Heb je ook een vergelijk met de Zendure P1?bert pit schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:21:
[...]
Ik heb er al een maar kan bevestigen dat dit prima werkt.
heel even, ten minste zo als ik dat zelf zie:basset schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:29:
[...]
Ik zit nu in een staffel 2100kwh salderen en betaal maandelijks 17 euro "boete" dat is 220 per jaar ongeveer, als ik ongeveer 50% daar van kan afvangen is de boete wellicht de helft en 1000 x 22cent = 220 euro. Reken ik goed dat dat ongeveer 300 euro is? zo uit de losse pols. Dan zou het idd interessant kunnen zijn, mits ik dat red met "maar" 2 x 1.9kwh
Even snel uit de losse pols berekent er van uitgaande dat ik dat percentage redt met 3.8 kwh. En dat betwijfel ik
1) kijk wat je gemiddeld sluipverbruik in de maand april en september is, kijk mn ook of er een duidelijk verschil tussen de eerste twee weken is en de laatste twee weken van die maand en kijk welke van die twee het dichste bij komt met de beschikbare capaciteit van de PIB naar jouw keuze.
Als ik naar mijn eigen gegevens kijk zit ik dan tussen 4 en 5 kw in september, waarbij ik de pieken die je soms kunt zien maar even niet laat meetelen. en in april zie ik vrijwel dezelfde cijfers, kijk dan ook of je zonnepanelen in die zelfde periode ook deze vermogens nog kunnen leveren (kijk dan naar wat je terugleverd en niet naar je opbrengst !)
Dit als uitgangspunt nemen zul je ook zien dat mn tijdens de zomer je duidelijk minder sluipverbruik hebt, ook omdat die periode in een dag gewoon korter is. bij mij is dat gem. circa 1 kWh per dag minder.
Je besparing zal dus circa 3 maanden 3 kWh bedragen en circa 3 maanden 4 kWh, waarbij je in de maand maart en oktober ook nog op deze 4 kWh zou kunnen zitten, dus totaal 5 mnd met circa 4 kWh per dag.
Totaal kom je dan uit op een besparing van circa 900-1000 kWh die je dus minder terugleverd en daarbij deze ook nog eens zelf verbruikt, Zolang je echter binnen de sladering blijft heeft dat eigenlijk geen effect.
Hou bij deze berekening ook rekening met de RTE, stel dat deze 80% bedraagd en je gemiddeld benodigd batterijvermogen 4 kWh bedraagd wordt je effectieve batterijvermogen dus (4 kWh / 80 (RTE)) *100 = 5 kWh. je batterij zal dus minimaal 5 kWh moeten zijn.
Bij een Zendure AB3000X die elk 2,88 kWh heeft is dat dus 5,76 en dus boven de genoemde minimale 5 kWh en hier dus de juiste keuze, een enkele 2,88 kWh is hierbij dus te klein.
Ik ga die deze week installeren, maar ik vrees dat de zon op dit moment niet echt veel wil meewerken, zeker als ik kijk wat ik de afgelopen week aan overtollig vermogen vanuit de PV heb weten te vangen, dat kun je eerder in mW als in kW uitrekenen.Polvo176 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:05:
[...]
Heb je ook een vergelijk met de Zendure P1?
Het enige wat mij wel binnenvalt is welke versie van DSMR heb je, vanaf DSMR5.x worden de gegevens per seconde (stroom) via de P1 verzonden.
Interessant. Met coupon code wattschmiede nog 5% korting, dat maakt de zending weer een stuk goedkoperGamer schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:03:
Leuke deal hier:
https://www.offgridtec.co...0x-expansion-battery.html
Te vroeg gekocht vorige week
Betere prijzen dan op de Zendure website, verzending is wel duur!
Potver, vorige week gekocht in DE voor 1399. Uiteindelijk toch te vroeg gepiekt met nu al 200 euro daling. Geeft wel aan hoeveel marge er op deze producten nog zit normaliter. Verrast ook niet als je ziet hoeveel digital marketing er tegenaan gegooid wordt - denk dat de acquisition costs (CAC) zo maar richting de 100 euro lopen.Supahted schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:12:
[...]
Interessant. Met coupon code wattschmiede nog 5% korting, dat maakt de zending weer een stuk goedkoper. Iemand ervaring met deze shop en levering?
Als iemand nog een setje vanuit Duits adres wil hebben - feel free to DM.
[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 23-11-2025 20:51 ]
Gamer schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:03:
Leuke deal hier:
https://www.offgridtec.co...0x-expansion-battery.html
Te vroeg gekocht vorige week
Betere prijzen dan op de Zendure website, verzending is wel duur!
Thanks voor de tip en de code. Ik heb hier besteld (1x 4 en 1x 2 batterijen - ga ik uitbalanseren naar 2x 3), ben benieuwd naar de levertijd.Supahted schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:12:
[...]
Interessant. Met coupon code wattschmiede nog 5% korting, dat maakt de zending weer een stuk goedkoper. Iemand ervaring met deze shop en levering?
