Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
dotternetta schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:55:
Hierbij de reactie van Zendure over automatisch laden bij lage SOC en gelijk mijn tegenvraag:

Hello Matina,

Well, I have my limit at 5% and after 2,5 days without enough sun 2 of 4 batteries were discharged to 3% and 3,09V.

I manually charged the batteries to prevent damage.

Are you saying it should have charged when it dropped below 5%? Or do I misunderstand?

Best regards,

Op 7 oktober 2025, om 10:07, Matina Zhou <support@zendure.com> schreef:

Hello.

Thank you for your reply.

When the battery charge is below the lower discharge limit, the battery is charged when the device is not in bypass mode to prevent the battery from over-discharging.

We wish you all the best for today.

Best regards
Zendure Support Team
Dat zou er op neer komen dat hij nooit onder de 5% zou moeten komen.
Maar dat heb ik hier wel voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:03

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb hem op 5% staan en het gebeurd vaker dat ie in de ochtend na NOM in de nacht toch op 3 of 4% is gekomen. Ik heb eerlijk gezegd nog geen automatisch laadcyclus gezien om dit gedrag of het te ver zakken tegen te gaan.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:03:
Is iemand in dit draadje zich wel bewust van Veiligheid Energy Storage System (ESS) en de consequenties? (Sorry, even de verkeerde link geplakt).
Ja, vanwaar je vraag? Heb in het verleden ook weleens in dat topic gepost.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadbr0
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-10 17:50
Ik overweeg een Zendure 2400 aan te schaffen maar zit nog wat te puzzelen hoe ik die het beste aan kan sluiten. In ieder geval op een eigen groep, evt via een PV verdeelkastje op een directe lijn naar de meterkast. Dan moet ik wel onder 16 of evt 20A blijven op die groep.

Vraag: Je kunt de Zendure op 2400W laden/ontladen zetten als hij op een eigen groep zit. Is het ook mogelijk om de Solarflow dan niet op 2400 maar bijv. op 1600W vast te zetten?

Vraag 2: Ik wil ook wat apparaten, zoals een vriezer, bedienen vanuit de backup aansluiting. Naar ik aanneem blijft de Zendure dan maximaal de ingestelde 2400 of 1600W trekken? Ik bedoel dat het vermogen dat je uit de backup haalt niet optelt bij de ingestelde laadstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:22
JorritvdLaan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

@Bikkelreal super fijne uitleg, dank je!
Aanvullende checkvraag. Mijn meterkast is opgedeeld in 3 aardlekgroepen die allemaal 3 fasen hebben. Op 1 van die aardlekgroepen zit de Zendure op fase 1,2,3. Werkt dat dan inderdaad of mist die dan die andere 2 aardlekgroepen met fasen qua inzicht?
[Afbeelding]
Maakt niet zolang het maar gelijk is L1 aansluiting =CT-L1 bij hoofdschakelaar enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-10 19:19
Kan iemand mij helpen nadenken hoe ik de zendure 2400AC het best instel:
wij hebben en Engie Empower flex. Hierbij hebben we 3 tarieven: piek, dal en superdal.
Het zou de bedoeling zijn om 's nachts bij supderdal de accu volledig op te laden, eens hij geladen is moet hij NOM doen. Tijdens de dag, als er zon is moet hij de batterij uiteraard met zonne-energie opladen. Is er geen zon, dan zou ik willen dat hij goedkoop laadt tijdens de dal-uren om zo terug de dag door te komen tot dat het superdaltarief van toepassing is.
Nu dacht ik om dit te doen via slimme metermodus met schema. Ik heb deze nacht de batterij ingesteld om te laden van 01u tot 07u00. Nu zag ik deze morgen dat de batterij al vol is van rond 04u en dat hij volle bak energie uit het net aan het nemen is, wat uiteraard niet de bedoeling is. Ik hoopte dat hij, eens dat hij vol is meteen de batterij gebruikt om het huishouden te voeden. Dit is dus niet zo. Stel ik in dat hij laadt op basis van de energieprijs, dan is dit idem, zolang hij onder een bepaalde prijs staat wil hij niet ontladen.
Ik heb ook HA en daarop draait ZENSDK (staat voorlopig af) maar weet niet echt hoe ik dat zou moeten aanpassen aan mijn situatie.
Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen, al dan niet via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:54
dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:03:
Kan iemand mij helpen nadenken hoe ik de zendure 2400AC het best instel:
wij hebben en Engie Empower flex. Hierbij hebben we 3 tarieven: piek, dal en superdal.
Het zou de bedoeling zijn om 's nachts bij supderdal de accu volledig op te laden, eens hij geladen is moet hij NOM doen. Tijdens de dag, als er zon is moet hij de batterij uiteraard met zonne-energie opladen. Is er geen zon, dan zou ik willen dat hij goedkoop laadt tijdens de dal-uren om zo terug de dag door te komen tot dat het superdaltarief van toepassing is.
Nu dacht ik om dit te doen via slimme metermodus met schema. Ik heb deze nacht de batterij ingesteld om te laden van 01u tot 07u00. Nu zag ik deze morgen dat de batterij al vol is van rond 04u en dat hij volle bak energie uit het net aan het nemen is, wat uiteraard niet de bedoeling is. Ik hoopte dat hij, eens dat hij vol is meteen de batterij gebruikt om het huishouden te voeden. Dit is dus niet zo. Stel ik in dat hij laadt op basis van de energieprijs, dan is dit idem, zolang hij onder een bepaalde prijs staat wil hij niet ontladen.
Ik heb ook HA en daarop draait ZENSDK (staat voorlopig af) maar weet niet echt hoe ik dat zou moeten aanpassen aan mijn situatie.
Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen, al dan niet via HA.
Dit zou ik inderdaad met HA gaan regelen. Ik gebruik zelf de regeling die Gielz gemaakt heeft, zie ook Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2. Denk dan alleen dat je ipv de dynamische tarieven zelf iets zou moeten maken waarin staat welk tarief dat moment geldt, en op basis van dat tarief kun je dan weer automations maken die de accu schakelen naar een bepaalde modus. Ook als de accu vol is, kun je hem met een automation weer terug laten schakelen naar nul op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
kadbr0 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:06:
Ik overweeg een Zendure 2400 aan te schaffen maar zit nog wat te puzzelen hoe ik die het beste aan kan sluiten. In ieder geval op een eigen groep, evt via een PV verdeelkastje op een directe lijn naar de meterkast. Dan moet ik wel onder 16 of evt 20A blijven op die groep.

