Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ah, top! We hadden toen het vermoeden dat er (volgens het report) veel meer stroom door accu 1 ging.Devke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:30:
[...]
Bedoel je dit? Dit is laden vannacht geweest. Uurtje. Ben wat aan het testen dus tis niet een hele cyclus.
[Afbeelding]
Hele cyclus kan ik je straks wel geven. Blader ik even terug in HA.
Found it: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83238650
Er was nog een grafiek maar die kan ik niet vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door dotternetta op 04-10-2025 09:47 ]
Als ik het goed heb gezien, mag je met 1,0mm2 maar max. 2300 Watt verbruiken of te wel 10 A.FastForwardNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:28:
Zijn er hier mensen die een 3g1.0mm2 stekker bij de SF2400AC hebben ontvangen?
Mijn originele kabel was 1.5mm2, maar deze was helaas beschadigd uit de doos. Nu heb ik een 1.0mm2 vervangende kabel ontvangen, welke er veel dunner uit ziet. Vraag me af of ze ook standaard meegeleverd worden?
Dus voor de 2400AC zal het te weinig zijn.
Mijn kennis zegt ook max. 2300 wat belasting. Ze zeggen dat dit een originele kabel voor de 2400AC is, maar die ik meegeleverd kreeg is anders (wel zelfde fabrikant etc.)._AcS_ schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:39:
[...]
Als ik het goed heb gezien, mag je met 1,0mm2 maar max. 2300 Watt verbruiken of te wel 10 A.
Dus voor de 2400AC zal het te weinig zijn.
Ik ga ze weer contacten..
Hyper kabel? Had jij die aftekening van de tywrap op de kabel? Gewoon de originele kabel gebruiken, zolang je er niet 10x met een heftruck over heen rijdt mankeert er niets aan.FastForwardNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:28:
Zijn er hier mensen die een 3g1.0mm2 stekker bij de SF2400AC hebben ontvangen?
Mijn originele kabel was 1.5mm2, maar deze was helaas beschadigd vanuit de doos. Nu heb ik een 1.0mm2 vervangende kabel ontvangen, welke er veel dunner uit ziet. Vraag me af of ze ook standaard meegeleverd worden?
Hebben ze je misschien een kabel voor de SF800 Pro opgestuurd?FastForwardNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
Mijn kennis zegt ook max. 2300 wat belasting. Ze zeggen dat dit een originele kabel voor de 2400AC is, maar die ik meegeleverd kreeg is anders (wel zelfde fabrikant etc.).
Ik ga ze weer contacten..
Aardedraadje schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:52:
[...]
Hebben ze je misschien een kabel voor de SF800 Pro opgestuurd?
Ja, dat was ik. Ik heb inderdaad het vermoeden dat het een kabel van een ander model is.dotternetta schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:51:
[...]
Hyper kabel? Had jij die aftekening van de tywrap op de kabel? Gewoon de originele kabel gebruiken, zolang je er niet 10x met een heftruck over heen rijdt mankeert er niets aan.
Ik heb sensoren voor vermogen per batterij en de min/max Volt per batterij. Anderen niet. Laatst genoemde kan ik leveren voor je erbij. Als je nog een ander plaatje zoekt komt die niet van iemand anders?dotternetta schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Ah, top! We hadden toen het vermoeden dat er (volgens het report) veel meer stroom door accu 1 ging.
Found it: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83238650
Er was nog een grafiek maar die kan ik niet vinden.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Vermogen per batterij per 1 cycle zou erg mooi zijn. Meet je ook totale kWh per batterij?Devke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:56:
[...]
Ik heb sensoren voor vermogen per batterij en de min/max Volt per batterij. Anderen niet. Laatst genoemde kan ik leveren voor je erbij. Als je nog een ander plaatje zoekt komt die niet van iemand anders?
Je oude grafiek geeft deze capaciteiten:
Totale geleverde energie (19:00–22:00)
Accu (kleur) Energie (kWh)
Blauw (Pack 1) 2.84 kWh
Geel (Pack 2) 2.64 kWh
Rood (Pack 3) 2.65 kWh
[ Voor 21% gewijzigd door dotternetta op 04-10-2025 11:16 ]
Handmatig uit HEMS halen, 1 schuifje omzetten in de approbtelecom1960 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:37:
Is er een manier om ervoor te zorgen dat wanneer ik mijn auto ga laden ik niet eerst mijn accu leegtrek, anders dan gewoon de stekker van de batterij eruit trekken?
[ Voor 7% gewijzigd door dotternetta op 04-10-2025 13:42 ]
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
En als aanvulling op het antwoord hierboven: én de zoekfunctie gebruiken, die vraag komt hier heel vaak langs.robtelecom1960 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:37:
Is er een manier om ervoor te zorgen dat wanneer ik mijn auto ga laden ik niet eerst mijn accu leegtrek, anders dan gewoon de stekker van de batterij eruit trekken?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Gezien weinig zon gisteren, gaven beide Hypers 5% aan, deze morgen (laadlimieten op 5%-98%).Polvo176 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:45:
[...]
Heb je een batterij later gekregen?
Ik heb één batterij veel later gekregen en daar zat in het begin meer verschil in dan nu.
Het is wel bij getrokken in de loop van de tijd, maar zulke grote verschillen had ik ook niet.
Mogelijk heb je een slechte batterij er tussen zitten.
Beide Hypers uit Hems gehaald en manueel gelijktijdig opgeladen met 1kW van 7h30 tot 8h50 (1,3kWh).
Laden met 1kW voor 1h20 :
-Hyper A: SOC van 5% naar 39% = OK --> 34% van 3,84 (2x AB2000S) =1,30kWh
-Hyper B: SOC van 5% naar 52% = ???
Conclusie: Batterijen zijn OK, SOC van Hyper B is onbetrouwbaar.
/f/image/RUHQvDdGY72vhwwPd9GfegX2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4hh7R9nQHJR1Gez5hTqpnL55.png?f=fotoalbum_large)
Hoe krijg ik die SOC van Hyper B terug betrouwbaar?
- Tweewekelijks laden de batterijen tot 100%
- Echter zijn de afgelopen maanden de batterijen bijna nooit lager ontladen dan 35%.
Mss manueel de Hypers laden van 5 naar 100% ?
Hierbij de grafieken van een volledige laad- en ontlaad cyclus op 1 dag.dotternetta schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:32:
[...]
Vermogen per batterij per 1 cycle zou erg mooi zijn. Meet je ook totale kWh per batterij?
Je oude grafiek geeft deze capaciteiten:
Totale geleverde energie (19:00–22:00)
Accu (kleur) Energie (kWh)
Blauw (Pack 1) 2.84 kWh
Geel (Pack 2) 2.64 kWh
Rood (Pack 3) 2.65 kWh
- Vermogen laden en ontladen per batterij
- MinVolt en MaxVolt tijdens laden en ontladen per batterij
- Totaal geladen vermogen en ontladen vermogen van alle 3 batterijen samen opgeteld. Gemeten via de HW-kWh MID meter.
Ben wel benieuwd hoe jij ziet wat ik per batterij heb teruggeleverd. Berekend? Of kijk ik nu ergens kats overheen.
Ik heb de vermogensgrafieken ook wat ingezoomd. Je hebt dan wel de complete periode (laden) of (ontladen).
Kun je er iets mee?
/f/image/erNXbggi8YDBFZ4HryHV0q0S.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NsfUDx1MGvWcYDEzlCWtYLIu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4lfK4rPjH4VWZBYyeT3lLxyq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QbBsiKW69IEevQ4e8RUyqWX1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FYXQ1sKWQ85h1DQct2rsNUvV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6fHb3GmDL1JtjR67s8LURvX5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WU3E6Di2TkNahYnmuMTdej6C.png?f=fotoalbum_large)
Top, dankjewel. Ik ga er mee bezigDevke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:02:
[...]
