Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:06
daemonix schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:35:
[...]

Dat heeft inerdaad weinig nut, de batterijen zelf zullen geen brand veroorzaken. Ik zie in de batterij draadjes heel weinig aandacht voor veiligheid en begrip van de risico's vandaar mijn verwijzing naar het veiligheidsdraadje. Jij bent een van de weinigen die er wel aandacht aan heeft besteed getuige de CO monitor.
Ik heb een NEST CO, rook en brandmelder boven de batterijen hangen en die is gekoppeld aan alle andere NEST protects door onze woning en een 24/7 “uitblaas” temperatuur monitoring met signaal functie.
En meldt zich als de batterijen van de NEST zwak worden, wel zo veilig.
En denk dat er veel meer op dit forum zijn die de nodige maatregelen hebben genomen.
Meer zorgen over “the general public”, en dan niet alleen in relatie tot batterijen. Bijvoorbeeld met CO en brandmelders waar de batterijen al tijden leeg zijn.
Meer aandacht is altijd goed, maar dan veel breder dan alleen voor energie opslag systemen.

[ Voor 7% gewijzigd door EVfan op 09-10-2025 19:42 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:25
In de zomer waren de batterijen elke dag 100% vol en kwamen ze zelden onder de 50%.
Nu is het een beetje andersom, ze zijn elke dag leeg en kwamen de afgelopen week nooit meer dan 50% vol.
Dus heb ik de ondergrens tot 20% verhoogt, haal ik de 100% nog niet dan wordt het verhoogt tot 30%.
Uiteindelijk komt de batterij door te weinig zon ook bij 50 or 60% ondergrens niet meer vol tot 100%.
Maar die 50 of 60 % wordt wel geadviseerd voor opslag, langdurig (zeg maar 3 of 4 winter maanden) er onder in niet gezond voor de batterij.

Hoe is dat bij jullie en hoe gaan jullie hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polvo176 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:42:
In de zomer waren de batterijen elke dag 100% vol en kwamen ze zelden onder de 50%.
Nu is het een beetje andersom, ze zijn elke dag leeg en kwamen de afgelopen week nooit meer dan 50% vol.
Dus heb ik de ondergrens tot 20% verhoogt, haal ik de 100% nog niet dan wordt het verhoogt tot 30%.
Uiteindelijk komt de batterij door te weinig zon ook bij 50 or 60% ondergrens niet meer vol tot 100%.
Maar die 50 of 60 % wordt wel geadviseerd voor opslag, langdurig (zeg maar 3 of 4 winter maanden) er onder in niet gezond voor de batterij.

Dynamisch contract. Als de spread redelijk is dan blijf ik (ont)laden. Vandaag niet zo heel veel gedaan. Uurtje om dat morgenvroeg weer terug te geven aan het net. De 10% van zonneplan geeft dan net iets extra. Kijken hoelang dat werkt. Beetje aan het uitproberen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

Acidrain schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:47:
De standaard (chinese aanbieding) prijzen van Zendure:

AC2400 € 599.00
AB3000 € 849.00
1 2880.00 € 1,448.00 € 0.50
2 5760.00 € 2,297.00 € 0.40
3 8640.00 € 3,146.00 € 0.36
4 11520.00 € 3,995.00 € 0.35
5 14400.00 € 4,844.00 € 0.34
6 17280.00 € 5,693.00 € 0.33
Ik ben al een tijd aan het wipwappen of ik nou ga of nog een half jaar wacht. 3 stuks met omvormer lijkt me wel wat. Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar zou black friday of cyber monday hier nog helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Milmoor op 09-10-2025 20:19 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Dynamisch contract. Als de spread redelijk is dan blijf ik (ont)laden. Vandaag niet zo heel veel gedaan. Uurtje om dat morgenvroeg weer terug te geven aan het net. De 10% van zonneplan geeft dan net iets extra. Kijken hoelang dat werkt. Beetje aan het uitproberen.
Ik heb geen dynamisch contract en dat gaat er voorlopig ook niet komen.
Het levert mij in ieder geval geen voordeel op.
De lage dynamische prijzen van afgelopen week waren net zo hoog als mijn vaste contract.
Geen zon betekend vaak ook hoge dynamische prijzen.
De keren dat de prijzen interessant laag worden door veel windt maken het nog niet interessant.
Bij iemand anders kant het ook anders uitpakken, maar vooralsnog geen dynamisch contract voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hier dynamisch contract. Probeer altijd wel zo veel mogelijk zon overschot in de batterij te doen maar zolang we nog salderen maakt dat niet zo heel veel uit. Ik laad iig op in de goedkope uren en ontlaad in de dure uren iig draai ik dan NOM en dan maakt het niet zo veel uit of er weinig of veel zon is, behalve dat de goedkope uren de laatste dagen schaars zijn ;)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:33

