Smart meter modus -> Start AC charging moet aan -> Follow the Surplus PowerSkipperhenk schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:05:
Goedemiddag allen,
Dit hele forum getracht 6x door te spitten maar kom er nochthans niet uit.
Ik heb gistermiddag een set 2400AC en 4 batterijen ontvangen, incl P1 meter.
Alles natuurlijk meteen geïnstalleerd en het ontladen gisteravond ging prima.
Vandaag genoeg zonne opbrengst van mijn PV maar zie dat de stroom direct teruggeleverd wordt aan het net ipv naar de 2400.
Ik heb het systeem op slimme metermodus staan. En toch gaat alles de wijk in.
Voor het goede doel zojuist even ingesteld op Automodus om wat het net opgaat direct weer terug te laten kaatsen naar de accu's.
Er is iets niet goed, ingesteld of doe ik ergens domweg iets verkeerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo, dat is zou het zomaar kunnen zijn, heb deze instellingen inmiddels toegepast.
Jammer dat de zon nu weer vertrokken is maar ik ben hoopvol dat zodra er weer voldoende overschot is dit in de app nu goed gaat.
Pffff, had er zelf niet achter gekomen (denk ik)🧑🦳
OK no problem, heb hier momenteel de Shelly 3CT, de Zendure P1 en HW P1 actief.peterbier schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:11:
[...]
Ik bedoel ook de Shelly tegenover de Zendure CT meter.
De Zendure P1 wordt gebruikt door HEMS.
De HW P1 wordt gebruikt door HA via de Fireson integratie (heb enkel Hypers, vandaar ...).
Toch de stap gezet naar HA, installeren en in dienst nemen ging vlotter dan verwacht.
Top om nu ook zicht te hebben op de min en max celspanning en de temperatuur van de Hypers.
Power distribution strategy in HA vind ik ook knap.
Nu enkel nog eens bekijken of ik alles ook lokaal kan laten draaien.
Met behulp van HA heb ik er één slechte AB2000S uitgehaald, was zonder HA moeilijk aantoonbaar.
Zonder HA leek dit op een probleem van afwijkende SOC, maar dat blijkt nu toch een ander probleem.
Probleem is aanvaard door Zendure en één batterij wordt vervangen.
Deze middag toch zonder probleem afgeleverd in een Bpost punt.FMudde schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Ik heb een maand geleden mijn sf800p teruggestuurd naar Zendure Duitsland. Die kon ik gewoon bij een postnl punt inleveren in de orginele verpakking met het retourlabel er op.
Bedankt voor de feedback!
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Dat is inderdaad de oplossing, je moet AC laden met overschot nog aanzetten anders zal de omvormer alleen ontladen.Skipperhenk schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:13:
Quote dotternetta:
Zo, dat is zou het zomaar kunnen zijn, heb deze instellingen inmiddels toegepast.
Jammer dat de zon nu weer vertrokken is maar ik ben hoopvol dat zodra er weer voldoende overschot is dit in de app nu goed gaat.
Pffff, had er zelf niet achter gekomen (denk ik)🧑🦳
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Nu zijn de accu's al een paar dagen binnen maar van de P1 meter en de koeler nog geen spoor.
Ook de Track en Trace laat zien er alleen een verzendnummer is aangemaakt. Er lijkt 1 verzend nummer te zijn voor de P1 meter en de koeler.
Een mail gestuurd naar Zendure maar daar krijg ik een AI gegenereerd antwoord van terug. Ik moet nog even geduld hebben zegt AI
Zijn er meer ervaringen over gedeelde leveringen met een duidelijk verschil in levertijd?
Hè jammer dat het niet aankomende nacht tussen 04.00 uur en 08.00 uur inschakelde, had je weer wat centjes bespaard.peterbier schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:27:
De maandelijkse kalibratie lijkt nu correct.👍
De Hyper is nu de batterijen aan het vol laden.
[Afbeelding]
Yes, had ik ook. Had voor elk onderdeel een ander verzendnummer gekregen op hetzelfde moment. Drie dingen 1 dag later geleverd (zaterdag), 1 batterij pas 4 dagen later. Best verwarrend...Athome schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:50:
Afgelopen weekend een set Zendure accu's met gratis P1 meter besteld. Daarbij ook de koeler besteld.