Vraag: Je kunt de Zendure op 2400W laden/ontladen zetten als hij op een eigen groep zit. Is het ook mogelijk om de Solarflow dan niet op 2400 maar bijv. op 1600W vast te zetten?

Vraag 2: Ik wil ook wat apparaten, zoals een vriezer, bedienen vanuit de backup aansluiting. Naar ik aanneem blijft de Zendure dan maximaal de ingestelde 2400 of 1600W trekken? Ik bedoel dat het vermogen dat je uit de backup haalt niet optelt bij de ingestelde laadstroom.
Vraag 1: Ja dat kan.
Vraag 2: Durf niet te zeggen of hij tegelijk kan laden en leveren via de backupaansluiting, denk het eigenlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
avdwerf schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:54:
Heb sinds een week ofzo dat de wifi verbinding van de omvormer (AC 2400) heel vaak wegvalt. Meer mensen toevallig problemen? Zag het in HA toevallig, daar staan de sensoren dan op niet beschikbaar. Even gecheckt maar in de browser kan ik er dan ook niet inkomen, dus de verbinding lijkt echt weg. De AC 2400 opnieuw opstarten of wiifpunt opniuew opstarten werkt vaak wel weer even, maar het blijft terugkomen.
Zendure maar weer een boze mail gestuurd. Heel mooi systeem als alles gewoon werkt en draait maar ben nu echt al sinds begin augustus aan het kloten met het systeem. Batterijen die capaciteit missen (krijg vandaag 2 nieuwe opgestuurd), omvormer die niets meer deed (uiteindelijk vervangen) en nu de vervangende omvormer die continu zijn wifi verliest. Die support is ook echt een drama om contact mee te hebben, zou in het vervolg lekker bij een reseller hier in NL kopen in plaats van bij Zendure zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
avdwerf schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:05:
[...]

Dit zou ik inderdaad met HA gaan regelen. Ik gebruik zelf de regeling die Gielz gemaakt heeft, zie ook Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2. Denk dan alleen dat je ipv de dynamische tarieven zelf iets zou moeten maken waarin staat welk tarief dat moment geldt, en op basis van dat tarief kun je dan weer automations maken die de accu schakelen naar een bepaalde modus. Ook als de accu vol is, kun je hem met een automation weer terug laten schakelen naar nul op de meter.
thx, ik probeerde reeds tevergeefs om zelf een automation aan te maken die dit voor me doet maar zo ver rijkt mijn kennis jammer genoeg niet. Vandaar dat ik hoopte om dit te kunnen doen bij HA om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53
dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

thx, ik probeerde reeds tevergeefs om zelf een automation aan te maken die dit voor me doet maar zo ver rijkt mijn kennis jammer genoeg niet. Vandaar dat ik hoopte om dit te kunnen doen bij HA om.
Of even de update afwachten. Op de beurs is, geloof ik, de nieuwe Zenki aangekondigd, misschien kan daar meer in (ik ben geen expert)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dr.trimble zoek je dit als aanvulling? Wellicht een hele goede start in de richting?

https://github.com/Gielz1986/Dynamisch-HA

[ Voor 37% gewijzigd door Devke op 08-10-2025 09:26 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
neen, niet echt
wij hebben nu 3 soorten tarieven:
07-11: piek
11-17: dal
17-23: piek
23-01: dal
01-07: superdal
en deze hebben allemaal een vaste prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdwerf
dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Gooi je probleem + sensoren die je hebt in ChatGPT, daar kom je vaak een heel eind mee, die is erg goed met HA automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

neen, niet echt
Gaan we te ver in HA denk ik, maar maak een helper aan die de waarde bevat wat het op dat moment is (laat een HA automation tijdsgebonden een waarde in de helper zetten).
Nieuwe HA automation die triggert op het moment dat je helper van waarde verandert (er is een nieuw soort tarief), en op basis van die waarde de accu iets laat doen (superdal = maximaal laden, andere tarieven = nul op de meter bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
avdwerf schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Gaan we te ver in HA denk ik, maar maak een helper aan die de waarde bevat wat het op dat moment is (laat een HA automation tijdsgebonden een waarde in de helper zetten).
Nieuwe HA automation die triggert op het moment dat je helper van waarde verandert (er is een nieuw soort tarief), en op basis van die waarde de accu iets laat doen (superdal = maximaal laden, andere tarieven = nul op de meter bijv.).
pfff, dat probeer ik als sinds gisteren te doen. De helpers heb ik al maar , het lukt me wel om hem 's nachts te laten laden aan 2400W, maar ik vind het commando niet terug om hem te laten aansturen met NOM.
ik probeer het uit de code van Gielz te peuteren maar het is een beetje chinees voor mij ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdwerf
dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

pfff, dat probeer ik als sinds gisteren te doen. De helpers heb ik al maar , het lukt me wel om hem 's nachts te laten laden aan 2400W, maar ik vind het commando niet terug om hem te laten aansturen met NOM.
ik probeer het uit de code van Gielz te peuteren maar het is een beetje chinees voor mij ;-)
Stel je vraag hier even, topic is speciaal voor zendure binnen HA: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:36
dr.trimble schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:26:
[...]

neen, niet echt
Het is zelfs zonde om in superdal te laden als de voorspellingen voor die dag goed zijn qua weer, ik neem aan dat je zonnepanelen hebt? Dus een voorspeller qua overproductie zou je ook in moeten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.trimble
Achiel007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Het is zelfs zonde om in superdal te laden als de voorspellingen voor die dag goed zijn qua weer, ik neem aan dat je zonnepanelen hebt? Dus een voorspeller qua overproductie zou je ook in moeten bouwen.
ik heb inderdaad zonnepanelen. Het lukt me nog niet om een deftige automation te maken , laat staan om er dan nog een voorspeller in te plaatsen ;) |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:17
Devke schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:16:
[...]

