• Sieggy
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-11 17:23
Beste,

Heb een Solarflow 2400AC.
Paar maanden geleden opgestart en werkte.
Daarna paar maanden niet gebruikt, vandaag weer opgestart en krijg volgende foutmelding:

Ground fault. Fault code 40, grounding exception.

Er is niets gewijzigd aan de installatie.
Ik lees dat er een switch zou moeten aangezet worden zodat het systeem overweg kan met 3x230V (wat ik heb). Die switch is niet te vinden.
Waarom werkte het vroeger wel en nu niet meer?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:
Beste,

Daarna paar maanden niet gebruikt, vandaag weer opgestart en krijg volgende foutmelding:

Ik lees dat er een switch zou moeten aangezet worden zodat het systeem overweg kan met 3x230V (wat ik heb). Die switch is niet te vinden.

Welk land heb je hem ingesteld? En de laatste firmware erop?

Naar mijn weten is er geen switch, alleen de lokale land-/net-/gridinstellingen die daar mogelijk invloed op hebben. Sowieso ga ik er vanuit dat je maar 1-fase ipv 3-fase gebruikt, want de omvormer is maar geschikt voor 1-fase. En zonder nul: Daar hebben de landinstellingen mogelijk invloed op.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:40
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:
Beste,

Heb je hem wel op een geaard stopcontact aangesloten.

Frank

• Sieggy
Zeker, geaard stopcontact.

• Sieggy
Heb de firmware geupdated.
Locatie stond op Zwitserland (net zoals paar maanden geleden). Heb locatie op België en daarna Nederland gezet. Geen verschil.

https://forum.zendure.com/d/18552

Hier las ik dat je de "Dual Live Wire Compatible Switch" moet aanleggen bij een tweefasig systeem...

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:34
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:58:
Locatie stond op Zwitserland (net zoals paar maanden geleden). Heb locatie op België en daarna Nederland gezet. Geen verschil.

Hier las ik dat je de "Dual Live Wire Compatible Switch" moet aanleggen bij een tweefasig systeem...
Tussen de nul en aarde heb je spanning controleer je thuis bedrading of pak even een ander stopcontact
Sieggy schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:58:

Ik heb die Live Wire optie een dag of 1-2 in de app langs zien komen, daarna nooit meer. Zou als ik jou was even een support ticket inschieten via de link in de topicwaarschuwing, dan kijken ze even mee.

Wees direct zo duidelijk mogelijk. En geen lange zinnen aan elkaar plakken, gewoon puntlijstjes:
  • Foutmelding die je krijgt:
  • Aansluiting: 3x230V zonder nul (jaja, Engels graag ;) ).
  • Land:
  • Serienummer:
  • Firmware:
  • Wat je al hebt geprobeerd:
  • Etc.:
Anders krijg je helaas vaak allemaal wedervragen, 1x per dag en duurt het relatief lang.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Bikkelreal schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:01:
[...]

Tussen de nul en aarde heb je spanning controleer je thuis bedrading of pak even een ander stopcontact
3x230V is toch juist zonder nul? Daar zal dus ook het probleem liggen, alleen werkte het voorheen wel.

• Bikkelreal
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:02:
[...]

Ik heb die Live Wire optie een dag of 1-2 in de app langs zien komen, daarna nooit meer. Zou als ik jou was even een support ticket inschieten via de link in de topicwaarschuwing, dan kijken ze even mee.

Wees direct zo duidelijk mogelijk. En geen lange zinnen aan elkaar plakken, gewoon puntlijstjes:
  • Foutmelding die je krijgt:
  • Aansluiting: 3x230V zonder nul (jaja, Engels graag ;) ).
  • Land:
  • Je hebt toch 3 fasen+N+E tussen de fasen 400V en tussen de fase en Nul 230V die 3X230V snap ik niet
  • Serienummer:
  • Firmware:
  • Wat je al hebt geprobeerd:
  • Etc.:
Anders krijg je helaas vaak allemaal wedervragen, 1x per dag en duurt het relatief lang.
Je hebt toch 3 fasen+N+E tussen de fasen 400V en tussen de fase en Nul 230V die 3X230V snap ik niet

[ Voor 15% gewijzigd door Bikkelreal op 05-11-2025 22:10 ]

• Sieggy
Ik heb een 3x230V systeem.
Spanning tussen de aarde en de fasen is 133V.
Spanning tussen de fasen is +/- 230V.

Ok, ik zal een supportticket aanmaken, bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door Sieggy op 05-11-2025 22:33 ]

• Sieggy
A.I.

Een 3x230V systeem in België is een driefasige aansluiting met drie koperdraden die elk een wisselspanning van 230V leveren ten opzichte van de andere twee fasen; er is geen nulgeleider aanwezig. Het systeem verdeelt het totale vermogen gelijkmatig over de drie fasen, die in de verdeelkast worden aangesloten op de verschillende groepen in huis. Het maximale ampèrage van de aansluiting staat op de elektriciteitsmeter vermeld en is een indicator van het totale beschikbare vermogen.
Hoe het werkt
Driefasige draden: Een 3x230V systeem heeft drie stroomvoerende draden (fasen) zonder een aparte nulgeleider.
230V spanning: Tussen elk paar van deze drie draden staat een wisselspanning van 230V.
Verdeling van vermogen: De elektriciteitsverdeler in huis verdeelt de elektrische verbruikers over deze drie fasen, zodat het vermogen gelijkmatig wordt verdeeld over de drie circuits.
Aansluiting: Dit systeem wordt vaak herkend aan een kleine driehoek op de elektriciteitsmeter en kan geschikt zijn voor apparaten die een driefasige aansluiting vereisen.
Aarding: De aarding (geel-groene draad) is een aparte veiligheidsgeleider en mag niet verward worden met een nulgeleider.
Maximaal vermogen: Het totale beschikbare vermogen wordt bepaald door het ampèrage van de aansluiting.

• jeremyotten
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 09:22
Taro schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:30:
[...]

Maak er sowieso even melding van bij Zendure, zie de link in de topicwaarschuwing.

Kan daarom adviseren: Home Assistant of Homey. Ja, vanuit de Zendure App zou dit ook goed moeten werken, maar je kunt aansturing anders dan nul op de meter uiteindelijk het beste zelf aansturen. Zie over alle merken heen, en ik heb er inmiddels een flink aantal getest, dat dit blijkbaar heel erg moeilijke materie blijft. Vermoed omdat veel van de developers het zelf niet gebruiken.
Uiteraard al een ticket voor lopen. Ze moeten het fixen. Ze adverteren ermee dus mensen kopen daarom hun product .

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:47
Hansieo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:55:
[...]

de nieuwste (laatste??) firmware staat er op.
De vraag kwam naar boven doordat (stekker) batterijen die via bv een P1 meter bijsturen (bv NOM) hier wel eens vette problemen mee kunnen krijgen.
Dat zal wel meevallen. Mijn inductieplaat is heftiger wat dat betreft en ongeacht een CT klem of een P1 meter zou die stekkerbatterij zichzelf gewoon moeten beschermen als korte pieken bijvoorbeeld slecht zijn voor de electronica.

Dat is puur een kwestie van ofwel niet op elke secondepiek reageren, danwel een patroon herkennen en dan kiezen of iets meer terugleveren of iets meer verbruiken tijdelijk gewenst is tijdens die situatie.
@willemdemoor Ik zie dat er een review geplaatst is voor een Homewizard Batterij waarbij jullie Zendure niet benoemen. Was daar een specifieke reden voor?

Zendure is naar mijn mening een zeer grote plug-in batterij concurrent en zeker de moeite waard voor iedereen om te bekijken die aan het oriënteren is. (ook in de pricewatch foutief geplaatst en dus niet zichtbaar)

categorie: Smarthome accessoires

[ Voor 28% gewijzigd door gielz op 06-11-2025 10:04 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
gielz schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:02:
@willemdemoor Ik zie dat er een review geplaatst is voor een Homewizard Batterij waarbij jullie Zendure niet benoemen. Was daar een specifieke reden voor?

