6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Voordat ik Home Assistent fatsoenlijk onder de knie heb, ben ik heel veel tijd verder. Dan is de accu wellicht alweer afgeschreven. Ik heb 0.0 ervaring met programmeren of scripts schrijven.
Homey, lijkt mij eenvoudiger.
Je kunt actieve spiltters "doorlussen". Hij geeft alleen het signaal door (met enige versterking) en de actieve splitter weet niet of hij het signaal van de meter krijgt of van een andere splitter. Je hebt trouwens ook splitters met 4 uitgangen. (Even op Google intikken). O.a. Powerbaas levert splitters met 4 uitgangen.Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:23:
Nog een actieve splitter in de huidige splitter, is dat uberhaupt mogelijk? Dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet mogelijk is.
Voordat ik Home Assistent fatsoenlijk onder de knie heb, ben ik heel veel tijd verder. Dan is de accu wellicht alweer afgeschreven. Ik heb 0.0 ervaring met programmeren of scripts schrijven.
Homey, lijkt mij eenvoudiger.
[ Voor 3% gewijzigd door HHF op 25-10-2025 19:34 ]
15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA
[ Voor 26% gewijzigd door bert pit op 25-10-2025 20:06 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Het is off-topic maar wordt de P1 meter dan alleen voor de Zonneplan app gebruikt?bert pit schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:04:
@Athome De Zonneplan P1 meter is handig maar niet noodzakelijk voor het uitlezen van de gegevens door Zonneplan. Dus in principe kan die er uit.
Zou eigenlijk ook wel logisch zijn. Aangezien Zonneplan net als alle andere energieleveranciers de slimme meter kan uitlezen en zo zijn informatie krijgt.
Hoe bedoel je dit precies?bert pit schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:04:
Hou er wel rekening mee dat de P1 meter voor NOM niet achter een splitter zit.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Heb hier 2 HomeWizard actieve splitters in gebruik en zelfs nog een keer met een extra Zonneplan splitter gebruikt, werkt prima, kan gewoon doorgelust worden. Wel hier en daar even extra USB voeding toevoegen.Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:23:
Nog een actieve splitter in de huidige splitter, is dat uberhaupt mogelijk? Dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet mogelijk is.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
10 mV verschil is heel normaaldennisdew16 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:16:
Is er iemand die weet in welke mate het kwaad kan dat de spread van de accu cellen de laatste 5% zo extreem hoog oploopt van een van de drie accu's? Dit gebeurd bij max laden maar ook als ik met bijvoorbeeld 500watt aan het laden ben op het einde. Sinds de update naar V1.0.8 nog maar twee keer de 100% aangetikt dus misschien moet ie nog een paar keer helemaal leeg getrokken worden maar heb zelf het idee dat dit niet te vaak moet gebeuren met zo'n spanningsverschil tussen de cellen:
[...]
Tijdens het laden zijn zulke pieken normaal. Als het in rust maar naar elkaar toe trekt weer.dennisdew16 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:25:
@dotternetta Ik zie soms ook uitschieters naar 18mV, kan dat ook geen kwaad?
Overigens is 18 mV gelijk aan 0,018V.
0,18V is 180 mV
Ik heb de accu's omgewisseld, Pack 2 en 3 uit deze plaatjes zitten nu het dichtst bij de omvormer. Dit maakt geen verschil.Aardedraadje schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:01:
Vannacht het balanceren voor het eerst sinds de update naar 1.0.8 afgerond. Dank aan @peterbier en @geert1992, de oplossing was inderdaad om even te zakken en weer opnieuw te starten.
Nu is me al langer wat opgevallen, namelijk dat batterij 2 en 3 (vanaf de omvormer gezien) wat minder meedoen in het vermogen en een lagere spanning hebben. Vooral batterij 2 valt op. Ook na balanceren blijft dit zo.Wat blijkt nu, deze accu's komen uit een andere batch (of veel verder in dezelfde batch). Ook hier valt Accu 2 weer op.
[Afbeelding] [Afbeelding]
1: FO4NHN4N2900xxx
2: FO4NHN4N3001xxx
3: FO4NHN4N2901xxx
4: FO4NHN4N2900xxx
5: FO4NHN4N2900xxx
De packs komen uit de lichting van begin september. Ik zal vanavond eens kijken of ze hetzelfde type cel hebben.
Iemand anders die dit herkent?
Toch is er wat raars aan de hand. Ookal (ont-)laden ze met 1/3e van het vermogen van Pack 1, 4 en 5, het SoC van de packs stijgt of daalt net zo snel.
![]() | ![]() |
Nog een observatie; het wisselen van de packs lijkt geen invloed te hebben op wat de omvormer registreert als Pack 1, Pack 2, etc. Het lijkt erop dat de originele positie ingeleerd wordt en daarna verdere herkenning a.d.h.v. serienummer gebeurt. Als je ze omwisselt, blijft de Properties/report dezelfde volgorde aanhouden.
[ Voor 18% gewijzigd door Aardedraadje op 26-10-2025 06:59 ]
Ja klopt, hier is de batterij nummer volgorde ook niet meer de fysieke volgorde. Daarom is het handig om in HA ook even het serienummer van de batterij te tonen. Dan weet je over welke het gaat.Aardedraadje schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:54:
[...]
Nog een observatie; het wisselen van de packs lijkt geen invloed te hebben op wat de omvormer registreert als Pack 1, Pack 2, etc. Het lijkt erop dat de originele positie ingeleerd wordt en daarna verdere herkenning a.d.h.v. serienummer gebeurt. Als je ze omwisselt, blijft de Properties/report dezelfde volgorde aanhouden.
Voorbeeld:
/f/image/uCpO2ZVwne9Lvm0ltmgCtRIp.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt deze REST sensors toevoegen om de serialnr informatie te krijgen en daarna te gebruiken:
onder deze:
rest:
- resource: http://192.168.x.x/properties/report
scan_interval: 1
sensor:
...
voeg deze toe:
- name: "Zendure 1 Pack 1 serialnr"
value_template: "{{ state_attr('sensor.zendure_batterij_packs_status', 'packData')[0]['sn'] }}"
unique_id: zendure1_pack1_serialnr
- name: "Zendure 1 Pack 2 serialnr"
value_template: "{{ state_attr('sensor.zendure_batterij_packs_status', 'packData')[1]['sn'] }}"
unique_id: zendure1_pack2_serialnr
... etcetera
(maar dit kan wellicht beter in het Zendure HA topic zo)
[ Voor 26% gewijzigd door gast777 op 26-10-2025 09:10 ]
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Kijk maar eens naar de vermogens. De accu's worden niet gelijk belast tijdens een cycle.dennisdew16 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 06:25:
@dotternetta Ik zie soms ook uitschieters naar 18mV, kan dat ook geen kwaad?
- Taro
- Niet online
Komt door de afstand naar de omvormer vermoed ik.dotternetta schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:19:
[...]
Kijk maar eens naar de vermogens. De accu's worden niet gelijk belast tijdens een cycle.
Bij DIY systemen moet je er ook voor zorgen dat de DC-kabels allemaal even lang zijn anders worden de accu's niet gelijk geladen. Hier heeft de bovenste natuurlijk een kortere route dan de onderste en dat zal toch zo zijn effect hebben. Denk dat het ook mbt temperatuur niet vreemd is om eens in de zoveel tijd de volgorde te wisselen zodat ze gelijk degraderen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Nee, dat bedoel ik niet. Gedurende een cycle wisselt het vermogen per accu (bij gelijk omvormer vermogen). Ze doen wel allemaal evenveel kWh totaal. Zie de grafieken van Devke van een tijd geleden.Taro schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
Komt door de afstand naar de omvormer vermoed ik.