Hierbij de grafieken van een volledige laad- en ontlaad cyclus op 1 dag.
- Vermogen laden en ontladen per batterij
- MinVolt en MaxVolt tijdens laden en ontladen per batterij
- Totaal geladen vermogen en ontladen vermogen van alle 3 batterijen samen opgeteld. Gemeten via de HW-kWh MID meter.
Ben wel benieuwd hoe jij ziet wat ik per batterij heb teruggeleverd. Berekend? Of kijk ik nu ergens kats overheen.
Ik heb de vermogensgrafieken ook wat ingezoomd. Je hebt dan wel de complete periode (laden) of (ontladen).
Kun je er iets mee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe had je nu gezien hoeveel kWh per batterij was ontladen?
Ik laat de grafieken integreren/analyseren door AI, met wat uitleg en een 5 minuten resolutie krijg ik deze waarden:Devke schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Hoe had je nu gezien hoeveel kWh per batterij was ontladen?
Zendure Pack 1: ~2333.3 Wh
Zendure Pack 2: ~2566.7 Wh
Zendure Pack 3: ~2450 Wh
Het vermoeden dat accu 1 zwaarder belast wordt klopt dus niet (in dit geval)
Dat is een displayfout, je hebt nog steeds 1.0.7. Ik zie dat ie bij mij ook weer op 1.0.6 staat, jammer dat ze dat nog niet gefixt hebben. Ik heb nog steeds softVersion":4106" in de api wat 1.0.7. is.klump4u schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:46:
[...]
Bij mij is de 1.0.7 alweer terug gezet naar 1.0.6
Maar ik zag al geen verschil dus zal wel goed zijn geweest de 1.0.6 bij mij.
Ben ik het wel mee eensR.K schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:22:
Volgens mij kun je de batterij tot morgenavond net zo goed op standby zetten. Het is zo goed als 1 tarief tot 18.00 uur morgenavond. Of heb ik dat mis?
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Waarom niet NOMmen? Vandaag heeft de accu 7 kWh binnengeharkt tussen de buien doorR.K schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:22:
Volgens mij kun je de batterij tot morgenavond net zo goed op standby zetten. Het is zo goed als 1 tarief tot 18.00 uur morgenavond. Of heb ik dat mis?
- Taro
- Niet online
Ze hebben hier in de goedkoopste 3 uurtjes automatisch geladen, maar ik wilde ze niet t/m morgenavond op 100% laten staan, dus staan hier nu ook in Off/standby idd. Gewoon mooi stroom uit het net halen voor deze lage tarievenR.K schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 17:22:
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Precies dit, gisteravond nog wat bijgeladen en vandaag heeft de zon de batterijen keurig naar de 85% geduwd.dotternetta schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:13:
[...]
Waarom niet NOMmen? Vandaag heeft de accu 7 kWh binnengeharkt tussen de buien door
- Taro
- Niet online
We zijn eerst teruggegaan naar de basis: Een staander met 2 schroefgaten voor montage aan de 2400AC omvormer en daarna een houder voor de 2 ventilatoren. Voor de stevigheid de ruimte tussen de 2 cirkels van de ventilatoren opgevuld met een structuur om extra pootjes te kunnen voorkomen én voorzien van het Zendure logo.
We hebben hierdoor een reductie van meer dan 50% aan materiaal weten te realiseren, de houder is krachtig genoeg om geen steuntjes op de (hete) omvormer nodig te hebben, we hebben besloten voor een ronde fan te gaan (ja, vierkante zijn gangbaarder, maar dat is niet ons probleem
- Op 2 plekken is het materiaal automatisch "ingevuld" ipv netjes afgewerkt
- HS gaan gebruiken waardoor er wat minder "draadjes" bij het 3D-printen ontstaan voor een nettere afwerking
- Randen nog iets dunner,
- De "mesh opvulling" wat ruimer, al komt er nu al meer dan voldoende lucht doorheen. Het is ook een optie dit weg te laten, maar dan vervalt de herkenbaarheid
- Verbetering mbt de kabels, etc.
Wat we ermee van plan zijn? Weten we nog niet. Maar als de reacties overwegend positief zijn willen we wel kijken naar mogelijke vervolgstappen.
Afijn, hierbij, benieuwd naar de feedback
(Links onderin zie je nog de "automatische invulling", lijkt een beschadiging, wordt opgelost in v5.1):
:strip_exif()/f/image/AIRfGwDXfnCFysUzdw72DBlX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGCEjsZ3bGK6JLQGVHM3Tt0e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OYKRnOfymkWx2IV4S015678F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iGLckdohzVbuHeuNOyZfCCjo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FC3LfnGRgd6z73dgq4haD7TU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8JGlxKaMdu06F1QoF7nc0y69.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tL5bxJma5iNtTU7fMoLEQKRe.jpg?f=fotoalbum_large)
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Hoe zet je hem in de stand off/standby?Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:13:
[...]
Ze hebben hier in de goedkoopste 3 uurtjes automatisch geladen, maar ik wilde ze niet t/m morgenavond op 100% laten staan, dus staan hier nu ook in Off/standby idd. Gewoon mooi stroom uit het net halen voor deze lage tarieven
- Taro
- Niet online
Thx, met uiteraard veel dank aan @geert1992.martinvdm schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 18:57:
@Taro mooi setje. En wat moet dat kosten? Of wil je en dm daarvoor?
Ik krijg nu al meerdere verzoeken per dag van mensen die hun hele huishouden schetsen, verwachten dat ik gratis advies ga geven over thuisaccu's en zonnepanelen, etc. dus vandaar ook gisteravond de toevoeging aan mijn handtekening gedaan om dat enigszins in te dammen. Het begint op werk te lijken.
Als de feedback positief is kijken we even verder welke mogelijkheden we zien.
- Taro
- Niet online
Doe ik hier via Home Assistant icm Fireson/Zendure integratie, Optie: Off.
Met een Hyper kan je bijv. de input of output op 0 zetten. Via HEMS een taakje aanmaken van 0 Watt.
Aha, je bedoelt de basislastmodus en die op 0 Watt zetten, done.Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 19:08:
[...]
Doe ik hier via Home Assistant icm Fireson/Zendure integratie, Optie: Off.
Met een Hyper kan je bijv. de input of output op 0 zetten. Via HEMS een taakje aanmaken van 0 Watt.
Omtrent je nieuwe ventilator, ziet er gelikt uit!
ik ben benieuwd. Ik heb precies dezelfde meter en ik krijg ook maar elke 10 seconde een update. Nu heb ik nog geen accu's dus is het niet echt een probleem maar dat betekent wel dat ik volgend jaar ee nieuwe meter moet gaan regelen als ik besloten heb wat ik ga kopenCatdogsf schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:08:
[...]
Heb Stedin gebeld en ze komen volgende week al langs om een nieuwe meter te plaatsen, 5.5 versie van Kaifa of Iskra. (Gratis)
Moest lullen als brugman, aangezien ze zeiden, u heeft al een slimme meter 5.0, toen zei ik, nou zo slim is die niet, moest ik diverse redenen aangeven waarom ik dat vond en toen ging ze overleggen, toen ze terugkwam op de lijn, kwam ze met het goede nieuws...
Denk dat dat de oplossing sowieso gaat zijn, kan toch niet anders?
Overigens gelijk nog een vraag: Kan je zonder eigen groep ook meer dan 800w laden? De website van Zendure geeft daar geen antwoord op. Bij die vraag staat namelijk een verkeerd antwoord...
