Kijk ff terug op dit forum.geert1992 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Als ik op de product pagina kijk, zie ik beide types naast elkaar staan, onder hetzelfde kopje. Ben benieuwd hoe jij weet dat je de cylinder vormige cellen gaat krijgen?
Citaat;
Kleine verschillen, dezelfde uitstekende prestaties: Uw AB3000X wordt willekeurig geleverd met een celtype (pouch of cilindrisch), zodat u uw bestelling sneller ontvangt. Het enige verschil is de aanbevolen opslagtemperatuur. Qua vermogen, capaciteit, veiligheid en alle andere specificaties zijn ze volledig identiek. Beide versies voldoen aan onze strengste normen.
Haha, ja die HomeWizard... Moet zeggen dat ik er blij mee ben hoor maar nu 800 euro minder voor dezelfde capaciteit doet wel een beetje pijn. Kan altijd in de toekomst nog overstappen.geert1992 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:02:
[...]
Nice! Zelf had ik het wel geweten, zou de 2400AC houden, en de homewizard een nieuw huisje geven:D.
De reden voor de Zendure voor mijn ouders is prijs en de mogelijkheid om ze in de schuur te plaatsen. Ze hebben een nieuwe berging laten bouwen dus hoeven de batterijen niet in huis. Wel mooi 2400 watt opladen . Het enige op de groep is de tuinverlichting en de oplader van mijn moeders E-bike. Mogelijk in de toekomst nog een eigen groep.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
En hier gewoon Land handmatig instellen en Nederland pakken? Of zou je data dan niet goed binnenkomen?apox schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:12:
Heb de P1 meter eindelijk kunnen installeren en de zendure solarflow 2400 ac . Nu geraak ik echter niet verder in de app omdat België blijkbaar (nog?) niet ondersteund wordt, maar ze worden hier wel al verkocht. Weet iemand hier meer van? Heb alvast contact gezocht met de leverancier.[Afbeelding]
Al heel (heel!) lang aan het meelezen hier en nu eindelijk op het punt gekomen om te beslissen. Maar ... ik zocht even op het forum of de AC2400 standaard kan laden tot 2400W (en of vrijgeven dus enkel nodig is voor het kunnen ontladen met meer dan 800W). Dit is voor mijn set-up wel belangrijk. Het laatste bericht dat ik kon vinden is van april, dus voor ik straks beslis om een set aan te schaffen zoek ik nog even bevestiging.
@Taro heb je ook een warmtebeeld van die plug op de kabel? Ben wel benieuwd, heb de pluggen besteld maar vraag me wel af of het nu echt een betere verbinding is dan een stekker. In feite zijn dit ook stekkers natuurlijk..
Je kunt zelf het ontlaad en oplaad vermogen instellen. Mocht dit in de APP niet lukken dan kan dit ook via CMD op de PC met een commando ingesteld worden.dEBASERpIX schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:16:
Al heel (heel!) lang aan het meelezen hier en nu eindelijk op het punt gekomen om te beslissen. Maar ... ik zocht even op het forum of de AC2400 standaard kan laden tot 2400W (en of vrijgeven dus enkel nodig is voor het kunnen ontladen met meer dan 800W). Dit is voor mijn set-up wel belangrijk. Het laatste bericht dat ik kon vinden is van april, dus voor ik straks beslis om een set aan te schaffen zoek ik nog even bevestiging.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ontladen moet je vrijgeven. Opladen kan ik me niet herinneren gedaan te hebben, en zie ik geen optie voor in de app. Dus volgens mij hoeft dat niet.dEBASERpIX schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:16:
Sowieso gaat vrijgeven eenvoudig, dus no worries daarmee.
Zoals je zelf aangeeft, zijn ze maanden geleden besteld, daarom vroeg ik het even. Of verwacht je dat ik nu maanden terug ga lezen op het forum?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
CopyCatz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:18:
@Taro heb je ook een warmtebeeld van die plug op de kabel? Ben wel benieuwd, heb de pluggen besteld maar vraag me wel af of het nu echt een betere verbinding is dan een stekker. In feite zijn dit ook stekkers natuurlijk..
:strip_exif()/f/image/EGRKnn1t0xaUB4T9TmyLdn1J.jpg?f=fotoalbum_large)
Worden niet warmer dan de kabel zelf.
De pluggen zijn, anders dan een schuko, rated voor een continue belasting van 16A.
Post van @Taro
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83716284
Verschil in temperatuur tussen mij en Taro, komt doordat mijn batterijen op zolder staan, waar het een stukje warmer is dan in de garage van Taro.
[ Voor 19% gewijzigd door geert1992 op 23-10-2025 09:50 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Maar kan elke Henk en Ingrid de kabel zelf doorknippen en dan een beetje prutsen om hetzelfde resultaat te krijgen? Ik zie wel eens standaard wago klemmen dat ik denk "was dit met je ogen dicht?".geert1992 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:44:
[...]