Maak even een input helper aan met de naam handmatig_vermogen. Min 0 max 2400. Daarmee kun je ieder gewenst vermogen naar je omvormer sturen (laden/ontladen). Wil je het sluipverbruik op 0 zetten dan dus in de helper 0 zetten. Ik dacht dat dit er al uit was bij Fireson. Verkeerd begrepen dan denk ik. Dan de opdrachten geven zoals eerder beschreven. Denk aan je eigen SN invullen en het juiste IP-adres.
Oplossing voor bug in fireson zit in de pre-release van 1.1.4. Gaat dus komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-10 07:48
Je zou toch nog een voorwaarde toe kunnen voegen? met een helper?
Als: stroomprijs morgen xx < stroomprijs vandaag, dan NOM
Als stroomprijs morgen xx > dan vandaag dan Charge xx

Voor de zon zijn er wel wat voorspellers, die volgens sommige wel redelijk zijn. (even googlen)
Of bovenstaande ipv stroomprijs op basis van wat deze ziet bij de zon voorspeller.

+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:08
Nu 10% korting bij Ematic met code ZENDURE2400AC10

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:52:
[...]

Ja, vanwaar je vraag? Heb in het verleden ook weleens in dat topic gepost.
Omdat er erg weinig aan CO en H2 melders wordt gedacht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-10 10:10
Welke smart meter (p1 of Shelly of zendure's eigen 3CT) raden jullie aan om te gebruiken bij de Zendure Solarflow 2400?

En wat zijn jullie bevindingen van het gebruik van de accu's? Ik zit nog een beetje te twijfelen aangezien ik warmtepomp heb over accu in combinatie met dynamisch contract. Dus als er mensen zijn hier die goede of slechte ervaringen hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Floris039 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:18:
Welke smart meter (p1 of Shelly of zendure's eigen 3CT) raden jullie aan om te gebruiken bij de Zendure Solarflow 2400?
Heb je de zoekfunctie al gebruikt?
En wat zijn jullie bevindingen van het gebruik van de accu's? Ik zit nog een beetje te twijfelen aangezien ik warmtepomp heb over accu in combinatie met dynamisch contract. Dus als er mensen zijn hier die goede of slechte ervaringen hebben hoor ik het graag!

Het voordeel van een forum is dat je terug kunt lezen, wat eigen inzet mag wel.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

Omdat er erg weinig aan CO en H2 melders wordt gedacht.
CO melder heb ik hier wel hangen, maar waterstof melder niet. Heb ik weleens naar gezocht maar kon onder de +-450 Euro geen niet-mobiele versie vinden.

Zit overigens ook nog steeds over 3x2 liter Fire Knockout te twijfelen om boven de accu's te hangen, maar in mijn garage heeft dat denk ik weinig nut door de relatief grote inhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:29:
[...]

CO melder heb ik hier wel hangen, maar waterstof melder niet. Heb ik weleens naar gezocht maar kon onder de +-450 Euro geen niet-mobiele versie vinden.

Zit overigens ook nog steeds over 3x2 liter Fire Knockout te twijfelen om boven de accu's te hangen, maar in mijn garage heeft dat denk ik weinig nut door de relatief grote inhoud.
Dat heeft inerdaad weinig nut, de batterijen zelf zullen geen brand veroorzaken. Ik zie in de batterij draadjes heel weinig aandacht voor veiligheid en begrip van de risico's vandaar mijn verwijzing naar het veiligheidsdraadje. Jij bent een van de weinigen die er wel aandacht aan heeft besteed getuige de CO monitor.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Dat heeft inerdaad weinig nut, de batterijen zelf zullen geen brand veroorzaken. Ik zie in de batterij draadjes heel weinig aandacht voor veiligheid en begrip van de risico's vandaar mijn verwijzing naar het veiligheidsdraadje. Jij bent een van de weinigen die er wel aandacht aan heeft besteed getuige de CO monitor.
Sterker nog, ik heb zelfs iets gefabriceerd dat vlamdetectie, rookdetectie en temperatuurdetectie doet én via Google Home een melding geeft op alle luidspekers en mobiele telefoons als er iets aan de hand is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjcT7rzCJPq0w8wUl2KOrmgVEmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJSrXOJn6AXDxLWvzQjwYr8F.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard ook getest, als je er een kaars of aansteker voor houdt dan gaat het alarm af, hij checkt op een bepaald lichtspectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-10 10:10
Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:25:
[...]

[...]

Het voordeel van een forum is dat je terug kunt lezen, wat eigen inzet mag wel.
Ja ik heb op beide topics gezocht maar nog niet echt precies het antwoord gekregen waar ik naar op zoek was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Floris039 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Ja ik heb op beide topics gezocht maar nog niet echt precies het antwoord gekregen waar ik naar op zoek was...
Nou vooruit: Als je slimme meter op de lijst met door Zendure ondersteunde meters staat, dan voor de Zendure P1 gaan, die is het makkelijkst te installeren.

En als je bijv. rekening wil houden met WP/EV, dan is het handig om met Home Assistant of Homey aan de slag te gaan, zie daarvoor de topicwaarschuwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rverboom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 09:06
Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Nou vooruit: Als je slimme meter op de lijst met door Zendure ondersteunde meters staat, dan voor de Zendure P1 gaan, die is het makkelijkst te installeren.

En als je bijv. rekening wil houden met WP/EV, dan is het handig om met Home Assistant of Homey aan de slag te gaan, zie daarvoor de topicwaarschuwing.
Ik heb een niet ondersteunde meter Kaifa MA105, ik heb de Zendure P1 meter aangesloten (werkt inderdaad niet, ik had het vooraf niet gezien en dacht dat het wel zou werken met een moderne meter), en heb zojuist geleerd dat ik een Homewizard active p1 splitter nodig heb (van ergens op het forum). Ik heb hem zojuist besteld. Wordt vervolgd.

Toegevoegd na ontvangst:
Ik kan bevestigen dat Homewizard active P1 splitter werkt en ervoor zorgt dat de Zendure P1 meter goed werkt met de Kaifa MA105 slimme meter.

