Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik gebruik momenteel een "zonnespaarpot" die alle overtollige stroom naar mijn boiler stuurt,deze werkt perfect.
Maar stel dat ik een zendure batterij koop, hoe stel ik deze dan het beste in? Kan ik de boiler of batterij voorrang geven om op te laden?
De Zendure is via Home-Assistant te sturen en daar kun je eigenlijk alles en dus ook bepalen wie wanneer voorrang krijgt.
Net even gekeken. De "early access" kortingsbedragen zijn altijd al actief geweest. €4844 voor SF2400AC + 5x AB3000X is al maanden de vaste prijs.CopyCatz schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:35:
Ik vind de promo enorm tegenvallen.. alleen korting op complete sets en niet op losse batterijen.
Je krijgt alleen de P1-meter gratis nu.
https://stopdezoninmijnboiler.nl/denneappel schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:34:
@toxictooms Welk product gebruik je voor je boiler?
De Zendure is via Home-Assistant te sturen en daar kun je eigenlijk alles en dus ook bepalen wie wanneer voorrang krijgt.
werkt hier sinds augustus perfect, er zullen wellicht nog veel van dergelijke systemen bestaan maar voor 200€ ben ik heel tevreden.
Maar hoe ik dit best laat samenwerken met een batterij weet ik niet zo goed. De maker van dit toestel heeft een nieuwere versie die samenwerkt met de HW batterij maar ik wil voor een zendure gaan.
Van home assistant heb ik geen kaas gegeten
[ Voor 3% gewijzigd door toxictooms op 20-10-2025 11:43 ]
Je kan de aanbieding nemen van SolarFlow 2400 AC + 2*AB3000X + 1*GRATIS Slimme Meter P1 van Euro 2048Aardedraadje schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:40:
[...]
Net even gekeken. De "early access" kortingsbedragen zijn altijd al actief geweest. €4844 voor SF2400AC + 5x AB3000X is al maanden de vaste prijs.
Je krijgt alleen de P1-meter gratis nu.
En dan 3 losse batterijen van 850.
Dan kom je uit op 4598, dus ongeveer 250 Euro goedkoper
De kortingen t.o.v. vorige week zijn inderdaad beperkt of er helemaal niet.Franky Lupo schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:03:
[...]
Je kan de aanbieding nemen van SolarFlow 2400 AC + 2*AB3000X + 1*GRATIS Slimme Meter P1 van Euro 2048
En dan 3 losse batterijen van 850.
Dan kom je uit op 4598, dus ongeveer 250 Euro goedkoper
Overigens wordt er al een half jaar met van voor prijzen geadverteerd dat volgens de Nederlandse wet helemaal niet mag.
De van prijs moet tot 30 dagen terug werkelijk gevraagd zijn, wat bij Zendure duidelijk niet het geval is.
Ik ben al tijdje minder actief aan het meelezen.
Zijn de grondstoffen duurder aan het worden ?
Ik dacht net dat ze toch per 6 maanden prijsdalingen zouden laten zien.
Prijsstabiliteit is mooi voor diegene die al geïnvesteerd hebben in deze mooie technologie.
Prijsdalingen blijven toch ook een belangrijke trigger om over stag te gaan.
Een gratis P1 heb ik niet nodig dus hoef ook niet te haasten met aanschaf, heb nog tot 1-1-2027 voor saldering stopt dus we gaan het prijsverloop wel aanzien.
Begin die "aanbiedingen" wel irritant te vinden overigens, conform Nederlandse (EU?) wetgeving mag die van/voor prijsstelling die ze geven helemaal niet prijs is al sinds het begin hetzelfde.
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Zolang ze nog steeds alles verkopen wat ze maken heeft het op dit moment voor Zendure geen nut de prijzen te verlagen. Mogelijk als de Marstek Venus A/D uitkomen voelt Zendure prijsdruk en gaat er dan iets met de prijs gebeuren.Piddybull schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:43:
Zelfde bedenkingen over de prijsstelling dat zou moeten doorgaan als Black friday actie ...
Ik ben al tijdje minder actief aan het meelezen.
Zijn de grondstoffen duurder aan het worden ?
Ik dacht net dat ze toch per 6 maanden prijsdalingen zouden laten zien.
Prijsstabiliteit is mooi voor diegene die al geïnvesteerd hebben in deze mooie technologie.