Zendure is naar mijn mening een zeer grote plug-in batterij concurrent en zeker de moeite waard voor iedereen om te bekijken die aan het oriënteren is. (ook in de pricewatch foutief geplaatst en dus niet zichtbaar)
Nee geen reden, anders dan ik ze niet ken. Ik heb geen vergelijking van alle plugin-accu's gemaakt, alleen een verhaal over de HW-accu.
Ik denk dat je het specifiek over deze accu hebt (overigens ook verre van de goedkoopste in dit segment volgens mij)? Ik heb even doorgegeven aan het Pricewatch-team dat de accu verplaatst wordt :)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 22:59
Ik zie door de bomen het bos niet meer, wellicht dat iemand me kan helpen:

Ik overweeg de aanschaf van een Solarflow 2400 AC + 3x AB3000X en heb gelezen over Zenki etc.

Wat ik me afvraag: hoe slim is dat ding nou echt? Ik begrijp dat je je leverancier van dynamische tarieven kunt instellen en dat hij daar rekening mee houdt ivm de laad en ontlaadmomenten.

Wij hebben zonnepanelen en 2 elektrische auto's en zullen dus regelmatig de auto's gaan laden op het moment dat de Zendure ook een goed moment ziet om te laden. Omdat de zendure van tevoren natuurlijk niet weet wanneer wij gaan inprikken, vraag ik me af of hij voldoende slim is en 'ziet' dat we aan het laden zijn.

Daarnaast: als wij de auto's laden, kan de zendure dan ook automatisch zorgen dat dit niet uit de accu's komt?

Ik heb lokaal een homeassistant, maar wil die lever niet gebruiken. Ik zou het liefst een automatische oplossing hebben, zonder zelf te moeten hobbyen.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:30

Argarath

MasterBlaster

stfn345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:35:

Ik overweeg de aanschaf van een Solarflow 2400 AC + 3x AB3000X en heb gelezen over Zenki etc.

Wat ik me afvraag: hoe slim is dat ding nou echt? Ik begrijp dat je je leverancier van dynamische tarieven kunt instellen en dat hij daar rekening mee houdt ivm de laad en ontlaadmomenten.

Wij hebben zonnepanelen en 2 elektrische auto's en zullen dus regelmatig de auto's gaan laden op het moment dat de Zendure ook een goed moment ziet om te laden. Omdat de zendure van tevoren natuurlijk niet weet wanneer wij gaan inprikken, vraag ik me af of hij voldoende slim is en 'ziet' dat we aan het laden zijn.

Daarnaast: als wij de auto's laden, kan de zendure dan ook automatisch zorgen dat dit niet uit de accu's komt?

Ik heb lokaal een homeassistant, maar wil die lever niet gebruiken. Ik zou het liefst een automatische oplossing hebben, zonder zelf te moeten hobbyen.
Nu ben ik niet een van de échte experts hier, maar wat jij wilt kan iig niet "out-of-the-box" met Zenki. De software kan jouw auto niet "zien". Ook prioritering in laden van batterijen of auto kan Zenki niet. Met home-assistant kan dit allemaal wel (i.c.m. EVCC etc.), maar ik ben hierin zelf ook nog wel zoekende... Het is veel inregelwerk.

Ik ben superblij met de Zendures, maar het nodigt ook uit tot steeds verder tweaken, zeker i.c.m. EV etc. En dat is leuk (anders zaten we hier niet), maar je moet er ook maar tijd voor hebben.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Wat de P1 meter wel zou kunnen zien is dat je ~11kw afneemt, op dat moment is het misschien verstandig niet met 2,2kw de Zendure te laden.

Ik zit zelf ook redelijk naar het aantal units te kijken.
Met 7440 WP Zonnepanelen zie 2 accu's makkelijk vol komen, de 3e meestal ook nog wel.

Hieronder Oktober 2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTuVLRvf-Gpjjp8CgyDs7R5Kulk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjW2lHGIeJXpIEZ0VS0IXifQ.png?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie adviseren?
  1. 2400AC + 2*AB3000X
  2. 2400AC + 3*AB3000X
  3. 2400AC + 4*AB3000X
  4. 2x -> 2400AC + 2*AB3000X

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Skipperhenk
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:15
Ik doe (voor mijzelf) het meest gemakkelijke.
Als de Zendure vol loopt met 2400 Watt en ik weet dat de zon wat later minder gaat schijnen, dan zet ik de 2400 tijdelijk uit en zet de PHEV op laden. Daarna weer de 2400 inschakelen en dan merk ik wel of er nog wat aan KW bij komt en anders trekt de rest van het huis de accu in de loop van de avond en nacht wel weer leeg.
Automatisch NOM lijkt mij nagenoeg onmogelijk.

• Bikkelreal
roelzadh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:28:
Wat de P1 meter wel zou kunnen zien is dat je ~11kw afneemt, op dat moment is het misschien verstandig niet met 2,2kw de Zendure te laden.

Met 7440 WP Zonnepanelen zie 2 accu's makkelijk vol komen, de 3e meestal ook nog wel.

Hieronder Oktober 2025:
[Afbeelding]

1. 2400AC + 2*AB3000X
  2. 2400AC + 3*AB3000X
  3. 2400AC + 4*AB3000X
Wat de P1 meter wel zou kunnen zien is dat je ~11kw afneemt, op dat moment is het misschien verstandig niet met 2,2kw de Zendure te lade

Dit heb ik in homeassistant afgeschermd als bv ev gaat laden met 11KW, dan laat ik de overige W in de batterij.
Zodat de EV voorang heeft zodat deze optijd klaar is, andersom houd de EV lader er rekening mee wat erover is.

2400AC + 4*AB3000X ik zou eerst voor deze gaan zodat je laadsnelheid niet hoger is als 0,25C.
3*AB3000X kan ook nog wel <0,3C

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:08

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

willemdemoor schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:20:
[...]

Nee geen reden, anders dan ik ze niet ken. Ik heb geen vergelijking van alle plugin-accu's gemaakt, alleen een verhaal over de HW-accu.
Ik denk dat je het specifiek over deze accu hebt (overigens ook verre van de goedkoopste in dit segment volgens mij)? Ik heb even doorgegeven aan het Pricewatch-team dat de accu verplaatst wordt :)
Ik wil niet te veel over de concurrent in dit topic benoemen maar volgens mij heeft de Zendure juist een zeer concurrerende prijs, zeker als je goed de prijs/kwh berekent. In topic al vaker benoemd, maar daar is Zendure zelfs een voordeligere keus.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

[...]

Zeer concurrerend schaalbaar product, veruit het beste rendement van alle verkrijgbare stekkeraccu's en bij meer accu's is alleen Marstek nog goedkoper. Jullie hebben er zelfs een item op de frontpage over gepubliceerd :)

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-11 19:53
roelzadh schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:28:

Hieronder Oktober 2025:
[Afbeelding]

1. 2400AC + 2*AB3000X
  2. 2400AC + 3*AB3000X
  3. 2400AC + 4*AB3000X
Optie 3.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:53
Vraagje; zo'n Solarflow pro met aansluitingen voor PV, kan die ook de batterij opladen wanneer er geen netspanning is (bij stroomuitval/storing)?

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:10
ASW1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:18:
Vraagje; zo'n Solarflow pro met aansluitingen voor PV, kan die ook de batterij opladen wanneer er geen netspanning is (bij stroomuitval/storing)?
Ja, deze kan ook bij stroomuitval nogsteeds de batterijen volladen zodat je nog genoeg capaciteit over hebt ook bij stroomuitval. Mits natuurlijk de zon voldoende schijnt :)

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:42
stfn345 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:35:

De meeste gebruikers hier zijn niet zo enthousiast over Zenki. Onverklaarbare laad en ontlaad momenten.
Wel is het zo dat er op een beurs gezegd zou zijn dat we dit jaar op dat vlak een verbetering mogen verwachten. Ook las ik vandaag een bericht waarbij Zendure (ook) in 2026 Zenki serieus door zal ontwikkelen. Zie https://solarmagazine.nl/...y-thuisbatterijen-zendure

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:30
Een thuis batterij is ervoor gemaakt neem ik aan. Maar wat is een te hoge laad/onlaad schakel frequentie ?