[ Voor 9% gewijzigd door rverboom op 09-10-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
rverboom schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:59:
[...]

Ik heb een niet ondersteunde meter Kaifa MA105, ik heb de Zendure P1 meter aangesloten (werkt inderdaad niet, ik had het vooraf niet gezien en dacht dat het wel zou werken met een moderne meter), en heb zojuist geleerd dat ik een Homewizard active p1 splitter nodig heb (van ergens op het forum). Ik heb hem zojuist besteld. Wordt vervolgd.
Klopt, bij heel veel mensen werkt die oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
[...]

laat je even weten of die oplossing ook bij jou werkt? Dankjewel :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:28
[...]

Ik denk dat het alsnog niet juist gaat werken omdat je meter niet ondersteunt wordt door Zendure P1 volgens hun specificaties. Je zal zien waarschijnlijk dat de waardes in de zendure app gaan flippen als je slimme meter modus aanzet.
Was namelijk bij mij ook, tot ik een juiste meter had die door Stedin is geplaatst. (die dus voorkwam in de lijst van Zendure)

Mocht het inderdaad zo zijn dat het niet werkt, stuur me een dm, heb nog een nieuwe Everhome ecotracker P1 die ik niet meer nodig heb, die je eventueel kan overnemen, aangezien bij mij de Zendure P1 wel juist werkt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Catdogsf schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:01:
[...]

Ik denk dat het alsnog niet juist gaat werken omdat je meter niet ondersteunt wordt door Zendure P1 volgens hun specificaties. Je zal zien waarschijnlijk dat de waardes in de zendure app gaan flippen als je slimme meter modus aanzet.
Was namelijk bij mij ook, tot ik een juiste meter had die door Stedin is geplaatst. (die dus voorkwam in de lijst van Zendure)

Mocht het inderdaad zo zijn dat het niet werkt, stuur me een dm, heb nog een nieuwe Everhome ecotracker P1 die ik niet meer nodig heb, die je eventueel kan overnemen, aangezien bij mij de Zendure P1 wel juist werkt nu.
Bij een aantal hier is het probleem bij een niet ondersteunde meter opgelost met een actieve splitter van HW.

Vandaar even proberen :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
[...]

Correct deze oplossing werkte bij mij, werdt ook aangedragen door Zendure support zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 19:07
Tijgerkracht schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:00:
Nu 10% korting bij Ematic met code ZENDURE2400AC10
Had het gezien maar ik ga er denk ik op gokken dat we wel betere deals in de winter gaan krijgen. Hopelijk ook van Zendure zelf. Niet veel mensen zullen dan bezig zijn met batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:51
Na maanden directe aansturing, heeft HEMS er sinds vanmorgen geen zin meer in. Batterijen (2x Hyper 2000) stonden op 10% en begonnen niet met laden. Nog iemand last van?
Nadat ik ze uit HEMS had gehaald ging het wel, dus aan de koppeling met Shelly lag het ook niet.

Had gelukkig de HASS integratie al klaarstaan, dus die maar aangeslingerd :)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
GermanPivo schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:02:
Na maanden directe aansturing, heeft HEMS er sinds vanmorgen geen zin meer in. Batterijen (2x Hyper 2000) stonden op 10% en begonnen niet met laden. Nog iemand last van?
Nadat ik ze uit HEMS had gehaald ging het wel, dus aan de koppeling met Shelly lag het ook niet.

Had gelukkig de HASS integratie al klaarstaan, dus die maar aangeslingerd :)
Ja, ik, maar dat heeft bij mij te maken dat de zonnepanelen bijna niks meer doen met al die bewolking.
Het beetje stroom wat er nog van komt wordt direct in huis gebruikt en laden de batterijen niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:51
Polvo176 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:14:
[...]

Ja, ik, maar dat heeft bij mij te maken dat de zonnepanelen bijna niks meer doen met al die bewolking.
Het beetje stroom wat er nog van komt wordt direct in huis gebruikt en laden de batterijen niet meer op.
Ja die is logisch, want dan heb je gewoon geen teruglevering.

Ik had hier langere tijd 1000 W teruglevering (panelen zitten op eigen omvormer), maar HEMS doet niks. Ook ontladen kwam niet op gang later vandaag.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Kees_frl schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:46:
[...]

Bij een aantal hier is het probleem bij een niet ondersteunde meter opgelost met een actieve splitter van HW.

Vandaar even proberen :)
Uiteraard, zeker het proberen waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterant
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Deze wilde ik even delen met jullie, dit is tot nu toe de beste oplossing dat ik kon bedenken zonder heel gedoe te maken met AI aansturing. Links je zie blauw, geel, rood (idle,charge,discharge windows). Ik gebruik NordPool integratie, deze biedt 15 minuten interval aan data. Je kunt een aantal windows (ieder 15 minuten) voor laden/ontladen instellen. Deze worden echter alleen getoond als ze aan de voorwaarden voldoen (min prijs en spread). Om te zorgen dat je niet onnodig duur gaat laden, stellen we dus een minimale prijs threshold en daarnaast kun je ook de threshold voor het aantal goedkope en dure "windows" aanpassen, dit zijn dus de windows de meegenomen worden om spreads te bepalen.

De sensor krijgt overigens ook een status Idle, Charge, Discharge -> deze kun je gebruiken om je Automation te maken om je batterij aan te sturen. Het is nog niet gereed maar denk wel dat het wat meer controle geeft en preciezer (15min) kunt gaan laden/ontladen. Ben nu wel door mijn limiet heen met Sonnet dus binnenkort weer even verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkQFfES38oF4dPl7jnVBlINd_00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxDxBYa6Xgj9wYpojgT1gZf2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
masterant schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:45:
Deze wilde ik even delen met jullie, dit is tot nu toe de beste oplossing dat ik kon bedenken zonder heel gedoe te maken met AI aansturing. Links je zie blauw, geel, rood (idle,charge,discharge windows). Ik gebruik NordPool integratie, deze biedt 15 minuten interval aan data. Je kunt een aantal windows (ieder 15 minuten) voor laden/ontladen instellen. Deze worden echter alleen getoond als ze aan de voorwaarden voldoen (min prijs en spread). Om te zorgen dat je niet onnodig duur gaat laden, stellen we dus een minimale prijs threshold en daarnaast kun je ook de threshold voor het aantal goedkope en dure "windows" aanpassen, dit zijn dus de windows de meegenomen worden om spreads te bepalen.