- Taro
- Niet online
Meer dan 800 Watt laden kan, wel afhankelijk van welke omvormer want dat zeg je er niet bij? Ontladen met meer dan 800 Watt kan gevaarlijk zijn en moet eigenlijk altijd op een eigen groep.GHorsie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:51:
[...]
Overigens gelijk nog een vraag: Kan je zonder eigen groep ook meer dan 800w laden? De website van Zendure geeft daar geen antwoord op. Bij die vraag staat namelijk een verkeerd antwoord...
Sorry, ik bedoelde laden via het net. Ik zit momenteel te kijken naar de AC2400 versie. Mijn PV systeem is een Enphase en levert dus direct AC (aan het net),Taro schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:57:
[...]
Meer dan 800 Watt laden kan, wel afhankelijk van welke omvormer want dat zeg je er niet bij? Ontladen met meer dan 800 Watt kan gevaarlijk zijn en moet eigenlijk altijd op een eigen groep.
Als ik met meer dan 800w kan laden dan kan ik waarschijnlijk de accus wel vol krijgen om daarna met 800w de avond door te komen.
[ Voor 12% gewijzigd door GHorsie op 04-10-2025 21:01 ]
- Taro
- Niet online
Dan kan je op zich met 2400 Watt laden, mits: stopcontact in orde is, bekabeling in orde is, etc. want als het goed is klapt bijv. de B16 automaat eruit als je nog andere verbruikers op die groep hebt waardoor het geheel enige tijd of fors boven de 3680 Watt uit komt. Maar ik zou er desondanks voorzichtig mee zijn. 800 Watt ontladen zou dan moeten kunnen.GHorsie schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 20:59:
[...]
Sorry, ik bedoelde laden via het net. Ik zit momenteel te kijken naar de AC2400 versie. Mijn PV systeem is een Enphase en levert dus direct AC (aan het net),
Als ik met meer dan 800w kan laden dan kan ik waarschijnlijk de accus wel vol krijgen om daarna met 800w de avond door te komen.
Een stuk beter dan die spin.
Ik haal mijn fan er niet voor af, het is mooi dat het werkt, maar bij de SF800Pro staat de fan bijna altijd stil.
Alleen voor de Hyper kan het nuttig zijn als er ook zonnepanelen op zitten en hij overvoerd wordt van 2 kanten.
Dus vooral een speeltje voor de 2400AC.
Niettemin een mooie fan behuizing.
- Taro
- Niet online
Polvo176 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 23:01:
@Taro Ik moet toch zeggen dat het nieuwe ontwerp voor de fans er gelikt uitziet.
Een stuk beter dan die spin.
Ik haal mijn fan er niet voor af, het is mooi dat het werkt, maar bij de SF800Pro staat de fan bijna altijd stil.
Alleen voor de Hyper kan het nuttig zijn als er ook zonnepanelen op zitten en hij overvoerd wordt van 2 kanten.
Dus vooral een speeltje voor de 2400AC.
Niettemin een mooie fan behuizing.
Misschien kunnen we simpel een SF800Pro versie maken met dezelfde staander, maar de 2 fans naast elkaar ipv achter elkaar. Kan hem weleens bij mijn pa testen.
Ondertussen al bevestiging gehad dat 1.0.7 naar m'n set komtgielz schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Herkenbaar! Hier werkt het alweer een tijd prima met 1.07. gielz in "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic"
En toen stond daar .......
Een paar weken geleden schreef ik al dat ik van de Zendure 2400 AC set nr 2 gekocht had. Alleen dat ik nog aan het wachten was op de elektricien. Afspraak stond gepland al maar de set was er eerder dan de afspraak.De dag van aansluiten begon voorspoedig. Er moest wederom een stroomkabel aangelegd worden vanaf de zolder naar de meterkast. Dit kan via een deels loze ruimte die van de zolder naar de kruipruimte loopt. Alleen toegankelijk dus via de boven kant en onderkant van die ruimte. Bovenkant is afgedekt met een soort beton cement, onder is gewoon open. Er lopen volgens mij nog wat afvoerleidingen doorheen. De 1e set heeft ook door deze ruimte de stroomkabel lopen. Dat ging makkelijk dus dan moet set 2 geen probleem zijn toch? Ik wilde 2 groepen erbij hebben op zolder.
Voortvarend begin. Elektricien lag in de kruipruimte en ik zou de kabel met buis doorvoeren. Iets met vele handen. De 1e ging redelijk snel. Vol enthousiasme aan kabel 2. Ook met buis. Dat moest appeltje eitje zijn. Uhhhhhh fout!. Deze gaf toch de nodige weerstand. We voelden dat we ergens op zaten maar waar? Oké we wisselen van plek. Ik onder de hut, hij doorvoeren. Onder de hut zag ik dat het gat waar de boel doorheen moest eigenlijk kleiner was dan ik zelf dacht maar er was ruimte dus moest kunnen.
:strip_exif()/f/image/wKSV4OfIw50JgzFx8SqZQ2Mb.jpg?f=fotoalbum_large)
2e buis was er dus al door, 3 nr moest nog. Helaas hier vergeten een foto van te maken. De kabel die er al loopt is dik 10 jaar geleden aangelegd door de zonnepanelen leverancier. Doorvoer bleef problemen geven. Dan halen we de buis een eind terug en tapen we een 2e vast. Kijken of dat werkt. Yessss. Dat ging al een stukje makkelijker maar het besef was er wel dat we daar aardig uitgebouwd zijn. Prima want dat was het doel ook.
Na het trekken van de stroomkabels ging de meterkast los (na het nemen van veiligheidsmaatregelen) en begon het aansluiten. Ik wilde mijn beide PIB's op een eigen groep met kWh MID meter en beide Zendure sets ook een eigen groep met eigen MID kWh meter. Meten is weten en zonder te rekenen.
:strip_exif()/f/image/WIh7wOPn64TyfUl7s1MImQ3h.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo dus. Na aansluiten volgden het testen. Inmiddels kropen we al richting de avond. Die 2e extra stroomkabel zorgde voor een flinke vertraging toch nog. Het testen gaat vrij snel gelukkig. Alle meters reageerden. De batterijen hadden we allemaal afgekoppeld en verplaatst daar we de ruimte wilden hebben om te werken. Ik moest weg na het eten dus het testen gebeurde per WCD met een apparaat dat een beetje vermogen gebruikt. Dat was voor mij voldoende. De batterijen komen wel terug. Al bood de elektricien me aan om te helpen ze te verplaatsen. Beste man denkt altijd iets verder dan zijn eigen werk. Reden denk ik dat hij hier nu al een keer of 3 geweest is ;-P
Labelen. Alle kWh meters werden netjes gelabeld. Zelfs de wandcontactdozen boven kregen een label. Zo is makkelijk terug te zien op welke positie in de meterkast ze aangesloten zijn. Voorbeeldje:
:strip_exif()/f/image/ZXVgyZJ6irf3FB1hZaGEASfy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is klaar. Vroeg nog of hij echt niet hoefde te helpen met verzetten van de batterijen. Nee niet nodig. Als ik thuis kom dan mag mijn zoontje nog wat work-out oefeningen doen. Kon zelf niet beuren i.v.m. blessure (dus niet te lui haha) maar dit terzijde.
