• Sieggy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:10
Beste,

Heb een Solarflow 2400AC.
Paar maanden geleden opgestart en werkte.
Daarna paar maanden niet gebruikt, vandaag weer opgestart en krijg volgende foutmelding:

Ground fault. Fault code 40, grounding exception.

Er is niets gewijzigd aan de installatie.
Ik lees dat er een switch zou moeten aangezet worden zodat het systeem overweg kan met 3x230V (wat ik heb). Die switch is niet te vinden.
Waarom werkte het vroeger wel en nu niet meer?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:
Beste,

Daarna paar maanden niet gebruikt, vandaag weer opgestart en krijg volgende foutmelding:

Ik lees dat er een switch zou moeten aangezet worden zodat het systeem overweg kan met 3x230V (wat ik heb). Die switch is niet te vinden.

Welk land heb je hem ingesteld? En de laatste firmware erop?

Naar mijn weten is er geen switch, alleen de lokale land-/net-/gridinstellingen die daar mogelijk invloed op hebben. Sowieso ga ik er vanuit dat je maar 1-fase ipv 3-fase gebruikt, want de omvormer is maar geschikt voor 1-fase. En zonder nul: Daar hebben de landinstellingen mogelijk invloed op.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:20
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:
Beste,

Heb je hem wel op een geaard stopcontact aangesloten.

Frank

• Sieggy
Zeker, geaard stopcontact.

• Sieggy
Heb de firmware geupdated.
Locatie stond op Zwitserland (net zoals paar maanden geleden). Heb locatie op België en daarna Nederland gezet. Geen verschil.

https://forum.zendure.com/d/18552

Hier las ik dat je de "Dual Live Wire Compatible Switch" moet aanleggen bij een tweefasig systeem...

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:15
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:58:
Locatie stond op Zwitserland (net zoals paar maanden geleden). Heb locatie op België en daarna Nederland gezet. Geen verschil.

Hier las ik dat je de "Dual Live Wire Compatible Switch" moet aanleggen bij een tweefasig systeem...
Tussen de nul en aarde heb je spanning controleer je thuis bedrading of pak even een ander stopcontact
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:58:

Ik heb die Live Wire optie een dag of 1-2 in de app langs zien komen, daarna nooit meer. Zou als ik jou was even een support ticket inschieten via de link in de topicwaarschuwing, dan kijken ze even mee.

Wees direct zo duidelijk mogelijk. En geen lange zinnen aan elkaar plakken, gewoon puntlijstjes:
  • Foutmelding die je krijgt:
  • Aansluiting: 3x230V zonder nul (jaja, Engels graag ;) ).
  • Land:
  • Serienummer:
  • Firmware:
  • Wat je al hebt geprobeerd:
  • Etc.:
Anders krijg je helaas vaak allemaal wedervragen, 1x per dag en duurt het relatief lang.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Bikkelreal schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:01:
[...]

Tussen de nul en aarde heb je spanning controleer je thuis bedrading of pak even een ander stopcontact
3x230V is toch juist zonder nul? Daar zal dus ook het probleem liggen, alleen werkte het voorheen wel.

• Bikkelreal
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb die Live Wire optie een dag of 1-2 in de app langs zien komen, daarna nooit meer. Zou als ik jou was even een support ticket inschieten via de link in de topicwaarschuwing, dan kijken ze even mee.

Wees direct zo duidelijk mogelijk. En geen lange zinnen aan elkaar plakken, gewoon puntlijstjes:
  • Foutmelding die je krijgt:
  • Aansluiting: 3x230V zonder nul (jaja, Engels graag ;) ).
  • Land:
  • Je hebt toch 3 fasen+N+E tussen de fasen 400V en tussen de fase en Nul 230V die 3X230V snap ik niet
  • Serienummer:
  • Firmware:
  • Wat je al hebt geprobeerd:
  • Etc.:
Anders krijg je helaas vaak allemaal wedervragen, 1x per dag en duurt het relatief lang.
Je hebt toch 3 fasen+N+E tussen de fasen 400V en tussen de fase en Nul 230V die 3X230V snap ik niet

[ Voor 15% gewijzigd door Bikkelreal op 05-11-2025 22:10 ]

• Sieggy
Ik heb een 3x230V systeem.
Spanning tussen de aarde en de fasen is 133V.
Spanning tussen de fasen is +/- 230V.

Ok, ik zal een supportticket aanmaken, bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door Sieggy op 05-11-2025 22:33 ]

• Sieggy
A.I.