Via welke website heb je uiteindelijk contact gehad en de order geplaatst? Bedankt alvastTCMR schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Ik heb een offerte gevraagd voor 20 sets LLT-M12-10002F2961 en de Chinese dame die me antwoordde stuurde al meteen twee foto's mee van precies twee verkeerde plug/receptacle-combinaties met de vraag: "welke van deze twee bedoel je?".
Wat een toestand, deze stekker...
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Werken beide prima, alleen is de Ecotracker wat minder kritisch mbt merk/type slimme meter.Polvo176 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:05:
[...]
Heb je ook een vergelijk met de Zendure P1?
Heb ze hier ook beide en gebruik de Ecotracker standaard.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Heb hem zelf puur gebruikt met mijn oude slimme meter, de Zendure P1 werkte daar niet mee, de EverHome wel.bert pit schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:21:
[...]
Ik heb er al een maar kan bevestigen dat dit prima werkt.
Ik weet niet of het ook voor aankopen in Duitsland geld maar Zendure geeft blijkbaar een prijsmatching garantie op hun site voor de rest van het jaar.
Idd... je kan een AB2000X kopen aan 475, BTW in - en daar zit dan NOG een winstmarge op....Clock schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:43:
[...]
. Geeft wel aan hoeveel marge er op deze producten nog zit normaliter.
Ik twijfel ook niet aan de goede werking, maar was meer geïnteresseerd in de nauwkeurigheid en snelheid van reageren.Taro schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:58:
[...]
Werken beide prima, alleen is de Ecotracker wat minder kritisch mbt merk/type slimme meter.
Ik heb de Shelly en de Zendure p1, en daar zit toch een flink verschil in.
De Zendure doet het toch veel beter dan de Shelly.
Ik heb in 2021 panelen, LiFePo accu en div electronica besteld voor mijn buscamper bij offgridtec.com. Prima shop en aftersales. Na half jaar defecte Votronic tripple lader (solar/230v/dynamo) werd na retour zenden onderzocht en vervangen door nieuwe. Duurde toen wel een aantal weken wegens corana / algemene electronicaschaarste.Supahted schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:12:
[...]
Iemand ervaring met deze shop en levering?
[ Voor 3% gewijzigd door buurmann op 24-11-2025 11:04 ]
- Taro
- Niet online
Heb hier een tijd geleden deze afbeelding gedeeld uit mijn HA dashboard. Inmiddels heeft de Zendure P1 een interval van 1 ipv 3 seconden, dus is net zo snel:Polvo176 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:35:
[...]
Ik twijfel ook niet aan de goede werking, maar was meer geïnteresseerd in de nauwkeurigheid en snelheid van reageren.
Ik heb de Shelly en de Zendure p1, en daar zit toch een flink verschil in.
De Zendure doet het toch veel beter dan de Shelly.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Ik zie de Zendure P1 bij jou toch eens in de 3 seconden verspringen, de eco tracker elke secondeTaro schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:39:
[...]
Heb hier een tijd geleden deze afbeelding gedeeld uit mijn HA dashboard. Inmiddels heeft de Zendure P1 een interval van 1 ipv 3 seconden, dus is net zo snel:
[Afbeelding]
In mijn Zendure app verspringen de waarden wel elke seconde, alleen reageren de batterijen er veel trager op.
[ Voor 9% gewijzigd door Polvo176 op 24-11-2025 12:04 ]
Welke DSMR versie heeft jou slimme meter?Polvo176 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:48:
[...]
Ik zie de Zendure P1 bij jou toch eens in de 3 seconden verspringen, de eco tracker elke seconde
In mijn Zendure app verspringen de waarden wel elke seconde, alleen reageren de batterijen er veel trager op.
5, die werkt wel elke seconde.Jan-tweak schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:05:
[...]
Welke DSMR versie heeft jou slimme meter?
Hier een DSMR4.2, die elke 10 seconden rapporteert. En in Enexis-gebied, die ondanks dat de meter communiceert over GPRS en dus in de komende jaren toch al vervangen moet worden, niet zo blij zijn met zelf aangevraagde meter-upgrades. 
In 2026 kan ik nog salderen en is het nog niet zinvol om teruglevering te voorkomen, dus ik ben van plan om 'm aan te sturen op basis van dynamische tarieven. Maar in 2027 wordt het natuurlijk wel relevant.
Hoe problematisch is zo'n oude meter voor Zendure in NOM-modus? Heeft het vanwege die 10 seconden gewoon een langere reactietijd (zou ik prima vinden)? Of gaat het continu overcorrigeren omdat het 10 seconden lang de oude waarden blijft zien?
In 2026 kan ik nog salderen en is het nog niet zinvol om teruglevering te voorkomen, dus ik ben van plan om 'm aan te sturen op basis van dynamische tarieven. Maar in 2027 wordt het natuurlijk wel relevant.