We waren rond 20:30 uur weer thuis. Samen met onze krachtpatser de boel weer netjes terug gezet. Dan moet het allemaal ook nog eens autistisch recht allemaal van papa. Iedere gek zijn gebrek :-)
Het resultaat:
:strip_exif()/f/image/z5XZQeNiqghTezUvoGDFFgmW.jpg?f=fotoalbum_large)
Klaar? Nope. Dan begint het toevoegen in HA, automatiseringen aanpassen, RTE meters maken etc. Het werd laat maar het was de moeite waard. Ik vind het dashboard in HA nog wat druk met 3 batterijen dus nog eens nadenken hoe ik dit overzichtelijker wil maken.
Daarnaast wil ik de brandveiligheid vergroten. Nu hangt er een brandmelder die in geval van calamiteiten een aantal acties uitzet in huis. Dat hebben we diverse keren getest en werkt perfect maar niet tevreden nog. De batterijen staan niet in vluchtroutes en we slapen niet op die plek.
De elektricien is zelf ook thuis in HA. Thuisbatterijen werd hij steeds enthousiaster over. Hij had het hier een paar x gezien en wilde steeds meer weten. Leuk! Inmiddels heeft hij ook een Zendure set aangeschaft. Leuk om te horen dat een enthousiasme kan overspringen om anderen te enthousiasmeren. Hopelijk blijft hij het virus wel te baas :-)
Ik ben echt super blij met de setting die hier nu draait en dat de combinatie met HW voor ons thuis goed te maken is. Geen enkele spijt van de gemaakte keuzes. Nu weer een beetje spread terug want na 2 dagen rust mag de boel wel weer actief worden :-)
Geniet van jullie zondag!
- Taro
- Niet online
Waarom gebruik je niet gewoon de Nord Pool Home Assistant integratie?CopyCatz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:30:
Ik ga me voorbereiden op handelen ipv zonnestroom voor de winter, heeft iemand een goeie api voor de verwachte stroomprijzen? Ik kan me nog een site herinneren die een week vooruit een grafiek gaf met een marge, maar kan 'm niet meer vinden
Ik wil wat verder vooruit kijken dan morgen om te zien wat er gaat gebeuren. Dan kan ik eventueel een beter rendement op de opgeslagen stroom halen.Taro schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:42:
[...]
Waarom gebruik je niet gewoon de Nord Pool Home Assistant integratie?
Aan de slag dan maar, hier staan een hoop gegevens en een API.CopyCatz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:53:
[...]
Ik wil wat verder vooruit kijken dan morgen om te zien wat er gaat gebeuren. Dan kan ik eventueel een beter rendement op de opgeslagen stroom halen.
https://ned.nl/nl/handleiding-api
https://ned.nl/datacatalogus
https://github.com/klaasnicolaas/python-nednl
Visueel;
https://ned.nl/nl/energieweerbericht
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik denk dat je deze bedoelt:CopyCatz schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:53:
[...]
Ik wil wat verder vooruit kijken dan morgen om te zien wat er gaat gebeuren. Dan kan ik eventueel een beter rendement op de opgeslagen stroom halen.
https://energie.theoxygent.nl/
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Ja klopt, had em al gevonden. Via https://energie.theoxygent.nl/api/prices_v2.php kun je de waardes ophalen, maar HA kan niet direct overweg met een array zonder overkoepelende variabele. Ben nu met Node Red bezig om er iets van te maken.mrme12345 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:13:
[...]
Ik denk dat je deze bedoelt:
Ik ben trouwens nog in de markt voor een extra accu maar zit me af te vragen of ik niet beter tot de winter kan wachten; dan zal de vraag wel weer inzakken en krijgen we misschien weer nieuwe acties.
[ Voor 19% gewijzigd door CopyCatz op 06-10-2025 00:37 ]
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Ik heb hem op een meubeltransporter staan.Argarath schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:59:
Even een vraag van wat andere orde; mijn batterijen staan in de kelder. Nu is het al eens voorgekomen dat er in periodes met hevige regenval wat grondwater door het beton komt. Ik weet dat de batterijen ook buiten kunnen staan, maar het voelt toch niet helemaal lekker. Wie heeft de batterijen ook in een stellage of anderzins op een verhoging, en zo ja, wat voor iets?
https://www.karwei.nl/ass...0-cm-max-200-kg/p/B239826
@CopyCatzmrme12345 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 23:13:
[...]
Ik denk dat je deze bedoelt:
Ik denk het ook, alleen zijn die voorspelling zeer matig en worden die door de dag heen bijgesteld.
Een goede raadgever op de wat langere termijn is Windy.com. Wind op zee geeft mijns inziens de beste voorspellende waarde. En zon natuurlijk.
Mijn handelsstrategie is per dag kijken of er voldoende spread is: minimaal 14 cent dan drie uur laden en iets minder dan 3 uur ontladen.
Morgen hebben we overigens twee rendabele laad en ontlaad mogelijkheden!
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Bij mij staan ze op 4 stoeptegels, dan komen ze zo'n 10cm van de vloer af te staan.Argarath schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:59:
Even een vraag van wat andere orde; mijn batterijen staan in de kelder. Nu is het al eens voorgekomen dat er in periodes met hevige regenval wat grondwater door het beton komt. Ik weet dat de batterijen ook buiten kunnen staan, maar het voelt toch niet helemaal lekker. Wie heeft de batterijen ook in een stellage of anderzins op een verhoging, en zo ja, wat voor iets?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Heb je dan remmen op de wieltjes gezet?_AcS_ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:07:
[...]
Ik heb hem op een meubeltransporter staan.
https://www.karwei.nl/ass...0-cm-max-200-kg/p/B239826
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Niet nodig, door het gewicht blijft het wel staan. (Tenminste ik denk dat dat het antwoord is)
[ Voor 9% gewijzigd door Catdogsf op 06-10-2025 13:36 ]
Ik heb een paar op een plank aan de muur.Argarath schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:59:
Dat zijn maar 2 AB2000 batterijen met een totaal gewicht van rond de 55 kG, maar er zijn ook steunen die rustig 120 kg per stuk kunnen dragen.
Staan ze wel vrij van de vloer.
Er is overigens wel impregneermiddel die water door beton tegen kunnen houden.
[ Voor 18% gewijzigd door Polvo176 op 06-10-2025 15:43 ]
je kan ze ook op een gasbeton blok zetten.Argarath schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:59:
Deze heb je voor een paar euro bij een bouwmarkt.
Voordeel wegen haast niks en kunnen tegen vocht en zijn hittebestendig.
:strip_exif()/f/image/FvI5QpMbRcJtAceBRwdCNiwi.jpg?f=fotoalbum_large)
De voltages liggen rond de 3,09 V. De omvormer trekt ze langszaam leeg. Zou mooi zijn als hij bij 0% automatisch gaat laden.
[ Voor 9% gewijzigd door dotternetta op 06-10-2025 20:11 ]
Heb je dan letterlijk nul opwek wat de batterij in kan? Ben benieuwd wanneer de BMS zelf gaat laden.dotternetta schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:10:
Na 2,5 dag zonder laden zakken de accu's wel aardig: [Afbeelding]
De voltages liggen rond de 3,09 V. De omvormer trekt ze langszaam leeg. Zou mooi zijn als hij bij 0% automatisch gaat laden.
Hier blijven ze gewoon netjes op 10% staan;
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ja, zondag is was-, droog- en bakdag 😅 Vandaag hier geen zon gehad en het beetje wat opgewekt werd werd door het huis gebruikt. Mijn ondergrens is 5% en ik druppel er nu handmatig wat stroom in totdat ik van Zendure heb gehoord dat hij automatisch gaat laden bij 0% oid.gielz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:17:
[...]
Heb je dan letterlijk nul opwek wat de batterij in kan? Ben benieuwd wanneer de BMS zelf gaat laden.