Prijsdalingen blijven toch ook een belangrijke trigger om over stag te gaan.
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
Mijn ouders hebben een nieuwe sagem meter en daar werkt de P1 wel op omdat die met dsmr5 communiceert en mijn meter met dsmr 4 of 4.2. Zij gebruiken echter de hele P1 poort niet. Ik zou haast mijn meter met die van hun omruilen, maar ja dat kan en mag je zelf niet.
Ik raak hier zo gefrustreerd van dat ik afhankelijk ben van zo'n log bedrijf als Enexis terwijl een klant bij Stedin die hetzelfde issue heeft wel gewoon een andere meter kosteloos mag hebben.
Ik heb er ook steeds meer een hard hoofd in dat Zendure Support de meter werkend gaat krijgen. Ze doen hun best wel en proberen alles en sturen steeds nieuwe P1 meters (heb er nu al drie), maar ik zie geen resultaat en de meter is het probleem niet lijkt mij, omdat hij bij mijn ouders wel werkt.
Van Zendure Support moet ik nu weer dezelfde dingen testen en foto's maken....
Ik denk dat ik m'n geld maar terug ga vragen.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
De 2400 AC met 1 batterij kost nu 1199 euro (ipv 1400 euro):
/f/image/ZYmwMEw6weg3em7CiAXVPsut.png?f=fotoalbum_large)
De SF 800 Pro kost nu 719 euro ipv 900 euro.
/f/image/P9KbajFXOmjnQX25qiPsNysx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door mrme12345 op 20-10-2025 16:01 ]
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
De AC2400 met 2 accu's en gratis P1 is ook wel echt een aanbieding (los van de P1 zelfs nog)mrme12345 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:57:
De aanbieding voor de SF 800 Pro en de 2400 AC met 1 batterij zijn toch wel echte aanbiedingen? In ieder geval voor mensen die een device zoeken.
De SF 800 Pro kost nu 719 euro ipv 900 euro.
De 2400 AC met 1 batterij kost nu 1199 euro (ipv 1400 euro):
[Afbeelding]
Momenteel goedkoper dan bij Ematic (10%) en een P1 er nog gratis bij.
Toch zou ik eerder voor Ematic gaan omdat je hem dan gegarandeerd met een week in huis hebt....
Prijzen van de afgelopen tijd:
AC2400 € 599.00
AB3000 € 849.00
1 2880.00 € 1,448.00 € 0.50
2 5760.00 € 2,297.00 € 0.40
3 8640.00 € 3,146.00 € 0.36
4 11520.00 € 3,995.00 € 0.35
5 14400.00 € 4,844.00 € 0.34
6 17280.00 € 5,693.00 € 0.33
Frank
Zat later te denken.gielz schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:22:
[...]Als ik het goed begrijp gingen de zonnepanelen wattjes die gekoppeld zitten aan de 800 pro niet de batterij in. Je hebt toevallig toen niet gekeken of de bypass aan stond en dat de omvormer uberhaupt niets de batterij kant op wil sturen?
De Bypass modus is een bekende modus, wanneer de batterij vol zit en er is zon, of als de batterij op de min soc instelling staat en nog een 'restje' zon het net in stuurt, wat te weinig is voor de vraag, en dus ook te weinig is voor het opladen.
De sf800p zou echter niet naar bypass mogen gaan, want hij zou naar opladen moeten gaan, ik had immers de waarde verhoogt naar 40% vanaf de 20%. maar hij ging dus 'gewoon zijn ding doen'.
net alsof hij nog de 20% in zijn hoofd had.
Na afgelopen zaterdag handmatig even boven de 40 laten gaan, werkt hij nu weer 'zoals verwacht'.
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Heb even de site gelezen, maar deze 'slimme boiler' doet ongeveer het zelfde als de zendure (en alle andere) batterijen met wat slimme trucjes.toxictooms schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
https://stopdezoninmijnboiler.nl/
werkt hier sinds augustus perfect, er zullen wellicht nog veel van dergelijke systemen bestaan maar voor 200€ ben ik heel tevreden.
Maar hoe ik dit best laat samenwerken met een batterij weet ik niet zo goed. De maker van dit toestel heeft een nieuwere versie die samenwerkt met de HW batterij maar ik wil voor een zendure gaan.