Nu zijn de accu's al een paar dagen binnen maar van de P1 meter en de koeler nog geen spoor.
Ook de Track en Trace laat zien er alleen een verzendnummer is aangemaakt. Er lijkt 1 verzend nummer te zijn voor de P1 meter en de koeler.
Een mail gestuurd naar Zendure maar daar krijg ik een AI gegenereerd antwoord van terug. Ik moet nog even geduld hebben zegt AI
Zijn er meer ervaringen over gedeelde leveringen met een duidelijk verschil in levertijd?
- Taro
- Niet online
Ja, de accu & omvormer komen vaak uit een ander magazijn en de aanvullende producten soms ook nog uit een ander magazijn. Heb o.a. leveringen uit Frankrijk, Duitsland en zelfs vliegtuig vanuit China gezien.Athome schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:50:
Afgelopen weekend een set Zendure accu's met gratis P1 meter besteld. Daarbij ook de koeler besteld.
Als je bijv. bericht vanuit GLS & Frankrijk krijgt, dan is het 2-3 dagen helemaal stil en staan ze ineens voor de deur.
Geef het een paar dagen.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Leg er nog even een pc fan op als je op 2400 Watt gaat, anders gaat ie throttlenSkipperhenk schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:06:
Had de Zendure 2400 besteld bij een bedrijf in het westen van het land, incl gratis P1 meter.
Zelfde prijs als bij Zendure zelf.
Dinsdag besteld, donderdagmiddag complete pallet en P1 meter in huis.
Dus dat is keurig gedaan.[Afbeelding]
Voorlopig houd ik me aan de maximale 800 watt. In principe kan ik de set opwaarderen voor de 2400 watt omdat de set is aangesloten op een aparte kabel naar de meterkast op een C20 automaat.
Dan zal ik zeker een ventilator de ruimte laten opwarmen. 😅
- Taro
- Niet online
Volgende maand het net overbelast 🤔Taro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:46:
Blijkbaar is de trigger de laatste dag van de maandWeer iets geleerd.
Verloop is een maand.Taro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:46:
Blijkbaar is de trigger de laatste dag van de maandWeer iets geleerd.
Mijn SF800Pro gaat als het goed is de 12e weer kalibratie doen.
- Taro
- Niet online
/f/image/ikXQiFXzOtKNYgUFUvSerZGX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vn1lwAZKQKQyjEo9n4lumSSr.png?f=user_large)
Zou sowieso niet wachten op de automatische kalibratie en tot 100% laden, tenzij je nog een vast contract hebt. Anders komt dat altijd ongelegen en met een dynamisch contract waarschijnlijk altijd op een duur moment.
Ik heb de ondergrens nu wel op 50% staan, aangezien we in oktober maar 4 zonnige dagen hebben gehad zouden ze dus de rest van de maand zo goed als leeg zijn geweest.
Hier ook op 50% staan.Polvo176 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:08:
Gisteren genoeg zon om ze allemaal op 100% te krijgen.
Ik heb de ondergrens nu wel op 50% staan, aangezien we in oktober maar 4 zonnige dagen hebben gehad zouden ze dus de rest van de maand zo goed als leeg zijn geweest.
Maar aangezien maar 18 zonnepanelen en een standby verbruik van 1 kW per uur komt er nu niet veel in mijn 20kW~ Zendure systeem.
Ik weet het moet meer zonnepanelen leggen.
(Vast contract en alleen nom)
- Taro
- Niet online
Je bericht is niet helemaal duidelijk, maar hoe kan een 16A automaat trippen met een enkele 2400AC? Dan is er iets verkeerd aangesloten.Heuvelsjh schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:32:
Dag allemaal al tijd je zitten lezen hier, ik heb 2 x 800 pro met ieder 4 accu,s en een 2400ac met 3 accus, samen met een zendure p1 achter de 800,s ook ieders 4 bifacial panelen. de 2400 zit op aparte groep 16a maar das iets te want soms tript de automaat, ook mijn ac2400 loopt soms gewoon vast dan moet ik de omvormer echt van de accus trekken , na terug plaatsen start hij meteen weer op en gaat door, wat ik ook heb ik draai in slimme meter modus en HEMS als max ingesteld 3800 ontladen en 4000 laden in totaal, maar de combi doet dan raar de beide 800's laden bv op ieders 1000 watt dan doet de ac2400 max 1500 hij komt gewoon niet hoger ? ook al is veel meer pv stroom over, zet ik de 2400 in aparte HEMS groep en manual laden dan kan ik hem wel naar de 2400w krijgen, voelt als een software probleempje ? meer mensen opgevallen ? zendure support wil der nog niet aan
Kan je proberen het iets duidelijker en gestructureerder te beschrijven? En richting Zendure is duidelijkheid enorm belangrijk, dus heel gestructureerd met puntenlijstjes met feiten ipv beschrijvend zinnen aan elkaar plakken.