Hier blijven ze gewoon netjes op 10% staan;
[Afbeelding]
Goed idee! Vanwege het risico op vochtproblemen is het beter om vaste betonnen elementen te gebruiken. Als je bijvoorbeeld gasbeton gebruikt, is er een grote kans dat de onderkant van de accu alsnog vochtig wordt. Gasbeton neemt namelijk snel vocht op en kan daardoor na verloop van tijd gaan brokkelen of verpoederen. Betonnen stoeptegels zuigen zich veel minder vol. Goede scheiding tegen vocht/natte accu's.Aziraphale schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:30:
[...]
Bij mij staan ze op 4 stoeptegels, dan komen ze zo'n 10cm van de vloer af te staan.
[ Voor 29% gewijzigd door geert1992 op 06-10-2025 21:52 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Persoonlijk zou ik ze ook nooit voor dagen op 5 procent laten staan, je wil ze niet te ver laten zakken.dotternetta schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:10:
Na 2,5 dag zonder laden zakken de accu's wel aardig: [Afbeelding]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Daarom ben ik ook voor de tegels gegaan. Zou niet direct kiezen voor iets wat water op kan zuigen.geert1992 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:36:
[...]
Goed idee! Vanwege het risico op vochtproblemen is het beter om vaste betonnen elementen te gebruiken. Als je bijvoorbeeld gasbeton gebruikt, is er een grote kans dat de onderkant van de accu alsnog vochtig wordt. Gasbeton neemt namelijk snel vocht op en kan daardoor na verloop van tijd gaan brokkelen of verpoederen. Betonnen stoeptegels zuigen zich veel minder vol. Goede scheiding tegen vocht/natte accu's.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Gasbeton kan geen water opnemen en is zelfs geschikt voor buiten.geert1992 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:36:
[...]
Goed idee! Vanwege het risico op vochtproblemen is het beter om vaste betonnen elementen te gebruiken. Als je bijvoorbeeld gasbeton gebruikt, is er een grote kans dat de onderkant van de accu alsnog vochtig wordt. Gasbeton neemt namelijk snel vocht op en kan daardoor na verloop van tijd gaan brokkelen of verpoederen. Betonnen stoeptegels zuigen zich veel minder vol. Goede scheiding tegen vocht/natte accu's.
Prima toe te passen om als een batterij verhoging te gebruiken.
https://www.bouwmaat.nl/h...e-04mm/product/0000719713
Het is inderdaad geschikt voor buiten en ook vorstbestendig, maar heeft wel een capillaire werking en zuigt dus water op. Ik ben het met je eens dat het in zijn algemeenheid goed toe te passen is als batterijverhoging, maar zou er niet onbehandeld aan beginnen als het doel is om de batterijen droog te houden. Schiet niet op als je verhoging water opzuigt en zo je batterijen alsnog vochtig worden.peterbier schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:20:
[...]
Gasbeton kan geen water opnemen en is zelfs geschikt voor buiten.
Prima toe te passen om als een batterij verhoging te gebruiken.
https://www.bouwmaat.nl/h...e-04mm/product/0000719713
Daarbij wegen de accu’s zo’n 25 kilo per stuk. Die paar tegels kunnen ook wel even worden opgetild. Bovendien hebben de meeste mensen wel een paar tegels rondom het huis liggen.Aziraphale schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:42:
[...]
Het is inderdaad geschikt voor buiten en ook vorstbestendig, maar heeft wel een capillaire werking en zuigt dus water op. Ik ben het met je eens dat het in zijn algemeenheid goed toe te passen is als batterijverhoging, maar zou er niet onbehandeld aan beginnen als het doel is om de batterijen droog te houden. Schiet niet op als je verhoging water opzuigt en zo je batterijen alsnog vochtig worden.
Dat maakte voor mij de keuze ook wel makkelijker.geert1992 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:50:
[...]
Daarbij wegen de accu’s zo’n 25 kilo per stuk. Die paar tegels kunnen ook wel even worden opgetild. Bovendien hebben de meeste mensen wel een paar tegels rondom het huis liggen.
OkeAziraphale schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:42:
[...]
Het is inderdaad geschikt voor buiten en ook vorstbestendig, maar heeft wel een capillaire werking en zuigt dus water op. Ik ben het met je eens dat het in zijn algemeenheid goed toe te passen is als batterijverhoging, maar zou er niet onbehandeld aan beginnen als het doel is om de batterijen droog te houden. Schiet niet op als je verhoging water opzuigt en zo je batterijen alsnog vochtig worden.
Dan ga ik wat anders toepassen.
De gasbeton wat ik gehaald heb voor het doel liggen nu buiten.
Na mijn idee niet echt water zuigend.
Maar goed dat zijn betonklinkers wel dus ook stoeptegels.
Ik zit nu aan vloertegels te denken met er een paar voeten eronder.
Of regelmatig de draingoot controleren zodat het regenwater niet de garage in kan lopen.
Een constructie met hout wil ik niet.
Vloertegels met aluminium kokers er onder wordt hem denk ik.
Lijkt me allemaal ook wel vrij drastisch voor iets om een batterij op te zetten die ook buiten kan staan. Gaat het om je garage? Dan zal dat cellenbeton wel niet zo'n issue zijn. Men raadt het af voor gebruik onder de grond en je moet oppassen met corrosie van wapening.peterbier schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:02:
[...]
Oke
Dan ga ik wat anders toepassen.
De gasbeton wat ik gehaald heb voor het doel liggen nu buiten.
Na mijn idee niet echt water zuigend.
Maar goed dat zijn betonklinkers wel dus ook stoeptegels.
Ik zit nu aan vloertegels te denken met er een paar voeten eronder.
Of regelmatig de draingoot controleren zodat het regenwater niet de garage in kan lopen.
Een constructie met hout wil ik niet.
Vloertegels met aluminium kokers er onder wordt hem denk ik.
Heeft Zendure geen beveiliging dan.?geert1992 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:45:
[...]
Persoonlijk zou ik ze ook nooit voor dagen op 5 procent laten staan, je wil ze niet te ver laten zakken.
Bij HomeWizard heb ik gezien als die te veel zakt hij automatisch bij gaat laden.
Voor zover ik weet hebben we dat hier nog niet getest, dus ik heb het gevraagd aan Zendurepeterbier schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:10:
[...]
Heeft Zendure geen beveiliging dan.?
Bij HomeWizard heb ik gezien als die te veel zakt hij automatisch bij gaat laden.
Ik verwacht dat je daarom ook een waarschuwing krijgt als je de soc ondergrens onder de 10 procent zet.dotternetta schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:32:
[...]
Voor zover ik weet hebben we dat hier nog niet getest, dus ik heb het gevraagd aan Zendure
Ik zou er mee oppassen, ik heb een Ecoflow eens te lang op rond/net onder de 5% (ondergrens was 0%) laten staan ivm te weinig zon opbrengst. Uiteindelijk is hij blijkbaar toch naar 0% gegaan wat je niet in het schermpje ziet, die gaf mooi nog 5 % aan doordat het zo onbetrouwbaar gemeten wordt.dotternetta schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 06:32:
[...]
Voor zover ik weet hebben we dat hier nog niet getest, dus ik heb het gevraagd aan Zendure
Eindresultaat was bijna een brick want hij viel uiteindelijk uit en de bms schoot steeds in error als ik hem weer probeerde te laden.
Uiteindelijk (na heel veel googlen) hem weer aan de praat gekregen door er een klein zonnepaneelte aan te hangen die op laag vermogen begon te laden en dat triggerde de bms niet. Toen er weer een aantal procent in zat kon ik weer volle bak laden. Daarna heb ik de ondergrens lekker op 5% gezet wat bij ecoflow wel een harde ondergrens was itt Zendure.