Hoe problematisch is zo'n oude meter voor Zendure in NOM-modus? Heeft het vanwege die 10 seconden gewoon een langere reactietijd (zou ik prima vinden)? Of gaat het continu overcorrigeren omdat het 10 seconden lang de oude waarden blijft zien?
Is er eigenlijk een tabel of zo waar staat met welke merk slimme meter de Zendure P1 problemjes heeft of is het mn afhankelijk welk DSMR je gebruikt, wat ik in de handleiding van de Zendure P1 meter lees is namelijk dat je bij versie DSMR 4 of lager:Taro schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:58:
[...]
Werken beide prima, alleen is de Ecotracker wat minder kritisch mbt merk/type slimme meter.
(" (2) Voor oudere slimme meters (DSMR 4.0 of eerder) in Nederland: De P1-poort levert niet voldoende stroom. In dit geval moet je de P1-lezer aansluiten op een USB-C-stroombron ").
volgens mij is voor zowel 4.0 t/m 4.2.3 het maximale vermogen wat via de P1 poort kan lopen 0,5W, heeft de P1 dongle meer nodig zul je dus een aanvullende stroomvoorziening moeten voorzien.
vanaf DSMR 5.0 is dit max. vermogen naar 1,15W gestegen, zal dus voor de meeste P! dongles voldoende zijn.
ik mis hier een beetje, en sorry dit is zeker niet negatief tot iemand bedoeld de relatie van even 10 seconden vertraging t.o.v. wat dit in de werkelijkheid betekend.Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:22:
Hier een DSMR4.2, die elke 10 seconden rapporteert. En in Enexis-gebied, die ondanks dat de meter communiceert over GPRS en dus in de komende jaren toch al vervangen moet worden, niet zo blij zijn met zelf aangevraagde meter-upgrades.
stel dat je door die 10 seconden een wijzing van 100 W zou gaan missen (wat op zich bij een gemiddeld sluitverbruik van 300-400W al een behoorlijke stijging (cq daling) betekend.
100W in 10s is effectief nog geen 0,3W wat je gaat missen, als je continu 100W wijziging zou gaan krijgen (wat ik zeer onwaarschijnlijk acht) zou dat volgens mij net 100W in één uur betekenen, dat is dus net 100 Wh? Gezien de berekende afwijking verwacht ik eerder dat dit mogelijke afwijking eerder in de range van 10-25% zou komen te liggen, dus eerder 10Wh - 25Wh, dus over 8 uur genomen; 80Wh - 200Wh, dat is bij een 5 kWh effectief capaciteit ergens tussen de 1,5 en 3%, in geld max 5ct/dag.
bij dit soort bedragen heeft investering in andere en dus extra investering wel nog zin?
of ben ik hier iets vergeten?
Die 10 seconden gaat niet lekker met bijv een waterkoker a 2000W. Zendure P1 registreert een verbruik van 2000W.Jan-tweak schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:41:
[...]
ik mis hier een beetje, en sorry dit is zeker niet negatief tot iemand bedoeld de relatie van even 10 seconden vertraging t.o.v. wat dit in de werkelijkheid betekend.
stel dat je door die 10 seconden een wijzing van 100 W zou gaan missen (wat op zich bij een gemiddeld sluitverbruik van 300-400W al een behoorlijke stijging (cq daling) betekend.
100W in 10s is effectief nog geen 0,3W wat je gaat missen, als je continu 100W wijziging zou gaan krijgen (wat ik zeer onwaarschijnlijk acht) zou dat volgens mij net 100W in één uur betekenen, dat is dus net 100 Wh? Gezien de berekende afwijking verwacht ik eerder dat dit mogelijke afwijking eerder in de range van 10-25% zou komen te liggen, dus eerder 10Wh - 25Wh, dus over 8 uur genomen; 80Wh - 200Wh, dat is bij een 5 kWh effectief capaciteit ergens tussen de 1,5 en 3%, in geld max 5ct/dag.
bij dit soort bedragen heeft investering in andere en dus extra investering wel nog zin?
of ben ik hier iets vergeten?
(Ik hou voor het gemak van dit voorbeeld het standaard verbruik/sluipverbruik even buiten beschouwing net als verbruik van andere apparaten.)
Accu gaat 2000W leveren om het verbruik terug te brengen naar 0W bij de meter.
De waterkoker is klaar maar nog zeker 10 seconden wordt er 2000W geleverd door de accu dus dat lever je terug.
P1 registreert 2000W teruglevering dus gaat de accu laden met 2000W 10 seconden lang.
P1 registreert verbruik van 2000W dus gaat de accu terugleveren a 2000W voor 10 seconden lang...
Enz.Enz.
Zie je het probleem?
In mijn geval zal 'ie maximaal 800W leveren, maar dat is dus de situatie die voor mij wél acceptabel zou zijn. 2000W 'teveel' leveren voor 10 seconden komt neer op 0,0056 kWh teveel teruglevering per keer dat ik de waterkoker gebruik en dat maakt qua kosten in 2027 nauwelijks uit.Acidrain schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:14:
[...]