De sensor krijgt overigens ook een status Idle, Charge, Discharge -> deze kun je gebruiken om je Automation te maken om je batterij aan te sturen. Het is nog niet gereed maar denk wel dat het wat meer controle geeft en preciezer (15min) kunt gaan laden/ontladen. Ben nu wel door mijn limiet heen met Sonnet dus binnenkort weer even verder.
[Afbeelding]
AI aansturing zonder enige persoonlijke input gaat nooit voor iedereen perfect werken omdat iedereen andere uitgangspunten en wensen heeft. Het invoeren van waardes en uitgangspunten voor je persoonlijke situatie en het op basis daarvan berekenen wanneer te kopen en verkopen wel. Dat is ook wat @gielz' uitgangspunten zijn en mooi om te zien dat jij nog meer variabelen hebt.

Vooralsnog red ik mij hier prima mee, ik heb een enkele automatisering die rekening houdt met verschillende "profielen":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KGIOqrvustDUSf2T-CCbA1fRzA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QJEZlKNr2iW9eq594Q82dcEA.png?f=user_large

Maar bij voorkeur stel ik variabelen in die daarna per dag automatisch de beste koop- en verkoopmomenten bepaalt. Dus heel benieuwd naar verdere ontwikkelingen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterant
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

AI aansturing zonder enige persoonlijke input gaat nooit voor iedereen perfect werken omdat iedereen andere uitgangspunten en wensen heeft. Het invoeren van waardes en uitgangspunten voor je persoonlijke situatie en het op basis daarvan berekenen wanneer te kopen en verkopen wel. Dat is ook wat @gielz' uitgangspunten zijn en mooi om te zien dat jij nog meer variabelen hebt.

Vooralsnog red ik mij hier prima mee, ik heb een enkele automatisering die rekening houdt met verschillende "profielen":
[Afbeelding]

Maar bij voorkeur stel ik variabelen in die daarna per dag automatisch de beste koop- en verkoopmomenten bepaalt. Dus heel benieuwd naar verdere ontwikkelingen d:)b
Klopt helemaal dat we alle twee zelfde over dachten. Ik heb hier inderdaad nog de goedkoopste/duurste windows threshold toegevoegd voor spread berekening. Het idee is dat het in de meeste gevallen van zelf gaat en als het moet dat je met een klein beetje schuiven kunt zorgen dat je de exacte windows krijgt die je wilt. Hier wil ik dan nog wel logica aan hangen met bijv SoC, en misschien nog een extra hoge spread die de SoC negeert. Deze charts geven je wel direct visuele feedback of het precies “valt” zoals je wilt, dus paar min per dag ben je wel klaar als je echt wilt sleutelen aan de optimalisatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:20
Hyper Cluster - batterijen 50% - Shelly NOM.

Afgelopen uren (rond 03u) zijn de Hypers gewoon gestopt met compenseren van het sluipverbruik. Reden onbekend....
Heeft iemand dat ook waargenomen?

Afgelopen nacht hebben alle Shelly pluggen een stroomdaling waargenomen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I3HOUD4i0-rsW_D_-KhkFff1TY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J9OOfSxyWNVD4DIGPyr8cREh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Jerryvh op 09-10-2025 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Jerryvh schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 05:32:
Hyper Cluster - batterijen 50% - Shelly NOM.

Afgelopen uren (rond 03u) zijn de Hypers gewoon gestopt met compenseren van het sluipverbruik. Reden onbekend....
Heeft iemand dat ook waargenomen?

Afgelopen nacht hebben alle Shelly pluggen een stroomdaling waargenomen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
[Afbeelding]
Nee, zulke sprongen zijn heel normaal bij een actief regelende buurttravo, dat heb ik continu hier. Als je dat normaal niet hebt zou het wel kunnen, dan is er ergens iets op het net aan de hand geweest. Tijdens de storing in Leeuwarden, toen die kraan tegen de hoogspanningslijnen was gevaren, deed mijn omvormer ook vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jDTHQn3C5pUlZKpsZFc1PSY-PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj7Adf6zENAFMpHLFjHYdUAI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eens kijken of er veranderingen te vinden zijn;).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbFkHC9xuIg99AftQYxY7AhCSnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/voy8WPdD0yQkwLyzwBkJIVl5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door geert1992 op 09-10-2025 08:12 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17:20
geert1992 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:11:
Eens kijken of er veranderingen te vinden zijn;).[Afbeelding]
Ja.... Ik moet toegeven, ik ben daar een beetje beducht voor. Ik heb sinds installatie geen update gedaan, omdat ik geen problemen van betekenis ervaar (if it ain't broke, don't try to fix it).

Is jouw oordeel dat de huidige update stabiel is?
Kan je adviseren wat ik eerst zou moeten doen? (eerst akkus, dan Hyper - of omgekeerd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:11:
Eens kijken of er veranderingen te vinden zijn;).[Afbeelding]
Is dit v1.07 of inmiddels een andere versie geworden?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dotternetta
Als ik het goed lees is er geen automatische charge bij lage SOC

Dear Customer,
Thank you for your patience. We will do our best to serve you.

We recommend setting the SOC lower limit to 10% or above to prevent damage to the battery due to over-discharge. Even when not under load, the battery still draws a small amount of power to maintain internal system operation. If the SOC lower limit is set to 5%, the battery may be easily drained and over-discharged during periods of low solar power or at night. Therefore, we recommend setting the SOC lower limit higher.

Thank you for your patience and trust during this time and apologize for any inconvenience this may cause. If you have any questions about the product, please feel free to contact us.

Best regards,
Zendure Support Team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 08:48:
[...]