Bij DIY systemen moet je er ook voor zorgen dat de DC-kabels allemaal even lang zijn anders worden de accu's niet gelijk geladen. Hier heeft de bovenste natuurlijk een kortere route dan de onderste en dat zal toch zo zijn effect hebben. Denk dat het ook mbt temperatuur niet vreemd is om eens in de zoveel tijd de volgorde te wisselen zodat ze gelijk degraderen.
Dat is precies wat ik zie. Of het een (symptoom van) een probleem is weet ik nog niet. Fysiek de batterijpacks verplaatsen haalde niks uit. Het lijkt gedrag van de BMS die het (ont-)laadvermogen om wat voor reden ook laag houdt tot andere packs inzakken.dotternetta schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Nee, dat bedoel ik niet. Gedurende een cycle wisselt het vermogen per accu (bij gelijk omvormer vermogen). Ze doen wel allemaal evenveel kWh totaal. Zie de grafieken van Devke van een tijd geleden.
Ja hoor. Dat moet kunnen mits deze in Home-Assistant beschikbaar zijn. Let er wel op dat deze slechts 1x per 30s (uit mijn hoofd) update en afhankelijk is van een externe API + internet verbinding. Ik zou iets lokaals zoeken maar als dit je enige optie is moet het wel kunnen. Wellicht wat goede defaults definiëren voor als er iets niet goed werkt?N3OREJ schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:45:
Is het eigenlijk ook mogelijk om de myenergi zappi laadpaal ct klemmen te gebruiken voor de Gielz automatisering? Zou dit kunnen werken?
Edit: Nogmaals. 30s update interval. Ik zou de automatisering wel wat aanpassen zodat deze niet iedere 2s gaat bijstellen. Dan gaat de boel zeker niet werken. Misschien de Zappi grid entity update als trigger gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door denneappel op 26-10-2025 16:10 ]
- Taro
- Niet online
Die kan je gewoon via Home Assistant uitlezen, dus idd mogelijk.N3OREJ schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:45:
Is het eigenlijk ook mogelijk om de myenergi zappi laadpaal ct klemmen te gebruiken voor de Gielz automatisering? Zou dit kunnen werken?
Edit: Oh, al beantwoord
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 26-10-2025 20:21 ]
Thnx! Was niet voor mezelf, maar 30 seconden is niet heel nauwkeurig. Geen serieuze optie inderdaad…denneappel schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:06:
[...]
Ja hoor. Dat moet kunnen mits deze in Home-Assistant beschikbaar zijn. Let er wel op dat deze slechts 1x per 30s (uit mijn hoofd) update en afhankelijk is van een externe API + internet verbinding. Ik zou iets lokaals zoeken maar als dit je enige optie is moet het wel kunnen. Wellicht wat goede defaults definiëren voor als er iets niet goed werkt?
Edit: Nogmaals. 30s update interval. Ik zou de automatisering wel wat aanpassen zodat deze niet iedere 2s gaat bijstellen. Dan gaat de boel zeker niet werken. Misschien de Zappi grid entity update als trigger gebruiken.
Ik had dezelfde set als @Xsion besteld op vrijdagavond. Zaterdag.middag in huis. Alles in nieuwe dozen en ongeopend. Ook bij mij betrof het de niet-s2 varianten van de accupacks.Acidrain schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Wil je laten weten hoe dit verlopen is? Mijn ervaring met Techpunt was in maart 2023 niet top. Kreeg toen 2de hands spul als nieuw geleverd. Ben benieuwd wat de ervaring nu is.
Ik zag onlangs op Amazon ook nog de actie van 1 2400ac staan met 5+1 ab3000's voor 4770 euro (actie van juli 2025). Overigens. Met de 10% kortingscode bij ematic of techpunt betaal je iets van €770 per batterij, meen ik.CopyCatz schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 00:54:
Apart dat zendure.nl op hun eigen site geen aanbieding heeft voor een losse ab3000x, maar op amazon verkopen ze ze nu voor 799...
[ Voor 3% gewijzigd door iwanovich op 27-10-2025 05:45 ]
Mijn ervaring is goed. Vrijdag besteld en zaterdag geleverd. Dozen leken niet eerder geopend en alles was zo aangesloten.Acidrain schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Wil je laten weten hoe dit verlopen is? Mijn ervaring met Techpunt was in maart 2023 niet top. Kreeg toen 2de hands spul als nieuw geleverd. Ben benieuwd wat de ervaring nu is.
Enige minpuntje van Techpunt was dat ze eerst werden aangemeld via PostNL een tijd doorkregen om vervolgens met DPD te worden bezorgd binnen een heel ander tijdvenster. Vond het al vreemd dat PostNL het kwam leveren omdat deze ook de HW batterijen niet mogen rijden.
Verder vind ik het onhandig dat je bij de Zendure P1 meter nog zelf een USB-c oplaadkabeltje erbij moet doen. Nu had ik ook nog een USB-c kabel nodig voor de HW actieve splitter, dus maar even langs de action om daar twee kabeltjes en een stekkerblokje te halen voor € 6,50. Toch jammer dat daar dan op bespaart wordt.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
/f/image/cdzTRWOgeiuMhrRKJfGEGXl2.png?f=fotoalbum_large)
De Zendure energie-centrale met 3 x SF800 Pro met aangesloten zonnepanelen (BK1, BK2 en MK1) en 1 x 2400AC.
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ja wordt alleen voor de app gebruikt. De metergegevens worden uitgelezen door de netbeheerder via de slimme meter.Athome schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
Het is off-topic maar wordt de P1 meter dan alleen voor de Zonneplan app gebruikt?
Zou eigenlijk ook wel logisch zijn. Aangezien Zonneplan net als alle andere energieleveranciers de slimme meter kan uitlezen en zo zijn informatie krijgt.
[...]
Hoe bedoel je dit precies?
Ik heb begrepen dat een splitter soms iets vertraging oplevert ten opzichte van een actieve splitter. Bij NOM wil je zo direct mogelijke info. Maar ik heb het zelf niet gemeten.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Heb je ook zonder usb geprobeerd? Mijn HW splitter heeft er geen nodig met HW dongle en Zendure P1Leanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Mijn ervaring is goed. Vrijdag besteld en zaterdag geleverd. Dozen leken niet eerder geopend en alles was zo aangesloten.
Enige minpuntje van Techpunt was dat ze eerst werden aangemeld via PostNL een tijd doorkregen om vervolgens met DPD te worden bezorgd binnen een heel ander tijdvenster. Vond het al vreemd dat PostNL het kwam leveren omdat deze ook de HW batterijen niet mogen rijden.
Verder vind ik het onhandig dat je bij de Zendure P1 meter nog zelf een USB-c oplaadkabeltje erbij moet doen. Nu had ik ook nog een USB-c kabel nodig voor de HW actieve splitter, dus maar even langs de action om daar twee kabeltjes en een stekkerblokje te halen voor € 6,50. Toch jammer dat daar dan op bespaart wordt.