[Afbeelding]
Worden niet warmer dan de kabel zelf.
De pluggen zijn, anders dan een schuko, rated voor een continue belasting van 16A.
Post van @Taro
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83716284
Verschil in temperatuur tussen mij en Taro, komt doordat mijn batterijen op zolder staan, waar het een stukje warmer is dan in de garage van Taro.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Bedankt voor de tip, enige wat ik vreemd vond is dat via Techpunt de garantie twee jaar is en via Zendure 10 jaar. Neem aan dat de product garantie altijd 10 jaar?Xsion schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:34:
bij techpunt vond ik zendure10 voor extra korting, zojuist besteld.
SolarFlow 2400 AC + 3x AB3000X + gratis P1 meter voor 2607,30
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ken je de spreuk;gielz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Maar kan elke Henk en Ingrid de kabel zelf doorknippen en dan een beetje prutsen om hetzelfde resultaat te krijgen? Ik zie wel eens standaard wago klemmen dat ik denk "was dit met je ogen dicht?".
Kleur bij kleur, en je bent elektra monteur?
Verstandig is, als je hieraan twijfelt een elektricien in te schakelen.
Ja maar je weet hoe dat gaat. Linkje van de webshop op een forum even bestellen en een willekeurige schaar uit het keukenkastje. Zou toch wel fijn zijn als ze een mooie dedicated kabel zelf bij leveren of bestelbaar maken.geert1992 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:13:
[...]
Ken je de spreuk;
Kleur bij kleur, en je bent elektra monteur?
Verstandig is, als je hieraan twijfelt een elektricien in te schakelen.
Nu laad ik hier nooit constant uren op met 2400 watt dus de huidige stekker voldoet prima voor een NOMer. Voor de dynamische boys/girls is het wellicht wel een aanrader.
Blijft altijd mooi hier op tweakers. Als er iemand ook maar met een schroevendraaier naar de meterkast wijst is het "DOE HET NIET! HUUR EEN ELECTRICIEN IN!". Henk en Ingrid zitten niet op dit forum, en ik wil zelf graag installatietechniek leren en probeer alles gedegen aan te pakken. Ben het wel met je eens dat Zendure die kabels gewoon moet gaan verkopen, maar kom maar eens door de AI helpdesk frontlinie heen..gielz schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:53:
[...]
Maar kan elke Henk en Ingrid de kabel zelf doorknippen en dan een beetje prutsen om hetzelfde resultaat te krijgen? Ik zie wel eens standaard wago klemmen dat ik denk "was dit met je ogen dicht?".
Wil je laten weten hoe dit verlopen is? Mijn ervaring met Techpunt was in maart 2023 niet top. Kreeg toen 2de hands spul als nieuw geleverd. Ben benieuwd wat de ervaring nu is.Xsion schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:34:
bij techpunt vond ik zendure10 voor extra korting, zojuist besteld.
SolarFlow 2400 AC + 3x AB3000X + gratis P1 meter voor 2607,30
De Zendure hyper 2000 bij ons lijkt soms weinig efficiënt. Ter informatie want is mogelijks relevant, de zonnepanelen zijn niet rechtstreeks op de batterij aangesloten, dus opladen gebeurt via de AC stekker. Ik heb een dag gehad waarop de batterij deels werd opgeladen via de zonnepanelen (dus met een eigen omvormer), echter zonder belasting op de batterij nadien. Zoals u kan zien op de foto verliest de batterij praktisch 5 à 6% op een 8-tal uren tijd. Is dit normaal gedrag, kan dit gewoon wat onevenwicht tussen cellen zijn bijvoorbeeld? Of duidt dit op een probleem met de batterij? De pieken naar 0 komen praktisch zeker door het netwerk dat tijdelijk wegvalt, dus geen issue met batterij vermoedelijk.
De Hyper neemt in stand-by zelf ook stroom, o.a. omdat wifi en bms wel blijft werken.TomDZ1979 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:08:
De Zendure hyper 2000 bij ons lijkt soms weinig efficiënt. Ter informatie want is mogelijks relevant, de zonnepanelen zijn niet rechtstreeks op de batterij aangesloten, dus opladen gebeurt via de AC stekker. Ik heb een dag gehad waarop de batterij deels werd opgeladen via de zonnepanelen (dus met een eigen omvormer), echter zonder belasting op de batterij nadien. Zoals u kan zien op de foto verliest de batterij praktisch 5 à 6% op een 8-tal uren tijd. Is dit normaal gedrag, kan dit gewoon wat onevenwicht tussen cellen zijn bijvoorbeeld? Of duidt dit op een probleem met de batterij? De pieken naar 0 komen praktisch zeker door het netwerk dat tijdelijk wegvalt, dus geen issue met batterij vermoedelijk.
[Afbeelding]
Die stroom haalt hij uit de batterij en als er geen batterij aanwezig is uit het net.