De wasmachine met pv doet ze veel schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8vE0QksP79SoIhM-cSbz-gunis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JpIF7SkP9MowLsS3B8xxDa2G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERdEgEsNhyHnCHTFiQKKJVxLMLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Voh289wr1ecPkPOyZgOdLeQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 07-11-2025 11:11 ]

blahenazo schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:10:
Een thuis batterij is ervoor gemaakt neem ik aan. Maar wat is een te hoge laad/onlaad schakel frequentie ?

De wasmachine met pv doet ze veel schakelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij bouwt hij het vermogen langzaam op en af voordat het relais schakelt.
Aan de andere kant, als je dagelijks meerdere wasjes draait, tikt dat natuurlijk wel snel aan.

Via Home Assistant zou je ook iets kunnen instellen dat ervoor zorgt dat het apparaat een klein vermogen blijft vasthouden gedurende een paar minuten, voordat het naar standby gaat, en of omschakeld.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
[...]

Aantrekkelijke actie. Het is dat we nog een jaar een vast contract hebben zonder terugleveren kosten. En wie weet, eind volgend jaar nog wat goedkoper?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Eindelijk is het zo ver, de laatste 3 accu's zijn ook binnengekomen *O*

Een 4e 2400AC gaat er niet komen, meer accu's kunnen er niet onder en dat hoeft ook niet, dit is meer dan voldoende opslag. Einddoel bereikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEMrM5Jzx7B_ku-Fx8N6fJT0fKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzFQybX7UGokRTxQlJv5DWCZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat in combinatie met de 6xB16 ipv stekkers maakt het mooi af, blij mee!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 22:07
blahenazo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:24:
De zendure tracking nummer loterij is hier ook begonnen. Een reeks dpd /dhl nummers gekregen. En terwijl er een volgorde in de track nummers zit. En je misschien logica verwacht, Komen vandaag de eerste en laatste binnen en dat zijn dan 2 batterijen terwijl er 3 in de order zaten ;)

Ik had nog een kleine levering via DPD en had de vrouw des huizes gezegd dat er klein pakket ging aankomen. Had de dpd man 3 dozen mee en 2 waren een 28 kg per stuk ;)
Het lijkt inderdaad een loterij.
Daar waar de accu en de unit al met een paar dagen binnen waren. Wacht ik nu nog steeds (26 oktober besteld) op de P1 meter en de koeler. Nog geen enkele teken dat deze al opgestuurd gaan worden.
Taro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:23:
Eindelijk is het zo ver, de laatste 3 accu's zijn ook binnengekomen *O*

Een 4e 2400AC gaat er niet komen, meer accu's kunnen er niet onder en dat hoeft ook niet, dit is meer dan voldoende opslag. Einddoel bereikt:
[Afbeelding]

Dat in combinatie met de 6xB16 ipv stekkers maakt het mooi af, blij mee!
Super mooie installatie.👍
Ik vraag mij wel af wat je met 50 kWh ~ opslag moet.
Heb je dan genoeg panelen om het te vullen.?
Dynamische contracten zullen ook gaan veranderen.
Zodat handelen niet meer rendabel is.
peterbier schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:52:
[...]

Super mooie installatie.👍
Thx!
Ik vraag mij wel af wat je met 50 kWh ~ opslag moet.
Heb je dan genoeg panelen om het te vullen.?
Dynamische contracten zullen ook gaan veranderen.
Zodat handelen niet meer rendabel is.
Ik heb op dit moment 34 zonnepanelen in gebruik en nog 4x flexibele liggen die ik richting Zuid op de schutting ga plaatsen gedurende de winter. Dan komen er nog 4-5 op NO bij én ik wil een aantal oude 275-285 Wp panelen door nieuwere vervangen met hogere opbrengst. Mogelijk haal ik ook nog 2x warmwaterpanelen van het dak (het binnensysteem was kapot) en vervang ik die door 4 extra panelen. Ben nu bezig met een Enphase 3-fase systeem op te starten ten koste van de 1-fase SolarEdge 5k en vele micro-omvormers, zodat de fase-verdeling beter wordt.

Op een mooie zomerdag wekken we nu ongeveer 60 kWh op, in die nieuwe situatie vermoedelijk richting de 70-80 kWh. Klinkt als veel, maar doel is dat we ook in de winter minder netafname hebben. In het ergste geval fakkelen we in de zomer iets af door de export limit te beperken als er zelfs bij dynamische tarieven kosten voor terugleveren volgen. Waar het heen gaat en voor nodig is:
  • Koelen/verwarmen van het huis met Wp's: 3x buitenunit en 5x binnenunit
  • EV met 54 kWh
  • EV met 82 kWh
  • 2 kids met een high end PC die er iedere dag een paar kWh doorheen jagen
  • Veel managed switches, camera's, accesspoints, HA server, NAS'en, etc. die voor een sluipverbruik van ruim 300 Watt = 7.2 kWh/dag zorgen.
In de zomer laden we vanaf 1-1-2027 de 2 EV's direct vanuit de panelen, maar als ze niet voor de deur staan wil ik alles in de accu's kunnen opslaan ipv terugleveren (ok, tot een max van 54 kWh dus). Dan kan ik ze iedere avond aanvullen, die vreten ook gemiddeld zo'n 20 kWh/dag en niet iedere dag heeft natuurlijk een perfecte PV opbrengst.

Ik vermoed helaas dat ik dit jaar niet onder de nul kan blijven, het gaat rap de verkeerde kant op de laatste paar weken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJjJLlJtfuZoVYZJngAjrJAmt0U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G1EFX2TdGr2OYoZKd0m8cxFC.png?f=fotoalbum_large

Maar ik ga wel met alle vertrouwen 2026 tegemoet om met de extra panelen en extra opslag het hele jaar onder de 0 Euro voor stroom af te kunnen sluiten. Overigens gebruiken we nu nog gas voor sanitair & warmwater + op hele koude winterdagen ook voor de vloerverwarming. Uiteindelijk willen we daar ook nog een L/W WP voor plaatsen en dan neemt dus het energieverbruik dus nog verder toe.

Vraagje m.b.t. geur en Zendure.

Ik heb 2 omvormers en daaronder 3 batterijen. Ik heb al even wat rond gezocht. De batterijen hebben straks 3 uur staan ontladen. Ze worden gekoeld door een ventilator. Althans de omvormer. Toen ik straks in de ruimte kwam waar ze staan rook ik een heel flauw luchtje. Moeilijk te omschrijven. Een licht metaal geurtje? Ik heb het nog nooit eerder geroken. Set 1 daar hoor je de omvormer iets van, knisperend geluidje maar dat doet hij al even. Set 2 is muisstil. Ik heb eens geroken aan de omvormer van beide sets. Set 1 was wat duidelijker te ruiken dan Set 2 (stille omvormer). Eerst keer sinds ik ze heb. Me nog nooit opgevallen.

Beetje met chatgpt aan het vechten. Dat begint met bangmakerij bijna tot een verhaal uiteindelijk dat het gaat over dat de boel nu ingesleten is en dat dit dus kan maar wel in de gaten moet houden. Tja kun je dus niks mee.

Ik zie geen rare spikes in omvormer of batterij temperaturen. Niet anders dan normaal.

Herkennen jullie dit? Het is geen penetrante geur maar je ruikt het wel. Vrouwlief rook het ook maar kon het niet beschrijven. Ik zie geen rare spikes in omvormer en batterij temperaturen. Dat is niet veranderd.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 07-11-2025 20:34 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:32:

Ik heb 2 omvormers en daaronder 3 batterijen. Ik heb al even wat rond gezocht. De batterijen hebben straks 3 uur staan ontladen. Ze worden gekoeld door een ventilator. Althans de omvormer. Toen ik straks in de ruimte kwam waar ze staan rook ik een heel flauw luchtje. Moeilijk te omschrijven. Een licht metaal geurtje? Ik heb het nog nooit eerder geroken. Set 1 daar hoor je de omvormer iets van, knisperend geluidje maar dat doet hij al even. Set 2 is muisstil. Ik heb eens geroken aan de omvormer van beide sets. Set 1 was wat duidelijker te ruiken dan Set 2 (stille omvormer). Eerst keer sinds ik ze heb. Me nog nooit opgevallen.