HHF

Milmoor schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:18:
[...]

Ik ben al een tijd aan het wipwappen of ik nou ga of nog een half jaar wacht. 3 stuks met omvormer lijkt me wel wat. Ik snap dat het koffiedik kijken is, maar zou black friday of cyber monday hier nog helpen?
Ik denk eerder het verschijnen van de Marstek A en Marstek D. Waarbij vooral de Marstek A een stuk lager in prijs lijkt te liggen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Deze maand nog maar 3kWh van het net gebruikt accu was vanmiddag vol, uitdaging wordt de komende dagen om de auto te laden op overschot :)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polvo176 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

De lage dynamische prijzen van afgelopen week waren net zo hoog als mijn vaste contract.
De keren dat de prijzen interessant laag worden door veel windt maken het nog niet interessant.
Bij iemand anders kant het ook anders uitpakken, maar vooralsnog geen dynamisch contract voor mij.
Als het voor jou niet werkt nog dan niet doen. Ik heb ook een EV en eigen laadpaal. Wij kunnen hier thuis best goed schuiven naar verbruik op lage tarieven. Deze week zitten we aardig op 20+ ct per kWh. Afgelopen weekend was het veel rond de 14 ct. Dit soort wind en bijna zonloze dagen geven wat minder beweging. Echter zie ik ook leuke pieken waar je met de batterij weer leuk op in kunt spelen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Devke schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:44:
[...]

Als het voor jou niet werkt nog dan niet doen. Ik heb ook een EV en eigen laadpaal. Wij kunnen hier thuis best goed schuiven naar verbruik op lage tarieven. Deze week zitten we aardig op 20+ ct per kWh. Afgelopen weekend was het veel rond de 14 ct. Dit soort wind en bijna zonloze dagen geven wat minder beweging. Echter zie ik ook leuke pieken waar je met de batterij weer leuk op in kunt spelen.
Die EV zal voor jou het verschil maken daar zit een hele grote batterij in waar de kleine Zendures bij in het niet vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMudde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09-10 21:15
Vorige week een nieuwe sf800 pro gekregen ter vervanging van de andere, die niet uit stand-by kwam. Deze werkt gelukkig goed. Gebruik hem met de P1 meter van Zendure in Zenki mode.
Nog bedankt voor alle adviezen om de oude uit de stand-by modus te halen, wat helaas niet lukt. Maar het lag dus aan de omvormer en niet aan mijn meterkast of een app instelling. Oude is inmiddels retour gestuurd.
Ik zie nu ook dat 1 batterij te weinig is om de nacht, nu de zon korter schijnt, door te komen. Dat had ik bij de bestelling in juli ook wel verwacht. Zit nu naar een extra batterij te kijken om er onder te plaatsen.

Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:27
FMudde schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:15:
Vorige week een nieuwe sf800 pro gekregen ter vervanging van de andere, die niet uit stand-by kwam. Deze werkt gelukkig goed. Gebruik hem met de P1 meter van Zendure in Zenki mode.
Nog bedankt voor alle adviezen om de oude uit de stand-by modus te halen, wat helaas niet lukt. Maar het lag dus aan de omvormer en niet aan mijn meterkast of een app instelling. Oude is inmiddels retour gestuurd.
Ik zie nu ook dat 1 batterij te weinig is om de nacht, nu de zon korter schijnt, door te komen. Dat had ik bij de bestelling in juli ook wel verwacht. Zit nu naar een extra batterij te kijken om er onder te plaatsen.
Je komt er nu achter dat je meer batterijen nodig hebt om de nacht door te komen maar bedenk je wel het volgende.
Het probleem van de kortere zon los je niet op met een extra batterij maar met meer zonnepanelen.
Als je deze ene batterij al niet vol krijgt met je huidige setting ga je een 2de ook niet vol krijgen.
Ik had eerst de zelfde gedachte maar als je hier mee leest zie je al mensen die juist batterijen afschalen en in de opslag gooien vanwege het gebrek aan genoeg zon.

Dus tenzij je dynamisch gaat handelen heeft een extra batterij geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

Acidrain schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:59:
[...]

Je komt er nu achter dat je meer batterijen nodig hebt om de nacht door te komen maar bedenk je wel het volgende.
Het probleem van de kortere zon los je niet op met een extra batterij maar met meer zonnepanelen.
Als je deze ene batterij al niet vol krijgt met je huidige setting ga je een 2de ook niet vol krijgen.
Ik had eerst de zelfde gedachte maar als je hier mee leest zie je al mensen die juist batterijen afschalen en in de opslag gooien vanwege het gebrek aan genoeg zon.

Dus tenzij je dynamisch gaat handelen heeft een extra batterij geen zin.
Of meer zonnepanelen plaatsen (als daar ruimte voor is). :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aziraphale schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 18:38:
Ik heb, tot mijn verbazing, ook 1.0.8 zonder de ook maar iets gedaan te hebben. Nu stond de BMS van mijn accu's wel al op 1.0.10, dus misschien ligt het daaraan.
Ik had 1.0.6, kreeg handmatig 1.0.7 gepushed, die veranderde later naar 1.0.6 en vandaag heb ik automagisch 1.0.8.

Ach wat maakt het ook uit, het werkt :)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
toxictooms schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
Ik lees al maanden mee in verschillende topics maar kan niet kiezen tussen de zendure en HW
De bedoeling is om vooral NOM te draaien, ook aan lagere vermogens.
Waarom kan je niet kiezen? De enige reden om voor een HW te gaan is dat je per se de HW P1 wil gebruiken. Op alle andere fronten wint de Zendure het van de HW:
  1. Hogere RTE
  2. Passieve koeling
  3. Off-grid stopcontact
  4. Modulair
  5. Hoger vermogen
  6. Verwarming ingebouwd
  7. Aerosol brandvertrager
  8. Native uitgebreide Home Assistant ondersteuning
  9. Veel uitgebreidere app
  10. Bij meer dan 2.7/3 kWh is Zendure veel goedkoper per kWh
  11. Zendure kwaliteit is veel hoger dan HW, zie het aantal retouren
  12. En dan vergeet ik vast nog iets
  13. IP65, niet te vergeten idd!
Ik wist het wel en zou geen moment twijfelen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
wdr schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:06:
[...]

RTE zal niet veel verschil maken bij NOM en laag vermogen, las ergens dat die van de Zendure dan rond de 65% ligt. Als ik dan bijvoorbeeld ook nog lees in post hiervoor dat SOC correctie niet automatisch gaat zoals bij HW, dan wist ik het wel. P1 meter schijnt ook niet op alle slimme meters te werken, dus iig goed checken vooraf. Zelfs op een SMR4 werkt de HW prima NOM..
Heb hier destijds met een combinatie van NOM en 2400 Watt laden/ontladen alsnog 84% RTE gehaald met de Zendures. De P1-meter werkt nog niet op alle types, maar kan je vaak met een extra splitter wel oplossen. Op alle andere fronten overtreft Zendure eigenlijk altijd de HW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
HHF schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:10:
[...]

