masterant schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:18:
Ik heb het volgens mij al eerder zien passeren maar ik kan het even niet terugvinden, mbt de Zendure's als noodstroom te gebruiken.
In mijn setup heb ik zonder er echt bij stil te staan denk ik het meeste al gedaan en ziet er zo uit
Fase 1 -> aarldlekautomaat -> ymvk-as (3x2,5mm) -> wcd - AC2400-1
Fase 2 -> aarldlekautomaat -> ymvk-as (3x2,5mm) -> wcd - AC2400-2
Fase 3 -> aarldlekautomaat -> ymvk-as (3x2,5mm) -> wcd - AC2400-3
Volgens mij zou ik diezelfde verbinding ook kunnen gebruiken voor de off-grid mogelijkheid (uiteraard niet gelijktijd). Wat zouden jullie aanbevelen mbt kabels of misschien een bepaalde schakelaar? Het zal weinig voorkomen maar toch fijn als het wel mogelijk is. Of zie ik wat over het hoofd, ook welkom uiteraard.
oeps, in aanvulling wat de beste Bakko ook al heeft geschreven is dit helemaal niet zo eenvoudig, zeker als je ook nog aan de NEN1010 wilt gaan houden mogelijk.
Eigenlijk is daar een dergelijke PIB ook helemaal niet voor bedoeld.
m.b.t. de dikte van de kabels die je benoemd is dit natuurlijk afhankleijk van de afstand die deze moeten overbruggen, maar als het niet al te veel is zou dit wel moeten kunnen. Afhankelijk van type kabel, soort installatie ed zijn daar in de NEN1010 tabellen voor om de maximale lengte te bepalen. zelf zou ik daar duidelijk onder blijven.
wat je in ieder geval moet kunnen garanderen, en dat ten aller tijde in elke situatie dat bij een stroomuitval eerst de verbinding met je net volledig afgeschakeld en vergrendeld moet worden.
en dan pas mag de noodstroom via de zendure worden bijgeschakeld! en zeker niet eerder.
dan het aspect noodstroom door een PIB is wel een heel andere zaak, want deze zal dus ook gewoon gebruikt worden tijdens de energiebehoefde van je huis.
Het probleem van een stroomstoring is echter dat deze volledig onaangekondigd en plots op een willekeurig moment zal gaan plaatsvinden. De vraag die je zou moeten stellen is wat dit mbt je dan benodigde batterij-capaciteit gaat betekenen. want het is zeker niet ondenkbaar dat op het moment van een stroomuitval je nog slechts beperkt capaciteit vanuit de batterijen beschikbaar hebt, en dat dus per fase. 3-fase apparatuur zal vermoedelijk niet goed of helemaal niet werken omdat de benodigde faseverschuiving 120 gr. door de 3 apparte zendures niet gegeven is (tenminste zo ver bij mij bekend)
Zolang je netstroom hebt, heeft elke thuis-batterij die aan L1,L2 of L3 hangt een bestaande referentie en is die faseverschuiving dus gegeven, bij off-grid moet dit echter door de Zendure zelf gegenereerd worden, geen idee of de zendure dit wel kan? (tenslotte qua ontwerp zijn het 1-fase omvormers).
De noodstroom functie zoals deze volgens mij door zendure bedoeld is betreft het in de lucht houden van één of enkele apparaten met minimale energiebehoefde zoals bv een koel of vieskast, het kunnen opladen van een telefoon en mogelijk zelfs een TV. Een heel huis zal echter al snel een veel hogere energiebehoefte hebben, in de nacht zal dit duidelijk lager liggen, overdag echter duidelijk meer.
dus een best lastige opgave en ik hoop dat mijn opmerkingen je verder op weg kunnen helpen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Jan-tweak op 14-11-2025 15:05
]