Die 10 seconden gaat niet lekker met bijv een waterkoker a 2000W. Zendure P1 registreert een verbruik van 2000W.
(Ik hou voor het gemak van dit voorbeeld het standaard verbruik/sluipverbruik even buiten beschouwing net als verbruik van andere apparaten.)
De waterkoker is klaar maar nog zeker 10 seconden wordt er 2000W geleverd door de accu dus dat lever je terug.
P1 registreert 2000W teruglevering dus gaat de accu laden met 2000W 10 seconden lang.
P1 registreert verbruik van 2000W dus gaat de accu terugleveren a 2000W voor 10 seconden lang...
Enz.Enz.
Zie je het probleem?
Maar dat is niet de situatie die ik voor ogen heb. Stel je voor:
Ik zet een apparaat aan wat 100W verbruikt. Bij de volgende P1 update ziet de accu dat en gaat 100W leveren.
Na een seconde ziet de accu de oude waarde, en neemt daarom aan dat het verbruik nogmaals met 100W is gestegen, en gaat 200W leveren.
Dat gaat per seconde door, bij seconde 8 wordt 800W geleverd (mijn maximum).
Bij seconde 10 krijgt de accu een actuele P1 update, ziet dat het veel te veel aan het leveren is en schaalt af met 700W.
Bij seconde 11 ziet de accu geen verschil, en schaalt met nog eens 700W af. Dat is negatief, dus het kan niet anders dan dat er een PV overschot is, en het begint met laden op 500W.
Seconde 12, laden op 1200W.
Seconde 14, laden op 2400W.
Seconde 20, nieuwe update, en het gaat weer de andere kant op.
Dat heen en weer schommelen is wat ik niet zou willen. Mijn vraag is dus, icm een oude slimme meter, is de aansturing van Zendure slechts vertraagd, of gaat het schommelen?
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2025 13:30 ]
Ja, dank voor je nuttige aanvulling, dat is natuurlijk een andere meer worst case benadering als je je plots veel vermogen gaat trekken, bedenk echter dat je dan veelal ook al een hogere base belasting van mogelijk al 1 kW hebt (op basis van het tijdstip), dus je Zendure is maximaal in staat om hier 1,4 kW er bij te voegen, dus de resterende 600W gaat dan zo wie zo via het net.Acidrain schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:14:
[...]
Die 10 seconden gaat niet lekker met bijv een waterkoker a 2000W. Zendure P1 registreert een verbruik van 2000W.
Enz.Enz.
Zie je het probleem?
Maar je hebt helemaal gelijk, dat verhoudingsgewijs wel een stuk meer gaat trekken, dus zelfs als je volledig binnen het werkingsveld van de Zendure blijft heb je geduurende 10 seconden wel een behoorlijke afwijking, en dat gebeurt dus 2 keer, namelijk ook bij het afschakelen van de waterkoker heb je dat ook weer..Echter dat heb je éénmalig bij het inschakelen van dat apparaat, dat is dus circa 11-12 Wh per gebruik wat je mogelijk mis loopt.
met jou voorvbeeld is dat:
De waterkoker is klaar maar nog zeker 10 seconden wordt er 2000W geleverd door de accu dus dat lever je terug.: klopt, (10s * (2000Wh/3600s)=5,55Wh) en dat dus 2 keer, dus circa 11-12 Wh per gebruik.
hier hebben we wel verondersteld dat je het apparaat met gaat inschakelen na de vorige puls van de slime meter, als je dat middeld kom je eerder uit op een mogelijke vertraging van 5s, dus het effect is eigenlijk nog maar slecht 50%.
de vraag die je moet stellen is hoe vaak gebeurt dit?
- Taro
- Niet online
Dat zeg ik toch ook in het bericht?Polvo176 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:48:
[...]
Ik zie de Zendure P1 bij jou toch eens in de 3 seconden verspringen, de eco tracker elke seconde
- Taro
- Niet online
Dat is vaak een groot probleem omdat de software blijft bijsturen en het effect pas 10 seconden later zichtbaar is, het gaat dan pingpongen. Je zou kunnen overwegen een Shelly (Pro) 3EM of Zendure Smart Meter 3CT te plaatsen.Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:22:
Het probleem is niet het verbruik.Jan-tweak schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:33:
[...]
Ja, dank voor je nuttige aanvulling, dat is natuurlijk een andere meer worst case benadering als je je plots veel vermogen gaat trekken, bedenk echter dat je dan veelal ook al een hogere base belasting van mogelijk al 1 kW hebt (op basis van het tijdstip), dus je Zendure is maximaal in staat om hier 1,4 kW er bij te voegen, dus de resterende 600W gaat dan zo wie zo via het net.