Ja, de HW splitter deed het met de dongel zonder stroom. Echter de Zendure P1 Meter gaf geen kik. Voor de zekerheid maar een kabeltje in de splitter gedaan.dotternetta schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:18:
[...]
Heb je ook zonder usb geprobeerd? Mijn HW splitter heeft er geen nodig met HW dongle en Zendure P1
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Ik verwacht als je de HW op een andere poort doet alles misschien wel werkt zonder extra usb voeding. Led op HW splitter wordt eerst even oranje maar springt na een tijdje naar groen. Bij mij werkt het zo (het maakt verschil in welke poorten de meters zitten!:Leanderr schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
Ja, de HW splitter deed het met de dongel zonder stroom. Echter de Zendure P1 Meter gaf geen kik. Voor de zekerheid maar een kabeltje in de splitter gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door dotternetta op 27-10-2025 21:54 ]
Even een update. Ticket aangemaakt bij Zendure en krijg nu antwoord dat de huidige versie nog NIET compatible is. Ze sturen een aangepaste versie op om te testen of die het wel rechtstreeks op m’n meter doet.MountainMo schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 12:45:
Hallo,
Na lang meegelezen te hebben is ook hier se kogel door de kerk en is een 2400 starter kitje onderweg. De Zendure P1 is al geleverd. Heb ‘m netjes aan de voeding gelegd, firmware update gedraaid naar 1.06, bridge vlak naast de meter gehangen.
Helaas krijg ik geen normale readings binnen op geen enkele van de 3 fases.
[Afbeelding]
Wat doe ik fout? De plugwise P1 meter werkt perfect…
Btw : de oude versie draait nu na aanschaf van actieve splitter zoals geadviseerd.
Niet veel nieuwe informatie. Een beetje overdreven stellen ze dat third-party fans niet op de connector kunnen. Wij weten inmiddels wel beter.Dear Customer,
Thank you for your patience.
The fan has two settings: 7.5V (first) and 12V (second). Current: 0.3A.
The fan currently operates at 40°C (first) and 50°C (second). If the temperature remains below 40°C for one minute, the fan will shut off.
The app does not display any fan information, and the fan cannot be manually controlled; it is fully automatic.
The fan port is dedicated to Zendure fans and cannot be connected to third-party fans. If you wish to use a third-party fan, please use an alternative power supply.
Thank you for your understanding and support. We wish you a happy life.
Sincerely,
Zendure Support Team
De max current rating is 0,3A.
YouTube: Review: Zendure 2400AC
Hij kon het netsnoer niet eens loskrijgen met het tooltje.... Goed.....bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:15:
Voor geïnteresseerden heeft Ketelklets een review van de 2400 op youtube gezet:
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Aha, de klassieker: eerst negatief, dan ineens positief. Moeten we dit geloven?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
Jammer dat het altijd oppervlakkige "reviews" zijn. Even snel een kortingscode en doneeroptie noemen en weer doorrr....bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:15:
Ketelklets weer een batterij ontvangen van een reseller zo te zien. Even snel aansluiten door de app heen scrollen en views scoren. Ik had eerst het idee dat het een advertentie was maar ik kon de knop niet vinden om deze door te klikken om naar de echte review te gaan. Nu is dit niet alleen bij deze Zendure video maar al zijn batterij content.bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:15:
Deze content is duidelijk beter; YouTube: interstellar hamster
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik vindt de filmpjes van Ketelklets wel grappig en kijk er graag naar.bert pit schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:15:
Deze ga ik vanavond na het debat even kijken.
Vanmiddag ook bericht van Zendure gehad.
Ik krijg als trouwe goede klant een Zendure ventilator.
Geen idee of ik deze ooit ga gebruiken.
Wel een mooi aanbod.
Met voor en naijlende nul. (Hager heeft dat niet)
:strip_exif()/f/image/lsAIMmTWRfJKLxiovP2pCXAl.jpg?f=fotoalbum_large)
De meterkast ga ik helemaal vervangen in de onderverdeling.
Gelijk ook patchpanelen mee nemen.
Deze kast is voor het rechter deel van de woning.
Ik wil deze op een wcd van de 2400AC kunnen draaien.
Geen grootverbruikers maar internet,tv,koeling,enz. en wat lampen.
In de garage waar ook de Zendures staan komt een Cee stekker voor generator aansluiting. (2400AC)
Tussen de Zendure en de groepenkast komt een b10 aardlekautomaat.
:strip_exif()/f/image/51RuHpA2mQYE1d2FJawIAOLl.jpg?f=fotoalbum_large)
Patchpaneel nog wat afwerken.
En direct een POE wifi punt gemaakt naar de garage voor de Zendures.
[ Voor 17% gewijzigd door peterbier op 28-10-2025 23:11 ]
Neegeert1992 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:14:
[...]
Aha, de klassieker: eerst negatief, dan ineens positief. Moeten we dit geloven?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Zeker : Vandaag of morgen bestel ik een 2400ac
Met 3x 3000. @ 2900 €
Maar ik heb nog extra pv nodig en daar kan ik maar niet bepalen 2* 800pro (2x 2000)of 2* 800. Door de verschillende mppt's lijkt mij dat qua pv panelen er ook verschil zit tussen de 800 en 800pro. De pv en eventuele 800's zou ik ook graag bestellen met Black Friday.
Indien, 800 komt er dan een extra 2400 die er allicht dan ergens in de lente of zomer zou komen.
- Taro
- Niet online
Ik zou ook even kijken naar met welke capaciteit je zou willen ontladen. Is 2400 voldoende, of heeft 2400+800+800 ook voordelen? En kan je nog extra opslag gebruiken? Een SF800 Pro met alleen de ingebouwde opslag van 2 kWh zou ik nooit met 2 kW en langdurig/vaak laden. Je zou dan extra accu's erbij aan moeten schaffen en dan lijkt een extra AB3000X mij goedkoper dan een extra AB2000X. Daarnaast moet je ook 3 devices ipv 1 aansturen.blahenazo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:47:
Ik twijfel nog steeds wat ik ga doen. Ik heb 3.6 kWp pv liggen.
Zeker : Vandaag of morgen bestel ik een 2400ac
Met 3x 3000. @ 2900 €
Maar ik heb nog extra pv nodig en daar kan ik maar niet bepalen 2* 800pro (2x 2000)of 2* 800. Door de verschillende mppt's lijkt mij dat qua pv panelen er ook verschil zit tussen de 800 en 800pro. De pv en eventuele 800's zou ik ook graag bestellen met Black Friday.
Indien, 800 komt er dan een extra 2400 die er allicht dan ergens in de lente of zomer zou komen.
- Hoeveel vermogen heb je nodig, meer dan 2400?
- Heb je nog meer opslag nodig dan 3xAB3000X?
- Hoe wil je ze aansturen, allemaal in HEMS?
Ik gebruik ging enkel ha gebruiken.Taro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:30:
[...]
Ik zou ook even kijken naar met welke capaciteit je zou willen ontladen. Is 2400 voldoende, of heeft 2400+800+800 ook voordelen? En kan je nog extra opslag gebruiken? Een SF800 Pro met alleen de ingebouwde opslag van 2 kWh zou ik nooit met 2 kW en langdurig/vaak laden. Je zou dan extra accu's erbij aan moeten schaffen en dan lijkt een extra AB3000X mij goedkoper dan een extra AB2000X. Daarnaast moet je ook 3 devices ipv 1 aansturen.Pas nadat je daar helderheid over hebt kun je een goed besluit nemen.
