch tussen productie (van de micro-omvormer) en consumptie (van de koelkast en de CV-ketel, die ik óók aan de noodstroomuitgang wil hangen) te balanceren. Liefst twee kanten op!

Edit: ik zou het jammer vinden als dit door een softwareupdate onmogelijk is gemaakt, maar misschien was dit altijd al onmogelijk, en reflecteren de nieuwe opties nu juist beter wat er technisch/fysiek mogelijk is?

[ Voor 16% gewijzigd door a2aan op 27-11-2025 14:22 ]

Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:39:
[...]

[...]

of
[Afbeelding]
De vraag is echter of een micro-omvormer in eiland modus kan werken of dat deze eigenlijk wel een werkende netaanbinding moet hebben, dat zal waarschijnlijk per micro-omvormer anders zijn.
Ze geven inderdaad aan dat je moet kiezen, maar de enige keuze die ik kan maken is Smart Mode, en daarna Eco of Normal Mode. Wel zie je daaronder een output staan. Volgens mij betekent Smart Mode dat het systeem dit automatisch detecteert.

Ook in HA heb je geen keuze input/output:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9Eck7pdIWPpSCgMnJg98TNPbLw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ONdxDd1VfHW4i1UOpVsSSBxL.png?f=user_large

5200wp SolarEdge - 11,52KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• bilgy_no1
Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:07:
[...]

[...]

Ik verwacht dat de HAL ( dat is dus een vluchtweg) geen goede plaats is voor een Zendure of welke ander PiB dan ook, deze dingen moet je uit een vluchtweg, woonkamer en of slaapkamer houden. Daarbij heb moet deze dus ook een redelijke ventilatie hebben, dus ook de meterkast is hiervoor ongeschikt.

[...]
komt dat overeen met het eerder hierboven door mij aangehaalde capaciteitsberekening?

[...]
wil je twee Zendures plaatsen dan heb je dus eigenlijk ook twee apparte goepen (ik zou hier dus ook alamats gebruiken ipv IA, vooral om deze onafhankelijk van andere groepen te houden).
ik zou echt eerst eens kijken naar je echt benodigde capaciteit anders loop je al heel snel de kans dat een groot deel van je batterijen geduurende het jaar helemaal niets kunnen doen (bedenk dat handelen na 2026 er helemaal anders gaat uitzien en je mogelijk daar geen grote winsten meer uit kunt gaan halen)
Mijn idee van Zendure (tenminste dat is mijn beeld) is juist dat je klein kunt beginnen en dan kijkend wat je echt nodig gaat hebben de PiB met en met naar je echte behoefte kunt uitbreiden.

[...]
lijkt me andere prijsklasse, kijk maar bv bij Quatt, daar zie je wat de installatie (bij hun zie je een all-in prijs) kost, en die moet je dus ook kunnen plaatsen.

[...]
Dank voor je uitgebreide reactie!

Sluipverbruik: Ik zie 's nachts een verbruik van ongeveer 150-200 W, maar dat schommelt een beetje. Grootste deel daarvan is de ventilatie van de WTW die dan op een laag pitje draait. Ook draait de vaatwasser meestal in de nacht. In een zomernacht is er misschien 6-7 uur te weinig PV om dat af te dekken + de vaatwasser is dat ongeveer 2,5 kWh. Maar met een airco erbij verandert dat. Als die 1 kW trekt gedurende de nacht is het al eerder 10,5 kWh bij elkaar. Eventueel kan ik ook de 300L boiler op laten warmen met de warmtepomp, maar dat zou logischer zijn om dat overdag te doen, zeker als ik nog PV-vermogen boven de 2,4 kW overhoud.

Winter: in de winter op die tijdstippen zit juist ook wat meer verbruik: 's morgens opstaan, eitjes koken, douchen, etc. Samen tussen 6-10 uur vaak 5 kWh. 's Avonds het eten koken, TV aan. Dan kan het op 5-10 kWh uitkomen. Ondertussen draait in de winter ook de warmtepomp door. Dat zal de grootste hap zijn van deze getallen.

Qua vermogen lijkt 1 hoofd-unit dus OK. ik zie ook weinig momenten in de afgelopen maand met meer dan 2,4 kWh verbruik in een uur, behalve wanneer ik de auto oplaad. Deze maand in totaal 18 uur, maar het merendeel daarvan is ook niet meer dan 3 kWh in een uur.

Dan is de vraag 1x3 of 1x4...
Met 2,4 kW en 3 batterijen is de C 3,6. Met 4 batterijen is dat 4,8. Voor de levensduur van de batterij zou dat beter zijn. Ook zijn er uiteraard wat laadverliezen en moet je met goed batterijmanagement proberen om volledige ontlading te voorkomen, waardoor niet de volledige capaciteit beschikbaar is.

Ik zou nu kunnen beginnen met 1x3, maar een extra batterij is nu EUR 849 en normaal EUR 1399. Nu staat er ook nog een extra korting bij van 10%. Dan komt de kWh prijs dus op EUR 269 bij 1x4 met gratis P1 meter (totaal EUR 3101).