Dan kun je ook precies meten hoeveel het is.
Ik heb zo al eens vastgesteld dat de Hyper een volle AB2000 batterij in twee weken leeg kan trekken.
Mooi! (Ik zit ondertussen je strakke bekabeling tegen de achtermuur even te bewonderen
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west
Kan ook voor 1/10 van de Zendure prijs, gewoon de kabeltjes in de 2400AC steken.R.K schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:48:
Vandaag mijn eigen versie van een ventilator geïnstalleerd, werkt perfect. Voor nog geen kwart van wat de Zendure ventilator kost met 2 ventilatortjes. Ga het laten aansturen middels Home Assistant.[Afbeelding]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Aangezien de grafiek laat zien dat ie niet de 100% heeft aangetikt is de SOC niet betrouwbaar en kan je er dus ook geen conclusies aan verbinden. Eerst tot 100% laden, dan kan je er betere conclusies aan verbinden.TomDZ1979 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:08:
[Afbeelding]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik zie dat er hier nog iemand (@R.K) meer fans dan origineel aan elkaar heeft geknoopt 
Hier staan er 5x 80mm fans aangesloten van een ander projectje dat ik had lopen, over de gehele lengte van de omvormer te blazen.
Ik vraag me daarbij wel af hoeveel stroom er maximaal uit de fan-port getrokken mag worden. Die is aanvankelijk ontworpen met 2 fans in gedachten natuurlijk.
De vraag staat uit bij Zendure op het moment.
Hier staan er 5x 80mm fans aangesloten van een ander projectje dat ik had lopen, over de gehele lengte van de omvormer te blazen.
Ik vraag me daarbij wel af hoeveel stroom er maximaal uit de fan-port getrokken mag worden. Die is aanvankelijk ontworpen met 2 fans in gedachten natuurlijk.
Niet alleen de 100%, maar ook de 5% is belangrijk als referentiepunt voor het goed inschatten van de SOC.Taro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:37:
[...]
Aangezien de grafiek laat zien dat ie niet de 100% heeft aangetikt is de SOC niet betrouwbaar en kan je er dus ook geen conclusies aan verbinden. Eerst tot 100% laden, dan kan je er betere conclusies aan verbinden.
Onderstaand het geautomatiseerd antwoord van 'Alice' van Zendure op mijn vraag over uiteenlopende SOC van de batterijen onder 2 verschillende Hypers.
PS: Dit reeds meerdere keren uitgevoerd, laatst vandaag nog, helpt bij mij voor geen moer!
Zo'n instructie om een betrouwbaar werkend produkt voor de consument in de markt te zetten is wel bedenkelijk. En met welke frequentie dient dat proces te gebeuren?mmarchan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
Niet alleen de 100%, maar ook de 5% is belangrijk als referentiepunt voor het goed inschatten van de SOC.
Onderstaand het geautomatiseerd antwoord van 'Alice' van Zendure op mijn vraag over uiteenlopende SOC van de batterijen onder 2 verschillende Hypers.
PS: Dit reeds meerdere keren uitgevoerd, laatst vandaag nog, helpt bij mij voor geen moer!
[Afbeelding]
Tis dat ik een EV op de inrit kan stallen om die energie uit de accu (12 kWh) met constante snelheid in de ev te laten stromen. Maar hoe doe je dat als je die gelegenheid niet hebt?
Heb de set nu 3 maanden maar ik heb kalibratie nog nooit opgemerkt. Laat staan zelf actief uitgevoerd. De werking van het apparaat is nu dus niet in te schatten? Ik wilde hem mede om noodstroom beschikbaar te hebben. Zal dat na mijn vakantie toch maar eens testen..
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh
- Taro
- Niet online
De software doet dat automatisch 1x in de maand als het niet door jezelf gedaan is, dus laten we er ook niet een té groot issue van maken. Als je ze bijv. 2 uur lang met 2400 Watt oplaadt mag je er echt wel van uitgaan dat er minstens 4 kWh in zit los van wat de SoC aangeeft. Heb ze hier nu standaard op 5-100% staan aangezien ik ze allemaal toch niet meer dagelijks vol krijg. En de 5% wordt nog wel regelmatig gehaald, dus 1x per week op zondag automatisch naar 100% en je hebt er echt geen omkijken naar. En red je die 100% niet, dan gebeurt dat tussendoor een keer automatisch. Wil je die automatische run voorkomen, dan bijv. automatiseren.Hieke schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:06:
[...]
Zo'n instructie om een betrouwbaar werkend produkt voor de consument in de markt te zetten is wel bedenkelijk. En met welke frequentie dient dat proces te gebeuren?
Tis dat ik een EV op de inrit kan stallen om die energie uit de accu (12 kWh) met constante snelheid in de ev te laten stromen. Maar hoe doe je dat als je die gelegenheid niet hebt?En hoe verspillend cq duurzaam is dat?