Of meer zonnepanelen plaatsen (als daar ruimte voor is). :) :)
Dat was letterlijk in mijn 2de zin :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

Waarom kan je niet kiezen? De enige reden om voor een HW te gaan is dat je per se de HW P1 wil gebruiken. Op alle andere fronten wint de Zendure het van de HW:
  1. Hogere RTE
  2. Passieve koeling
  3. Off-grid stopcontact
  4. Modulair
  5. Hoger vermogen
  6. Verwarming ingebouwd
12: IP65;)?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:41

Ja, daar neig ik ook naar. Volgende week krijgen we weer veel zon, even kijken wat ze dan doen (vast contract, alleen NOM)

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier ook alleen NOM. ik bouw de soc nu langzaam op richting de 50-60%. Wil namelijk nog wel alle zon benutten.

In mijn zenSDK ben ik ook bezig dat hij altijd de soc bewaakt en anders geforceerd tot de minimale soc zal gaan opladen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

1. Hogere RTE
  2. Passieve koeling
  3. Off-grid stopcontact
  4. Modulair
  5. Hoger vermogen
  6. Verwarming ingebouwd
  13. IP65, niet te vergeten idd!
Enkele
Heel eind eens met je, wel enkele aanvullingen. HW is :

- ook modulair wel met die verstandshouding dat je dan ook een extra omvormer erbij hebt;
- Hoger vermogen is te realiseren maar dan heb je er 3 nodig om te vergelijken met vermogen van bv de 2400 AC;
- HA ook mogelijk met HW. Echter geen volledige controle;
- App beleving vind ik dan weer iets persoonlijks. Ik heb liever die van HW dan Zendure. Kwestie van smaak denk ik;
- Kwaliteit ... breed begrip. Vind die lastig. Zendure ziet er zeker solider uit. Kijk ik naar de SoC bescherming dan lijkt deze bij Zendure niet aanwezig. Vind dat zelf wel een misser. Omruilingen zie ik eerlijk gezegd al veel minder dan tijd terug evenals de E foutcodes. Lek boven water? Persoonlijk denk ik dat HW softwarematig alles veel te strak zet. Het zal veiligheid zijn. Omruilen, tja dat doe je niet als je denkt dat die PIB oke is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

- ook modulair wel met die verstandshouding dat je dan ook een extra omvormer erbij hebt;
Maar dan gaat het kostenaspect weer meetellen. Bij Zendure koop je een blok van 2880 Wh extra voor +-800 Euro ipv een 2,7 kWh blok voor 1395 Euro van HW.
- Hoger vermogen is te realiseren maar dan heb je er 3 nodig om te vergelijken met vermogen van bv de 2400 AC;
En dan gaat wederom het kostenaspect meetellen. Bij 3 stuks betaal je 4185 Euro voor HW en 2999 Euro voor Zendure.
En juist die volledige controle is wenselijk.
- App beleving vind ik dan weer iets persoonlijks. Ik heb liever die van HW dan Zendure. Kwestie van smaak denk ik;
Voor NOM misschien, maar bijv. dynamisch handelen ondersteunt HW niet.
- Kwaliteit ... breed begrip. Vind die lastig. Zendure ziet er zeker solider uit. Kijk ik naar de SoC bescherming dan lijkt deze bij Zendure niet aanwezig. Vind dat zelf wel een misser. Omruilingen zie ik eerlijk gezegd al veel minder dan tijd terug evenals de E foutcodes. Lek boven water? Persoonlijk denk ik dat HW softwarematig alles veel te strak zet. Het zal veiligheid zijn. Omruilen, tja dat doe je niet als je denkt dat die PIB oke is.
Gaat niet zozeer om het er solide uitzien, maar het aantal retouren. HW zal hier inderdaad stappen in maken, maar dat was ook echt wel nodig en heeft hun reputatie echt geen goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:01

Argarath

MasterBlaster

[b]Taro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:50:[/

[...]