Dank ook voor de tip over de hal. Idee was inderdaad om daar een geventileerde kast omheen te maken icm de ventilator, met het idee dat de warmte van de batterij dan het onverwarmde voorportaal een beetje verwarmt. Ook vanuit het idee dat LFP batterijen minder brandbaar zijn dan NMC. Maar helder als dat beter niet daar staat.

Alternatief kan deze ook in de voortuin staan. Daar ligt al bekabeling naar een vrije groep die ik eenvoudig kan verlengen naar een goede plaats voor de batterij. Die staat dan ook dichtbij een wifi access point (andere kant van de buitenmuur).

Buiten de voordeur lijkt dus het beste. Nu kan ik alleen niet goed vinden of er dan nog een afdakje boven moet om tegen direct zonlicht te beschermen.

Ik neig nu dus naar:
1x4 systeem
plaatsen in de voortuin, eventueel met een afdakje erboven tegen direct zonlicht
Aansluiten op de aparte groep waar dan de IA vervangen moet worden door de Alamat B16. Of hoeft dat alleen bij plaatsing van meerdere systemen op aparte groepen?

Zit ik zo dan goed?
Nogmaals dank!

• bilgy_no1
HenkS_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 12:44:
[...]

[Afbeelding]
Ik snap niet wat je precies bedoelt met "het verschil van de dagelijkse kWh-waardes"?

Bedoel je dan het verschil tussen het totale verbruik tussen dagen, of juist het verschil tussen opwekking overdag en verbruik 's nachts binnen een etmaal?

• Jan-tweak
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:19:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie!

Sluipverbruik: Ik zie 's nachts een verbruik van ongeveer 150-200 W, maar dat schommelt een beetje. Grootste deel daarvan is de ventilatie van de WTW die dan op een laag pitje draait. Ook draait de vaatwasser meestal in de nacht. In een zomernacht is er misschien 6-7 uur te weinig PV om dat af te dekken + de vaatwasser is dat ongeveer 2,5 kWh. Maar met een airco erbij verandert dat. Als die 1 kW trekt gedurende de nacht is het al eerder 10,5 kWh bij elkaar. Eventueel kan ik ook de 300L boiler op laten warmen met de warmtepomp, maar dat zou logischer zijn om dat overdag te doen, zeker als ik nog PV-vermogen boven de 2,4 kW overhoud.
even nog een verduidelijking van wat ik bedoel. hier twee voorbeelden van mijn eigen verbruik op een dag de één is op 15 april en de ander op 15 september 2025.
in beide zie je dat vrijwel overdag het normale verbruik door zonnestroom van je PV wordt afgedekt en zelfs nog veel richting net gaat.
april was mijn sluipverbruik dus slechts 3,3 kWh en in september 4 kWh, terwijl april 5,9 kWh van de PV stroom eigenverbruik was en 10,4 kWh richting net gaat.
in september had HW een foutje, dus het eigen verbruik was toen ook erg klein (vakantie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE_8z417n8rRT3IwTkO4O9NEdPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Pat1qVZcUxCZgqa8S0FKbiL.jpg?f=fotoalbum_large
de volgende dag in april een vergelijkbaar beeld.
dus stel je hebt 4 zendure cellen (AB3000x) = 11,5 kWh , daar zou ik op 15-4 10,4 kWh kunnen laden (de die die avond en nacht ) zou ik circa 3,5 kWh kunnen ontladen, dat maakt weer ruimte van circa 4,2 (ivm RTE) en je hebt dus slechts nog voor circa 5,2 kWh ruimte over omdat je batterij nog steeds met 6,5 kWh gevuld is.
nu denk ik niet dat een airco in de avond/nacht tijdens de zomer/voor en najaar 1 kWh verbruikt, deze zet je veelal ivm het geluid op sille modus ( die van mij verbruikt hier bij circa 250Wh), in een avond/nacht is dat dus hooguit 2 kWh voor de hele nacht. De vraag is of je die zelfs de hele nacht laat draaien.

uit bovenstaand zie je dus dat 4 units eigenlijk al te veel is, streven is om aan het begin van de ochtend als de PV weer voldoende produceert je batterij eigenlijk leeg is, hierbij heb je ook nog de grens van max 10% ontladen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReFYsguIWosTTMHqESojm1V965g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEgr6rAj7ITEJ13kiCPh4PCl.jpg?f=fotoalbum_large
Winter: in de winter op die tijdstippen zit juist ook wat meer verbruik: 's morgens opstaan, eitjes koken, douchen, etc. Samen tussen 6-10 uur vaak 5 kWh. 's Avonds het eten koken, TV aan. Dan kan het op 5-10 kWh uitkomen. Ondertussen draait in de winter ook de warmtepomp door. Dat zal de grootste hap zijn van deze getallen.
bij mij is het probleem dat op het moment dat bij mij de warmtepomp aan gaat er nog nauwelijks PV opbrengst over blijft die richting de batterij kan.
Je kunt eigenlijk dan alleen nog je batterij vullen met goedkope stroom mbv een dynamisch tarief.
Qua vermogen lijkt 1 hoofd-unit dus OK. ik zie ook weinig momenten in de afgelopen maand met meer dan 2,4 kWh verbruik in een uur, behalve wanneer ik de auto oplaad. Deze maand in totaal 18 uur, maar het merendeel daarvan is ook niet meer dan 3 kWh in een uur.