🔋 Systeemconfiguratie
2× Zendure SolarFlow 800 Pro
Ieder gekoppeld aan 4 accu’s (AB2000X)
Ieder voorzien van 4 bifaciale zonnepanelen
Zendure P1
1× Zendure SolarFlow 2400 AC
Gekoppeld aan 3 accu’s
Aangesloten op aparte groep (16 A)
Loopt soms tegen de grens aan → automaat tript incidenteel is een enkele kabel 2,5m2 direct op de automaat naar het stopcontact naast de 2400AC.
wel een combi automaat met ingebouwde aardlek misschien dat daar probleem zit.
⚙️ Instellingen
Slimme-meter-modus geactiveerd
HEMS actief met volgende limieten:
Max. ontladen: 3800 W
Max. laden: 6500 W (totaal)
Alle apparaten in dezelfde HEMS-groep
⚠️ Waargenomen problemen
AC2400 loopt soms vast
Alleen reset helpt: accu’s loskoppelen en opnieuw aansluiten
Start daarna direct weer normaal op
Beperkingsprobleem bij gezamenlijk laden
Beide 800 Pro’s laden normaal op ± 1000 W elk
De 2400 AC blijft steken rond max. 1500 W
Er is ruim meer PV-overschot beschikbaar
Aparte HEMS-groep werkt wel goed
Zet ik de 2400 AC in een eigen HEMS-groep en op handmatig laden,
dan haalt hij volledig vermogen (± 2400 W)
Lijkt dus géén hardware-limiet te zijn
🤔 Vermoeden
Gedrag lijkt op een software-/firmware-bug in HEMS-coördinatie
De gecombineerde regeling (2× 800 Pro + 1× 2400 AC) beperkt onterecht het totale laadvermogen
De HEMS verdeelt niet proportioneel of herkent de 2400 AC niet juist binnen de gemengde setup
🧩 Huidige status
Zendure-support is nog niet overtuigd dat het een bug is
Probleem is reproduceerbaar en verdwijnt bij gebruik van aparte HEMS-groep
Lijkt dus geen installatie- of configuratiefout, maar eerder een software-incompatibiliteit
💬 Vraag aan anderen
Zijn er meer gebruikers met een combinatie van meerdere 800 Pro’s + één 2400 AC in één HEMS-groep die hetzelfde verschijnsel hebben dat de 2400 AC niet boven ± 1500 W komt in gezamenlijke modus?
Is het een aardlekautomaat? Tript hij vanwege overbelasting? Of vanwege een aardlek? Lijkt mij handig om te beginnen met een goede basis te krijgen, om het eea uit te sluiten.Heuvelsjh schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:32:
Dag allemaal al tijd je zitten lezen hier, ik heb 2 x 800 pro met ieder 4 accu,s en een 2400ac met 3 accus, samen met een zendure p1 achter de 800,s ook ieders 4 bifacial panelen. de 2400 zit op aparte groep 16a maar das iets te want soms tript de automaat, ook mijn ac2400 loopt soms gewoon vast dan moet ik de omvormer echt van de accus trekken , na terug plaatsen start hij meteen weer op en gaat door, wat ik ook heb ik draai in slimme meter modus en HEMS als max ingesteld 3800 ontladen en 4000 laden in totaal, maar de combi doet dan raar de beide 800's laden bv op ieders 1000 watt dan doet de ac2400 max 1500 hij komt gewoon niet hoger ? ook al is veel meer pv stroom over, zet ik de 2400 in aparte HEMS groep en manual laden dan kan ik hem wel naar de 2400w krijgen, voelt als een software probleempje ? meer mensen opgevallen ? zendure support wil der nog niet aan
Ook beter voor je hardware.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 31-10-2025 23:29 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
- Taro
- Niet online
Dat is probleem #1: Post eens foto's van deze groep etc?Heuvelsjh schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:17:
1× Zendure SolarFlow 2400 AC
Gekoppeld aan 3 accu’s
Aangesloten op aparte groep (16 A)
Loopt soms tegen de grens aan → automaat tript incidenteel is een enkele kabel 2,5m2 direct op de automaat naar het stopcontact naast de 2400AC.