Gaat niet zozeer om het er solide uitzien, maar het aantal retouren. HW zal hier inderdaad stappen in maken, maar dat was ook echt wel nodig en heeft hun reputatie echt geen goed gedaan.
Dat is voor mij precies de reden geweest om mijn pre-order bij HW te annuleren en over te stappen naar Zendure. De hoeveelheid omruilingen in het HW draadje waren echt bizar.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:25
Polvo176 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

Maar met een vast contract heb je altijd nog wel piek/dal tarief toch? Dan zou je daar nog je voordeel uit kunnen halen, accu volladen tijdens daltarieven en verbruiken als piektarieven zijn. Is centenwerk, maar je hebt hem toch staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
avdwerf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Maar met een vast contract heb je altijd nog wel piek/dal tarief toch? Dan zou je daar nog je voordeel uit kunnen halen, accu volladen tijdens daltarieven en verbruiken als piektarieven zijn. Is centenwerk, maar je hebt hem toch staan :)
Dat is geen eens centen werk, het verschil tussen piek en dal bij mij (Essent variabel) is 0,00363 Euro
Piek: 0,30144
Dal: 0,29781

Het verschil zal bij @Polvo176 niet heel veel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF

HHF

[...]

Het verschil tussen piek en dal is (nu nog) zo klein dat dat niet uit kan met de verliezen die je hebt met laden/ontladen. Pas als salderen eraf gaat wordt het interessant om een thuisbatterij te gaan gebruiken bij een vast contract..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En dan vergeet je even de RTE van 15% en de afschrijvingskosten en verschil is vaak maar 1 of 2 eurocent. Dus dat haalt niets uit.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:30
[...]

Maar ook slijtage/cycli van zijn accu. Als het om een paar cent gaat is het vaak economisch voordeliger om de accu dan niet te belasten.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
mrme12345 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:30:
[...]

En dan vergeet je even de RTE van 15% en de afschrijvingskosten en verschil is vaak maar 1 of 2 eurocent. Dus dat haalt niets uit.
Nog erger, 0,3 cent dus nog geen eens een halve cent wat ik net hierboven al typte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:41
Devke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:29:
[...]

Low SOC bescherming is softwarematig eenvoudig in te bouwen. Ik ga ze er over mailen. Als jullie dat nou ook doen...

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:17
Taro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Maar dan gaat het kostenaspect weer meetellen. Bij Zendure koop je een blok van 2880 Wh extra voor +-800 Euro ipv een 2,7 kWh blok voor 1395 Euro van HW.

[...]

En dan gaat wederom het kostenaspect meetellen. Bij 3 stuks betaal je 4185 Euro voor HW en 2999 Euro voor Zendure.
Kan het niet laten, maar ik doe het toch...
Als je het slim had aanpakt in de afgelopen weken, had je het systeem de Zendure 2400 AC + 3 batterijen voor ongeveer €2100 kunnen kopen/afhalen in Duitsland. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
Catdogsf schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Kan het niet laten, maar ik doe het toch...
Als je het slim had aanpakt in de afgelopen weken, had je het systeem de Zendure 2400 AC + 3 batterijen voor ongeveer €2100 kunnen kopen/afhalen in Duitsland. :D
Ik heb recent van een andere producent zelfs prijsopgaves van 140 Euro per kWh ontvangen, moet je nagaan waar het heen gaat. 15 kWh modulair voor 2100 Euro zonder het nog zelf te moeten bouwen. En nee, geen DM's sturen, ga de naam niet noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:17
Taro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Ik heb recent van een andere producent zelfs prijsopgaves van 140 Euro per kWh ontvangen, moet je nagaan waar het heen gaat. 15 kWh modulair voor 2100 Euro zonder het nog zelf te moeten bouwen. En nee, geen DM's sturen, ga de naam niet noemen :)
Het gaat richting de €100 per kWh in 2027 denk ikzelf, mja zolang kon ik niet wachten en daardoor heb ik nu 11.52 kWh staan (Zendure 2400 AC) voor €231 per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

[...]