Dan is de vraag 1x3 of 1x4...
Met 2,4 kW en 3 batterijen is de C 3,6. Met 4 batterijen is dat 4,8. Voor de levensduur van de batterij zou dat beter zijn. Ook zijn er uiteraard wat laadverliezen en moet je met goed batterijmanagement proberen om volledige ontlading te voorkomen, waardoor niet de volledige capaciteit beschikbaar is.
ik zou eigenlijk hier met 1*3 beginnen, het zou echt gek moeten lopen zou je hier niet voldoende aan hebben, hou met name rekening dat tijdens de zomer de waarden nog veel slechter zullen worden.
Als blijkt dat je toch beter, en dan mn door je duur verbruik tijdens de winter in combinatie met een dynamisch tarief je toch te weinig capaciteit hebt kun je nog altijd er één unit bijkopen.
zendure.nl heeft op dit moment, kijk maar bij pepper leuke aanbieding ivm black friday.
Ik zou nu kunnen beginnen met 1x3, maar een extra batterij is nu EUR 849 en normaal EUR 1399. Nu staat er ook nog een extra korting bij van 10%. Dan komt de kWh prijs dus op EUR 269 bij 1x4 met gratis P1 meter (totaal EUR 3101).

Dank ook voor de tip over de hal. Idee was inderdaad om daar een geventileerde kast omheen te maken icm de ventilator, met het idee dat de warmte van de batterij dan het onverwarmde voorportaal een beetje verwarmt. Ook vanuit het idee dat LFP batterijen minder brandbaar zijn dan NMC. Maar helder als dat beter niet daar staat.

Alternatief kan deze ook in de voortuin staan. Daar ligt al bekabeling naar een vrije groep die ik eenvoudig kan verlengen naar een goede plaats voor de batterij. Die staat dan ook dichtbij een wifi access point (andere kant van de buitenmuur).

Buiten de voordeur lijkt dus het beste. Nu kan ik alleen niet goed vinden of er dan nog een afdakje boven moet om tegen direct zonlicht te beschermen.

Ik neig nu dus naar:
1x4 systeem
plaatsen in de voortuin, eventueel met een afdakje erboven tegen direct zonlicht
Aansluiten op de aparte groep waar dan de IA vervangen moet worden door de Alamat B16. Of hoeft dat alleen bij plaatsing van meerdere systemen op aparte groepen?
wil je de Zendure gebruiken buiten zijn standaard 800W limiet heb je gewoon een eigen groep nodig die ook alleen voor de battrij gebruik gaat worden, eventueel een tweede Zendure heeft dan ook weer een eigen groep nodig.
ondanks dat de unit buiten mag staan, hij heeft IP65, dus hij heeft wel een bescherming nodig tegen direct regeninslag, dat zie je ook in de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MxYLzITXkpZuU6dy_gzePRKTv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xLOIvh2SUXovBzGk3n5PpP3.png?f=fotoalbum_large
Zelf zou ik deze, zeker ook met de diefstalgevoeligheid zeker niet buiten in de voortuin neer zetten, dat is meer een uitnodiging om heel snel van je dure Zendure af te komen.
Waarom zet je deze niet bv in je garage neer ?
Zit ik zo dan goed?
Nogmaals dank!

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 27-11-2025 16:50 ]

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-03 11:15
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:22:
[...]

Ik snap niet wat je precies bedoelt met "het verschil van de dagelijkse kWh-waardes"?

Bedoel je dan het verschil tussen het totale verbruik tussen dagen, of juist het verschil tussen opwekking overdag en verbruik 's nachts binnen een etmaal?
Het verschil tussen de 'aankoop' en 'teruglever' tellers van de kWh-meter, je kunt niet meer opslaan in de batterij dan wat de PV 'terug' levert (winter), en je hoeft niet meer op te slaan dan wat je in de zomer verbruikt.

In mijn grafiek zou een SF800 + 1 batterij (3,4 kWh effectief) ongeveer 95% van alle gevallen afdekken, om ook die 10 dagen >3,5 kWh volledig af te dekken (extra 0,7 kWh/dag) zou het me €700 voor een extra batterij kosten.

Edit: er van uitgaande van dat 800W voldoende is, die 2 minuten 1500W van de espresso machine maak ik me niet druk over.

[ Voor 7% gewijzigd door HenkS_ op 27-11-2025 16:50 ]

• hjw-001
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:03
Voor de mensen die de aanschaf overwegen Reichelt Elektronik biedt de AB3000X nu voor €609.07 aan. Solarflows ook in de aanbieding. Goedkoper dan de officiele webshop..

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 14:12
hjw-001 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:52:
Voor de mensen die de aanschaf overwegen Reichelt Elektronik biedt de AB3000X nu voor €609.07 aan. Solarflows ook in de aanbieding. Goedkoper dan de officiele webshop..
Goed gevonden.