wel een combi automaat met ingebouwde aardlek misschien dat daar probleem zit.
Dat is probleem #2. Je noemt in beide berichten andere limieten. In HEMS is het helaas zo dat als je bijv. 4000 Watt instelt, dat apparaat 1 1000 pakt, apparaat 2 1000 pakt en apparaat 3 2000 pakt. Zijn 1 en 2 vol, dan zal apparaat 3 4000 pakken, maar is tot 2400 begrenst en dus max 2400. Incl. solar zal die nooit boven die 2400 uitkomen. Maar als de SF800Pro's DC worden geladen én je gaat het HEMS vermogen er bij optellen, dan kunnen die bijv. ieder meer dan 1000 Watt laden, waardoor de 2400 AC minder gaat laden. Is dan totaal toegestaan HEMS vermogen minus SF800Pro 1 en 2 incl. zonnepanelen gelijk aan 1500 Watt? Want dan is het prima te verklaren.💬 Vraag aan anderen
Zijn er meer gebruikers met een combinatie van meerdere 800 Pro’s + één 2400 AC in één HEMS-groep die hetzelfde verschijnsel hebben dat de 2400 AC niet boven ± 1500 W komt in gezamenlijke modus?
De rest lijkt ruis. Wil je een probleem oplossen gebruik dan aub geen AI, maar ga gewoon rationeel te werk.
Inderdaad, een aardprobleem kan ook je crashes veroorzaken. Het is niet normaal dat de AC2400 helemaal vastloopt.geert1992 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:25:
[...]
Is het een aardlekautomaat? Tript hij vanwege overbelasting? Of vanwege een aardlek? Lijkt mij handig om te beginnen met een goede basis te krijgen, om het eea uit te sluiten.
Ik zie dat het systeem in standby in een uur of tien ongeveer tussen 5% en 8% lading verliest volgens de zendure app. Op het forum lees ik dat het systeem zelf een 5W zou verbruiken en dat de lfp-batterijen ook een beetje lading verliezen. Maar mijn waardes lijken wel heel hoog. Wat is normaal of wat zou hier aan de hand zijn?
Heb je toevallig het backup-stopcontact aanstaan? Dan zou het ongeveer wel kunnen kloppen.dEBASERpIX schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:03:
Sinds een aantal dagen mijn ac2400 met 2 batterijen in gebruik en wat een leuk speelgoed is dat! Ik ben nog volop aan het experimenteren maar heb 1 iets vastgesteld waarvan ik niet zeker ben of het 'normaal' is.
Ik zie dat het systeem in standby in een uur of tien ongeveer tussen 5% en 8% lading verliest volgens de zendure app. Op het forum lees ik dat het systeem zelf een 5W zou verbruiken en dat de lfp-batterijen ook een beetje lading verliezen. Maar mijn waardes lijken wel heel hoog. Wat is normaal of wat zou hier aan de hand zijn?
Als smart mode uit staat, dan staat het offgrid stopcontact uit;).dEBASERpIX schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:28:
In home assistant zie ik in de officiële HA integratie sensor.solarflow_2400_ac_grid_off_mode deze op 2 staan. In de zendure app heb ik niks ingesteld maar zie ik bij instellingen > Off-grid stopcontactbediening enkel de optie slimme modus met een slider. Daar zie ik geen optie om volledig uit te schakelen?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Daarnaast: ik draai NOM met een vast energiecontract. Hoe vaak zouden jullie geforceerd laden naar 100%?
Bedankt, dan is het verder zoeken waarom het standby verlies zo hoog ligt in mijn geval. Iemand suggesties waar verder te kijken of wat te monitoren?geert1992 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:19:
[...]