[...]

En juist die volledige controle is wenselijk.

[...]

Voor NOM misschien, maar bijv. dynamisch handelen ondersteunt HW niet.

[...]

Het ging mij meer om dat een aantal argumenten niet helemaal kloppend zijn. Dat daar weer een ander kostenplaatje veroorzaakt is een ander feit. Wat voor de 1 wel nodig is vind de ander niet erg dat het er niet opzit. Ik benoem de volledige HA aansturing. Voor jou en mij gewenst, voor de vraagsteller misschien wel een non issue.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 10-10-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Maar ook slijtage/cycli van zijn accu. Als het om een paar cent gaat is het vaak economisch voordeliger om de accu dan niet te belasten.
Gewoon screenprotector erop, uitzetten en alleen naar kijken 😉. Heb niet de illusie dat de tweakers hier het maximale uit de economische levensduur van de set die ze nu hebben gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polvo176
Acidrain schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Dat is geen eens centen werk, het verschil tussen piek en dal bij mij (Essent variabel) is 0,00363 Euro
Piek: 0,30144
Dal: 0,29781

Het verschil zal bij @Polvo176 niet heel veel anders zijn.
Bij mij is het verschil iets groter, 2,9 cent, maar zoals anderen ook al schreven, het verschil is te klein.
Dan speelt de RTE ook een grote rol, met alleen NOM zit ik op 65%, dus dan moet er geld bij.
Dan heb ik het nog niet over afschrijving per laadcyclus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dotternetta schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Low SOC bescherming is softwarematig eenvoudig in te bouwen. Ik ga ze er over mailen. Als jullie dat nou ook doen...
Wat ik bedoel te zeggen dat de 1 niet heiliger dan de ander hoeft te zijn. Overal is wel iets. Kan me Marstek nog goed herinneren in de early days. Drama. Volgens mij is die mening ook al achterhaald. En ja ik volg het HW topic nog steeds actief en werk het nodige bij. Niet helemaal blind voor de uitdagingen die ze kennen / kenden.

Het ligt aan je doelgroep, wat vindt iemand belangrijk dat zijn batterij kan, etc etc. Laat iedereen vooral kopen waar ze zich prettig bij voelen. Maar goed we waggelen aardig offtopic... ik laat het erbij.

Edit : mbt SoC. Ik zal dr een mailtje aan wagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 10-10-2025 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polvo176
gielz schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:18:
[...]

Hier ook alleen NOM. ik bouw de soc nu langzaam op richting de 50-60%. Wil namelijk nog wel alle zon benutten.