Dit is ook de techiek bij de HW PIB. Bij SoC drift wordt eerst een tijdje geladen met 120 W. Daarna pas max tot het probleem opgelost is.Acidrain schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:14:
[...]
Ik zou er mee oppassen, ik heb een Ecoflow eens te lang op rond/net onder de 5% (ondergrens was 0%) laten staan ivm te weinig zon opbrengst. Uiteindelijk is hij blijkbaar toch naar 0% gegaan wat je niet in het schermpje ziet, die gaf mooi nog 5 % aan doordat het zo onbetrouwbaar gemeten wordt.
Eindresultaat was bijna een brick want hij viel uiteindelijk uit en de bms schoot steeds in error als ik hem weer probeerde te laden.
Uiteindelijk (na heel veel googlen) hem weer aan de praat gekregen door er een klein zonnepaneelte aan te hangen die op laag vermogen begon te laden en dat triggerde de bms niet. Toen er weer een aantal procent in zat kon ik weer volle bak laden. Daarna heb ik de ondergrens lekker op 5% gezet wat bij ecoflow wel een harde ondergrens was itt Zendure.
Ecoflow had hier dus geen oplossing voor, dat heb ik dus zelf moeten doen met een bijna volledig afgedekt zonnepaneel.Devke schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Dit is ook de techiek bij de HW PIB. Bij SoC drift wordt eerst een tijdje geladen met 120 W. Daarna pas max tot het probleem opgelost is.
Ben benieuwd of Zendure hier iets op verzonnen heeft anders dan de 10% disclaimer.
Ik zie bij jou inkomen staan. Bij mij staat daar niks? Hoe krijg ik daar ook wat te zien?Catdogsf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:15:
Goed nieuws, zojuist is de slimme meter vervangen voor een echte slimme meter, de ISKRA AM550. Daardoor werkt alles nu als een zonnetje, kijk maar...
[Afbeelding]
Hiervoor moet je de gegevens van je nutsbedrijf invullen dus je euro/kwh die je in je contract terug kan vinden.BektLekker schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Ik zie bij jou inkomen staan. Bij mij staat daar niks? Hoe krijg ik daar ook wat te zien?
1: De bypass van de solarflow 800 pro, deze heeft namelijk een eigen leven en ver van logica.
of je nu toestaan of weigeren van overtollige stroom aanvinkt zodra de batterijen vol zijn van de solarflow 800 pro dan schakelt hij de aangesloten panelen uit.
Hierbij kijkt hij dus ook niet verder dan zijn eigen hardware, bv er staat nog een 2400ac en deze krijgt dan ook geen extra stroom meer!
Dat zou je toch zeker verwachten met HEMS want daar staat het namelijk voor.
Dus simpel met surplus kijken naar alle hardware en als alle batterijen vol zijn dan pas afschakelen bij weigeren, bij toestaan doorgaan met die hap (dit deed hij met de vorige firmware wel trouwens) maar ook niet kijken naar andere hardware.
De solarflow 800pro gaat ook als de ondergrens bereikt is van 10% laden vanuit het net naar 12% en daarna weer ontladen naar 10% om zo vervolgens in een lus te komen totdat er voldoende pv energie is.
Vreemde regeling? 10% is uit en wachten op solar zou ik zeggen, wel met de bewaking van SOC maar zeker geen gepingpongd.
Merk ook met ZENKI dat er soms naar het net geladen wordt vanuit de batterijen ondanks dat er geen dynamisch energiecontract is of ingesteld maar een vaste prijs?
Daar zit zeker ook nog verbetering in.
En de 2400AC daar lijkt veel minder uit te komen dan er in gaat (maar dat is hier al eerder uitvoering beschreven en wordt waarschijnlijk met de volgende firmware opgelost).
Ook de waardes van energie, in en uit in de app zijn niet consistent.
Op het hoofdscherm krijg je andere waardes dan bij apparaten als je dan naar de statistieken gaat kijken.
Als je hier de RTE berekend dan wijkt dit fors af.
.
Dus Zendure er is nog werk aan de winkel.
In de Zendure app, naar instellingen gaan "stel de elektriciteitsprijs in". (Ik heb dynamisch van Zonneplan en zodoende ook ingesteld)BektLekker schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:49:
[...]
Ik zie bij jou inkomen staan. Bij mij staat daar niks? Hoe krijg ik daar ook wat te zien?
Nog wel een vraagje voor de kenners hier...Catdogsf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:15:
Goed nieuws, zojuist is de slimme meter vervangen voor een echte slimme meter, de ISKRA AM550. Daardoor werkt alles nu als een zonnetje, kijk maar...
[Afbeelding]
Ik zie nu de zon schijnt, dat het extreem wisselt tussen de waardes in de app van Zendure, heeft iedereen dat?
Heb zelf de Zendure P1 gekoppeld, zou de everhome ecotracker P1 beter werken of maakt dat niet uit?
Toch gek, werkt dan niet bij iedereen.Catdogsf schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
In de Zendure app, naar instellingen gaan "stel de elektriciteitsprijs in". (Ik heb dynamisch van Zonneplan en zodoende ook ingesteld)
Ik heb al enige tijd daar Tibber voor dynamische prijzen ingesteld staan, echter staat er bij mij ook altijd 0euro.
Ook toen ik nog vast contract had en de waarden ingevuld had.
+/- 6kW zonnepanelen, 1x Hybrid 10kw Auto, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X (17,3kWh)
Nou ik niet, twee Hypers en een SF800 stopten mooi op 10%, waren haverwege de avond leeg.geert1992 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:24:
[...]
Ik verwacht dat je daarom ook een waarschuwing krijgt als je de soc ondergrens onder de 10 procent zet.
De volgende ochtend stond een Hyper op 5%, maar geen waarschuwing.
Een paar dagen leeg is geen problemen, maar nu ik ze met de zon niet meer helemaal (of helemaal niet) vol krijg wordt het toch tijd om een op 50% te zetten en af te koppelen.
Een dag kwamen ze niet verder dan 12 tot 15% en werden dan gelijk weer leeg getrokken door de warmtepomp.
De zonnepanelen wekken te weinig op om alle 6 batterijen vol te krijgen.
Ik denk dat Geert bedoelt de waarschuwing die je krijgt als je in de app de ondergrens onder 10% instelt.Polvo176 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:32:
[...]
Nou ik niet, twee Hypers en een SF800 stopten mooi op 10%, waren haverwege de avond leeg.
De volgende ochtend stond een Hyper op 5%, maar geen waarschuwing.
Een paar dagen leeg is geen problemen, maar nu ik ze met de zon niet meer helemaal (of helemaal niet) vol krijg wordt het toch tijd om een op 50% te zetten en af te koppelen.
Een dag kwamen ze niet verder dan 12 tot 15% en werden dan gelijk weer leeg getrokken door de warmtepomp.
De zonnepanelen wekken te weinig op om alle 6 batterijen vol te krijgen.
En dan heeft het nog geen zin als de batterijen langzaam leeg druppelen naar 0%.dotternetta schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:18:
[...]
Ik denk dat Geert bedoelt de waarschuwing die je krijgt als je in de app de ondergrens onder 10% instelt.
Wat je in mijn idee kan doen 100% laden.
Dan terug ontladen naar 60% en dan de omvormer uitschakelen en eraf halen. (voor de zekerheid)
Bij de sf800pro gaat dat helaas niet.
Of de % schuif op 50% zetten.
En er mee dealen dat hij langzaam leeg loopt en op de maandelijkse soc calibreren wachten.
Zou mij benieuwen of er een batterij bescherming op zit tegen diep ontladen.