Micro omvormer is 412,81. (Wel rekening houden met verzendkosten)
combinatie met losse batterij is een optie. maar er moet nog wel een P1 meter bij.
Is not steeds wel wat voordeliger.

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:28
Bij Techpunt 2.337,30 EUR voor de omvormer + 3x batterij + P1-meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXD-4deFw7pmSFl41cELlzTqp5I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RqL59CQG2IYpVdmpmYOY8Sf.png?f=fotoalbum_large

Of zou het een fout zijn dat je de P1-meter erbij krijgt? Op de Zendure-website zelf is het pakket met 3 batterijen het enige waar de meter niet bijzit, wellicht slecht overgenomen? :)

Bij Reichelt zitten we op 2.287,21 EUR maar dan zonder P1-meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBOPOUOrsi_qmaCYVr317WyHL7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xyg7NUDwU1H3Zi2hg39IBGkd.png?f=fotoalbum_large

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:03
Techpunt is een heel goede deal. Er staat preorder. Maar geen datum van levering

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-03 19:22
wallieweb schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:23:
Techpunt is een heel goede deal. Er staat preorder. Maar geen datum van levering
Ze hanteren zo te zien dezelfde prijs als Zendure op hun eigen site aanbied (beide shops gebruiken de kortingscode zendure10 voor 10% extra korting).

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:28
samvdheijden schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:25:
[...]

Ze hanteren zo te zien dezelfde prijs als Zendure op hun eigen site aanbied (beide shops gebruiken de kortingscode zendure10 voor 10% extra korting).
Alleen beweren ze dus wel de P1-meter toe te voegen in de bundel met 3 batterijen.
Vraag me af of het een fout is. Winkel heeft nogal wat twijfelachtige reviews ook.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — VW ID.4

• wallieweb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:03
Ik zie het, techpunt stond bij mij zakelijk in mijn winkelmandje, dus ik zag de prijs ex btw. Mijn fout.
Ik vergelijk wel met de Belgische aanbieding en die kost 2866 euro zonder P1 met 3 batterijen.

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:20
Ik heb de vraag rondom het wel of niet offgrid tegelijkertijd kunnen laden gesteld aan zendure support en dit is het antwoord dat ik kreeg. Dus het wordt een soort van experimenteel gestest denk ik (of daar bedoelen ze Taro's experiment mee).

Dear customer,

Surplus solar production charging the battery:
The current operational logic of the SF2400AC does not support simultaneous "charging + output" due to hardware limitations. The port supports only one function at a time (output OR micro-inverter charging). An external power strip solution for dual functionality is under experimental testing, but no ETA is provided.

Dark-start (black-start) function availability:
The SF2400AC can be manually powered on using battery power even when neither AC input nor solar panel (PV) input is connected. This design allows operation in off-grid situations. However, there is no specific mention of a dedicated dark-start function or future software updates for this feature.
If you have further questions or need clarification, feel free to ask!

Best Regards,
Zendure Support
This response is generated by AI.

(Dit is hoe ik de vraag geformuleerd heb:
code:
1
2
3
Is it possible, in a true off-grid situation, to use the inverter as a power output while simultaneously connecting up to 2000 watts of micro-inverters with solar panels? And if the load is lower than the solar production, can the surplus be used to charge the battery?

If so, is there already a dark-start (black-start) function available, or will this be provided through a future software update?

)

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ze bedoelen niets, want het is een AI-gegenereerd antwoord :)

Wat betreft werking zonder netspanning, dat kan ik bevestigen. Toen ik de 2400AC bovenop de batterij plaatste, ging deze direct aan, nog voordat ik enige kabel had aangesloten!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:20
Tsja daar kan ik niks aan doen, maar misschien kan de vraag nog eens opgegegooid worden door de leden hier die wat intensiever contact hebben met Zendure.

Mijn aanname: als je onder het vermogen blijft dat de micro-omvormers leveren gaat het sowieso werken. Ga je daar overheen dan moet de accu schakelen van input naar output en gaat dan snel genoeg en automatisch?

Voor mij nog een te nieuw speeltje om dat experiment mee te doen.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• bilgy_no1
Jan-tweak schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:42:
[...]
even nog een verduidelijking van wat ik bedoel. hier twee voorbeelden van mijn eigen verbruik op een dag de één is op 15 april en de ander op 15 september 2025.
in beide zie je dat vrijwel overdag het normale verbruik door zonnestroom van je PV wordt afgedekt en zelfs nog veel richting net gaat.
april was mijn sluipverbruik dus slechts 3,3 kWh en in september 4 kWh, terwijl april 5,9 kWh van de PV stroom eigenverbruik was en 10,4 kWh richting net gaat.
in september had HW een foutje, dus het eigen verbruik was toen ook erg klein (vakantie).
[Afbeelding]
de volgende dag in april een vergelijkbaar beeld.
dus stel je hebt 4 zendure cellen (AB3000x) = 11,5 kWh , daar zou ik op 15-4 10,4 kWh kunnen laden (de die die avond en nacht ) zou ik circa 3,5 kWh kunnen ontladen, dat maakt weer ruimte van circa 4,2 (ivm RTE) en je hebt dus slechts nog voor circa 5,2 kWh ruimte over omdat je batterij nog steeds met 6,5 kWh gevuld is.
nu denk ik niet dat een airco in de avond/nacht tijdens de zomer/voor en najaar 1 kWh verbruikt, deze zet je veelal ivm het geluid op sille modus ( die van mij verbruikt hier bij circa 250Wh), in een avond/nacht is dat dus hooguit 2 kWh voor de hele nacht. De vraag is of je die zelfs de hele nacht laat draaien.