Heb de set nu 3 maanden maar ik heb kalibratie nog nooit opgemerkt. Laat staan zelf actief uitgevoerd. De werking van het apparaat is nu dus niet in te schatten? Ik wilde hem mede om noodstroom beschikbaar te hebben. Zal dat na mijn vakantie toch maar eens testen..
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
- Taro
- Niet online
Versie 2 van de ronde koeler is in gebruik genomen, verbeteringen:
:strip_exif()/f/image/BgdrJXA7jUQ5ulre7aCW2cZu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UQOAK9K1h6kB3sJVLb8ZUxXd.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien het Zendure logo er op staat mogen we deze versie ivm merkrecht sowieso niet in de verkoop doen, dus daar hoeven we ook niet langer over te twijfelen. Misschien maken we in de toekomst nog een merkloze variant, zien wel even, maar wij zijn er zo tevreden over.
Inmiddels ook een deel van de eerdere "spin" versies naar anderen opgestuurd, wel zo duurzaam
Zou alleen nog wel mooi zijn als Zendure het mogelijk maakt om de start temperatuur voor de Zendure fan uitgang te kunnen bepalen, die heb ik zelf liever op 30 dan op 40 graden staan, maar verder bevallen die stekkertjes zo prima.
- De hellingshoek is wat groter gemaakt, waardoor de bovenkant aan het einde iets minder doorzakt
- 1 extra oogje voor het beter bevestigen van de kabels
- Lelijke stukjes verbeterd
:strip_exif()/f/image/BgdrJXA7jUQ5ulre7aCW2cZu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UQOAK9K1h6kB3sJVLb8ZUxXd.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien het Zendure logo er op staat mogen we deze versie ivm merkrecht sowieso niet in de verkoop doen, dus daar hoeven we ook niet langer over te twijfelen. Misschien maken we in de toekomst nog een merkloze variant, zien wel even, maar wij zijn er zo tevreden over.
Inmiddels ook een deel van de eerdere "spin" versies naar anderen opgestuurd, wel zo duurzaam
Zou alleen nog wel mooi zijn als Zendure het mogelijk maakt om de start temperatuur voor de Zendure fan uitgang te kunnen bepalen, die heb ik zelf liever op 30 dan op 40 graden staan, maar verder bevallen die stekkertjes zo prima.
Ik laat mijn ventilators niet sturen door de Zendure, ik gebruik daar een slimme plug met home assistant voor. Ik heb voor nu de temp ingesteld tussen 25 en 27 graden om de ventilatoren niet elke 2 minuten te laten draaien. Ze draaien sinds vanavond.Aardedraadje schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:24:
Ik zie dat er hier nog iemand (@R.K) meer fans dan origineel aan elkaar heeft geknoopt
Is het voor de levensduur niet beter om die ventilatoren constant te laten draaien ipv aan/of te schakelen ifv de temperatuur vd omvormer? Op het elektrisch verbruik zal het nu ook niet meer aankomen zeker.
Geen idee eigenlijk.mmarchan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:22:
Is het voor de levensduur niet beter om die ventilatoren constant te laten draaien ipv aan/of te schakelen ifv de temperatuur vd omvormer? Op het elektrisch verbruik zal het nu ook niet meer aankomen zeker.
Het zijn casefans en in een computerkast zullen ze toch ook niet altijd draaien? Lijkt mij niet zo'n issue, eerlijk gezegd. Hadden ze maar geen casefan moeten worden.mmarchan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:22:
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
- Taro
- Niet online
Levensduur van de fans of de omvormer/accu's? Voor de omvormer en accu's is het mooi meegenomen en beter, de vraag is hoeveel het op de hele levensduur uitmaakt. Waarschijnlijk verwaarloosbaar.mmarchan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:22:
Ik heb begrepen dat het absoluut te vermijden is om een cel geheel te ontladen. Die 5% komt wel erg dicht in de buurt. Bovendien is de aanduiding van 5% ook geen indicatie van de SoC. Het zou zonder meer kunnen dat, ondanks de gemiddelde aanduiding van de totale akku, één van de interne cellen reeds onder de aangeraden ondergrens zit en hierdoor mogelijks schade oploopt.mmarchan schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
Niet alleen de 100%, maar ook de 5% is belangrijk als referentiepunt voor het goed inschatten van de SOC.
Als je dat wil doen, zou je de SoC van elke cel apart moeten in het oog houden. In principe zou je dan ook elke cel apart moeten depleten naar 5% (er is bij mijn weten geen "bottom balancer" in Zendure's BMS.)