Een 3x230V systeem in België is een driefasige aansluiting met drie koperdraden die elk een wisselspanning van 230V leveren ten opzichte van de andere twee fasen; er is geen nulgeleider aanwezig. Het systeem verdeelt het totale vermogen gelijkmatig over de drie fasen, die in de verdeelkast worden aangesloten op de verschillende groepen in huis. Het maximale ampèrage van de aansluiting staat op de elektriciteitsmeter vermeld en is een indicator van het totale beschikbare vermogen.
Hoe het werkt
Driefasige draden: Een 3x230V systeem heeft drie stroomvoerende draden (fasen) zonder een aparte nulgeleider.
230V spanning: Tussen elk paar van deze drie draden staat een wisselspanning van 230V.
Verdeling van vermogen: De elektriciteitsverdeler in huis verdeelt de elektrische verbruikers over deze drie fasen, zodat het vermogen gelijkmatig wordt verdeeld over de drie circuits.
Aansluiting: Dit systeem wordt vaak herkend aan een kleine driehoek op de elektriciteitsmeter en kan geschikt zijn voor apparaten die een driefasige aansluiting vereisen.
Aarding: De aarding (geel-groene draad) is een aparte veiligheidsgeleider en mag niet verward worden met een nulgeleider.
Maximaal vermogen: Het totale beschikbare vermogen wordt bepaald door het ampèrage van de aansluiting.

• jeremyotten
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-11 23:46
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:30:
[...]

Maak er sowieso even melding van bij Zendure, zie de link in de topicwaarschuwing.

Kan daarom adviseren: Home Assistant of Homey. Ja, vanuit de Zendure App zou dit ook goed moeten werken, maar je kunt aansturing anders dan nul op de meter uiteindelijk het beste zelf aansturen. Zie over alle merken heen, en ik heb er inmiddels een flink aantal getest, dat dit blijkbaar heel erg moeilijke materie blijft. Vermoed omdat veel van de developers het zelf niet gebruiken.
Uiteraard al een ticket voor lopen. Ze moeten het fixen. Ze adverteren ermee dus mensen kopen daarom hun product .

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:11
Hansieo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:55:
[...]

de nieuwste (laatste??) firmware staat er op.
De vraag kwam naar boven doordat (stekker) batterijen die via bv een P1 meter bijsturen (bv NOM) hier wel eens vette problemen mee kunnen krijgen.
Dat zal wel meevallen. Mijn inductieplaat is heftiger wat dat betreft en ongeacht een CT klem of een P1 meter zou die stekkerbatterij zichzelf gewoon moeten beschermen als korte pieken bijvoorbeeld slecht zijn voor de electronica.

Dat is puur een kwestie van ofwel niet op elke secondepiek reageren, danwel een patroon herkennen en dan kiezen of iets meer terugleveren of iets meer verbruiken tijdelijk gewenst is tijdens die situatie.
@willemdemoor Ik zie dat er een review geplaatst is voor een Homewizard Batterij waarbij jullie Zendure niet benoemen. Was daar een specifieke reden voor?

Zendure is naar mijn mening een zeer grote plug-in batterij concurrent en zeker de moeite waard voor iedereen om te bekijken die aan het oriënteren is. (ook in de pricewatch foutief geplaatst en dus niet zichtbaar)

categorie: Smarthome accessoires

[ Voor 28% gewijzigd door gielz op 06-11-2025 10:04 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
gielz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:02:
@willemdemoor Ik zie dat er een review geplaatst is voor een Homewizard Batterij waarbij jullie Zendure niet benoemen. Was daar een specifieke reden voor?

Zendure is naar mijn mening een zeer grote plug-in batterij concurrent en zeker de moeite waard voor iedereen om te bekijken die aan het oriënteren is. (ook in de pricewatch foutief geplaatst en dus niet zichtbaar)
Nee geen reden, anders dan ik ze niet ken. Ik heb geen vergelijking van alle plugin-accu's gemaakt, alleen een verhaal over de HW-accu.
Ik denk dat je het specifiek over deze accu hebt (overigens ook verre van de goedkoopste in dit segment volgens mij)? Ik heb even doorgegeven aan het Pricewatch-team dat de accu verplaatst wordt :)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20
Ik zie door de bomen het bos niet meer, wellicht dat iemand me kan helpen:

Ik overweeg de aanschaf van een Solarflow 2400 AC + 3x AB3000X en heb gelezen over Zenki etc.

Wat ik me afvraag: hoe slim is dat ding nou echt? Ik begrijp dat je je leverancier van dynamische tarieven kunt instellen en dat hij daar rekening mee houdt ivm de laad en ontlaadmomenten.

Wij hebben zonnepanelen en 2 elektrische auto's en zullen dus regelmatig de auto's gaan laden op het moment dat de Zendure ook een goed moment ziet om te laden. Omdat de zendure van tevoren natuurlijk niet weet wanneer wij gaan inprikken, vraag ik me af of hij voldoende slim is en 'ziet' dat we aan het laden zijn.

Daarnaast: als wij de auto's laden, kan de zendure dan ook automatisch zorgen dat dit niet uit de accu's komt?

Ik heb lokaal een homeassistant, maar wil die lever niet gebruiken. Ik zou het liefst een automatische oplossing hebben, zonder zelf te moeten hobbyen.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:05

Argarath

MasterBlaster

stfn345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:35:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, wellicht dat iemand me kan helpen:

Ik overweeg de aanschaf van een Solarflow 2400 AC + 3x AB3000X en heb gelezen over Zenki etc.