Beetje met chatgpt aan het vechten. Dat begint met bangmakerij bijna tot een verhaal uiteindelijk dat het gaat over dat de boel nu ingesleten is en dat dit dus kan maar wel in de gaten moet houden. Tja kun je dus niks mee.

Ik zie geen rare spikes in omvormer of batterij temperaturen. Niet anders dan normaal.

Herkennen jullie dit? Het is geen penetrante geur maar je ruikt het wel. Vrouwlief rook het ook maar kon het niet beschrijven. Ik zie geen rare spikes in omvormer en batterij temperaturen. Dat is niet veranderd.
Waar heb je aan geroken? Er zit een ontluchtings ventiel op de achterkant, als ik goed heb geobserveerd. Ruik je daar verschil tussen de omvormers?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

geert1992 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:40:
[...]

Waar heb je aan geroken? Er zit een ontluchtings ventiel op de achterkant, als ik goed heb geobserveerd. Ruik je daar verschil tussen de omvormers?
Nee niet aan de achterkant. Ik heb op de bovenkant van de omvormer geroken en dan aan de kant van het display. Normaal zou ik dat niet doen maar ik rook iets toen ik de ruimte in kwam. Ook niet eerder geroken. Zelfs in de zomer niet. Omgevingstemperatuur is daar nu wel een paar graden lager. Ik heb even een plaatje bijgesloten van de omvormer temperatuur van beide sets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUEZsc4xCpnGNRAEbezLgsCJ-dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v6jkOo0lDUax90Rivjea5OpB.png?f=fotoalbum_large

Chat heeft het dan over Mosfet luchtjes etc. Nu pas merkbaar omdat het "ingesleten" is. Kan daar precies niks mee.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

@Taro sorry. Ik zie het. Verkeerde topic. Scherm stond nog open in dat topic.

Devke schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:45:
@Taro sorry. Ik zie het. Verkeerde topic. Scherm stond nog open in dat topic.
Niet nodig, kan gebeuren :)

Devke schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:44:
[...]

Nee niet aan de achterkant. Ik heb op de bovenkant van de omvormer geroken en dan aan de kant van het display. Normaal zou ik dat niet doen maar ik rook iets toen ik de ruimte in kwam. Ook niet eerder geroken. Zelfs in de zomer niet. Omgevingstemperatuur is daar nu wel een paar graden lager. Ik heb even een plaatje bijgesloten van de omvormer temperatuur van beide sets.

[Afbeelding]

Chat heeft het dan over Mosfet luchtjes etc. Nu pas merkbaar omdat het "ingesleten" is. Kan daar precies niks mee.
Nu ben ik benieuwd of je het bij het zwarte dopje sterker kan ruiken, zou je eens willen snuffelen?;)

Misschien direct een goed moment om de stekkers eens te controleren niet?!

[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 07-11-2025 20:52 ]

geert1992 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:51:
[...]

Nu ben ik benieuwd of je het bij het zwarte dopje sterker kan ruiken, zou je eens willen snuffelen?;)

Misschien direct een goed moment om de stekkers eens te controleren niet?!
Daar ruik ik niks. De geur is nu ook weg. Hij staat ook bijna 2 uur al stand-by. Denk jij dat het daarvan komt? Had het dan al niet eerder geroken kunnen worden? Ze laden hier altijd op max, idem ontladen.

Edit : Visuele stekkercontrole

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EspqmLGX9IKYIqqkHLGMrH_iJ7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQBJYMAu9Bk4ERzTGHiChfHA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmvQqZAaQL2MiC3I-Dx9Mo_mHKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkaiQsi56c0IkHMYF4I7lG4s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Devke op 07-11-2025 21:21 ]

Devke schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:55:
[...]

Daar ruik ik niks. De geur is nu ook weg. Hij staat ook bijna 2 uur al stand-by. Denk jij dat het daarvan komt? Had het dan al niet eerder geroken kunnen worden? Ze laden hier altijd op max, idem ontladen.

Edit : Visuele stekkercontrole

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een slecht wcd kan ook nog daar begint het uiteindelijk.
Ff los schroeven en controleren.

• Bikkelreal
Devke schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:32:

Een keer herhalen dat ontladen of laden en dan na een tijdje een keer ruiken bij het stopcontact zelf.
Het knisperend geluidje heb ik ook op beide units, de een iets meer als de andere zie daar geen probleem.
Heb hier nu o.a. 2x Anker Solarbank 3 E2700 Pro's staan die bij het opstarten ook knetteren. 1e keer dacht ik: Dat is niet ok, maar hoort blijkbaar.

Ruik je echter een vreemde geur, dan is er vaak wel iets aan het smelten of aan het inbranden. Een paar dagen geleden kwam nog een Shelly meter langs die was gesmolten binnen een WCD tbv een laadpaal. Maar heb je ze al enige tijd staan, dan zou dat inbranden niet meer zo moeten zijn en smelt er dus mogelijk iets. Zou het wel even goed in de gaten houden.

peterbier schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:11:
[...]

Een slecht wcd kan ook nog daar begint het uiteindelijk.
Ff los schroeven en controleren.
Stekkers aan de omvormers zien er strak schoon uit. Geen enkele blijk van....... de WCD's zijn aangelegd door een gecertificeerde electriciën. Heb even met een zaklamp snel even geschenen op de wcd maar zie daar niks raars. Let op ze zijn niet open geweest. Neem ik mee.

Ik zat ook nog te denken aan stof. Ik moet weet eens ff met de stofdoek rond. Ik zag een randje stof liggen op de batterijen (de randen rondom).

Bikkelreal schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:15:
[...]

Een keer herhalen dat ontladen of laden en dan na een tijdje een keer ruiken bij het stopcontact zelf.
Het knisperend geluidje heb ik ook op beide units, de een iets meer als de andere zie daar geen probleem.
Dat knisperend is herkenbaar. Al is het maar heel flauw te horen. Goed om te horen dat dit niet alleen hier is 😊

Taro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:24:
Heb hier nu o.a. 2x Anker Solarbank 3 E2700 Pro's staan die bij het opstarten ook knetteren. 1e keer dacht ik: Dat is niet ok, maar hoort blijkbaar.

Ruik je echter een vreemde geur, dan is er vaak wel iets aan het smelten of aan het inbranden. Een paar dagen geleden kwam nog een Shelly meter langs die was gesmolten binnen een WCD tbv een laadpaal. Maar heb je ze al enige tijd staan, dan zou dat inbranden niet meer zo moeten zijn en smelt er dus mogelijk iets. Zou het wel even goed in de gaten houden.
Het is niet penetrant. Is ook lastig te omschrijven. Voor mijn gevoel een metaal luchtje. Zeker even in de gaten houden. Ik zie niets raars binnen de omvormer of batterij temperatuur.

Ik zal de wcd punten eens checken en stofdoek eens aan het werk zetten. Ik heb het idee dat de fans dat geurtje dan ook verspreiden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het goede nieuws is dan dat de echt gevaarlijke stoffen volkomen reukloos zijn. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

HHF

daemonix schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:09:
Het goede nieuws is dan dat de echt gevaarlijke stoffen volkomen reukloos zijn. ;)
H2S is ook erg gevaarlijk en niet bepaald reukloos. :)

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
HHF schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 23:16:
[...]

H2S is ook erg gevaarlijk en niet bepaald reukloos. :)
Maar dat komt dan weer niet uit een LFP batterij als het echt mis is met de batterij. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
Iemand ervaring met Tubotek.be?
BTW geef ik uiteraard netjes aan bij de grens. :) Maar is erg goedkoop.
Wat is Bebat en Recupel (edit: chatgpt geeft het antwoord. Milieubijdrage)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLYbIZhad6nCKdhj2C3ORKxYjls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qeq5YTxl036q3PFUx4IVvha6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door BektLekker op 08-11-2025 09:14 ]

• MGZ
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-11 09:12

MGZ

BektLekker schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:10:
Iemand ervaring met Tubotek.be?
BTW geef ik uiteraard netjes aan bij de grens. :) Maar is erg goedkoop.
Wat is Bebat en Recupel (edit: chatgpt geeft het antwoord. Milieubijdrage)

[Afbeelding]
Dit is inclusief BTW dezelfde prijs als bij Zendure zelf,of andere webshops, €2048

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:01
Athome schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:20:
[...]