Is dit v1.07 of inmiddels een andere versie geworden?
Dit is alleen de app, de firmware wordt niet geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:33
Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Ik lees al maanden mee in verschillende topics maar kan niet kiezen tussen de zendure en HW
De bedoeling is om vooral NOM te draaien, ook aan lagere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Is dit normaal, dat als je NOM draait, hij constant 50 watt het net opgooit, zou zeggen dat het meer richting de 0 zou moeten kunnen?!? (zou het nog een verschil kunnen maken als ik de ecotracker P1 installeert ipv nu de Zendure P1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwVd_S8DxEct3P6xBObMn6rkO1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrUjAzOOWxhd1F6F0o7D1MLW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
toxictooms schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

Ik lees al maanden mee in verschillende topics maar kan niet kiezen tussen de zendure en HW
Elk topic heeft ook een zoekfunctie, en ik verwacht dat deze vergelijking in meerdere topics al is gemaakt. Hier geeft @Taro echter een zeer compleet overzicht van de -aanzienlijke- verschillen.
Ik kan zelf geen reden bedenken om een HW-accu aan te schaffen, behalve dat hun P1-meter daarmee werkt en je zo alles overzichtelijk in 1 app hebt. Dat kun je echter ook oplossen door een verbruiksmeter tussen te plaatsen, bijvoorbeeld een HW MID kWh meter.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83028790

[ Voor 43% gewijzigd door geert1992 op 09-10-2025 10:07 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:38

wdr

toxictooms schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:36:
[...]

RTE zal niet veel verschil maken bij NOM en laag vermogen, las ergens dat die van de Zendure dan rond de 65% ligt. Als ik dan bijvoorbeeld ook nog lees in post hiervoor dat SOC correctie niet automatisch gaat zoals bij HW, dan wist ik het wel. P1 meter schijnt ook niet op alle slimme meters te werken, dus iig goed checken vooraf. Zelfs op een SMR4 werkt de HW prima NOM..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wdr schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

RTE zal niet veel verschil maken bij NOM en laag vermogen, las ergens dat die van de Zendure dan rond de 65% ligt. Als ik dan bijvoorbeeld ook nog lees in post hiervoor dat SOC correctie niet automatisch gaat zoals bij HW, dan wist ik het wel. P1 meter schijnt ook niet op alle slimme meters te werken, dus iig goed checken vooraf. Zelfs op een SMR4 werkt de HW prima NOM..
Vaak is een actieve splitter de oplossing voor problemen met de P1-meter.
Wat betreft de RTE: bijvoorbeeld Gielz behaalt met nom nog steeds waardes die ruim boven de RTE van HW liggen.

Die 65 procent, is wat de omvormer omzet, tijdens laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Die RTE is echt drama inderdaad bij Zendure. :+
Ik meet alles met een MID KWH meter en je ziet dus duidelijk 4 zwakke dagen omdat hij met 150 watt aan het hamsteren was.

Maar over de levensduur is het 82-83%. Met mijn Thuistovenaar batterijen had ik 70-74% maar dat is in de praktijk lager want die werden niet gemeten met een MID KWH meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFSzNQl0izcnZ3W44VPogMH5r2A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/YT40uoE4UFBIPX7th0xkKben.gif?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Dit is alleen de app, de firmware wordt niet geupdate
Pffff. Had beter dat bakkie koffie eerst kunnen nemen 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Die RTE is echt drama inderdaad bij Zendure. :+
Ik meet alles met een MID KWH meter en je ziet dus duidelijk 4 zwakke dagen omdat hij met 150 watt aan het hamsteren was.

Maar over de levensduur is het 82-83%. Met mijn Thuistovenaar batterijen had ik 70-74% maar dat is in de praktijk lager want die werden niet gemeten met een MID KWH meter.

[Afbeelding]
Die 69 procent is berekend over nog geen 1 kWh laden, hoe serieus kun je dat dan nemen? Vooral bij een LFP batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Die 69 procent is berekend over nog geen 1 kWh laden, hoe serieus kun je dat dan nemen? Vooral bij een LFP batterij.
Niet, vandaar ook de indicatie. In het grote geheel meet ik alleen maand en levensduur. Maar aangezien dit altijd 82+ is doe ik er eigenlijk niets mee.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Dit plaatje is wel even met deze disclaimer lezen:
- Metingen zijn met een HW MID kWh meter;
- Metingen lopen 1.5 week (pas);
- Zendure mag altijd op max laden en ontladen;
- HW mag op max laden en van 100% -> 60% SoC max ontladen, daarna NOM. Ontladen tussen 150 en 300Watt.
- Alle batterijen zijn op dit moment niet leeg.

Persoonlijk vind ik het niet helemaal een fair vergelijk nog. Dan zou ook Zendure naar NOM moeten en/of HW ook compleet max mogen ontladen. Max RTE wat ik bij HW gezien heb compleet leeg was 71% in deze setting.

Ik ga een beetje uit van de Nommers hier en de RTE van Zendure als basis. Let wel op er zit een verschil tussen RTE metingen via socket en kWh meter. Sockets meten een 3% meer RTE bij beide.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIt_jUI3WEmfdUbeW7Ih__pJxTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSJKDocSpcNkEZZJKeWgKj6F.jpg?f=fotoalbum_large
@toxictooms

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Catdogsf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:44:
Is dit normaal, dat als je NOM draait, hij constant 50 watt het net opgooit, zou zeggen dat het meer richting de 0 zou moeten kunnen?!? (zou het nog een verschil kunnen maken als ik de ecotracker P1 installeert ipv nu de Zendure P1)
[Afbeelding]
Staat bij de beschrijving van de modus dat hij een buffer aan houd van 50 watt. 0 zal je dus niet zien tenzij je zelf de batterij gaat aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
gielz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Staat bij de beschrijving van de modus dat hij een buffer aan houd van 50 watt. 0 zal je dus niet zien tenzij je zelf de batterij gaat aansturen.
Wat kan een antwoord toch zo simpel, maar o zo doeltreffend zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
gielz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:11:
[...]

Hier gewoon 0 W met NOM. Bij jullie niet?
(Zendure P1 meter + AC2400 + Landys+Gyr E360 met actieve HW P1-splitter)

[ Voor 10% gewijzigd door dotternetta op 09-10-2025 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masterant
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat ik bedoelde, vandaag nog wat meters kunnen maken. Hier zie je de huidige versie waarmee ik dus de idle/charge/discharge/agressive discharge windows kan aanpassen. Dus binnen een paar tellen klaar voor de hele dag met visuele feedback en een paar extra variabelen dus om de juiste windows te krijgen. Wordt vervolgd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CScZcnruZamGfbfONLR4-_iMY1U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Vkid0jjbMndvmumQnIUkvKKC.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
dotternetta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

Nee, maar door het antwoord van Gielz, snapte ik het meteen als ik het goed heb...