Als smart mode uit staat, dan staat het offgrid stopcontact uit;).
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
- Taro
- Niet online
50% is een mooie SoC voor langdurige opslag. Dus kijk vooral even naar de bovenkant. Als je iedere dag toch nog wel 60-70% kunt laden, dan de onderkant op 30% zetten. Maar laad je max 10-30% op een dag, dan is 50% een mooie waarde.RdW82 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:29:
Ik zie hier een aantal mensen praten over een 50% ondergrens voor het ontladen. Mijn systeem doet tussen november en februari ook weinig. Is 50%-100% dan de aan te raden setting?
Daarnaast: ik draai NOM met een vast energiecontract. Hoe vaak zouden jullie geforceerd laden naar 100%?
Met een vast contract zou ik 1x per 2 weken 100% laden als het goed uitkomt, bijv. tussen de middag met zoveel mogelijk zonnestroom.
/f/image/bbc2WYgHsvOws3sPkzyld7Ne.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de set in juni ontvangen en ben voor juli-sept gaan kijken wat de balans was. Ik heb een lux sensor buiten hangen dus ik kan ook de gemiddelde lux waarde meenemen. Ik heb vrijwel alleen nom gedraaid wat qua besparingen dus geen deuk in een pak boter slaat. Voor de winter ben ik ook niet echt positief omdat ik de afgelopen weken nog geen enkele spread heb gezien waarbij het me aantrekkelijk leek om op hoog vermogen de batterij flink te belasten. Kijk ik er verkeerd naar? Het enige wat ik nu zie is dat ik verbruik en opbrengst richting de leverancier meer dan gehalveerd heb, dus dat is mooi voor wanneer de saldering stopt. Maar op dit moment ga ik de set dus echt niet terug verdienen.
[ Voor 9% gewijzigd door CopyCatz op 01-11-2025 11:23 ]
- Taro
- Niet online
Nuance: Ben je teleurgesteld in Zendure, of ben je teleurgesteld in het resultaat van een thuisaccu in het algemeen? Want het klinkt als het laatste, niet als het eerste en dan is dat wel goed om even te benadrukken.CopyCatz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:14:
Ik ben de balans aan het opmaken van 3,5 maand zendure, en ben toch wel teleugesteld:
[Afbeelding]
Ik heb de set in juni ontvangen en ben voor juli-sept gaan kijken wat de balans was. Ik heb een lux sensor buiten hangen dus ik kan ook de gemiddelde lux waarde meenemen. Ik heb vrijwel alleen nom gedraaid wat qua besparingen dus geen deuk in een pak boter slaat. Voor de winter ben ik ook niet echt positief omdat ik de afgelopen weken nog geen enkele spread heb gezien waarbij het me aantrekkelijk leek om op hoog vermogen de batterij flink te belasten. Kijk ik er verkeerd naar? Het enige wat ik nu zie is dat ik verbruik en opbrengst richting de leverancier meer dan gehalveerd heb, dus dat is mooi voor wanneer de saldering stopt. Maar op dit moment ga ik de set dus echt niet terug verdienen.
Zendure kan er immers ook niets aan veranderen dat de spread wat jou betreft niet hoog genoeg is of dat er te weinig zon schijnt
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 01-11-2025 12:05 ]
- Taro
- Niet online
/f/image/sUA9f5eN5JI9tL5OAuUwO3Uk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uwgrkfdpRjyhnZWX7Ye4qvOk.png?f=fotoalbum_large)
En heb op dit moment ook een Anker Solix E2700 Pro in de garage (niet op deze thuisaccu groep overigens) staan, er komt maandag nog een 2e binnen, die staat ook gewoon te handelen, al zet dat wat minder zoden aan de dijk. Dan heb je het over 15-20 ct winst per week. De spread is prima, maar je moet wel genoeg vermogen én capaciteit hebben om er voldoende gebruik van te kunnen maken.
[.
..]Dat is probleem #1: Post eens foto's van deze groep etc?