- Hoeveel vermogen heb je nodig, meer dan 2400?
- Heb je nog meer opslag nodig dan 3xAB3000X?
- Hoe wil je ze aansturen, allemaal in HEMS?
Strikt gezien lijkt 2400 + 2*800 genoeg om een minimum peak shaving te doen.
Ik twijfel tussen 2400 met 3 x 3000. En 2 sf 800 pro met elk nog 1 minimaal extra 2000 .
Of 2x 2400 met elke 3x 3000 met 2 800 of mischien zelfs 3 800 dan.
Dan is koken inductie met oven ook geen probleem meer. En met 2x 2400 en iets meer kWh, kan ik met evcc ook iets meer bufferen (indien batterij tussen xx en yy ) bij een bewolkte dag ( nu moet ik iets te vaak min+pv gebruiken).
Extra pv komt ook Z-Zzw. , terwijl de huidig O-ZO liggen. Dus ik zou mijn pv dag veel langer maken. En dan op laag vermogen toch genoeg kunnen laden
[ Voor 12% gewijzigd door blahenazo op 29-10-2025 13:14 ]
- Taro
- Niet online
Dan zou ik idd voor 2x SF800Pro extra gaan OF 2x SF800 + 1x extra 2400AC en de SF800's op de off-grid uitgangen van de 2400AC's aansluiten. Dan heb je maar 1 type accu (AB3000X), 4800 Watt ipv 4000 Watt vermogen. Nadeel is wel dat je met een SF800 minder DC/PV vermogen dan met een SF800Pro hebt, dus je moet dan wel kijken of dat toereikend is. Daarnaast heb ik zelf ervaren dat Home Assistant + Zendure HA integratie slecht omgaat met een strategie icm invoer vanuit panelen op een off-grid uitgang. Wil je geen gedoe, ga dan voor 2400AC+2x SF800Pro. Of kies niet voor de Zendure HA integratie en ga bijv. met de REST API aan de slag, dan vermoed ik dat je prima voor de 2x2400AC met 2x SF800 kunt gaan.blahenazo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:07:
[...]
Ik gebruik ging enkel ha gebruiken.
Strikt gezien lijkt 2400 + 2*800 genoeg om een minimum peak shaving te doen.
Ik twijfel tussen 2400 met 3 x 3000. En 2 sf 800 pro met elk nog 1 minimaal extra 2000 .
Of 2x 2400 met elke 3x 3000 met 2 800 of mischien zelfs 3 800 dan.
Dan is koken inductie met oven ook geen probleem meer. En met 2x 2400 en iets meer kWh, kan ik met evcc ook iets meer bufferen (indien batterij tussen xx en yy ) bij een bewolkte dag ( nu moet ik iets te vaak min+pv gebruiken).
Extra pv komt ook Z-Zzw. , terwijl de huidig O-ZO liggen. Dus ik zou mijn pv dag veel langer maken. En dan op laag vermogen toch genoeg kunnen laden
Kan je even dieper ingaan over die 800's op de offgrid ingang wat is daar het voordeel van ?Taro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:25:
[...]
Dan zou ik idd voor 2x SF800Pro extra gaan OF 2x SF800 + 1x extra 2400AC en de SF800's op de off-grid uitgangen van de 2400AC's aansluiten. Dan heb je maar 1 type accu (AB3000X), 4800 Watt ipv 4000 Watt vermogen. Nadeel is wel dat je met een SF800 minder DC/PV vermogen dan met een SF800Pro hebt, dus je moet dan wel kijken of dat toereikend is. Daarnaast heb ik zelf ervaren dat Home Assistant + Zendure HA integratie slecht omgaat met een strategie icm invoer vanuit panelen op een off-grid uitgang. Wil je geen gedoe, ga dan voor 2400AC+2x SF800Pro. Of kies niet voor de Zendure HA integratie en ga bijv. met de REST API aan de slag, dan vermoed ik dat je prima voor de 2x2400AC met 2x SF800 kunt gaan.
- Taro
- Niet online
Die kan je ook prima gewoon op het stopcontact aansluiten hoor mits het stopcontact en de groep daarvoor geschikt zijn uiteraard. Hoeft niet per se op de off-grid uitgang, maar dan belast je wel de groep en de stopcontacten minder. Voordeel is ook dat ze de 2400AC's ook bij. evt stroomuitval kunnen laden, maar wisselen tussen stopcontact en off-grid uitgang is zo gedaan.blahenazo schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:27:
[...]
Kan je even dieper ingaan over die 800's op de offgrid ingang wat is daar het voordeel van ?
Maar het gaat ook om 1x2400AC + 2xSF800Pro VS 2x 2400AC. Persoonlijk zou ik dan liever 2x 2400AC hebben om aan te sturen. Aan de andere kant: Als je alle 3 de devices ieder op een eigen fase zet is dat wel iets netter. Je koopt nu mogelijk 2x AB2000X extra omdat je 2x SF800Pro hebt, terwijl je anders misschien al met 1x AB3000X voldoende opslag zou hebben. En je hebt 2x omvormerverliezen ipv 1x.
Afijn, voor beide is wat te zeggen
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 29-10-2025 13:33 ]
Hoe betrouwbaar is de bypass tegenwoordig? Als deze nog niet voldoende betrouwbaar is en er daardoor zonnestroom verloren gaat, is het dan nog wel een rendabele optie? Weet mij te herinneren dat jij daarom had gekozen voor het stopcontact, ipv de offgrid optie van de 2400AC.Taro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:33:
[...]
Die kan je ook prima gewoon op het stopcontact aansluiten hoor mits het stopcontact en de groep daarvoor geschikt zijn uiteraard. Hoeft niet per se op de off-grid uitgang, maar dan belast je wel de groep en de stopcontacten minder. Voordeel is ook dat ze de 2400AC's ook bij. evt stroomuitval kunnen laden, maar wisselen tussen stopcontact en off-grid uitgang is zo gedaan.
Maar het gaat ook om 1x2400AC + 2xSF800Pro VS 2x 2400AC. Persoonlijk zou ik dan liever 2x 2400AC hebben om aan te sturen. Aan de andere kant: Als je alle 3 de devices ieder op een eigen fase zet is dat wel iets netter. Je koopt nu mogelijk 2x AB2000X extra omdat je 2x SF800Pro hebt, terwijl je anders misschien al met 1x AB3000X voldoende opslag zou hebben. En je hebt 2x omvormerverliezen ipv 1x.
Afijn, voor beide is wat te zeggen
[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 29-10-2025 13:36 ]
Ik zit een beetje te stoeien met de noodstroom functie. Ik maak gebruik van een kleine UPS waar onder andere home assistant en het accespoint voor de Zendure op aagesloten zitten. In theorie zou Home Assistant nog voldoende tijd op de ups hebben om via de API de outlet te activeren. Het is alleen wel een knutsel oplossing. Iemand betere suggesties? Permanent aanlaten van de outlet vind ik wat zonde. Ik wil waar mogelijk proberen wat energie te besparen.
- Taro
- Niet online
Je kunt dit realiseren door HA lokaal (en uiteraard op een UPS...denneappel schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:06:
Is er trouwens ook een optie om de AC outlet automatisch te laten activeren zodra de Zendure geen grid meer ziet?