Van home assistant heb ik geen kaas gegeten
Alle stroom die overblijft en dus terug het net in gaan, ipv laten door vloeien, deze opslaan in de batterij en in uw geval in de boiler.
Ik heb niet de hele specificaties door gelezen, maar het lijkt aan te sturen op een 'domme boiler', maar er staat weinig bij of dit verder ook zelf nog te sturen is, of dat het kastje te besturen is vanaf andere bronnen. Het kijkt puur naar de P1 meter, wat in de basis de batterijen ook doen.
Ben totaal geen expert verder, maar vermoed dat 'alle' zonne opwek in de winter wel gebruikt kan worden door huis en boiler, mogelijk in de zomer dat de boiler wat minder warmte nodig heeft en waardoor dus deze extra stroom evt een batterij in zou moeten kunnen gaan. Maar nogmaals geen expert
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Klopt volledig, al mijn stroom gaat deze en komende periode de boiler in of gaat naar de L/L wp om het huis mee te verwarmen.DrNickB schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:50:
[...]
Heb even de site gelezen, maar deze 'slimme boiler' doet ongeveer het zelfde als de zendure (en alle andere) batterijen met wat slimme trucjes.
Alle stroom die overblijft en dus terug het net in gaan, ipv laten door vloeien, deze opslaan in de batterij en in uw geval in de boiler.
Ik heb niet de hele specificaties door gelezen, maar het lijkt aan te sturen op een 'domme boiler', maar er staat weinig bij of dit verder ook zelf nog te sturen is, of dat het kastje te besturen is vanaf andere bronnen. Het kijkt puur naar de P1 meter, wat in de basis de batterijen ook doen.
Ben totaal geen expert verder, maar vermoed dat 'alle' zonne opwek in de winter wel gebruikt kan worden door huis en boiler, mogelijk in de zomer dat de boiler wat minder warmte nodig heeft en waardoor dus deze extra stroom evt een batterij in zou moeten kunnen gaan. Maar nogmaals geen expert
Daarom.is de aankoop van een batterij niet dringend,of er moest een heel mooie aanbieding komen.
Maar in de lente/zomer zou ik graag de boiler of batterij voorrang geven.
n(ick)=1; maar ik twijfel een beetje of een batterij kosten het wel waard is tov de opbrengst.toxictooms schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:21:
[...]Klopt volledig, al mijn stroom gaat deze en komende periode de boiler in of gaat naar de L/L wp om het huis mee te verwarmen.
Daarom.is de aankoop van een batterij niet dringend,of er moest een heel mooie aanbieding komen.
Maar in de lente/zomer zou ik graag de boiler of batterij voorrang geven.
een kant en klaar systeem dat zo werkt als u omschrijft, geen idee.
Iets 'slims' ertussen, die bijvoorbeeld actief de zonneopwek weet/meet, iets wat de input meet dat naar de boiler gaat (deze heeft zijn eigen wil), een P1 meter voor totale plaatje.
Dan zou het huis verbruik hier ook mee kunnen worden afgeleid aan de hand van de waardes,
dan kan er bepaald worden aan de hand van voorkeur hoeveel er naar de batterij gaat.
De boiler volgt in principe 'het laatste restje' overschot.
Ontladen van de batterij zou hier in principe ook op worden ingeregeld op die manier.
Maar zoals u al aangaf, geen HA aanwezig en ik weet geen systemen die dit 'even' aan elkaar koppelen.
Er zijn opties in zendure om wat items toe te voegen in HEMS, maar geen idee hoe dit verder zou werken.
Vervelend, hier Stedin, meter was na mijn belletje al na 5 dagen gratis vervangen. (heeft mij alleen 2 kopjes koffie gekost voor de monteur)rimave schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:40:
Wat een lomp apparaat is Enexis ook. Ik heb hun gevraagd of ik een andere meter mag zodat ik de Zendure P1 meter kan gebruiken, maar daar doen ze nogal moeilijk over tenzij ik 206 euro overmaak. Ja, dikke vinger. Ik heb in 2013 ook al betaald voor mijn slimme meter. Op een gegeven moment is de techniek achterhaald en als je klant er dan met een gegronde reden om vraag een beter stuk techniek te willen hebben dan moet dat toch kunnen? Ik betaald maandelijks al genoeg aan mijn netbeheerder.
