6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Voordat ik Home Assistent fatsoenlijk onder de knie heb, ben ik heel veel tijd verder. Dan is de accu wellicht alweer afgeschreven. Ik heb 0.0 ervaring met programmeren of scripts schrijven.
Homey, lijkt mij eenvoudiger.
Je kunt actieve spiltters "doorlussen". Hij geeft alleen het signaal door (met enige versterking) en de actieve splitter weet niet of hij het signaal van de meter krijgt of van een andere splitter. Je hebt trouwens ook splitters met 4 uitgangen. (Even op Google intikken). O.a. Powerbaas levert splitters met 4 uitgangen.Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:23:
Nog een actieve splitter in de huidige splitter, is dat uberhaupt mogelijk? Dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet mogelijk is.
Voordat ik Home Assistent fatsoenlijk onder de knie heb, ben ik heel veel tijd verder. Dan is de accu wellicht alweer afgeschreven. Ik heb 0.0 ervaring met programmeren of scripts schrijven.
Homey, lijkt mij eenvoudiger.
[ Voor 3% gewijzigd door HHF op 25-10-2025 19:34 ]
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
[ Voor 26% gewijzigd door bert pit op 25-10-2025 20:06 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het is off-topic maar wordt de P1 meter dan alleen voor de Zonneplan app gebruikt?bert pit schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:04:
@Athome De Zonneplan P1 meter is handig maar niet noodzakelijk voor het uitlezen van de gegevens door Zonneplan. Dus in principe kan die er uit.
Zou eigenlijk ook wel logisch zijn. Aangezien Zonneplan net als alle andere energieleveranciers de slimme meter kan uitlezen en zo zijn informatie krijgt.
Hoe bedoel je dit precies?bert pit schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:04:
Hou er wel rekening mee dat de P1 meter voor NOM niet achter een splitter zit.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Heb hier 2 HomeWizard actieve splitters in gebruik en zelfs nog een keer met een extra Zonneplan splitter gebruikt, werkt prima, kan gewoon doorgelust worden. Wel hier en daar even extra USB voeding toevoegen.Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:23:
Nog een actieve splitter in de huidige splitter, is dat uberhaupt mogelijk? Dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet mogelijk is.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
10 mV verschil is heel normaaldennisdew16 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:16:
Is er iemand die weet in welke mate het kwaad kan dat de spread van de accu cellen de laatste 5% zo extreem hoog oploopt van een van de drie accu's? Dit gebeurd bij max laden maar ook als ik met bijvoorbeeld 500watt aan het laden ben op het einde. Sinds de update naar V1.0.8 nog maar twee keer de 100% aangetikt dus misschien moet ie nog een paar keer helemaal leeg getrokken worden maar heb zelf het idee dat dit niet te vaak moet gebeuren met zo'n spanningsverschil tussen de cellen:
[...]
Tijdens het laden zijn zulke pieken normaal. Als het in rust maar naar elkaar toe trekt weer.dennisdew16 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:25:
@dotternetta Ik zie soms ook uitschieters naar 18mV, kan dat ook geen kwaad?
Overigens is 18 mV gelijk aan 0,018V.
0,18V is 180 mV
Ik heb de accu's omgewisseld, Pack 2 en 3 uit deze plaatjes zitten nu het dichtst bij de omvormer. Dit maakt geen verschil.Aardedraadje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:01:
Vannacht het balanceren voor het eerst sinds de update naar 1.0.8 afgerond. Dank aan @peterbier en @geert1992, de oplossing was inderdaad om even te zakken en weer opnieuw te starten.
Nu is me al langer wat opgevallen, namelijk dat batterij 2 en 3 (vanaf de omvormer gezien) wat minder meedoen in het vermogen en een lagere spanning hebben. Vooral batterij 2 valt op. Ook na balanceren blijft dit zo.Wat blijkt nu, deze accu's komen uit een andere batch (of veel verder in dezelfde batch). Ook hier valt Accu 2 weer op.
[Afbeelding] [Afbeelding]
1: FO4NHN4N2900xxx
2: FO4NHN4N3001xxx
3: FO4NHN4N2901xxx
4: FO4NHN4N2900xxx
5: FO4NHN4N2900xxx
De packs komen uit de lichting van begin september. Ik zal vanavond eens kijken of ze hetzelfde type cel hebben.
Iemand anders die dit herkent?
Toch is er wat raars aan de hand. Ookal (ont-)laden ze met 1/3e van het vermogen van Pack 1, 4 en 5, het SoC van de packs stijgt of daalt net zo snel.
![]() | ![]() |
Nog een observatie; het wisselen van de packs lijkt geen invloed te hebben op wat de omvormer registreert als Pack 1, Pack 2, etc. Het lijkt erop dat de originele positie ingeleerd wordt en daarna verdere herkenning a.d.h.v. serienummer gebeurt. Als je ze omwisselt, blijft de Properties/report dezelfde volgorde aanhouden.
[ Voor 18% gewijzigd door Aardedraadje op 26-10-2025 06:59 ]
Ja klopt, hier is de batterij nummer volgorde ook niet meer de fysieke volgorde. Daarom is het handig om in HA ook even het serienummer van de batterij te tonen. Dan weet je over welke het gaat.Aardedraadje schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:54:
[...]
Nog een observatie; het wisselen van de packs lijkt geen invloed te hebben op wat de omvormer registreert als Pack 1, Pack 2, etc. Het lijkt erop dat de originele positie ingeleerd wordt en daarna verdere herkenning a.d.h.v. serienummer gebeurt. Als je ze omwisselt, blijft de Properties/report dezelfde volgorde aanhouden.
Voorbeeld:
/f/image/uCpO2ZVwne9Lvm0ltmgCtRIp.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt deze REST sensors toevoegen om de serialnr informatie te krijgen en daarna te gebruiken:
onder deze:
rest:
- resource: http://192.168.x.x/properties/report
scan_interval: 1
sensor:
...
voeg deze toe:
- name: "Zendure 1 Pack 1 serialnr"
value_template: "{{ state_attr('sensor.zendure_batterij_packs_status', 'packData')[0]['sn'] }}"
unique_id: zendure1_pack1_serialnr
- name: "Zendure 1 Pack 2 serialnr"
value_template: "{{ state_attr('sensor.zendure_batterij_packs_status', 'packData')[1]['sn'] }}"
unique_id: zendure1_pack2_serialnr
... etcetera
(maar dit kan wellicht beter in het Zendure HA topic zo)
[ Voor 26% gewijzigd door gast777 op 26-10-2025 09:10 ]
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Kijk maar eens naar de vermogens. De accu's worden niet gelijk belast tijdens een cycle.dennisdew16 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:25:
@dotternetta Ik zie soms ook uitschieters naar 18mV, kan dat ook geen kwaad?
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Komt door de afstand naar de omvormer vermoed ik.dotternetta schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:19:
[...]
Kijk maar eens naar de vermogens. De accu's worden niet gelijk belast tijdens een cycle.
Bij DIY systemen moet je er ook voor zorgen dat de DC-kabels allemaal even lang zijn anders worden de accu's niet gelijk geladen. Hier heeft de bovenste natuurlijk een kortere route dan de onderste en dat zal toch zo zijn effect hebben. Denk dat het ook mbt temperatuur niet vreemd is om eens in de zoveel tijd de volgorde te wisselen zodat ze gelijk degraderen.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/h8eqPSd3gXXMxWhMPC09KJNi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/75gD07DHACvayANXHvp0DqM9.jpg?f=fotoalbum_tile)