uit bovenstaand zie je dus dat 4 units eigenlijk al te veel is, streven is om aan het begin van de ochtend als de PV weer voldoende produceert je batterij eigenlijk leeg is, hierbij heb je ook nog de grens van max 10% ontladen.
[Afbeelding]

[...]
bij mij is het probleem dat op het moment dat bij mij de warmtepomp aan gaat er nog nauwelijks PV opbrengst over blijft die richting de batterij kan.
Je kunt eigenlijk dan alleen nog je batterij vullen met goedkope stroom mbv een dynamisch tarief.

[...]
ik zou eigenlijk hier met 1*3 beginnen, het zou echt gek moeten lopen zou je hier niet voldoende aan hebben, hou met name rekening dat tijdens de zomer de waarden nog veel slechter zullen worden.
Als blijkt dat je toch beter, en dan mn door je duur verbruik tijdens de winter in combinatie met een dynamisch tarief je toch te weinig capaciteit hebt kun je nog altijd er één unit bijkopen.
zendure.nl heeft op dit moment, kijk maar bij pepper leuke aanbieding ivm black friday.

[...]
wil je de Zendure gebruiken buiten zijn standaard 800W limiet heb je gewoon een eigen groep nodig die ook alleen voor de battrij gebruik gaat worden, eventueel een tweede Zendure heeft dan ook weer een eigen groep nodig.

[...]
ondanks dat de unit buiten mag staan, hij heeft IP65, dus hij heeft wel een bescherming nodig tegen direct regeninslag, dat zie je ook in de handleiding.
[Afbeelding]
Zelf zou ik deze, zeker ook met de diefstalgevoeligheid zeker niet buiten in de voortuin neer zetten, dat is meer een uitnodiging om heel snel van je dure Zendure af te komen.
Waarom zet je deze niet bv in je garage neer ?

[...]
Ja OK helder. Ik had bij sluipverbruik de associatie met het stand-by verbruik van alles in huis. Maar het gaat dus om wat ik effectief nodig heb als de zon niet schijnt.

Het is inderdaad lastig om de behoefte van zomer én winter te matchen met dezelfde capaciteit batterij.

Zomer: geen/weinig opbrengst tussen 21:00 en 6:00 uur.
Sluipverbruik/ventilatie: 1,5-2 kWh
Vaatwasser: 1,5 kWh
Airco: 2 kWh
Totaal: 5 kWh
In 2026 nog teruglevering van het restant. Dat wordt vanaf 2027 minder lonen, maar ik zie juist vaak in augustus en september al aanzienlijke pieken rond 18:00 terwijl het overdag spotgoedkoop is.

8,64 kWh is effectief 7,7 kWh als ik 10% SOC als minimum hanteer. En met RTE komt er dan ongeveer 7 kWh uit voor iedere 8,6 kWh PV die richting de batterij gaat. Zo heel ruim bemeten is dat niet.

Winter:
Dan is de 11 kWh mooier om een paar dure uren te omzeilen qua netfname. Van de PV moet ik het dan inderdaad niet hebben...

Dan denk ik met de huidige prijzen maar direct die 4e unit erbij, tenzij Zendure regelmatig met soortgelijke prijzen komt.

Plaatsing in de garage gaat helaas niet lukken, want die heb ik niet... De voortuin is wel redelijk beschut en de batterijen komen dan achter de kliko's. Die 100+ kilo haal je ook niet zomaar weg denk ik dan... En ik kan er wel een afdakje/ombouwing voor maken waardoor het beschut is. Voor de installatie en connectiviteit is dat wel het makkelijkst.

Nog een nachtje over slapen en dan maar knopen doorhakken...

Nogmaals dank!

• bilgy_no1
HenkS_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:45:
[...]

Het verschil tussen de 'aankoop' en 'teruglever' tellers van de kWh-meter, je kunt niet meer opslaan in de batterij dan wat de PV 'terug' levert (winter), en je hoeft niet meer op te slaan dan wat je in de zomer verbruikt.

In mijn grafiek zou een SF800 + 1 batterij (3,4 kWh effectief) ongeveer 95% van alle gevallen afdekken, om ook die 10 dagen >3,5 kWh volledig af te dekken (extra 0,7 kWh/dag) zou het me €700 voor een extra batterij kosten.