Ik zit een beetje te stoeien met de noodstroom functie. Ik maak gebruik van een kleine UPS waar onder andere home assistant en het accespoint voor de Zendure op aagesloten zitten. In theorie zou Home Assistant nog voldoende tijd op de ups hebben om via de API de outlet te activeren. Het is alleen wel een knutsel oplossing. Iemand betere suggesties? Permanent aanlaten van de outlet vind ik wat zonde. Ik wil waar mogelijk proberen wat energie te besparen.
Maar hoe ga je dat met de AC aanvoer tot dan toe regelen? Want dan moet je ook van WCD -> off-grid uitgang wisselen?
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 29-10-2025 14:25 ]
Ik was van plan om een relais (met 2x NO / NC) te schakelen via de outlet van de Zendure. NC is dan de normale voeding en NO de Zendure. De UPS vangt het tussendoor op voor een ~10 seconden of zo.Taro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Je kunt dit realiseren door HA lokaal (en uiteraard op een UPS...) te draaien, te controleren of er nog netstroom beschikbaar is en via de lokale API de off-grid output (gridOffMode) aan te zetten. Je zult dan uiteraard ook Wifi etc. nog beschikbaar moeten hebben.
Maar hoe ga je dat met de AC aanvoer tot dan toe regelen? Want dan moet je ook van WCD -> off-grid uitgang wisselen?
- Taro
- Niet online
De UPS zelf zal toch ook wel constant zelf wat energie verbruiken los van de energie die die aanvoert? Is het eigen verbruik meer of minder dan 6 Watt? Als dat >5 Watt betreft, dan kan je de UPS beter wegdoen en de off-grid uitgang van de 2400AC permanent gebruiken aangezien die ongeveer 6 Watt verbruikt.denneappel schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:36:
[...]
Ik was van plan om een relais (met 2x NO / NC) te schakelen via de outlet van de Zendure. NC is dan de normale voeding en NO de Zendure. De UPS vangt het tussendoor op voor een ~10 seconden of zo.
Hmm. Daar heb je een goed punt. En dat scheelt ook een hoop geknutsel...Taro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:39:
[...]
De UPS zelf zal toch ook wel constant zelf wat energie verbruiken los van de energie die die aanvoert? Is het eigen verbruik meer of minder dan 6 Watt? Als dat >5 Watt betreft, dan kan je de UPS beter wegdoen en de off-grid uitgang van de 2400AC permanent gebruiken aangezien die ongeveer 6 Watt verbruikt.
En wat gebeurt er als de minimaal ingestelde SOC bereikt is? Blijft het offgrid stopcontact werken? Je wil namelijk wel wat prik overhouden wanneer je hem als een soort ups wil gaan gebruiken.Taro schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Je kunt dit realiseren door HA lokaal (en uiteraard op een UPS...) te draaien, te controleren of er nog netstroom beschikbaar is en via de lokale API de off-grid output (gridOffMode) aan te zetten. Je zult dan uiteraard ook Wifi etc. nog beschikbaar moeten hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door geert1992 op 29-10-2025 14:57 ]
- Taro
- Niet online
Volgens mij blijft die tot de 5% doorgaan, dus handig de min-soc op bijv. 20% te zetten. Heb ik bij mijn pa ook op die manier gedaan.geert1992 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
En wat gebeurt er als de minimaal ingestelde SOC bereikt is? Blijft het offgrid stopcontact werken? Je wil namelijk wel wat prik overhouden wanneer je hem als een soort ups wil gaan gebruiken.
Frank
Ik verwacht van niet gezien de huidige actie bij/van Zendure.FMudde schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:57:
Verwachten jullie nog Black Friday actives m.b.t. Zendure AB2000X batterijen. Ik wil er nog een hebben en ik begreep dat de 10% korting bij Techpunt vandaag afloopt.
De 10% bij Techpunt doet het nog, zojuist getest.FMudde schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:57:
Verwachten jullie nog Black Friday actives m.b.t. Zendure AB2000X batterijen. Ik wil er nog een hebben en ik begreep dat de 10% korting bij Techpunt vandaag afloopt.
zit enorm te dubben over nog 1 extra accu erbij want lees dat die energie boeven netto straf boetes gaan rekenen voor terug leveren /zelfs opwekken met je panelen.
Hopelijk komt er nog een scherpe accu actie want losse accu's zijn nog niet goedkoop.
Hoe bereken jullie of een extra accu zinvol is om aan te schaffen.
Een berekening is helemaal afhankelijk van je persoonlijke situatie. Let wel: als je al je zonnestroom wilt opslaan -ook zomers- ga je mijns inziens 'overcompenseren' met accu's. Dat is duur, je gebruikt de setjes namelijk dan niet optimaal, zeker niet in herfst en voorjaar. Als je terugleverkosten wilt vermijden, dan kun je beter dit jaar dynamisch gaan en salderen. Dat levert vaak meer 'rendement' c.q. kostenbesparing dan accu's gebruiken.MNelectric schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:49:
Momenteel draai ik enige tijd met de software update waarbij ik (indien volgeladen) de 11,5kwh laden haal. Bleef daarvoor op max 10 steken. dus lijkt idd dat de volledige capaciteit nu gehaald kan worden. helaas lukt het nu niet meer om met zonoverschot de accu's te laden. Mischien straks nog op een mooie winterdag.
zit enorm te dubben over nog 1 extra accu erbij want lees dat die energie boeven netto straf boetes gaan rekenen voor terug leveren /zelfs opwekken met je panelen.
Hopelijk komt er nog een scherpe accu actie want losse accu's zijn nog niet goedkoop.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Als je een recente omvormer hebt kan je misschien de omvormer instellen op zero injectie.MNelectric schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:49:
Momenteel draai ik enige tijd met de software update waarbij ik (indien volgeladen) de 11,5kwh laden haal. Bleef daarvoor op max 10 steken. dus lijkt idd dat de volledige capaciteit nu gehaald kan worden. helaas lukt het nu niet meer om met zonoverschot de accu's te laden. Mischien straks nog op een mooie winterdag.
Er zijn pre-black friday deals bij Zendure zelf, en Techpoint hanteerd dezelfde prijzen. Zoek maar een op Zendure, dan zet Google die vanzelf boven je zoekactie of kijk op hun site.FMudde schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:57:
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Techpunt hanteert niet de zelfde prijzenMilmoor schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:45:
[...]
Er zijn pre-black friday deals bij Zendure zelf, en Techpoint hanteerd dezelfde prijzen. Zoek maar een op Zendure, dan zet Google die vanzelf boven je zoekactie of kijk op hun site.
Met de code Zendure10 gooit deze er nog 10% overheen.
@FMudde De code werkt nu inderdaad niet meer zoals je zei, denk dat ze vanochtend nog niet wakker waren.
[ Voor 12% gewijzigd door Acidrain op 30-10-2025 13:57 ]
heb je het part/typenummer van deze schakelaar voor mij/ons?peterbier schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:35:
De Sontheimer om schakelaar is binnen.
Met voor en naijlende nul. (Hager heeft dat niet)
ChatGPT met een jaar (15 minuten) metingen van HWMNelectric schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:49:
Ik denk dat hij deze heeft:HiBe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
heb je het part/typenummer van deze schakelaar voor mij/ons?
https://www.amazon.nl/Son...schakelaar/dp/B0BJPVPTMR/
Ikzelf heb deze en ben er blij mee: (1-0-2 standenschakelaar)
https://www.sandervunderi...ggregaat-aansluiting.html
Ik ben niet meer thuis in de nen norm etc maar heb je deze dan na je hoofdschakelaar geplaatst of ipv je hoofdschakelaar?Acidrain schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:52:
[...]