De 6500 watt is de juiste ik reken 2000w max per 800pro(1000pv en 1000AC volgens de specs en 2400W max voor de 2400AC totaal theorie max 6400W totaal)Dat is probleem #2. Je noemt in beide berichten andere limieten. In HEMS is het helaas zo dat als je bijv. 4000 Watt instelt, dat apparaat 1 1000 pakt, apparaat 2 1000 pakt en apparaat 3 2000 pakt. Zijn 1 en 2 vol, dan zal apparaat 3 4000 pakken, maar is tot 2400 begrenst en dus max 2400. Incl. solar zal die nooit boven die 2400 uitkomen. Maar als de SF800Pro's DC worden geladen én je gaat het HEMS vermogen er bij optellen, dan kunnen die bijv. ieder meer dan 1000 Watt laden, waardoor de 2400 AC minder gaat laden. Is dan totaal toegestaan HEMS vermogen minus SF800Pro 1 en 2 incl. zonnepanelen gelijk aan 1500 Watt? Want dan is het prima te verklaren.
De rest lijkt ruis. Wil je een probleem oplossen gebruik dan aub geen AI, maar ga gewoon rationeel te werk.
[ Voor 11% gewijzigd door Heuvelsjh op 01-11-2025 12:58 ]
Volgens mij gebeurt het bij omschakelen van bv 1500laden naar direct daarna 1500w ontladen, kabel denk ik 20meter cmvk met zn buitenstopcontact degelijk spul en check dubbel check goed aangesloten ook :-), zendure support wil de 2400AC inmiddels gaan vervangen want ze zien een defect maar geven niet aan wat.geert1992 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:25:
[...]
Is het een aardlekautomaat? Tript hij vanwege overbelasting? Of vanwege een aardlek? Lijkt mij handig om te beginnen met een goede basis te krijgen, om het eea uit te sluiten.
- Taro
- Niet online
Kan helaas niet zoveel met die foto door de lage kwaliteit. Maar als ze hem al omruilen ga ik er vanuit dat daar het probleem ligt en niet in de groep.Heuvelsjh schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:50:
[quote]Taro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:36:
[.[Afbeelding] ..]
Dat is probleem #1: Post eens foto's van deze groep etc?
[...]
De 6500 watt is de juiste ik reken 2000w max per 800pro(1000pv en 1000AC volgens de specs en 2400W max voor de 2400AC totaal theorie max 6400W totaal)
Heb ik ook nog even gecontroleerd, staat goed dus nu wachten op wat meer zon.Taro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:24:
[...]
Dat is inderdaad de oplossing, je moet AC laden met overschot nog aanzetten anders zal de omvormer alleen ontladen.
Bedankt voor de aanvulling.
Herkenbaar.CopyCatz schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 11:14:
Ik ben de balans aan het opmaken van 3,5 maand zendure, en ben toch wel teleugesteld:
[Afbeelding]
Zonder actief te handelen is NOM bij een dynamisch contract inderdaad nog niet interessant vooral in de winter. De kosten per kWh zijn nog niet dermate dat het echt verschil gaat maken. De goedkoopste uren zijn momenteel in de nacht en overdag ligt het iets hoger. Netto maak je er dus verlies op als je echt NOM draait. Toen de zon minder werd en ik juist naar NOM overging ipv uitgesteld leveren en de nacht overbruggen zag ik ook dat het rendement zonder degelijke aansturing en soms bewust niet de batterij te gebruiken of bijladen ik netto broekzak vestzak bezig was. Je zult dus goed moeten kijken wanneer je wel en niet je batterij in wilt zetten als je puur naar de kosten kijkt.
Even vooruit kijkend naar 2027 veranderd het geheel natuurlijk compleet. Door de afschaffing van saldering is elke kWh die je niet hoeft te importeren per definitie al 10+ cent goedkoper dan wanneer je dat wel moet doen. Ik zie deze periode vooral als testperiode om de aansturing goed te krijgen en om met handelen de aanschafkosten alvast wat terug te verdienen. Pas vanaf 2027 wordt het interessant qua kosten om NOM de prioriteit te gaan geven.
Welke kleur gaf het ruitje aan op de groep toen hij uit ging? Aan de hand daarvan kan je zien of het een lek stroom of een overbelasting was.Heuvelsjh schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:50:
[quote]Taro schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 23:36:
[.[Afbeelding] ..]
Dat is probleem #1: Post eens foto's van deze groep etc?
[...]