Hij zal altijd een buffer van 50watt aanhouden naar het net als er zonnestroom binnenkomt van je zonnepanelen, vandaar dat je wel NOM ziet op mijn foto als er geen zon meer is. (als je geen HA gebruikt zoals ik, misschien dat dat ook nog een reden kan zijn)

[ Voor 8% gewijzigd door Catdogsf op 09-10-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:14:
[...]

(Zendure P1 meter + AC2400 + Landys+Gyr E360 met actieve HW P1-splitter)
Apart maar wat staat er bij de modus? Daar stond toch buffer van 50 aanhouden? kan het nu niet zien omdat hij aan het laden is via Home Assistant op de zon (die er eindelijk weer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Dit plaatje is wel even met deze disclaimer lezen:
- Metingen zijn met een HW MID kWh meter;
- Metingen lopen 1.5 week (pas);
- Zendure mag altijd op max laden en ontladen;
- HW mag op max laden en van 100% -> 60% SoC max ontladen, daarna NOM. Ontladen tussen 150 en 300Watt.
- Alle batterijen zijn op dit moment niet leeg.

Persoonlijk vind ik het niet helemaal een fair vergelijk nog. Dan zou ook Zendure naar NOM moeten en/of HW ook compleet max mogen ontladen. Max RTE wat ik bij HW gezien heb compleet leeg was 71% in deze setting.

Ik ga een beetje uit van de Nommers hier en de RTE van Zendure als basis. Let wel op er zit een verschil tussen RTE metingen via socket en kWh meter. Sockets meten een 3% meer RTE bij beide.

[Afbeelding]
@toxictooms was de vraagsteller waar ik op reageerde. Het is mij niet duidelijk waarom mijn reactie niet fair zou zijn. Als je handelt en laadt cq ontlaadt met 800 watt dan wordt het vwb RTE een ander verhaal, dat ontken ik ook helemaal niet, maar dat was de vraag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
Catdogsf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

Wat kan een antwoord toch zo simpel, maar o zo doeltreffend zijn. :)
Het voorkomt stevige schommelingen, bij momenten van beperkte zon naar meer of geen zon. Hij doet het andersom niet: in de nacht probeert hij NOM te houden. Overdag gaat hij pas opladen >50W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wdr schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

@toxictooms was de vraagsteller waar ik op reageerde. Het is mij niet duidelijk waarom mijn reactie niet fair zou zijn. Als je handelt en laadt cq ontlaadt met 800 watt dan wordt het vwb RTE een ander verhaal, dat ontken ik ook helemaal niet, maar dat was de vraag niet.
My bad. Ik doelde meer op dat ik het niet fair zou vinden van mezelf om de conclusies te trekken mbt RTE op basis van mijn metingen en eigen setting in algemeenheid. Beide systemen hebben niet dezelfde taak namelijk. Al heb ik natuurlijk wel een voor gevoel hierbij >:) . Was niet op jouw gericht. Excuus als dit zo overgekomen is. Heb @toxictooms extra getagd in mijn eerder bericht.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 09-10-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:33
Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

My bad. Ik doelde meer op dat ik het niet fair zou vinden van mezelf om de conclusies te trekken mbt RTE op basis van mijn metingen en eigen setting in algemeenheid. Beide systemen hebben niet dezelfde taak namelijk. Was niet op jouw gericht. Excuus als dit zo overgekomen is.
Ik zoek gewoon een systeem waar ik niet heel veel moet naar omkijken. Ik gebruik geen home assistant of zo.
Een vlotte afhandeling bij defecten of problemen vind ik wel een pluspunt.
Ik vermoed dat jij beide systemen al hebt kunnen testen,vandaar mijn vraag.
Alvast bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdr

wdr

Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

My bad. Ik doelde meer op dat ik het niet fair zou vinden van mezelf om de conclusies te trekken mbt RTE op basis van mijn metingen en eigen setting in algemeenheid. Beide systemen hebben niet dezelfde taak namelijk. Al heb ik natuurlijk wel een voor gevoel hierbij >:) . Was niet op jouw gericht. Excuus als dit zo overgekomen is. Heb @toxictooms extra getagd in mijn eerder bericht.
ok no problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
gielz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Apart maar wat staat er bij de modus? Daar stond toch buffer van 50 aanhouden? kan het nu niet zien omdat hij aan het laden is via Home Assistant op de zon (die er eindelijk weer is).
Oh, sorry. Ik bedoelde 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotternetta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:11:
Als ik het goed lees is er geen automatische charge bij lage SOC

Dear Customer,
Thank you for your patience. We will do our best to serve you.

We recommend setting the SOC lower limit to 10% or above to prevent damage to the battery due to over-discharge. Even when not under load, the battery still draws a small amount of power to maintain internal system operation. If the SOC lower limit is set to 5%, the battery may be easily drained and over-discharged during periods of low solar power or at night. Therefore, we recommend setting the SOC lower limit higher.

Thank you for your patience and trust during this time and apologize for any inconvenience this may cause. If you have any questions about the product, please feel free to contact us.

Best regards,
Zendure Support Team
Beetje onduidelijk, maar ging jij nog verder met deze supportcall richting Zendure? Het lijkt mij dat de BMS dit gewoon zelf bewaakt maar als ik bij jou 2-3% zie lijkt dat dan weer van niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
En de firmware update is er.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2xcc24ah6WdzymQoqrvITTpPe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWwsaS3FfB741yT6qQ10Yy6w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Mijn AC2400 staat nu op 1.0.8
Ik heb alleen de app geupdate vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:05

Aardedraadje

Met kabelschoen

Geinig, vandeweek nog bericht gekregen dat 1.0.7 naar me gepushed zou woden. Blijkbaar was niet bekend bij support dat 1.0.8 er al aan zat te komen. Anyway, de update is zeer welkom en wordt as we speak geïnstalleerd :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
Aardedraadje schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:41:
[...]