Edit: er van uitgaande van dat 800W voldoende is, die 2 minuten 1500W van de espresso machine maak ik me niet druk over.
Ja in de winter wil ik juist de batterij opladen tegen lage tarieven en dan gebruiken op de dure momenten. Ik zie toch wel vaak pieken rond €0,35 of hoger en dalen rond €0,20. Als ik die afname verschuif levert 10 kWh dus €1,50 voordeel op op per cyclus en rekening houdend met RTE ongeveer €1,30.

Maar om dat te kunnen doen is 800W niet voldoende vermogen. Met 2400W kom ik dan wel een heel eind.

Het blijft een beetje lastig qua business case, maar ik kijk ook nog vooruit naar de dynamische nettarieven en dat ik volgend jaar nog kan profiteren van handelen op dynamische prijzen. Dan is van de €3100 alvast een eerste hap terugverdiend...

• samvdheijden
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-03 19:22
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:22:

Plaatsing in de garage gaat helaas niet lukken, want die heb ik niet... De voortuin is wel redelijk beschut en de batterijen komen dan achter de kliko's. Die 100+ kilo haal je ook niet zomaar weg denk ik dan... En ik kan er wel een afdakje/ombouwing voor maken waardoor het beschut is. Voor de installatie en connectiviteit is dat wel het makkelijkst.

Nogmaals dank!
Bouw er dan wel iets omheen wat stevig is, en op slot kan oid. Want je pakt de afzonderlijke delen natuurlijk gewoon per stuk uit elkaar. Dus je hoeft niet in 1x 100 kilo te tillen. Als iemand echt wil zit alles in minuten in een auto en is het weg.

Verder zit ik met dezelfde gedachte. Pak ik direct 4 accu's of test ik even met 3. En ik denk dat ik met de huidige prijzen maar direct voor 4 ga.

Succes met de beslissing iig!
samvdheijden schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:55:
[...]

Bouw er dan wel iets omheen wat stevig is, en op slot kan oid. Want je pakt de afzonderlijke delen natuurlijk gewoon per stuk uit elkaar. Dus je hoeft niet in 1x 100 kilo te tillen. Als iemand echt wil zit alles in minuten in een auto en is het weg.

Verder zit ik met dezelfde gedachte. Pak ik direct 4 accu's of test ik even met 3. En ik denk dat ik met de huidige prijzen maar direct voor 4 ga.

Succes met de beslissing iig!
@dotternetta zijn zenduric park oplossing zou ook een optie zijn. Stalen frame om je accu heen:).

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-04 22:18
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:32:
[...]

Ik zie toch wel vaak pieken rond €0,35 of hoger en dalen rond €0,20. Als ik die afname verschuif levert 10 kWh dus €1,50 voordeel op op per cyclus en rekening houdend met RTE ongeveer €1,30.
Voor investeringen in thuisbatterijen zie ik vaak dat men uitgaat van 6000 cycli als economische levensduur. Bij €3100 / (11kWh x 6000 ) kost je dat dus €0,046 per kWh die door je batterij gaat. In jouw voorbeeld wordt die €1,30 dan €0,84 wat het je oplevert.

Als je dat kunt combineren met meer PV zelf gebruiken (en dus minder energiebelasting betalen) wordt het interessanter.

• bilgy_no1
denneappel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:47:
[...]

Voor investeringen in thuisbatterijen zie ik vaak dat men uitgaat van 6000 cycli als economische levensduur. Bij €3100 / (11kWh x 6000 ) kost je dat dus €0,046 per kWh die door je batterij gaat. In jouw voorbeeld wordt die €1,30 dan €0,84 wat het je oplevert.

Als je dat kunt combineren met meer PV zelf gebruiken (en dus minder energiebelasting betalen) wordt het interessanter.
Ja dat klopt. Maar die €0,84 is dan wel de echte winst, want ook de afschrijving is er dan al vanaf... Enige is nog de opportunity cost van €3100 wat rendement op kan leveren als je het belegt...

• Jan-tweak
[...]

Ja OK helder. Ik had bij sluipverbruik de associatie met het stand-by verbruik van alles in huis. Maar het gaat dus om wat ik effectief nodig heb als de zon niet schijnt.

Het is inderdaad lastig om de behoefte van zomer én winter te matchen met dezelfde capaciteit batterij.

In 2026 nog teruglevering van het restant. Dat wordt vanaf 2027 minder lonen, maar ik zie juist vaak in augustus en september al aanzienlijke pieken rond 18:00 terwijl het overdag spotgoedkoop is.

8,64 kWh is effectief 7,7 kWh als ik 10% SOC als minimum hanteer. En met RTE komt er dan ongeveer 7 kWh uit voor iedere 8,6 kWh PV die richting de batterij gaat. Zo heel ruim bemeten is dat niet.

Winter:
Dan is de 11 kWh mooier om een paar dure uren te omzeilen qua netfname. Van de PV moet ik het dan inderdaad niet hebben...