De 6500 watt is de juiste ik reken 2000w max per 800pro(1000pv en 1000AC volgens de specs en 2400W max voor de 2400AC totaal theorie max 6400W totaal)
Meteen natuurlijk de app bekeken en zie mooi dat er een deel van de zon opbrengst de accu in gaat. De rest gaat terug het net in.
Heeft dit te maken met het feit dat de instelling op 800 watt staat of mis ik nu alweer ergens een andere instelling?
- Taro
- Niet online
Zo te zien staat ie op 1000 ipv 800 Watt? Maar overschot kan je volgens mij niet handmatig beperken, laden/ontladen wel, maar geen max op PV laden, tot uiteraard 2400 Watt. Waar heb je HEMS op ingesteld en de 2400AC bij Apparaten?Skipperhenk schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:04:
Als geheel nieuweling in de materie van de 2400 is het fijn dat zojuist de zon even goed is gaan schijnen.
Meteen natuurlijk de app bekeken en zie mooi dat er een deel van de zon opbrengst de accu in gaat. De rest gaat terug het net in.
Heeft dit te maken met het feit dat de instelling op 800 watt staat of mis ik nu alweer ergens een andere instelling?
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 01-11-2025 16:15 ]
Zo te zien staat ie op 1000 ipv 800 Watt? Maar overschot kan je volgens mij niet beperken, laden/ontladen wel, maar geen max op PV laden, tot uiteraard 2400 Watt.
Dus als ik het goed begrijp zal ik de installatie moeten instellen naar het max van 2400 watt, waar je Zendure dus toestemming moet vragen in de app?
Ik had het zonvermogen opgeschroefd in de app naar het max maar dat overschrijft het systeem dan kennelijk naar max 1000 watt>
In HEMS kun je dit instellingen.Skipperhenk schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:37:
quote Taro:
Zo te zien staat ie op 1000 ipv 800 Watt? Maar overschot kan je volgens mij niet beperken, laden/ontladen wel, maar geen max op PV laden, tot uiteraard 2400 Watt.
Dus als ik het goed begrijp zal ik de installatie moeten instellen naar het max van 2400 watt, waar je Zendure dus toestemming moet vragen in de app?
Ik had het zonvermogen opgeschroefd in de app naar het max maar dat overschrijft het systeem dan kennelijk naar max 1000 watt>
goeie tip ga ik opletten als hij der weer uit klapt dank voor de tipgeert1992 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:47:
[...]
Welke kleur gaf het ruitje aan op de groep toen hij uit ging? Aan de hand daarvan kan je zien of het een lek stroom of een overbelasting was.
Offtopic: wat een mooi en vrij uitzicht hebben jouw paneeltjes!Skipperhenk schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:08:
Dank Peterbier, de instelling naar 2000 watt gebracht. Komende dagen hopelijk wat langer zon dan vandaag.
Hier istie alweer weg.
[Afbeelding]
Ik kijk ook elke dag mee, inderdaad altijd geweldig.
Daarom werd het ook tijd voor een accu systeem maar ben er pas vrijdag mee begonnen. Dus moet aan alles nog wennen en leren.
- Taro
- Niet online
Tip: Druk even op de Quote link bij een bericht, dan wordt dit netjes opgemaakt, krijgt diegene die je quote ook een melding, etc.Skipperhenk schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:12:
Offtopic: wat een mooi en vrij uitzicht hebben jouw paneeltjes!
Ik kijk ook elke dag mee, inderdaad altijd geweldig.
Daarom werd het ook tijd voor een accu systeem maar ben er pas vrijdag mee begonnen. Dus moet aan alles nog wennen en leren.
Weet ik Taro, maar ik dacht ruimte te besparen. Wist niet van die melding op een bericht.Taro schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 17:36:
[...]
Tip: Druk even op de Quote link bij een bericht, dan wordt dit netjes opgemaakt, krijgt diegene die je quote ook een melding, etc.
Bedankt, weer wat geleerd.
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/JIgVLBvybmx9d4pzb80ef2bx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ha6hpjNaWbSYl4kHQ7CGYGWd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l8cEGPSqOcwyBwF3TSQBYeNU.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ndD3c3jHJAv5yZzc5Mum0ofW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TyYocTM9O5MV04uLPiYF7kKT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nKhotWU6pyWI8gnhLSlExwqQ.jpg?f=fotoalbum_large)