Maar je hebt helemaal gelijk, dat verhoudingsgewijs wel een stuk meer gaat trekken, dus zelfs als je volledig binnen het werkingsveld van de Zendure blijft heb je geduurende 10 seconden wel een behoorlijke afwijking, en dat gebeurt dus 2 keer, namelijk ook bij het afschakelen van de waterkoker heb je dat ook weer..Echter dat heb je éénmalig bij het inschakelen van dat apparaat, dat is dus circa 11-12 Wh per gebruik wat je mogelijk mis loopt.
met jou voorvbeeld is dat:
De waterkoker is klaar maar nog zeker 10 seconden wordt er 2000W geleverd door de accu dus dat lever je terug.: klopt, (10s * (2000Wh/3600s)=5,55Wh) en dat dus 2 keer, dus circa 11-12 Wh per gebruik.
hier hebben we wel verondersteld dat je het apparaat met gaat inschakelen na de vorige puls van de slime meter, als je dat middeld kom je eerder uit op een mogelijke vertraging van 5s, dus het effect is eigenlijk nog maar slecht 50%.
de vraag die je moet stellen is hoe vaak gebeurt dit?
Het probleem is dat hij zichzelf steeds gaat overcompenseren. Elke 10 seconden opnieuw.
Edit:
En @Zr40 , zie het antwoord van @Taro hierboven
Edit2:
Hier een voorbeeld van wat er gebeurd tijdens het overcompenseren.
DSMR4 is dus altijd een ramp met P1 icm NOM. Je zal dan of moeten wachten op een meter wissel of moeten terug vallen op CT klemmen.
https://gathering.tweaker...message/82802612#82802612
[ Voor 8% gewijzigd door Acidrain op 24-11-2025 13:52 ]
Home assistant laat standaard toch niet toe om sneller dan 5 sec te updaten? Hoe heb je dit opgelost om dit sneller te krijgen?Taro schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:39:
[...]
Heb hier een tijd geleden deze afbeelding gedeeld uit mijn HA dashboard. Inmiddels heeft de Zendure P1 een interval van 1 ipv 3 seconden, dus is net zo snel:
Maak je hier eigenlijk geen denkfout? volgens mij zie de P1 meter dus nog steeds een verbruik van die 100W (afhankelijk van de puls is dat na 1 seconde of na 10- seconden, afhankelijk van je type slimme meter), waarom zou de meter namelijk denken dat je nog eens extra 100W boven je huidig verbruik gaat verbruiken, hij volgt alleen met een kleine vertraging de nieuwe waarde, is deze gelijk bijft zijn levering ook gelijk of anders pas hij zijn waarde aan de nieuwe waarde aan (omhoog of omlaag).Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:28:
[...]
In mijn geval zal 'ie maximaal 800W leveren, maar dat is dus de situatie die voor mij wél acceptabel zou zijn. 2000W 'teveel' leveren voor 10 seconden komt neer op 0,0056 kWh teveel teruglevering per keer dat ik de waterkoker gebruik en dat maakt qua kosten in 2027 nauwelijks uit.
Maar dat is niet de situatie die ik voor ogen heb. Stel je voor:
Ik zet een apparaat aan wat 100W verbruikt. Bij de volgende P1 update ziet de accu dat en gaat 100W leveren.
Na een seconde ziet de accu de oude waarde, en neemt daarom aan dat het verbruik nogmaals met 100W is gestegen, en gaat 200W leveren.
volgens mij zit hier qua concept er zo uit, even een kleine vertraging door de BMS/aansturing even niet meegenomen.Dat gaat per seconde door, bij seconde 8 wordt 800W geleverd (mijn maximum).
Bij seconde 10 krijgt de accu een actuele P1 update, ziet dat het veel te veel aan het leveren is en schaalt af met 700W.
Bij seconde 11 ziet de accu geen verschil, en schaalt met nog eens 700W af. Dat is negatief, dus het kan niet anders dan dat er een PV overschot is, en het begint met laden op 500W.
Seconde 12, laden op 1200W.
Seconde 14, laden op 2400W.
Seconde 20, nieuwe update, en het gaat weer de andere kant op.
Dat heen en weer schommelen is wat ik niet zou willen. Mijn vraag is dus, icm een oude slimme meter, is de aansturing van Zendure slechts vertraagd, of gaat het schommelen?
waarbij oranje de vraag vanuit je huis voorsteld en blua hoe de batterij deze gaat volgen, even uitgaande van een 10s puls van de slimme meter, dus de batterij zelf elke verandering om de seconden.
/f/image/1LWWkXPHJpTckieOUwKPJm1d.png?f=fotoalbum_large)
volgens mij gaat de software van de batterij er niet vanuit dat binnen de 10 seconden puls interval de geziene toename ook elke seconde blijft doorgaan.
dus als de batterij een stijging ziet en deze plaats vind voor een puls, zal hij deze stijging pas bij de eerst volgende 10s puls zien en daar op reageren.
als dan de stijging weer minder wordt (maar deze dus binnen twee pulsen valt, zal ook de batterij deze daling pas weer tijdens de volgende puls kunnen zien en dan daarop weer reageren.