Ik raak hier zo gefrustreerd van dat ik afhankelijk ben van zo'n log bedrijf als Enexis terwijl een klant bij Stedin die hetzelfde issue heeft wel gewoon een andere meter kosteloos mag hebben.![]()
![]()
![]()
Misschien dat ik hem verkeerd stel aan Enexis.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Nee dit is gewoon Enexis, ik heb ook meermaals gepoogd op diverse manieren.rimave schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:45:
Hoe stellen jullie de vraag dan aan Stedin?
Ze hebben gewoon deze afspraken staan en willen het per regio aanpakken.
Wil de klant eerder, kan dat maar gewoon via het tarief dat ook bij hun op de website staat.
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Opvallend dat bij Zendure Duitsland de AC2400 met 4 batterijen 3096 Euro is (= 3746 met 21% BTW) en in Nederland 3995. Scheelt toch 250 euro. Helaas verstuurd Zendure Duitsland niet naar Nederland.tismij schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:03:
houd AC2400+4xaccu al tijdje in de gaten maar is ook nu met de "aanbieding" exact dezelfde prijs.
Een gratis P1 heb ik niet nodig dus hoef ook niet te haasten met aanschaf, heb nog tot 1-1-2027 voor saldering stopt dus we gaan het prijsverloop wel aanzien.
Begin die "aanbiedingen" wel irritant te vinden overigens, conform Nederlandse (EU?) wetgeving mag die van/voor prijsstelling die ze geven helemaal niet prijs is al sinds het begin hetzelfde.
Is ophalen geen optie?HHF schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:13:
[...]
Opvallend dat bij Zendure Duitsland de AC2400 met 4 batterijen 3096 Euro is (= 3746 met 21% BTW) en in Nederland 3995. Scheelt toch 250 euro. Helaas verstuurd Zendure Duitsland niet naar Nederland.
Er zijn andere leveranciers in DLD (b.v. Akkuman.de die nog lager in prijs is) die wel versturen. Ophalen is inderdaad ook een optie. Blijft alleen vreemd dat het offiiciele verkooporgaan van Zendure per land verschillende prijzen hanteert. In Frankrijk (Zendure.fr) is de prijs wel gelijk aan de Duitse ex btw prijs.
Ik kan me toch de reactie van Enexis wel voorstellen, jij wilt een accu met een niet goed ondersteund systeem, dat is niet de fout van Enexis. Als je dan de kosten daarvoor moet dragen is dat niet meer dan logisch, zeker gezien de achterstand van de vervanging van de meters. Je kunt tenslotte ook kiezen voor een batterij systeem dat wel goed functioneert (zoals bijvoorbeeld Sigenergy, die met klemmen om de aders werkt).markduffy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Nee dit is gewoon Enexis, ik heb ook meermaals gepoogd op diverse manieren.
Ze hebben gewoon deze afspraken staan en willen het per regio aanpakken.
Wil de klant eerder, kan dat maar gewoon via het tarief dat ook bij hun op de website staat.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Als je de AC2400 met 2 * AB3000X (=2048) neemt en dan 2 * een losse AB3000X (849 /st) dan kom je ook op 3746 uit.HHF schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:13:
[...]
Opvallend dat bij Zendure Duitsland de AC2400 met 4 batterijen 3096 Euro is (= 3746 met 21% BTW) en in Nederland 3995. Scheelt toch 250 euro. Helaas verstuurd Zendure Duitsland niet naar Nederland.
Zendure heeft ook CT klemmen (Shelly, eigen merk) als mogelijkheid of mis ik nu iets? Alleen met een P1 die per seconden werkt zal je wel een betere NOM behalen.daemonix schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:57:
[...]
Ik kan me toch de reactie van Enexis wel voorstellen, jij wilt een accu met een niet goed ondersteund systeem, dat is niet de fout van Enexis. Als je dan de kosten daarvoor moet dragen is dat niet meer dan logisch, zeker gezien de achterstand van de vervanging van de meters. Je kunt tenslotte ook kiezen voor een batterij systeem dat wel goed functioneert (zoals bijvoorbeeld Sigenergy, die met klemmen om de aders werkt).
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik heb bij Enexis ook gewoon 200 euro + af moeten tikken.rimave schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:45:
Hoe stellen jullie de vraag dan aan Stedin?
