Thx!
Ik vraag mij wel af wat je met 50 kWh ~ opslag moet.
Heb je dan genoeg panelen om het te vullen.?
Dynamische contracten zullen ook gaan veranderen.
Zodat handelen niet meer rendabel is.
Ik heb op dit moment 34 zonnepanelen in gebruik en nog 4x flexibele liggen die ik richting Zuid op de schutting ga plaatsen gedurende de winter. Dan komen er nog 4-5 op NO bij én ik wil een aantal oude 275-285 Wp panelen door nieuwere vervangen met hogere opbrengst. Mogelijk haal ik ook nog 2x warmwaterpanelen van het dak (het binnensysteem was kapot) en vervang ik die door 4 extra panelen. Ben nu bezig met een Enphase 3-fase systeem op te starten ten koste van de 1-fase SolarEdge 5k en vele micro-omvormers, zodat de fase-verdeling beter wordt.
Op een mooie zomerdag wekken we nu ongeveer 60 kWh op, in die nieuwe situatie vermoedelijk richting de 70-80 kWh. Klinkt als veel, maar doel is dat we ook in de winter minder netafname hebben. In het ergste geval fakkelen we in de zomer iets af door de export limit te beperken als er zelfs bij dynamische tarieven kosten voor terugleveren volgen. Waar het heen gaat en voor nodig is:
- Koelen/verwarmen van het huis met Wp's: 3x buitenunit en 5x binnenunit
- EV met 54 kWh
- EV met 82 kWh
- 2 kids met een high end PC die er iedere dag een paar kWh doorheen jagen
- Veel managed switches, camera's, accesspoints, HA server, NAS'en, etc. die voor een sluipverbruik van ruim 300 Watt = 7.2 kWh/dag zorgen.
In de zomer laden we vanaf 1-1-2027 de 2 EV's direct vanuit de panelen, maar als ze niet voor de deur staan wil ik alles in de accu's kunnen opslaan ipv terugleveren (ok, tot een max van 54 kWh dus). Dan kan ik ze iedere avond aanvullen, die vreten ook gemiddeld zo'n 20 kWh/dag en niet iedere dag heeft natuurlijk een perfecte PV opbrengst.
Ik vermoed helaas dat ik dit jaar niet onder de nul kan blijven, het gaat rap de verkeerde kant op de laatste paar weken:
Maar ik ga wel met alle vertrouwen 2026 tegemoet om met de extra panelen en extra opslag het hele jaar onder de 0 Euro voor stroom af te kunnen sluiten. Overigens gebruiken we nu nog gas voor sanitair & warmwater + op hele koude winterdagen ook voor de vloerverwarming. Uiteindelijk willen we daar ook nog een L/W WP voor plaatsen en dan neemt dus het energieverbruik dus nog verder toe.