Normaal gesproken zal je denken dat het bms in zou grijpen tegen diep ontladen.
Ik heb Zendure gevraagd of de AC2400 automatisch gaat laden als de accu's op 0% komen. Zodra ik antwoord heb deel ik het hier uiteraard.peterbier schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
En dan heeft het nog geen zin als de batterijen langzaam leeg druppelen naar 0%.
Wat je in mijn idee kan doen 100% laden.
Dan terug ontladen naar 60% en dan de omvormer uitschakelen en eraf halen. (voor de zekerheid)
Bij de sf800pro gaat dat helaas niet.
Of de % schuif op 50% zetten.
En er mee dealen dat hij langzaam leeg loopt en op de maandelijkse soc calibreren wachten.
Zou mij benieuwen of er een batterij bescherming op zit tegen diep ontladen.
Normaal gesproken zal je denken dat het bms in zou grijpen tegen diep ontladen.
Kan de batterij dan zichzelf terug regelen (vooral voor laden van het Grid) als de fase waarop deze aangesloten zit boven de 25A uitkomt?
Het is me nog niet elemaal gelukt om het helemaal goed te krijgen. Daarom nog maar een keer de vraag: hoe geef ik het commando laden op 0 watt en daarna ontladen op 0 watt. Ik gebruik de fireson integratie in home assistant en kan dan enkel handmatig vermogen instellen of slim laden/ontladen maar daarbij bepaalt de integratie het vermogen.Devke schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:27:
[...]
Eerst een laden commando geven op 0 Watt daarna 0 Watt op ontladen. Zet er maar eens een socket tussen dan meet je een 25W. Laat de app niet zien. Ik heb dat ergens eerder in het topic al eens benoemd.
CT klemmen goed om zitten? Wat zie je in de app?JorritvdLaan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:31:
Hi, ik heb sinds 1 week mn 2400AC met twee batterijen operationeel in combo met een 3CT. Helaas is mn slimme meter te oud voor de p1 dongle. Ik heb 3 fasen. De 3ct laat alle fasen zien, maar als ik ofwel zenki selecteer ofwel de smart meter mode, dan herkent ie mijn zonnepanelen niet. Anders gezegd, de teruglevering wordt helemaal niet herkend. Enige tip die me in de goede richting kan sturen om dit op te lossen? Note: via mn solaredge app kan ik zien dat ik meerdere dagen terug heb geleverd aan de grid, waarbij de batterij niet is geladen
[ Voor 35% gewijzigd door daemonix op 07-10-2025 18:04 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In mijn configuration.yaml heb ik de volgende yaml daarvoor staan:jk-d schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:47:
[...]
Het is me nog niet elemaal gelukt om het helemaal goed te krijgen. Daarom nog maar een keer de vraag: hoe geef ik het commando laden op 0 watt en daarna ontladen op 0 watt. Ik gebruik de fireson integratie in home assistant en kan dan enkel handmatig vermogen instellen of slim laden/ontladen maar daarbij bepaalt de integratie het vermogen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| rest_command: zendure_invoer_ontladen: url: http://192.168.xx.xx/properties/write method: POST content_type: "application/json" payload: > { "sn": "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx", "properties": { "smartMode": 1, "acMode": 2, "outputLimit": {{ states('input_number.handmatig_vermogen') | int }} } } zendure_invoer_laden: url: http://192.168.xx.xx/properties/write method: POST content_type: "application/json" payload: > { "sn": "xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx", "properties": { "smartMode": 1, "acMode": 1, "inputLimit": {{ states('input_number.handmatig_vermogen') | int }} } } |
Maak even een input helper aan met de naam handmatig_vermogen. Min 0 max 2400. Daarmee kun je ieder gewenst vermogen naar je omvormer sturen (laden/ontladen). Wil je het sluipverbruik op 0 zetten dan dus in de helper 0 zetten. Ik dacht dat dit er al uit was bij Fireson. Verkeerd begrepen dan denk ik. Dan de opdrachten geven zoals eerder beschreven. Denk aan je eigen SN invullen en het juiste IP-adres.
Weet iemand hoe die maandelijkse kalibratie verloopt?peterbier schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
Maw wat is nu de ideale manier om dit ook manueel te doen?
- Laden van 5% naar 100% met met 0,2C, daarna onmiddellijk ontladen van 100% naar 5% met 0,2C en daarna nog eens laden naar 100% met 0,2C.
- En daarna de limieten aanpassen naar 15% en 95%.
Bedankt alvast!
Nu iets heel vreemds. Wasmachine staat aan, 19u avond dus geen solar. En de 3ct heeft dit: zie plaatjegeert1992 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:36:
[...]
CT klemmen goed om zitten? Wat zie je in de app?
/f/image/SSKHxnGQDpwR6BVEfOhObHEi.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb mn meterkast nog even verder onderzocht (heb zelf installatie niet gedaan). Er is een losse groep voor de solar panels, wat niet vreemd is. Echter de draad die daar naar toe gaat, koppelt direct naar 1 van de 3 fasen die binnen komen. En om die solar draad zit geen 3ct klem. Ik heb dus eigenlijk 4 draden die uit de 3 fasen komen. 2 fasen met een enkele draad en 1 fase met een fase en solar panel draad. Hoe moet ik dan de 3ct klem hier om doen?
Hieronder met pijltjes en cirkel aangeven
:strip_exif()/f/image/ikZnxNFV3fIRhm4yXPk3tlq6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door JorritvdLaan op 07-10-2025 19:44 ]
Hello Matina,
Well, I have my limit at 5% and after 2,5 days without enough sun 2 of 4 batteries were discharged to 3% and 3,09V.
I manually charged the batteries to prevent damage.
Are you saying it should have charged when it dropped below 5%? Or do I misunderstand?
Best regards,
Op 7 oktober 2025, om 10:07, Matina Zhou <support@zendure.com> schreef:
Hello.
Thank you for your reply.
When the battery charge is below the lower discharge limit, the battery is charged when the device is not in bypass mode to prevent the battery from over-discharging.
We wish you all the best for today.
Best regards
Zendure Support Team
@g00gleg00gle schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:55:
@JorritvdLaan misschien is het tijd voor een upgrade van je meterkast, zie wel meer dat niet in de haak is. Zou er jeuk van krijgen in iedergeval als het in mijn huis zou hangen.
In principe is alles goed en correct aangesloten, alleen wel wat krap bij binnenkomende fases. Daar zit nog zo'n oude verdeler. Daarboven is redelijk recente meterkast.
Maar dat lost niet mn huidige probleem op. Of is daar geen oplossing voor in dit geval denk je?
Ja het mag en ja je hebt een probleem nu, dit is gedaan omdat je geen ruimte meer hebt bij het grijze blokje waar je bruine draad op zit (fase2) de 4 aansluitingen zijn alle 4 gebruikt.JorritvdLaan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:49:
[...]
Nu iets heel vreemds. Wasmachine staat aan, 19u avond dus geen solar. En de 3ct heeft dit: zie plaatje[Afbeelding]
Ik heb mn meterkast nog even verder onderzocht (heb zelf installatie niet gedaan). Er is een losse groep voor de solar panels, wat niet vreemd is. Echter de draad die daar naar toe gaat, koppelt direct naar 1 van de 3 fasen die binnen komen. En om die solar draad zit geen 3ct klem. Ik heb dus eigenlijk 4 draden die uit de 3 fasen komen. 2 fasen met een enkele draad en 1 fase met een fase en solar panel draad. Hoe moet ik dan de 3ct klem hier om doen?
Hieronder met pijltjes en cirkel aangeven
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De CT klem van fase2 kan je dus niet goed plaatsen, hierdoor rekend deze de solar niet mee.