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Begrijp ik het goed dat je in Duitsland ze gewoon kan aankopen met 0% BTW? (Heb daar een collega wonen waar ik zou kunnen laten leveren)HHF schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:13:
[...]
Ja kan, als ik uiteindelijk voor Zendure kies zal ik dat ws ook doen.mcurlym schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Begrijp ik het goed dat je in Duitsland ze gewoon kan aankopen met 0% BTW? (Heb daar een collega wonen waar ik zou kunnen laten leveren)
Twijfel vooral nog omdat ik eigenlijk een systeem met opvang stroomuitval en complete vervanging UPS wil maar die zijn vaak veel te duur.
Kortom hoop dat prijzen gaan dalen en dan zien we wel wat de definitieve keuze wordt, hoop stiekem dat de prijzen gaan dalen tot ~200 euro per kWh met 0% btw zit je nu bij Zendure op de 267,- dus nog steeds stevig erboven.
Wel een stuk goedkoper dan de luxere systemen met gateways etc, maar goed dat ik nog een goed jaar heb voor saldering stopt
It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.
Hoe bereken jij de prijs per kwh als ik vragen mag? Ik zit tussen de 0,28 en 0,50 per KWH afhankelijk van de aanbieding die je volgt.tismij schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:34:
[...]
Ja kan, als ik uiteindelijk voor Zendure kies zal ik dat ws ook doen.
Twijfel vooral nog omdat ik eigenlijk een systeem met opvang stroomuitval en complete vervanging UPS wil maar die zijn vaak veel te duur.
Kortom hoop dat prijzen gaan dalen en dan zien we wel wat de definitieve keuze wordt, hoop stiekem dat de prijzen gaan dalen tot ~200 euro per kWh met 0% btw zit je nu bij Zendure op de 267,- dus nog steeds stevig erboven.
Wel een stuk goedkoper dan de luxere systemen met gateways etc, maar goed dat ik nog een goed jaar heb voor saldering stopt
En daar zit wel een heel groot verschil met de bedragen die jij noemt.
Mijn prijzen zijn per WH, nevermind dan klopt het wel
[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 21-10-2025 11:45 ]
Shelly kun je inderdaad rechtstreeks koppelen met Zendure. Hoe de koppeling daar werkt weet ik niet.gielz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Zendure heeft ook CT klemmen (Shelly, eigen merk) als mogelijkheid of mis ik nu iets? Alleen met een P1 die per seconden werkt zal je wel een betere NOM behalen.
Zelf gebruik ik Shelly in Home-Assistant. De standaard integratie doet local push en is dus vrijwel instant. De Shelly sensor gebruik ik als P1 sensor in jouw aansturing en dat werkt heel goed.
Hier ook laten doen vorig jaar.Argarath schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Ik heb bij Enexis ook gewoon 200 euro + af moeten tikken.
Om de rede spanning uitlezen en 1 seconden interval.
Zendure was nog niet in de planning toen maar HomeWizard.
De prijs vindt ik nog mee vallen.
Slimme meter, gas meter, voorrijkosten en arbeid.
Als je inwoner van Duitsland ben kun je thuisbatterijen kopen zonder BTW. Net zoals bij ons de zonnepanelen en installatie BTW vrij zijn. Dus als de collega ze voor je besteld scheelt dat inderdaad 21%. Marstek kan moeilijk doen met de garantie voor in het buitenland gekochte batterijen, maar volgens mij kunnen ze garantie volgens EU regels niet onthouden. Bij Zendure is het volgens mij geen probleem een batterij die in DLD gekocht in Nederland retour te sturen onder garantie.mcurlym schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Begrijp ik het goed dat je in Duitsland ze gewoon kan aankopen met 0% BTW? (Heb daar een collega wonen waar ik zou kunnen laten leveren)
[ Voor 23% gewijzigd door HHF op 21-10-2025 13:03 ]
Ik vrees ervoor. China trekt de prijzen van panelen en Li-Ion batterijen op. Het zal dus wachten worden tot sodiumbatterijen gemeengoed worden. Maar aangezien CATL daar zowat het monopolie op heeft, vrees ik dat er, in plaats van veel goedkopere batterijen, gewoon veel meer winst zal gecashed worden.