Het lijkt inderdaad een loterij.
Daar waar de accu en de unit al met een paar dagen binnen waren. Wacht ik nu nog steeds (26 oktober besteld) op de P1 meter en de koeler. Nog geen enkele teken dat deze al opgestuurd gaan worden.
Hier idem. Twee items op bestellijst (batterij+omvormer en p1 meter), met identiek trackingnummer lijkt het. Batterijen en omvormer in twee zendingen in twee dagen bezorgd, maar nog geen teken van een p1 meter 🧐

• GoSolarFlow
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-11 12:11
Beste ervaring met Marcmax.de
Leveringskosten ca € 70,00 en binnen 1 week binnen.

[ Voor 43% gewijzigd door GoSolarFlow op 08-11-2025 11:42 ]

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:18
Devke schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:37:
[...]

Het is niet penetrant. Is ook lastig te omschrijven. Voor mijn gevoel een metaal luchtje. Zeker even in de gaten houden. Ik zie niets raars binnen de omvormer of batterij temperatuur.

Ik zal de wcd punten eens checken en stofdoek eens aan het werk zetten. Ik heb het idee dat de fans dat geurtje dan ook verspreiden.
Toch maar eens je WCD openschroeven. Wij roken hier ook altijd iets, dachten dat het uit de wasmachine kwam maar het kwam uit de WCD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMJsMh4QjQOw501YeoXFnuBWwSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvzuhVPrpiMunPHeMT2taaGp.jpg?f=fotoalbum_large

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Even ter controle een uurtje op 2400 watt aan het laden.
De stekker wordt handwarm.
Het is zeker een aandachtspunt.
Vooral bij wat oudere wcd,s.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vnn_887qvDpv8Yb5zNsWq8MalPI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bMA66aOocKGk1RlfLXWanGO3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o_7fVh6I76pssQEI1bHoiSZRlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fVwWblhlu3Sezc64AWtISaVs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYMNvfFIygH54Vl6lbNIIcJ-eSM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zum1uofuAYon0QFgwisYXAR8.jpg?f=user_large

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Fan werkt als een tierelier. Jammer dat je de FanSwitch niet zelf kunt schakelen via een write command en je kunt ook niet uitlezen of de fan aanstaat, dat had het helemaal af gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OshfGDaJstu_ykzasfR1ZSWdN8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/re9OgIHVlJ0wUTSMVTbue8yi.jpg?f=fotoalbum_large

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

dotternetta schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:26:
[...]

Toch maar eens je WCD openschroeven. Wij roken hier ook altijd iets, dachten dat het uit de wasmachine kwam maar het kwam uit de WCD:

[Afbeelding]
Was dit ook al niet aan je stekker te zien? Zat hier Zendure op?

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:22
Ik heb sinds gisteren de solarflow2400 staan, Moet ik deze eens volledig vol laden tot 100%
Kan ik dat handmatig doen en hoe doe ik dat dan?
Hij staat nu op auto modus.
toxictooms schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:08:
Ik heb sinds gisteren de solarflow2400 staan, Moet ik deze eens volledig vol laden tot 100%
Kan ik dat handmatig doen en hoe doe ik dat dan?
Hij staat nu op auto modus.
Je kunt het laden bij het apparaat op een bepaald vermogen zetten, dus buiten HEMS om. Ook even bij Batterij bij instellingen de max op100% zetten.

En als het nodig is doet die dat zelf 1x per maand.

Op dag 1 wel altijd goed om even te doen, beste voor de accu aangezien die mogelijk al 1-2 maanden niet is geladen en de SoC daardoor enorm afwijkt.

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:22
Taro schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:09:
[...]

Je kunt het laden bij het apparaat op een bepaald vermogen zetten, dus buiten HEMS om. Ook even bij Batterij bij instellingen de max op100% zetten.

En als het nodig is doet die dat zelf 1x per maand.

Op dag 1 wel altijd goed om even te doen, beste voor de accu aangezien die mogelijk al 1-2 maanden niet is geladen en de SoC daardoor enorm afwijkt.
De batterij staat op 10% ontladen en max 100% laden
Hoe kan ik handmatig opladen tot 100%
toxictooms schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:12:
[...]

De batterij staat op 10% ontladen en max 100% laden
Hoe kan ik handmatig opladen tot 100%
Naar instellingen bij het apparaat gaan en dan: Instelling voor netaansluiting en hier een waarde invoeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsHPo8JReLVJ9zVIDPh5qjRRUSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M3Bs3JbUWq9xgkBGW1M7Qrif.png?f=fotoalbum_large

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:42
Devke schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:29:
[...]

Was dit ook al niet aan je stekker te zien? Zat hier Zendure op?
Ik heb ook wel eens gehad dat een wcd in de keuken niet goed meer was. Dit zag je niet aan de stekker, maar uiteindelijk is er wel kortsluiting in die wcd ontstaan. Daar hing ook eerst een luchtje en al.

Zou em zeker controleren aan de binnenkant.
jordyc schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:57:
[...]

Ik heb ook wel eens gehad dat een wcd in de keuken niet goed meer was. Dit zag je niet aan de stekker, maar uiteindelijk is er wel kortsluiting in die wcd ontstaan. Daar hing ook eerst een luchtje en al.

Zou em zeker controleren aan de binnenkant.
Komt goed. Volgens mij is het de wcd niet. Hangt er net een paar maandjes. Ik had begrepen dat je dan genoeg signalen aan de stekker al kunt zien. Ik had ook het idee dat het geurtje door de ventiltor verspreid werd. Die staat dus op de omvormer. Vandaag niet geladen. Dynamisch 0 zin. Heb wel de boel even stofvrij gemaakt. Lag wat op het randje van de batterijen en ik zag heel iets op de fan zitten.

Vandaag paar x gechecked maar in standby valt niks op. Ik heb naar de spread van de batterij cellen gekeken..... niets bijzonders. Temperaturen prima. Idem omvormer. Morgen zal ik ze even laten checken (wcd) en hem daarna weer eens even laten laden en ontladen.

• Heerlijk Helder
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-11 12:09
Gisteren de P1 meter ontvangen van Zendure en gelijk in gebruik genomen op mijn config met 3× SolarFlow AC2400 in P1-volgmodus, maar zie een afwijkend regelgedrag waar ik geen grip op krijg.

Wat ik zie:
  1. Na opstart houdt hij het netjes rond 0 W, maar na een paar minuten begint hij hard op en neer te corrigeren en het lukt hem niet om weer echt te stabiliseren
  2. ineens veel teruglevering en daarna weer stroom uit het net halen (±200–1000 W) en dat blijft zich herhalen en soms schiet hij zelfs door naar de max.
  3. Het lijkt erop dat als er kortstondig meer/minder stroom door het huis wordt gevraagd het systeem in de war raakt. Dat in combinatie met een mogelijke vertraging van de P1 data, waardoor het systeem met grote verschillen probeert te compenseren
Dit gebeurt zowel:
  • overdag bij stabiele PV-opbrengst
  • als ’s nachts bij een constant huisverbruik van ~500 W (dus geen load-wisselingen)
Testen die ik heb gedaan:
  • Zendure P1-meter rechtstreeks op de slimme meter (geen andere P1-apparaten) met en zonder externe voeding
  • Ook getest via HomeWizard hub/P1 → zelfde gedrag met en zonder externe voeding
  • Zowel met zonopwek als in volledig donkere nacht → gedrag blijft identiek
  • Alle Zendure devices vastgezet naar de AP met beste signaalwaarde, connectie is uitstekend volgens Unifi
  • Getest met één Zendure AC2400 in standby, met die gedachte dat het systeem mogelijk minder agressief op-/afschaalt
Setup:
  • 3 x AC2400 in stekermodus
  • AC2400 firmware: 1.08
  • Zendure P1-meter firmware: 1.05
  • Slimme meter: Landis+Gyr E350 (SMR 5.0)
  • Nog in stekkermodus, dus niet permanent op eigen groepen
  • Geen Homey / geen externe automatisering actief
Herkennen anderen dit gedrag in P1-volgmodus en zijn er nog tips wat te doen?

Alvast dank voor het meedenken.