Dit betekend dat je in het eerste geval de oppervlakte A uit het net moet gaan trekken en bij B zal de batterij dus een overschot richting net sturen.
Als je ze zelf via REST: gaat ophalen is 1 seconden mogelijk. Meer iets voor Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2DeevieP schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:07:
[...]
Home assistant laat standaard toch niet toe om sneller dan 5 sec te updaten? Hoe heb je dit opgelost om dit sneller te krijgen?
[ Voor 12% gewijzigd door gielz op 24-11-2025 14:17 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Nee, geen denkfout.Jan-tweak schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:13:
[...]
Maak je hier eigenlijk geen denkfout? volgens mij zie de P1 meter dus nog steeds een verbruik van die 100W (afhankelijk van de puls is dat na 1 seconde of na 10- seconden, afhankelijk van je type slimme meter), waarom zou de meter namelijk denken dat je nog eens extra 100W boven je huidig verbruik gaat verbruiken, hij volgt alleen met een kleine vertraging de nieuwe waarde, is deze gelijk bijft zijn levering ook gelijk of anders pas hij zijn waarde aan de nieuwe waarde aan (omhoog of omlaag).
De accu levert 100W. Maar de P1 meter rapporteert geen nieuwe meting na een seconde, waardoor de accu denkt dat 100W levering niet voldoende is om het verbruik naar 0W terug te brengen. Dus verhoogt 'ie de levering naar 200W. Volgende seconde ziet de accu nog steeds de oude P1 meting van 100W verbruik, dus verhoogt de levering naar 300W. En zo verder, tot seconde 10 waarop de P1 meter een teruglevering van 700W rapporteert. (of 900W als de levering niet is beperkt tot 800W.)
Ja, dat zou ideaal zijn gegeven de beperkingen van DSMR4. Maar @Taro en @Acidrain hierboven bevestigden al dat het zo niet werkt. Schijnbaar kijkt de software wél elke seconde naar de meest recente waarde, zonder te kijken naar hoe oud deze is.volgens mij zit hier qua concept er zo uit, even een kleine vertraging door de BMS/aansturing even niet meegenomen.
waarbij oranje de vraag vanuit je huis voorsteld en blua hoe de batterij deze gaat volgen, even uitgaande van een 10s puls van de slimme meter, dus de batterij zelf elke verandering om de seconden.
[Afbeelding]
volgens mij gaat de software van de batterij er niet vanuit dat binnen de 10 seconden puls interval de geziene toename ook elke seconde blijft doorgaan.
dus als de batterij een stijging ziet en deze plaats vind voor een puls, zal hij deze stijging pas bij de eerst volgende 10s puls zien en daar op reageren.
als dan de stijging weer minder wordt (maar deze dus binnen twee pulsen valt, zal ook de batterij deze daling pas weer tijdens de volgende puls kunnen zien en dan daarop weer reageren.
Dit betekend dat je in het eerste geval de oppervlakte A uit het net moet gaan trekken en bij B zal de batterij dus een overschot richting net sturen.
klopt, dat zie je ook in mijn eenvoudige grafiek, bij mn zeer grote vermogensschakelingen kan dit wel wat effect hebben, afhankelijk van de snelheid van de BMS en aansturing batterij respons dat de cellen deze vermogens kunnen gaan leveren, kan daar nog enige vertraging in optreden, geen idee of dat echter in de buurt van één seconde is, ik verwacht eerder dat deze vertraging eerder in ms ligt.Acidrain schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:39:
[...]
Het probleem is niet het verbruik.
Het probleem is dat hij zichzelf steeds gaat overcompenseren. Elke 10 seconden opnieuw.
Ik denk, heb daar echter geen eigen ervaring mee, dat dit mn bij bv kopen met een inductiekookplaat komt, omdat deze namelijk zelf veelal via pulsen werkt en dus geen contiue vermogensverloop heeft. Als je dan ook nog met een asynchroone 10s puls van de slimme meter gaat combineren zal dat zich alleen maar versterken.
Gelukkig kun je dan wel met een andere type meter met CT klemmen die dus puls-onafhankelijk werkt dan een oplossing creeren.
Edit:
En @Zr40 , zie het antwoord van @Taro hierboven
Edit2:
Hier een voorbeeld van wat er gebeurd tijdens het overcompenseren.
DSMR4 is dus altijd een ramp met P1 icm NOM. Je zal dan of moeten wachten op een meter wissel of moeten terug vallen op CT klemmen.
https://gathering.tweaker...message/82802612#82802612
Sorry, ik heb dat verkeerd geïnterpreteerd.Taro schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:36:
[...]
Dat zeg ik toch ook in het bericht?Dat is inmiddels 1 seconde, maar dit is een oude opname.