Denk dat het moment om te kopen er ongeveer is.
LFP batterijen kaal zijn nu ongeveer 40 euro/kWh. Volgens mij zit er dan nog voldoende marge met de huidige prijzen voor prijsverlagingen. Maar zolang de batterijen als zoete broodjes over de toonbank gaan hebben de producenten geen incentive om de prijzen te verlagen. Als het aanbod toeneemt zal ook de concurrentie toenemen dus mijn glazen bol zegt dat volgend jaar de prijzen gaan dalen.Jerryvh schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Ik vrees ervoor. China trekt de prijzen van panelen en Li-Ion batterijen op. Het zal dus wachten worden tot sodiumbatterijen gemeengoed worden. Maar aangezien CATL daar zowat het monopolie op heeft, vrees ik dat er, in plaats van veel goedkopere batterijen, gewoon veel meer winst zal gecashed worden.
Denk dat het moment om te kopen er ongeveer is.
Hij weigert nu verder te gaan met laden/balanceren als ik opdracht geef.
Iemand hier een idee om het toch af te dwingen? Of is ontladen/weer opladen de enige optie?
De denkfout is dat NOM geen instantaat ding is, maar een kwartiergemiddelde. Die piekjes worden gladgestreken. Er is geen financiële noodzaak om dat iedere seconde te doen.gielz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Zendure heeft ook CT klemmen (Shelly, eigen merk) als mogelijkheid of mis ik nu iets? Alleen met een P1 die per seconden werkt zal je wel een betere NOM behalen.
Nu nog wel ja. Met einde saldering wordt dat een ander verhaal.daemonix schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:13:
[...]
De denkfout is dat NOM geen instantaat ding is, maar een kwartiergemiddelde. Die piekjes worden gladgestreken. Er is geen financiële noodzaak om dat iedere seconde te doen.
(maargoed, dat is nog iets meer dan een jaar
[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 21-10-2025 14:16 ]
Nee, want de meter is niet sneller met informatie verzamelen. Dat heeft niets met saldering te maken, er worden kwartier gemiddeldes gemaakt.Aardedraadje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:15:
[...]
Nu nog wel ja. Met einde saldering wordt dat een ander verhaal.
(maargoed, dat is nog iets meer dan een jaar)
Sorry maar dat is onjuist. Er wordt niet over de tijd gesaldeerd in de meter. Er zitten kWh-telwerken die beide continue oplopen en per kwartier worden uitgelezen. Dat de data met 15 minuten worden uitgelezen, betekent niet dat binnen die 15 minuten teruglevering en afname worden verrekend.daemonix schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:20:
[...]
Nee, want de meter is niet sneller met informatie verzamelen. Dat heeft niets met saldering te maken, er worden kwartier gemiddeldes gemaakt.
Waar is je onderbouwing?Aardedraadje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:21:
[...]
Sorry maar dat is onjuist. Er wordt niet over de tijd gesaldeerd in de meter. Er zitten kWh-telwerken die beide continue oplopen en per kwartier worden uitgelezen. Dat de data met 15 minuten worden uitgelezen, betekent niet dat binnen die 15 minuten teruglevering en afname worden verrekend.
Gewoon even naar 100% opladen dan doet hij dit vanzelf.Aardedraadje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:51:
Zojuist perongeluk het opladen afgebroken tijdens balanceren (SoC gaf al 100% aan).
Iemand hier een idee om het toch af te dwingen? Of is ontladen/weer opladen de enige optie?
En dan weer op de modus zetten die je normaal gebruikt.
Wanneer de soc dichtbij de 100, of al 100 is, kan je niet meer verder laden.Aardedraadje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:51:
Zojuist perongeluk het opladen afgebroken tijdens balanceren (SoC gaf al 100% aan).
Je kan hem even laten zakken naar bijv 98, en nogmaals proberen.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Altijd leuk als iemand een bewering doet zonder onderbouwing, maar bij tegenbericht wel meteen op onderbouwing hamert
Uit de DSMR-standaard:
/f/image/aBpnqKZsmJAdHmKTu70xl2c7.png?f=fotoalbum_large)
Gewoon per interval twee registers die de totalen aangeven. Per 15 minuten 960 meetpunten waarin richting van de stroom is opgenomen.