Ik denk dat hij deze heeft:
Ik heb hem tussen mijn hoofdschakelaar en mijn enkelfasige aardleks. Dus als ik hem omschakel blijven de 3fasige aardleks (en de groepen daarachter) via de hoofdschakelaar lopen en gaan dus plat bij een stroomstoring maar de enkelfasige aardleks (1 per fase) en daar achter de enkelvoudige groepen (4 per aardlek) gaan via de accu.dennisdew16 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:06:
[...]
Ik ben niet meer thuis in de nen norm etc maar heb je deze dan na je hoofdschakelaar geplaatst of ipv je hoofdschakelaar?
Ik heb hem aangesloten met deze doorverbinder aan de accu kant:
https://www.elektramat.nl...-3-voudig-grijs-85220002/
ICM deze wanddoos:
https://www.kabelshop.nl/...1-51-i36296-t2252624.html
En deze verloopkabel:
https://www.kabelshop.nl/...6185-i40389-t2252278.html
Dit is in mijn ogen ook de enige manier om die cee wanddoos in je systeem te integreren. Op elke andere manier blijft er stroom op de polen staan en is het gevaarlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Acidrain op 30-10-2025 15:15 ]
Daar ga ik me komende tijd dan ook eens in verdiepen. En zou je in theorie dan ook je zonnepanelen kunnen laten werken als je een enkel fase omvormer hebt en zodoende ook weer je accu opladen?Acidrain schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:13:
[...]
Ik heb hem tussen mijn hoofdschakelaar en mijn enkelfasige aardleks. Dus als ik hem omschakel blijven de 3fasige aardleks (en de groepen daarachter) via de hoofdschakelaar lopen en gaan dus plat bij een stroomstoring maar de enkelfasige aardleks (1 per fase) en daar achter de enkelvoudige groepen (4 per aardlek) gaan via de accu.
Ik heb hem aangesloten met deze doorverbinder aan de accu kant:
https://www.elektramat.nl...-3-voudig-grijs-85220002/
ICM deze wanddoos:
https://www.kabelshop.nl/...1-51-i36296-t2252624.html
En deze verloopkabel:
https://www.kabelshop.nl/...6185-i40389-t2252278.html
Dit is in mijn ogen ook de enige manier om die cee wanddoos in je systeem te integreren. Op elke andere manier blijft er stroom op de polen staan en is het gevaarlijk.
Sorry voor de off topic maar misschien willen meer mensen dit weten😅
De accu die je hier op aansluit zorgt ervoor dat er een signaal is waardoor je andere zendure's en (micro)omvormers die achter de niet 3-fasige groepen zitten weer gaan werken.dennisdew16 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:25:
[...]
Daar ga ik me komende tijd dan ook eens in verdiepen. En zou je in theorie dan ook je zonnepanelen kunnen laten werken als je een enkel fase omvormer hebt en zodoende ook weer je accu opladen?
Sorry voor de off topic maar misschien willen meer mensen dit weten😅
Let er wel op dat de 2400AC maar 2400W op de off-grid poort wil hebben en niet meer, vermoedelijk klapt hij er dan uit.
Disclaimer:
Ik heb dit bij mij getest met een Delta Pro, ik zit nog op een mooie aanbieding van de 2400AC te wachten.
De delta pro kan 3600W leveren maar klapt er direct uit bij "terugleveren" van de micro omvormer in tegenstelling tot de 2400AC die daar geen beveiliging op heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Acidrain op 30-10-2025 15:38 ]
De Hager heeft geen voor en naijlende nul.Acidrain schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:52:
[...]
Ik denk dat hij deze heeft:
Ik wil het op safe hebben mocht iemand de verdeelkast uit of aan schakelen via de omschakelaar.
Dat vindt de apparatuur niet zo lekker een kort zwevende nul.
Die jij hebt mag alleen spanningsloos geschakeld worden.
Je kunt in zo,n geval een stappenkaart bij de verdeelkast hangen eerst alles uit schakelen (of hoofdschakelaar eerst) dan pas de omschakelaar.
Ik heb bewust voor een omschakelaar gekozen die onder last (lastscheider) mag geschakeld worden.
Mijn 3-fase hoofdschakelaar heeft ook geen voor en naijlende nul daarom heb ik wel voor de Hager gekozen. En ook omdat hij zo mooi compact is.peterbier schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:13:
[...]
De Hager heeft geen voor en naijlende nul.
Ik wil het op safe hebben mocht iemand de verdeelkast uit of aan schakelen via de omschakelaar.
Dat vindt de apparatuur niet zo lekker een kort zwevende nul.
Die jij hebt mag alleen spanningsloos geschakeld worden.
Je kunt in zo,n geval een stappenkaart bij de verdeelkast hangen eerst alles uit schakelen (of hoofdschakelaar eerst) dan pas de omschakelaar.
Ik heb bewust voor een omschakelaar gekozen die onder last (lastscheider) mag geschakeld worden.
Daarnaast schakeld hij bij mij geen 3 fase maar 3 keer 1 fase. Dus is een zwevende 0 nvt.
Maargoed, dat is een lastige discussie en veel ter ver off-topic voor hier
[ Voor 5% gewijzigd door Acidrain op 30-10-2025 16:59 ]
Ja zeker.HiBe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:25:
[...]
heb je het part/typenummer van deze schakelaar voor mij/ons?
Hier de link.
https://amzn.eu/d/6mvvbCx
Ik weet niet of ik nu met mijn mailwisseling aan Enexis iets heb getriggered, maar er lag een brief op de mat dat ze binnenkort de meter komen vervangen, omdat de mijne nog via 2G GPRS communiceert. Ik ben blij. 😀markduffy schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:50:
[...]
Nee dit is gewoon Enexis, ik heb ook meermaals gepoogd op diverse manieren.
Ze hebben gewoon deze afspraken staan en willen het per regio aanpakken.
Wil de klant eerder, kan dat maar gewoon via het tarief dat ook bij hun op de website staat.
De laatste mailreactie van Enexis was namelijk dat als ik een andere meter zou krijgen dat ik daar dan vanzelf bericht van zou krijgen en als ik eerder wilde ik 200 euro moest gaan betalen. End of story. Ik kreeg daarna nog een verzoek tot het invullen van een enquête die ik zeer negatief heb ingevuld, want ik was ook niet tevreden. Daarin ook nogmaals aangegeven dat het eerder vervangen van de meter bij Stedin wel kon. En nu krijg ik dus alsnog een nieuwe meter. Dat is wel mooi, want dan gaat de P1 meter van Zendure ook eindelijk functioneren.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Bel een reseller op en de kans is groot dat je gewoon daar 10% krijgt. Wie niet waagt......Acidrain schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:54:
[...]
Techpunt hanteert niet de zelfde prijzen![]()
Met de code Zendure10 gooit deze er nog 10% overheen.