In mijn zenSDK ben ik ook bezig dat hij altijd de soc bewaakt en anders geforceerd tot de minimale soc zal gaan opladen.
De batterij zal hier niet zo snel meer op 100% komen, de warmte pomp trekt hem net zo hard weer leeg.
Daarom ga ik ook richting de 50 tot 60%.
Ik heb filmpjes gezien van mensen die een batterij lieten plaatsen en er verder niet naar omkeken.
Na 3 winters waren ze defect en konden ze op de schoothoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petrovski
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 11:47
ik gebruik nu sinds een aantal maanden een Hyper2000 icm twee AB2000's. In de zomer had ik simpelweg een tijdgebaseerd plan ingericht zodat ik grofweg overdag de batterijen laadde en dan 's avonds en 's nachts ontlaadde. Dat werkte eigenlijk probleemloos.
Toen we de herfst ingingen heb ik een Zendure P1 meter aangeschaft en de Smart CT modus geactiveerd. het bleek allemaal redelijk plug and play en het systeem begon vanzelf te laden en ontladen.
Sinds een week of twee heb ik echter constant problemen en werkt é.e.a. zeer onbetrouwbaar. De Hyper 2000 zegt regelmatig offline te zijn (staat naast de router en was tot nu toe probleemloos) en weigert iets te doen, vaak ook als de verbinding er weer is. Handmatig laden / ontladen gaat dan meestal wel probleemloos.
En dan tussendoor werkt de Smart CT modus weer een dagdeel of een paar dagen. Nu zegt hij al een uur of 12 dat hij aan het ontladen is bij een percentage van 34% en krijg ik op geen enkele manier contact.
Voor mijn gevoel gebruik ik de meest low tech oplossing en zou dit eigenlijk supersimpel moeten zijn zonder je te hoeven verdiepen in HA etc. waar velen in dit topic mee bezig lijken te zijn.
Zijn er meer mensen die het systeem gebruiken zoals ik en zo ja: wat is jullie ervaring? Werkt é.e.a. bij jullie wel stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online
petrovski schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:14:
ik gebruik nu sinds een aantal maanden een Hyper2000 icm twee AB2000's. In de zomer had ik simpelweg een tijdgebaseerd plan ingericht zodat ik grofweg overdag de batterijen laadde en dan 's avonds en 's nachts ontlaadde. Dat werkte eigenlijk probleemloos.
Toen we de herfst ingingen heb ik een Zendure P1 meter aangeschaft en de Smart CT modus geactiveerd. het bleek allemaal redelijk plug and play en het systeem begon vanzelf te laden en ontladen.
Sinds een week of twee heb ik echter constant problemen en werkt é.e.a. zeer onbetrouwbaar. De Hyper 2000 zegt regelmatig offline te zijn (staat naast de router en was tot nu toe probleemloos) en weigert iets te doen, vaak ook als de verbinding er weer is. Handmatig laden / ontladen gaat dan meestal wel probleemloos.
En dan tussendoor werkt de Smart CT modus weer een dagdeel of een paar dagen. Nu zegt hij al een uur of 12 dat hij aan het ontladen is bij een percentage van 34% en krijg ik op geen enkele manier contact.
Voor mijn gevoel gebruik ik de meest low tech oplossing en zou dit eigenlijk supersimpel moeten zijn zonder je te hoeven verdiepen in HA etc. waar velen in dit topic mee bezig lijken te zijn.
Zijn er meer mensen die het systeem gebruiken zoals ik en zo ja: wat is jullie ervaring? Werkt é.e.a. bij jullie wel stabiel?
Klinkt een beetje als de problemen die je ook ervaart als je bijv. met de HA integratie teveel requests naar de Hyper stuurt, dan krijgt ie een overflow en loopt vast. Enige wat je dan kan doen is de stekker eruit halen, omvormer van de accu's halen en enige tijd later weer aansluiten.

Je hebt neem ik aan de laatste firmware erop staan? En heb je al een bugmelding aangemaakt via de link in de topicwaarschuwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apox
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Ik zie sinds deze week dat men nu ook via de Belgische zendure site de solarflow 2400 AC kan krijgen. Maar ik zie deze nog niet staan op de goedkeuringslijst van synergrid voor gebruik in België. Zou deze dan toch goedgekeurd zijn of worden? Zou men dan ook mogen aansturen via de zendure P1 meter? Kan iemand een reseller aanraden voor de aankoop van deze thuisbatterij voor België waar men bij problemen correct geholpen word en voldoende korting krijgt en geen lange levertermijn heeft.
Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Gebruik de zoekfunctie voordat je vragen stelt, veel vragen zijn hier al eerder én meerdere keren beantwoord.

Eerdere berichten over de Zendure Hyper 2000 en Zendure Ace 1500, zie het eerdere topic: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Verschillende merken en type accu's graag in het algemene topic vergelijken: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Uitgebreide vragen/input mbt elektrische installaties bij voorkeur in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Eventuele bugs of feature requests voor Zendure producten kan je hier indienen: https://support.zendure.com/portal/en/home en stuur altijd het serienummer van het betreffende apparaat mee.

Home Assistant integratie voor Zendure: Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2.
Homey inrichting voor Zendure: Zendure Batterijen Slim aansturen met Athom Homey.