Ik wilde nog even melden dat ik ze prachtig vind! Wat een verbetering mannen, echt leuk gedaan ditTaro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:27:
Versie 2 van de ronde koeler is in gebruik genomen, verbeteringen:
Kan je wel de files beschikbaar stellen zodat iemand die zelf kan printen?Taro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:27:
Versie 2 van de ronde koeler is in gebruik genomen, verbeteringen:De 1e is helemaal nieuw, de 2e bevat nog de oude voorkant met "foutje" erin en de 3e is nog de oude variant:
- De hellingshoek is wat groter gemaakt, waardoor de bovenkant aan het einde iets minder doorzakt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Dan nog zou je het merkenrecht schenden. Dus verstandig deze versie zo niet te verkopen / beschikbaar te stellen van file(s). De creativiteit is natuurlijk geweldig maar het laatste wat je wilt is een flinke boete of in een rechtzaak belanden. Lijkt het mij niet waard. Wellicht geduld hebben even op de "merkloze" versie.avdl72 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:34:
[...]
Kan je wel de files beschikbaar stellen zodat iemand die zelf kan printen?
[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 24-10-2025 08:42 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
volgens mij hebben @mrme12345 en @Taro al vaker laten weten dat ze dit vooral voor zichzelf doen en er veel tijd in gestopt hebben. Ik ga er dus vanuit dat het of zo blijft of dat ze er een stukje voor terug willen zien. Persoonlijk zou ik het ook leuk vinden als de (neutrale) STL's gewoon beschikbaar komen icm een buymeacoffee link oid, maar goed dat is aan hun!Devke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:40:
[...]
Dan nog zou je het merkenrecht schenden. Dus verstandig deze versie zo niet te verkopen / beschikbaar te stellen van file(s). De creativiteit is natuurlijk geweldig maar het laatste wat je wilt is een flinke boete of in een rechtzaak belanden. Lijkt het mij niet waard. Wellicht geduld hebben even op de "merkloze" versie.
Dicht in de buurt? 5% is 3,19V. Ze gaan kapot onder 2,5V. De laagste cel spanning kun je uitlezen in het report. Na 3 dagen zakt de spanning langzaam, mijn laagste V was 3,09. Ik heb de ondergrens op 10% gezet, dat is waarschijnlijk genoeg voor een maand zonder laden (haal je nooit)Jerryvh schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 06:30:
[...]
Ik heb begrepen dat het absoluut te vermijden is om een cel geheel te ontladen. Die 5% komt wel erg dicht in de buurt. Bovendien is de aanduiding van 5% ook geen indicatie van de SoC. Het zou zonder meer kunnen dat, ondanks de gemiddelde aanduiding van de totale akku, één van de interne cellen reeds onder de aangeraden ondergrens zit en hierdoor mogelijks schade oploopt.
Als je dat wil doen, zou je de SoC van elke cel apart moeten in het oog houden. In principe zou je dan ook elke cel apart moeten depleten naar 5% (er is bij mijn weten geen "bottom balancer" in Zendure's BMS.)
[ Voor 12% gewijzigd door dotternetta op 24-10-2025 08:57 ]
Maak er een hele 8 van in het logo en je kunt de prints verkopen. Etsy account en de printers aan zetten maar.Taro schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 22:27:
Versie 2 van de ronde koeler is in gebruik genomen, verbeteringen:De 1e is helemaal nieuw, de 2e bevat nog de oude voorkant met "foutje" erin en de 3e is nog de oude variant:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En dan G T in plaats van - + er in.gielz schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:22:
[...]
Maak er een hele 8 van in het logo en je kunt de prints verkopen. Etsy account en de printers aan zetten maar.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
- Taro
- Niet online
@geert1992 ipv @mrme12345Sander schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:46:
[...]
volgens mij hebben @mrme12345 en @Taro al vaker laten weten dat ze dit vooral voor zichzelf doen en er veel tijd in gestopt hebben. Ik ga er dus vanuit dat het of zo blijft of dat ze er een stukje voor terug willen zien. Persoonlijk zou ik het ook leuk vinden als de (neutrale) STL's gewoon beschikbaar komen icm een buymeacoffee link oid, maar goed dat is aan hun!
Ik had nog enkele vragen ivm de zendure solarflow 2400.
Ik gebruik momenteel deze boilersturing
https://stopdezoninmijnboiler.nl/
Hoe kan ik de zendure het best laten samenwerken met dit toestel?
Kan je bij de zendure het aantal cycli opvolgen? En als laatste, ik zie veel verschillende aanbieders waar de batterij in promo staat maar met welke hebben jullie goede ervaringen? levering,garantie...
Kan je bij de zendure het aantal cycli opvolgen? En als laatste, ik zie veel verschillende aanbieders waar de batterij in promo staat maar met welke hebben jullie goede ervaringen? levering,garantie...
- Taro
- Niet online
Home Assistant vermoedelijk.toxictooms schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:05:
Ik had nog enkele vragen ivm de zendure solarflow 2400.
Niet vanuit de App of Zendure software, maar wel door dit bijv. in Home Assistant bij te houden.Kan je bij de zendure het aantal cycli opvolgen?