Het enige interne salderen dat een slimme meter doet is over de 3 fases:
:strip_exif()/f/image/OfNzOwSQmmzXiFdidAjKJdOA.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Aardedraadje op 21-10-2025 15:05 ]
Ik gok dat de energieleveranciers niet zitten te wachten om de data van al hun klanten per seconde uit te lezen, wat dus betekent dat je binnen die 15 minuten in principe niet per seconde on balans moet zijn om NOM te krijgen. Althans dat is mijn interpretatie.
lees ik nu krom maar ook al lezen ze per 15 minuten dan nog lezen ze import en export beide dus er wordt dan toch niet "intern gesaldeerd"?mcurlym schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:16:
vermits de telwerken cumulatief zijn hebben jullie eigenlijk beide gelijk: De meter houdt per seconde bij wat er gebeurt, maar omdat er maar 1 keer per 15 minuten wordt uitgelezen, krijg je wel de totale verandering over die 15 minuten te zien...
Ik gok dat de energieleveranciers niet zitten te wachten om de data van al hun klanten per seconde uit te lezen, wat dus betekent dat je binnen die 15 minuten in principe niet per seconde on balans moet zijn om NOM te krijgen. Althans dat is mijn interpretatie.
Heb ongeveer dezelfde glazen bol, als ik kijk naar de DIY systemen dan is de prijsdaling daar veel steviger, gok dus ook dat aankomend jaar de prijzen nog gaan dalen.HHF schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:54:
[...]
LFP batterijen kaal zijn nu ongeveer 40 euro/kWh. Volgens mij zit er dan nog voldoende marge met de huidige prijzen voor prijsverlagingen. Maar zolang de batterijen als zoete broodjes over de toonbank gaan hebben de producenten geen incentive om de prijzen te verlagen. Als het aanbod toeneemt zal ook de concurrentie toenemen dus mijn glazen bol zegt dat volgend jaar de prijzen gaan dalen.Maar of dat klopt .....
Ja maar hij houdt het in aparte telwerken bij. Stel je hebt 6kW opbrengst van je zonnepanelen gedurende 10 minuten (=1 kWh) en vervolgens 5 minuten 12 kW afname (=1 kWh) dan zullen beide telwerken +1 doen en heb je dus 1 kWh teruggeleverd en 1 afgenomen. Oftewel het intern salderen gaat wel gelijk met de registratie van de meter. Het hele 'uitlezen' is puur de stand van de individuele telwerken, niet een saldo.mcurlym schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:16:
vermits de telwerken cumulatief zijn hebben jullie eigenlijk beide gelijk: De meter houdt per seconde bij wat er gebeurt, maar omdat er maar 1 keer per 15 minuten wordt uitgelezen, krijg je wel de totale verandering over die 15 minuten te zien...
correct, er wordt niet intern gesaldeerd, maar door het uitlezen 1 keer per 15 minuten wordt er als het ware 'over de tijd' gesaldeerd. bv.tismij schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:34:
[...]
lees ik nu krom maar ook al lezen ze per 15 minuten dan nog lezen ze import en export beide dus er wordt dan toch niet "intern gesaldeerd"?
import: +3, +5, +5 cumulatief = 3, 8, 13
export: +1, +6, +6 cumulatief = 1, 7, 13
Als je dan net de 3de uitleest krijg je 13 import - 13 export = NOM, terwijl je op geen enkel moment in balans was.
Dit is ook exact wat ik zie uit het vele testen met P1, CT en verschillende intervals. Als je bijv. de theekoker aanzet en een batterij reageert niet snel genoeg dan moet je alsnog 0,0X kwh inkopen. Dan kunnen ze de meter wel 1x per 15minuten uitlezen de meter zelf heeft die gegevens wel en geeft ze ook netjes door.Aardedraadje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Altijd leuk als iemand een bewering doet zonder onderbouwing, maar bij tegenbericht wel meteen op onderbouwing hamert
Uit de DSMR-standaard:
[Afbeelding]
Gewoon per interval twee registers die de totalen aangeven. Per 15 minuten 960 meetpunten waarin richting van de stroom is opgenomen.