Geinig, vandeweek nog bericht gekregen dat 1.0.7 naar me gepushed zou woden. Blijkbaar was niet bekend bij support dat 1.0.8 er al aan zat te komen. Anyway, de update is zeer welkom en wordt as we speak geïnstalleerd :D
en morgen zit je vast weer op 1.0.7 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rverboom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 09:06
Kees_frl schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:32:
[...]
laat je even weten of die oplossing ook bij jou werkt? Dankjewel :)
Ik kan bevestigen dat de oplossing werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40
dotternetta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Idem :-) hoe raar ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Devke toch scherp vanochtend, de koffie moest even inwerken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
dotternetta schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:40:
[...]

Ik had geen app update in de playstore...

Bij mij staat de firmware update 1.0.8 gewoon klaar in de app zelf, kan je deze updaten terwijl hij aan het nommen is, of moet je hem eerst in standby zetten?

Mijn range staat nu op 5%-100%, dus die kan/moet na de update weer teruggezet worden naar de veiligere 10%-100%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:27
Catdogsf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Bij mij staat de firmware update 1.0.8 gewoon klaar in de app zelf, kan je deze updaten terwijl hij aan het nommen is, of moet je hem eerst in standby zetten?

Mijn range staat nu op 5%-100%, dus die kan/moet na de update weer teruggezet worden naar de veiligere 10%-100%?
Ik heb em net geupdate toen de batterij aan het laden was. Mocht je het zekere voor het onzekere nemen dan kun je altijd even de aansturing op standby zetten. Het is een update van 3 minuten werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Hij was hier aan het balanceren, dus de update werd niet uitgevoerd. Probeer het straks nog een x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:36
Flinke kortingen op Zendure.nl zie ik toevallig, wel lange levertijden weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSgJo7wqaKDj31u2bzA7-7-lO2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rekx6sFFWu48HHs2FfMN3wdQ.jpg?f=fotoalbum_large

2e poging. Niet veel zin nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Achiel007 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:35:
Volgens mij waren dat de prijzen altijd al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:00
Zie nu net dat de ac2400 ook op de be zendure site staat..Vermoed dus eindelijk goedgekeurd. Er staan idd rode kortingsprijzen naast maar is niet echt korting. Heb de prijzen altijd al zo geweten ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:08
Achiel007 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:35:
Dat is de chinese standaard aanbieding (wat dus geen aanbieding is maar een 'normale' prijs)..

Dacht trouwens dat dat in de EU verboden was, de standaard prijs neerzetten als een aanbiedingsprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je omvormer al aan de koffie gezet? Ik had dat ook, vergeten dat adguard alles van zendure blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:08
De standaard (chinese aanbieding) prijzen van Zendure:

AC2400 € 599.00
AB3000 € 849.00
1 2880.00 € 1,448.00 € 0.50
2 5760.00 € 2,297.00 € 0.40
3 8640.00 € 3,146.00 € 0.36
4 11520.00 € 3,995.00 € 0.35
5 14400.00 € 4,844.00 € 0.34
6 17280.00 € 5,693.00 € 0.33

[ Voor 12% gewijzigd door Acidrain op 09-10-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:45:
[...]

Je omvormer al aan de koffie gezet? Ik had dat ook, vergeten dat adguard alles van zendure blokkeert.
Thermosfles inmiddels en een pak koeken. Laatst gekochte set update meteen. De andere blijft eigenwijs 🙈

Edit : Na wat dreigende taal (ik pak je de koeken zo af 😜) had mijnheer haast. Beide gelukt. Oplossing (even omvormer uitschakelen, opnieuw update gedaan, werkt).

[ Voor 20% gewijzigd door Devke op 09-10-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:02:
[...]

Thermosfles inmiddels en een pak koeken. Laatst gekochte set update meteen. De andere blijft eigenwijs 🙈

Edit : Na wat dreigende taal (ik pak je de koeken zo af 😜) had mijnheer haast. Beide gelukt. Oplossing (even omvormer uitschakelen, opnieuw update gedaan, werkt).
Volgens mij gaat hij ook resetten als je aanpassingen maakt in de MQTT settings, makkelijkste manier volgens mij voor een restart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
[...]

Ja, winters zou ik 10% aanhouden, na 3 dagen te weinig zon kan het spannend worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geert1992 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Volgens mij gaat hij ook resetten als je aanpassingen maakt in de MQTT settings, makkelijkste manier volgens mij voor een restart.
Ik zie het staan idd. Echter staat dat hier uit allemaal. Misschien was schuifje omzetten al genoeg geweest voor reset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Ik zie het staan idd. Echter staat dat hier uit allemaal. Misschien was schuifje omzetten al genoeg geweest voor reset?
Ja, verwacht het wel. Zo kan je misschien ook vanaf afstand schoppen. Scheelt je weer dreigen enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
Kees_frl schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

en morgen zit je vast weer op 1.0.7 :P
Sterker nog, mijn 1.0.7 is automagisch 1.0.8 geworden zonder update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CopyCatz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:49:
[...]

Sterker nog, mijn 1.0.7 is automagisch 1.0.8 geworden zonder update :)
Hier ging ik van 1.06, naar 1.08 zonder update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
geert1992 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:07:
[...]

Hier ging ik van 1.06, naar 1.08 zonder update.
De rammelende logica hier van Zendure is waarschijnlijk dat ie toch de versie berekent aan de hand van de api waarde. Die is gelijk voor de 1.0.7 en de 1.0.8, dus de beta testers hebben automatisch nu 1.0.8. Dan zijn er ook nog mensen met de display bug waardoor ze dachten dat ze "weer" 1.0.6 hadden wat dus 1.0.7 was en nu 1.0.8. Echt flut development werk. Ik hoop maar dat ze beter nadenken over de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Ik heb, tot mijn verbazing, ook 1.0.8 zonder de ook maar iets gedaan te hebben. Nu stond de BMS van mijn accu's wel al op 1.0.10, dus misschien ligt het daaraan.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Pagina: 1 ... 131 ... 137 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.