Zendure.nl is goed, maar trager. Stekker-batterij.nl en Ematic.nl komen regelmatig langs en hebben vaak voorraad.En als laatste, ik zie veel verschillende aanbieders waar de batterij in promo staat maar met welke hebben jullie goede ervaringen? levering,garantie...
Ook techpunt.nl. Met code Zendure10 nog een extra 10 procent korting.Taro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:09:
[...]
Home Assistant vermoedelijk.
[...]
Niet vanuit de App of Zendure software, maar wel door dit bijv. in Home Assistant bij te houden.
[...]
Zendure.nl is goed, maar trager. Stekker-batterij.nl en Ematic.nl komen regelmatig langs en hebben vaak voorraad.
Ja en dan betaal je nog maar 647 euro voor een SF 800 Pro, dat zijn vergelijkbare prijzen als Marstek Venus A. Echt spot goedkoop.meesje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:30:
[...]
Ook techpunt.nl. Met code Zendure10 nog een extra 10 procent korting.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ik heb nu 1 sf800p. Ik wilde er een extra batterij onder kopen. Maar nu zie ik dat een nieuwe sf800p iets goedkoper is. Ik last mijn sf800p nu maximaal 500 wat laden, om een gunstige c waarde te houden. Is het nu verstandig om een extra accu te kopen. Of is een 2e sf800p een betere aankoop. Ik twijfel een beetje.
Frank
Dan zou ik een 2e kopen dan kun je met meer vermogen NOM draaien bijvoorbeeld. En je kunt ook best met 800W laden, een C rating van 0,4 is ook prima (meestal wordt aanbevolen max tot 0,5)FMudde schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:02:
Ik heb nu 1 sf800p. Ik wilde er een extra batterij onder kopen. Maar nu zie ik dat een nieuwe sf800p iets goedkoper is. Ik last mijn sf800p nu maximaal 500 wat laden, om een gunstige c waarde te houden. Is het nu verstandig om een extra accu te kopen. Of is een 2e sf800p een betere aankoop. Ik twijfel een beetje.
Qua prijs/kwh zijn ze denk ik nog steeds niet zo voordelig als die van Marstek. 647/1,88=344,149.mrme12345 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Ja en dan betaal je nog maar 647 euro voor een SF 800 Pro, dat zijn vergelijkbare prijzen als Marstek Venus A. Echt spot goedkoop.
De 2400 zit dan op 374 euro. Voor beide even uitgegaan van omvormer met 1 batterij. Bij een Marstek Venus E 2.0 (van 1300 euro met 5,12kwh) zit je op 253 euro. Nog best een flink verschil.
- Taro
- Niet online
Nadeel van een 2e is wel dat je extra omvormerverliezen / overhead hebt. Met een extra accu onder de SF800 Pro kan je bijv. prima met 1000 Watt laden en 800 Watt ontladen, dus zou persoonlijk eerst naar 1 extra accu gaan en daarna upgraden naar een 2e SF800 Pro.mrme12345 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
Dan zou ik een 2e kopen dan kun je met meer vermogen NOM draaien bijvoorbeeld. En je kunt ook best met 800W laden, een C rating van 0,4 is ook prima (meestal wordt aanbevolen max tot 0,5)
- Taro
- Niet online
De Marstek Venus E 2/3 schaalt niet zo lekker. Wil je een Zendure systeem met een Marstek vergelijken dan moet je dat eigenlijk met de Venus D (2400AC) en Venus A (SF800Pro/Hyper) doen om appels met appels te vergelijken.meesje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:15:
[...]
Qua prijs/kwh zijn ze denk ik nog steeds niet zo voordelig als die van Marstek. 647/1,88=344,149.
De 2400 zit dan op 374 euro. Voor beide even uitgegaan van omvormer met 1 batterij. Bij een Marstek Venus E 2.0 (van 1300 euro met 5,12kwh) zit je op 253 euro. Nog best een flink verschil.
Aan de andere kant zit je dan ook wel weer met meer standby-gebruik. Hoeveel is dat eigenlijk? En het is onhandiger als je het noodstroomstopcontact wil gebruiken, want je hebt er dan twee met ieder maar half zoveel energie. En als je ze vanuit Home Assistant wilt aansturen, dan is 2 ook ingewikkelder dan 1 (bijvoorbeeld: de Gielz automatisering werkt maar met 1 apparaat, en als je geen aparte groep hebt, dan weet ik ook niet hoe goed NOM in de HACS werkt met hoger laadvermogen). Twee heeft ook voor- en nadelen ten opzichte van 1 wanneer je zonnepanelen gaat aansluiten.mrme12345 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
Dan zou ik een 2e kopen dan kun je met meer vermogen NOM draaien bijvoorbeeld. En je kunt ook best met 800W laden, een C rating van 0,4 is ook prima (meestal wordt aanbevolen max tot 0,5)
Alles bij elkaar ben ik het wel eens met: beter een losse 2e dan een extra accu (bij gelijke prijzen).