Punt blijft dat de batterijen niet sneller zijn gaan reageren.
sorry, maar ik volg je dus echt niet, volgens mij denkt die Zendure dus niet dat hij nog maar elke seconde 100w meer moet leveren ondanks dat bij de volgende puls (na 1s dus (en ja, wel een DSMR 5.x) hij geen verandering door krijgt, volgens mij doet hij dan ook niets.Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:21:
[...]
Nee, geen denkfout.
De accu levert 100W. Maar de P1 meter rapporteert geen nieuwe meting na een seconde, waardoor de accu denkt dat 100W levering niet voldoende is om het verbruik naar 0W terug te brengen. Dus verhoogt 'ie de levering naar 200W. Volgende seconde ziet de accu nog steeds de oude P1 meting van 100W verbruik, dus verhoogt de levering naar 300W. En zo verder, tot seconde 10 waarop de P1 meter een teruglevering van 700W rapporteert. (of 900W als de levering niet is beperkt tot 800W.)
Heb je een DSMR 4.x dan krijgt hij pas na 10s weer een volgende puls, in de tussentijd zal hij dus de waarde van zijn vorige puls aanhouden, en dus niet steeds 100W per seconde, maar in de eerste seconde zal hij die met 100W verhogen en die waarde tot de volgende puls ook blijve nvasthouden en dus niet wat jij denkt steeds per seconde met dezelfde waarde verhogen.
Zakt hij zo ver omdat hij lang niet bijgeladen wordt?peterbier schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:41:
Hier de Hyper met de batterijen snel gezakt naar 0%.
Ik vindt het jammer dat er niet automatisch of instelbaar ingesteld kan worden bij 3% laden naar 5%.
En nee ik wil dit niet met HomeAssistant maar gewoon met de Zendure app.
[Afbeelding]
Dan zou je de ondergrens ook wel wat hoger kunnen zetten, zeker als hij de 100% niet meer haalt.
Ik krijg ze ook maar tot de helft vol en heb de ondergrens op 50% gezet.
Het laagste wat ik gezien heb is 46%, vandaag weer genoeg zon om hem op 51% te krijgen.
De Hyper en SF800 pro waar direct zonnepanelen op zitten zitten weer tot 97 en 99% vol.
Dit was een paar dagen geleden nog op ruim 10%.Polvo176 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:51:
[...]
Zakt hij zo ver omdat hij lang niet bijgeladen wordt?
Dan zou je de ondergrens ook wel wat hoger kunnen zetten, zeker als hij de 100% niet meer haalt.
Ik krijg ze ook maar tot de helft vol en heb de ondergrens op 50% gezet.
Het laagste wat ik gezien heb is 46%, vandaag weer genoeg zon om hem op 51% te krijgen.
De Hyper en SF800 pro waar direct zonnepanelen op zitten zitten weer tot 97 en 99% vol.
Soc heb ik op 50/100 staan.
Bijladen gaat niet hier.
Continu verbruik huis is ~1000watt.
Ik heb nog maar 16 zonnepanelen.
De Zendure batterijen lopen langzaam leeg.
Ander punt wat me ook al een tijd opvalt dat de omvormer van de 2400AC z,n 100 watt verbruikt.
En de Hyper maar 10 watt.
Is vergelijking dat 2x10 watt (2 Hypers).
Dat is 80 watt meer bij de 2400AC.
(Tijdens maximaal vermogen opladen)
Hyper een halfuur aan het laden nu weer veilig.😅
[ Voor 17% gewijzigd door peterbier op 24-11-2025 15:13 ]
Volgens jou gaat Zendure niet opnieuw reageren in seconden zonder verse data, maar volgens twee anderen hier wel. Ik weet nu niet wie ik moet geloven.Jan-tweak schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:33:
sorry, maar ik volg je dus echt niet, volgens mij denkt die Zendure dus niet dat hij nog maar elke seconde 100w meer moet leveren ondanks dat bij de volgende puls (na 1s dus (en ja, wel een DSMR 5.x) hij geen verandering door krijgt, volgens mij doet hij dan ook niets.
Heb je een DSMR 4.x dan krijgt hij pas na 10s weer een volgende puls, in de tussentijd zal hij dus de waarde van zijn vorige puls aanhouden, en dus niet steeds 100W per seconde, maar in de eerste seconde zal hij die met 100W verhogen en die waarde tot de volgende puls ook blijve nvasthouden en dus niet wat jij denkt steeds per seconde met dezelfde waarde verhogen.
Heb je zelf gezien op DSMR 4 dat het werkt zoals je omschrijft?
Hopelijk wordt 'ie deze week geleverd en dan kan ik het zelf proberen.
even een stomme vraag mischien ? wat is vandaag je overhead van je pv installatie, bij mij tenminste wordt elek watt van de pv direct al door het huis verbruikt, die krijgen dus niet eens kans om richting batterij te gaan.peterbier schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:41:
Hier de Hyper met de batterijen snel gezakt naar 0%.
Ik vindt het jammer dat er niet automatisch of instelbaar ingesteld kan worden bij 3% laden naar 5%.
En nee ik wil dit niet met HomeAssistant maar gewoon met de Zendure app.