Het enige interne salderen dat een slimme meter doet is over de 3 fases:
[Afbeelding]
Intern salderen zou wel heel mooi zijn. x KWH van het net trekken en dan als een malle gaan terugleveren om binnen 15minuten weer op nul te komen.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
ah, dat zou de crux kunnen zijn idd, dus volgens jou lezen ze slechts 1 keer uit, maar wel meteen alle gegevens van de laatste 15 minuten om dan seconde per seconde te verrekenen?gielz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
Dan kunnen ze de meter wel 1x per 15minuten uitlezen de meter zelf heeft die gegevens wel en geeft ze ook netjes door.
Jouw definitie van NOM is einde van de rit 0 afname, mijne is dat ik niks afneem. Oftewel, gedurende de zomermaanden waarin ik met de Zendure setup de meeste dagen slechts 1 kWh afnam en de rest zelf opwekte of vanuit de batterij leverde aan mijn woning.mcurlym schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
correct, er wordt niet intern gesaldeerd, maar door het uitlezen 1 keer per 15 minuten wordt er als het ware 'over de tijd' gesaldeerd. bv.
Als je dan net de 3de uitleest krijg je 13 import - 13 export = NOM, terwijl je op geen enkel moment in balans was.
Wat ik hier zie is dat de meter het hele zooitje gewoon verzameld per seconden op 4 tellers. En dit vervolgens elke 15 minuten over de schutting gooit en bij mijn leverancier zelfs maar 1x per dag. Vervolgens moet elke seconden waar kwhs zijn afgenomen betaald worden. Nu met salderen is dat nog 0 maar straks gaan die export kwhs direct de kliko in.mcurlym schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:50:
[...]
ah, dat zou de crux kunnen zijn idd, dus volgens jou lezen ze slechts 1 keer uit, maar wel meteen alle gegevens van de laatste 15 minuten om dan seconde per seconde te verrekenen?
ik wil dus zo min mogelijk importeren, in de nacht is dit nu 0,005 kwh van 00:00 t/m 07:00. Op basis van een 1-4 seconden batterij sturing in Home Assistant
Klopt inderdaad. Zal wel een foutje op de Zendure.nl website zijn.breukie85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:03:
[...]
Als je de AC2400 met 2 * AB3000X (=2048) neemt en dan 2 * een losse AB3000X (849 /st) dan kom je ook op 3746 uit.
Hoe zie je dat voor je: 86400 meetwaarden x 4 x 8 miljoen huishoudens. Die databrei is veel te groot om te verwerken. Bovendien zijn er nog zat meters die niet per seconde meten maar per 10 seconden (DSMR4, nog steeds gewoon toegelaten op de markt). Nee, het wordt echt geaggregeerd en niet per secnde doorgegeven, waarbij aggregeren niet hetzelfde is als verzamelen en dan alsnog doorgeven anders zou de rechtsongelijkheid wel erg groot zijn. 15 minuten it is.gielz schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:56:
[...]
Wat ik hier zie is dat de meter het hele zooitje gewoon verzameld per seconden op 4 tellers. En dit vervolgens elke 15 minuten over de schutting gooit en bij mijn leverancier zelfs maar 1x per dag. Vervolgens moet elke seconden waar kwhs zijn afgenomen betaald worden. Nu met salderen is dat nog 0 maar straks gaan die export kwhs direct de kliko in.
ik wil dus zo min mogelijk importeren, in de nacht is dit nu 0,005 kwh van 00:00 t/m 07:00. Op basis van een 1-4 seconden batterij sturing in Home Assistant
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
NOM is wel degelijk on-topic aangezien dat de driver is voor de meesten met een Zendure accu.martinvdm schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:35:
Hoewel ik de slimme meter discussie en het salderen interessant vind is het niet helemaal ontopic, zullen we het over Zendure hebben
13 import -13 export is niet wat de meeste mensen onder NOM verstaan. Je mag straks over die 13 import straks (na afschaffing saldering) fijn belasting betalen, maar die krijg je niet terug met die 13 export. Dus in euro's is het netto zeker niet meer nul.mcurlym schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:46:
[...]
correct, er wordt niet intern gesaldeerd, maar door het uitlezen 1 keer per 15 minuten wordt er als het ware 'over de tijd' gesaldeerd. bv.
Om het praktisch te houden. Precies nom is vrijwel onmogelijk. Met een offset kun je wel sturen richting meer invoeden en minder afnemen. Ieders situatie is verschillend dus het is goed te experimenteren wat voor jezelf goed werkt.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.