Wat ik me afvraag: hoe slim is dat ding nou echt? Ik begrijp dat je je leverancier van dynamische tarieven kunt instellen en dat hij daar rekening mee houdt ivm de laad en ontlaadmomenten.

Wij hebben zonnepanelen en 2 elektrische auto's en zullen dus regelmatig de auto's gaan laden op het moment dat de Zendure ook een goed moment ziet om te laden. Omdat de zendure van tevoren natuurlijk niet weet wanneer wij gaan inprikken, vraag ik me af of hij voldoende slim is en 'ziet' dat we aan het laden zijn.

Daarnaast: als wij de auto's laden, kan de zendure dan ook automatisch zorgen dat dit niet uit de accu's komt?

Ik heb lokaal een homeassistant, maar wil die lever niet gebruiken. Ik zou het liefst een automatische oplossing hebben, zonder zelf te moeten hobbyen.
Nu ben ik niet een van de échte experts hier, maar wat jij wilt kan iig niet "out-of-the-box" met Zenki. De software kan jouw auto niet "zien". Ook prioritering in laden van batterijen of auto kan Zenki niet. Met home-assistant kan dit allemaal wel (i.c.m. EVCC etc.), maar ik ben hierin zelf ook nog wel zoekende... Het is veel inregelwerk.

Ik ben superblij met de Zendures, maar het nodigt ook uit tot steeds verder tweaken, zeker i.c.m. EV etc. En dat is leuk (anders zaten we hier niet), maar je moet er ook maar tijd voor hebben.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:13
Wat de P1 meter wel zou kunnen zien is dat je ~11kw afneemt, op dat moment is het misschien verstandig niet met 2,2kw de Zendure te laden.

Ik zit zelf ook redelijk naar het aantal units te kijken.
Met 7440 WP Zonnepanelen zie 2 accu's makkelijk vol komen, de 3e meestal ook nog wel.

Hieronder Oktober 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTuVLRvf-Gpjjp8CgyDs7R5Kulk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjW2lHGIeJXpIEZ0VS0IXifQ.png?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie adviseren?
  1. 2400AC + 2*AB3000X
  2. 2400AC + 3*AB3000X
  3. 2400AC + 4*AB3000X
  4. 2x -> 2400AC + 2*AB3000X

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:29
Ik doe (voor mijzelf) het meest gemakkelijke.
Als de Zendure vol loopt met 2400 Watt en ik weet dat de zon wat later minder gaat schijnen, dan zet ik de 2400 tijdelijk uit en zet de PHEV op laden. Daarna weer de 2400 inschakelen en dan merk ik wel of er nog wat aan KW bij komt en anders trekt de rest van het huis de accu in de loop van de avond en nacht wel weer leeg.
Automatisch NOM lijkt mij nagenoeg onmogelijk.

• Bikkelreal
roelzadh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:28:
Wat de P1 meter wel zou kunnen zien is dat je ~11kw afneemt, op dat moment is het misschien verstandig niet met 2,2kw de Zendure te laden.

Ik zit zelf ook redelijk naar het aantal units te kijken.
Met 7440 WP Zonnepanelen zie 2 accu's makkelijk vol komen, de 3e meestal ook nog wel.

Hieronder Oktober 2025:
[Afbeelding]

Wat zouden jullie adviseren?
  1. 2400AC + 2*AB3000X
  2. 2400AC + 3*AB3000X
  3. 2400AC + 4*AB3000X
  4. 2x -> 2400AC + 2*AB3000X
Wat de P1 meter wel zou kunnen zien is dat je ~11kw afneemt, op dat moment is het misschien verstandig niet met 2,2kw de Zendure te lade

Dit heb ik in homeassistant afgeschermd als bv ev gaat laden met 11KW, dan laat ik de overige W in de batterij.
Zodat de EV voorang heeft zodat deze optijd klaar is, andersom houd de EV lader er rekening mee wat erover is.

2400AC + 4*AB3000X ik zou eerst voor deze gaan zodat je laadsnelheid niet hoger is als 0,25C.
3*AB3000X kan ook nog wel <0,3C

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:16

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

willemdemoor schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:20:
[...]

Nee geen reden, anders dan ik ze niet ken. Ik heb geen vergelijking van alle plugin-accu's gemaakt, alleen een verhaal over de HW-accu.
Ik denk dat je het specifiek over deze accu hebt (overigens ook verre van de goedkoopste in dit segment volgens mij)? Ik heb even doorgegeven aan het Pricewatch-team dat de accu verplaatst wordt :)
Ik wil niet te veel over de concurrent in dit topic benoemen maar volgens mij heeft de Zendure juist een zeer concurrerende prijs, zeker als je goed de prijs/kwh berekent. In topic al vaker benoemd, maar daar is Zendure zelfs een voordeligere keus.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

willemdemoor schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:20:
[...]

Zeer concurrerend schaalbaar product, veruit het beste rendement van alle verkrijgbare stekkeraccu's en bij meer accu's is alleen Marstek nog goedkoper. Jullie hebben er zelfs een item op de frontpage over gepubliceerd :)

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.