Dan denk ik met de huidige prijzen maar direct die 4e unit erbij, tenzij Zendure regelmatig met soortgelijke prijzen komt.
ik verwacht, hoewel ik je daar geen garantie over kan geven, de prijzen in 2026 en 2027 nog wel eens (stevig) zullen gaan zakken, ik zelf heb bewust nu gekozen voor eerder een lagere capaciteit en later kan ik altijd nog bijgeplaatst worden, vergeet niet dat 200 euro prijsverlaging een grote impact heeft dan eé'n seizoen minder effectief laden.
wat ik zelf al eerder aangaf, ik zou eerder nu met 3 en mogelijk zelfs met 2 gaan starten en daarna zover noodzakelijk heb je altijd nog snel een batterij bijgekocht.
zou ik niet doen, kijk dan eerder nog of je binnen een geschikte plaats kunt vinden.
Je mag me gerust een DM sturen om mee te kijken wat een veilige plek voor je zendures zou kunnen zijn.

Nogmaals dank!

• cricque
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-03 20:23
[...]

Ik heb hier ook een airco met 2 buitenunits, 1ntje voor de master bedroom, mijn bureau en beneden en eentje voor 2 slaapkamers van de kids. Wij zetten die airco in de ochtend ergens aan op 24 graden en als de kids slapen zijn gaat deze uit. Zelfde bij ons en in mijn bureau en beneden. Wij hebben een redelijk "passief" huis, dus als je dat kan, kan je de airco in de nacht niet uitzetten ? Bij ons zoals je kan zien staat deze ook niet op standje "vriezer", maar gewoon aangenaam voor ons. Mijn vrouw klaagt in de zomer dat het te warm is, maar in de winter is het bij 23-24 graden "te koud" :). Ik zit met zo een gelijkaardige situatie, ik ga dus gewoon ac2400 met 2 batterijen bestellen. En heb ik er nadien nog eentje extra nodig volgende zomer, dan doen we er nog eentje bij. Dit is volgens mij ook de kracht van het systeem. Je kan het gemakkelijk uitbreiden en kan je nog zien wat je doet. Uiteraard zal de prijs na black friday weer stijgen, maar aangezien er wel weer nieuwere modellen op de wereld zullen komen, zal de prijs denk ik volgend jaar ietsje dalen. En ze zullen vast nog wel eens een promo doen. En anders wachten tot BF volgend jaar :)

De dingen waar ik naar gekeken heb is de zendure ac 2400/marstek venus en de homewizard (maar die valt dus af wegens 2 stopcontacten voor 2 batterijen en prijs). De marstek is goedkoper, maar het is per unit te nemen dus ga je van 5 naar 10, wat misschien teveel is. Hier kan je nog een tussenmaat bijzetten, en ook stel dat er een batterij niet meer werkt, dan hoop ik dat je die gewoon er tussenuit kan halen en je kan verder. All In one dingen zijn leuk, maar als er wat aan is, ben je de hele setup kwijt. Hier kan je misschien nog dingen laten werken.

pvoutput

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 01-04 22:39

R.K

Vraagje, ik krijg eerdaags een extra AB3000 batterij voor mijn Solarflow2400, Die heeft natuurlijk een andere lading dan de al aanwezige batterijen. Kan ik die batterij met een andere lading er gewoon bijzetten?
R.K schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:14:
Vraagje, ik krijg eerdaags een extra AB3000 batterij voor mijn Solarflow2400, Die heeft natuurlijk een andere lading dan de al aanwezige batterijen. Kan ik die batterij met een andere lading er gewoon bijzetten?
Ik zou je huidige set op 50 procent soc zetten, en dan je batterij toevoegen. Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Wat je wil voorkomen is grotere stromen tussen de accu's. meestal komen ze binnen tussen de +/-40-60 procent.

[ Voor 11% gewijzigd door geert1992 op 27-11-2025 23:34 ]

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-03 15:50
Hallo ik heb even een paar vragen.

Ik wil graag een zendure 2400ac met eventuele zonnepanelen extra 500wp x2 vgm is dit op te lossen met de extra micro omvormer van zendure.

Ik wil mijn thuisaccu slim aansturen (buiten de warmtepomp om) is dit mogelijk met zendure en home assistent.
0 op de meter

Ik heb nu 12 ampere aan zonnepanelen op 1 fasen is er een opsie dat als ik de zonnepanelen op fasen 1 heb aangesloten en daar nu 1kw trueg lever dat ik dan op fasen 2 en 3 500w kan laden? In 2 andere zendure 240ac Dan behoud je via de fasen som 0 op de meter.

Verder wil ik mijn accus in het tuinhuisje 10 meter weg vam de meterkast is dit een probleem met de regeling naar de accus toe?