[Afbeelding]
Dan zou ik ze met de hand opladen tot 50%, ze heel lang op 10% of minder laten staan is niet goed voor de batterijen.peterbier schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:05:
[...]
Dit was een paar dagen geleden nog op ruim 10%.
Soc heb ik op 50/100 staan.
Bijladen gaat niet hier.
Continu verbruik huis is ~1000watt.
Ik heb nog maar 16 zonnepanelen.
De Zendure batterijen lopen langzaam leeg.
Ander punt wat me ook al een tijd opvalt dat de omvormer van de 2400AC z,n 100 watt verbruikt.
En de Hyper maar 10 watt.
Is vergelijking dat 2x10 watt (2 Hypers).
Dat is 80 watt meer bij de 2400AC.
(Tijdens maximaal vermogen opladen)
Om ontladen te voorkomen kun je de Hyper er ook vanaf halen.
Ik neem aan dat de 2400AC in stand-by geen 100 watt neemt, alleen als hij in vol bedrijf is.
Een Hyper neemt in stand-by iets van 5 watt, in vol bedrijf 25 watt
ik heb gelukkig een DSMR 5.x dus heb ik zelf daar geen last van, maar ook ik wacht op dit moment nog op een splitter van HW om de P1 van Zendure te installeren.Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:06:
[...]
Volgens jou gaat Zendure niet opnieuw reageren in seconden zonder verse data, maar volgens twee anderen hier wel. Ik weet nu niet wie ik moet geloven.
De alamat voor de eigen groep is ook al binnen, dus die ga ik in de loop van de volgende tijd ook plaatsen, maar tot die tijd gaat hij gewoon op een normale WCD en blijft op de 800W limiet staan.
Ik kan me overigens niet indenken dat de Zendure hier anders op gaat reageren, de P1 (dus de behoefte van het huis) is hierbij leading, lijkt me.
W zullen het zien, ik vrees alleen dat de batterij de komende tijd eerder in zijn winterslaap gaat, tenminste als ik naar het verleden kijk, nauwelijks opbrengst die in de batterij kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 24-11-2025 15:16 ]
Kleine disclaimer, ik heb geen ervaring met DSMR4 icm NOM en @Taro volgens mij ook niet, die kreeg toen die tijd net zijn DSMR5 meter ivm fase vergroting.Zr40 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:06:
[...]
Volgens jou gaat Zendure niet opnieuw reageren in seconden zonder verse data, maar volgens twee anderen hier wel. Ik weet nu niet wie ik moet geloven.
Wij hebben beide onze mening hierover gevormt op basis van de reacties in het verleden van anderen in dit topic die hier tegenaan liepen. (Zoeken op pingpongen in dit topic).
Ik ben heel benieuwd wat jou ervaring gaat zijn en of Zendure hier al iets op gevonden heeft.
En anders opzoek naar een Shelly met CT, ik gok als je dat in dit topic vraagt dat je overspoelt wordt met berichtjes aangezien de Shelly er toen als actie gratis bij gegeven werd en velen uiteindelijk toch voor de P1 oplossing zijn gegaan.
Zie mijn vorige bericht.Polvo176 schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:11:
[...]
Dan zou ik ze met de hand opladen tot 50%, ze heel lang op 10% of minder laten staan is niet goed voor de batterijen.
Om ontladen te voorkomen kun je de Hyper er ook vanaf halen.
Ik neem aan dat de 2400AC in stand-by geen 100 watt neemt, alleen als hij in vol bedrijf is.
Een Hyper neemt in stand-by iets van 5 watt, in vol bedrijf 25 watt
O ja alles wordt gemeten met een MID kWh meter van HomeWizard (Eastron).
Bijladen doe ik ook maar had een tijd niet naar de app gekeken.
Als dit met een instelling in de Zendure app komt zal dat geweldig zijn.
HomeWizard batterij heeft deze functie automatisch laden dat hij niet te diep ontladen wordt.
Nee hoor. Kan zo vaak je wilt.DeevieP schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:07:
[...]
Home assistant laat standaard toch niet toe om sneller dan 5 sec te updaten? Hoe heb je dit opgelost om dit sneller te krijgen?
Ik had een group waar 4 Shelly vermogen sensoren in zitten. Deze verandert bijna continue. In ieder geval een aantal keer per seconde. Inmiddels er een trigger based template van gemaakt om de updates te beperken want zo vaak is eigenlijk nooit nodig.
Elektriciteit is elektriciteit, die hoeft niet per se uit de zonnepanelen te komen. Van mij mag de batterij ook laden wanneer de prijs laag isJan-tweak schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:15:
[...]
W zullen het zien, ik vrees alleen dat de batterij de komende tijd eerder in zijn winterslaap gaat, tenminste als ik naar het verleden kijk, nauwelijks opbrengst die in de batterij kan.
[...]
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/PJsrK03YuvOe8e7eMzpHp1iy.jpg?f=fotoalbum_large)