Behalve dan als je NOM wilt draaien met HA en het antwoord op mijn vraag in het andere topic (link hierboven) is "dat kan niet".
Je kunt zeker wel NOM draaien met HA met meerdere devices, alleen niet met de Gielz oplossing. Alleen dan moet je met Node-red aan de gang en als je daar niet veel ervaring mee hebt helpt chatgtp wel. Ik heb hier 4 devices en draai NOM met meerdere devices obv node-red en dat werkt perfect.KikkerMario schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:19:
[...]
Aan de andere kant zit je dan ook wel weer met meer standby-gebruik. Hoeveel is dat eigenlijk? En het is onhandiger als je het noodstroomstopcontact wil gebruiken, want je hebt er dan twee met ieder maar half zoveel energie. En als je ze vanuit Home Assistant wilt aansturen, dan is 2 ook ingewikkelder dan 1 (bijvoorbeeld: de Gielz automatisering werkt maar met 1 apparaat, en als je geen aparte groep hebt, dan weet ik ook niet hoe goed NOM in de HACS werkt met hoger laadvermogen). Twee heeft ook voor- en nadelen ten opzichte van 1 wanneer je zonnepanelen gaat aansluiten.
Alles bij elkaar ben ik het wel eens met: beter een losse 2e dan een extra accu (bij gelijke prijzen).
Behalve dan als je NOM wilt draaien met HA en het antwoord op mijn vraag in het andere topic (link hierboven) is "dat kan niet".
Dat schaalbare had ik inderdaad niet meegenomen. Een vergelijking met een omvormer en 1 batterij zijn ze wel gelijkwaardig aan elkaar. In mijn ogen wil menig huishouden wel meer dan 2kwh capaciteit. Wanneer je dan kiest voor twee batterijen kom je wel weer uit op het eerder genoemde verschil.Taro schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:18:
[...]
De Marstek Venus E 2/3 schaalt niet zo lekker. Wil je een Zendure systeem met een Marstek vergelijken dan moet je dat eigenlijk met de Venus D (2400AC) en Venus A (SF800Pro/Hyper) doen om appels met appels te vergelijken.
Ik ga me nog even verder verdiepen welk produkt ik fijner vind. Over Zendure lees ik minder dan over Marstek. Hoe goed werkt het AI gebeuren bij Zendure (HEMS)? Bij Marstek lees ik regelmatig dat deze steken laat vallen.
Dank je. Maar dan moet je dus de hele NOM-regeling zelf programmeren, terwijl zoiets in de Zendure HACS-integratie al zit. Het enige dat ik mis in de HACS-integratie is aparte limieten instellen voor het laad- en het ontlaadvermogen. Kan dat echt niet?mrme12345 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Je kunt zeker wel NOM draaien met HA met meerdere devices, alleen niet met de Gielz oplossing. Alleen dan moet je met Node-red aan de gang en als je daar niet veel ervaring mee hebt helpt chatgtp wel. Ik heb hier 4 devices en draai NOM met meerdere devices obv node-red en dat werkt perfect.
Met Gielz wist ik inderdaad dat het niet met meer dan 1 omvormer werkt, daarom had ik juist voor de Zendure HACS-integratie gekozen.
Neutraal kan ik me bij vinden. Alles wat maar lijkt op een logo van.... of identiek is aan het logo van moet je niet willen verkopen/delen of welk naampje er ook aan wilt geven. Zelfs bestanden delen niet. Neutrale versie ander verhaal. Ook dan moet je je product niet laten lijken op weer. Komt meer bij kijken.Sander schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:46:
[...]
volgens mij hebben @mrme12345 en @Taro al vaker laten weten dat ze dit vooral voor zichzelf doen en er veel tijd in gestopt hebben. Ik ga er dus vanuit dat het of zo blijft of dat ze er een stukje voor terug willen zien. Persoonlijk zou ik het ook leuk vinden als de (neutrale) STL's gewoon beschikbaar komen icm een buymeacoffee link oid, maar goed dat is aan hun!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Tenzij je natuurlijk toestemming krijgt, niet geschoten altijd mis.Devke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:15:
[...]
Neutraal kan ik me bij vinden. Alles wat maar lijkt op een logo van.... of identiek is aan het logo van moet je niet willen verkopen/delen of welk naampje er ook aan wilt geven. Zelfs bestanden delen niet. Neutrale versie ander verhaal. Ook dan moet je je product niet laten lijken op weer. Komt meer bij kijken.
Zeker. Dan bewandel je wel de juiste weg 👌.geert1992 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Tenzij je natuurlijk toestemming krijgt, niet geschoten altijd mis.
@Taro wat denk jij als we de vraag stellen aan jouw contact binnen Zendure?