[ Voor 12% gewijzigd door Jessy007 op 28-11-2025 07:28 ]

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:08
Om even aan te haken op de afschrijving na 6000 cycli. Ik snap dat je ergens vanuit moet gaan als je gaat rekenen. Maar wat die 6000 cycli betekent is dat na zoveel cycli de batterij nog ten minste 80% van zijn orginele capaciteit bezit. Je hebt na die 6000 cycli nog steeds een goed werkend product, zij het met wat minder opslagcapaciteit. Een berekening zoals ze in het bedrijfsleven doen met afschrijving (wat puur een boekhouding trucje is om te simuleren dat iets minder waard wordt na verloop van tijd en je dus niet constant de nieuwwaarde van iets op de balans hebt staan) doet wat mij betreft ook geen eer aan de daadwerkelijke kosten die de batterij maakt. Als in, de echte kosten zijn lager als je uitgaat van de verwachtte levensduur en niet de 6000 cycli. Ook omdat de batterijen een natuurlijke achteruitgang hebben qua capaciteit ongeacht of je de batterij actief gebruikt of niet.

Er wordt een flinke deel nuance overgeslagen met deze benadering. Er zal dus of met meer cycli met minder capaciteit of een restwaarde gerekend moeten worden. Een andere mogelijkheid is om te kijken naar de periode waarin je alles terug wil verdienen, hoeveel kWh je in die periode verwacht door de batterij te jagen en dan te bepalen wat de benodigde gemiddelde spread moet zijn. Als de benodige spread lager of gelijk aan is dan de besparing die je hebt door het ontlopen van een terugleverboete, goedkoper inkopen bij dynamisch en de vermindering van de belastingen heb je een goede case om de investering te maken.

Lang verhaal kort: even de aankoopprijs delen door 6000 cycli en de kWh van de batterij is veels te kort door de bocht.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jessy007 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:23:

Ik wil graag een zendure 2400ac met eventuele zonnepanelen extra 500wp x2 vgm is dit op te lossen met de extra micro omvormer van zendure.

Ik wil mijn thuisaccu slim aansturen (buiten de warmtepomp om) is dit mogelijk met zendure en home assistent.
0 op de meter

Ik heb nu 12 ampere aan zonnepanelen op 1 fasen is er een opsie dat als ik de zonnepanelen op fasen 1 heb aangesloten en daar nu 1kw trueg lever dat ik dan op fasen 2 en 3 500w kan laden? In 2 andere zendure 240ac Dan behoud je via de fasen som 0 op de meter.

Verder wil ik mijn accus in het tuinhuisje 10 meter weg vam de meterkast is dit een probleem met de regeling naar de accus toe?
Een van de redenen dat ik voor Zendure heb gekozen is juist omdat ze goed samenwerken met HA, zie: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

De P1 kijkt qua verbruik alleen naar de som van de fases en Zendure heeft een Lora P1 dingetje zodat je wat verder kan reiken qua signaal.

d:)b
Zoals anderen ook al aan hebben gegeven: Ga met Home Assistant aan de slag, bij HEMS zal je regelmatig moeten accepteren dat ie iets anders doet dan je verwacht.

bilgy_no1 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:38:
Hopelijk ben ik hier in het juiste topic...

Ik zie de BF aanbieding van Zendure en daarmee komt een thuisbatterij onder €300 per kWh. En met nog een jaar salderen (en dus nog een jaar kunnen handelen op dynamische tarieven) zou dat interessant kunnen zijn.

Mijn situatie:

Die maximale opbrengst is typisch in de zomer terwijl het verbruik per dag dan gemiddeld 5-10 kWh is, uiteraard veel meer als ik de EV oplaad. We overwegen om airco's te laten installeren wat nog een paar kWh extra verbruik geeft op de warmste dagen.

In de winter als de warmtepomp vlop draait hebben we dagen met 20-30 kWh verbruik en amper PV opbrengst.

Ik zou voor 2x3 gaan, dan heb je meer vermogen beschikbaar om eventueel ook de EV iets uit de accu's te laden. En dan inderdaad op 2 aparte groepen aansluiten.

a2aan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:48:
[...]

Ik had natuurlijk geen + en - moeten gebruiken, maar het voelde op dat moment als een snelle makkelijke manier om input/output te benoemen :)

Acidrain schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:33:
[...]

En zou je dan optie 1 voor gebruiken gok ik? Want optie 2 vereist dat de ac kabel van de zendure in een actieve wcd zit.
Het systeem kiest zelf welke optie het betreft. Het is of invoer of uitvoer.
mjjveldt schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:00:
Tsja daar kan ik niks aan doen, maar misschien kan de vraag nog eens opgegegooid worden door de leden hier die wat intensiever contact hebben met Zendure.

Mijn aanname: als je onder het vermogen blijft dat de micro-omvormers leveren gaat het sowieso werken. Ga je daar overheen dan moet de accu schakelen van input naar output en gaat dan snel genoeg en automatisch?

Voor mij nog een te nieuw speeltje om dat experiment mee te doen.
Ik zal deze inderdaad even bij mijn contactpersoon neerleggen.

Jessy007 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:23:

Ja, check voor de zekerheid wel even max A/V van de panelen, maar zou normaal gesproken inderdaad moeten kunnen met de SF800 op de off-grid uitgang.
0 op de meter

Dat is prima, gebruik wel kabels met voldoende dikte, bijv. 4mm2.

Pagina: 1 ... 145 ... 211 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Algemene en uitgebreide vragen, NEN1010 discussies, etc. mbt elektrische installaties die los staan van Zendure horen in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.