• Catdogsf
Heerlijk Helder schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:35:
Gisteren de P1 meter ontvangen van Zendure en gelijk in gebruik genomen op mijn config met 3× SolarFlow AC2400 in P1-volgmodus, maar zie een afwijkend regelgedrag waar ik geen grip op krijg.

Wat ik zie:
  1. Na opstart houdt hij het netjes rond 0 W, maar na een paar minuten begint hij hard op en neer te corrigeren en het lukt hem niet om weer echt te stabiliseren
  2. ineens veel teruglevering en daarna weer stroom uit het net halen (±200–1000 W) en dat blijft zich herhalen en soms schiet hij zelfs door naar de max.
  3. Het lijkt erop dat als er kortstondig meer/minder stroom door het huis wordt gevraagd het systeem in de war raakt. Dat in combinatie met een mogelijke vertraging van de P1 data, waardoor het systeem met grote verschillen probeert te compenseren
Dit gebeurt zowel:
  • overdag bij stabiele PV-opbrengst
  • als ’s nachts bij een constant huisverbruik van ~500 W (dus geen load-wisselingen)
Testen die ik heb gedaan:
  • Zendure P1-meter rechtstreeks op de slimme meter (geen andere P1-apparaten) met en zonder externe voeding
  • Ook getest via HomeWizard hub/P1 → zelfde gedrag met en zonder externe voeding
  • Zowel met zonopwek als in volledig donkere nacht → gedrag blijft identiek
  • Alle Zendure devices vastgezet naar de AP met beste signaalwaarde, connectie is uitstekend volgens Unifi
  • Getest met één Zendure AC2400 in standby, met die gedachte dat het systeem mogelijk minder agressief op-/afschaalt
Setup:
  • 3 x AC2400 in stekermodus
  • AC2400 firmware: 1.08
  • Zendure P1-meter firmware: 1.05
  • Slimme meter: Landis+Gyr E350 (SMR 5.0)
  • Nog in stekkermodus, dus niet permanent op eigen groepen
  • Geen Homey / geen externe automatisering actief
Herkennen anderen dit gedrag in P1-volgmodus en zijn er nog tips wat te doen?

Alvast dank voor het meedenken.
Yep je slimme meter is niet geschikt, je zal een andere slimme meter moeten aanvragen.

Ik had dezelfde slimme meter als jou en helaas is die niet slim genoeg, aangezien hij elke 11 seconden ongeveer zijn gegevens doorstuurt via de P1 poort.

Lees mijn berichten terug in dit topic en je krijgt een duidelijker beeld van wat ik bedoel.

• Heerlijk Helder
  • Laatst online: 09-11 12:09
Catdogsf schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:44:
[...]

Yep je slimme meter is niet geschikt, je zal een andere slimme meter moeten aanvragen.

Ik had dezelfde slimme meter als jou en helaas is die niet slim genoeg, aangezien hij elke 11 seconden ongeveer zijn gegevens doorstuurt via de P1 poort.

Lees mijn berichten terug in dit topic en je krijgt een duidelijker beeld van wat ik bedoel.
Bedankt voor de terugkoppeling. Ben benieuwd of Stedin deze kosteloos gaat vervangen.

• Tolli
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:21
Bedankt voor de terugkoppeling. Ben benieuwd of Stedin deze kosteloos gaat vervangen.
Hi, ik heb het zelfde probleem, maar Stedin heeft mijn verzoek tot 2 keer afgewezen, aangezien de meter als slimme meter voldoet.

Heb uiteindelijk maar een Shelly in de meterkast geplaatst.
In het kader van "better safe than sorry" de wcd ook maar even open laten schroeven. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat het gezin of mijn omgeving gevaar loopt bij het hebben van thuisbatterijen.

De laatste x 3 uur ontladen roken mijn vrouw en ik een bepaald luchtje. Niet penetrant maar wel te ruiken. Ik omschreef het eerder als een soort ijzerluchtje.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkdlkrUHpm1GYk932Af8Rdc_hok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTlZAGeJV4BP0hZ1nbuogfFl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL6xftvQe9IzpcVtLibqzcaJEec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D3fA6EIsgoRIkxRDXhAMYlAx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH8TLh1NRTcEOBpe8cNabyF1eI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N0gi2Yb3HXLgmCP9sHuxqDC.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap. De omvormer die ik verdenk dan maar alleen eens laten laden. Uitsluitingsprincipe. Het knetterende geluidje was ook minimaal....... iemand anders omschreef het meer als een brommend geluidje.

Staat nu te laden. 2 uur laden 1 ontladen. Voor de tarieven hoef je het niet te doen maar veiligheid mag geld kosten.

• Hansieo
  • Laatst online: 17:10
Devke schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:13:
In het kader van "better safe than sorry" de wcd ook maar even open laten schroeven. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat het gezin of mijn omgeving gevaar loopt bij het hebben van thuisbatterijen.

De laatste x 3 uur ontladen roken mijn vrouw en ik een bepaald luchtje. Niet penetrant maar wel te ruiken. Ik omschreef het eerder als een soort ijzerluchtje.......

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende stap. De omvormer die ik verdenk dan maar alleen eens laten laden. Uitsluitingsprincipe. Het knetterende geluidje was ook minimaal....... iemand anders omschreef het meer als een brommend geluidje.

Staat nu te laden. 2 uur laden 1 ontladen. Voor de tarieven hoef je het niet te doen maar veiligheid mag geld kosten.
Wellicht kan iemand eens met een warmtebeeld meter bij je kijken?
Ik zie met de Thermal master P3 dingen (verschillen) die je met de hand nauwelijks kan voelen.

(note: deze werkt prima met mijn oude Motorola mobiel, maar met de nieuwe Samsung TAB niet, dus check compatibel list)
(note-2: wellicht ergens een doorverbinding doos? lasdop? lasklem??)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Hansieo schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:23:
[...]

Wellicht kan iemand eens met een warmtebeeld meter bij je kijken?
Ik zie met de Thermal master P3 dingen (verschillen) die je met de hand nauwelijks kan voelen.

(note: deze werkt prima met mijn oude Motorola mobiel, maar met de nieuwe Samsung TAB niet, dus check compatibel list)
(note-2: wellicht ergens een doorverbinding doos? lasdop? lasklem??)
Hij staat nu een uurtje te laden. Geen geurtje. Er zitten geen doorverbindingen. Kabel rechtstreeks uit de meterkast naar de wcd.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 09-11-2025 13:49 ]

• Catdogsf
Heerlijk Helder schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:09:
[...]

Bij mij wel, moest wel met redenen komen waarom ik vond dat hij vervangen moest worden.... Binnen een week kwamen ze hem al vervangen voor een ISKRA.

Heb nog wel een tip die ik kreeg van de monteur die langs kwam, die zei nog het volgende na aanleiding van mijn verhaal, die zei vertel bij het bellen de paar letters die op voorkant staan op je meter, (ook al had het voor mij geen nut meer) dan hadden ze nergens om gevraagd en hadden ze meteen zonder moeite een afspraak ingepland.

• Catdogsf
Tolli schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:17:
[...]

Hi, ik heb het zelfde probleem, maar Stedin heeft mijn verzoek tot 2 keer afgewezen, aangezien de meter als slimme meter voldoet.

Heb uiteindelijk maar een Shelly in de meterkast geplaatst.
Blijven proberen, hoor ook succes verhalen als je het via de chat probeert...

• Skipperhenk
Devke schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:13:

Is een dergelijk standaard inbouw stopcontact met mogelijk dito bedrading (kan zo niet zien hoe dik de bedrading is) mogelijk niet "stevig" genoeg voor de energie stromen van de Zendure 2400.
Ik heb 2 jaar geleden dit opbouw stopcontact en dit bedrading door de electriciën laten aanleggen. Kabel gaat onder het huis door naar de meterkast op een B20 automaat.
Vanmiddag zowel de auto als de Zendure gelijk aan gehad ivm de goede zon opbrengst. Kabel, stopcontact en kabel van de Zendure waren koud, de laadkabel van de auto voelde iets lauw aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW_yETJpIZUB0Kjr9UEr7lZ4hTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPuzEnmIjq3WuhcyoSSKVrAK.jpg?f=fotoalbum_large
Skipperhenk schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:01:
[...]