@FMudde De code werkt nu inderdaad niet meer zoals je zei, denk dat ze vanochtend nog niet wakker waren.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Sinds gisteren een enthousiaste eigenaar van een solarflow 2400ac + 2x AB3000x.
mijn doel is om in samenwerking met mijn 3,65 WP installatie en een vast energiecontract zoveel mogelijk Zelf opgewekte energie te gebruiken. Nu zie ik vanochtend dat het geheel nog niet werkt zoals gewenst. ik hoop met jullie ervaring verder te komen. Hieronder even de relevante instellingen en apparaten:
- Slimme meter: Landis + Gyr 350 DSMR 4.0 (wordt volgende week vervangen door een 5.5 meter)
- Homewizard active splitter
- Zendure P1 en Homewizzard P1 meters
- Firmware versie 1.08
-solarflow is aangesloten via een werkschakelaar direct naar een eigen groep op fase 2 van mijn 3 fase meterkast (3x25A).
de solarflow is ingesteld op slimme meter modus en stond op 2000W max laden/ 2400W max ontladen. dit is inmiddels teruggezet naar 1600W voor beide.
Voor ingebruikname van de batterij heb ik een aantal keer het vergelijk tussen de HW P1 en de Zendure P1 gemaakt. hierbij lijkt het alsof ze hetzelfde meten.
:strip_exif()/f/image/IpnNQjKo6nwuZjzQy6amYSCL.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zie nu dit gedrag bij mijn log:
/f/image/T03RBxqModN8vrr9YQjQxVo1.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op alsof de injectie uit de batterij bij het "gebruik" wordt opgeteld. klopt dat wel?
zie onderstaande reeks:
1: Het huis verbruikt 895W. solarflow doet niks.
/f/image/mNBA5bTmL62lonorqCNnJFRX.png?f=fotoalbum_large)
2: Het huis vraag 883W. Solarflow gaat 896W leveren (vertraging door DSMR 4.0) gebruik verandert naar 1779W. (883 van het net plus 896 van de batterij.) Ik verwacht hier eigenlijk 0 (of in dit geval -16) omdat de batterij de afname van het net zou moeten compenseren.
/f/image/SFGFmQ2epizexwqIWi92cQPI.png?f=fotoalbum_large)
3: het huis neem nog steeds 883W van het net af. Solarflow injecteert hier 1792W en het verbruik stijgt verder naar 2675 (883W + 1792W).
/f/image/iG2ns41psRfmxi9N77xieQiA.png?f=fotoalbum_large)
4: netafname is 757W. de solarflow "stapelt" door met 2398W. totaal verbruik wordt 3155W.
/f/image/8cyAi77GcoOJ2rBoiyd8j1fH.png?f=fotoalbum_large)
vervolgens valt de injectie weg en begint dit opnieuw.
Komt dit door de DSMR 4.0?
Doe ik iets verkeerd qua instellingen/installatie?
Is er iets mis met de Firmware/Hardware?
- Taro
- Niet online
Reden: Er zit 10 seconden vertraging op, de correctie wordt gedaan, maar wordt niet direct zichtbaar en daardoor krijg je een vreemd effect: de 2400AC weet dan niet wat het huis verbruikt vs wat hij levert. Even geduld hebben dus en dan komt het goed
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 31-10-2025 09:52 ]
KloptTaro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:30:
@RdW82 Komt door de DSMR 4 meter. @Catdogsf had volgens mij hetzelfde. Met de nieuwe meter is dit opgelost.
Reden: Er zit 10 seconden vertraging op, de correctie wordt gedaan, maar wordt niet direct zichtbaar en daardoor krijg je een vreemd effect: de 2400AC weet dan niet wat het huis verbruikt vs wat hij levert. Even geduld hebben dus en dan komt het goed
Komt door je slimme meter, dus het is afwachten tot je nieuwe is geïnstalleerd, tot die tijd de slimme modus uitzetten/omschakelen naar basislastmodus. Dit kost wel enige zelfdoenerij in de zin van op het moment zelf instellen dat je ontlaad of laad met hoeveel W. (was ook blij toen ik er vanaf af, want het kost je aardig wat tijd om het in de gaten te houden)RdW82 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:14:
Goedemorgen mensen,
Sinds gisteren een enthousiaste eigenaar van een solarflow 2400ac + 2x AB3000x.
mijn doel is om in samenwerking met mijn 3,65 WP installatie en een vast energiecontract zoveel mogelijk Zelf opgewekte energie te gebruiken. Nu zie ik vanochtend dat het geheel nog niet werkt zoals gewenst. ik hoop met jullie ervaring verder te komen. Hieronder even de relevante instellingen en apparaten:
- Slimme meter: Landis + Gyr 350 DSMR 4.0 (wordt volgende week vervangen door een 5.5 meter)
- Homewizard active splitter
- Zendure P1 en Homewizzard P1 meters
- Firmware versie 1.08
-solarflow is aangesloten via een werkschakelaar direct naar een eigen groep op fase 2 van mijn 3 fase meterkast (3x25A).
de solarflow is ingesteld op slimme meter modus en stond op 2000W max laden/ 2400W max ontladen. dit is inmiddels teruggezet naar 1600W voor beide.
Voor ingebruikname van de batterij heb ik een aantal keer het vergelijk tussen de HW P1 en de Zendure P1 gemaakt. hierbij lijkt het alsof ze hetzelfde meten.
[Afbeelding]
ik zie nu dit gedrag bij mijn log:
[Afbeelding]
Het lijkt er op alsof de injectie uit de batterij bij het "gebruik" wordt opgeteld. klopt dat wel?
zie onderstaande reeks:
1: Het huis verbruikt 895W. solarflow doet niks.
[Afbeelding]
2: Het huis vraag 883W. Solarflow gaat 896W leveren (vertraging door DSMR 4.0) gebruik verandert naar 1779W. (883 van het net plus 896 van de batterij.) Ik verwacht hier eigenlijk 0 (of in dit geval -16) omdat de batterij de afname van het net zou moeten compenseren.
[Afbeelding]
3: het huis neem nog steeds 883W van het net af. Solarflow injecteert hier 1792W en het verbruik stijgt verder naar 2675 (883W + 1792W).
[Afbeelding]
4: netafname is 757W. de solarflow "stapelt" door met 2398W. totaal verbruik wordt 3155W.
[Afbeelding]
vervolgens valt de injectie weg en begint dit opnieuw.
Komt dit door de DSMR 4.0?
Doe ik iets verkeerd qua instellingen/installatie?
Is er iets mis met de Firmware/Hardware?
Heb van Zendure een retourlabel gekregen voor terugzending via Bpost, maar ik heb mijn twijfels of ze dit daar zullen aanvaarden.
Ik heb een maand geleden mijn sf800p teruggestuurd naar Zendure Duitsland. Die kon ik gewoon bij een postnl punt inleveren in de orginele verpakking met het retourlabel er op.mmarchan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:37:
Heeft iemand ervaring met het terugsturen van een defecte batterij naar Zendure Duitsland?
Heb van Zendure een retourlabel gekregen voor terugzending via Bpost, maar ik heb mijn twijfels of ze dit daar zullen aanvaarden.
Frank
Neen, P1 zal altijd nauwkeuriger zijn, bespaar u de moeite en het geld om die 3CT meter in te bouwen.mcurlym schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:20:
Ik heb mijn systeem nu goed werkend binnen HA met de HomeWizard P1 meter. Bij mijn bestelling kreeg ik de Zendure 3CT 3fase meter erbij. Is er nog een voordeel van deze te installeren? Ik weet niet of ik hem en dan vooral de spoelen in de meterkast gepast krijg. Ik kan de drie fases ook al zien in HA met mijn huidige P1 meter.
