Goedemorgen mensen,
Sinds gisteren een enthousiaste eigenaar van een solarflow 2400ac + 2x AB3000x.
mijn doel is om in samenwerking met mijn 3,65 WP installatie en een vast energiecontract zoveel mogelijk Zelf opgewekte energie te gebruiken. Nu zie ik vanochtend dat het geheel nog niet werkt zoals gewenst. ik hoop met jullie ervaring verder te komen. Hieronder even de relevante instellingen en apparaten:
- Slimme meter: Landis + Gyr 350
DSMR 4.0 (wordt volgende week vervangen door een 5.5 meter)
- Homewizard active splitter
- Zendure P1 en Homewizzard P1 meters
- Firmware versie 1.08
-solarflow is aangesloten via een werkschakelaar direct naar een eigen groep op fase 2 van mijn 3 fase meterkast (3x25A).
de solarflow is ingesteld op slimme meter modus en stond op 2000W max laden/ 2400W max ontladen. dit is inmiddels teruggezet naar 1600W voor beide.
Voor ingebruikname van de batterij heb ik een aantal keer het vergelijk tussen de HW P1 en de Zendure P1 gemaakt. hierbij lijkt het alsof ze hetzelfde meten.
ik zie nu dit gedrag bij mijn log:
Het lijkt er op alsof de injectie uit de batterij bij het "gebruik" wordt opgeteld. klopt dat wel?
zie onderstaande reeks:
1: Het huis verbruikt 895W. solarflow doet niks.
2: Het huis vraag 883W. Solarflow gaat 896W leveren (vertraging door DSMR 4.0) gebruik verandert naar 1779W. (883 van het net plus 896 van de batterij.) Ik verwacht hier eigenlijk 0 (of in dit geval -16) omdat de batterij de afname van het net zou moeten compenseren.
3: het huis neem nog steeds 883W van het net af. Solarflow injecteert hier 1792W en het verbruik stijgt verder naar 2675 (883W + 1792W).
4: netafname is 757W. de solarflow "stapelt" door met 2398W. totaal verbruik wordt 3155W.
vervolgens valt de injectie weg en begint dit opnieuw.
Komt dit door de DSMR 4.0?
Doe ik iets verkeerd qua instellingen/installatie?
Is er iets mis met de Firmware/Hardware?