Is een dergelijk standaard inbouw stopcontact met mogelijk dito bedrading (kan zo niet zien hoe dik de bedrading is) mogelijk niet "stevig" genoeg voor de energie stromen van de Zendure 2400.
Ik heb 2 jaar geleden dit opbouw stopcontact en dit bedrading door de electriciën laten aanleggen. Kabel gaat onder het huis door naar de meterkast op een B20 automaat.
Vanmiddag zowel de auto als de Zendure gelijk aan gehad ivm de goede zon opbrengst. Kabel, stopcontact en kabel van de Zendure waren koud, de laadkabel van de auto voelde iets lauw aan.
[Afbeelding]
Hier is het ook door een erkend elektricien aangelegd. Is opbouw. Nieuw aangelegd. Systeem draait al 6 maanden vol gas. Er gaat een directe kabel van de meterkast naar locatie. Geen aftakkingen. Na 3,5 uur laden is hij klaar. Geen geurtje waargenomen. Stekker van Zendure is lauw, mag het niet warm noemen denk ik. Niet iets waar ik me druk om zou maken. WCD doos voel je iets warmte maar verre van warm. De metingen in HA laten geen afwijkingen zien tov eerder. Morgen pak ik set 2 even alleen. Uitsluiten. Als die ook zo gaat dan prima. Enige wat me opviel is dat de vochtigheid in de ruimte boven de 70% zat. Niet ideaal. Een ontvochtiger draait daar nu met automatisering om meer grip daarop weer te krijgen. Mijn fout een beetje. Had dat eerder kunnen signaleren. Worden wasjes neer gehangen.

• Skipperhenk
Foutje Devke mijnerzijds, niet goed gekeken, je hebt inderdaad een opbouw stopcontact🫣😜
Skipperhenk schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:01:
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt mij niet verstandig om een wcd die geschikt is voor 16 Ampère af te zekeren met 20 Ampère.
https://www.busch-jaeger....us/detail/2CKA002084A0705

• Skipperhenk
peterbier schreef op zondag 9 november 2025 @ 17:25:
[...]

Het lijkt mij niet verstandig om een wcd die geschikt is voor 16 Ampère af te zekeren met 20 Ampère.
Die is dus gemonteerd welke jij in de bijlage aangeeft.

• Skipperhenk
[...]

Ik begrijp uit jouw aanvulling dat dit een verkeerd stopcontact is voor een B20 automaat?
Welke had de electriciën dan moeten gebruiken. Ik kan er zo snel op internet niet iets vinden van een contactdoos voor 20 amp.
Zeg ik iets verkeerd of begrijp ik het niet (helemaal) Ben geen electricien.
Skipperhenk schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:29:
[...]

Ik begrijp uit jouw aanvulling dat dit een verkeerd stopcontact is voor een B20 automaat?
Welke had de electriciën dan moeten gebruiken. Ik kan er zo snel op internet niet iets vinden van een contactdoos voor 20 amp.
Zeg ik iets verkeerd of begrijp ik het niet (helemaal) Ben geen electricien.
Hier had een b16 aardlekautomaat of b16 automaat met een aardlekschakelaar moeten zitten. (Voor naar je wcd)
Het was beter een kleine onderverdeling te plaatsen.
Ik zelf gebruik 3 van deze wcd,s met ieder een eigen b16 aardlekautomaat.
Met een onderverdeling.

Het is ook niet toegestaan om de autolader bij de Zendure op te prikken. (In hetzelfde wcd) "Groep"
Het mag maar dan moet de Zendure op maximaal 800 watt terugleveren naar huis ingesteld staan.

Maar aangezien het wcd maximaal geschikt is voor 16 Ampère en je laad de auto ermee en de Zendure kan er een te hoge stroom lopen.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

[...]

Er gaat nog geen 11A doorheen. Dat stopcontact is prima zolang die niet >16a belast wordt.

• Skipperhenk
peterbier schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:46:
[...]

Hier had een b16 aardlekautomaat of b16 automaat met een aardlekschakelaar moeten zitten. (Voor naar je wcd)

Dit is door de electricien zo aangelegd, wetende dat het voor de auto was dus ga/ging ik er van uit dat dit een stevige oplossing is/was :>

Het is ook niet toegestaan om de autolader bij de Zendure op te prikken. (In hetzelfde wcd) "Groep"
Het mag maar dan moet de Zendure op maximaal 800 watt terugleveren naar huis ingesteld staan.

De Zendure levert door mij ingesteld 600 watt aan het huis.
martinvdm schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:40:
[...]

Er gaat nog geen 11A doorheen. Dat stopcontact is prima zolang die niet >16a belast wordt.
Heb je het bericht hierboven wel gelezen.
De Zendure en auto zijn aan het laden via hetzelfde wcd.

" Vanmiddag zowel de auto als de Zendure gelijk aan gehad ivm de goede zon opbrengst. "

[ Voor 12% gewijzigd door peterbier op 09-11-2025 21:52 ]

• Skipperhenk
martinvdm schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:40:
[...]

Vandaag de 1ste keer dat zowel de auto stond te laden met 11 amp en de Zendure stond te laden.
Dit komt in de winter tijd natuurlijk niet heel vaak voor maar in de zonnige maanden van het jaar zal dit zeker vaker voorkomen om het overschot van de PV in te zetten voor eigen gebruik.
Ik heb tijdens de laadsessie, allebei dus nog aan het laden, aan de bedrading van de apparaten gevoeld, de kabel naar de automaat en aan het stopcontact, geen greintje warmte te voelen.
Alleen de kabel van de thuislader is iets warm maar dat was altijd al zo.
@Skipperhenk
Als je het juist wil.
Pak die kabel van je b20 naar een onderverdeel kastje.
Hoofdschakelaar met 2x b16 aardlekautomaat in dat kastje.
Van elke aardlekautomaat naar een eigen wcd.
Niet echt selectief maar wel veiliger.
Ik stop nu met dit onderwerp het is offtopic.
Op tweakers is ook een installatie topic actief dacht ik.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

peterbier schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:50:
[...]

Heb je het bericht hierboven wel gelezen.
De Zendure en auto zijn aan het laden via hetzelfde wcd.

" Vanmiddag zowel de auto als de Zendure gelijk aan gehad ivm de goede zon opbrengst. "
Ah check, die had ik niet gezien idd, beide eraan niet echt handig.

Voor allen die meegedacht hebben aan het "geurtje" verhaal hier m.b.t. de batterijen van Zendure...... dank voor het meedenken! Alles wat gecontroleerd kon worden is gedaan. Niks gevonden. Ze hebben ook weer geladen en ontladen. Valt me niets op. Ik had al contact gehad met mijn reseller. Als omruiling nodig is dan is een belletje genoeg. Wat het geweest is? Geen idee. Te vochtig? Toch van buiten gekomen? Time will tell. Thnx voor meedenken!

• Gamer
  • Laatst online: 20:12

Gamer

Electrified

GoSolarFlow schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:40:
Beste ervaring met Marcmax.de
Leveringskosten ca € 70,00 en binnen 1 week binnen.
Knoop toch doorgehakt en dit weekend een 2400AC en 4 AB3000X aangekocht voor €3013,50 bij Marcmax.
Denk niet dat deze ergens anders goedkoper te krijgen is.