Er is een oplossing, de goedkoopste is de bruine draad en zwarte draad te vervangen van fase2 zodat je de ct klem wel goed kan plaatsen.
Ik bedoel dan met deze kabel: https://www.elektramat.nl...rn-en-geperste-uiteinden/
De uiteinde met de twee draden bij elkaar monteer je in het aansluit blokje waar nu de bruine op zit.
de andere 2 uiteinde op je pv aardlekautomaar en andere op fase2 hoofdschakelaar
Je CT klem hang je dan aan fase 2 bij de hoofdschakelaar hierdoor wordt alles meegerekend.
Nog een tweede oplossing mischien de mooiste is het lege links grijze blokje te vervangen of hier de label van de aarde af te halen.
De bruine en zwarte draad van fase2 te verwijderen.
Dan vanaf de hoofdschakelaar (fase2) naar dit linkse blokje gaan.
Vanaf dit linkse blokje naar de solar automaat en blokje gaan waar nu de bruine van fase2 opzit.
CT klem te monteren tussen de draad van de hoofdschakelaar en linkse blokje.
Ik heb zelf omdat ik ook te weinig plaats had op die grijze doorverbind blokjes, een Schneider Electric aansluitblok 4-polig 100A 4X7 aansluitingen geplaatst, zie foto (groene deksel)
[ Voor 8% gewijzigd door Bikkelreal op 07-10-2025 20:21 ]
Goedkoopste is de ct onder de hoofdschakelaar zetten.Bikkelreal schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:11:
[...]
Ja het mag en ja je hebt een probleem nu, dit is gedaan omdat je geen ruimte meer hebt bij het grijze blokje waar je bruine draad op zit (fase2) de 4 aansluitingen zijn alle 4 gebruikt.
De CT klem van fase2 kan je dus niet goed plaatsen, hierdoor rekend deze de solar niet mee.
Er is een oplossing, de goedkoopste is de bruine draad en zwarte draad te vervangen van fase2 zodat je de ct klem wel goed kan plaatsen.
Ik bedoel dan met deze kabel: https://www.elektramat.nl...rn-en-geperste-uiteinden/
De uiteinde met de twee draden bij elkaar monteer je in het aansluit blokje waar nu de bruine op zit.
de andere 2 uiteinde op je pv aardlekautomaar en andere op fase2 hoofdschakelaar
Je CT klem hang je dan aan fase 2 bij de hoofdschakelaar hierdoor wordt alles meegerekend.
Nog een tweede oplossing mischien de mooiste is het lege links grijze blokje te vervangen of hier de label van de aarde af te halen.
Vanaf dit linkse blokje naar de solar automaat en blokje gaan waar nu de bruine van fase2 opzit.
Ik heb zelf omdat ik ook te weinig plaats had op die grijze doorverbind blokjes, een Schneider Electric aansluitblok 4-polig 100A 4X7 aansluitingen geplaatst, zie foto (groene deksel)
[Afbeelding]
Ja maar die passen daar niet zo te zien en draden tekort, en je kan deze niet spanningsloos maken om deze te verlengen:)geert1992 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:31:
[...]
Goedkoopste is de ct onder de hoofdschakelaar zetten.
@Bikkelreal hergebruik van het linkerblokje klinkt logisch. dan is het gelijk minder vol onder in. Wat me wel verbaast is dat de klemmen wel goed om de draden zitten maar nog steeds vreemde waarden geven. Zou dat interference van de andere draden kunnen zijn wellicht?Bikkelreal schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:11:
[...]
Ja het mag en ja je hebt een probleem nu, dit is gedaan omdat je geen ruimte meer hebt bij het grijze blokje waar je bruine draad op zit (fase2) de 4 aansluitingen zijn alle 4 gebruikt.
[Afbeelding]
Nu nog even testen of het echt zo is.dotternetta schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:55:
Hierbij de reactie van Zendure over automatisch laden bij lage SOC en gelijk mijn tegenvraag:
Hello Matina,
Well, I have my limit at 5% and after 2,5 days without enough sun 2 of 4 batteries were discharged to 3% and 3,09V.
I manually charged the batteries to prevent damage.
Are you saying it should have charged when it dropped below 5%? Or do I misunderstood?
Best regards,
Op 7 oktober 2025, om 10:07, Matina Zhou <support@zendure.com> schreef:
Hello.
Thank you for your reply.
When the battery charge is below the lower discharge limit, the battery is charged when the device is not in bypass mode to prevent the battery from over-discharging.
We wish you all the best for today.
Best regards
Zendure Support Team
Ja met het linker blokje gaat het makkelijk , alleen wat draad nodig waarschijnlijk ( min 6 mm2)JorritvdLaan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
@Bikkelreal hergebruik van het linkerblokje klinkt logisch. dan is het gelijk minder vol onder in. Wat me wel verbaast is dat de klemmen wel goed om de draden zitten maar nog steeds vreemde waarden geven. Zou dat interference van de andere draden kunnen zijn wellicht?
Die CT klem op fase2 rekend de solar nooit mee zo,
DE CT klemmen hebben ook een richting deze moeten goed zitten, je kan deze namelijk omdraaien
[ Voor 8% gewijzigd door Bikkelreal op 07-10-2025 20:38 ]
Is dit een Zendure Slimme Meter 3CT ?JorritvdLaan schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
@Bikkelreal hergebruik van het linkerblokje klinkt logisch. dan is het gelijk minder vol onder in. Wat me wel verbaast is dat de klemmen wel goed om de draden zitten maar nog steeds vreemde waarden geven. Zou dat interference van de andere draden kunnen zijn wellicht?
Waar je goed op moet letten is dat de bovenkant L1,L2,L3 correspondeert met de CT klemmen L1-L2-L3
En dat deze CT klemmen goed om zitten.
:strip_exif()/f/image/aKYlf5Vji1XvMa0niiQB0ocu.jpg?f=fotoalbum_large)
Each CT is marked with P1 → P2. The arrow direction (P1 → P2) must align with the current flow in the circuit
Als je de 120A CT klemmen hebt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rpXUQtCjK4XWdG9Scb5KDB6j.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kmbvOZJxPni4VC1R9JaCzr6J.jpg?f=user_large)
https://www.youtube.com/watch?v=14SsdMQTsCU
Hier zie je dat de zwarte CT klemmen op de 50A aansluiting zitten
[ Voor 29% gewijzigd door Bikkelreal op 07-10-2025 21:10 ]
@Bikkelreal super fijne uitleg, dank je!Bikkelreal schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:48:
[...]
Is dit een Zendure Slimme Meter 3CT ?
Waar je goed op moet letten is dat de bovenkant L1,L2,L3 correspondeert met de CT klemmen L1-L2-L3
En dat deze CT klemmen goed om zitten.
[Afbeelding]
Each CT is marked with P1 → P2. The arrow direction (P1 → P2) must align with the current flow in the circuit
Als je de 120A CT klemmen hebt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.youtube.com/watch?v=14SsdMQTsCU
Hier zie je dat de zwarte CT klemmen op de 50A aansluiting zitten
Aanvullende checkvraag. Mijn meterkast is opgedeeld in 3 aardlekgroepen die allemaal 3 fasen hebben. Op 1 van die aardlekgroepen zit de Zendure op fase 1,2,3. Werkt dat dan inderdaad of mist die dan die andere 2 aardlekgroepen met fasen qua inzicht?
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.
Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.
Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.
Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.
:strip_exif()/f/image/iefzqUNSl58P5dcUoQV8Pjux.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IQLrUfcsFISN8mU6KlaoYJjm.jpg?f=fotoalbum_large)