Ik heb beide langere tijd gebruikt, en de 3CT is nauwkeuriger dan de P1.mcurlym schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:20:
Ik heb mijn systeem nu goed werkend binnen HA met de HomeWizard P1 meter. Bij mijn bestelling kreeg ik de Zendure 3CT 3fase meter erbij. Is er nog een voordeel van deze te installeren? Ik weet niet of ik hem en dan vooral de spoelen in de meterkast gepast krijg. Ik kan de drie fases ook al zien in HA met mijn huidige P1 meter.
Dit komt doordat je bij de P1 afhankelijk bent van je slimme meter. In mijn geval een DSMR4 die om de 10 seconden een waarde stuurt. De CT3 doet dit elke seconden.
NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's
Deze is breeder inzetbaar.
Ik had de Shelly al en werkt top.
Maar nu al maanden de Zendure P1 meter in gebruik werkt ook goed.
Een Shelly of om het even welke andere meter met stroomspoelen (analoog) zal nooit nauwkeuriger zijn dan een P1 meter (digitaal) op een slimme meter (digitaal) die elke seconde gegevens verstuurt.peterbier schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:40:
Dan zou ik de Shelly nemen.
Deze is breeder inzetbaar.
Ik had de Shelly al en werkt top.
Maar nu al maanden de Zendure P1 meter in gebruik werkt ook goed.
Shelly pro 3em doet local push. De update interval hangt af van de verandering van de gemeten stroom.avdl72 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:55:
[...]
In mijn geval een DSMR4 die om de 10 seconden een waarde stuurt. De CT3 doet dit elke seconden.
Ik ben zelf niet bekend met de P1 meter. Hier hangt een meter zonder zo'n poort. Kun je bijvoorbeeld ook de spanning en waarden zien per fase?
Zendure P1 via de App.denneappel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:25:
[...]
Shelly pro 3em doet local push. De update interval hangt af van de verandering van de gemeten stroom.
Ik ben zelf niet bekend met de P1 meter. Hier hangt een meter zonder zo'n poort. Kun je bijvoorbeeld ook de spanning en waarden zien per fase?
Het is natuurlijk wel zo dat alles wordt verekend op basis van de meter van de netbeheerder. Nauwkeuriger dan dat is niet nodig. Ik heb een afwijking van een 300Wh gezien in een half jaar tijd waar in die periode ~10.000kWh doorheen is gegaan.mmarchan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:21:
[...]
Een Shelly of om het even welke andere meter met stroomspoelen (analoog) zal nooit nauwkeuriger zijn dan een P1 meter (digitaal) op een slimme meter (digitaal) die elke seconde gegevens verstuurt.
Wat hij bedoelt is dat de CT altijd langzamer is of minder nauwkeuriger dan een P1 die per seconden kan meten. Ik heb hier ook zelf beide getest en wanneer je een P1 hebt die per seconden meet dan is het een no-brainer welke manier van meten je gaat gebruiken voor de batterijsturing.denneappel schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Het is natuurlijk wel zo dat alles wordt verekend op basis van de meter van de netbeheerder. Nauwkeuriger dan dat is niet nodig. Ik heb een afwijking van een 300Wh gezien in een half jaar tijd waar in die periode ~10.000kWh doorheen is gegaan.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een meting per seconde betekent gemiddeld een halve seconde vertraging. Shelly doet local push. De snelheid daarvan hangt dus enkel af van je netwerk.gielz schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Wat hij bedoelt is dat de CT altijd langzamer is of minder nauwkeuriger dan een P1 die per seconden kan meten. Ik heb hier ook zelf beide getest en wanneer je een P1 hebt die per seconden meet dan is het een no-brainer welke manier van meten je gaat gebruiken voor de batterijsturing.
[Afbeelding]
Edit: herstel. Mijn aanname is dat Zendure dezelfde communicatie gebruikt als Home Assistant. Dat weet ik niet zeker. Het zou kunnen dat Zendure de Shelly ook slechts 1x per seconde opvraagt en ze dus beide even snel zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door denneappel op 31-10-2025 14:00 ]
Dit hele forum getracht 6x door te spitten maar kom er nochthans niet uit.
Ik heb gistermiddag een set 2400AC en 4 batterijen ontvangen, incl P1 meter.
Alles natuurlijk meteen geïnstalleerd en het ontladen gisteravond ging prima.
Vandaag genoeg zonne opbrengst van mijn PV maar zie dat de stroom direct teruggeleverd wordt aan het net ipv naar de 2400.
Ik heb het systeem op slimme metermodus staan. En toch gaat alles de wijk in.
Voor het goede doel zojuist even ingesteld op Automodus om wat het net opgaat direct weer terug te laten kaatsen naar de accu's.
Er is iets niet goed, ingesteld of doe ik ergens domweg iets verkeerd.
:strip_exif()/f/image/tBnayrNwTUfuQtoXnwdbYlHB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Skipperhenk op 31-10-2025 14:08 ]
Ik bedoel ook de Shelly tegenover de Zendure CT meter.mmarchan schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:21:
[...]
Een Shelly of om het even welke andere meter met stroomspoelen (analoog) zal nooit nauwkeuriger zijn dan een P1 meter (digitaal) op een slimme meter (digitaal) die elke seconde gegevens verstuurt.
[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 31-10-2025 14:12 ]
Cos(phi)= 0?RdW82 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:55:
@dotternetta ik trek hier spanningsloos 10A door mijn draadjes :-)
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik begin niet echt radeloos te worden maar ben geneigd om de hele installatie ongedaan te maken, de app te verwijderen en dan natuurlijk voor m'n gemoedsrust alles weer opnieuw op te bouwen.
Tenzij iemand van jullie die er veel meer van weten inmiddels, mij een aanwijzing geeft die raak is.
staat er bij basisbelasting en oplaadinstellingen wellicht een regel in die het e.e.a. verstoordSkipperhenk schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:03:
In aanvulling op mijn voorstaande bericht heb ik diverse keren getracht de voeding naar de batterijen op 400 watt te zetten, sla de verandering op en voeg dan de 2400 weer toe aan het systeem. Kijk ik dan op de app dan gaat er gewoon 1800 watt uit de batterij naar het huis. Ik kan wijzigen wat ik wil maar het systeem lijkt niets te "onthouden"
Ik begin niet echt radeloos te worden maar ben geneigd om de hele installatie ongedaan te maken, de app te verwijderen en dan natuurlijk voor m'n gemoedsrust alles weer opnieuw op te bouwen.
Tenzij iemand van jullie die er veel meer van weten inmiddels, mij een aanwijzing geeft die raak is.
Post even je properties; http://IP-BATTERIJ/properties/reportSkipperhenk schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:03:
In aanvulling op mijn voorstaande bericht heb ik diverse keren getracht de voeding naar de batterijen op 400 watt te zetten, sla de verandering op en voeg dan de 2400 weer toe aan het systeem. Kijk ik dan op de app dan gaat er gewoon 1800 watt uit de batterij naar het huis. Ik kan wijzigen wat ik wil maar het systeem lijkt niets te "onthouden"
Post even je properties; http://IP-BATTERIJ/properties/report
Uhhhh, daar vraag je me toch iets teveel.🫣
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/h8eqPSd3gXXMxWhMPC09KJNi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/75gD07DHACvayANXHvp0DqM9.jpg?f=fotoalbum_tile)