Hopelijk krijg ik deze gekoppeld aan mijn bestaande installatie zonder teveel problemen.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 4 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:07
Ik overweeg ook sterk een Zendure 2400 AC systeem aan te gaan schaffen. De Home Assistant ondersteuning maakt het helemaal af.
Ik zie dat @Gamer bij Marcmax heeft besteld en inderdaad daar is het al een stuk goedkoper dan de NL webshop. Alleen door op Marcmax te zoeken in het topic zie ik dat een aantal hier eerder dit jaar wel erg voordelig uit waren door het op te halen in Duitsland. Nu probeer ik het zelf maar ik kan alleen mijn adres invullen of een pickup doen maar dan wordt het ergens bij Stuttgart. Ik krijg niet de DHL pick-up point opties te zien waar mensen het hier over hadden. Mis ik iets? Of is het helaas niet meer mogelijk? Dan nog steeds met 19% BTW erbij blijft het voordeliger dan een NL winkel.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Bakko schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:54:
Ik overweeg ook sterk een Zendure 2400 AC systeem aan te gaan schaffen. De Home Assistant ondersteuning maakt het helemaal af.
Ik zie dat @Gamer bij Marcmax heeft besteld en inderdaad daar is het al een stuk goedkoper dan de NL webshop. Alleen door op Marcmax te zoeken in het topic zie ik dat een aantal hier eerder dit jaar wel erg voordelig uit waren door het op te halen in Duitsland. Nu probeer ik het zelf maar ik kan alleen mijn adres invullen of een pickup doen maar dan wordt het ergens bij Stuttgart. Ik krijg niet de DHL pick-up point opties te zien waar mensen het hier over hadden. Mis ik iets? Of is het helaas niet meer mogelijk? Dan nog steeds met 19% BTW erbij blijft het voordeliger dan een NL winkel.
Als Nederlander ben je btw plichtig. Of je moet iemand in Duitsland kennen om het aan te schaffen en daar te laten leveren. Een ander advies dan dit geven gaat niet over Zendure maar pakketdiensten en bezorgen en hoort niet echt in dit topic, maar lees dit eens door. ;)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je een beetje zoekt vind je nog wel wat kortingscodes die ook werken. Zelfs gestapeld. Gisteren voor 3446 de set met vier accus besteld.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 11-11-2025 07:03 ]

Bakko schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:54:
Waag eens wat telefoontjes in Nederland. Vraag om korting. Grote kans dat je die krijgt. BTW evt terughalen als je voldoet aan de voorwaarden. Dynamisch contract op naam etc. Verdiep je daar dan even goed in. Gok dat je de boel dan ook nog eens zo in huis hebt. Dag of 2?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Devke schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 00:09:
[...]

Waag eens wat telefoontjes in Nederland. Vraag om korting. Grote kans dat je die krijgt. BTW evt terughalen als je voldoet aan de voorwaarden. Dynamisch contract op naam etc. Verdiep je daar dan even goed in. Gok dat je de boel dan ook nog eens zo in huis hebt. Dag of 2?
Dealbreaker voor mij voor de btw teruggave is de eerdere teruggave op zonnepanelen. Goed georganiseerd weer hoor!
MikeyMan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:57:
[...]

Dealbreaker voor mij voor de btw teruggave is de eerdere teruggave op zonnepanelen. Goed georganiseerd weer hoor!
Partner? Dat mag ook.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup... Deel 2 van de zonnepanelen... ;)

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:42
Ik ben voornemens een SolarFlow in het schuurtje te plaatsen. Op het dak van het schuurtje liggen stekker zonnepanelen die zijn aangesloten op een wcd die via een grondkabel (4mm2) is aangesloten op een zelfstandige groep in de meterkast. Nu ben ik voornemens om de stekker van de zonnepanelen in de off-grid-in/uitgang van de Solarflow te steken en de stekker van de Solarflow in de wcd. Dit scheelt als eerste het aanleggen van een extra wcd. Als tweede voorkomt dit, dat wanneer de 4 stekker zonnepanelen maximaal leveren (circa 1000W) en de Solarflow maximaal ontlaad (2400W), de gezamenlijke belasting de grens van 3600W nadert.
Ik vraag me nu twee dingen af;
1) als de zonnepanelen leveren en de accu is niet vol, maar de accu zou vanwege een de dynamische tariefinstelling eigenlijk niet moeten laden, gaat de opgewekte zonnestroom dan gewoon het net op?
2) als de Solarflow op vol vermogen (2400W) zou moeten ontladen en de opwek van de zonnepanelen is 1000W vult de SolarFlow dan de 1000W aan tot 2400W?

• ElfElf
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23-11 09:01
Dag, ik vind even in dit heel groot topic mijn vragen voor de aankoop niet echt terug. Ik twijfel bij de aankoop tussen 1 maal een AC2400 met 4 batterijen of 2 maal een AC2400 met elk 2 batterijen. Ik zou de toestellen rechtstreeks op een apart circuit laten plaatsen om met 2400 / 4800 Watt te kunnen op- en ontladen. Redenen voor hogere wattages zijn zowel het opladen (max 5,6KW) als het ontladen (de ochtend en avondpieken, verwarming met lucht-lucht warmtepomp, inductiekookplaten) toch minstens een deel op opgeslagen zonne-energie te laten draaien. Heb ook een EV die veel thuis staat en die mijn zelfverbruik al naar 50% gebracht heeft (de helft van mijn elektriciteitsbehoefte buiten de EV is verwarming en warm water, vooral in de winter dus).

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:44

Aardedraadje

Met kabelschoen

ElfElf schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:55:
Dag, ik vind even in dit heel groot topic mijn vragen voor de aankoop niet echt terug. Ik twijfel bij de aankoop tussen 1 maal een AC2400 met 4 batterijen of 2 maal een AC2400 met elk 2 batterijen. Ik zou de toestellen rechtstreeks op een apart circuit laten plaatsen om met 2400 / 4800 Watt te kunnen op- en ontladen. Redenen voor hogere wattages zijn zowel het opladen (max 5,6KW) als het ontladen (de ochtend en avondpieken, verwarming met lucht-lucht warmtepomp, inductiekookplaten) toch minstens een deel op opgeslagen zonne-energie te laten draaien. Heb ook een EV die veel thuis staat en die mijn zelfverbruik al naar 50% gebracht heeft (de helft van mijn elektriciteitsbehoefte buiten de EV is verwarming en warm water, vooral in de winter dus).
Veelvuldig 2400W met twee AB3000X zou ik zelf niet doen. Kwa specificaties mogen de AB3000X het prima hebben, maar of het echt langdurig leuk voor ze is, is maar de vraag. De consensus in dit topic is voor zover ik me kan herinneren: langdurig 2400W dan minimaal 3x AB3000X onder de omvormer.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:12
KaEs schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:36:
Ik ben voornemens een SolarFlow in het schuurtje te plaatsen. Op het dak van het schuurtje liggen stekker zonnepanelen die zijn aangesloten op een wcd die via een grondkabel (4mm2) is aangesloten op een zelfstandige groep in de meterkast. Nu ben ik voornemens om de stekker van de zonnepanelen in de off-grid-in/uitgang van de Solarflow te steken en de stekker van de Solarflow in de wcd. Dit scheelt als eerste het aanleggen van een extra wcd. Als tweede voorkomt dit, dat wanneer de 4 stekker zonnepanelen maximaal leveren (circa 1000W) en de Solarflow maximaal ontlaad (2400W), de gezamenlijke belasting de grens van 3600W nadert.
Ik vraag me nu twee dingen af;
1) als de zonnepanelen leveren en de accu is niet vol, maar de accu zou vanwege een de dynamische tariefinstelling eigenlijk niet moeten laden, gaat de opgewekte zonnestroom dan gewoon het net op?
2) als de Solarflow op vol vermogen (2400W) zou moeten ontladen en de opwek van de zonnepanelen is 1000W vult de SolarFlow dan de 1000W aan tot 2400W?
Kun je überhaupt daar dat off-grid stopcontact voor gebruiken? Ik heb het idee dat dit een nooduitgang is voor als de stroom is uitgevallen niet voor het aansluiten van zonnepanelen, maar zo ver heb ik mij er niet in verdiept.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:15
Leanderr schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:53:
[...]

Kun je überhaupt daar dat off-grid stopcontact voor gebruiken? Ik heb het idee dat dit een nooduitgang is voor als de stroom is uitgevallen niet voor het aansluiten van zonnepanelen, maar zo ver heb ik mij er niet in verdiept.
Ze adverteren er zelf mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS6hMyCHyPNEGEcWCO8PkabYKtc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SnzOe7xDiQ7IglOO40FOrhOv.jpg?f=user_large

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Na bestelling op de Nederlandse site erachter gekomen dat Duitsland een stuk goedkoper was.

Mailtje gestuurd dat ik teleurgesteld ben en erover nadenk om ze terug te sturen.

Krijg nog 300e refund. :)

Edit... Niet dus...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2025 14:19 ]

Pagina: 1 ... 140 ... 147 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.