- Taro
- Niet online
Ik heb met al deze producten ervaring (Venus E 3, Venus D, SF800Pro, 2400AC en volgende week als het goed is ook met de Venus A) en mijn advies zou zijn: Gebruik in beide gevallen niet de AI optie in de App. AI kan alleen goed werken als ze je uitgangspunten, doelen en thuissituatie kennen. Aangezien het fire and forget is, gaat de app op basis van domme regels (="AI") logische dingen doen die door programmeurs en productowners in een land aan de andere kant van de wereld zijn geprogrammeerd. Maar dat jij wel/niet een EV hebt, je koffiezetapparaat misschien wil uitsluiten van NOM of je panelen op Oost hebt liggen waardoor ze veel opbrengen met een dynamisch contract en dan dus juist niet de accu wil laden weten zij niet.meesje schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:33:
[...]
Dat schaalbare had ik inderdaad niet meegenomen. Een vergelijking met een omvormer en 1 batterij zijn ze wel gelijkwaardig aan elkaar. In mijn ogen wil menig huishouden wel meer dan 2kwh capaciteit. Wanneer je dan kiest voor twee batterijen kom je wel weer uit op het eerder genoemde verschil.
Ik ga me nog even verder verdiepen welk produkt ik fijner vind. Over Zendure lees ik minder dan over Marstek. Hoe goed werkt het AI gebeuren bij Zendure (HEMS)? Bij Marstek lees ik regelmatig dat deze steken laat vallen.
NOM doen beide merken via de App prima. Dynamisch handelen kan met Marstek bijv. niet, met Zendure wel, maar heb ik ook nog nooit perfect en naar wens zien werken. Ga je voor NOM: Kies de goedkoopste, tenzij je verwarming of brandvertrager belangrijk vindt, want dan moet je voor Zendure gaan.
Wil je een slimme mode: Kies voor een product dat je goed via Homey of Home Assistant aan kunt sturen zodat je dit helemaal naar wens in kunt richten, anders word je doodongelukkig van constant handmatig bijsturen, vloeken omdat ze niet doen wat je wil terwijl het toch "allemaal zo simpel lijkt", etc. Been there, done that.
Marstek heeft de HA aansturing nog niet zelf 100% voor elkaar, daar wordt aan gewerkt, daar heb je nu nog zaken uit de community voor nodig, modbus kabels, etc. Op dit moment zou ik daarom Zendure boven Marstek verkiezen als je niet zo technisch bent. Heeft Marstek over een tijdje native HA-ondersteuning voor elkaar, dan wordt het een ander verhaal omdat je dan via Wifi/Ethernet gewoon de ingebouwde API kunt gebruiken.
Wil je niet met HA of Homey aan de slag, dan moet ik eerlijk zijn: Ga voor NOM of accepteer dat het niet precies doet wat jij er persoonlijk van verwacht.
- Taro
- Niet online
Er zijn meerdere opties:KikkerMario schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Dank je. Maar dan moet je dus de hele NOM-regeling zelf programmeren, terwijl zoiets in de Zendure HACS-integratie al zit. Het enige dat ik mis in de HACS-integratie is aparte limieten instellen voor het laad- en het ontlaadvermogen. Kan dat echt niet?
Beide dezelfde max: Je kunt dit realiseren door het instellen van een fuse-group op bijv. 1200, 2400 of 3600. Wil je een 2400AC tot 1200 Watt beperken, dan zet je die op een 1200 Watt fuse-group in de integratie. 800 is volgens mij geen optie, de laagste waarde is 1200. Als je dan in de app het ontlaadvermogen op bijv. 800 instelt, dan kan je 1200/800 naast elkaar gebruiken.
Of je kiest niet voor NOM, maar een meer vaste waarde: Een REST commando sturen via je automatisering (kan niet voor de Hyper, wel voor de 2400AC & SF800Pro):
Voorbeeld (In dit geval even een SF800 ipv SF800Pro/2400AC):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| zendure_sf800_800watt_ontladen: url: http://192.168.1.X/properties/write method: POST payload: '{"sn":"SNHIER","properties":{"acMode": 2, "outputLimit": 800 }}' zendure_sf800_400watt_ontladen: url: http://192.168.1.X/properties/write method: POST payload: '{"sn":"SNHIER","properties":{"acMode": 2, "outputLimit": 400 }}' |
Maar dat werkt dan weer niet voor NOM.
Wat is overigens de reden dat je dit wil? Gedeelde groep?
Zojuist de bestelling gedaan via Techpunt (10% extra korting).
1X SolarFlow 2400
2x AB3000X
Inclusief de gratis P1 meter.
1X SolarFlow 2400
2x AB3000X
Inclusief de gratis P1 meter.
Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/oFy37kFh0zNuL76RimtSJYhz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tz2pygoeutwjZ0HAbxYTywfT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7l7Rxv4X3jUXnGWxeWOjeHUM.jpg?f=fotoalbum_large)